iPhone gelanceerd

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 11.145 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

tjerk_de_boer schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:16:
Het verschil met amerika zit hem er in dat daar eigelijk altijd een sim-only abonnement word verkocht en iemand koopt daar een los toestel bij. In nederland koop je je toestel op afbetaling.
Volgens mij is dat nou al 8x ontkracht in het topic.

In de US krijg je gewoon 50-60% korting op je toestel bij een 2-jarig abo. In ieder geval wel bij Cingular, die de telefoon gaat aanbieden.

Hoe komen mensen toch aan het broodje aap? Ik kom regelmatig in de US, en daar zijn de telefoon winkels net zo schreeuwerig als in NL. Je krijgt gewoon volle korting bij een abo.

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 10-01-2007 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Als macosx.nl of een andere Europese site nu 's even aan de telefoon zou gaan hangen met Apple; misschien kunnen die duidelijkheid bieden want vooralsnog is het gewoon giswerk wat we hier aan het doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:17:
[...]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Douglas_Engelbart
zoals te lezen was Apple de eerste die de muis gebruikte met een computer i.c.m. een GUI...
commercieel gebruikte. Goed lezen. Xerox had er al eentje staan, maar meende dat het te duur was om commercieel uit te brengen.

Anyway...verder over de EekFoon... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:17:
[...]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Douglas_Engelbart
zoals te lezen was Apple de eerste die de muis gebruikte met een computer i.c.m. een GUI...
Nadat Xerox het eerder al had gedaan, ja. klik

en nu verder ontopic:

Zou wel fijn zijn idd als er GPRS/UMTS ondersteund zou worden, evenals eigen programma's. Als het mogelijk zou zijn om TomTom er op te zetten, zou het echt top zijn...maar dat zie ik niet zo snel gebeuren, want TomTom moet dan hun hele software pakket opnieuw programmeren....

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

sariel schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:33:
maar dat zie ik niet zo snel gebeuren, want TomTom moet dan hun hele software pakket opnieuw programmeren....
Als er een markt voor is, doen ze dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Heeft iemand al de ringtone ergens kunnen vinden die je tijdens de keynote te horen krijgt? Ik wil die ook wel op m'n telefoon hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Laatst online: 10-09 19:51
PWM schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:36:
[...]

Als er een markt voor is, doen ze dat :)
Denk niet dat dat snel zal gebeuren overigens!

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
nils7 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:45:
[...]

Denk niet dat dat snel zal gebeuren overigens!
Wij hebben nog een jaar tijd ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaZZ
  • Laatst online: 16-09-2024
tjerk_de_boer schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:16:
Denk eens aan het volgende rekensommetje

Je pakt een abonnement met 200 belminuten bij vodafone.
Normals prijs (met toestel meegeleverd) = € 27.50 per maand.
Laten we er van uti gaan dat je een 2-jarig abonnement neemt dat komt neer op 24 * €27,50 = € 660 euro's
En je hebt dan helemaal geen high-end toestel voor bijvoorbeeld een SE W950i moet nog € 139,00 worden bijbetaald.

Nu pakken we de iPhone met een sim-only abonnement.
De abonnementskosten per maand zijn € 8,95
De totale prijs voor 24 maanden word dan ook 24 * € 8,95 = 214,80
De prijs voor een iPhone word waarschijnlijk € 499
Totaal = 713,80 (29 euro per maand).

Ik vind dat best hele schappelijke prijzen.

Het verschil met amerika zit hem er in dat daar eigelijk altijd een sim-only abonnement word verkocht en iemand koopt daar een los toestel bij. In nederland koop je je toestel op afbetaling.

Ik zal dan ook denk ik voor een sim-only gaan en de iPhone gewoon lekker los bij Apple kopen.
Voor mij waarschijnlijk ook een beter alternatief want van Orange wordt ik scheitziek... Kom nooit meer onder de 100 euro uit... Bespaart me waarschijnlijk genoeg... Maar ik wil die iPhone.. :) NU!!

Waarom niet net als veel andere producten meteen te koop via de Apple store.. Was beter geweest.

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 18:29
Ik heb alvast een extra rekening geopend + 25 gedeponeerd. Giften zijn welkom voor een arme student!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LaZZ schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:50:
[...]

Voor mij waarschijnlijk ook een beter alternatief want van Orange wordt ik scheitziek... Kom nooit meer onder de 100 euro uit... Bespaart me waarschijnlijk genoeg... Maar ik wil die iPhone.. :) NU!!

Waarom niet net als veel andere producten meteen te koop via de Apple store.. Was beter geweest.
Dit kan niet omdat de FCC in de VS deze telefoon eerst moet goedkeuren. Wanneer Apple de iPhone niet had geïntroduceerd dan had de FCC dit gedaan. Tussen de introductie van de FCC en de daadwerkelijk verkoop zit een aantal maanden.
In Europa moeten er eerst onderhandelingen plaatsvinden met providers aangezien er geen vaste datum is. Zal wel hetzelfde gaan als met de ITS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LaZZ schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:50:
[...]

De iPhone kost $499 met daarbij nog eens een abonnement van 2 jaar toch??? Lijkt mij niet dat je dit toestel straks los kan kopen voor (laten we zeggen) €499 zonder een simlock code erop. Mag van mij hoor, dan ben ik een van de eerste die hem haalt.

Ik denk dat het toestel los bijna onbetaalbaar is, aangezien je voor een losse MDA van T-Mobile volgens mij ook al 700 moet betalen. En die zijn lang niet zo geavanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
F e r o x schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:50:
[...]

Wij hebben nog een jaar tijd ... :)
Wat ik heb begrepen gaan ze alleen nog maar hardware maken...

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:28:
[...]

De iPhone kost $499 met daarbij nog eens een abonnement van 2 jaar toch??? Lijkt mij niet dat je dit toestel straks los kan kopen voor (laten we zeggen) €499 zonder een simlock code erop. Mag van mij hoor, dan ben ik een van de eerste die hem haalt.

Ik denk dat het toestel los bijna onbetaalbaar is, aangezien je voor een losse MDA van T-Mobile volgens mij ook al 700 moet betalen. En die zijn lang niet zo geavanceerd.
Meer dan 700~800 euro zou totaal onredelijk zijn. Een Macbook is dan even duur, dat zou toch wel vreemd zijn.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
ik zie hier veel posts over dat het duur is voor een telefoon met een contract, alleen wat wordt vergeten dat in Amerika (waar die prijs nu dus is) de telefoon niet wordt gesubsideerd door de provider, doe je zelf. Hier in Nederland zou de telefoon vele malen goedkoper zijn, mischien zelfs gratis met een (redelijk) dure abo.

Als ie uitkomt in Nederland wil ik er zeker eentje hebben als vervanger voor m;n telefoon (als iPod vervanger gaat ;t echt niet lukken, 8gb muziek wtf?!) sinds alle modellen die ik tot nu toe heb gezien gewoon zeer pauper werken. Tuurlijk leuke smartphones zijn er wel, maar draaien allemaal Windows Mobile en... tja... meer zal ik er niet van zeggen. Nu heb ik natuurlijk zelf een Mac dus is 't helemaal perfect om aantesluiten.

Weet niet zeker of 't al beantwoord was (heb niet alles gelezen >_>) maar iemand vroeg hoe je ervoor developed... Xcode :) 't is gewoon OS X (wel modified lijkt me zo eh ;)) maar alle apps die eropstaan zijn gewoon Cocoa! Dus ik zie 't best wel gebeuren dat iemand er een Firefox naartoe port oid... sinds dat gewoon kan :)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een telefoon is nooit gratis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denken jullie? Zou een US iPhone ge-simlocked zijn op de provider waarmee het daar geleverd wordt?

Maw, zou je één uit de vs kunnen meebrengen en hier gebruiken met de sim kaart van hier?

Maar ja, dan hang je nog twee jaar vast aan een abo van ginder dat je moet afbetalen. Echt balen dat ze het apparaat niet gewoon los in de apple shop verkopen.

Wat betreft jullie nederlandse subsidie systeem... Dat slaat echt nergens op. Koppelverkoop in de hoogste graad, en niet meer dan terecht dat dit afgebouwd wordt en uiteindelijk zal verdwijnen of niet meer zal kunnen. Je koopt toch ook geen pc met subsidie van de internet provider? In geen enkele andere markt is zo een systeem gebruikelijk, dan wel wenslijk. Je koopt gewoon een toestel en daarbij kies je in een gezonde concurrentiemarkt het beste kostenpakket dat bij jou past (bij provider naar keuze)

En je krijgt je gsm echt niet gratis hoor, je betaalt gewoon een extreem duur abonnement. Een provider is de kerstman niet, en ze zullen er zeker wel voor zorgen dat je hoe dan ook je gsm ergens afbetaalt. Je koopt gewoon een gsm op afbetaling.

Het is in ieder geval in belgë een stuk beter sinds dat systeem is afgevoerd. Omdat geen enkele gsm nu nog gesimlocked is. Zo had je vroeger wel gsm's die enkel met proximus konden bellen bvb. Als je nu van provider wil wisselen levert dat geen enkel probleem op, met behoud van nummer. Veel opener markt zonder lock in. Gewoon simkaartje overzetten, meeste mensen doen toch paar jaar met een gsm...

Daarom hoop ik ook ten zeerste dat die in europa gewoon uit de apple store verkrijgbaar zal zijn. Want als ze die koppelen aan een provider ben ik gezien. (base werkt daar meestal niet aan mee). Als ze in europa al voor een provider zullen kiezen zal het T-Mobile zijn. En proximus en T-mobile zijn erg close, dus dan zal de iPhone enkel te krijgen zijn icm een duur proximus abo.

Edit: zou die 4/8 Gb effectief beschikbaar geheugen zijn? Of ben je daarvan laat ons zeggen al 500 Mb kwijt aan het os...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:01:
Wat denken jullie? Zou een US iPhone ge-simlocked zijn op de provider waarmee het daar geleverd wordt?

Maw, zou je één uit de vs kunnen meebrengen en hier gebruiken met de sim kaart van hier?

Maar ja, dan hang je nog twee jaar vast aan een abo van ginder dat je moet afbetalen. Echt balen dat ze het apparaat niet gewoon los in de apple shop verkopen.

Wat betreft jullie nederlandse subsidie systeem... Dat slaat echt nergens op. Koppelverkoop in de hoogste graad, en niet meer dan terecht dat dit afgebouwd wordt en uiteindelijk zal verdwijnen of niet meer zal kunnen. Je koopt toch ook geen pc met subsidie van de internet provider? In geen enkele andere markt is zo een systeem gebruikelijk, dan wel wenslijk. Je koopt gewoon een toestel en daarbij kies je in een gezonde concurrentiemarkt het beste kostenpakket dat bij jou past (bij provider naar keuze)

En je krijgt je gsm echt niet gratis hoor, je betaalt gewoon een extreem duur abonnement. Een provider is de kerstman niet, en ze zullen er zeker wel voor zorgen dat je hoe dan ook je gsm ergens afbetaalt. Je koopt gewoon een gsm op afbetaling.

Het is in ieder geval in belgë een stuk beter sinds dat systeem is afgevoerd. Omdat geen enkele gsm nu nog gesimlocked is. Zo had je vroeger wel gsm's die enkel met proximus konden bellen bvb. Als je nu van provider wil wisselen levert dat geen enkel probleem op, met behoud van nummer. Veel opener markt zonder lock in. Gewoon simkaartje overzetten, meeste mensen doen toch paar jaar met een gsm...

Daarom hoop ik ook ten zeerste dat die in europa gewoon uit de apple store verkrijgbaar zal zijn. Want als ze die koppelen aan een provider ben ik gezien. (base werkt daar meestal niet aan mee). Als ze in europa al voor een provider zullen kiezen zal het T-Mobile zijn. En proximus en T-mobile zijn erg close, dus dan zal de iPhone enkel te krijgen zijn icm een duur proximus abo.

Edit: zou die 4/8 Gb effectief beschikbaar geheugen zijn? Of ben je daarvan laat ons zeggen al 500 Mb kwijt aan het os...
Het probleem dat je hebt met de iPhone, is dat hij bepaalde functies heeft die een netwerk moet hebben. Dat voicemail systeem, dat kan alleen maar op een netwerk die daarvoor enabled is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die de ringtone willen: ik heb met behulp van Audacity de ringtone proberen samen te stellen. Het is redelijk gelukt, al heb ik niet de volledige ringtone kunnen herstellen omdat Jobs er door moest praten :+

Voor de mensen die hem willen:
Hier is hij in mp3 formaat: http://users.fulladsl.be/...e%20ringtone%20longer.mp3
En hier is het stukje dat ik geknipt heb uit de keynote voor de mensen die er aan willen werken: http://users.fulladsl.be/...io%2020070110%201727.aiff

Er zit een rare 'klik' op het einde, maar dat hoor je toch niet op je telefoon speaker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Eswip schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:18:
[...]

Het probleem dat je hebt met de iPhone, is dat hij bepaalde functies heeft die een netwerk moet hebben. Dat voicemail systeem, dat kan alleen maar op een netwerk die daarvoor enabled is..
Dat ding kan toch ook als voicemail fungeren... dat hij automatisch het gesprek aan neemt na 15 sec. bijvoorbeeld zoals het vroeg was met telefoons met een antwoord apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:01:
Jobs gaf aan dat de iPhone alleen te gebruiken is op het Cingular netwerk
Wat betreft jullie nederlandse subsidie systeem... Dat slaat echt nergens op. Koppelverkoop in de hoogste graad
kop·pel·ver·koop (de ~ (m.))
1 verkoop waarbij de koper van een artikel verplicht is ook een ander artikel te kopen
In Nederland kunnen we rustig een los abonnementje (met korting!) nemen of los toestel kopen.
In geen enkele andere markt is zo een systeem gebruikelijk, dan wel wenslijk.
Zo'n systeem kan best wenselijk zijn voor de consument, die betaald namelijk minder belasting over zijn telefoontje. Dit systeem is meer regel, dan uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 12:14
Dit lijkt mij zeker wel een aantrekkelijke opvolger voor mijn HTC Magician. Het idee van een telefoon met touchscreen en voor de rest weinig bedieningsknoppen bevalt me wel. Dat je niet kunt synchroniseren met bijvoorbeeld Outlook neem ik voor lief. M'n contacten update ik wel op een andere manier, en de mail sync gebruikte ik toch al niet.

Ik ben benieuwd hoe duur de telefoon hier zal zijn, maar ik denk dat het toch nog behoorlijk gissen blijft. Als je ziet dat telefoons als de MDA Compact III of de Vario II nu al een redelijk geprijst toestel is in combinatie met een abonnement (Kijk op de t-mobile.nl website bij de webshop), lijkt het me dat deze telefoon niet veel goedkoper wordt.
Ik zie de Apple kassa's al weer rinkelen: iPhone GPS Receiver, docking stations, cases...

'k hou 'm zeker in de gaten >:)

Ik heb nog niet genoeg foto's bekeken van de iPhone, maar ik hoop wel dat deze telefoon op een of andere manier een dikke laag plexi oid heeft over het scherm, dat geeft 'm een meer uniform uiterlijk en lijkt me ook minder kwetsbaar dan mijn Magician.

[ Voor 13% gewijzigd door InfinityEye op 10-01-2007 18:31 ]

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
InfinityEye schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:29:
Dit lijkt mij zeker wel een aantrekkelijke opvolger voor mijn HTC Magician. Het idee van een telefoon met touchscreen en voor de rest weinig bedieningsknoppen bevalt me wel. Dat je niet kunt synchroniseren met bijvoorbeeld Outlook neem ik voor lief. M'n contacten update ik wel op een andere manier, en de mail sync gebruikte ik toch al niet.
ik heb nergens gezien of gelezen tijdens de Keynote dat 't niet werkt met Outlook, 't werkt zelfs met MS Exchange de mail dus Outlook lijkt me geen probleem. Zeker omdat 't met iTunes synced zal die wel een Outlook extensie krijgen oid.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Weet iemand hoe het zit met applicaties op de IPhone, tijdens de keynote zei hij dat ze "Cocoa nodig hadden" maar zou dat dan ook betekenen dat je een applicatie zelf kan maken met Xcode om op de iPhone te zetten?

Of een applicatie zoals Skype ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik lees dit topic zo half door en ik zie dat een aantal keer geroepen wordt dat de iPhone geen externe software kan draaien. De bron van dit bericht is the unofficial apple weblog. Waarom, zegt steve jobs dan in zijn keynote dat het ding OSX draait met cocoa support, waarna hij letterlijk begint over "..writing your apps".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Madcat schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:40:
Weet iemand hoe het zit met applicaties op de IPhone, tijdens de keynote zei hij dat ze "Cocoa nodig hadden" maar zou dat dan ook betekenen dat je een applicatie zelf kan maken met Xcode om op de iPhone te zetten?

Of een applicatie zoals Skype ofzo?
zoals hieronder al gezegt en ik erboven :P zolang de app Cocoa is werkt 't erop en kan je dus met Xcode ervoor developen, waarschijnlijk werkt Carbon ook wel maar daar heb ik geen bevestiging van gezien.

en ik zie er trouwens een een speciale versie van Skype voor uitkomen, zullen ze alleen denk ik niet tijdens een presentatie hebben gedaan, want wie gaat er dan nog gewoon bellen als je bijna overal WiFi hebt? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door teh_twisted op 10-01-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dit nog niet gepost: CBS News: A Closer Look At The iPhone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bang dat Cingular Skype niet zal toestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Register heeft het over het ontbreken van MMS :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Als skype komt met een iPhone compatible versie van skype, en iPhone gebruikers downloaden en installeren dat op hun apparaat, dan heeft Cingular daar weinig over te zeggen nietwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
werkt helaas niet :( heb geen WMV extensies e.d.
tja, wie gebruikt dat nou :P als je volledige mailclient heb waarom wil je dan MMS gebruiken... haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teh_twisted schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:16:
[...]

werkt helaas niet :( heb geen WMV extensies e.d.
Werkt real niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

teh_twisted schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:16:

tja, wie gebruikt dat nou :P als je volledige mailclient heb waarom wil je dan MMS gebruiken... haha :P
MMS is juist een standaard, die elke huidige telefoon ondersteund :)

De hoeveelheid mensen die mail hebben op hun telefoon, is relatief beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Juist, ik denk eigenlijk dat apple voor de europese markt een versie sans EDGE, plus 3G maakt. Zoals in het artikel al genoemd wordt, we hebben hier meer aan 3G apparaten dan aan EDGE apparaten.

Voor een WMV stream moet je de laatste versie van flip4mac installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matias schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:09:
Als skype komt met een iPhone compatible versie van skype, en iPhone gebruikers downloaden en installeren dat op hun apparaat, dan heeft Cingular daar weinig over te zeggen nietwaar.
Blokkering in het apparaat zelf? Het is ze al eerder gelukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik ben voornamelijk sceptisch over drie dingen:

1) Batterijduur. Platte telefoons staan tot nu toe altijd gelijk aan slechte batterijduur, vooral als ze connected zijn (GPRS / Wifi / BT). Zie Motorola Q

2) Invoermethode van tekst. Dat Steve Jobs op een slide "works like magic!" laat zetten, zegt mij niks. In mijn ervaring moet je met het typen altijd fysieke feedback voelen, wil je echt lekker verder typen. Daarnaast, als David Pogue gelijk heeft (hij zegt dat typen best kut gaat, maar dat dankzij het ingebouwde woordenboek Engelse woorden goed gespeld worden) ben ik benieuwd wat Apple hier in Europa gaat doen, of er een Nederlandse autocorrectie komt. Zonder de autocorrectie wordt typen een crime.

Dat Steve Jobs een beetje goedkoop doet tegen de ingebouwde toetsenbordjes is wat kort door de bocht: iedereen die data-centrisch is zal beamen dat hardware toetsenbordjes vooralsnog essentieel zijn voor het typen van middelgrote hoeveelheden data.

3) Gesloten software developing. Apple only. De kracht van de PalmOS community (en okee, nu ook de WM en Symbian community) is de wisselwerking tussen OS maker en developers, en de grote verscheidenheid aan creatieve applicaties. En een hoop troep natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 19:31 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm ik geloof dat er genoemd werd dat er 160dots/inch waren.
Als ik dan snel reken op basis van een 3,5" scherm bij verhouding 3:4 maakt dat: 423x366 , zal vast hoger zijn dan de ipods die ze tot nu toe hebben gemaakt, maar als je kijkt naar de gemiddelde resolutie van pocket pc's vind ik dat toch wel erg laag..
Rekensom lijkt me deugen:
(3,5x3,5) / (3+4) x 3 = 5,25. Wortel 5.25 (ong. 2.3) x 160 = 366.
(3,5x3,5) / (3+4) x 4 = 7. Wortel 7 (ong. 2.6) x 160 = 423.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:08:
Ik ben bang dat Cingular Skype niet zal toestaan :)
Cingular zal vast geen voorstander zijn van het gebruik programma's als Skype op een iPhone. Eveneens denk ik dat Apple hier ook niets in ziet. Je krijgt dan namelijk een belprogramma die los staat van de normale belfunctie in het toestel, wat ten koste gaat van de gebruikerservaring van de iPhone.

Indien het niet mogelijk is applicaties te installeren op de iPhone, ben ik daar blij om. Zoals we gewend zijn van Apple, krijg je een product dat standaard uit de doos gewoon doet wat het moet doen. Geen rommeltje wat je vaak ziet wanneer gebruikers van smartphones met 'handige tooltjes' gaan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ik denk het ook. De belangrijkste voorwaarde om het maximale uit de iPhone te halen zal het netwerk zijn. Zolang je niet je telefoon met breedband tegen een vast bedrag kan gebruiken, kun je ook niet lekker Google Earth gebruiken, om maar een voorbeeld te noemen.

Aan de andere kant willen de providers natuurlijk uit alle macht verhinderen dat we met onze dure telefoons gaan Skypen, en daarmee de belkosten vermijden.

Edit: :z Sneller typen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:29:

2) Invoermethode van tekst. Dat Steve Jobs op een slide "works like magic!" laat zetten, zegt mij niks. In mijn ervaring moet je met het typen altijd fysieke feedback voelen, wil je echt lekker verder typen. Daarnaast, als David Pogue gelijk heeft (hij zegt dat typen best kut gaat, maar dat dankzij het ingebouwde woordenboek Engelse woorden goed gespeld worden) ben ik benieuwd wat Apple hier in Europa gaat doen, of er een Nederlandse autocorrectie komt. Zonder de autocorrectie wordt typen een crime.
Natuurlijk zit er een multi-talige autocorrectie op. We hebben t over Apple he.
Dat Steve Jobs een beetje goedkoop doet tegen de ingebouwde toetsenbordjes is wat kort door de bocht: iedereen die data-centrisch is zal beamen dat hardware toetsenbordjes vooralsnog essentieel zijn voor het typen van middelgrote hoeveelheden data.
Zou dat niet gewoon een kwestie van wennen zijn?
3) Gesloten software developing. Apple only. De kracht van de PalmOS community (en okee, nu ook de WM en Symbian community) is de wisselwerking tussen OS maker en developers, en de grote verscheidenheid aan creatieve applicaties. En een hoop troep natuurlijk.
Ik denk dat je binnen de kortste keren bommen software kunt downloaden van 3rd party ontwikkelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:32:
hmm ik geloof dat er genoemd werd dat er 160dots/inch waren.
Als ik dan snel reken op basis van een 3,5" scherm bij verhouding 3:4 maakt dat: 423x366 , zal vast hoger zijn dan de ipods die ze tot nu toe hebben gemaakt, maar als je kijkt naar de gemiddelde resolutie van pocket pc's vind ik dat toch wel erg laag..
Rekensom lijkt me deugen:
(3,5x3,5) / (3+4) x 3 = 5,25. Wortel 5.25 (ong. 2.3) x 160 = 366.
(3,5x3,5) / (3+4) x 4 = 7. Wortel 7 (ong. 2.6) x 160 = 423.
Het is 320*480. Misschien jammer, maar och, het is niet zo heel erg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Natuurlijk zit er een multi-talige autocorrectie op. We hebben t over Apple he.
Kratje bier? :P
Zou dat niet gewoon een kwestie van wennen zijn?
Moeilijk te zeggen, maar ben geneigd nee te zeggen op basis van bestaande technologie. Grote touchscreens met keyboards bestaan al, ook nauwkeurige en gevoelige, maar er *mist* iets als je typt. Het gevoel dat je typt. Zie ook de laser-geprojecteerde keyboard accessoire voor PDA's: ook erg nauwkeurig, maar gebruikers konden er nauwelijks aan wennen en gingen terug naar een uitklapbaar toetsenbord.
Ik denk dat je binnen de kortste keren bommen software kunt downloaden van 3rd party ontwikkelaars.
Hangt ervan af hoe goed Apple de zaak dichtgooit.
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:39:
[...]

Hij had het erover dat dit het scherm (320x480 bij 3.5" diagonaal) met de hoogste ppi (160) is ooit in een PDA gestopt. In mijn geheugen staat dit record voor een 320x480 scherm op de Sony Clie UX40 en UX50, met een 3.2" inch scherm (bron). Praat Steve Jobs nu poep of is er iets anders aan de hand? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.palminfocenter.com/images/img_sony_ux50_1_sm.jpg

Persoonlijk ben ik tegen het idee van zoveel mogelijk pixels crammen in een zo klein mogelijk oppervlak. Ik ga liever voor de gulden middenweg tussen resolutie en betaalbaarheid. Ik vond de schermen van de UX50 eigenlijk al te klein voor die resolutie. Letters moesten uit veel meer pixels opgebouwd zijn om leesbaar te blijven, en als je dan al uit meer pixels opbouwt, verlaag dan de resolutie van je scherm. :+

320x480 @ 160 ppi, op het randje dus imho.

[ Voor 42% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 19:47 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:39:
[...]

nee maar geeft me wel m'n bedenkingen bij de prijs/kwaliteit die dit ding gaat bieden rond eind 2007.
M'n telefoon (dus geen broekzakvullend PDA geval) van inmiddels wel een jaar oud geeft al een half zo hoge (320x240) resolutie. Tel daarbij op wat ik zie aan overige features (niet speciale camera, wfi is inmiddels ook al mainstream, etc etc), dan moet ik wel zeggen dat het enige "revolutionaire" en interessante wat overblijft is het "grote" geheugen (hoewel een beetje telefoon ook zo een paar gig aan kaartjes kan huisvesten) en het, schijnbaar, ongelovelijk innovatieve besturingssysteem. Van dat 2e moet ik nog zien hoe fijn dat is, want sms-en zonder force feed back lijkt me enorm lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:31
Toch vind ik het nog steeds jammer dat ze die twee zwarte randen niet wit hebben gemaakt. Dat maakt het toch wel iets mooier.

Ook heb ik nog niets gehoord over de krasbestendigheid. Tijdens de keynote werd niets gezegd over het scherm en de krasbestendigheid daar van. (afgezien van 1 zinnetje over het materiaal) Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:41:
[...]
Letters moesten uit veel meer pixels opgebouwd zijn om leesbaar te blijven, en als je dan al uit meer pixels opbouwt, verlaag dan de resolutie van je scherm. :+

320x480 @ 160 ppi, op het randje dus imho.
Wat een nonsens, de resolutie verlaagt niet, de letters worden uitvergroot! Net als in Safari appeltje ingedrukt houden en op "+" drukken. Veranderd jou beeldscherm nu van resolutie?

Schermresolutie is iets anders dan leesbaarheid ;) IMO mogen ze van mij lekker 1280x800 in een 3,5" display knallen. Zolang je kan zoomen etc is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
omg.. wat een ding :o O+ besturing lijkt erg goed te werken in het filmpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik vraag me af hoe het met de vette vingers zit :)

Ik ben nu al steeds mijn schermpje aan het poetsen, en heb op deze telefoon (HTC S620) niet eens een TouchScreen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja.. als ik iemand wil bellen (bijv "henk") kan ik ongeacht mijn aantal contacts gewoon typen:
4365 + groene hoorntje. en ik hem hem. Heb ik wat minder contacts dan ben ik misschien al klaar met 43 + groene hoorntje. Nu kan Steve wel mooi zeggen dat het zoveel makkelijker is zonder plastic knopjes, maar ik zie hem nog niet met 3-5 schermaanrakingen een contact kiezen én bellen.
Daarnaast doe ik veel commando's (bijv. mp3 speler openen) op de tast; ik "voel" dat ik goed zit en hoef niet eens te kijken. Toch jammer dat dit allemaal niet kan op een force-feedback loos touch schermpje.
Ik zie er wel een markt voor, maar dat is dezelfde markt die de ipod nu soms een beetje lijkt te hebben; graag een ipod willen terwijl een andere mp3 speler wellicht veel meer "bang" voor bucks geeft en beter bij iemand z'n eisen zou passen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:46:
[...]

nee maar geeft me wel m'n bedenkingen bij de prijs/kwaliteit die dit ding gaat bieden rond eind 2007.
M'n telefoon (dus geen broekzakvullend PDA geval) van inmiddels wel een jaar oud geeft al een half zo hoge (320x240) resolutie. Tel daarbij op wat ik zie aan overige features (niet speciale camera, wfi is inmiddels ook al mainstream, etc etc), dan moet ik wel zeggen dat het enige "revolutionaire" en interessante wat overblijft is het "grote" geheugen (hoewel een beetje telefoon ook zo een paar gig aan kaartjes kan huisvesten) en het, schijnbaar, ongelovelijk innovatieve besturingssysteem. Van dat 2e moet ik nog zien hoe fijn dat is, want sms-en zonder force feed back lijkt me enorm lastig.
Mijn tamelijk oude PDA heeft al 320*480 @ 3.8" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Matias schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:51:
[...]

Wat een nonsens, de resolutie verlaagt niet, de letters worden uitvergroot! Net als in Safari appeltje ingedrukt houden en op "+" drukken. Veranderd jou beeldscherm nu van resolutie?

Schermresolutie is iets anders dan leesbaarheid ;) IMO mogen ze van mij lekker 1280x800 in een 3,5" display knallen. Zolang je kan zoomen etc is er niets aan de hand.
Le-zen. Ik zeg niet dat de resolutie verlaagt. Ik zeg dat als je veel pixels naast elkaar moet zetten om een letter met voldoende pootdikte en grootte op het scherm te produceren voor de leesbaarheid, dat je dan moet overwegen of je ook met goedkoper hardware uitkan met een minder hoge resolutie.

Of denk je dat het produceren van 5120x4096, 17" beeldscherm voor een desktop computer nou echt praktisch nut heeft voor de gebruiker? 8)7
IMO mogen ze van mij lekker 1280x800 in een 3,5" display knallen. Zolang je kan zoomen etc is er niets aan de hand.
Leuke Tweaker-uitspraak, maar van weinig praktisch nut. Stel dat je een heel webpagina daarop kunt laten weergeven, met complete miniscule letters e.d., dan kun je de letters alsnog alleen met een loep lezen. :+ Dus inzoomen is vereist als je iets leesbaar wil hebben. Neem dan gewoon een goedkoper te produceren 320x480 scherm waarbij je OOK de hele webpagina kunt weergeven als structuur maar (ook) zonder leesbare letters. Ook hier moet je dan inzoomen als je iets leesbaar wil hebben.

Hoe dan ook moet je dan toch weer inzoomen om alles te kunnen lezen, daarom is die hele "stop zoveel mogelijk pixels in een klein schermpie" van weinig praktisch nut voorbij een bepaald punt.
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:03:
[...]

Mijn tamelijk oude PDA heeft al 320*480 @ 3.8" :)
U heeft een Palm :+

En zeg nou zelf. Heel eventueel zou 640x480 op 3.8" nog sense maken als de OS dat met dynamisch schalende fonts zou ondersteunen. (Kijk naar oudere VGA toestellen van WM hoe het *niet* moet). Maar 1280x960 erop is gewoon overkill.

Ergo: voorzichtig positieve goede keuze van Apple om voor 320x480 @ 3.5" te kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 20:08 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 16:15

Booster

Superuser

Ik ben ontzettend benieuwd naar de hands-on reviews. Op time.com staat al een uitgebreid artikel met wat pro's en cons.
sariel schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:33:
Nadat Xerox het eerder al had gedaan, ja. klik
offtopic:
Jobs zegt niet dat hij de muis heeft uitgevonden, alleen dat hij hem 'gebracht heeft'. En dat klopt, want Xerox vond hem uit, maar bracht hem niet naar de consumentenmarkt. Jobs zegt het dus perfect zoals het is, alleen mensen interpreteren het zelf als 'hij zegt dat hij hem uitgevonden heeft!'.
Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:41:
Persoonlijk ben ik tegen het idee van zoveel mogelijk pixels crammen in een zo klein mogelijk oppervlak. Ik ga liever voor de gulden middenweg tussen resolutie en betaalbaarheid. Ik vond de schermen van de UX50 eigenlijk al te klein voor die resolutie. Letters moesten uit veel meer pixels opgebouwd zijn om leesbaar te blijven, en als je dan al uit meer pixels opbouwt, verlaag dan de resolutie van je scherm. :+
Zodat je het ding met ging mogelijkheid meer terecht een video iPod kunt noemen? Dat de pixels te klein zijn om een 1-pixel dun lettertype op weer te geven wil niet zeggen dat die pixels voor ons oog 'niet uit maken'. We merken ze wel degelijk op, zeker bij video is detail erg belangrijk en dan komt de resolutie van een scherm naar voren.

Verder vertrouw ik erop dat Apple een dik genoeg lettertype voor ons uitzoekt hoor :+

[ Voor 38% gewijzigd door Booster op 10-01-2007 20:08 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
PWM schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:57:
Dat vroeg ik me dus ook af. Nu heeft dit ding een touchscreen, dus zal het met de vlekken wel wat meevallen, maar aangezien het scherm zowat het hele apparaat bestrijkt zit je er toch vaak met je vingers aan lijkt mij.
En ik had liever ook knoppen gezien. Knoppen + touchscreen lijkt mij toch wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me heel mooi als de nieuwe iPod video :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

RoD schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:04:
Dat vroeg ik me dus ook af. Nu heeft dit ding een touchscreen, dus zal het met de vlekken wel wat meevallen, maar aangezien het scherm zowat het hele apparaat bestrijkt zit je er toch vaak met je vingers aan lijkt mij.
In het artikel op time.com (zie mijn vorige post) staat een stukje hierover.
"Apple went through numerous iterations of the glass surface, trying to find one that’s not too slick or too rough, or that shows grease and fingerprints too much."
En ik had liever ook knoppen gezien. Knoppen + touchscreen lijkt mij toch wel ideaal.
Leg eens uit waarom?

[ Voor 46% gewijzigd door Booster op 10-01-2007 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

PWM schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:57:

Ik ben nu al steeds mijn schermpje aan het poetsen, en heb op deze telefoon (HTC S620) niet eens een TouchScreen :)
Schijnt een speciale coating op de zitten. Zie hier:

http://bits.blogs.nytimes...-on-time-with-the-iphone/

Ik vraag me dan af waarom niemand anders met zo'n coating is gekomen. :P En bovendien, werkt het touchscreen nog als je een screenprotector eroverheen jast? :D
Booster schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:04:
Zodat je het ding met ging mogelijkheid meer terecht een video iPod kunt noemen? Dat de pixels te klein zijn om een 1-pixel dun lettertype op weer te geven wil niet zeggen dat die pixels voor ons oog 'niet uit maken'. We merken ze wel degelijk op, zeker bij video is detail erg belangrijk en dan komt de resolutie van een scherm naar voren.

Verder vertrouw ik erop dat Apple een dik genoeg lettertype voor ons uitzoekt hoor :+
Zeker is dat met video - vooral met foto's zelfs - belangrijk. Maar er is een sweet spot, he. Bij desktop beeldschermen is dat ca. 72 ppi. Voor PDA's (die dichter bij je ogen worden gehouden en waar de informatiedichtheid hoger is) is dat blijkbaar ergens rond de 160 ppi. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat domweg de ppi verhogen geen zin heeft, maar een afweging gemaakt moet worden tussen usability en kosten. That's all. :>

[ Voor 45% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 20:13 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:04:
[...]

Le-zen. Ik zeg niet dat de resolutie verlaagt. Ik zeg dat als je veel pixels naast elkaar moet zetten om een letter met voldoende pootdikte en grootte op het scherm te produceren voor de leesbaarheid, dat je dan moet overwegen of je ook met goedkoper hardware uitkan met een minder hoge resolutie.

Of denk je dat het produceren van 5120x4096, 17" beeldscherm voor een computer nou echt praktisch nut heeft voor de gebruiker? 8)7
Ah, ik las het inderdaad verkeerd, echter heb ik wel 1 nieuw begrip voor je; resolutie onafhankelijke interfaces, en dat is inderdaad van erg groot praktisch nut voor de eindgebruiker.
Leuke Tweaker-uitspraak, maar van weinig praktisch nut. Stel dat je een heel webpagina daarop kunt laten weergeven, met complete miniscule letters e.d., dan kun je de letters alsnog alleen met een loep lezen. :+ Dus inzoomen is vereist als je iets leesbaar wil hebben. Neem dan gewoon een goedkoper te produceren 320x480 scherm waarbij je OOK de hele webpagina kunt weergeven als structuur maar (ook) zonder leesbare letters. Ook hier moet je dan inzoomen als je iets leesbaar wil hebben.
Feit blijft dat het op t scherm met de superhoge resolutie dan wel scherp blijft als je uitzoomt, als je dan bijvoorbeeld half uitzoomt, kan je een groter deel van de pagina blijven bekijken, en als je dan toevallig goeie ogen hebt, de boel wel kunnen blijven lezen.
Hoe dan ook moet je dan toch weer inzoomen om alles te kunnen lezen, daarom is die hele "stop zoveel mogelijk pixels in een klein schermpie" van weinig praktisch nut voorbij een bepaald punt.
Nogmaals, resolutie onafhankelijke interfaces staan al achter de deur, en deze hebben een groot voordeel op traditionele interfaces. Je kan dit aanvechten, prima, maar lees en bekijk dan wel eerst het volgende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Resolution_independence

Ik ben het overgens met je eens dat de boel allemaal wel weer duurder wordt, maar ook dat is alleen maar bij de eerste generatie displays die boven de 200PPI grens uitkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Matias op 10-01-2007 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb liever knoppen voor de basic features. Alles met een touchscreen moeten doen houd ik niet van. Ik vind het ongemakkelijk werken. Om dingen "aan te klikken" vind ik het reuzehandig... maar typen ed, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Ik verwacht dat Apple met dit apparaat toch een heel eind kan komen, mits ze nog wat features, vooral softwarematig, toevoegen.
Vergeet niet dat dit pas de 1e generatie van het apparaatje is. Kijk eens hoeveel verschil er zit tussen de eerste iPod en de 5G!

Maar toch heb ik op een en andere manier het gevoel dat ze sowieso nog niet alles hebben laten zien op softwaregebied. We hebben sowieso een negental icoontjes op het home-scherm gezien waarvan we er maar eentje kunnen thuisbrengen (Photo's).

Ik verwacht op zijn minst dat ze op softwaregebied nog wat meer in petto gaan hebben. Als het apparaat zo krachtig is als het lijkt dan moet daar ook gebruik van gemaakt kunnen worden vind ik. Ik weet niet hoe uitgebreid het apparaat nu is; dat hebben we nog amper kunnen zien. Maar ik ga er toch vanuit dat Apple de "standaard" PDA/telefoon functies zoals een calculator, timer/stopwatch, tekst-editor, pdf-reader, spreadsheet, wekker/alarmfunctie, agenda/kalender met afspraken etc. wel zal invoegen. Bovendien heeft Windows Mobile een mooi home-screen met daarin de taken van die dag, mooi overzicht van je mail en sms'jes etc.. lijkt me ook wel zo handig, in plaats van die enorme program-buttons.
Verder zal de mobiele variant van Safari ook in staat moeten zijn om Flash, Shockwave en misschien zelfs Java te kunnen gebruiken gezien dat toch steeds vaker voorkomt.

Bovendien lijkt het me dat het multi-touch screen voor veel meer dingen gebruikt kan worden dan enkel dit. Nu wordt zo te zien eigenlijk alleen multi-touch gebruikt voor het in- en uitzoomen van foto's en webpagina's. Daar moet een team als dat van Apple toch wel wat meer bruikbare dingen voor kunnen verzinnen lijkt me. Bijvoorbeeld wat leuke spelletjes etc., dat moet daar echt wel mee mogelijk zijn.

Ook vraag ik me af hoe ze omgaan met Bluetooth bestandsoverdracht. Vooral de wat jongeren onder ons zijn wel op de hoogte van de "hype" die momenteel gaande is onder jeugd met Bluetooth-ondersteunende telefoons (is inmiddels alweer aan het dalen, maar toch). Iedereen heeft leuke filmpjes, foto's, ringtones of complete mp3's die aan elkaar worden doorgestuurd. Gaat dit met de iPhone ook werken of moet alles vanuit iTunes geimporteerd worden zoals nu met de iPods is? Dan is deze jeugd misschien niet helemaal de beoogde doelgroep maar het zou toch jammer zijn als dit niet zou kunnen.
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:59:
tja.. als ik iemand wil bellen (bijv "henk") kan ik ongeacht mijn aantal contacts gewoon typen:
4365 + groene hoorntje. en ik hem hem. Heb ik wat minder contacts dan ben ik misschien al klaar met 43 + groene hoorntje. Nu kan Steve wel mooi zeggen dat het zoveel makkelijker is zonder plastic knopjes, maar ik zie hem nog niet met 3-5 schermaanrakingen een contact kiezen én bellen.
Daarnaast doe ik veel commando's (bijv. mp3 speler openen) op de tast; ik "voel" dat ik goed zit en hoef niet eens te kijken. Toch jammer dat dit allemaal niet kan op een force-feedback loos touch schermpje.
Ik zie er wel een markt voor, maar dat is dezelfde markt die de ipod nu soms een beetje lijkt te hebben; graag een ipod willen terwijl een andere mp3 speler wellicht veel meer "bang" voor bucks geeft en beter bij iemand z'n eisen zou passen.
Inderdaad.. ik hoop en ga ervanuit dat ze daar ook nog wel even overnadenken. Als ze het dan toch over een innovatieve UI hebben ga ik ervanuit dat ik niet zo dom hoef te gaan scrollen en dan hopen dat ik ergens in de buurt van m'n gewenste contact ga uitkomen. Knal dan gewoon dat qwerty-toetsenbordje onderin of desnoods een numeriek blokje met T9.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperioN op 10-01-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Je snapt het nog steeds niet, maar dat is niet erg. Op een dag realiseer je je wel dat je geen letters kunt lezen die 0.01 mm hoog zijn. :+ En dat het kosten-technisch gezien dan wellicht verstandiger is om een scherm met minder ppi te produceren waarop een goede afweging gemaakt wordt tussen kosten, nut en technische mogelijkheden. :)

Enne, vector graphics hebben weinig met deze discussie te maken. Zeker als je niet standaard een loep bij je draagt om je PDA te kunnen lezen. :D

Laten we het onderwerp rusten. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 20:24 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

HyperioN. schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:19:
Ik verwacht dat Apple met dit apparaat toch een heel eind kan komen, mits ze nog wat features, vooral softwarematig, toevoegen.
Vergeet niet dat dit pas de 1e generatie van het apparaatje is. Kijk eens hoeveel verschil er zit tussen de eerste iPod en de 5G!
Kijk ook hoeveel jaar er tussen zit en wat de concurrentie in de tussentijd heeft gedaan :+
/offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
HyperioN. schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:19:
We hebben sowieso een negental icoontjes op het home-scherm gezien waarvan we er maar eentje kunnen thuisbrengen (Photo's).
Wat gepresenteert is in de keynote: SMS, Photo's, Stocks, Maps, Weather. Verder tel ik 11 icoontjes? http://images.apple.com/iphone/images/indexhero20070109.jpg
Verder zal de mobiele variant van Safari ook in staat moeten zijn om Flash, Shockwave en misschien zelfs Java te kunnen gebruiken gezien dat toch steeds vaker voorkomt.
Dat kan die variant van safari ook.
Ook vraag ik me af hoe ze omgaan met Bluetooth bestandsoverdracht. Vooral de wat jongeren onder ons zijn wel op de hoogte van de "hype" die momenteel gaande is onder jeugd met Bluetooth-ondersteunende telefoons (is inmiddels alweer aan het dalen, maar toch). Iedereen heeft leuke filmpjes, foto's, ringtones of complete mp3's die aan elkaar worden doorgestuurd. Gaat dit met de iPhone ook werken of moet alles vanuit iTunes geimporteerd worden zoals nu met de iPods is? Dan is deze jeugd misschien niet helemaal de beoogde doelgroep maar het zou toch jammer zijn als dit niet zou kunnen.
Het apparaat heeft bluetooth, wat denk je zelf. (dalende trend? werk je bij een statistiekenbureau?)
Inderdaad.. ik hoop en ga ervanuit dat ze daar ook nog wel even overnadenken. Als ze het dan toch over een innovatieve UI hebben ga ik ervanuit dat ik niet zo dom hoef te gaan scrollen en dan hopen dat ik ergens in de buurt van m'n gewenste contact ga uitkomen. Knal dan gewoon dat qwerty-toetsenbordje onderin of desnoods een numeriek blokje met T9.
Elke keer dat je door een alfabetische lijst scrollt zie je aan de rechterkant een lijst met het alfabet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:19:
[...]

Je snapt het nog steeds niet, maar dat is niet erg. Op een dag realiseer je je wel dat je geen letters kunt lezen die 0.01 mm hoog zijn. :+ En dat het kosten-technisch gezien dan wellicht verstandiger is om een scherm met minder ppi te produceren waarop een goede afweging gemaakt wordt tussen kosten, nut en technische mogelijkheden. :)

Enne, vector graphics hebben weinig met deze discussie te maken. Zeker als je niet standaard een loep bij je draagt om je PDA te kunnen lezen. :D

je hebt geheel gelijk, maar punt is een beetje dat dit wederom geen punt is waarop de i-phone zich gaat onderscheiden, terwijl de presentatie anders doet vermoeden. Als hij zich al onderscheid op dit punt zal het negatief zijn.
Daarnaast heeft mijn huidige mobiele telefoon een hogere resolutie dan 160ppi, maar ik kan daarvan zeker zeggen dat dat echt een enorme vooruitgang was t.o.v. m'n vorige telefoon (dat was dan ook wel een factor 2 aan resolutie). deze resolutie is overgens op een ruim 2 maal zo klein scherm, namelijk 2,2"
zeggen dat een hogere resolutie dus bij voorbaat nutteloos is klopt natuurlijk niet helemaal. Een 640x480 reso is bijv. erg handig als je er Divx op wilt gaan kijken zonder de boel te moeten omzetten voor een fatsoenlijk resultaat.

We praten hier over een telefoon welke de prognose heeft stukken meer te kosten dan het gemiddelde high end apparaatje bij de introductie met daarintegen weinig, zelfs in het licht van wat er nu (ruim een half jaar voor introductie) door de concurrentie geboden wordt, bijzonders. Veel features zijn allang mainstream (reso scherm, lichtsensors, 2mpx camera, touch screen) en de overige zijn over het algemeen mainstream in het top segment (veel geheugen, groot scherm, wifi). Dan vraag ik me toch echt af wat de hoge prijs van dit speeltje rechtvaardigd, behalve de naam "apple" en de "ik-heb-een-ipod-phone"-jugend. De bediening is in ieder geval gewaagd te noemen, maar daar zet ik toch echt grote vraagtekens bij voor een telefoon. Ervaring leert dat 80% van de "gadgets" op zo'n ding na 2 maanden niet meer interessant zijn en de kleinste mankementen aan de telefoon-functie je enorm gaan irriteren.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Hmm interessant:
http://www.msnbc.msn.com/id/16542805/page/2/
The phone supports Wi-Fi and Bluetooth wireless technology and can detect location from Global Positioning System satellites.
Dat GPS waren we toch nog niet zeker van of wel?
Matias schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:25:
[...]
Wat gepresenteert is in de keynote: SMS, Photo's, Stocks, Maps, Weather. Verder tel ik 11 icoontjes? http://images.apple.com/iphone/images/indexhero20070109.jpg

[...]
Dat kan die variant van safari ook.

[...]
Het apparaat heeft bluetooth, wat denk je zelf. (dalende trend? werk je bij een statistiekenbureau?)

[...]
Elke keer dat je door een alfabetische lijst scrollt zie je aan de rechterkant een lijst met het alfabet.
Ah, heel goed :) Had die high-res foto van die buttons nog niet gezien.. das al een aardig begin lijkt me :)

[ Voor 56% gewijzigd door HyperioN op 10-01-2007 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
cbs news filmpje gezien, damnnnn wat werkt dat fijn met je vingers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:19:
[...]

Jongen toch, wie weet realiseer jij je wel op een dag dat dat scherm van jou (op die dag) van 300PPI toch wel handig is als het aankomt op scherpte binnenin de GUI. Vectoren staan hier inderdaad los van, de resolutie onafhankelijkheid van letters niet. Ik heb het helemaal niet over het lezen van letters die 5px hoog zijn. Ik heb het over het lezen van letters die altijd 5mm hoog zijn, prachtig ge-anti-aliased, en, onafhankelijk van welk scherm je op zit, altijd 5mm hoog blijven.

Weet je wat nou zo super handig is van zo'n scherm met een hoge PPI? als je ogen hebt, die die letters op 4mm hoogte ook nog wel kunnen lezen, of misschien zelfs 3mm, je gewoon kunt scalen, zonder je druk te maken om alias problemen. Het blijft namelijk haarscherp.

Hetzelfde geld voor GUI's. Mensen die die knoppen van 10x5mm prima kunnen zien en aanklikken werken op die grootte van de GUI, mensen die daar moeite mee hebben schalen m wat omhoog, waardoor de GUI fysiek compacter wordt, maar beter bereikbaar, en even scherp als de 10x5knop GUI

Ik denk dat je niet precies begrijpt waar men naartoe wilt met die schermen, maar het is een feit dat de technologie daar hiernaartoe gaat. Dus lees je in voordat je zo'n discussie voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 14:30
Matias schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:37:
[...]

Jongen toch, wie weet realiseer jij je wel op een dag dat dat scherm van jou (op die dag) van 300PPI toch wel handig is als het aankomt op scherpte binnenin de GUI. Vectoren staan hier inderdaad los van, de resolutie onafhankelijkheid van letters niet. Ik heb het helemaal niet over het lezen van letters die 5px hoog zijn. Ik heb het over het lezen van letters die altijd 5mm hoog zijn, prachtig ge-anti-aliased, en, onafhankelijk van welk scherm je op zit, altijd 5mm hoog blijven.
Realiseer jij je wel dat we menselijk zijn. We zijn geen superhelden met ogen die oneindig kleine dingen kunnen zien, laat staan ontcijferen :P . Op een gegeven moment heeft het gewoon geen zin meer om een schermpje met meer dpi uit te brengen, omdat de extra pixels gewoon niet meer zichtbaar zijn. Er is bijv. GoT een interessante discussie over 720P vs. 1080P tv's. Daarnaast kost een schermpje met een hogere resolutie meer batterijduur. Tot slot is een schermpje met een hogere resolutie gewoon veel duurder.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:10:
Zeker is dat met video - vooral met foto's zelfs - belangrijk. Maar er is een sweet spot, he. Bij desktop beeldschermen is dat ca. 72 ppi. Voor PDA's (die dichter bij je ogen worden gehouden en waar de informatiedichtheid hoger is) is dat blijkbaar ergens rond de 160 ppi. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat domweg de ppi verhogen geen zin heeft, maar een afweging gemaakt moet worden tussen usability en kosten. That's all. :>
Ok prima, er is een sweet spot (en geen idee waar die ligt voor een PDA), en mogelijk dat Apple het iets heeft overdreven bij de iPhone. Maar wat ik oppikte uit jouw post is dit: "als letters moeten worden opgebouwd uit meer pixels dan kun je het beste je schermresolutie verlagen." Naar mijn idee liet je hierbij het idee achter het iPhone apparaat buiten beschouwing. Als je echt alleen tekst wilt weergeven kun je zoiets natuurlijk overwegen, maar niet als je ook video en foto's op goede kwaliteit wilt kijken.

Maar dan begrijpen wel elkaar :> :P
RoD schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:15:
Ik heb liever knoppen voor de basic features. Alles met een touchscreen moeten doen houd ik niet van. Ik vind het ongemakkelijk werken. Om dingen "aan te klikken" vind ik het reuzehandig... maar typen ed, nee.
Het gebrek aan tactile feedback is denk ik het meest gehoorde probleem met touchscreens in het algemeen, en ik kan me goed voorstellen dat je het daarom niet prettig vindt. Maar als ik het nadeel van het missen van feedback afweeg tegen de grote hoeveelheid mogelijkheden van een multitouch scherm dan kies ik wel duidelijk voor de laatste.
Ik denk dat het voornamelijk een kwestie is van wennen. Je gebruikt een PDA meestal in 'productie' en daarom nemen we minder de tijd om te wennen aan een nieuwe manier van interactie en kiezen we voor de reeds bewezen methode. Apple wil mensen graag overhalen om wel tijd te besteden aan het wennen denk ik :)

[ Voor 36% gewijzigd door Booster op 10-01-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Booster schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:42:
[...]

Ok prima, er is een sweet spot (en geen idee waar die ligt voor een PDA), en mogelijk dat Apple het iets heeft overdreven bij de iPhone. Maar wat ik oppikte uit jouw post is dit: "als letters moeten worden opgebouwd uit meer pixels dan kun je het beste je schermresolutie verlagen." Naar mijn idee liet je hierbij het idee achter het iPhone apparaat buiten beschouwing. Als je echt alleen tekst wilt weergeven kun je zoiets natuurlijk overwegen, maar niet als je ook video en foto's op goede kwaliteit wilt kijken.

Maar dan begrijpen wel elkaar :> :P
Waar ik het min of meer over heb inderdaad.

Het verhogen van PPI is goed omdat:

- De interface kan rustig opgeschaald en omlaaggeschaald worden zonder dat je zichtbaar inlevert aan scherpte.

- Mensen hebben (in combinatie met resolutieonafhankelijke GUI's) een gigantische keuze aan hoe groot de GUI moet weergeven worden op het scherm.

- Nauwkeurigheid in onscreen ontwerptoepassingen als websites etc neemt dramatisch toe. Men ontwerpt dan in vectoren en kan er altijd vanuit gaan dat iets goed weergeven wordt op welk scherm dan ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Matias op 10-01-2007 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Hoedje schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:41:
[...]

Realiseer jij je wel dat we menselijk zijn. We zijn geen superhelden met ogen die oneindig kleine dingen kunnen zien, laat staan ontcijferen :P . Op een gegeven moment heeft het gewoon geen zin meer om een schermpje met meer dpi uit te brengen, omdat de extra pixels gewoon niet meer zichtbaar zijn. Er is bijv. GoT een interessante discussie over 720P vs. 1080P tv's. Daarnaast kost een schermpje met een hogere resolutie meer batterijduur. Tot slot is een schermpje met een hogere resolutie gewoon veel duurder.
Goddank nog iemand met technisch verstand *en* gezond verstand. _/-\o_ :D
Matias schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:44:

- De interface kan rustig opgeschaald en omlaaggeschaald worden zonder dat je zichtbaar inlevert aan scherpte.

- Mensen hebben (in combinatie met resolutieonafhankelijke GUI's) een gigantische keuze aan hoe groot de GUI moet weergeven worden op het scherm.

- Nauwkeurigheid in onscreen ontwerptoepassingen als websites etc neemt dramatisch toe. Men ontwerpt dan in vectoren en kan er altijd vanuit gaan dat iets goed weergeven wordt op welk scherm dan ook.
Wakker worden! :> Wat heeft scherpte voor praktisch nut als je letters maar 0,1 mm hoog zijn?

- "Kijk, mijn PDA heeft een scherm met zo'n hoog ppi dat ik LEESBARE letters kan produceren die 0.1mm hoog zijn"
-- "Oh vet, dan pak ik mijn loep er even bij om online de krant te lezen!"

:+

En voor grotere letters heb je - oh ja :z - genoeg aan een lagere resolutie. En op een gegeven moment zie je het verschil tussen een 600 en 1200 dpi foto niet meer op papier, laat staan op een scherm. Zonder loep. :P

Je zit maar te praten over vector graphics en scaling terwijl daar de clou van het verhaal helemaal niet in zit. 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 21:08 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:29:

1) Batterijduur. Platte telefoons staan tot nu toe altijd gelijk aan slechte batterijduur, vooral als ze connected zijn (GPRS / Wifi / BT). Zie Motorola Q
Bellen/internet/films/mail en shit = 5 uur
muziek = 14 uur

Vergelijk dit eens met een laptop.. :)

Hoe snel typte jij een sms toen de eerste mobiele telefoon uit kwam? Het is PUUR wennen. Aangezien multi-touch werkt, maakt het niet uit of het ding nou touch screen is, of gewoon knopjes.
Apple heeft tot nu toe "no comment" gezegd op third party apps. Ik verwacht echter dat ze dit wel vrij gaan geven...

*photoshop op je iPhone.. :P*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Ik ben overigens erg benieuwd welke provider hier in Nederland het aandurft om hem als eerste op te nemen in het assortiment. En wat ze gaan doen aan branding, want een OSX opstarten met een groot Orange logo valt nog wel mee, maar een complete skin over de geweldige interface heen in T-mobile roze dat is allesbehalve tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eswip schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:52:
[...]

Bellen/internet/films/mail en shit = 5 uur
muziek = 14 uur

Vergelijk dit eens met een laptop.. :)
Nee? Een laptop is een totaal ander apparaat. Vergelijk het liever met een andere mediaspeler. En dan is het best redelijk. Tuurlijk, het is een telefoon, en die wil je eigenlijk langer gebruiken, maar muziek luisteren en film afspelen zijn niet de minste taken. De iPod heeft ook maar een batterijduur van 14 uur voor muziek.
Hoe snel typte jij een sms toen de eerste mobiele telefoon uit kwam? Het is PUUR wennen. Aangezien multi-touch werkt, maakt het niet uit of het ding nou touch screen is, of gewoon knopjes.
Jawel, puur touchscreen vindt niet iedereen lekker werken. Wennen? Dat valt nog te bezien. Misschien wel. Maar keys icm touchscreen vind ik al een winning concept, dus waarom veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen mensen nu echt geen afstand doen van een gedateerd en prehistorisch concept? Namelijk fysieke knopjes? Ongelooflijk, en dat in een vooruitstrevend 'tweaker-publiek'. Geloof mij maar dat elke volwassen persoon zit te schreeuwen om een interface zoals we die net gezien hebben.

Grote interfaces, dingen die je gemakkelijk kan zien, die je dynamisch kan maken. Niet alle knoppen heb je in dezelfde sectie van de telefoonapplicaties nodig. Maar toch moeten ze er allemaal op, want daarna kan je er niets meer aan veranderen.

En dan maak je een keuze, en dat is dan helemaal geen knoppen meer. Het is het één of het ander he, al de rest is bs. Waarom zou je in hemelsnaam met een dergelijk flexibel invoersysteem nog echte knoppen willen? Alle soorten interfaces zitten erin. Wil je een tobo'tje met T9, dan heb je het, wil je een azerty in landscape, done. (en typen met twee duimen). En dan ga je het hele concept toch niet vern**ken door TOCH weer een paar priengelknopjes erop te zetten. Helemaal niet consequent. En waar moet de consument zich dan op fixeren, de touch knopjes of de echte? Wanneer gebruik je nu de echte... Enz... Dat ding moet gewoon simpel zijn. Krachtig in functionaliteit en zo simpel als maar kan zijn. Om nog maar niets te zeggen over hoe je het ontwerp en design verkracht met die dingen erop.

Geef dat aan je ouders (of gelijk wie die zich niet als een geile ubergeek zit te wanken op een één of ander plastieken onoverzichtelijk en lelijk ding met zoveel mogelijk kleine en niet leesbare knopjes), en ze zullen hier meteen mee overweg kunnen. Meer zelfs, ze zullen 100 keer liever dit principe hebben dan een normale smartphone. Ik vraag mij af wie ooit al eens die toetsenbordjes productief en snel gebruikt heeft. (someone who has a life) Met struise vingers ben je al meteen de klos.

Zoals ik die keynote heb gezien is dit apparaat VER voor op alles wat er ook maar op de markt is en zal komen het volgende jaar. En apple brengt alleen concepten uit die ten volle beproefd en werkbaar zijn. Geen 'consumenten zijn beta testers' attitude. Dus ga er maar van uit dat dit perfect werkt. (ter info, ik heb mijn mac mini verkocht, dus ik ben echt geen apple zealot)

Ik ben jong en technisch onderlegd, en kan zeker overweg met alle soorten soft en hardware, maar ik walg letterlijk van elke smartphone out there. Alleen de aanblik op die hell van die toetsen zorgt ervoor dat ik dat ding zo ver mogelijk weg wil houden. Alsof ik niets beter te doen heb dan daar iets mee leren invoeren. Nerds :p . Die grote oppervlakte die dan ingenomen worden door die plastiek prullen zorgt er ook voor dat uw scherm nog eens zoveel kleiner moet, en van confortabele leesbaarheid in een normaal geproportioneerd apparaat is ook geen sprake meer. En de meeste smartphones hebben GEEN touchscreen. Hoe wil je dan ooit een alternatief bieden voor een pda.

Dit ding is alles, pda's hebben geen bestaansreden meer. Een smartphone met betere invoer dan een pda. En het ding is absoluut niet groot. Kijk maar naar de keynote, past perfect in z'n hand. Beeld je in hoeveel groter het had moeten zijn mét toetsenbord en zelfde breedbeeld scherm.

Ik heb lang zitten twijfelen om een psp te kopen voor wat entertainment op de bus of trein. Passief (video) of actief (games) maakt me op zich niet zoveel uit. Games zou mooi meegenomen zijn maar hoeft dus niet per se. Met wat internetten op wifi of wat series kijken ben ik al meer dan tevreden.

Om nog maar niets te zeggen over alle soorten software waarmee je aan de gang kan om de functionaliteit naar eigen voorkeur helemaal uit te breiden zoals je zelf wil. (wat op een psp terecht niet kan). Daarnaast zullen er mogelijk nog wel wat simpele spelletjes voor te downloaden zijn zoals dat voor een iPod ook kan.... Nee hoor, ik hoef geen iPod of psp meer, ik wacht gewoon tot dit hier beschikbaar is. Ik wil het NU! :)

edit: nog één opmerking. twee weken geleden bedacht ik me nog dat ontwikkelingen in draagbare devices (telefoons gecombineerd met internet en mail en media) bijlange niet snel genoeg gingen. En nu ineens is er een concept dat jaren voor is op al de rest. (en ja, andere devices hebben misschien gelijkaardige mogelijkheden en specs, maar niets zo geïntegreerd en gemakkelijk zoals we dat net gezien hebben)
Dat UMPC concept van microsoft is nog niet eens rijp voor consumenten, en dit heeft het hele umpc idee al helemaal opzij gezet. Niemand zit te wachten op één apparaat wat zowel mobiel als gedockt gebruikt kan worden als hoofdpc, want dat is het idee. En zeker niet als het zo groot en duur is als de gemiddelde umpc. Een vaste desktop en een 'desktop-extensie met mindere functionaliteit maar draagbaar' is meer waar we naar toe gaan. Umpc's zijn gewoon te groot om op die manier gemakkelijk gebruikt te kunnen worden, en te zwaar. Geen concessies aan de desktop en geen concessies aan het mobiele. Een umpc is het van beide zeiden net niet. En dat hebben ze weer goed gezien bij apple. En ja, i want one NOW! ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Kunnen mensen nu echt geen afstand doen van een gedateerd en prehistorisch concept? Namelijk fysieke knopjes? Ongelooflijk, en dat in een vooruitstrevend 'tweaker-publiek'. Geloof mij maar dat elke volwassen persoon zit te schreeuwen om een interface zoals we die net gezien hebben.
:D

Je betoog is moedig en interessant, maar ik vrees dat je misschien een tijdje met een data-centrische smartphone moet rondlopen om je te realiseren dat fysieke knopjes juist *bijdraagt* aan de usability van het typen zelf. Er is geen kost-technische reden om bijvoorbeeld geen touch-sensitive toetsenborden voor de desktop PC's uit te brengen. En toch rammelt iedereen nog aan met zo'n ouderwetsch toetsenbord die je moet indrukken. Waarom? Omdat indrukken fijn is!

Waarom is constant het gezeur bij telefoons zoals de LG Chocolate dat iemand eigenlijk wel wil voelen wat hij aan het indrukken is? Omdat indrukken fijn is!

Dat multitouch scherm is echt een vooruitgang, maar qua ergonomie van tekstinvoer valt het nog allemaal te bezien. :)

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:59:
Kunnen mensen nu echt geen afstand doen van een gedateerd en prehistorisch concept? Namelijk fysieke knopjes? Ongelooflijk, en dat in een vooruitstrevend 'tweaker-publiek'. .
Het werkt voor mij perfect, en dit lijkt mij ongemakkelijk. Ik hou niet van puur touchscreen. Duidelijk zo? :? Vooruitstrevend, nee. Gaat het daar om? Het gaat om het gebruiksgemak, daar stond Apple toch zo bekend om? Tuurlijk, er zullen veel mensen zijn die het handig vinden, maar IK, en met mij anderen NIET. Mag dat misschien?
Geloof mij maar dat elke volwassen persoon zit te schreeuwen om een interface zoals we die net gezien hebben
Je maakt hier nogal een aanname.
En dan maak je een keuze, en dat is dan helemaal geen knoppen meer. Het is het één of het ander he, al de rest is bs. Waarom zou je in hemelsnaam met een dergelijk flexibel invoersysteem nog echte knoppen willen?
Lees eens zou ik zeggen. Ik ga het niet weer herhalen.
Alle soorten interfaces zitten erin. Wil je een tobo'tje met T9, dan heb je het, wil je een azerty in landscape, done. (en typen met twee duimen). En dan ga je het hele concept toch niet vern**ken door TOCH weer een paar priengelknopjes erop te zetten. Helemaal niet consequent. En waar moet de consument zich dan op fixeren, de touch knopjes of de echte?
Maakt dat wat uit? Je merkt wel wat je zelf het handigste vindt.
Wanneer gebruik je nu de echte... Enz... Dat ding moet gewoon simpel zijn. Krachtig in functionaliteit en zo simpel als maar kan zijn. Om nog maar niets te zeggen over hoe je het ontwerp en design verkracht met die dingen erop.
Dat is jou mening. Ik vind een apparaat waarbij het scherm bijna het hele apparaat bestrijkt ook niet alles.
Geef dat aan je ouders (of gelijk wie die zich niet als een geile ubergeek zit te wanken op een één of ander plastieken onoverzichtelijk en lelijk ding met zoveel mogelijk kleine en niet leesbare knopjes), en ze zullen hier meteen mee overweg kunnen.
_O- Juist :') Ik zie m'n moeder al met een touchscreen werken. Maargoed, je doet hier weer aannames.
Meer zelfs, ze zullen 100 keer liever dit principe hebben dan een normale smartphone.
Nu overdrijf je helemaal.
Zoals ik die keynote heb gezien is dit apparaat VER voor op alles wat er ook maar op de markt is en zal komen het volgende jaar.
En dit is dus gewoon bullshit. Weet je uberhaubt wat er te krijgen is?
En apple brengt alleen concepten uit die ten volle beproefd en werkbaar zijn. Geen 'consumenten zijn beta testers' attitude. Dus ga er maar van uit dat dit perfect werkt. (ter info, ik heb mijn mac mini verkocht, dus ik ben echt geen apple zealot)
Nou nee daar ga ik niet vanuit. Proberen wil ik het wel degelijk.
Dit ding is alles, pda's hebben geen bestaansreden meer.
Wat een onzin. JIJ vindt dit ding alles. En daar zal lang niet iedereen het met je eens zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het wel degelijk een leuk ding. Maar nadelen zijn er ook (durf ik te zeggen zonder hem in de handen te hebben) en dit is zeker geen goddelijk apparaat zoals jij hem doet laten overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matias schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:44:
[...]

Waar ik het min of meer over heb inderdaad.

Het verhogen van PPI is goed omdat:

-Foto's zien er vele malen beter uit

-Applicaties met veel data? Spreadsheets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

-Applicaties met veel data? Spreadsheets?
Jep. Kun je steeds meer en kleiner informatie op het scherm toveren. Meer, kleiner... meer, kleiner... kleiner... hee fuck, waar is mijn vergrootglas? :+

Jaa hier is mijn vergrootglas! :D

* Stereotomy kijkt door zijn vergrootglas en ziet haarscherpe, leesbare letters. Yeah. Stoerrrrrr. 8-)

[ Voor 3% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 21:12 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feit is dat apple geen apparaat specifiek voor jou zal maken RoD, en ook niet voor jan, en piet en weet ik veel. Tweakers zullen altijd wel hun gading vinden in de meer gespecialiseerde dingen die nokia of wat dan ook biedt. Ik wil gewoon gemakkelijk kunnen interageren met zoiets. (voor het serieuze werk gebruik ik toch wel een computer uiteraard, wat wil je nu helemaal kunnen doen met zoiets) En met mij zijn er veel. Ik spreek hier dan ook over de doorsnee consument, de grootste gemene deler. En daar probeert een bedrijf als apple zoveel mogelijk voor te ontwerpen. Alle soorten doelgroepen tevreden houden om niet vier verschillende apparaten in hun aanbod te moeten hebben. Die allemaal op hun manier moeten ondersteund worden en met alle problemen van dien.

Spijtig maar zo is het nu éénmaal. En ja, alles wat ik type is uit persoonlijke overtuiging. Ik ga niet telkens schrijven: 'ik denk dat... en ik denk dat dit zus en zo'. Ik schrijf meteen: dit is een vervanger van een pda. Gezien het feit dat ik het vanuit een persoonlijk standpunt schrijf verwoordt dat meteen mijn mening. Geen feit. Sommigen kunnen daar het onderscheid blijkbaar niet goed tussen maken. Ik poneer geen waarheden, alleen vanuit mezelf gepercipieerde overtuigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
RoD schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:55:
Jawel, puur touchscreen vindt niet iedereen lekker werken. Wennen? Dat valt nog te bezien. Misschien wel. Maar keys icm touchscreen vind ik al een winning concept, dus waarom veranderen?
Iets met mensen die allemaal verschillende dingen fijn vinden enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.windowsfordevices.com/files/misc/neonode.gif

Dat was hem, die werkte ook met gestures :) Tof ding, alleen veel te laat op de markt gebracht.
Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:11:
[...]

Jep. Kun je steeds meer en kleiner informatie op het scherm toveren. Meer, kleiner... meer, kleiner... kleiner... hee fuck, waar is mijn vergrootglas? :+

* Stereotomy kijkt door zijn vergrootglas en ziet haarscherpe, leesbare letters. Yeah. Stoerrrrrr. 8-)
Ik heb dus zo'n 320*480 @ 3.8" scherm, maar het kan nog allemaal veel kleiner voordat ik er moeite mee ga krijgen. Oogafwijking van +0.10.

320 * 480 is outdated, VGA is van nu. Kijk bijvoorbeeld naar de Nokia 770, die is gemaakt als echte internet communicator, met de enorme resolutie van 800*480. Kijk, dat is pas mooi spul :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:11:
[...]

tis wel handig voor het overzicht als je grote spreadsheets hebt dat je kunt uitzoemen, de feitelijke afzonderlijke onderdelen wegens je beperkte menselijke oog niet meer exact kunt zien en je telefoon ze nog wel herkenbaar weer geeft. Daar geeft een hoge resolutie weldegelijk een toegevoegde waarde.

Er zijn zat redenen om de resolutie wél op te schalen en eigenlijk maar 2 om dit niet te doen: kosten en stroomverbruik. Dit 2e valt zeer mee, aangezien de grootste stroomkostenpost nog altijd de fysieke grootte van je schermpje zal zijn itt de feitelijke resolutie. Het 1e zal, zoals alles in de pc industrie, mee schalen met de ontwikkeling waardoor hoge resolutie schermpjes over een paar jaar ook geen drol meer kosten.

Conclusie die je zal moeten trekken is dat hogere resoluties inderdaad de toekomst is voor handhelds en dat de i-phone hier zich inderdaad , zelfs tegen het ligt van toestellen al geruime tijd op de markt, absoluut niet positief onderscheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:13:
Feit is dat apple geen apparaat specifiek voor jou zal maken RoD, en ook niet voor jan, en piet en weet ik veel. Tweakers zullen altijd wel hun gading vinden in de meer gespecialiseerde dingen die nokia of wat dan ook biedt. Ik wil gewoon gemakkelijk kunnen interageren met zoiets. (voor het serieuze werk gebruik ik toch wel een computer uiteraard, wat wil je nu helemaal kunnen doen met zoiets) En met mij zijn er veel. Ik spreek hier dan ook over de doorsnee consument, de grootste gemene deler. En daar probeert een bedrijf als apple zoveel mogelijk voor te ontwerpen. Alle soorten doelgroepen tevreden houden om niet vier verschillende apparaten in hun aanbod te moeten hebben. Die allemaal op hun manier moeten ondersteund worden en met alle problemen van dien.

Spijtig maar zo is het nu éénmaal. En ja, alles wat ik type is uit persoonlijke overtuiging. Ik ga niet telkens schrijven: 'ik denk dat... en ik denk dat dit zus en zo'. Ik schrijf meteen: dit is een vervanger van een pda. Gezien het feit dat ik het vanuit een persoonlijk standpunt schrijf verwoordt dat meteen mijn mening. Geen feit. Sommigen kunnen daar het onderscheid blijkbaar niet goed tussen maken. Ik poneer geen waarheden, alleen vanuit mezelf gepercipieerde overtuigingen
Nee prima hoor. Dat is wat ik ook wil zeggen, alleen vanuit een ander perspectief. De verafgoding die hier neer wordt gezet vind ik echter wel zwaar overdreven.
Eswip schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:14:
[...]

Iets met mensen die allemaal verschillende dingen fijn vinden enzo...
Precies, dat zeg ik dus? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik spreek hier dan ook over de doorsnee consument, de grootste gemene deler.
Ik vrees dat je zowel niet voor de doorsnee consument, noch de grootste gemene deler spreekt. Ik denk dat je voor technology geeks spreekt, de doorsnee Tweaker. Waarom? Omdat...
En daar probeert een bedrijf als apple zoveel mogelijk voor te ontwerpen.
... Apple met de iPhone zichzelf in een nichemarkt wil positioneren en daar een flinke hap uit de taart te nemen. De iPhone is geen iPod. De iPhone zal de business Smartphonemarkt waar bijv. RIM met de Blackberries in actief is totaal niet aanspreken. Denk dan alleen al aan het gemis van Office ondersteuning. Daarom reageren de meeste PDA sites nogal lacherig op de lichte beurscrash van RIM gisteren. Totaal ongepast, het zijn twee verschillende markten.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:17:
[...]

tis wel handig voor het overzicht als je grote spreadsheets hebt dat je kunt uitzoemen, de feitelijke afzonderlijke onderdelen wegens je beperkte menselijke oog niet meer exact kunt zien en je telefoon ze nog wel herkenbaar weer geeft. Daar geeft een hoge resolutie weldegelijk een toegevoegde waarde.
Daar ben ik het ook ontzettend mee eens, dat bijv. een 160x120 @ 3.5" scherm lekker blokkerig en weinig ruimte biedt aan informatie, maar er zijn hier mensen die denken dat the sky the limit is wat betreft ppi voor schermen, en daarbij de realiteit uit het oog verliezen.

Niet alleen qua kosten, maar ook het praktisch nut, met het onderscheidend vermogen van het menselijk oog en brein voorop. 3200x4800 @ 3.5" inch heeft echt werkelijk totaal geen nut. Spaar je de moeite en de kosten en ontwikkel iets anders met een lagere resolutie. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 21:23 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:20:
[...]

Daar ben ik het ook ontzettend mee eens, dat bijv. een 160x120 @ 3.5" scherm lekker blokkerig en weinig ruimte biedt aan informatie, maar er zijn hier mensen die denken dat the sky the limit is wat betreft ppi voor schermen, en daarbij de realiteit uit het oog verliezen.

Niet alleen qua kosten, maar ook het praktisch nut, met het onderscheidend vermogen van het menselijk oog en brein voorop. 3200x4800 @ 3.5" inch heeft echt werkelijk totaal geen nut. :)
Nokia 770, 4.18" scherm met een 800*480 resolutie. Heb ik nog niemand over horen klagen?

Het heeft zeker nut, wat dacht je van 480p DVD's op je iPhone kijken? Is nog altijd beter dan blokkerige QVGA beelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tuurlijk, wel realistisch blijven :p maar opteren dat 3200x4800 @ 3,5 inch (reintroductie gameboy vergrootglas?:P) nuttig is is net zo onrealistisch als aanhangen dat reso's boven 320x480 weinig nut hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:23:
[...]

Nokia 770, 4.18" scherm met een 800*480 resolutie. Heb ik nog niemand over horen klagen?
Goed dat je dit aangeeft: de hoeveelheid pixels verhogen heeft op een gegeven moment alleen zin als je het schermoppervlakte ook vergroot. Met andere woorden: alleen de ppi alsmaar blijven verhogen heeft op een gegeven moment geen zin meer. Waarom denk je dat er geen 1600x1200 @ 12" schermen te koop zijn?

Denk je dat 4.18" met 1600*960 nuttig is? Ja? Okee, en 4.18" met 3200*1920? Nou? Etc. Het onderscheidend vermogen van het menselijk oog (ook die van jou) houdt een keer op hoor. En moet je een loep erbij pakken. :D

En daarbij zijn we weer terug bij af: de resolutie die Apple gekozen heeft, 320x480 @ 3.5" is imho een positieve afweging.
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:23:
tuurlijk, wel realistisch blijven :p maar opteren dat 3200x4800 @ 3,5 inch (reintroductie gameboy vergrootglas?:P) nuttig is is net zo onrealistisch als aanhangen dat reso's boven 320x480 weinig nut hebben :)
Oh nee, ik zeg niet dat alles boven 320x480 geen nut heeft! 8)7 Dat heb ik nergens gezegd. Ik heb gezegd dat 320x480 @ 3.5" inch alles al heel scherp is, en dat je dat best voor de mooi kunt verhogen, maar dat er op een gegeven moment een limiet op zit dat het nog nut heeft! Domweg de ppi verhogen heeft dan geen zin meer.

En omdat er een paar mensen daarop weer gingen reageren dat ppi verhogen *altijd* zin heeft, dacht ik van: 8)7

Snappie? ;) :>

[ Voor 37% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 21:35 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 15:54

sjaakaq

It might get loud

Over het scherm:wellicht heeft het inderdaad "grafisch" gezien weinig zin, al ziet alles er wat smoother uit.

Maar wie weet heeft dit te maken met de precisie van het touchscreen? Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar het lijkt me dat een hogere "ppi-resolutie" een naukeuriger touchscreenresultaat oplevert, of niet?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Maar wie weet heeft dit te maken met de precisie van het touchscreen? Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar het lijkt me dat een hogere "ppi-resolutie" een naukeuriger touchscreenresultaat oplevert, of niet?
Nee, de touchscreen en het scherm zelf zijn eigenlijk twee afzonderlijke apparaten. Daarom moet je touchscreens ook altijd calibreren bij het eerste gebruik, en wanneer de touchscreen soms wegdrift. :)

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:17:... Apple met de iPhone zichzelf in een nichemarkt wil positioneren en daar een flinke hap uit de taart te nemen.
Een nichemarkt? Je maakt een grapje zeker, dat was misschien de marketing strategie van apple in 1990. Anno 2001 is Apple gewoon gaan mikken op de breezahmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 14:30
Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:36:
[...]

Nee, de touchscreen en het scherm zelf zijn eigenlijk twee afzonderlijke apparaten. Daarom moet je touchscreens ook altijd calibreren bij het eerste gebruik, en wanneer de touchscreen soms wegdrift. :)
Je hebt gelijk het zijn twee afzonderlijke apparaten. Maar ik denk dat de touchscreentechniek toch heel anders is, dus bijv. callibreren zal niet meer nodig zijn.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:39:
[...]
Een nichemarkt? Je maakt een grapje zeker, dat was misschien de marketing strategie van apple in 1990. Anno 2001 is Apple gewoon gaan mikken op de breezahmarkt.
Met de iPods, zeker, eens. Zeker toen met de iPod shuffle, en nu iPod Nano.

Maar op dit moment, en de eerste paar jaar, zeker niet met de iPhone. Veel en veels te duur. Wel realistisch blijven dat je vader, je vriendin, je oma misschien geen 700 EUR willen uitgeven aan een ding waarvan alleen jij weet hoe het werkt. :)

Nichemarkt. Young, tech-savvy consumers. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stereotomy op 10-01-2007 21:42 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Hoedje schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:39:
[...]

Je hebt gelijk het zijn twee afzonderlijke apparaten. Maar ik denk dat de touchscreentechniek toch heel anders is, dus bijv. callibreren zal niet meer nodig zijn.
Wie weet :D Ik ben heel benieuwd. Heb me altijd geergerd aan traditionele touchscreens, dat ze maar 1 spot tegelijk herkennen. Zeer zeker een nuttige innovatie. Goedzo Apple! Foei Palm en al die anderen. ;)

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:41:
Wel realistisch blijven dat je vader, je vriendin, je oma misschien geen 700 EUR willen uitgeven aan een ding waarvan alleen jij weet hoe het werkt. :)
Ik reken doorgaans mijn vader, vriendin en oma ook niet bepaald tot de breezahmarkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:43:
[...]
Ik reken doorgaans mijn vader, vriending en oma ook niet bepaald tot de breezahmarkt ;)
:D

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:43:
[...]
Ik reken doorgaans mijn vader, vriending en oma ook niet bepaald tot de breezahmarkt ;)
Maar ik neem wel aan dat ze meer geld hebben dan een gemiddelde breezah. Oftewel: Dat lijkt me dus niet de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 15:07

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Ik kan niet anders zeggen dat Apple me weer eens echt heeft verrast. Wat een geweldig ding zeg. Een PDA/Telefoon met het -misschien wel- beste OS ter wereld.

Grote maar; waarom is dat ding niet gelijk in de Applestores beschikbaar? Dat vond ik altijd zo sterk van ze, geheim houden tot het laatste moment en dan -bang- available in stores today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
notgib schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:47:
Ik kan niet anders zeggen dat Apple me weer eens echt heeft verrast. Wat een geweldig ding zeg. Een PDA/Telefoon met het -misschien wel- beste OS ter wereld.

Grote maar; waarom is dat ding niet gelijk in de Applestores beschikbaar? Dat vond ik altijd zo sterk van ze, geheim houden tot het laatste moment en dan -bang- available in stores today.
Iets met keuringen en testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
notgib schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:47:
Als je zoveel "cutting edge" technologie in een doosje stopt, kun je gewoon niet aan een wereldwijde (tenzij een papieren) launch beginnen. Dat zie je ook met de Xbox360 en de PS3. In het begin heb je gewoon te maken met veel uitval en opstartproblemen, zeker als het netwerk en de aanbieders hun zaken op orde moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
nils7 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:55:
[...]

Iets met keuringen en testen....
Een nieuwe punt van kritiek.

Het is niet alleen de keuring die Apple allemaal moet regelen. Er komt zo veel meer bij kijken:

• Distribeteurs
• Verkoop punten
• Providers
• Marges
• Concurentie prijs

Enz enz. Ik zie namelijk niet in dat deze telefoon snel geleverd gaat worden, en als ze zeggen dat het rond december zal zijn, dan moet je van februari uitgaan. Dan komt er nog bij of hij alleen in de macshop zal worden verkocht. Als dat zo is dan moet Apple deals gaan maken met de Nederlandse providers. Dit zal uitstel betekenen voor het apparaat.

Mocht ze het bij TPH T4T of BC gaan verkopen, dan moeten ze rekening houden met marges en nog 100 en 1 dingen.

Het is voor een nieuwe speler op de markt erg lastig om tot het werkelijke verkopen te komen. Ik denk dat we dan minstens een jaar verder zijn. :)
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.