[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 39 ... 58 Laatste
Acties:
  • 581.336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
oke. Dat klinkt alsof er dan weinig nuttige extra's op zitten tov de standaard meegeleverde laders die ik thuis al heb liggen.

En ja verschillende features, maar zoveel verschil zie ik eigenlijk niet.... Maar dat kan aan mijn onkunde liggen. Vandaar dat ik het vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Nou ja, je kunt wel zien hoe lang het laden nog duurt, wat het voltage is en hoeveel mAh erin gepompt wordt. Voor meer diagnostische zaken zou je betere een IPC-1L of vergelijkbaar kunnen nemen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 09-06 12:38
*dubbelpost*

[ Voor 93% gewijzigd door Atomsk op 24-03-2015 13:53 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Maar waarom zou je "ready to use" batterijen die je leeg binnenkrijgt uberhaupt nog vertrouwen? Dat vraagt toch om terugsturen?

Ik heb recentelijk (weer) extra AA en AAA Eneloops gekocht waardoor de teller sinds 2013 op 108 batterijen staat. En de batterijen stellen me in geen enkel opzicht teleur. Batterijen die leeg uit speelgoed komen blijken ook daadwerkelijk leeg te zijn ipv voortijdig nutteloos te zijn door een teruggelopen spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Rukapul schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:20:
Maar waarom zou je "ready to use" batterijen die je leeg binnenkrijgt uberhaupt nog vertrouwen? Dat vraagt toch om terugsturen?

Ik heb recentelijk (weer) extra AA en AAA Eneloops gekocht waardoor de teller sinds 2013 op 108 batterijen staat. En de batterijen stellen me in geen enkel opzicht teleur. Batterijen die leeg uit speelgoed komen blijken ook daadwerkelijk leeg te zijn ipv voortijdig nutteloos te zijn door een teruggelopen spanning.
prijs? :+ als het werkt is het volgens mij niet duur... plus retourkosten.
Zijn vooral voor Wii u en andere gamepads die accu's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Tja, prijs, zo kun je alles wel goedpraten. M.i. is het juist bij batterijen essentieel om ze uit betrouwbare bron te kopen. Anders kun je net zo goed meteen tokkie wokkie meuk kopen.

Wie zegt je dat je geen fakes geleverd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Rukapul schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:41:
Tja, prijs, zo kun je alles wel goedpraten. M.i. is het juist bij batterijen essentieel om ze uit betrouwbare bron te kopen. Anders kun je net zo goed meteen tokkie wokkie meuk kopen.

Wie zegt je dat je geen fakes geleverd zijn?
Ik heb ibood niet superhoog zitten... maar zo laag is iBOOD nu ook weer niet ;) Zullen wel oudjes zijn.

En ja juiste materiaal voor de juiste prijs. Maar voor non-extreme gebruiksscenario's zoals remotes en gamecontrollers heb je geen 10 euro per batterij nodig volgens mij. ALleen zou het fijn zijn als ze niet na een paar maanden oppakken direct leeg zijn. Vandaar dat low discharge me wel handig leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 14:57
Ik zou er ook weinig vertrouwen in hebben, zo veel goedkoper waren ze toch ook weer niet dacht ik. Trouwens rekenen ze retourkosten voor DOA artikelen?

Een eneloop kost geen tientje hoor, nog geen kwart daarvan...

[ Voor 17% gewijzigd door troftnom op 24-03-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Waah schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:15:
Ik heb via iBOOD Toshiba batterijen besteld. Nu zouden deze weinig spanning moeten verliezen en direct te gebruiken zijn. Maar bij aankomst waren ze allemaal volledig ontladen.
Dan zou ik toch eens bijvoorbeeld hier kijken... Vanaf de 3e generatie (2011) zouden ze na 5 jaar nog 70% capaciteit moeten hebben. Kan nooit goed zijn, AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
17 euro voor 12 stuk (inc verzenden) leek me niet zo duur. Maar in dit geval dus toch goedkoop=duurkoop.

Dan toch maar eens voor goede eneloops gaan. Ibood laat me de retourkosten zelf betalen, maar heb al gemeld dat als ik dat zelf moeten betalen ik daar niet weer bestel + negatieve reviews plaats. Beetje flauw maar als er laten (nadat ik besteld had) wordt gemeld dat de vorige lading batterijen hetzelfde probleem hadden naai je je klanten gewoon opzettelijk.

Bijna geen enkele link van de openingspost werkt nog, dus wat is verstandig met aanschaffen van Eneloops? kwa webshops ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Waah schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:35:
17 euro voor 12 stuk (inc verzenden) leek me niet zo duur. Maar in dit geval dus toch goedkoop=duurkoop.
Had ze ook bijna besteld, maar het werd al op het ibood forum gemeld dat ze brak waren.

nkon.nl heb ik laatst Fujitsu gekocht, staat in de tekst dat ze hetzelfde zijn als Eneloops en net ff goedkoper ;)
De persoon achter nkon.nl is/was volgens mij ook actief hier, bestel er al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:35:
Bijna geen enkele link van de openingspost werkt nog, dus wat is verstandig met aanschaffen van Eneloops? kwa webshops ed?
Voor eneloops moet je hier zijn inderdaad:
http://sk.nkon.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Super dankje. Heb gelukkig met Paypal betaald, dus kan de retourkosten bij Paypal terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:39
Hoi!

ik heb deze batterijen gevonden, http://dynamic.focalprice...A_NI_MH_Battery_Blue.html

Deze zien er betrouwbaar uit naar alle reviews te zien, maar wat denken jullie? 3000 Mah voor die prijs is niet gek denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:11

Wildfire

Joy to the world!

supayoshi schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:48:
Hoi!

ik heb deze batterijen gevonden, http://dynamic.focalprice...A_NI_MH_Battery_Blue.html

Deze zien er betrouwbaar uit naar alle reviews te zien, maar wat denken jullie? 3000 Mah voor die prijs is niet gek denk ik zo
Niet doen! BTY Is bijna altijd grote crap en 3000mAh oplaadbare penlites bestaan nog niet eens bij de grote A-merken.

Heb ooit eens, als test, een stapel BTY's van verschillende types gehad. Het beste resultaat dat ik haalde was iets van 20% van de geclaimde capaciteit, dat zegt genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 29-03-2015 16:54 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 20:12

CasGas

.

Toff schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:36:
De "domme" manier al geprobeerd?
Wat is de "domme" manier dan?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
CasGas schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:17:
[...]
Wat is de "domme" manier dan?
Zie de 2e allinea van mijn post die 2 posts boven de door jou aangehaalde post staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

supayoshi schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:48:
Hoi!

Veel te duur voor cilindertjes afval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:39
Thanks, wel vreemd die vele goede reviews over de batterijen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

supayoshi schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:08:
China en batterijen gaat over het algemeen niet goed samen. Ontzettend veel crap zit er tussen, zeker het merk BTY is pure crap. Daarnaast bestaan 3000mAh penlites niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supayoshi schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:08:
Welke reviews hebben we het over? Die vijf klantenbeoordelingen die er onder staan?

Dat is niet zo moeilijk om als winkel zelf te creëeren of te verkrijgen door verlotingen / whatever.

Ooit wel eens opgevallen dat de seconde dat een nieuw product online komt in een webwinkel er soms al dingen bij staan met "klanten die dit artikel kochten, kochten ook..."? In sommige paketten kun je die artikelen als webshopbeheerder gewoon zelf uitkiezen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 30-03-2015 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 20:12

CasGas

.

Toff schreef op zondag 29 maart 2015 @ 22:55:
[...]

Zie de 2e allinea van mijn post die 2 posts boven de door jou aangehaalde post staat...
Thanx!

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik wilde even een ervaring delen. Ik heb wat pakjes AA en AAA batterijen van bij Aldi gekocht eind vorig jaar. Idee was om dat in het speelgoed te gebruiken, omdat een grote hoeveelheid Eneloops toch wat prijzig gaat worden dan.
Merk Topcraft, NiMH "Ready to use" 2300mAh/850mAh.
Ready to use waren de meesten al niet, helemaal of zeker half leeg toen ze uit de verpakking kwamen.
Verder zijn er een aantal, vooral de AAA'tjes, die gewoon slecht zijn. Wilden niet gelijk opladen, zijn ineens weer leeg etc. Gelukkig heb ik nog een wat oudere lader, die ze uiteindelijk wel gaat laden. De Voltcraft IPC-1L doet er namelijk niks mee.
De AA's doen het wat beter, maar de waar is dus naar zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:53
Ik heb dezelfde ervaring met die Topcraft batterijen. Heb ze toen meteen dezelfde week nog getest met de Voltcraft en teruggebracht. Er gaat niets boven Eneloop tot dusver:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
objectief2 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 19:43:
Ik heb dezelfde ervaring met die Topcraft batterijen. Heb ze toen meteen dezelfde week nog getest met de Voltcraft en teruggebracht. Er gaat niets boven Eneloop tot dusver:)
Zeggen wij hier toch ook al jàren :)
Maar ik snap het wel hoor, wie weet doe je wel een superkoop met zo 'n aanbieding.
En dan doe je 'n beetje eigenwijs, en koopt ze, om dan toch tot de vaststelling te komen dat wat hier al jaren gepreekt wordt ook echt wel gospel is ;)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
In al die tijd is er volgens mij maar een echte goede alternatief in de aanbieding geweest en dat was die ene serie Duracell Activecharge batterijen die de Action heel kort in het assortiment had. En dat is inmiddels meer dan 5 jaar geleden....

Kortom, Eneloop moet je hebben, de rest alleen aanschaffen als het echt goedkoop is (bijvoorbeeld 25% van een eneloop of zo?) en gebruikt gaat worden in apparatuur als een klok, stadsfietslampje, afstandsbediening etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 17:28
hmm, in al die toepassingen die je noemt komen Eneloops juist tot hun recht!

Hoe goedkoop een oplaadbare batterij ook is, als je hem om de maand kan gaan verwisselen omdat ie als een speer leeg loopt is dat juist in een klok, stadsfietslampje of afstandsbediening bloed-irritant.

Als je eneloops voor zulke low power toepassingen te duur vindt, dan zijn Alkaline batterijen gewoon the way to go (zo lang je ze laat recyclen).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:34

MBV

Dat is IMHO de enige optie voor dat soort dingen. Waarom zou je in een afstandsbediening of klok, waar de batterij bijna langer meegaat dan het ding zelf, een oplaadbare batterij stoppen? Stadsfietslampje wisselt nogal, op mijn stadsfiets zit een lampje waar 4 eneloops maar 4 uur in blijven werken ;)

En volgens mij is er wel een alternatief: varta ready2use. De eneloops die ik heb liggen laten verkleuringen zien bij de plus-pool, de varta's zien er nog als nieuw uit. Ik merk geen verschil in de capaciteit, en ze lopen ook niet snel vanzelf leeg. Ik weet even niet wat het prijsverschil is, maar het voordeel is dat je ze gewoon bij de AH kan kopen als je ze even snel nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MBV schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:55:
De eneloops die ik heb liggen laten verkleuringen zien bij de plus-pool, de varta's zien er nog als nieuw uit.
Verkleuringen door oxidatie? Ben wel benieuwd wat je bedoelt. Zelf nog nooit gezien, maar misschien niet oplettend genoeg geweest. Heb je foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
eymey schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:23:
hmm, in al die toepassingen die je noemt komen Eneloops juist tot hun recht!

Hoe goedkoop een oplaadbare batterij ook is, als je hem om de maand kan gaan verwisselen omdat ie als een speer leeg loopt is dat juist in een klok, stadsfietslampje of afstandsbediening bloed-irritant.

Als je eneloops voor zulke low power toepassingen te duur vindt, dan zijn Alkaline batterijen gewoon the way to go (zo lang je ze laat recyclen).
Absoluut tot hun recht! Maar te duur naar mijn mening, verwisselen omdat ze op zijn vind ik niet zo'n ramp. Een eneloop 1 keer per jaar opladen omdat hij dan pas leeg is lijkt me ook niet de bedoeling, je gaat hem toch geen 1000 jaar gebruiken tenslotte...

In een klok gebruik ik tegenwoordig oude niet-LSD NiMH die ik toch nog heb liggen, gaan nog maanden mee. In een vast zittend stadfietslampje gebruik ik liever geen Eneloops omdat hier in het dorp ook nog wel eens een lampje sneuvelt. Beetje jammer als je relatief dure Eneloops er dan uit rollen. De meeste afstandsbedieningen hier in huis lopen in maanden nog niet leeg, eneloop dus overkill, flink goedkoper alternatief dus beter.
Alkaline koop ik niet meer, heb een hekel aan lekkende batterijen rotzooi schoonmaken.

Op zich was ik dan ook zeer geïnteresseerd in de Eneloop lite, maar een derde goedkoper ten opzichte van een gewone Eneloop is te weinig. Dat moet minimaal de helft zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Toff schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:27:
[...]

Verkleuringen door oxidatie? Ben wel benieuwd wat je bedoelt. Zelf nog nooit gezien, maar misschien niet oplettend genoeg geweest. Heb je foto's?
Werkt dat rechtstreeks vanaf dropbox? [/lui]
[knip]nee[/]

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 03-04-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, heb ik ook, maar alleen bij de Eneloops die ik gebruik in het achterlicht van m'n fiets. Niet in de Eneloops die hun leven slijten in foto apparatuur of Maglites.

Aangezien ik een blikje bandenplak van Simson in hetzelfde plaatje zie, gok ik zo dat het gebruiksdoel ook wel in fietsverlichting is?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 02-04-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MBV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:17:
[...]

Werkt dat rechtstreeks vanaf dropbox? [/lui]
Hier niet, maar ik heb zelf geen dropbox, misschien daarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Anoniem: 120284 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:04:
Ja, heb ik ook, maar alleen bij de Eneloops die ik gebruik in het achterlicht van m'n fiets. Niet in de Eneloops die hun leven slijten in foto apparatuur of Maglites.

Aangezien ik een blikje bandenplak van Simson in hetzelfde plaatje zie, gok ik zo dat het gebruiksdoel ook wel in fietsverlichting is?
Ja, maar dan in een losse koplamp die in principe zelden nat wordt.

@Toff: geen idee, jcv kan hem wel zien dus het is niet dat hij mijn account-login nodig heeft. Maar als ik in firefox een nieuw prive-venster start krijg ik een 404-error. Wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:09:
[...]
Hij hoeft niet direct nat te worden.
Luchtvochtigheid is buiten soms ook erg hoog.
Enige oxidatie is dan niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Idd. Mede om die reden heb ik overigens ook, naast de koplamp die al op een naafdynamo loopt, inmiddels ook een draadje naar achteren getrokken voor een dynamo-gedreven achterlicht :+.

Wat voor achterlicht je ook neemt en hoe duur ook, enige oxidatie krijg je bijna altijd wel (zeker als je zoals ik dus wél door de regen fietst :P ).

Maargoed, ik blijf bij mijn mening dat het óók in fietsverlichting nieteens zo gek is om Eneloops te gebruiken. Niet-LSD accu's kan ook wel, maar je zal dan altijd zien dat je een keer het licht op je fiets nodig hebt en de accu's leeg blijken te zijn gelopen..... :{

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb een koplamp, als je die gebruikt met de gewone 2300mAh batterijen gaat die na een kwartiertje uit, als je hem een half jaar niet nodig hebt gehad: ixon IQ (misschien niet exact dat type, maar zelfde merk en idee). Met Eneloops (of varta again&again) heb ik dat probleem niet, alleen dat hij na een aantal uur dus wel leeg is.

En mijn fiets heeft geen naafdynamo, een zo'n Ixon IQ zal niet werken met een dynamo die op je band komt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 03-04-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hangt af van het soort banddynamo :). Daar bestaan volgens mij ook redelijk efficiente.

Ixon IQ ken ik trouwens wel. Die heb ik ook nog liggen voor reservefiets (die ook geen dynamo heeeft). Die heeft inderdaad zeker baat bij LSD accu's .

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 03-04-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ken jij een banddynamo die netjes 4,8V gelijkstroom geeft? Voor naafdynamo's ken ik wel oplossingen, die heb je ook voor telefoons en GPS-receivers.

Nou ja, even zoeken en ik vind hem zelf:
https://www.bike-componen...r/Dynamo-Dymotec-6-p3910/
https://www.bike-componen...ynamo-Ladeadapter-p39438/
Niet rechtstreeks voor Ixon IQ gemaakt, maar het is vast werkend te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Euh, ja. Maar 35 euro voor een banddynamo... doe er dan een tientje bij en haal een naafdynamo.

En voor 160 euro voor een laadapparaat voor gebruik met een Dynamo... daar kun je ook 80 Eneloops voor kopen. Er zal vast een gebruikstoepassing zijn, maar niet voor de gemiddelde fietser, lol.

Een draadje trekken naar het achterlicht heb ik ook overwogen, maar ik gebruik juist vaak een losse koplamp, omdat ik nog zo'n 2.4W halogeen geval had. En 2.4W halogeen lampjes zijn moeilijk te vinden. De fietsenmakers verkopen allemaal van die 3W dingen "Deze gaat extra lang mee, meneer." die zo'n flauw pislicht geven. Wellicht toch maar eens zo'n B&M koplamp kopen.
MBV schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:09:
[...]

@Toff: geen idee, jcv kan hem wel zien dus het is niet dat hij mijn account-login nodig heeft. Maar als ik in firefox een nieuw prive-venster start krijg ik een 404-error. Wazig.
Hmm, ik kan hem nu ook niet meer zien. Heb wel dropbox runnen in de achtergrond. Zat gisteren elders aan een wifi-netwerk, nu thuis. Zowel op desktop als laptop zie ik 'm niet. Alleen een platte-tekst link als plaatje :? Ook via thetering aan m'n mobiel zie ik 'm niet.
In IE houdt hij wel de ruimte voor het plaatje vrij, maar met die tekstlink zichtbaar en een kruisje.

Wat betreft dat vocht; veel spul heeft geen goede afdichting. De Fenix BT-20 waar ik mee rijdt heeft strakke afdichtrubbers op het batterijcompartiment, dat ding is gewoon luchtdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Eens kijken, dit moet beter werken:
roestige eneloops

Het nut van die apparaten van €180 is vooral voor als je op wereldreis gaat met de fiets, en je nog iets met electriciteit wilt doen. Voor fietsen in het donker zijn er goedkopere oplossingen, maar als je met de fiets naar China gaat fietsen kan je nooit genoeg eneloops meenemen.
En ik wil het niet meer over dynamo's etc hebben (sorry), dit is toch nog een batterijentopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MBV schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 21:23:
Eens kijken, dit moet beter werken:
Ja, dit ziet er inderdaad niet goed uit... Zelf gebruik ik mijn Eneloops eigenlijk nooit onder vochtige omstandigheden. In de LED-achterlichten hier gaan wegwerpbatterijen.
Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 19:26:
Een draadje trekken naar het achterlicht heb ik ook overwogen, maar ik gebruik juist vaak een losse koplamp, omdat ik nog zo'n 2.4W halogeen geval had. En 2.4W halogeen lampjes zijn moeilijk te vinden. De fietsenmakers verkopen allemaal van die 3W dingen "Deze gaat extra lang mee, meneer." die zo'n flauw pislicht geven.
In de tijd dat ik nogal hard fietste, heb ik een zener-diode (parallel) gemonteerd, omdat lampjes die mooi licht gaven om de haverklap de geest gaven, als de dynamospanning te hoog opliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die naafdynamo's zijn naar mijn weten gewoon begrenst. Boven een bepaalde snelheid neemt de lichtoutput niet meer toe.

Zo'n 15 jaar geleden al geupgrade naar Axa HR dynamo voor de overspanningsbeveiliging. :9 Ondertussen alleen op een stationsbarrel nog een banddynamo; die Axa HR.

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 04-04-2015 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@jcvjcvjcv: Ja, we worden oud... Ik heb het dan ook over een roldynamo op een fiets van 20 jaar oud. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik ben ook aan het kijken voor oplaadbare batterijen. Vooral voor gamecontrollers en licht spul. Ik zag naast de Eneloops ook de Recyko's van GP die best goed gevonden worden op diverse fora. Wat is jullie ervaring ermee?

De eneloops zitten rond de 2 euro per stuk, en de Recyko+ kan ik voor 1,50 per stuk krijgen. En aangezien ik er een flink aantal wil kopen.... scheelt dat toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Eneloops is dezelfde categorie als Recyko en again&again, zou niet veel moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Recyko's zijn dikker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
hmm zou normaal niet uit moeten maken, maar voor de xbox controller misschien wel. zal ff uitzoeken nog.
thnx voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:14
Deze week bij Nkon.nl nog een setje bruine Eneloops weten te bemachtigen, maar het schijnt dat nkon.nl gaat stoppen met Eneloop :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
PdeBie schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:51:
Deze week bij Nkon.nl nog een setje bruine Eneloops weten te bemachtigen, maar het schijnt dat nkon.nl gaat stoppen met Eneloop :'(
Waar haal je dat vandaan?
Je moet trouwens http://sk.nkon.nl hebben...

link aangepast

[ Voor 6% gewijzigd door Toff op 09-04-2015 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb per e-mail contact gehad met ene Arjan. Ik wilde gekleurde (Tropical reeks ofzoiets) bestellen, maar op de website stonden alleen nog witte per 4. Dus even mailtje gestuurd of er nog andere kleuren beschikbaar waren en toen kwam dat naar boven.

jouw linkje werkt overigens niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
PdeBie schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:05:
Ik heb per e-mail contact gehad met ene Arjan. Ik wilde gekleurde (Tropical reeks ofzoiets) bestellen, maar op de website stonden alleen nog witte per 4. Dus even mailtje gestuurd of er nog andere kleuren beschikbaar waren en toen kwam dat naar boven.

jouw linkje werkt overigens niet ;)
sk.nkon.nl werkt wel, maar wordt zonder hulp hier niet gezien als link. sk.nkon.nl dus...
Wat schreef Arjan precies?

[ Voor 58% gewijzigd door Toff op 08-04-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:43

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ben ook wel benieuwd waar die wijsheid vandaan komt. Ik verwacht het niet omdat batterijen toch een beetje de 'core' is van nkon dus een directe quote, of een reactie van de beheerder zelf wordt gewaardeerd.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ik denk dat Arjan van Nkon bedoelt dat de gekleurde Tropical Eneloop in zijn shop eruit gaan. iig levert hij dan geen 'gekleurde setjes' meer. ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47

A_K

Bedrijfsaccount NKON
De gekleurde setjes van 4 dezelfde gaan er denk ik uit. De setjes van 8 verschillende tropical en alle andere Eneloop (en Fujitsu, precies dezelfde cel als Eneloop, zelfde producent, (FDK) zelfde kwalieit maar dan goedkoper ;) ) blijven gewoon.

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Looft de Heer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja, dat zou natuurlijk ook nog kunnen en heb ik het verkeerd begrepen. :)

Toch jammer, want ik vind de kleuren wel handig om ze van elkaar te onderscheiden. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar ik gebruik de witte voor m'n flitsers en de bruine gebruik ik voor m'n triggers. Andere kleuren heb ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:43

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

PdeBie schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:00:

Toch jammer, want ik vind de kleuren wel handig om ze van elkaar te onderscheiden. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar ik gebruik de witte voor m'n flitsers en de bruine gebruik ik voor m'n triggers. Andere kleuren heb ik (nog) niet.
Ach ik plak er gewoon stickertjes op met een nummertje. Op zich zijn die kleurtjes ook wel makkelijk maar goed ik meen dat de capaciteit van die dingen weer net iets lager is.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:08
Mogelijk is de vraag al gesteld, maar weet er iemand of het mogelijk is om met een powerbank (13.000 mAh Anker) AA/AAA batterijen onderweg op te laden, dus dat er een USB-AA/AAA lader is, eentje met degelijke kwaliteit?

Heb namelijk vrijwel altijd die powerbank mee en dat kan al eens van pas komen onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet wel mogelijk zijn, er zijn wel USB laders. Maar eerlijk gezegd is het een stuk makkelijker een extra pakje (of twee, drie) Eneloops te kopen in plaats van zo'n lader.
PdeBie schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:00:

Hij zegt net dat de kleuren er niet uit gaan. Makkelijkste is gewoon vier pakjes van acht kopen;
Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/CAM001641_zpsbc35db12.jpg
Deze gaan inderdaad voornamelijk in flitsers of externe batterypacks daarvoor. De beste manier van batterijen slopen

:D

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 10-04-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Sakke1994 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:34:
Mogelijk is de vraag al gesteld, maar weet er iemand of het mogelijk is om met een powerbank (13.000 mAh Anker) AA/AAA batterijen onderweg op te laden, dus dat er een USB-AA/AAA lader is, eentje met degelijke kwaliteit?

Heb namelijk vrijwel altijd die powerbank mee en dat kan al eens van pas komen onderweg.
Vroeger had ik daar een belachelijk slecht apparaat voor. Als je op Google zoekt zie je een plaatje van een USB-batterijlader ter grootte van een USB-stick. Deze kwam ik onder nederlandse aanbieders tegen:
https://www.conrad.nl/nl/...d-oplader-usb-200170.html
Ik kan me voorstellen dat je in sommige situaties meer hebt aan een USB-lader dan een setje extra eneloops, maar gezien de prijs (en de waarschijnlijk domme snellader van Varta) zou ik een setje extra eneloops zeker overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:54:
[afbeelding]
Deze gaan inderdaad voornamelijk in flitsers of externe batterypacks daarvoor. De beste manier van batterijen slopen

:D
Hoe zou jij je reportageflitser voeden dan?

-- edit --

Ik heb in mijn flitser trouwens de witte variant. De tropicals doe ik alleen in de triggers :)

[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 10-04-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
PdeBie schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:09:
[...]

Voor jobs waarvan ik weet dat ze lang duren gaat er in beide flitsers een setje Eneloop XXX's of Pro's in, met de gewone witte Eneloops als backup.
Daarbovenop apart accupack met witte Eneloops.
Ik heb nog ergens 2 setjes Sanyo 2700's liggen maar ik denk dat die ondertussen overleden zijn van het lange niet-gebruik. Eneloop FTW :D

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik bedoel; het leven in een flitser is voor een batterij veel zwaarder dan in een fietsachterlicht of zaklamp.

Met krap 200 keer flitsen kun je zo'n batterij leeg trekken. Dus in tien minuten (uiteraard niet aan een stuk) trek je 'm leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

-- edit --

Ik heb in mijn flitser trouwens de witte variant. De tropicals doe ik alleen in de triggers :)
Iets externs met li-ion? Met mijn SB-600 heb ik niet zo snel last van lege batterijen, maar voor de SB800 was er een oplossing met een extern accu-pakket. En als nikon een extern accupakket voor penlites maakt, dan kan je zelf iets in elkaar knutselen wat met lithium werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nikon SB-900 + SD-9 + 12 volle Eneloops = full power flits met 0,9 seconden herlaadtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:08
MBV schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:03:
[...]

Vroeger had ik daar een belachelijk slecht apparaat voor. Als je op Google zoekt zie je een plaatje van een USB-batterijlader ter grootte van een USB-stick. Deze kwam ik onder nederlandse aanbieders tegen:
https://www.conrad.nl/nl/...d-oplader-usb-200170.html
Ik kan me voorstellen dat je in sommige situaties meer hebt aan een USB-lader dan een setje extra eneloops, maar gezien de prijs (en de waarschijnlijk domme snellader van Varta) zou ik een setje extra eneloops zeker overwegen :)
Is maar voor een zaklamp wat reserve te hebben. Maar denk dat het idd beter is om dan enkele extra eneloops mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 18:17:
Nikon SB-900 + SD-9 + 12 volle Eneloops = full power flits met 0,9 seconden herlaadtijd.
Mits hij niet in de thermische beveiliging schiet :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat gebeurd met gebruik van SD-9 minder snel. Er is namelijk minder rest-warmte van de batterijen in de flitser zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08
Ik heb vandaag op de vrijmarkt drie blisters GP ReCyKo C cell batterijen gekocht, plus een recyko oplader. Nou stopt die lader niet met laden als de batterijen vol zijn, dus deze lader ga ik niet gebruiken. Afgelopen zomer heb ik in Tsjechië bij de Lidl een Tronic TLGL 1000 lader gekocht. Deze gaat voor C cellen tot 6000 mAh, de recyko's zijn 3000 mAh. Ik neem aan dat ik met de Tronic lader de recyko's wel goed kan opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Delta-U-Spannungsüberwachung bei Ni-Cd- und Ni-Mh-Akkus zur Ladeschlusserkennung
Überlade- und Verpolungsschutz sowie vollautomatische Akku-Erkennung
Sommige laders schakelen bij de LSD Ni-MH's uit op de overspanningsbeveiliging in plaats van de -ΔV regeling. Als deze dat niet doet, laad 'ie ze gewoon vol. Doet 'ie het wel op de overspanningsbeveiliging, dan laad 'ie ze dus niet vol.

Als je echte C of D cellen hebt, heb je vaak niks aan zo'n ballenlader, vanwege de timer. Zelf heb ik een aantal 10.000 mAh D-cellen. Daar heb ik toen een Maha Powerex MH-C808M voor gekocht. Helaas was nkon er toen nog niet, dus uit de VS laten overvliegen. Idem voor die 10.000 D-cellen; die waren op dit continent enkel in Frankrijk te vinden (a twee keer zo veel).

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 27-04-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Anoniem: 120284 schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:10:
[...]
Sommige laders schakelen bij de LSD Ni-MH's uit op de overspanningsbeveiliging in plaats van de -ΔV regeling. Als deze dat niet doet, laad 'ie ze gewoon vol. Doet 'ie het wel op de overspanningsbeveiliging, dan laad 'ie ze dus niet vol.
Ok, en is daar achter te komen?
Als je echte C of D cellen hebt, heb je vaak niks aan zo'n ballenlader, vanwege de timer.
De Tronic werkt (in ieder geval voor reguliere NiMh batterijen) met -ΔV. Dan gebruikt 'ie toch geen timer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

musicfreak schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:14:
[...]

Ok, en is daar achter te komen?
Ja; kijken hoeveel lading je eruit kunt halen / eindvoltage meten en vergelijken met wat het zou moeten zijn, etc. Maar het niet 1,2,3 duidelijk helaas. Maar als het goed is hebben de lader fabrikanten het ondertussen wel begrepen, aangezien Eneloops al jaren populair zijn. Aan de andere kant hebben veel Eneloop gebruikers dan wel weer een high-end lader. :P
musicfreak schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:14:

[...]

De Tronic werkt (in ieder geval voor reguliere NiMh batterijen) met -ΔV. Dan gebruikt 'ie toch geen timer?
Ja, maar in combinatie met overvoltagebeveiliging. LSD Ni-MH's finishen vaak op een hoger voltage dan reguliere Ni-MH's. Als die overspanningsbeveiliging strak staat, kan het zijn dat hij daarop af slaat, dus nog voor de -ΔV detectie het laadproces afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Zelfs als je de eneloops uitzondert, er zijn zoveel belachelijk slechte laders te koop... En waaraan kan een 'gewoon' iemand in de Mediamarkt zien welke lader de goede is? Op de verpakking staat hoe snel hij klaar is (sneller lijkt beter), en op het prijskaartje wat hij kost. Snelladen is vaak slecht, dat is algemeen bekend, maar dan koop je zo'n 'gewone' lader die na 8 uur klaar denkt te zijn. Waar staat duidelijk herkenbaar dat het met een timer werkt, en niet met -dV? En hoe moet mijn moeder dat begrijpen?

Mijn moeder zal waarschijnlijk een lader kopen waar het setje batterijen bij zit, want dat past in elk geval. Zo'n ReCyKo lader bijvoorbeeld :P Als hij niet stopt wanneer de batterij vol zit kan dat volgens mij ook geen kwaad, tot een bepaalde stroomsterkte (was dat niet 1/10 van de capaciteit?)

[ Voor 22% gewijzigd door MBV op 27-04-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, daarvoor heb je specialisaties. M'n moeder weet bijvoorbeeld weer beter hoeveel eieren er in de cake moeten en hoe ik van zo'n tomatenvlek in m'n trui af kan komen. Vervolgens regel ik haar batterijen departement wel. En toen ik toch bezig was meteen nog maar wat familie gecontacteerd en zodoende direct de maximale quantumkorting gehaald bij nkon :P

Met te langzaam laden wil het nog wel voorkomen dat een lader de -ΔV mist en doorgaat met laden tot ofwel de timer of zo'n overvoltage beveiliging de boel afkapt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 28-04-2015 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Anoniem: 120284 schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:21:
[...]

Ja, maar in combinatie met overvoltagebeveiliging. LSD Ni-MH's finishen vaak op een hoger voltage dan reguliere Ni-MH's. Als die overspanningsbeveiliging strak staat, kan het zijn dat hij daarop af slaat, dus nog voor de -ΔV detectie het laadproces afbreekt.
Ah, op die manier. Maar of 'ie dat doet is dus de vraag... Vond de Tronic er al behoorlijk geavanceerd uitzien omdat 'ie grafisch ook weergeeft wat 'ie aan het doen is, en hij bijv. ook kan refreshen. Maar goed, misschien kan ik toch beter voor een goede lader gaan dan en deze verkopen. Of kan ik wellicht met een multimeter oid het eindvoltage meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 00:30:
Tja, daarvoor heb je specialisaties. M'n moeder weet bijvoorbeeld weer beter hoeveel eieren er in de cake moeten en hoe ik van zo'n tomatenvlek in m'n trui af kan komen. Vervolgens regel ik haar batterijen departement wel. En toen ik toch bezig was meteen nog maar wat familie gecontacteerd en zodoende direct de maximale quantumkorting gehaald bij nkon :P
Nou ja, ook de experts hierboven zijn het er niet over eens wat nou een goede lader is :+ En ook als beginnend expert is het lastig om een voordelige goede lader te vinden. En dan heb je een goede lader, gaat hij kapot :( Mijn IPC-1 heeft een soldeerbout nodig...
Met te langzaam laden wil het nog wel voorkomen dat een lader de -ΔV mist en doorgaat met laden tot ofwel de timer of zo'n overvoltage beveiliging de boel afkapt.
Dat weet ik, maar bij 'te langzaam' (10 uur) is dat toch ook helemaal niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb je het alsnog over 250 mA voor een penlite. Zou ik niet doen.

Heb je je IPC-1 oververhit? Voeding kapot? Die meegeleverde netvoedings blokjes schijnen nogal slecht te zijn.
musicfreak schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:14:
[...]

Ah, op die manier. Maar of 'ie dat doet is dus de vraag... Vond de Tronic er al behoorlijk geavanceerd uitzien omdat 'ie grafisch ook weergeeft wat 'ie aan het doen is, en hij bijv. ook kan refreshen. Maar goed, misschien kan ik toch beter voor een goede lader gaan dan en deze verkopen. Of kan ik wellicht met een multimeter oid het eindvoltage meten?
Ja, zie;
Anoniem: 120284 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb geen flauw idee. Ik heb wat geheugenproblemen, en toen ik na revalidatie thuis kwam zag ik dat ding in onderdelen op het bureau liggen. Nog geen zin/tijd gehad om te kijken wat hij niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Ik ben op zoek naar een aantal (2-3) LP-E6 accu's. Ik vind de officiële Canon-accu's wel erg duur, dus ik wil graag een paar kloons aanschaffen. Echter, ik wil wel zeker weten dat deze door de camera herkend worden, dat de camera laat zien hoeveel capaciteit ik nog heb en dat ik ze kan opladen in de Canon-oplader.

Er zijn hier denk ik genoeg mensen die LP-E6 accu's gebruiken. Welke merken raden jullie af/aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

DaviddeVogel schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:22:
Er zijn hier denk ik genoeg mensen die LP-E6 accu's gebruiken. Welke merken raden jullie af/aan?
'Aanraden' is een groot woord, ik heb vorig jaar twee van deze setjes op eBay gekocht en die doen gewoon wat zij moeten doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 23:32
Ik lees hier in het topic heel veel over Eneloop, maar niets over mensen die Amazon Basic batterijen hebben aangeschaft en/of gebruiken. Dit schijnen namelijk Eneloop's te zijn met een ander labeltje en zijn ruim 20% goedkoper.

Zo heb ik vandaag via Amazon.de 8 stuks AAA (800mAh pre-charged) gekocht van het volgende type:
http://www.amazon.de/Amaz...0%C2%A0mAh/dp/B00CWNMXQW/ (gelijk aan Eneloop BK-4MCCE)

En daarnaast ook nog eens 8 stuks AA (2500mAh pre-charged) van het volgende type:
http://www.amazon.de/Amaz...0%C2%A0mAh/dp/B00HZV9TGS/ (gelijk aan Eneloop BK-3HCCE)

Daarnaast had ik eerst een BC-700 lader ook via Amazon.de besteld (€29), heb deze echter afbesteld toen ik de Japcell BC-4001 met firmware 2.1 bij NKON zag voor maar €22,95 met €4,95 verzendkosten. Deze laatste heeft iets meer mogelijkheden (Quicktest) en is in staat om sneller te laden (mocht het nodig zijn).

Iemand hier ervaring met de Amazon Basic batterijen en/of de Japcell BC-4001 charger (=Opus BC-3100/BC-3400, BM200/BM210, BaseTech BTL4)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

tim_heijt schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 16:00:
Ik lees hier in het topic heel veel over Eneloop, maar niets over mensen die Amazon Basic batterijen hebben aangeschaft en/of gebruiken. Dit schijnen namelijk Eneloop's te zijn met een ander labeltje en zijn ruim 20% goedkoper.
Zo te zien is Fujitsu (ook Eneloop) bij nkon goedkoper:

http://www.amazon.de/Amaz...0%C2%A0mAh/dp/B00CWNMV4G/
8x AA €14,99

versus

http://sk.nkon.nl/recharg...mh-batteries-in-case.html
8x AA Fujitsu HR-3UTC €13,70

http://www.amazon.de/Amaz...0%C2%A0mAh/dp/B00CWNMXQW/
8x AAA €11,49

versus

http://sk.nkon.nl/recharg...su-batterijen-hr4utc.html
8x AAA €11,30

http://www.amazon.de/Amaz...0%C2%A0mAh/dp/B00HZV9TGS/
4x AA €11,99

versus

http://sk.nkon.nl/recharg...-fujitsu-pro-in-case.html
4x AA €13,95

Die laatste is duurder, maar als je 8 batterijen koopt betaal je nog maar €11,65 per 4.

Amazon is dan op zich niet duur (gratis verzending boven €29 kan dan helpen) maar echt een bijzonder aanbod is het ook weer niet. En dan heb ik er meer vertrouwen in dat de Fujitsu batterijen van nkon gelijk zijn aan Eneloop dan een gokje te wagen met Amazon, die kunnen zo van supplier wisselen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 16-06-2015 17:43 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Onlangs bij de Lidl oplaadbare batterijen van Tronic opgepikt, puur vanwege de nieuwsgierigheid. Nou, dat heb ik geweten.

Ik heb ze met de SkyRC NC2500 geanalyseerd, tweemaal door een refresh heen gehaald (charge/discharge/charge). De 2500mAh AA batterijen kwamen gemiddeld op zo'n 1150mAh uit, de 900mAh AAA batterijen kwamen gemiddeld niet veel verder dan zo'n 350mAh.

Helaas was ik het bonnetje al kwijt geraakt, anders had ik m'n geld terug gewild. Pure rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 23:32
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:38:
[...]

Zo te zien is Fujitsu (ook Eneloop) bij nkon goedkoper:

http://www.amazon.de/Amaz...0%C2%A0mAh/dp/B00CWNMV4G/
8x AA €14,99

versus

http://sk.nkon.nl/recharg...mh-batteries-in-case.html
8x AA Fujitsu HR-3UTC €13,70

http://www.amazon.de/Amaz...0%C2%A0mAh/dp/B00CWNMXQW/
8x AAA €11,49

versus

http://sk.nkon.nl/recharg...su-batterijen-hr4utc.html
8x AAA €11,30

http://www.amazon.de/Amaz...0%C2%A0mAh/dp/B00HZV9TGS/
4x AA €11,99

versus

http://sk.nkon.nl/recharg...-fujitsu-pro-in-case.html
4x AA €13,95

Die laatste is duurder, maar als je 8 batterijen koopt betaal je nog maar €11,65 per 4.

Amazon is dan op zich niet duur (gratis verzending boven €29 kan dan helpen) maar echt een bijzonder aanbod is het ook weer niet. En dan heb ik er meer vertrouwen in dat de Fujitsu batterijen van nkon gelijk zijn aan Eneloop dan een gokje te wagen met Amazon, die kunnen zo van supplier wisselen.
Bedankt voor de tips, volgende keer maar eens bij NKON shoppen. Wel zal ik hier wel eens wat ervaringen delen met de Amazon Basics.

Daarnaast had ik al gezien dat die 2000mAh van Amazon (de witte dus) niet zo'n bijzondere deal waren. Daarom ben ik ook voor de 2500mAh gegaan van Amazon (de zwarte). Tuurlijk is het zo dat Amazon van leverancier kan wisselen, echter moeten ze dan waarschijnlijk de producteigenschappen ook aanpassen op de website (laadcyclie, mAh en land van herkomst). Hieraan herken je dan snel dat ze zijn gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb een Voltcraft IPC-1L, maar daarvan is de stroomplug (waar je de draad van de adapter erin stopt) afgebroken (geen idee hoe dat is gebeurd), en als ik hem met draadjes aansluit op de adapter doet het display het niet. Uiteraard ga ik daar nog wel wat aan prutsen: die plug kost waarschijnlijk bijna niks, en dat display is waarschijnlijk de verbinding naar de printplaat.

Maar stel dat ik toch een nieuwe lader ga kopen, wat is volgens jullie dan aan te raden? Nog altijd de Voltcraft IPC-1L, of is er iets goedkopers/beters dan dat? Ik wil 1-4 AA en AAA kunnen opladen (dus ook individueel), ontladen, en bij voorkeur met instelbare snelheid (of domweg 500mA voor AA, is ook prima). Als het een leverancier is die er een setje eneloops o.i.d. bij stopt is dat een voordeel :) De 2500mAh zooi van Conrad heb ik nog van de keer dat ik die lader kocht, bijna nooit gebruikt.

Weet iemand welke lader van nkon even goed (of beter) is? Volgens de site is dit dezelfde: BC700
Vrijwel hetzelfde, veel goedkoper: NC1000
Is dit vergelijkbaar: Japcell BC-4001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 02-06 13:45
Ik heb een paar van die Voltcraft/clones gehad, en bij mij geven ze na een tijdje altijd het leven (display kapot, 1 tunnel die altijd op 'full' staat, en eentje gewoon helemaal naar de knoppen). Heb nu zo'n Tensei 16xAA lader, ding propt gewoon AA's vol met 500mah/u, 16 tegelijk. Tot nog toe blijft deze het doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is 4x zo groot en heb ik geen bal aan :P Kan je daarmee ook testen hoeveel capaciteit een batterij heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zelf heb ik na mijn gare IPC-1L een Memorex pro1 geniux aangeschaft, dat is een rebadged Maha Powerex MH-C9000.
Ik ben er na meer dan 2 jaar gebruik bijna helemaal tevreden mee, behalve de default 1000mA laadstroom, voor zowel AA als AAA, die je uiteraard lager kan instellen, maar als je niets doet gebruikt hij de default.
Dat apparaat is in dit topic al redelijk vaak besproken.

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 20-06-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:20:
Dat is 4x zo groot en heb ik geen bal aan :P Kan je daarmee ook testen hoeveel capaciteit een batterij heeft?
Er is ook een 8slots lader, dan is ie maar 2x zo groot. ;)
Volgens nkon heeft die geen testmode:
http://sk.nkon.nl/charger/nimh/tensai-ti-800l.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat kon ik bij nkon ook niet vinden, vandaar de vraag. Dat vind ik toch wel een vereiste :)

@Henk007: dat is dus 28 euro voor een BC700 == IPC-1L of 47 euro voor een C9000. Ik ga er eens goed over nadenken.
NC1000 en BC-4001 kan ik geen zinnige review van vinden, dus dan geef ik liever een paar euro uit voor zo'n IPC-1L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tim_heijt schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:48:
[...]

Bedankt voor de tips, volgende keer maar eens bij NKON shoppen. Wel zal ik hier wel eens wat ervaringen delen met de Amazon Basics.

Daarnaast had ik al gezien dat die 2000mAh van Amazon (de witte dus) niet zo'n bijzondere deal waren. Daarom ben ik ook voor de 2500mAh gegaan van Amazon (de zwarte). Tuurlijk is het zo dat Amazon van leverancier kan wisselen, echter moeten ze dan waarschijnlijk de producteigenschappen ook aanpassen op de website (laadcyclie, mAh en land van herkomst). Hieraan herken je dan snel dat ze zijn gewisseld.
Huuu, daar zou ik niet te snel vanuit gaan. Dell heeft in het verleden monitoren (bijv. de 2007FP) gehad die ze zowel met IPS als met PVA paneel leverden. "Het valt binnen de door ons gepubliceerde specificaties!" was de reactie van Dell...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 02-06 13:45
MBV schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:20:
Dat 4x zo groot was voor mij juist een plus, ik gebruik op een goede dag 4 tot 8 sets AA's (en op een andere dag doe ik met 1 set, ben niet altijd grootverbruiker :P ). Nee, testen kan je het er niet mee, maar dat heb ik in de tijd van mijn andere laders ook echt nooit gedaan. Als het ding maar een beetje fatsoenlijk laadt, geloof ik er wel in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb het afgelopen half jaar 4 sets van 2 AA-batterijen opgeladen, en 1 set van 4, dus 4x zo groot is voor mij echt overkill :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Willen jullie eens meedenken?

Ik heb sinds een jaar of 4 (gokje) een Voltcraft IPC-1 lader met een aardige vloot Eneloops. Nooit problemen mee gehad maar nu is het mis. Ik had 2 lege 2000mAh AA's erin gedaan, en de Voltcraft ingesteld om met 700mA te laden en daarna een capaciteitstest te doen en ze opnieuw op te laden. Toen ik na een uur of wat toevallig eens keek viel me op dat ie nog steeds volle bak aan het laden was, terwijl ie naar m'n gevoel al wel in de capaciteitstest had moeten zitten. Uit gewoonte drukte ik m'n hand eens op de lader en die bleek gloeiend heet :( Lader was heet, adapter was heet, batterijen waren heet.

Afijn, stekker er uit, spul naar buiten en af laten koelen. Bij inspectie bleek het plastic van beide AA's gescheurd door de hitte. Behalve dat aan batterijen en lader geen schade zichtbaar. En nu? Ik durf beide niet meer te gebruiken, heb ook geen idee wat nu de oorzaak van de oververhitting was. Waren de batterijen gaar? Of is de Voltcraft gaar? Nooit iets aan de lader gemerkt behalve dat de knopjes wat slechter werden. Zal ik gewoon het hele spul maar vervangen?

Moet zeggen dat m'n vertrouwen wel een beetje weg is, ik liet die Voltcraft nachtenlang batterijen laden (en regelmatig testen) maar het zou best "teleurstellend" zijn om thuis een brand(je) te hebben vanwege het laden van een paar AA batterijen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Blijkbaar heeft de lader het -dU/dT punt gemist en is hij door blijven laden, en/of waren de cellen gaar. Misschen vanwege een te hoge omgevingstemperatuur..? Je zou denken dat als de lader het -dU/dT punt gemist heeft, hij wel uit moet schakelen op de hoge celspanning of de temperatuur. Blijkbaar zit er geen temp. sensor in deze lader..?

Wat jij trouwens als "gloeiend heet" ervaart zal in werkelijkheid misschien 50 of 60 graden zijn. Te veel, daar niet van.

[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 07-07-2015 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met mijn oude NiMH cellen kreeg ik op een gegeven moment ook af en toe dat ze bleven doorladen. Dat was met een CPU gestuurde Varta lader die een vaste laadstroom heeft die niet al te hoog is. Ik laad mijn cellen ook altijd met de laagste laadstroom op in laders met instelbare laadstroom wat bij mijn nieuwste lader (LaCrosse) dus 200mA is. Met 700mA gaan zaken flink wat warmer worden als iets dergelijks gebeurt. Ik ben geen voorstander van snelladen. Lagere laadstromen zijn beter voor de cellen. Als je aan snelladen doet omdat je de cellen weer snel opnieuw wilt gebruiken kun je beter wat meer cellen kopen zodat je altijd genoeg volgeladen cellen op de plank kunt hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Juist met een lage laadstroom loop je het meeste risico dat het deltapunt gemist wordt...
Ik laad altijd met 1/3 van de capaciteit van de accu en ze worden nooit warmer dan lauw. Snelladen ben ik ook geen voorstander van, maar een enkele keer mag geen probleem zijn. Lees ook dit (batterijen Algemeen). Het nadeel van extra cellen op de plank is, dat ze bij mij na verloop van tijd toch weer een toepassing gevonden hebben (tot in afstandbedieningen aan toe), waardoor ik weer nieuwe "reserve"-accu's moet kopen. Als je hier "Eneloop" roept, begint het huis te trillen en rollen er minstens 60 (of 70?) uit de diverse apparaten. :9

@Det: Hier ook jaren een Voltcraft IPC-1 (zonder L) in gebruik gehad, maar die begon af en toe vaag te doen (niet willen laden enzo) met een van de slots. Daarom -en voor het geek-gehalte- overgegaan naar een MAHA C9000. Kost even wat en de standaard instelling is wat te hoog, maar het werkt perfect en het is leuk speelgoed. tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

@All, dank voor de hulp. Paar reacties:
joopv schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:04:
Blijkbaar heeft de lader het -dU/dT punt gemist en is hij door blijven laden, en/of waren de cellen gaar. Misschen vanwege een te hoge omgevingstemperatuur..? Je zou denken dat als de lader het -dU/dT punt gemist heeft, hij wel uit moet schakelen op de hoge celspanning of de temperatuur. Blijkbaar zit er geen temp. sensor in deze lader..?
Goeie tip, had er niet aan gedacht maar het was inderdaad heel erg warm hier in huis (afgelopen zaterdag). Ik krijg niet met zekerheid gegoogled of een IPC-1 delta-T gebruikt, ik zie wel temperatuur sensors zitten en volgens de handleiding zit er een oververhittingsbeveiliging op. Die overigens (nog) niet had ingegrepen.
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:33:
Met 700mA gaan zaken flink wat warmer worden als iets dergelijks gebeurt. Ik ben geen voorstander van snelladen. Lagere laadstromen zijn beter voor de cellen.
Ik gebruik de 700mA alleen omdat laden met 1/3C het beste zou zijn (Toff schrijft het ook). Maar bij wat googlen kom ik wel tegen dat je bij hoge omgevingstemperaturen er een ventilator er op zou kunnen/moeten zetten. En de IPC-1 heeft volgens de handleiding een werktemperatuur van 0-40o en zoals gezegd het was inderdaad erg warm in huis.
Toff schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 01:14:
@Det: Hier ook jaren een Voltcraft IPC-1 (zonder L) in gebruik gehad, maar die begon af en toe vaag te doen (niet willen laden enzo) met een van de slots. Daarom -en voor het geek-gehalte- overgegaan naar een MAHA C9000. Kost even wat en de standaard instelling is wat te hoog, maar het werkt perfect en het is leuk speelgoed. tip
Ik ga denk de IPC-1 toch maar weer eens testen, het lijkt toch wel aannemelijk dat het ding het gewoon een beetje te warm heeft gehad. Mocht ie weer problemen geven dan komt er idd een mooie Maha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43714

Ik heb ook de Eneloop gekocht (2000 mAh, 2100x opladen) maar ik had nog een Voltcraft Charge manager 420. Heeft iemand die lader ook en is die goed genoeg of moet ik naar iets anders uitzien? Iemand ervaringen ermee misschien? Heeft wel 4 verschillende programma's voor laden, ontladen, test en cycle.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 43714 op 18-07-2015 13:39 . Reden: Auto correctie perikelen ]

Pagina: 1 ... 39 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.