Het gaat over vista dus ach off-topic is het niet en dit is wel een interessantie discussie. Dus daar gaan we dan

Maak je geen zorgen ik koop geen vista

En verder begrijp ik niet dat mensen zo kunnen zeuren over die prijs. Er zit nou eenmaal verschil tussen de prijs hier en in Amerika. Een stukje Goudse kaas betaal je in The USA denk ik wel het drievoudige voor, maar niemand die dat vreemd vind. Waarom dan bij software wel? Het lijkt wel alsof mensen nog steeds niet willen weten dat er voor het ontwikkelen van software nogal wat kosten worden gemaakt. Vergeet ook de kosten niet voor buiten Amerika, de vertaling bijvoorbeeld, dacht je dat dat voor niets gedaan word? Ik vind het volkomen logisch dat een Vista hier duurder is dan in Amerika.
Ja ik zeur over de prijs, vista mag hier niet meer kosten dan wat hij in de USA kost + de hier geldende BTW. De vergelijking met goudse kaas gaat niet op, dat is een niche product met relatief grote transport kosten (gewicht, koeling enz). Ik wil best betalen voor software als er geen 85% winstmarge op zit. Ook de vertaling gaat niet op, ik wil een engelse vista. Ik vind het volkomen onlogisch dat vista hier duurder is dan in de USA.
En verder mogen we opzich blij zijn dat MS hun OS in alle talen beschikbaar maakt, ze zijn je nergens toe verplicht hoor. En ja tuurlijk word er winst gemaakt mag dat ook al niet? Vergeet niet dat MS al 5jaar bezig is met ontwikkelen, die mensen moeten ook salaris krijgen.
Persoonlijk wil ik helemaal geen NL versie, vertalen is niet super duur en maak dan alleen de vertaalde versies duurder ipv alle waaronder de engelse. Hoelang MS bezig is geweest met het herstellen van hun verkeerde begin en het maken van vista is mij werkelijk worst, en over de financiele positie van MS en hun medewerkers hoeft niemand zich zorgen te maken.
Een LCD TV voor aan de muur word door een heleboel mensen gekocht zonder te er bij na te denken of dat het wel waard is. Die dingen kosten al snel 1500euro. dat is drie keer zoveel als een Vista Ultimate. Dacht je dat daar geen winst op word gemaakt door de fabrikant? Think again!
Daar komt nog eens bij dat ik (en met mij veel meer) veel meer tijd doorbrengen met een computer dan met een TV (ikzelf kijk bijna nooit tv). Het enige verschil is dat een LCD tv een mooi uiterlijk heeft en dat je hem kan vastpakken.
Je vergelijkt hier een hardware product met ingebouwde software (ik neem aan dat je weet dat ook firmware ontwikkelen geld kost) met een puur software product. Als je een lcd tv koopt betaal je een fors deel van de koopsom voor materiaal kosten. Bij vista zijn de materiaal kosten 2 euro. De computer moet je ook nog kopen, mensen zien software als iets ongrijpbaars en hebben daar niet zoveel geld voor over (ikzelf incluis).
Nog een leuke, kledingwinkels. Die verkopen bijvoorbeeld een broek voor 120euro in het seizoen en na het seizoen is die broek opeens 70% goedkoper, kan je nagaan hoeveel winst hun maken. (maar niemand die er over klaagt)
Ik ben het met je eens, overigens klaag ik over alle prijzen, zoals een goed Nederlander betaamd. En koop ik alleen kleding in de uitverkoop. Ik gun niemand overmatige winstmarges en onthou mij dan ook van koop als dat zo is. Even een vergelijk naar vista trekken, indien onkraakbaar zou ik aleen de systembuilder versie kopen bij het goedkoopste verzendhuis. En waarom vista verzenden, MS loopt achter ; verkoop over internet met een download.
Ja, het is een boel geld maar vergeet niet wat je ervoor krijgt en hoevaak je het gaat gebruiken. Als je daar bij nadenkt en verder alle zaken meerekent kan je eigenlijk niet anders zeggen dat het een terechte prijs is. En vind je dat niet, dan kan je altijd nog Windows 95, 98 of XP blijven draaien. Of stap desnoods over naar MAC OS waar je 129,95 neerlegt voor een jaar! Dat is uiteindelijk duurder dan Windows maar goed.
Terechte prijs onzin, de USA prijzen zijn enigzins redelijk, de prijzen hier zijn een rip-off. Ja ik draai ook xp en OSX is al helemaal te duur. En qua vista is er dus een legale (!) manier om gratis te draaien

En dat je nog in guldens rekent moet je zelf weten maar de gulden bestaat niet meer en komt ook niet meer terug. Heb ook mensen in mijn omgeving die hun aankopen omrekenen in guldens en dan zitten van, tjonge wat duur is het geworden zeg. Vergeten ze alleen wel hun salaris ook om te rekenen.

Ik, en velen met mij, rekenen nog steeds in guldens. Niet om alles duur te vinden, maar om het prijsgevoel. Ik weet gewoon niet of 1,89 voor een zakje saus duur is. Als ik het omreken naar 4,16 gulden, dan denk ik JA dat is teveel voor een zakje terrijakki saus van conimex. Ook mijn inkomsten staan nog netjes in guldens onder quicken.
Als je boven de 40,50 jaar oud bent kom je nooit meer van de gulden af. (ik spreek even voor mijzelf).
--edit-- vergeet overigens niet dat de retail kopers maar zo'n 5% van het totaal uitmaken. En voor de meeste mensen vista home premium zo'n 80-100 euro uitmaakt van hun pc aankoop. Iets wat ik WEL redelijk vind. Dus waar praten we over eigenlijk