De Voltcraft CM420 die je hebt lijkt me prima geschikt voor je Eneloops, al zou ik eerder laden met 500 mA of misschien 1000 mA. dan met 1500 mA of zelfs 2000 mA. Als je er een nieuw zou willen kopen, zou ik toch de MaHa 9000 aanraden, vooral omdat de laadstroom hiermee in stappen van 100 mA in te stellen is (en hij is nog goedkoper ook).
Verwijderd
Ja, 500mAh lijkt me dan ook wel goed. Ik hoef ook eigenlijk niet sneller en mocht de nood aan de man komen dan heb ik ook nog een Nitecore I4. Ik heb 2 setjes en gebruik twee batterijen tegelijk. Mooi genoeg lijkt me.
Verwijderd
De ene IPC-1 is de andere niet. Ik heb er in eerste instantie drie gekocht en later nog een vierde erbij; maar die laatste meldt hogere eindvoltages. Die laatste doet trouwens ook vervelender dan de andere drie als je settings wilt wijzigen van een batterij die je er later bij stopt.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2015 01:10 ]
Even iets om over na te denken voor de geinteresseerden...
Zojuist merk ik dat de buitensensor van mijn weerstationnetje niet meer werkt. Lege batterij.
Dus ik maak het ding open. Er zitten 2 AAA alkaline's in, in serie dus 3 V nominaal. Ik meet de cellen en wat blijkt: de ene cel is echt totaal leeg / defect met 0,1V, de andere cel is nog 0,9V.
Conclusie: bij 1 V houdt de buitensensor pas op met werken. Dat is natuurlijk mooi, want bij alkalines weet je dan dat werkelijk alle energie er uit geperst is.
Maar stel nu dat ik er 2 low-self-discharge NiMH celletjes in doe, dan houdt het ding wederom pas op met werken als de *totale* spanning 1 V geworden is, oftewel 0,5 V per cel. En dat is niet bepaald goed voor de NiMH cellen, want dan zijn ze te veel te ver ontladen.
Hierboven kun je natuurlijk ook "klokje" lezen of een ander apparaat wat maanden of jaren met een batterijtje kan doen.
De moraal van het verhaal: Tenzij je de discipline op kunt brengen om zelf regelmatig cellen te vervangen, en niet af te wachten tot dingen ophouden met werken, zijn er toch echt apparaten waar je een alkaline celletje in wilt hebben en geen LSD NiMH cel.
Zojuist merk ik dat de buitensensor van mijn weerstationnetje niet meer werkt. Lege batterij.
Dus ik maak het ding open. Er zitten 2 AAA alkaline's in, in serie dus 3 V nominaal. Ik meet de cellen en wat blijkt: de ene cel is echt totaal leeg / defect met 0,1V, de andere cel is nog 0,9V.
Conclusie: bij 1 V houdt de buitensensor pas op met werken. Dat is natuurlijk mooi, want bij alkalines weet je dan dat werkelijk alle energie er uit geperst is.
Maar stel nu dat ik er 2 low-self-discharge NiMH celletjes in doe, dan houdt het ding wederom pas op met werken als de *totale* spanning 1 V geworden is, oftewel 0,5 V per cel. En dat is niet bepaald goed voor de NiMH cellen, want dan zijn ze te veel te ver ontladen.
Hierboven kun je natuurlijk ook "klokje" lezen of een ander apparaat wat maanden of jaren met een batterijtje kan doen.
De moraal van het verhaal: Tenzij je de discipline op kunt brengen om zelf regelmatig cellen te vervangen, en niet af te wachten tot dingen ophouden met werken, zijn er toch echt apparaten waar je een alkaline celletje in wilt hebben en geen LSD NiMH cel.
Er is meer nodig dan spanning. Je kunt met een stuk fruit, een zinkplaatje en een koperplaatje ook die 1V produceren, maar echt niet voldoende stroom om het apparaat te laten werken. Dus ook al staat er op de NiMH batterij nog 1,1V, dan wil dat nog niet zeggen dat ie nog de stroom kan leveren die het apparaat nodig heeft.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Waarom zou een NiMH niet helemaal ontladen mogen worden? Als dat het geval is, dan gaan NiMH batterijen in ieder apparaat kapot, want ieder apparaat trekt de batterij nagenoeg helemaal leeg.
Apparaten als zaklantaarns (met gloeilamp - LED kan al weer anders zijn) of met een elektromotortje zullen inderdaad batterijen helemaal diepontladen wat erg slecht is voor oplaadbare cellen. Maar bijv. mijn Garmin GPS ontvanger gaat uit als de spanning te laag wordt en voorkomt daarmee diepontladen. Apparaten die zichzelf uitschakelen zijn dus veiliger voor oplaadbare cellen dan apparaten die dat niet doen.
Nu was ik in de veronderstelling dat dit alleen geldt voor Lithium-batterijen en niet voor NiCd en NiMH batterijen. Daarnaast hebben opladers voor NiCd en NiMH batterijen ook een ontlaadfunctie om het geheugeneffect tegen te gaan.
Ik zei "niet bepaald goed", jij maakt er van dat ze "in ieder apparaat kapot" gaan. Het is niet nodig om meteen door te schieten naar het eind van de schaal.
NiMH cellen mogen niet ontladen worden tot veel minder dan 0,9V per cel op straffe van (kans op) een verkorte levensduur en lagere capaciteit.
De ontlaadfunctie van een slimme lader is er niet, of niet alleen, om een geheugen effect tegen te gaan.
NiMH cellen mogen niet ontladen worden tot veel minder dan 0,9V per cel op straffe van (kans op) een verkorte levensduur en lagere capaciteit.
De ontlaadfunctie van een slimme lader is er niet, of niet alleen, om een geheugen effect tegen te gaan.
Niet direct kapot, maar wel in een behoorlijk versneld tempo slijten.joopv schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:52:
Ik zei "niet bepaald goed", jij maakt er van dat ze "in ieder apparaat kapot" gaan. Het is niet nodig om meteen door te schieten naar het eind van de schaal.
Dan vraag ik me toch sterk af, welke stroomsterkte een NiMH nog kan leveren bij 0,9V.NiMH cellen mogen niet ontladen worden tot veel minder dan 0,9V per cel op straffe van (kans op) een verkorte levensduur en lagere capaciteit.
Waarvoor dan nog meer?De ontlaadfunctie van een slimme lader is er niet, of niet alleen, om een geheugen effect tegen te gaan.
Alleen als je ze aan laat staan.. Als de lamp/motor minder fel gaat branden of minder hard gaat draaien dan vervang ik de batterijen.CaptJackSparrow schreef op zondag 19 juli 2015 @ 12:58:
Apparaten als zaklantaarns (met gloeilamp - LED kan al weer anders zijn) of met een elektromotortje zullen inderdaad batterijen helemaal diepontladen wat erg slecht is voor oplaadbare cellen.
En ik heb een DECT telefoon die hetzelfde doet. Als ik daar batterijen instop en ik zet de handset "uit" (scherm uit, gaat niet over) dan zijn de batterijen toch binnen een week of twee leeg.
Ik heb een klokje dat niet helemaal in serie werkt. Met 1 batterij doet het klokje het, met 2 (en dat werkt in serie) werken de alarm/laserprojectie functies.joopv schreef op zondag 19 juli 2015 @ 12:37:
Even iets om over na te denken voor de geinteresseerden...
Nu is het verbruik van alleen de klok nihil, hij loopt denk ik ongeveer een jaar op een stokoude 550mAh NiCad AA waarvan het me stug lijkt dat die nog meer dan 200mAh kan vasthouden. Maar in zo'n apparaat zullen de batterijen toch niet geheel gelijk ontladen.
De ontlaadcurve van alkaline maakt dat ontladen tot 0,5V inderdaad geen gek idee is. In dit geval zou ik er één NiMH LSD indoen. Bij 1,2V werkt het ding tenslotte nog gewoon en wanneer het voltage onder 1V zakt is de batterij wel ècht leeg. Het andere batterijslot vul je dan met een batterijvormig object om de stroomkring te sluiten. Je kan zelfs een weerstandje overwegen zodat het weerstation er bij 1,1V of 1,2V al mee kapt.
Let wel op dat een weerstation ook hoge temperaturen en vrieskou te verduren krijgt, ik weet niet meer hoe goed oplaadbare batterijen daarmee om kunnen gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 19-07-2015 18:42 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Verwijderd
Je kunt met dat weerstation natuurlijk ook een enkele Ni-MH gebruiken en in het andere slot een dummy / draadje. Als hij dan stopt bij 1,0 V, is het ding mooi leeg.
Om warmte te 'maken' en om te achterhalen wat de capaciteit is.Universal Creations schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:00:
[...]
Niet direct kapot, maar wel in een behoorlijk versneld tempo slijten.
[...]
Dan vraag ik me toch sterk af, welke stroomsterkte een NiMH nog kan leveren bij 0,9V.
[...]
Waarvoor dan nog meer?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2015 18:43 ]
Waarom zou je warmte willen maken?Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:42:
Om warmte te 'maken' en om te achterhalen wat de capaciteit is.
Ik stop zelf (niet oplaadbare) lithiumbatterijen in m'n weerstation. Gaan langer mee dan alkaline en ze kunnen beter tegen vorst. Nadeel is wel dat ze een stuk duurder zijn.joopv schreef op zondag 19 juli 2015 @ 12:37:
_██_
(ಠ_ృ)
Voor mijn AA en 18650 batterijen heb ik een nieuwe lader nodig. MIjn 1L kapt ermee (die ik gebruik voor mijn AA dus).
Heb 3 sets eneloop, 2100 en ik gebruik 1 set per 2 dagen, heb 1 set reserve en 1 set in de lader. Dus ik heb tijd. Maar wil af en toe batterijen testen en een opdonder geven. Verder gewoon laden.
Twijfel over de volgende laders;
Nitecore Digi D4 (leuke prijs, verder onbekend voor mij)
Technolite BC700 (leuke prijs en bekend)
MaHa powerex C9000 (stuk duurder, lastiger, maar mooie specs, mogelijk te veel?)
Help?
Heb 3 sets eneloop, 2100 en ik gebruik 1 set per 2 dagen, heb 1 set reserve en 1 set in de lader. Dus ik heb tijd. Maar wil af en toe batterijen testen en een opdonder geven. Verder gewoon laden.
MaHa powerex C9000 (stuk duurder, lastiger, maar mooie specs, mogelijk te veel?)
Help?
Verwijderd
Ik heb na alle berichten ook twee Memorex laders bij Nkon gekocht, zeg maar de C9000 klonen.maartend schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:56:
Zij vallen ronduit tegen, de bediening van deze Maha/Memorex is zeldzaam irritant en veel oudere maar nog goede NiMH's willen gewoonweg helemaal niet laden.
Ik ben weer terug naar mijn oude en beproefde Ansmann Powerline 5 LCD laders die alles laden wat je ze voert en dat ook nog zonder ergernissen doet.
Wij hebben er hier al jaren zes van staan, omdat wij vaak in korte tijd een grotere hoeveelheid NiMH moesten laden.
Wel even Googlen voor de beste prijs, Ik heb ze zelf bij Voelkner.de gekocht en op Amazon.de, meer dan €36,06 hoeven zij dus niet te kosten.
Conrad is bijv. spuugduur met deze laders.
Ik herken dat wel, ik heb een Voltcraft IPC-1l (zelfde als technolite bc700) die sommige batterijen niet oplaadt. Vooral als ze erg leeg zijn. Soms blijft hij ook doorladen (stopt dan niet automatisch).
Ik heb nog een oude Ansmann Power Line 4 travelcharger die wel alles goed laadt, dus die hou ik er zeker bij. Alleen heeft die niet veel functies, alleen ontladen/laden en gewoon laden.
Ik heb nog een oude Ansmann Power Line 4 travelcharger die wel alles goed laadt, dus die hou ik er zeker bij. Alleen heeft die niet veel functies, alleen ontladen/laden en gewoon laden.
[ Voor 2% gewijzigd door BounceMeister op 15-08-2015 12:56 . Reden: naam van de lader aangepast ]
Vanavond begonnen met het opladen van m'n eneloop batterijen. Ik dacht, wat duurt dit lang. Blijken mijn twee laders maximaal 140mah te laden. Dat gaat wel even duren met 2450mah batterijen 
Binnenkort maar eens op zoek naar een andere batterijlader
Binnenkort maar eens op zoek naar een andere batterijlader
My middle finger salutes you.
Vraagje
Ik heb Panasonic HHR-3MRE oplaadbare liggen. Net een Powerex C9000 lader aangeschaft en geef al mijn accu's een break-in. (zo zijn er al wat Eneloops weer op vol vermogen te grbeuiken).
Afijn, terug naar de Panasonics.
Op die dingen staat min 2000mAh, max 2100mAh. Ik dus zo ingesteld.
wat blijkt, break-in klaar, geeft de lader aan dat er maar ong. 5 mAh inzit, niet meer. Ik dus gewoon gecharged, zelfde verhaal (scheelt een beetje per accu).
Ik dus weer een break-in opgestart, alles ingesteld, zit hij ze nu op te laden tot al aan de 2500mAh. Nu weet ik dat de C9000 tot voorbij het opgegeven punt kan gaan, maar gezien het eerdere maak ik me zorgen.
Accu's dood?
Ik heb Panasonic HHR-3MRE oplaadbare liggen. Net een Powerex C9000 lader aangeschaft en geef al mijn accu's een break-in. (zo zijn er al wat Eneloops weer op vol vermogen te grbeuiken).
wat blijkt, break-in klaar, geeft de lader aan dat er maar ong. 5 mAh inzit, niet meer. Ik dus gewoon gecharged, zelfde verhaal (scheelt een beetje per accu).
Ik dus weer een break-in opgestart, alles ingesteld, zit hij ze nu op te laden tot al aan de 2500mAh. Nu weet ik dat de C9000 tot voorbij het opgegeven punt kan gaan, maar gezien het eerdere maak ik me zorgen.
Accu's dood?
Met mijn Voltcraft IPC-1l gebeurt hetzelfde. Als de accu's te leeg zijn, geeft hij 'null' aan en laadt hij (dus) niet. Een paar seconden in een oude Philips AA lader en weer terug in de Voltcraft; en laden maar!BounceMeister schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:57:
Ik herken dat wel, ik heb een Voltcraft IPC-1l (zelfde als technolite bc700) die sommige batterijen niet oplaadt. Vooral als ze erg leeg zijn. Soms blijft hij ook doorladen (stopt dan niet automatisch).
Verwijderd
Ik schreef je een paar regels hoger al dat ik om precies deze reden de C9000 laders niet meer gebruik.maartend schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:29:
[............]
Accu's dood?
De Eneloops worden prima maar zeer omslachtig geladen, zodra ik de laders iets anders voer weigeren ze die te eten.
Voor mij komt er na het 'omslachtig' helaas ook het label 'overbodig' bij.
De genoemde Ansmann laders hebben ook alle toeters & bellen als individuele schachtbewaking met peak-detectie en laad, ontlaad en trickle charge cycli onboard en doen hun ding bij al mijn gevarieerde batterijen tenminste zonder dit herkenbare gezeur en dat met 1 druk op de knop.
En dat al alweer jaren.
Verwijderd
Dat is een bekend verschijnsel... Wanneer accu's diep ontladen zijn, worden ze door de IPC als kapotte accu herkend, en dan probeert hij helemaal niet te laden.koelkast schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:33:
[...]
Met mijn Voltcraft IPC-1l gebeurt hetzelfde. Als de accu's te leeg zijn, geeft hij 'null' aan en laadt hij (dus) niet. Een paar seconden in een oude Philips AA lader en weer terug in de Voltcraft; en laden maar!
Een lege accu heeft normaal gesproken altijd nog een beetje spanning. Een kapotte accu heeft geen spanning. Dat is het criterium dat de IPC-1 gebruikt. Wanneer de accu's echter niet 'gewoon' leeg zijn, maar diep ontladen, dan hebben ze ook helemaal geen spanning meer. Maar hij hoeft dan niet kapot te zijn... Het is dan vaak een kwestie van stug laden, en dan krijg je de accu weer aan de gang.
Domme laders zullen altijd proberen te laden... en daarmee kun je dan zulke accu's weer opladen. En zogauw ze weer een beetje spanning hebben, werken ze ook weer in simpele 'slimme' laders als de IPC-1.
Er zijn ook (daadwerkelijk) slimme laders, die de situatie van diep-ontladen kennen, en in het geval van nul spanning eerste een uurtje dom laden, en dan controleren of er wel enige spanning is. Zoja, dan was het diep-ontladen, en gaat hij gewoon door. Zo niet, dan wordt er terecht gemeld dat de accu kapot is.
Mijn acculader behoort tot de laatste categorie: http://www.amazon.de/MEC-...TF8&qid=1441785568&sr=8-1 Er zijn er vast meer...
Bij het opladen lijkt er altijd meer energie in te gaan dan zou kunnen. Maar da's logisch, want een gedeelte van de energie bij het laden gaat verloren in de vorm van warmte. Vandaar dat je pas bij het ontladen van een batterij de capaciteit kunt bepalen.maartend schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:29:
Vraagje
Accu's dood?
Verwijderd
Verotte cellen kun je soms nog wel enigsinds opladen, maar met een zelfontlading van 50% per etmaal heb je er verder niks aan.
Als zo'n penlite na twee dagen weer 1000 mAh lust; gewoon wegknikkeren, zeker als het toch al een oud ding was.
Ik doe dat ook bij vlagen, en langzaam maar zeker wordt het accubestand steeds witter...
Bij die diep-ontladen cellen wil de lader ze soms niet pakken. Wat je dan kunt doen is ze even parallel laden met een cel die wel gepakt wordt. Als er dan na een halve minuut wat spanning opstaat, kun je hem alsnog zelfstandig laden. Als de contactpunten van lader en batterijen meezit, kun je dat gewoon met twee stuivers doen.
Als zo'n penlite na twee dagen weer 1000 mAh lust; gewoon wegknikkeren, zeker als het toch al een oud ding was.
Ik doe dat ook bij vlagen, en langzaam maar zeker wordt het accubestand steeds witter...
Bij die diep-ontladen cellen wil de lader ze soms niet pakken. Wat je dan kunt doen is ze even parallel laden met een cel die wel gepakt wordt. Als er dan na een halve minuut wat spanning opstaat, kun je hem alsnog zelfstandig laden. Als de contactpunten van lader en batterijen meezit, kun je dat gewoon met twee stuivers doen.
En het is in orde gekomen. Nog een keer break-in gedaan en het is in orde.
Nou dat is ook wat, mijn Ansmann Power Line 4 is gisteren overleden. Hij geeft een hoogfrequent piepje en een tik, verder niks. Nu dus even kijken hoe ik batterijen ga opladen die heel erg leeg zijn, want dat lukt in de IPC-1L niet.
Hier staat overigens wel een mooi overzichtje van Ansmann laders, maar daarvan weet ik ook niet of ze erg lege batterijen nog opladen. (Even naar beneden scrollen).
Hier staat overigens wel een mooi overzichtje van Ansmann laders, maar daarvan weet ik ook niet of ze erg lege batterijen nog opladen. (Even naar beneden scrollen).
[ Voor 95% gewijzigd door BounceMeister op 15-09-2015 22:17 ]
Meer mensen die merken dat Eneloop xXx en Eneloop Pro sneller self-dischargen dan de gewone witte eneloops?
Heb nu 2 setjes Pro's en 4 setjes xXx die volgens mij geen 2 maanden ongebruikt zijn, die van het weekend mijn flitsers maar ff konden poweren.
Heb nu 2 setjes Pro's en 4 setjes xXx die volgens mij geen 2 maanden ongebruikt zijn, die van het weekend mijn flitsers maar ff konden poweren.
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Ik heb ze zelf niet.
Het is wel een gegeven dat bijv de eneloop xx meer zelfontlading heeft dan de normale eneloop, maar zo'n groot verschil op 2 maanden zou dat niet kunnen zijn.
gewone eneloop (huidige generatie) heeft na 1 jaar nog 90%, en eneloop xx heeft na 1 jaar nog 75% van zijn lading.
Zijn ze al oud/veelgebruikt?
Eneloop XX heeft ook aanzienlijk kortere levensduur. (500 laadcycli)
Het is wel een gegeven dat bijv de eneloop xx meer zelfontlading heeft dan de normale eneloop, maar zo'n groot verschil op 2 maanden zou dat niet kunnen zijn.
gewone eneloop (huidige generatie) heeft na 1 jaar nog 90%, en eneloop xx heeft na 1 jaar nog 75% van zijn lading.
Zijn ze al oud/veelgebruikt?
Eneloop XX heeft ook aanzienlijk kortere levensduur. (500 laadcycli)
De winter komt er weer aan. Er ligt weer standaard een schuursponsje naast de batterijlader.
De batterijen roesten langzaam in onze fietslampjes. We hebben hier fietslampjes van een paar euro bij de Action weg en een lampje bij de fietsenwinkel van 25 euro. Beide lekken ze vocht.
Is er misschien een redemie? Batterijen poetsen met WD40?
De batterijen roesten langzaam in onze fietslampjes. We hebben hier fietslampjes van een paar euro bij de Action weg en een lampje bij de fietsenwinkel van 25 euro. Beide lekken ze vocht.
beetje zuurvrije vaseline of accuvet op de polen smeren.4POX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:07:
De winter komt er weer aan. Er ligt weer standaard een schuursponsje naast de batterijlader.
Catch a smile out there!
Ipv WD40 zou ik petroleum jelly gebruiken (zuurvrije vaseline), smeer lichtjes maar bedekkend de contactpunten in. (Het gaat puur om een afsluitend laagje.) Kijk ook even naar de afdichting van de behuizing van de fietslampjes, kan je ook zuurvrije vaseline voor gebruiken om de vocht enigzins buiten te houden. (Geen klodders maar wees subtiel)4POX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:07:
Glenfiddich was me net voor.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Zijn ze afneembaar? Zo ja ze dus mee naar binnen nemen. Zo nee vervangen door afneembare.4POX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:07:
Krijg je condensvorming, wat ook weer niet helpt...CaptJackSparrow schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:45:
[...]
Zijn ze afneembaar? Zo ja ze dus mee naar binnen nemen. Zo nee vervangen door afneembare.
Als het maar snel genoeg opdroogt. Als die lampjes 99% van de tijd binnen liggen zullen ze ook het overgrote deel van de tijd warm en droog zijn.Toff schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:01:
[...]
Krijg je condensvorming, wat ook weer niet helpt...
In vershoudfolie wikkelen?4POX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:07:
Denk dat je beter naar de behuizing van het lampje kunt kijken dan naar de batterij zelf. Heb jaren oplaadbare penlights in het achterlicht van m'n fiets gehad en die zijn nooit roestig geworden. De behuizing had echter wel overal rubber afdichting, zodat er geen vocht bij kon komen.
_██_
(ಠ_ృ)
Vanaf afgelopen zaterdag heeft Aldi (zoals het lijkt op de site) LSD-batterijen in de aanbieding:
http://www.aldi.nl/aldi_o...jen_48_5_16210_27559.html
Voor AA heb ik al voldoende Sanyo batterijen, maar ga er straks even langs om wat AAA batterijen op te pikken en kijken of die wat zijn... Helaas is Aldi zoals gewoonlijk niet heel scheutig met de info (geen mAh-vermelding bijv).
Het kan eigenlijk niet wat zijn voor die prijs (8 stuks voor 4 euro), maar kan ze goed gebruiken voor de vele zaklampen in mijn bezit die op AAA werken, dus doe toch een gokje.
Voor AA heb ik al voldoende Sanyo batterijen, maar ga er straks even langs om wat AAA batterijen op te pikken en kijken of die wat zijn... Helaas is Aldi zoals gewoonlijk niet heel scheutig met de info (geen mAh-vermelding bijv).
Het kan eigenlijk niet wat zijn voor die prijs (8 stuks voor 4 euro), maar kan ze goed gebruiken voor de vele zaklampen in mijn bezit die op AAA werken, dus doe toch een gokje.
[ Voor 18% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 26-10-2015 16:26 ]
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Ik heb er zaterdag al wat van (bij)gehaald. Ik had al eens eerder wat AA's van dezelfde capaciteit en uiterlijk gehaald en ben er best tevreden over. Ik wou met name wat AAA's hebben en heb daar 2 pakjes van 8 van gehaald en gelijk nog maar een pakje AA's meegenomen. Ik laad ze allemaal even bij als ze nieuw zijn en laadde ook gelijk even een setje van diezelfde AA's op die al de nodige maanden lagen. Die waren nog best netjes vol en gelijk van laadtoestand want er ging maar iets van 325-345 mAh in om ze weer vol te maken.Maestro.mosjuh schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:23:
Vanaf afgelopen zaterdag heeft Aldi (zoals het lijkt op de site) LSD-batterijen in de aanbieding:
Van de 16 AAA's waren er drie die wat meer lading nodig hadden om vol te worden. Die heb ik nu als eerste in een setje van 3 in een zaklampje zitten. Van de 4 AA's was er eentje die wat meer lading nodig had om vol te raken. Ik weet niet of ik aan dat feit erg veel waarde moet hechten.
De opgegeven capaciteiten zijn overigens resp. 2300 en 850mAh.
Edit: Ook nog maar even een plaatje erbij.
[ Voor 10% gewijzigd door CaptJackSparrow op 26-10-2015 19:08 ]
Verwijderd
Fietslicht op dynamo regelen; in een keer verlost van dat gepruts met die batterijen in fietsverlichting.4POX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:07:
Mocht je zo'n "standaard" fiets hebben met koplamp op naafdynamo en batterijachterlicht; voor ~10 euro heb je een B&M dynamoachterlicht (LED) met standlichtfunctie en twee meter twee-aderige kabel die je kunt aansluiten op de reeds aanwezige aansluiting op je koplamp.
De twee Eneloops die ik nog in een fietsachterlicht heb zitten zijn ook een keer wat bruin uitgeslagen, maar het blijft niet doorrotten.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2015 20:14 ]
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:13:
[...]
Fietslicht op dynamo regelen; in een keer verlost van dat gepruts met die batterijen in fietsverlichting.
Mocht je zo'n "standaard" fiets hebben met koplamp op naafdynamo en batterijachterlicht; voor ~10 euro heb je een B&M dynamoachterlicht (LED) met standlichtfunctie en twee meter twee-aderige kabel die je kunt aansluiten op de reeds aanwezige aansluiting op je koplamp.
De twee Eneloops die ik nog in een fietsachterlicht heb zitten zijn ook een keer wat bruin uitgeslagen, maar het blijft niet doorrotten.
In de Herfstvakantie in Kopenhagen geweest. 50 procent van de fietsen hebben daar een magneet systeem voor de fietsverlichting. Dit lijkt me voor mijn hybrid fiets ook een mooie oplossing. In Kopenhagen mogen fietslampjes wel knipperen. Ik hoop een uitvoering te vinden die zonder knipperen werken.
Misschien is die van de Aldi een goede keus.
In Nederland mag je zelfs zonder licht fietsen
Diverse keren fietsers zonder licht langs oom agent zien fietsen zonder ingreep. Ik heb zelf een Ixon IQ met Eneloops erin, daar kan ik maanden mee doen. En dat geeft fantastisch licht. Een dynamo in mijn voorwiel is me het geld en gewicht niet waard, en zo'n systeem met magneetjes zit mij te vaak achter je fietsband verstopt.
[ Voor 42% gewijzigd door MBV op 26-10-2015 22:03 ]
Verwijderd
Wellicht omdat Oom Agent aan het staken is en geen boetes geeft voor zulk soort dingen?
Maar ook waar ik woon is de laatste grote controle een flinke tijd geleden. Wel jammer, ik erger me als fietser ook nogal aan anderen die zonder licht fietsen. Helemaal als ze spookrijden. Die kunnen helemaal de boom in klimmen wat mij betreft. Als ik 's avonds in het donker een spookfietser zonder licht tegenkom rijd ik ze gewoon de berm in. Ik doe net alsof ik ze niet zie.
Over die naafdynamo; een keer een boete voor verlichting uitsparen en je hebt 'm terug verdient. Gewicht; ach, op het totaal is dat 0,3%. Zelfs in m'n vouwfiets zit er eentje
Knipperen is zwaar irritant. Groot gelijk dat het hier verboden is. Ik hoop dat ze al die hybride auto's met knipperende achterlampen ook eens aan de kant gaan zetten.
Dat ding uit je filmpje moet wel te modden zijn naar continue branden.
Hier ook nog eentje;
YouTube: Kontaktloser Fahrraddynamo - MDR Einfach genial - 15.05.2012
Die lijkt bij hogere snelheden niet meer te knipperen
Maar ook waar ik woon is de laatste grote controle een flinke tijd geleden. Wel jammer, ik erger me als fietser ook nogal aan anderen die zonder licht fietsen. Helemaal als ze spookrijden. Die kunnen helemaal de boom in klimmen wat mij betreft. Als ik 's avonds in het donker een spookfietser zonder licht tegenkom rijd ik ze gewoon de berm in. Ik doe net alsof ik ze niet zie.
Over die naafdynamo; een keer een boete voor verlichting uitsparen en je hebt 'm terug verdient. Gewicht; ach, op het totaal is dat 0,3%. Zelfs in m'n vouwfiets zit er eentje
Aldi heeft het Perpetuum-mobile uitgevonden? Geen trapweerstand! Gratis licht! Eureka!4POX schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:56:
[...]
[video]
In de Herfstvakantie in Kopenhagen geweest. 50 procent van de fietsen hebben daar een magneet systeem voor de fietsverlichting. Dit lijkt me voor mijn hybrid fiets ook een mooie oplossing. In Kopenhagen mogen fietslampjes wel knipperen. Ik hoop een uitvoering te vinden die zonder knipperen werken.
Misschien is die van de Aldi een goede keus.
[afbeelding]
Knipperen is zwaar irritant. Groot gelijk dat het hier verboden is. Ik hoop dat ze al die hybride auto's met knipperende achterlampen ook eens aan de kant gaan zetten.
Dat ding uit je filmpje moet wel te modden zijn naar continue branden.
Hier ook nog eentje;
YouTube: Kontaktloser Fahrraddynamo - MDR Einfach genial - 15.05.2012
Die lijkt bij hogere snelheden niet meer te knipperen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2015 23:17 ]
Goed, tot zover de wondere wereld van magnetische inductie.... Graag weer over batterijen verder praten, aub
Ik heb ze ook al een tijdje en ben er eigenlijk ook best tevreden over. Toch blijft een Eneloop naar mijn idee langer vol en is de kwaliteit consistenter. Maar dat is echt op gevoel, ik heb het niet gemeten.Maestro.mosjuh schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:23:
Ze zijn sowieso tig keer beter dan de niet-LSD batterijen die Aldi vroeger had, die rode. Die leken eerst goed maar gingen echt te snel stuk en slimme laders kunnen niet altijd detecteren wanneer ze vol zijn waardoor ze openbarsten zo tegen de 1,5-1,6V..
Een condensator is ook een soort oplaadbare batterij toch?Universal Creations schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:22:
[mbr]Goed, tot zover de wondere wereld van magnetische inductie.... Graag weer over batterijen verder praten, aub[/mbr]
'Best tevreden over' is waar ik - voor dat geld - op hoop en voldoende vind.W3ird_N3rd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 03:04:
[...]
Ik heb ze ook al een tijdje en ben er eigenlijk ook best tevreden over.
[...]
Ik heb in het verleden bij DX Soshine-AAA-batterijen gekocht (900mAh en 1100mAh) en die leggen nu bij bosjes het loodje (let wel - dit zijn geen LSD-batterijen). Nu heb ik voor minder geld meer batterijen en een LSD-variant...
Ik heb er vanochtend een setje in mijn Maha C9000 gedaan - eens kijken wat die er van vind.
Over de Topcraft batterijen van de Aldi:
1 setje van 4 in mijn C9000 heb ik een refresh & analyze gedaan - die kwamen uit op een capaciteit van rond de 880mAh.
Daarna 1 setje van 4 alleen opgeladen - daar kon nog 270mAh bij (dus zijn die geleverd met een lading van ongeveer 600mAh)
Niet verkeerd, zeker niet voor de prijs, maar dat is ook niet hetgeen waar ik mij zorgen over maak. Het is natuurlijk de vraag of ze niet (te) snel defect raken...
1 setje van 4 in mijn C9000 heb ik een refresh & analyze gedaan - die kwamen uit op een capaciteit van rond de 880mAh.
Daarna 1 setje van 4 alleen opgeladen - daar kon nog 270mAh bij (dus zijn die geleverd met een lading van ongeveer 600mAh)
Niet verkeerd, zeker niet voor de prijs, maar dat is ook niet hetgeen waar ik mij zorgen over maak. Het is natuurlijk de vraag of ze niet (te) snel defect raken...
Op het youtubekanaal van eev-blog een review/teardown van de nieuwe Varta Ultrafast 15 min lader (model 57675) die AA cellen kan laden tot 8000 (!!) mA
Ik vind het krankzinnig om die dingen met bijna 4C te pijnigen, maar blijkbaar kan het.
Ik vind het krankzinnig om die dingen met bijna 4C te pijnigen, maar blijkbaar kan het.
[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 29-10-2015 09:24 ]
Om het dan nog maar eens over batterijen te hebben, afgelopen week een nieuw set regular Eneloop batterijen gekocht via NKON waaronder 8x AA Eneloop BK-3MCCE (1900 mAh).
Met mijn Powerex MH-C9000 ben ik aan de slag om de werkelijke capaciteit te bepalen en de resultaten tot dusver:
Met mijn Powerex MH-C9000 ben ik aan de slag om de werkelijke capaciteit te bepalen en de resultaten tot dusver:
- Ontladen @ 500 mA - na +-180 min, gemiddelde capaciteit tussen 1357 mAh en 1373 mAh
- Opladen @ 800 mA - na +-190 min. tussen de 1709 mAh en 1802 mAh
- Ontladen @ 200 mA - na +-560 min, gemiddelde capaciteit tussen 1696 en 1736 mAh
[ Voor 9% gewijzigd door Ravefiend op 31-10-2015 12:29 ]
Zijn de definities van capaciteit gelijk bij Eneloop en Powerex?
Bij welke spanning wordt een cel als opgeladen beschouwd, en bij welke spanning wordt hij als leeg gezien?
Bij welke spanning wordt een cel als opgeladen beschouwd, en bij welke spanning wordt hij als leeg gezien?
Ik zou echt onder de indruk zijn van die lader als bij een discharge test van de cellen de energie teruggeleverd zou worden aan het lichtnetHenk007 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:23:
Op het youtubekanaal van eev-blog een review/teardown van de nieuwe Varta Ultrafast 15 min lader (model 57675) die AA cellen kan laden tot 8000 (!!) mA
[video]
[ Voor 61% gewijzigd door joopv op 31-10-2015 13:03 ]
De Refresh & Analyze cycle loopt nu, en de spanning die de lader maximaal toont lijkt me rond de 1,46 - 1,48 V te zijn, net voor ze in rust zijn gegaan (paar minuten geleden). Op de display toonde hij nooit een waarde hoger dan 1,48 V.
De data sheet van deze Eneloop batterijen type BK-3MCC toont inderdaad een charge chart en rond het 1.48V punt bij een verhoogde temperatuur past het inderdaad wel in de 1600 mAh - 1800 mAh range.
Het lijkt me erop dat de MH-C9000 iets te conservatief is want om deze batterijen vol te krijgen moet de spanning volgens die charge chart dus omhoog, naar 1,55 - 1,6 V. Vreemd.
Edit: discharge doet de MH-C9000 tot 0.9 V dus dat is wel OK.
De data sheet van deze Eneloop batterijen type BK-3MCC toont inderdaad een charge chart en rond het 1.48V punt bij een verhoogde temperatuur past het inderdaad wel in de 1600 mAh - 1800 mAh range.
Het lijkt me erop dat de MH-C9000 iets te conservatief is want om deze batterijen vol te krijgen moet de spanning volgens die charge chart dus omhoog, naar 1,55 - 1,6 V. Vreemd.
Edit: discharge doet de MH-C9000 tot 0.9 V dus dat is wel OK.
[ Voor 5% gewijzigd door Ravefiend op 31-10-2015 14:23 ]
Goede laders laden niet tot een voltage: Wikipedia: Batterijlader
Bedankt voor deze verduidelijking.MBV schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:58:
Goede laders laden niet tot een voltage: Wikipedia: Batterijlader
Ook interessant zijn de comments in http://www.candlepowerfor...er-Powerex-MH-C9000/page3 die aangeven dat het verstandig is om de batterijen 2 uur langer in de MH-C9000 te laten zitten vanaf het moment dat de display al Done aangeeft. Ook daarna zou lader nog blijven bijladen:
"The C9000 will charge cells up to 90% and apply a 2 hour top off charge of 100mA, then it trickle charges at 10mA afterwards. The reason the charger does this is to extend the life of LSD NiMH cells such as Eneloops.".
Verwijderd
Haha, reken daar maar niet op.joopv schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:52:
Zijn de definities van capaciteit gelijk bij Eneloop en Powerex?
[...]
Ik zou echt onder de indruk zijn van die lader als bij een discharge test van de cellen de energie teruggeleverd zou worden aan het lichtnet
Die ventilator zit er overigens niet voor niks op. Ik heb vroeger zo'n GP ding met fan gehad. Als je daar de AA'tjes er direct uithaalde als de LEDjes groen werden, brandde je vijf tellen later je handen.
Ik kwam op Banggood een lader tegen die qua design enorm lijkt op de Nitecore D4, nl. de Klarus CH4S. Deze lijkt wel de capaciteit van batterijen aan te geven, of heb ik het nou mis?Atomsk schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:54:
Opzich wel, heb zelf de D4. Deze lader kan echter niet de capaciteit testen van batterijen. Slechte batterijen worden niet geladen, dus je weet alleen of ze slecht of goed zijn, maar niet hoe goed. Persoonlijk boeit mij dit niet zo, heb deze lader alleen gekocht om Li-ion batterijen betrouwbaar te kunnen laden.
Wel bizar, zowel Nitecore als Klarus maken beiden zaklampen en batterijladers maar zijn op een verschillend adres gevestigd...
Edit: in het Chinese webshops topic wordt nu ook over diverse Chinese laders gesproken. Het merk Nokoser heeft ook hetzelfde uiterlijk als de Klarus en Nitecore...
[ Voor 11% gewijzigd door musicfreak op 01-11-2015 16:53 ]
Helaas is het me gisteren niet gelukt om een setje Aldi Topcraft LSD batterijen te bemachtigen, in twee vestigingen waren ze op. Vanaf morgen bied de Lidl ook Tronic LSD's aan, waar in dit topic meer ervaringen over te vinden zijn. Die zijn echter niet altijd positief, al is het me niet bij alle post duidelijk of het over de LSD versie gaat.
Zojuist ook eindelijk eens een goede oplader en batterijen gekocht. Was wel klaar met het standaard spul en onduidelijkheid of een batterij nou vol of leeg is.
Het is geworden een Technoline BC-700 en 8 x AA Eneloop en 8 x AAA Eneloop bij sk.nkon.nl uiteraard. Vooral heel benieuwd naar de lader en of ik daar m'n oude GP Recyko + batterijen nog mee kan refreshen.
Het is geworden een Technoline BC-700 en 8 x AA Eneloop en 8 x AAA Eneloop bij sk.nkon.nl uiteraard. Vooral heel benieuwd naar de lader en of ik daar m'n oude GP Recyko + batterijen nog mee kan refreshen.
Die Aldi batterijen vind ik ook niet geweldig, ik heb nu al een paar kapotte aaa's, laden helemaal niet meer op. Ook niet in een oude "domme" lader.musicfreak schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:09:
Helaas is het me gisteren niet gelukt om een setje Aldi Topcraft LSD batterijen te bemachtigen, in twee vestigingen waren ze op. Vanaf morgen bied de Lidl ook Tronic LSD's aan, waar in dit topic meer ervaringen over te vinden zijn. Die zijn echter niet altijd positief, al is het me niet bij alle post duidelijk of het over de LSD versie gaat.
Het display van die lader doet me wel enorm denken aan het display van mijn IPC1-L's.Henk007 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:23:
[video]
Lidl heeft maandag een soort nep Eneloop in glitter kleurtjes 
Zal wel een bak ellende zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door BARACUS op 26-11-2015 00:50 ]
Dat vind ik een vrij harde aannameBARACUS schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:48:
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn ervaring met Tronic oplaadbare batterijen is niet goed. Ik lees ook veel slechte verhalen. Aan 50% korting voor 50% minder capaciteit heb ik niets. Misschien dat ze een keer wel een goede serie maken die meedoen met de a-merken. Maar ik ga ze niet meer testenWaah schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:07:
[...]
Dat vind ik een vrij harde aannamemijn ervaring is dat de Lidl nog altijd duits is, en duitsers willen kwaliteit. De kwaliteit van veel artikelen van de Lidl is ook allerzins redelijk te noemen.
Merk op dat bij die Lidl Tronic aanbieding geen enkele claim wordt gedaan over low self discharge, alleen dat ze "ready to use " zijn.
De nominale capaciteit van resp 2300mAh (AA) en 950 mAh (AAA) geven ook al een hint dat het geen LSD cellen zullen zijn.
De nominale capaciteit van resp 2300mAh (AA) en 950 mAh (AAA) geven ook al een hint dat het geen LSD cellen zullen zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door Henk007 op 26-11-2015 15:57 ]
Verwijderd
Die glitter Eneloops zijn al jaren er uit.
Maar de huisdealer heeft nu wel setjes "Organic";

Maar dat zijn 'maar' vier verschillende kleuren. Afhankelijk van hoeveel sets je wilt maken een voordeel of nadeel.
Maar de huisdealer heeft nu wel setjes "Organic";

Maar dat zijn 'maar' vier verschillende kleuren. Afhankelijk van hoeveel sets je wilt maken een voordeel of nadeel.
De batterijen heb ik niet zo veel klachten over. Doen het bij mij niet beter of slechte dan Panasonics (Infinium), Sony of Annsmann en halen >90% van hun capaciteit volgens mijn Maha 9000.BARACUS schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:47:
[...]
Mijn ervaring met Tronic oplaadbare batterijen is niet goed. Ik lees ook veel slechte verhalen. Aan 50% korting voor 50% minder capaciteit heb ik niets. Misschien dat ze een keer wel een goede serie maken die meedoen met de a-merken. Maar ik ga ze niet meer testen
De laders van Tronic zijn een ander verhaal. Die smelten (LETTERLIJK) het plastic van je batterijen...
In zijn algemeenheid wil ik toch nog even klagen over de Maha 9000 lader: die gooit veel batterijen die ooit in de Tronic lader hebben gezeten eruit. Vaak door te resetten zonder verdere weergave van wat het probleem is
Degene waar hij van vindt dat de interne weerstand te hoog is ("high") krijg je tenminste een fatsoenlijke melding van terug, maar waarom die anderen dus niet worden geaccepteerd is onduidelijk.
Vaak is enkele malen met een domme lader opladen en ontladen in ouderwets gloeilamp zaklampje wel voldoende om de Maha ze weer te laten accepteren.
Dus ik ben een batterij aan het Refreshen voordat mijn erg dure lader met Refresh functie ze accepteert... Vond ik toch wel een hele grote tegenvaller.
Tot slot nog algemene opmerking over batterijen (staat vast wel ergens in deze eerdere berichten): schijnbaar zijn er gewone hoge capaciteit NiMH's en 'hybride' NiMH's. Gewone zijn in een Pentax camera na een paar opnamen leeg. Ook nadat ze met de dure Maha waren opgeladen (gekocht om dat probleem nu eindelijk eens op te lossen).
Inmiddels gelezen dat de 2100mAh Eneloops en sommige andere LSD (low self discharge, lage zelfontlading) batterijen hier veel beter in zijn. Deze hebben een iets hogere spanning, en dit is net waar de Pentax SLR alle batterijen op afrekent: al zitten ze nog 90% vol, als de spanning iets te laag wegzakt, vindt hij ze leeg.
Dit werkt NIET goed met Panasonic infinium, Tronic (rode "ready to use" 2100mAh versie) of IMEDION (bij Maha/Memorex meegeleverde ready to use 2400mAh) batterijen. Daarom huiverig om nog meer geld aan Eneloops uit te geven ondanks goede ervaringen van anderen.
[ Voor 4% gewijzigd door R-P op 27-11-2015 14:46 ]
Ik weet niet welke Pentax je precies hebt. Maar ik heb een Pentax K200D gehad en die deed het op Eneloops echt uitstekend. Dan heb ik het over 2009 tot zomer 2011, dus de toen geldende techniek.
Eneloop 2000 mAh + eerst de bekende Lacrosse/Voltcraft lader en later ook de Maha 9000 .
Eneloop 2000 mAh + eerst de bekende Lacrosse/Voltcraft lader en later ook de Maha 9000 .
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Als ik ze tegen kom zal ik een setje kopen en testen.Waah schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:07:
.... mijn ervaring is dat de Lidl nog altijd duits is, en duitsers willen kwaliteit
Oh duits.... ik hoop niet dat ze de test-cyclus herkennen
@R-P Mijn K100D doet het nog uitstekend op Eneloops. Veel beter dan op de Varta's en weet ik wat voor merken ik daarvoor heb gehad.
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Ik heb vanmiddag 2 setjes van ieder 2 "C" cellen gekocht bij de Lidl.BARACUS schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:48:
[afbeelding]
Tronic eco baby NiMH rechargeable batteries. C/baby/HR14/HRM26/50
pre-charged - low self discharge
4000mAh, 1,2V
Voor een lading-uit-de-verpakking meting in een BT-C3100 gestopt. Daarna nog een normale capaciteitsmeting. Rapport volgt later in dit bericht.
fabricage datum: 2015-07 (ik neem aan een maand - en geen weeknummer)
test datum: 28 november 2015. 4 tot 5 maanden ongebruikt na fabriekslading.
Restlading direct uit de verpakking. ontlaad stroom: 500mA.
cel 1: 3600 mAh
cel 2: 3700 mAh
cel 3: 3500 mAh
cel 4: 3500 mAh
capaciteits meting. laden en dan ontladen met 500mA tot 0,9V
cel 1: 4300 mAh
cel 2: 4400 mAh
cel 3: 4400 mAh
cel 4: 4300 mAh
@hieronder: testen van een 4Ah cel met 500mA duurt al snel zo'n 8 uur
Die 8 uur moeten 3 keer doorlopen worden.
En dat alles 2 keer, want er passen maar 2 C cellen in deze lader.
Ik had ook nog 2 ongebruikte (nog in de verpakking) lidl Tronic C cellen met fabr. datum 2012-06
restlading af-fabriek (3,5 jaar geleden)
cel 5 900 mAh
cel 6 2300mAh
[ Voor 25% gewijzigd door joopv op 03-12-2015 01:01 ]
Die tronic eco 2300 lijken niet zo slecht...
http://forum.belgiumdigit...-2300mah-lidl-472828.html
ik ga de gok wagen. Kan helaas niet testen....
http://forum.belgiumdigit...-2300mah-lidl-472828.html
ik ga de gok wagen. Kan helaas niet testen....
Ik heb van die Tronic's zowel een setje AA- als AAA's gekocht. Ik heb hier een Voltcraft Charge Manager CM2016 waar ik ze eens in zal gaan testen. Verwacht over een paar dagen de eerste resultaten.
Ze zijn trouwens low self-discharge, staat op de verpakking.
Ik heb mijn test van de 4 Lidl Tronic "C" cellen afgerond, zie hierboven.
Dat de cellen *meer* capaciteit geven dan gespecificeerd kan komen omdat de gebruikte analyzer tot 0,9V ontlaadt.
Dat de cellen *meer* capaciteit geven dan gespecificeerd kan komen omdat de gebruikte analyzer tot 0,9V ontlaadt.
Capaciteit AA batterijen:Wildfire schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:23:
Ik heb van die Tronic's zowel een setje AA- als AAA's gekocht. Ik heb hier een Voltcraft Charge Manager CM2016 waar ik ze eens in zal gaan testen. Verwacht over een paar dagen de eerste resultaten.
1: 2235 mAh
2: 2190 mAh
3: 2198 mAh
4: 2227 mAh
5: 2256 mAh
6: 2274 mAh
7: 2227 mAh
8: 2249 mAh
Getest met een charge-discharge-charge. De discharge is dus genomen als capaciteit. Bij het eerste bijladen zaten ze gemiddeld op zo'n 250 mAh erbij laden, zal dus iets minder zijn geweest omdat bij het laden een gedeelte van de energie in warmte wordt omgezet.
Capaciteit AAA-batterijen:
1: 843 mAh
2: 862 mAh
3: 880 mAh
4: 861 mAh
5: 881 mAh
6: 893 mAh
7: 894 mAh
8: 903 mAh
Getest met een charge-discharge-charge. De discharge is dus genomen als capaciteit. Bij het eerste bijladen zaten ze gemiddeld op zo'n 200 mAh erbij laden, zal dus iets minder zijn geweest omdat bij het laden een gedeelte van de energie in warmte wordt omgezet.
Ik denk dat ik ze nu een maandje ofzo met rust laat
Over wachten gesproken...
Zo'n 6 jaar geleden, in augustus 2009, was er een actie bij de Action van Duracell activecharge AA en AAA cellen. 1,89 euro voor een blistertje van 2 AA of AAA cellen.
Dat zijn ook low-self-discharge cellen zoals de Eneloops. Diverse lezers van dit topic hebben destijds groot ingeslagen, inclusief ondergetekende.
Zojuist weer eens een setje van 2 AAA cellen van die voorraad in gebruik genomen. Er bleek na die 6 jaar nog 350 resp. 450 mAh aanwezig te zijn (van de 800).
edit:
Een laad-ontlaad cyclus geeft ruim 800mAh aan.
Een 2de setje geeft 460 en 550mAh restcapaciteit na 6 jaar
Wel jammer dat er geen directe fabricagedatum op staat. 7F 26-IG zal wel iets betekenen maar niet voor mij.
Zo'n 6 jaar geleden, in augustus 2009, was er een actie bij de Action van Duracell activecharge AA en AAA cellen. 1,89 euro voor een blistertje van 2 AA of AAA cellen.
Dat zijn ook low-self-discharge cellen zoals de Eneloops. Diverse lezers van dit topic hebben destijds groot ingeslagen, inclusief ondergetekende.
Zojuist weer eens een setje van 2 AAA cellen van die voorraad in gebruik genomen. Er bleek na die 6 jaar nog 350 resp. 450 mAh aanwezig te zijn (van de 800).
edit:
Een laad-ontlaad cyclus geeft ruim 800mAh aan.
Een 2de setje geeft 460 en 550mAh restcapaciteit na 6 jaar
Wel jammer dat er geen directe fabricagedatum op staat. 7F 26-IG zal wel iets betekenen maar niet voor mij.
[ Voor 17% gewijzigd door joopv op 10-12-2015 07:56 ]
Sommige Duracell LSD batterijen zijn in het verleden gemaakt door dezelfde fabrikant (FDK Twicell Co. Ltd. [Fujitsu] @ Takasaki City, Japan) van de Sanyo/Panasonic Eneloop batterij (dus Eneloops met een Duracell wikkel):joopv schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 00:26:
Over wachten gesproken...

Dus als ze een wit randje hebben aan de bovenkant...
[ Voor 4% gewijzigd door bitshape op 08-12-2015 01:26 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Dat waren inderdaad de duraloops 
Werken hier ook nog goed.
Werken hier ook nog goed.
In diverse tests worden IKEA LADDA batterijen aangeduid als batterijen met een heel goede prijs/kwaliteit verhouding. Heeft er iemand praktijkervaring met deze batterijen? Ze zijn heel goedkoop en schijnen prima te zijn.
linkje: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00240585
Ik heb zowel AA's als AAA's in gebruik hier, en imho doen ze niet veel onder voor Eneloops. Ik gebruik ze wel enkel in non-essentials, alles wat betrouwbaar moet zijn heeft Eneloops erin zitten. Tegen vallen kunnen ze slecht, in elk gevalkoelkast schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:46:
In diverse tests worden IKEA LADDA batterijen aangeduid als batterijen met een heel goede prijs/kwaliteit verhouding. Heeft er iemand praktijkervaring met deze batterijen? Ze zijn heel goedkoop en schijnen prima te zijn.
Verwijderd
Vraag me af of die dingen bij zwaar gebruik (bijv. leeg branden in een Maglite in 40 minuten) zich net zo gedragen als een Eneloop.
Of bijv in een flitser; leegtrekken in 200 x 3 seconden.
Dat wordt dus even 2 pakjes meenemen de volgende keer dat ik er komdodge_911 schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:03:
[...]
Ik heb zowel AA's als AAA's in gebruik hier, en imho doen ze niet veel onder voor Eneloops. Ik gebruik ze wel enkel in non-essentials, alles wat betrouwbaar moet zijn heeft Eneloops erin zitten. Tegen vallen kunnen ze slecht, in elk geval
Ik heb hier diverse sets liggen. Handig als backup in de battery-grip maar totaal niet geschikt voor flitsers. Na een keer of 10/15 flitsen begon een van de batterijen bolling te vertonenkoelkast schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:46:
In mijn geval ging een van de batterijen bol staan, ik stop die ikea batterijen nooit meer in een flitserVerwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 19:54:
Vraag me af of die dingen bij zwaar gebruik (bijv. leeg branden in een Maglite in 40 minuten) zich net zo gedragen als een Eneloop.
[ Voor 25% gewijzigd door barktus op 14-12-2015 21:09 ]
OK. Flitsers heb ik niet, dus het lijkt me dan geen probleem. Volgens mij zijn er geen andere enorme stroomverbruikers, toch?barktus schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:08:
[...]
Ik heb hier diverse sets liggen. Handig als backup in de battery-grip maar totaal niet geschikt voor flitsers. Na een keer of 10/15 flitsen begon een van de batterijen bolling te vertonen. Toen maar gelijk een set Eneloops besteld
[...]
In mijn geval ging een van de batterijen bol staan, ik stop die ikea batterijen nooit meer in een flitser
In een battery-grip gaan ze iets sneller leeg dan een normale accu. Maar dat is niet erg, gebruik de batterijslede enkel als back-up. Komend weekend second shooter op een bruiloft. Daar neem ik zelfs een aantal sets van deze batterijen mee naar toe, voor als de accu's niet snel genoeg vol ladenkoelkast schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:11:
[...]
OK. Flitsers heb ik niet, dus het lijkt me dan geen probleem. Volgens mij zijn er geen andere enorme stroomverbruikers, toch?
Op dit moment hebben mijn huistelefoons (Siemens A580, A58H) van die GP 950 NiMH AAA batterijen. Deze zijn echter onderhand retesnel leeg dus naar mijn vermoeden na al die jaren gewoon op.
Bij rondkijken naar vervanging zag ik allerlei speciale batterijen voor een telefoon, maar weet niet wat die nu zo speciaal maakt. Kan ik er niet gewoon van die Eneloops in gooien? Weliswaar 'maar' 850 maar wel weer vers en gewoon goed spul. Of is mis ik nog iets?
Bij rondkijken naar vervanging zag ik allerlei speciale batterijen voor een telefoon, maar weet niet wat die nu zo speciaal maakt. Kan ik er niet gewoon van die Eneloops in gooien? Weliswaar 'maar' 850 maar wel weer vers en gewoon goed spul. Of is mis ik nog iets?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja hoor, gaat prima. Hier ook eneloops in mijn dect telefoons.
Wat je mist is dat laders in DECT telefoons en babyfoons niet altijd goed omgaan met batterijen. Beetje zonde om daar Eneloops mee te slopen. Ik gebruik daar waar mogelijk oude NiMH batterijen voor. Als ze altijd in de lader zitten heb je ook weinig aan low self discharge
Aan de andere kant heb ik me voorgenomen om nooit meer iets anders te kopen en als de rest dus end of life is gaat ook hier een enelope in dit soort apparaten.
[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2016 21:46 ]
De enige oude die ik heb zitten erin, ik heb nu uberhaupt geen oplaadbare batterijen in huis. 
Deze zouden de eersten zijn, dan nog even een goede lader uitzoeken en een setje voor mijn flitser kopen. Maar dat staat hier los van.
Is het dan sowieso zonde? Want wat ik ook koop, ze zien sowieso in een telefoon. De pro lijkt mij overigens een stuk minder geschikt toch? Vanwege aantal keer laden.
Edit: ik zie dat je geëdit hebt, sowieso eneloop doen dus.
Deze zouden de eersten zijn, dan nog even een goede lader uitzoeken en een setje voor mijn flitser kopen. Maar dat staat hier los van.
Is het dan sowieso zonde? Want wat ik ook koop, ze zien sowieso in een telefoon. De pro lijkt mij overigens een stuk minder geschikt toch? Vanwege aantal keer laden.
Edit: ik zie dat je geëdit hebt, sowieso eneloop doen dus.
[ Voor 33% gewijzigd door Gonadan op 18-01-2016 21:53 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb geen exacte gegevens of metingen , maar ik heb eigenlijk altijd gedacht dat die DECT telefoons gewoon een slome ~0.10C door de cellen sturen. Daar gaan Eneloops heus niet kapot van, ook niet als ze per ongeluk een keer wat langer erin zitten.Rukapul schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:45:
Wat je mist is dat laders in DECT telefoons en babyfoons niet altijd goed omgaan met batterijen. Beetje zonde om daar Eneloops mee te slopen.
Verwijderd
Ach, wat kost een Eneloop? 2 euro..
Eens in de 2-3 jaar twee van de cellen per handset; boeie.
Hier DECT's met van die rare custom blokjes erin; een serie-cel van 3x NiMH. Die zijn een stuk duurder om te vervangen.
Laatst de GP AAA's uit de DECTs op het werk meegenomen; 250-350 ging er nog in '700' AAA'tjes. En daarmee haalden ze het eind van de werkdag niet...
Hier DECT's met van die rare custom blokjes erin; een serie-cel van 3x NiMH. Die zijn een stuk duurder om te vervangen.
Laatst de GP AAA's uit de DECTs op het werk meegenomen; 250-350 ging er nog in '700' AAA'tjes. En daarmee haalden ze het eind van de werkdag niet...
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2016 23:17 ]
Minder zelfs. Hier al jaren Eneloops in de Siemens DECT's, zonder problemen. Ik probeer ze zo nu en dan te ontladen, buiten de laders dus, maar dat duurt werkelijk dagen.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:16:
Ach, wat kost een Eneloop? 2 euro..
Als je toch al een setje goede batterijen en goede lader koopt voor je flitser, zou ik er een setje AAA eneloop in de bestelling meenemen. Kost weinig, en geeft een hoop plezier. Als je een goede lader koopt die ook batterijen kan ontladen/refreshen, dan zou ik dat bij die batterijen elk jaar doen, dan blijven ze langer goed werken en dan weet je hoe hard ze slijten 
Zonder zo'n goede lader is regelmatig leeg laten lopen een goed plan B
Zonder zo'n goede lader is regelmatig leeg laten lopen een goed plan B
[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 19-01-2016 11:16 ]
Kom ik dan automatisch op die It's over 9000!!! lader?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dagen laden klopt niet, is ook niet optimaal voor de cellenToff schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:32:
[...]
Minder zelfs. Hier al jaren Eneloops in de Siemens DECT's, zonder problemen. Ik probeer ze zo nu en dan te ontladen, buiten de laders dus, maar dat duurt werkelijk dagen.
Eneloops gebruik ik ook altijd. De witte zijn super maar ook de zwarte serie doet het goed. Top cellen. Alleen in een oude dect die continu door laadt, dus overlaadt, leven ze maar heel kort. Daar doen oude NiCd cellen het beter. Tijd voor een nieuwe telefoon
En in een flitser zitten toch meestal AA cellen? Of niet bij de lichtere?
Die AAA zijn voor erbij, de flitser zelf krijgt uiteraard AA.
Zijn er trouwens mensen die zich laten afschrikken door de beperkte levensduur van de Eneloop Pro varianten? Het is dan 500 keer opladen in plaats van 2100 keer, maar dat is toch nog steeds asociaal veel? Stel dat je de flitser elke week gebruikt kan je er alsnog bijna tien jaar mee doen.
Zijn er trouwens mensen die zich laten afschrikken door de beperkte levensduur van de Eneloop Pro varianten? Het is dan 500 keer opladen in plaats van 2100 keer, maar dat is toch nog steeds asociaal veel? Stel dat je de flitser elke week gebruikt kan je er alsnog bijna tien jaar mee doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker gezien de prijs vind ik van wel. Los daarvan probeer ik bij ieder nieuw setje accu's het nu eens echt goed te gaan bijhouden, maar meestal ben ik na een keer of 10 de tel alweer kwijt.Gonadan schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:57:
Het is dan 500 keer opladen in plaats van 2100 keer, maar dat is toch nog steeds asociaal veel?
Het kost allemaal niets meer tegenwoordig. In mijn hoofd waren oplaadbare batterijen asociaal duur en moest je dat er echt uit halen. Maar de laatste keer dat ik ze kocht was dan ook nog in guldens. 
In de handleiding van die C9000 oplader zie ik dat ze de break-in optie adviseren voor nieuwe batterijen en ook dat je ze, als ze meer dan twee weken net gebruikt zijn, gaat refreshen. Doen jullie dat ook steeds braaf of is dat wat overdreven? Voor de Eneloops kan ik mij voorstellen dat met name dat refreshen minder nodig is?
In de handleiding van die C9000 oplader zie ik dat ze de break-in optie adviseren voor nieuwe batterijen en ook dat je ze, als ze meer dan twee weken net gebruikt zijn, gaat refreshen. Doen jullie dat ook steeds braaf of is dat wat overdreven? Voor de Eneloops kan ik mij voorstellen dat met name dat refreshen minder nodig is?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad: in een DECT setje wat ik ooit had werden de AAA'tjes merkbaar warm als ze in de lader stonden. Ook als ze er al dagen lang in stonden. Dat is een slecht teken - er is blijkbaar niet gekozen voor fatsoenlijk laad management, d.w.z. afzonderlijke laad- en druppellaad processen. In de siemens die ik nu heb worden de cellen helemaal niet warm.Rukapul schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:45:
Wat je mist is dat laders in DECT telefoons en babyfoons niet altijd goed omgaan met batterijen.
Ik vermoed (zonder enige basis) dat de Eneloop Pro 500x de hogere laadcapaciteit hebben, en dat ze daarna nog 1000x te gebruiken zijn met meer dan 1500mAh. Maar hoeveel meer capaciteit krijg je voor dat geld? Je kan beter 2 setjes gewone eneloop kopen, dan heb je een setje reserve liggenGonadan schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:57:
Die AAA zijn voor erbij, de flitser zelf krijgt uiteraard AA.
En ik heb aan die break-in cycles etc nooit veel aandacht besteed. Als het heel veel uit zou maken, zou Sanyo dat niet zelf doen? Lang niet alle gebruikers hebben een C9000.
Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.