[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 41 ... 58 Laatste
Acties:
  • 584.184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Inderdaad, daar zit ik nu ook een beetje over te twijfelen. Op zich is zo'n C9000 natuurlijk een leuk apparaat met erg veel mogelijkheden, maar verre van laagdrempelig. Soms zijn wij tweakers wel erg perfectionistisch en vraag je je af of je niet beter gewoon een 'gewoon goede' lader kunt halen en daar hartstikke tevreden mee zijn. Uiteindelijk is dergelijk spul natuurlijk gewoon gemaakt voor consumenten, niet voor tweakers die de laatste 2% performance er ook uit willen halen. :D
joopv schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:34:
Inderdaad: in een DECT setje wat ik ooit had werden de AAA'tjes merkbaar warm als ze in de lader stonden. Ook als ze er al dagen lang in stonden. Dat is een slecht teken - er is blijkbaar niet gekozen voor fatsoenlijk laad management, d.w.z. afzonderlijke laad- en druppellaad processen. In de siemens die ik nu heb worden de cellen helemaal niet warm.
Waarschijnlijk een setje wat nog voor NiCd bedoeld was? Mijn Siemens is inderdaad al voor NiMH ontworpen en doet dus ook aan druppelen enzo. Daar zou het niet warm in mogen worden.

[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 19-01-2016 14:52 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:37
joopv schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:34:
Inderdaad: in een DECT setje wat ik ooit had werden de AAA'tjes merkbaar warm als ze in de lader stonden. Ook als ze er al dagen lang in stonden. Dat is een slecht teken - er is blijkbaar niet gekozen voor fatsoenlijk laad management, d.w.z. afzonderlijke laad- en druppellaad processen. In de siemens die ik nu heb worden de cellen helemaal niet warm.
Ik heb eigenlijk niet zulke goede ervaringen met siemens gigabyte dect setjes. Twee verschillende modellen gehad en van allebei was de spreektijd na 5 jaar hooguit een minuut. Nieuw setje accu's erin maakte niks uit, kennelijk was er iets hardwarematigs stuk in de handset en/of basisstation zelf. De accu's werden idd niet warm tijdens het laden.

Overigens staan de handsets 99% van de tijd in het basisstation/lader. Soms neem ik de handset mee als ik buiten wil zitten en er een belangrijk telefoontje verwacht wordt, anders eigenlijk nooit. Ik heb nu een philips dect trouwens, kijken hoe lang die het volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:39

MBV

Gonadan schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:49:
Inderdaad, daar zit ik nu ook een beetje over te twijfelen. Op zich is zo'n C9000 natuurlijk een leuk apparaat met erg veel mogelijkheden, maar verre van laagdrempelig.
Ik heb een vergelijkbare (BC-700), die ook prima laagdrempelig gebruikt kan worden. Standaard laadt hij op met 200mA als je de batterijen erin propt, je ziet duidelijk wanneer hij klaar is, en als je er iets anders mee wilt doen moet je moeilijk doen.
En dat 'iets anders' is ook best simpel: starten met refreshen, of testen hoeveel capaciteit hij nog heeft, is allebei simpel: even een andere 'mode' kiezen en hij doet het. Ik zou het zo aan mijn moeder kunnen uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Die had ik ook gezien inderdaad. Die 200 mA standaard is wel iets handiger voor je batterijen vermoed ik. Al kan je gewone AA prima met de 1000 mA van de C9000 opladen, dat is alsnog 'maar' 0.5C. Zit wel op het randje. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Die 1000mA moet je eens uitproberen bij 850mAh AAA batterijen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:35
Gonadan schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:17:
Die had ik ook gezien inderdaad. Die 200 mA standaard is wel iets handiger voor je batterijen vermoed ik. Al kan je gewone AA prima met de 1000 mA van de C9000 opladen, dat is alsnog 'maar' 0.5C. Zit wel op het randje. :P
Gonadan,

ik herken je "probleem" en moet bekennen dat ik achteraf misschien ook wel liever de BC-700 had gehad. Op het moment nog niet besloten om die "alsnog" te bestellen, maar wie weet dat dat wel ooit gaat gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd de c9000 is een hele mooie lader en als je veel batterijen test en wilt meten kun je er een hoop mee, maar soms wil je gewoon even batterijen erin drukken en vergeten. Plus dat de bc-700 niet zoon schemerlamp is als de c9000.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

MBV schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:39:
Die 1000mA moet je eens uitproberen bij 850mAh AAA batterijen :+
Dat was ik niet van plan, daar heb ik die telefoons voor. :+

@nsa1984:
(wat een naam! :D)
Dat gevoel blijft ergens wel knagen, maar ik denk dat als ik een plugfordummies lader zou willen ik ook niet die bc700 zou nemen. Zoveel verschillen die niet van elkaar een dan zou ik waarschijnlijk gewoon voor echt zo'n simpel model van Panasonic zelf gaan o.i.d.

Dan wil ik ook de voordelen van formaat en esthetiek. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Tadango schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:37:
[...]
Dagen laden klopt niet, is ook niet optimaal voor de cellen ;)
Ik had het danook over ONTladen, BUITEN de laders...
Eneloops gebruik ik ook altijd. De witte zijn super maar ook de zwarte serie doet het goed. Top cellen. Alleen in een oude dect die continu door laadt, dus overlaadt, leven ze maar heel kort. Daar doen oude NiCd cellen het beter. Tijd voor een nieuwe telefoon :) Alhoewel.... een vaste lijn is wel hopeloos ouderwets.
Bij mij gaan de Eneloops al jaren mee in de DECT's (Siemens Gigaset), dus dat overladen lijkt mee te vallen. Accu's voelen absoluut niet warm aan.
Verder vind ik VOIP niet echt ouderwets en het heeft zeker voordelen om een nummer te hebben waarop het hele gezin bereikbaar is. Mijn VOIP-nummer dateert van voor de uitvinding van de GSM. Werd laatst nog gebeld door iemand die ik meer dan 20 jaar niet had gezien of gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Gonadan schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:57:
Zijn er trouwens mensen die zich laten afschrikken door de beperkte levensduur van de Eneloop Pro varianten? Het is dan 500 keer opladen in plaats van 2100 keer, maar dat is toch nog steeds asociaal veel? Stel dat je de flitser elke week gebruikt kan je er alsnog bijna tien jaar mee doen. :D
Mijn setjes XXX's beginnen daar last van te krijgen, dat teruglopen in capaciteit, maar ik heb ze dan ook al sinds de introductie ervan. Zijn geloof ik de voorlopers van de Pro's.
Even oude en nog oudere witte eneloops daarentegen doen het nog allemaal goed.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Toff schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:44:
Verder vind ik VOIP niet echt ouderwets en het heeft zeker voordelen om een nummer te hebben waarop het hele gezin bereikbaar is.
Voice Over IP? "Ouderwets"? Enlighten me... Of bedoel je POTS? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MBV schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:37:
[...]

Voice Over IP? "Ouderwets"? Enlighten me... Of bedoel je POTS? ;)
Nee, mijn DECT's zijn via mijn modem aangesloten. Lijkt mij VOIP, geen POTS (KPN reeds lang geleden opgezegd), al gaat het nog wel over koperdraadjes. Tadango riep iets over "ouderwets", blijkbaar naar aanleidng van mijn DECT's en daar reageerde ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Mobiel heb ik altijd bij me, dect zelden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Waarbij dect een oneindig beter netwerk heeft in gebouwen. :P
Is het niet gewoon een, nogal persoonlijke, mening over een vaste/huis telefoon?

Ik zou niet zonder willen, anderen zouden niet weten waarom je het überhaupt nodig hebt. Ieder z'n ding. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Tadango schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:09:
Mobiel heb ik altijd bij me, dect zelden.....
Thuis ligt mijn mobiel vaak aan de lader in de HK, net als die van mijn huisgenoten, waar er op elke verdieping DECT aanwezig is. 's-nachts ben ik voor noodgevallen via mijn "vaste" nummer altijd bereikbaar, maar mijn GSM, met onvermijdelijke mails, updates etc, staat uit, of ligt niet naast mijn bed. Als mijn (schoon)ouders, broers of zussen, op sterven liggen, dan mag je me altijd op mijn "vaste" nummer bellen, maar voor de nieuwste update van Whatsapp en de laatste deals van Coolblue ofzo, kan je vast wel tot morgenochtend wachten...

edit: En dan gebruiken we de DECT's hier ook nogeens als huistelefoon, bijvoorbeeld met een "algemene oproep", dat het eten klaar is.

edit 2: en bijna al mijn DECT's draaien op (on topic) oplaadbare batterijen, waardoor ze veel langer meegaan dan batterijverslindende smartphones.

[ Voor 16% gewijzigd door Toff op 21-01-2016 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:54
Een leuke discussie, maar niet voor dit topic en forum bedoeld. Graag weer verder over oplaadbare batterijen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

In dat licht zou ik onderhand graag ervaringen posten maar helaas heeft NKON besloten de 'Voor 4 uur besteld, zelfde werkdag verzonden!' als optioneel te beschouwen. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Gonadan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:53:
In dat licht zou ik onderhand graag ervaringen posten maar helaas heeft NKON besloten de 'Voor 4 uur besteld, zelfde werkdag verzonden!' als optioneel te beschouwen. :(
Beetje een luxeprobleem, als je het mij vraagt. Een dagje langer wachten op accu's die je eventueel voor een paar cent kunt vervangen door niet-oplaadbare batterijen (vul hier zelf een passende emoticon in)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toff schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 00:52:
[...]

Beetje een luxeprobleem, als je het mij vraagt. Een dagje langer wachten op accu's die je eventueel voor een paar cent kunt vervangen door niet-oplaadbare batterijen (vul hier zelf een passende emoticon in)...
1st-world-problems emoticon?
Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Gonadan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:53:
Apart, toen ik even geleden een paar minuten voor 4 m'n bestelling plaatste kwam het helemaal goed. Had er nog even achteraan gemaild voor de zekerheid maar de volgende dag was het in huis :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Toff schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 00:52:
offtopic:
Ik zie niet echt wat prijs of vervangen van batterijen ermee te maken heeft, maar goed, ik vroeg het dan ook niet.

Het stoort mij dat webshops tegenwoordig dergelijke teksten gebruiken om klanten te trekken en zich er dan lang niet altijd aan houden. Het trekken werkt, want ik zoek ze er vaak specifiek op uit, omdat ik dan bijvoorbeeld een lege avond heb. In dit geval had ik bij twee shops wat besteld, op tijd, en beiden leveren een dag te laat. Dat stoort mij gewoon, doe wat je belooft.

Overigens zal ik NKON dit niet echt aanrekenen, dit is de eerste keer dat ik er bestel en iedereen heeft het recht om het eens niet te halen. Het is alleen geen ideale start. ;)

Het pakket is onderhand binnen dus heb al even kunnen kijken. Wat is die lader allejezusgroot zeg. :D
Had het wel verwacht, maar alsnog. Zometeen even spelen maar verder kan ik er nog niet veel van zeggen. Het is toch lastig om nu een programma te starten als ik hem aan het eind van de middag nog mee naar huis moet nemen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:31
Ik heb ooit de MH-C9000 bij NKON gehaald. Dat vond ik al een bakbeest :D

Trouwens, Arjan van NKON neust hier ook af en toe rond. Ik heb tot op heden geen problemen gehad met bestellingen daar, maar was me ook nog niet eens opgevallen dat hij adverteert met die claim.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Alle keren dat ik bij hen ophaalde* stond op een of meer PCs Tweakers open ;)

*wat me eraan herinnert dat ik nog een order van eind December op moet halen :X

Wat mij eigenlijk verbaast ik dat ik met een voorraad Eneloops er helemaal niet mee bezig ben dat het laden lang duurt. Ik snap niet dat de snellader-hype me ooit heeft kunnen raken. Nu pak ik af en toe de lader en de bak met batterijen om die vervolgens met 0.3C op te laden. Een van de zaken die wel meespeelt is dat het tegenwoordig georganiseerd is: 1 merk (2 types) batterijen betekent vrijelijk mengen en door bij de plastic bewaardoosjes een conventie** voor batterijen die vol (+ boven) danwel leeg (- boven) zijn te hanteren is er ook nooit stress over beschikbaarheid.

**suggestie tegengekomen in dit topic

[ Voor 66% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Idem. Ik ben van een Nitecore i2 naar een D4 gegaan die nog steeds vrij langzaam laad. Nooit aan gestoord. Als een batterij leeg is haal ik hem uit de device en stop ik hem in de lader. Ondertussen zit er al lang een andere batterij in m'n device, ik ga echt niet een uur naar de lader zitten staren voordat ik m'n draadloze xbox controller weer kan gebruiken :+

Als je 8 euro betaald voor een pakje van 4 eneloops is er wat mij betreft weinig reden om een setje spares aan te schaffen. Komt toch altijd wel van pas.

[ Voor 12% gewijzigd door citruspers op 21-01-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Joarie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:13:
Trouwens, Arjan van NKON neust hier ook af en toe rond. Ik heb tot op heden geen problemen gehad met bestellingen daar, maar was me ook nog niet eens opgevallen dat hij adverteert met die claim.
Ik snap een eventuele claim qua bezorgtermijn wel: ze zitten nu in hetzelfde pand als een PostNL punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Goeiemorgen die C9000 is inderdaad wel een schemerlamp. Ik dacht bijna dat er inbrekers in de huiskamer waren. :D

Maar ding werkt prima, is lekker mijn eneloops aan het breken. Ik stopte ze in mijn telefoon maar die vond ze maar half leeg, dus meteen maar even een breek om te kijken hoe ze presteren. Voor de leuk.

Ook geprobeerd de GP's die uit mijn telefoon kwamen te testen, die kregen pertinent HIGH. Blijkbaar dus wel de hoogste tijd om ze te vervangen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:21
R-P schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:39:
[...]
In zijn algemeenheid wil ik toch nog even klagen over de Maha 9000 lader: die gooit veel batterijen die ooit in de Tronic lader hebben gezeten eruit. Vaak door te resetten zonder verdere weergave van wat het probleem is :? :? . Dat viel me flink tegen.
Degene waar hij van vindt dat de interne weerstand te hoog is ("high") krijg je tenminste een fatsoenlijke melding van terug, maar waarom die anderen dus niet worden geaccepteerd is onduidelijk.
Vaak is enkele malen met een domme lader opladen en ontladen in ouderwets gloeilamp zaklampje wel voldoende om de Maha ze weer te laten accepteren.
Dus ik ben een batterij aan het Refreshen voordat mijn erg dure lader met Refresh functie ze accepteert... Vond ik toch wel een hele grote tegenvaller.
Hoe presteert de La Crosse BC-700 / Voltcraft IPC-1l op dit punt? Ik heb af en toe ook last van dit gedrag (eruit gooien van batterijen) op mijn Powercell/MEC AV4 lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:18:
Alle keren dat ik bij hen ophaalde* stond op een of meer PCs Tweakers open ;)

*wat me eraan herinnert dat ik nog een order van eind December op moet halen :X

Wat mij eigenlijk verbaast ik dat ik met een voorraad Eneloops er helemaal niet mee bezig ben dat het laden lang duurt. Ik snap niet dat de snellader-hype me ooit heeft kunnen raken. Nu pak ik af en toe de lader en de bak met batterijen om die vervolgens met 0.3C op te laden. Een van de zaken die wel meespeelt is dat het tegenwoordig georganiseerd is: 1 merk (2 types) batterijen betekent vrijelijk mengen en door bij de plastic bewaardoosjes een conventie** voor batterijen die vol (+ boven) danwel leeg (- boven) zijn te hanteren is er ook nooit stress over beschikbaarheid.

**suggestie tegengekomen in dit topic
Veel te moeilijk! Dan moet je gaan onthouden wat "boven" is. Alles zelfde kant op = set is vol. Eentje andersom = hele set leeg. :)
Het maakt dan niet uit hoe brak het licht is of van welke kant je de set ziet; je kunt altijd zien of hij vol of leeg is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ik mix vol en leeg per doosje. En op de meeste doosjes een papiertje geplakt voor anderen.

Ik ben nu ook voor het eerst tegen wat vreemds aangelopen met mijn powerex Maha c9000 en AAA eneloops. Bij een ongelijk leeggetrokken duo uit een buitensensor laadde 1 maar op tot minder dan 600mah met de refresh cycle. Nu dus een breakin.

Een andere uit een apparaat wat enige tijd niet gebruikt was stond vanochtend er high.

Twee andere uit datzelfde apparaat werden in eerste instantie kort na start van laden niet meer gedetecteerd dus zonder aan te geven hoever ze waren opgeladen. Wellicht hetzelfde als degene hierboven? Tweede poging werkte wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
musicfreak schreef op zondag 24 januari 2016 @ 08:52:
[...]

Hoe presteert de La Crosse BC-700 / Voltcraft IPC-1l op dit punt? Ik heb af en toe ook last van dit gedrag (eruit gooien van batterijen) op mijn Powercell/MEC AV4 lader.
Die van mij (bc-700) pakt de batterij alleen niet als de spanning ervan onder de ca 0,9 volt ligt. Dan is deze dus goed leeggetrokken. Ik los dat op door naast de lege een volle batterij te houden en en de plussen en de minnen van beide batterijen kort met elkaar te verbinden. Na 5 seconden doe je hem weer in de lader en dan start hij gewoon met laden.

Dit gebeurt me trouwens zelden met de eneloops, ik heb er een aantal nu bijna 10 jaar in gebruik en ook deze doen het nog steeds goed. Het verbaasd me zelfs dat ik nog vrienden heb die alleen maar alkaline batterijen gebruiken, omdat ze zulke slechte ervaringen hebben met het vanzelf leeglopen van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit dat soort problemen heb gehad met mijn IPC-1L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zondag 24 januari 2016 @ 09:22:
Ik mix vol en leeg per doosje. En op de meeste doosjes een papiertje geplakt voor anderen.

Ik ben nu ook voor het eerst tegen wat vreemds aangelopen met mijn powerex Maha c9000 en AAA eneloops. Bij een ongelijk leeggetrokken duo uit een buitensensor laadde 1 maar op tot minder dan 600mah met de refresh cycle. Nu dus een breakin.

Een andere uit een apparaat wat enige tijd niet gebruikt was stond vanochtend er high.

Twee andere uit datzelfde apparaat werden in eerste instantie kort na start van laden niet meer gedetecteerd dus zonder aan te geven hoever ze waren opgeladen. Wellicht hetzelfde als degene hierboven? Tweede poging werkte wel.
Verschillende belastingen veroorzaken verschillende slijtage profielen. De Eneloops uit m'n Turbo-Maglite worden bijvoorbeeld af en toe leeggetrokken in 40 minuten bij een relatief hoge temperatuur. De Eneloops in m'n achterlicht hoeven nooit veel te doen, maar staan wel in de vrieskou. Ik mix nooit setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Waarom niet? Om statistieken bij te houden wat het leukste is voor je eneloops? Zodra ze leeg zijn worden ze door mijn BC700 individueel tot het maximum opgeladen, en als ze te snel leeg zijn geef ik ze een refresh. Als dat niet zou helpen (te weinig capaciteit over) zou ik ze gaan vervangen. Misschien is dat dan de batterij die ik het meest in mijn achterlicht heb gebruikt (na 2 maanden leeg), misschien die in mijn koplamp (na 2 weken leeg), misschien die in mijn flitser (2 jaar niet gebruikt :') ). Zou mijn flitser het minder goed doen als ik per ongeluk 2 batterijen uit mijn achterlicht een keer erin stop?

Ik ben oprecht benieuwd waarom je setjes niet zou mogen mixen, als dat zo is ga ik iets met labeltjes verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als cellen door ongelijke 'slijtage' ongelijke capaciteit hebben dan zal één cel als eerste leeg zijn en afhankelijk van de toepassing zal een apparaat zichzelf dan wel of niet uitschakelen. Bij wel uitschakelen werkt het apparaat dan korter dan hij zou doen met een gematchte set maar bij bijv. een zaklantaarn zal de lichtsterkte minder zijn maar kun je die nog blijven gebruiken. Die zwakste cel zal dan diepontladen worden wat heel erg slecht voor die cel is. Ook bij een apparaat dat wel afslaat is het de vraag tot welk voltage die zwakste cel ontladen wordt. Is een cel eenmaal een keer diepontladen geweest dan wordt die in mijn ervaring nooit meer echt de oude ook al laat je hem een refresh doorlopen. Ze gaan dan met name een grotere zelfontlading krijgen is mijn indruk.

Het best is het om na verloop van tijd (paar jaar?) alle cellen een refresh te geven en dan noteren wat hun capaciteit is en ze dan zonodig opnieuw in setjes van zo dicht mogelijk bij elkaar liggende capaciteit matchen. Lastige is dat je lader dan weken bezig kan zijn als je er flink wat hebt. Dan moet je gedurende die tijd liefst over een tweede lader beschikken om de niet in de test staande cellen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
In theorie heb je gelijk, maar in (mijn) praktijk blijken al mijn Eneloops (ik gok zo'n 60-70 stuks, in de loop der jaren aangeschaft en verschillend gebruikt) na een refresh weinig voor elkaar onder te doen. De AA's doen tussen de 1850 en 1950 mAh. Ik gebruik ze, om de door jou in je eerste allinea zo fraai omschreven reden, normaal gesproken in vaste setjes, maar eigenlijk lijkt dat niet nodig of nuttig. Pas wanneer een setje merkbaar minder zou gaan presteren, wordt het interessant om ze te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Sterker nog, ook binnen een apparaat kunnen verschillen optreden. Ik heb ernstig het vermoeden dat de volgorde nog uit kan maken, of aannemelijker, dat niet alle apparaten de batterijen in serie gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47
Gonadan schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:37:
Sterker nog, ook binnen een apparaat kunnen verschillen optreden. Ik heb ernstig het vermoeden dat de volgorde nog uit kan maken, of aannemelijker, dat niet alle apparaten de batterijen in serie gebruiken.
Als de batterijen in serie staan, dan gaat overal dezelfde stroom doorheen en kunnen er alleen verschillen ontstaan, omdat iedere batterij uniek is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Leek mij ook. Dan verdenkt ik mijn DECT-telefoon ervan om het niet in serie te gebruiken, of aannemelijker, er een groot verschil zit in kwaliteit tussen de twee batterijen.

GP 950, beiden zelfde type. De één is geheel gesneuveld, de ander nog bruikbaar maar zeer lage capaciteit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben opzoek naar een batterij voor mn Sony alpha a5000 camera. Goedkoop van redelijk merk. De officiele sony batterijen zijn war prijzig a 69euro.

Welk merk is betrouwbaar en goedkoop? Kan in het oerwoud geen weg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Jupio, Hahnel zijn redelijk reputabele 3rd party merken. Ik heb zelf een Jupio voor mijn X-Pro 1

http://www.foka.nl/jupio-accu-np-fw50-sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt citruspers, ziet er goed uit. Die jupio fw50 is wel echt alleen bij foka nog verkrijgbaar. zijn er nog andere merken die je kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb voor m'n D90 een Hahnel en die doet het ook prima. Verder weinig ervaring met 3rd party accu's. Maar als een reputabele webshop (Foka, Cameraland, cameratools, fotokonijnenberg) ze verkoopt zit je meestal wel goed. Oppassen wordt het pas bij de ebay batterijen voor een fractie van de prijs.

En zelfs die zijn doorgaans prima, alleen de capaciteit maken ze niet helemaal waar :+

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

Yahrr schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:38:
@R-P Mijn K100D doet het nog uitstekend op Eneloops. Veel beter dan op de Varta's en weet ik wat voor merken ik daarvoor heb gehad.
eymey schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 15:03:
Ik weet niet welke Pentax je precies hebt. Maar ik heb een Pentax K200D gehad en die deed het op Eneloops echt uitstekend. Dan heb ik het over 2009 tot zomer 2011, dus de toen geldende techniek.

Eneloop 2000 mAh + eerst de bekende Lacrosse/Voltcraft lader en later ook de Maha 9000 .
Een K200D... :)
Zal dus toch maar eens Eneloops gaan kopen. Thanks guys voor jullie terugkoppeling.
Inmiddels ook een BC-700 gekocht voor mijn zwager. Zal die eens een keer loslaten op de batterijen die de Maha C9000 afkeurt.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

M'n XTAR VC4 lader voedde ik altijd met een universele USB 2A oplader (tenminste dat stond op het label :? ). Maar ik had toch het idee dat 'ie, zeker met 4 stuks Keeppower 18650 @ 2900mAh erin, wat moeite had.
Ook een Nexus7 2013 deed er vrij lang over om volledig te laden.

Maar eens de welbekende Anker PowerPort via amazon.de besteld. En waarempel; dat gaat een stuk sneller! :Y
Nog afgezien van de goede en veilige werking is het gewoon een fraaie USB lader om te zien:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1651/25143841622_86f99d3e8f_z.jpgAnkerUSB01 by Erik Haak, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1614/24635318053_1494991323_z.jpgAnkerUSB02 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
ehtweak schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:14:
M'n XTAR VC4 lader voedde ik altijd met een universele USB 2A oplader (tenminste dat stond op het label :? ). Maar ik had toch het idee dat 'ie, zeker met 4 stuks Keeppower 18650 @ 2900mAh erin, wat moeite had.

Maar eens de welbekende Anker PowerPort via amazon.de besteld. En waarempel; dat gaat een stuk sneller! :Y
Nog afgezien van de goede en veilige werking is het gewoon een fraaie USB lader om te zien:
Nice! Zo heb ik er ook 'n paar in gebruik. Ook gereviewed.
En ook leuk :
A reader had one with two dead output that he gave me.
Dat ben ik, dus :D

[ Voor 7% gewijzigd door dodge_911 op 25-02-2016 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ehtweak schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:14:
Wellicht 2A totaal? Want 2A op één apparaat gaat best vlot, ga je het splitsen wordt het snel minder natuurlijk.

[afbeelding]AnkerUSB01 by Erik Haak, on Flickr
[afbeelding]AnkerUSB02 by Erik Haak, on Flickr
Dat is wel een interessant ding zeg, al is het maar om het aantal benodigde stopcontacten in huis te verminderen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:45
Iets snap ik, als batterijen-n00b zijnde, niet helemaal. Heb op Aliexpress een oven thermometer gekocht, hier moeten twee AAA batterijen in. Heb een hele lading Eneloops dus dacht die te gebruiken. Onlangs alle batterijen getest op capaciteit en had er twee gepakt die mooi matchen, waarschijnlijk onzin maar ben beetje OCD wat dat betreft, dus pakte een 810 en een 820 mAh.

In de thermometer gedaan en een enorm vaag display als resultaat. Andere Eneloops gepakt, zelfde issue. Een ticket aangemaakt op de site waar het artikel vandaan kwam om aan te geven dat ik geheel niet tevreden was met het ding omdat het schermpje vrijwel onleesbaar was. Reactie van de verkoper: maak een video waar je er nieuwe batterijen in doet, als het display nog steeds slecht leesbaar is stuur ik een nieuwe of je krijgt aankoop retour.

Hier had ik eigenlijk bijzonder weinig zin in omdat ik dacht dat dat zinloos zou zijn maar gelukkig had ik nog twee ongebruikte en gesealde no-name (Bexel) AAA's liggen. Dus videootje gemaakt waarbij ik de seal open en de batterijen in de thermometer doe en deze aan zet. En jawel, gewoon prima afleesbaar display.

Hoe kan dit dan? Hebben oplaadbare batterijen dan zó'n lagere capaciteit? Dat is dan toch best useless :P

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Oplaadbare batterijen hebben een iets lager voltage dan alkaline batterijen (vanwege de andere chemische samenstelling). Ik vermoed dat die thermometer daar niet goed tegen kan? Lijkt me dus meer een voorbeeld van een brakke cheapass chinese thermometer, dan een probleem met de batterijen :P

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 11-03-2016 12:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 16:37
Brad Pitt schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:53:
Hoe kan dit dan? Hebben oplaadbare batterijen dan zó'n lagere capaciteit? Dat is dan toch best useless :P
Oplaadbare accu's leveren een lagere spanning dan hetzelfde formaat alkaline batterijen, misschien dat het daardoor komt. Ik heb hier een digitale klok thuis die ook niet op accu's wil werken, maar op batterijen houdt hij het moeiteloos een jaar vol.

[edit] Ik moet sneller leren typen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door grun93 op 11-03-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Orion84 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:02:
Oplaadbare batterijen hebben een iets lager voltage dan alkaline batterijen (vanwege de andere chemische samenstelling). Ik vermoed dat die thermometer daar niet goed tegen kan? Lijkt me dus meer een voorbeeld van een brakke cheapass chinese thermometer, dan een probleem met de batterijen :P
Mja weet ik niet. Had verwacht dat ze ongeveer evenveel juice zouden geven, hetgeen dus helaas niet zo is. Dan zullen er ook wel andere applicties zijn waar een 'originele' batterij beter presteert.
grun93 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:04:
Oplaadbare accu's leveren een lagere spanning dan hetzelfde formaat alkaline batterijen, misschien dat het daardoor komt. Ik heb hier een digitale klok thuis die ook niet op accu's wil werken, maar op batterijen houdt hij het moeiteloos een jaar vol.
Da's best waardeloos dan :) Moet je per apparaat gaan bekijken óf de Eneloops wel goed werken, handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Alkaline batterijen zakken ook langzaam in qua spanning. Dus een apparaat dat niet overweg kan met de wat lagere spanning die een oplaadbare batterij levert, zal ook onnodig vroeg stoppen met werken als je er een alkaline batterij in stopt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Brad Pitt schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:53:
Iets snap ik, als batterijen-n00b zijnde, niet helemaal. Heb op Aliexpress een oven thermometer gekocht, hier moeten twee AAA batterijen in. Heb een hele lading Eneloops dus dacht die te gebruiken. Onlangs alle batterijen getest op capaciteit en had er twee gepakt die mooi matchen, waarschijnlijk onzin maar ben beetje OCD wat dat betreft, dus pakte een 810 en een 820 mAh.

In de thermometer gedaan en een enorm vaag display als resultaat. Andere Eneloops gepakt, zelfde issue. Een ticket aangemaakt op de site waar het artikel vandaan kwam om aan te geven dat ik geheel niet tevreden was met het ding omdat het schermpje vrijwel onleesbaar was. Reactie van de verkoper: maak een video waar je er nieuwe batterijen in doet, als het display nog steeds slecht leesbaar is stuur ik een nieuwe of je krijgt aankoop retour.

Hier had ik eigenlijk bijzonder weinig zin in omdat ik dacht dat dat zinloos zou zijn maar gelukkig had ik nog twee ongebruikte en gesealde no-name (Bexel) AAA's liggen. Dus videootje gemaakt waarbij ik de seal open en de batterijen in de thermometer doe en deze aan zet. En jawel, gewoon prima afleesbaar display.

Het is een bekend feit dat sommige apparaten niet voldoende hebben aan 2,4V wat ook best scheelt met de 3V van 2 alkaline cellen in serie. Met 3 of 4 cellen wordt dat natuurlijk nog groter. Nominale spanningen zijn 1,2V voor NiMH en 1,5V voor Alkaline. Op gebied van stroomsterkte presteren oplaadbare dan weer véél beter dan alkaline. Mijn ervaring is dat juist veel apparaten met een LCD display beter met alkaline gebruikt kunnen worden omdat die displays anders (snel) gaan dimmen.

Ik zit al heel lang te wachten tot fabrikanten eens apparaten gaan maken waar 5 batterijen in passen waarvan je maar 4 posities gebruikt als je er alkaline in doet en alle vijf als je oplaadbare gebruikt. In beide gevallen haal je dan 6V. Natuurlijk zal dat met wat elektronica foolproof gemaakt moeten worden voor de mensen die er toch 5 alkaline in stoppen.

[ Voor 47% gewijzigd door CaptJackSparrow op 11-03-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nikon SB-800 (flitser) wordt geleverd met een houder voor een 5e cell. Maar dat dient voor de "Power, power, power!" :+
Zonder die 5e AA werkt hij ook prima, maar met 5 toch echt wel een stuk sneller.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2016 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 01:35:
Nikon SB-800 (flitser) wordt geleverd met een houder voor een 5e cell. Maar dat dient voor de "Power, power, power!" :+
Zonder die 5e AA werkt hij ook prima, maar met 5 toch echt wel een stuk sneller.
Ik wacht eigenlijk op reportageflitsers waar we 18650's in kunnen stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

dodge_911 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 02:02:
[...]

Ik ben bang dat je daar lang op kan wachten gezien de "schrik" die veel mensen hebben met dat type accu. Er is denk ik gewoon teveel troep verkrijgbaar in dat type om met gerust hart zo'n flitser bij je hoofd te gebruiken of überhaupt in dure camera apperatuur. Al zou ik het persoonlijk ook graag zien hoor ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dodge_911 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 02:02:
[...]

SB-910 met 4x AA en SD-9 met 8x AA eraan gaat met 1 seconde voor M1/1 snel genoeg voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Laatst online: 00:11

GHR

Vandaag een Powerex C9000 oplader ontvangen met een setje Eneloops. Eindelijk een oplader waarbij je kunt zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Inderdaad, je kunt er een boek bij lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een apparaat wat met de 1.2V van een NiMH cel (1.4V indien net geladen) niet goed werkt, zal ook een 1,5V alkaline cel maar voor de helft of nog minder leegtrekken en er dan al de brui aan geven.

Dat is triest en zou een reden kunnen zijn om het apparaat terug te sturen / brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ik heb trouwens ook zo'n weerstation wat het slecht doet op oplaadbare, maar heb er nu wel eneloops inzitten. En ik ken nog iemand met weer een ander weerstation met dezelfde issues. Waarschijnlijk circuleert er ergens een brak design in China :+

Afgelopen weekend een Hotwheels racebaan (:P) waar nog D-cellen in moeten (8)7) voorzien van eneloops in combinatie met een adapter van 2*AA naar D (:)). Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken. Mijn oplader doet geen D-cellen en milieutechnisch wil ik voor speelgoed geen alkalinebatterijen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:46:
Afgelopen weekend een Hotwheels racebaan (:P) waar nog D-cellen in moeten (8)7) voorzien van eneloops in combinatie met een adapter van 2*AA naar D (:)). Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken. Mijn oplader doet geen D-cellen en milieutechnisch wil ik voor speelgoed geen alkalinebatterijen gebruiken.
Milieutechnisch zou ik dan zo'n racebaan niet kopen, maar een andere met netvoeding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Maakt voor het milieu niet uit als je oplaadbare batterijen gebruikt :+ NiCD D-cellen hadden waarschijnlijk minder capaciteit dan eneloops, dus zo'n adapter lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
joopv schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:36:
Dat is triest en zou een reden kunnen zijn om het apparaat terug te sturen / brengen.
Da's nadeel van kopen uit China, als het artikel zelf waarschijnlijk goedkoper is (€15) dan het retourneren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:46:
Ik heb trouwens ook zo'n weerstation wat het slecht doet op oplaadbare, maar heb er nu wel eneloops inzitten. En ik ken nog iemand met weer een ander weerstation met dezelfde issues. Waarschijnlijk circuleert er ergens een brak design in China :+

Als er 2 AA's inmoeten, de boel vervangen door een enkele 3,7V cel. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 08-09 22:29
Of lithium AA's: wat duurder als alkaline, maar gaan langer mee en zijn minder vorstgevoelig.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:02

Wildfire

Joy to the world!

Atomsk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:27:
Of lithium AA's: wat duurder als alkaline, maar gaan langer mee en zijn minder vorstgevoelig.
Voor een weerstation zijn lithium AA's inderdaad prima, in ieder geval voor de buitensensoren. Mijn wind-, UV- en regenmeter hebben netjes lithium AA's van Energizer. Gaan erg lang mee en hebben geen enkel probleem met kou.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik zie dat je (niet-oplaadbare) lithium AA's hebt met 1,5V Li-FeS2 chemie maar ook met AA's met 3,6V Li-SOCl2 chemie. Lekker verwarrend als je niet goed op de hoogte bent en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Voor de liefhebbers de Nederlandstalige gebruikershandleiding van de MEC AV4m batterijlader, het PDF documents telt 3 pagina's.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zie dat sinds gisteren Aldi weer oplaadbare LSD batterijen in de aanbieding heeft. Voor wie ze de vorige keer gemist hebben. Vier AA of acht AAA voor €3,99.

Ook een lader voor €12,99 die ook C, D en 9V cellen kan laden. Handig om erbij te hebben als je er nog geen lader voor hebt. Die formaten komen ook wel met enige regelmaat langs bij Lidl enAldi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
Gisteren bij de Hema een setje van 4 Ni-MH batterijen van 2450mAh gekocht. Iemand ervaringen met deze batterijen? Ze zitten nu in m'n Intellicharger i4 en gaan gebruikt worden voor m'n Xbox One controllers.

Afbeeldingslocatie: http://images.hema.nl/products/oplaadbare-batterijen-maximum-power-aa-41220602-product_rd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
dubbeldekkert schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:21:
Gisteren bij de Hema een setje van 4 Ni-MH batterijen van 2450mAh gekocht. Iemand ervaringen met deze batterijen? Ze zitten nu in m'n Intellicharger i4 en gaan gebruikt worden voor m'n Xbox One controllers.

[afbeelding]
Nogal prijzig (€16), als je het mij vraagt. Voor "Eneloops" betaal je hier een stuk minder, zelfs met verzendkosten (€2,95 en daarvoor kan je minstens 2 sets laten komen) kom je op 13,50 voor 4 stuks, met een doosje erbij. Voor vier stuks zal je er niet echt op leeglopen, maar bij grotere aantallen zou ik liever voor een beproefde naam gaan, voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Da's niet echt een ervaring hè? Meer een rant over de prijs. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 17:42
Ervaringen met Hema batterijen kan je ook in dit topic zelf zoeken natuurlijk, het zijn helaas geen echte toppers...

Wel een goede tip toch van Toff, eneloop is de gouden standaard, als je meer kan krijgen voor je geld dan mag dat toch ook gezegd worden? Heb ook Hema batterijen gehad, maar die zijn inmiddels ter ziele. Van al mijn Eneloops (tientallen) heeft er tot nu toe 1 het loodje gelegd en de eerste sets komen uit 2009!

Als de controllers continu gebruikt worden dan heeft een low self discharge batterij niet perse toegevoegde waarde. Maar dan kan jij van andere merken wel weer batterijen krijgen met 2700 mAh, scheelt weer 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Gonadan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:04:
Da's niet echt een ervaring hè? Meer een rant over de prijs. :P
Geen rant, maar een objectieve observatie, wat mij betreft. Doe ermee wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Ik heb zeer goede ervaringen met Sanyo Eneloops.

Om een voorbeeldje te geven, mijn Canon 430EX flits neemt 4 AA's. Op de eerste huwelijken die ik fotografeerde verslond ik 16-20 AA's op een hele dag. (foto's van thuis, huwelijksceremonie, huwelijksfoto's, avondfeest).

Ik nam zo'n snellader die ik ergens in de zaal inplugde zodat ik constant batterijen had.

Dat waren van die TopCraft AA batterijen, later heb ik ook Top Craft AA Precharged batterijen gebruikt.

Toen ik daar steeds meer over las heb ik een aantal setjes Sanyo Eneloops gekocht, samen met een Powerex Lader.

Op 1 dag huwelijksfoto's verbruik ik nu nog 4 AA's

Ik probeer al mijn AA's goed te verzorgen door ze met de Powerex lader te laden en op regelmatige basis eens te refreshen.

Het verschil tussen die goedkopere TopCrafts en Eneloops is echt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DinoBe schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:00:
Ik heb zeer goede ervaringen met Sanyo Eneloops.

Om een voorbeeldje te geven, mijn Canon 430EX flits neemt 4 AA's. Op de eerste huwelijken die ik fotografeerde verslond ik 16-20 AA's op een hele dag. (foto's van thuis, huwelijksceremonie, huwelijksfoto's, avondfeest).

Ik nam zo'n snellader die ik ergens in de zaal inplugde zodat ik constant batterijen had.

Dat waren van die TopCraft AA batterijen, later heb ik ook Top Craft AA Precharged batterijen gebruikt.

Toen ik daar steeds meer over las heb ik een aantal setjes Sanyo Eneloops gekocht, samen met een Powerex Lader.

Op 1 dag huwelijksfoto's verbruik ik nu nog 4 AA's

Ik probeer al mijn AA's goed te verzorgen door ze met de Powerex lader te laden en op regelmatige basis eens te refreshen.

Het verschil tussen die goedkopere TopCrafts en Eneloops is echt enorm.
ook een enorm verschil in leeglopen. had toevallig al een maandje 3x aaa opgeladen batterijen liggen en heb sinds gister een nieuwe lader met capaciteit test. alle drie in de lader, de eneloops waren binnen 2 minuten vol en de topcraft zat uren later nog op te laden.

Leuk spul een oplader met wat features. iemand nog een Aldi oplader kopen?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
Toff schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:51:
[...]

Nogal prijzig (€16), als je het mij vraagt. Voor "Eneloops" betaal je hier een stuk minder, zelfs met verzendkosten (€2,95 en daarvoor kan je minstens 2 sets laten komen) kom je op 13,50 voor 4 stuks, met een doosje erbij. Voor vier stuks zal je er niet echt op leeglopen, maar bij grotere aantallen zou ik liever voor een beproefde naam gaan, voor minder geld.
Top, ik pak daar ook een setje van mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54

4POX

Everybody is wired

Voor de vakanties ga ik eens een USB lader proberen. Velen apparaten zijn crap volgens de de reviews.

Daarom heb ik uit Japan de Sanyo KBC-E1AS besteld. Begin april verwacht ik het apparaat. Ik kan twee eneloops opladen, Kan het apparaat als noodstroom accupack gebruiken en ik heb meteen een bewaar doosje voor twee batterijen. Nu hopen dat het apparaat net zo mooi werkt tijdens de volgende vakanties als ik in mijn hoofd heb.

Afbeeldingslocatie: http://origin.arstechnica.com/journals/apple.media/sanyo-kbc-e1.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door 4POX op 24-03-2016 17:45 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik ken die usb powerbanks alleen met 18650 Li-ion cellen er in.

Even gegoogled, hier zitten inderdaad 1,5V AA cellen in.

Ik koop die USB powerbanks leeg en zet er (getestte en geselecteerde) 18650 cellen uit oude laptop accupacks in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
De capaciteit van zo'n ding is natuurlijk wel compleet crap, met maar twee AA cellen erin... Daar krijg je de gemiddelde smartphone nog niet half mee vol.

Een gemiddelde powerbank tegenwoordig heeft meer dan 5x deze capaciteit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

4POX schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:44:
Voor de vakanties ga ik eens een USB lader proberen. Velen apparaten zijn crap volgens de de reviews.
Veel types Anker (o.a. via amazon.de) en Xiaomi (via BG + AE) USB laders zijn gewoon prima hoor. Niks mis mee. d:)b
Maar bedoel je nou eigenlijk een USB lader of een USB Powerbank?
Hier is veel info te vinden over USB laders:
http://www.lygte-info.dk/info/indexUSB%20UK.html

Wat meer specifiek over Ni-MH AA laders:
-Ik heb een stelletje wat oudere Lidl/Aldi oplaadbare batterijen, naast fors wat Eneloops, en die waren volgens de welbekende Maha MH-C9000 overleden. Zelfs een simpelere Ansmann Digispeed 4 wilde deze AAtjes niet meer laden.
Nu heb ik sinds kort ook een XTAR VC4 lader (specifiek voor 18650 Keeppower cellen) en die kan ook Ni-MH's laden.
Ik dacht laat ik die eens proberen; en waarempel, die laadt ze nog wel op. Nu afwachten of de capaciteit een beetje fatsoenlijk terugkomt. Maar in ieder geval voor low-power gebruik, scheelt het weer een dump in de chemieafvalbox. :)

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 26-03-2016 08:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Ik heb een Nissin i40 flitser aangeschaft. Ik zit erover te denken om hier een setje Panasonic/Fujitsu Eneloops batterijen voor aan te schaffen (2450/2500mah).

Ik gebruik de flitser niet elke dag dus dat ze langzaam ontladen is handig.

Met laders heb ik wisselende ervaringen. In die van de HEMA werden de batterijen zorgwekkend heet. In eentje van Varta duurde het vele vele uren. Die van HEMA was een snellader.

Is de powerex die ik hier enkele malen voorbij zie komen een aanrader? Goed opladen en niet te lang?

Ik hoef niet echt de duurste lader, maar gezien m'n matige ervaringen met laders dusver zijn jullie ervaringen heel welkom voor een volgende aanschaf. Beetje fijne lader prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zou aanraden er sowieso een te kopen waar je de snelheid van opladen kan kiezen. Ik heb een Technolite BC-700 (ook verkocht als IPC-1L), daarmee kan je zelf kiezen hoe hard het moet gaan: 200mA is een halve dag, 700mA is 3 uur. En als je er zin in hebt kan je ze ook refreshen, testen, enzovoort. En dat is maar €27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MBV schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 21:27:
Ik zou aanraden er sowieso een te kopen waar je de snelheid van opladen kan kiezen. Ik heb een Technolite BC-700 (ook verkocht als IPC-1L), daarmee kan je zelf kiezen hoe hard het moet gaan: 200mA is een halve dag, 700mA is 3 uur. En als je er zin in hebt kan je ze ook refreshen, testen, enzovoort. En dat is maar €27.
Rekening houden met warmteverlies zal het wel wat langer duren dan wat je noemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54

4POX

Everybody is wired

Xander schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:56:
De capaciteit van zo'n ding is natuurlijk wel compleet crap, met maar twee AA cellen erin... Daar krijg je de gemiddelde smartphone nog niet half mee vol.

Een gemiddelde powerbank tegenwoordig heeft meer dan 5x deze capaciteit.
De primaire doelstelling voor deze lader is om de penlites van mijn Etrex GPS op te laden. De laatste vakantie had ik losse reserve batterijen mee. Ik vond dit toch een beetje aan het gewicht. De GPS kan twee dagen draaien op een setje penlites. Het tweede setje kan ik dan opladen in deze lader. Dat ik het apparaat als powerbank kan gebruiken is een extraatje.

Ik heb verschillende mobiele laders bekeken. De ene sloopt de batterijen omdat er goedkope elektronica inzit. De andere is niet meer te krijgen. Weer een andere zit vol met Malware ?!? Sommige zijn groot en lomp. Na een paar dagen zoeken heb ik het idee dat deze Sanyo de beste keus is.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

MBV schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 21:27:
Kan deze IPC-1L met wat je schrijft iets wat de Powerex niet kan of kan de Powerex in principe alles wat de IPC kan en meer (vandaar duurder?)

Voordeel wat ik zie van de IPC Is dat deze wat meer batterijen tolereert terwijl de powerex misschien moeilijk gaat doen. Ik ga Eneloops (non pro) kopen dus dat zal t probleem niet zijn. Eerder de Varta/HEMA batterijen die ik nog heb liggen.

De site van NKIN die ik eerder vermeld zag staan bied een combo korting van lader en Eneloops. Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gim schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:10:
[...]

Kan deze IPC-1L met wat je schrijft iets wat de Powerex niet kan of kan de Powerex in principe alles wat de IPC kan en meer (vandaar duurder?)
Powerex kan met 2A opladen. En als ik het me goed herinner is dat de standaard-instelling, dus als je niet oppast verbrand je je vingers ;) (en sloop je je batterijen)
Toen ik zag dat de IPC-1L-achtige €10 goedkoper is bij nkon was de keuze vrij eenvoudig. Ik heb altijd wel een setje reserve liggen, dus langere laadtijd vind ik niet zo spannend. En van IPC-1L wist ik al dat hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

MBV schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:22:
[...]

Powerex kan met 2A opladen. En als ik het me goed herinner is dat de standaard-instelling, dus als je niet oppast verbrand je je vingers ;) (en sloop je je batterijen)
Toen ik zag dat de IPC-1L-achtige €10 goedkoper is bij nkon was de keuze vrij eenvoudig. Ik heb altijd wel een setje reserve liggen, dus langere laadtijd vind ik niet zo spannend. En van IPC-1L wist ik al dat hij werkt.
Duidelijk :-) Las na t posten nog iets op een andere site. Je vind pas iets na het vragen...

Maar daar ging t dus over de powerex en daarnaast de IPC-L1 en IPC-1. Had daar t idee dat t veelal IPC-1 vs powerex was qua keuze, niet de L1. Dus nog even in verdiepen wat dat ene model nog te bieden heeft.

Het opladen met 2000mah en zelfs 1000mah kan ten koste gaan van de levensduur toch? Meer een ding van alleen toepassen bij haast?

Neig nu wel meer naar een IPC, blijkbaar wat gebruiksvriendelijker. Handig voor een batterij leek :-)

Bedankt.

Ps dit was trouwens de site:
http://forum.geocaching.n...1e&showtopic=17391&page=1

[ Voor 6% gewijzigd door Gim op 27-03-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat ik op die site lees: ze zijn eigenlijk hetzelfde, behalve dat de 1L langzamer is met max 700mA:
De Voltcraft is er in 2 uitvoeringen nl. IPC-1 en IPC-1L Het verschil zit in de Max. laadstroom per schacht. 1800 mA tegen 700 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Toen ik mijn IPC-1 kocht (heb inmiddels ook een MH C9000), werden er itt de "L", diverse accessoires meegeleverd, zoals: draagtas, 12V auto-adapter en 4 converters voor respectievelijk AA naar C en AA naar D formaat en ik geloof zelfs een paar AA cellen. De max laadstroom van 1800 mA was niet echt een reden voor mij, maar voor wie buiten de deur even snel wat accu's wil opladen in de auto, kan het misschien de doorslag geven. Overigens is er tegenwoordig voor de MH C9000 voor minder dan 5 euro ook een auto-adapter beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Die spullen zaten bij mijn IPC-1L van Conrad (jaren geleden) ook. Daarvan is de stroom-connector afgebroken, dus dat Nkon dat er niet bij leverde vond ik niet zo'n probleem :P Draagtasje met die spullen erin ligt ergens veilig stof te verzamelen, nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

MBV schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:26:
Wat ik op die site lees: ze zijn eigenlijk hetzelfde, behalve dat de 1L langzamer is met max 700mA:

[...]
700mA met 4 AA batterijen van 2050mA komt dus neer op ca. 180 minuten opladen; en nog wat tijd voor het ontladen. Dat is op zich al een nette tijd. Met snelladen zou ik waarschijnlijk toch niet hoger gaan dan 1000mA, dus niet genoeg reden om te gaan voor een duurdere IPC-1 of een duurdere/grotere MH-C9000.

Dussuh, keuze gemaakt... IPC-1L met 4 à 8 (non pro) Eneloops batterijen voor mijn flitser.
Echt benieuwd wat deze lader en batterijen me gaan bieden 8)

Even prijsvergelijk bij Conrad en NKON en bestellen maar :-) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er ook ergens tests te vinden waarbij ze de self discharge van de Eneloop Pro's vergelijken met de normale Eneloops? Hoe lang duurt het voordat de hogere self discharge de lading van een normale eneloop heeft ingehaald? Of is dit te negeren?

Een ander vraagje, gezien de vele ervaringen met NKON hierzo: Waarom zijn de blisterverpakkingen duurder dan de versies in "doosje". Zit er verschil in de cellen?

[ Voor 29% gewijzigd door Magic op 29-03-2016 12:17 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Magic schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:41:
Een ander vraagje, gezien de vele ervaringen met NKON hierzo: Waarom zijn de blisterverpakkingen duurder dan de versies in "doosje". Zit er verschil in de cellen?
Het verschil is, dat de doosjes worden gevuld met cellen die in dozen van heel veel stuks (1000?) "bulk" worden geleverd, waar de blisterverpakking "af-fabriek" is. Dat maakt voor de tussenhandel de kostprijs blijkbaar zo veel lager, dat er ook nog een gratis doosje vanaf kan.

Let wel op dat je naar SK.NKON gaat en niet naar NKON, die (meestal) iets duurder is. "SK" stond, als mijn geheugen mij niet bedriegt, voor "Samen Kopen" en geeft tegenwoordig een soort vriendenprijzen voor o.a. tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Toff schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:36:
[...]

Het verschil is, dat de doosjes worden gevuld met cellen die in dozen van heel veel stuks (1000?) "bulk" worden geleverd, waar de blisterverpakking "af-fabriek" is. Dat maakt voor de tussenhandel de kostprijs blijkbaar zo veel lager, dat er ook nog een gratis doosje vanaf kan.

Let wel op dat je naar SK.NKON gaat en niet naar NKON, die (meestal) iets duurder is. "SK" stond, als mijn geheugen mij niet bedriegt, voor "Samen Kopen" en geeft tegenwoordig een soort vriendenprijzen voor o.a. tweakers.
Thanks, als de batterijen maar hetzelfde zijn dan maakt het mij niet uit dat ze niet uit een blister komen :) Ook bedankt voor de sk.nkon tip, scheelt toch weer een biertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Magic schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:41:
Zijn er ook ergens tests te vinden waarbij ze de self discharge van de Eneloop Pro's vergelijken met de normale Eneloops? Hoe lang duurt het voordat de hogere self discharge de lading van een normale eneloop heeft ingehaald? Of is dit te negeren?
In een ver verleden meende ik via dit topic "2 weken" gevonden te hebben. Het was voor mij in elk geval reden geen Pro meer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:59:
[...]

In een ver verleden meende ik via dit topic "2 weken" gevonden te hebben. Het was voor mij in elk geval reden geen Pro meer te kopen.
Hmm, dat zou het bestaansrecht van de pro's wel compleet tenietdoen. Eneloop zelf belooft nog 85% charge na een jaar. 500mAh verliezen in 2 weken is zelfs slechter dan de niet-LSD Hema accu's die ik heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Voor een paar solar LED tuinlampen ben ik zoek naar LiFePO4 18500 batterijen, tenminste als die er zijn met een hogere capaciteit dan de origineel meegeleverde 1000mAh exemplaren.

Of kan ik ook gewoon Li-Ion pakken? Moet er wel rekening mee houden dat de lampen de batterijen moeten kunnen laden en ik weet niet of LiFePO4 en Li-Ion qua laden uitwisselbaar zijn...

-- Edit: bij mijn zoektocht kwam ik op sk.nkon.nl de opvolger van mijn huidige lader tegen en uiteindelijk hebben ze toegevoegd wat ik bij het huidige model al zei, waarom geen PC verbinding??

SkyRC MC3000 lader

Afbeeldingslocatie: http://img.auctiva.com/imgdata/5/0/6/1/5/7/webimg/867674766_o.jpg
Ja, hier staat alleen een afbeelding van de app bij, maar op de site is ook info te vinden over de Windows applicatie

Plus er kunnen nu ook Li-Ion/LiFePO4 cellen mee worden opgeladen. :)

[ Voor 62% gewijzigd door Wildfire op 02-04-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Ik probeerde vandaag een Anker powerbank te kopen bij Amazon.de en kreeg te zien dat Anker niet geleverd wordt in Nederland. Hetzeflde geldt voor Aukey, RavPower, EasyACC, Lizone etc. Het lijkt er serieus op dat alles wat maar een battery pack is niet meer te koop is in NL. Ik kan van Anker nog wel kabeltjes en andere snuisterijen kopen, maar geen battery packs meer. Hetzelfde geldt voor AmazonFR, UK en DE...

Heeft iemand een idee hoe lang dit al speelt? Weet iemand de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Raindeer schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:33:
Ik probeerde vandaag een Anker powerbank te kopen bij Amazon.de en kreeg te zien dat Anker niet geleverd wordt in Nederland. Hetzeflde geldt voor Aukey, RavPower, EasyACC, Lizone etc. Het lijkt er serieus op dat alles wat maar een battery pack is niet meer te koop is in NL. Ik kan van Anker nog wel kabeltjes en andere snuisterijen kopen, maar geen battery packs meer. Hetzelfde geldt voor AmazonFR, UK en DE...

Heeft iemand een idee hoe lang dit al speelt? Weet iemand de oorzaak?
Men is er tegenwoordig huiverig voor om lithiumbatterijen te vervoeren na wat spontane ontbrandingen/explosies van die dingen. Daar zit het probleem vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Wildfire schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:34:
[...]

Men is er tegenwoordig huiverig voor om lithiumbatterijen te vervoeren na wat spontane ontbrandingen/explosies van die dingen. Daar zit het probleem vaak.
Dat zou ik begrijpen als DHL ze ook niet meer in Duitsland wil leveren. De afstand Amazon warehouse naar NL is vaak korter dan die welke ze in .DE moeten afleggen...

En vergeet ook niet dat laptops, gereedschap, mobiele telefoons etc etc wel allemaal nog leverbaar zijn. Daar zit ook Lithium in.

Maar goed, het is een prachtig voorbeeld van hoe grenzen doorwerken

[ Voor 11% gewijzigd door Raindeer op 05-04-2016 16:45 . Reden: had nog een brainwave ]

Pagina: 1 ... 41 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.