Blijkbaar heb je een iets ruimer leasebudget dan ik

Ik heb ook nog gekeken naar een 118d, maar die valt in basisconfig al tever buiten budget. De standaard 308 XT 1.6HDiF komt op een cataloguswaarde van 28k + een beetje; met de genoemde opties wordt dat 32k + een beetje.
De 118d is 'kaal' 29k + een beetje. Hier moet echter dab nog de Business Line bij (voor o.m. handbediende airco) en de Xenon verlichting (wat ook meteen de koplampsproeiers een verplichte optie maakt) en dan komt deze uit op 31k + een beetje.
Ten opzichte van de 308 mis je dan het volgende:
- automatisch dimmende binnenspiegel
- klimaatregeling
- Bleutooth (hiervoor kun je beter een Parrot-kitje laten plaatsen van pakweg €150 in plaats van de fabrieksoptie van meer dan €1000

)
- cruise control
- middenarmsteun
- lichtmetalen wielen
Persoonlijk vind ik ik cruise control en een automatisch dimmende binnenspiegels een must-have, net als de middenarmsteun (ik zit ook veel op de weg). Xenon is een grote nice-to-have.
Qua rijden heeft de Beemer echt een hele hoop streepjes voor op de 308. Daarmee is de 308 absoluut geen slecht rijdende auto, integendeel: voor lekker vervoer van A naar B doet de 308 het erg goed, maar de reclameslogan 'BMW maakt rijden geweldig' gaat wel degelijk op
Sinds de facelift afgelopen jaar, is het onderstel van de 1-serie ook iets comfortabeler afgesteld. Ik heb zowel een pre-facelift 1-serie gereden als een exemplaar van na de facelift (mijn broer heeft namelijk een 118d van na de facelift en zijn voorloopauto was een 118d van voor de facelift) en het verschil ik duidelijk merkbaar: de pre-facelift versie was echt behoorlijk hard, terwijl de nieuwe versie wat beter in balans is.
Qua ruimte wint de 308. Voorin is de 308 gewoonweg riant en achterin is de 308 ook in het voordeel. Zeker iets om in overweging te nemen als je ook meermaals passagiers achterin hebt.
Voor een uitgebreide rij-impressie (van mijn hand) van de 308:
klik hier
Als rijplezier bovenaan staat en je wilt daarvoor inleveren op 'goodies' en ruimte, dan is de 1-serie jouw auto. Je kunt de 1-serie natuurlijk nog verder aankleden (de sportstoelen zijn eigenlijk een must-have: ge-ni-a-le stoelen!), maar dan gaat de prijs heel rap richting astronomische waardes
Zoek je degelijk, comfortabel vervoer met luxe (ook niet geheel onbelangrijk als je veel op de weg zit) en bruikbare ruimte, dan zou ik voor de 308 gaan

Ik heb zelf dus gekozen voor de 308 vanwege de ruimte op de achterbank (ik heb nog wel eens mensen achterin zitten) en de extra (standaard!) opties (klimaatregeling, dimmende binnenspiegel, cruise control, armsteun) en dat voor een verhoudingsgewijs goede prijs. Qua rijden heeft de BMW mijn voorkeur, maar voor grofweg 32K wil ik gewoon geen 'kale' auto rijden. De 118d van mijn broer staat zelfs voor 37K in de boeken en ook die auto heeft nog steeds GEEN klimaatregeling, GEEN cruise control en GEEN automatisch dimmende spiegel. Wel heeft hij Xenon, BT, 17" lichtmetaal en de fenomenale sportstoelen. (mijn broer had overigens geen keuze qua auto en opties; hij kon alleen de kleur kiezen).