Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:
  • 7.585 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
shoarmaboer21 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:35:

Moet je me even uitleggen wat sync met de FSB van je processor betkent. Wikipedia nederlands en engels zegt niets erover.
In de FAQ van PMG staat wel uitgelegd hoe het zit met dit soort dingen. Het hier uitleggen gaat wat ver, vooral ook omdat het in de FAQ staat. Maar uit benchmarks blijkt dat het zeer weinig zin heeft om voor sneller geheugen te gaan. Je gaat er echt niks van merken, dus je geeft je geld voor niks uit.
Wat denk je er zelf van? Heb je naar de aanbevolen systeemeisen gekeken van de spellen die je wilt spelen? Op wat voor settings wil je spelen? Wil je in de toekomst mee met de games? Wil je dan op hoge settings blijven spelen? Dat soort specifieke informatie hebben we nodig. Als je dat nou voor jezelf eerst eens op een rijtje zet, benchmarks bekijkt (zie bijvoorbeeld Tom's Hardwareguide) dan moet je al een boel inzicht krijgen in of dit systeem goed genoeg voor je is.
Sowieso gaat de setup die je uitgekozen hebt de spellen die je wilt spelen wel draaien.

Blijft allemaal wel een beetje basic hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Laatst online: 08-12-2024
Ok, bedankt :) Dan denk ik dat dit het volgende upgrade word:

PC2-4200 - 1 GBx2 - DDR2 - Corsair Value Select €80 81
DVD±RW NEC AD-7173 - Bulk - Zwart €32 40

Dat lijkt mij netjes. Dan kom ik uit op 113 euro. Denk je dat een betere videokaart ook handiger is omdat de 7500 LE geheugen van het RAM wegpikt?

[ Voor 1% gewijzigd door BlackWhizz op 27-06-2007 21:52 . Reden: Tekst weggehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 18:46
RoD schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:27:

[...]

Nee, dat is echt zonde van je geld. Met je huidige geheugen loopt het in sync met de FSB van je processor. Sneller geheugen is dus alleen maar overkill.
De prijs is toch te verwaarlozen tussen PC4200 en PC5300? Scheelt wat, een paar cent meestal. Dan zou ik toch mooi gaan voor PC5300 = 667MHz. De 800MHz = PC6400 is idd wél zonde van je geld.
shoarmaboer21 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:51:

Dat lijkt mij netjes. Dan kom ik uit op 113 euro. Denk je dat een betere videokaart ook handiger is omdat de 7500 LE geheugen van het RAM wegpikt?
Volgens mij heb ik trouwens ook PC6400 van Twinmos gezien voor die prijs. Is opzich niks mis met dat merk hoor ;) Heb het zelf en vriend van me ook; hij heeft het volgens mij zelfs overclocked :P
Over de videokaart: als jij tevreden bent met de prestaties, dan hoeft het niet. Maar mocht je het geld hebben dan kan het wel. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor RAM dat wordt weggesnoept, zeker niet met 2GB.
Ik bedenk me trouwens ook ineens dat een zo'n videokaart baat heeft bij sneller geheugen, dus dan is PC5300 wel handig. Maar ik weet niet of dat helemaal klopt :? misschien iemand anders die dit kan bevestigen/weerleggen?

[ Voor 62% gewijzigd door FereiDON op 27-06-2007 22:06 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
shoarmaboer21 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:51:

Je hebt al 1GB geheugen, waarom gebruik je die niet gewoon icm nog een 1GB latje? Verder is een videokaart met dedicated geheugen inderdaad handig, zodat het niet van je werkgeheugen afgesnoept wordt. Met hetgeen jij met de pc doet kun je wel 2GB gebruiken. Ik zou gewoon een goedkoop kaartje pakken, want grafische kracht heb je niet echt nodig, het komt vooral op de cpu aan.
Lord Bossink schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:59:
[...]

De prijs is toch te verwaarlozen tussen PC4200 en PC5300? Scheelt wat, een paar cent meestal. Dan zou ik toch mooi gaan voor PC5300 = 667MHz. De 800MHz = PC6400 is idd wél zonde van je geld.
Klopt, de prijs is te verwaarlozen. Ansich kun je dan beter gaan voor PC5300. Echter, hij heeft al 1GB PC4200 geheugen, dus dan heeft PC5300 ook geen zin.
Ik bedenk me trouwens ook ineens dat een zo'n videokaart baat heeft bij sneller geheugen, dus dan is PC5300 wel handig. Maar ik weet niet of dat helemaal klopt :? misschien iemand anders die dit kan bevestigen/weerleggen?
Hier heb ik nog helemaal nooit van gehoord. Ik zie de relatie tussen videokaart en geheugen ook niet echt. Sneller geheugen heb je baat bij als je gaat overklokken (hogere FSB, dus je hebt meer geheugenbandbreedte nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shoarmaboer21 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:35:
[...]

Het is een Acer, het enige wat ik er van kan vindenis dit, ik dacht dat jullie niet konden afleidien wat voor mammaplank hierachter verscholen zit:
Waarom moeten wij dat afleiden. Je bent een tweaker, pak een tool die je moederbord type opnoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 08:19:
[...]

Waarom moeten wij dat afleiden. Je bent een tweaker, pak een tool die je moederbord type opnoemt.
Welke tools, alle tools die ik download zegt dat het een acer is met dat typenummer.

RoD:
Ik denk die reepjes te verkopen, of er 1tje van te houden. Er zitten maar 3 DIMMS op mijn moederbord. Daarom dacht ik, dan heb ik mooi 2,5 gb ram er in zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door BlackWhizz op 28-06-2007 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
shoarmaboer21 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 08:44:
[...]

Welke tools, alle tools die ik download zegt dat het een acer is met dat typenummer.

RoD:
Ik denk die reepjes te verkopen, of er 1tje van te houden. Er zitten maar 3 DIMMS op mijn moederbord. Daarom dacht ik, dan heb ik mooi 2,5 gb ram er in zitten.
Oh, je hebt 2 reepjes van 512MB? Dan is het wel even handig om dat te vermelden. Dan kun je misschien het beste je geheugen voor een leuk prijsje verkopen inderdaad. Eén reepje laten zitten zou ik niet doen, want dan kun je geen dual channel meer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
RoD schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:58:
[...]

Oh, je hebt 2 reepjes van 512MB? Dan is het wel even handig om dat te vermelden. Dan kun je misschien het beste je geheugen voor een leuk prijsje verkopen inderdaad. Eén reepje laten zitten zou ik niet doen, want dan kun je geen dual channel meer draaien.
Mijn moederbord ondersteund helaas geen Dual-channel.
http://global.acer.com/products/desktop/spec/AS.pdf hier staat wat mijn moederbord allemaal heeft. (pagina 5, tweede kolom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit..

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 18:46
RoD schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:11:
[...]

Hier heb ik nog helemaal nooit van gehoord. Ik zie de relatie tussen videokaart en geheugen ook niet echt. Sneller geheugen heb je baat bij als je gaat overklokken (hogere FSB, dus je hebt meer geheugenbandbreedte nodig)
Nee, dan zal dat wel niet kloppen. Maar tóch :+ Er blijft me iets bijstaan dat videokaarten die RAM-geheugen gebruikten baat hadden bij sneller geheugen, omdat er dan meer bandbreedte beschikbaar is ofzoiets :P
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:59:

- Nvidia 8800 GTS 320 MB of 640 mb. (welke zou goed voldoen bij mijn resolutie ?) Met later evt SLI opstelling voor budget upgrade.
...
- Of kan ik beter wachten op mijn nieuwe systeem dat begin volgend jaar komt?
Tja... wel een beetje basic. Zoek eens wat benchmarks op zou ik zeggen :) Dan kom je er vanzelf achter welke versie beter is voor jou resolutie.
Welk systeem bedoel je :?

[ Voor 11% gewijzigd door FereiDON op 28-06-2007 21:30 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:52
Voordat ik weer (as usual) ondoordacht dingen bestel bij deze mijn upgrade-vraag:

Huidige specs:
Moederbord: MSI 875P Neo-FIS2R (P4-800-1CH5R-4xSATA)
Processor : Intel Pentium 4 2,8 Ghz FSB 800
Geheugen : Kingston 512MB PC3200 CL2 (=2x256)
Harddisk : 2x Maxtor 6 80MB, 1x Maxtor 300 MB (allen SATA)
Video : ATI Radeon 9800 Pro
Overige : iiyama ProLite E430, DVD brander, CD-ROM speler, floppy, 7-in-1 Card-reader.

Gebruik
Office (Excel (incl. macrobewerkingen), Acces - Internet, af en toe een game. Wat web-development.
Verder veel USB-apparaten: fototoestel, videocamera, etc.

Probleem
Het lijkt wel of het systeem af en toe blijft hangen. Het ene moment wordt een HD niet gevonden bij het opstarten, het volgende moment weigeren de diverse USB-apparaten dienst.
Met redelijke zekerheid kan het moederbord het verhaal niet meer aan. Dat wil ik dus vervangen, maar dan kom je van het ene in het andere terecht.

Update
Na wat speurwerk ben ik tot het volgende wensenlijstje gekomen:
- Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, WLAN, SATA II, RAID, 1394)
- Club3D Geforce 8500 GT 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI) CGNX-G856
- Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.8GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed)
De redenatie erachter:
Op dit moment zijn de Intel processoren toch net iets hoger aangeschreven dan AMD. Ik heb ook goede ervaringen met Intel uit het verleden. De E4300 heb ik gekozen omdat het het midden-model uit de C2D range is. Meer lijkt mij overdreven, en misschien is deze processor al overkill.
Na de processor kom ik uit bij het moederbord. Dat moet in ieder geval voldoende SATA-aansluitingen hebben en betrouwbaar zijn. Asus krijgt in de diverse reviews op dit gebied altijd een hoge score. MSI is om persoonlijke redenen afgevallen.
Helaas zorgen de ontwikkelingen in de videokaarten-sector ervoor dat ik die ook moet vervangen. De 8500 GT heb ik overgenomen uit de afgelopen BBG.
Het hele verhaal zou ik gaan bestellen bij Cool-Prices. Goede ervaringen mee gehad. Het totale prijskaartje wordt dan zo'n €450,-

Dit is meteen ook mijn budget (€450 dus).
Suggesties voor verbeteringen hoor ik graag? Zouden jullie voor meer of minder gaan? Is de combinatie logisch?

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Lord Bossink schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 21:29:
[...]

Nee, dan zal dat wel niet kloppen. Maar tóch :+ Er blijft me iets bijstaan dat videokaarten die RAM-geheugen gebruikten baat hadden bij sneller geheugen, omdat er dan meer bandbreedte beschikbaar is ofzoiets :P
Je hebt het waarschijnlijk over het RAM-geheugen op de videokaarten _zelf_. Dat is heel wat anders :)
Spoetnik385 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 21:05:
Voordat ik weer (as usual) ondoordacht dingen bestel bij deze mijn upgrade-vraag:

Huidige specs:
Moederbord: MSI 875P Neo-FIS2R (P4-800-1CH5R-4xSATA)
Processor : Intel Pentium 4 2,8 Ghz FSB 800
Geheugen : Kingston 512MB PC3200 CL2 (=2x256)
Harddisk : 2x Maxtor 6 80MB, 1x Maxtor 300 MB (allen SATA)
Overige : iiyama ProLite E430, DVD brander, CD-ROM speler, floppy, 7-in-1 Card-reader.

Gebruik
Office (Excel (incl. macrobewerkingen), Acces - Internet, af en toe een game. Wat web-development.
Verder veel USB-apparaten: fototoestel, videocamera, etc.

Probleem
Het lijkt wel of het systeem af en toe blijft hangen. Het ene moment wordt een HD niet gevonden bij het opstarten, het volgende moment weigeren de diverse USB-apparaten dienst.
Met redelijke zekerheid kan het moederbord het verhaal niet meer aan. Dat wil ik dus vervangen, maar dan kom je van het ene in het andere terecht.

Update
Na wat speurwerk ben ik tot het volgende wensenlijstje gekomen:
- Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, WLAN, SATA II, RAID, 1394)
- Club3D Geforce 8500 GT 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI) CGNX-G856
- Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.8GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed)
De redenatie erachter:
Op dit moment zijn de Intel processoren toch net iets hoger aangeschreven dan AMD. Ik heb ook goede ervaringen met Intel uit het verleden. De E4300 heb ik gekozen omdat het het midden-model uit de C2D range is. Meer lijkt mij overdreven, en misschien is deze processor al overkill.
Na de processor kom ik uit bij het moederbord. Dat moet in ieder geval voldoende SATA-aansluitingen hebben en betrouwbaar zijn. Asus krijgt in de diverse reviews op dit gebied altijd een hoge score. MSI is om persoonlijke redenen afgevallen.
Helaas zorgen de ontwikkelingen in de videokaarten-sector ervoor dat ik die ook moet vervangen. De 8500 GT heb ik overgenomen uit de afgelopen BBG.
Het hele verhaal zou ik gaan bestellen bij Cool-Prices. Goede ervaringen mee gehad. Het totale prijskaartje wordt dan zo'n €450,-

Dit is meteen ook mijn budget (€450 dus).
Suggesties voor verbeteringen hoor ik graag? Zouden jullie voor meer of minder gaan? Is de combinatie logisch?
Lastig. Gezien je eisen kun je met minder toe. Echter, met deze setup ben je redelijk upgradebaar en voorbereid op de toekomst. Is dat zinvol voor jou? Ik weet het niet...
Vergeet je overigens niet dat je je geheugen ook moet vervangen? DDR1 gaat op dat bordje niet werken.
Als je je huidige systeem snel genoeg vindt en niet verwacht dat je eisen hoger worden in de nabije toekomst is een tweedehands moederbordje wellicht een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:53
Huidige specs:
Moederbord: ASUS A7N8X-E Deluxe/Wifi
Processor : AMD Athlon XP 3000+
Geheugen : 2x Kingston 512MB PC3200
Harddisk : 2x Maxtor 200GB SATA, 1x Maxtor 120 MB PATA
Video : ASUS GeForce 6800 GT AGP

Gebruik:
Games: Counter-Strike, Day of Defeat, strategie games als C&C3
Verder Internet, Office en InDesign

Reden van upgraden:
De hdd is vrij brak, Windows kan vaak niet booten. Verder is de algehele performance niet meer toereikend.

Zelf bedacht:
Moederbord: ASUS P5K
toelichting: Heb zeer goede ervaringen met ASUS en ik wil graag een bord met ondersteuning voor 1333FSB ivm toekomstig upgraden. De standaard versie is afdoende, de opties van een Deluxe versie gebruik ik toch niet.

Processor : Intel Core 2 Duo, maar welke?
toelichting: Dit is mijn grootste twijfel. Volgens mij is een budgetmodel als een E2160 al een grote stap voorwaarts ten opzichte van mijn XP 3000+. Maar als ik dan zie dat je steeds met €20 bijbetalen een stap omhoog kunt, ben ik geneigd dat te doen (2160 -> 4300 -> 4400 -> 6300 -> 6420)

Heb in reviews gezien dat de 1MB cache van de 21xx serie een vrij groot nadeel is in games, maar de prijs van zo'n unit is enorm aantrekkelijk... Daarnaast denk ik dat dit ten opzichte van mijn huidige CPU al een grote stap voorwaarts is, maar ik kan weinig reviews vinden. Ik zou dan nu voor zo'n E2160 kunnen gaan, en over 12-18 maanden een Q6600 oid halen. Iemand met een goede tip?

Geheugen : 2x Kingston 1GB PC5300
toelichting: Momenteel ideaal, 4GB vind ik te duur en voorlopig niet nodig.

Harddisk : 2x Maxtor 200GB SATA (die wil ik dus overzetten)
toelichting: Deze wil ik houden, 1 voor Windows en 1 voor data (heb ook nog 320 extern)

Video : ASUS GeForce 8600 GT Silent
toelichting: Performance is vrijwel gelijk aan de 7900GS, maar deze is DX10 compatible. Ik wil dan graag de Silent versie, is vrijwel even duur. Ben geen die-hard gamer, meer casual. Speel 2-3x per jaar op een Lanparty bovengenoemde games. Hoge reso's hoeft van mij niet.

Mijn budget is €450 a €480.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:52
RoD schreef op zondag 01 juli 2007 @ 21:13:
Lastig. Gezien je eisen kun je met minder toe. Echter, met deze setup ben je redelijk upgradebaar en voorbereid op de toekomst. Is dat zinvol voor jou? Ik weet het niet...
Vergeet je overigens niet dat je je geheugen ook moet vervangen? DDR1 gaat op dat bordje niet werken.
Als je je huidige systeem snel genoeg vindt en niet verwacht dat je eisen hoger worden in de nabije toekomst is een tweedehands moederbordje wellicht een betere keus.
Bedankt voor de tip. Het geheugen was ik inderdaad vergeten. Wordt alles bij elkaar een beetje overdreven. Ik denk inderdaad dat het beter is om a) door te modderen of b) een tweedehands bord te proberen. Alhoewel dat knutselen wel leuk is...

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 16:37
Huidige specs:
Moederbord: K7N Delta ISLR
Processor : AMD XP2600+
Geheugen : 1.5Gb PC3200 (2x 512mb in Dualchannel +512Mb)
Harddisk : 1 x Maxtor 160Gb, 1x Seagate 250 MB & 1x Seagate 200Mb IDE
Overige : Nieuwe DVD-writer Samsung SATA (maar werkt dus niet op m'n mamakaart)

Gebruik
Office & Webdesign (dus ook Photoshop) & soms spellen (maar laatste tijd speel ik niets meer omdat m'n pc het niet meer aankan (en speel graag met mooie eyecandy)
Ben ook van plan om met m'n pas aangekochte videocamera beeldbewerking te doen

Doel: max. 500€ spenderen (ik heb m'n kast (Sonata III net aangeschaft)

Upgrade
Moederbord: Socket 775 : P5L (Intel 945P, FSB 1066 MHz, dual DDR2 667, PCI-E, FireWire, ATX) (90€)
Processor : E6600 (+- 200€)
Geheugen : KVR667D2N5K2/2G 2048 MB, 667 MHz, DDR2, PC2-5300, Non-ECC, CL5 (2 x 1024 MB) (70€)
Video : ATI Radeon X1950 Pro (+-150€)

Totaal = 510€

M'n vraag is nu: zal m'n upgrade perfect met elkaar kunnen werken? Dus past dit geheugen goed op m'n moederbord? Want deze mamakaart is niet terug te vinden in de reviewsectie van tweakers. Vooral P5B.... maar dat is dan direct 50€ duurder.... (prijzen van Belgische winkel!)
Moederbord heeft firewire, dus is wel belangrijk voor videobewerking & heeft ook een IDE-aansluiting voor m'n oude harde schijven. :*)

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:12

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik heb een tijdje terug ook al in dit topic gepost, maar aangezien we weer een paar weekjes verder zijn heb ik me nieuwe configuratie klaar;

Wat ik vooral ga doen is eigenlijk basic stuff met een pc;
beetje msnen, browsen met firefox, muziek luisteren (kan niet zonder muziek!), en zo nu en dan een beetje grafisch fotosoepen; Ik ben geen gamer trouwens

Wat ik me afvraag is of mijn toekomstige pc voldoet aan mijn wensen, of dat sommige dingen veel goedkoper kunnen?
Huidige PC:
Intel Pentium 4 Boxed 2,4 Ghz
Asus P4PE Moederbord
1 GIG RAM
Radeon 9000 PRO
Creative Live 5.1

Toekomstige PC;
Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775 €185,82
GigaByte GA-P35-DS3,Retail €101,52
G.E.I.L GX22GB6400UDC, 2048 MB, DDR2, PC6400 €109,62
MSI RX2400PRO-TD256EH,DDR2, PCI Express x16 €50,00
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, OEM €69,89
Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB €70,46
Recom PowerStation + Window, Zwart, zilver €82,67
Scythe Infinity €38,21
NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM €26,81
Spire RockeTeer III, 500 Watt, Retail €44,62

Totaal: €779,62
De keuze voor de kast staat zo goed alsvast, ik vind de Powerstation gewoon een erg strakke kast.. (sonata III is in combinatie met voeding wel een stuk goedkoper, maar volgens mij glimt die kast enorm) Cooler twijfel ik nog over omdat ie vrij groot is, maar desondanks dat super scoort in de testen. Daarnaast ben ik van plan hem een beetje te gaan overklokken, vandaar de keuze voor goed geheugen. Ik ben van plan het geheugen zelf namelijk niet over te klokken op dit moment, maar je weet nooit. Denk dat ik hem met dit systeempje wel op een fsb van 400 zou mouten kunnen draaien, wat betekend dat de E6750 op 3,2 Ghz zou draaien. Voorlopig zal ik het nog bij Windows XP houden (die is nog goed te customizen), maar in de loop van tijd zal ik overstappen naar Vista natuurlijk.

Als iemand nog verbeteren heeft aan mijn configuratie heeft, en/of tips hoor ik dat graag.
Mijn streven is om op de ~ €750 uit te komen

[ Voor 5% gewijzigd door FREAKJAM op 05-07-2007 15:42 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Hallo raadgevers :)

Ik begin te merken dat mijn huidige config een beetje moeite heeft met hedendaagse spellen. Het gaat soms wat traag of ik moet wel een hele boel dingen uit/low zetten. Echter, ik heb een nogal beperkt budget, € 150,- en nog liever nog minder aangezien ik binnenkort ga verhuizen en laminaat en meubels toch net iets belangrijker zijn. Ondanks dat de Ikea niet erg duur is, worden die meubels toch ook best prijzig.

Goed, waar het om gaat is het volgende:
* Asus P4P 800 met 865 chipset
* Pentium 4 2,8c
* 2x 512 mb Geil geheugen (timings weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar tis niet bijzonder snel)
* Ati Sapphire Radeon 9800 non-pro 128mb (niet overgeklokt, heb ik een paar keer geprobeerd maar niet echt veel van gemerkt, dus weer teruggezet)
* Chieftec Matrix fulltower met 340 watt standaard voeding
* Audigy 2 ZS
* Legitieme XP met alle updates en SP's

Wat ik er mee doe:
* Guild Wars (heel erg veel)
* Beetje Stalker
* Beetje Call of Duty: United Offensive
* Beetje UT2k4
* Af en toe Warhammer 40k anthology
* Héél soms Supreme Commander (heb ik nu totaal ongeveer tien minuten gespeeld ofzo :P )
* Photoshop
* Office (internet, word, excel)
* Af en toe een filmpje

In Guild Wars merk ik weinig van de oudheid van mijn systeem, in Stalker en Supreme Commander natuurlijk wel. Hoewel Stalker op zich nog best te spelen is. Als ik online speel met CoD of UT2k4 gooi ik altijd alle opties uit, dus daar zit ik verder niet zo mee.
Waar ik af en toe nog wel eens last van heb is als er veel mensen tegelijk op mijn scherm rondlopen met GW, of als ik in een flink vuurgevecht zit in Stalker. Nu kan dat natuurlijk aan de videokaart liggen en/of aan het geheugen, dat weet ik niet precies.

Ik ben niet van plan heel erg veel "next gen" shooters etc. te gaan spelen zoals Crysis, Assasins Creed en UT3, simpelweg omdat ik GW nog veel te leuk vind. Waar ik naar op zoek ben is een eenvoudige upgrade waardoor mijn systeempje nog een half jaar verder kan. Tegen die tijd heb ik denk ik wel genoeg gespaard om een volledige upgrade te doen (lees: nieuw systeem)
Daarom zat ik vooral te denken aan een nieuwe videokaart. Deze hoeft niet high end te zijn maar kan prima van de vorige generatie. Mijn oog was gevallen op de X850XT, te koop bij Alternate.
Waarom die? Nou, die kaart kan makkelijk in mijn kast, ik hoef er geen nieuwe voeding voor te kopen en een x1950 is waarschijnlijk dikke overkill voor de rest van mijn systeem. Bovendien kan ik er eventueel ook nog 2x 256mb geheugen bij doen.

Is dit een goed idee? Of is het beter een andere kaart er in te zetten? Of juist meer geheugen? Qua videokaarten zie ik door de bomen het bos trouwens niet meer, bovendien heb ik agp en daar is steeds minder voor te krijgen.

Alvast bedankt! :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, je zit met het probleem dat je een moederbord hebt met AGP-slot. De laatste generatie videokaarten zijn uitgerust voor een PCI-e slot, dus als je een leuke videokaart wilt hebben, moet je ook een nieuw moederbord.
Gevolg is dat je een nieuw socket krijgt en je P4 daar niet in kan steken en ga zo maar door.
Lastig dus met een beperkt budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Blackminister schreef op maandag 02 juli 2007 @ 10:45:
Huidige specs:
Moederbord: K7N Delta ISLR
Processor : AMD XP2600+
Geheugen : 1.5Gb PC3200 (2x 512mb in Dualchannel +512Mb)
Harddisk : 1 x Maxtor 160Gb, 1x Seagate 250 MB & 1x Seagate 200Mb IDE
Overige : Nieuwe DVD-writer Samsung SATA (maar werkt dus niet op m'n mamakaart)

Gebruik
Office & Webdesign (dus ook Photoshop) & soms spellen (maar laatste tijd speel ik niets meer omdat m'n pc het niet meer aankan (en speel graag met mooie eyecandy)
Ben ook van plan om met m'n pas aangekochte videocamera beeldbewerking te doen

Doel: max. 500€ spenderen (ik heb m'n kast (Sonata III net aangeschaft)

Upgrade
Moederbord: Socket 775 : P5L (Intel 945P, FSB 1066 MHz, dual DDR2 667, PCI-E, FireWire, ATX) (90€)
Processor : E6600 (+- 200€)
Geheugen : KVR667D2N5K2/2G 2048 MB, 667 MHz, DDR2, PC2-5300, Non-ECC, CL5 (2 x 1024 MB) (70€)
Video : ATI Radeon X1950 Pro (+-150€)

Totaal = 510€

M'n vraag is nu: zal m'n upgrade perfect met elkaar kunnen werken? Dus past dit geheugen goed op m'n moederbord? Want deze mamakaart is niet terug te vinden in de reviewsectie van tweakers. Vooral P5B.... maar dat is dan direct 50€ duurder.... (prijzen van Belgische winkel!)
Moederbord heeft firewire, dus is wel belangrijk voor videobewerking & heeft ook een IDE-aansluiting voor m'n oude harde schijven. :*)
Tsja, we doen hier niet aan compatibiliteitschecks.
FREAKJAM schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 08:56:
Ik heb een tijdje terug ook al in dit topic gepost, maar aangezien we weer een paar weekjes verder zijn heb ik me nieuwe configuratie klaar;

Wat ik vooral ga doen is eigenlijk basic stuff met een pc;
beetje msnen, browsen met firefox, muziek luisteren (kan niet zonder muziek!), en zo nu en dan een beetje grafisch fotosoepen; Ik ben geen gamer trouwens

Wat ik me afvraag is of mijn toekomstige pc voldoet aan mijn wensen, of dat sommige dingen veel goedkoper kunnen?

[...]

De keuze voor de kast staat zo goed alsvast, ik vind de Powerstation gewoon een erg strakke kast.. (sonata III is in combinatie met voeding wel een stuk goedkoper, maar volgens mij glimt die kast enorm) Cooler twijfel ik nog over omdat ie vrij groot is, maar desondanks dat super scoort in de testen. Daarnaast ben ik van plan hem een beetje te gaan overklokken, vandaar de keuze voor goed geheugen. Ik ben van plan het geheugen zelf namelijk niet over te klokken op dit moment, maar je weet nooit. Denk dat ik hem met dit systeempje wel op een fsb van 400 zou mouten kunnen draaien, wat betekend dat de E6750 op 3,2 Ghz zou draaien. Voorlopig zal ik het nog bij Windows XP houden (die is nog goed te customizen), maar in de loop van tijd zal ik overstappen naar Vista natuurlijk.

Als iemand nog verbeteren heeft aan mijn configuratie heeft, en/of tips hoor ik dat graag.
Mijn streven is om op de ~ €750 uit te komen
Waarom zon dure processor, duur geheugen, duur moederbord met dergelijk lage eisen? Ik zie ook de noodzaak van overklokken niet. Ik denk dat je prima met wat goedkopers toekunt.
TroonStaal schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:19:
Hallo raadgevers :)

Ik begin te merken dat mijn huidige config een beetje moeite heeft met hedendaagse spellen. Het gaat soms wat traag of ik moet wel een hele boel dingen uit/low zetten. Echter, ik heb een nogal beperkt budget, € 150,- en nog liever nog minder aangezien ik binnenkort ga verhuizen en laminaat en meubels toch net iets belangrijker zijn. Ondanks dat de Ikea niet erg duur is, worden die meubels toch ook best prijzig.

Goed, waar het om gaat is het volgende:
* Asus P4P 800 met 865 chipset
* Pentium 4 2,8c
* 2x 512 mb Geil geheugen (timings weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar tis niet bijzonder snel)
* Ati Sapphire Radeon 9800 non-pro 128mb (niet overgeklokt, heb ik een paar keer geprobeerd maar niet echt veel van gemerkt, dus weer teruggezet)
* Chieftec Matrix fulltower met 340 watt standaard voeding
* Audigy 2 ZS
* Legitieme XP met alle updates en SP's

Wat ik er mee doe:
* Guild Wars (heel erg veel)
* Beetje Stalker
* Beetje Call of Duty: United Offensive
* Beetje UT2k4
* Af en toe Warhammer 40k anthology
* Héél soms Supreme Commander (heb ik nu totaal ongeveer tien minuten gespeeld ofzo :P )
* Photoshop
* Office (internet, word, excel)
* Af en toe een filmpje

In Guild Wars merk ik weinig van de oudheid van mijn systeem, in Stalker en Supreme Commander natuurlijk wel. Hoewel Stalker op zich nog best te spelen is. Als ik online speel met CoD of UT2k4 gooi ik altijd alle opties uit, dus daar zit ik verder niet zo mee.
Waar ik af en toe nog wel eens last van heb is als er veel mensen tegelijk op mijn scherm rondlopen met GW, of als ik in een flink vuurgevecht zit in Stalker. Nu kan dat natuurlijk aan de videokaart liggen en/of aan het geheugen, dat weet ik niet precies.

Ik ben niet van plan heel erg veel "next gen" shooters etc. te gaan spelen zoals Crysis, Assasins Creed en UT3, simpelweg omdat ik GW nog veel te leuk vind. Waar ik naar op zoek ben is een eenvoudige upgrade waardoor mijn systeempje nog een half jaar verder kan. Tegen die tijd heb ik denk ik wel genoeg gespaard om een volledige upgrade te doen (lees: nieuw systeem)
Daarom zat ik vooral te denken aan een nieuwe videokaart. Deze hoeft niet high end te zijn maar kan prima van de vorige generatie. Mijn oog was gevallen op de X850XT, te koop bij Alternate.
Waarom die? Nou, die kaart kan makkelijk in mijn kast, ik hoef er geen nieuwe voeding voor te kopen en een x1950 is waarschijnlijk dikke overkill voor de rest van mijn systeem. Bovendien kan ik er eventueel ook nog 2x 256mb geheugen bij doen.

Is dit een goed idee? Of is het beter een andere kaart er in te zetten? Of juist meer geheugen? Qua videokaarten zie ik door de bomen het bos trouwens niet meer, bovendien heb ik agp en daar is steeds minder voor te krijgen.

Alvast bedankt! :)
Opzich geen verkeerd idee. Wat betaal je voor die kaart? Eventueel zou je ook nog naar een leuke "afgedankte" tweedehandse kaart kunnen kijken. Reepje geheugen extra is ook zeker niet verkeerd. Dat kan net het verschil maken in een druk vuurgevecht.
Wat betreft videokaart of geheugen, dan zou de videokaart toch mijn eerste prioriteit zijn. Een 9800 non-pro is géén prettige kaart om mee te gamen. Maar om mooi in balans te komen zou 512MB geheugen erbij zeker niet misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Momenteel wil ik ook een *kleine* upgrade doen.

Specs huidige systeem.

* Amd64 4000+ @ 2,95ghz socket 939
* Asus A8n sli-deluxe socket 939
* 2x 512 ddr pc3200 kingston valueram.
* 160gb serial ata samsung hdd.
* Peak Ati X1950pro
* Aopen dvd drive
* Samsung 930bf.
* Coolermaster 380watt voeding, 25A op de 12v.

Gebruiksdoeleinden:

Mijn pc gebruik ik voornamelijk voor het spelen van games. Ik speel alle soorten spellen, waaronder ook veel fps.

Budget:

Mijn budget om te upgraden ligt rond de 60 euro.

Mijn eigen vooronderzoekje:
Uiteraard heb ik zelf al het een en ander uitgezocht, qua mogelijkheden.

Aanvankelijk was ik van plan om 2x 512 pc 3200 kingston geheugen erbij te zetten (hetzelfde geheugen als er nu inzit, dat verkopen ze nog)

Echter kwam ik nu op marktplaats een amd64 x2 3800+ (socket 939) tegen.
Deze is 60 euro en draait zonder vcore verhoging stabiel op 2,8ghz.

Als ik mijn oude processor verkoop kost dat me ongeveer 30 euro (wss minder zelfs)

Wat is slimmer, voor de processor upgrade gaan (amd 64 4000+ @ 2,95 vs amd 64 x2 3800+ @ 2,8ghz) voor 30 euro, of 1gb mem erbij steken, voor 60 euro.?

Of zijn er zelfs nog andere, betere oplossing.?

Alvast bedankt voor de moeite.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik denk dat je meer hebt aan meer geheugen dan naar een langzamere (maar wel dual core) processor te gaan. Ik betwijfel het dat die x2 zoveel meer gaat opleveren, al gaan wel steeds meer games dual core ondersteunen. Als je 2GB geheugen in je systeem hebt denk ik dat je mooi in balans bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mijn verjaardag komt er bijna aan en ik heb geen idee wat ik moet vragen dus ik begon eens te denken. Volgens mij kan mijn PC wel een upgrade gebruiken. Ik werk momenteel op een Dell 4700.

Huidige Specs

CPU Intel Pentium 4 530 3000 MHz (15*200)
Moederbord Dell Dimension 4700
Moederbord Chipset Intel Grantsdale-G i915G
Systeemgeheugen 512 MB (DDR2-400 DDR2 SDRAM)
Videokaart ATI RADEON X800GT (128mb)

Doeleinden

Het meest belastende voor mijn PC is het spel Company of Heroes dat ik speel, daarnaast speel ik ook nog diverse andere spellen zoals Counterstrike: Source en dergelijke. Wat ook erg belastend voor mijn PC is is het uitpakken van vele rar bestanden (bijvoorbeeld een gedownloade DVD van usenet). Mijn PC is dan gruwelijk sloom onder het uitpakken en het gaat ook niet razendsnel.

Budget

Mijn budget is niet heel erg groot, rond de 300 euro vind ik het wel mooi. Als ik voor meer geld wel meteen iets veel beters kan kopen waar ik nog een tijdje mee vooruit kan vind ik dat ook goed. :P

Ik heb totaal geen verstand van hardware / hardware upgrades maar ik zou me er graag in gaan verdiepen. Ik heb ook niet eens of ik deze Dell wel kan upgraden? :/ Ik hoop dat iemand hier mij een beetje kan vertellen wat wel en niet kan en wat aan deze PC een upgrade nodig heeft. Ik zelf denk dat ik sowieso 512 MB extra geheugen moet hebben. De videokaart voldoet nog wel volgens mij, voor de rest weet ik het niet. :?

bvd. :>

PS. Met Everest heb ik ontdekt dat mijn PC altijd vrij heet is (precieze temperaturen weet ik niet en kan ik niet checken omdat mijn PC net aanstaat). Dus mogelijk heb ik ook nieuwe cooling nodig? :o

EDIT: heb na 1.5 uur gamen (CoH) de temperatuur in Everest uitgelezen:
GPU: 60 graden
GPU omgeving: 50 graden
HDD: 55 graden

EDIT2: Na t schoonmaken van de PC zijn de temperaturen een stuk lager (WAT EEN STOF!! 8)7 )

Ik heb een beetje rond gevraagd aan vrienden die wel veel afweten van hardware. Na wat ge overlegd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik alleen mijn RAM wil uitbreiden. Ik denk met 1gb extra, dan heb ik dus 1.5gb. Nu wil ik wel zeker weten dat dit goed werkt op mijn PC.

Op mijn mobo zijn 2 van de 4 geheugenslots bezet:
2x Infineon 64T32000HU5A 256mb 400Mhz PC3200

Mijn vrienden vertelde mij dat ik eigenlijk alleen op moest letten dat ik dezelfde snelheid (400Mhz) neem en ook een PC3200. Na even rondsnuffelen in de pricewatch vond ik het volgende geheugen. Voor ik deze ga kopen zou ik toch graag 100% zeker zijn dat dit geheugen goed functioneerd op mijn huidige systeem. Misschien dat tweakers hier mij deze zekerheid kunnen bieden? :)

Op de deze site vond ik trouwens het volgende over mijn moederbord:

Supported Memory: 400-MHz (PC-3200) and 533-MHz (PC-4300) DDR2 unbuffered SDRAM non-ECC
Maximum Memory: Support for up to 4 GB of memory

[ Voor 33% gewijzigd door monnick op 15-07-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
monnick schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:11:

Ik heb totaal geen verstand van hardware / hardware upgrades maar ik zou me er graag in gaan verdiepen. Ik heb ook niet eens of ik deze Dell wel kan upgraden? :/ Ik hoop dat iemand hier mij een beetje kan vertellen wat wel en niet kan en wat aan deze PC een upgrade nodig heeft. Ik zelf denk dat ik sowieso 512 MB extra geheugen moet hebben. De videokaart voldoet nog wel volgens mij, voor de rest weet ik het niet. :?
Wat er aan je pc een upgrade nodig heeft moet je zelf bepalen. Daar is dit topic niet voor bedoelt.
Ik heb een beetje rond gevraagd aan vrienden die wel veel afweten van hardware. Na wat ge overlegd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik alleen mijn RAM wil uitbreiden.
Want?
Ik denk met 1gb extra, dan heb ik dus 1.5gb. Nu wil ik wel zeker weten dat dit goed werkt op mijn PC.

Op mijn mobo zijn 2 van de 4 geheugenslots bezet:
2x Infineon 64T32000HU5A 256mb 400Mhz PC3200

Mijn vrienden vertelde mij dat ik eigenlijk alleen op moest letten dat ik dezelfde snelheid (400Mhz) neem en ook een PC3200. Na even rondsnuffelen in de pricewatch vond ik het volgende geheugen. Voor ik deze ga kopen zou ik toch graag 100% zeker zijn dat dit geheugen goed functioneerd op mijn huidige systeem. Misschien dat tweakers hier mij deze zekerheid kunnen bieden? :)

Op de deze site vond ik trouwens het volgende over mijn moederbord:

Supported Memory: 400-MHz (PC-3200) and 533-MHz (PC-4300) DDR2 unbuffered SDRAM non-ECC
Maximum Memory: Support for up to 4 GB of memory
Compatibiliteischecks doen we hier niet aan, zoals gezegd. Echter, het antwoord staat op de site van de fabrikant, zoals je zelf al gevonden hebt. Waar twijfel je dan over? Je kunt simpelweg vergelijken of het gevonden geheugen overeenkomt met wat er ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik zit ook te denken om mijn pc te upgraden.

Eerst had ik in mijn hoofd om een 8800gts 320 mb te kope omdat deze wel erg mooi geprijst was. voor de prestaties.

Maar ik had laatst een review gelezen die eigelijk zij dat deze kaarten niet goed dx 10 draaien dus zat ik te denken om deze dx10 generatie toch maar over te slaan.

Maar dat laat niet weg dat ik wil upgrade, want mijn 6600gt heeft het nu toch wel moelijk met de nieuwste game's en ik hou wel van een spelletje.

mijn specs.

asus a8n sli deluxe
amd 64 3000+ (wou ik nog overklokken)
6600gt
1 gb ram

Nu zat ik te denken om dan maar een 7900 gt (gtx) te kopen omdat me systeem beetje de bottleneck word bij een 8800gts 320 en omdat deze kaarten eigelijk nog niet perfeckt dx 10 draaien. daarom zat ik te denken om deze generatie over te slaan en een 7900gt te kopen. lijkt dit een goed idee of zeggen jullie koop die 8800gts 320 mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:05:
Hoi,

Ik zit ook te denken om mijn pc te upgraden.

Eerst had ik in mijn hoofd om een 8800gts 320 mb te kope omdat deze wel erg mooi geprijst was. voor de prestaties.

Maar ik had laatst een review gelezen die eigelijk zij dat deze kaarten niet goed dx 10 draaien dus zat ik te denken om deze dx10 generatie toch maar over te slaan.

Maar dat laat niet weg dat ik wil upgrade, want mijn 6600gt heeft het nu toch wel moelijk met de nieuwste game's en ik hou wel van een spelletje.

mijn specs.

asus a8n sli deluxe
amd 64 3000+ (wou ik nog overklokken)
6600gt
1 gb ram

Nu zat ik te denken om dan maar een 7900 gt (gtx) te kopen omdat me systeem beetje de bottleneck word bij een 8800gts 320 en omdat deze kaarten eigelijk nog niet perfeckt dx 10 draaien. daarom zat ik te denken om deze generatie over te slaan en een 7900gt te kopen. lijkt dit een goed idee of zeggen jullie koop die 8800gts 320 mb.
Ik zie geen budget, geen specifieke eisen, en geen specifieke vragen. Hier kunnen we dus weinig mee. Zie trouwens **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? voor wat tips wat betreft het kopen van een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow sorry,

Mijn budget is ongeveer 150 of minder 2e hands is geen probleem. Ik internet met deze pc en speel er ook game's er op. Mijn vraag was of ik dan toch meer zou neerleggen voor een 8800gts of toch maar een dx9 kaart te kopen zoals de 7900gt bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:17:
Ow sorry,

Mijn budget is ongeveer 150 of minder. Ik internet met deze pc en speel er ook game's er op. Mijn vraag was of ik dan toch meer zou neerleggen voor een 8800gts of toch maar een dx9 kaart te kopen zoals de 7900gt bijvoorbeeld.
150 euro of minder, en dan twijfel je over een 8800GTS? :? Verder... wat voor games? Wat voor specifieke (ingame) eisen? Waarom die 2 kaarten? Waarom denk je dat deze wel/niet voldoen? Wat zijn de twijfels?

Verder, lees eens **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? door. Dan moet je genoeg informatie hebben om zelf je conclusies te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is mijn huidige systeem??

Asus A8N-E
AMD 3500+
1024mb RAM (DDR dus)
GeForce 6800GS

Wat doe ik vooral met mijn pc??

Naast het normale office/film werk is het allerbelangrijkste FlightSimulator, en ook de nieuwste FSX.
Vooral deze nieuwe versie van flightsim is erg pittig voor je systeem, vooral met wat addons erbij. Met de ServicePack is het wel een stuk verbeterd, maar ik ben nog niet tevreden.
Misschien nog belangrijk, overclocken ben ik niet geinteresseerd in ;) moet gewoon een fatsoenlijk systeem hebben waar ik niet in hoef te rotzooien.

Waar zit ik zelf aan te denken?

Ik had eerst bedacht om nog 1gb geheugen erbij te proppen, maar dan ben je al 130 eurie kwijt als ik hetzelfde type weer wil. Terwijl je tegenwoordig voor 100 euro ook 2gb DDR2 hebt !!
Bovendien zijn de nieuwe Intel Core2Duo's een stuk goedkoper, plus dat ik het oude setje nog weer kan verkopen.
Dus naar mijn idee zou dit wel iets zijn:

Mobo met P35 chipset (Gigabyte P35C-DS3R, oid) ca 125
Intel E6750 of E6850 ca 200 of 300
2x1gb DDR PC6800 ca 100

Over het geheugen had ik ook nog een vraag, ik zie dat die nieuwe Core2Duo's op een FSB van 1333 draaien, terwijl het geheugen 800 is? Zit hier bij de P35 chipset een soort divider op of zo, dat de snelheid a-synchroon kan lopen?

Hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven. Graag jullie feedback, wellicht van mensen die ook bezig zijn met FlightSim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FSB is quadpumped, dus x4. Dus die lopen eignelijk 333. En DDR2 dat loopt op 800mhz loopt eigenlijk op 400 (x2=800, ddr2). Dus dan heb je zelfs nog wat marge over, je geheugen past je iig automatisch aan en loopt op 333 als je niet OC't.

Je hebt in principe dan zonder overclock genoeg aan PC5300 wat loopt op 667mhz. Btw, het is PC6400 wat jij wilt zeggen, geen PC6800.

De E6750 is al te krijgen voor 180, ik zou iig voor max prestatie/prijs daarvoor gaan. Dan is je upgrade setje rond de 400 euro.
Anyway, heb je voor FSX geen nieuwe graka nodig? Het lijkt me sterk dat 6800gs die zal trekken.. Zo ja, kan je misschien beter ook je voeding posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Voor een beetje balans in je systeem is een redelijke grafische kaart wel aan te raden ja. Anders is de huidige upgrade nogal overkill.

Wat betreft je geheugenvraag... dit soort basic informatie kun je makkelijk in de PMG FAQ vinden :)

Verder mis ik je budget, en vraag ik me af waar je specifiek vragen over hebt bij het samenstellen van je upgrade-setup (naast je geheugenvraag)

[ Voor 23% gewijzigd door RoD op 17-07-2007 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij MY COM staat een upgrade bundel, bestaande uit een intell 2 duo processor E 4400 en 1 giga DDR2 geheugen en een Asus P5vd2-vm moederbord voor 219 euro.
Momenteel heb ik een 4 jaar oude medion 8080XL computer met een 3,0 ghz processor, met 2 harde schijven van 160 giga elk en 2x 256 en 2x 512 geheugen.
Ik game NIET, wel internetten, stukjes schrijven, excel gebruiken, foto's bewerken ( niet heftig) etc. Plaatjes en foto's opslaan gaat een beetje langzaam.
Is de upgrade interessant, en zijn er problemen te verwachten en zijn er mensen die het ook geprobeerd hebben met goed of slecht resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:38:
Bij MY COM staat een upgrade bundel, bestaande uit een intell 2 duo processor E 4400 en 1 giga DDR2 geheugen en een Asus P5vd2-vm moederbord voor 219 euro.
Momenteel heb ik een 4 jaar oude medion 8080XL computer met een 3,0 ghz processor, met 2 harde schijven van 160 giga elk en 2x 256 en 2x 512 geheugen.
Ik game NIET, wel internetten, stukjes schrijven, excel gebruiken, foto's bewerken ( niet heftig) etc. Plaatjes en foto's opslaan gaat een beetje langzaam.
Is de upgrade interessant, en zijn er problemen te verwachten en zijn er mensen die het ook geprobeerd hebben met goed of slecht resultaat.
Hier kunnen we weinig mee. Het is handig om even de topicstart + waarschuwing door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:29:
Voor een beetje balans in je systeem is een redelijke grafische kaart wel aan te raden ja. Anders is de huidige upgrade nogal overkill.

Wat betreft je geheugenvraag... dit soort basic informatie kun je makkelijk in de PMG FAQ vinden :)

Verder mis ik je budget, en vraag ik me af waar je specifiek vragen over hebt bij het samenstellen van je upgrade-setup (naast je geheugenvraag)
Yep budget even niet aan gedacht. Is zo'n beetje 500 tot 600 euro.
Wat betreft die videokaart, dat is misschien wel waar maar naar wat ik hoor is dat FSX vooral CPU/geheugen afhankelijk is. Maar goed ik laat de optie voor een nieuwe vid.kaart wel open.
Dan zou ik bijvoorbeeld voor een 8600GTS willen gaan, zodat ik wel een DX10 kaart heb maar niet meteen zo'n duur monster.

Mijn voeding is trouwens een Enermax Whisper 350Watt. Overige componenten zijn ruim ok.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:32:
[...]

Yep budget even niet aan gedacht. Is zo'n beetje 500 tot 600 euro.
Wat betreft die videokaart, dat is misschien wel waar maar naar wat ik hoor is dat FSX vooral CPU/geheugen afhankelijk is. Maar goed ik laat de optie voor een nieuwe vid.kaart wel open.
Dan zou ik bijvoorbeeld voor een 8600GTS willen gaan, zodat ik wel een DX10 kaart heb maar niet meteen zo'n duur monster.

Mijn voeding is trouwens een Enermax Whisper 350Watt. Overige componenten zijn ruim ok.
8600GTS suckt ass, zeker zijn geld niet waard.
Neem een x1950pro en doe daar een jaartje mee; over een jaar kan je dan upgraden naar een midrange dx10 kaart die veel beter zal presteren in dx10 dan de kaarten nu. 1950pro is ook goedkoper.

let wel op dat je voeding het waarscijnlijk niet zal trekken, maar je kan nog altijd naar welke voeding heb ik nodig topic in overige hardware. ik zou je zelf iig een coolermaster extremepower 430watt aanraden voor 43 euro, die zal het goed aankunnen en eventuele uitbreidingen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:53
Quote van mij van 2 juli, heb flink geknipt om het bericht kort te houden. Zie het originele bericht voor toelichting.
RAILGUNNER schreef op maandag 02 juli 2007 @ 01:21:
Zelf bedacht:
Moederbord: ASUS P5K
Processor : Intel Core 2 Duo, maar welke?
Geheugen : 2x Kingston 1GB PC5300
Video : ASUS GeForce 8600 GT Silent
Dankzij een post in een AMD topic ben ik ook naar eens naar de combo van een 690G mobo met een X2 CPU gaan kijken en toen heb ik het volgende upgradesetje uitgezocht voor mijn bak (huidige specs zie sig):
  • Asus M2A-VM AM2 AMD690G DDR2 PCIe16 VGA
  • AMD Athlon 64 X2 4800 box AM2 2*512Kb
  • Kingston DDR2 2GB 667MHZ 2x1024MB ValueRam
Dit wil ik vanavond/morgen gaan bestellen, heeft er nog iemand tips om een onderdeel te vervangen?
En dan bedoel ik met name het mobo / de chipset.
Ben een beetje het overzicht kwijt qua chipsets, weet niet echt welke ik moet nemen: nvidia 430 of 570, ATi 690 etc.. Doe voornamelijk internet/office en heel af en toe een spelletje (vooralsnog wilde ik de onboard GFX gebruiken, rond oktober een GeForce 7600/8600 erin).

Features als firewire, RAID, SLI etc ga ik niet gebruiken, wil gewoon soepel officewerk kunnen doen. Dus wel een dual-core en 2GB RAM.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:20:
[...]

8600GTS suckt ass, zeker zijn geld niet waard.
Neem een x1950pro en doe daar een jaartje mee; over een jaar kan je dan upgraden naar een midrange dx10 kaart die veel beter zal presteren in dx10 dan de kaarten nu. 1950pro is ook goedkoper.
hmz, weet niet of ik dat wel zo'n goed idee vind, met zo'n x1950pro dan kan ik net zo goed mijn 6800GS houden. Ik ga dan denk ik liever meteen voor een 8800GTS voor circa 250euro.
En dat de 8600GTS zijn geld niet waard is, denken sommige reviewers toch anders over ;)
hardware.info bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 11:58:
[...]

hmz, weet niet of ik dat wel zo'n goed idee vind, met zo'n x1950pro dan kan ik net zo goed mijn 6800GS houden. Ik ga dan denk ik liever meteen voor een 8800GTS voor circa 250euro.
En dat de 8600GTS zijn geld niet waard is, denken sommige reviewers toch anders over ;)
hardware.info bijvoorbeeld
de x1950pro is sneller op dx9 games dan de 8600gts, dat zegt genoeg. 8600gts zal de meeste games acceptabel spelen, zwaardere games houdt ie echt niet en echte dx10 games waarschijnlijk ook niet. als je vooruit wilt moet je hem niet nemen. een 8800gts 320 is dan een veel betere keuze, die zou ik je wel aanraden.

railgunner:
ik weet niet hoe je budget is, maar wat vind je van dit:
e4300
p35-ds3
2gb kingston 667
arctic cooling freezer 7 pro

kan je oc naar 2,4 tot 2,8 (misschien zelfs 3,0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Situatie (hardware is al deels eerder gepost, maar situatie is nu anders):

* 1 server
- Celeron D 2.4 GHz socket 478, Arctic cooling CPUfan
- Asus P4P800E-deluxe mobo
- 1 Gb PC3200 DDR RAM (2x512 Mb dual channel)
- Sapphire Radeon 9000 AGP videokaart
- 2x200 Gb Maxtor pATA disks in RAID1
- 350 W noname voeding 20-plug, mogelijk QTec [ik wist toen nog niet beter, schaam]
De server draait Windows 2000 Advanced Server met Exchange 2003, is bedoeld voor 24/7 aanstaan, en dient als mail/web/FTP-server en als domain controller.

* 1 werkstation
- Pentium 4 530 3.0 GHz socket 775, Arctic Freezer 7Pro CPU-koeling
- Asus P5P800 mobo
- Nvidia Geforce 6200 AGP videokaart
- 80 Gb Western Digital pATA harddisk
- 350 W Aopen voeding 24 plugs
Dit werkstation is vooral bedoeld voor werken, dwz tekstverwerken, internet, niets speciaals. Draait XP Pro SP2.

Nu ben ik net naar Engeland verhuisd, en heb de server gedurende de verhuizing al offline gezet. Dit huis is wat gehoriger (vloer bijvoorbeeld), en ik heb me toch al tijdenlang geergerd aan het geluid van de server en het werkstation. Tijd voor meer stilte door upgrades.

Echter, nogal wat van de hardware is verouderd. De P5P800 van het werkstation kan geen CoreDuo of Core2Duo aan (zelfs niet na BIOS-update, gecheckt op de Asus site), dus geen processoren met Speedstep. De meeste AMD en Intel mobo's die nog goed te krijgen zijn willen vaak geen AGP meer, en ook DDR ondersteuning wordt steeds zeldzamer. De voeding van de server moet ook maar eens vervangen worden, maar als processor, moederbord, geheugen, videokaart en voeding eruit moet, dan wordt het toch wel weer een wat duur speeltje.

Wat is wijsheid?
1) de server een socket 939 mobo geven met een Sempron die CnQ ondersteund, en DDR/AGP. Het werkstation ook dezelfde behandeling geven, samen met een nieuwe (betrouwbare) voeding voor de server?
2) de server een complete makeover geven met een dualcore AMD of Intel processor, DDR2, VGA onboard (want de server heeft geen echte videopower nodig), DDR2 RAM en een mooie voeding. Het werkstation kan dan de 1 Gb RAM van de server krijgen en een Sempron socket 754 met CnQ.
3) alleen de server upgraden en leren leven met het lawaai van het werkstation.

Ik ben benieuwd wat de mening van andere tweakers is. Ik heb ook al in Nieuwe Zuinige Server (discussie) gekeken, maar dat gaat meer over zuinigheid en niet zozeer over stilte.

Links naar webshops zijn niet echt nodig, want ik moet het toch in Engeland kopen. Het gaat me meer eerst om de voor- en nadelen van de verschillende aanpak. Budget is trouwens niet specifiek gelimiteerd, alleen probeer ik onnodige uitgaven te voorkomen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 23-07-2007 00:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 11:10

Maduth

Probeersel

Problem solved dus het bericht maar even verwijderd :*)

[ Voor 151% gewijzigd door Maduth op 25-07-2007 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
@gambieter
Je zegt dat je je ergert aan het lawaai. Waarom dan niet alleen de lawaaimakende componenten veranderen? Een brakke casefan is zo te vervangen, bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat voor een server en een workstation de snelheid van het systeem nog voldoende is, dus dan is het niet zinvol om er nieuw spul in te zetten. Vooral ook omdat al je hardware verouderd is, dus als je wat wilt upgraden moet de rest eigenlijk ook mee geupgrade worden.
Ik zou eens kijken naar wat er herrie maakt, en dat vervangen. Goedkoop, en voor jou eisen lijkt het mij genoeg.

@Maduth
Het zou handiger zijn als je gewoon een lijstje met de namen van de onderdelen gaf in plaats van links naar webshops. Verder mis ik de onderbouwing en welke specifieke vragen je nu hebt. Hier kunnen we dus niet zoveel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:16:
@gambieter
Je zegt dat je je ergert aan het lawaai. Waarom dan niet alleen de lawaaimakende componenten veranderen? Een brakke casefan is zo te vervangen, bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat voor een server en een workstation de snelheid van het systeem nog voldoende is, dus dan is het niet zinvol om er nieuw spul in te zetten. Vooral ook omdat al je hardware verouderd is, dus als je wat wilt upgraden moet de rest eigenlijk ook mee geupgrade worden.
Ik zou eens kijken naar wat er herrie maakt, en dat vervangen. Goedkoop, en voor jou eisen lijkt het mij genoeg.
Dank :) . De snelheid van de PC en server is inderdaad meer dan voldoende, en niet de reden voor upgrade.

Ik heb toendertijd de CPU-koelers al vervangen vanwege de temperatuur en de herrie, en ook de casefans zijn al eens vervangen. Wat meespeelt is denk ik dat de P4 530 een heethoofd is en veel koeling nodig heeft, en de Celeron toch op full speed draait terwijl dit helemaal niet nodig is. Vandaar het idee om naar een processor met Speedstep/Powernow! te gaan, en deze verder aan te sturen met NHC/RMClock. Dat zou in ieder geval het lawaai deels aan moeten pakken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Is een handmatige downclock geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:32:
Is een handmatige downclock geen optie?
Je bedoelt in de BIOS? Ik heb geprobeerd de processors te downclocken via RMClock/NHC, maar die konden dat niet. Ik heb throttlen nog niet geprobeerd, maar dat heeft als nadeel dat de server dan ook niet meer sneller kan als het wel moet. Vandaar het idee om de Sempron socket 754 of 939 met CnQ te installeren.

De videokaarten zijn trouwens met passieve koeling, dat was ik nog vergeten te melden.

p.s. het gaat me trouwens ook om het zuiniger te maken, niet alleen voor extra stilte. Al is dat laatste direct merkbaar, en het eerste alleen via de stroomrekening ;)

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 23-07-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-09 19:55

uppie8374

Sousousou

De huidige hardware van deze pc is:
  • Asus P4T mobo
  • Intel P4 1700
  • 768 MB RIM geheugen
  • Intel PRO/1000 MT Desktop Adapter
  • Realtek RTL8139 family Ethernet NIC
  • Silicon Image SATA raid controller
  • 300 GB Western Digital WD 3000JB (ide)
  • 320 GB Western Digital WD 3200KS (sata)
  • 500 GB Seagate (sata) ST350063
  • 3 HDD-coolers
  • Plextor PX-712A (kan alleen nog fikken, niet lezen)
  • 50 speed cd-rom spelertje
  • Asus V8200 Geforce 3
  • Coolermaster 400W voeding
  • Super BIGBIG tower (merk onbekend... kast ongeveer 1 meter hoog)
Het systeem draait op Windows Server 2003 Enterprise Edition.

Waar ik het systeem voor gebruik:

Dit systeem wordt gebruikt als fileserver. Zo goed als al mijn data (films, games, mp3, plaatjes, clips, software enz enz) staan op deze server. Sommige data wordt ook bewerkt vanaf mijn workstation. Dit is tevens de fileserver op lanparties van mij en mijn vrienden. Kortom dit systeem dient als opslag voor alle projecten waar ik aan mee doe en gaat ook her en der mee naartoe om alle data ter plekke te hebben als ik bezig ben met een project (hetzij lanparty, hetzij als muziekdatabase voor een evenementen radio zender, hetzij iets anders). Via een omweg (een linux router) is deze pc ook via ftp bereikbaar om zodoende vanaf overal bij mijn bestanden te kunnen. Als laatste gebeurt het eventueel branden van cd's en dvd's ook vanuit deze pc omdat alle bestanden toch ook hierop staan.

De problemen die ik met het systeem ondervind:

Het systeem is vrij traag wanneer 2 mensen tegelijk door het systeem browsen over het netwerk. Laat staan wanneer er meer dan 2 mensen gaan browsen of erger nog wanneer mensen direct vanaf deze server software gaan installeren of kopieren. Zeker wanneer het een grote directory betreft (zeg 1000+ bestanden) kan het lang duren voordat over het netwerk de directory zichtbaar wordt (soms wel tot een minuut aan toe). Over niet al te gek lang komt er een nieuw lanparty project bij voor mij waar rond de 20 mensen gaan komen... dan is het wel handig als er toch minstens 10 mensen tegelijk op kunnen.

Verder is het geheel nu een vrij zwaar systeem (in kilo's :P ) en dat maakt dat ik het steeds minder leuk vind om het overal mee naartoe te slepen. De bigtower heb ik echter toentertijd gekozen omdat het systeem voorheen nogal warm werd.

Het geheel is niet erg energiezuinig. Aangezien het toch dag en nacht aanstaat (voor download en ftp) en ik binnenkort mijn eigen electriciteitsrekening mag gaan betalen zou ik graag zien dat het geheel zo zuinig mogelijk wordt ;)

Mijn budget:

Ik heb rond de 700 euro te besteden om het systeem te upgraden..

Wat ik zelf bedacht heb:

Nou echte knopen heb ik niet doorgehakt, anders zou ik het hier niet vragen :P
Ik zit echter wel te twijfelen of ik een overstap ga maken naar echte server hardware of dat ik nog met 'gewone' hardware uit de voeten kan. Daarnaast is het de vraag of een compleet nieuw systeem handiger is, of dat ik met wat hardware updates al een eind kom.
Het enige dat ik wel bedacht heb is dat ik over ga stappen naar linux. 8)

Ik hoop dat het enigszins een duidelijk verhaal is :)

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 23 juli 2007 @ 17:06:
[...]

Je bedoelt in de BIOS? Ik heb geprobeerd de processors te downclocken via RMClock/NHC, maar die konden dat niet. Ik heb throttlen nog niet geprobeerd, maar dat heeft als nadeel dat de server dan ook niet meer sneller kan als het wel moet. Vandaar het idee om de Sempron socket 754 of 939 met CnQ te installeren.

De videokaarten zijn trouwens met passieve koeling, dat was ik nog vergeten te melden.

p.s. het gaat me trouwens ook om het zuiniger te maken, niet alleen voor extra stilte. Al is dat laatste direct merkbaar, en het eerste alleen via de stroomrekening ;)
Ah, in dat geval zit je met een zuinige Sempron wel goed inderdaad. Met zuinige hardware kun je (met jou eisen) natuurlijk weer jaren vooruit, dus dan haal je de kosten er ook wel uit. In dat licht is een dergelijke upgrade dan ook wel te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

uppie8374 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:41:
  • Asus P4T mobo
  • Intel P4 1700
  • 768 MB RIM geheugen
  • 3 HDD-coolers
  • Asus V8200 Geforce 3

Waar ik het systeem voor gebruik:

Dit systeem wordt gebruikt als fileserver. Zo goed als al mijn data (films, games, mp3, plaatjes, clips, software enz enz) staan op deze server. Sommige data wordt ook bewerkt vanaf mijn workstation. Dit is tevens de fileserver op lanparties van mij en mijn vrienden. Kortom dit systeem dient als opslag voor alle projecten waar ik aan mee doe en gaat ook her en der mee naartoe om alle data ter plekke te hebben als ik bezig ben met een project (hetzij lanparty, hetzij als muziekdatabase voor een evenementen radio zender, hetzij iets anders). Via een omweg (een linux router) is deze pc ook via ftp bereikbaar om zodoende vanaf overal bij mijn bestanden te kunnen. Als laatste gebeurt het eventueel branden van cd's en dvd's ook vanuit deze pc omdat alle bestanden toch ook hierop staan.

De problemen die ik met het systeem ondervind:

Het systeem is vrij traag wanneer 2 mensen tegelijk door het systeem browsen over het netwerk. Laat staan wanneer er meer dan 2 mensen gaan browsen of erger nog wanneer mensen direct vanaf deze server software gaan installeren of kopieren. Zeker wanneer het een grote directory betreft (zeg 1000+ bestanden) kan het lang duren voordat over het netwerk de directory zichtbaar wordt (soms wel tot een minuut aan toe). Over niet al te gek lang komt er een nieuw lanparty project bij voor mij waar rond de 20 mensen gaan komen... dan is het wel handig als er toch minstens 10 mensen tegelijk op kunnen.

Verder is het geheel nu een vrij zwaar systeem (in kilo's :P ) en dat maakt dat ik het steeds minder leuk vind om het overal mee naartoe te slepen. De bigtower heb ik echter toentertijd gekozen omdat het systeem voorheen nogal warm werd.

Het geheel is niet erg energiezuinig. Aangezien het toch dag en nacht aanstaat (voor download en ftp) en ik binnenkort mijn eigen electriciteitsrekening mag gaan betalen zou ik graag zien dat het geheel zo zuinig mogelijk wordt ;)

Mijn budget:

Ik heb rond de 700 euro te besteden om het systeem te upgraden..

Wat ik zelf bedacht heb:

Nou echte knopen heb ik niet doorgehakt, anders zou ik het hier niet vragen :P
Ik zit echter wel te twijfelen of ik een overstap ga maken naar echte server hardware of dat ik nog met 'gewone' hardware uit de voeten kan. Daarnaast is het de vraag of een compleet nieuw systeem handiger is, of dat ik met wat hardware updates al een eind kom.
Het enige dat ik wel bedacht heb is dat ik over ga stappen naar linux. 8)

Ik hoop dat het enigszins een duidelijk verhaal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:29

Khaine

Python liefhebber

Huidige systeem:
AMD 64 3500+ , met stock cooling
Asrock Dual-SATA2
2x 512 MB Kingston Valueram (DDR1, PC400)
2x 320 GB Sata2 Seagate 7200.10 schijven
Asus V9999, 6800 AGP videokaartje, met stock cooling
Asus TA-210 kast, met Asus 360 Watt voeding.

Doel:
Een stillere PC krijgen. als de performance daardoor nog iets stijgt, en ik wellicht ook wat nieuwere (geen nieuwste) games kan spelen is dat helemaal top :) . Als het er iets boven zit is dat ook best. Een passieve videokaart heeft de voorkeur, maar welke? 8600 GT silent? Of een hoger model met midner RAM? Ervaring gewenst :)

Budget:
Rond de 200 euro. Alles kan worden vervangen in principe.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Khaine schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:20:
Huidige systeem:
AMD 64 3500+ , met stock cooling
Asrock Dual-SATA2
2x 512 MB Kingston Valueram (DDR1, PC400)
2x 320 GB Sata2 Seagate 7200.10 schijven
Asus V9999, 6800 AGP videokaartje, met stock cooling
Asus TA-210 kast, met Asus 360 Watt voeding.

Doel:
Een stillere PC krijgen. als de performance daardoor nog iets stijgt, en ik wellicht ook wat nieuwere (geen nieuwste) games kan spelen is dat helemaal top :) . Als het er iets boven zit is dat ook best. Een passieve videokaart heeft de voorkeur, maar welke? 8600 GT silent? Of een hoger model met midner RAM? Ervaring gewenst :)

Budget:
Rond de 200 euro. Alles kan worden vervangen in principe.
Ik zou nog even de topicstart doornemen om te kijken wat er in een post thuishoort..

In het algemeen: Wat maakt er lawaai? Zoek dat eerst eens uit. Wellicht kun je het probleem oplossen door simpelweg één fan te vervangen. Mocht je persé meer power in games willen kan er natuurlijk een andere videokaart in, maar dat is een kwestie van benchmarks lezen, zie ook: **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

@uppie8374: Ik heb te weinig verstand van servers om er iets over te kunnen zeggen. Ik zeg het even zodat het niet lijkt dat ik je negeer. Misschien dat iemand anders er nog iets over wil zeggen?

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 27-07-2007 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

uppie8374 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:41:
  • Asus P4T mobo
  • Intel P4 1700
  • 768 MB RIM geheugen
  • 3 HDD-coolers
  • Asus V8200 Geforce 3
Aangaande de server geldt een beetje wat ik ook al aangaf. Een AMD-processor met CnQ of een Intel Speedstep maakt het zuiniger als de PC lang niet gebruikt wordt, dus de P4 vervangen door een Core2Duo zal zeker helpen. Maar dan moeten ook het mobo, geheugen, misschien de voeding en de videokaart eruit. Gewicht, dat vraagt om een kleinere kast. Maar dan is het geen upgrade meer, want alleen je DVD/CDROM gaan mee en de harde schijven.

Extra geheugen helpt misschien ook wel, en het vervangen/uitschakelen van de Realtek netwerkkaart. Die vraagt vaak veel processorpower, vervang hem door een extra Intel-kaart.

[ Voor 45% gewijzigd door gambieter op 27-07-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Een vriend wil op zijn pc Call Of Duty 2 spelen. Het systeem trekt dit niet, vanwege de geïntegreerde videochip.

Het systeem [Dell Dimension 2400]:

Socket Intel 478
FSB 533 MHz
Pentium 4 @2.8Ghz
1 GB RAM
chipset: Intel 845GV
3 x PCI-sloten vrij
scherm: 1280*1024
videokaart: geen [geïntegreerde intel gpaphics]

Ik denk dat de proc. + RAM OK is voor COD2. Dus een upgrade van de graka lijkt mij afdoende.
X1950 zou een goede keus zijn als ik een PCI-E slot zou hebben. Bij mijn weten heeft de Dell DImension 2400 alleen PCI-sloten.
Zoek ik in de pricewatch op pci-interface, dan vind ik de Sapphire Radeon X1300 XT. Deze is volgens de fabrikant en andere reviewsites een PCI-express-kaart.
De XFX GeForce FX5200 is een stuk duurder, maar komt niet voor in de vergelijking op Tomshardware. Eentweaker met deze kaart meldt dat hij COD2 alleen met de laagste instellingen kan spelen.

Ik speel zelf nooit spelletjes [vroeger wel Caesar III :> ], dus dat maakt het zoeken wat moeilijker. Welke score zou de graka moeten halen in de lijst van tomshardware? Ik denk dat ik het beste Battlefield 2142 als equivalent kan gebruiken voor COD2 niet?
Ik vraag me inmiddels af of het wel mogelijk is COD2 op een PCI-kaart te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

gambieter schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:33:
[...]

Aangaande de server geldt een beetje wat ik ook al aangaf. Een AMD-processor met CnQ of een Intel Speedstep maakt het zuiniger als de PC lang niet gebruikt wordt, dus de P4 vervangen door een Core2Duo zal zeker helpen. Maar dan moeten ook het mobo, geheugen, misschien de voeding en de videokaart eruit. Gewicht, dat vraagt om een kleinere kast. Maar dan is het geen upgrade meer, want alleen je DVD/CDROM gaan mee en de harde schijven.

Extra geheugen helpt misschien ook wel, en het vervangen/uitschakelen van de Realtek netwerkkaart. Die vraagt vaak veel processorpower, vervang hem door een extra Intel-kaart.
Loont het de moeite om met echte Xeon's te gaan werken? Ik vind het niet erg om veel dingen nieuw aan te schaffen, als ik dan maar weet dat de huidige problemen zijn verholpen.

Gewicht is secundair... misschien zelfs wel tertiair. Functionaliteit en zuinigheid gaan voor.

Het punt van de Realtek kaart is idd een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
bulle bas schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 22:49:
Een vriend wil op zijn pc Call Of Duty 2 spelen. Het systeem trekt dit niet, vanwege de geïntegreerde videochip.

Het systeem [Dell Dimension 2400]:

Socket Intel 478
FSB 533 MHz
Pentium 4 @2.8Ghz
1 GB RAM
chipset: Intel 845GV
3 x PCI-sloten vrij
scherm: 1280*1024
videokaart: geen [geïntegreerde intel gpaphics]

Ik denk dat de proc. + RAM OK is voor COD2. Dus een upgrade van de graka lijkt mij afdoende.
X1950 zou een goede keus zijn als ik een PCI-E slot zou hebben. Bij mijn weten heeft de Dell DImension 2400 alleen PCI-sloten.
Zoek ik in de pricewatch op pci-interface, dan vind ik de Sapphire Radeon X1300 XT. Deze is volgens de fabrikant en andere reviewsites een PCI-express-kaart.
De XFX GeForce FX5200 is een stuk duurder, maar komt niet voor in de vergelijking op Tomshardware. Eentweaker met deze kaart meldt dat hij COD2 alleen met de laagste instellingen kan spelen.

Ik speel zelf nooit spelletjes [vroeger wel Caesar III :> ], dus dat maakt het zoeken wat moeilijker. Welke score zou de graka moeten halen in de lijst van tomshardware? Ik denk dat ik het beste Battlefield 2142 als equivalent kan gebruiken voor COD2 niet?
Ik vraag me inmiddels af of het wel mogelijk is COD2 op een PCI-kaart te spelen.
Je goochelt zoveel met de termen "PCI" en "PCI-E" dat het bij nu onduidelijk is wat je wilt. Je pc heeft AGP of PCI-E als videokaart-slot.
Ik verwacht dat je pc een AGP-slot heeft, dus dan is je keus behoorlijk beperkt en is kiezen niet zo moeilijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 28-07-2007 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 00:22:
[...]

Je goochelt zoveel met de termen "PCI" en "PCI-E" dat het bij nu onduidelijk is wat je wilt. Je pc heeft AGP of PCI-E als videokaart-slot.
Ik verwacht dat je pc een AGP-slot heeft, dus dan is je keus behoorlijk beperkt en is kiezen niet zo moeilijk :)
Nou, de Dell Dimension 2400 heeft als het goed is geen PCI-E en geen AGP, maar alleen PCI ;) . Dell heeft gedacht dat onboard goed genoeg was 8)7 .
Dus misschien wordt kiezen nu nog gemakkelijker en kan COD2 gewoon niet met zo'n beperking. Maar nogmaals, dat weet ik niet. Ik weet niet wat zo'n kaart minimaal zou moeten scoren bij Tom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Ik vind op het internet steeds meer teleurstelling over wat er in de Dell dimension 2400 zit. Het schijnt zo te zijn dat er echt geen PCI-graka bestaat die de on-board oplossing voldoende overtreft. Jammer en helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn pc zoals hij nu is:

Intel P4 64Bit 3.0GHz model '630' 2MB Cache
So.775 ASRock 775DUAL880Pro VIA Chipset
sparkle GeForce 6800 GT 256 MB APG8x
SAMSUNG 250GB SATA-II HDD 7200rpm/8MB
1024 MB 533MHz DDR II RAM
16x LG 4167 Multiformat Dual Layer +&- DVD-RW
creative x-fi fatal1ty
dell crt 17"

Waar ik mijn pc voor gebruik:
Ik gebruik(te) de pc alleen om te gamen en internetten. maar heb m al zon half jaar niet meer gebruikt omdat hij akelig traag is.

wat er mis is met mijn systeem:

hij is traag in xp
hij is traag met gamen ( lage fps )

mijn verhaaltje erom heen:

ik had zon anderhalf jaar geleden de pc gekocht bij ankermann-pc.com, en had er toen mijn sparkle 6800GT ingestopt, want ik wilde er mee gaan gamen, werkte prima. Een paar maanden later moest de harde schijf terug worden opgestuurd omdat hij kaduuk was. Uiteindelijk kreeg ik dus een nieuwe harde shijf terug gestuurd. En ik heb er een XFI fatality geluidskaart van creative later bij gekocht.

Wat nu later bleek toen ik dus die harde schijf terug kreeg, wilde ik windows xp x64 er opnieuw opzetten, en had ik drivers geinstalleerd van mijn grafische kaart, was dat het moederbord de 6800gt niet ondersteund! :?|:(:'( Dit las ik op hun website. Maar hij heeft het wel goed gedaan zonder lagg etc. Nu krijg ik hem niet meer aan de praat zo goed zoals hij het eerst heeft gedaan. In COD2 haalde ik bijna constant zon 250 FPS. En nu hapert hij en komt hij niet veel hoger dan 120, met lagg.

maar ook Windows XP is ook bijzonder traag...

mijn oplossing:
een nieuwe CPU / MOBO / grafische kaart? ik weet niet goed wat ik moet vervangen, en zou graag wat advies willen. Maar als er een nieuwe grafische kaart in moet word het de nvidia 8800 gts ivm ondersteuning van Directx10

mijn budget is zon 500 euri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bulle bas schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 15:05:
Ik vind op het internet steeds meer teleurstelling over wat er in de Dell dimension 2400 zit. Het schijnt zo te zijn dat er echt geen PCI-graka bestaat die de on-board oplossing voldoende overtreft. Jammer en helaas!
Klopt. Het is gewoon een goedkoop computertje voor mensen die willen internetten en tekstverwerken, en is slecht uitbreidbaar. Elke eurocent die je erin stop om te gamen is er eentje teveel. Enige optie is dan het moederbord vervangen, en hopen dat je de processor goed over kunt zetten. Verspilde moeite imho, verstandiger om voor een nieuwe PC te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 12:41:

mijn oplossing:
een nieuwe CPU / MOBO / grafische kaart? ik weet niet goed wat ik moet vervangen, en zou graag wat advies willen. Maar als er een nieuwe grafische kaart in moet word het de nvidia 8800 gts ivm ondersteuning van Directx10
Het geheugen is snel genoeg om te combineren met een nieuwe processor. Dus ik zou inderdaad de onderdelen vervangen die je zelf al aangeeft. Als je echt veel, zware en nieuwe games wilt gaan spelen zou 2GB geheugen niet verkeerd zijn. Maar je hebt op dit moment meer baat bij een nieuwe processor, dus automatisch ook een nieuw moederbord vanwege de verouderde chipset en AGP.

Gezien je budget zou ik een van de goedkopere Core 2 Duo processoren halen, een nieuw moederbord en een 8800GTS 320MB. De C2D's worden veel geprezen omdat het goede en overclockbare processoren zijn.

Een 64Bits OS heeft niet veel nut wanneer je 1GB werkgeheugen hebt. De prestatiewinst behaal je als je met meer dan 3GB werkgeheugen werkt.

Het verschil tussen 250 of 120 FPS is niet waarneembaar. Natuurlijk is het leuk om mee op te scheppen, maar ook nuttig is het niet. Dan kun je beter de settings wat verhogen zodat het er nog mooier uit ziet met een alsnog acceptabele fps.

[ Voor 30% gewijzigd door TweakerDwayne op 29-07-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

gambieter schreef op zondag 22 juli 2007 @ 21:49:
* 1 server
- Celeron D 2.4 GHz socket 478, Arctic cooling CPUfan
- Asus P4P800E-deluxe mobo
- Sapphire Radeon 9000 AGP videokaart
- 2x200 Gb Maxtor pATA disks in RAID1
- 350 W noname voeding 20-plug, mogelijk QTec [ik wist toen nog niet beter, schaam]
De server draait Windows 2000 Advanced Server met Exchange 2003, is bedoeld voor 24/7 aanstaan, en dient als mail/web/FTP-server en als domain controller.
Heb een tijdje nagedacht en gezocht op internet, en ik denk aan het proberen van de volgende oplossing voor de server:
- Msi K8T Neo2-F S939 KT800Pro moederbord
- AMD Athlon 64 3200+ Venice Core 64 bit 512k L2 Cache
Daarbij kan ik de AGP videokaart blijven gebruiken, en ook het DDR400 geheugen. Als het bevalt koop ik hetzelfde pakketje voor het werkstation, dan kan die weer een jaartje of 2 mee en dan koop ik gewoon iets geheel nieuws.

Als ik het goed heb gelezen maakt het niet zoveel uit dat de Aopen voeding 24-pins is, ik kan die 4 extra pinnen gewoon niet inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Dat klopt gambieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ten eerste bedankt voor je reply
Het verschil tussen 250 of 120 FPS is niet waarneembaar. Natuurlijk is het leuk om mee op te scheppen, maar ook nuttig is het niet. Dan kun je beter de settings wat verhogen zodat het er nog mooier uit ziet met een alsnog acceptabele fps.
het speelt wel fijner met 250 fps, al is het met het blote oog niet waarneembaar. Met een hogere fps raak ik meer unscoped dan met 125 fps. En verder zitten in cod soort van bugs, als je hogere fps hebt spring je bv hoger, en kun je op plaatsen komen waar andere mensen niet kunnen komen. Heeft wel zo zijn voordelen. :*)

Verder van de 8800 GTS 320mb had ik nog een vraag, maakt het iets uit of je de 320 mb versie pakt of de zwaardere? 640mb / 768mb ?

En wat raad je me verder aan om voor moederbord te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerDwayne
Serieus? Ik ben namelijk geen COD2 speler dus daar had ik nog niet van gehoord.

De 320MB versie en de 640MB versie presteren ongeveer gelijk tot en met een resolutie van 1280x1024 á 1600x1200. Wanneer je Anti Aliasing of HDR hoog instelt heb je meer aan de 640MB versie, aangezien dan het geheugen gebruikt wordt.

Ook ben je meer future-proof met de duurdere kaart. Maar of dat echt veel uitmaakt kan niemand met zekerheid zeggen. Er gaan geruchten dat de huidige DirectX10 kaarten moeite zullen hebben met de DirectX10 games. Dus je kunt als je op de lagere resoluties speelt zonder al te veel eyecandy het beste voor de 320MB gaan, en desnoods later als DirectX10 echt op gang is een andere kaart kopen.

Een GigaByte P35-DS3 lijkt mij persoonlijk wel interressant. Het heeft een P35 chipset, wat op dit moment nieuw is, en in vergelijking met de P965 chipset maar een paar euro meer kost. Op dit moederbord zou je dus ook in de toekomst een Intel Penryn Quad-Core kunnen installeren.

Het door mij genoemde moederbord heeft een 1333MHz rated Front Side Bus. Dit is 4x (quadpumped) de FSB. Het geheugen dat jij hebt draait op 266MHz. Omdat het DDR2 is kan er twee keer per kloktik data verzonden worden, dus is het een effectieve snelheid van 533MHz. Als je 266MHz met 4 vermenigvuldigd, heb je een rated FSB van 1066MHz en geen 1333MHz.

Dan zou ik een Asus P5B nemen of GigaByte 965P-DS3.

[ Voor 50% gewijzigd door TweakerDwayne op 29-07-2007 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Laatst online: 12:56
mijn pc zoals hij nu is:
  • AMD Athlon 64 4000+
  • Asus A8N SLI deluxe
  • XFX 7800 gt (256 mb)
  • 1 gb kingston geheugen (2x 512 mb)
  • 2x Maxtor 160 gb in raid 0
  • 400 watt sweex voeding (vervanging voor oude voeding)
  • 19” inch LCD scherm
  • XP Pro
Waar ik mijn pc voor gebruik:
Ik gebruik mijn pc vooral voor fotobewerking en gamen, tevens wil ik nog wel eens gebruiken voor autocad en MX.

wat er mis is met mijn systeem:

Enkele maanden geleden is XP gecrasht, tevens moeten mijn partities weer ingedeeld worden omdat de C vol zit. Het complete systeem is ook wat trager dan vroeger geworden. Ik vindt dit een mooie tijd om te upgraden, aangezien mijn school (inholland alkmaar) overgaat naar een nieuwe ICT omgeving. Hierdoor wordt het mogelijk om thuis verschillende applicaties te gebruiken, welke nu alleen maar op school worden gebruikt. Hiervoor heb ik het gevoel dat deze pc nu niet meer voldoet.

mijn oplossing:
De processor vervangen voor een X2 AMD. Aangezien ik vindt dat het moederbord nogsteeds uitstekend is. 4800 klinkt interessant alleen is die er ook in Socket 939?

Videokaart twijfel ik tussen upgraden of een tweede 7800 gt bijplaatsen, graag jullie mening.

Geheugen verkopen, en dan 2x 1 gb ervoor terughalen.

Voeding upgraden naar beter merk. (400 watt voldoet)

mijn budget
Niet echt vastgesteld, laten we zegen een kleine 500 euro.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

gambieter schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:08:
[...]
- Msi K8T Neo2-F S939 KT800Pro moederbord
- AMD Athlon 64 3200+ Venice Core 64 bit 512k L2 Cache
Hm, gaat niet lukken. Op het MSI forum ben ik er achter gekomen dat mijn geheugen problemen gaat geven met de E3 stepping processor van de Venice Core, en dat is de enige die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Nog even verder zoeken dus... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerDwayne
Mcdeath schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:01:
mijn pc zoals hij nu is:
  • AMD Athlon 64 4000+
  • Asus A8N SLI deluxe
  • XFX 7800 gt (256 mb)
  • 1 gb kingston geheugen (2x 512 mb)
  • 2x Maxtor 160 gb in raid 0
  • 400 watt sweex voeding (vervanging voor oude voeding)
  • 19” inch LCD scherm
  • XP Pro
Probeer om te beginnen die Sweex voeding te vervangen. Ze zijn onstabiel, leveren te weinig Ampere en Wattage. Vaak hebben ze ook te weinig beveiliging, zodat andere componenten kunnen beschadigen als de voeding het begeeft. Je geeft het gelukkig zelf ook al aan.

De enige S939 dual-core processor die nog een beetje prestatie levert voor zijn geld is de X2 4200+. Socket 939 is al dood verklaard, dus komen er geen nieuwe processoren meer voor. Je kunt het DDR1 geheugen vervangen en de processor, maar het is eigenlijk uitstel van executie.

Je kunt er voor kiezen een moederbord en processor van een andere socket te kopen. Als je nu in geheugen investeerd heb je er over een tijd niets meer aan wanneer je wilt upgraden omdat het nog sneller moet. Natuurlijk kun je nog prima vooruit, maar met 500 euro heb je ook toekomstgerichtere onderdelen.

Het hangt er allemaal vanaf hoe lang je nog met deze configuratie denkt vooruit te kunnen en willen.

Qua videokaart zou ik voor een nieuwe kiezen. De 8600GTS is volgens de VGA chart van Tom's Hardware te vergelijken met een 7800GT. Bovendien heb je DirectX10 ondersteuning. Het blijkt dat SLI maar een geringe snelheidswinst oplevert dus zou het zonde zijn. Je kunt ook voor een 8800GTS 320MB kiezen.

[ Voor 58% gewijzigd door TweakerDwayne op 29-07-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Laatst online: 12:56
TweakerDwayne schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:07:
[...]

Probeer om te beginnen die Sweex voeding te vervangen. Ze zijn onstabiel, leveren te weinig Ampere en Wattage. Vaak hebben ze ook te weinig beveiliging, zodat andere componenten kunnen beschadigen als de voeding het begeeft.
Dit is ook maar een tijdelijke voeding, tijdens een test met een rig van iemand anders vloog mijn goede voeding eruit. Nu heb ik alleen nog maar een sweex om de boel werkend te houden.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb op dit moment een P4 3ghz met een 6600GT kaart en wil gaan upgraden.

Nu zit ik te twijfelen tussen de E6850 en de Q6600.
Zelf neig ik meer naar een 6850 gezien de meeste games(wat ik voornamelijk doe) geen quadcore ondersteunen. Wat navraag gedaan in winkels maar die weten het zelf ook niet.. Komen meestal met de duurste aangezet.

Voor de videokaart twijfel ik tussen de 8500 gt en de 7600gs. Beide passief geoeld gezien ik bezig ben om een stiler systeem te krijgen. De 7600 presteert beter in benchmarks enz maar de 8500 is toch weer de nieuwe gneratie met oa. directx10 volgens mij? Zou dan zelf denk ik voor de 8500 gaan alleen ook hier twijfel ik nog sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Floris-K schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:01:
Ik heb op dit moment een P4 3ghz met een 6600GT kaart en wil gaan upgraden.

Nu zit ik te twijfelen tussen de E6850 en de Q6600.
Zelf neig ik meer naar een 6850 gezien de meeste games(wat ik voornamelijk doe) geen quadcore ondersteunen. Wat navraag gedaan in winkels maar die weten het zelf ook niet.. Komen meestal met de duurste aangezet.

Voor de videokaart twijfel ik tussen de 8500 gt en de 7600gs. Beide passief geoeld gezien ik bezig ben om een stiler systeem te krijgen. De 7600 presteert beter in benchmarks enz maar de 8500 is toch weer de nieuwe gneratie met oa. directx10 volgens mij? Zou dan zelf denk ik voor de 8500 gaan alleen ook hier twijfel ik nog sterk
Lees de topicstart+waarschuwing nog eens door. Hier kunnen we niks mee.
Wat betreft cpu+videokaart: benchmarks. Neem die eerst eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik wilde het gewoon beknopt houden maar vooruit dan:

CPU: P4 530 3Ghz
Mobo: ASUS P5W DH DELUXE
Chipset: Intel 975X
Mem: 2 X 102MB PC5300
HD: 200GB SATA 300, 120+200 GB IDE
GFX: Geforce 6600GT
Sound: Onboard

Ik speel voornamelijk games op de pc en sinds kort ook veel bezig met het bewerken van foto's enz. Verder tussendoor wat surfen n msnen

Budget:
350 euro ongeveer

Met de benchmarks weet ik niet precies waar ik naar moet kijken. De Q6600 scoort hoog in CPU test maar in welke applicaties gebruik je alle4 de cores? Daarom lijkt het mij verstandiger voor de E6850 te gaan gezien die 2x 3ghz heeft. Dan heb ik ongeveer 250 euro van mijn budget verbruikt en de rest zou ik een leuke graka'tje willen halen. De 7600GS scoort toch net iets meer dan de 8500 en prijsklasse ligt ook ongeveer gelijk.

Wat lijkt jullie het beste en zijn er misschien nog andere altnatieven. Wil wel rond de 350 euro blijven qua budget.

Hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven en heb alle reviews en benchmark al gelezen die ik kon vinden maar de kaarten zijn 2 verschillende generaties dus die worden bijna nergens direct vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerDwayne
Floris-K schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:01:
Ik snap hier iets in deze tekst niet helemaal. Je doet voornamelijk games maar je wilt een 7600GS of 8500GT? Zoiets als; ik houd van racen maar ik ga een Lada kopen.

Koop anders een E6600 en een beter videokaart, zoals een Ati 1950Pro.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerDwayne op 29-07-2007 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Bij de CPU is het simpel om even een gamebenchmark erbij te pakken, zoals deze of deze. Trek je conclusie.

Verder, als de 7600GS beter scoort, wat is dan precies je vraag? Ook vraag ik me af of je de balans qua componenten niet wat verkeerd inschat. Wél een dure cpu, maar er een magere gpu tegenover zetten, en dat voor een gamesysteem.
En ik mis nog steeds je specifieke vragen. Verder dan "dit heb ik bedacht, wat moet ik nemen" kom je niet. "Wat lijkt jullie het beste" is geen vraag die we hier beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Floris-K schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:25:
Ik wilde het gewoon beknopt houden maar vooruit dan:
Hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven en heb alle reviews en benchmark al gelezen die ik kon vinden maar de kaarten zijn 2 verschillende generaties dus die worden bijna nergens direct vergeleken.
Let je er wel op dat die 7600GS misschien 10% sneller is dan je oude 6600GT? :P (Alleen in echte SM3.0 games wel iets meer, maar dan nog kom je niet boven de 20-30 FPS uit :') Ik heb dezelfde kaart icm een oude P4 gehad dus ik weet hoe traag die is :')) Ik raad je dus aan om voor een paar euro's meer een 7600GT te nemen. :) De trage 128bit-bus bottleneckt de kaart zwaar.

En wil je echt een directx10 spel gaan spelen met <10 FPS ;)? Ga gewoon anders voor een snelle DX9 kaart. :) Doe je veel beter aan.
Mem: 2 X 102MB PC5300
Bottleneck gevind B)

[ Voor 26% gewijzigd door MensionXL op 29-07-2007 19:49 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerDwayne
MensionXL schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:39:
Ik raad je dus aan om voor een paar euro's meer een 7600GT te nemen. :)
Ik wilde dat ook al gaan aanraden, maar toen ik nog eens nadacht en de benchmarks erop nasloeg kwam ik tot de conclusie dat de 1950Pro van Ati toch beter was.

Laat maar. De 7600GT is veeeeel goedkoper ! Dan zou ik die videokaart kopen in combinatie met de E6850.

Ik bedoelde niet de eerste webshop, gewoon het algemeen. Over hieronder; een 8600GTS presteert zelfs minder dan een 7900GT.

[ Voor 40% gewijzigd door TweakerDwayne op 29-07-2007 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

TweakerDwayne schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:46:
[...]

Ik wilde dat ook al gaan aanraden, maar toen ik nog eens nadacht en de benchmarks erop nasloeg kwam ik tot de conclusie dat de 1950Pro van Ati toch beter was.

Laat maar. De 7600GT is veeeeel goedkoper ! Dan zou ik die videokaart kopen in combinatie met de E6850.
Ik zou eerder voor een 6750 gaan en dan een 1950Pro ofzo :P Lijkt me veel beter in verhouding ook. Dan hou je zelfs nog geld over. En overklokken kan je zelf ook :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 29-07-2007 19:53 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Als je die eerste 7600GT in dat rijtje bedoelt... Dat is ongetwijfeld een fout van de desbetreffende webshop. Kijk ook eens naar de prijzen van de andere 7600GT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:07
Ik heb ook een vraag: Zijn er nog zaken aan mijn pc die het upgraden waard zijn?

Ik heb zo'n 150 euro te besteden. Mijn systeem is het volgende:

AMD Athlon X2 4200+ (AM2, 2x2,2GHz) met Zalman CNSP9500-AM2
Asus M2N4-SLI
XFX 7900GT met Zalman VF900-cu
2x512MB DDR2 PC6400 (Corsair, TwinX1024A-6400), @1,9V, 5-5-5-15
160GB HD (WD)
DVD, DVD-R/W, Floppy
350 Watt voeding, 18A op de 12V-lijn, voorlopig iig genoeg

Ik wil zoiezo mijn geheugen met 1GB upgraden, waar ong. 55 euro in gaat zitten. Ik ben van plan alles bij Sallandautomatisering te bestellen, en zit nu te kijken naar een G.Skill-setje (2x512MB, 5-5-5-15, 1,8~2,0V, PC6400)

Dingen waar ik zelf verder nog aan zat te denken:

-Een extra schijf, weet iemand of het sneller is om bijv. je windows op de ene schijf te zetten en je spellen op de andere? (Evt. nog RAID-0, maar ik weet niet hoeveel snelheidswinst je daarbij hebt met deze pc, met name doordat ik een onboard RAID-controller gebruik).

-Mijn 7900GT verkopen en voor iets meer van een bekende een 8600GTS overkopen, is dit de moeite/het geld waard? Ik ben van plan Vista te draaien, waarbij mijn 7900GT hetzelfde aantal punten haalt in 3D-mark06, maar alsnog best veel stoot, en volgens mij presteert de 8-serie iets minder tegenvallend onder Vista, of heb ik dat fout, of komt dit door het eerdere geheugentekort?

-DX10 is voor mij geen pré, maar ik zou het bijv. wel jammer vinden als ik over een jaar een spel zie dat ik graag wil doen, maar dat mijn videokaart niet ondersteunt. Blijven spellen de komende tijd ook nog backwards compatible, of is alles over een poosje DX10? Een 8600GTS schijnt slecht te presteren op DX10-gebied (net zoals alle huidige kaarten, maar deze wel heel slecht). Is het wel speelbaar als je alles op bijv. 1024x768 met de rest op laag zet?

Uiteraard hoef ik niet alles uit te geven :P Bij voorbaat bedankt voor de tips!

PS: @Hierboven:
Als je die eerste 7600GT in dat rijtje bedoelt... Dat is ongetwijfeld een fout van de desbetreffende webshop. Kijk ook eens naar de prijzen van de andere 7600GT's.
Dat is inderdaad een fout van de webshop, bedoeld wordt nl. een waterkoelblok voor óp de 7600/8600GT :)

Edit:
RoD schreef op zondag 29 juli 2007 @ 20:02:
-Raid0 is wel een mogelijkheid om wat snelheidswinst bij het opstarten van de pc en het inladen van mappen bij games te pakken. Zet er een goedkope 160GB schijf bij en het is mogelijk.
-Benchmarks zijn hier het antwoord op.
Okee, bedankt, ik zal eens wat opzoeken over RAID 0 in het algemeen, en in combinatie met mijn moederbord.
-Of over een jaar de spellen nog speelbaar zijn met een dergelijke kaart is natuurlijk koffiedik kijken. In ieder geval verwacht ik niet dat DX10 de belemmerende factor gaat worden. Voordat DX10 mainstream is zijn wel wel weer even verder en kan je videokaart het qua snelheid allang niet meer bijbenen.
Dank je, dan blijf ik toch bij DX9 totdat bijv. de 8800GTS voor 100 euro aangeboden wordt :P

[ Voor 25% gewijzigd door Jakkus op 29-07-2007 20:06 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
-Raid0 is wel een mogelijkheid om wat snelheidswinst bij het opstarten van de pc en het inladen van mappen bij games te pakken. Zet er een goedkope 160GB schijf bij en het is mogelijk.
-Benchmarks zijn hier het antwoord op.
-Of over een jaar de spellen nog speelbaar zijn met een dergelijke kaart is natuurlijk koffiedik kijken. In ieder geval verwacht ik niet dat DX10 de belemmerende factor gaat worden. Voordat DX10 mainstream is zijn wel wel weer even verder en kan je videokaart het qua snelheid allang niet meer bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

MensionXL schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:39:
[...]

Let je er wel op dat die 7600GS misschien 10% sneller is dan je oude 6600GT? :P (Alleen in echte SM3.0 games wel iets meer, maar dan nog kom je niet boven de 20-30 FPS uit :') Ik heb dezelfde kaart icm een oude P4 gehad dus ik weet hoe traag die is :')) Ik raad je dus aan om voor een paar euro's meer een 7600GT te nemen. :) De trage 128bit-bus bottleneckt de kaart zwaar.

En wil je echt een directx10 spel gaan spelen met <10 FPS ;)? Ga gewoon anders voor een snelle DX9 kaart. :) Doe je veel beter aan.

[...]

Bottleneck gevind B)
Voor die paar euro maak ik er wel PC6400 van ;)

Over de Graka.. Mijn oude pc gaat naar mijn vriendin toe. Vind zelf niet echt dat ik een nieuwe graka nodig heb maar mijn vriendin d'r pc moet er ook 1 hebben. Zat daarom ongeveer in dezelfde klasse te kijken. Gezien het mobo Crossfire aan kan ga ik denk ik toch voor een ATI videokaart.

Dank je wel voor het advies. Ik ben er iig uit ! Voor de graka zoek ik wel ff hardware.info af
De cpu zal 6850 worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15
Ik vind mijn pc niet meer goed genoeg. Ik wil graag goed met mijn pc kunnen gamen en hem daarnaast nog gebruiken als workstation. (Photoshop, illustrator, flash). Ook zou ik graag een wat stillere cooler nemen.

Huidige specs:

Gigabyte K8NS Pro
AMD athlon 64 3700+ Clawhammer 2.4Ghz + standaard cooler
1 gig AData RAM (2*512mb)
Maxtor 250 gig hdd
Nvidia Geforce FX5500 AGP 256mb
BenQ Dual Layer DVD brander met lightscribe.
Cmedia Sound Card. (pci)
Typhoon Capture TV Card
Geen idee van wat voor merk behuizing. Het is iig een 350 watt.

Gebruiksdoeleinden:

De pc wordt dagelijks gebruikt. Gamen, ontwerpen, downloaden etc.

Budget:

Ik heb ongeveer 450 euro.

Mijn eigen vooronderzoekje:

Een betere videokaart staat toch wel voorop. Dat zal dan PCI-e worden en daarvoor heb ik ook een nieuw moederboord nodig, en waarom dan niet gelijk een nieuwe processor.

Dus ik dacht:
CPUs Socket AM2 Athlon™ 64 X2 5200+
€ 129,-

Moederborden Socket AM2 M55S-S3 (Gigabyte)
€ 75,-

Geheugen DDR2-667 1 GB DDR2-667
€ 45,-

Grafische kaarten nVidia PCIe 8600 GTS
€185,-

Bij Alternate.. Subtotaal € 434,-

Nu zat ik zelf te denken. Als ik mijn huidige kast verkoop voor 400 ,- (als ik dat er voor zou kunnen krijgen) en dan een nieuwe koop, is dat geen betere oplossing?

http://www.imgdumper.com/file/img/2007/jul/30/img43.jpg

Geassembleerd is de subtotaal: € 717,-

Wat is dan beter, upgraden of een nieuwe kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
De een zal zeggen upgraden, de ander zal zeggen nieuwe kopen. Wat vind jij? Wat zijn specifiek je eisen? Hoe lang verwacht je met de setup te doen? Zwem je in het geld of hou je het liefst zo goedkoop mogelijk?
Het is natuurlijk zo dat je hardware allemaal een generatie te oud is om nog effectief geupgrade te worden. Mocht je het goedkoop willen houden en zijn je eisen niet zo die-hard is een X1950Pro AGP ook een optie.

Iets meer onderbouwing, gedachtes en specifieke twijfel is wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
Pardon, ik wil het graag zo goedkoop mogelijk houden maar wel goede prestaties. Ik verwacht met die nieuwe configuratie een ruim jaar vooruit te kunnen.

Ik denk dat een nieuwe pc goedkoper is. Het kost ongeveer 350 euro meer, maar als ik mijn huidige pc verkoop heb ik dat geld ook denk ik.

Ik twijfel eigenlijk een beetje over hoeveel geld ik kan vragen voor mijn huidige pc en of ik niets over het hoofd zie ik mijn plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Wat zijn goede prestaties? Dat is voor iedereen weer anders. Hardwaretaxaties doen we hier verder niet aan. Normaal gesproken was daar een ander topic voor maar die is dichtgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fishlip schreef op maandag 30 juli 2007 @ 18:06:
Pardon, ik wil het graag zo goedkoop mogelijk houden maar wel goede prestaties. Ik verwacht met die nieuwe configuratie een ruim jaar vooruit te kunnen.

Ik denk dat een nieuwe pc goedkoper is. Het kost ongeveer 350 euro meer, maar als ik mijn huidige pc verkoop heb ik dat geld ook denk ik.

Ik twijfel eigenlijk een beetje over hoeveel geld ik kan vragen voor mijn huidige pc en of ik niets over het hoofd zie ik mijn plan.
Eigenlijk is dit gewoon een boodschappenlijstje, en dat is juist wat niet de bedoeling is in CSL. Zie Wat is er nu anders in CSL?

Maar om je toch een beetje op weg te helpen: je PC is geen 400 euro waard. Verouderde hardware, niet echt goed te upgraden, je mag blij zijn als je er nog 200 euro voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
Oke bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nog 1 klein vraagje.. over het geheugen wat ik aan wil schaffen

Zit er veel verschil tussen deze 2?

http://www.alternate.nl/h...?artno=ibiemw&baseId=3202

http://www.alternate.nl/h...?baseId=2660&artno=ibie8p

Wete nl. niet precies wat die timings betekenen.. :/ lol alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Floris-K schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:35:
Nog 1 klein vraagje.. over het geheugen wat ik aan wil schaffen

Zit er veel verschil tussen deze 2?

http://www.alternate.nl/h...?artno=ibiemw&baseId=3202

http://www.alternate.nl/h...?baseId=2660&artno=ibie8p

Wete nl. niet precies wat die timings betekenen.. :/ lol alvast bedankt !
Dit is het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic, niet het "welk geheugen moet ik nemen" topic. Als je niet weet wat bepaalde dingen betekenen kun je dit opzoeken in de PMG FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ben toch maar eens in de BBG gaan kijken, kon gewoon niets fatsoenlijks vinden voor socket 754 of 939 dat ook nog AGP en 4 DIMMs ondersteunde, en niet allerlei andere problemen gaf. Net voor het bedje gaan is het plan nu:

Server:
Asus M2NPV-VM mobo (52,50 GBP = ~75 euro)
AMD X2 4000+ (45 GBP = ~68 euro)
2 Gb PC5300 CL5 DDR2 RAM (57 GBP = ~85 euro)
Fortron 300W ATX voeding (20 GBP = ~30 euro)

Opmerkingen:
1) ik neem hier het M2NPV mobo omdat hier 2 pATA aansluitingen en DVI opzitten; ik wil namelijk 2 harde schijven, een DVD-brander en een ZIP-drive aansluiten.
2) van Fortron kan ik voorlopig niet zoveel vinden (het is al laat), ik kijk nog verder naar een betere voeding. Wilde nu even het plaatje compleet hebben, dit is wat ze bij de leverancier hadden. De voeding levert 2x 18A op de 12V lijnen, ik weet even niet of dat voldoende is.

Werkstation:
Asus M2A-VM mobo (45 GBP = ~68 euro)
AMD X2 4000+ (45 GBP = ~68 euro)
2 Gb PC5300 CL5 DDR2 RAM (57 GBP = ~85 euro)

Opmerkingen:
1) DVI aansluiting is essentieel, verder weinig eisen aan systeem qua videosnelheid.
2) Voeding is een AOpen ATX 350W, moet voldoende zijn.

Zoektocht is zeker nog niet afgelopen, maar suggesties zijn altijd welkom. Ik hou jullie op de hoogte ;)

Edit: ik heb beide systemen nu even 2 Gb gegeven, maar dat is misschien niet echt nodig. De server is Windows 2000 met Exchange en zal aan 1 Gb zat hebben. Mogelijk dat ik daar wat geld ga besparen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 31-07-2007 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Het werkstation behoeft ook absoluut geen 2GB. Voor jou eisen is 1GB zat. Verder is 2x 18A op de 12V lijn ook prima. Je gaat er toch geen 8800GTX SLI aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:15:
Het werkstation behoeft ook absoluut geen 2GB. Voor jou eisen is 1GB zat. Verder is 2x 18A op de 12V lijn ook prima. Je gaat er toch geen 8800GTX SLI aanhangen.
Klopt, al ga ik mijn Surfspot-aangeschafte Vista Business/Office2007 daar misschien op testen ;) Mooi dat 2x 18A voldoende is. Ik ga er zeker geen 8800GTX SLI aanhangen, de enige game die ik heb ik Grand Prix 4 :+ .

Dan heb ik straks wel 2 mobo's + 2 processors + 4x 512 Mb DDR400 geheugen + 2x AGP videokaart + 1x 20 pins Qtec voeding liggen. Maar eens even iets gaan regelen voor mijn broer of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 02:09:

De voeding levert 2x 18A op de 12V lijnen, ik weet even niet of dat voldoende is.
Je voeding kan misschien 18A per lijn leveren, maar niet continu op beide.
2 x 18 = 36A
36 x 12 = 432W

Je voeding is maar 300 Watt, dus ik zou even iets beter naar de specificaties kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:23:
[...]
Je voeding kan misschien 18A per lijn leveren, maar niet continu op beide.
2 x 18 = 36A
36 x 12 = 432W

Je voeding is maar 300 Watt, dus ik zou even iets beter naar de specificaties kijken.
Dank & goed punt, voedingen en electriciteit zijn een zwak punt in mijn kennis :D . De hardware die ik heb genomen zal waarschijnlijk niet snel de volledige capaciteit van de beide lijnen nodig hebben, maar anyway, ik heb toch liever een kwaliteitsvoeding. The saga continues... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blanco88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-03-2024

Blanco88

#king

Hee tweakers..

Op het moment zit ik op me 'verouderde' pc, die ik toch eens grondig wil vernieuwen.

de Specs:
Amd Athlon 64 3000+ @ 2.9ghz
DfI lanparty SLI-D
2x256mb G-skill
2x250GB Maxtor diamond 10 (in Raid)
XFX 6800GS / HIS ICE X850XT (heb deze allebei thuis liggen, op het moment zit de 6800GS erin)
OCZ Modstream 450Watt

Naja zoals je ziet mogen de cpu, ram en mobo wel vernieuwd worden.

Zelf dacht ik hierbij aan de Intel E6600, maar weet ik zelf nog niet goed welk geheugen en welk moederbord ik hierbij wil. (en ja ik wil het hele zooitje weer overclocken xD)
Ram eisen zijn toch zeker wel 2 en als het kan 4 gb.

Wat doe ik er zoal mee: Gamen, Filmpjes kijken, Vanalles voor school, naja gebruikelijke gebeuren.

Me budget is zo rond de 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Blanco88 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 14:27:
de Specs:
[...]
Zelf dacht ik hierbij aan de Intel E6600, maar weet ik zelf nog niet goed welk geheugen en welk moederbord ik hierbij wil. (en ja ik wil het hele zooitje weer overclocken xD)
Ram eisen zijn toch zeker wel 2 en als het kan 4 gb.
[...]
Me budget is zo rond de 500 euro.
En wat had je zelf gedacht? Het is de bedoeling dat jij met voorstellen komt na zelf te hebben rondgekeken. Lees svp de topicwaarschuwing: "We verwachten dus enige inzet van de vragenstellers en niet een klakkeloos lijstje met specs.".

Er is een hele overclock FAQ, daar kun je componenten gaan scoren. Trouwens, je CPU is helemaal niet slecht, waarschijnlijk heb je meer aan een nieuwe videokaart (X1950 of zo) en vooral een zwik extra geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blanco88

Blanco88

#king

Ik zit nog steeds met een single core.. die moet gewoon vernieuwd worden vind ik. De voordelen van een dual core beginnen nu toch naar boven te komen vandaar.

En als ik alleen me geheugen zou upgraden, dan zou ik op zoek moeten gaan naar 2x1gb DDR geheugen wat ook nog eens heel goed overclockt. Dat is bijna niet meer te vinden, en als je het vind betaal je er heel veel voor.

Dus daarom wil ik dat setje eigenlijk vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Blanco88 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:07:
Ik zit nog steeds met een single core.. die moet gewoon vernieuwd worden vind ik.
De voordelen van een dual core beginnen nu toch naar boven te komen vandaar.

En als ik alleen me geheugen zou upgraden, dan zou ik op zoek moeten gaan naar 2x1gb DDR geheugen wat ook nog eens heel goed overclockt. Dat is bijna niet meer te vinden, en als je het vind betaal je er heel veel voor.

Dus daarom wil ik dat setje eigenlijk vervangen ;)
Allemaal prima, maar als je advies wilt zul je toch met een uitgebreidere post moeten komen. Zie ook de topicstart. Hier kunnen we weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blanco88

Blanco88

#king

tja ik ben aan het kijken of ik de Intel Core 2 Quad Q6600 of de Intel Core 2 Duo E6600/6750 zal pakken.

Maarja omdat ik al 10 jaar AMD gebruik ben ik niet echt meer op de hoogte van welke moederborden echt goed zijn (ik wil een ASUS). De keuze van het moederbord is dus het lastigst voor mij. Verder kan ik er met het geheugen redelijk uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Blanco88 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:18:
tja ik ben aan het kijken of ik de Intel Core 2 Quad Q6600 of de Intel Core 2 Duo E6600/6750 zal pakken.

Maarja omdat ik al 10 jaar AMD gebruik ben ik niet echt meer op de hoogte van welke moederborden echt goed zijn (ik wil een ASUS). De keuze van het moederbord is dus het lastigst voor mij. Verder kan ik er met het geheugen redelijk uitkomen.
Tijd om je in te gaan lezen wat betreft moederborden dus. Ik kan je al wel vertellen dat het vrij zinloos is om je blind op een merk te staren. Je moet naar kwaliteit en performance kijken, niet naar welk logo'tje er op de doos staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blanco88

Blanco88

#king

Ja daar heb je wel gelijk in.. maarja ik heb buiten mijn DFI altijd een ASUS gehad vandaar dat ik daar wat meer mee op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Blanco88 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:18:

Dat is geen excuus: gewoon zelf aan de slag. Als je in dit topic had gekeken had je bijvoorbeeld Fishlip in "Het "Wat kan ik het beste hieraan upgrad..." gezien. Lijkt wel een beetje op jouw situatie.

Anyway, tot nu toe is de eigen inzet minimaal, op het roepen van wat Q6600 en Asus na. Ga nu eerst eens zelf dit topic doorlezen, de BBG's en denk na over wat je wilt. Zoek benchmarks, reviews etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De bestelling is net gedaan (zie gambieter in "Het "Wat kan ik het beste hieraan upgrad..." voor meer informatie):

Server:
- AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz Socket AM2, 1MB, BOXED w/fan
- Asus M2NPV-VM, nForce430+GeForce 6150, Socket-AM2,m-ATX,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16
- Crucial DDR2 PC5300 1024MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 512MB CL5
- Fortron/Source Powersupply ATX 400W Bulk, 120mm Fan, SATA, 20/24pin

Workstation:
- AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1GHz Socket AM2, 1MB, BOXED w/fan
- Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16
- Crucial DDR2 PC5300 1024MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 512MB CL5

Opmerkingen:
- Beide systemen hebben nu gewoon 1 Gb RAM, dat moet voorlopig genoeg zijn.
- Voeding zou afdoende moeten zijn, schijnt best een redelijk merk te zijn
- geheugen staat niet op QVL, maar wordt gegarandeerd door Crucial en leverancier als werkend met dit Mobo.

Kosten (Engeland, dus pricewatch was zinloos):
Workstation (mobo, processor, RAM): £116 = €172
Server (mobo, processor, RAM, voeding): £170 = €252

Verder ook gelijk een WLAN router gekocht, had vroeger ADSL maar nu kabel.
ASUS WL-500g Premium 125 Mbps 802.11g BroadRange,USB,print server,BitTorrent

(edit: bah, wordt pas maandag of dinsdag bezorgd... -O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Systeem:

AMD Athlon XP 1800+ 1533Mhz
Gigabyte 7VTXH+ (KT266A)
512MB PC2700
Geforce 2 Pro 64DDR

3dMark 2001: 4800

Dit is mijn backup game systeempje, en loopt echt superlekker. Maar er is 1 spel wat niet echt lekker loopt en dat is GTA: San Andreas. Dus nu ben ik toch al een tijdje aan het rondkijken voor een upgrade van de videokaart die geen bottleneck vormt voor de rest van het systeem.

De vraag is dus: Welke videokaart past goed bij dit systeem? Het budget is laag (<20 euro) dus het moet 2de hands.

Is een Geforce 4 Ti4600 bijvoorbeeld al overkill voor dit systeem? Of kan een Radeon 9500 Pro nog?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Willen mensen de topicstart goed doornemen?
Daar staat veel informatie in. Naast informatie, links en tips ook een opmerking:

We verwachten dus enige inzet van de vragenstellers en niet een klakkeloos lijstje met specs. We zijn hier allemaal tweakers, dus een beetje eigen initiatief wordt gewaardeerd.

Probeer dus eerst zelf even de vraag te beantwoorden a.d.v. benchmarks, reviews en ervaringen.