AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Die ik linkte, de BQ-CC55, is het nieuwste type. Vandaar dat ik die noemde. De Eneloops die erbij zitten zijn van het nieuwe type die ruim 2100x opgeladen kunnen worden. Leuke deal.Gijs007 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:00:
Ahh dan pak ik de normale. Scheelt best een hoop bij die tweaker
Ik zie dat hij ook een aantal laders verkoopt als setje.
https://sk.nkon.nl/charge...aa-eneloop-batteries.html
https://sk.nkon.nl/charge...loop-bq-cc55-charger.html
https://sk.nkon.nl/charge...charger-4-aa-eneloop.html
Vraag is nu welke van die drie is het beste? Of kan ik beter los een (andere)lader en batterijen kopen?
... tenzij je echt gek bent van batterijstatistieken, maar ja dan koop je een lader die in z'n uppie al ruim €100 kost en je uitgebreide analyses kunt doen. Zoals ik heb gedaan
[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 14-07-2016 20:11 ]
Had de edit van je post over het hoofd gezien
haha, statistieken is leuk maar is het inderdaad niet waard voor mij. Zo vaak laad ik batterijen ook niet op denk/hoop ik
Ben uiteindelijk voor de BQ-CC55 met twee extra setjes enloops gegaan. Enig idee hoe snel NKON levert als alles op voorraad is? Ik verwacht niet dat het een grote 24/7 webshop is die de volgende dag al levert als het voor 23:00 is besteld
Ahh, voor 4 uur besteld is morgen in huis. Dus dan zal ik ze zaterdag wel binnen krijgen
[ Voor 45% gewijzigd door Gijs007 op 14-07-2016 20:22 ]
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
NKON Is een goede tweaker die snel levert. Bestel er niet voor niets m'n spullen. Die dure lader had ik ook elders kunnen bestellen, maar heb ik niet voor niets dus niet gedaan en lekker bij hem besteld.Gijs007 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:15:
Bedankt voor de snelle reacties
Had de edit van je post over het hoofd gezien
haha, statistieken is leuk maar is het inderdaad niet waard voor mij. Zo vaak laad ik batterijen ook niet op denk/hoop ik
Ben uiteindelijk voor de BQ-CC55 met twee extra setjes enloops gegaan. Enig idee hoe snel NKON levert als alles op voorraad is? Ik verwacht niet dat het een grote 24/7 webshop is die de volgende dag al levert als het voor 23:00 is besteld
Ahh, voor 4 uur besteld is morgen in huis. Dus dan zal ik ze zaterdag wel binnen krijgen
Wanneer je de Eneloops binnen hebt hoor ik graag hoe ze in de controller passen. Bij mijn huidige Xbox 360 controller is de batterijbehuizing dermate krap dat ie de wrapping opeet van de batterijen. Wellicht eens kijken naar de Xbox One controller for Windows.Gijs007 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:33:
Ik heb 2 oplaadbare AA batterijen nodig voor mijn Xbox one controller...
Zal ik doen! Mocht ik het vergeten stuur dan in de loop van volgende week even een PMmaniac2003 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:32:
[...]
Wanneer je de Eneloops binnen hebt hoor ik graag hoe ze in de controller passen. Bij mijn huidige Xbox 360 controller is de batterijbehuizing dermate krap dat ie de wrapping opeet van de batterijen. Wellicht eens kijken naar de Xbox One controller for Windows.

Ik heb ze toch besteld.
Ook de 2800 mwh

http://www.ebay.com/itm/161831806577
Werken dus prima in de 2000 dpi muis waar eneloops niet werken.
1.5V oplaadbare batterijen welke het dus prima doen al voor meerdere uren.
Hier zitten 3.7V dingen in welke met een chip zijn terug geregeld naar 1.5V.
Over de levensduur is het te vroeg maar ze werken waar andere oplaadbare batterijen 1.2v het niet doen.
Op de muis staat dat deze wel zou moeten werken met 1.2V echter alleen duracels deden het prima.
Aanrader op dit moment
LETOP deze batt mogen niet in een gewone oplader.
Alleen in de bijgeleverde en afgebeelde usb charger.
Check ook vooral de contact punten
[ Voor 35% gewijzigd door ApC_IcE op 15-07-2016 18:28 ]
[ Voor 90% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 15-07-2016 11:47 ]
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Het wordt er niet duidelijker op. Er is ook al onlangs 1,6V nikkel-zink chemie oplaadbare AA cellen op de markt gekomen waar je een speciale lader voor moet hebben, en nu weer iets anders in dezelfde AA formfactor.ApC_IcE schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:04:
Aanrader op dit moment
LETOP deze batt mogen niet in een gewone oplader.
Alleen in de bijgeleverde en afgebeelde usb charger.
Check ook vooral de contact punten
http://www.unbatteries.com/
[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 15-07-2016 12:08 ]
mWh, ofwel (1866mAh*1.5v)ApC_IcE schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:04:
Ook de 2800 mAh
1.6v nominaal voltage, die zitten dus op de 1.9v zodra ze vol zijn. Iets minder vuurwerk dan bv. een huisgenoot die per ongeluk 2 14500's in een afstandbediening stop, maar ik gok dat je de meeste apparatuur er ook gewoon mee sloop.joopv schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:02:
1,6V nikkel-zink chemie oplaadbare AA cellen
Buiten voor een zaklamp of flitser, snap ik eerlijk gezegd niet wat voor nut die NiZn AA's hebben, zeker gezien de charge-cycle levensduur en capaciteit lang niet in de buurt van moderne Japanse NiMH's zal komen. Beetje zo'n zelfde twijfelachtige niche als oplaadbare Alkalines, die na een cycle of 50 ook dood zijn.

Pentaxiaan
Haha, dat is pas een lekker vuile misleiding.
Al zal het eerder 2000mAh * 1,4 zijn denk ik.
edit: staat wel 1.5V op.
[ Voor 6% gewijzigd door M a r c o op 15-07-2016 18:22 ]
Mwh iddSirNobax schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:31:
[...]
mWh, ofwel (1866mAh*1.5v)![]()
[...]
1.6v nominaal voltage, die zitten dus op de 1.9v zodra ze vol zijn. Iets minder vuurwerk dan bv. een huisgenoot die per ongeluk 2 14500's in een afstandbediening stop, maar ik gok dat je de meeste apparatuur er ook gewoon mee sloop.
Buiten voor een zaklamp of flitser, snap ik eerlijk gezegd niet wat voor nut die NiZn AA's hebben, zeker gezien de charge-cycle levensduur en capaciteit lang niet in de buurt van moderne Japanse NiMH's zal komen. Beetje zo'n zelfde twijfelachtige niche als oplaadbare Alkalines, die na een cycle of 50 ook dood zijn.
Even de stoute schoenen aangetrokken en zelf een Xbox One PC controller besteld. Helaas wel de USB-adapter defectGijs007 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:36:
[...]
Zal ik doen! Mocht ik het vergeten stuur dan in de loop van volgende week even een PM
Dit is echt 10x beter dan de oude X360 controller. Weg met die ergerlijke bochel en de batterijen (Eneloops/Panasonic) passen perfect.
Was het niet zo dat die USB adapter alleen voor opladen is?maniac2003 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 14:27:
[...]
Even de stoute schoenen aangetrokken en zelf een Xbox One PC controller besteld. Helaas wel de USB-adapter defect![]()
Dit is echt 10x beter dan de oude X360 controller. Weg met die ergerlijke bochel en de batterijen (Eneloops/Panasonic) passen perfect.
Goed om te weten dat ze perfect passen, ik krijg zelf de batterijen vandaag binnen dus hopelijk passen ze hier ook. (helemaal niet aan gedacht, ging er van uit dat alle AA batterijen even groot zijn en ongeveer even veel wegen.)
Is de controller veel zwaarder of lichter met die Eneloops?
GP had/heeft er een handje van aan om zich niet altijd aan de geldende standaardafmetingen te houden.Gijs007 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 15:35:
[...]
Goed om te weten dat ze perfect passen, ik krijg zelf de batterijen vandaag binnen dus hopelijk passen ze hier ook. (helemaal niet aan gedacht, ging er van uit dat alle AA batterijen even groot zijn en ongeveer even veel wegen.)
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Nee, dit is de versie voor de PC. De draadloze adapter zorgt voor de verbinding. Heb nu de Xbox360 variant.Gijs007 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 15:35:
[...]
Was het niet zo dat die USB adapter alleen voor opladen is?
Is de controller veel zwaarder of lichter met die Eneloops?
Als ik de controller via USB verbind gaat het prima. Maar de stick werkt wel goed op de laptop. Apart weer.
Gewicht is iets meer uiteraard, maar prima wat mij betreft.
Wel meerdere fabrikanten ook, mijn oude Duracell 2650mAh's zitten als een muur vast zodra ik die in m'n 360 controller zou doen. Zal wel zijn om nog net ff wat meer mAh's er in te kunnen proppen.dodge_911 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 15:47:
standaardafmetingen
Overigens heb ik (Ikea) Eneloop Lite's in die controller gedaan, want die wegen geen fluit. Scheeld toch weer een gram of 25 wat je niet meer hoef vast te houden

Pentaxiaan
De lagere capaciteit vind je geen beperking?SirNobax schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 16:05:
[...]
Overigens heb ik (Ikea) Eneloop Lite's in die controller gedaan, want die wegen geen fluit. Scheeld toch weer een gram of 25 wat je niet meer hoef vast te houden.
Ik gebruik die gamepad (over het algemeen) hoogstens een paar keer per week, dus dan is energy-retention wat belangrijker dan maximale capaciteit.
Pentaxiaan
De Eneloops passen dus prima in mijn Xbox One controller en Razer Orochi
Ik ben de batterijen nu eerst aan het opladen, de oplader ziet er iig erg mooi uit met de led lampjes en de batterijen waren al vooraf opgeladen tot ~80%
Enige vervelende was de blister verpakking die niet open wou en waar ik mijn hand aan heb opengehaald.

[zeurmode on]Daarnaast was het fijn geweest als de oplader de instructies op de achter kant in het Engels had, nu heb ik een landkaart met 20 talen (waaronder Nederlands) die ik moet bewaren voor de instructies en de laad tijden van de oplader :p[zeurmode off]
[ Voor 4% gewijzigd door Gijs007 op 17-07-2016 03:00 ]
Vergeet ook de Amazon Basics lijn niet (Eneloop rebrands), ook een erg gunstige prijs-kwaliteit verhouding.Wildfire schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:53:
[...]
De Pro's hebben een hogere capaciteit (2500mAh t.o.v. 2000mAh) dan normale Eneloops. Hier staat tegenover dat ze minder vaak kunnen worden opgeladen (500x t.o.v. meer dan 2000x van de nieuwe reeks Eneloops).
Wat kopen betreft, we hebben een tweaker die een goede shop runt: NKON. Via http://sk.nkon.nl veel leuke dingen
Wil je Pro's: https://sk.nkon.nl/rechar...eloop-pro-in-blister.html (4 batterijen voor €15,95) of als in een plastic doosje ook goed is, https://sk.nkon.nl/rechar...-eneloop-pro-in-case.html (4 batterijen voor €13,95).
Ga je voor de normale Eneloops: https://sk.nkon.nl/rechar...mh-batteries-in-case.html (4 batterijen voor €6,95, in plastic doosje).
Wil je Pro's met een lader, dan zou ik https://sk.nkon.nl/charge...neloop-pro-batteries.html adviseren (€27,80).
Kies je voor normale Eneloops met lader, dan zou ik https://sk.nkon.nl/charge...loop-bq-cc55-charger.html adviseren (€22,95).
https://www.amazon.de/gp/...1468750715&rnid=429656031
€6,95 https://sk.nkon.nl/rechar...mh-batteries-in-case.html
€5,50 https://sk.nkon.nl/rechar...ic-aa-1900mah-evolta.html
Fujitsu is gelijk aan Eneloop en goedkoper, maar hoe zit het met Panasonic Evolta? Die zijn nog goedkoper en Panasonic heeft Sanyo overgenomen, maar wil dat zeggen dat Evolta ook gelijk aan of vergelijkbaar met Eneloop is?
Verstuurd vanaf mijn Computer®
OpgelostGijs007 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:11:
[zeurmode on]Daarnaast was het fijn geweest als de oplader de instructies op de achter kant in het Engels had, nu heb ik een landkaart met 20 talen (waaronder Nederlands) die ik moet bewaren voor de instructies en de laad tijden van de oplader :p[zeurmode off]
[ Voor 3% gewijzigd door dodge_911 op 10-08-2016 15:12 ]
Thanks. Dan kan die land kaart weg
Kijk wel ff of het de juiste is, hé
Maar da's zo 'n beetje SOP hier; PDF'je zoeken van de manual.
Heb 'n hele dropboxfolder vol met hopen manuals van mijn gear.
Dit is de goede handleiding: http://main.panasonic-ene.../160330_BQ-CC55EU_23L.pdfdodge_911 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:41:
[...]
Kijk wel ff of het de juiste is, héIk heb maar gegokt op welke lader je had....
Maar da's zo 'n beetje SOP hier; PDF'je zoeken van de manual.
Heb 'n hele dropboxfolder vol met hopen manuals van mijn gear.
Dat is inderdaad wel slim, voor het geval dat ze die dingen offline halen.
Ik gok dat die, net als Panasonic's Infinium NiMH's, uit een Chinese fabriek komen rollen. Net als sommige Eneloops die buiten de EU(/US?) worden verkocht.W3ird_N3rd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:48:
€5,50 https://sk.nkon.nl/rechar...ic-aa-1900mah-evolta.html
Fujitsu is gelijk aan Eneloop en goedkoper, maar hoe zit het met Panasonic Evolta? Die zijn nog goedkoper en Panasonic heeft Sanyo overgenomen, maar wil dat zeggen dat Evolta ook gelijk aan of vergelijkbaar met Eneloop is?
Het is makkelijk 'fysiek' te checken, als ze in FDK's Takasaki NiMH batterij-fabriek worden gemaakt staat er "Made in Japan" op de verpakking.
Pentaxiaan
Welke lader heeft op dit moment de beste prijs / kwaliteit verhouding en werkt goed met eneloops ed?
Que?!?edje-bel schreef op donderdag 08 september 2016 @ 03:25:
Nikon D2 of D4 werken goed samen, de beste? Geen idee vanaf €18 voor mij een goede prijs kwaliteit.

Nikon D2, D4 zijn DSLR camera's? En voor 18 euro kun je die echt niet kopen...
Je bedoelt wellicht Nitecore Digichargers type D2 of D4. Al dan niet te koop via nkon.nl (maar dat is heel iets anders dan nikon)
Ik heb gisteren zeker 3 minuten opgeofferd om de D2 of D4 van Nikon te vinden!ehtweak schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:32:
[...]
Que?!?![]()
Nikon D2, D4 zijn DSLR camera's? En voor 18 euro kun je die echt niet kopen...![]()
Je bedoelt wellicht Nitecore Digichargers type D2 of D4. Al dan niet te koop via nkon.nl (maar dat is heel iets anders dan nikon)
Oef autoaanvulling wijzigt onbedoeld het moet idd Nkon.nl zijn, met de zoekfunctie D2 intikken komt de Nitecore D2 naar voren of de D4 natuurlijk.Smultie schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:56:
[...]
Ik heb gisteren zeker 3 minuten opgeofferd om de D2 of D4 van Nikon te vinden!
Hoe verhouden de voglende opladers zich tov de D2 en D4?
Technoline BC-700 oplader
Japcell BC-4001 charger
Maha Powerex MH-C9000
Geen ervaring met de door jouw genoemde opladers.
- refresh: oude batterijen een dagje laten refreshen levert vaak wat capaciteitswinst op
- snelheid in te stellen: voor dat 'oh shit, die batterijen heb ik binnen een uur nodig'-momentje
- display wat de capaciteit etc weergeeft
C9000 is tikje duurder, Japcell ken ik niet (maar ziet eruit als vergelijkbaar).
Nitecore i2 zou ik niet kopen: ik wil 4 batterijen tegelijk kunnen laden.
Verwijderd
De Nitecore laders zijn voor zover ik weet al sinds mei 2016 niet meer leverbaar door NKON, dat heb ik dus maar opgegeven.Justin_ schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:05:
Dank, helaas zijn de D2 en D4 uitverkocht bij NKON.
Hoe verhouden de voglende opladers zich tov de D2 en D4?
Technoline BC-700 oplader
Japcell BC-4001 charger
Maha Powerex MH-C9000
Gelukkig is bijv. de D4 ook op Amazon.de leverbaar vanaf een slordige €25+
De laders die ik van Amazon eind mei heb binnen gekregen zijn in ieder geval genuine, de unieke krascodes op de verpakkingen kun je na aankoop zelf bij bij Nitecore online controleren op echtheid.
Het schijnt dat er namaak in omloop is, vandaar.
De overige laders die je noemt zijn niet direct met de D4 te vergelijken.
De D4 kan veel meer, zo niet alle cilindrische cellen laden, zoals het intussen bekende 18650 type.
De Maha zal vast een prima lader zijn, maar hij weigert hier net iets te vaak NiMH accus's te laden die bijv wel prima door de Ansmann laders worden opgepakt.
De Maha's werken omslachtig en hebben hier storende kuren, ik gebruik ze intussen amper.
Thabks voor je reactie!Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 07:29:
[...]
De Nitecore laders zijn voor zover ik weet al sinds mei 2016 niet meer leverbaar door NKON, dat heb ik dus maar opgegeven.![]()
De laders die ik van Amazon eind mei heb binnen gekregen zijn in ieder geval genuine, de unieke krascodes op de verpakkingen kun je na aankoop zelf bij bij Nitecore online controleren op echtheid.
Het schijnt dat er namaak in omloop is, vandaar.![]()
De overige laders die je noemt zijn niet direct met de D4 te vergelijken.
De D4 kan veel meer, zo niet alle cilindrische cellen laden, zoals het intussen bekende 18650 type.
De Maha zal vast een prima lader zijn, maar hij weigert hier net iets te vaak NiMH accus's te laden die bijv wel prima door de Ansmann laders worden opgepakt.
De Maha's werken omslachtig en hebben hier storende kuren, ik gebruik ze intussen amper.
Helaas staat er:
Dieser Artikel kann nicht in die Niederlande geliefert werden.
Er zijn andere aanbieders (op "12 neu" klikken).Justin_ schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:43:
[...]
Thabks voor je reactie!
Helaas staat er:
Dieser Artikel kann nicht in die Niederlande geliefert werden.
_██_
(ಠ_ృ)
Verwijderd
Precies.Atomsk schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:46:
[...]
Er zijn andere aanbieders (op "12 neu" klikken).
Eind mei 2016 heb ik via een van de toenmalige Amazon aanbieders twee D4's geleverd gekregen voor in totaal €53,14.
Prijzen kunnen per dag verschillen.
Dat bedrag was dus inclusief bezorging en inclusief btw, het is soms even clicken op Amazon.de welke aanbieder het voor jou meest gunstige eindbedrag oplevert.
Eventuele retouren zijn op Amazon doorgaans state-of-art geregeld en kosten je over het algemeen niets.
Kwestie van het online RMA etiket printen, vervolgens plakken en het pakket inleveren bij je postagentschap.
Het geld staat vervolgens binnen een week weer netjes op je rekening.
https://www.amazon.de/gp/...psc=1&smid=A3JWKAKR8XB7XF
En hoe verhoudt deze charger zich tegenover de nitecore?
XTAR VC4 https://www.amazon.de/gp/...psc=1&smid=A1GDG1UO6T1GR3
Verwijderd
Check voortaan ook even de overige Amazon dochters, zoals Amazon.co.ukJustin_ schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:41:
Thank, kan er nog geen vinden die voor een normale prijs <40E hem naar NL verscheept helaas.
Hier zie ik dezelfde verkoper waar ik eerder op Amazon.de iets succesvol van kocht, maar op de een of andere manier nog meer artikelen aanbiedt op de UK site.
Geen idee waarom.
Als ik twee van deze D4 laders in de basket stop, dan kunnen die gewoon naar Nederland worden verzonden.
Voor 2 laders komt het totaal dan op EUR 58,65 incl. "Postage & Packing" à GBP 4.34
Je kunt zelf checken of er nog goedkopere aanbiedingen zijn.
Dit verzendbedrag hoefde ik overigens niet te betalen toen ik deze bestelling eerder op Amazon.de plaatste, vandaar het prijsverschil met m'n eerdere aankoop bij deze verkoper.
Ik zie deze lader alleen niet meer op zijn Duitse Amazon portal terug, je kunt er evt. een berichtje aan wagen.
Kennelijk kan het van geval tot geval verschil maken of je vanuit de UK of vanuit DE iets laat verzenden, er is weinig peil op te trekken.
Als je Firefox gebruikt dan kan ik je de Kiwi Amazon Price Comparison add-on aanraden, zodat je meteen de prijsverschillen in de overige Amazon shops ziet.
Erg handig.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2016 03:44 ]
Add-on bestaat ook voor chrome, goede tip!
Verwijderd
Heb nu energizer 2400mah batterijen en GP 2700 maar ze beginnen ook beetje verrot er uit te zien..
Ben dus van plan om een nieuwe oplader te kopen met een nieuw setje batterijen. (4 stuks)
Ik ga ze voornamelijk gebruiken voor mijn xbox one controller en wil iets waar ik een tijdje mee vooruit kan.
Is dit setje dan een goede optie?
https://sk.nkon.nl/panaso...bq-cc55-charger-2233.html
Of zeggen jullie dan kan je beter wat anders nemen?
Edit: ik zie dat de normale eneloops dus veel vaker opgeladen kunnen worden dus dat is misschien een meer duurzaame aankoop, of zijn die echt super snel leeg tijdens het gamen? Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2016 00:36 ]
Het is zeker duurzamer. Ik heb zelf geen ervaring met gamen en controllers, ik gebruik met name handheld gps units veel, die op 2AA lopen. Op zich zou de duur hoe lang een batterij het uithoudt alleen mogen afhangen van de (opgegeven - dan wel werkelijke) mAh-waarde, waarbij er simpel geld: meer is beter. Alleen niet alle fabrikanten geven eerlijke of reële waardes op (denk dan ook aan chinese websites).Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 23:11:
Edit: ik zie dat de normale eneloops dus veel vaker opgeladen kunnen worden dus dat is misschien een meer duurzaame aankoop, of zijn die echt super snel leeg tijdens het gamen? Iemand hier ervaring mee?
Dat gezegd hebbende, ik ben zelf van de GP batterijen afgestapt omdat ze niet lang de opgegeven mAh waardes vast lijken te houden. Na een paar cycli neemt gewoon de capaciteit af, en ook kan ik ze niet lang laten liggen zonder dat ze al te veel lading verliezen. Bij eneloops merk ik hier eigenlijk niks van. Ze houden de ladingen lang vast bij geen gebruik en ze lijken ook minder in te leveren na ze langer in gebruik te hebben gehad. Ik zeg erbij dat het mijn persoonlijke mening is en verder niet onderbouwd door metingen of ander test-gebruik. Maar ik ben er zelf tevreden mee.
Zelf haal ik meestal een setje van 4 eneloops (pro) van 2.500 mAh in zo'n doorzichtig doosje daar. Dat in combinatie met deze al veel besproken lader. Maar ik gebruik dan ook AAA's en meestal gaan de AA's hard met 4 tot 8 stuks per weekend (afhankelijk van hoeveel toestellen er mee gaan en hoe vroeg het donker is (ivm backlight op een gps unit)) Er zijn vast veel goedkopere oplossingen, maar ik kies zelf liever voor iets dat simpel en goed werkt en effectief zijn het 4 laders in één
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Mij lijkt dat alleen nuttig als je die capaciteit in een keer moet kunnen gebruiken.
Zo'n Panasonic lader is niet zo heel bijzonder, een BC700 variant heeft meer functies. Aan de andere kant is een Eneloop zo'n goede batterij dat, naar mijn mening, een standaard lader al voldoende is (zolang elke batterij maar individueel opgeladen/gecontroleerd wordt) en je de tijd heb om met lagere oplaadsnelheden te werken.
Goed punt, ik heb voor mezelf besloten dat het de meerprijs waard is omdat ik meestal ergens onderweg in het veld ben en ik niks te veel mee wil nemen. Maar voor gebruik thuis zou ik ook de goedkopere pakken omdat een tweede set zo gepakt is. Van de andere kant als je net in zo'n game-sessie zit waar je niet kan/mag/wil stoppen heeft de extra capaciteit weer meerwaarde.troftnom schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:36:
Je kan er ook voor kiezen om de gewone eneloops te nemen ipv de Pro versie. Voor de pro betaal je zo'n 50% meer voor 25% extra capaciteit, ligt aan je gebruik of dat nuttig is.
Mij lijkt dat alleen nuttig als je die capaciteit in een keer moet kunnen gebruiken.
Zo'n Panasonic lader is niet zo heel bijzonder, een BC700 variant heeft meer functies. Aan de andere kant is een Eneloop zo'n goede batterij dat, naar mijn mening, een standaard lader al voldoende is (zolang elke batterij maar individueel opgeladen/gecontroleerd wordt) en je de tijd heb om met lagere oplaadsnelheden te werken.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Verwijderd
Het is eigenlijk beter voor de batterij als je 'm langzaam laadt, het enige wat zo'n quick charger doet is je batterij sneller 'verouderen'. En ok het spaart je ook wat tijd, maar ik zit zelf nooit naast een lader te wachten tot de minuut nauwkeurig wanneer ie klaar is. Dus ik laad altijd langzaam, beter voor de leefduur.Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 17:44:
Laadt die BC-700 ook sneller op dan dan de quick charger die je bij de eneloops kan krijgen?
Mijn SkyRC MC3000 super-duper lader viel zojuist op de grond, met de USB-kabel verbonden... hetgeen dus resulteerde in een afgebroken micro-USB connector. Daar gaat m'n garantie...
Ik heb even gekeken, maar dat is zulk micro-soldeerwerk dat ik dat in de verste verte niet kan fixen...
Ziet er dus naar uit de NKON voor de 2e keer een MC3000 aan me mag gaan leveren...
-- Edit: ik krijg de lader niet eens meer in elkaar. De prullenbak dan maar in... NKON heeft zojuist een bestelling van me ontvangen voor een nieuwe MC3000...
Goh, net een nieuwe baan en daar gaat alweer een gedeelte van het geld wat ik nog moet gaan verdienen.
[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 23-10-2016 16:38 ]
Hoe verhoudt de Nitecore D4 zich tegenover Xtar VC4 (vergelijkbaar geprijsd op Amazon.de)?Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 07:29:
Ik twijfel tussen beide, en neem aan dat ze het volgende beide wel kunnen
- 4 batterijen tegelijk laden
- AA en AAA formaat
- slow charging instelling (blijkt niet te kunnen op VC4)
- druppelladen (blijkt niet te kunnen op D4)
- charge speed displayen
- batterij-capaciteit displayen (blijkt niet mogelijk op D4)
Ik ben deze Lygte reviews alvast aan het doornemen, maar ik ben er nog niet uit... VC4, D4.
Update: het lijkt erop dat de VC4 geen instelling heeft voor 'slow charging'. De D4 toont dan weer geen batterijcapaciteit op z'n display.
[ Voor 26% gewijzigd door florizla op 25-10-2016 16:08 . Reden: Update i.v.m. slow charging, drupelladen, capaciteit ]
Vaak gaan batterijen na een jaar of wat wel lekken ofzo, maar dit is helemaal prima.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Op basis van de Lygte reviews, kom ik tot de volgende pros en cons (voor het laden van NiMH batterijen):florizla schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:03:
Hoe verhoudt de Nitecore D4 zich tegenover Xtar VC4 (vergelijkbaar geprijsd op Amazon.de)?
Xtar VC4 pro:
- Doet aan druppelladen.
- Houdt de batterijen koeler dan de D4.
- Heeft geen slow charging instelling.
- Heeft USB power source nodig.
- Heeft slow charging instelling.
- Heeft eigen 220V stekker.
- Toont niet de totale batterijcapaciteit.
- Doet niet aan drupelladen.
- Laat de batterijen iets warmer worden dan de VC4.
Verwijderd
Toen ik uiteindelijk voor de Nitecore D4 besloot, was ik aan de haastige kant en de reviews leken mij in orde.florizla schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:03:
[...]
Hoe verhoudt de Nitecore D4 zich tegenover Xtar VC4 (vergelijkbaar geprijsd op Amazon.de)?
Ik twijfel tussen beide, en neem aan dat ze het volgende beide wel kunnen
Nkon kon deze door hen aanbevolen lader toen niet (en nu nog steeds niet) leveren dus bestelde ik een stel op Amazon.
Het lijken mij nog steeds prima laders en niet al te duur, of de Xtar VC4 een grammetje beter, of juist minder goed is geloof ik nu wel.
Ik heb er in ieder geval geen dagenlange zoektocht met in-depth vergelijkende specs van gemaakt.
Ik haal even een oude post aan omdat ik van iemand een Voltcraft IPC1 kan kopen. Wat ik me afvraag: ik kan die IPC1 toch op een lagere laadstroom zetten, zodat ik geen/minder kans loop op fikkende batterijen? Of kan je die L versie ook fijner, met meer tussenstappen instellen?Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:18:
[...]
Ik ga ervanuit dat als die BC 900 van LaCrosse problemen geeft met die hoge laadstromen dat dat ook geldt voor die Voltcraft IPC1.
Voltcraft is niet meer dan een naam
Die "L"versie is er gekomen omdat de gewone versie nogal wat problemen gaf met die max. laadstromen, zoals in de fik gevolgen batterijen en laders. "Wat wil je ook als je 1800mAh er doorheen jaagt.Daarom is LaCrosse met die BC700 gekomen. Gewoon om op "safe"te spelen
Zelf laad ik meestalmet 1C.
Voor aa eneloop dus 1A.
bij aaa eneloop gebruik ik 0.7A.
Dit kun je inderdaad gewoon kiezen, maar als je hem aanzet pakt hij standaard wel gelijk de maximale laadstroom.
mijn ipc1 is trouwens wel helemaal gaar nu. Moet eens iets nieuws zoeken.
Aantal display segmenten doen het niet meer. Knoppen moet ik heel hard indrukken.
En schacht 3 en 4 laden niet meer.
De L versie is de goedkopere en minder sterke versie van de IPC1. Niks mis mee, als je de hogere laadstromen niet gebruikt, maar ook niks extra's, zoals de door jou veronderstelde tussenstappen.musicfreak schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 07:04:
[...]
Ik haal even een oude post aan omdat ik van iemand een Voltcraft IPC1 kan kopen. Wat ik me afvraag: ik kan die IPC1 toch op een lagere laadstroom zetten, zodat ik geen/minder kans loop op fikkende batterijen? Of kan je die L versie ook fijner, met meer tussenstappen instellen?
Mijn IPC1 kwam met een hele lading accessoires (autolader, tas, convertors), die toen niet bij de L versie geleverd werden. Jarenlang plezier van gehad, maar uiteindelijk problemen met een van de laadschachten gekregen.
Des te meer ik die website lees des te meer ik de bomen door het bos niet meer zie de afgelopen wekenflorizla schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:03:
Ik ben deze Lygte reviews alvast aan het doornemen, maar ik ben er nog niet uit... VC4, D4.
Zit te twijfelen tussen een aantal laders :
- The good old MH-9000
Goed, maar een beetje ouderwetse technologie wat betreft het laden.
Bediening is een beetje raar, maar valt mee te leven.
- Nitecore D4
Goedkope lader die eigenlijk gewoon goed is onder andere dankzij een prima -dv/dt termination, maar ik wil meer knopjes en functies
- De RS1020
Heeft wat rare fratsen, maar de bediening is echt veel beter dan die van de MH-9000!
Trickle charge zou tevens onwensbaar zijn voor LSD batterijen begreep ik ?
- BT-C2000
Lijkt flawless ?!
- Panasonic BQ-CC16
Lijkt de beste Panasonic lader te zijn als je gewoon een simpele lader wil hebben die iedereen kan gebruiken.
Daar wil ik er namelijk ook één van hebben
- Xtar VC4
Alleen helaas via USB te voeden, maar verder dus wel OK.This type of charger is what I will call a family charger. Nearly anybody in the family can use it, just put the batteries into the charger and wait.
Tot nu toe zat ik te denken aan het volgende :
- Als een stuk gereedschap de MH-9000, want bewezen stuk technologie.
- Voor algemeen gebruik dan toch maar de Nitecore D4, vanwege de prijs en compatibiliteit met allerlei non-AA/AAA batterijen.
Ik hoor graag jullie mening erover
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Als vervanger van mijn Powercell / MEC A4VD ben ik uiteindelijk uitgekomen op een andere lader, de Xtar VC4. 20 euro voor zo'n lader op AliExpressvond ik echt een koopje. Moderne technologie, goed getest door Lygte en ik vind vast wel een USB adapter die er goed mee samenwerkt.
Zorg wel dat je een 'echte' VC4 te pakken hebt! Daar zijn ook de nodige neppers van in omloop. Hetzelfde geldt trouwens voor b.v. 18650 cellen; ook daar is veel bagger te vinden (zowel fantasiemerkjes als bedriegelijk echte kopietjes van gerenomeerde types)
De VC4 heb ik destijds voor 2 tientjes bij nkon.nl gekocht.
Zou iemand daar nog iets nuttigs over kunnen zeggen? Gewoon een stelletje Eneloops AA's en AAA's nemen? Of beter andere lampen?
Ik heb trouwens een koplamp waar 3 AAA's in gaan, dus zou het handig zijn om een lader te hebben die ook oneven aantallen batterijen aankan. Is de MH-C9000 aan te raden om deze batterijen af en toe op te laden, of zijn er dan betere keuzes?
Als je een (naaf)dynamo mogelijkheid hebt dan levert dat in zijn algemeenheid de meeste en stabielste vorm van verlichting op. Voor woonwerk verkeer is het wat mij betreft een nobrainer en ondanks de aanschaf kosten de mooiste/prettigste oplossing.
Inductie verlichting vodoet over het algemeen aan de wettelijke eisen, maar heb je zelf eigenlijk nul zicht van. De zichtbaarheid word er wel door verhoogd en het is redelijk betrouwbaar. Wat mij betreft zitten dergelijke lampjes alleen veel te laag om in het verkeer nuttig te zijn.
Batterij verlichting heb je in diverse soorten en maten. Van goedkoop slechts bedoeld om herkenbaar te zijn als fietser in het donker, tot verschrikkelijk duur en lichtopbrengsten die in een voetbalstadion niet zouden misstaan, maar op het wegdek totaal niet geschikt zijn.
Fiets je alleen van huis naar station/werk in de stad over een route die goed voorzien is van straat verlichting dan kun je met vrijwel elk setje batterij koplamp en achterlicht uit de voeten. Gebruik alsjeblieft niet die excuuslampjes van 1 a 2 euro, bestaande uit een knoopcel, een ledje, plastic behuizing, een touwtje voor de bevestiging en eventueel aan schakelaar, maar "investeer" in een lamp welke fatsoenlijk op je fiets gemonteerd kan worden en accepteer dat na circa een jaar gebruik de schakelaar (en batterijen) zodanig op zijn dat je het vervangt.
Fiets je meer serieus of met routes waarbij straatverlichting minder goed is, overweeg dan toch de optie van een (naaf)dynamo met fatsoenlijke lampen. Ja dat is nu slikken en geld uitgeven, maar op de lange duur blijf je daar normaal gesproken plezier van houden.
PS oplaadbare batterijen kunnen in batterijlampen, maar doorgaans is dat nauwelijks rendabel doordat de lampen na circa een jaar gebruik stuk gaan bij de schakelaar. En led lampen verbruiken over het algemeen 1 a 2 setjes batterijen per jaar (winterseizoen (lopend vanaf herfst - winter - begin lente).
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Om niet te veel af te dwalen van het topic: oplaadbare batterijen zijn misschien niet de moeite waard voor deze situatie. Laat ik dat nog maar eens proberen als ik een camera en/of flitser heb op batterijen.
Mag ik vragen waarom de MC3000 hier niet tussen staat ?nero355 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 01:50:
[...]
Des te meer ik die website lees des te meer ik de bomen door het bos niet meer zie de afgelopen weken
Zit te twijfelen tussen een aantal laders :
- The good old MH-9000
Goed, maar een beetje ouderwetse technologie wat betreft het laden.
Bediening is een beetje raar, maar valt mee te leven.
- Nitecore D4
Goedkope lader die eigenlijk gewoon goed is onder andere dankzij een prima -dv/dt termination, maar ik wil meer knopjes en functies
- De RS1020
Heeft wat rare fratsen, maar de bediening is echt veel beter dan die van de MH-9000!
Trickle charge zou tevens onwensbaar zijn voor LSD batterijen begreep ik ?
- BT-C2000
Lijkt flawless ?!
- Panasonic BQ-CC16
Lijkt de beste Panasonic lader te zijn als je gewoon een simpele lader wil hebben die iedereen kan gebruiken.
Daar wil ik er namelijk ook één van hebben
- Xtar VC4
[...]
Alleen helaas via USB te voeden, maar verder dus wel OK.
Tot nu toe zat ik te denken aan het volgende :
- Als een stuk gereedschap de MH-9000, want bewezen stuk technologie.
- Voor algemeen gebruik dan toch maar de Nitecore D4, vanwege de prijs en compatibiliteit met allerlei non-AA/AAA batterijen.
Ik hoor graag jullie mening erover
Ik denk prijs. De BT-C3100 staat er ook niet tussen. Zeker als je ook Li-ion wilt kunnen opladen lijkt mij die interessant.4POX schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:16:
[...]
Mag ik vragen waarom de MC3000 hier niet tussen staat ?
Vergeten4POX schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:16:
Mag ik vragen waarom de MC3000 hier niet tussen staat ?
- MC3000
Hij lijkt er tevreden over te zijn, maar de software zou nog beter kunnen en het is niet echt een lader die je zomaar iemand kan aanraden.
Persoonlijk vind ik hem ook erg duur en heb niet echt zoveel info nodig eerlijk gezegd.
Eerlijk gezegd vind ik het maar een rare lader dus die heb ik al gauw weggestreept :epias schreef op maandag 14 november 2016 @ 00:34:
Ik denk prijs. De BT-C3100 staat er ook niet tussen. Zeker als je ook Li-ion wilt kunnen opladen lijkt mij die interessant.
- BT-C3100
Onder andere druppelladen bij NiMH wordt als nadeel genoemd en net als de MC3000 lijkt het me een produkt wat nog een tijdje doorontwikkeld moet worden.
Ik wil gewoon iets wat zich al 100% bewezen heeft
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb hem gisteren besteld. Druppellading is niet echt een probleem, aangezien ik de batterijen er niet in laat zitten.nero355 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 02:05:
Eerlijk gezegd vind ik het maar een rare lader dus die heb ik al gauw weggestreept :
De review die je aanhaalt is trouwens niet van de huidige V2.2. Ook zet hij geen datums bij zijn reviews, wat jammer is, aangezien producten continu worden aangepast.
Mja, ik heb liever een lader die ik niet teveel in de gaten moet houden.epias schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 01:42:
Ik heb hem gisteren besteld. Druppellading is niet echt een probleem, aangezien ik de batterijen er niet in laat zitten.
Ik heb net de Nitecore D4 besteld, omdat ik nu echt een lader nodig heb. Nu nog een beetje rondkijken naar een geavanceerde lader die meer bedoeld is voor onderhoud en dergelijke
Hij heeft meerdere versies reviewed dus die zal ook wel verschijnen over een tijdje denk ik.De review die je aanhaalt is trouwens niet van de huidige V2.2. Ook zet hij geen datums bij zijn reviews, wat jammer is, aangezien producten continu worden aangepast.
Toevallig een changelog ergens of iets
Die gare dingen van de vorige keer wogen ~19 gram, die nu in de schappen liggen; circa 30gr. Heb 2 setjes gehaald die nu aan de lader hangen (onbelast ~1.28v uit de verpakking). Het is geen lader met capaciteit-meting, dus ik kan enkel iets zeggen over de laadtijd vanaf de ~70% fabriekslading zodra hij klaar is, maar ik gok dat dit gewoon prima cellen zijn.
[edit] Na ~2:30hr zijn ze vol, dus met een laadstroom van 250mA komt dat neer op zo'n 650mAh. Bij een fabriekslading van 65~70% zou dat dan neerkomen op een totaal capaciteit van zo'n 2000~2200mAh, om maar een ruwe interpolatie er van te maken.
[edit #2] Na 2 normale (ont)laadcycli in een IPC-1 geprikt die een capaciteit van 2350mAh meet.
[ Voor 34% gewijzigd door SirNobax op 27-11-2016 10:22 ]
Pentaxiaan
Dusver gewoon een winkel binnengestapt en het eerste de beste exemplaar gekocht wat ik tegenkwam. Naar gevoel een beetje van een koude kermis teruggekomen.
Waar wil ik de batterijen voor gebruiken? Voor m'n flitser, zaklamp, gemotoriseerde LEGO en ander veelgebruikt speelgoed.
Achtergrond/ervaringen:
Ik zie een paar laders vaak genoemd worden (o.a. IPC en iets van MH/MC-3000), maar heb het idee dat deze opladers geweldig goed zijn, maar dat je ook erg goed moet weten waar je mee bezig bent. Klopt dit?
Ik wil graag een lader die goed zijn werk doet, maar ook door de leek (?) eenvoudig en veilig in gebruik zijn. Ik ben niet de enige die hem thuis moet kunnen gebruiken.
Ik had de volgende opladers (historie):
- Varta Mini Charger
- (met batterijen)
- HEMA batterijlader inclusief 4 batterijen (~€20 euro meen ik)
De Varta lader was een langzame lader (~17 uur?) terwijl HEMA de snellader was.
De HEMA lader heb ik een jaar geleden al van de hand gedaan, omdat de batterijen plots zorgwekkend heet werden. Dit gebeurde bij meerdere sets batterijen; ik heb altijd gelijke batterijen opgeladen dus geen merken of zo gemengd.
De Varta lader heb ik onlangs weggedaan, vanwege meerdere redenen. Eerst kreeg ik er een stel IKEA LADDA AA batterijen er niet goed in opgeladen; het leek alsof hij gewoon geen goed contact maakte met één van de batterijen; de lader laadt per 2 batterijen. Met een stel HEMA batterijen (niet degene die ik destijds bij de lader kreeg) zag ik na een poosje laden dat de bovenkant van het omhulsel wat gesmolten was en dat een tweetal batterijen er "nat" uitzagen bovenom. Dit vertrouwde ik voor geen meter. Met een derde stel batterijen geen van de bovengenoemde zaken, maar er kwam geen einde aan het laden..
Ik kwam deze test nog tegen van 2011:
www.test-aankoop.be : test batterijen en laders
De GP Powerbank H500 komt daar blijkbaar sterk naar voren als oplader, gevolgd door een lader van Duracell en een lader van IKEA. Echter wordt zo'n GP Powerbank geleverd met 2700mAh batterijen, die bij de batterijtest niet naar voren komt. Bij de batterijtest komen de IKEA en HEMA batterijen 2000-2100 mAh goed naar voren. De HEMA 2450mAh batterijen worden afgeraden; die had ik dus.
Ik heb hoe dan ook het idee dat ik beter geen batterijen kan kopen die een te hoge mAh waarde hebben; 2100mAh of zo. Het is echter een artikel van 2011, dus wellicht wat gewijzigd/verbeterd in de loop der jaren..
Dus tja, wat is een beetje goede keus anno 2016?
Normaal doe ik zelf 'diepgaand' onderzoek (niet dat dat altijd het beste resultaat opleverd
Als ik gerust een GP Powerbank of een goedkopere LADDA of HEMA lader kan halen en dat dat prima moet voldoen voor mijn doeleinden, dan is het ook zo. Zoek naar een stukje goede ervaring/advies om snel een beslissing te kunnen maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 30-11-2016 12:22 ]
De vraag 'welke gewone lader is goed' is al heel vaak langsgekomen, met voor iedereen een net iets ander antwoord. Alle 'geavanceerde' goedkope laders zijn zo ongeveer hetzelfde qua prestaties, voor zover ik weet, en kosten zo ongeveer 3 tientjes. Er is daarbij maar 1 ding waar je echt op moet letten: de laadsnelheid. Als je batterijen wilt blijven gebruiken moet je ze niet sneller opladen dan in 4 uur, dus 2000mAh batterijen met 500mA opladen*. Als ze slecht zijn geworden kan je ze refreshen, zodat ze waarschijnlijk weer als nieuw zijn.
Batterijen is vrij simpel: Eneloop is volgens mij al heel lang het goede antwoord, met wat goedkope B-merken die herverpakte eneloops zijn. Eneloop pro als 2000mAh niet genoeg is, of GP Recyko als je *nu* een batterij bij de AH wilt halen.
Een test van 5 jaar oud zou ik niet gebruiken: volgens mij waren er toen nog geen (betaalbare) eneloops (of andere batterijen die capaciteit vasthouden zoals GP Recyko).
*) 0.25C is bij mijn weten sowieso veilig, 0.5C zal vast ook veilig genoeg zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 30-11-2016 13:01 ]
700 mA heb ik niet nodig, af en toe 500 mA gaat wel goed van pas komen; iets warmere batterijen maar wel veilig en sneller indien nodig. En voor alle andere keren 200 mA.
Nu wel nog kijken voor een winkel. Bij NKON (tijdelijk?) niet op voorraad.
[EDIT] Bij Amazon.de besteld. Lader plus 8 stuks Eneloops. Gebruik kunnen maken van de €10 WELKOM korting.
MBV schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:58:
Je had ook de startpost en de laatste 2 pagina's door kunnen lezen in plaats van zo'n lang verhaal typen![]()
De vraag 'welke gewone lader is goed' is al heel vaak langsgekomen, met voor iedereen een net iets ander antwoord. Alle 'geavanceerde' goedkope laders zijn zo ongeveer hetzelfde qua prestaties, voor zover ik weet, en kosten zo ongeveer 3 tientjes. Er is daarbij maar 1 ding waar je echt op moet letten: de laadsnelheid. Als je batterijen wilt blijven gebruiken moet je ze niet sneller opladen dan in 4 uur, dus 2000mAh batterijen met 500mA opladen*. Als ze slecht zijn geworden kan je ze refreshen, zodat ze waarschijnlijk weer als nieuw zijn.
Batterijen is vrij simpel: Eneloop is volgens mij al heel lang het goede antwoord, met wat goedkope B-merken die herverpakte eneloops zijn. Eneloop pro als 2000mAh niet genoeg is, of GP Recyko als je *nu* een batterij bij de AH wilt halen.
Een test van 5 jaar oud zou ik niet gebruiken: volgens mij waren er toen nog geen (betaalbare) eneloops (of andere batterijen die capaciteit vasthouden zoals GP Recyko).
*) 0.25C is bij mijn weten sowieso veilig, 0.5C zal vast ook veilig genoeg zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Gim op 30-11-2016 15:19 ]
Een kleine kanttekening, Eneloops zijn namelijk tegenwoordig duurder dan voorheen, mijn oudste zijn van 2009 en goedkoper per stuk dan wat je nu bij NKON kan krijgen. Recentelijk zijn ze gewoon duurder geworden. Eneloop blijft nog steeds de norm, niet alle goedkope B merken zijn uiteraard herverpakte Eneloops, er zijn ook gewone (wat) minder varianten (zoals bij LIDL/ALDI).MBV schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:58:
Ikea schijnt wel oke te zijn, Amazon heeft er tegenwoordig ook onder eigen naam die het goed schijnen te doen. Persoonlijk nog geen ervaring mee, alleen met ALDI voor in fietslampjes, ergens anders stop ik die dan ook weer niet in.
Gim schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:17:
Ik ben op zoek naar een stel goede batterijen en een gebruiksvriendelijke én batterijvriendelijke oplader.
Waar wil ik de batterijen voor gebruiken? Voor m'n flitser, zaklamp, gemotoriseerde LEGO en ander veelgebruikt speelgoed.
- knip - lang verhaal - knip -

nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
&
Lijkt me IMHO een mooi startpunt
Een hele poos terug had ik al deze thread gevolgd en had toen al snel dat 't draaide, maar had toen nog niet gelijk iets nodignero355 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:03:
Waarom denk je dat ik deze posts heb gemaakt :
&
Lijkt me IMHO een mooi startpunt
Maar naderhand heb ik jouw post dus ook nog aandachtig doorgenomen. Bedankt
Wat valt je op bij de foto's van de BC-700 en de LaCrosse RS1020?Gim schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:17:
[...]
Een hele poos terug had ik al deze thread gevolgd en had toen al snel dat 't draaide, maar had toen nog niet gelijk iets nodig. Had met m'n terugkeer niet gezien dat er ondertussen zo'n mooie informatieve post was gemaakt door ene nero355
![]()
Maar naderhand heb ik jouw post dus ook nog aandachtig doorgenomen. BedanktIk heb alleen voor geen enkele van de genoemde laders gekozen. Ik ben voor de BC-700 gegaan. Ik denk dat ik met deze lader een hele stap vooruit ga
Er zijn een paar laders die door veel merken aan enthousiastelingen als wij worden verkocht
De kleur!MBV schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:56:
[...]
Wat valt je op bij de foto's van de BC-700 en de LaCrosse RS1020?
Er zijn een paar laders die door veel merken aan enthousiastelingen als wij worden verkochtZo ongeveer hetzelfde verhaal als bij Eneloops
De c 9000 heeft een uiterlijk en interface alla mijn Dataman S4 eprom programmer uit de vorige eeuw.
Anno 2016 zou je toch verwachten dat er een lader op de markt is die aangesloten kan worden op een computer i.p.v. lopen te kloten met knopjes op de lader zelf.
Handig om te weten:
Bij done denk je die is klaar maar het blijkt dat de lader nog 2 uur doorgaat met laden.
http://lygte-info.dk/revi...erex%20MH-C9000%20UK.html
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Tadaaa : https://www.nkon.nl/charger/multichemistry/skyrc-mc3000.htmlSpeedster schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 15:46:
Anno 2016 zou je toch verwachten dat er een lader op de markt is die aangesloten kan worden op een computer i.p.v. lopen te kloten met knopjes op de lader zelf.
Kom je nu mee...
En waarom heb ik die niet gezien.

Ik heb het bonnetje nog morgen gaat de C 9000 retour.
Komop! 7 minuten na je postSpeedster schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:05:
[...]
Kom je nu mee...
En waarom heb ik die niet gezien.![]()
Ik heb het bonnetje nog morgen gaat de C 9000 retour.
Zoek eerst op YouTube maar eens naar wat reviews, er zijn nog wat issues met de app en de windows software, bij nader zoekwerk. Ik ken de lader ook alleen maar van in de shop, heb er zelf geen ervaring mee.
[ Voor 7% gewijzigd door dodge_911 op 03-12-2016 16:11 ]
dodge_911 is NKON?dodge_911 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:08:
[...]
Ik ken de lader ook alleen maar van in de shop, heb er zelf geen ervaring mee.
[ Voor 21% gewijzigd door Speedster op 03-12-2016 16:11 ]
Nope, wel 'n trouwe klant, heb er een hoop eneloops en 18650's vandaan...
Huh? Jij komt met een lader MET computer interface. Ik geef aan dat ik opzoek ben naar zoiets vandaar, C 9000 omruilen binnen 7 minuten...dodge_911 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:08:
[...]
Komop! 7 minuten na je postAlles binnen de 24 uur is aanvaardbaar
(of bedoelde je dat niet?)
Met je eens dat ietwat meer onderzoek geen kwaad kan...
Op het eerste gezicht lijkt het op een C 9000 met alles wat ik mis bij de C 9000.
MC3000 kan nog veel meer:
http://www.skyrc.com/inde...ct/product&product_id=219
http://www.candlepowerfor...—-MC3000-charger-analyzer
http://lygte-info.dk/revi...0SkyRC%20MC3000%20UK.html
[ Voor 16% gewijzigd door Speedster op 04-12-2016 10:13 ]
Haha, nee, ik bedoelde dat ik na 7 minuten kwam met ongeveer wat jij zochtSpeedster schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:46:
[...]
Huh? Jij komt met een lader MET computer interface. Ik geef aan dat ik opzoek ben naar zoiets vandaar, C 9000 omruilen binnen 7 minuten...
(of bedoelde je dat niet?)
Met je eens dat ietwat meer onderzoek geen kwaad kan...
Op het eerste gezicht lijkt het op een C 9000 met alles wat ik mis bij de C 9000.
MC3000 kan nog veel meer:
http://www.skyrc.com/inde...ct/product&product_id=219
En da' s aanvaardbaar... Als ik er nou mee kwam als je je C9000 al binnen had, was dat niet 'aanvaardbaar' ...
Het gaat hier over oplaadbare batterijen, ik zie niet in waarom fietsverlichting, electrische schroevendraaiers en UPS-en daarbuiten zouden vallen.. zolang het om de batterijen draait.Ventieldopje schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:35:
[modbreak]Het is hier altijd nog Foto & Video, fietsverlichting valt daar dus buiten.[/modbreak]
Hint: Foto & Video Hardware geen algemene electronicaBamSlam_ schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 18:38:
[...]
Het gaat hier over oplaadbare batterijen, ik zie niet in waarom fietsverlichting, electrische schroevendraaiers en UPS-en daarbuiten zouden vallen.. zolang het om de batterijen draait.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Helemaal mee eens, nooit doorgehad dat dit topic in Foto & Video Hardware staat en over foto en video-hardware wordt in dit topic al lang niet meer gediscussieerd.Razkin schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:04:
edit: Overigens zie ik nu dat dit topic in Foto & Video Hardware staat. Topic start meldt algemeen batterij topic en ging er vanuit dat het in EL forum zou staan...
[ Voor 69% gewijzigd door BamSlam_ op 04-12-2016 17:30 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
en de nieuwe Ikea Storhögen (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60303650/)
De Ikea lader is iets goedkoper en makkelijk te krijgen. Zou ook qua profiel prima bij de eneloops moeten passen. Maar is wel erg groot.
De Nitecore D4 lijkt wat meer te kunnen (in de toekomst oook Li laden)
Heeft iemand al ervaring met die nieuwe Ikea lader?
En een tip welke te kiezen?
Van die Storhögen kan ik online namelijk maar erg weinig vinden.
Alvast bedankt!
Maha C9000KifArU schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:48:
Zoals vele anderen voor mij, ben ik op zoek naar een goede lader voor mijn Eneloops (deel originele, deel nieuwe Ikea serie)
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Welke laadsnelheid gebruikt die Ikea-lader? Oftewel: hoe snel wordt de batterij opgeladen?KifArU schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:48:
De Ikea lader is iets goedkoper en makkelijk te krijgen. Zou ook qua profiel prima bij de eneloops moeten passen. Maar is wel erg groot.
Heeft iemand al ervaring met die nieuwe Ikea lader?
Ik wil graag de snelheid kunnen kiezen, zodat ik als het nodig is een batterij in 2 uur kan opladen, en normaal een lagere snelheid kan gebruiken. Ook wil ik graag de batterij kunnen testen, zodat ik de capaciteit kan zien, en wil ik graag de spanning kunnen opvragen, zodat ik kan gokken wanneer hij klaar is.
Dan kom je vanzelf uit op een D4, C9000 (€47), BC700 (€30) of zoiets. Ik heb de laatste
Ik zie dat bij nkon alle goedkope laders uitverkocht zijn, geen idee wanneer je ze weer kan krijgen. En met de lagere verzendkosten bij knivesandtools zou ik lekker die D4 kopen, scheelt erg weinig in prijs
Die Ikea gebruikt volgens mij altijd een lage snelheid (12 uur), dus als (klein) nadeel: Geen snellaadmogelijkheid.MBV schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:18:
[...]
Welke laadsnelheid gebruikt die Ikea-lader? Oftewel: hoe snel wordt de batterij opgeladen?
Ik wil graag de snelheid kunnen kiezen, zodat ik als het nodig is een batterij in 2 uur kan opladen, en normaal een lagere snelheid kan gebruiken. Ook wil ik graag de batterij kunnen testen, zodat ik de capaciteit kan zien, en wil ik graag de spanning kunnen opvragen, zodat ik kan gokken wanneer hij klaar is.
Dan kom je vanzelf uit op een D4, C9000 (€47), BC700 (€30) of zoiets. Ik heb de laatste![]()
Ik zie dat bij nkon alle goedkope laders uitverkocht zijn, geen idee wanneer je ze weer kan krijgen. En met de lagere verzendkosten bij knivesandtools zou ik lekker die D4 kopen, scheelt erg weinig in prijs
Maar dat is dus mijn keuzeprobleem: Geen review of deskundige mening te vinden over die lader.
KifArU schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:48:
Die andere Ikea lader, veel kleiner, laad AA's met 1 Ampere, en als goed getest op lygte.dk.KifArU schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:40:
Die Ikea gebruikt volgens mij altijd een lage snelheid (12 uur), dus als (klein) nadeel: Geen snellaadmogelijkheid.
Maar dat is dus mijn keuzeprobleem: Geen review of deskundige mening te vinden over die lader.
Alle problemen opgelost, niet ?
Pentaxiaan
De Nitecore D4 zou ik hier bestellen : http://www.banggood.com/N...art-Charger-p-928155.htmlMBV schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:18:
En met de lagere verzendkosten bij knivesandtools zou ik lekker die D4 kopen, scheelt erg weinig in prijs
Die van mij is vandaag binnen gekomen en ik heb er gelijk wat AAA batterijen in gegooid als testje : Werkt prima!
Trickle charge/Druppelladen schijnt niet gezond te zijn voor NiMH LSD cellen dus dergelijke laders zou ik overslaan, tenzij het uitschakelbaar isKifArU schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:48:
Zoals vele anderen voor mij, ben ik op zoek naar een goede lader voor mijn Eneloops (deel originele, deel nieuwe Ikea serie) en ik twijfel tussen de Nitecore D4 (https://www.knivesandtool...tecore-digicharger-d4.htm)
en de nieuwe Ikea Storhögen (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60303650/)
Dat klinkt als een goede optie.nero355 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:49:
[...]
De Nitecore D4 zou ik hier bestellen : http://www.banggood.com/N...art-Charger-p-928155.html
Die van mij is vandaag binnen gekomen en ik heb er gelijk wat AAA batterijen in gegooid als testje : Werkt prima!
Heb je getest of het een echte is? Ik had gelezen dat er op chinese websites fake laders werden verkocht.
Volgens http://budgetlightforum.com/node/44203 heb ik een genuine 2016 model gekregen!KifArU schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:09:
Dat klinkt als een goede optie.
Heb je getest of het een echte is? Ik had gelezen dat er op chinese websites fake laders werden verkocht.
Maar mijn ervaring met banggood.com is tot zover sowieso heel erg goed dus ik had niet anders verwacht
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.