Ik ben nog eens aan de slag gegaan met Diskpart om toch eens te kijken of alignen op sector 2048 nog wat uitmaakt met Raid0 (ipv Raid5 zoals in dat artikel)
Wat een gedoe zeg. De Diskpart die bij WinXP zit herkent het align commando niet, je moet de nieuwere versie hebben . Die zit wel weer bij SP2 van Windows 2003 Server. Maar die kan je pas gebruiken als het systeem geinstalleerd is.
Gelukkig kan je het ook met Diskpar doen. Die zit namelijk ook op de Windows 2000 Resource Kit cd en kan je in je resource tools map vinden als je die cd installeert onder XP. (Op de nieuwe Resource cd's van Windows 2003 Server is Dispar niet meer te vinden)
Verschil met Diskpar en Diskpart is dat de eerste in sectoren werkt en de laatste in KB's. Ook zijn de commando's anders.
Anyway genoeg gepraat, results willen we zien

Wat ik getest heb is een Raid0 Array bestaande uit twee 200GB Seagate 7.10 Barracuda's op een Intel ICHR9. Ik heb getest met Atto-256 en benches gedraait met 128K stripe en 32K Stripe.

Stripe 128K, cluster size 4K, links is niet aligned (sector 63) , rechts is aligned (sector 2048)

Stripe 128K, cluster size 32K, links is niet aligned (sector 63) , rechts is aligned (sector 2048)
Results verschillen dus niet echt noemenswaardig, al lijkt het erop dat de write performance van grotere bestanden met aligned op 2048 en 32K clustersize het best te zijn.
Toen maar een gekeken wat de result zijn als ik het netzo instel als in het originele artikel.
Dus stripesize op 32K en clustersize op 64K (welke overeenkomt de stabdaard i/o transfer size van XP)

Stripe 32K, cluster size 64K, links is niet aligned (sector 63) , rechts is aligned (sector 2048)
Voorlopige conclusie; het alignen van een Raid0 array aan een ICHR9 lijkt in eerste instantie nauwelijks verandering te brengen en zorgt niet voor verbetering
Misschien dat de NV raid controller gevoeliger is voor aligning (zoals de auteur in het originele artikel aangeeft) en/of het alignen bij Raid0 niet zo veel uitmaakt.
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover