Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:47:
[...]
Dat is vaak voor bedrijfsdoeleinden dan, ik ken in mijn omgeving niemand die meer dan 1u/dag op zijn pc zit (voor privégebruik en een niet-tweaker zijnde. Jeugd tel ik hierin ook niet mee, daar is het namelijk de ma/pa die de licentie betaalt en productiviteit is bij hun toch nog niet van toepassing.)
de tijd van iemand die niet werkt is niet waardeloos lijkt me, hij is alleen moeilijk in geld uit te drukken.
99.9% van het kantoorwerk is door lichte pc's al makkelijk uit te voeren, en daar zal je dus door je Linux-systeem geen 1% efficiencywinst op maken. De kans dat er vanuit je personeel protest komt omdat je overschakelt naar linux en een ander programma zal je véél meer kosten aan goodwill.
Ik denk dat linux in sommige gevallen bedrijven heel veel kan besparen, al is het maar op beheerskosten. Soms ook niet, en soms rechtvaardigen de overstapkosten de besparing op lange termijn niet, maar soms ook wel. Ik weet dat mijn faculteit, die macs heeft, met veel minder systeembeheerders per student doet dan andere faculteiten, terwijl ze juist meer diensten bieden.
Een mens gaat pas verder kijken als hij van iets last heeft. Er is geen groot punt (waar ik nu op kom) waarvan ik zeg "shit microsoft heeft dat hier slecht geprogrammeerd, ik wil iets anders". En ik ben er zeker van datdat bij Linux & Apple ook zo zal zijn, daar zullen namelijk ook wel hier en daar dingen zijn die ik graag anders zou willen zien. In wat jij zegt moet je dus de 3 systemen eerst geprobeerd hebben voor je kan kiezen. Realistisch gezien inderdaad wel, maar vergelijk dat met bevoorbeeld een auto (of vriendin). Je test ook niet alle mogelijke opties eerst uit vooraleer je de keuze maakt, terwijl het daarbij over een véél grotere beslissing gaat.
veel mensen zitten vaker achter een PC dan in een auto hoor, dus je kunt erover twisten of het een grotere beslissing is. Maar goed, bij auto's zijn er verschillende merken, die ook redelijk afgerekend worden op hun prestaties. Natuurlijk niet perfect, maar genoeg om de fabrikant voor zijn geld te laten rennen.
Zeer veel gebruikers gamen op hun pc (al dan niet als primaire functie)
en zeer veel gebruikers gamen ook niet op hun PC, waaronder zo'n beetje alle kantoorPCs.
, en kunnen daardoor geen kant op met een Mac / Linux (tenzij je emulators ofzo gaat gebruiken), maar die games zijn nog steeds geschreven om perfect op een windows te passen.
Mac wordt ook vaak expliciet ondersteund door de fabrikant, en steeds vaker ook linux, zij het soms via emulatoren, die vaak enorm makkelijk aan de praat te krijgen zijn overigens. T is bovendien een kip/ei probleem.
.doc/.xls en die andere vaakgebruikte documenten zijn toch perfect compatibel met openoffice (wordt toch altijd beweerd)?
voor veel gebruikers wel, maar vooral .xls heeft wel zijn beperkingen. Het loopt per definitie achter op MS Office zelf iig.
Indien dat niet het geval is, als jij je OO-variant van een .doc doorstuurt, dan kan de Word-gebruiker waarschijnlijk sommige features in de opmaak ook niet juist weergeven, dus deze situatie is er aan beide kanten. Jij als OO-gebruiker gaat ook file's rondsturen die iemand die voor word gekozen heeft niet perfect kan lezen.
Het standaard bestandsformaat van OpenOffice (ODF) is een open standaard, bedoeld om meerdere implementaties te hebben, en dat gebeurt dan ook. WordPerfect, AbiWord, Koffice, en er zijn er nog een paar, kunnen allemaal native ODF lezen. Dus hoewel je gelijk hebt dat je altijd iemand een keuze dwingt te maken uit een set applicaties, bestaat die set bij ODF uit een stuk meer dan 1, en bij .doc uit exact 1 programma.
Daar zie ik ook het probleem niet van in, aangezien ik mijn .doc-files toch altijd naar PDF omzet en in pdf doorstuur als ze klaar zijn.
Complimenten! als iedereen dat zou doen zou de alleenheerschappij van MS een stuk minder zijn.
Als ik samen met iemand een werk heb ga ik ervan uit dat hij met .doc files werkt, doet hij dat niet dan zoekt hij maar een programma dat die .doc's kan lezen. Het is zijn keuze om met een afwijkend programma te werken. Ik durf namelijk gerust zeggen dat MS Word vantegenwoordig gewoon de standaard (en daarmee zeg ik niet de referentie) is, dus als je zelf kiest deze standaard niet te kunnen gebruiken is dat je eigen keuze.
dat is een self-fulfulling profecy, en dus ook een kip-ei verhaal. Zo gauw 10+% van de mensen geen .doc meer kan lezen kan het vrij snel omslaan.
Ik vind het op zich best wel grappig. MS wordt verplicht om een AA versie (dus zonder mediaplayer) uit te brengen. Ze doen dat ook, en dan opent men hier binnen het kwartier (bij wijze van spreken dan) een topic over hoe men tóch mediaplayer 11 in zijn office krijgt. Hoezo de consument wil mediaplayer niet krijgen?
er zullen ook zat mensen zijn die andere mediaspelers installeren, omdat ze die eigenlijk toch prettiger vinden. Maar ik ben met je eens dat het een zinloze maatregel is, omdat mensen keuze verwachten bij hun OEM leverancier, en die heeft op dit moment onvoldoende keuze. Je ziet op zich steeds vaker dat Firefox standaard geinstalleerd is op kale machines, en dat hoort ook prima te kunnen, ook met mediaspelers. Laat fabrikanten maar op ieder punt concurreren richting Dell, een wedstrijdje wie de beste/goedkoopste browser levert, een wedstrijdje voor de beste email-client, een wedstrijdje voor de beste firewall, enz. Dan heeft de OEM keuze tussen softwarefabrikanten, en de consument keuze tussen OEMs. Als die Dell 50 euro goedkoper is, met soms betere software dan de HP, zal de consument daar uiteindelijk ook vaker voor kiezen.
Waar zit je dat met Suse die beslist om met zijn OS bepaalde software (zoals OO dacht ik zelfs) mee te leveren? Dit is dan even erg een keuze opdringen zoals microsoft doet.
Het enorme verschil is dat jij Suse mag kopen, dat aanpassen, en dan weer doorverkopen. Jij denkt dat de consument meer behoefte heeft aan Opera ipv Firefox? dan zul jij veel geld verdienen door gewoon de browser te veranderen en het opnieuw aan te bieden. Plus nogmaals dat marktaandeel.
Hier gaan ze dus in de fout. Hoe groot je marktaandeel ook is, de technieken die je gebruikt zouden gelijk moeten blijven.
Economen denken daar anders over, en overheden dus ook. Ik vind het een goede zaak dat in de VS en de EU overnames alleen maar mogen als daarmee geen bedrijf ontstaat met teveel macht. Ik vind het prima als bedrijven onder de kostprijs leveren als stunt om naamsbekendheid te krijgen, en niet prima als ze dat doen om concurrenten uit de markt te drukken.
Geef apple een boete wegens misbruik van een monopoly, en de hele apple-community gaat over de zeik, geef microsoft een boete en het MS-gebash kan weer niet op.
welk monopolie? Op online muziekverkopen? prima idee. Op het meeleveren van hun software op hun hardware? mwa, zal weinig effect hebben.
Is dit smerig? [..]ze proberen beiden hun product te verkopen.
dat is toch wat lobbieen is? en ja, dat kan vaak smerig worden.
Geleidelijk aan misschien wel, maar in 10 jaar is echt een utopie. MS moet wel heel slecht programmeren om over te gaan op een alternatief, zolang je namelijk tevreden bent / kan blijven doen wat je wil schakel je niet zo snel over.
voor bedrijven werkt het natuurlijk iets anders. Ik zeg niet dat over 10 jaar MS niet meer bestaat, maar wel dat ze hun monopolie dan kwijt zijn. 95% marktaandeel op nieuw verkochte PCs zal gewoon niet meer kunnen (ook niet voor 1 concurrent trouwens). Ze zullen nog lang een grote speler zijn, maar ik betwijfel of ze over 10 jaar nog meer dan 60% in handen zullen hebben. Op de server is het ook vrij hard gegaan (ook al is daar vaak unix vervangen door linux, windows server heeft daar een beetje buiten gestaan). En je ziet ook, op de server zijn er weinig gebieden waar 1 speler 90% van de markt in handen heeft.
Maar dan moet je voordat je een keuze voor een pakket maakt paketten vergelijken. Dit doet een tweaker graag, de gewone klant niet. Die klant wil de winkel binnenwandelen, naar het softwarerek lopen en daar onder de juiste hoofding een doosje meenemen.
hij wil nog liever gewoon dat het al geinstalleerd stond toen ie m kocht, of heel makkelijk te installeren (gratis) als ie achter zn computer zit en bedenkt dat ie het wil.
Dat denk ik niet. Voor de thuismarkt wel ja, daar kunnen ze redelijk zeker van zijn, maar voor de Servermarkt / bedrijfspc's moeten ze echt opletten en goed doorwerken.
ben het wel eens met je analyse, met de opmerking dat MS veel profijt heeft op de server van hun desktopmonopolie.
Als je de evolutie ziet die MS vanaf 1998 tot 2006 gemaakt heeft (windows 98 first edition vs win XP SP2), dan kan je niet anders dan erkennen dat ze een enorme weg afgelegd hebben.
vergeleken met MacOS stelt het niet zoveel voor, en hoewel je tegenwoordig best aardig kunt werken op een linux machine, zou ik mijn ergste vijand het niet toewensen met KDE1.0 te moeten werken, op een 2.0 kernel. ([url=http://lwn.net/1999/features/1998timeline/]Leuk overzicht[/quote] hoe linux ervoorstond in 1998).
Apple durf ik ook nooit zeggen (tenzij ze hun hardware-strategie volledig omslaan), bij Linux zeg ik heel misschien. Als MS 10 jaar lang shit uitbrengt zal mijn vorige windowsversie waarschijnlijk hopeloos verouderd zijn. Zolang ze telkens een goede en een slechte versie afwisselen stap ik zeker niet over (zelfs al kost een licentie 500€), ik doe er namelijk de moeite niet voor om aan te passen
als de kosten van het overstappen drastisch beperkt kunnen worden is dat maar een hele kleine moeite, en ik denk dat bijvoorbeeld virtualisatie erg belangrijk zal zijn daarvoor.
Ik heb de nieuwe ubuntu laatst eens geprobeerd (in een virtuele machine ook, het maakt het dus ook enorm veel makkelijker om gewoon eens iets te proberen), en daarin hebben ze precies een aantal dingen opgelost die voor veel nieuwe gebruikers problematisch waren/zijn. Drivers voor de videokaart, ook binary drivers, zijn standaard geinstalleerd, net als binary wireless drivers. Als je een codec mist word je automatisch naar je package manager geleid, waar je m kunt installeren met 1 klik. Is ubuntu nu de beste keuze voor iedereen? nee. Zijn er mensen waarvoor ubuntu zeker het overwegen waard is? ja. Als er genoeg mensen zijn voor wie ubuntu het overwegen waard is, zullen ook OEMs overwegen het standaard mee te leveren, in ieder geval als optie. Gamesfabrikanten laten een installbase van 10% ook niet liggen. Als het die naamsbekendheid heeft die het nu nog mist is een marktaandeel van 20% helemaal niet onredelijk. Apple profiteert net zo goed van het verdwijnen van de monopolie van windows, games die op linux werken zullen ook op OSX werken, en een marktaandeel van 20% voor apple lijkt me dan ook haalbaar.