Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 68.079 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:55
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:30:
Ik heb bij mijn vorige werkgever cursussen gevolgd waar ik zo'n 2000 euro voor heb terug moeten betalen omdat ik van baan wisselde. Is die ook aftrekbaar?
Als je slim was had je met je nieuwe werkgever daarover moeten praten :)

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

paella schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 22:38:
[...]

Als je slim was had je met je nieuwe werkgever daarover moeten praten :)
Da's helemaal waar, maar om op de vraag terug te komen, ja dat is aftrekbaar als studiekosten, tenzij je nieuwe werkgever dit weer heeft overgenomen voor je.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

simsi000 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 21:42:
Vraagje:

Ik heb naast mijn full-time dienstverband een eenmanszaak. Uiteraard heb ik alles van mijn jaaropgaaf overgenomen in de aangifte. Voor mijn eenmanszaak doe ik ook apart (4x per jaar) een belastingaangifte. Moet ik nu in het T-biljet de winst die ik met mijn onderneming heb verzameld in 2006, ook opgeven in het T-biljet als "neveninkomsten" oid?
Je haalt nu vanalles door elkaar. De aangifte die je 4 keer per jaar doet is je aangifte omzetbelasting, dat staat helemaal los van je aangifte inkomstenbelasting.
Ik zou je aanraden eens even met een belastingadviseur te gaan praten over je fiscale mogelijkheden en gevolgen. Om alvast wat antwoorden te geven op je vragen: Als je eenmanszaak kwalificeert als winst uit onderneming kun je dat niet kwijt op een T-biljet, dan heb je een O-biljet nodig, maar als het goed is heb je daarvoor al een login en wachtwoord ontvangen van de Belastingdienst nadat je je als startend ondernemer hebt aangemeld. Voor je onderneming moet je een jaarrekening maken en die kun je vervolgens in het O-biljet verwerken. Als je in 2006 meer dan 1225 uur aan je onderneming hebt besteed, dan heb je recht op zelfstandigenaftrek verhoogd met startersaftrek.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
simsi000 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 21:42:
Vraagje:

Ik heb naast mijn full-time dienstverband een eenmanszaak. Uiteraard heb ik alles van mijn jaaropgaaf overgenomen in de aangifte. Voor mijn eenmanszaak doe ik ook apart (4x per jaar) een belastingaangifte. Moet ik nu in het T-biljet de winst die ik met mijn onderneming heb verzameld in 2006, ook opgeven in het T-biljet als "neveninkomsten" oid?
Ik neem aan dat je vier keer omzetbelastingaangifte hebt gedaan, dit heeft niets te maken met de inkomstenbelastingaangifte. Jij moet voor 2006 een winst-aangifte doen (en daar kan je dan ook je inkomsten uit je baan aangeven).

Voor je eenmanszaak kan je ook dingen genieten als investeringsaftrek (als je in een jaar tijd meer dan 2000 euro ex btw hebt geinvesteerd, waarbij iets pas als investering kan aangemerkt worden als het meer dan 450 euro ex btw heeft gekost)

Voor zelfstandigenaftrek kom je denk ik niet in aanmerking omdat je een fulltime (?) baan ernaast hebt en voor die aftrek moet je meer dan 1225 uur op jaarbasis in je onderneming hebben gestoken (en dan moet het ook nog eens meer dan 50% zijn van je totale werken (eenmanszaak + loondienst) uren in een jaar.

Waar je misschien wel voor in aanmerking kom is de KOR wat inhoudt dat als je per saldo (af te dragen OB - te vorderen OB) minder dan 1883 aan btw moet afdragen in een heel jaar je dat grotendeels terug kan krijgen.

Succes!

Edit: moet iets sneller leren typen :')

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HenkieNL schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 22:45:
[...]

Da's helemaal waar, maar om op de vraag terug te komen, ja dat is aftrekbaar als studiekosten, tenzij je nieuwe werkgever dit weer heeft overgenomen voor je.
Ja, ik ben niet snugger geweest. Ik begon er pas over bij de nieuwe werkgever NADAT ik al was begonnen in m'n proeftijd. En toen deed hij alsof z'n oren verstopt zijn. Maar in elk geval, ik kan dus gewoon die 2000 gewoon helemaal aftrekken van de belasting? Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik wil het wel zeker weten hoe en wat, want terugbetalen met rente zie ik niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:33:
[...]

Ja, ik ben niet snugger geweest. Ik begon er pas over bij de nieuwe werkgever NADAT ik al was begonnen in m'n proeftijd. En toen deed hij alsof z'n oren verstopt zijn. Maar in elk geval, ik kan dus gewoon die 2000 gewoon helemaal aftrekken van de belasting? Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik wil het wel zeker weten hoe en wat, want terugbetalen met rente zie ik niet zo zitten.
Je moet nog wel rekening houden met het drempelbedrag van 500 euro. Je hebt dus een aftrekpost van 1500 euro op je verzamelinkomen...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Backpacker schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:42:
[...]

Je moet nog wel rekening houden met het drempelbedrag van 500 euro. Je hebt dus een aftrekpost van 1500 euro op je verzamelinkomen...
Ja, thanks. Ik had het daarnet in de belastingapplicatie nog eens bijgewerkt met dat bedrag...de drempel gaat daarvanaf en dan hou ik inderdaad een aftrekpost van 1500 over. Dit is echter de eerste keer dat ik studieschuld terugbetaal van werk (voorheen altijd gratis) daarom ben ik ietwat huiverig voor deze mogelijkheid via de belasting. Kan me bijna niet voorstellen dat je cursussen van werk kan aftrekken. In de voorbeelden die de Belastingdienst geven hebben ze het vaak over IBG-gerelateerde studies zoals HBO en dergelijke, maar niet certificaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:46:
[...]

Ja, thanks. Ik had het daarnet in de belastingapplicatie nog eens bijgewerkt met dat bedrag...de drempel gaat daarvanaf en dan hou ik inderdaad een aftrekpost van 1500 over. Dit is echter de eerste keer dat ik studieschuld terugbetaal van werk (voorheen altijd gratis) daarom ben ik ietwat huiverig voor deze mogelijkheid via de belasting. Kan me bijna niet voorstellen dat je cursussen van werk kan aftrekken. In de voorbeelden die de Belastingdienst geven hebben ze het vaak over IBG-gerelateerde studies zoals HBO en dergelijke, maar niet certificaten.
Zolang het studies/cursussen zijn die bedoeld zijn om uiteindelijk inkomen mee te verwerven (dus geen cursus pottenbakken, behalve als je een potten bakt voor je werk), mag je ze aftrekken. Ook als je er een gedeeltelijke vergoeding van je werkgever voor krijgt mag dat, maar dan moet je de kosten natuurlijk wel verminderen met de vergoeding die je hebt gekregen (en dan natuurlijk de 500 euro grens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Backpacker schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:51:
[...]

Zolang het studies/cursussen zijn die bedoeld zijn om uiteindelijk inkomen mee te verwerven (dus geen cursus pottenbakken, behalve als je een potten bakt voor je werk), mag je ze aftrekken. Ook als je er een gedeeltelijke vergoeding van je werkgever voor krijgt mag dat, maar dan moet je de kosten natuurlijk wel verminderen met de vergoeding die je hebt gekregen (en dan natuurlijk de 500 euro grens).
Prima, dan is het in orde. Als ik de berekening zo zie in de belastingapplicatie krijg ik er dan alsnog iets van 800 netto van terug. Scheelt weer. Natuurlijk komt er heffing bij, maar dan is het toch beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Strider schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 18:47:
In mijn jaaropgave staat:

Ingehouden bedrage zorgverzekeringswet.
€xxx

Kan ik dit bedrag ook als aftrekpost opgeven, zoja bij welke post :)
Ja dat mag, net als de premie de je betaald heb voor je ziektekosten verzekering.
Standaard mag je per persoon 1015 euro opgeven. Alles wat je meer betaald heb geef je dus op als aanvullende verzekering.

Op de site van de NCFS staat een leuke pdf met allerlei tips met posten die je mag aftrekken in verband met ziekte kosten.
http://www.ncfs.nl//docum...%20Belastingen%202006.pdf

Verder is er nog een site met tips (2, maar ik heb de indruk hetzelfde).
http://www.belastingvoordeelvoorchronischzieken.nl/
http://www.belastingvoordeelvoorgehandicapten.nl/

en bij de belastingdienst zelf
http://www.belastingdienst.nl/download/1366.html

De drempel is hoog voor ziektekosten, maar ik ben er toch ruim boven gekomen mbv van al die tips. :P

[ Voor 17% gewijzigd door hjs op 16-03-2007 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:19
Strider schreef:
In mijn jaaropgave staat:

Ingehouden bedrage zorgverzekeringswet.
€xxx

Kan ik dit bedrag ook als aftrekpost opgeven, zoja bij welke post
hjs schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 09:53:
[...]

Ja dat mag, net als de premie de je betaald heb voor je ziektekosten verzekering.
Standaard mag je per persoon 1015 euro opgeven. Alles wat je meer betaald heb geef je dus op als aanvullende verzekering.
Ik dacht dat je de op je loonstrookje vermelde 'Ingehouden bedrage zorgverzekeringswet' moet invullen bij 'inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet' in dat zelfde scherm (rekenvoorbeeld) en niet bij 'premie aanvullende zorgverzekering'?
http://www.belastingdienst.nl/variabel/zorgverzekeringswet/

[ Voor 16% gewijzigd door DeadMetal op 16-03-2007 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Eh, waar je het precies allemaal neerzet weet ik zo niet uit mijn hoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De drempel is hoog voor ziektekosten, maar ik ben er toch ruim boven gekomen mbv van al die tips. :P
Ik stond na 't berekenen van basis, aanvullend en Ingehouden Zvw kiet en kreeg niks terug omdat ik 90 euro onder de drempel uit kwam. Toen heb ik mijn eigen bijdrage aan ziektekosten mee gerekend van 445 euro en kwam ik alsnog 355 euro boven de drempel. Ik had namelijk een dikke tandartsrekening van 1350 euro waarvan ik niet alles terug kreeg na declaratie. Scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
[...]

Je mag niet zomaar de rest als aanvullend opgeven. Het bedrag voor de basis premie is inderdaad vastgesteld op €1.015,- als je basisi premie bijv. 90 euro per maand en je aanvullende premie 15 euro per maand mag je voor de basis 1015 euro opvoeren (ipv de 1080 die je betaald hebt) en als aanvullend die 12 x 15 = 180 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Backpacker schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 19:37:
[...]

Je mag niet zomaar de rest als aanvullend opgeven. Het bedrag voor de basis premie is inderdaad vastgesteld op €1.015,- als je basisi premie bijv. 90 euro per maand en je aanvullende premie 15 euro per maand mag je voor de basis 1015 euro opvoeren (ipv de 1080 die je betaald hebt) en als aanvullend die 12 x 15 = 180 euro
Mhhh, zo heeft de man van de financiele administratie het me voorgerekend toen ik hem vroeg wat ik betaald had aan premie in 2006 (had het oude polisblad al bij het oud papier gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
hjs schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 21:23:
[...]

Mhhh, zo heeft de man van de financiele administratie het me voorgerekend toen ik hem vroeg wat ik betaald had aan premie in 2006 (had het oude polisblad al bij het oud papier gedaan).
Dat is je dus verkeerd verteld, anders zou het ook bullshit zijn dat ze een standaard bedrag hebben gesteld, want dan zou je gewoon je totale kosten van de verzekering kunnen opgeven en hoeft er geen verschil te zijn tussen standaard en aanvullende premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Zou het ook kunnen dat de standaard premie via het werkgevers collectief onder die 1015 euro zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 22:15:
Zou het ook kunnen dat de standaard premie via het werkgevers collectief onder die 1015 euro zit ?
Bij de belastingdienst zeggen ze in 1 van hun PDF's dat je bij de basispremie gewoon 1015 in moet vullen, ongeacht hoeveel je werkelijk aan basispremie hebt betaald. Daarna vul je je aanvullende premie in. Dus 12 x maandelijkse aanvullende verzekering. In mijn geval 1015 basis en 12x23 aanvullend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben druk bezig met de aangifte en vraag me af of ik de volgende gift kan opvoeren. Ik heb namelijk samen met wat anderen meegedaan aan een actie voor een ontwikkelingsorganisatie en de opbrengst van die actie heb ik overgemaakt vanaf mijn bankrekening naar de rekening van de ontwikkelingsorganisatie. Ik vermoed van niet, maar zou het mogen dat ik dit totaalbedrag opvoer als gift?
In dit totaalbedrag zitten "sponsorgelden" van degene die mij gesponsord hebben, maar ook geld van mijzelf. Als ik het totaalbedrag niet op kan voeren, kan ik dan wel mijn eigen bijdrage opvoeren, ookal staat dit niet gespecificeerd op het bankafschrift (maar wel op de sponsorformulieren) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:19:
Ik ben druk bezig met de aangifte en vraag me af of ik de volgende gift kan opvoeren. Ik heb namelijk samen met wat anderen meegedaan aan een actie voor een ontwikkelingsorganisatie en de opbrengst van die actie heb ik overgemaakt vanaf mijn bankrekening naar de rekening van de ontwikkelingsorganisatie. Ik vermoed van niet, maar zou het mogen dat ik dit totaalbedrag opvoer als gift?
In dit totaalbedrag zitten "sponsorgelden" van degene die mij gesponsord hebben, maar ook geld van mijzelf. Als ik het totaalbedrag niet op kan voeren, kan ik dan wel mijn eigen bijdrage opvoeren, ookal staat dit niet gespecificeerd op het bankafschrift (maar wel op de sponsorformulieren) ?
Ik denk dat je er wel mee weg komt, of het ook mag is een tweede.

Zo had ik vroeger een leraar op school die de totale opbrengst van één of andere actie altijd verdubbelde. Hij kreeg de opbrengst op zijn rekening en maakte de opbrengst*2 over naar het betreffende goede doel. Deze opbrengst*2 voerde hij op als aftrekpost waardoor het hem netto nagenoeg niets kostte. Het goede doel had echter wel flink wat extra geld.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:52:
[...]
Ik denk dat je er wel mee weg komt, of het ook mag is een tweede.

Zo had ik vroeger een leraar op school die de totale opbrengst van één of andere actie altijd verdubbelde. Hij kreeg de opbrengst op zijn rekening en maakte de opbrengst*2 over naar het betreffende goede doel. Deze opbrengst*2 voerde hij op als aftrekpost waardoor het hem netto nagenoeg niets kostte. Het goede doel had echter wel flink wat extra geld.
Maar ja, valt dat niet op? Ik heb nog nooit giften gehad boven de drempel. En als ik hem nu wel als gift opvoer, dan krijg ik zo'n 1000 euro meer...Beetje verdacht?

Hoe zit het eigenlijk als de BD er niet mee akkoord gaat? Krijg je dan een boete naast dat wat je terug moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:09:
[...]

Maar ja, valt dat niet op? Ik heb nog nooit giften gehad boven de drempel. En als ik hem nu wel als gift opvoer, dan krijg ik zo'n 1000 euro meer...Beetje verdacht?

Hoe zit het eigenlijk als de BD er niet mee akkoord gaat? Krijg je dan een boete naast dat wat je terug moet betalen?
Waarom bel je de BD niet even op met deze vraag. Die kunnen het je vast wel vertellen. Ik denk niet dat de alarmbellen bij de BD meteen gaan loeien bij een bedrag van €1000 dus wat dat betreft.

Wat er gebeurd als de BD niet akkoord gaat kun je misschien beter aan Guus H. vragen. Die heeft er een voorwaardelijke celstraf aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

argro schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:54:
[...]
Misschien kun je hier iets mee. Ben wel benieuwd hoe deze regeling precies werkt.

Het idee is volgens mij dat aftrekposten door bijvoorbeeld chronische ziekte die, door een te laag inkmomen, niet "verzilverd" kunnen worden alsnog uitbetaald worden.

Hou ons op de hoogte. Ik heb zelf ook een aftrekpost van mijn ziektekosten die ik niet kan verzilveren. De heffingskorting is namelijk al ruimschoots voldoende om geen belasting te hoeven betalen.
Dat was de pagina die ik ook al was tegengekomen. Ik heb hier wat papieren over liggen waarin het allemaal helder uitgelegd staat. Het is voor mij/ons waarschijnlijk niet interessant genoeg, ik kies er denk ik voor om alle buitengewone uitgaven aan mijn vrouw toe te wijzen (die geen inkomen had in 2006), waardoor haar inkomen negatief wordt en het bedrag wordt meegenomen naar dit jaar, waarin ze wel werkt en het nu dus wel allemaal kan aftrekken.

Als iemand meer wil weten over die verzilveringsregeling, geef even een gil, dan maak ik een samenvatting.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-08 22:55
Ik had vorige jaar iets ingevuld bij de belasting aangifte. En moest ik opeens €500 betalen ipv iets terugkrijgen. Kan dat?
Dit jaar durf ik niets meer in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
chunyu schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:19:
Ik had vorige jaar iets ingevuld bij de belasting aangifte. En moest ik opeens €500 betalen ipv iets terugkrijgen. Kan dat?
Ja, dat kan. Waarom zou het niet kunnen. Heb je ook wat meer details (wat is iets bijvoorbeeld)? Waarom zou je nu geen aangifte doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
chunyu schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:19:
Je heb "iets" ingevuld... :? Je moet niet "iets" invullen, je moet het goed invullen. Dan kan het zijn dat je teveel belasting hebt betaald, of je hebt aftrekposten en dan krijg je wat terug. In andere gevallen kun je teweinig belasting betaald hebben, of je krijgt niks terug. Alles kan en het hangt gewoon van je persoonlijk omstandigheden af. Belastingaangifte doen betekent niet dat je "recht" hebt op teruggave ofzoiets.
Wanneer je bericht hebt ontvangen dat je aangifte moet doen, zul je wel moeten. Anders kun je het laten, maar dat betekend niet dat je dan geen aanslag kunt krijgen... >:)

Net voor m'n ouders ingevuld.. die krijgen zo'n 550 terug als het goed is, dankzij wat aftrekposten voor medische hulpmiddelen (bril) e.d.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomsk schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:38:
Net voor m'n ouders ingevuld.. die krijgen zo'n 550 terug als het goed is, dankzij wat aftrekposten voor medische hulpmiddelen (bril) e.d.
Goed dat je het daar over hebt. Ik heb niet bepaald dure lenzen, maar toch 70 euro per jaar. Ik moet die denk ik ook wel op kunnen geven als aftrekpost. Mijn zorgverzekeraar vergoedt alleen lenzen van bepaalde winkels, de winkel die ik gebruik daaronder niet inbegrepen. De bonnetjes gooi ik trouwens gelijk weg, dus ik heb helaas geen bewijs, maar ik kan in geval van nood denk ik wel de historie opvragen bij m'n opticien. Iemand die dat ook heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben de aangifte van mijn ouders aan het invullen, mijn vader is vervroegd met pensioen gegaan, nu staat op zijn jaaropgave zowel een bedrag bijdrage zorgverzekeringswet als een vergoeding zorgverzekeringswet, via mijn werk weet ik dat de bijdrage aftrekbaar is, hoe zit het met de vergoeding, ze zijn allebei hetzelfde bedrag.. bij voorbaat dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

De vergoeding ZVW is onderdeel van het loon en valt onder de inkomsten uit dienstbetrekking (is als het goed is ook verwerkt daaronder in de jaaropgaaf) De bijdrage kan opgegeven worden bij de buitengewone uitgaven onder het kopje inkomensafhankelijk bijdrage zvw. Of dat daadwerkelijk een aftrekpost oplevert is even de vraag, er is namelijk ook een inkomensafhankelijke drempel (die wordt automatisch berekend)

Zelf heb ik zojuist de aangifte maar eens verstuurd. Gebruik gemaakt van een restant persoonsgeoden aftrek. Het blijkt alleen een soort bugje te zijn dat deze niet wordt weergegeven bij iemand met een inkomen van 0. Meteen erna een gewijzigde voorlopige teruggave over 2007 verstuurd waarin het restant persoonsgebonden aftrek zit verwerkt.

[ Voor 29% gewijzigd door Rudedadude op 17-03-2007 19:54 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:28:
De vergoeding ZVW is onderdeel van het loon en valt onder de inkomsten uit dienstbetrekking (is als het goed is ook verwerkt daaronder in de jaaropgaaf) De bijdrage kan opgegeven worden bij de buitengewone uitgaven onder het kopje inkomensafhankelijk bijdrage zvw. Of dat daadwerkelijk een aftrekpost oplevert is even de vraag, er is namelijk ook een inkomensafhankelijke drempel (die wordt automatisch berekend)
Dus dat bedrag mag ik niet optellen bij het bedrag voor de inkomensafhankelijke bijdrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Nee, maar wel bij overige uitgave en dan klikken op rekenhulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Nee, dan zou je het bedrag toch dubbeltellen? Iedereen die werkt betaalt een bijdrage zvw. Die is inkomensafhankelijk en kan je opgeven bij je buitengewone uitgaven. Deze bijdrage wordt echter standaard vergoed door je werkgever (je ontvangt het eigenlijk bovenop je gewone loon) en is voor de belastingdien dus een onderdeel van je loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Het wordt er allemaal niet makkelijker op met al die wijzigingen :|

Maar ook zonder wijzigingen kan ik iets niet volgen.
M'n vrouw en ik verdienen beiden, we zijn gehuwd (in gemeenschap van goederen), we zijn dus fiscale partners voor zover ik weet, we hebben een kind van 2,5 jaar. Kind woont uiteraard gewoon bij ons. We ontvangen kinderbijslag voor onze dochter.
Omdat we werken en een kind hebben, hebben we dus recht op combinatiekorting.
Maar....

M'n vrouw verdient minder dan ik en zou dan dus aanspraak moeten kunnen maken op de aanvullende combinatiekorting volgens mij:
Aanvullende combinatiekorting
U heeft recht op de aanvullende combinatiekorting onder de volgende voorwaarden:

- U had in 2006 recht op de combinatiekorting.
- U had in 2006 geen fiscale partner of u had wel een fiscale partner en u had minder inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst uit onderneming of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) dan uw fiscale partner.

De aanvullende combinatiekorting is 608 (of 290 als u 65 jaar of ouder was).
Ik zie echter níet de optie om 'aanvullende combinatiekorting' te selecteren bij m'n vrouw. Waar gaat dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De aanvullende combinatiekorting wordt automatisch berekend. Kijk maar eens naar wat je extra terug krijgt als je combinatiekorting aanvinkt. Dat bedrag is inclusief de aanvullende als je er recht op hebt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Thanx... dat is het ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:43
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:19:
Ik denk wel dat je dit belastingtechnisch gezien kan doen. Je kan het zo zien dat die ´anderen´ jou in dit geval jou (ter goeder trouw) een schenking hebben gedaan en met de som van die schenkingen heb jij een gift gedaan die fiscaal aftrekbaar is. (Voorwaarde hierbij is wel dat deze schenkingen per stuk kleiner zijn dan 2648 euro, anders ben jij hier belasting over verschuldigd.)
Of dit moreel verantwoord gedrag is, is natuurlijk een tweede ;) Persoonlijk zou ik alleen het door mezelf geschonken bedrag aftrekken, wat je zelf verderop ook al voorstelde. Je hebt hier voldoende bewijs van in de vorm van het bankrekeningafschrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sverzijl schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:01:
[...]

Ik denk wel dat je dit belastingtechnisch gezien kan doen. Je kan het zo zien dat die ´anderen´ jou in dit geval jou (ter goeder trouw) een schenking hebben gedaan en met de som van die schenkingen heb jij een gift gedaan die fiscaal aftrekbaar is. (Voorwaarde hierbij is wel dat deze schenkingen per stuk kleiner zijn dan 2648 euro, anders ben jij hier belasting over verschuldigd.)
Of dit moreel verantwoord gedrag is, is natuurlijk een tweede ;) Persoonlijk zou ik alleen het door mezelf geschonken bedrag aftrekken, wat je zelf verderop ook al voorstelde. Je hebt hier voldoende bewijs van in de vorm van het bankrekeningafschrift.
Dus als ik voor het einde van dit jaar me bezittingen in giften (tot 2648 euro) verspreid aan me vriendkring betaal ik hier geen belastign over O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Viper® schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:59:
[...]

Dus als ik voor het einde van dit jaar me bezittingen in giften (tot 2648 euro) verspreid aan me vriendkring betaal ik hier geen belastign over O-)
Jij haalt schenkingen en giften door elkaar. Lees de post van sverzijl nog maar eens goed door.

Hij zegt dat de gift aftrekbaar is. Deze gift bestaat uit schenkingen. Deze schenkingen mogen niet groter zijn dan €2648, anders betaal je belasting over deze schenkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Schenkingen moet je voor 1 maart in het jaar na de schenking hebben aangegeven bij de Belastingdienst. Als je nog een schenking uit 2006 van of aan bijvoorbeeld een familielid wilt aangeven, ben je nu dus te laat. De truc van sverzijl gaat dus niet op. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Tomatoman op 19-03-2007 13:12 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Maar als ik dit jaar me halve kapitaal schenk aan andere mensen en zo onder de belastingdrempel kom te liggen.

Dan kan ik dit bij de 2007 aangifte gewoon opgeven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Viper® schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:26:
Maar als ik dit jaar me halve kapitaal schenk aan andere mensen en zo onder de belastingdrempel kom te liggen.

Welke drempel? Geld wat je aan andere mensen schenkt kun je nergens van aftrekken volgens mij. (Uitzonderingen daargelaten, studerende kinderen die geen recht meer op stufie hebben bijvoorbeeld)

Giften kun je alleen aftrekken wanneer je geld overmaakt naar een goed doel, vrienden en familie vallen hier niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
tomatoman schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:09:
Schenkingen moet je voor 1 maart in het jaar na de schenking hebben aangegeven bij de Belastingdienst. Als je nog een schenking uit 2006 van of aan bijvoorbeeld een familielid wilt aangeven, ben je nu dus te laat. De truc van sverzijl gaat dus niet op. :)
Schenkingen lager dan 2648 hoef je volgens mij niet te hebben aangegeven (kan het zo snel niet vinden in ieder geval).

[edit]wel gevonden :
http://www.belastingdiens...schenken/schenken-25.html
Aangifte hoeft u alleen te doen als de waarde van de schenking boven de vrijstelling komt of als een aangiftebiljet is uitgereikt.
Viper® schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:26:
De enige belasting over je kapitaal (hoger dan 39K euro) is de 1,2% vermogensrendementsheffing. Als jij hiervoor al je vrienden (die zelf niet meer dan 39K mogen bezitten) bedragen wil schenken in porties van max 2648 euro(anders draaien je vrienden ook voor de belasting op) en je vrienden ook weer zo gek krijgt om het geld naderhand weer terug te geven, ja dan heb je hier voordeel aan ;) Per vriend houd je er dan zo´n 30 euro aan over, minus de misgelopen rente door het overboeken.

[ Voor 54% gewijzigd door sverzijl op 19-03-2007 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

sverzijl schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:03:
[...]

Schenkingen lager dan 2648 hoef je volgens mij niet te hebben aangegeven (kan het zo snel niet vinden in ieder geval).

[edit]wel gevonden :
http://www.belastingdiens...schenken/schenken-25.html
Aangifte hoeft u alleen te doen als de waarde van de schenking boven de vrijstelling komt of als een aangiftebiljet is uitgereikt.

[...]

De enige belasting over je kapitaal (hoger dan 39K euro) is de 1,2% vermogensrendementsheffing. Als jij hiervoor al je vrienden (die zelf niet meer dan 39K mogen bezitten) bedragen wil schenken in porties van max 2648 euro(anders draaien je vrienden ook voor de belasting op) en je vrienden ook weer zo gek krijgt om het geld naderhand weer terug te geven, ja dan heb je hier voordeel aan ;) Per vriend houd je er dan zo´n 30 euro aan over, minus de misgelopen rente door het overboeken.
Mocht de belastingdienst hier achter komen, dan ben je volgens mij de komende 10 jaar aan de beurt.... Het is niet illegaal, maar het is toch wel een vorm van belastingontduiken als je het mij vraagt.

Is het trouwens ook niet zo dat als je gecontroleerd wordt ze ook wel de rekeningafschriften van november en februari willen zien (bijvoorbeeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 12-09 21:55
hoger dan 39K euro? Dacht meer iets van 19 a 20K

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TagTag
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:35

TagTag

Chevrolet Corvette rocks

paella schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:42:
Voor één persoon ligt de grens idd rond de 19 a 20K. Bij fiscaal partnerschap wordt de verhoogd met het dubbele.

Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
paella schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:42:
Ik ging uit van iemand met partner. Dan mag je samen tot 39.396 euro bezitten zonder dat belastingdienst daaraan gaat knagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lieve mensen,

Ik zit met een aantal vraagjes omtrent de studiekosten bij de belastingteruggave, en ik hoop dat er iemand is die ze kan/wil beantwoorden.

Ik ben een thuiswonende student en doe de voltijdopleiding tandheelkunde. (nu 2ejaars)
Ik ontvang dus een schamele 89 euro basis en OV, en betaal 1500 euro collegegeld.
Aan het begin vh studiejaar heb ik een rekening van 540 euro voor de benodigde instrumentaria gekregen. Dit heeft mijn vader betaald. Ook heb ik een laptop gekocht van ca 550 euro, met mijn eigen geld, maar met mijn vaders pinpas omdat dat toen beter uitkwam.
Verder zijn daar natuurlijk de kosten van boeken etc, die ik niet allemaal via de universiteit gekocht heb, maar ook enkelen via bol.com

Ik vroeg mij nu af of de bovengenoemde bedragen ook meegerekend kunnen worden bij de studiekosten, want:
- de kosten voor de laptop en instrumentaria zijn niet van mijn rekening afgegaan
- de boeken zijn niet allemaal via mijn universiteit besteld

Ik hoop echt dat iemand dit voor mij wil verduidelijken!

-xXx-
O+
Alicia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Jaspertje schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:07:
[...]

Mocht de belastingdienst hier achter komen, dan ben je volgens mij de komende 10 jaar aan de beurt.... Het is niet illegaal, maar het is toch wel een vorm van belastingontduiken als je het mij vraagt.

Is het trouwens ook niet zo dat als je gecontroleerd wordt ze ook wel de rekeningafschriften van november en februari willen zien (bijvoorbeeld?)
Nee, dat heet volgens de regeltjes werken, daar is dit land groot mee geworden toch ?

De grens voor je belastingvrije kapitaal ligt rond de 19000 euro.
Ik ben dus alleen, en in principe weegt het belastingvoordeel (met eventuele problemen met de belastingdienst) niet op tegen al het omslachtige gezeur er omheen.

Maar het was meer een ideetje natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:06:
Lieve mensen,

Ik zit met een aantal vraagjes omtrent de studiekosten bij de belastingteruggave, en ik hoop dat er iemand is die ze kan/wil beantwoorden.

Ik ben een thuiswonende student en doe de voltijdopleiding tandheelkunde. (nu 2ejaars)
Ik ontvang dus een schamele 89 euro basis en OV, en betaal 1500 euro collegegeld.
Aan het begin vh studiejaar heb ik een rekening van 540 euro voor de benodigde instrumentaria gekregen. Dit heeft mijn vader betaald. Ook heb ik een laptop gekocht van ca 550 euro, met mijn eigen geld, maar met mijn vaders pinpas omdat dat toen beter uitkwam.
Verder zijn daar natuurlijk de kosten van boeken etc, die ik niet allemaal via de universiteit gekocht heb, maar ook enkelen via bol.com

Ik vroeg mij nu af of de bovengenoemde bedragen ook meegerekend kunnen worden bij de studiekosten, want:
- de kosten voor de laptop en instrumentaria zijn niet van mijn rekening afgegaan
- de boeken zijn niet allemaal via mijn universiteit besteld

Ik hoop echt dat iemand dit voor mij wil verduidelijken!

-xXx-
O+
Alicia
Voor de kosten moet je gewoon de normbedragen gebruiken (ongeveer €170/maand). Kosten voor boeken/collegegeld/computers/et cetera zitten allemaal bij dit normbedrag in. De normbedragen voor het WO zijn te vinden in een PDF op de site van de BD.

De aftrekpost is dan 12*normbedrag -/- stufie -/- drempel.

Overigens ben ik er van overtuigd dat deze uitleg al zeker 25 keer in dit topic voorbijgekomen is inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:00:
[...]
Voor de kosten moet je gewoon de normbedragen gebruiken (ongeveer €170/maand). Kosten voor boeken/collegegeld/computers/et cetera zitten allemaal bij dit normbedrag in. De normbedragen voor het WO zijn te vinden in een PDF op de site van de BD.

De aftrekpost is dan 12*normbedrag -/- stufie -/- drempel.

Overigens ben ik er van overtuigd dat deze uitleg al zeker 25 keer in dit topic voorbijgekomen is inmiddels.
bedankt voor je uitleg, argro!
en ja ik ben soms nogal sloom
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog2K
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:27

MadDog2K

The Great Puppy Dog :>

Vraagje namens mijn vriendin, aangezien wij er beide niet uitkomen.

Zij werkte in 2006 voor 2 werkgevers, en is nog thuiswonend bij d'r ouders :
Verder heb ik niks afgetrokken.

Van xx-yy-'04 tot xx-yy-'06 bij werkgever A
Van 01-02-'06 tot heden bij werkgever B

Werkgever A
* loon = 4056,-
* loon ZVW = 3808,-
* Ingehouden loonbel/premie volksverz. = 850,-
* Ingehouden bijdrage ZVW = 247,-
* Arbeidskorting = 224,-

Werkgever B
* loon = 22092,-
* loon ZVW = 20743,-
* Ingehouden loonbel/premie volksverz. = 4939,-
* Ingehouden bijdrage ZVW = 1349,-
* Arbeidskorting = 1244,-

Moet ik werkgever A nu ook invullen bij 'Inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking' ?

Als ik dat doe nl, kom ik op 456,- Euro bijbetaling .... vind ik vrij fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MadDog2K schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:26:
Moet ik werkgever A nu ook invullen bij 'Inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking' ?

Als ik dat doe nl, kom ik op 456,- Euro bijbetaling .... vind ik vrij fors.
Ja, je moet volgens mij beide werkgevers invullen. Ik denk (zonder iets nagerekend te hebben) dat de bijbetaling komt doordat er een overlap in werkgevers heeft gezeten en je gedurende korte tijd bij beide werkgevers heffingskorting hebt genoten.

edit: kleine berekening:
17.046*34,15% + (26.148 -/- 17.046)*41,45% = €9.594 verschuldigde belasting zonder kortingen
9.594 -/- 1.894 -/- 1.468 = €6.232 verschuldigde belasting minus heffings- en arbeidskorting
6.232 -/- 5789 = €443 verschuldigde belasting -/- reeds betaalde belasting, bijbetalen dus.

[ Voor 22% gewijzigd door argro op 21-03-2007 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ja dat moet je gewoon.

In totaal heeft ze in 2006 26148 euro verdient en 5789 euro aan loonheffing betaald. Dat heb je goed gedaan, je zou ook gewoon wat aftrekposten moeten proberen (iig de ziektekosten, daar kom je in de buurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog2K
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:27

MadDog2K

The Great Puppy Dog :>

Bedankt ! :)

Komt idd. door beide keren arbeidskorting denk ik...

Ziektekosten aftrekposten kwam ik op 25xx, en de drempel is 30xx

Ah ja, dan maar een goedkoper verjaardagskado voor mij dit jaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:07:
[...]

bedankt voor je uitleg, argro!
en ja ik ben soms nogal sloom
:X
Volgens mij is het niet verboden om een eigen exacte berekening te maken van de kosten als je verwacht dat dat beter uitkomt (bijvoorbeeld omdat de boeken van je opleiding in verhouding erg prijzig zijn), maar dat betekent wel dat je alles moet kunnen aantonen met bonnen e.d. (computer moet je dan een berekening voor gaan maken met aanschaf, restwaarde en afschrijving) en al met al is dat meer werk dan gebruik maken van het normbedrag, waar je verder geen specifieke verantwoording over hoeft af te leggen (behalve datje natuurlijk moet kunnen aantonen dat je voltijd ingeschreven bent geweest.

(of vergis ik me nu? Ik heb zelf namelijk lekker eenvoudig van het normbedrag gebruik gemaakt :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 21-03-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Laatst online: 12-09 23:59

Rejgun

Leven is Bier drinken

de belastingdienst spreekt over een vergoeding voor gebruik van openbaar vervoer. Is dit gelijk te stellen aan de reiskosten die je krijgt van de werkgever? Op het loonstrookje staat ook letterlijk 'reiskosten' en niet 'vergoeding gebruik OV'

Scheelt namelijk erg veel in aftrek als ik de ERU 150 per maand niet onder de noemer vergoeding gebruik OV hoef op te voeren.

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

??

Je kunt bij mijn weten ergens een post reisaftrek openbaar vervoer aftrekken. In dat geval kun je geloof ik de kosten die je zelf maakt om met het openbaar vervoer naar je werk te komen weer aftrekken van je inkomen via een bepaalde berekening. Dat betekent dus dat wanneer je een (volledige) vergoeding vervangt voor je reiskosten, je dat niet meer kan doen. Daarentegen is die vergoeding voor de reiskosten ook niet aan te merken als loon, maar dat is waarschijnijk ook gewoon te zien op je jaaropgaaf, waar waarschijnlijk de vergoeding voor reiskosten helemaal niet op is opgenomen (was bij mij ieg niet het geval).

Of bedoel je nu iets heel anders?

edit:

dit dus:

Reisaftrek openbaar vervoer
Reisde u met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen. Als u een vergoeding voor uw reiskosten van uw werkgever ontving, dan moet u deze van het vaste bedrag aftrekken. Het vaste bedrag vindt u in de Tabel reisaftrek openbaar vervoer.
site belastingdienst

[ Voor 26% gewijzigd door Rudedadude op 21-03-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 18:09

ChangeLife4Ever

owned by above

Rudedadude schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:36:
[...]

Volgens mij is het niet verboden om een eigen exacte berekening te maken van de kosten als je verwacht dat dat beter uitkomt (bijvoorbeeld omdat de boeken van je opleiding in verhouding erg prijzig zijn), maar dat betekent wel dat je alles moet kunnen aantonen met bonnen e.d. (computer moet je dan een berekening voor gaan maken met aanschaf, restwaarde en afschrijving) en al met al is dat meer werk dan gebruik maken van het normbedrag, waar je verder geen specifieke verantwoording over hoeft af te leggen (behalve datje natuurlijk moet kunnen aantonen dat je voltijd ingeschreven bent geweest.

(of vergis ik me nu? Ik heb zelf namelijk lekker eenvoudig van het normbedrag gebruik gemaakt :) )
Ja je vergist je, tenzij je meer dan 2 keer het normbedrag hebt betaald. Wanneer je meer dan twee keer het normbedrag hebt betaald mag je het werkelijke bedrag minus het normbedrag aftrekken. Wanneer je dus twee keer het normbedrag uitgeeft houd je precies het normbedrag over. Wanneer je drie keer het normbedrag uitgeeft, wordt het echt intressant (hou je dus 2*normbedrag over), maar dan praat je wel over veel geld op jaarbasis >:)

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

en dan heb je dat dus ook daadwerkelijk uitgegeven en kan je zo'n 170x12 = een hoop geld niet eens aftrekken... Weer wat geleerd over dat stukje van de belastingaangifte :)

edit: het onderstaande ga ik inderdaad vanuit ja, het moet niet veel gekker worden met de belastingaangifte natuurlijk :)

[ Voor 27% gewijzigd door Rudedadude op 21-03-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 18:09

ChangeLife4Ever

owned by above

Rudedadude schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:46:
en dan heb je dat dus ook daadwerkelijk uitgegeven en kan je zo'n 170x12 = een hoop geld niet eens aftrekken... Weer wat geleerd over dat stukje van de belastingaangifte :)
Je mag dus zowieso altijd het normbedrag (van MBO/MBO/WO) aftrekken (uiteraard minus ontvangen stufi ;)), wanneer je een dergelijke studie hebt gedaan hè. Je mag dus alleen meer dan 't normbedrag aftrekken wanneer je meer dan 2x het normbedrag werkelijk uitgeeft ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 21-03-2007 22:56 ]

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Als je je aangifte laat lopen via een belastingconsulent en die heeft uitstel aangevraagd voor de aangifte tot 1 april 2008 (Aangifte 2006). Berekent de belastingdienst dan over de tijd totdat je daadwerkelijk betaald ook heffingsrente (momenteel 4,7%)? Als dat het geval is zijn alle mensen die moeten bijbetalen en hun aangifte via een belastingconsulent of accountant laten lopen mooi de sigaar...

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Late reactie, maar:
Backpacker schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 21:38:
[...]

Dat is je dus verkeerd verteld, anders zou het ook bullshit zijn dat ze een standaard bedrag hebben gesteld, want dan zou je gewoon je totale kosten van de verzekering kunnen opgeven en hoeft er geen verschil te zijn tussen standaard en aanvullende premie.
Toch klopt het. Rechtstreeks uit de help van het aangifteprogramma:
[q]De nieuwe Zorgverzekeringswet heeft gevolgen voor de berekening van het aftrekbedrag voor de ziektekosten of andere buitengewone uitgaven.

Aftrekbaar zijn:
  • een vast bedrag premie zorgverzekering (basispakket) die u heeft betaald aan uw zorgverzekeraar, min het saldo van de ontvangen en terugbetaalde zorgtoeslag;
  • de premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u heeft betaald aan uw zorgverzekeraar;
  • de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet die uw werkgever of uitkerende instantie inhield, ook als u daarvoor een vergoeding ontving;
  • de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet waarvoor u een aanslag van de Belastingdienst heeft gekregen en die u zelf heeft betaald.
* .oisyn en vriendin krijgen samen 1500 terug overigens \o/

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Gerwin schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 00:31:
Als je je aangifte laat lopen via een belastingconsulent en die heeft uitstel aangevraagd voor de aangifte tot 1 april 2008 (Aangifte 2006). Berekent de belastingdienst dan over de tijd totdat je daadwerkelijk betaald ook heffingsrente (momenteel 4,7%)? Als dat het geval is zijn alle mensen die moeten bijbetalen en hun aangifte via een belastingconsulent of accountant laten lopen mooi de sigaar...
Ja, maar het geldt beide kanten op. Als je terug krijgt, krijg je over die periode ook de heffingsrente over dit bedrag.
De 'heffingsrenteteller' loopt overigens al vanaf juli 2006 voor de aangifte van 2006! Dus niet zoals het voorheen zou zijn geweest vanaf 1 jan 2007. Je kan dus beter wat teveel betalen in de voorlopige aanslag, want een rentepercentage van 4,7% (in 2007Q2 zelfs 5%) krijg je momenteel nog nergens.
Zelf krijg ik zo'n 5K terug dit jaar, dus laat het nog maar even duren voordat ze terug gaan betalen ;)

[edit]Hier nog een leuk stukje over heffingsrente. Zelfs als de inspecteur een fout heeft gemaakt kom je niet onder de heffingsrente uit : http://www.overgeld.nl/ru...tijdig_aangifte_doe_.html

[ Voor 21% gewijzigd door sverzijl op 22-03-2007 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
Gerwin schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 00:31:
Dat jouw consulent uitstel heeft aangevraagd betekent natuurlijk niet dat alle consulenten dat doen. En vraagt hij dat uitstel op jouw verzoek (omdat hij bijvoorbeeld nog wat informatie van jou nodig heeft) of op eigen verzoek (omdat hij het bijvoorbeeld te druk heeft) aan? Het laatste zou best wel raar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 11-09 18:27
Ik heb deze week mijn belastingaangifte opgestuurd, maar heb nog een klein vraagje over de zorgtoeslag.
Mijn vrouw heeft in 2006 15 euro zorgtoeslag per maand ontvangen, na het invullen van de belasting aangifte blijkt dat ze recht heeft op 27 euro zorgtoeslag per maand voor 2006.
Moet ik nu zelf die extra zorgtoeslag aanvragen bij de belasting dienst of gaat dat automatisch adhv je belasting aangifte.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
urk_forever schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 08:56:
Ik heb deze week mijn belastingaangifte opgestuurd, maar heb nog een klein vraagje over de zorgtoeslag.
Mijn vrouw heeft in 2006 15 euro zorgtoeslag per maand ontvangen, na het invullen van de belasting aangifte blijkt dat ze recht heeft op 27 euro zorgtoeslag per maand voor 2006.
Moet ik nu zelf die extra zorgtoeslag aanvragen bij de belasting dienst of gaat dat automatisch adhv je belasting aangifte.
Als je de zorgtoeslag al had aangevraagd, wat bij jou dus het geval is, wordt dit automatisch verrekend door de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 11-09 18:27
Ok, dan weet ik genoeg.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsberg
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08 11:58
Ronald Koeman schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:48:
Ik heb in 2006 kosten gehad aan m'n leaseauto die aftrekbaar zijn van de bijtelling. Mijn werkgever heeft dit nog niet verrekend dus ik moet dit zelf met de belastingdienst afhandelen. Iemand enig idee hoe ik dit in m'n aangifte verwerk?
De regels zijn anders geworden, volgens mij ongeveer twee jaar terug. Allen een eigen bijdrage die je aan je werkgever betaald voor het prive gebruik van de Lease auto mag je af trekken. Bonnetjes van de wasserette en de tol weg mogen niet meer af getrokken worden... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi hoi, ik heb een vraag over de tj 2007...

ik ben (was student) en heb een parttime baan gehad in 2006... en ik heb ook stage gelopen.

op mijn jaaropgave van mijn parttime baan heb ik het woord 'arbeidskorting' staan, maar op mijn jaaropgave van mijn stageplaats niet ! ik moet iets invullen bij arbeidskorting, hoe meot ik dat doen???.. kan iemand me helpen (zie ook de foto hieronder...ietsjes wazig..genomen met me telefoon)

thx

Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/8515/afb005zj0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:48:

ik ben (was student) en heb een parttime baan gehad in 2006... en ik heb ook stage gelopen.

op mijn jaaropgave van mijn parttime baan heb ik het woord 'arbeidskorting' staan, maar op mijn jaaropgave van mijn stageplaats niet ! ik moet iets invullen bij arbeidskorting, hoe meot ik dat doen???.. kan iemand me helpen (zie ook de foto hieronder...ietsjes wazig..genomen met me telefoon)
Arbeidskorting is een vorm van loonheffingskorting. Het antwoord staat, als ik het goed lees, dus in de laatste regel: "er is geen loonheffingskorting toegepast". Zie voor meer info dit document van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:48:

thx

[afbeelding]
Arbeidskorting is net als heffingskorting een korting die je op de te betalen belasting krijg. De arbeidskorting is een percentage van het verdiende loon.

Als het goed is staat er "verrekende arbeidskorting" op je jaaropgave. Wanneer dit er niet staat vul je gewoon 0 in. Je stagevergoeding was waarschijnlijk niet hoog genoeg om arbeidskorting te kunnen verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
Je hoeft de arbeidskorting trouwens niet in te vullen in het belastingprogramma. Probeer het maar eens, het maakt niet uit. Dus als je het niet weet, laat het dan maar gewoon leeg.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vorig jaar hebben wij voor het eerst een huis gekocht (nieuwbouw). Wij hebben het contract getekend in mei 2006 en de bouw is begin 2007 gestart. In 2006 heb ik dus alleen de kosten noratis etc betaald.

Waar ik niet uit kom is het volgende.

1. moet ik de woz waarde invullen. (deze is nog niet bekend). De koopprijs is 152.500 euro
2. of is dit een bijzondere situatie van de eigen woning, (volgens de rekenhulp in aanbouw).

als ik e.e.a. invul bij punt 2 komt mijn forfait op 0 euro uit namelijk.....en beide invullen is ook niet juist volgens het programma.

en 3. Ik heb nog geen rekeningen gehad voor bouwrente na tekenen koopcontract, waarschijnlijk krijg ik die dit jaar pas ? Heeft iemand daar ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 13:42
Even een praktische vraag over studiekosten. Ik ben in juli 2006 afgestudeerd (HBO), maar nu vroeg ik me af hoeveel maanden X normbedrag ik op kan geven... Is dit 6 (jan t/m juni) of is dit 8 (jan t/m aug), omdat een schooljaar van sep t/m aug. loopt?

Dan nog een vraag voor de studiekosten van mijn vriendin, die studeert naast haar baan nog deeltijd HBO, mogen hier dezelfde normbedragen voor gebruikt worden? Zou mooi zijn ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sowieso gelden die normbedragen alleen voor thuiswonende kinderen he, let daar even op (geen idee wat jullie situatie verder is) :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 13:42
.oisyn schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:36:
Sowieso gelden die normbedragen alleen voor thuiswonende kinderen he, let daar even op (geen idee wat jullie situatie verder is) :)
Hmm, is dat zo? Ik voer dat al jaren op, en ik woon al jaren niet meer thuis... Maar zou dat op slaan dan? Ook als je neit thuis woont heb je die kosten toch? :S

Deze link spreekt daar ook niet van... :S
http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Martijn op 25-03-2007 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
.oisyn schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:36:
De normbedragen gelden wel voor iedereen. Je bedoeld misschien dat er voor "uitwonende" kinderen die nog een studiebeurs ontvangen geen aftrekpost is omdat de ontvangen beurs hoger is dan de normbedragen.

Overigens vind ik het vreemde termen. Iedereen woont toch eigenlijk thuis? Ook al is dat huis een studentenkamer? Zo heb ik het wel altijd ervaren in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of de belasting-dienst op de hoogte is van of jij wel of niet ziektekosten hebt betaald in een bepaald jaar? Ik heb namelijk 1 jaar (paar jaar geleden) in zijn geheel geen ziektekosten verzekering gehad, nu wil ik weten of ik voor dat jaar wel mijn belasting kan opgeven of dat ik misschien een boete kan krijgen o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen ziektekosten betaald, of of heb je geen ziektenkostenverzekering betaald? Er van uitgaande dat je toen boven de ziekenfondsgrens zat, maakt dat de belastingsdienst niet uit voorzover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Martijn schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:50:
[...]

Hmm, is dat zo? Ik voer dat al jaren op, en ik woon al jaren niet meer thuis... Maar zou dat op slaan dan? Ook als je neit thuis woont heb je die kosten toch? :S

Deze link spreekt daar ook niet van... :S
http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf
Ik vond het ook raar, maar op meerdere pagina's in de help van het aangifteprogramma staat er duidelijk "voor thuiswonende kinderen".

.edit:
Studiefinanciering thuiswonende kinderen
Als u als student in 2006 studiefinanciering voor thuiswonende kinderen ontving, kunt u meestal een bedrag meetellen. U kunt het normbedrag min de beurs die u heeft ontvangen (tempobeurs) of de rentedragende lening die u heeft ontvangen (prestatiebeurs) meetellen. De normbedragen vindt u in de Tabel normbedragen mbo en de Tabel normbedragen hbo/wo.

[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 25-03-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 19:27

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Klopt het echt dat ik bij 'Aftrekposten' en dan bij 'Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven' mijn standaard premie kan invullen à 1.015 euro, daaronder min de ontvangen zorgtoeslag, daaronder weer plus 120 euro van mijn aanvullende zorgverzekering.

Dan kom ik bij de specifieke uitgaven waar ik 23 euro voor huisapotheek invul en 575 voor m'n bril afgelopen jaar.

Dan krijg ik ineens best veel terug. Klopt dat/mag dat?

Dit vond ik ook nog in de help van de belastingdienst zelf:

Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van 795 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
U was op 31 december 2005 jonger dan 65 jaar.
U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid.
U gaf in 2006 meer dan 314 uit aan zogenoemde specifieke uitgaven.

Ik voldoe aan alle 3 de voorwaarden, maar ik zie niet waar ik dit in kan vullen.

[ Voor 43% gewijzigd door Martin?81 op 26-03-2007 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@martinweb.nl: Ja, dat mag je allemaal invullen. Die bril ook, mits het niet betaald is door de (aanvullende)verzekering. Dat bedrag van €795 mag je inderdaad ook aftrekken omdat je belastingtechnisch chronisch ziek bent. Ik weet niet precies waar het staat maar het moet ergens onder de aftrekpost ziektekosten staan. Even zoeken dus.

De totale aftrekpost kan op die manier aardig oplopen inderdaad. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Tja, het is natuurlijk bedoeld voor mensen die echt wat hebben.
Maar ik zou er gewoon gebruik van maken, lees hier meer tips over chronische ziekte aftrek dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 10:48:
1. moet ik de woz waarde invullen. (deze is nog niet bekend). De koopprijs is 152.500 euro
Bij een nieuwbouw huis kan/moet je vooralsnog de koopprijs aanhouden. Dit is immers klaarblijkelijk de waarde in het economische verkeer. Je moet bij gebrek aan de door de gemeente vastgestelde waarde zelf een schatting maken. Als deze anders uitpakt dan je schatting, dan kan je dit bij de fiuscus laten corrigeren.

Maar gezien het feit dat je huis nog niet staat kan die nooit die 150k waard zijn.

Even gekeken in de belastinggids: woning in aanbouw valt onder eigen woning regeling als aannemelijk gemaakt kan worden dat deze binnen twee jaar bewoond gaat worden als hoofdverblijf.

Eigenwoningforfati: nihil dus 0
Renteaftrek: de betaalde rente MINUS de rente die je ontvangt op je bouwdepot.

Je EW forfait wordt bepaalt uit je WOZ waarde, dus ik weet niet of en zo ja hoe je het aangifteprogramma moet foppen. Misschien werkt WOZ 0 ingeven wel.

Vervelend dat dit dit vragen bij de belastingdienst kan leiden die je niet tevoren kan voorkomen door in het anagifteprogramma een toelichting op te geven. Je zou dit evt in een losse brief kunnen toelichten, of je wacht af of de fiscus uberhaupt moeilijk gaat doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Titusvh op 26-03-2007 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
hjs schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:47:
Tja, het is natuurlijk bedoeld voor mensen die echt wat hebben.
Maar ik zou er gewoon gebruik van maken, lees hier meer tips over chronische ziekte aftrek dingen.
Wanneer heb je echt wat? Een afwijking aan je ogen die je €500 kost is niet echt wat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Nee volgens mij niet ;)
Dan ben je niet Chronisch ziek iig, dan heb je een lichamelijke afwijking waarvoor je een bril hebt uitgezocht die 500 Euro kost. (had waarschijnlijk ook voor minder gekund).

Chronisch ziek is toch iets ernstiger dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Laatst online: 10:21

Sebje

Makelaartje

hjs schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:53:
Nee volgens mij niet ;)
Dan ben je niet Chronisch ziek iig, dan heb je een lichamelijke afwijking waarvoor je een bril hebt uitgezocht die 500 Euro kost. (had waarschijnlijk ook voor minder gekund).

Chronisch ziek is toch iets ernstiger dan dat.
een bril hebben is een cronische aandoening, belastingtechnisch dus: chronisch ziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Titusvh schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:19:
[...]

Bij een nieuwbouw huis kan/moet je vooralsnog de koopprijs aanhouden. Dit is immers klaarblijkelijk de waarde in het economische verkeer. Je moet bij gebrek aan de door de gemeente vastgestelde waarde zelf een schatting maken. Als deze anders uitpakt dan je schatting, dan kan je dit bij de fiuscus laten corrigeren.

Maar gezien het feit dat je huis nog niet staat kan die nooit die 150k waard zijn.

Even gekeken in de belastinggids: woning in aanbouw valt onder eigen woning regeling als aannemelijk gemaakt kan worden dat deze binnen twee jaar bewoond gaat worden als hoofdverblijf.

Eigenwoningforfati: nihil dus 0
Renteaftrek: de betaalde rente MINUS de rente die je ontvangt op je bouwdepot.

Je EW forfait wordt bepaalt uit je WOZ waarde, dus ik weet niet of en zo ja hoe je het aangifteprogramma moet foppen. Misschien werkt WOZ 0 ingeven wel.

Vervelend dat dit dit vragen bij de belastingdienst kan leiden die je niet tevoren kan voorkomen door in het anagifteprogramma een toelichting op te geven. Je zou dit evt in een losse brief kunnen toelichten, of je wacht af of de fiscus uberhaupt moeilijk gaat doen.
Ik heb dit bij de Belastingtelefoon nagevraagd.

Het eigen-woningforfait is op de nieuwe woning van toepassing vanaf de dag dat je op het nieuwe adres bent ingeschreven bij de gemeente. Die dag zou gelijk moeten zijn aan de dag dat je er daadwerkelijk bent gaan wonen. Of de woning al wat eerder is opgeleverd maakt niet uit.

Voor de WOZ-waarde moet je de waarde gebruiken die de gemeente heeft vastgesteld. Is er nog geen waarde vastgesteld, dan moet je zelf een schatting maken en die in de aangifte gebruiken. Maar zolang de woning nog in aanbouw is, is dat natuurlijk niet eens nodig. Je betaalt dan immers nog geen eigen-woningforfait en daarom is de WOZ-waarde tijdens de bouw niet relevant.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinned
  • Laatst online: 28-11-2021
Ook ik ben op de drempel van 1 april nog even mijn belastingaangifte aan het invullen. Hopelijk kan iemand me nog wat info geven.

Wat vul ik in het programma nu in als loon, op mijn jaaropgave staan de volgende bedragen:
Ik heb voor 2 bv's gewerkt dus vandaar de dubbele bedagen.

Loon loonbel/premie volksverz 2.809 en 20.213
Ingehouden loonbel/premie volksverz 579 en 4.414
loon ZVW 2.637 en 18.979
Premie ZFW 171 en 1.234
Ver Arbeidskorting 162 en 1.189
Reiskosten 162

Premie ZFW kan ik als aftrek invullen bij Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet?
Wat vul ik nu als loon in, 2.809 en 20.213 of 2.637 en 18.979, hier kom ik even niet uit.

Wat kan ik met de reiskosten doen? Ik heb ergens in het topic wat gelezen mbt reiskosten voor bezoek aan specialisten en tandarts ect. Ik woon in Duitsland, kan ik dan een bedrag aan reiskosten aftrekken voo een behandeling bij de tandarts? Het gaat om 75km enkele reis. Zo ja, waar kan ik dit invullen?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Je vult het hoogste bedrag in, dus 2809 plus 20213 Dat is je 'gewone' loon plus de bijdrage voor de premie zvw die je werkgevers voor jou hebben betaald (ook een soort van loon).

Premie ZFW kan je idd invullen als inkomensafhankelijke bijdrage.

Ik denk niet dat je reiskosten voor een tandarts kunt aftrekken / ergens opgeven. Waar heb je wat daarover gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een klein eenmanszaakje en moet nu de belastingen doen, yay! :) Alleen vind ik het nog best tricky. Ik wil het wel graag zelf doen, is er ergens een goede site die je als een soort n00b er door heen wandelt? Het gaat wel lukken maar het is zoooo saai :)

Dit dan, hoe kan het als ik bij mijn fiscale winst en verlies rekening +9.000 heb bijvoorbeeld, uiteindelijk in het overzicht (wel na startersaftrek/zelfstandigenaftrek) op -8000 kom te staan?

urgh

[ Voor 37% gewijzigd door maratropa op 27-03-2007 13:03 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Mijn vraag:

Kan ik als student; thuiswonend en stufi ontvangend en zelf de studie betalend (HBO en aftrekbaar) bij de aftrekposten ' scholingsuitgaven' zowel mijn lesgeld a 1500 euro alsmede het normbedrag - prestatiebeurs opvoeren als aftrekpost of is het 1 van de twee?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
@Stinger666

Enkel de normbedragen. Daar zit je lesgeld ruimschoots in verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
The - DDD schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:59:
@Stinger666

Enkel de normbedragen. Daar zit je lesgeld ruimschoots in verwerkt.
Je geeft precies het antwoord waar ik:

1. Niet op hoop
2. In tegenstrijdigheid is met andere berichten hier en elders

Dus ik ga morgen ff bellen met mn vrienden van de Belasting.

Anderen die hier nog iets anders over te zeggen hebben.

Overigens: De belasting zegt dat je lesgeld mag aftrekken en dan onder een andere kolom dat je:
Studiefinanciering thuiswonende kinderen
Als u als student in 2006 studiefinanciering voor thuiswonende kinderen ontving, kunt u meestal een bedrag meetellen. U kunt het normbedrag min de beurs die u heeft ontvangen (tempobeurs) of de rentedragende lening die u heeft ontvangen (prestatiebeurs) meetellen. De normbedragen vindt u in de Tabel normbedragen mbo en de Tabel normbedragen hbo/wo.
Dat dus mag meetellen als aftrekpost

[ Voor 43% gewijzigd door Stinger666 op 27-03-2007 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 18:10
Ik lees hier: http://download.belasting...aven_2007_ib2751t71fd.pdf

toch het volgende:
- Lesgeld mag meegeteld worden als aftrekpost voor studiekosten
- Als je studiefinanciering ontving mag je daarvoor een bedrag meetellen, gerekend naar de norm. Daar moet je de ontvangen studiefinanciering wel aftrekken (zie boven) en die is persoonlijk berekend.

Stel nu dat het lesgeld in de norm verwerkt zit en je uitwonend bent. Dan krijg je meer stufi zodat je boven de norm komt en dus niets meer mag aftrekken onder die noemer. Volgens "The - DDD" zou dat dus betekenen dat je die 1500 euro lesgeld nergens meer kunt opvoeren, wat me sterk lijkt. Ik moet toegeven dat ik die 1500 ook nog nooit opgevoerd heb, omdat ik dacht dat mijn ouders dat deden. Dat bleek niet zo te zijn, dus doe ik dat dit jaar mooi. Bij uitsluitsel van de BD hoor ik het graag!

Edit: Na wat uitzoekwerk is het toch inderdaad zoals hierboven staat vermeld. Je mag dus aftrekken normbedrag-ontvangen stufi (per maand), en extra kosten zoals boeken en laptops mag je daarbij optellen. Maar bel voor de zekerheid even met de specialisten, want makkelijker kunnen ze het wel maken.

[ Voor 14% gewijzigd door jsiegmund op 27-03-2007 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
En dat belletje naar de Belastingtelefoon leverde me op dat je ze beiden naast (Lesgeld & Normbedrag minus de prestatiebeurs) elkaar mag opvoeren als aftrekpost. Als het niet mag komen ze daar wellicht ooit tijdens een controle wel achter. En anders bekijken ze het maar ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Stinger666 op 28-03-2007 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Dat is wel heel erg interessant. Je mag het collegegeld dus bij de normbedragen optellen aan de kostenkant? Dat had ik niet verwacht, was altijd in de veronderstelling dat de normbedragen een "totaalpakket" van kosten vertegenwoordigden.

Nog een andere vraag. Ik heb een wijziging op mijn aangifte die in februari al verstuurd heb (kwam er gisteren achter dat ik van mijn uitzendbureau een 2de jaaropgave had gekregen op mijn oude adres). Het is nu toch zo dat ik de aangifte kan aanpassen en nog een keer kan opsturen? De oude aangifte wordt dan "overschreven" als het ware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 15:42
argro schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:26:
Dat is wel heel erg interessant. Je mag het collegegeld dus bij de normbedragen optellen aan de kostenkant? Dat had ik niet verwacht, was altijd in de veronderstelling dat de normbedragen een "totaalpakket" van kosten vertegenwoordigden.

Nog een andere vraag. Ik heb een wijziging op mijn aangifte die in februari al verstuurd heb (kwam er gisteren achter dat ik van mijn uitzendbureau een 2de jaaropgave had gekregen op mijn oude adres). Het is nu toch zo dat ik de aangifte kan aanpassen en nog een keer kan opsturen? De oude aangifte wordt dan "overschreven" als het ware?
Ja, de belastingdienst neemt de laatst ingestuurde aangifte in behandeling. Was trouwens ook wel erg makkelijk zelf te vinden *klik* ;)

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 18:10
Het is een onduidelijk verhaal, maar ze het bij de BD zelf zeggen wie zijn wij dan om daaraan te twijfelen? :) Ik ga 'm iig ook opnieuw insturen, want dit scheelt me toch weer aardig wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
  • Laatst online: 20-06 23:21
Wat is dat nou toch steeds met dat opvoeren van de kosten? Hier snap ik niks van.
Hoe zit dat dan nou precies.

Ik krijg +- €110,- studiefinanciering x 12 = €1320,-
Ik heb een laptop aangeschaft (mede voor school... dus school) €1300,-
lesgeld €1500,-
Boeken enz. €600,-

Ik hoor dan mensen zeggen moet je het per jaar wat opvoeren... wat dan?

Voor de rest niet zulke bijzondere dingen uitgehaald enz. een keertje tandarts (€30,-) en verzekering elke maand (€127,-)

Is dit nou spannend voor de belasting? :/

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.