[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

leonpwner1 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:28:
[...]

TOV de Intel quadcore die momenteel op de markt is, de QX6700 oid.
Kan je ook zeggen waar je dat nu uithaalt? Waar wordt dat aangegeven?

Ben ook benieuwd wat ze bedoelen met ''more scalable than the competition'' (dus C2D), in welke opzichten ga je dat merken? In (nextgen) applicaties en games? Zoals AMD64 > Intel P4?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 10:15
Jejking schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:38:
[...]

Kan je ook zeggen waar je dat nu uithaalt? Waar wordt dat aangegeven?

Ben ook benieuwd wat ze bedoelen met ''more scalable than the competition'' (dus C2D), in welke opzichten ga je dat merken? In (nextgen) applicaties en games? Zoals AMD64 > Intel P4?
Onder andere in deze link op de frontpage van vandaag:
nieuws: Intel belooft 3,0GHz quadcore en 1600MHz bus

Ook hier zegt men dit:
http://discussions.hardwa...hread.php?t=174979&page=3
http://sharikou.blogspot....intels-clovertown-by.html
http://www.techzonept.com/showthread.php?t=130890
http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=236

Het gaat dus om K8L > Clovertown. Als ik me niet vergis is de Clovertown de huidige Intel quadcore toch?

Inderdaad, ik zat fout, de Clovertown is dus de Xeon 5300.

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 22-02-2007 12:18 ]

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:19

EaS

Weer wat nieuws uit de geruchtenmolen van HKEPC:

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/30lm555.jpg

Samenvatting:
  • 2,3 GHz QuadCore in Q2 (TDP = 95W)
  • 2,5 GHz QuadCore in Q3 (TDP = 120W)
  • 2,6 GHz QuadCore in Q2-2008 (TDP = 120W)
Allemaal Socket F, en bij lancering direct in 2 en 8 way versies beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
EaS schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:47:
Weer wat nieuws uit de geruchtenmolen van HKEPC:

[afbeelding]

Samenvatting:
  • 2,3 GHz QuadCore in Q2 (TDP = 95W)
  • 2,5 GHz QuadCore in Q3 (TDP = 120W)
  • 2,6 GHz QuadCore in Q2-2008 (TDP = 120W)
Allemaal Socket F, en bij lancering direct in 2 en 8 way versies beschikbaar.
120 is toch wat anders dan die 95 die er stond. Maar nog steeds netjes voor een Quad core. Een QX6700 gebruik 130 als ik me niet vergis. Anyway wat bedoelen ze met Scalebility ? Dat de K10 makkelijk opgeclockt kan worden ? net als de Intel chips ? OF hoe moet ik dit zien ? 40% beter op dezelfde clock is super. Dat is ook een beetje wat het verschil is tussen de K9 Dual core en de C2D's nu. Echter komt intel met een 3000 MHz Quad core en 1600 MHz bus. Wat de performance ook weer 15-20% verbetert. Nu is dus de vraag hoeveel MHz kan de K10 halen. Als hij niet verder komt dan 3000 Net als de K9 kan het nog fout gaan. Aangezien die intel dingen met lucht al 3600 kunnen halen ( Mits je een goede core te pakken hebt maar toch ).

Maar ik hoop echt dat de K10 kont schopt. Hoe dan ook ik wil er een mot geen intel troep in me huis hebben :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Voor iedereen die wilde weten wat 'schaalbaarheid' of 'scalability' inhoudt, hier het volgende:
What is CPU scalability?

CPU scalability refers to the process of adding additional CPUs to a server machine without causing excessive increases in complexity or loss of performance. Ideally, response time should improve with additional CPUs.
Bron: http://www-128.ibm.com/de...brary/ls-CPU_scalability/

Maar sinds wanneer is de K8L officieel veranderd naar de K10? Is dat nou slechts een gerucht of is dat een feit? Kan iemand een bron geven?

Zo ver ik weet is hetgeen ze aan het ontwikkelen zijn (of al klaar mee zijn) een verbeterde versie van de K8 core, genoemd de K8L. K10 zou volgens mij compleet nieuw worden, maar ik kan mis zitten.

Persoonlijk denk ik dat de K8L/K10 geen geweldige overclocker zal worden aangezien AMD zelf een tijdje geleden de uiteindelijke clocksnelheid omlaag heeft aangepast (stabiliteitsredenen?), ook gezien de relatief slechte resultaten van de Quad Father (al had die geen upgrades aan boord en was nog op 90nm gebakken), maar zoiets valt totaal niet te voorspellen met een 'nieuwe' core waar nog niet eens benchmarks voor zijn. Wat inmiddels wel bijna duidelijk is, is dat het een redelijk zuinige cpu wordt (en dus niet warm wordt?).

Op naar 45nm en hopen dat het wat wordt met de K8L/K10 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
leonpwner1 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:11:
Voor iedereen die wilde weten wat 'schaalbaarheid' of 'scalability' inhoudt, hier het volgende:

[...]

Bron: http://www-128.ibm.com/de...brary/ls-CPU_scalability/

Maar sinds wanneer is de K8L officieel veranderd naar de K10? Is dat nou slechts een gerucht of is dat een feit? Kan iemand een bron geven?

Zo ver ik weet is hetgeen ze aan het ontwikkelen zijn (of al klaar mee zijn) een verbeterde versie van de K8 core, genoemd de K8L. K10 zou volgens mij compleet nieuw worden, maar ik kan mis zitten.

Persoonlijk denk ik dat de K8L/K10 geen geweldige overclocker zal worden aangezien AMD zelf een tijdje geleden de uiteindelijke clocksnelheid omlaag heeft aangepast (stabiliteitsredenen?), ook gezien de relatief slechte resultaten van de Quad Father (al had die geen upgrades aan boord en was nog op 90nm gebakken), maar zoiets valt totaal niet te voorspellen met een 'nieuwe' core waar nog niet eens benchmarks voor zijn. Wat inmiddels wel bijna duidelijk is, is dat het een redelijk zuinige cpu wordt (en dus niet warm wordt?).

Op naar 45nm en hopen dat het wat wordt met de K8L/K10 :Y)
Tja De K8 was de Singel core Athlon 64 de Dual core hete ook al K9. Dus dan zou je bij K10 uitkomen. Sommige zeggen dat de K8L de Turion was.

Ik denk ook dat de nieuwe Barcelona core niet giganties ver zal clocken. Dus ongeveer 3000-3200 max. En dat is misschien al veel.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Ik dacht toch dat ze vanaf Barcelona een nieuwe HT revisie zouden gebruiken? Als ze dit niet in Q2/Q3 gaan doen, wanneer dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 9449 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:05:
Ik dacht toch dat ze vanaf Barcelona een nieuwe HT revisie zouden gebruiken? Als ze dit niet in Q2/Q3 gaan doen, wanneer dan wel?
Doet hij ook. HT3 maar die is backwardcompatible met HT2.0 en daardoor kunnen die cpu's gewoon op een AM2 moederbord. Maar op een AM2+ moederbord is hij gewoon wat sneller omdat hij dan HT3.0 kan gebruiken. Op een AM2 bord gaat hij 1000 MHz HTT draaien. En misschien kan hij op een AM2 mobo niet alle nieuwe powersaving features gebruiken. Dus moeten wel alle cores gelijk geclockt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:41:
Doet hij ook. HT3 maar die is backwardcompatible met HT2.0 en daardoor kunnen die cpu's gewoon op een AM2 moederbord. Maar op een AM2+ moederbord is hij gewoon wat sneller omdat hij dan HT3.0 kan gebruiken. Op een AM2 bord gaat hij 1000 MHz HTT draaien. En misschien kan hij op een AM2 mobo niet alle nieuwe powersaving features gebruiken. Dus moeten wel alle cores gelijk geclockt worden.
In het bovenstaande plaatje van Eas (en op de FP) staat dat de Barcelona HT 1.0 gebruikt. Vandaar mijn vraag.

En ik wist ook niet dan AM2+ al HT 3.0 heeft. Ik dacht dat dit HT 2.0 was.

Edit: hier wordt al over gediscussieerd op de FP:

HT3 wordt in eerste instantie alleen voor Socket AM2+ gebruikt, de Socket F+ multiprocessor Opterons (2xxx en 8xxx) krijgen het pas in 2008.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 26-02-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Op de FP lees ik dat de Opteron pas per 5 juni gelanceerd wordt. Ik dacht dat dat toch wat eerder zou zijn. De desktop barcelona zal dan helemaal wel pas ergens in september / oktober komen en voordat je een beetje keuze in mobo's hebt....... :'(

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Als ik de pricewatch zo zie maak ik me eerder zorgen om de prijs van die Socket F bordjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 9449 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:34:
[...]

In het bovenstaande plaatje van Eas (en op de FP) staat dat de Barcelona HT 1.0 gebruikt. Vandaar mijn vraag.

En ik wist ook niet dan AM2+ al HT 3.0 heeft. Ik dacht dat dit HT 2.0 was.

Edit: hier wordt al over gediscussieerd op de FP:

HT3 wordt in eerste instantie alleen voor Socket AM2+ gebruikt, de Socket F+ multiprocessor Opterons (2xxx en 8xxx) krijgen het pas in 2008.
Ik dacht dat S754 HT1.0 had. De S939 hadden de 1000 MHz HT2.0 en de nieuwe AM2+ en hoger krijgen de HT3.0. Die nieuwste Ht2.0 boren kunnen ook veel meer dan 1000. Volgens mij was de max 1400-1500 volgens de standaard. Maar dat weet ik niet zeker.

De socket F borden zullen wel een nieuwe chipset moeten hebben die Ht3.0 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:10
754, 939, AM2 = HT 1.0 800 / 1000Mhz
AM2+ = HT 3.0 variabele snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:01:
754, 939, AM2 = HT 1.0 800 / 1000Mhz
AM2+ = HT 3.0 variabele snelheid
Uhmm waar is die Ht2.0 dan gebleven. Blijkbaar hebben ze die gewoon overgeslagen. Owh well. Ik ben benieuwd wanneer we de nieuwe core in actie kunnen zien. Consumenten chips zullen dan wel in het einde van Q3 dit jaar komen. Wel jammer wil er liever nu een hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.hypertransport.org/tech/index.cfm

http://www.hexus.tv/show.php?show=45
blah blah blah

[ Voor 38% gewijzigd door The Source op 26-02-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Uhmm heel duidelijk dat HT3.0 veel sneller is en ook nog flexibeler. Een heel groot voordeel dus. Ben benieuw hoeveel stroom je kunt besparen op deze manier. En hot plug is heel interessant voor servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
:') Een filmpje over de nieuwste techniek van AMD met een Core 2 Extreme propaganda filmpje er voor :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
leonpwner1 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 22:30:
[...]

:') Een filmpje over de nieuwste techniek van AMD met een Core 2 Extreme propaganda filmpje er voor :').
Tja standaard hexus reclame :) Mja niet veel nieuws. In ieder geval geen DDR3 voor de huidige core. Het zelfde als met DDR1 > DDR2. Dus 2008. Verder mochten ze natuurlijk niets vertellen alleen dat het stroomverbruik dus niet meer zal zijn als een Athlon FX of Opteron SE ( 120 ) watt max.

Ik kan niet wachten om echte performance benshmarks te zien. Maar daar moeten we denk ik nog even op wachten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Struikelde net over een interessante post weer op Ace's:

Barcelona duikt op in BOINCstats?

When looking at the stats you'll find an interesting match at the first 2 places:

1      AMD Athlon(tm)/Opteron(tm) CPU-model unknown     2       1,428.95
2      Intel(R) Xeon(R) CPU X5350 @ 2.66GHz                  2       1,128.46

(place, name, # of CPUs, avrg. credit per CPU)

[ Voor 3% gewijzigd door EaS op 28-02-2007 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wow dat zijn hoge gemiddelden. Een stuk hoger dan die 5300. Ik vraag me af op welke clockspeeds die Barcelona loopt. Als het de 2300 is ipv de 2600 kun je denk ik aardig blij gaan worden :P Ik wordt nu al happy als ik dit zie alleen al omdat de Barcelona nu dichterbij komt. Kan niet wachten op me upgrade :D En mensen laten zien dat die C2D echt niet zo goed en perfect is als vele nu denken doordat intel eindelijk na 3 jaar weer eens een overwinning heeft behaald.

Waar heb jij die info vandaan ? Al gevonden

Als ik bij de Top bij rozetta kijk zie ik dit:

1: 3,170.99 GenuineIntel Genuine Intel(R) CPU @ 3.00GHz [x86 Family 6 Model 15 Stepping 7] [fpu tsc pae nx sse sse2 sse3 mmx]

2: 2,552.68 GenuineIntel Intel(R) Xeon(R) CPU X5355 @ 2.66GHz [x86 Family 6 Model 15 Stepping 7] [fpu tsc pae nx sse sse2 sse3 mmx]

13: 1,537.40 AuthenticAMDAMD Engineering Sample

18: 1,419.91 AuthenticAMD Dual-Core AMD Opteron(tm) Processor 2216 HE

En BTW cpu oc kun je niet terug zien in die stats. Mijn cpu loopt 2800 maar hij zegt nog steeds 2000 :) En je weet natuurlijk ook niet of zo'n machine 24/7 loopt je kunt wel zien hoeveel tijd de boinc client krijgt als de pc aan staat.

[ Voor 46% gewijzigd door Astennu op 28-02-2007 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dit gaat niet helemaal over de AMD cpu's maar voor de setup werd wel een Barcelona based Opteron gebruikt. En die setup haalde meer dan 1 terraflop:
SAN FRANCISCO--(BUSINESS WIRE)--AMD (NYSE: AMD - News) today showcased a single-system, Accelerated Computing platform that breaks the teraflop computing barrier. Organizations are ultimately expected to be able to apply this technology to a wide range of scientific, medical, business and consumer computing applications. At a press event in San Francisco, AMD demonstrated a "Teraflop in a Box" system running a standard version of Microsoft® Windows® XP Professional that harnessed the power of AMD Opteron(TM) dual-core processor technology and two next-generation AMD R600 Stream Processors capable of performing more than 1 trillion floating-point calculations per second using a general "multiply-add" (MADD) calculation. This achievement represents a ten-fold performance increase over today's high-performance server platforms, which deliver approximately 100 billion calculations per second.

"The technology AMD demonstrated today is just one example of how the 'New' AMD is changing the game for our industry," said Dave Orton, executive vice president of visual media business at AMD. "Today, teraflop computing capability is largely reserved for the supercomputing space. But now that 'Teraflop-in-a-Box' is a reality, AMD can deliver an order of magnitude increase in performance."

Today also marks an important milestone on the road to Accelerated Computing, AMD's vision for specialized "co-processors" interoperating with x86 microprocessors to provide efficient and flexible acceleration for specific applications. Platforms based on the same technology found in the "Teraflop-in-a-Box" demonstration should benefit a wide range of scientific and commercial applications, including energy, financial, environmental, medical, scientific, defense and security organizations around the world by equipping them with the intensive computing power they require to conduct research and deliver solutions significantly faster than previously possible.

What is a Teraflop?

In the supercomputing field, "flops" is an acronym meaning FLoating point Operations Per Second, a measure of a computer's ability to perform floating point calculations. A teraflop is one trillion floating point operations per second. Stream processing technology helps raise the bar in this regard by leveraging sophisticated, massively parallel processors, generally used for 3D graphics applications, to solve real-world problems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Barcelona Architecture: AMD on the Counterattack: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik wist een deel van deze dingen al maar hij is nog beter dan ik dacht. Deze gaat de huidige C2D makkelijk killen. Die 40% waar AMD het over had lijkt mij echt wel haalbaar. Nu maar hopen dat ze het een beetje bij blijven houden. Anandtech zegt dat ook al. Intel doet dat al een tijdje elk jaar een nieuwe ref van de Pentium M. En daar uit werd ook de C2D geboren. AMD moet ook elk jaar een revisie doen alla Venice. Want intel heeft ook wel leuke dingen geplanned staan voor volgend jaar denkend aan CSI en the return of Hyper Threading.

Jammer dat de voltages voor alle cores het zelfde moeten zijn. Mja dat was ook misschien iets te veel om in een keer te regelen. Ik heb in ieder geval veel vertrouwen in deze cpu. En kan niet wachten op de benchmarks en natuurlijk om er zelf een te hebben. Dit is gewoon een Supreme versie van de K8. Alle zwakheden zijn aangepast en verbeterd dit gaat echt een knaller worden.

Nu alleen afwachten of de clockspeed ook hoger wil. Maar volgens mij hebben ze lengte van de pipelines niet echt aangepast dus de max zal dan wel bij 3200-3400 MHz liggen als we kijken naar de huidige K8 op 0.09u. En dan ga ik er van uit dat ze door 65 nm er toch nog 200-400 MHz extra uit kunnen halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 01-03-2007 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Astennu schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:16:
[...]
Deze gaat de huidige C2D makkelijk killen. Die 40% waar AMD het over had lijkt mij echt wel haalbaar. Nu maar hopen dat ze het een beetje bij blijven houden.
Er werd bedoeld 40% sneller dan een Xeon 5300, niet dan de Core 2 ;). Bovendien is het een verhaaltje over appels en peren, want je kunt eigenlijk geen quadcore vergelijken met een dual-core.
dit gaat echt een knaller worden.
Heb je al benchmarks van een betrouwbare bron dan ;). Ik zou maar niet te vroeg juigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Als je die 40% qua theorie gaat toepassen wordt SuperPI 1M pas echt leuk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Saturnus schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:29:
Als je die 40% qua theorie gaat toepassen wordt SuperPI 1M pas echt leuk. :P
Hoeveel doet een Xeon x5300 dan in 1M? Niet zo veel volgens mij hoor? Ik denk dat de kracht meer ligt in de schaalbaarheid en het uitrekenen van floating points, dan in het puur uitrekenen van een getalletje. Je kunt zo ver ik weet ook niet alle 4 de cores parallel laten werken aan 1 superpi thread of wel? Maar hoger dan een Core 2 Duo zal vast wel lukken met een overclocked Barcelona :) (hoop ik:P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
leonpwner1 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:21:
Er werd bedoeld 40% sneller dan een Xeon 5300, niet dan de Core 2 ;). Bovendien is het een verhaaltje over appels en peren, want je kunt eigenlijk geen quadcore vergelijken met een dual-core.
Een Xeon 5300 is toch ook quad-core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
leonpwner1 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:37:
[...]

Hoeveel doet een Xeon x5300 dan in 1M? Niet zo veel volgens mij hoor? Ik denk dat de kracht meer ligt in de schaalbaarheid en het uitrekenen van floating points, dan in het puur uitrekenen van een getalletje. Je kunt zo ver ik weet ook niet alle 4 de cores parallel laten werken aan 1 superpi thread of wel? Maar hoger dan een Core 2 Duo zal vast wel lukken met een overclocked Barcelona :) (hoop ik:P).
Ik snap ook dat dat SuperPI 1M een slechte idicatie is voor de werkelijke snelheid (anders zou een overklokte C2D 3x zo snel zijn als een overklokte Opteron) maar het is altijd wel leuk om te zien dat de één er zo snel in is en de ander weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
leonpwner1 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:21:
[...]

[...]

Heb je al benchmarks van een betrouwbare bron dan ;). Ik zou maar niet te vroeg juigen :)
Owh gaan we het zo doen ok wat je wilt:

Vergeleken met een Quad core Kentsfield op dezelfde clockspeeds. En nee benchmarks niet gezien. Maar van de C2D werd dat ook beweerd en toen kwam het ook uit. + als je kijkt naar alle veranderingen kan het makkelijk kloppen. 70% zou in sommige applicaties nog kunnen. We zullen wel zien ;) kijk over 3 maanden maar als hij uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Astennu schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 19:40:
[...]

Owh gaan we het zo doen ok wat je wilt:

Vergeleken met een Quad core Kentsfield op dezelfde clockspeeds. En nee benchmarks niet gezien. Maar van de C2D werd dat ook beweerd en toen kwam het ook uit. + als je kijkt naar alle veranderingen kan het makkelijk kloppen. 70% zou in sommige applicaties nog kunnen. We zullen wel zien ;) kijk over 3 maanden maar als hij uit is.
Ik geloof best dat 'ie een stuk sneller is/zal zijn, maar toch vind ik een Dual-Core vergelijken met een Quad-core nogal appels en peren vergelijken. Als je cores individueel gaat bekijken kan de een sneller zijn dan de ander, maar dan nog is het niet geheel eerlijk. Ik zou hem liever vergelijken met een QX6700 en de Quadfather, en nog wat Xeon's er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Olaf van der Spek schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:54:
[...]

Een Xeon 5300 is toch ook quad-core?
Ja de Xeon 5300 seie zijn een quad-core cpu, 2 sec google en je had het kunnen weten. ;)

Is het ook bekent met welke Xeon uit de 5300 serie de vergelijking is gemaakt?

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 01-03-2007 20:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Afbeeldingslocatie: http://i11.tinypic.com/4h7hwch.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mooi interview, FP 300% sneller dan de k8 dualcore. Nu nog kijken wat het in real life opleverd. ;)

AMD is lekker bezig, teraflop in a box. daar heeft intel niks tegenover (en kan ook nog wel ff duren ook.) :)

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 01-03-2007 23:38 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
FP sneller betekent ook sneller renderen. Want daar worden de K8's nu hard voorbij gelopen, helemaal door een c2d met een OC'tje.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
leonpwner1 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:15:
[...]

Ik geloof best dat 'ie een stuk sneller is/zal zijn, maar toch vind ik een Dual-Core vergelijken met een Quad-core nogal appels en peren vergelijken. Als je cores individueel gaat bekijken kan de een sneller zijn dan de ander, maar dan nog is het niet geheel eerlijk. Ik zou hem liever vergelijken met een QX6700 en de Quadfather, en nog wat Xeon's er naast.
Dat zeg ik toch vergeleken met de Intel Quad core Kentsfield ? Het is dan misschien geen native quad maar dat hebben ze aan zich zelf te danken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
BTW in dat interview bevestigen ze dat het de K10 moet zijn en niet de K8L. De K8L was een low power versie van de K8 ( Turion )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik ben nog steeds wel verrast over het stroomverbruik van de nieuwe Barcelona om eerlijk te zeggen. Een TDP (dus max) van 95 watt, en een idle verbruik van naar schatting ~50 watt (ze hebben ook een nieuwe techniek om ~10 watt te besparen) is niet veel. Mijn 3700+ single core verbruikt al zo'n 95 watt stressed :o. En bij de Barcelona hebben we het wel even over 4 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
leonpwner1 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 19:54:
Ik ben nog steeds wel verrast over het stroomverbruik van de nieuwe Barcelona om eerlijk te zeggen. Een TDP (dus max) van 95 watt, en een idle verbruik van naar schatting ~50 watt (ze hebben ook een nieuwe techniek om ~10 watt te besparen) is niet veel. Mijn 3700+ single core verbruikt al zo'n 95 watt stressed :o. En bij de Barcelona hebben we het wel even over 4 cores.
beter ontwerp + 65nm, maar ik vind het ook heel goed van ze, als het het vergelijkt met de kentfield die 130 watt nodig heeft (als ik het goed heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Op naar 45nm dan maar :) Dalijk hebben we quadcore cpu's die onder full load maar 70 watt gebruiken :o
Wat een verschrikkelijk irritant filmpje by the way, dat steenkolen engels met frans accent (en al die engelse termen op z'n frans uitgesproken) is gewoon zo gruwelijk irritant om aan te horen :/. Ik ben blij dat die amerikaan eventjes gaat praten aan het einde...

[ Voor 69% gewijzigd door Avalaxy op 03-03-2007 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
leonpwner1 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 20:32:
Op naar 45nm dan maar :) Dalijk hebben we quadcore cpu's die onder full load maar 70 watt gebruiken :o

[...]

Wat een verschrikkelijk irritant filmpje by the way, dat steenkolen engels met frans accent (en al die engelse termen op z'n frans uitgesproken) is gewoon zo gruwelijk irritant om aan te horen :/. Ik ben blij dat die amerikaan eventjes gaat praten aan het einde...
dat engels is nog wel verstaanbaar, maar die interviewer, die is frans, en door de het geëcho enzo van die ruimte is die helemaal niet te verstaan (niet dat k frans goed versta ofzo, maar toch).

Maar het is wel interresant, een aantal leuke details worden erin verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Laatst online: 01:50

lordsnow

I know nothing

Iemand enig idee of AM2+ ondersteuning heeft voor DDR2 PC1000 en hoger?

Anders geformuleerd, aangezien geheugen prijzen omhoog zullen gaan wil ik deze nu kopen (OCZ DDR2 PC6400 1GB x) en pas later een moederbord met CPU. Maar als AM2+ PC1000 ondersteund en hoger) is het mischien verstandiger om ook te wachten met het kopen van het geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
lordsnow schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:25:
Iemand enig idee of AM2+ ondersteuning heeft voor DDR2 PC1000 en hoger?

Anders geformuleerd, aangezien geheugen prijzen omhoog zullen gaan wil ik deze nu kopen (OCZ DDR2 PC6400 1GB x) en pas later een moederbord met CPU. Maar als AM2+ PC1000 ondersteund en hoger) is het mischien verstandiger om ook te wachten met het kopen van het geheugen?
Wat wat wil je met dat pc10000 (4 nulletjes ;)) geheugen gaan doen dan? Met pc6400 kom je al een gigantisch eind, ik denk niet dat je zover kunt overclocken met AM2+ dat je pc10000 nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anders geformuleerd, aangezien geheugen prijzen omhoog zullen gaan
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Daar is geen bron van, dat zijn gewoon voorspellingen, en dat wordt elk jaar weer teruggezien. Begin van een nieuw jaar worden de geheugen prijzen een heel stuk lager, vervolgens wordt het weer steeds duurder, en in Q4 zijn de prijzen op z'n hoogst. Kijk maar naar november/december 2006, toen betaalde je voor 1GB DDR nog een dikke 120~130 euro, wat inmiddels nog maar 70~80 is. Over een paar maanden zal dit dus waarschijnlijk rond de 100 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
leonpwner1 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:39:
[...]

Daar is geen bron van, dat zijn gewoon voorspellingen, en dat wordt elk jaar weer teruggezien. Begin van een nieuw jaar worden de geheugen prijzen een heel stuk lager, vervolgens wordt het weer steeds duurder, en in Q4 zijn de prijzen op z'n hoogst. Kijk maar naar november/december 2006, toen betaalde je voor 1GB DDR nog een dikke 120~130 euro, wat inmiddels nog maar 70~80 is. Over een paar maanden zal dit dus waarschijnlijk rond de 100 zijn.
Het is nog lang geen Q4 en vorig jaar was het wel erg extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

leonpwner1 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:28:
[...]

Wat wat wil je met dat pc10000 (4 nulletjes ;)) geheugen gaan doen dan? Met pc6400 kom je al een gigantisch eind, ik denk niet dat je zover kunt overclocken met AM2+ dat je pc10000 nodig hebt.
Oeps.. idd 4 nulletjes.

En ik bedoelde niet overklokken. Ik bedoelde, gaat AM2+ dat standaard ondersteunen?
De jaarlijkse cyclus, en nu het feit dat veel mensen overstappen op Vista en daardoor veel vraag is naar geheugen.

[ Voor 22% gewijzigd door lordsnow op 05-03-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK, dan stel ik voor dat je niet 1 of 2 reepjes koopt maar 1000. Je vraagt je shop gewoon of hij ze even achter wil houden en dat je ze gegarandeerd over 4 maanden afneemt (hij maakt zijn huidige marge over de 1000 reepjes). Om zijn gedorven rente-inkomsten te vergoeden betaal je per 1 GB reepje (van +/- 70 euro) 1 euro rente. Je betaalt dus nu 71 euro en verkoopt ze over 4 maanden voor 100 of 120. Toch een winst van zo'n 40.000 euro.

Gratis geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Anoniem: 9449 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 00:48:
[...]

OK, dan stel ik voor dat je niet 1 of 2 reepjes koopt maar 1000. Je vraagt je shop gewoon of hij ze even achter wil houden en dat je ze gegarandeerd over 4 maanden afneemt (hij maakt zijn huidige marge over de 1000 reepjes). Om zijn gedorven rente-inkomsten te vergoeden betaal je per 1 GB reepje (van +/- 70 euro) 1 euro rente. Je betaalt dus nu 71 euro en verkoopt ze over 4 maanden voor 100 of 120. Toch een winst van zo'n 40.000 euro.

Gratis geld!
Waar wacht je nog op zou ik zeggen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
lordsnow schreef op maandag 05 maart 2007 @ 00:31:
[...]

Oeps.. idd 4 nulletjes.

En ik bedoelde niet overklokken. Ik bedoelde, gaat AM2+ dat standaard ondersteunen?

[...]

De jaarlijkse cyclus, en nu het feit dat veel mensen overstappen op Vista en daardoor veel vraag is naar geheugen.
Bij S939 was het zo dat ze later 216 - 233 en 250 MHz gingen ondersteunen. Zo ver ik weet is AM2 nu nog tot 800. Maar als PC10000 zoals PC 4000 ( 250 MHz DDR 1 ) erg populair wordt is de kans groot dat het ook toegevoegd wordt. Een andere oplossing is gewoon je HTT omhoog zetten tot je die snelheden voor je ram hebt en je multipler van de cpu omlaag + HTT Mult een stapje lager. Dan overclock je alleen je geheugen en de rest niet. Of je overclockt gewoon alles :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

leonpwner1 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:39:
[...]

Ik weet nie of je het weet ,maar je koopt nu al 2 Gig voor 116 Pleuro http://tweakers.net/price...s-8D23MK2TT)-prijzen.html
Ja ik weet het , Niet echt fijne timings maar daar geeft een AMD toch niks om :P
Ik kan beter voor die 100 euro die ik bespaar een klasse snellere processor kopen.
leonpwner1 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 19:54:
Uh Das wel erg veel idle. Een AMD 65 Nm zit nu op 7 Watt idle en zo"n Intel geval tot voorkort nog op 12 Watt 8)7 Ze hebben dit laatst ff gefixt met een nieuwe revisie waardoor ze nu ook rond de 7 zitten.

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hekking schreef op maandag 05 maart 2007 @ 18:47:
[...]

Ik weet nie of je het weet ,maar je koopt nu al 2 Gig voor 116 Pleuro http://tweakers.net/price...s-8D23MK2TT)-prijzen.html
Ja ik weet het , Niet echt fijne timings maar daar geeft een AMD toch niks om :P
Ik kan beter voor die 100 euro die ik bespaar een klasse snellere processor kopen.
Je slaat de spijker mis, AMD processoren hebben over het algemeen niet zo behoefte aan bandbreedtje, maar JUIST aan timings ;)
[...]

Uh Das wel erg veel idle. Een AMD 65 Nm zit nu op 7 Watt idle en zo"n Intel geval tot voorkort nog op 12 Watt 8)7 Ze hebben dit laatst ff gefixt met een nieuwe revisie waardoor ze nu ook rond de 7 zitten.
Bron? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:10:
[...]

Je slaat de spijker mis, AMD processoren hebben over het algemeen niet zo behoefte aan bandbreedtje, maar JUIST aan timings ;)

[...]

Bron? :o
Vanaf de K8 ligt het anders, en bandbreedte gaat altijd boven timings ook bij AMD.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Hier heb jij je bron, Vertrouw je me niet ? :> http://tweakers.net/nieuws/45667/?highlight=intel+core+2+duo
En over die timings, I dont get your point. Doe je de timimgs toch wat omhoog en de bandbreedte dan ook _/-\o_

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op maandag 05 maart 2007 @ 09:51:
[...]

Bij S939 was het zo dat ze later 216 - 233 en 250 MHz gingen ondersteunen. Zo ver ik weet is AM2 nu nog tot 800. Maar als PC10000 zoals PC 4000 ( 250 MHz DDR 1 ) erg populair wordt is de kans groot dat het ook toegevoegd wordt. Een andere oplossing is gewoon je HTT omhoog zetten tot je die snelheden voor je ram hebt en je multipler van de cpu omlaag + HTT Mult een stapje lager. Dan overclock je alleen je geheugen en de rest niet. Of je overclockt gewoon alles :P
AMD heeft al als standaard 1066MHz aangevraagt, nu maar afwachten of hij ook word aangenomen als standaard. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hekking schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:57:
Hier heb jij je bron, Vertrouw je me niet ? :> http://tweakers.net/nieuws/45667/?highlight=intel+core+2+duo

[...]

En over die timings, I dont get your point. Doe je de timimgs toch wat omhoog en de bandbreedte dan ook _/-\o_
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:22

Wildfire

Joy to the world!

Ziezo... m'n Athlon 64 X2 6000+ is geplaatst.

M'n voorgaande Athlon 64 X2 4600+ scoorde volgens SiSoft Sandra Professional 2007 zo'n 20% lager.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wildfire schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:51:
Ziezo... m'n Athlon 64 X2 6000+ is geplaatst.

M'n voorgaande Athlon 64 X2 4600+ scoorde volgens SiSoft Sandra Professional 2007 zo'n 20% lager.
En kan i een beetje clocken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:22

Wildfire

Joy to the world!

Astennu schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 00:03:

[...]

En kan i een beetje clocken ?
Dat komt binnenkort nog wel. Eerst maar 's ff op stockspeed draaien en kijken hoe alles gaat. Daarna komt de rest wel :)

-- Edit: toch wel vreemd eigenlijk, de AMD Athlon 64 X2 6000+ heeft een CPU-score van 5.4 onder Vista. Kortom... met de huidige consumentenprocs van AMD kun je gewoonweg geen 5.9 scoren... (nou ja, als ik ga overklokken wellicht nog wel :))

[ Voor 30% gewijzigd door Wildfire op 06-03-2007 00:27 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wildfire schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 00:04:
[...]

Dat komt binnenkort nog wel. Eerst maar 's ff op stockspeed draaien en kijken hoe alles gaat. Daarna komt de rest wel :)
Ke ben benieuwd. En waar heb je die 5.9 voor nodig dan ? En wat zou een 3400 MHz intel Quadcore halen ? :) dikke 10 ? Barcelona in iedergeval een 15+ :P

En ik heb het voor elkaar. Bij bijn 2 banen heb ik nu AMD machines :) Bij de School heb ik 2x Dell Optiplex 740 staan met 4200+ X2's En bij mijn 2e baan gaan we nu NEC VL360 bestellen met 3800+ X2's.

En dan ga ik die verotte P3 3.0 HT aan de kant gooien voor zo'n mooie AMD :P Bij de school had een een C2D 6400 omdat ze eerst geen AMD wouden maar alleen Intel maar nu heb ik het voor elkaar en gooi ik die E6400 mooi aan de kant :P

Bij de school worden er jammer genoeg nog steeds Optiplex 745 voor alle overige werkplekken besteld ( met P4 3.0 Dual core ) Maar bij mijn andere baan blijven we zolang die VL360 leverbaar zijn bij die AMD pc's en daar na even verder kijken. Maar dat is in ieder geval tot het einde van dit jaar en misschien langer. Het is een AM2 setup met een nforce C51 met Geforce 6150 IGP.

Maar ik al lang blij dat we van die intel af zijn. Was nog goedkoper en sneller ook :P Scheelde 100 euro per pc. Als het een intel was geweest had je een 3.4 P4 gehad. ( 945 als ik me niet vergis ) En die was dus ook nog duurder en gebruikt meer stroom. En ze hadden bijna de intel genomen. Het was omdat die intel niet tot het einde van het jaar leverbaar was maar anders :D Ik in ieder geval happy zoals jullie al merken :P

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 06-03-2007 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Analisten hebben meestal niet zoveel zinnigs te zeggen in mijn optiek, maar vond het volgende wel interessant:

"Firm's proprietary industry and channel research indicates that AMD's next-generation "Barcelona" quad-core server chip and next-generation low-power mobile PC processor chip is exhibiting excellent power, performance, scalability, and price/performance characteristics at key OEM customers such as HPQ, Dell, IBM, Fujitsu-Siemens, Sun, and Lenovo. Firm believes that the next-generation quad-core Opteron server chip and the next-generation low-power mobile processor chip will level the playing field with Intel. The new products may allow AMD to regain the performance mantle in the high-margin server chip market with performance gains of 20-30% over equivalent Intel Xeon server chip while also allowing AMD to target the high-margin corporate and small-business notebook PC market with bundled low-power processor/integrated graphics solutions."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 00:12:
Analisten hebben meestal niet zoveel zinnigs te zeggen in mijn optiek, maar vond het volgende wel interessant:

"Firm's proprietary industry and channel research indicates that AMD's next-generation "Barcelona" quad-core server chip and next-generation low-power mobile PC processor chip is exhibiting excellent power, performance, scalability, and price/performance characteristics at key OEM customers such as HPQ, Dell, IBM, Fujitsu-Siemens, Sun, and Lenovo. Firm believes that the next-generation quad-core Opteron server chip and the next-generation low-power mobile processor chip will level the playing field with Intel. The new products may allow AMD to regain the performance mantle in the high-margin server chip market with performance gains of 20-30% over equivalent Intel Xeon server chip while also allowing AMD to target the high-margin corporate and small-business notebook PC market with bundled low-power processor/integrated graphics solutions."
Uhm ik zie ze niets over desktop chips zeggen. Bij Notebooks is performance per watt natuurlijk heel belangrijk. Bij desktops ook maar veel mensen boeit het gewoon nog niet. Bij servers is het ook weer interessant want als de de energie rekening van die server parken zien wordt je ook gek. En als je dan dus 20.000x 30 watt minder hebt scheelt dat behoorlijk wat.

Ik maar me een beetje zorgen om de schaalbaarheid. Die man bij de franse OC site zij ook al: we laten overclocking wel toe maar je hebt er niet veel aan aangezien het nu meer om multithreaded performance zal gaan. Maar als je al die cores toch overclockt zou dat moeten schelen. Maar hij zij dan moet je kijken naar de applicatie als je geen multithreaded software hebt moet je ene singel of dual core nemen met hoge clocks. Heb je wel multithreaded software pak je een lager geclockte quad core. Dus nu is mijn vraag hoe hard kan die barcelona max zonder boven die 120 watt te komen. We weten dat onze huidige X2's bij 3100 max zitten zonder al te veel voltage verhogingen. En we weten dat intel binnen die 120 watt makkelijk 3600 kan doen. Misschien nog wel meer. Kan een Barcelona die max misschien 3000-3200 MHz kan binnen die 120 Watt het wel opnemen tegen een getweakte C2D core die 4000 MHz doet ? Als hij echt 20-30% sneller is zou het goed moeten gaan. Maar dan zou hij wel in alles die winst moeten halen en ik vrees dat dat niet het geval is. + hoe lang duurt het voordat AMD een opvolger kan uitbrengen. Intel doet dat op dit moment elk half jaar. En AMD heeft meestal een jaar tot anderhalf jaar dezelfde core. En dan heb ik het over Clawhammer en Venice achtige tweaks.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 07-03-2007 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Wildfire schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 00:04:
[...]

-- Edit: toch wel vreemd eigenlijk, de AMD Athlon 64 X2 6000+ heeft een CPU-score van 5.4 onder Vista. Kortom... met de huidige consumentenprocs van AMD kun je gewoonweg geen 5.9 scoren... (nou ja, als ik ga overklokken wellicht nog wel :))
ik heb mijn 4200+ X2 naar 2,8ghz geclockt en dan heb ik een score van 5.3, dus ik denk dat als je jou cpu overclockt dat je ook wel een stuk vooruit gaat met de score op vista.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
tjtristan schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:27:
[...]

ik heb mijn 4200+ X2 naar 2,8ghz geclockt en dan heb ik een score van 5.3, dus ik denk dat als je jou cpu overclockt dat je ook wel een stuk vooruit gaat met de score op vista.
Voor zover ik weet is de 6000+ gewoon een zwaar overgeclockte 5000+ (die weer een 3800+ core heeft), dus ik denk dat de rek er qua overclockbaarheid helemaal uit is, en dat je maximaal 200 MHz erbij zou kunnen doen, maar niet meer. Of kan iemand dit tegenspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
leonpwner1 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:32:
[...]

Voor zover ik weet is de 6000+ gewoon een zwaar overgeclockte 5000+ (die weer een 3800+ core heeft), dus ik denk dat de rek er qua overclockbaarheid helemaal uit is, en dat je maximaal 200 MHz erbij zou kunnen doen, maar niet meer. Of kan iemand dit tegenspreken?
Ik heb ergens een artiekel erover gelezen (volgens mij op AMD zone) en daar hadden ze hem overgecklockt, en daar kwamen ze inderdaad maar 200mhz hoger als hoogste overclock resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-04 14:21
k heb een opty 165 op een k8n neo4 moederbord

nu is 1800Mhz een beetje erg weinig maar overklokken wil ie zo niet
zijn er nog kleinigheden wat ik moet veranderen om ongeveer 2400Mhz te halen?
k heb zelf de Ht bus naar 4x gezet
centerspread op disabled
core 6.6% meer spanning
geheugen iets meer stroom

wat kan ik eraan doen , zo haal ik 1830 max en dus om te huilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
geitema schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:27:
k heb een opty 165 op een k8n neo4 moederbord

nu is 1800Mhz een beetje erg weinig maar overklokken wil ie zo niet
zijn er nog kleinigheden wat ik moet veranderen om ongeveer 2400Mhz te halen?
k heb zelf de Ht bus naar 4x gezet
centerspread op disabled
core 6.6% meer spanning
geheugen iets meer stroom

wat kan ik eraan doen , zo haal ik 1830 max en dus om te huilen
Vermeld eerst even duidelijk wat je al wel gedaan hebt en wat niet ;) Heb je het geheugen wel omlaag geclockt met een divider?

Verder denk ik dat dit niet echt op z'n plaats is hier, maar dat je beter in [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 32 kan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

vraagje over het geheugen gebruik van een 3800+ X2 64bit, is onder Vista 64 het verschil tussen 667 en 800 mhz geheugen echt merkbaar?

khad een tijdje terug en goeie benchmark gezien van een (hetzelfde) systeem met 667mhz en 800mhz geheugen maar die kan ik niet meer terug vinden... staat me iets van bij dat 800mhz geheugen zelfs trager was. :?

is het de 50 euro meerprijs waard?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Chaoss schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:38:
vraagje over het geheugen gebruik van een 3800+ X2 64bit, is onder Vista 64 het verschil tussen 667 en 800 mhz geheugen echt merkbaar?
Ik gok van niet. Dat verschil kun je beter ergens anders in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-04 14:21
met de geheugen divider crasht ie telkens dus dat kan ie blijkbaar niet
terwijl het corsair XMS cl2 ddr400 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Wat nieuws over het volgende AMD chipset de RS740, de opvolger van de RS690 (690G). De designkits zijn al uitgedeeld aan de fabrikanten. Dit wil zeggen dat AMD de ATI chipset divisie al goed op orde heeft en na de delayed launch van de RS690 wellicht op tijd gaat zijn met de RS740 die samen met socket AM2+ in July / August gelanceerd gaat worden. Overigens zijn er nog geen AM2+ cpu samples beschikbaar voor partners. Ze hebben ook een goede voorsprong tov nVidia want die heeft afgelopen week pas ES A2 silicon van de MCP68 aan de fabrikanten geleverd. De A1 stepping beschikt nog niet over HDMI, de A2 stepping wel. Voordat de HDMI gecertificeerd wordt daar kunnen maanden overheen gaan, dus nog werk aan de winkel. De RS740 wordt in tegenstelling tot de RS690 geen chipset maar een single chip solution, low cost zeg maar. Nu hopen dat AMD de vga divisie ook onder handen heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:04:
Wat nieuws over het volgende AMD chipset de RS740, de opvolger van de RS690 (690G). De designkits zijn al uitgedeeld aan de fabrikanten. Dit wil zeggen dat AMD de ATI chipset divisie al goed op orde heeft en na de delayed launch van de RS690 wellicht op tijd gaat zijn met de RS740 die samen met socket AM2+ in July / August gelanceerd gaat worden. Overigens zijn er nog geen AM2+ cpu samples beschikbaar voor partners. Ze hebben ook een goede voorsprong tov nVidia want die heeft afgelopen week pas ES A2 silicon van de MCP68 aan de fabrikanten geleverd. De A1 stepping beschikt nog niet over HDMI, de A2 stepping wel. Voordat de HDMI gecertificeerd wordt daar kunnen maanden overheen gaan, dus nog werk aan de winkel. De RS740 wordt in tegenstelling tot de RS690 geen chipset maar een single chip solution, low cost zeg maar. Nu hopen dat AMD de vga divisie ook onder handen heeft genomen.
Ik hoop dat die RS740 nu een snellere chip heeft als de X700. En dat ze dit keer wel een DX 10 IGP er in gestopt hebben net als Intel met die GMA3000. Intel heeft nu een of andere wonder driver waardoor de performance ineens verdubbelde. Ze hebben hardware vertex support toegevoegd. En ik had gelezen dat die IGP 2 Unified shaders had. Ik weet niet of het klopt. Maar dan wordt het tijd dat ATi eens laat zien hoe je een Echte IGP maakt met iets van 8 Shaders op 65nm :)

Weet je toevallig ook al iets over de RD780/RD790 ? Dit zou toch een high end bordje worden die de RD580 gaat vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Astennu schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 09:14:
[...]

Ik hoop dat die RS740 nu een snellere chip heeft als de X700. En dat ze dit keer wel een DX 10 IGP er in gestopt hebben net als Intel met die GMA3000. Intel heeft nu een of andere wonder driver waardoor de performance ineens verdubbelde. Ze hebben hardware vertex support toegevoegd. En ik had gelezen dat die IGP 2 Unified shaders had. Ik weet niet of het klopt. Maar dan wordt het tijd dat ATi eens laat zien hoe je een Echte IGP maakt met iets van 8 Shaders op 65nm :)

Weet je toevallig ook al iets over de RD780/RD790 ? Dit zou toch een high end bordje worden die de RD580 gaat vervangen ?
Nee de RS740 is gewoon refreshment van de RS690, dus geen nieuwe core volgens mij, wel sneller. DX10 komt pas (van AMD/ATI) in Q1 2008. DX10 IGP van nvidia en Intel komen in Q3 2007. Intel heeft geen wonder driver, dit is de driver die initieel bij het product had moeten zitten, echter is Intel qua grafische drivers niet echt sterk. De G965 zal qua performance altijd op het niveau van 945G, nu met de juiste driver ziet het er als een wonder driver uit, maar niet meer dan initeel bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 11:02:
[...]

Nee de RS740 is gewoon refreshment van de RS690, dus geen nieuwe core volgens mij, wel sneller. DX10 komt pas (van AMD/ATI) in Q1 2008. DX10 IGP van nvidia en Intel komen in Q3 2007. Intel heeft geen wonder driver, dit is de driver die initieel bij het product had moeten zitten, echter is Intel qua grafische drivers niet echt sterk. De G965 zal qua performance altijd op het niveau van 945G, nu met de juiste driver ziet het er als een wonder driver uit, maar niet meer dan initeel bedoeld was.
Wat willen ze dan toevoegen aan die RS740 wat de RS690 niet heeft ? meer PCI-E lanes ? De core op een iets hogere clock ? Ik had al liever een IGP gezien die gebaseerd was op de X1300 core. nVidia's IGP kan al DX9.0c die van ATi nog niet. En waarom is AMD zo laat met de DX 10 IGP ? Waarom nemen ze die niet gewoon met de rest van de lineup mee ? en stoppen ze er een afgeknepen RV610 in. De RS690 heeft een afgeknepen X700 van 2 jaar oud.

En ik was gewoon verbaast dat de chip van intel zo snel is alleen de drivers zijn duidelijk gaar. Maar die chip is wel super snel. Als Intel echt goede drivers had hadden AMD en nVidia best bang mogen zijn. Of zie ik dit vekeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:06:
Wat willen ze dan toevoegen aan die RS740 wat de RS690 niet heeft ?
Waarschijnlijk een lagere prijs, aangezien het single-chip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Astennu schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:06:
[...]

Wat willen ze dan toevoegen aan die RS740 wat de RS690 niet heeft ?
denk wat extra pci-e lanes e.d.

maar een single-chip, is dat een north- en southbridge in één?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

achtbaanfreak schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 21:29:
[...]

denk wat extra pci-e lanes e.d.

maar een single-chip, is dat een north- en southbridge in één?
nee. :)

De northbridge zit in de cpu, het gaat om 1 chip(set) waar de rest allemaal in zit. Er zijn dus geen verder lossen chip aanwezig.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 21:38:
[...]

nee. :)

De northbridge zit in de cpu, het gaat om 1 chip(set) waar de rest allemaal in zit. Er zijn dus geen verder lossen chip aanwezig.
De memory controller zit in de CPU. In de NB zit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Om even over iets anders te praten:

De aandelen van AMD kosten momenteel $14,20. Ik wil niemand verder adviseren op financieel gebied (want daarop ben ik geen expert), maar toch wil ik een tip meegeven.

Ik verwacht persoonlijk dat de waarde van de aandelen binnenkort erg hard gaan stijgen, want in Mei worden de Barcelona en de R600 gereleased, en mischien nog meer dingen. Dus ik zou zeggen: grijp je kans, de aandelen kosten momenteel bijna niets.

bron voor statistieken: http://www.nyse.com/about/listed/lcddata.html?ticker=AMD
bron aandeelhouders: http://www.amd.com/us-en/...lations/0,,51_306,00.html

[ Voor 15% gewijzigd door Avalaxy op 10-03-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 21:44:
[...]

De memory controller zit in de CPU. In de NB zit meer.
Nee AMD noemt het de NB. Dat ding in het midden is de NB. ;)

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/562/1147810980ux1.png

De nb was bedoeld voor de geheugen controller en de sb voor de i/o, er zijn in de loop van de tijd wat zaken bij gekomen zoals agp en nu pci-e. Maar de hoofdzaak was de geheugen controller, maar nu deze er niet meer inzit is het ook geen nb meer. ;) En de geheugencontroller(NB) is verhuist naar de cpu.

Nu kunnen we makelijk met een single chip doen, want de rest kan makelijk in 1 chip.

[ Voor 59% gewijzigd door mad_max234 op 11-03-2007 12:16 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Nu kunnen we makelijk met een single chip doen, want de rest kan makelijk in 1 chip.
nForce 680a SLI: dual chip
VIA K8T900: dual chip
ATi RS690: dual chip

Er zijn wel singlechips, maar zo makkelijk gaat het kennelijk niet voor de highend, en om op basis van een AMD-slide meteen maar het hele begrip van een northbridge te herdefiniëren lijkt me ook een beetje ver gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter Tinus op 11-03-2007 13:08 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 16-04 23:54
De reden dat het bij high-end chipsets niet zo makkelijk in een enkele chip gaat is de 'overdaad' aan PCI-E lanes die een high-end chipset nodig heeft. Al die PCI-E lanes hebben ook pinnen en banen nodig onder de chipset. Kortom, het oppervlak en omtrek eronder is gewoon de issue.

Het zou op zich wel mogelijk zijn om een single-chip highend chip te maken met±50 PCI-E lanes en zelfs nog wel genoeg oppervlak onder de chip te krijgen om de pinnen kwijt te kunnen. Maar zelfs dan nog is er niet genoeg ruimte om al die lanes een zinnige weg naar buiten te geven. (Omtrek neemt langzamer toe dan oppervlak).

Het is in dergelijk geval veel efficienter om twee chips te gebruiken die samen het benodigde oppervlak hebben, want twee kleinere chips hebben een veel grotere omtrek. Dit bespaart de noodzaak tot meer lagen op het moederbord en dus in de kosten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
leonpwner1 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:16:

De aandelen van AMD kosten momenteel $14,20. Ik wil niemand verder adviseren op financieel gebied (want daarop ben ik geen expert), maar toch wil ik een tip meegeven.

Ik verwacht persoonlijk dat de waarde van de aandelen binnenkort erg hard gaan stijgen, want in Mei worden de Barcelona en de R600 gereleased, en mischien nog meer dingen. Dus ik zou zeggen: grijp je kans, de aandelen kosten momenteel bijna niets.

bron voor statistieken: http://www.nyse.com/about/listed/lcddata.html?ticker=AMD
Ben ook geen expert, maar just my 2 cents
Aandelen gaan niet omhoog op sterke producten, maar op omzet en winst. R600 is nog niet op de markt, misschien valt deze erg tegen of heeft nVidia iets beter. Barcalona zal in 2007 geen grote rol spelen, misschien pas in Q4, de resultaten daarvan worden pas in Q1 2008 bekend gemaakt. Daarbij zijn Intel en AMD in een grote prijsoorlog verwikkeld en staan de marges erg onder druk. Het aandeel is goedkoop tov een jaar geleden, maar ik heb AMD nog ooit voor 8 / 9 $ gekocht, dus dat ligt nog altijd voor de helft onder de huidige koers. Persoonlijk verwacht ik nog een grote drop... maar ja, ben geen expert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wouter Tinus schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:06:
[...]

nForce 680a SLI: dual chip
VIA K8T900: dual chip
ATi RS690: dual chip

Er zijn wel singlechips, maar zo makkelijk gaat het kennelijk niet voor de highend, en om op basis van een AMD-slide meteen maar het hele begrip van een northbridge te herdefiniëren lijkt me ook een beetje ver gaan.
Zeg ook niet dat ze het allemaal zijn, maar het is een stuk gemakkelijker geworden, voor normale chipsets om single-chip te zijn. Dit was voordat de geheugencontroller nog niet in de cpu zat echt veel en veelste duur zijn en de prestatie zouden er niet beter van worden.

Dan zou je een hoop banen naar die 1 chip hebebn lopen, sli/pci-e/geheugencotroller naar cpu/geheugen/en de rest van de I/O, dat wordt een 12 laags pcb. :P

En de definitie van de NB was toch echt de geheugencontroller en later kwam daar de AGP bij en veel later pci-e maar toen was de geheugencotroller bij amd al weg uit de NB.

Maar ik wil geen mieren neuker zijn en het beestje moet ook een naam hebben, dus NB is er ook bij mijn in gebleven.

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 11-03-2007 21:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

leonpwner1 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:16:

Helaas... er zijn nieuwe prijsverlagingen geplanned voor Intel. Zie de Frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Dat betekent dat de prijs van AMD aandelen gaan zakken waarschijnlijk...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
kalizec schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:34:
...
(Omtrek neemt langzamer toe dan oppervlak).
...
hangt er vanaf welke vorm je neemt, neem je een vierkant, dan heb je gelijk, maar neem je een rechthoek dan hoeft het niet zo te zijn
bijv 5*1 cm = 5 cm² oppervlakte en 12 cm omtrek
maar als je deze groter maakt door hem 1 cm langer te maken dan word de oppervlakte 1cm² groter, maar de omtrek 2 cm -> 6*1=6 cm² oppervlakte en omtrek is 6*2 + 1*2=14cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mad_max234 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:25:
Zeg ook niet dat ze het allemaal zijn, maar het is een stuk gemakkelijker geworden, voor normale chipsets om single-chip te zijn. Dit was voordat de geheugencontroller nog niet in de cpu zat echt veel en veelste duur geworden en de prestatie zouden er niet beter van worden.
Een van de goedkoopste chips, de Sis 735, was anders single chip. Niks veel en veelste duur.

En 16 PCI-E lanes kosten volgens mij maar 64 pins, dat is nu ook weer niet zoveel.

Wat maakt omtrek trouwens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

achtbaanfreak schreef op zondag 11 maart 2007 @ 16:48:
[...]

hangt er vanaf welke vorm je neemt, neem je een vierkant, dan heb je gelijk, maar neem je een rechthoek dan hoeft het niet zo te zijn
bijv 5*1 cm = 5 cm² oppervlakte en 12 cm omtrek
maar als je deze groter maakt door hem 1 cm langer te maken dan word de oppervlakte 1cm² groter, maar de omtrek 2 cm -> 6*1=6 cm² oppervlakte en omtrek is 6*2 + 1*2=14cm
En ze kunnen nog naar beneden toe dus dat maakt niks uit dat de oppervlakt sneller groeit dan de omtrek. ;) Zolang de pinnentjes passen kan het wel aangesloten worden maar het pcb wordt enorm complex. (lees: duur)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Olaf van der Spek schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:39:
[...]
...
Wat maakt omtrek trouwens uit?
ruimte waar banen, of hoe die dingen heten, over je moederbord weg kunnen van je chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
mad_max234 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:42:
[...]

En ze kunnen nog naar beneden toe dus dat maakt niks uit dat de oppervlakt sneller groeit dan de omtrek. ;) Zolang de pinnentjes passen kan het wel aangesloten worden maar het pcb wordt enorm complex. (lees: duur)
jah, daar ben ik het mee eens, ze kunnen de diepte in. Maar daar ging het niet om bij die post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

achtbaanfreak schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:27:
[...]
[...]
Het PCB heeft meer lagen dan de oppervlakte van het mobo, ze kunnen dus naar beneden. Omtrek heeft niks met het aantal banen te maken. ;)

jah, daar ben ik het mee eens, ze kunnen de diepte in. Maar daar ging het niet om bij die post.
Weet ik, ik wilde zeggen dat het rekenen wat jullie doen overbodig is. ;)
achtbaanfreak schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:43:
[...]

ruimte waar banen, of hoe die dingen heten, over je moederbord weg kunnen van je chip
Dat heeft niks met de omtrek te maken, het pcb heeft een x aantal lagen naar maten er banen nodig zijn. De banen lopen dus niet alleen over het oppervlakte van het mobo. En de pinnentjes kunnen dus naar beneden. ;)

En de chip/package/chip-pcb hebben ook weer op hun beurt een x aantal lagen.

[ Voor 238% gewijzigd door mad_max234 op 11-03-2007 23:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

mad_max234 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:25:
En de definitie van de NB was toch echt de geheugencontroller en later kwam daar de AGP bij en veel later pci-e maar toen was de geheugencotroller bij amd al weg uit de NB.
Northbridge en southbridge zijn nooit gedefinieerd aan de hand van functionaliteit. De namen wijzen simpelweg naar hun positie in een hiërarchish model van de pc waarin de processor bovenaan staat. Zodra de hoeveelheid I/O te groot wordt om alles via één chip te routeren moet er een splitsing worden gemaakt waarbij een deel dichter bij de processor zit (oftewel hoger/noord) en de rest verder weg staat (lager/zuid). Waar de geheugencontroller zit maakt dus niet uit en een singlechip 'chipset' is per definitie een northbridge.

M.a.w. je kunt een northbridge bijna niet in de processor trekken, want als je alle functies overneemt wordt de volgende chip in de voedselketen de northbridge. Tot je uiteindelijk alles in een SoC hebt zitten :+.

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter Tinus op 12-03-2007 01:46 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muijs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 17:46
Stel ik heb de keuze tussen een Sempron 3000+ (35W) en een Sempron 3200+ (62W). De 3000+ ondersteunt geen CnQ (toch?), de 3200+ wel. Als de processors worden gebruikt waarbij er weinig tot geen cpu load is, welke is dan zuiniger? Dit hangt natuurlijk af van hoe goed de CnQ techniek werkt, en of de 3000+ altijd maximaal vermogen gebruikt. Dit is in principe een "Welke CPU moet ik nemen?"-vraag, maar mbv de zoekfunctie heb ik geen duidelijk antwoord kunnen krijgen. Wellicht dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
mad_max234 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:46:

[...]

Dat heeft niks met de omtrek te maken, het pcb heeft een x aantal lagen naar maten er banen nodig zijn. De banen lopen dus niet alleen over het oppervlakte van het mobo. En de pinnentjes kunnen dus naar beneden. ;)

En de chip/package/chip-pcb hebben ook weer op hun beurt een x aantal lagen.
Ja, dat is zo (zeiden we net al). Maar als moederbord fabrikant zou ik graag een chipset hebben die zo min mogelijk lagen nodig heeft -> goedkoper produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Muijs schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:42:
Stel ik heb de keuze tussen een Sempron 3000+ (35W) en een Sempron 3200+ (62W). De 3000+ ondersteunt geen CnQ (toch?), de 3200+ wel. Als de processors worden gebruikt waarbij er weinig tot geen cpu load is, welke is dan zuiniger? Dit hangt natuurlijk af van hoe goed de CnQ techniek werkt, en of de 3000+ altijd maximaal vermogen gebruikt. Dit is in principe een "Welke CPU moet ik nemen?"-vraag, maar mbv de zoekfunctie heb ik geen duidelijk antwoord kunnen krijgen. Wellicht dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Als je alleen maar internet zal de 3200+ Zuiniger zijn. Deze gaat namelijk met C&Q op 1000 MHz met 0.8v draaien. De 3000+ Zal stock iets van 1.075 gebruiken en dan op 1600 MHz lopen. Maar weet je zeker dat die 3000+ geen C&Q ? heeft ?

Want met Full load is de 3000+ weer veel zuiniger. die 3200+ Draait dan iets van 1.35v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wouter Tinus schreef op maandag 12 maart 2007 @ 01:37:
[...]

Northbridge en southbridge zijn nooit gedefinieerd aan de hand van functionaliteit. De namen wijzen simpelweg naar hun positie in een hiërarchish model van de pc waarin de processor bovenaan staat. Zodra de hoeveelheid I/O te groot wordt om alles via één chip te routeren moet er een splitsing worden gemaakt waarbij een deel dichter bij de processor zit (oftewel hoger/noord) en de rest verder weg staat (lager/zuid). Waar de geheugencontroller zit maakt dus niet uit en een singlechip 'chipset' is per definitie een northbridge.

M.a.w. je kunt een northbridge bijna niet in de processor trekken, want als je alle functies overneemt wordt de volgende chip in de voedselketen de northbridge. Tot je uiteindelijk alles in een SoC hebt zitten :+.
Bedoelde eigelijk de functie van de northbridge, en dat video er later bij is gekomen.

En het gaat niet alleen om de hoeveelheid I/O maar ook de plaats waar het allemaal naar toe moet.
achtbaanfreak schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:04:
[...]

Ja, dat is zo (zeiden we net al). Maar als moederbord fabrikant zou ik graag een chipset hebben die zo min mogelijk lagen nodig heeft -> goedkoper produceren
Wie zei dat dan? :)

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 12-03-2007 22:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muijs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 17:46
Astennu schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:52:
[...]

Als je alleen maar internet zal de 3200+ Zuiniger zijn. Deze gaat namelijk met C&Q op 1000 MHz met 0.8v draaien. De 3000+ Zal stock iets van 1.075 gebruiken en dan op 1600 MHz lopen. Maar weet je zeker dat die 3000+ geen C&Q ? heeft ?

Want met Full load is de 3000+ weer veel zuiniger. die 3200+ Draait dan iets van 1.35v.
Hier wordt bijvoorbeeld beweerd dat de 3000+ (AM2 socket overigens) geen CnQ zou hebben. In de reacties die volgen is het een welles-nietes-verhaal met e-mailcorrespondentie met AMD waarin wordt gezegd dat er dus geen CnQ is. Maar hier wordt dat weerlegd. Ik weet dus niet zeker of de 3000+ wel of geen CnQ heeft. Maar omdat er andere tweakers dus melden dat hun 3000+ het niet heeft, ga ik er maar vanuit dat dat ook zo is.

De CPU is overigens bedoeld voor een simpele file server die ook moet downloaden van nieuwsgroepen, en dus ook met quickparren. Het CPU-gebruik zal dus, denk ik, alleen hoog zijn bij het gebruik van quickpar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Laatst online: 29-05 09:09
Mijn X2 5200+ op AM2 heb ik een beetje geprobeerd over te clocken. Stock speed is 2.6 GHz maar ik kom niet verder dan 2.73 GHz want dan krijg ik al blue screens / vastlopers. Blue screens gaan vaak over floating point exceptions e.d, dus dat is duidelijk wel de overclock dat ie niet leuk vind.
Ik vind dat wel een beetje erg vlot om eerlijk te zeggen. Ik weet dat het heel erg verschillend is in hoever je kan overclocken maar toch ...

Specs:

Athlon X2 5200+ @ 2.73 GHz (stabiel)
Kingston KHX6400D2LLK2/2G - 800 MHz @ 4-4-4-12
Asus M2N32 WS Professional
Areca 1110 Sata controller + 4x WD Raptor WD740ADFD (Raid 0, blazen! :P)
Western Digital WD3200 320 gig schijf.
Nexus NX-5000 500 Watt voeding
MSI 7900 GTO @ GTX speed

Ik verdenk hier zelf m'n voeding aangezien de Nexus voeding een beetje zwak is met z'n 12 volt lijnen. En die zal het vrij zwaar te voorduren hebben met 5 schijven. Maar ja dat is een fout aan mijn kant want ik had meer onderzoek moeten doen. Iemand wellicht een idee? Zal dit aan mijn voeding liggen of is er wellicht een andere factor?

Oh en als dit in het overclock forum moet en niet hier mod me dan maar weg, maar ik vond het een beetje onnozel om voor een vraagje als deze een nieuw topic te openen.

[ Voor 7% gewijzigd door silentsnake op 13-03-2007 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Muijs schreef op maandag 12 maart 2007 @ 22:32:
[...]

Hier wordt bijvoorbeeld beweerd dat de 3000+ (AM2 socket overigens) geen CnQ zou hebben. In de reacties die volgen is het een welles-nietes-verhaal met e-mailcorrespondentie met AMD waarin wordt gezegd dat er dus geen CnQ is. Maar hier wordt dat weerlegd. Ik weet dus niet zeker of de 3000+ wel of geen CnQ heeft. Maar omdat er andere tweakers dus melden dat hun 3000+ het niet heeft, ga ik er maar vanuit dat dat ook zo is.

De CPU is overigens bedoeld voor een simpele file server die ook moet downloaden van nieuwsgroepen, en dus ook met quickparren. Het CPU-gebruik zal dus, denk ik, alleen hoog zijn bij het gebruik van quickpar.
Dan zou ik denk ik voor de 3000+ Gaan of de 3200+ Kopen en die Undervolten van 1.35v naar 1.075. Moet je wel een moederbord hebben wat dat kan. Ik zou geen nVidia moederbord nemen want die gebruiken 30-40 watt meer dan een ATi/Intel/Via moederbord. Beste is een moederbordje met IGP.

Een goede voeding scheeld ook heb hier 2 voedingen Coolermaster Realpower 550 en Corsair 620. Systeem met coolermaster er in gebruikt 179 watt hetzelfde systeem met de corsair trekt 212 watt uit het stopcontact. Ben hier de laatste tijd veel mee bezig. Ga zelf ook een server maken met een Dual core die ik ga undervolten.
silentsnake schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 09:30:
Mijn X2 5200+ op AM2 heb ik een beetje geprobeerd over te clocken. Stock speed is 2.6 GHz maar ik kom niet verder dan 2.73 GHz want dan krijg ik al blue screens / vastlopers. Blue screens gaan vaak over floating point exceptions e.d, dus dat is duidelijk wel de overclock dat ie niet leuk vind.
Ik vind dat wel een beetje erg vlot om eerlijk te zeggen. Ik weet dat het heel erg verschillend is in hoever je kan overclocken maar toch ...

Specs:

Athlon X2 5200+ @ 2.73 GHz (stabiel)
Kingston KHX6400D2LLK2/2G - 800 MHz @ 4-4-4-12
Asus M2N32 WS Professional
Areca 1110 Sata controller + 4x WD Raptor WD740ADFD (Raid 0, blazen! :P)
Western Digital WD3200 320 gig schijf.
Nexus NX-5000 500 Watt voeding
MSI 7900 GTO @ GTX speed

Ik verdenk hier zelf m'n voeding aangezien de Nexus voeding een beetje zwak is met z'n 12 volt lijnen. En die zal het vrij zwaar te voorduren hebben met 5 schijven. Maar ja dat is een fout aan mijn kant want ik had meer onderzoek moeten doen. Iemand wellicht een idee? Zal dit aan mijn voeding liggen of is er wellicht een andere factor?

Oh en als dit in het overclock forum moet en niet hier mod me dan maar weg, maar ik vond het een beetje onnozel om voor een vraagje als deze een nieuw topic te openen.
Ik denk je voeding idd. Want mijn 550 Realpower loopt niet optimaal op mijn setup. De Corsair wel. Je kunt het beste naar een zware PSU kijken met een super 12v lijn. IPV een aantal zwakken. Het probleem ontstaat namelijk als een lijn het heel zwaar krijgt. En niet genoeg kan leveren. Die andere kunnen niet zo maar bijspringen. Ik ben nu veel informatie aan het verzamelen als ik dat compleet heb ga ik er een topic over maken. Maar tegenwoordig hebben de meeste PSU's 3 of meer lijnen. En je moet eigenlijk een PSU hebben met een super lijn. Dan kun je denken aan zo iets:

http://www.pcpower.com/pr...hp?show=T1KWSR&view=about

Maar ik ben het allemaal aan het uitzoeken omdat ik zelf ook een nieuwe voeding zoek die al meteen PCI-E 2.0 aan kan. Echter heeft P&C die nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

@ Silent snake: Ik denk dat je processor gewoon aan z'n max zit en je gewoon pech hebt dat je niet zo'n overclock wonder hebt. Je nexus is een ATX 2.01 gecertiviceerd wat betekent dat hij een apparte 12 volt lijn voor je cpu hebt van 15 A * 12 V = 160 Watt.
Daar kom je lang niet aan met die proccesor op die clocks.
Doe die post de volgende keer toch liever naar de S939 OC ervaringen topic in Overclocking & Cooling.

Nog ff een berichtje van The Inquirer:

CHIP GIANT Intel will spend $2.5 billion building a 12-inch factory in Dalian, China, the Wall Street Journal reported.
The chip company has had the blessing of the Chinese government's economic planning agency, you will not be surprised to read.

The report said that the plant will churn out 52,000 wafers per calendar month once it's up to scratch.

Other countries pitching for Intel's fab business will no doubt be disappointed. µ

L'INQ

52.000 Wafers is meer dan het dubbele dan wat AMD doet met twee fab's :D
Hun houden zich natuurlijk wel met wat meer dingen bezig dan alleen cpu's maar toch.

Moet ik toch maar es ff met me BF2 squad naar Dalian plant afreizen om één en ander te saboteren met C4 O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Hekking op 13-03-2007 11:46 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
Voor "Welke moet ik nemen?" vragen dien je een afzonderlijk topic te starten. Maar niet vóórdat je PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? hebt doorgenomen

Voor "Basic Vraagjes" die zeer weinig tot totaal niks aan de discussie bijdragen (zoals "Op welke snelheid loopt de A64 3000+?", "Welke stepping heeft de Venice?", "Welke CPU moet ik nemen?", "Wat is beter, Venice, San Diego of Manchester?", etcetera) word je ook dringend verzocht om jezelf eerst in de basics te verdiepen door o.a. de topicstart van dit topic én de PMG FAQ - Processors rustig en aandachtig te doornemen.

Dank jullie wel