Situatie (hardware is al deels eerder gepost, maar situatie is nu anders):
* 1 server
- Celeron D 2.4 GHz socket 478, Arctic cooling CPUfan
- Asus P4P800E-deluxe mobo
- 1 Gb PC3200 DDR RAM (2x512 Mb dual channel)
- Sapphire Radeon 9000 AGP videokaart
- 2x200 Gb Maxtor pATA disks in RAID1
- 350 W noname voeding 20-plug, mogelijk QTec [ik wist toen nog niet beter, schaam]
De server draait Windows 2000 Advanced Server met Exchange 2003, is bedoeld voor 24/7 aanstaan, en dient als mail/web/FTP-server en als domain controller.
* 1 werkstation
- Pentium 4 530 3.0 GHz socket 775, Arctic Freezer 7Pro CPU-koeling
- Asus P5P800 mobo
- 1 Gb PC3200 DDR RAM (2x512 Mb dual channel)
- Nvidia Geforce 6200 AGP videokaart
- 80 Gb Western Digital pATA harddisk
- 350 W Aopen voeding 24 plugs
Dit werkstation is vooral bedoeld voor werken, dwz tekstverwerken, internet, niets speciaals. Draait XP Pro SP2.
Nu ben ik net naar Engeland verhuisd, en heb de server gedurende de verhuizing al offline gezet. Dit huis is wat gehoriger (vloer bijvoorbeeld), en ik heb me toch al tijdenlang geergerd aan het geluid van de server en het werkstation. Tijd voor meer stilte door upgrades.
Echter, nogal wat van de hardware is verouderd. De P5P800 van het werkstation kan geen CoreDuo of Core2Duo aan (zelfs niet na BIOS-update, gecheckt op de Asus site), dus geen processoren met Speedstep. De meeste AMD en Intel mobo's die nog goed te krijgen zijn willen vaak geen AGP meer, en ook DDR ondersteuning wordt steeds zeldzamer. De voeding van de server moet ook maar eens vervangen worden, maar als processor, moederbord, geheugen, videokaart en voeding eruit moet, dan wordt het toch wel weer een wat duur speeltje.
Wat is wijsheid?
1) de server een socket 939 mobo geven met een Sempron die CnQ ondersteund, en DDR/AGP. Het werkstation ook dezelfde behandeling geven, samen met een nieuwe (betrouwbare) voeding voor de server?
2) de server een complete makeover geven met een dualcore AMD of Intel processor, DDR2, VGA onboard (want de server heeft geen echte videopower nodig), DDR2 RAM en een mooie voeding. Het werkstation kan dan de 1 Gb RAM van de server krijgen en een Sempron socket 754 met CnQ.
3) alleen de server upgraden en leren leven met het lawaai van het werkstation.
Ik ben benieuwd wat de mening van andere tweakers is. Ik heb ook al in
Nieuwe Zuinige Server (discussie) gekeken, maar dat gaat meer over zuinigheid en niet zozeer over stilte.
Links naar webshops zijn niet echt nodig, want ik moet het toch in Engeland kopen. Het gaat me meer eerst om de voor- en nadelen van de verschillende aanpak. Budget is trouwens niet specifiek gelimiteerd, alleen probeer ik onnodige uitgaven te voorkomen
[
Voor 3% gewijzigd door
gambieter op 23-07-2007 00:40
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.