Dag generaals
Ik heb dit spel ook aangeschaft (+ uitbreiding).
Voor nodige tips en info heb ik de twee topics gelezen en begon aan een long campaign.
Aangezien het mijn eerste campaign betreft heb ik beide op 'easy' gezet en nam de 'makkelijke' (?

?) faction France.
Maar ik heb tamelijk wat financiële problemen, ik moet echt rekenen op andere towns sacken en ransoms van gevangen genomen soldaten om wat te verdienen.
Het geld dat ik krijg via steden is net niet genoeg om mijn leger te betalen, dus tips om meer geld in het laatje te krijgen zou best welkom zijn. Een merchant heb ik 1 x geprobeerd maar nadat hij na reeds 2 (10g totaal inkomen) turns werd opgekocht heeft het ook geenenkel nut. 1 merchant kost 250, en genereert 5g per turn, dus winstmakend is het allesbehalve!
Trade rights heb ik met de meeste landen rondom mij.
De meeste zeg ik, want overal zoekt men oorlog met me.
Na reeds 6 turns stond HRE aan de poorten van Metz.
Na 8 turns stond Milan aan Dijon (teruggepakt, maar nu hebben ze Marseille).
Na 15 turns England die probeerde om Rennes af te nemen, maar niet geslaagd.
Na 16 turns Portugal bij Bordeaux.
En ik ben bang dat Spanje én Denemarken ook nog gaan komen want mijn trade rights- aanbod hebben ze geweigerd
Zoals je ziet vallen ze me uit alle hoeken aan, echt ongeloofelijk.
In de meeste steden / kastelen hou ik een generaal met 6-7 units (wat boogschutters, spearman en cavalerie). Die zijn broodnodig als defense aangezien er meer steden wél onder siege liggen dan niet.
Verder had ik 2 legers waar ik rebel steden mee in nam (Dijon, Metz, Bordeaux, Rennes en Brugge). 1 (uitgedund) leger daarvan verdedigt nu Brugge, en een ander is op weg naar Marseille om die terug te nemen.
Ik heb ook dringend een sterke vloot nodig maar dit past écht niet in mijn budget aangezien ik het grootste deel van inkomen moet uitgeven aan units. Deze zend ik naar de steden die onder aanval lagen en daardoor een pak soldaten kwijt zijn.
Ik heb ook een leger nodig om Caen over te nemen van de Engelsen (opdracht van de Nobles) maar daar kom ik zelfs niet aan toe.
Ik hoop dat de paus me goed gezind blijft, maar dat hij maar géén kruistocht aanvraagt want ik kan op het thuisfront geen soldaten missen en mijn budget laat het zeker niet toe een kruisleger te maken.
Conclusie: France is écht moeilijk want ze vallen je reeds zéér vroeg in het spel aan op 4-5 fronten!
Daarbij heb je amper iets van infanterie, enkel spearman pfft. Armoured sergeants kan ik recentelijk ook maken maar die zien er hetzelfde uit als spearman maar met wat meer kleur erbij.
Heb ik gewoon pech of is het altijd zo dat je Public Enemy No. 1 bent?? Eventuele geallieerden vind ik niet, de meeste landen hebben al een alliantie met 1 of meerdere landen die mij de oorlog hebben verklaard. Een cease fire zou wel een oplossing brengen, maar daar is geld voor nodig dat ik niet heb.
De gevechten zelf vallen wel mee, de meeste win ik tenzij ik zwaar in de minderheid ben. (zoals in Marseille waar Milan met een fullstack leger kwam en er nog steeds resideert

)
Ik ga nog proberen om de situatie recht te trekken, maar éénmaal ik peasants met croissants en brie het slagveld op moet sturen begin ik wel een nieuw spel met misschien een makkelijkere factie met goede units en minder vijandige buren!
Dus als iemand me nuttige tips kan geven of zeggen wat ik fout doe, ga je gang.
Bijvoorbeeld wat de prioriteiten zijn van gebouwen die je eerst in een stad bouwt.
[
Voor 21% gewijzigd door
Anoniem: 255271 op 08-09-2008 01:42
]