Dan heb ik een vraagje: hoe zijn de regels in de States ?
De iPhone wordt als ik 't goed mee gekregen heb, voorlopig alleen verkocht met een 2-jarig abonnement. Kun je als buitenlander op vakantie doodleuk een telefoon kopen, een abonnement afsluiten en dan weer verdwijnen ?
Hier in Noorwegen kun je nl. zonder kredietcheck en adres waar je volgens 't bevolkingsregister geregistreerd staat (en dus ook een Noors persoonsnummer hebt) vrijwel geen abonnement afsluiten. Een telefoon die door een provider gesponsord wordt kun je dus óók niet kopen, omdat je het bijbehorende abonnement niet krijgt...
Kun je er wat mee in Europa ?
Vast wel, omdat het toestel op de hier gebruikte frequenties kan werken. Een Amerikaan-op-vakantie-in-Europa kan 'm vast en zeker gebruiken in netwerken waar Cingular (AT&T) een roaming-overeenkomst mee heeft.
Kun je 'm zonder meer gebruiken met bijvoorbeeld een KPN-SIM ? Dát betwijfel ik. Wegens de bindingstijd zal er ongetwijfeld een SIM-lock op zitten.
Bovendien zijn dingen als het werken van visual voicemail afhankelijk van medewerking van de providers, en zolang de telefoon hier niet officieel op de markt is zal dat dus niet werken.
Even @ mensen die klagen over verouderde techniek e.d.:
de telefoons die momenteel gehyped worden als "iPhone killers" -voornamelijk vanwege de indeling van de menu's en het speciale touch-screen, denk ik- zijn de
LG Prada en -wat er volgens mij dan nog 't dichtste bij komt- de
HTC Touch.
Maar als ik daar naar de specs kijk wordt ik een beetje sceptisch: óók geen 3G, óók geen 5 MP camera, een kleiner scherm... en de Prada vind ik persoonlijk niet prettig om mee te werken, hoe ik over de HTC denk weet ik zodra ik 'm op 't werk heb kunnen testen (wij importeren en distribueren telefoons, ik heb vnl. te maken met configuratie en testen of instellingen van de provider werken -zoals SMS en MMS kunnen versturen en ontvangen, internet, streaming video etc.; dus ik zit soms wel een half uur met zo'n ding te puzzelen en proberen, dan krijg je wel een idee of een telefoon "je ligt" of niet.)
Van die toestellen zegt bijna niemand dat ze op basis van hun "verouderde specs" bij voorbaat tot mislukking gedoemd zijn, waarom van de iPhone dan wel ?
Ben zeer benieuwd hoe de iPhone "in 't echt" bevalt, als o.a. de synchronisatie met mijn iBook beter werkt dan met mijn Nokia's -hoewel dat echt niet slecht werkt- zou ik misschien wel genegen zijn er ééntje aan te schaffen.
edit: minder goed lopende zin aangepast