Systeem:
C2D E6600 (@3GHz)
Gigabyte GA-P35-DS3P moederbord
Vista x64 business
Ik heb een RAID array (met een belachelijke naam door heel mooi snel te typen

) en die presteert volgens mij nogal ondermaats:
Wat opvalt is dat de snelheid constant blijft en niet afloopt wat je normaal vaak ziet. Het is een RAID 0 met 2x een 320 GB Seagate Barracuda. De leessnelheid is schrikbarend laag en de accesstime lijkt ook wel erg hoog te liggen.
Ik heb ook nog even een losse schijf gebenched en dat levert in vergelijking met de RAID array toch wel een goede prestatie:
Veel hogere leessnelheid voor een losse schijf dan voor een RAID0.
De eerste fout is het feit dat ik mijn huiswerk niet gedaan heb en dat de RAID gebouwd is op de Jmicron controller

terwijl het bord ook over een ICH9R controller beschikt (waar de andere schijf dus wel aan hangt.)
Iemand die een reden kan verzinnen voor het feit dat de RAID zo hard faalt? (Benchmark is veel vaker dan 1 keer gerund dus het kan niet zo zijn dat het nu komt door een tijdelijk druk OS oid.)
Wat wil ik? Ik wil een betere prestatie en wil sowieso meer schijfruimte. Het is dus zoeken naar een juiste balans voor een schappelijk prijsje. Sneller booten zou fijn zijn. Ook het sneller starten van games en grote(re) programma's zou zeer wenselijk zijn, want het systeem is snel, maar soms is het dus even wachten op programma's. Meer schijfruimte heb ik "nodig" om mijn data kwijt te kunnen. Daarom heb ik bijvoorbeeld overwogen om 2x Samsung Spinpoints F1 1TB aan te schaffen en deze in RAID1 aan de ICH9R te hangen. (Die 2 schijven samen zijn net zo duur als een Velociraptor.)
Heeft iemand 2 van die spinpoints in RAID1 op een onboardcontroller hangen? Zal dat de prestaties aanzienlijk verbeteren? De 2 schijven in RAID0 hangen is ook een optie, maar dat is dan wel 2TB aan data met een redelijk verliesrisico. Zijn er nog andere goede adviezen? Ik zie hier toch dat er redelijke prestaties worden bereikt met de onboard ICH9R controller.
(ik had hiervoor misschien een nieuw topic aan moeten maken, maar het leek me hier eigenlijk ook wel prima thuis horen.)