Kunnen mensen nu echt geen afstand doen van een gedateerd en prehistorisch concept? Namelijk fysieke knopjes? Ongelooflijk, en dat in een vooruitstrevend 'tweaker-publiek'. Geloof mij maar dat elke volwassen persoon zit te schreeuwen om een interface zoals we die net gezien hebben.
Grote interfaces, dingen die je gemakkelijk kan zien, die je dynamisch kan maken. Niet alle knoppen heb je in dezelfde sectie van de telefoonapplicaties nodig. Maar toch moeten ze er allemaal op, want daarna kan je er niets meer aan veranderen.
En dan maak je een keuze, en dat is dan helemaal geen knoppen meer. Het is het één of het ander he, al de rest is bs. Waarom zou je in hemelsnaam met een dergelijk flexibel invoersysteem nog echte knoppen willen? Alle soorten interfaces zitten erin. Wil je een tobo'tje met T9, dan heb je het, wil je een azerty in landscape, done. (en typen met twee duimen). En dan ga je het hele concept toch niet vern**ken door TOCH weer een paar priengelknopjes erop te zetten. Helemaal niet consequent. En waar moet de consument zich dan op fixeren, de touch knopjes of de echte? Wanneer gebruik je nu de echte... Enz... Dat ding moet gewoon simpel zijn. Krachtig in functionaliteit en zo simpel als maar kan zijn. Om nog maar niets te zeggen over hoe je het ontwerp en design verkracht met die dingen erop.
Geef dat aan je ouders (of gelijk wie die zich niet als een geile ubergeek zit te wanken op een één of ander plastieken onoverzichtelijk en lelijk ding met zoveel mogelijk kleine en niet leesbare knopjes), en ze zullen hier meteen mee overweg kunnen. Meer zelfs, ze zullen 100 keer liever dit principe hebben dan een normale smartphone. Ik vraag mij af wie ooit al eens die toetsenbordjes productief en snel gebruikt heeft. (someone who has a life) Met struise vingers ben je al meteen de klos.
Zoals ik die keynote heb gezien is dit apparaat VER voor op alles wat er ook maar op de markt is en zal komen het volgende jaar. En apple brengt alleen concepten uit die ten volle beproefd en werkbaar zijn. Geen 'consumenten zijn beta testers' attitude. Dus ga er maar van uit dat dit perfect werkt. (ter info, ik heb mijn mac mini verkocht, dus ik ben echt geen apple zealot)
Ik ben jong en technisch onderlegd, en kan zeker overweg met alle soorten soft en hardware, maar ik walg letterlijk van elke smartphone out there. Alleen de aanblik op die hell van die toetsen zorgt ervoor dat ik dat ding zo ver mogelijk weg wil houden. Alsof ik niets beter te doen heb dan daar iets mee leren invoeren. Nerds

. Die grote oppervlakte die dan ingenomen worden door die plastiek prullen zorgt er ook voor dat uw scherm nog eens zoveel kleiner moet, en van confortabele leesbaarheid in een normaal geproportioneerd apparaat is ook geen sprake meer. En de meeste smartphones hebben GEEN touchscreen. Hoe wil je dan ooit een alternatief bieden voor een pda.
Dit ding is alles, pda's hebben geen bestaansreden meer. Een smartphone met betere invoer dan een pda. En het ding is absoluut niet groot. Kijk maar naar de keynote, past perfect in z'n hand. Beeld je in hoeveel groter het had moeten zijn mét toetsenbord en zelfde breedbeeld scherm.
Ik heb lang zitten twijfelen om een psp te kopen voor wat entertainment op de bus of trein. Passief (video) of actief (games) maakt me op zich niet zoveel uit. Games zou mooi meegenomen zijn maar hoeft dus niet per se. Met wat internetten op wifi of wat series kijken ben ik al meer dan tevreden.
Om nog maar niets te zeggen over alle soorten software waarmee je aan de gang kan om de functionaliteit naar eigen voorkeur helemaal uit te breiden zoals je zelf wil. (wat op een psp terecht niet kan). Daarnaast zullen er mogelijk nog wel wat simpele spelletjes voor te downloaden zijn zoals dat voor een iPod ook kan.... Nee hoor, ik hoef geen iPod of psp meer, ik wacht gewoon tot dit hier beschikbaar is. Ik wil het NU!
edit: nog één opmerking. twee weken geleden bedacht ik me nog dat ontwikkelingen in draagbare devices (telefoons gecombineerd met internet en mail en media) bijlange niet snel genoeg gingen. En nu ineens is er een concept dat jaren voor is op al de rest. (en ja, andere devices hebben misschien gelijkaardige mogelijkheden en specs, maar niets zo geïntegreerd en gemakkelijk zoals we dat net gezien hebben)
Dat UMPC concept van microsoft is nog niet eens rijp voor consumenten, en dit heeft het hele umpc idee al helemaal opzij gezet. Niemand zit te wachten op één apparaat wat zowel mobiel als gedockt gebruikt kan worden als hoofdpc, want dat is het idee. En zeker niet als het zo groot en duur is als de gemiddelde umpc. Een vaste desktop en een 'desktop-extensie met mindere functionaliteit maar draagbaar' is meer waar we naar toe gaan. Umpc's zijn gewoon te groot om op die manier gemakkelijk gebruikt te kunnen worden, en te zwaar. Geen concessies aan de desktop en geen concessies aan het mobiele. Een umpc is het van beide zeiden net niet. En dat hebben ze weer goed gezien bij apple. En ja, i want one NOW!
[
Voor 12% gewijzigd door
Verwijderd op 10-01-2007 21:08
]