Gluten Parody schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:53:
@ hemaworst: stuur Tim een mailtje en hij helpt je verder op weg.
BTW en invoerrechten betaal je alleen als je eruit wordt gepikt door
de douane. Tim stuurt een vrachtbrief mee waar op staat dat het om
een 'sample' gaat van een waarde van $125. Ik heb geen naheffing
gehad (nog niet, mijn bovenbuurman volgens mij wel).
Dit weekend had ik een setje Audio Physic monitors te logeer, die
speelden erg lekker op de Yarland ondanks hun rendement van net
87 dB.

Zoals Hemaworst al zei kunnen we het je binnenkort precies vertellen. Maar ik denk dat het wel zal lukken.
De dubbele woofer geeft idd een lagere impedantie, maar als je dan nog steeds op 91dB op 6 Ohm uitkomt dan zal dat erg weinig verschil maken met 88dB op 8 Ohm nominaal (mss dat er een impedantiedal op een frequentie buiten die van de woofers ligt?). Eigenlijk zou 1 woofer 88 dB op 8Ohm hetzelfde volume moeten geven als een dubbele 91dB op 4Ohm. Theoretisch zeg ik dat het lukt (binnen de parameters van een normale woonkamer).
Omdat ik vanmiddag bij hem geweest ben (het was gezellig tnx Bucanier

) zal ik hier ook maar even op antwoorden. Ja en JA! Erg. Ik heb mijn oren maar n's even te luisteren gelegd en dat klonk echt 'wow'. SET met veel power en nog steeds die precieze exacte tekening en ruimte. Het klonk eigenlijk net als de 805 eindblokken bij PA. Hetzelfde karakter met op details wat verschil. De speakers waren anders (3-weg vloerstaanders) dus dat kon ik ook niet echt horen.
Wat mij opviel aan het totaal van het geluid was dat (ook lage) bassen heel makkelijk rolden. Alles was gewoon (zeer) goed. Alleen het hoog was niet echt sprankelend zoals met een ribbon of elektrostaat maar typisch voor een dome tweeter. En in het laag zat iets een resonantie of piek op ca 75Hz. Maar minder erg dan bij mij op 120 Hz. Dat verschil tussen vloerstaander en monitor was voor mij duidelijk te horen. Net wat je gewend bent (of smaak zo je wilt).
In de versterker zaten 2 mooie NOS Telefunken 12AU7 en de 12AX7 waren (tot mijn verbazing) EH. Die waren volgens Triode Dick erg goed icm de 805's. Ik vroeg of ie nog andere had en hij had nog Philips Miniwatt's liggen. Volgens Machmat de beste. Bucanier hoorde eigenlijk geen verschil. Dat hebben we dus maar direct even uitgetest! En ja hoor, we moesten Machmat toch wel gelijk geven. Het klonk gewoon net even wat frisser en... die piek in de bas was nagenoeg weg. Klopt helemaal met dit verhaal
ervaringen vv buizen TubeTown. Ik had ook het vermoeden dat de ruimtelijkheid ook net een tikkie beter was. Die bleven er dus in.
Toen nog even surround geluisterd; DVD Marco Borsato met Rood. Eerst via stereo en dat klonk heel ruimtelijk (ik vond het wel lekker klinken al klonk het erg gemaakt commercieel, Marco leek net uit de center te komen en ik had heel niet door dat het geen surround was

). Toen over de Marantz surround en voorLi+Re over de Ming Da (op vol vermogen-als eindtrap) de rest door de Marantz zelf. Dat ging wel ERG hard

(mijn vrouw zei dat ze sinds Marco hoofdpijn had al is ze gek op M Borsato). Het kwam wel als een golf over me heen. En je zit er middenin. Het vervormde echter wel behoorlijk. De Ming Da begon m toch te knijpen met 40W. Maar het ging ook wel erg hard. De center was trouwens ook een beetje kansloos ding dat 'er bij zat'.
Desalnietteplus voor een bioscoopervaring zeer geslaagd.
offtopic:
Enne, we hebben hele verse vis uit Urk. En lekker en plezierig gegeten ook al kwam het dak bijna naar beneden (het lekte ineens alsof iemand de stop uit de badkuip had getrokken).
En de saucijzenbroodjes waren ook super!