Erg grappig hoor, maar een dual-core processor kopen om te kunnen chatten terwijl er een spel open staat?Noel schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 23:53:
Ach, dacht wel dat dat argument ging komen. Maar je kan het net zo goed vervangen door tijdens een game en ff te alt-tabben naar windows om te chatten. Voorbeelden legio waarin een 2de core handig is. Soms kan je afschuwelijk kortzichtig zijn, Olaf...
Anoniem: 59888
Het is toch duidelijk dat een dual core een flink voordeel heeft. Iedereen kan bedenken dat door de flinke hoeveelheid processen en applicaties die je altijd wel hebt draaien er meer dan genoeg threads zijn om te verdelen over die cores, dus je systeem zal wel degelijk sneller werken met een dual core op dezelfde kloksnelheid. Oke als je echt alleen maar irc en firefox open hebt staan heb je er misschien niet zo veel aan, maar dan heb je al genoeg aan een p3 1 GHz dus om het daar over te hebben is onzinnig. Ook voor games gaat dat op. Of je alles bij elkaar gooit op één core of dat je je game op één core gooit en alle andere zut (virusscanner, firewall, andere applicaties die je hebt draaien) op een andere core maakt toch wel een verschil lijkt mij.
Nou ja goed, ik heb een opteron 165 in bestelling staan, dus ik kan het ergens volgende week zelf uitproberen.
PS: Oh en iemand heeft geen ongelijk alleen maar omdat 'ie één van z'n voorbeelden niet zo handig gekozen heeft...
Nou ja goed, ik heb een opteron 165 in bestelling staan, dus ik kan het ergens volgende week zelf uitproberen.
PS: Oh en iemand heeft geen ongelijk alleen maar omdat 'ie één van z'n voorbeelden niet zo handig gekozen heeft...
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 07-04-2007 00:54 ]
Wat mensen dan vaak vergeten is dat de hardeschijf in veel gevallen toch de bottleneck is, en dat een dual-core CPU ook niet veel nut heeftAnoniem: 59888 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 00:52:
(virusscanner, firewall, andere applicaties die je hebt draaien)
Jep ik weet ook nog niet zo zeker of mijn volgende investering een K10 word of een SSD schijf van 32 gig 
Je laad en opstart tijden worden er gruwelijk kort van maar als je dan over je scherm stuiterd met quake wars is dat ook niet alles he
Je laad en opstart tijden worden er gruwelijk kort van maar als je dan over je scherm stuiterd met quake wars is dat ook niet alles he

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Volgens mijn komen we hier niet uit, maar een feit blijft dat het allemaal luxe problemen zijn die ook makelijk (met iets meer moeite of een paar sec langzamer of iets minder fps) te doen zijn met een single core. Single core is nog lang niet dood. 
Maar om niet te vergeten waar het om gaat een 3500+ om te ruilen voor een 4200+ en daar dan 130-150 euro voor te betalen.
En dat te doen om te chatten onder het gamen.
Als je nu zoiets als videobewerking doet als hobby en ook echt veel dan is het die 130 euro het misschien wel waard.
Maar om niet te vergeten waar het om gaat een 3500+ om te ruilen voor een 4200+ en daar dan 130-150 euro voor te betalen.

Als je nu zoiets als videobewerking doet als hobby en ook echt veel dan is het die 130 euro het misschien wel waard.
Tja, het is sowieso moeilijk om te discussiëren over dual-core met iemand die een San Diego aan 3GHz heeft draaien. Snel ding, ongetwijfeld. Ben je tevreden van, dat is duidelijk. Maar het is alles behalve een dual core cpu. Persoonlijk heb ik nu beide, en ben ik in het verleden overgegaan van een single naar dual. En dat merk je dagelijks.
Dat je een investering van €130-150 niet 1,2,3 doet om naar dual-core over te gaan, is juist. Zoals ik al zei, het socket 939 is net gedaan waardoor die investering jammer genoeg hoger is dan een half jaar geleden. En het is aan de eigenaar van het geld om te beslissen of hij dat doet. Dat jullie van mening zijn dat het een gekke investering is, jullie recht. Ik sta dan gewoon in het andere kamp.
Verder denk ik dat we allemaal wel volwassen genoeg zijn om de multitasking benchmarks er op na te lezen en zo kunnen uitmaken dat voor multitasking (voorbeelden legio en dus niet alleen die 2 waar jullie 2 zo lacherig over doen
) een dual core altijd beter is dan een single core.
Anyway, dit is het topic niet om nog verder te discussiëren. De standpunten zijn ondertussen wel duidelijk, lijkt me..
Dat je een investering van €130-150 niet 1,2,3 doet om naar dual-core over te gaan, is juist. Zoals ik al zei, het socket 939 is net gedaan waardoor die investering jammer genoeg hoger is dan een half jaar geleden. En het is aan de eigenaar van het geld om te beslissen of hij dat doet. Dat jullie van mening zijn dat het een gekke investering is, jullie recht. Ik sta dan gewoon in het andere kamp.
Verder denk ik dat we allemaal wel volwassen genoeg zijn om de multitasking benchmarks er op na te lezen en zo kunnen uitmaken dat voor multitasking (voorbeelden legio en dus niet alleen die 2 waar jullie 2 zo lacherig over doen

Anyway, dit is het topic niet om nog verder te discussiëren. De standpunten zijn ondertussen wel duidelijk, lijkt me..
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
Ja die benchmakrs zijn er, maar ik kan wel even wachten op mijn pc als ik 10x in de week een rar bestanden uitpak(pak wel ff bak koffie en strek mijn benen
). Als ik dat nou de hele dag zou doen oke dan kan je gewoon meer werk doen.
En begrijp me niet verkeerd, mijn volgende pc word ook zeker een multie-core maar mijn single-core is nog niet versleten je moet gewoon niet alles tegelijk willen doen.(Wat de meeste mensen ook niet doen of eens in de zoveel tijd en dan kan je best even wachten)
Edit/
Heb net even in de cpu charts gekeken bij THG
En in de cpu charts wint de FX57 het meestal van de X2 4200+ zelfs in 1 multietask bench wint de FX57. En mijn cpu is nog iets sneller dan een FX57, vind ik nog best netjes van een singlecore.
En begrijp me niet verkeerd, mijn volgende pc word ook zeker een multie-core maar mijn single-core is nog niet versleten je moet gewoon niet alles tegelijk willen doen.(Wat de meeste mensen ook niet doen of eens in de zoveel tijd en dan kan je best even wachten)
Edit/
Heb net even in de cpu charts gekeken bij THG
En in de cpu charts wint de FX57 het meestal van de X2 4200+ zelfs in 1 multietask bench wint de FX57. En mijn cpu is nog iets sneller dan een FX57, vind ik nog best netjes van een singlecore.
[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 07-04-2007 21:19 ]
InteressantThe Source schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 22:43:
http://www.fudzilla.com/i...task=view&id=443&Itemid=1
DAAMIT invited bunch of journalists about 185 if we remember correctly for this event and ATI will show some hot things such as RD790 chipsets and ten display R600 setup powered with Agena FX CPU (a desktop version of native quad core also known as Barcelona
En kunnen we AUB kappen met dat dual core vs Singel core gezijk ? Denk je echt dat AMD en intel multi core cpu's uitbrengen als het geen nut heeft ? Dual cores zijn inmiddels mainstream. Als het amper nut had was het wel high end gebleven.
Als jij alleen maar singel threading apps hebt tja dan heb je genoeg aan een snelle Singel core. Maar tegenwoordig zijn zorgen nieuwe Video drivers er al voor dat er altijd multi threading wordt gebruikt. ook kun je dingen van windows offloaden naar de 2e core dus je zult zo i zo snelheids winst hebben. Speel je geen games doe je niets anders dat word en internet tja dan zul je niet veel aan een dual core hebben tot dat de software multi threaded geschreven wordt.
Multi core is de toekomst en games als Alan wake zullen laten zien dat je echt wel wat aan een quad core hebt. Dual core zal al niet genoeg zijn om alles maxed out te kunnen doen ( zo gaan de geruchten ) De game gebruikt namelijk 5 threads.
Kortom als je alleen Office doet = singel core
Speel je games = Zeker voordeel met dual core
( Nu ging ik er zelf ook weer op in..... Zal het niet meer doen en nu back ontopic dan maar ?
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 07-04-2007 23:02 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Zouden we dan score gaan zien? hoop het wel kan al dat C2D geweld niet meer aan.
En niemand heeft gezegt dat dualcore geen nut heeft.
En nu stop ik ook.

En niemand heeft gezegt dat dualcore geen nut heeft.
Wow die pricedrops van AMD zijn nu al merkbaar!
Voorbeeldje: de AMD x2 3600+ Brisbane @ AM2, van vorige week 78 naar 61 euro!
Ik zeg: kom maar op met dat ding
Voorbeeldje: de AMD x2 3600+ Brisbane @ AM2, van vorige week 78 naar 61 euro!
Ik zit nu te kijken naar een AMD X2 processor. Ik zit te twijfelen tussen een 4600+ en 4800+. Ik zie dat het L1 cache van een 4800+ 256kb is en bij een 4600+ 128kb. Merk je dit verschil?
En is het beter om een 65w variant te nemen aangezien die nu hetzelfde kosten als de gewone 90w versie.
En is het beter om een 65w variant te nemen aangezien die nu hetzelfde kosten als de gewone 90w versie.
Heb je foutJesseAMD schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:59:
Ik zit nu te kijken naar een AMD X2 processor. Ik zit te twijfelen tussen een 4600+ en 4800+. Ik zie dat het L1 cache van een 4800+ 256kb is en bij een 4600+ 128kb. Merk je dit verschil?
De L1 is van beiden cpu's 128KB(dit dan per core), bij de 4800+ zouden ze het wel van alle twee de core hebben berekend.
4600+ L1 128KB L2 512KB dit is per core.
4800+ L1 128KB L2 1MB dit is per core.
En je merkt het in de praktijk eigelijk niet, onder de 10% snelheid winste is niet merkbaar.
En 65 watt is natuurlijk altijd beter dan 90watt.
[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 08-04-2007 15:02 ]
Scheelt t in overclockbaarheid veel met de Opteron 175 of Opteron 180? In eerste instantie wil ik het even met de boxed cooler doen ook, is best wel te doen toch?
Klopt, als ik de pricewatch even bekijk:Jejking schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:47:
Wow die pricedrops van AMD zijn nu al merkbaar!
Voorbeeldje: de AMD x2 3600+ Brisbane @ AM2, van vorige week 78 naar 61 euro!![]()
AMD Athlon 64 X2 3800+ € 76,50
AMD Athlon 64 X2 6000+ € 219,65
Heeft er iemand al een X2 3600+ 1.9Ghz en 2x 512KB? Lijk me een erg leuk cpu'tje voor te oc.
Moet ik alleen nog een goedkoop(+-60 euro) mobo zie te vinden die goed oc.(ben niet meer zo rijk
)
Iemand een tip?
Edit/
volgens mijn zijn ze nog niet echt leverbaar?
Moet ik alleen nog een goedkoop(+-60 euro) mobo zie te vinden die goed oc.(ben niet meer zo rijk
Iemand een tip?
Edit/
[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 08-04-2007 17:37 ]
Dat is bij de 90nm varianten zo ja. Alleen worden de 4800+ @ 90nm al lang niet meer geproduceerd.mad_max234 schreef op zondag 08 april 2007 @ 14:57:
[...]
....
4600+ L1 128KB L2 512KB dit is per core.
4800+ L1 128KB L2 1MB dit is per core.
....
In de 65nm varianten is wel weer een 4800+ opgenomen, deze draait 100mhz sneller dan de 4600+ @ 65nm.
klopt de 4800+ lopen nu op 2.5Ghz en 2x512KB, had er even niet aan gedacht.achtbaanfreak schreef op zondag 08 april 2007 @ 17:42:
[...]
Dat is bij de 90nm varianten zo ja. Alleen worden de 4800+ @ 90nm al lang niet meer geproduceerd.
In de 65nm varianten is wel weer een 4800+ opgenomen, deze draait 100mhz sneller dan de 4600+ @ 65nm.

Ongetwijfeld de Biostar Tforce 550. Staat niet in de pricewatch, maar is te koop bij pchut.nl (nog geen 70 euro) en bij Batum (voor 80 geloof ik). Net iets boven budget, maar op newegg.com en xtremesystems zijn ze er zeer tevreden mee en wordt er af en toe zelfs 3ghz met dat bord gehaald (icm de 3600+)mad_max234 schreef op zondag 08 april 2007 @ 17:35:
Heeft er iemand al een X2 3600+ 1.9Ghz en 2x 512KB? Lijk me een erg leuk cpu'tje voor te oc.
Moet ik alleen nog een goedkoop(+-60 euro) mobo zie te vinden die goed oc.(ben niet meer zo rijk)
Iemand een tip?
Edit/
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
PASware, en een AM2 bord voor rond de 100e die goed kan OC-en? Mn vorige board is een MSI K8N Neo2 Platinum en ben er erg tevreden over wel. Na wat rondkijken toch besloten om n paar honderd euro's meer uit te trekken voor een 6000+ en een AM2 mobo'tje + 2x1GB DDR2.. gefeli volhouders 
edit : mn bestelde HIS Radeon X1950 AGP laat ik omzetten naar n PCI-E versie, die AGP versie was toch nog niet op voorraad bij die winkel.
edit2: nm, ik kan beter even t Athlon OC topic doorlezen
edit : mn bestelde HIS Radeon X1950 AGP laat ik omzetten naar n PCI-E versie, die AGP versie was toch nog niet op voorraad bij die winkel.
[ Voor 26% gewijzigd door Cartman! op 09-04-2007 09:33 ]
Bedankt voor de tip, en het is een erg mooi mobo. En hij gaat stukken harder dan de meeste mobo die nog eens stukken duurder zijn. Heeft ook nog de bios mogelijkheden van een DFI.PASware schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:39:
[...]
Ongetwijfeld de Biostar Tforce 550. Staat niet in de pricewatch, maar is te koop bij pchut.nl (nog geen 70 euro) en bij Batum (voor 80 geloof ik). Net iets boven budget, maar op newegg.com en xtremesystems zijn ze er zeer tevreden mee en wordt er af en toe zelfs 3ghz met dat bord gehaald (icm de 3600+)
Dit was met een X2 3600+ 65nmThe Asus M2N32-SLI petered out around 290 MHz HTT, giving the final CPU overclock of 2761 MHz. The Biostar T-Force 550 had a max HTT speed of 340 MHz, but when dialing HTT down to maximize CPU speed I ended up with 2916.5 MHz (307 x 9.5)- give or take a few MHz. That is essentially 150 MHz higher than the more expensive M2N32-SLI. This was achieved using 1.47v for the CPU core.
Review voor de mensen het graag willen lezen.
in een 6000+ zit meestal bijna geen rek. Als je gelukt hebt kan je hem 400mhz hoger krijgen, maar de meeste stranden al op 3,2 Ghz voor zover ik weet.Cartman! schreef op zondag 08 april 2007 @ 23:23:
PASware, en een AM2 bord voor rond de 100e die goed kan OC-en? Mn vorige board is een MSI K8N Neo2 Platinum en ben er erg tevreden over wel. Na wat rondkijken toch besloten om n paar honderd euro's meer uit te trekken voor een 6000+ en een AM2 mobo'tje + 2x1GB DDR2.. gefeli volhouders
Mannuhhhh!!!! M'n brandende vraag is beantwoordPASware schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:39:
Ongetwijfeld de Biostar Tforce 550. Staat niet in de pricewatch, maar is te koop bij pchut.nl (nog geen 70 euro) en bij Batum (voor 80 geloof ik). Net iets boven budget, maar op newegg.com en xtremesystems zijn ze er zeer tevreden mee en wordt er af en toe zelfs 3ghz met dat bord gehaald (icm de 3600+)
Respect to PASware
Stoken!!!
In de Pricewatch zie ik 2 dingen staan:
1. AMD Athlon 64 X2 3600+ (AM2, 2x1.9GHz, 2x512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) €60
2. AMD Athlon 64 X2 3600+ Brisbane (AM2, 2x2.0GHz, 256KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) €62
Als ik ga zoeken naar de techspecs, dan zie ik het volgende:
De verschillen zijn:
- Bij 1. is de kloksnelheid 0.1GHz lager.
+ bij 1. is de cache 2x512, tov de 2x256 bij 2.
= Bij 1. en 2. is 65nm toegepast volgens AMD.
? Bij 2. staat geen Brisbane.
Als ik wil gaan overklokken, met welke ben ik dan het beste uit? En klopt het wel dat 1. 2x512 cache heeft? AMD's site zegt van wel in ieder geval, of haal ik het nu door de war met 2x1MB cache voor de andere hoger geklokte chips?
Want als ik 2 euro kan besparen plus dat ik meer cache en extra oc-ability heb, dan is mijn keuze héél snel gemaakt
2. AMD Athlon 64 X2 3600+ Brisbane (AM2, 2x2.0GHz, 256KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) €62
De verschillen zijn:
Als ik wil gaan overklokken, met welke ben ik dan het beste uit? En klopt het wel dat 1. 2x512 cache heeft? AMD's site zegt van wel in ieder geval, of haal ik het nu door de war met 2x1MB cache voor de andere hoger geklokte chips?
Want als ik 2 euro kan besparen plus dat ik meer cache en extra oc-ability heb, dan is mijn keuze héél snel gemaakt
Er is helaas niet zoveel ervaring met de 3600+ hier op het forum. Maar volgens dat review doet die van hun 2900Mhz.Jejking schreef op maandag 09 april 2007 @ 21:15:
In de Pricewatch zie ik 2 dingen staan:
De verschillen zijn:
Als ik wil gaan overklokken, met welke ben ik dan het beste uit? En klopt het wel dat 1. 2x512 cache heeft? AMD's site zegt van wel in ieder geval, of haal ik het nu door de war met 2x1MB cache voor de andere hoger geklokte chips?![]()
En over die cache de 1.9Ghz versie heeft 2x512kb dus een echte athlon X2, maar de 2.0Ghz heeft maar 2x 256kb en is dus eigelijk meer een dual sempron. Dus lekker voor die 1.9Ghz gaan, en je ervaring op het forum posten.
Ik ga ook voor de 1.9Ghz versie.

Het blijven toch leuke plaatjes waar AMD blijft claimen dat zowel Barcalona als Agena de beste performance per watt hebben. We weten de kloksnelheden, we weten de TDP en we weten dat ze de beste performance per watt hebben. Dus dan zouden ze ook sneller moeten zijn dan de Intel's.
Lijkt me duidelijk dat AMD niet een nieuwe cpu op de markt gaat brengen die langzamer is dan een cpu die al weer meer dan 1 jaar oud is. Ze weet wat intel voor een prestatie heeft dus daar gaan ze net boven zitten.
(eerder zou hij ook niet op de markt komen)
De k8 kan nog met de mid rangs C2d mee komen, en die is echt stukken langzamer dan de k10 daar kun je wel vanuit gaan.
De k8 kan nog met de mid rangs C2d mee komen, en die is echt stukken langzamer dan de k10 daar kun je wel vanuit gaan.
[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 09-04-2007 23:39 ]
Ik ben alleen bang dat het te lang duurt voordat ze er zijn. Want was het niet zo dat de Opteron ook pas over 3 maanden uit komt ? En dan zullen de Desktop cpu's er nog wel niet zijn..... Als ze zo door gaan heeft intel de opvolger al op de markt die de K10 weer bijhoud of zelfs verslaat.
En zoals verwacht heeft Intel AMD weer een schop door de QX6800 uit te brengen. Dus nu moet de barcelona 2300 MHz het opnemen tegen een 2930 MHz Intel Quad core. En tegen de tijd dat die barcelona er is gok ik dat de nieuwe FPS van intel ook in gebruik is genomen en dat ze dan een 3200-3400 MHz quad core hebben en misschien zelfs al bijna die 45nm cpu en dan heeft AMD echt een probleem...
En zoals verwacht heeft Intel AMD weer een schop door de QX6800 uit te brengen. Dus nu moet de barcelona 2300 MHz het opnemen tegen een 2930 MHz Intel Quad core. En tegen de tijd dat die barcelona er is gok ik dat de nieuwe FPS van intel ook in gebruik is genomen en dat ze dan een 3200-3400 MHz quad core hebben en misschien zelfs al bijna die 45nm cpu en dan heeft AMD echt een probleem...
[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 10-04-2007 11:54 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Anoniem: 215511
Het valt denk ik allemaal wel mee. De Athlon x2 6000+ draait toch redelijk mee. Ok, niet bovenaan, maar toch bij de bovenste 6. En met een prijs van 220,- is dat best concurerent.
Ik zelf wacht in spanning af op de Agena FX processors. Volgens de geruchten wordt de snelste bij lancering een 2.5GHZ. Met acht van die jongens en HT3.0 moet je toch best lekker kunnen gamen
Ik zelf wacht in spanning af op de Agena FX processors. Volgens de geruchten wordt de snelste bij lancering een 2.5GHZ. Met acht van die jongens en HT3.0 moet je toch best lekker kunnen gamen
Ik zit nu erg te kijken naar een Athlon 5200+ maar zijn die n beetje overclocken? Heb pakweg 400e budget voor mobo, geheugen + processor en ondanks dat iedereen roept dat C2D t best is, is dat gewoon veel duurder heb ik t idee. En dan laat ik OC-en even buiten beschouwing nog. Naar mijn idee is AMD op t moment vrij gunstig namelijk, heb ik t mis
Dit zat ik net te lezen in het reveiw van het biostar mobo. Moest gelijk aan jou post denken. 
Net besteld,
X2 3600+ 1.9Ghz 1MB cache
Biostar T-Force 550
2x512MB 667Mhz cl4 Heb het veranderd in 2x512MB 800MHz cl5
Post mijn ervaring wel als het binnen is.
Edit/Conclusion
I cannot say enough about the Biostar T-Force 550 and X2 3600 combination. While it is not the fastest X2 in the barn, the price point it achieves makes it a surefire winner. Consider that buying the Biostar/X2 3600 combo is actually cheaper than the low end E4300 Core 2 Duo without a motherboard. The extra money saved can go into getting a better video card, more memory, larger harddrive, etc. Most people should easily be able to clock this combo to 2.6 GHz without issue, and those with the really nice chips could get to 3.1 GHz.
Net besteld,
Biostar T-Force 550
[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 10-04-2007 15:08 ]
Aan de 5000+ ~ 6000+ cpu's heb je met de huidige prijzen een hele goede koop. Echter zit er nog maar weinig overclockpotentie in, want dit zijn gewoon oude cores met een opgerekte clocksnelheid. Voor een goed overclockende Athlon 64 moet je een Opteron (1xx) hebben. Opteron 165 en Opteron 170 zijn erg populair voor socket 939.Cartman! schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:53:
Ik zit nu erg te kijken naar een Athlon 5200+ maar zijn die n beetje overclocken? Heb pakweg 400e budget voor mobo, geheugen + processor en ondanks dat iedereen roept dat C2D t best is, is dat gewoon veel duurder heb ik t idee. En dan laat ik OC-en even buiten beschouwing nog. Naar mijn idee is AMD op t moment vrij gunstig namelijk, heb ik t mis
AMD doet het erg goed in low range and Mid maar ze hebben geen High end cpu meer en dat nekt ze. + Alle 5600 en 6000+ cpu's zijn 0.09u en die zijn duur om te maken. Maar 0.065u haalt nog geen 3000 MHz.Cartman! schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:53:
Ze hebben gewoon heel snel die K10 nodig. De Dual cores halen ook 2900 MHz en hebben een veel hogere performance en zijn allemaal op 65nm dus zijn goedkoper om te maken dan de huidige 5600-6000+. Dus kan AMD beter concurreren. Als ze te lang wachten is de opvolger van de Conroe al op de markt en die zou nog wel eens gehakt kunnen maken van de K10 en dan hebben ze niet eens de performance kroon terug gehad. Erger nog is dat die opvolger van intel op 45nm is en dus weer goedkoper om te maken dus Intel kan altijd met de prijs omlaag gaan en AMD er op die manier uit drukken.
Het ziet er gewoon niet al te best uit. En we weten niet hoe snel de K10 is. Ik hoop dat hij gelijk kan scoren met de nieuwe Intel cpu (Penryn) die eind dit jaar komt. Maar die gaat waarschijnlijk 3400 + MHz clocken en daar kan een 2600 MHz K10 denk ik niet tegen op. Vooral niet omdat de IPC van Penryn weer een stuk hoger is dan die van de Conroe. Ook krijgt hij een 1333 MHz FSB, SSE4 en nog wat tweaks. + een 12 MB Cache ( Quad core 6 voor de dual cores ) en nog wat veranderingen aan de cach pre fetch. Dus het gaat dan hard tegen hard. Ik hoop dat AMD wint maar de kans wordt steeds kleiner dat we een 2e A64 krijgen.
Ik hoop dat ze snel op de markt komen met die nieuwe cpu's.
De Penryn gaat 20% sneller zijn dan de c2d, als we amd mogen geloven is de k10 ongeveer 40% sneller dan de xeon 53xx. Dus ik denk dat het een mooi battle gaat worden aan het eind van het jaar. 
) de C2D al kan bij houden in de mid rang en de K10 echt weer stukken sneller is dan de K8 core. En er zit denk ik ook nog wel aardig wat rek in, en amd denk dat ze met een 2,5Ghz k10 de c2d wel kunnen verslaan en ze weten wat ze tegenover zich hebben.
Vergeet niet dat de K8(4 jaar oudVooral niet omdat de IPC van Penryn weer een stuk hoger is dan die van de Conroe. Ook krijgt hij een 1333 MHz FSB, SSE4 en nog wat tweaks. + een 12 MB Cache ( Quad core 6 voor de dual cores ) en nog wat veranderingen aan de cach pre fetch. Dus het gaat dan hard tegen hard. Ik hoop dat AMD wint maar de kans wordt steeds kleiner dat we een 2e A64 krijgen.
[ Voor 157% gewijzigd door mad_max234 op 10-04-2007 15:41 ]
Maar tis dus geen gek idee toch voor n 5200+ te gaan ipv een C2D chip? Die Opteron is geen optie, heb net besloten toch een AM2 proc. te nemen met n PCI-E vidkaart (ipv AGP).
Het is zeker gaan gek idee, ik denk dat de prijs/prestatie verhouding van de 5200+ beter is dan die van een Core 2 Duo, maar... Als je echt wilt gaan overclocken zit je toch verkeerd met die Athlon, ik denk dat de rek daar bijna uit is. Mischien pers je er max nog 400 MHz uit maar het zal zeker niet veel zijn.Cartman! schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 15:39:
Maar tis dus geen gek idee toch voor n 5200+ te gaan ipv een C2D chip? Die Opteron is geen optie, heb net besloten toch een AM2 proc. te nemen met n PCI-E vidkaart (ipv AGP).
Er komt nog een opteron op 3,2Ghz uit (90nm). Dus als je nu een 5200+ @65nm koopt denk ik dat er nog wel wat rek in zit. Niet heel veel, maar als je beetje redelijke hebt, meer dan 400mhz.leonpwner1 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 15:41:
[...]
Het is zeker gaan gek idee, ik denk dat de prijs/prestatie verhouding van de 5200+ beter is dan die van een Core 2 Duo, maar... Als je echt wilt gaan overclocken zit je toch verkeerd met die Athlon, ik denk dat de rek daar bijna uit is. Mischien pers je er max nog 400 MHz uit maar het zal zeker niet veel zijn.
Ik hoop dat het waar ismad_max234 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 15:30:
De Penryn gaat 20% sneller zijn dan de c2d, als we amd mogen geloven is de k10 ongeveer 40% sneller dan de xeon 53xx. Dus ik denk dat het een mooi battle gaat worden aan het eind van het jaar.
[...]
Vergeet niet dat de K8(4 jaar oud) de C2D al kan bij houden in de mid rang en de K10 echt weer stukken sneller is dan de K8 core. En er zit denk ik ook nog wel aardig wat rek in, en amd denk dat ze met een 2,5Ghz k10 de c2d wel kunnen verslaan en ze weten wat ze tegenover zich hebben.
En was die 40% van AMD niet de vergelijking tussen de 2300 MHz Barcelona VS 2666 MHz Xeon 5355 ? Want straks heb je dus 2500-2600 MHZ Barcelona VS 3400 MHz Penryn. gaat dus spanned worden.
En over de Mid range. Als je naar prijs performance kijkt staat AMD zeker aan top. Maar ze maken nu denk ik ook bijna geen winst meer op die CPU's. Na al die prijs verlagingen zal er wel niet heel veel over blijven. En overclockbaarheid zal wel niet al te best zijn. 2800-3000 is wel een beetje de max met een aantal die 3200 doen veel verder zie je niet op lucht en stock volts. Misschien als je de voltages omhoog gooit en watercooling gebruikt. Maar dan gaat je performance per watt naar de knoppen.
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 10-04-2007 16:29 ]
Waarom niet eigenlijk? Ze zijn al een tijdje met 65 nm bezig nu.Astennu schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 15:18:
AMD doet het erg goed in low range and Mid maar ze hebben geen High end cpu meer en dat nekt ze. + Alle 5600 en 6000+ cpu's zijn 0.09u en die zijn duur om te maken. Maar 0.065u haalt nog geen 3000 MHz.
Waarom zou die IPC zoveel hoger zijn? Penryn is toch bijna alleen een die-shrink en wat extra cache? Na de die-shrink gaan ze dan weer veel meer verbeteren, maar dat is niet in Penryn.Vooral niet omdat de IPC van Penryn weer een stuk hoger is dan die van de Conroe. Ook krijgt hij een 1333 MHz FSB, SSE4 en nog wat tweaks. + een 12 MB Cache ( Quad core 6 voor de dual cores ) en nog wat veranderingen aan de cach pre fetch.
2300Mhz K10 is 40% sneller dan de 2666Mhz Xeon 5355En was die 40% van AMD niet de vergelijking tussen de 2300 MHz Barcelona VS 2666 MHz Xeon 5355 ? Want straks heb je dus 2500-2600 MHZ Barcelona VS 3400 MHz Penryn. gaat dus spanned worden.
2666Mhz + 40% = 3732Mhz dan moet de 2600Mhz K10 het wel aankunnen.
Misschien productie capacitiet of yieldrate toch nog te laag om de hogere kloksnelheden te halenOlaf van der Spek schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 17:51:
[...]
Waarom niet eigenlijk? Ze zijn al een tijdje met 65 nm bezig nu.
Zie mijn mening over waarom; The Source in "[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opt..."Waarom zou die IPC zoveel hoger zijn? Penryn is toch bijna alleen een die-shrink en wat extra cache? Na de die-shrink gaan ze dan weer veel meer verbeteren, maar dat is niet in Penryn.
Zijn een paar redenen, cache / fsb / architectuur optimalisatie / 45nm proces.
Wat de grootste doorslag in die 20% zal geven weten we pas als we samples hebben
Zo mag je niet rekenen. En de nieuwe Intel cpu heeft ook iets van een 20% boost TOV de huidige C2D. Dus een 3600 VS een 2600 Zou best zo nog wel eens close kunnen worden.mad_max234 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 17:59:
[...]
2300Mhz K10 is 40% sneller dan de 2666Mhz Xeon 5355
2666Mhz + 40% = 3732Mhz dan moet de 2600Mhz K10 het wel aankunnen.(En ik weet dat je zo niet kan rekenen maar ik kon het niet laten.)
Ik ben het met je eens. SSE4 zou ook veel helpen mits apps het ondersteunen. En het is vooral op games gemaakt. Maar ik gok dat er ook een K10 komt die SSE4 heeft net als Wichester>Venice.The Source schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:00:
[...]
Misschien productie capacitiet of yieldrate toch nog te laag om de hogere kloksnelheden te halen
[...]
Zie mijn mening over waarom; The Source in "[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opt..."
Zijn een paar redenen, cache / fsb / architectuur optimalisatie / 45nm proces.
Wat de grootste doorslag in die 20% zal geven weten we pas als we samples hebben
Anoniem: 167335
Waar besteld.. Heb namelijk zelf wel interesse in dezelfde set.mad_max234 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:06:
Dit zat ik net te lezen in het reveiw van het biostar mobo. Moest gelijk aan jou post denken.![]()
[...]
Edit/
Net besteld,
Biostar T-Force 550
Ik ben van plan om binnekort mijn pc te upgraden, heb nu nog een XP2500+, sterk verouderd dus, was eerst van plan om voor een AM2 setup te gaan met X2 4800+ etc. Maar nu lees ik iets meer over de nieuwe processor, de K10. Aangezien ik het voor school werk nog wel ff kan uithouden op me pc en voor games ook nog een Xbox360 heb staan wil ik de upgrade wel uitstellen.
Kan iemand me over de K10 duidelijke informatie geven? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wanneer komt ie uit? (Eind april?)
Al enig idee qua types en prijzen?
Komen er dan gelijk al nieuwe moederboards uit?
Kan iemand me over de K10 duidelijke informatie geven? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Server zou april/mei moeten uitkomen. K10 voor desktops in Q3 dus september zou hij er moeten zijn. Maar zeker is dat niet. Maar als je nu nog een 2500+ hebt kun je beter nog even wachten al helemaal als je een xbox 360 hebt om je games op te spelen. Dan is het zeker de moeite waard. Zou ik ook doen.JesseAMD schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:00:
Ik ben van plan om binnekort mijn pc te upgraden, heb nu nog een XP2500+, sterk verouderd dus, was eerst van plan om voor een AM2 setup te gaan met X2 4800+ etc. Maar nu lees ik iets meer over de nieuwe processor, de K10. Aangezien ik het voor school werk nog wel ff kan uithouden op me pc en voor games ook nog een Xbox360 heb staan wil ik de upgrade wel uitstellen.
Rond die tijd zou ook de RD780 (of was het nu RD790 ?) uit zijn die HT3.0 zou ondersteunen.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 10-04-2007 22:16 ]
Heb het mobo bij pchut besteld, was daar het goedkoopste 68 euro en het geheugen ook daar.Anoniem: 167335 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:43:
[...]
Waar besteld.. Heb namelijk zelf wel interesse in dezelfde set.Alleen kan het mobo nergens vinden?
En de cpu bij 4launch voor 63 euro.
Heeft alle twee wel een paar dagen wachttijd, als het tenminsten klopt wat de site aangeeft.
Mobo+cpu was dus 131 euro. Denk dat het een leuk oc cpu is, ik lees iig goede ding op het net.
Anoniem: 167335
Klinkt goed. Als pakketje van pchut binnen is kun je dan even je ervaring posten. Heb namelijk mijn twijfels bij die zaak en weet niet of het terecht is.mad_max234 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:17:
[...]
Heb het mobo bij pchut besteld, was daar het goedkoopste 68 euro en het geheugen ook daar.
En de cpu bij 4launch voor 63 euro.
Heeft alle twee wel een paar dagen wachttijd, als het tenminsten klopt wat de site aangeeft.
Mobo+cpu was dus 131 euro. Denk dat het een leuk oc cpu is, ik lees iig goede ding op het net.

Verder zou ik als ik van een Pentium D 805 kom veel prestatie verschil merken met de x2 3600+ ?
Edit: Ach wat een lui jonk ben ik.. Zelf zoeken nelis
Anoniem: 74431
Leg jij mij eens uit wat performance/watt te maken heeft met snelheid ?The Source schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:17:
[afbeelding]
Het blijven toch leuke plaatjes waar AMD blijft claimen dat zowel Barcalona als Agena de beste performance per watt hebben. We weten de kloksnelheden, we weten de TDP en we weten dat ze de beste performance per watt hebben. Dus dan zouden ze ook sneller moeten zijn dan de Intel's.
geen moer.
Als je performance/watt en watt weet, kun je performance berekenen.Anoniem: 74431 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 04:29:
[...]
Leg jij mij eens uit wat performance/watt te maken heeft met snelheid ?
geen moer.
Hij bedoeld met snelheid eigelijk de prestatie van de cpu en niet de Mhz.Anoniem: 74431 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 04:29:
[...]
Leg jij mij eens uit wat performance/watt te maken heeft met snelheid ?
geen moer.
@Niels
Ik post je verzoek wel, ze zijn in behandeling, maar het zit denk ik wel goed. Heb de shop survey gelezen en heb er wel vertouwen in. En je hebt niet zoveel keus, pchut of batum volgens mijn.(heb ook maar via een tip in dit topic
En de prijs
Pchut 68 euro
Batum 78 euro
[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 12-04-2007 12:32 ]
Met die prijsdaling is het wel heel aantrekelijk om een pc upgrade te nemen met name een 6000+ voor zo'n 230 euro. Het probleem monteel is dat er nu geen aantrekelijke videokaarten zijn een 8800GTS 320mb vindt ik nog net iets te duur, nog even wachten op 8600GTS dan.
Zou ik niet doen, die 8600GTS is imho echt gaar. Als je AA en AF aan gaat zetten krijg je al framedrops, vanwege de 128-bit geheugeninterface. In dit geval zou je dan zelfs beter een 7900gt kunnen kopen, die presteert al stukken beter. Ik zou toch echt een 8800gts 320MB kopen, die kost maar 280 euro ofzo van Club3D.Metalbuster schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:54:
Met die prijsdaling is het wel heel aantrekelijk om een pc upgrade te nemen met name een 6000+ voor zo'n 230 euro. Het probleem monteel is dat er nu geen aantrekelijke videokaarten zijn een 8800GTS 320mb vindt ik nog net iets te duur, nog even wachten op 8600GTS dan.
Heb nu al een heavy-clocked 7800GTX dus een overstap na 7900gt zou dood zonde zijn.
Ben nu in het bezit van een Asrock Dual-Sata2 die de mogelijkheid heeft om een expansiebordje in te pluggen waardoor je socket AM2 krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee en werkt dit goed?
Of kan ik beter gewoon een nieuw AM2 mobo kopen ?
Ik vindt met deze prijs daling de Athlon proc's heel wat intressanter dan die van Intel. Een 6000+ zit nu in de prijs klasse van een E6400 ongeveer. Misschien dat die E6400+ minder stroom gebruikt maar dat maakt mij niet zoveel uit.
Ben nu in het bezit van een Asrock Dual-Sata2 die de mogelijkheid heeft om een expansiebordje in te pluggen waardoor je socket AM2 krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee en werkt dit goed?
Of kan ik beter gewoon een nieuw AM2 mobo kopen ?
Ik vindt met deze prijs daling de Athlon proc's heel wat intressanter dan die van Intel. Een 6000+ zit nu in de prijs klasse van een E6400 ongeveer. Misschien dat die E6400+ minder stroom gebruikt maar dat maakt mij niet zoveel uit.
is de opteron 185 dualcore nog wat of ???
Bron?? Want omdat hij een 128bit bus heeft wild dat nog niks zeggen over de prestatie.leonpwner1 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 22:03:
[...]
Zou ik niet doen, die 8600GTS is imho echt gaar. Als je AA en AF aan gaat zetten krijg je al framedrops, vanwege de 128-bit geheugeninterface. In dit geval zou je dan zelfs beter een 7900gt kunnen kopen, die presteert al stukken beter. Ik zou toch echt een 8800gts 320MB kopen, die kost maar 280 euro ofzo van Club3D.
Weet niet of het allemaal klopt wat hier gepost is maar de 8600GTS is gewoon erg snel ook met 16AF @ 2560x1600
Benchmark 8600GTS vs X1950XTX vs 8800GTX
Link
Jep is leuk maar volgens mij zijn deze ook erg duur. Leuk voor als je S939 hebt maar als je AM2 hebt zou ik voor de 6000+ gaan.puddinkie schreef op donderdag 12 april 2007 @ 23:46:
is de opteron 185 dualcore nog wat of ???
Het is hier geen VGA kaart topic dus we kunnen straks maar beter weer ontopic gaan. Maar die bus maakt super veel uit voor AA en AF. En dat ga je heel erg merken. Waarom denk je dat de 8800 GTX een 384 Bit bus heeft en de R600 een 512 Bit bus ?mad_max234 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 23:58:
[...]
Bron?? Want omdat hij een 128bit bus heeft wild dat nog niks zeggen over de prestatie.![]()
Weet niet of het allemaal klopt wat hier gepost is maar de 8600GTS is gewoon erg snel ook met 16AF @ 2560x1600
Benchmark 8600GTS vs X1950XTX vs 8800GTX
Link
Wacht maar even tot een site als Anandtech of B3D een review post dan weet je het pas zeker. Ik vin dat soort sites zo onbetrouwbaar. En ik zou niet overstappen van een 7800 GTX naar een mid range kaart zou ik toch echt voor een 8800 GTS 640 MB gaan of een HD2900 XT.
[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 13-04-2007 10:28 ]
Offtopic
De bus zegt 0,0% iets over de prestatie die het kaartje neer kan zetten. en nu stop ik.
Ontopic
Ik heb mijn x2 3600+ CAALG 0703UPMW binnen.
Nu nog wachten op mijn mobo.
Ben ik nu de eerste met een brisbane core?
De bus zegt 0,0% iets over de prestatie die het kaartje neer kan zetten. en nu stop ik.
Ontopic
Ik heb mijn x2 3600+ CAALG 0703UPMW binnen.
Nu nog wachten op mijn mobo.
[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2007 11:39 ]
is het zonde om bij eem 5600+ pc5300 te nemen ipv pc6400 ? of zou je geen prestatie verschil merken

Merk je nietdisinfector schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 20:22:
is het zonde om bij eem 5600+ pc5300 te nemen ipv pc6400 ? of zou je geen prestatie verschil merken
AMD Barcelona preview, volledig in het Nederlands: http://www.hardware.info/...adcore_Barcelona_preview/
Wilde hem net gaan posten, maar je was me voor.
Wel een leuk preview.
Wel een leuk preview.
Idd leuke preview. Wel erg teleurstellend om te lezen dat de AM2+ Desktop Barcelona pas tegen het einde van het jaar komt wat toch een half jaar later is dan eerdere berichten en ANDERHALF jaar later dan Intel's core.
Heb namelijk niet zo'n zin in Socket F omdat je daarvoor ws ook weer registered geheugen nodig hebt en de prijs extreem hoog zal liggen etc. Meer dan 500 tot max 600 euro wil ik echt niet uitgeven voor de CPU zelf. Bovendien zal de Penrynn zo rond die tijd ook al komen.
Nee, wat mij betreft heeft AMD (veel) te lang gedaan over de opvolger van de K8/K9.
Heb namelijk niet zo'n zin in Socket F omdat je daarvoor ws ook weer registered geheugen nodig hebt en de prijs extreem hoog zal liggen etc. Meer dan 500 tot max 600 euro wil ik echt niet uitgeven voor de CPU zelf. Bovendien zal de Penrynn zo rond die tijd ook al komen.
Nee, wat mij betreft heeft AMD (veel) te lang gedaan over de opvolger van de K8/K9.
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 14-04-2007 15:50 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
The page you've requested could not be found. Possibly the page does not exist, or is not available in the current language.
Dan heb je je taal op engels staan. helemaal boven in rechts van het inloggen kan je je taal instellen. Ff op de nederlandse vlag drukken en dan kan je hem wel lezen.
Nja imo heeft AMD er niet te lang over gedaan. Intel heeft veel veel veel veel veel ( ik kan nog wel even door gaan ) te lang gedaan over de opvolger van de P4. Maar AMD's timings is gewoon jammer genoeg niet goed geweest omdat de C2D een te sterke tegenstander bleek te zijn. Maar ik had wel gehoopt dat we in september een Barcelona desktop cpu zullen hebben. AMD is nu gewoon zijn eigen graf aan het graven als ze de K10 aan het uitstellen zijn want Penryn komt er inderdaad aan en die zal ongeveer gelijk scoren met de K10.Help!!!! schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 15:33:
Idd leuke preview. Wel erg teleurstellend om te lezen dat de AM2+ Desktop Barcelona pas tegen het einde van het jaar komt wat toch een half jaar later is dan eerdere berichten en ANDERHALF jaar later dan Intel's core.
The Inq over de opvolger van de Barcelona > Shanghai:
). Maar deze chip moet tegen de echte AMD killer van Intel. Intel heeft volgens mij voor eind 2008 de cpu met de CSI bus op de planning staan.
In een ander bericht melde ze ook dat ze nog wat kleine aanpassingen aan de core zouden maken. + er kunnen twee van deze quad cores aan elkaar gekoppeld worden zodat je een Octet core ( Ik weet niet zeker of Octet de goede benaming voor 8 was45 nanometre brings some space
The next generation processor scheduled to come after Barcelona and AgenaFX will have 6MB of L3 cache. Barcelona and Agena FX, also known as the K10, will have only 2 MB. We already talked about Shanghai here.
We are still not sure about the quantity of L2 cache but it will be somewhere between 512 KB and 1 MB per core. This 45 nanometre chip will come in 2008 so we still have the time to worry about it.
It should be just on time to fight Intel with its 45 nanometre quad duct taped core.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 15-04-2007 10:38 ]
Fudzilla over Barcelona Performance:
. Hopelijk hebben we voor die tijd dan tenminste wel de Dual core K10's.
En Max speed van Barcelona is in het begin 2500 MHz:Fifty percent faster than Kentsfield
The K10 part codenamed Barcelona is up and running. It's not ready for launch, but AMD has already got parts ready and working.
We don't have many numbers but at least in specfp_rate2000 Barcelona ends up a bit less than 50 percent faster than Intel quad core codenamed Kentsfield.
We are quite sure that this is the best score but it definitely sounds impressive. AMD chaps are very confident that K10 marchitecture and native Quad core is the way to go and Intel will probably have to pay the price for duct taping its chips. AMD will come to collect in second half of 2007.
Misschien is het dus zo dat de Server versie in Q3 komt en de desktop cpu's pas in Q4Samples up and running
Agena FX samples are ready from before Cebit. AMD showed them before and our industry sources saw them before.
The top part runs at 2.5 GHz while the slower parts will start at 1.9GHz. The top of the line 2.5GHz part might have a TDP higher than 95W, but this was already suspected. It's still good for a quad core and it might end up being faster than both Clovertown and Kentsfield anyhow.
The production might be the tricky part as AMD still can not ramp enough of these CPUs today, so the launch is scheduled for second part of 2007. AMD said that Barcelona – the server part is the first one while the Agena FX follows up probably a quarter later.
Is toch al lang bekent dat de desktop cpu pas einde van het jaar komt, maar de opteron zou we eerder komen en die komt nu dus wat later.
Eerst werd er gezegd dat de server cpu's Q2 kwamen en desktop Q3. Dit is dus beide een maand verschoven.mad_max234 schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:26:
Is toch al lang bekent dat de desktop cpu pas einde van het jaar komt, maar de opteron zou we eerder komen en die komt nu dus wat later.
voor zover ik weet draaide fab 36 vorig jaar rond juni/juli (kan ook een paar maanden later zijn) al in pre-production voor Barcelona en waren er toen ook al werkende samples. Dus het zou kunnen dat ze nog meer verlaat zijn, maar ik geloof het niet.Astennu schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:52:
[...]
Eerst werd er gezegd dat de server cpu's Q2 kwamen en desktop Q3. Dit is dus beide een maand verschoven.
Ik las net op internet dat Monreal een Dual Shanghai core wordt ( opvolger K10 ). Dit doet intel al een tijdje. De Cpu zou ook 12mb L3 cache hebben ( 6mb per core ). Ik vraag me nu alleen af of je dan NUMA kunt gebruiken. Ik weet dat Quad FX het ( maar hier gebruik je ook 2 cpu's ) het wel kunnen. Zou nog wel een leuk voordeel kunnen zijn.
Hier geloof ik niks van en achteraf had AMD het ook liever zo willen doen. Intel is ook druk bezig met native quad core.Astennu schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:01:
AMD chaps are very confident that K10 marchitecture and native Quad core is the way to go and Intel will probably have to pay the price for duct taping its chips.
Vier DDR2 kanalen per socket? Dat wordt een dure klus.Astennu schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:23:
Ik las net op internet dat Monreal een Dual Shanghai core wordt ( opvolger K10 ). Dit doet intel al een tijdje. De Cpu zou ook 12mb L3 cache hebben ( 6mb per core ). Ik vraag me nu alleen af of je dan NUMA kunt gebruiken. Ik weet dat Quad FX het ( maar hier gebruik je ook 2 cpu's ) het wel kunnen. Zou nog wel een leuk voordeel kunnen zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-04-2007 17:54 ]
Owhja daar had ik even niet aan gedacht. Dan zullen ze wel een MC uitschakelen of zo. Anders kom je niet uit met het aantal pinnen.Olaf van der Spek schreef op maandag 16 april 2007 @ 17:53:
[...]
Hier geloof ik niks van en achteraf had AMD het ook liever zo willen doen. Intel is ook druk bezig met native quad core.
[...]
Vier DDR2 kanalen per socket? Dat wordt een dure klus.
http://video.gearlive.com.../167-amd-performance-lab/
Bleeding Edge TV 167: Inside AMD’s Performance Testing Lab
Bleeding Edge TV 167: Inside AMD’s Performance Testing Lab
Ik kan het filmpje hier niet kijken. Wat wordt daar eigenlijk verteld ?
Ik las net op Fudzilla dat intel zelf denk dat de Pernyn 45% sneller zal zijn als zijn voorganger. Dit is toch aardig wat. Maar 30% van deze winst zou in games zijn en door SSE4. De overige 15% door andere verbereringen. En die gelden ook voor non 3D/Multimedia Applicaties.
Ik las net op Fudzilla dat intel zelf denk dat de Pernyn 45% sneller zal zijn als zijn voorganger. Dit is toch aardig wat. Maar 30% van deze winst zou in games zijn en door SSE4. De overige 15% door andere verbereringen. En die gelden ook voor non 3D/Multimedia Applicaties.
Tegen die tijd komt Shanghai er ook al weer aan.Astennu schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:35:
6MB L3 cache.
Tegen die tijd komt Shanghai er ook al weer aan.Astennu schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:35:
8 core's
6MB L3 cache.
Nou Pernyn is voor het einde van 2007 gepland als ik me niet vergis.mad_max234 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:29:
[...]
Tegen die tijd komt Shanghai er ook al weer aan.
8 core's
6MB L3 cache.
Anyway Shanghai is inderdaad de opvolger van de Barcelona Core en die heeft 4 cores met 6 MB L3 cache en nog wat leuke Tweaks en eventueel ook SSE4 ???? ( AMD heeft vij de Venice ook SSE3 toegevoegd ). En Montreal is de Dual Quadcore Shanghai met dus 2x6mb = 12 MB L3 Cache. Dus dat is nog ietsjes beter
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 17-04-2007 14:39 ]
Vanmorgen nog even in Taiwan bij wat contacten gechecked. Barcalona stond voor juni, wordt waarschijnlijk Juli.
Dat val toch wel mee met de vertraging, snap alleen niet waarom de desktop dualcore zolang moet wachten.The Source schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:27:
Vanmorgen nog even in Taiwan bij wat contacten gechecked. Barcalona stond voor juni, wordt waarschijnlijk Juli.
Zoals ik eerder al dacht is Penryn niet zo'n sterke architectuur update. IDF Beijing zijn wat benchmarks naar buiten gekomen;
quad-core 3.33GHz (1333MHz FSB) Yorkfield with 12MB of L2 cache
vs
quad-core Core2Extreme QX6800 2.93GHz (1066MHz FSB) Kentsfield with 8MB of L2 cache
3.33Ghz tov 2.93Ghz is zo'n 13.6% in snelheid dus echt eerlijk is de vergelijking niet.
+ 15% (-13.6% = nagenoeg niets) increase in imaging related applications
+ 25% (-13.6% = 16.4% sneller, wellicht door hoger FSB + Cache) in 3D rendering tests
+ 40% (-13.6% = 26.4% sneller, wellicht door hogere FSB + Cache + SSE4) in games
+ 40% increase in video encoding performance when SSE4 support was utilized.
Die 40% (-13.6 = 26.4%) in video encoding met SSE4 daar kijk ik ook nog even niet naar want dat is niet spannend, SSE4 geoptimaliseerde applicaties dat duurt altijd minimaal een jaar.
Kortom gemiddeld zo'n 15 tot 20% sneller gok ik en dit met dezelfde TDP als nu de Kentsfield gebruikt. Als AMD de Barcalona (die enorm goed schaalt met de Opteron in het achterhoofd) snel op hogere kloksnelheden kan krijgen hoeft Intel niet ver uit te lopen, maar wellicht is dit wel net genoeg om de lead te behouden.
vs
quad-core Core2Extreme QX6800 2.93GHz (1066MHz FSB) Kentsfield with 8MB of L2 cache
3.33Ghz tov 2.93Ghz is zo'n 13.6% in snelheid dus echt eerlijk is de vergelijking niet.
+ 25% (-13.6% = 16.4% sneller, wellicht door hoger FSB + Cache) in 3D rendering tests
+ 40% (-13.6% = 26.4% sneller, wellicht door hogere FSB + Cache + SSE4) in games
Die 40% (-13.6 = 26.4%) in video encoding met SSE4 daar kijk ik ook nog even niet naar want dat is niet spannend, SSE4 geoptimaliseerde applicaties dat duurt altijd minimaal een jaar.
Kortom gemiddeld zo'n 15 tot 20% sneller gok ik en dit met dezelfde TDP als nu de Kentsfield gebruikt. Als AMD de Barcalona (die enorm goed schaalt met de Opteron in het achterhoofd) snel op hogere kloksnelheden kan krijgen hoeft Intel niet ver uit te lopen, maar wellicht is dit wel net genoeg om de lead te behouden.
Stond dit er letterlijk bij dat de games SSE4 instructies gebruikten ofzo denk je dit? Ik vind +40% in games toch wel erg best veel, dus mocht dit zonder SSE4 zijn dan is het imho wel een sterke zet.The Source schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:43:
Wie heeft die benchmark uit gekozen? juist.leonpwner1 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:52:
[...]
Stond dit er letterlijk bij dat de games SSE4 instructies gebruikten ofzo denk je dit? Ik vind +40% in games toch wel erg best veel, dus mocht dit zonder SSE4 zijn dan is het imho wel een sterke zet.
Fudzilla beweerde gister ook dat Pernyn een Mobile cpu is omdat hij in Israel gemaakt zou zijn. En we weten allemaal dat daar de Pentium M Centrino vandaan kwam.The Source schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:43:
Zoals ik eerder al dacht is Penryn niet zo'n sterke architectuur update. IDF Beijing zijn wat benchmarks naar buiten gekomen;
vs
Mja ik hoop dat AMD opschiet met die K10. Ik wil al 3 maanden een nieuwe PC maar ga geen Intel kopen en van S939 naar AM2 vind ik ook erg zonde.
En die winst kan ook nog komen door de hogere clockspeeds want die is bijna 400 MHz hoger ook +-15%.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 18-04-2007 08:52 ]
Er zit dus wel wat rek in de Barcelona core:
)
Misschien niet zo goed als de C2D's. Want die kunnen volgens mij 3600 @ stock volts. MAar ik vind 3 GHz toch erg goed. Dit vooral omdat de 2300 MHz het al tegen de QX6800 moet opnemen. Want ik neem aan dat de 2500 MHz het tegen het nieuwe Topmodel gaat opnemen. (ik gok dat Intel wel een nieuwe CPU uitgeeft om te proberen de K10 lauch te verziekenOn stock Vcore voltage
Agena is up and running and we learned that it can be really nice overclocker. With a stock voltage you can overclock the 2.5 GHZ native quad core part to at least 3 GHz. If you increase the voltage you will go even further.
AMD is ready with the samples and KD790 chipset is ready to go but the company said that the Barcelona server part is first and then AMD will follow with Agena and Agena FX parts for consumers.
The good news is that overclockers will enjoy them.
[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 18-04-2007 09:15 ]
Ik denk dat je voor de desktop nog rustig een half jaar kunt wachten.Astennu schreef op woensdag 18 april 2007 @ 08:50:
Mja ik hoop dat AMD opschiet met die K10. Ik wil al 3 maanden een nieuwe PC maar ga geen Intel kopen en van S939 naar AM2 vind ik ook erg zonde.
Ja vrees ik ookOlaf van der Spek schreef op woensdag 18 april 2007 @ 09:14:
[...]
Ik denk dat je voor de desktop nog rustig een half jaar kunt wachten.
Anandtech heeft de Pennryn gepreviewed die gezien de slippende releasedates van AMD ws ongeveer tegelijkertijd met de desktop Barcelona zal worden gelanceerd.
Conclusie:
"Obviously we'll reserve final judgments on Penryn for our official review of the CPU, but these initial results look very promising. We would expect to see clock for clock Penryn vs. Conroe improvements to be in the 5 - 10% range at minimum depending on the application. Factor in higher clock speeds and you can expect our CPU performance charts to shift up by about 20% by the end of this year.
Intel has shown its cards, now it's time for AMD to respond with those long overdue Barcelona tests... "
met dat laatste ben ik het hartgrondig eensch. Wil heel graag een Barcelona maar het duurt zooooooooooo lang.....................
Conclusie:
"Obviously we'll reserve final judgments on Penryn for our official review of the CPU, but these initial results look very promising. We would expect to see clock for clock Penryn vs. Conroe improvements to be in the 5 - 10% range at minimum depending on the application. Factor in higher clock speeds and you can expect our CPU performance charts to shift up by about 20% by the end of this year.
Intel has shown its cards, now it's time for AMD to respond with those long overdue Barcelona tests... "
met dat laatste ben ik het hartgrondig eensch. Wil heel graag een Barcelona maar het duurt zooooooooooo lang.....................
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik snap ook niet waar AMD mee bezig is. R600 te laat. RV630/RV610 te laat en ook de K10 Barcelona en de Dual core's te laat.Help!!!! schreef op woensdag 18 april 2007 @ 18:28:
Anandtech heeft de Pennryn gepreviewed die gezien de slippende releasedates van AMD ws ongeveer tegelijkertijd met de desktop Barcelona zal worden gelanceerd.
Conclusie:
Vaag nieuws op Fudzilla over de Barcelona en de Server opvolger Budapest:
En iets wat we al wisten maar in ieder geval intel gaat 3GHz+ cpu's op 45nm er uit gooien.
Ik dacht dat Barcelona ook al HT3.0 zou hebben dus ik vraag me af wat hier van klopt...Welcome Opteron 1000 series
After Barcelona comes Budapest. Barcelona is the first native quad core but it wont have Hypertrnsport 3.0. it is doomed to HT 2.0.
The new part Budapest comes in socket AM2+ flavour and will be known as Opteron 1000 series. It will have Hypertransport 3.0 and will probably be significantly faster then Barcelona.
Budapest works on socket F or socket 1207 and is strictly server part. However it is the same processor as a socket 1207 Agena FX. Agena FX is for gamers and will allow the first Octo pussy FX systems with 2xquad core in a system.
En iets wat we al wisten maar in ieder geval intel gaat 3GHz+ cpu's op 45nm er uit gooien.
En AMD zou al werkende Shanghai Cpu's hebben:Intel at 3GHz+ clocks can beat K10
Intel has a fighting chance in Q1 2008. Once it releases its Dual and Quad core designs at 45 nanometre will be able to fight against Barcelona, Budapest, Agena and Agena FX quad core designs.
Intel knows that AMD has a very powerful CPU and that K10 has a very good performance per watt figures. It also scores really well for its clock speed.
But Intel can go beyond 3GHz as soon as it goes to 45 nanometre. Harpertown the first Intel's 45 nm server part is scheduled for Q4 2007 but the real game starts with Yorkfield in Q1 2008.
AMD should not be that far away with its 45 nanometre production as it is currently on the schedule to start the product in first half of 2008. With Shanghai and Montreal out the game is on, one more time.
Nu vraag ik me af waar die Barcelona's blijven.....Working prototypes, can hit 3GHz+
AMD already has some prototypes of Shanghai native quad core at 45 nm and 6 MB of L3 cache. This unit won't go in production till sometimes next year but at least the marchitecture works.
Sources close to company also confirmed that AMD can 45 nanometre parts without changing the fabs so the usual suspect Dresden fab will get a line to produce these parts.
The best part is that this will allow AMD to reach the 3GHz or fastest clocks and get back in the game versus Intel. TDP, the thermal dissipation of Barcelona or Budapest K10 parts at 3 GHz would just be too much as these parts are 65 nanometre only.
So Penryn and Yorkfield will have Shanghai to make it run for its money all in 2008.
HT3.0 zit gewoon in de core ingebakken maar - en dit is al verschillende malen in het topic vermeld geweest - wordt pas ingeschakeld wanneer er een socket F+ / AM2+ voetje aan hangt.Ik dacht dat Barcelona ook al HT3.0 zou hebben dus ik vraag me af wat hier van klopt...
Dat dacht ik dus ook. Maar als ik dat stukje lees zou je denken dat Barcelona dat dus nog niet heeft. Volgens mij is Fuad wat dingen door elkaar aan het halen.Hacku schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:07:
[...]
HT3.0 zit gewoon in de core ingebakken maar - en dit is al verschillende malen in het topic vermeld geweest - wordt pas ingeschakeld wanneer er een socket F+ / AM2+ voetje aan hangt.
Hij zegt namelijk dat Barcelona alleen maar HT 2.0 kan. En dat de nieuwe Budapest op AM2+ uitkomt en dus HT 3.0 kan. Als ik me niet vergis zou AM2 en AM2+ pin compatible zijn of heb ik dit verkeerd ?
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 19-04-2007 09:26 ]
Wel aan boord maar niet geactiveerd. Dus ergens heeft hij gelijk, Barcelona op socket F / AM2 kan geen HT3.0 door de socket. Budapest is gewoon Barcelona op F+ / AM2+
Maar je kunt een barcelona dus ook niet in het begin op een AM2 mobo prikken en later op een AM2+ zodat je alle features krijgt ?Hacku schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:35:
Wel aan boord maar niet geactiveerd. Dus ergens heeft hij gelijk, Barcelona op socket F / AM2 kan geen HT3.0 door de socket. Budapest is gewoon Barcelona op F+ / AM2+
Ik denk het wel, voor zover ik weet zijn AM2 en AM2+ pin-compatible.
Maar krijg je dan ook HT3?Hacku schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:04:
Ik denk het wel, voor zover ik weet zijn AM2 en AM2+ pin-compatible.
Nee, AM2 die volgens mij HT1 of HT2 ondersteunt kan toch niet ineens HT3 gaan draaien?
AM2+ en F+ krijgen wel HT3 ondersteuning
Waar het mij kom gaat is het volgende. Stel ik koop een Quad Core Barcelona En ik prik die op een AM2 mobo moet de cpu gewoon werken. Maar als ik dan later een AM2+ mobo koop met de RD780 chipset wil ik wel dat hij dan HT3.0 gaat doen en ook al die power saving features tot mijn beschikking hebben. Dus dat hij dan ineens gewoon alles kan. Niet dat er toch verschil zit in de cpu's.
volgens mij zou dat gewoon zo moeten werken. Dat heb ik begrepen uit de verhalen.Astennu schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:52:
Waar het mij kom gaat is het volgende. Stel ik koop een Quad Core Barcelona En ik prik die op een AM2 mobo moet de cpu gewoon werken. Maar als ik dan later een AM2+ mobo koop met de RD780 chipset wil ik wel dat hij dan HT3.0 gaat doen en ook al die power saving features tot mijn beschikking hebben. Dus dat hij dan ineens gewoon alles kan. Niet dat er toch verschil zit in de cpu's.
Natuurlijk niet, maar dat is wel wat Astennu vroeg.achtbaanfreak schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:35:
[...]
Nee, AM2 die volgens mij HT1 of HT2 ondersteunt kan toch niet ineens HT3 gaan draaien?
AM2+ en F+ krijgen wel HT3 ondersteuning
Ik heb uit eerdere verhalen ook begrepen dat een BArcelona gewoon alles kan. Maar als je em in een AM2 mobo prikt hij geen Ht 3.0 kan maar max 2.0. Prik je em dan in een AM2+ mobo gaat hij gewoon HT 3.0 doen.
Dat artiekel zou zeggen dat dat niet zo is en je dan dus een andere cpu moet hebben genaamd budapest. En daar heb ik dus geen zin in want AM2+ komt waarschijnlijk iets later uit dan Barcelona.
Dat artiekel zou zeggen dat dat niet zo is en je dan dus een andere cpu moet hebben genaamd budapest. En daar heb ik dus geen zin in want AM2+ komt waarschijnlijk iets later uit dan Barcelona.
Let op:
Voor "Welke moet ik nemen?" vragen dien je een afzonderlijk topic te starten. Maar niet vóórdat je PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? hebt doorgenomen
Voor "Basic Vraagjes" die zeer weinig tot totaal niks aan de discussie bijdragen (zoals "Op welke snelheid loopt de A64 3000+?", "Welke stepping heeft de Venice?", "Welke CPU moet ik nemen?", "Wat is beter, Venice, San Diego of Manchester?", etcetera) word je ook dringend verzocht om jezelf eerst in de basics te verdiepen door o.a. de topicstart van dit topic én de PMG FAQ - Processors rustig en aandachtig te doornemen.
Dank jullie wel
Voor "Welke moet ik nemen?" vragen dien je een afzonderlijk topic te starten. Maar niet vóórdat je PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? hebt doorgenomen

Voor "Basic Vraagjes" die zeer weinig tot totaal niks aan de discussie bijdragen (zoals "Op welke snelheid loopt de A64 3000+?", "Welke stepping heeft de Venice?", "Welke CPU moet ik nemen?", "Wat is beter, Venice, San Diego of Manchester?", etcetera) word je ook dringend verzocht om jezelf eerst in de basics te verdiepen door o.a. de topicstart van dit topic én de PMG FAQ - Processors rustig en aandachtig te doornemen.
Dank jullie wel