Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 68.078 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JvdW schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:48:
Klopt het dus zoals in de quote is vermeld dat die 6% overdrachtsbelasting dan in mijn geval aftrekbaar is in box 1
In de quote staat dat de rente over oa. de overdrachtsbelasting onderdeel is van de koopsom en dus afgetrokken mag worden.
Voor alle duidelijkheid wordt opgemerkt dat hetzelfde geldt voor de rente over meegefinancierde makelaarskosten, meegefinancierde overdrachtsbelasting (bij bestaande woningen), meegefinancierde BTW (bij nieuwbouwwoningen) en meegefinancierde vergoedingen aan de bouwer of projectontwikkelaar die onderdeel uitmaken van de koopsom van de woning.
Er staat nergens dat de bedragen zelf afgetrokken mogen worden...

Zie ook Eenmalig aftrekbare kosten
Niet aftrekbaar
Onder eenmalige kosten die niet aftrekbaar zijn, vallen bijvoorbeeld:
  • aflossing van de eigenwoningschuld;
  • overdrachtsbelasting en omzetbelasting;
  • notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte;
  • bouwrente over de periode voordat de voorlopige koopovereenkomst wordt gesloten;
  • kosten van onderhoud en verbetering. Voor een rijksmonumentenpand kunt u onder voorwaarden wel een aftrek krijgen. Meer over deze aftrekregeling vindt u op het site-onderdeel Als u werkzaamheden aan uw rijksmonumentenpand gaat verrichten;
  • rente van leningen voor de eigen woning, afgesloten tussen fiscale partners of huisgenoten;
  • rente van leningen die u bent aangegaan voor een woning die u van uw fiscale partner of huisgenoot heeft gekocht. Dit geldt alleen voor het deel van de schuld dat hoger is dan de oorspronkelijke schuld op die woning;
  • rente van leningen die u bent aangegaan om aftrekbare rente en kosten van geldleningen te betalen (bijvoorbeeld een lening om de boeterente of bouwrente te betalen). Daarbij zijn er uitzonderingen. Rente over een lening die u vóór 1 januari 2001 bent aangegaan om aftrekbare bouwrente te betalen, mag u wel aftrekken. Ook mag u rente aftrekken over een lening voor de eigen woning die u bent aangegaan om oversluitkosten te betalen.

[ Voor 48% gewijzigd door Question Mark op 07-03-2007 13:54 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vul ik net het aangifte programma in van de Belastingdienst staat er heel vrolijk dat ik XXX (ja een bedrag met 3 cijfers) bedrag terug krijg....... Heuuuujjj dacht ik! Scroll ik ff verder naar beneden...

staat daar:

Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering XXXX (ja dus een bedrag met 4 cijfers)

Naar mijn weten krijg ik normaal loon en betaal ik normaal belasting, waarom ben ik dan hun zo'n groot bedrag verschuldigt? en is het de bedoeling dat je dat bedrag terug betaalt?...

Wat adviseren jullie mij? ik vind het nog wel wat want het gaat wel om een dikke 1000 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat is het totaal verschuldigd, je hebt echter al meer betaald (via je loonstrookje iedere maand) dus krijg je terug wat bovenaan staat.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Sebje schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:01:
[...]
Ik geef je op alle punten hierboven gelijk, daarom zeg ik dus ook 'in veel gevallen'. Dat betekend dus niet: altijd!
OK :)
JvdW schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:48:
Hier een toelichting van de Staatssecretaris van Financiën zoals dat momenteel op de website van het Ministerie van Financiën staat.

Hierin is duidelijk aangegeven dat de kosten meegenomen mogen worden in de hypotheek. Dit is niet helemaal in lijn met de wetgeving, maar om praktische redenen zo besloten.

[...]

Zoals het naar mijn idee in de tekst staat vermeld wordt er gezegd dat de 6% overdrachtsbelasting die meegefinancierd is aftrekbaar is van de belasting !!
Question Mark had al netjes uitgelegd dat de overdrachtsbelasting niet aftrekbaar is. Dat is ook eigenlijk wel logisch, want belasting die aftrekbaar zou zijn, zou geen belasting zijn :).

Verder zie ik in jouw citaat nog een keer duidelijk staan dat bouwrente aftrekbaar is (maar niet de rente over de financiering van de bouwrente). Als huizenbouwer gaat dat mijn vriendin en mij een heleboel aftrek opleveren. Dat is maar goed ook, want we hadden de bouwrente een beetje laag ingeschat :X.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:09
Ik heb een eigen bedrijf waar veruit het grootste deel van m'n inkomsten mee behaald zijn. Denk hierbij aan 8 uur per week werken buiten opleiding aan universiteit, dus geen grote bedragen.
Vorig jaar heb ik netjes via de site van de belastingdienst (inloggen ondernemers) m'n aangifte kunnen doen. Dit jaar stond er alleen aangifte omzetbelasting en geen inkomstenbelasting klaar daar. (Heb hiervoor naar de belastingdienst gebeld, maar alle systemen lagen daar plat of zo. Moet hiervoor nog terugbellen.)

Nu heb ik hier kort met iemand over gesproken. Hij (accountant) dacht dat ik het beste "normaal" aangifte kon doen, dus niet als bedrijf, en dan die inkomsten als overige opgeven omdat ik toch geen gebruik kan maken van aftrekposten voor ondernemers (te weinig uren). Dit was echter een gesprekje snel ergens tussendoor.

Zijn hier misschien mensen die aan kunnen geven wat ik het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

Zjemm

...

nou net eens gebeld met de belastingdienst over het onduidelijke zorgtoeslag verhaal.

ik heb samen met mijn vrouw over 2006 zorgtoeslag gekregen tot oktober 2006. toen heb ik het stop laten zetten omdat ik erachter kwam teveel te verdienen in dat jaar om recht te hebben op zorgtoeslag. ik kreeg een nieuw salaris en mijn vrouw een nieuwe baan + salaris waardoor we samen net boven de 40000 grens kwamen.

dus alles terug betalen. echter wanneer kan de belastingdienst mij niet vertellen.

mijn vraag aan hun was of ik nou de gekregen zorgtoeslag moest opgeven in de aangifte van 2006. dat hoeft dus niet. (terwijl er wel staat dat je moet opgeven wat je in 2006 hebt ontvangen - hetgeen wat je in 2006 al terug betaald zou hebben)

hebben mensen hier ook al eens tegen aan gelopen? en andere antwoorden ontvangen als ik?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

Sebje

Makelaartje

Bobbert schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:33:
[...]

Ik heb dus een correctie gekregen op mijn aanslag van 2004, op dit punt, het commentaar van de belastingdienst was:

[...]

Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?
dit is pertinent onjuist. Sterker nog: als je besluit dat je géén ov jaarkaart wil, omdat je naar het buitenland gaat bijvoorbeeld (voor stage), krijg je een ov vergoeding van ca. 78 euro. Daarbij geeft de belastingdienst zelf aan dat reisaftrek mogelijk is met je OV!!

http://www.belastingdiens...2006/aangifte2006-64.html

hier nog een bron van de planet.nl website:

[url]]http://www.planet.nl/planet/show/id=75109/contentid=694393/sc=14dc42[/]
Openbaar vervoer
Wie vorig jaar met het openbaar vervoer van en naar het werk reisde, heeft recht op reiskostenaftrek. Je moet dan wel aan drie voorwaarden voldoen: Je moet minstens tien kilometer enkele reis per openbaar vervoer afleggen; je moet minstens een dag per week zo naar je werk reizen of minstens veertig dagen in heel 2005; en je moet over een openbaarvervoerverklaring beschikken. Die kun je krijgen bij de openvervoerbedrijven. De NS stuurt ze zelfs al rechtstreeks door naar de Belastingdienst. Heb je geen OV-abonnement, dan kun je een OV-verklaring aan je werkgever vragen. Je moet dan wel de losse kaartjes bewaren. Voor een voordeelurenkaart kun je overigens geen OV-verklaring krijgen.

Werkende studenten kunnen overigens ook van de reisaftrek profiteren. Zij kunnen een OV-verklaring aanvragen bij de Informatie Beheer Groep in Groningen.

Het bedrag dat je voor reiskosten mag aftrekken is te vinden in een tabel op de site van de Belastingdienst.
Als ik jouw was zou ik alsnog een herziening aanvragen en bezwaar maken tegen je definitieve aanslag.

Het is natuurlijk wel zo dat je van je aftrekpost de kosten die je van je werkgever vergoed hebt gekregen af moet halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sebje op 07-03-2007 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 11:03
IntToStr schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:41:
Ik heb een eigen bedrijf waar veruit het grootste deel van m'n inkomsten mee behaald zijn. Denk hierbij aan 8 uur per week werken buiten opleiding aan universiteit, dus geen grote bedragen.
Vorig jaar heb ik netjes via de site van de belastingdienst (inloggen ondernemers) m'n aangifte kunnen doen. Dit jaar stond er alleen aangifte omzetbelasting en geen inkomstenbelasting klaar daar. (Heb hiervoor naar de belastingdienst gebeld, maar alle systemen lagen daar plat of zo. Moet hiervoor nog terugbellen.)

Nu heb ik hier kort met iemand over gesproken. Hij (accountant) dacht dat ik het beste "normaal" aangifte kon doen, dus niet als bedrijf, en dan die inkomsten als overige opgeven omdat ik toch geen gebruik kan maken van aftrekposten voor ondernemers (te weinig uren). Dit was echter een gesprekje snel ergens tussendoor.

Zijn hier misschien mensen die aan kunnen geven wat ik het beste kan doen?
Als ik me eigen niet vergis heb jij danook een BTW nummer voor je eigen onderneming. Naar mijn weten ontvang je een "uitnodiging" van de Belastingdienst om aangifte te doen, zowel omzet als inkomstenbelasting. Mijn vrouw kan namelijk niet gewoon angifte doen, ook al maakt ze geen gebruik van de aftrekposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Sebje schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 18:36:dit is pertinent onjuist. Sterker nog: als je besluit dat je géén ov jaarkaart wil, omdat je naar het buitenland gaat bijvoorbeeld (voor stage), krijg je een ov vergoeding van ca. 78 euro. Daarbij geeft de belastingdienst zelf aan dat reisaftrek mogelijk is met je OV!!

http://www.belastingdiens...2006/aangifte2006-64.html

Als ik jouw was zou ik alsnog een herziening aanvragen en bezwaar maken tegen je definitieve aanslag.

Het is natuurlijk wel zo dat je van je aftrekpost de kosten die je van je werkgever vergoed hebt gekregen af moet halen.
Dit is toch vreemd, ik heb net de belastingtelefoon gebeld, met de vraag hierover, en zij vertelde mij dat je geen reiskosten mag aftrekken omdat alles al wordt vergoed door je ov-studentenkaart, welke betaald wordt door de informatie beheer groep.

Op mijn vraag waarom ze dan aangeven op hun website dat je als student een verklaring kunt aanvragen bij de IB-groep antwoorde ze dat dat voor mensen was die een week ov of weekend of hadden en dan in het weekend of in de week werkte waardoor ze wel korting kregen, maar wel het kaartje moesten kopen.

Dus ik heb nu een inspecteur van de belastingdienst die mijn aangifte heeft beoordeeld en een persoon van de belastingdienst telefoon die beide zeggen dat het niet mag....

iemand hier nog wat tegen in te brengen? Want het scheelt mij toch wel aardig wat geld als ik het vervoer naar mijn bijbaan en stages kan aftrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Bobbert op 07-03-2007 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Bobbert schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:27:
[...]

Dit is toch vreemd, ik heb net de belastingtelefoon gebeld, met de vraag hierover, en zij vertelde mij dat je geen reiskosten mag aftrekken omdat alles al wordt vergoed door je ov-studentenkaart, welke betaald wordt door de informatie beheer groep.

Op mijn vraag waarom ze dan aangeven op hun website dat je als student een verklaring kunt aanvragen bij de IB-groep antwoorde ze dat dat voor mensen was die een week ov of weekend of hadden en dan in het weekend of in de week werkte waardoor ze wel korting kregen, maar wel het kaartje moesten kopen.

Dus ik heb nu een inspecteur van de belastingdienst die mijn aangifte heeft beoordeeld en een persoon van de belastingdienst telefoon die beide zeggen dat het niet mag....

iemand hier nog wat tegen in te brengen? Want het scheelt mij toch wel aardig wat geld als ik het vervoer naar mijn bijbaan en stages kan aftrekken.
Dan wordt je dus verkeerd voorgelicht door de belastinginspecteur, dit is hun eigen interpretatie. Nogmaals je betaald voor je ovjaarkaart, weliswaar indirect, maar dit is voor de belastingdienst niet relevant. omdát je betaald mag je reiskosten aftrekken en gebruikmaken van de calculator die de belastingdienst hanteert. Het lijkt misschien voor de belastinginspecteur wel zo dat je geen kosten hebt en je je ov krijgt en gratis mag reizen, maar dit is helemaal niet het geval!! Waarom zou je dan een ov verklaring moeten hebben, de treinkaartjes zouden dan op zich al voldoende zijn! Kijk de regels van de reisaftrek nog maar eens na:

van de belastingdienst website:
Voorwaarden reisaftrek openbaar vervoer
U heeft recht op reisaftrek openbaar vervoer als u in 2006 voldoet aan de volgende 3 voorwaarden:

De enkelereisafstand van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer is meer dan 10 kilometer.
U reist doorgaans minimaal 1 dag per week naar uw werk, of minimaal 40 dagen in heel 2006 naar dezelfde werkplek. U mag alleen reizen meetellen die u binnen 24 uur heen en terug maakt.
U moet met een openbaarvervoerverklaring kunnen bewijzen dat u daadwerkelijk gebruikgemaakt heeft van het openbaar vervoer. U kunt deze verklaring aanvragen bij uw vervoerbedrijf. Als u gebruikmaakt van een NS-jaartrajectkaart, een NS-jaarkaart of een OV-jaarkaart, hoeft u geen openbaarvervoerverklaring te hebben. Deze verstrekt de NS aan de Belastingdienst. Als u geen openbaarvervoerverklaring kunt krijgen omdat u met losse vervoerbewijzen reist, kan uw werkgever een reisverklaring afgeven. U moet dan wel de vervoerbewijzen bewaren.
Het antwoord van de belastinginspecteur is gewoon té makkelijk. Als dit zo zou zijn, stond er wel bij de voorwaarden dat je naast de ov verklaring ook je treinkaartjes moest bewaren.

nog even een extra bron waarbij hier géén melding van wordt gemaakt:

http://www.leidenuniv.nl/mare/2004/24/09.html

[ Voor 43% gewijzigd door Sebje op 07-03-2007 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Sebje schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 19:43:
Dan wordt je dus verkeerd voorgelicht door de belastinginspecteur, dit is hun eigen interpretatie. Nogmaals je betaald voor je ovjaarkaart, weliswaar indirect, maar dit is voor de belastingdienst niet relevant. omdát je betaald mag je reiskosten aftrekken en gebruikmaken van de calculator die de belastingdienst hanteert.
maar hoe moet ik hun dan overtuigen? ik bedoel, ze zeggen beide dat het niet mag, dan kan ik wel zeggen dat het wel mag maar dat schiet natuurlijk niet echt op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 19:41

Dido

heforshe

Bobbert: belastingdienst geeft aan dat je hebt aangegeven dat je een OV-jaarkaart hebt. Zou dar het misverstand vandaan komen?

Ik begrijp namelijk dat je die helemaal niet hebt: je hebt een OV-Studentenkaart.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Dido schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:06:
Bobbert: belastingdienst geeft aan dat je hebt aangegeven dat je een OV-jaarkaart hebt. Zou dar het misverstand vandaan komen?

Ik begrijp namelijk dat je die helemaal niet hebt: je hebt een OV-Studentenkaart.
Dát kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

@ Dido & Sebje

ik ga morgen de desbetreffende belastinginspecteur maar eens bellen, en ook in de bieb naar een belastingalmanak opzoek, eens kijken wat daar instaat.

Kwam nog wel de volgende website tegen maar die in van 2004, dus ging over de aangifte van 2003. Misschien dat het in 2004 veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Zjemm schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 14:42:

KNIP

mijn vraag aan hun was of ik nou de gekregen zorgtoeslag moest opgeven in de aangifte van 2006. dat hoeft dus niet. (terwijl er wel staat dat je moet opgeven wat je in 2006 hebt ontvangen - hetgeen wat je in 2006 al terug betaald zou hebben)

hebben mensen hier ook al eens tegen aan gelopen? en andere antwoorden ontvangen als ik?
Je moet gewoon het bedrag opgeven wat je hebt ontvangen. Het lijkt mij logisch dat de belastingdienst zelf wel gaat uitzoeken hoeveel zorgtoeslag je eigenlijk had moeten krijgen omdat je ook je loon op moet geven...........en dat ze het dan gaan verrekenen/aanpassen voor 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Bobbert schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:20:
@ Dido & Sebje

ik ga morgen de desbetreffende belastinginspecteur maar eens bellen, en ook in de bieb naar een belastingalmanak opzoek, eens kijken wat daar instaat.

Kwam nog wel de volgende website tegen maar die in van 2004, dus ging over de aangifte van 2003. Misschien dat het in 2004 veranderd is.

hier nog even wat extra info; een pdf van de belastinggids van de fnv uit 2003. Zie voor reisaftrek studenten pagina 76 (punt 4.2) van dit bestand.

http://home.fnv.nl/02werk...inggids_2003_ingekort.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Vraagje
Ik heb net inkomstenbelasting ingevuld omdat ik eindelijk alle gegevens binnen heb (lees: jaaropgaves)
Nu heb ik wel eigen huis, maar verder geen spectaculair ingewikkelde dingen.
Na het invullen blijkt dat ik meer dan 300 euro moet bijbetalen!
De Voorlopige teruggaaf over 2006 lijkt de boosdoener, maar die had ik al expres te laag opgegeven om dit te voorkomen.
Wat kan nog meer een oorzaak zijn dat je bij moet betalen?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

zorgtoeslag gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Laatst online: 12-09 19:59

Zjemm

...

Frankie02 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:21:
[...]

Je moet gewoon het bedrag opgeven wat je hebt ontvangen. Het lijkt mij logisch dat de belastingdienst zelf wel gaat uitzoeken hoeveel zorgtoeslag je eigenlijk had moeten krijgen omdat je ook je loon op moet geven...........en dat ze het dan gaan verrekenen/aanpassen voor 2007.
Ja dat zou je zeggen....maar die lui achter de belasting telefoon beweren weer van niet. dus ik ga ze nog een keer bellen met dezelde vraag

zowieso vind ik het maar wazig want als je drie keer belt naar de belastingdienst (zelf getest) met dezelfde vraag dan krijg je de meest uiteenlopende antwoorden.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 12-09 21:55
Flyduck schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:34:
Heb je veel geld gespaard misschien?

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zjemm schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 23:15:

zowieso vind ik het maar wazig want als je drie keer belt naar de belastingdienst (zelf getest) met dezelfde vraag dan krijg je de meest uiteenlopende antwoorden.
Ik heb absoluut geen hoge pet op van die medewerkers van de BT. Veelgehoorde antwoorden:
"dat is iets wat de inspecteur moet bepalen"
"ja, dat zou best wel eens zo kunnen zijn"
"dat weet ik eigenlijk niet"
"ik verbind u even door"
"waarom vraagt u dat aan mij? u moet een andere afdeling hebben"
"heeft u een momentje? Dan vraag ik het even na"
"GABL GABL GABL BRAALALAALAAA" (ofwel: het uitkramen van aperte onzin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Flyduck schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 22:34:
Vraagje
Ik heb net inkomstenbelasting ingevuld omdat ik eindelijk alle gegevens binnen heb (lees: jaaropgaves)
Nu heb ik wel eigen huis, maar verder geen spectaculair ingewikkelde dingen.
Na het invullen blijkt dat ik meer dan 300 euro moet bijbetalen!
De Voorlopige teruggaaf over 2006 lijkt de boosdoener, maar die had ik al expres te laag opgegeven om dit te voorkomen.
Te weinig belasting betaald door je werkgever, toch een te hoge VT opgegeven of minder rente betaald dan verwacht (Dat kan je overigens zelf controleren) . Heb je alle ziektekosten opgevoerd die je op mag/kan voeren. Minder verdient dan opgegeven op het VT.. kan aan 100 dingen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik vul al jaren onze belastingaangifte zelf in maar dit jaar lukt het me toch niet helemaal. Hopelijk wil iemand mij helpen.

- Maart 2006 is ons 1ste kindje geboren. Wij voldoen aan alle eisen betreffende de kinderkorting maar dus niet dat het kind op 31-12-2005 onder een betaalde leeftijd was omdat ze toen natuurlijk nog niet geboren is. Mag ik toch de kinderkorting voor ons allebei aanvinken?
- Mag ik van mij en van mijn partner de betaalde zorgverzekeringspremie aftrekken.
- Moet ik iets doen met "loon voor de ZVW en Ingehouden bijdrage ZVW"op mijn jaaropgaaf?

Alvast bedankt voor een reactie!!

Groetjes, brechje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:29:

- Mag ik van mij en van mijn partner de betaalde zorgverzekeringspremie aftrekken.
- Moet ik iets doen met "loon voor de ZVW en Ingehouden bijdrage ZVW"op mijn jaaropgaaf?
Je mag een standaardpremie van 1015 per persoon opvoeren. Daarnaast je aanvullende verzekeringen, uitvaartverzekeringen premie (als het een natura verzekering is).. en nog wat extra zaken, maar daarvoor moet je de laatste paar pagina;s maar eens lezen.

Ook de ingehouden bijdrage mag je opvoeren bij ziektekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb begin 2006 ongeveer 2500 euro uitgegeven aan werkzaamheden aan m'n eigen huis (stucadoor). Is zoiets ook (gedeeltelijk) belasting aftrek baar?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:29:
- Maart 2006 is ons 1ste kindje geboren. Wij voldoen aan alle eisen betreffende de kinderkorting maar dus niet dat het kind op 31-12-2005 onder een betaalde leeftijd was omdat ze toen natuurlijk nog niet geboren is. Mag ik toch de kinderkorting voor ons allebei aanvinken?
Ja :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Gunner schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:42:
Ik heb begin 2006 ongeveer 2500 euro uitgegeven aan werkzaamheden aan m'n eigen huis (stucadoor). Is zoiets ook (gedeeltelijk) belasting aftrek baar?
nee, maar wel de rente van de lening die je er eventueel voor hebt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sebje schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:43:
[...]

nee, maar wel de rente van de lening die je er eventueel voor hebt afgesloten.
Helaas. Ik heb het cash betaald :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik deze thread ben doorgegaan snap ik het nog niet helemaal
ondanks dat ik denk dat mijn 'probleem' redelijk standaard is... :$
ik heb het volgende overzicht (precieze cijfers niet bij de hand..):
  • Loon voor de loonbelasting/premie volksverzekering : 11000
  • Ingehoude loonbelasting/premie volksverzekering: 2000
  • Verrekende arbeidskorting: 500
Hoe vul ik dat dan in het programma van de belastingdienst ?
  • Arbeidskorting: 500
  • Loonheffing: 2000
  • Loon: 11000
ik ben vooral een beetje huiverig over de 'verrekende arbeidskorting'... wat is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:59:
Nadat ik deze thread ben doorgegaan snap ik het nog niet helemaal
ondanks dat ik denk dat mijn 'probleem' redelijk standaard is... :$
ik heb het volgende overzicht (precieze cijfers niet bij de hand..):
  • Loon voor de loonbelasting/premie volksverzekering : 11000
  • Ingehoude loonbelasting/premie volksverzekering: 2000
  • Verrekende arbeidskorting: 500
Hoe vul ik dat dan in het programma van de belastingdienst ?
  • Arbeidskorting: 500
  • Loonheffing: 2000
  • Loon: 11000
ik ben vooral een beetje huiverig over de 'verrekende arbeidskorting'... wat is dat ?
Het invullen klopt inderdaad zo.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:59:
Iedereen met een baan krijgt een korting op zijn te betalen belasting (dat bedrag wordt dus simpelweg afgetrokken van wat je zou moeten betalen.)

Omdat dat een bekend en vast bedrag is, mag je werkgeverje dat al tijdens het jaar teruggeven, zodat je niet het hele jaar hoeft te wachten op je teruggave.

Het is dus geld dat je al gehad hebt van je werkgever - in feite als een soort van voorlopige teruggave.

Niks om bang voor te zijn, dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 08-03-2007 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Wanneer krijg je de belastingteruggave?
2. Wanneer krijgen we ook alweer vakantiegeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:20:
1. Wanneer krijg je de belastingteruggave?
Er zijn theoretische deadlines voor, maar ik reken zelf meestal op juli/augustus :|
2. Wanneer krijgen we ook alweer vakantiegeld?
Dat hangt van ons contract af. (Ik krijg het iedere maand, anderen met hun salaris van mei, weer anderen met hun salaris van mei en december).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
argro schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:05:
[...]
Het gaat natuurlijk om de extra aftrekpost €795 die je krijgt door een uitgave €314 aan speciefieke uitgaven. Bij een bril van €314 heb je dus meteen een aftrekpost van ongeveer €1100
Kun je dit soort uitgaven nog corrigeren voor eerder belastingaangiftes? In 2006 heb ik namelijk niet veel bijzonders uitgegeven aan brillen e.d. (jammergenoeg ;( ). In december 2005 heb ik echter een prijzige bril aangeschaft, maar dit vorig jaar niet vermeld in m'n belastingaangifte.

Zou leuk zijn als ik m'n aangifte voor 2005 nogmaals, aangepast zou kunnen versturen, maar die is inmiddels definitief, dus ik vrees van niet.. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Atomsk op 09-03-2007 17:51 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik zit met een situatie mbt Box3 sparen/beleggen.
Ik heb sinds een paar jaar een kapitaalverzekering lopen en ook zelf af en toe wat met aandelen gerommeld.
In voorgaande jaren kwam ik daarmee niet boven de gestelde grens uit van "waarde en bezittingen".
Maw, of ik het nu wel of niet invulde, het had geen effect op m'n aangifte.

Ik heb er toen voor gekozen om het dan ook niet op te geven.
Echter, afgelopen jaar kwam ik wel boven die grens uit dus nu moet ik het eigenlijk wel opgeven.
Maar dan krijg ik dus de situatie dat ik voor zowel de kapitaalverzekering als de eigen aandelen een waarde moet opgeven voor 1 januari 2006 terwijl er daarvoor nooit iets is opgegeven. De waarde op 1 januari is dus niet 0 maar is de opgebouwde waarde uit voorgaande jaren.
Tevens kwam ik er achter dat ik vorig jaar toch wel net boven die grens van "waarde en bezittingen" uit kwam. Als ik die aangifte nu alsnog aanpas dan zou ik opeens iets van 100,- moeten betalen ipv dat ik precies op 0 uit kwam.

Hoe zal dit overkomen als ik het nu opeens wel ga invullen. Bestaat dan de kans dat ze opeens met terugwerkende kracht alles uitgebreid gaan nakijken en ik meteen een vlaggetje achter m'n naam krijg omdat m'n aangifte blijkbaar niet goed was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 20:50:
Hoi,

Ik zit met een situatie mbt Box3 sparen/beleggen.
Je kan je aangiftes met terugwerkende kracht invullen. Onder de streep veranderd er dan niets, maar je geeft wel alles op. Pin me er ff niet op vast of dit nou 3 of 5 jaar terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Volgens mij geldt het gemiddelde van je bezitingen tussen 1-1-06 en 31-12-06. Als je er vorigjaar "net iets boven kwam", zal niemand daar dus wakker van liggen.

Je geeft gewoon de waardes op van 1/1/06 en 31/1/06, van het gemiddelde wordt de belastingvrije drempel afgetrokken, en over het restand betaal je 1,2% belasting.

Het zal helemaal niet "raar" overkomen als je dat nu invult en oorgaande jaren niet, tenzij je opeens een paar ton als beginwaarde op 1/1/06 opgeeft - dan zullen ze graag willen weten waar dat opeens vandaan kwam.

Zit je een paar honderd euro boven de drempel, dan zal er geen haan naar kraaien. Voor die paar euro dien ze niet eens moeilijk.
(Mijn vrouw moest dit jaar ZVW bijdrage betalen over een paar honderd euro die ze los had bijverdiend. Kwam op 11 euro, volgens het aangifteprogramma was dat gelijk aan nul.
Het lijkt me dus sterk dat er moeilijk gedaan wordt over een paar euro die je vorig jaar had moeten betalen :) )

[ Voor 49% gewijzigd door Dido op 10-03-2007 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKillingBean
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-08 18:20
Hoi allemaal,
Ik heb een brief gekregen van de Belastingdienst, dat ik in 2005 te weinig inkomsten heb opgegeven. Ze zeggen dat ik 1101 euro te weinig heb opgegeven. Dit komt om ik toen (en nog steeds) met de trein naar mijn werk reis. Op de site van de belasting staat dat ik een bedrag (volgens een tabel 1101) van mijn inkomen kan aftrekken. Ik heb toen toch niets fout gedaan? Ik heb voor dit jaar hetzelfde gedaan.

PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Je hebt toch niet gewoon 1101 euro minder aan inkomen opgegeven he? Je moet wel alles netjes opgeven en op een andere plek de aftrekpost/heffingskorting van je treinkosten invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKillingBean
Sick Nick schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:59:
Je hebt toch niet gewoon 1101 euro minder aan inkomen opgegeven he? Je moet wel alles netjes opgeven en op een andere plek de aftrekpost/heffingskorting van je treinkosten invullen.
Via de belasting programma staat niet bij aftrekpost/heffingskoring de optie om reiskosten in te vullen. Ook staat op de site van de belasting dienst het volgende:
"Reisde u met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen."

PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
TheKillingBean schreef op zondag 11 maart 2007 @ 16:09:
[...]

Via de belasting programma staat niet bij aftrekpost/heffingskoring de optie om reiskosten in te vullen. Ook staat op de site van de belasting dienst het volgende:
"Reisde u met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen."
Reiskosten moet je ook niet bij aftrekposten opvoeren, maar bij box 1 werk en inkomen > zee en reiskosten aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKillingBean
Ok die heb ik dus nooit gezien. Ik heb voor 2006 opnieuw verstuurd. En ik zal morgen maar even bellen om uit te leggen dat ik het verkeerd bergrepen heb. Dank je voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Wij betalen in het kader van onze hypotheek een Prolongatiepremie. Weet iemand of je dit mag aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Het heet hypotheekRENTE aftrek. Het heet NIET hypotheekPREMIE aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog eentje:
Ik verdien 40000 euro per jaar
heb nog een flinke schuld bij ibg staan waar ik wel rente over betaal, maar volgend jaar ga ik pas beginnen met aflossen.
Mijn vriendin waarmee ik samenwoon studeert nog wel, en betaalt haar studie met haar ibg lening.

Nu ondersteunen haar ouders haar nog gedeeltelijk financieel (betalen studie en betalen mee aan woning) en geven dus haar studiekosten op bij hun opgave.

Kan iemand mij uitleggen wat ik hieraan kan aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 10:03
paella schreef op maandag 12 maart 2007 @ 07:47:
Het heet hypotheekRENTE aftrek. Het heet NIET hypotheekPREMIE aftrek.
Dat is wel erg kort door de bocht. Het heet ook geen hypotheekTAXATIE aftrek, maar toch kan je taxatiekosten (en veel andere zaken) wel aftrekken.
Maar prolongatiepremie zijn niet aftrekbaar nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deja-vu :?
Nee. :P paella in "Belastingdienst 2006 (aangifte)" .. beetje eentonig, dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 08:00:
Nog eentje:
Ik verdien 40000 euro per jaar
heb nog een flinke schuld bij ibg staan waar ik wel rente over betaal, maar volgend jaar ga ik pas beginnen met aflossen.
Mijn vriendin waarmee ik samenwoon studeert nog wel, en betaalt haar studie met haar ibg lening.

Nu ondersteunen haar ouders haar nog gedeeltelijk financieel (betalen studie en betalen mee aan woning) en geven dus haar studiekosten op bij hun opgave.

Kan iemand mij uitleggen wat ik hieraan kan aftrekken?
Ik denk eerlijk gezegd helemaal niets.

Jij kunt sowieso niets aftrekken: een lening - en de rente daarover - is niet aftrekbaar, en je vriendin zou studiekosten af kunnen trekken, maar moet dan wel de ontvangen stufi van die kosten aftrekken. Aangezien je stelt dat ze haar studie financiert met de ibg lening denk ik niet dat er meer dan de drempel aan kosten overblijft.

De bijdrage van haar ouders trekken haar ouders al af, dat geldt normaliter als inkomen voor je vriendin (of het moet als gift gelden, daar zijn wel strakke grenzen aan). Maar als zij dat gebruikt voor haar studiekosten valt het weg tegen die studiekosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Dido schreef op maandag 12 maart 2007 @ 09:29:
[...]

Jij kunt sowieso niets aftrekken: een lening - en de rente daarover - is niet aftrekbaar, en je vriendin zou studiekosten af kunnen trekken, maar moet dan wel de ontvangen stufi van die kosten aftrekken. Aangezien je stelt dat ze haar studie financiert met de ibg lening denk ik niet dat er meer dan de drempel aan kosten overblijft.
Niet helemaal waar volgens mij, een lening (het extra deel van de IBG, wat je altijd moet terug betalen) hoef je namelijk niet af te trekken als ontvangen stufi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspertje schreef op maandag 12 maart 2007 @ 09:43:
[...]
Niet helemaal waar volgens mij, een lening (het extra deel van de IBG, wat je altijd moet terug betalen) hoef je namelijk niet af te trekken als ontvangen stufi.
ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat hier gezegd wordt. Hetgeen ik ook gehoord heb is dat studieschuld en de rente idd niet aftrekbaar zijn. Echter lees ik in dit forum af en toe andere verhalen.
Maar kan je misschien uitleggen wat je bedoelt met het feit dat je een lening niet hoeft af te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 09:49:
[...]
ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat hier gezegd wordt. Hetgeen ik ook gehoord heb is dat studieschuld en de rente idd niet aftrekbaar zijn. Echter lees ik in dit forum af en toe andere verhalen.
Maar kan je misschien uitleggen wat je bedoelt met het feit dat je een lening niet hoeft af te trekken?
http://www.nrc.nl/krant/a...ntwoordt_vragen_over_geld. (laatste vraag) De rente kan je inderdaad helemaal niets mee (Alleen je hypotheekrente is aftrekbaar, en dit is dat zeker niet) Als je vermogend bent (Je hebt veel geld) Dan zou je je schuld wel kunnen gebruiken om dat te compenseren (Dat is de vraag bij de aangifte of jij en je partner gezamelijk meer dan (ik geloof 35.000 euro hadden op spaarrekeningen e.d.) Dan zou je jou openstaande schuld wel kunnen gebruiken om dat bedrag te drukken, maar met je studieschuld kan je niets in Box1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Dido schreef op maandag 12 maart 2007 @ 09:29:
[...]

Ze ontvangt dus geen stufie meer maar leent alleen maar. Het geleende bedrag hoef je niet in mindering te brengen op de kosten, alleen daadwerkelijke stufie. Stel dat je de ontvangen stufie moet terugbetalen (doordat je te weinig punten haalt o.i.d.) kun je de aangiftes zelfs nog herzien. De ontvangen stufie is dan plotseling geen gift meer maar een lenig waardoor je het niet meer van de studiekosten hoeft af te trekken.
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 09:49:
[...]

Je kunt studiekosten aftrekken. Deze aftrekpost is als volgt opgebouwt: kosten -/- stufie -/- drempel = aftrekpost.

Wanneer je stufie ontvangt moet je die dus in mindering brengen op de gemaakte kosten. Dit geldt echter niet voor een lening. Wanneer je dus geen stufie meer ontvangt maar alleen leent bij de IBG dan ziet de aftrekpost er zo uit: kosten -/- drempel = aftrekpost.

De lening an sich kun je niet zo veel mee (behalve in mindering brengen op je vermogen zoals Jaspertje aangaf).

[ Voor 34% gewijzigd door argro op 12-03-2007 10:51 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Kort door de bocht, maar in het grote verhaal klopt het wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

argro schreef op maandag 12 maart 2007 @ 10:41:
Wanneer je stufie ontvangt moet je die dus in mindering brengen op de gemaakte kosten. Dit geldt echter niet voor een lening. Wanneer je dus geen stufie meer ontvangt maar alleen leent bij de IBG dan ziet de aftrekpost er zo uit: kosten -/- drempel = aftrekpost.
Ok, dat deel klopt inderdaad wel, denk ik. Die bijdrage van haar ouders (die haar ouders aftrekken) zou je echter denk ik wel ergens op moeten geven als inkomsten?

Er zal een deel als gift belastingvrij zijn, maar ik betwijfel of de volledige bijdrage daaronder valt.

(Als je het niet hoeft op te geven ga ik mijn buurman een bijdrage in zijn levenonderhoud geven - en dat aftrekken - en doet hij hetzelfe voor mij :P )

De vraag is dan dus of het interesanter is om de studiekosten af te trekken en de bijdrage bij te tellen of om de bijdrage als bijdrage in de studiekosten te zien, en dus geen studiekosten af te trekken. e.e.a. Hangt natuurlijk af van de daadwerkelijke bedragen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 12-03-2007 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik heb heel 2006 bij dezelfde werkgever gewerkt.
Als ik de jaaropgave netjes overneem in de aangifte krijg ik een klein bedrag terug.

Vul ik vervolgens me vermogen in (wat ik de vorige jaren nooit gedaan heb) dan moet ik rond de 150 euro betalen.

Moet ik alles netjes invullen, of kan ik eventueel het sparen/beleggen weglaten?

En me werkgever betaalt de ziekenfonds premie. Hoef ik deze verder ook nergens in te vullen op de aangifte, als aftrekpost misschien ?

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 12-03-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:27:
En me werkgever betaalt de ziekenfonds premie. Hoef ik deze verder ook nergens in te vullen op de aangifte, als aftrekpost misschien ?
Eh, volgens mij is de eerste vereiste voor een aftrekpost toch echt dat hetgeen wat je wilt aftrekken, je zelf geld gekost heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Als ik de jaaropgave netjes overneem in de aangifte krijg ik een klein bedrag terug.

Vul ik vervolgens me vermogen in (wat ik de vorige jaren nooit gedaan heb) dan moet ik rond de 150 euro betalen.

Moet ik alles netjes invullen, of kan ik eventueel het sparen/beleggen weglaten?

Als jij vermogen had, dan moet je dat invullen, anders ben je aan het frauderen. dus ja dat moet. Die premie kan je volgens mij niet opvoeren, maar wel het standaard bedrag (1015) + de werkgeversbijdrage (6,5% van je inkomen)

@Courage: Dat is niet helemaal waar, als je een ziektekosten premie had met eigen risico, dan was je premie waarschijnlijk lager, maar mag je toch 1015 opvoeren

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspertje op 12-03-2007 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ja, dat moet je invullen. Je kunt het weglaten, maar dat heet belastingontduiking ;)
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:35:
Eh, volgens mij is de eerste vereiste voor een aftrekpost toch echt dat hetgeen wat je wilt aftrekken, je zelf geld gekost heeft. ;)
Niet altijd, hoor. In het geval van ziektenkosten mag je een standaardbedrag aan basispremie sowieso opvoeren.
Of je daar de bijdrage van je werkgever vanaf moet trekken weet ik niet. Waarschijnlijk is die gewoon bij zijn loon geteld (of mag de wergever het belastingvrij vergoeden :? ) dus is er al belasting over betaald. Dan hoef je dat niet in mindering te brengen.
In feite heeft het je dan trouwens wel geld gekost: er is loon betaald dat je niet gekregen hebt.

Maar er zijn nog wel andere aftrekposten die je kunt opvoeren terwijl het je dat niet gekost heeft, omdat je onder het normbedrag bent gebleven.

De grote vraag is of je er wat mee opschiet: ziektenkostenaftrek is pas interessant als je boven de drempel uitkomt (en die is afhankelijk van je inkomen). Maar je kunt het altijd invullen om te zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:36
Jaspertje schreef op maandag 12 maart 2007 @ 10:18:
Dan zou je je schuld wel kunnen gebruiken om dat te compenseren (Dat is de vraag bij de aangifte of jij en je partner gezamelijk meer dan (ik geloof 35.000 euro hadden op spaarrekeningen e.d.) Dan zou je jou openstaande schuld wel kunnen gebruiken om dat bedrag te drukken, maar met je studieschuld kan je niets in Box1.
Houd er overigens rekening mee dat er een bizarre drempel is mbt schulden. Er wordt eerst EUR 6000 (per partner) van je schuld afgetrokken, voordat deze schuld van je vermogen afgetrokken wordt.

* Rukapul vindt dat nogal zuur (ook al kost het netto maar 144 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's waar. Ik was wat kort door de bocht.
Laat ik het zo zeggen : kosten die iemand anders heeft betaald, zul je niet zelf mogen aftrekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Dido schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:59:
[...]

Ok, dat deel klopt inderdaad wel, denk ik. Die bijdrage van haar ouders (die haar ouders aftrekken) zou je echter denk ik wel ergens op moeten geven als inkomsten?

Er zal een deel als gift belastingvrij zijn, maar ik betwijfel of de volledige bijdrage daaronder valt.

(Als je het niet hoeft op te geven ga ik mijn buurman een bijdrage in zijn levenonderhoud geven - en dat aftrekken - en doet hij hetzelfe voor mij :P )

De vraag is dan dus of het interesanter is om de studiekosten af te trekken en de bijdrage bij te tellen of om de bijdrage als bijdrage in de studiekosten te zien, en dus geen studiekosten af te trekken. e.e.a. Hangt natuurlijk af van de daadwerkelijke bedragen.
Er is voor ouders een aftrekpost waarin zij de financiele bijdrage aan hun kinderen als aftrekpost mogen opvoeren. Voorwaarde hiervoor is dat het kind jonger dan 30 jaar is, een studie volgt, geen stufie meer krijgt en niet zelf in zijn/haar levensonderhoud kan voorzien. Je buurman idee gaat dus niet op.

De bijdrage van je ouders hoef je niet als gift van de studiekosten af te trekken. Dit geldt wel voor de giften van de IBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Rukapul schreef op maandag 12 maart 2007 @ 13:05:
Houd er overigens rekening mee dat er een bizarre drempel is mbt schulden. Er wordt eerst EUR 6000 (per partner) van je schuld afgetrokken, voordat deze schuld van je vermogen afgetrokken wordt.

* Rukapul vindt dat nogal zuur (ook al kost het netto maar 144 euro)
6000 euro pp :?
Belastingdienst heeft het over 2700 euro pp, namelijk:
http://www.belastingdiens...006/aangifte2006-124.html

Argro: die kende ik niet, maar klinkt voor degene die de vraag stelde wel interessant :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 12-03-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Dido schreef op maandag 12 maart 2007 @ 13:41:
[...]
Argro: die kende ik niet, maar klinkt voor degene die de vraag stelde wel interessant :)
Is ook zeker interessant. Met een beetje geluk kun je met je ouders afspreken dat ze je toelage verdubbelen op het moment dat de stufie afloopt. De fiscus "betaald" op die manier je stufie gewoon door.

Stel je krijgt €250 stufie en €250 van je ouders. Op het moment dat de stufie stopt (omdat je "te lang" studeert) krijg je van je ouders €500. Dit bedrag kunnen ze vervolgens als aftrekpost opvoeren. Uitgaande van het hoogste tarief betalen je ouders netto €250 en "de staat" betaald de andere €250.

Mijn ervaring is dat weinig ouders en studenten deze aftrekpost kennen. Staat overigens wel vrij expliciet in het aangifteprogramma vermeld.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 12-03-2007 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat is knap, want sinds 1 januari 2006 kennen we in Nederland geen ziekenfonds meer :z. Iets wat je werkgever betaalt (en jou dus voordeel verschaft) ook nog eens invullen als aftrekpost (wat je opnieuw voordeel verschaft) op jouw inkomsten - hoe zie je dat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

tomatoman schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:13:
Iets wat je werkgever betaalt (en jou dus voordeel verschaft) ook nog eens invullen als aftrekpost (wat je opnieuw voordeel verschaft) op jouw inkomsten - hoe zie je dat voor je?
Zoals ik dus net uitlegde: iets wat je werkgever betaalt heet loon.

Over loon betaal je belasting.

Als je werkgever je ziektekostenverzekeringspremie (ik snap wel waarom mensen het kortere ziekenfonds blijven gebruiken, hoor ;) ) betaalt, dan betaalt hij dus de facto een stuk loon.

Je ziektekostenverzekeringspremie mag je aftrekken - althans, zo ongeveer.

Zo zie ik dat voor me.

Vergelijk de volgende situaties: X = ziektekostenverzekeringspremie.
Jan krijgt een loon van A + X euro, betaalt X ziektekostenverzekeringspremie en trekt dat af. Jan betaalt IB over A+X.
Piet krijgt een loon van A en Piets baas betaalt Piets ziektekostenverzekeringspremie. Piet trekt dat af. Piet betaalt IB over A+X.

Jan en Piet zijn dan even duur uit, hetgeen ook volslagen logisch is.

(*)Ik weet dat Jan en Piet niet X aftrekken, maar dat ze een normbedrag aftrekken, en de aanvullende blablabla maar dat is nu even niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dido schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:21:
[...]

Zoals ik dus net uitlegde: iets wat je werkgever betaalt heet loon.

Over loon betaal je belasting.
Precies, je moet er belasting over betalen. Een aftrekpost doet precies het omgekeerde: je krijgt belastingvermindering. Daarom kan iets wat je werkgever voor jou betaalt nooit een aftrekpost zijn.

Verder is het onmogelijk dat je werkgever de basispremie van een zorgverzekering betaalt. Het is wettelijk vastgelegd dat je die zelf moet betalen. Een werkgever is vrij om aan de werknemer een (belaste) tegemoetkoming te betalen voor de zorgverzekering, maar de verzekerde is de premieplichtige en nooit de werkgever.

[ Voor 27% gewijzigd door Tomatoman op 12-03-2007 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

tomatoman schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:30:
Precies, je moet er belasting over betalen. Een aftrekpost doet precies het omgekeerde: je krijgt belastingvermindering. Daarom kan iets wat je werkgever voor jou betaalt nooit een aftrekpost zijn.
Lees nou het hele verhaal eens?

Wat jij nu stelt is onzin, want mijn hypotheek betaalt mijn werkgever ook (hij geeft het geld eerst aan mij (dat heet loon) en ik betaal er mijn hypotheek van.

"De werkgever betaalt"is een onzinnige bewoording, het betekent: Mijn werkgever betaalt me extra loon en houdt daarvan al iets in om direct bepaalde vaste lasten te voldoen.

Er is geen enkel verschil tussen de situatie waarin ik 1050 euro extra van mijn baas krijg (waar ik IB over betaal zou betalen, ware het niet dat ik ze af kon trekken van de belasting!) en de situatie waarin ik die 1050 euro minder in mijn handen krijg maar mijn baas mijn ziektekostenverzekeringspremie betaalt (en ik dus alsnog die 1050 aftrek van mijn inkomen).
Verder is het onmogelijk dat je werkgever de basispremie van een zorgverzekering betaalt. Het is wettelijk vastgelegd dat je die zelf moet betalen. Een werkgever is vrij om aan de werknemer een (belaste) tegemoetkoming te betalen voor de zorgverzekering, maar de verzekerde is de premieplichtige en nooit de werkgever.
Kijk, en daarom is de bewoording dus inderdaad wat kort door de bocht, maar om het nou willens en wetens letterlijk op te willen nemen is gewoon irritant.

Bij collectieve verzekeringen via het bedrijf is het helemaal niet gek als de werknemer nooit een rekening van zijn ziektenkostenverzekering ziet, omdat "zijn baas het betaalt".
Maar in werkelijkheid stort de baas gewoon een deel van het salaris op een andere rekening, de werknemer betaalt gewoon belasting over dat deel van het loon, en mag het dus aftrekken omdat de premie voor de ziektekostenverzekering aftrekbaar is van de belasting.

Dat betekent dat je er geen belasting over hoeft te betalen, maar je hebt er al belasting over betaald. Daarom mag je het aftrekken.

[ Voor 33% gewijzigd door Dido op 12-03-2007 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dido schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:38:
[...]

Lees nou het hele verhaal eens?
Jij haalt twee begrippen door elkaar, namelijk (1) datgene wat je van je werkgever krijgt en belast is en (2) datgene wat jij met het geld doet en resulteert in een aftrekpost.
Wat jij nu stelt is onzin, want mijn hypotheek betaalt mijn werkgever ook (hij geeft het geld eerst aan mij (dat heet loon) en ik betaal er mijn hypotheek van.
Over het loon betaal je loonbelasting. Loonbelasting is toch geen aftrekpost :z? Dat jij van het ontvangen loon je hypotheek betaalt doet daarbij niet terzake - de loonbelasting is en blijft gelijk. Dat jouw betaling van hypotheekrente resulteert in hypotheekrenteaftrek staat daar helemaal los van.
Er is geen enkel verschil tussen de situatie waarin ik 1050 euro extra van mijn baas krijg (waar ik IB over betaal zou betalen, ware het niet dat ik ze af kon trekken van de belasting!) en de situatie waarin ik die 1050 euro minder in mijn handen krijg maar mijn baas mijn ziektekostenverzekeringspremie betaalt (en ik dus alsnog die 1050 aftrek van mijn inkomen).
Precies, nu zeg je het zelf ook. De aftrekpost voor de betaalde zorgverzekeringspremie staat helemaal los van de vraag of de premie vanaf de rekening van je werkgever wordt voldaan.
Bij collectieve verzekeringen via het bedrijf is het helemaal niet gek als de werknemer nooit een rekening van zijn ziektenkostenverzekering ziet, omdat "zijn baas het betaalt".
Maar in werkelijkheid stort de baas gewoon een deel van het salaris op een andere rekening, de werknemer betaalt gewoon belasting over dat deel van het loon, en mag het dus aftrekken omdat de premie voor de ziektekostenverzekering aftrekbaar is van de belasting.
Tot zover eens. :)
Dat betekent dat je er geen belasting over hoeft te betalen, maar je hebt er al belasting over betaald. Daarom mag je het aftrekken.
Nee, nee, nee! Je mag het (= zorgverzekeringspremie) niet aftrekken omdat je er al inkomstenbelasting over hebt betaald ('daarom mag je het aftrekken'). Je mag de betaalde premie in bepaalde gevallen opvoeren als een aftrekpost voor ziektekosten, maar dat staat helemaal los van de vraag of je er al eens belasting over hebt betaald. Dat is wat ik hierboven (2) noemde.

En de aftrekpost bij (2) staat weer los van de vraag of je die inkomstenbelasting zelf hebt betaalt of dat je werkgever de belasting namens jou heeft afgedragen, want de verschuldigde inkomstenbelasting valt onder het mechanisme dat ik bij (1) bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

tomatoman schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:15:
Jij haalt twee begrippen door elkaar, namelijk (1) datgene wat je van je werkgever krijgt en belast is en (2) datgene wat jij met het geld doet en resulteert in een aftrekpost.
Ik haal vast van alles door elkaar in een onzinnige poging in Jip en Janneke taal iets uit te leggen aan iemand die vervolgens over bewoordingen gaat vallen als ware hij belastingadviseur. Da's inderdaad niet handig.

Laten we even helemaal opnieuw beginnen.

1) Iedereen betaalt zijn eigen ziektekostenverzekeringspremie
2) Die ziektekostenverzekeringspremie is aftrekbaar van de belastingen (*)
3) Of iemand die kosten betaalt uit loon, vermogen of dat zijn werkgever het apart houdt is irrelevant.
4) "Mijn baas betaalt mijn ziektekostenverzekeringspremie" betekent "Mijn baas houdt een deel van mijn loon in om in mijn naam door te sluizen naar de ziektekostenverzekering.

Als we het over 1, 2, 3 en 4 eens zijn is de conclusie dus dat Viper® gewoon een aftrekpost mag opvoeren voor zijn ziektekostenverzekeringspremie. En dat was de vraag.

(*) Behoudens en in aanmerking genomen alle voor dit verhaal irrelevante blabla als normbedragen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Laten we er maar over ophouden. Koekje bij de koffie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Jammer dat Viper® dan zijn antwoord nog steeds niet heeft, mgoed. 1 speculaasje dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:36
Dido schreef op maandag 12 maart 2007 @ 13:41:
[...]

6000 euro pp :?
Belastingdienst heeft het over 2700 euro pp, namelijk:
http://www.belastingdiens...006/aangifte2006-124.html
In m'n hoofd was het een enorm bedrag, maar wat jij aanhaalt zal het juiste zijn :) 2x 2700 zal het dan wel wezen = 5400 wat netto nog 65 euro kost.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 12-03-2007 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Dido schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:47:
Jammer dat Viper® dan zijn antwoord nog steeds niet heeft, mgoed. 1 speculaasje dan :)
:')

Ja ik las alle verhalen en ik ontketen een hele discussie.

Maar wat ik tot nu toe begrepen heb is dat ik 1 me vermogen gewoon netjes moet opgeven (dit deed ik altijd al alleen ik kwam nooit boven de norm)
en dat ik de ziekefondskosten kan aftrekken, mits ze boven de normgrens uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Viper® schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:22:
[...]

:')

Ja ik las alle verhalen en ik ontketen een hele discussie.

Maar wat ik tot nu toe begrepen heb is dat ik 1 me vermogen gewoon netjes moet opgeven (dit deed ik altijd al alleen ik kwam nooit boven de norm)
en dat ik de ziekefondskosten kan aftrekken, mits ze boven de normgrens uitkomen.
Het antwoord is 42. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een kort vraagje.

Welke bedrag moet ik aangeven op de aangifte qua loon?
Aangezien er twee bedragen op mijn jaaropgave staan, namelijk;
1. Loon
2. Loon ZVW (is lager bedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:18:
Ik heb een kort vraagje.

Welke bedrag moet ik aangeven op de aangifte qua loon?
Aangezien er twee bedragen op mijn jaaropgave staan, namelijk;
1. Loon
2. Loon ZVW (is lager bedrag)
Loon. Loon ZVW is het bedrag zonder de inkomensafhankelijke ziektekosten premie. Deze premie wordt door je werkgever betaald (is dus loon), dan wordt er belasting over geheven en dan wordt het weer van je loon afgehaald (het is immers premie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:33
Ik heb wat vragen over mijn belastingaangifte en zorgtoeslag. Ik heb dit nog nooit zelf gedaan en zit met wat vragen

Ik begin met mijn zorgtoeslag:

Hoe weet ik of ik hier voor in aanmerking kom? Als ik kijk naar mijn bruto inkomen wel, maar ik rijd ook een auto vd zaak (privé). Hierdoor lijkt het op je loonstrookje of je bruto meer verdient, maar dit wordt er tegelijkertijd weer afgehaald. Op de belastingsite hebben ze het volgens mij over je belastbaar inkomen..... Wat heeft er nu betrekking en wat geldt er nu voor mij??

Belastingaangifte:

Zijn er nog dingen die ik af mag trekken voor mijn belasting?? Ik betaal zorgpremie via mijn werkgever (collectieve verzekering) en ik doe een avondstudie (vergoedt door mijn werkgever).

Bedankt alvast voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Je loon wijzigt in principe niet, op je loonstrookje zal bij brute loon gewoon je normale loon staan.
Wel wordt op je loonstrookje de fiscale waarde van je auto bij je loon opgeteld, hier wordt dan weer belasting (IB) over berekent. Dit om dus je bijtelling te verekenen. Dit wordt wel weer meegenomen in je al betaalde belasting.

Je kan gewoon je Loon wat op je jaaropgaaf staat overnemen samen met je loonheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mijn Jaaropgaaf ontvangen van de Albert Heijn

Loon loonbelasting 2022,-
Loonheffing 0,-
verrekende arbeidskorting 36,-
Loon Zorgverzekeringswet ,-1900
ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet

Ik snap niet echt wat ik moet invullen nu bij bijv. Loon etc.

Wat moet ik allemaal in het programma invullen om geld terug te vragen.

Erwin
ps. heb ff snel in topic gekeken maar kon nergens vinden, - kan ook komen omdat ik knetter lam ben heb er net 14 uur werktijd opzitten!

Edit: ik heb ook nog 10 Weken Stage Gelopen bij mijn werk!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TagTag
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:24

TagTag

Chevrolet Corvette rocks

Arbeidskorting 36
Loonheffing 0
Loon 2022

Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar dan komt er bij Verzamelinkomen 2.022,- uit
waar staat hoeveel ik terug krijg van de belasting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben dit topic aan het doorspitten maar ik kom ergens niet uit waar kan ik mijn zorgtoeslag gegeven invullen in dat programma iedereen heeft het er wel over in dit topic maar hoe kan ik deze optie invullen in het aangifte programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 08-09 22:29
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 00:47:
ik ben dit topic aan het doorspitten maar ik kom ergens niet uit waar kan ik mijn zorgtoeslag gegeven invullen in dat programma iedereen heeft het er wel over in dit topic maar hoe kan ik deze optie invullen in het aangifte programma
Bij aftrekposten "ziektekosten of ander buitengewone uitgaven" aanvinken. Daarna in het "buitengewone uitgaven" onderdeel dat erbij komt de rekenhulpen gebruiken.

Zie http://download.belasting...ven_heeft_pa9911z61fd.pdf voor meer uitleg hierover.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:16:
Je krijgt niets terug. Het bedrag van de loonheffing is het bedrag dat je betaald hebt aan belastingen. In jouw geval is dit 0. Voor iedereen bestaat er verder een arbeidskorting. Dat is een korting die je krijgt op het betalen van belastingen, omdat je bij een laag inkomen geen belasting hoeft te betalen. In jouw geval had je dus 36 euro belasting moeten betalen, maar die heb je dus niet betaald (dat is die post verrekende arbeidskorting).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Roncom schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 09:39:
Ik heb wat vragen over mijn belastingaangifte en zorgtoeslag. Ik heb dit nog nooit zelf gedaan en zit met wat vragen

Belastingaangifte:

Zijn er nog dingen die ik af mag trekken voor mijn belasting?? Ik betaal zorgpremie via mijn werkgever (collectieve verzekering) en ik doe een avondstudie (vergoedt door mijn werkgever).

Bedankt alvast voor de hulp.
Er zijn wellicht nog diverse dingen die je af kunt trekken (zoals giften, huisapotheek, standaardbedrag zorgpremie, kosten aanvullende premies, wellicht hypotheekrente) maar loop op je gemak het aangifteprogramma eens door icm met de helpfunctie. Het kan dan dit jaar de eerste keer zijn, maar wees niet bang, er gaan vast nog vele jaren volgen ;) Om het dan zelf onder de knie te krijgen is wel aan te bevelen. Als je het programma met helpfunctie doorloopt en je loopt dan nog tegen specifieke vragen aan dan kun je die natuurlijk hier posten.

Studiekosten die vergoed worden door je werkgever kun je niet opvoeren (je maakt die kosten immers niet zelf).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:16:
Waar komt dat idee toch vandaan dat iedereen altijd maar belasting terug zou moeten krijgen? In principe zijn het uitzonderingsgevallen dat mensen belasting terugkrijgen. Bijvoorbeeld door onregelmatig werken. Er staat op jouw loonstrookje duidelijk dat jij €0,00 aan loonheffing hebt afgedragen, waarom zou je dan belasting terug moeten krijgen? Iets terugkrijgen wat je nooit hebt weggegeven is over het algemeen niet erg gebruikelijk.

Arbeidskorting is 1.795% van je inkomen (van €0 tot €8132). De arbeidskorting vormt samen met de heffingskorting de totale korting. De heffingskorting is €1894. Dit betekend dat jij de eerste €1894+32=€1926 aan loonbelasting niet hoeft te betalen. Hier is echter met de toepassen van de heffingskorting al grotendeels rekening mee gehouden. Deze korting krijg je dan niet achteraf maar tijdens het jaar. Hierdoor betaal je niets en krijg je ook niets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

argro schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:31:
[...]
Waar komt dat idee toch vandaan dat iedereen altijd maar belasting terug zou moeten krijgen? In principe zijn het uitzonderingsgevallen dat mensen belasting terugkrijgen. Bijvoorbeeld door onregelmatig werken. Er staat op jouw loonstrookje duidelijk dat jij €0,00 aan loonheffing hebt afgedragen, waarom zou je dan belasting terug moeten krijgen? Iets terugkrijgen wat je nooit hebt weggegeven is over het algemeen niet erg gebruikelijk.
Omdat mensen geen idee hebben wat wat nou eigelijk is, en graag iets willen hebben :) Mijn vriendin heeft ook geeeeeen idee hoe en wat met belastingen, die zou dezelfde vraag kunnen stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Jaspertje schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:17:
[...]
Omdat mensen geen idee hebben wat wat nou eigelijk is, en graag iets willen hebben :) Mijn vriendin heeft ook geeeeeen idee hoe en wat met belastingen, die zou dezelfde vraag kunnen stellen...
En daar verbaas ik mij dan altijd weer over. Sommige mensen werken meer dan 1500 uur per jaar maar vinden het te veel werk om zich even in de belasting te verdiepen. Zo verschrikkelijk ingewikkeld is het nou ook allemaal weer niet. Een beetje verstand van zaken kan soms best een aardige besparing opleveren. Maar dat vinden mensen al snel te veel werk. Ik vind het juist een uitdaging om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Toch zal het per geval verschillen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de complete belastingaangifte sommige mensen boven de pet gaat, want in een aantal gevallen is er toch wel erg specifieke kennis nodig. In veel gevallen kunnen de bestaande vragen natuurlijk ook opgelost worden wanneer iemand zich even in de materie verdiept en de bestaande bronnen (de belastingdienst site, de helpfile bij het aangifte programma) leest.

Zelf heb ik overigens nog een vraag die ik nog altijd niet volledig beantwoord heb gezien (is een aantal pagina's terug door mij gesteld) Die is inmiddels via via bij de deskundigen van de belastingdienst zelf terecht gekomen. Er blijkt zoiets te bestaan als een verzilveringsregeling (wordt in het belastingprogramma en op de website van de belastingdienst geen melding van gemaakt) waarmee eventuele gemiste heffingskortingen door de aftrek van ziektekosten alsnog uitbetaald worden. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk of dat voor mij de voordeligste manier is. (zoals argro zegt: ik wil optimaal gebruik maken van de mogelijkheden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Rudedadude schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:32:
Zelf heb ik overigens nog een vraag die ik nog altijd niet volledig beantwoord heb gezien (is een aantal pagina's terug door mij gesteld) Die is inmiddels via via bij de deskundigen van de belastingdienst zelf terecht gekomen. Er blijkt zoiets te bestaan als een verzilveringsregeling (wordt in het belastingprogramma en op de website van de belastingdienst geen melding van gemaakt) waarmee eventuele gemiste heffingskortingen door de aftrek van ziektekosten alsnog uitbetaald worden. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk of dat voor mij de voordeligste manier is. (zoals argro zegt: ik wil optimaal gebruik maken van de mogelijkheden :) )
Misschien kun je hier iets mee. Ben wel benieuwd hoe deze regeling precies werkt.

Het idee is volgens mij dat aftrekposten door bijvoorbeeld chronische ziekte die, door een te laag inkmomen, niet "verzilverd" kunnen worden alsnog uitbetaald worden.

Hou ons op de hoogte. Ik heb zelf ook een aftrekpost van mijn ziektekosten die ik niet kan verzilveren. De heffingskorting is namelijk al ruimschoots voldoende om geen belasting te hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
  • Laatst online: 09-09 15:22
Ook ik ben bezig met het meest waardeloze klusje van het jaar. Echter, op de volgende situatie kan ik maar geen antwoord vinden.

In 2006 ben ik weggestuurd bij een werkgever, die mij wel heeft doorbetaald (gewoon salaris, geen handdruk ofzo). Al snel vond ik ander werk en heb dus een tijdje dubbel inkomen gehad. Nu heb je dan ook dubbele afdrachten gehad. Maar kan je deze dan ook aftrekken van de belasting of anderszins een voordeel uithalen?

Ik hoop dat iemand me iets meer kan vertellen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij moet je over je tweede baan alsnog belasting betalen, dus zul je daar nogsteeds niet veel mee opschieten...

Kan zelfs zo zijn dat je extra moet betalen omdat je voor beide banen dezelfde verdeling in procenten hebt betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in mijn maag met de bijleenregeling

1) Dit jaar huis verkocht voor 200.000 met een hypotheek van 195000 dus 5.000 overwaarde
Nieuwe huis totale hypotheek 250000 euro. ik heb de 5.000 overwaarde niet in de nieuwe hypotheek gestoken maar consumptief gebruikt.
Ik kan dus over die 5.000 euro geen hypotheekrente aftrekken. Echter hoe geef ik dit op in de aangifte. Aangezien de hypotheekrente door de verstrekker over die 250.000 euro berekend is en dus niet over 250.000 - 5.000 = 245.000. Die 5.000 euro vul ik dan dus bij de eigen woningreserve in?

2) kan ik het tarief levering en tarief akte, kosten NHG, overdrachtsbelasting allemaal bij elkaar optellen en opgeven als aankoopkosten nieuwe woning?

3) tel ik de 40.000 euro bouwdepot die ik heb opgenomen op bij de totale som, of valt dit onder het kopje 'kosten verbetering en/of afkoop erpacht, opstal en beklemming'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Warfare schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:01:
Ook ik ben bezig met het meest waardeloze klusje van het jaar. Echter, op de volgende situatie kan ik maar geen antwoord vinden.

In 2006 ben ik weggestuurd bij een werkgever, die mij wel heeft doorbetaald (gewoon salaris, geen handdruk ofzo). Al snel vond ik ander werk en heb dus een tijdje dubbel inkomen gehad. Nu heb je dan ook dubbele afdrachten gehad. Maar kan je deze dan ook aftrekken van de belasting of anderszins een voordeel uithalen?

Ik hoop dat iemand me iets meer kan vertellen.. :+
Gegevens van beide jaaropgaves (loon, arbeidskorting, loonheffing et cetera) gewoon invullen in het aangifte programma. Waarom zou je dit af willen of kunnen trekken? Moet het fiscaal gestimuleerd worden om twee banen naast elkaar te hebben? Ik zie niet in waarom hier voordeel uit te halen zou zijn. Dat je dubbele afdrachten gehad hebt is nogal logisch met een dubbel inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Laatst online: 07:08
Ik ben bezig met mijn aangifte van 2006. Ik ben HBO student.

Ik heb een vraag over de studiekosten. Bij de studiekosten of andere scholingsuitgaven moet je opgeven wat je uitgaven zijn geweest, o.a studiegeld laptop boeken etc etc...
Ook staat er een Af: ontvangen vergoedingen regel. Hier twijfel ik een beetje wat ik moet invullen. In de help functie staat dit:
Als u als student in 2006 studiefinanciering voor thuiswonende kinderen ontving, kunt u meestal een bedrag meetellen. U kunt het normbedrag min de beurs die u heeft ontvangen (tempobeurs) of de rentedragende lening die u heeft ontvangen (prestatiebeurs) meetellen.
Over 2006 heb ik de basisbeurs ontvangen van 89,24 per maand en mijn OV. Wat moet ik hier van maken?

Alvast bedankt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon Heavy op 15-03-2007 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Frank J. schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 13:16:
Ik ben bezig met mijn aangifte van 2006. Ik ben HBO student.

Ik heb een vraag over de studiekosten. Bij de studiekosten of andere scholingsuitgaven moet je opgeven wat je uitgaven zijn geweest, o.a studiegeld laptop boeken etc etc...
Ook staat er een Af: ontvangen vergoedingen regel. Hier twijfel ik een beetje wat ik moet invullen. In de help functie staat dit:

[...]

Over 2006 heb ik de basisbeurs ontvangen van 89,24 per maand en mijn OV. Wat moet ik hier van maken?

Alvast bedankt :)
kosten -/- beurs -/- drempel = aftrekpost
Voor de kosten gebruik je de normbedragen (staan in pdf'je op de BD-site)
Aftrekpost zal ongeveer dit worden: 170*12 -/- 90*12 -/- 500 = €460

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01
In mijn jaaropgave staat:

Ingehouden bedrage zorgverzekeringswet.
€xxx

Kan ik dit bedrag ook als aftrekpost opgeven, zoja bij welke post :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij bijzondere aftrek - ziektekosten - rekenhulp - inkomensafhankelijke bijdrage zvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij mijn vorige werkgever cursussen gevolgd waar ik zo'n 2000 euro voor heb terug moeten betalen omdat ik van baan wisselde. Is die ook aftrekbaar?

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:11
Vraagje:

Ik heb naast mijn full-time dienstverband een eenmanszaak. Uiteraard heb ik alles van mijn jaaropgaaf overgenomen in de aangifte. Voor mijn eenmanszaak doe ik ook apart (4x per jaar) een belastingaangifte. Moet ik nu in het T-biljet de winst die ik met mijn onderneming heb verzameld in 2006, ook opgeven in het T-biljet als "neveninkomsten" oid?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.