[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 36 ... 58 Laatste
Acties:
  • 581.461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik weet niet wat de bron is van de bovenstaande handleiding, maar laden met een stroom tot 0,5C zal eneloops volgens mij echt niet beschadigen. Ik laad ze soms met 500mA, soms met 1000mA, afhankelijk van de situatie.

edit:
Blijkbaar is Sanyo het met mij eens:
Can I use a "Quick Charger" to charge an eneloop battery?
Though it is possible to charge an eneloop battery in a "Quick Charger", it is not recommended. We recommend charging eneloop batteries in a NiMh charger that is 2 hours or more. Charging eneloop batteries in a "Quick Charger" can reduce the overall life of the battery. It is strongly recommended to use eneloop, GE/Sanyo or Sanyo NiMh battery chargers. We only warrant eneloop if used with an eneloop, GE/Sanyo or Sanyo NiMh battery charger.
bron

[ Voor 59% gewijzigd door Henk007 op 24-05-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dfrenner schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 16:12:
[...]

Wacht even...

"Laden onder een hoeveelheid van 0.3C en meer dan 1.0C is niet aangeraden"
met aantallen bij eneloop 2000MH

"Laden onder een hoeveelheid van 600MA en meer dan 200MA is niet aangeraden"

Dus ik moet onder de 200MA blijven zitten of boven de 600MA?!?!?!
Wat voor logica zit daar achter? Langzamer was toch altijd beter?

Als ik dit moet geloven, ben ik al mijn eneloops aan het verkl*ten :X

Boven de 600MA zit je toch snel in de buurt van een snellader?
1C = 2000mAh, 0.3C = tussen 600 en 700mAh

Bij te langzaam laden (minder dan 0.3C) kan de lader niet goed detecteren wanneer ie moet stoppen.

Bij te snel laden (meer dan 1C) kan de batterij beschadigd raken.

Even voor je beeldvorming: 1C betekent dus in principe dat de batterij vanaf leeg in ongeveer 1 uur opgeladen wordt. Met 0.3C in 3 uur. (Effectief iets meer door verliezen). 3 uur wordt niet opgevat als snelladen.

Schadelijk snelladen is vooral van toepassing op van die laders die in minder dan een uur je batterijen volproppen. (Zie ook de quote van Sanyo hierboven)

Alternatief is dusdanig langzaam laden dat (zelfs al werkt de detectie niet) er geen schade ontstaat. Maar dan zit je dus op laadstromen van <0.1C en zit je dus meer dan 10 uur te wachten tot de boel vol is. Dat is de techniek die de Powerex laders toepassen bij bepaalde speciale laadprogramma's.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In de tijd van domme laders zonder tijdklok (en NiCd cellen) was laden gedurende 14 uur met 0,1C de norm. Met fatsoenlijke 'slimme' laders zal bij goede cellen ook bij een lagere laadstroom het vol zijn correct geconstateerd worden is mijn ervaring. Bij oudere cellen die bijv. al wel eens diepontlading(en) doorgemaakt hadden ging dat op een gegeven moment met ook een oudere lader en 'klassieke' NiMH cellen niet meer goed, bleven ze doorladen en werden ze heet. Dat merk je dan vanzelf wel als dat gebeurt. Hoe hoger de capaciteit van cellen is des te sneller ze slechter worden. Mijn oude 1300mAh NiMH cellen zijn meest beter gebleven dan mijn 1800 of hogere oude cellen.

Al mijn nieuwere LSD cellen (Sanyo Eneloop, GP ReCyKo, Lidl Tronic) laad ik in mijn La Crosse BC-700 gewoonlijk op met de standaard laadstroom van 200mA en dat gaat tot op heden zonder enig probleem. Ik hoef er niet bij te blijven dus het interesseert me niet hoe lang het laden duurt omdat ik toch genoeg cellen heb. Als een set leeg is doe ik er een klaarliggende volle set in (HET grote voordeel van LSD cellen) en dan kunnen de lege opgeladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:48
Even voor de goede orde. Hebben we het nu over laden met 0,1 Ampere of Coulomb per uur? Want laden met 0,1C is iets onzinnigs.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Universal Creations schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:09:
Even voor de goede orde. Hebben we het nu over laden met 0,1 Ampere of Coulomb per uur? Want laden met 0,1C is iets onzinnigs.
Klopt, waar 0,1C wordt geschreven bedoelt men batterijcapaciteit [Ah] / 10
Om de dimensie correct te krijgen moet je nog delen door 1 [h], maar dat wordt gemakshalve vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Henk007 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 16:18:
Ik weet niet wat de bron is van de bovenstaande handleiding, maar laden met een stroom tot 0,5C zal eneloops volgens mij echt niet beschadigen. Ik laad ze soms met 500mA, soms met 1000mA, afhankelijk van de situatie.

edit:
Blijkbaar is Sanyo het met mij eens:

[...]

bron
OK leuk, maar welke Sanyo lader kan je dan het beste kopen om binnen 2 tot 3 uur de boel op te laden dan :?
In dit topic komen de Eneloops vaak genoeg voorbij, maar de laders van Sanyo totaal niet...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
nero355 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:01:
[...]

OK leuk, maar welke Sanyo lader kan je dan het beste kopen om binnen 2 tot 3 uur de boel op te laden dan :?
In dit topic komen de Eneloops vaak genoeg voorbij, maar de laders van Sanyo totaal niet...
Haha, dat is een goeie.
Want de MQR-06 laadt één enkele AA in 75 minuten en twee stuks in 110 minuten, beide dus sneller dan wat ze zelf aanbevelen in de quote van mijn vorige post, met andere woorden deze laadsnelheden zullen de eneloops toch wel kunnen verdragen volgens Sanyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Zag een testje in de consumentengids vandaag. Sanyo Eneloop XX-nogwat kwamen als beste oplaadbare LSD uit de test. Die van de Ikea waren iets minder goed, maar wel veel goedkoper en dus "beste koop".

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Henk007 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:33:
[...]

Haha, dat is een goeie.
Want de MQR-06 laadt één enkele AA in 75 minuten en twee stuks in 110 minuten, beide dus sneller dan wat ze zelf aanbevelen in de quote van mijn vorige post, met andere woorden t
deze laadsnelheden zullen de eneloops toch wel kunnen verdragen volgens Sanyo.
Ik heb de MQR-06 en die houdt zich netjes binnen de gestelde grenzen hoor. De tijden die ze claimen zijn ook niet helemaal correct. Het aantal mAh lasdstroom wel. De MQR-06 is de enige lader die ik zou aanraden van Sanyo, omdat dat de enige is die 4 afzonderlijke laadcircuits heeft. Alle andere hebben er maar 2 (alhoewel er ook een Sanyo lader is die C en D cellen en blokbatterijen kan opladen, maar die heb ik alleen maar op hun site gezien. Heb hem echter nog nooit te koop gezien. Net als de Eneloop C, D en blokcellen die er in zitten op de productfoto)

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier het tabelletje en uitslag van de Consumentenbondtest. Jammer dat de LSD's van Lidl niet ook getest zijn gezien het feit dat hun gewone Alkaline als beste uit de eenmalige batterijentest komen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rXCLZq80qCOprKKWssaX8r1F/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hmmmm zojuist eneloops ontladen en volledig opgeladen met een charge rate van 700ma.
Maar dan kapt hij bij 650 en geeft hij aan "done".

Snapt ik nu gewoon het gebruik van de c9000 niet of heb ik die batterijen gesloopt?
Zij zijn net 2 maanden oud...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die 650 betekent dat ie er 650mAh 'ingestopt' heeft zou dat evt. kunnen zijn om bij snelladen de batterijen niet te beschadigen, wat daarbij makkelijker kan door overladen, door hem niet voor 100% op te laden. Kijk maar eens wat er gebeurt bij lagere laadstromen. Als je ook kunt meten hoeveel er bij het ontladen weer uit komt kun je goed zien wat het effect van de laadsnelheid/laadstroom is op hoe vol de batterijen opgeladen worden. Bij langzaam laden kun je ze gewoonlijk voller krijgen dan bij snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Universal Creations schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:09:
Het is inderdaad een beetje lelijk, maar de 'eenheid' C heeft hier niks te maken met de SI eenheid C (coulomb), maar vertegenwoordigt de Capaciteit van de batterij.

Een batterij van 2000mAh laden op 0.1C betekent laden met een tiende van de capaciteit in mAh als laadstroom in mA, dus met 200mA.

Geen idee wie dat verzonnen heeft, maar zo staat het wel in oa. De handleiding van de Powerex laders.

@dfrenner: stopt hij met weergave van 650mA, of 650mAh? Hij geeft namelijk doorgaans wisselend laadstroom, tijd en hoeveelheid lading weer. Is die 650 niet gewoon de laatste waarde van de laadstroom en niet de hoeveelheid stroom die in de batterij is gestopt?

En hoe had je ze ontladen? 700mA laadstroom voor AA eneloops zou echt geen enkel probleem moeten zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Orion84 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:16:
Het is inderdaad een beetje lelijk, maar de 'eenheid' C heeft hier niks te maken met de SI eenheid C (coulomb), maar vertegenwoordigt de Capaciteit van de batterij.

Een batterij van 2000mAh laden op 0.1C betekent laden met een tiende van de capaciteit in mAh als laadstroom in mA, dus met 200mA.

Geen idee wie dat verzonnen heeft, maar zo staat het wel in oa. De handleiding van de Powerex laders.
Dat is behoorlijk lelijk.... net zoals mAh iets lelijks is in mijn ogen. Wh zou een stuk netter zijn, maar goed. Mensen willen makkelijk kunnen rekenen....
Bedankt voor de opheldering in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Orion84 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:16:

@dfrenner: stopt hij met weergave van 650mA, of 650mAh? Hij geeft namelijk doorgaans wisselend laadstroom, tijd en hoeveelheid lading weer. Is die 650 niet gewoon de laatste waarde van de laadstroom en niet de hoeveelheid stroom die in de batterij is gestopt?

En hoe had je ze ontladen? 700mA laadstroom voor AA eneloops zou echt geen enkel probleem moeten zijn.
Nou, mijn stukje over 0.1C komt gewoon uit de handleiding van de Powerex C9000.
Ik heb nu twee keer een cyclus doorlopen van ontladen met 100MA en laden met 700MA. Hij is zo'n twee dagen bezig geweest en nu geven de batterijen gewoon weer 1950mAh aan...

Ik vind het wel lastig hoor, want eneloops worden vol geleverd (wat ik niet wist), dus ik gooi vrolijk het break-in programma over de eneloops in, met als resultaat na de eerste keer laden 2800mAh, voor 2000mAh eneloops, dat kan toch nooit goed zijn?

Hoe "slim" is de C9000, ik hoor overal lovende verhalen, misschien kan ik er gewoon nog niet goed mee omgaan hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mijn Voltcraft IPC-1l (wat gewoon een BC-700 is) komt meestal tot aan 2100-2200mAh met 2000mAh Eneloops. Geen idee hoe nauwkeurig dat is, maar mij hoor je niet klagen, want het is meer dan op de batterij staat ;) Maar er kan een zekere meetonnauwkeurigheid in zitten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

dfrenner schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:34:
[...]

Nou, mijn stukje over 0.1C komt gewoon uit de handleiding van de Powerex C9000.
Ik heb nu twee keer een cyclus doorlopen van ontladen met 100MA en laden met 700MA. Hij is zo'n twee dagen bezig geweest en nu geven de batterijen gewoon weer 1950mAh aan...

Ik vind het wel lastig hoor, want eneloops worden vol geleverd (wat ik niet wist), dus ik gooi vrolijk het break-in programma over de eneloops in, met als resultaat na de eerste keer laden 2800mAh, voor 2000mAh eneloops, dat kan toch nooit goed zijn?

Hoe "slim" is de C9000, ik hoor overal lovende verhalen, misschien kan ik er gewoon nog niet goed mee omgaan hoor...
De C9000 is niet slim, maar wel goed. Hij heeft een aantal mogelijkheden, maar je moet wel zelf bepalen welke geschikt is voor welke situatie.

Break-in op een paar Eneloops rechtsreeks uit de verpaking is niet erg. Bij break-in gaat de C9000 gewoon dom 16 uur lang staan laden met de een laadstroom gelijk aan 1/10 van de capaciteit in mAh van de batterij. Je moet zelf aangeven wat de capaciteit van de batterij is. Na die 16 uur krijgt de batterij 2 uur rust (of 1 uur, dat weet ik niet meer) en vervolgens wordt hij ontladen met een ontlaadstroom van 2/10 van de capaciteit, todat de batterij een voltage vertoont van 0.95V. Dan wordt er weer gerust, waarna de batterij wederom 16 uur lang geladen wordt met 1/10 van de capaciteit. Aan de hand van de ontlaadcyclus wordt de capaciteit van de batterij bepaald en 1950mAh is prima voor een setje gewone Eneloops.

Het enige wat de C9000 'slim' maakt is dat deze zover een delta V meting doet om het 'vol' zijn van de batterij te meten en ook de temperatuur van de batterij in de gaten houdt. Voor de rest is er niets slims aan. Er zit zelfs een dommigheidje in (vind ik) en dat is dat de lader 'DONE' aangeeft terwijl de batterij eigenlijk nog niet vol is. Na het 'DONE' signaal krijgt de batterij namelijk nog een top-off lading (voor 2 uur) en pas dan is hij echt vol. Volgens mij kon beter in het beeld staan TOP-OFF na de eerste periode en DONE als hij echt klaar is.

Maar ter volledigheid: In de break-in modus is de C9000 gewoon een 'domme' lader en drukt hij gewoon stug 16 uur lang 1/10 van de capciteit aan laadstroom in de batterij (waar overigens reeds nagenoeg volle batterijen prima tegen kunnen als je het niet al te vaak doet).

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 12:34
Hoi,

Paar dagen geleden wilde ik nieuwe oplaadbare batterijen kopen aangezien bijna alle speelgoed van tegenwoordig batterijen nodig heeft.
Op een webshop zag ik toevallig Eneloop staan en heb erop geklikt. Op Tweakers gezocht naar Eneloop en dit draadje gevonden.
Ik wil nu een aantal Eneloops kopen. Echter twijfel ik nu over de lader. Ik heb een simpele NiMH snellader van Duracell: http://www.duracelldirect.nl/pno/cef27eu.html
Snelladers zijn niet goed voor een batterij. De Maha Powerex C9000 lader (http://sk.nkon.nl/maha-po...mh-c9000-charger-xyz.html) is zo te lezen een goede en populaire lader.
Echter kan ik niet opmaken hoe die lader nou werkt. Stekker erin, batterijen erin en wachten totdat lampje groen wordt is geen optie?
M'n vrouw moet er ook mee overweg kunnen en het is moeilijk te verkopen dat ze een programma in moet voeren om een batterij op te laden. Kan iemand me vertellen wat de exacte handelingen zijn om 2 of 4 batterijen van dezelfde type op te laden?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Voor speelgoed zou ik niet zo moeilijk doen met geavanceerde laders die diverse programma's hebben voor testen, break-in, etc. Dat is meer voor als de conditie van je batterijen heel belangrijk is voor fotografeerwerk etc.

Een automatische lader van Sanyo of een ander merk kan ook prima voldoen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Universal Creations schreef op maandag 27 mei 2013 @ 19:16:
Mijn Voltcraft IPC-1l (wat gewoon een BC-700 is) komt meestal tot aan 2100-2200mAh met 2000mAh Eneloops. Geen idee hoe nauwkeurig dat is, maar mij hoor je niet klagen, want het is meer dan op de batterij staat ;) Maar er kan een zekere meetonnauwkeurigheid in zitten uiteraard.
Je verliest natuurlijk altijd wat energie in het laadproces (warmte voornamelijk), dus ondanks dat je lader 2100-2200mAh aan de batterijen heeft 'gevoed' zal de werkelijke capaciteit van de batterij iets lager liggen.

[edit] ik ken die lader niet maar bedenk me net dat als je het over een cyclus programma hebt dat ontlaad en daarmee de capaciteit meet mijn punt onzin is ;)

@Russel88

Je kan met die lader ook 'gewoon' stekker erin doen en de batterijen erin proppen zonder een programma te kiezen. Hij laad dan volgens mij wel redelijk snel (1000mAh dacht ik) maar dat is wel een acceptabel, in tegenstelling tot sommige 'domme' snelladers die imho wel een veel te hoge laadstroom hebben en op zijn minst de levensduur van je eneloops verkorten.

[ Voor 30% gewijzigd door Jay-P op 31-05-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Atomsk schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:00:
Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Voor speelgoed zou ik niet zo moeilijk doen met geavanceerde laders die diverse programma's hebben voor testen, break-in, etc. Dat is meer voor als de conditie van je batterijen heel belangrijk is voor fotografeerwerk etc.

Een automatische lader van Sanyo of een ander merk kan ook prima voldoen.
Ahhhhh ok duidelijk.
De snellader die ik heb (http://www.duracelldirect.nl/pno/cef27eu.html) voldoet deze, of toch apart een simpel Sanyo lader halen. Zoals deze:
http://sk.nkon.nl/maha-po.../sanyo-eneloop-lader.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Russel88 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:52:
M'n vrouw moet er ook mee overweg kunnen en het is moeilijk te verkopen dat ze een programma in moet voeren om een batterij op te laden. Kan iemand me vertellen wat de exacte handelingen zijn om 2 of 4 batterijen van dezelfde type op te laden?

Alvast bedankt.
Als ik jou was zou ik deze La Crosse nemen. Die heb ik ook en die laadt als je hem aanzet en er batterijen in doet met 200mA op. Wil je andere dingen doen moet je inderdaad wat knopjes indrukken maar moeilijk is dat verder ook niet.

Mijn Eneloops (en andere cellen) doen het daar prima op. Zorg dat je genoeg cellen koopt om altijd een paar volle setjes te hebben liggen. Dan is laadsnelheid niet belangrijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

Russel88 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:17:
De snellader die ik heb (http://www.duracelldirect.nl/pno/cef27eu.html) voldoet deze, of toch apart een simpel Sanyo lader halen. Zoals deze:
http://sk.nkon.nl/maha-po.../sanyo-eneloop-lader.html
Die 45min zijn niet zo snel als het lijkt, verder geen probleem. Maar het is een 2-kanaals lader terwijl je voor zover ik weet beter een 4-kanaals lader kan hebben zodat elke batterij apart geladen wordt. Zoek gewoon een goede lader, hoeft helemaal geen sanyo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Bedankt voor alle reacties. Het wordt de RS700. Kan toch iets meer dan m'n snellader en simpel genoeg voor vrouwlief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:20
Ik heb een flitser voor mijn Sony Alpha SLT-57 gekocht.
Het is een Cullmann 40 AF powerzoom. Oorspronkelijk voor de Minolta's.
Er zitten momenteel hele lichte batterijen in. Namelijk philips longlife 1.5 volt. Maar deze voldoen niet.
Want hij moet nu 30 seconden of meer opladen om te flitsen. Dit is niet normaal lijkt me?
Welke batterijen zouden jullie me aanraden? Ik ga de flitser vooral gebruiken op feestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:06

MBV

Als je hem niet vaak gebruikt eneloops, na een jaar in de kast liggen krijgen die mijn Nikon-flitser in 10 sec ready. Als je hem altijd heel intensief gebruikt, en meerdere batterijen per dag, kan je een setje met hogere capaciteit overwegen, moet je ze wel opladen voor gebruik :)
Sowieso kan je het beste oplaadbare batterijen hebben, die kunnen langer een hoog vermogen leveren. De paar keren dat ik uit nood gewone penlites heb gepakt (met uitzondering van speciale foto-alkaline-batterijen) ging de laadtijd na 5x flitsen al omhoog, terwijl dat bij NiMH batterijen pas gebeurt zodra ze bijna leeg zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 09-06-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Als je hem niet vaak gebruikt eneloops, na een jaar in de kast liggen krijgen die mijn Nikon-flitser in 10 sec ready. Als je hem altijd heel intensief gebruikt, en meerdere batterijen per dag, kan je een setje met hogere capaciteit overwegen, moet je ze wel opladen voor gebruik :)
Ik zou de reguliere NiMH hier per definitie afraden. Eén van de voordelen van NiMH-LSD-batterijen (zoals Eneloops) is dat ze een forse ontlaadstroom kunnen leveren. Met anderen woorden, sneller achter elkaar flitsen.

Ik heb dit ooit getest door penlites kort te sluiten. Een gewone NiMH kon iets van 5A leveren. Een Eneloop zat rond de 14-15A en gaf stevige vonken.

zo'n test is overigens zeer slecht voor je batterijen. I do this so you don't have to, don't try this at home.

[ Voor 21% gewijzigd door Mentalist op 10-06-2013 00:33 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 13:48

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

W3ird_N3rd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 23:55:
[...]
zo'n test is overigens zeer slecht voor je batterijen. I do this so you don't have to, don't try this at home.
Bedankt voor de info, ik was al benieuwd naar wat iedereen in flitsers gebruikte maar om info van dit topic te krijgen is misschien nog wel beter dan in het fotografie forum ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 00:26
Afgelopen week helaas mijn Voltcraft IPC-1L opgeblazen. Ik wilde snel even een paar batterijen in de oplader stoppen, stopte de stekker van de adapter erin, zie alles op het display aangaan, denk huh, begin iets te ruiken, zie opeens ook wat rook uit het apparaat kringelen.... Toen was het dus te laat.

Ik bleek de adapter van mijn externe harde schijf aangesloten te hebben (12 V), terwijl de Voltcraft slechts 3 V verwacht uit zijn eigen adapter. Dit staat er ook met duidelijke letters achterop, maar al die adapters zijn natuurlijk van die zwarte blokjes zonder duidelijke merkopdruk oid, dus dat had ik even niet goed gezien.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Dit geldt natuurlijk ook voor de LaCrosse en Technoline varianten van deze lader. Voortaan dus maar een sticker op die adapters gaan plakken, want ik heb er ook al een of twee rondslingeren waarvan ik niet eens meer weet waar ze bijhoren. Blijft jammer dat hiervoor geen beveiliging is ingebouwd en voor alle voltages dezelfde maat plugjes worden gebruikt...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Wesco schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 00:25:
.. maar al die adapters zijn natuurlijk van die zwarte blokjes zonder duidelijke merkopdruk oid..
offtopic
Eén van de grootste ergenissen van alle gebruikers van elektronische apparatuur de laatste decennia.
Vrijwel ieder gezin heeft volgens mij minstens 15 van die adapters in huis.
Zelf schrijf ik op iedere adapter meteen bij ingebruikname de naam van de bijbehorende gadget met een watervaste stift. Wel zwart op zwart, maar onder de juiste hoek prima te lezen ;)
Bij echte twijfelgevallen inderdaad ook nog een sticker erop.
De standaardisatie naar micro-USB voor mobiele telefoons helpt iets, maar is lang niet genoeg.
/off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Dat probleem ken ik helaas maar al te goed, al is er bij mij nog niets kapot gegaan :P De vele adapters hebben wel een voordeel, als ik een elektrische schakeling heb gemaakt, is de kans groot dat ik een geschikte voeding heb liggen daar ik oude adapters altijd bewaar :)

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 19-06-2013 09:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Laatst online: 04-01 14:49
Ik doe al 5 jaar met dezelfde batterijen van verschillende merken en sterktes en ditto oplader(s). Dat begint nu echt te vervelen :')

Vanmorgen dus eindelijk maar eens een setje Eneloop XX + de lader besteld met een los setje batterijen erbij. Hoor toch wel erg positieve verhalen van iedereen die deze batterijen gebruikt, dus ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
[b][message=40501011,noline]Vanmorgen dus eindelijk maar eens een setje Eneloop XX + de lader besteld met een los setje batterijen erbij. Hoor toch wel erg positieve verhalen van iedereen die deze batterijen gebruikt, dus ben benieuwd :)
Afgelopen vrijdag heb ik ze voor het eerste echt serieus getest in mijn 420 EX flitster. Ruim 500 foto's met flitser genomen en de eerste set van 4 Eneloops waren nog niet leeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:23
Dankzij dit mooie topic heb ik een Powerex MH-C9000 lader gekocht met een hele lading Eneloop AA(A) (XX) batterijen.

Eerste wat ik maar eens ben gaan doen is al m'n huidige batterijen testen en dat roept wat vragen op.

Een refresh & charge op de bestaande batterijen geeft ongeveer de volgende resultaten:
#1: 2104mAh (/2500) (2nd run: 2316mAh)
#3: 2007mAh (/2500) (2nd run: 2111mAh)
#2: 1095mAh (/2500) (2nd run: 1307mAh)
#4 930mAh (/2500) (2nd run: 1241mAh)
#14: 1727mAh (/2500)

#15: 1321mAh (/2100mAh)
#5, #6, #7, #8, #9, #10, #16: "HIGH" (/2100mAh)

#11, #12, #13, #17, #18, #19, #20, #21: 776-857mAh (/800mAh)

#22: "HIGH" (/850mAh)
#24, #27: "HIGH" (/750mAh)

Alle batterijen op een na zijn Hema AA/AAA (photo) NiMH batterijen. Ze zijn opgeladen in Hema snellader(s).

Vragen:
1. zijn de batterijen #2, #4, #14 die de helft van de capaciteit hebben nog te fixen door een paar recycle&charge sessies?
2. zijn de batterijen die "HIGH" aangeven nog te redden of moeten die gewoon weg? Op zich zijn ze wel al wat ouder.
3. wat voor een soort batterijen kun je het beste gebruiken in babyfoons/DECT-telefoons die continu NiMH batterijen laden? Kan me niet aan de indruk ontrekken dat een paar van die AAA batterijen nu gaar zijn. Het maffe is dat als ik zo'n "HIGH" batterij erin duw dat het op zich wel werkt.
4. hierboven werd ergens aangegeven dat de Powerex 9000 na het aangeven van "done" nog een "topoff" charge gedurende 2 uur zou doen. Ik ben dat in de documentatie niet tegengekomen echter. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Hema snelladers hebben zowat al mijn accu's vermoord. :(

Antwoorden:
1. Meestal niet, maar een echte tweaker geeft nooit op. ;)
2. Zie onder 1.
3. C9000 is niet heilig ofzo. Als het werkt, gewoon blijven gebruiken.
4. Mijne geeft geen laadstroom meer aan, als hij "done" zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wilde al een tijdje volledig over op oplaadbare batterijen en nu de stap maar eens gezet, mede dankzij dit topic. Net besteld:
  • XTAR VP1 charger
  • Technoline BC-700 oplader
  • 8x Eneloop XX AA 2550 mAh
  • 8x Eneloop XX AAA 950 mAh
Ik had al een lader voor Lithium-Ion accu's, maar dat was een niet al te beste van DX.com. Nu lees ik steeds meer over de mogelijke gevaren van Lithium-Ion batterijen bij verkeerd gebruik en bij slechte laders dat ik een goede heb besteld.

Wat overigens een erg goede site is:

http://www.lygte-info.dk/

Alles wat hij heeft wordt getest (zaklampen, laders, USB laders en batterijen), super handig.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 11:04
Bedankt voor alle info, guys! Ik gebruikte vroeger voor mijn flitser altijd al Eneloops, maar desondanks ben door dit topic toch weer een stukje wijzer geworden. Weer even een paar nieuwe setjes besteld, en meteen ook een andere oplader n.a.v. van wat tips die ik hier heb gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Ik heb ook zojuist wat besteld, was wel nodig met 3 jaar oude gp 2700.
Na 10 minuten al dood in de flitser.
dus 16 eneloops, c9000 lader en een setje sanyo eneloop !

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:40

Wildfire

Joy to the world!

Schaamteloze crosspost uit het "heb je wat nieuws"-topic:

Vandaag gearriveerd: een SkyRC NC2500 batterijlader...

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/SKYRC-NC2500-AA-AAA-NiMH-BlueTooth-Battery-Balance-Charger-Discharger-Analyzer-/00/s/NzAwWDcwMA==/z/MTcAAOxyemBR7QQp/$%28KGrHqJHJBQFHmbMIkUzBR7QQpuzYw~~60_12.JPG

Gekocht via het op GoT welbekende NKON (zie http://sk.nkon.nl/skyrc-nc2500.html) -- bedankt NKON voor de snelle levering!

Lekker uitlezen met m'n Galaxy S4... werkt heerlijk! Hoop alleen dat ze nog een Windows-programma uitbrengen, want de statistieken worden alleen gelogd zolang de app actief is op je smartphone en deze ook in bereik is. Ga je buiten bereik, geen statistieken meer. Sluit je het programma, geen historie dus ook exit statistieken.

M'n PC staat letterlijk een halve meter van de lader, dus als er een Windows-programma voor zou zijn was het helemaal ideaal. Zal de makers wel een mailtje sturen om dit te vragen... zou toch wel moeten kunnen lijkt me :)

-- Edit: het ventilatortje van dit ding blijkt idd een lawaaimakertje te zijn. Slaat op onregelmatige momenten aan voor een paar minuten, stopt dan weer, en dan na een tijdje slaat 'ie wederom aan. Flink irritant geluid maakt het ding, heb al een vervangend 30x30x10mm 5V ventilatortje besteld die heel wat rustiger zou moeten zijn.

-- Edit #2, twee dagen later: whoops... dat moest dus een 30x30x6mm 5V fannetje zijn. Heb nu de behuizing maar gemod waardoor 'ie wel past, een 6mm fannetje zou luidruchtiger geweest zijn, deze 10mm is niet te horen vanuit de kast waar de lader in staat. * Wildfire = happy nu, maar eens een stapel batterijen een behandeling in de NC2500 gaan geven :P

[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 04-10-2013 21:05 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn Eneloops uit 2009 zijn met bosjes tegelijk aan het uitvallen. Sommige worden niet eens meer herkend in de lader, andere hebben nog maar een capaciteit van 500mAh. Maar weer andere doen alsof ze gloednieuw zijn en houden met gemak 2000mAh vast.

Is dit een beetje een normale leeftijd voor een batterij? Vind wel dat er een erg groot verschil zit tussen de batterijen onderling terwijl ik ze allemaal tegelijk heb gekocht ooit (16 stuks) en op dezelfde manier heb gebruikt (alle batterijen zijn continu gewisseld in 3 type apparaten: gamecontrollers, zaklamp en flitser) :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 03-10-2013 08:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rukapul schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:19:
Dankzij dit mooie topic heb ik een Powerex MH-C9000 lader gekocht met een hele lading Eneloop AA(A) (XX) batterijen.

Eerste wat ik maar eens ben gaan doen is al m'n huidige batterijen testen en dat roept wat vragen op.

Een refresh & charge op de bestaande batterijen geeft ongeveer de volgende resultaten:
#1: 2104mAh (/2500) (2nd run: 2316mAh)
#3: 2007mAh (/2500) (2nd run: 2111mAh)
#2: 1095mAh (/2500) (2nd run: 1307mAh)
#4 930mAh (/2500) (2nd run: 1241mAh)
#14: 1727mAh (/2500)

#15: 1321mAh (/2100mAh)
#5, #6, #7, #8, #9, #10, #16: "HIGH" (/2100mAh)

#11, #12, #13, #17, #18, #19, #20, #21: 776-857mAh (/800mAh)

#22: "HIGH" (/850mAh)
#24, #27: "HIGH" (/750mAh)

Alle batterijen op een na zijn Hema AA/AAA (photo) NiMH batterijen. Ze zijn opgeladen in Hema snellader(s).

Vragen:
1. zijn de batterijen #2, #4, #14 die de helft van de capaciteit hebben nog te fixen door een paar recycle&charge sessies?
2. zijn de batterijen die "HIGH" aangeven nog te redden of moeten die gewoon weg? Op zich zijn ze wel al wat ouder.
3. wat voor een soort batterijen kun je het beste gebruiken in babyfoons/DECT-telefoons die continu NiMH batterijen laden? Kan me niet aan de indruk ontrekken dat een paar van die AAA batterijen nu gaar zijn. Het maffe is dat als ik zo'n "HIGH" batterij erin duw dat het op zich wel werkt.
4. hierboven werd ergens aangegeven dat de Powerex 9000 na het aangeven van "done" nog een "topoff" charge gedurende 2 uur zou doen. Ik ben dat in de documentatie niet tegengekomen echter. Kan iemand dat bevestigen?
Ik heb ook de C9000 en een aantal hele oude GP's met 2100 en 2700 mAh, deze gaven nog maar een output van 200mAh.

Na het "break in" programma op de C9000 te draaien kreeg ik ze terug tegen de 2200mAh voor de 2700 mAh GP's. Best een goed resultaat toch, van 200mAh naar 2200mAh... Break in is wel iets van 72 uur bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
dfrenner schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:53:
[...]

Ik heb ook de C9000 en een aantal hele oude GP's met 2100 en 2700 mAh, deze gaven nog maar een output van 200mAh.

Na het "break in" programma op de C9000 te draaien kreeg ik ze terug tegen de 2200mAh voor de 2700 mAh GP's. Best een goed resultaat toch, van 200mAh naar 2200mAh... Break in is wel iets van 72 uur bezig ;)
Dan heb je mazzel. Ik heb er nog een paar gered, maar de meeste heb ik weg kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rukapul schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:44:
Dan heb je mazzel. Ik heb er nog een paar gered, maar de meeste heb ik weg kunnen gooien.
Met break in?
Niet met refresh & analyze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gizz schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:09:
Mijn Eneloops uit 2009 zijn met bosjes tegelijk aan het uitvallen.
Met wat voor laadstroom heb je ze gewoonlijk geladen? Ik ben geen liefhebber van snelladen omdat dit de levensduur wel eens significant zou kunnen verkorten. En zijn ze ooit diepontladen? Of juist veel na geringe ontlading weer bijgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CaptJackSparrow schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:21:
[...]

Met wat voor laadstroom heb je ze gewoonlijk geladen? Ik ben geen liefhebber van snelladen omdat dit de levensduur wel eens significant zou kunnen verkorten. En zijn ze ooit diepontladen? Of juist veel na geringe ontlading weer bijgeladen?
Maximaal 700mAh, meer kan mijn lader ook niet. Ik laad ze op als het apparaat niet meer lekker werkt (bijvoorbeeld de controller van de Wii die aangeeft leeg te zijn, de zaklamp die minder fel wordt, cycletijd van de flitser die opeens lang wordt). Op de flitser na hebben al deze apparaten iets van beveiliging tegen diepontladen, en in de flitser wissel je al je batterijen als ze het nog wel doen maar nieuwe batterijen gewoon veel beter werken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Gizz schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:09:
Mijn Eneloops uit 2009 zijn met bosjes tegelijk aan het uitvallen. Sommige worden niet eens meer herkend in de lader, andere hebben nog maar een capaciteit van 500mAh. Maar weer andere doen alsof ze gloednieuw zijn en houden met gemak 2000mAh vast.
Welke lader gebruik je en heb je de mogelijkheid om te testen met een andere lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voorheen een domme lader van de Hema (één van de eerste NiMH snelladers, maar die deed er met 2000mAh batterijen een uur of 3 over). Tegenwoordig een IPC-1L.

Wat ik nog kan doen is de batterijen die niet herkend worden eerst in de lader van de Hema stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Gizz schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 23:24:
Voorheen een domme lader van de Hema (één van de eerste NiMH snelladers, maar die deed er met 2000mAh batterijen een uur of 3 over). Tegenwoordig een IPC-1L.

Wat ik nog kan doen is de batterijen die niet herkend worden eerst in de lader van de Hema stoppen?
Oei, ik hoop niet dat die Hemalader dezelfde is als degene die al mijn accu's om zeep heeft geholpen...
2000 mAh in 3 uur is trouwens een heel nette manier van laden hoor, @ 700 mA.
Ik heb ook een IPC-1L gebruikt en daarmee dezelfde problemen gehad, dat accu's niet altijd herkend werden. Even in een "domme" lader kan dan inderdaad helpen.
Tegenwoordig gebruik ik een Maha C9000. Als die een accu niet herkent, blijkt het eigenlijk altijd een defect exemplaar te betreffen. Dat is me bij Eneloops nog nooit gebeurd trouwens (heb er zo'n 50-60 in gebruik, meest AA en een paar AAA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:15
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zie nu pas die test van de Consumentenbond. Die natuurlijk de plank weer eens een verschrikkelijk eind mis slaat door alleen naar de capaciteit te kijken.

Ik heb bijna alle soorten LSD's gehad en gebruikt in verschillende apparaten (flitser, zaklamp, divers speelgoed) en de Eneloop springt echt overal met kop en schouders bovenuit.

Er is meer dan alleen capaciteit: De slijtvastheid van Eneloop is veel beter dan de andere merken, alleen de Varta's kwamen in de buurt. GP Recyko is niets meer dan troep, na een halfjaar begonnen ze al flink capaciteit te verliezen. Dat geldt ook voor diverse Aldi/Lidl LSD'tjes. Al mijn Eneloops hebben echter nog een capaciteit tussen de 1800 en 2100 mAh, ook al zijn sommige al 4 jaar in gebruik (gemeten met mijn Powerex C9000 die normaal ook voor het laden wordt gebruikt). Wat heb je aan een hoge capaciteit als die na een paar maanden al gezakt is tot onder de waarde van het slechtst presterende merk?

Er is nog meer dan alleen capaciteit: De maximale ontlaadstroom. Vooral bij gebruik in flitsers belangrijk omdat je flitser sneller weer klaarstaat. De Duracell's hebben een vergelijkbare ontlaadstroom maar zijn toch iets minder slijtvast. Bepaald speelgoed werkt ook veel beter, ik had hier ooit zo'n afstandbedienbare buggy die je kon laten springen en tegen muren oprijden en die was echt veel agressiever op Eneloops dan op elke andere soort batterij :)

Daarnaast heb ik Eneloops weggegeven aan familie en vrienden met de meest uiteenlopende domme laders, maar denk maar niet dat ze kapot gaan... Eneloops FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317721

De titel: "Oplaadbare batterijen"is zo fout als maar zijn kan!

Batterijen zijn NIET oplaadbaar. Of hebben we ook een batterij in de auto? Oplaadbare accu´s zijn het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Anoniem: 317721 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 06:38:

Batterijen zijn NIET oplaadbaar. Of hebben we ook een batterij in de auto? Oplaadbare accu´s zijn het!
Ja, ook in de auto. Alleen in Nederland noemen we dat een accu, maar het is in feite ook een batterij die chemische energie omzet in elektrische (en omgekeerd).
Afbeeldingslocatie: http://preview.turbosquid.com/Preview/2011/09/06__06_00_59/Car_Battery_V3_01.jpgaa771cb9-3dd9-41b1-9780-34be53f30d6aLarge.jpg
Wikipedia: Battery (electricity)

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gizz schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:27:
[...]

Maximaal 700mAh, meer kan mijn lader ook niet.
Snelladen is vooral een marketing/verkoopargument. Als je genoeg cellen hebt en lege gewoon door klaarliggende volle vervangt dan interesseert het niet/nauwelijks hoe snel de lege geladen worden. Vroeger was met 500mAh NiCd cellen 14 uur laden met 0,1C (50mA) de norm. Nu laad ik ook met de laagste laadstroom op die bij Mijn LaCrosse 200mA is wat ook 0,1C is met 2000mAh cellen.

700mA laadstroom is dus 3,5 maal zo veel en is snelladen en vind ik persoonlijk ongewenst. Ik ben er bij lange na niet gerust op dat je daarmee de levensduur van je cellen niet (fors) verkort en er de capaciteit veel te snel mee doet afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb altijd begrepen dat je pas bij meer dan 1C echt onverstandig bezig bent. Sterker nog: je hebt minstens 0,3C nodig om überhaupt de laad-detectie fatsoenlijk te laten werken. Bij minder dan 0,3C kan de lader niet detecteren of een cel vol is en dat is dus ook niet ideaal (al is het ook niet per se direct schadelijk als je het over echt lage laadstromen hebt).

De handleiding van mijn 'slimme' lader adviseert ook om tussen 0,3 en 1C te laden. 0,1C wordt enkel gebruikt in de speciale herstelprogramma's, waar de laad-detectie juist ongewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 04:26
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:41:
Nu laad ik ook met de laagste laadstroom op die bij Mijn LaCrosse 200mA is wat ook 0,1C is met 2000mAh cellen.

700mA laadstroom is dus 3,5 maal zo veel en is snelladen en vind ik persoonlijk ongewenst.
Dat ben je bijna drie uur aan het laden om een cel van 2000mAh vol te krijgen. Ik dacht dat snelladen een laadtijd van maximaal een uur of minder betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die vol-detectie gaat prima bij 0,1C (bij 'gezonde' cellen). En snelladen is over de jaren een glijdend begrip geworden. Vroeger was 3 uur al heel snel maar men is dat snelladen steeds verder gaan opvoeren. Vergelijk maar met de megapixelrace.

Marketing doet alleen aan meer=beter. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289407

Iemand die toevallig de merkloze variant van de EN-EL-15 wil kopen (nikonD700,D7000,D800 etc) zou ik eerst goed nagaan of deze van dezelfde kwaliteit zijn als de originele. Mijn merkloze accu's die ik bij de accushop had gekocht hadden ongeveer 20% van de capaciteit (in de praktijk kwa aantal foto's) van de originele waarbij één er al vrij snel mee ophield. Daarnaast zie ik dat de prijs van de originele variëren tussen de 50 en 100 euro wat de goedkoopste aanbieder slechts 10 euro duurder maakt dan de merkloze.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 289407 op 04-10-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Ik heb gisteren for shits and giggles een setje AA en AAA Ikea Ladda Ready To Use meegenomen, om eens te testen.
Beide setjes in een Maha C-9000 gedropt en ontladen. 500 mA voor de AA's en 200 mA voor de AAA's.
Na 4 uur kwamen de AA's er best goed uit, gemiddelde restcapaciteit zat rond de 1680 mA.
Bij de AAA's helaas minder : 2 stuks zaten rond de 500 mA, de 2 andere haalden de 200 mA niet eens.
Voor de gein de AAA's eens herladen in een Voltcraft IPC-1L, die ze toch volkreeg. Discharge daarna bevestigde dit.
Al bij al valt me dit niet tegen van Ikea, toch niet voor die prijs. Blijft natuurlijk wel afwachten hoelang ze het goed blijven doen...

Wel nog even de hilarische laadvoorschriften. Voor de
AA'S : 200 mA in 15 hours
AAA's : 75 mA in 15 hours
Maar ik denk dat hun lader net die tijden en amperages aanhoudt.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 317721 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 06:38:
Een batterij is een elektrochemische cel en oplaadbaar betekent dat het chemische proces omgedraaid kan worden door een spanning aan te brengen op de chemische cel.
Dat dit officieel accu heet, wil niet zeggen dat de term "oplaadbare batterij" natuurwetenschappelijk incorrect is. Andersom worden het veel meer fouten gemaakt. Neem bijvoorbeeld het woord "gewicht" wat in de Nederlands taal vaak volledig verkeerd gebruikt wordt (als massa).

Maar bedankt voor het zeer constructieve bericht waarmee ons forum nu verrijkt is.
Maak in het vervolg een "Topic Report" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 00:26
Even een tip: bij http://sk.nkon.nl betaal je tot eind oktober geen verzendkosten, dat is toch wel de moeite waard bij het bestellen van een lader of een pakketje batterijen.

En ze hebben toch al goede prijzen, dus voor mij een mooi moment om mijn opgeblazen Voltcraft IPC-1L te vervangen (verkeerde adapter gebruikt :'( , 12v in plaats van 3v) en nog wat Eneloops aan te vullen.

Ik denk dat het een http://sk.nkon.nl/technoline-bc-700.html (is gelijk aan de Voltcraft en La Crosse BC-700) wordt of misschien een http://sk.nkon.nl/maha-po...line-bc-1000-charger.html . Die adapters om een AA batterij in een C of D cell om te toveren lijken mij wel handig voor dat kinderspeelgoed hier...

[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 25-10-2013 15:27 . Reden: Link gemaakt ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:22
Inhakend op bovenstaande tip (de mail had ik ook ontvangen.) Heeft iemand ervaring met de "imax b6" http://sk.nkon.nl/maha-po...max-b6-hobby-charger.html ? Ik ben met name nieuwsgierig naar de resultaten van de balanceer aansluiting.

Ik heb reeds een "imax b6" die zogenaamd orgineel zou moeten zijn, maar de balanceer aansluiting laat na het laden keurig 4,20 - 4,20 - 4,20 zien. Meet je dit echter na met een multimeter of lipo checker dan kom ik op geheel andere waarden (4,11 - 4,18 - 4,20)

Ik ben best bereid nogmaals een imax b6 aan te schaffen, maar vraag me af of ik niet weer een dergelijke miskleun koop.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Bedankt voor de tip, nu overweeg ik de http://sk.nkon.nl/maha-po...-pro1-geniux-charger.html (gelijk aan Maha Powerex C9000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik heb die Memorex Pro1 geniux (Maha kloon/rebadge) nu een paar maanden in bezit en ben erg tevreden. Hij vervangt mijn Voltcraft IPC-1 die af en toe raar doet.
Klein minpuntje vind ik de default laadstroom (als je batterijen erin gooit en niets instelt), die is namelijk 1000mA, zowel voor AA als voor AAA, zeker voor die laatste is dat echt te hoog imo.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 26-10-2013 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
nsa1984 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:01:
Inhakend op bovenstaande tip (de mail had ik ook ontvangen.) Heeft iemand ervaring met de "imax b6" http://sk.nkon.nl/maha-po...max-b6-hobby-charger.html ? Ik ben met name nieuwsgierig naar de resultaten van de balanceer aansluiting.

Ik heb reeds een "imax b6" die zogenaamd orgineel zou moeten zijn, maar de balanceer aansluiting laat na het laden keurig 4,20 - 4,20 - 4,20 zien. Meet je dit echter na met een multimeter of lipo checker dan kom ik op geheel andere waarden (4,11 - 4,18 - 4,20)

Ik ben best bereid nogmaals een imax b6 aan te schaffen, maar vraag me af of ik niet weer een dergelijke miskleun koop.
Ik wil niet claimen enige expertise te hebben op dit gebied, maar een afwijking van net 2% is voor zaken als dit over het algemeen vrij netjes. Waarschijnlijk heeft je multimeter al een fout van meer dan 1% (zie de handleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik heb de Memorex besteld, ben beniewd. :)

Ook leuk om te weten: de NiMH-LSD batterijen van de Lidl (iirc eerder besproken hier) zijn 31 oktober weer verkrijgbaar. €3,99 voor 4xAA/AAA of 2xC/D of 1x9V. Ik overweeg het 9V blokje, 9V NiMH-LSD zie je sowieso weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Ik ben overgestapt op Eneloop batterijen met de bijbehorende nacht lader. Nu schakelt deze lader zichzelf uit na 16 uur laden, maar volgens de datasheet moeten de batterijen 6/7 uur geladen worden. Maakt het wat uit als ze er 16 uur inzitten? Is het dus niet slecht voor de batterijen? Want volgens mij kijkt de lader niet of de batterijen vol zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
De laadstroom zal zo'n 150 mA bedragen, bij 16 uur laden. Ik denk dat Eneloops wel tegen een mogelijk iets te lange lading met zo'n stroompje zullen kunnen.
Probeer het eens en voel af en toe of ze warm worden. Meer dan "handwarm" zouden ze niet mogen worden, als ze sowieso al warm worden bij 150 mA. Worden ze tegen het eind relatief flink warmer dan in de eerste uren, dan zou dat een indicatie kunnen zijn dat de cellen het zwaar hebben, maar nogmaals, ik verwacht geen problemen.
Iets anders is dat intelligente laders leuker zijn, liefst met veel opties en schermpjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

16*150mAh=2400mAh..Eneloops moeten 2000mAh op kunnen nemen, maar ik vraag me af of we van die 2400mAh niet nog de verliezen aan warmte af moeten trekken.

Volgens mij neemt de stroom ook af tegen het einde omdat het voltage van de lader dan ongeveer gelijk komt te liggen aan het voltage van de batterij. Er gaat dan afaik een minder grote stroom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als je een break-in doet met een lader als de C9000 dan laadt 'ie 16 uur lang met 200mA. Zijn m'n batterijen ook nog niet van stukgegaan. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
W3ird_N3rd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:23:
16*150mAh=2400mAh..Eneloops moeten 2000mAh op kunnen nemen, maar ik vraag me af of we van die 2400mAh niet nog de verliezen aan warmte af moeten trekken.

Volgens mij neemt de stroom ook af tegen het einde omdat het voltage van de lader dan ongeveer gelijk komt te liggen aan het voltage van de batterij. Er gaat dan afaik een minder grote stroom lopen.
Nee, het regelcircuit in een batterijlader verhoogt de laadspanning zodanig dat de stroom constant blijft.
Laadstromen in de ordegrootte van 0,1C (200mA bij nominale capaciteit 2000mAh) kunnen deze NiMH-cellen makkelijk verdragen, ook voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wesco schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:26:
Even een tip: bij http://sk.nkon.nl betaal je tot eind oktober geen verzendkosten, dat is toch wel de moeite waard bij het bestellen van een lader of een pakketje batterijen.
Oktober eindigt daar blijkbaar vroeger dan bij mij.

Ik zat te wachten of artikelen die ik ook wou bestellen maar niet in voorraad waren weer in voorraad zouden komen voor het einde van de maand maar toen dat vandaag niet het geval bleek wou ik dan maar bestellen wat wel voorradig was.

Blijkt dat de gratis verzending al verwijderd is.

Dan bestel ik maar niets. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:30:
[...]

Oktober eindigt daar blijkbaar vroeger dan bij mij.
Het verzenden is gratis omdat nkon nog hopen met guldenzegels overhad.

Zoals op de site staat: voor 4 uur besteld, vandaag verzonden.. En het is 4 uur geweest. Morgen zijn de guldenzegels waardeloos.
Ik zat te wachten of artikelen die ik ook wou bestellen maar niet in voorraad waren weer in voorraad zouden komen voor het einde van de maand maar toen dat vandaag niet het geval bleek wou ik dan maar bestellen wat wel voorradig was.
Had je even moeten vragen, ik vroeg het ook voor een paar dingen, snel antwoord, maar de voorraad komt pas over 1-2 weken, dus te laat voor de actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En jij denkt dat morgen PostNL poststukken met die zegels niet meer bezorgt? Ze moeten niet zeuren. Er is voor die dienst betaald in het verleden en dan moeten ze die leveren ook. Alsof je een briefje van 50 euri uit de muur tapt met een vervaldatum erop. En als ze er een briefje bij durven te doen of ik even 'strafport' wil komen betalen dan mag je één keer raden wat er met dat briefje gebeurt. ;)

En eind oktober is eind oktober. Dan had het anders geformuleerd moeten worden. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:46:
Ze moeten niet zeuren. Er is voor die dienst betaald in het verleden en dan moeten ze die leveren ook. Alsof je een briefje van 50 euri uit de muur tapt met een vervaldatum erop.
Volledig offtopic hier, maar je moest eens weten hoeveel munten en bankbiljetten uit de hele wereld ik in mijn verzameling heb, die nominaal volledig waardeloos zijn.
Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld Duitsland, daar kun je DM bankbiljetten en munten nog tot in de eeuwigheid omruilen voor euro's. Je kunt bij een filiaal van de Bundesbank op iedere willekeurige werkdag binnenlopen en je ziet daar een wachtruimte vol met mensen met potten en zakjes vol DM-muntgeld, echt bizar 13 jaar na de introductie van de €.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 31-10-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Niks bizars aan. Zo hoort het. Dat is wat mij betreft de norm. Dat zovelen het fout doen maakt het niet minder fout. Het is in feite gewoon ordinaire diefstal. Je neemt wel geld aan maar levert er niets voor terug.

Het zou me niet eens verbazen als er wetten bestaan volgens welke dit illegaal is. Als die er niet zijn zouden ze er wat mij betreft moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 21:59

DvE

ORA-00000

Tja bij ons kan je Gulden munten ook niet meer inruilen voor euro's (biljetten tot 2032).

Gelukkig heb ik nog wel gebruik kunnen maken van de gratis verzendactie van nkon: een Memorex Pro1 Geniux lader met 20 aaa eneloops 10% korting bij de lader. Moet toch wat voor m'n legotreinen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:46:
En jij denkt dat morgen PostNL poststukken met die zegels niet meer bezorgt? Ze moeten niet zeuren.
Een pakket met guldenzegels (ja, dat kan: heel veel plakken, dan drukken ze er bij de balie van het postagentschap een 3S-trackcode op) gaat sowieso niet meer lukken want die zal het postagentschap gewoon niet meer accepteren.

Briefpost krijg je er heel misschien nog doorheen (omdat postNL ook niet met 100% zekerheid vast kan stellen wanneer een poststuk binnenkwam, ze weten ook niet wat er voor 1 november maar na de buslichting is gepost) maar ik gok dat ze de briefpost met guldenzegels binnenkort ook gewoon retour afzender dumpen.
Er is voor die dienst betaald in het verleden en dan moeten ze die leveren ook. Alsof je een briefje van 50 euri uit de muur tapt met een vervaldatum erop. En als ze er een briefje bij durven te doen of ik even 'strafport' wil komen betalen dan mag je één keer raden wat er met dat briefje gebeurt. ;)
Genegeerde strafportbriefjes krijgen normaliter geen vervolg, voor het verschuldigde bedrag is het te kostbaar om er achteraan te gaan. (tevens is het juridisch mogelijk niet afdwingbaar, want jij hebt niet om een poststuk zonder geldige zegels gevraagd - anders kan ik iedereen die ik niet mag ongefrankeerde lege enveloppen gaan sturen om ze te pesten met strafport)
En eind oktober is eind oktober. Dan had het anders geformuleerd moeten worden. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de verkopende partij.
"eind" is toch ook een vrij losse term.

27 oktober is ook eind oktober. Er stond niet heel oktober of "tot november".

Met de achtergrond van de guldenzegels in het achterhoofd had ik me toen ik de actie zag al bedacht dat hij niet tot 1 november 00:00 zou duren, want dan zou nkon zijn guldenzegels niet meer kunnen gebruiken.
CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:20:
Niks bizars aan. Zo hoort het. Dat is wat mij betreft de norm.
Het bizarre in de ogen van Henk007 was volgens mij dat 13 jaar later er nog zoveel mensen zijn die potten met muntgeld komen brengen. Dat vind ik ook vrij bijzonder, ik zou denken dat bijna niemand nu nog een substantiële hoeveelheid DM heeft, maar blijkbaar valt dat mee.
Dat zovelen het fout doen maakt het niet minder fout. Het is in feite gewoon ordinaire diefstal. Je neemt wel geld aan maar levert er niets voor terug.

Het zou me niet eens verbazen als er wetten bestaan volgens welke dit illegaal is. Als die er niet zijn zouden ze er wat mij betreft moeten komen.
Die zijn er niet. Ook waardebonnen verlopen vaak.
DvE schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:16:
Tja bij ons kan je Gulden munten ook niet meer inruilen voor euro's (biljetten tot 2032).

Gelukkig heb ik nog wel gebruik kunnen maken van de gratis verzendactie van nkon: een Memorex Pro1 Geniux lader met 20 aaa eneloops 10% korting bij de lader. Moet toch wat voor m'n legotreinen :)
Owwww ik had vroeger ook een legotrein.. Memories. O+

Die van mij had alleen wel een adapter, deze: http://www.sjbaker.org/steve/lego/laser_scanner/C4_640.jpg.

Ik heb ook de Geniux, en nog een Tank007 E09 (AAA flashlight, erg mooi!) en een Tank007 TK568 (AA flashlight), die verwacht ik morgen. Drie losse bestellingen ook nog, de E09 viel me pas op toen ik de Geniux al besteld had en over de TK568 wou ik nog even nadenken. Had jij ook moeten doen Sparrow, het verzenden was toch gratis en nkon is alleen maar blij als ie van zijn zegels af is. ;)

Ik vrees dat hij er nog veel heeft: 830 euro aan eurozegels voor €373,62.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 31-10-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

W3ird_N3rd schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 21:06:

"eind" is toch ook een vrij losse term.
Hoe moeilijk was het geweest om dan bijv. "Tot en met 30 oktober" te zeggen? Of "Geldig voor bestellingen geplaatst vóór 14:00 op 31 oktober".

Eind oktober zal zonder nadere specificatie normaliter geïnterpreteerd worden als vóór 1-11-2013 0:00uur. Als de datum dus nog 31-10-2013 is op welk tijdstip dan ook.

De klant moet er niet op hoeven letten wat de webwinkel er voor verzendpraktijken op na houdt en dan zelf gaan deduceren dat het dan maar tot een bepaalde tijd geldt. Dat is gewoon vreselijk onhandig en dat kan voorkomen worden door de looptijd van de actie simpelweg accurater te omschrijven.

Dat was een héle kleine moeite geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Tja, op zich wel, maar het is bekend dat acties wel eens iets eerder of later stoppen dan aangegeven. Soms kan je twee uur na het aflopen van een aanbieding toch nog bestellen, maar dan hoor je niemand klagen. :P

"eind" was mogelijk ook aangegeven omdat nkon mogelijk door de guldenzegels heen was geweest op een bepaald moment, in dat geval zou de actie ook opgeschort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Daarvoor geldt hetzelfde. Vermeldt het correct zodat iedereen precies weet waar men aan toe is.

Doodsimpel... en er is maar één betrokken partij die dat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Je hebt je punt nu kunnen maken en klaar ermee. Dit is geen topics voor shopreviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Vanaf 13 november bij de Aldi: 8xAAA of 4xAA LSD voor €3,99.

Ik heb ze van de vorige actie en volgens mij is het heel redelijk spul, alleen over de lange termijn kan ik nog weinig zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
W3ird_N3rd schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:08:
Vanaf 13 november bij de Aldi: 8xAAA of 4xAA LSD voor €3,99.

Ik heb ze van de vorige actie en volgens mij is het heel redelijk spul, alleen over de lange termijn kan ik nog weinig zeggen.
Heb die batterijen ongeveer een jaar in gebruik in een radiootje.

Heb ze getest met mijn powerex lader. Diegene die ik heb staat op 2300mAh.

Die ik getest had lagen tussen de 1900 en 2000 mAh. Ik heb ze een tijdje terug nog getest en ik dacht dat er nog iets van 1700 overgebleven was. Ik zal er zo is een aantal opnieuw testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Da's best netjes. Die 2300 is sowieso larie natuurlijk, daar moet je eigenlijk niet al te serieus naar kijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Heb er 2 gemeten toen ze nieuw waren heb ik een break-in gedaan er daar kwamen uit.

1971 en 1885mAh

Net een Refresh analyze gedaan

1773 en 1756 mAh

Dat na ca een jaar. Laad ze trouwens altijd met 1000mA op.
Opzich niet slecht voor een batterij van een euro. :)

Zeker als je het met die bagger van de lidl vergelijkt die ook een euro per stuk kosten.

Staat 2500 op maar das eerder 1500 en wat nog erger is als je die een tijdje laat liggen ken je ze net zo goed weg knikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:45
Zouden jullie mij willen helpen?
Ik heb een voltcraft IPC-1L lader en ik heb hier 8 adapters voor me liggen, kan iemand van jullie een foto posten van de goede adapter of de waardes?
zodat ik niet de verkeerde gebruik. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:01
thefxr schreef op zondag 22 december 2013 @ 16:26:
Ik heb een voltcraft IPC-1L lader en ik heb hier 8 adapters voor me liggen, kan iemand van jullie een foto posten van de goede adapter of de waardes?
Op die van mij staat:
Ktec
Model: KSAF.....
Output: +3.0V - 2.8A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Let vooral op de 3V. maximum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
thefxr schreef op zondag 22 december 2013 @ 16:26:
Niet van mezelf, ik heb de IPC-1, maar hier een online plaatje:
http://pixinfo.com/img/a/...L/IPC-1L_adapter_800d.jpg

Tip:
Henk007 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 22-12-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:45
yess,bedankt allemaal, ik heb de Ktec adapter gevonden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vandaag met behulp van de tips op het net inderdaad een reeds in onze batterij recycle bak geworpen eneloop AA weer tot leven gewekt.
Tevens 3 AAA eneloop batterijen die ook "NULL"aangaven weer een schop gegeven met een domme lader en ook deze laden weer netjes op.

Maar uiteraard wil ik voorkomen dat ze zo diep ontladen.

Nu heb ik de 3 AAA batterijen uit een LED lamp gehaald die bij beweging de trap verlicht. Klaarblijkelijk kent deze geen diep ontlaad protectie en perst simpelweg het leven uit de batterijen.

Is er iemand die kan helpen om zelf zo'n protectie te bouwen? Zeg maar een schema hiervoor kent of heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Wat ik doe (maar niet ieder lampje zal zo werken) is de batterijen asap opladen wanneer de lamp iets minder helder begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Work-around ideetje: 2 met veel capaciteit en 1 met minder capaciteit combineren? Met wat mazzel wordt dan slechts 1 diep ontladen (de goedkope) in plaats van alle 3. Dan hoef je maar die ene te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:53:
Wat ik doe (maar niet ieder lampje zal zo werken) is de batterijen asap opladen wanneer de lamp iets minder helder begint te worden.
Zal er eens op letten of ze bij mij ook zwakker gaan branden. Thx voor de tip! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:01:
Work-around ideetje: 2 met veel capaciteit en 1 met minder capaciteit combineren? Met wat mazzel wordt dan slechts 1 diep ontladen (de goedkope) in plaats van alle 3. Dan hoef je maar die ene te fixen.
Zou ook kunnen, maar of ik er nu 1 of drie moet fixen. Dat gaat in ene keer zo'n domme oplader in voor 2 minuten en ze zijn alle drie gedefibrilleerd :D Heb liever dat ze helemaal niet in deze staat terecht komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Rukapul schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:01:
Hmm.. Gaan de opgeladen batterijen dan niet gewoon de lege laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Henk007 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:47:
Ik heb die Memorex Pro1 geniux (Maha kloon/rebadge) nu een paar maanden in bezit en ben erg tevreden. Hij vervangt mijn Voltcraft IPC-1 die af en toe raar doet.
Klein minpuntje vind ik de default laadstroom (als je batterijen erin gooit en niets instelt), die is namelijk 1000mA, zowel voor AA als voor AAA, zeker voor die laatste is dat echt te hoog imo.
Ik heb ook de Geniux (MH-C9000). Mijn vraag is, kan die lichtbak uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik denk het niet zonder het ding open te maken en te gaan modden. Mij stoort het niet, de oplader staat namelijk niet naast mijn bed. Theoretisch zou de firmware misschien aan te passen zijn, maar dat vereist erg specialistische kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benxx
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-04 13:29
Vorige week m'n MH-C900 gekregen, even batterijen refresh en analyse gedaan en me rot geschrokken. Veel batterijen geven een HIGH, bij sommigen gaat het lcd scherm gewoon uit en kom je in het beginscherm terecht. Er zitten toch een paar weinig gebruikte (wellicht daardoor) GP2500 en Duracel 2650 batterijen tussen. Gelukkig heb er er meteen 8 eneloops bij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hier ook zoiets, maar dan met Aldi Topcraft batterijen. Die ouwe rode (non-LSD).

Je kan nog break-in proberen. En als dat niet werkt eerst discharge en dan break-in.

Bij mijn Topcrafts lukt niets meer. Vuilbak vrees ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 20-03-2014 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59

4POX

Everybody is wired

Batterijen die bij mij high geven sluit ik 10 seconde kort met een gezonde batterij. Je hebt een grote kans dat de c9000 daarna geen high waarschuwing meer geeft. Nu de break-in uitvoeren.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 36 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.