Beste mensen,
Ten eerste wil ik kwijt dat ik, afgezien ik af en toe redelijk kan meepraten, geen "echte tweaker" ben. Ik durf best m'n kast open te maken en er wat aan te sleutelen, maar als ik hier want rondneus laten alle termen, afkortingen en het vakjargon me behoorlijk duizelen.
Mijn probleem: Ik heb het voor elkaar gekregen mijn videokaart te slopen, er heeft een kabeltje knel gezeten tijdens het sluiten van de kast. Resultaat, het niet goed (lees ronduit vernakt) weergeven van pictogrammen, muisaanwijzers en het belangrijkste...games en films. Dit betekent dat ik er aan moet geloven, een upgrade. Staat al een tijd op m'n verlanglijstje maar het ontbreken van de nodige expertise (ook na grondig neuzen op deze site/dit forum) en de enorme hoeveelheid mogelijkheden, wakkerden de twijfel aan. Goed, ter zake....
Mijn huidige systeem:
- Dell Dimension 8300 Intel Canterwood i875P/E7210 Chipset
- Intel Pentium 4, 2600 MHz (2 CPU's)
- 1,5 GB RAM (2 x 256MB 1x 1GB)
- Ati Radeon 9800 128mb
De rest (audio e.d) is volgens mij niet echt noodzakelijk voor mijn wensen. Op aanvraag.
|
Waar ik mijn systeem voor gebruik
- Games ( o.a BF2, C&C Tiberium Wars, CoH, STALKER, HL2 en straks World in Conflict en wellicht Crysis)
- Office
- Internet
- Creative Suit
- Sporadisch kijken van een film en luisteren van muziek.
Mijn huidige systeem trekt (trok) dit aardig tot goed op medium/high/soms very high settings.
Wat ik wil:
Mijn voornaamste wens is een nieuwe videokaart. Type kan ik niet echt noemen, ook niet na het nodige speur- en graafwerk. Na het nodige gelezen te hebben besloten het liefst over te stappen van ATI naar nVidea. DX10 ondersteuning zou ook handig zijn. De reden waarom ik geen type kan noemen is dat termen als pipelines, cache en de rest me weinig tot niks zeggen.
Mijn lijstje (met pijn en moeite bij elkaar geschraapt)
MB: Asus P5N-E SLI (Retail, FireWire, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX)
Processor: Intel® Core™ 2 Duo E6420
Videokaart weet ik dus nog niet helemaal maar mogelijkheden zijn:
- Asus EN8600GT SILENT/HTDP
Het liefst een DX10 kaart dus...
Wellicht wordt het geheugen nog uitgebreidt maar dat gaat wel lukken.
De grote vraag: Wat raden jullie mij aan?
Budget ligt tussen de 3 en 400 euro.
Ik hoop op kundig, maar niet al te ingewikkeld advies.
Alvast mijn excuses als ik hier verkeerd zit, en jullie me liever doorverwijzen naar een computer-noob-site, om maar een paar "termen" te combineren. Ik besef namelijk dat ik mezelf momenteel niet bepaald neerzet als expert...
Als jullie verder nog vragen hebben of dingen willen weten, zie ik het wel.
Alvast bedankt en vriendelijke groet.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 20-06-2007 21:52
]