Mr_Atheist schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:46:
[...]
Ik zeg niet dat het allemaal onzin is, maar de stelligheid waarmee de media over de dingen spreekt is gewoon belachelijk. Natuurlijk zijn er mensen die kanttekeningen plaatsen, maar die mensen komen vrijwel niet aan bod in de media. Ga eens bij de grote Duitse instituten voor troposferisch onderzoek vragen hoeveel moeite het kost om een simpel wolkmodel op te stellen en in een klimaatmodel in te bouwen. En dat is dan de absolute wereldtop wat betreft fysisch onderzoek naar wolken...
Daarin vergis je je, althans het eerste deel. Zeker in de VS is er een groot probleem met een bijzonder kleine groep "beroeps-sceptici", die vrijwel geen wetenschappelijk werk meer leveren (bot gebracht, de categorie "uitgerangeerd" in hun oorspronkelijk vakgebied), die voor vrij veel geld onzekerheid creeeren. Misschien wordt dit mechanisme in Europa beter uitgefilterd, maar ook hier heb je types als Labohm rondlopen.
Deze post op het fameuze realclimate gaat in over dit probleem (al terugzoekende kwam ik
dit tegen, wat gaat over het specifieke verschil tussen journalistiek in de VS en Europa. De link daarin is dood, maar slaat op het artikel op pagina 16 en 17 van
dit PDF'jeedit:
(Voor ik het vergeet: ^^Lezen! geeft een heel charmant beeld over de publieke opinievorming in de twee landen subcontinenten gebieden.
Neemt niet weg dat ik wel met je eens ben dat de populaire media vrij weinig op allerlei nuances letten. Zit een beetje in de aard van het beestje denk ik, waarschijnlijk geldt dit voor vrijwel ieder gecompliceerd onderwerp.
Nu moet ik zeggen dat ik de precieze methoden van het IPCC niet ken, maar als de top-metereologen het al niet weten, waar zouden de 100 beste klimatologen het dan over eens moeten zijn? Dat de beste huidige modellen een stijging van de temperatuur voorspellen? Waar baseren ze dat dan op behalve een model wat uitgaande van een te grove gitter-box, en een te beperkt wolkenmodel werkt, een voorspelling oplevert? Hoeveel is zo'n uitkomst fysisch nou waard?
Er zijn bijvoorbeeld klimatologen die beweren dat de hoeveelheid ijs op de zuidpool helemaal niet afneemt; Aan de randen brokkelt het af, maar in het centrum vriest het door verhoogde neerslag weer net zo hard aan. Hoe breng je zulke effecten aan in je model zonder goede modellen van wolken, hun ontstaan en de oorzaken voor neerslag? Wie van de heren klimatologen moet ik dan geloven?
Uiteindelijk is het karakter van een IPCC rapport en equivalente publicaties altijd een educated guess. Maar wat ze zeggen is "doe nou maar iets, want we hebben gewoon gelijk", maar "doe nou maar iets, want de kans dat we gelijk hebben is dusdanig groot, dat we hoogstwaarschijnlijk veel spijt gaan hebben als we wachten tot we het zeker weten." Deze discussie hebben we overigens al eens gevoerd, dus misschien kan je dit topic en het schitterende suiker-in de bodem topic, waar we elkaar ook al tegenkwamen, nog eens herlezen.
[...]
Ik baseer me niet op Kijk artikelen. Ik baseer me op documentaires onder andere op de Duitse TV, die wel af en toe een skeptisch geluid brengen.
Ik hoop dat je het niet heel erg vindt, maar ik hanteer een vrij simplistische verdeling van literatuur:
1: Ter lering: Peer-reviewed en directe derivaten daarvan (waarbij ik al een beetje aarzel bij die tweede)
2: Ter vermaak: Alles wat je in een boekhandel kan kopen of op TV kan zien.
Volgens die vrij botte verdeling vallen duitse documentaires onder dezelfde categorie als de Kijk, hoewel een goede docu mijn nekharen meestal meer met rust laat dan de Kijk.
Nu kan je natuurlijk zeggen dat als ik zó begin het logisch is dat ik van geen sceptisch geluid wil horen, maar dát is nou net mijn punt.