swiss77... goed punt! En dan hebben we het nog niet eens over het lawaai dat de meeste pc's maken. Mijne in de woonkamer is nu wel superstil maar de meeste pc's leveren toch behoorlijk ruis op. Daar zit je dan met je 110dB signaal-ruisafstand van je 'high-end' geluidskaart met 80dB muziek en 50dB ventilatoren geronk en harddisk gegier, cq opstijgend
vliegtuig optische drive.
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:25:
Ik heb het gevoel dat gloeidraden van EL34B eindbuizen van de Yaqin MC10-L van hun plek zijn 'verschoven'. Het klinkt vreemd maar het lijkt net alsof ze eerst keurig op een rij lagen en nu alsof ze uiteen gaan staan en de draden 'rommelig' lijken.
lijkt mij ook dat ze dan te warm worden > uitzetting. Maar hoe zie jij dat?

Iemand vertelde me dat ik mogelijk de gloeidraad spanning moest controleren. Want deze kon wel's verkeerd zijn afgesteld waardoor de gloeidraad teveel spanning krijgt en dus de levensduur e.d afneemt.
Of is dit je reinste onzin?

nee. Als je daar ongerust over bent moet je eens opletten wat er gebeurt als je hem aanzet. zie je dat dan gebeuren?
Je kunt natuurlijk wel de gloeispanning gaan meten (pin 2 en 7 moet 6.3V zijn)
plaatje kijk hier maar er is een veel simpelere manier: het is een gloeidraad. De kleur die hij uitstraalt is gerelateerd aan de temperatuur van de gloeidraad en dus de verweking van het metaal (hoe heter hoe zachter). Hij hoort
oranje te zijn. Wordt de gloeidraad van de EL34 te heet dan wordt ie
geel, en wit is echt foute boel. Die hoort te gloeien, geen licht te geven.
Als dit het geval is dan zou ik echt even bij een kundig iemand langsgaan (niet bij mij dus

) zoals machmat. Kun je gelijk mooiere voorbuisjes erin laten zetten. De eindbuizen zou ik gewoon KT77 doen. Die heeft ie niet imo.
ps. ik heb van de ebayer waar ik de buizen-amp heb gekocht keurig een nieuwe front gekregen.
top!
@ wie er een MHZS speler heeft gekocht even een vraag
De buisjes die erin zitten, zijn dat 12AX7 of nog 6n3p?
Ik zie dat de cd66 ineens gewone 12AX7 buisjes hebben (icm met 6Z4 rectifier bij de cd88)
Lijkt mij geen vooruitgang aangezien 12AX7/ecc88 nogal overgewaardeerd zijn. Volgens TriodeDick:
Amperex Bugle boy ECC88: Vandaag de dag de meest gebruikte dubbeltriode in commerciële ontwerpen. En mijns inzien ook de meest overschatte buis. Andere typenummers, maar ongeveer dezelfde inhoud: 6DJ8, 6922. Deze triode is ontwikkeld voor hoogfrequent gebruik. Maar bleek ook voor audio bruikbaar. De klankbalans is wat hard. (oneven harmonischen?) Niet echt ruimtelijk, niet open en niet schoon. Beetje mediocre triode. Ik zeg het nog maar eens, er zijn zo veel betere. En zeker veel voordeliger. De vraagprijzen zijn volslagen idioot.
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 27-06-2007 19:53
]