IMWhizzle schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 07:52:
[...]
Mijn AVR heeft twee front wide kanalen die opnieuw toegewezen kunnen worden voor Atmos. Dat betekent dat alle Atmos kanalen uiteindelijk via de receiver lopen en de stereo kanalen kunnen dan lopen via de preout. Dit kun je op die manier toewijzen. Dus ja je hebt enigzins gelijk dat de L/R vast staat. Maar doe ik links en rechts op de preouts kan ik ze voeden met een betere amplifier met meer vermogen, dus meer headroom en dynamiek.
Als je gelijk hebt dan staat het fout in de handleiding én op de achterkant van de receiver. Dat is waar ik mijn informatie vandaan haal en deels de opties die mijn Denon biedt.
Zowel de maniak als de receiver geven namelijk aan dat je van de totaal zeven kanalen die de SR6010 heeft er slechts twee toe kan wijzen. Het is dan kiezen tussen Surround Back R en Surround Back L of Front Wide R en Front Wide L of Height L en Height R. De andere vijf speakers/kanalen (Front Left, Front Right, Center, Surround Right en Surround Left) staan vast en altijd gekoppeld aan vijf van de zeven eindtrappen. Die vijf speakers kan je wel via de Pre-Out aansturen, maar je speelt er geen eindversterker mee vrij om ergens anders in te zetten. Overal in de handleiding staan die vijf uit de 5.1 namelijk vast op de terminals en niet als "assignable".
Dat zou betekenen dat je dus twee Front Wide kanalen opnieuw kan toewijzen, maar je wilt vier ATMOS speakers hebben en dat redt je niet met een SR6010. Als je vier kanalen meer ten opzichte van de 5.1 (ATMOS) aan wilt sturen kunnen er twee via de receiver (om totaal op zeven te komen) en moeten er twee via een externe amp om op negen te komen.
Zie hier een screenshot uit de handleiding van wat je wilt, een 5.1.4 opstelling:
Als het op de door jouw gemelde manier werkt dan is Marantz toch wel slecht bezig dit nergens zo te vermelden. Dit zou een behoorlijk selling point zijn van een low/mid-end receiver.
Wanneer de die bovenstaande configuratie instel worden inderdaad 7 eindtrappen intern gebruikt en de voorste kanalen moeten doorgesluisd worden een externe stereo versterker.
Ik val in herhaling, maar dat gedane statement vraag ik me dus serieus af. Ik (althans, de handleiding) zeg(t) dat je dan nog maar vijf eindtrappen gebruikt. Je doet de fronts via de Pre-Out maar speelt er geen eindversterker mee vrij waardoor de Front Left en Front Right eindversterkers niets doen.
Maar stel dat ik jouw advies opvolg (bedankt voor het meedenken!) welke amp zou volstaan voor enkel de tweede paar Atmos?
Een simpele T-Amp met 2 x 20 Watt zou al meer dan voldoen.
Edit:
Net even met mijn Denon gespeeld en daar kan ik wel enkele van de non-assignable ouputs. Het is dus wel mogelijk dat de info achterop de receiver al niet klopt. Alleen apart dat de manual er verder niets over rept. Dan is het puur audiofiel bekeken inderdaad mooier om de fronts aan te sturen via de pre-out. Of het in de praktijk ook uitmaakt zal altijd discussie blijven. Persoonlijke merkte ik er niets van toen ik twee eindversterkers toevoegde. Let ook niet te veel op vermogen. Honderden Watts heb je niet nodig en als je zeven kanalen aan gaat sturen met een SR6010 gaat de opgeven output ook niet meer op.
[
Voor 32% gewijzigd door
FeaR op 12-07-2017 19:10
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.