Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Aan de andere kant lijken de eneloops me ook behoorlijk goed en betrouwbaar. Ik was van plan ze bij Nkon te kopen. Met de pro variant heb ik zo'n 40% meer capaciteit dan de huidige batterijen in nieuwstaat, en bovendien zouden ze meer vermogen moet en geven en langer mee moeten gaan. Goed genoeg dus
En Li-ion laden idd iets sneller op, en kunnen beter tegen volledig ontladen. Staat tegenover dat NIMH een langere levensduur heeft, en beter beschikbaar en goedkoper zijn. De energiedichtheid maakt volgens mij nauwelijks verschil. Li-ion 3,6V bij ~800mAh, NIMH 1,2V bij ~2000mAh.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Signature
Anoniem: 120284
3*1=3Universal Creations schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:38:
Als je 3 Lithium accu's in penliteformaat (heten die niet Ultrafire?) parallel plaatst heb je volgens mij meer capaciteit als met 3 NiMH accu's in serie. Want met NiMH heb je gewoon 2500mAh (om maar iets te noemen) bij 3,6V. Met 3 Lithium accu's mag je de capaciteiten optellen, omdat ze parallel staan.
1*3=3
Op AA formaat maakt het erg weinig uit. In plaats van 2000 mAh * 1.2 Volt =2,4 Wh heb je dan 3,7V *750 mAh = 2,8 Wh.
Joepie joepie
Als je naar grotere formaten kijkt is er relatief meer voordeel. Zo heeft een D-cell (32x60) in Ni-MH zo'n 12 Wh, terwijl de nieuwere 18650's dat ook kunnen hebben in een veel kleiner formaat met minder massa.
Die 26650's met 5200 mAh zien er wel leuk uit
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 26-08-2014 01:57 ]
Wat Eboman al zei: http://sk.nkon.nl/inquestos schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 22:47:
Nkon is de aanbieder op samenkopen.net (maar daar zijn ze iets goedkoper)
Li-ion zou ik niet doen. Daar moet je afaik toch een ander soort lader voor hebben, en je wil niet dat je speakers opeens gaan roken. Als je er gewoon weer NiMH (en dan is Eneloop één van de beste die je kan hebben) in steekt zit je wel safe. En Eneloop is bij nkon dan ook verkrijgbaar met soldeerlipje idd. (http://sk.nkon.nl/recharg...oop-met-soldeerlipje.html)Speciale prijzen voor samenkopers, tweakers en anderen!
[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 26-08-2014 02:46 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Eneloops hebben trouwens wel een hoger 'eind' voltage, dus als je een lader hebt die stopt bij het bereiken van een bepaald voltage kan het zijn dat je de Eneloops niet helemaal vol krijgt.
Ook veel 'slimme' laders laden Eneloops niet helemaal vol omdat ze afslaan op het bereiken van een voltage grens, die veel laders hebben als backup voor het missen van de -dV, die dan bij Eneloops simpelweg nog niet geweest is.
Dan liever een snellader met intelligentie. En ja, een trage intelligente lader zou mogelijk nog iets beter voor je batterijen zijn.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Kun je NiMh, NiCd en Lithium mee laden. Kosten ook nog eens geen drol.
https://static.eleshop.nl...ls/mh-c9000-manual-en.pdfAnoniem: 120284 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:53:
Waar heb je dat gelezen dan?
http://www.candlepowerfor...625-Eneloop-Charging-Rate
[ Voor 33% gewijzigd door nMad op 26-08-2014 22:08 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Weet iemand ook een handige mount/holder voor AA / AAA en 18650 cellen? Ik heb wel een lader (Turnigy Accucell 6) maar niet echt iets om de batterijen mee op de lader aan te sluiten.
Had het inderdaad over de MQN04...dus toch maar niet doen...[Xander schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:55:
Welke modellen heb je het over? De "Normale lader"? Sanyo maakt er nogal veel. Als dat een BQ-CC18, MQN04 of MQN09 dan zou ik je die ten zeerste willen afraden. Deze modellen laden 2 cellen in serie en hebben geen enkele vorm van intelligentie (ze stoppen letterlijk met laden door een timer).
Dan liever een snellader met intelligentie. En ja, een trage intelligente lader zou mogelijk nog iets beter voor je batterijen zijn.
Dank voor de tip! Denk dat ik voor die D4 ga dan. Ziet er compact genoeg uit voor op reis en claimt intelligent te zijnThinkPadd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:03:
Ik zou zo'n Nitecore lader halen: http://sk.nkon.nl/charger/multichemistry.html
Kun je NiMh, NiCd en Lithium mee laden. Kosten ook nog eens geen drol.
Na aanleiding van mijn ervaringen en hoge uitval-rate toch besloten een andere lader te kopen. Nu word de Maha Powerex MH-C9000 lader hier geprezen, maar word er ook aangegeven dat het een lader is waarbij je de handleiding nodig hebt...Maestro.mosjuh schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:12:
[...]
Ik zit ook te denken aan een nieuwe oplader - ik heb er nu 1 van GP (V600D), een snellader (1uur), maar ik heb toch wel een erg hoge uitval-rate van oplaadbare batterijen.
[...]
Nu 'schrok' dat laatste mij een beetje af (oei, moeilijke lader) maar uiteindelijk toch wel besteld (bij onze vrienden van NKON) inclusief 2 setjes van de '8 AA Sanyo Eneloop Tones Tropical' (ideaal om de setjes van 2 bij elkaar te houden). Na een keurige levering natuurlijk direct aan de slag gegaan.
En inderdaad, de handleiding heb je even nodig maar totaal geen probleem - is goed te doen (en je er door laten afschrikken is dus ook helemaal niet nodig). Nu natuurlijk direct al mijn batterijen door de refresh and analyze cyclus aan het gooien zodat ik kan zien welke goed zijn, welke wat minder en welke naar Stibat mogen. Dit is een flinke klus en kost me dus ook wel even tijd, maar dan kan ik mooi nieuwe setjes maken (gelijke capaciteit).
Het enige wat mij verbaast is:
Bij AA batterijen stelt hij zich standaard in om een laadstroom van 1000mA - dat lijkt mij redelijk logisch en veilig (aangezien veel AA batterijen een capaciteit van 2000+mAh hebben)
Echter, mijn AAA batterijen stelt hij ook standaard in om 1000mA, terwijl die over het algemeen een veul lagere capaciteit hebben (900mAh en 1100mAh) waarbij hij dus al snel boven de max aangeraden laadstroom uitkomt (en is dus totaal niet logisch en veilig). Mijn vermoeden is dat hij niet ziet / niet kan zien welk type geplaatst is.
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
De AAA's zijn in die zin eigenlijk te klein, maar die zet je dan simpelweg op de laagste variant, de 200 mah
Hierover zijn de meningen verdeeld... Zelf hanteer ik 1/3 capaciteit als standaard, dus "gewone AA Eneloops met 700 mA. Pas wanneer je cellen meer dan handwarm worden tijdens het laden, dien je je zorgen te gaan maken, AFAIK.Sodela schreef op maandag 15 september 2014 @ 12:19:
In de praktijk is het beter om ze altijd aan te passen naar 10% van de waarde van de accu (200 mah voor de gewone en 300 mah voor de XX eneloops...). Gaat natuurlijk een stuk langzamer maar is wel beter voor de accu's.
Dat is volgens de FAQ van Maha ook wel zo verstandig:Toff schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:17:
[...]
Hierover zijn de meningen verdeeld... Zelf hanteer ik 1/3 capaciteit als standaard, dus "gewone AA Eneloops met 700 mA. Pas wanneer je cellen meer dan handwarm worden tijdens het laden, dien je je zorgen te gaan maken, AFAIK.
Why is it not recommended to charge battery below 0.33C?
When charging below 0.33C (except in BREAK-IN) mode, the batteries may not produce a sufficient end-of-charge signal for the charger to terminate correctly. Although the temperature sensors will safeguard battery overheating, lower charging rate might not cause enough heating in the batteries to trip the sensors.If low charging rate is desired, you should use the BREAK-IN mode. Charging in that mode is terminated by only time (1.6 times battery capacity) and temperature.
Dat is dus niet handig.Sodela schreef op maandag 15 september 2014 @ 12:19:
Het gaat om een simpele defaultwaarde ongeacht de accu die je erin gooit. In de praktijk is het beter om ze altijd aan te passen naar 10% van de waarde van de accu (200 mah voor de gewone en 300 mah voor de XX eneloops...). Gaat natuurlijk een stuk langzamer maar is wel beter voor de accu's.
De AAA's zijn in die zin eigenlijk te klein, maar die zet je dan simpelweg op de laagste variant, de 200 mah
What are the recommended charging and discharging current for my battery?
The recommended charging current is 0.5C, or 0.5 times the battery capacity. The recommended discharging current is 0.25C, or 0.25C times the battery capacity. Here are some settings for common batteries:
2700mAh Charge: 1300mA Discharge: 700mA
2650mAh Charge: 1300mA Discharge: 700mA
2500mAh Charge: 1200mA Discharge: 600mA
2300mAh Charge: 1100mA Discharge: 600mA
2200mAh Charge: 1100mA Discharge: 600mA
2100mAh Charge: 1000mA Discharge: 500mA
2000mAh Charge: 1000mA Discharge: 500mA
1000mAh Charge: 500mA Discharge: 200mA
900mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA
850mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA
[ Voor 39% gewijzigd door nMad op 15-09-2014 17:32 ]
Ik vind je ook verstandig hoorToff schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:33:
Ik ben ook heel verstandig.en ik heb een Maha, dus misschien heb ik het daar wel ergens gelezen.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat iedere keer laden op slechts 10% goed is voor de accu, deze krijgt dan niet echt een "work-out". Maar goed het ontbreekt mij aan technische/chemische kennis om dat goed te onderbouwen dus ik ben wel benieuwd naar wat de anderen hier doen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Tnx, erg nuttige discussie en gaat mij iets tijd schelen - ik zit blijkbaar standaard al net ietsjes te laag... Ik doe 500/500 voor 2000 mAh batterijen en 300/300 voor 900/1100 mAh batterijen en met de 2000mAh zit ik dus iets onder de 0,33c.nMad schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:30:
[...]
Here are some settings for common batteries:
2700mAh Charge: 1300mA Discharge: 700mA
2650mAh Charge: 1300mA Discharge: 700mA
2500mAh Charge: 1200mA Discharge: 600mA
2300mAh Charge: 1100mA Discharge: 600mA
2200mAh Charge: 1100mA Discharge: 600mA
2100mAh Charge: 1000mA Discharge: 500mA
2000mAh Charge: 1000mA Discharge: 500mA
1000mAh Charge: 500mA Discharge: 200mA
900mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA
850mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA
ga ik aanpassen - scheelt me ook net iets aan tijd natuurlijk (zoals aangegeven 'moet' ik mijn hele collectie nog even door een refresh & analyze cyclus gooien wat veul tijd kost).
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Naar mijn mening het zwakste punt van de C9000, jammer dat ze dat nog altijd niet aangepast hebben (de mijne is inmiddels al weer 5 jaar oud). Maha heeft domme laders waarbij ze dat wel netjes apart aangepast hebben.Maestro.mosjuh schreef op maandag 15 september 2014 @ 12:11:
[...]Echter, mijn AAA batterijen stelt hij ook standaard in om 1000mA, terwijl die over het algemeen een veul lagere capaciteit hebben (900mAh en 1100mAh) waarbij hij dus al snel boven de max aangeraden laadstroom uitkomt (en is dus totaal niet logisch en veilig). Mijn vermoeden is dat hij niet ziet / niet kan zien welk type geplaatst is.
Lithium batterijen zijn niet oplaadbaar, maar gaan lang mee en zijn zeer lang houdbaar en kunnen goed tegen vorst. Prima voor dit soort toepassingen IMO.
_██_
(ಠ_ృ)
Een weersensor met windmeting, regenmeting en de hele mikmak?Atomsk schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:09:
December 2011 vier Energizer Lithium AA batterijen gekocht en daarvan 2 in de externe sensor van m'n weerstation gedaan. Deze maand viel uiteindelijk de verbinding weg. Hebben er toch ruim 2½ jaar in gezeten zonder enige hapering.
Nee, alleen temperatuur en luchtvochtigheid.4POX schreef op donderdag 25 september 2014 @ 06:18:
[...]
Een weersensor met windmeting, regenmeting en de hele mikmak?
_██_
(ಠ_ృ)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Oei. Ik doe vier - vijf jaar op Aldi batterijen. Lithium is toch geschikter voor apparaten die een hogere stroom nodig hebben.Atomsk schreef op donderdag 25 september 2014 @ 08:04:
[...]
Nee, alleen temperatuur en luchtvochtigheid.
Lijkt me wat onwaarschijnlijk. Alkaline-batterijen zelf-ontladen na een jaar of 5 (houdbaar tot 2019 staat er op een recent Ikea AA-pack). Dan heb je wel een heel zuinige sensor, of je bent de tel kwijt.4POX schreef op donderdag 25 september 2014 @ 18:21:
[...]
Oei. Ik doe vier - vijf jaar op Aldi batterijen. Lithium is toch geschikter voor apparaten die een hogere stroom nodig hebben.
Heb zelf ook wel alkaline gebruikt en die gingen ongeveer een jaar mee. Grootste probleem is echter dat het voltage van alkaline nogal terugloopt bij vorst: vriest het een keer, heb je gelijk geen ontvangst meer.
_██_
(ಠ_ృ)
Houdbaarheid op batterijen geeft aan dat op die datum de batterij nog 80 % kan leveren.Atomsk schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:16:
[...]
Lijkt me wat onwaarschijnlijk. Alkaline-batterijen zelf-ontladen na een jaar of 5 (houdbaar tot 2019 staat er op een recent Ikea AA-pack). Dan heb je wel een heel zuinige sensor, of je bent de tel kwijt.
Heb zelf ook wel alkaline gebruikt en die gingen ongeveer een jaar mee. Grootste probleem is echter dat het voltage van alkaline nogal terugloopt bij vorst: vriest het een keer, heb je gelijk geen ontvangst meer.
Anoniem: 62011
Ik heb het toestel 1,5 jaar geleden gekocht en bel nauwelijks en dan heel kort.
De batterijen zijn Ni-MH van het merk HFE met een capaciteit van 700mAh.

Als ik de batterijen uit de telefoon haal zijn ze warm en geven ze allebei 1,5 Volt aan en na een nachtje buiten het toestel beiden 1,36 Volt. Heb er gisteren een setje GP batterijen voor gekocht (650mAh) en de telefoon werkt weer naar behoren.
Mijn vorige draadloze telefoon was een Philips setje en deze had Philips batterijen en die gingen ook na een iets meer dan een jaar kapot. Deze toen vervangen door batterijen van de LIDL en deze werkten tot de set na 4 jaar de geest gaf.
Hoe lang horen dit soort batterijen mee te gaan?
Het is best mogelijk dat die 'luie' cellen weer een stuk beter presteren na een paar rondjes in een goede lader, bijvoorbeeld ontladen met 0,25C en laden met 0,5C.
Jaren, Panasonic DECT set hier doet het ook al jaren met de standaard meegeleverde NiMH's.Hoe lang horen dit soort batterijen mee te gaan?
Zeker als het "gewone" NiMH's (geen LSD) zijn zou het kunnen zijn wat Henk007 zei: continue opgeladen zijn vinden ze ook niet zo leuk. Beter laat je de telefoon dan liggen tot ie leeg is, of doe je hem slechts om de 2-3 dagen in de lader. Het kan natuurlijk ook dat je gewoon pech hebt gehad met de meegeleverde batterijen.
Vraagje: weet iemand wat er eerder was, Duracell Duralock of Duracell ActiveCharge? Bij een outletstore heb ik beiden gezien, Duralock in kartonnetje, 750mAh (AAA) en IIRC made in China. ActiveCharge heb ik meegenomen, plastic blister (jummie), 800mAh (AAA) en Made in Japan. Productiedatum was op allebei nergens te bekennen, maar ik gok dat de ActiveCharge nieuwer is gezien de hogere opgegeven capaciteit?
Neem voor AA en AAA geen risico en gebruik Eneloops! Lees het topic maar door, er staat AFAIK niet één negatieve ervaring ermee.
Misschien dat dat uit accu-technisch oogpunt wel beter is, maar aan de andere kant wil je natuurlijk niet dat je dect er halverwege het gesprek mee ophoudt. En aangezien je niet weet hoe lang het eerstvolgende gesprek duurt, kies ik er toch maar voor om de telefoon volledig opgeladen te houden.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:07:
Zeker als het "gewone" NiMH's (geen LSD) zijn zou het kunnen zijn wat Henk007 zei: continue opgeladen zijn vinden ze ook niet zo leuk. Beter laat je de telefoon dan liggen tot ie leeg is, of doe je hem slechts om de 2-3 dagen in de lader.
Ze lagen daar voor €5 per 4 en ik meen me te herinneren dat Duracell ook gerelabelde Eneloops heeft/had. Gezien de batterijen die ik heb Made in Japan zijn gok ik dat dat bij deze mogelijk ook zo is.Toff schreef op zondag 09 november 2014 @ 02:05:
Ongeacht de type-aanduiding zou ik mijlenver uit de buurt van Duracell blijven. Een hoop marketing en 0,0 kwaliteit. Zelfs "gewone" niet-oplaadbare batterijen van Duracell zijn stukken minder dan welke nonames dan ook. Meerdere keren gingen bij mij Duracells lekken, ruim voordat de houdbaarheidsdatum was verstreken. Heb ik met batterijen van Zeeman nog nooit meegemaakt...
Neem voor AA en AAA geen risico en gebruik Eneloops! Lees het topic maar door, er staat AFAIK niet één negatieve ervaring ermee.
Maar je hebt wel gelijk hoor, zoveel duurder zijn de Eneloops niet.
Dat is waar.grun93 schreef op zondag 09 november 2014 @ 09:22:
[...]
Misschien dat dat uit accu-technisch oogpunt wel beter is, maar aan de andere kant wil je natuurlijk niet dat je dect er halverwege het gesprek mee ophoudt. En aangezien je niet weet hoe lang het eerstvolgende gesprek duurt, kies ik er toch maar voor om de telefoon volledig opgeladen te houden.
[ Voor 19% gewijzigd door Mentalist op 09-11-2014 11:02 ]
Dat is ook niet te doen bij dect telefoons. Wanneer ik de mijne buiten de lader laat liggen, is deze in een dag of 4 leeg. Dan blijf je bezig met handsets opladen, eraf halen en weer opnieuw opladen.grun93 schreef op zondag 09 november 2014 @ 09:22:
[...]
Misschien dat dat uit accu-technisch oogpunt wel beter is, maar aan de andere kant wil je natuurlijk niet dat je dect er halverwege het gesprek mee ophoudt. En aangezien je niet weet hoe lang het eerstvolgende gesprek duurt, kies ik er toch maar voor om de telefoon volledig opgeladen te houden.
_██_
(ಠ_ృ)
http://www.batterijenhuis...oop-2550mah-p-479708.html
Dit adres kan ik iedereen aanraden vanwege snelle levering. De batterijen voldoen prima en lopen nagenoeg niet leeg. Ook bij het fotograferen in burst mode (Canon 7D) houden deze batterijen in de flitser de camera bij. Dit was met mijn vorige (GP 2700 mAh) wel anders. Regelmatig flitst de flitser niet waardoor foto's onderbelicht zijn. Wat mij betreft dus ook prima batterijen voor een dergelijke toepassing
Ik had dezelfde situatie. De GP2700 heb ik laten testen door mijn lader. Ik mocht blij zijn als ze de helft van de capaciteit hadden. De eneloops doen prima hun werk. Sommige zijn al zes jaar oud. Maar doen hun werk meer dan gemiddeld goed.bluecupra schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:47:
Na het lezen van dit topic heb ik voor mijn Canon 430EXII flitser een set Eneloop batterijen besteld via onderstaande webshop:
http://www.batterijenhuis...oop-2550mah-p-479708.html
Dit adres kan ik iedereen aanraden vanwege snelle levering. De batterijen voldoen prima en lopen nagenoeg niet leeg. Ook bij het fotograferen in burst mode (Canon 7D) houden deze batterijen in de flitser de camera bij. Dit was met mijn vorige (GP 2700 mAh) wel anders. Regelmatig flitst de flitser niet waardoor foto's onderbelicht zijn. Wat mij betreft dus ook prima batterijen voor een dergelijke toepassing
Vorige maand alle batterijen door de refresh mode gehaald. Zaten allemaal rond de 1950 Mah. Een enkeling zat op 1880 mah. Die zijn verbannen naar de fietslampjes )
[ Voor 10% gewijzigd door nMad op 09-11-2014 19:05 ]
Waarschijnlijk heb je in dit topic al het slordigheidje in de Maha firmware gelezen, namelijk dat hij default AAA cellen met 1000mA laadt. Dat is echt te veel, meer dan 500mA zou ik zeker niet doen.nMad schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:03:
Ik heb mijn PS-NC1000 lader vervangen door een Maha Powerex MH-C9000.
...
De Eneloops die ik heb, doen het in de m'n flitsers allemaal beter dan het setje GP 2700 dat ik heb.
Moet binnenkort alleen effe wat meer AAA batterijen inkopen... AA ben ik nu redelijk voorzien, maar kom steeds vaker AAA tekort

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De Recyko's zijn wel iets dikker.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
edit: en in mijn DECT-telefoons. Inmiddels de meegeleverde accu's (restcapaciteit 35 mAH...) vervangen door Eneloops.
[ Voor 36% gewijzigd door Toff op 27-02-2015 21:46 ]

Verder ben ik een fan van de http://sk.nkon.nl/tank007-e09-nkon-logo.html omdat groter niet meer praktisch is om altijd bij te hebben en kleiner alleen met (niet herlaadbare) knoopcellen beschikbaar is. Maar in zo'n lampje wil je geen alkaline.
Dus ja, er zijn genoeg redenen om herlaadbare AAA's te hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 10-11-2014 16:42 ]
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Bij de Aldi zojuist 8 Topcraft AAA low-self-discharge NiMH's gekocht voor 4 euro. Ze zitten nu in m'n analyzers om te zien wat de net-uit-de-verpakking lading is.nero355 schreef op maandag 10 november 2014 @ 01:07: ..... Moet binnenkort alleen effe wat meer AAA batterijen inkopen... AA ben ik nu redelijk voorzien, maar kom steeds vaker AAA tekort
Ik zal dit bericht updaten om de resultaten te melden.
Update: ziet er niet slecht uit. Ontladen met 500mA.
4 in mijn BT-C3100 geven 840, 820, 800 en 770 mAh als restlading
4 in mijn MH-C9000 geven 700, 710, 720 en 600 mAh als restlading
(Ik denk dat de BT-C3100 een lagere "leeg" spanning hanteert als de MH-C9000)
[ Voor 31% gewijzigd door joopv op 12-11-2014 11:47 ]
Dit zijn de waardes die ik vond op een Belgisch forum:joopv schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 17:27:
[...]
Bij de Aldi zojuist 8 Topcraft AAA low-self-discharge NiMH's gekocht voor 4 euro. Ze zitten nu in m'n analyzers om te zien wat de net-uit-de-verpakking lading is.
Ik zal dit bericht updaten om de resultaten te melden.
accu 1: 770mAh
accu 2: 797mAh
accu 3: 774mAh
accu 4: 742mAh
http://forum.belgiumdigit...versie-2013-a-444856.html
En dit de waardes in een post op het candlepower forum:
4 AAA cells:
788 mAh, 827 mAh, 769 mAh, 784 mAh (average: 792 mAh, 6.8% below claim)
Prima waardes lijkt me!
[ Voor 13% gewijzigd door nMad op 11-11-2014 19:27 ]
Ik heb ze overal inzitten, van afstandsbedieningen, wekkers en klokjes en weerstation/temperatuurmeters, LED-kaarsjes tot LED-zaklampen, you name it.
Een jaar of wat geleden heb ik de slechte accu in mijn Braun elektrische tandenborstel vervangen voor een Eneloop (moest wel wat solderen) en onlangs mijn Panasonic scheerapparaat waarvan de twee accu's steeds slechter werden. Hier pasten 2 AA Eneloops prima in en werkt weer als de brandweer.
Om ze te laden gebruik ik de Voltcraft IPC-1L (zelfde als de hoog aangeschreven LaCross BC-700) en deze laadt ze met 700 mAh en dat is precies perfect voor de 2000 mAh Eneloops, niet te langzaam, niet te snel. Ook heb ik nog een Charge Manager 2010 professionele lader liggen, maar die gebruik ik voornamelijk voor de Tronic "Ready To Use" 4500 mAh D-cellen van m'n Maglite 3D LED. Heb destijds 6 van die batterijen ooit bij de Lidl gekocht (jaar of 6 geleden) en ze doen het nog steeds goed en de Charge Manager gaf laatst bij een refreshbeurt nog een gemiddelde aan van 4100 mAh per cel, niet slecht voor dat onbekende merk.
Ik had er destijds ook 8 -naar ik meen 2500 mAh- AA's van gekocht, maar die waren bedroevend slecht en was de capaciteit daarvan na een keer gebruik en herladen al meer dan gehalveerd. Ok na refreshen was er nauwelijk nog leven in te krijgen. Des te opvallender dat de D-cellen van hetzelfde merk het nog zo goed doen!
Maar goed, verder alles de deur uit voor Eneloops. Wil niets anders meer.
Hier wat leuke weetjes over de ondertussen legendarische Eneloop batterij: http://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop
16-7-2013: 16x AA XX, 8x AA, 8x AAA
28-12-2013: 8x AA XX, 4x AA
Geen idee waar ze allemaal inzitten of zijn, maar ik heb er weer iets van 24 nodig

Maar ze doen het perfect. Alleen bij een weerstation had ik laatst het idee dat ze niet helemaal genoeg prik gaven.
Dat is het probleem dus met Eneloops, je stopt ze ergens in, en vergeet dan dat daar Eneloops inzitten.Rukapul schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 14:26:
Ik vind die Eneloops wel een dure hobby worden:
Geen idee waar ze allemaal inzitten of zijn, maar ik heb er weer iets van 24 nodig
Ik zit hier met +/- 144 AA''s en 36 AAA's
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
The devil is in the details.
Nickname does not reflect reality
Daar zou ik ook wel interesse in hebben. Bij mij verdwijnen ze soms ook net als sokken in de was. (geen idee, je moet ze hebben maar zijn onvindbaar) Er is nog wel voorraad maar vooral omdat ik m'n Fenix TK41 maar even gestript heb (8xAA)Brad Pitt schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 14:56:
Had gehoopt op een mooie Black Friday 50% off deal maar dat was ijdele hoop
Moet er wel bijzeggen dat ik steeds minimala 4 setjes van 8 'klaar' heb liggen, die gewisseld worden wanneer er in een fototas en/of devices lege cellen zitten.
In mijn fototrolley alleen zitten ook al 3*8 in houders plus 2 flitsers, een batterypack en nog wat andere meuk die het totaal aan Eneloops op 24 brengt, plus nog die 24 reserve in houders.
Ik vind mijn systeem wel makkelijk, al is het misschien een beetje overkill. Maar nooit naar de winkel moeten voor 'n AA, en nooit moeten wachten tot ze geladen zijn is heel aangenaam
Nummeren en setjes bij elkaar houden heb ik helaas nooit gedaan, vond nooit een markering op de cellen die blijvend was. Op de ene of de andere manier kreeg ik die er altijd af.
[ Voor 13% gewijzigd door dodge_911 op 29-11-2014 15:10 ]
Tropicals zijn handig om de boel uit elkaar te houden. Voor de fotografie hobby heb ik vier van die pakjes gekocht, waarmee een deel van de AA-behoefte is afgedekt.Rukapul schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 14:26:
Ik vind die Eneloops wel een dure hobby worden:
Geen idee waar ze allemaal inzitten of zijn, maar ik heb er weer iets van 24 nodigIk houd het nu wel bij de normale variant want de XX is 100% in prijs voor 25% extra capaciteit. Ik twijfel over de tropicals maar die schijnen toch net andere specs te hebben?
Maar ze doen het perfect. Alleen bij een weerstation had ik laatst het idee dat ze niet helemaal genoeg prik gaven.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 01-12-2014 11:28 ]
Nee dat is wat mij betreft naast het verlichtingsaspect een tekortkoming in de maha c9000 lader. Je kunt de laadstroom per kanaal instellen, maar dit blijft niet bewaard waardoor je bij elke laadbeurt de instelling opnieuw moet instellen. Of je moet genoegen nemen met de standaard waarde van 1000mA.sphere schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 18:46:
Kan je op die Maha per batterij type de laadstroom instellen? Anders is het niet geschikt voor alle huisgenoten zal ik maar zeggen, ivm met de 1000mAh voor AAA.
Dit is voor mij reden om stiekem toch te kijken voor een andere lader.
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 29-01-2015 20:05 ]
Ik heb daarvan de Voltcraft variant, die begint op 200, en kan naar 500 en 700mA.Anoniem: 120284 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:04:
LaCrosse BC-xxx / Conrad IPC-x en afgeleiden hebben standaard 200 mAh en uiteraard handmatig op te hogen tot 1000 / 2000
https://www.conrad.nl/nl/...paraat-ipc-1l-201101.html
Anders plak je een sticker op de lader met een 'AAA waarschuwing' en korte instructie hoe de laadstroom gewijzigd kan worden.
De snelladers gebruik ik bijna nooit. Die worden alleen gebruikt in noodgevallen als alle sets batterijen in gebruik zijn. De batterijen worden ook flink warm in de snellader. Het stroom wordt als het ware door de strot gedrukt.
Langzaam laden is gewoon beter voor de batterijen.
Ja, maar als je 7 en 4 bent...nMad schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:09:
Als je een 1000 mAh AAA-batterij per ongeluk eens met 1000 mA oplaadt is dat echt geen ramp. Als je het te vaak doet zal de levensduur iets achteruit gaan.
Anders plak je een sticker op de lader met een 'AAA waarschuwing' en korte instructie hoe de laadstroom gewijzigd kan worden.
Jij laadt dus onder de 0.3C?Blord schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:29:
Ik heb snel laders, de zogenaamde 1 uurs laders en slow laders die 10-12 uur nodig hebben. Ik heb meerdere sets in reserve die opgeladen zijn. Zodra ik de volle batterijen pakt gaat de lege set in de slow lader en laat het gewoon overnacht laden. Volgende dag is die vol en kan meteen in de reserve.
De snelladers gebruik ik bijna nooit. Die worden alleen gebruikt in noodgevallen als alle sets batterijen in gebruik zijn. De batterijen worden ook flink warm in de snellader. Het stroom wordt als het ware door de strot gedrukt.
Ik zit te denken aan:
BC700 8x AA eneloop
BC700 8x AA 4xAAA
Zo'n beetje de beste deals die ik kan vinden met een semi-fatsoenlijke lader die niet je AAA sloopt.
MAHA en andere experts op dit gebied zijn het niet met je eens.Blord schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:29:
http://www.mahaenergy.com/faq-c9000/
Why is it not recommended to charge battery below 0.33C?
When charging below 0.33C (except in BREAK-IN) mode, the batteries may not produce a sufficient end-of-charge signal for the charger to terminate correctly. Although the temperature sensors will safeguard battery overheating, lower charging rate might not cause enough heating in the batteries to trip the sensors.If low charging rate is desired, you should use the BREAK-IN mode. Charging in that mode is terminated by only time (1.6 times battery capacity) and temperature.
Dan is het inderdaad een ander verhaalsphere schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:40:
Ja, maar als je 7 en 4 bent...
Dan zou ik gewoon een simpele lader kopen die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, bijvoorbeeld van Sanyo / Panasonic. De levensduur van de batterijen is dan misschien iets korter, maar zo duur zijn ze nou ook weer niet.
[ Voor 20% gewijzigd door nMad op 30-01-2015 12:46 ]

Zal dat een beetje verglijkbaar zijn met bv Eneloop?
Sjips, vergeet ik daar te kijken. Stom.musicfreak schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 09:27:
Op het forum staan wat ervaringen met de Toshiba's, wisselende ook...
Thnx, ik bestel wel weer Eneloops, dan weet je zeker dat je goed zit.
(ibood en levertijden speelt ook nog mee)
Thuis heb ik een 'normale' no-name snellader van een jaar of 8 oud. Ik heb ook al een tijdje geen nieuwe oplaadbare batterijen gekocht en heb het gevoel (nog niet kunnen meten) dat de kwaliteit van een aantal batterijen behoorlijk achteruit gegaan is.
Zou ik met deze oplader kunnen kijken hoe goed mijn huidige batterijen nog zijn? Ik zit een beetje te twijfelen over de aanschaf van deze lader namelijk; heb ik hem wel echt nodig?
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Da's goed nieuws, want ik kreeg gister mijn pakketje binnen van nkon. Het ging me oorspronkelijk om een Armytek hoofdlamp, maar ik kon het niet laten om ook nog 2 doosjes eneloops er bij te bestellen. Bij aankomst zat er ook nog eens een leuk extraatje in de doosKid Jansen schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:30:
Nog steeds erg onder de indruk van mijn Eneloops. Heb 14 februari 2012 bij Nkon 8x AA Eneloops (HR-3UTGA) besteld en ik heb ze allemaal maar twee keer opgeladen. Ik gebruik ze vooral voor m'n Canon Speedlite 430EX II, maar ik flits niet heel veel. Verder ook nog redelijk veel gebruikt in de Xbox 360 controllers van een huisgenoot. Die dingen verslonden de ene na de andere gewone batterij, maar heb m'n Eneloops er niet één keer opnieuw voor moeten opladen.
Momenteel zijn mijn xbox one controllers echt op standje oorlog oplaadbare batterijen aan het verslinden, dus ik ben benieuwd hoe lang ze met eneloops mee gaan!
Niet echt llang, die dingen vreten gewoon stroom, ik kom geen week door zonder batterijwissel.citruspers schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:48:
[...]
Momenteel zijn mijn xbox one controllers echt op standje oorlog oplaadbare batterijen aan het verslinden, dus ik ben benieuwd hoe lang ze met eneloops mee gaan!
Gisteren met 'n maat 'n ruildeal gedaan voor 8 Eneloop Pro's. Liggen nu in m'n Maha's te pruttelen
Ben benieuwd
Wat ik nu heb liggen is een collectie van verschillende Hema oplaadbare baterijen van verschillende leeftijden dus ik weet wel zeker dat de Eneloops een verbetering worden. Hoeveel verbetering dat precies is valt nog te beziendodge_911 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:23:
[...]
Niet echt llang, die dingen vreten gewoon stroom, ik kom geen week door zonder batterijwissel.
Gisteren met 'n maat 'n ruildeal gedaan voor 8 Eneloop Pro's. Liggen nu in m'n Maha's te pruttelen
Ik voel me trouwens wel een pleb met mijn Hema lader....misschien toch eens m'n Nitecore i2 ook voor NiMH gaan gebruiken.
ik zit zo'n beetje dit forum te lezen en wil nu ook graag goede oplaadbare batterijen
Zelf heb ik nog een Hapé NV70 lader uit 2003 http://www.hape.nl/site/?...e=2&s=detail&qs=&c=2&p=24 met een laadstroom voor AAA: 300mAh, AA:500mAh, C en D:700mAh
Ontlading voor AA,C,D: 400mA, AAA150mA.
Is 500mAh nu echt te weinig om Eneloop 2100mAh en 2550mAh goed op te kunnen laden (had iets begrepen over dat de batterijen dan niet warm genoeg worden) en is de Maha Powerex MH-C9000 lader wel echt een hele verbetering voor mij
Heb namelijk veel batterijen nodig (44xAA!!) dus wil ze wel het beste behandelen
En kan ik nu beter voor een draagbare radio Eneloop 2100mAh nemen of de Eneloop pro 2550mAh?
Als ik kijk naar de tabel dan lijken de Pro zeer snel te "slijten" waardoor ik weer nieuwe moet kopen (wat ik nu juist NIET wil.
Gebruikte een aantal jaren geleden Sony AA 2700mAh waarvan er 6 in de radio moesten en daar kon ik gemiddeld 4 dagen a 8 uur per dag mee doen

4 dagen a 8 uur met 2700mAh is 32 uur met sony's, is 24 uur met gewone eneloops is 3 dagen. Ik heb geen ervaring met de pro's, en ga daar dus verder niets over zeggen. Het grote voordeel is dat in elk geval de gewone Eneloops het ook 3 dagen zullen doen als je ze nu oplaadt en over een jaar gaat gebruiken, die Sony's zullen in zo'n situatie al leeg zijn voor je de radio aanzet. Als je dat niet uitmaakt zou ik ergens de goedkoopste 2700mAh batterijen kopen, low self-discharge is IMHO de reden om Eneloops of Varta Ready2use te kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 07-03-2015 16:51 ]
Of je meer hebt aan "pro's" kan ik niet beoordelen. Zelf zeer tevreden met "gewone" Eneloops (nog nooit een afgedankt, na vele jaren gebruik van grote aantallen), heb ik liever een reserveset bij me dan dat ik zou vertrouwen op de extra capaciteit van die "pro's", maar als bij jou de praktijk is, dat je het met de "pro's" een dag uithoudt en met "gewone" niet, dan is het de meerprijs wellicht waard.
Dat is grappig, want ik heb ook zowel een IPC-1L als een C9000, maar een Eneloop die in de IPC-1L niet meer tot leven kon worden gewekt, leefde helemaal op in de C9000.......Toff schreef op zondag 08 maart 2015 @ 00:54:
@Stabu77: Niks ten nadele van de C9000 (heb hem zelf ook), maar met een IPC-1L (heb zelf ook een IPC-1) c.q. BC700 kan je ook goed uit de voeten. Het komt bij mij zelfs voor, dat de C9000 accu's niet accepteert, waar de IPC-1 er nog wel mee verdergaat. Dit zijn dan weliswaar niet-Eneloops die aan het einde van hun levensduur lijken te zijn, maar met alleen een C9000 kan je ze weggooien, terwijl ze met de IPC-1 nog een tweede leven kunnen hebben in een LED-zaklampje ofzo.
(.....)
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Overigens kan het soms helpen om een zieke accu even in een "domme" lader te zetten. Bij gebrek daaraan kan je eventueel ook een goede accu en wat ijzerdraad (paperclips bv) gebruiken, om er weer wat leven in te krijgen. Helaas zijn dit soort pogingen naar mijn ervaring nooit een echte oplossing. Probleemaccu's vallen vrij snel opnieuw uit en/of hebben slechts een zeer geringe capaciteit. Omdat in een set de slechste accu bepalend is voor de prestaties, gooi ik accu's met problemen steeds makkelijker weg.
Nu wil ik graag een goede lader om te kijken of ze nog goed zijn, en om ze in de toekomst (als ze nog goed zijn) op te laden. Heb ik dan aan de Nitecore D4 genoeg?
en wat is het verschil tussen de Nitecore D4 en de I4?
[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 24-03-2015 08:17 ]
Opzich wel, heb zelf de D4. Deze lader kan echter niet de capaciteit testen van batterijen. Slechte batterijen worden niet geladen, dus je weet alleen of ze slecht of goed zijn, maar niet hoe goed. Persoonlijk boeit mij dit niet zo, heb deze lader alleen gekocht om Li-ion batterijen betrouwbaar te kunnen laden.Waah schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:15:
Ik heb via iBOOD Toshiba batterijen besteld. Nu zouden deze weinig spanning moeten verliezen en direct te gebruiken zijn. Maar bij aankomst waren ze allemaal volledig ontladen.
Nu wil ik graag een goede lader om te kijken of ze nog goed zijn, en om ze in de toekomst (als ze nog goed zijn) op te laden. Heb ik dan aan de Nitecore D4 genoeg?
Verschillende features?
_██_
(ಠ_ృ)
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.