Klopt. En het is ook een handige schemerlamp.A_K schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:02:
De C9000 heeft een hoog gadget gehalte.
http://sk.nkon.nl/sanyo-eneloop-lader.html +Crescendo schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:14:
Ik heb min of meer dezelfde vraag als pelt. Ik heb ook een Xbox controller, maar dan voor de PC, AA.. Tevens heb ik een draadloze muis die aaa slikt. Ik ben op zoek naar een pakketje met Eneloops AA en AAA en een goede degelijke lader. Kan iemand mij een pakketje aanbevelen? Het liefst 4 AA en 4 AAA batterijen, zodat ik resverve heb als er 1 setje van in gebruik is.
Edit: De Maha Powerex MH-C9000 lijkt mij ( en zoals ik hier teruglees, jullie ook) een uitstekende lader, maar is dit niet beetje overkill als je enkel AA en AAA batterijen hebt, en niet in grote getalen?
http://sk.nkon.nl/4-aaa-e...-batterijen-hr-4utga.html
en klaar ben je voor ruim € 25 (incl. verzendkosten) !
Opel Ampera-e (2020)
Top bedankt
. Had niet gezien dat deze lader zowel AA als AAA pakt. Is die glitteruitvoering goedkoper, dan normaal? Of is dat juist iets 'speciaals'?
Want ik bedoel, anders kunnen deze ook.
http://sk.nkon.nl/4-aaa-eneloop-batterijen-hr-4utga.html
Want ik bedoel, anders kunnen deze ook.
http://sk.nkon.nl/4-aaa-eneloop-batterijen-hr-4utga.html
[ Voor 25% gewijzigd door Crescendo op 19-10-2012 16:42 ]
Die glitter-uitvoering is iets goedkoper en komt in een handig plastic doosje.
De door jou gelinkte gewone versie komt denk ik zonder doosje, en is momenteel ook niet op voorraad...
De door jou gelinkte gewone versie komt denk ik zonder doosje, en is momenteel ook niet op voorraad...

Opel Ampera-e (2020)
Die permanente displayverlichting van de Maha C9000 is inderdaad behoorlijk irritant, maar wel fijn bij het aflezen. Voor 's nachts leg ik er meestal een boekje over.grun93 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:33:
[...]
Klopt. En het is ook een handige schemerlamp.Serieus, dat permanente licht had voor mij niet gehoeven.
Het apparaat is ook veel groter dan je zou denken a.d.h.v. de plaatjes. Hij ziet er hetzelfde uit als de BC900 enzo, maar hij is tweemaal zo groot!
Door alle mogelijkheden is het instellen wel iets omslachtiger dan bij eenvoudiger toestellen, maar het went snel en je krijgt er wel iets voor terug. Een paar accu's die ik, op grond van resultaten met een andere lader, als "matig" had aangemerkt, bleken na testen met de Maha C9000 juist de beste te zijn.
Wie maar een paar accu's heeft, kan beter af en toe gewoon nieuwe kopen, maar als je veel accu's hebt, dan is de Maha ideaal om ze te beheren.
Nee, hoezo? Het ding staat vaak in de huiskamer en ik heb er een hekel aan als voorbijgangers de hele nacht licht zien branden.Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 04:18:
Student? Ofwel: leven in 1 ruimte, dus acculader in je 'slaapkamer'?
Verwijderd
Omdat ik (en ik gok veel anderen) een hekel hebben aan licht in de slaapkamer 's nachts. Licht in de rest van het huis kan me weinig schelen.Toff schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:25:
[...]
Nee, hoezo? Het ding staat vaak in de huiskamer en ik heb er een hekel aan als voorbijgangers de hele nacht licht zien branden.
En ik kwam op student vanwege de woonplaats in je profiel; gewoon een gokje.
Ik zag vorige week bij de Aldi nog een paar pakjes met 8xAAA Topcraft ready-to-use batterijen voor €4,99. Restant dus aangezien er niet veel lag. Heb de helft meegenomen.
De meeste batterijen zaten op 1,25V OCV zo uit de verpakking. Een paar zaten er op 1,22V, ik geloof eentje op 1,21V en eentje op 1,16V. Lijkt me toch aan de lage kant. Er staat "2012" op, maar of dat de productiedatum of THT voor moet stellen is onduidelijk. Als het THT is zijn ze uitstekend, als het productie is.. Ach, ze zijn niet duur.
Zal ook eens vergelijken met Eneloop.
De meeste batterijen zaten op 1,25V OCV zo uit de verpakking. Een paar zaten er op 1,22V, ik geloof eentje op 1,21V en eentje op 1,16V. Lijkt me toch aan de lage kant. Er staat "2012" op, maar of dat de productiedatum of THT voor moet stellen is onduidelijk. Als het THT is zijn ze uitstekend, als het productie is.. Ach, ze zijn niet duur.
Zal ook eens vergelijken met Eneloop.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
En net boven dit antwoord staat een tabelletje waaruit blijkt dat de "recommended" laadstroom bij een 2700 mAh batterij maar 700 mAh is. (Site van Maha dus)Is there a way to charge batteries without pressing buttons?
Yes! The charger defaults to CHARGING mode at 1A if no button is pressed 10 seconds after inserting the batteries. This is the default auto charging mode and does not require you to program the charger.
Waarom zetten ze die auto-mode niet op bijvoorbeeld 500 mAh als 1A not-recommended is?
Ofwel: wat gebeurt er als ik standaard op 1A mijn eneloops laad?
Volgens Sanyo kun je deze zelfs met 2A laden.MAher schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:35:
[...]
http://www.eneloop.info/f...S/HR-3UTGA_data_sheet.pdf
Het schijnt dat ze ietsje minder vol raken en ietsje minder lang meegaan. (gaat op voor alle batterijen) Nu zijn Eneloops wel bij uitstek batterijen die goed tegen hoge laadstromen kunnen.MAher schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:35:
Een voordeel, buiten het sneller opgeladen zijn, is dat je ook sneller een excuus hebt om nieuwe batterijen te kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 01-11-2012 16:08 ]
Als ik kijk naar mijn gebruik, is het met name lange tijd in hetzelfde speelgoed/gereedschap/lampje/klokje etc. En een flitser waar het wat harder gaat.W3ird_N3rd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:08:
[...]
Het schijnt dat ze ietsje minder vol raken en ietsje minder lang meegaan. (gaat op voor alle batterijen) Nu zijn Eneloops wel bij uitstek batterijen die goed tegen hoge laadstromen kunnen.
Een voordeel, buiten het sneller opgeladen zijn, is dat je ook sneller een excuus hebt om nieuwe batterijen te kopen.
Lijkt me eigenlijk dat snelladen op 1A voor mij nauwelijks problemen kan opleveren. Voor AAA's kan ik ws wel ietsjes lagere laadstroom gebruiken?
Edit: 600 mA volgens http://www.eneloop.info/f...ets/HR-4UQ_data_sheet.pdf
Zij gebruiken dus 1C als laadstroom, tegen 0.5C voor de Maha website.
Toch vind ik het raar dat Maha dat dan niet standaard instelt. Ze kunnen het ws ook nog apart instellen voor de AAA kanalen en AA kanalen.
[ Voor 17% gewijzigd door MAher op 02-11-2012 09:18 . Reden: antwoord gevonden ]
Ik had daar ook een pakje van gekocht, een ontlaad test in mijn Maha gaf aan dat er nog zo'n 70% lading in zat rechtstreeks uit de verpakking.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 02:04:
Ik zag vorige week bij de Aldi nog een paar pakjes met 8xAAA Topcraft ready-to-use batterijen voor €4,99. Restant dus aangezien er niet veel lag. Heb de helft meegenomen.
Een THT (tenminste houdbaar tot) staat bij mijn weten alleen op levensmiddelen en gewone alkaline batterijen, nooit op oplaadbare cellen.
Wat zijn de beste goedkope oplaadbare batterijen? Ik lees veel over Aldi, Action en Hema, maar welke (incl. lader) is de beste?
Beste lader (al jarenlang): Maha Powerex C9000. Ik heb zelf een iets ouder toestelletje van Conrad.thoragz schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 13:06:
Wat zijn de beste goedkope oplaadbare batterijen? Ik lees veel over Aldi, Action en Hema, maar welke (incl. lader) is de beste?
Beste batterijen: Eneloop. Dit zijn batterijen met geringe zelfontlading. Ik heb ze zelf overal inzitten, zowel de AA als de AAA.
Niet de allergoedkoopste, wel de allerbeste en m.i. niet duur.
Online bij bv: http://www.nkon.nl/
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Geef dan in ieder geval de tweaker link voor die site voor dat beetje extra korting:
http://sk.nkon.nl
Overigens sluit ik me aan bij de voorgestelde lader, hij is best aan de prijs, maar je krijgt dan wel waar voor je geld. En ik ben zelf ook over op eneloop, na 1 of 1½ jaar zijn 'normale' oplaadbare batterijen toe aan vervanging.
[ Voor 30% gewijzigd door rockhopper op 02-01-2013 16:00 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Oeps, na vanmiddag geen refresh in het topic meer gedaan, beetje overbodige post dus. 
Persoonlijk raad ik je Eneloop aan en koop het online ergens voor een goede prijs, een prima leverancier kom je hier ook regelmatig tegen. Even topic doornemen dus, daar staat veel goede info in over verschillende varianten die je kan aanschaffen. Met Eneloop koop je in ieder geval iets wat zich inmiddels over vele jaren bewezen heeft. Op de lange termijn vast goedkoper dus.
Waar wil je ze eigenlijk voor gaan gebruiken, en wat noem je goedkoop?
Eneloop is veruit het beste en online voor een goede prijs te krijgen. Bij Hema betaal je nog redelijk veel bij mijn weten. Aldi is niet helemaal top, de 8xAAA zijn echter wel aardig van prijs. Maar net als bij Action zijn het vaak aanbiedingen die er niet altijd liggen. Action had ooit een goede deal op Duracel LSD maar dat is inmiddels al jaren geleden.thoragz schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 13:06:
Persoonlijk raad ik je Eneloop aan en koop het online ergens voor een goede prijs, een prima leverancier kom je hier ook regelmatig tegen. Even topic doornemen dus, daar staat veel goede info in over verschillende varianten die je kan aanschaffen. Met Eneloop koop je in ieder geval iets wat zich inmiddels over vele jaren bewezen heeft. Op de lange termijn vast goedkoper dus.
Waar wil je ze eigenlijk voor gaan gebruiken, en wat noem je goedkoop?
[ Voor 16% gewijzigd door troftnom op 02-01-2013 18:10 ]
Aha bedankt 
Is dit ook wat, GP Powerbank 420:
http://www.alternate.nl/h...1145773&s2m_exaffid=30757
Of toch maar bij de Eneloop houden?
http://sk.nkon.nl/sanyo-eneloop-lader.html
Is dit ook wat, GP Powerbank 420:
http://www.alternate.nl/h...1145773&s2m_exaffid=30757
Of toch maar bij de Eneloop houden?
http://sk.nkon.nl/sanyo-eneloop-lader.html
Recyko is ook wel okay, maar als het net zoveel kost zou ik gewoon Eneloop kopen.
Ook zou ik een batterijlader met individuele laadkanalen zoeken en niet zo'n goedkoop rommelding.
Ik zou in principe ook gewoon voor de Eneloop gaan. Ze gaan ontzettend lang mee en de paar euro die je allicht kan besparen met goedkopere batterijen betaal je weer terug in frustratie wanneer ze het niet (meer) doen.
Ook zou ik een batterijlader met individuele laadkanalen zoeken en niet zo'n goedkoop rommelding.
Ik zou in principe ook gewoon voor de Eneloop gaan. Ze gaan ontzettend lang mee en de paar euro die je allicht kan besparen met goedkopere batterijen betaal je weer terug in frustratie wanneer ze het niet (meer) doen.
[ Voor 44% gewijzigd door Mentalist op 18-02-2013 01:23 ]
ik heb nu sinds een week deze:
http://www.nkon.nl/maha-p...mh-c9000-charger-xyz.html
Heb er 16 eneloops bij gekocht en ik denk dat er de komende maanden meer gaan volgen en ik gewoon volledig over wil gaan op oplaadbare batterijen...
Lader werkt echt heel goed, veel opties en 4 afzonderlijke controllers, waardoor je in theorie 4 afzonderlijke programma's zou kunnen draaien.
Veel opties met het opladen ook.
http://www.nkon.nl/maha-p...mh-c9000-charger-xyz.html
Heb er 16 eneloops bij gekocht en ik denk dat er de komende maanden meer gaan volgen en ik gewoon volledig over wil gaan op oplaadbare batterijen...
Lader werkt echt heel goed, veel opties en 4 afzonderlijke controllers, waardoor je in theorie 4 afzonderlijke programma's zou kunnen draaien.
Veel opties met het opladen ook.
Jaren geleden bij samenkopen.nl oftewel http://sk.nkon.nl eneloops accu's gekocht en die bevallen me prima. Als ik nu weer zoek waar je die het beste kan kopen, kom ik toch weer op het zelfde adres uit. Wat mij opvalt is dat als je via zoeksites zoals beslist.nl, kieskeurig.nl en zelfs pricewatch hier op tweakers hier niet op uit komt. Moet er soms betaald worden om op die sites gevonden te worden?
Of de webshop van Nkon is zo gemaakt dat 'ie niet (goed) valt te indexeren door dat soort sites.
The devil is in the details.
Dat helpt vaak wel ja. Overigens is via standaard zoektermen vaak minder goed die dingen te vinden die je echt zoekt (en dan doel ik vooral op dingen als 'goedkoop' 'aanbieding' 'beste' al dan niet in de engelse benaming). Er is vaak wat extra creativiteit nodig.jan-- schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:16:
Moet er soms betaald worden om op die sites gevonden te worden?
[ Voor 25% gewijzigd door rockhopper op 23-02-2013 17:35 . Reden: quote toegevoegd ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ja meestal meen ik, en je betaalt sowieso per klik. T.net pricewatch manager heb ik ooit eens gemaild trouwens maar die heeft nooit gereageerd. Zelfde met een andere vergelijkingssite. Maar dit gaat OT.jan-- schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:16:
Moet er soms betaald worden om op die sites gevonden te worden?
[url=http://sk.nkon.nl]
Dan weet ik niet wie je gemaild hebt, maar waarschijnlijk niet de goede.A_K schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:00:
Ja meestal meen ik, en je betaalt sowieso per klik. T.net pricewatch manager heb ik ooit eens gemaild trouwens maar die heeft nooit gereageerd. Zelfde met een andere vergelijkingssite. Maar dit gaat OT.
[ Voor 4% gewijzigd door Roelant op 26-02-2013 12:42 ]
Vanmiddag bij de LIDL 2 blisters met ieder 2 "C" (baby) cellen van 4000mAh gekocht (5 euro per blister).
Ik was nieuwsgierig omdat op de verpakking staat dat het hier om "ready to use" oftewel low-self-discharge cellen gaat. Die had ik nog niet gezien in het C formaat.
Nu probeer ik met m'n MH-C9000 een ontladingstest te doen maar dat gaat niet goed. Met wat kunst en vliegwerk 2 snoertjes van de C9000 naar de Baby-cel gelegd, want dat ding kan alleen maar AA en AAA cellen ontvangen.
De maha ziet wel dat er een cel aangesloten wordt maar als ik begin met een ontlaadtest zegt ie na 2 seconden al "ready".
Als ik daarintegen een laadactie begin start ie gewoon ...
Raar.
Vooralsnog kan ik dus alleen melden dat de spanning direct uit de blister 1,29V is. Dat is m.i. behoorlijk vol.
Ik was nieuwsgierig omdat op de verpakking staat dat het hier om "ready to use" oftewel low-self-discharge cellen gaat. Die had ik nog niet gezien in het C formaat.
Nu probeer ik met m'n MH-C9000 een ontladingstest te doen maar dat gaat niet goed. Met wat kunst en vliegwerk 2 snoertjes van de C9000 naar de Baby-cel gelegd, want dat ding kan alleen maar AA en AAA cellen ontvangen.
De maha ziet wel dat er een cel aangesloten wordt maar als ik begin met een ontlaadtest zegt ie na 2 seconden al "ready".
Als ik daarintegen een laadactie begin start ie gewoon ...
Vooralsnog kan ik dus alleen melden dat de spanning direct uit de blister 1,29V is. Dat is m.i. behoorlijk vol.
Vanaf donderdag zijn ze schijnbaar nog een euro goedkoper: http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_36977.htm
Keuze uit 4 x AAA, 4 x AA, 2 x C, 2 x D en 1 x 9V
Per stuk/set € 3.99
De cellen die hier in de bak lagen waren een iets ander type dan op die foto. Onder de tekst "ENERGY" staat nog in het groen "ECO" en onder de "4000" staat in kleine rode letters "ready to use".
Ondertussen heb ik de Maha toch aan de gang gekregen met deze C cellen en met wat snoertjes. Maar het komt heel erg kritisch, de extra overgangsweerstanden van de contacten en snoertjes verstoren het (ont)laadproces heel snel. Je moet echt goede spullen gebruiken, dus korte dikke snoeren en stevige klemmen met een hoge contactdruk. Misschien moet ik de Maha maar eens op de operatietafel leggen om laadsnoeren direct te solderen en naar buiten te brengen.
Heeft er iemand ooit een servicemanual gezien van de MH9000, of een diepte onderzoek over hoe dit ding nu werkt? Want ik zou bijvoorbeeld graag weten wat nu de functie is van die metalen strip die contact maakt met de zijnkant van de cellen. Temperatuur meting?
Ondertussen heb ik de Maha toch aan de gang gekregen met deze C cellen en met wat snoertjes. Maar het komt heel erg kritisch, de extra overgangsweerstanden van de contacten en snoertjes verstoren het (ont)laadproces heel snel. Je moet echt goede spullen gebruiken, dus korte dikke snoeren en stevige klemmen met een hoge contactdruk. Misschien moet ik de Maha maar eens op de operatietafel leggen om laadsnoeren direct te solderen en naar buiten te brengen.
Heeft er iemand ooit een servicemanual gezien van de MH9000, of een diepte onderzoek over hoe dit ding nu werkt? Want ik zou bijvoorbeeld graag weten wat nu de functie is van die metalen strip die contact maakt met de zijnkant van de cellen. Temperatuur meting?
Moet je niet gewoon een geschikte lader aanschaffen. i.p.v. rommelen met snoertjes en klemmen?
Je moet het zelf weten natuurlijk, maar batterijen willen opladen met een lader die daar niet voor bedoeld is, is vragen om problemen als overbelasting en brand.

_██_
(ಠ_ృ)
Met de manier waarop de MaHa werkt, kun je straffeloos alle typen NiMh en NiCd batterijen opladen. De enige beperking die je helaas hebt, is het formaat van de lader, waardoor bepaalde batterijen er stomweg niet inpassen. Als je dit op een juiste manier aanpast loop je geen gevaar voor overbelasting of brand..Tenminste..Niet meer dan je gewoon loopt met elke fatsoenlijke lader.Atomsk schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:05:
Moet je niet gewoon een geschikte lader aanschaffen. i.p.v. rommelen met snoertjes en klemmen?Je moet het zelf weten natuurlijk, maar batterijen willen opladen met een lader die daar niet voor bedoeld is, is vragen om problemen als overbelasting en brand.
Yep!joopv schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:17:
Hier wat meer info:
[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 05-03-2013 22:11 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Verwijderd
Ik heb een vraag aan jullie, ik heb weer mijn simpele digitale cameraatje uit de kast gehaald, een traveler dc 5 van destijds aldi gekocht voor een reis .
Na al die jaren in de kast wil ik nieuwe batterijen en een baterij oplader kopen wat raad U mijn aan om te bestellen? Ben echt een leek, bijvoorbaat mijn hartelijke dank
Na al die jaren in de kast wil ik nieuwe batterijen en een baterij oplader kopen wat raad U mijn aan om te bestellen? Ben echt een leek, bijvoorbaat mijn hartelijke dank
Heb je de laatste pagina's van dit topic een beetje doorgelezen? Beetje rondgekeken naar reviews van batterijen en laders? Wat is je budget? Wat verwacht je van de batterijen?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
idd door even op internet te kijken kwam ik hier terecht, maar ik had nog wat batterijen liggen en na 3 fotos leeg natuurlijk. budget is minder belanrijk als ik maar gelijk het juiste aanschaf.Universal Creations schreef op zondag 17 maart 2013 @ 14:18:
Heb je de laatste pagina's van dit topic een beetje doorgelezen? Beetje rondgekeken naar reviews van batterijen en laders? Wat is je budget? Wat verwacht je van de batterijen?
trouwens bedankt voor de snelle reactie
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2013 14:38 ]
Kan het zijn dat batterijen (eneloops) leeglopen in een lacrosse/technoline lader als je ze er in laat zitten en de stekker eruit haalt? Het gaat om een periode van enkele weken.

Dat is zeker niet uit te sluiten. Als de electronica niet wordt gevoed kan er best een (kleine) ontlaadstroom gaan lopen.
In mijn lader lopen ze volgens mij ook leeg.
Ook bij mijn DECT-telefoon, als ik de telefoon in het laadbakje laat zitten en de stekker eruit trek is ie binnen een paar uur leeg. (telefoon gebruikt 2x AAA)
Ook bij mijn DECT-telefoon, als ik de telefoon in het laadbakje laat zitten en de stekker eruit trek is ie binnen een paar uur leeg. (telefoon gebruikt 2x AAA)
[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 18-03-2013 01:30 ]
Eneloops zijn prima batterijen. Voor een lader kun je kijken naar de populaire Technoline BC-700 of La Crosse RS-700 oplader (zelfde lader, ander merkje).Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 14:23:
[...]
idd door even op internet te kijken kwam ik hier terecht, maar ik had nog wat batterijen liggen en na 3 fotos leeg natuurlijk. budget is minder belanrijk als ik maar gelijk het juiste aanschaf.
batterijen uit de doos 1800mAh energizer lithium +AA. Ik denk nu na wat lezen de eneloops 2000Ah maar wat voor ladertje ?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Als het alleen maar om opladen gaat en verder niets, dan is dit misschien ook wat. Lader, inclusief 4 eneloop batterijen. De bijgeleverde lader is simpel, maar goed. Dus als je verder geen spannende functies zoekt, volgens mij ideaal.Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 14:23:
[...]
idd door even op internet te kijken kwam ik hier terecht, maar ik had nog wat batterijen liggen en na 3 fotos leeg natuurlijk. budget is minder belanrijk als ik maar gelijk het juiste aanschaf.
batterijen uit de doos 1800mAh energizer lithium +AA. Ik denk nu na wat lezen de eneloops 2000Ah maar wat voor ladertje ?
^^^ Daar sluit ik me bij aan.
Prima degelijk ladertje dat doet wat het moet doen.
Verwijderd
Het zijn geen oplaadbare maar zijn deze batterijen goed voor een externe flitser? http://www.1dayfly.com/nl/nl/
Mijn ervaring met gewone alkaline-batterijen is dat je na 10x flitsen een minuut moet wachten voor mijn SB600 weer klaar is voor de volgende foto. Dat met uitzondering van belachelijk dure foto-alkalines. En dan moet je ook nog eens zo'n stapel batterijen bewaren. Koop liever voor hetzelfde geld 2 setjes eneloop, dan heb je nooit meer nieuwe batterijen nodig. En tot je batterijen echt leeg zijn zal je flitser snel klaar zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 18-03-2013 14:04 ]
In principe zijn alle batterijen goed voor een externe flitser (mits ze passen uiteraard). Nadeel van alkalines is wel, zoals hierboven gemeld, dat de tijd tussen de flitsen (door de benodigde laadtijd) steeds langer wordt. En dat gaat loopt vaak sneller op dan met oplaadbare batterijen.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:36:
Het zijn geen oplaadbare maar zijn deze batterijen goed voor een externe flitser? http://www.1dayfly.com/nl/nl/
Een oplader met een setje batterijen kost je ongeveer evenveel en gaat uiteindelijk veel langer mee. Tenzij je echt heel veel flitst per dag, kun je het over het algemeen prima op 1 set oplaadbare batterijen redden in 1 dag.
Wil je meer flitsen, dan wordt het toch al snel handig om een externe stroombron aan je flitser te hangen.
Vaak is het met deze aanbiedingen ook nog zo dat de batterijen bijna aan het eind van hun shelf-life (THT datum) zijn. Dus tenzij je ze snel opgebruikt, zullen veel batterijen als je ze inzet niet meer de capaciteit vertonen die ze zouden moeten hebben.
Verwijderd
Inmiddels aangeschaft, mijn hartelijke dank voor uw raad 
Killer schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:53:
[...]
Als het alleen maar om opladen gaat en verder niets, dan is dit misschien ook wat. Lader, inclusief 4 eneloop batterijen. De bijgeleverde lader is simpel, maar goed. Dus als je verder geen spannende functies zoekt, volgens mij ideaal.
Gespot bij de Aldi: 4x AA 2300mAh ready-to-use of 8x AAA ready-to-use voor €3,99.
Ik heb een pakje met AA's hier en OCV uit de verpakking is voor alle vier 1,29V.
Ik heb een pakje met AA's hier en OCV uit de verpakking is voor alle vier 1,29V.
Inderdaad, die AAA zijn prima voor fietslampen (en afstandbedieningen).
Wat AA betreft koop ik dan toch weer liever Eneloops, prijsverschil is me dan niet groot genoeg.
Wat AA betreft koop ik dan toch weer liever Eneloops, prijsverschil is me dan niet groot genoeg.
Heb je ze dan ook snel opgeladen? Dat heeft nooit een positieve invloed op batterijen, ze gaan wellicht véél langer mee met een trage lader.Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 04:16:
[...]
Eerdere setjes van 2100mAh vs 900mAh hebben het helaas niet erg lang uitgehouden.
Binnen een jaar was zeker de helft defect, of had nog amper lading.
Laden/ontladen met is met een zestal Ansmann laders gebeurd.
Van beide types zal ik er een zestig+tal in gebruik hebben gehad.
Zij zijn niet duur, maar de kwaliteit is er naar.
Ik heb ooit 2300mAh AA niet-LSD batterijen van de Aldi gekocht, ook voor 4 euro, en die doen het prima. Nog steeds.
Verwijderd
Die rode heb ik ook nog, geen LSD dus wat mij betreft prut maar ze werken op zichW3ird_N3rd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:36:
Ik heb ooit 2300mAh AA niet-LSD batterijen van de Aldi gekocht, ook voor 4 euro, en die doen het prima. Nog steeds.
Killer schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:53:
Als het alleen maar om opladen gaat en verder niets, dan is dit misschien ook wat. Lader, inclusief 4 eneloop batterijen. De bijgeleverde lader is simpel, maar goed. Dus als je verder geen spannende functies zoekt, volgens mij ideaal.
Buiten het feit dat het een prima lader is (zie dat je hem hebt aangeschaft inmiddels)Henk007 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:05:
^^^ Daar sluit ik me bij aan.
Is het niet zo dat langzamer laden de levensduur van de batterijen ten goede komt?
Ik had reeds de C9000 lader en 16AA eneloops, maar heb gisteren deze erbij besteld:
http://sk.nkon.nl/maha-po.../sanyo-eneloop-lader.html
Plus nogmaals 16AA eneloops en 8AAA.
Dan zit ik totaal op 36 AA's en zou ik in theorie wel iets langer kunnen wachten op het laden
De C9000 is een prachtig ding, maar iedere keer bij simpel laden die instellingen doen, of meenemen op vakantie is niet erg handig. Vandaar een extra lader... En 14,50 inclusief 4 eneloops is niet erg duur natuurlijk. Simpel laden en toch in 12 uur tijd...
Zou de C9000 dan toch gebruiken als het even kan en die extra lader alleen op vakantie. Zo te zien laadt hij namelijk per twee batterijen op in plaats van individueel....
Klopt, je batterijen gaan langer mee en ze er gaat meer energie in.Is het niet zo dat langzamer laden de levensduur van de batterijen ten goede komt?
[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 06-04-2013 03:10 ]
Idd. En de C9000 kan ook gewoon simpel laden, batterij erin, op OK drukken en klaar. Zolang het om batterijen gaat die met 1A geladen kunnen worden is de C9000 dus ook gewoon OK.troftnom schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:45:
Zou de C9000 dan toch gebruiken als het even kan en die extra lader alleen op vakantie. Zo te zien laadt hij namelijk per twee batterijen op in plaats van individueel....
Eerlijk gezegd vind ik dat laatste nog een van de minpunten van de C9000. Standaard met 1A laden is aan de hoge kant, met name als je er een AAA in stopt. Zou wel iets lager mogen zijn, en in ieder geval een aparte nog lagere stand (0,3A?) voor AAA batterijen...
Het lijkt er trouwens op dat Sanyo niet langer de Eneloops maakt, maar dat Panasonic dit nu doet.
-edit- AH wacht...Panasonic heeft Sanyo opgekocht. Vandaar dus.
-edit- AH wacht...Panasonic heeft Sanyo opgekocht. Vandaar dus.
Op zich heb je gelijk. Maar eerlijk gezegd kost het mij nagenoeg geen tijd om de AAA erin te stoppen en de juiste laadstroom te kiezen. Het is dus eigenlijk alleen een issue als je het vergeet in te stellen. Heel klein minpuntje dus in mijn ogen. Hij is wel wat groot om comfortabel mee op reis te nemen, maar daarvoor gebruik ik dan ook een reisladertje. Voor die paar keer opladen per jaar is het voor mij niet zo erg dat een batterij niet optimaal geladen wordt in de reislader.troftnom schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:05:
Eerlijk gezegd vind ik dat laatste nog een van de minpunten van de C9000. Standaard met 1A laden is aan de hoge kant, met name als je er een AAA in stopt. Zou wel iets lager mogen zijn, en in ieder geval een aparte nog lagere stand (0,3A?) voor AAA batterijen...
Dat is maar ten dele waar. Als de laadstroom te laag is, dan kan de lader soms de voltagedip missen en stug doorladen. Als de laadstroom maar laag genoeg is, dan is dat niet zo'n heel groot probleem. Maar afhankelijk van hoe lang de batterijen op de lader liggen kan het wel de levensduur van de batterij verkorten. Het blijft dus noodzakelijk om een goede laadstroom te gebruiken voor je batterijen om levensduur en vulpercentage zo optimaal mogelijk te benutten. De manier waarop de C9000 (en nog een paar andere laders) dat doen is in mijn ogen ideaal. Batterij opladen met een goede spanning (zelf in te stellen) en bij 'vol' nog 2 uur lang een top-off lading doen met een lage laadstroom. Dan heb je laadsnelheid, vulpercentage en levensduur op een ideale manier gecombineerd volgens mij.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 03:10:
[...]
Klopt, je batterijen gaan langer mee en ze er gaat meer energie in.
[ Voor 62% gewijzigd door Killer op 15-04-2013 10:51 ]
Heb zelf de Maha MH-C401FS als compacte reisladder (en met auto adapter). Het fijne van die lader is dat die standaard 1A levert voor AA, maar 0,5A voor AAA. Vandaar dat ik het jammer vind dat Maha dit op hun topper C9000 ook niet even geimplementeerd heeft. Zou een kleine moeite voor ze moeten zijn...Killer schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:29:
Op zich heb je gelijk. Maar eerlijk gezegd kost het mij nagenoeg geen tijd om de AAA erin te stoppen en de juiste laadstroom te kiezen. Het is dus eigenlijk alleen een issue als je het vergeet in te stellen. Heel klein minpuntje dus in mijn ogen. Hij is wel wat groot om comfortabel mee op reis te nemen, maar daarvoor gebruik ik dan ook een reisladertje.
[ Voor 7% gewijzigd door troftnom op 15-04-2013 12:07 ]
Die kleine moeite valt tegen. Als je kijkt naar de printplaat van de C9000, dan zie je dat zowel AA als AAA aangestuurd worden vanuit hetzelfde circuit. De C9000 kan dus niet 'weten' wat voor batterij er in zit.troftnom schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:07:
[...]
Heb zelf de Maha MH-C401FS als compacte reisladder (en met auto adapter). Het fijne van die lader is dat die standaard 1A levert voor AA, maar 0,5A voor AAA. Vandaar dat ik het jammer vind dat Maha dit op hun topper C9000 ook niet even geimplementeerd heeft. Zou een kleine moeite voor ze moeten zijn...
Verwijderd
Dat is het domste type lader dat er bestaat, dat ding blijft gewoon doordrukken met een vaste, lage stroom en dan ook nog eens met accu's in serie.dfrenner schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:50:
[...]
Ik had reeds de C9000 lader en 16AA eneloops, maar heb gisteren deze erbij besteld:
http://sk.nkon.nl/maha-po.../sanyo-eneloop-lader.html
Plus nogmaals 16AA eneloops en 8AAA.
Deze dus:
http://www.eneloop.info/eneloop-products/chargers.html#c421
Ik hoop voor je dat ze degelijker zijn dan de exacte GP versie van die lader die ik had.
Op zich kan het niet zo'n kwaad. Hij laad met 250mAh (voor 2 AA batterijen) en doet dat max. 10 uur. Zelf een volledig geladen eneloop gaat daar niet echt van over zijn nek. Maar het is inderdaad het meest simpele type lader dat er is.Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 03:55:
[...]
Dat is het domste type lader dat er bestaat, dat ding blijft gewoon doordrukken met een vaste, lage stroom en dan ook nog eens met accu's in serie.
Deze dus:
http://www.eneloop.info/eneloop-products/chargers.html#c421
Ik hoop voor je dat ze degelijker zijn dan de exacte GP versie van die lader die ik had.
Net een test in de consumentengids gelezen en als beste koop kwam de Ikea Ladda pre-charged (LSD) eruit. €3,99 voor 4 stuks. Aldi/Lidl waren niet echter niet getest, dus geen vergelijk. Iemand ervaring met de Ladda pre-charged? (let op: er is ook een ladda niet-pre-charged, die moet je dus niet hebben)
Ook wegwerpbatterijen waren getest, daar kwam de Ikea Alkalosi of wat het ook was goed uit de test.
Ook wegwerpbatterijen waren getest, daar kwam de Ikea Alkalosi of wat het ook was goed uit de test.
[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 26-04-2013 19:56 ]
En waarop zijn de batterijen getest dan als ik vragen mag? Als ik de Ikea mag geloven dan kunnen hun LSD batterijen maar 500 keer geladen worden. De huidige Eneloops halen 1800 keer (Behalve dan de XX versie).W3ird_N3rd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 19:55:
Net een test in de consumentengids gelezen en als beste koop kwam de Ikea Ladda pre-charged (LSD) eruit. €3,99 voor 4 stuks. Aldi/Lidl waren niet echter niet getest, dus geen vergelijk. Iemand ervaring met de Ladda pre-charged? (let op: er is ook een ladda niet-pre-charged, die moet je dus niet hebben)
Ik wil niet beweren dat de Ikea batterijen slecht zijn hoor, ik ben gewoon benieuwd op basis waarvan ze aangeduid worden als Beste Koop door de consumentengids.
[ Voor 22% gewijzigd door Killer op 26-04-2013 23:07 ]
'Beste koop' is voor de verhouding prijs/prestatie, 'Beste product' is inhoudelijk het beste product, ongeacht de prijs.
Ikzelf heb ook steeds problemen met mijn flitser (Canon 430ex), oplaadbare batterijen (GP) steeds snel leeg, niet oplaadbare na 10 flitsen leeg et cetera, het gaat nooit echt soepel
Ikzelf heb ook steeds problemen met mijn flitser (Canon 430ex), oplaadbare batterijen (GP) steeds snel leeg, niet oplaadbare na 10 flitsen leeg et cetera, het gaat nooit echt soepel
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Verwijderd
Ik heb die aldi batterijen getest met mijn Nissin Di866v2. Na elke 23 flitsen op vol vermogen ging de flitser in oververhitting bescherming mode (test was misschien niet super goed voor de flitser). Na 155 keer flitsen op vol vermogen waren de batterijen leeg. In de praktijk werkt mijn 430EXII ongeveer 3x zo goed als de nissin maar daar heb ik niet zo een test mee gedaan.ChaserBoZ_ schreef op zondag 28 april 2013 @ 14:35:
Verwijderd
Ja, maar de consumentenbond legt de wegingsfactor voor prijs en prestatie ietwat anders dan de gemiddelde tweaker.ChaserBoZ_ schreef op zondag 28 april 2013 @ 14:35:
'Beste koop' is voor de verhouding prijs/prestatie, 'Beste product' is inhoudelijk het beste product, ongeacht de prijs.
Hoe vaak kunnen die uit de XX serie dan? (als je ze dan toch aan het opsommen bentKiller schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 23:01:
[...]
En waarop zijn de batterijen getest dan als ik vragen mag? Als ik de Ikea mag geloven dan kunnen hun LSD batterijen maar 500 keer geladen worden. De huidige Eneloops halen 1800 keer (Behalve dan de XX versie).
Ik wil niet beweren dat de Ikea batterijen slecht zijn hoor, ik ben gewoon benieuwd op basis waarvan ze aangeduid worden als Beste Koop door de consumentengids.
Ik zoek D-Cell batterijen voor mijn prullenbak en zit te kijken naar oplaadbare. Welke zijn aan te raden? Ik lees dat iemand positieve ervaringen had met het huismerk van Conrad, maar verder niet veel meningen.
Verwijderd
Zelf heb ik een aantal AccuPower Evolution D-cellen. Maar die zijn later 'geupdate' naar iets waar men minder tevreden over is.
Een prullenbak met sensor... daar gaan 4x D-cell batterijen in. De oorspronkelijke (duracell) gingen bijna 1,5 jaar mee. Laatst 4x philips gekocht en nu, na 4 maanden, zijn die al weer op sterven na dood.
Daarom wil ik nu oplaadbare batterijen, maar ik heb geen idee welke goed zijn (prijs/kwaliteit).
Daarom wil ik nu oplaadbare batterijen, maar ik heb geen idee welke goed zijn (prijs/kwaliteit).
Hoe lang gaan die dingen nu mee ? Ik lees op wikipedia dat typische alkaline D-cellen een capaciteit tot 10.000 mAh hebben. Heb je al een lader waar D-cellen in kunnen ? Heb je al AA's in gebruik ?Freakster86 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 15:27:
Ik zoek D-Cell batterijen voor mijn prullenbak en zit te kijken naar oplaadbare.
Zo niet, dan zat ik te denken om eventueel een (paar) AA --> D adapters aan te schaffen.
Uiteraard eerder leeg, maar geen gedoe met verschillende maten batterijen.

edit: bovenstaande reactie kwam tijdens het tikken van dit bericht ; AA's zullen erg snel leeg zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Henk007 op 30-04-2013 17:58 ]
Ik heb deze lader http://www.conrad.nl/ce/n...dstroom-1300-mA-P-600-LCD
Geschikt voor batterijgrootte Potlood (AAA), Penlite (AA), Baby (C), Mono (D), 9 V-blok
Ik heb al wel oplaadbare AA en AAA batterijen (eneloop), maar niet genoeg om al die adapters te vullen.
Even gekeken, ik zie dat onze huisdealer (A_K) ook LSD D cellen kan leveren:
http://sk.nkon.nl/sanyo-e...ann-maxe-d-batteries.html
Maar ja voor €36 per 4 stuks duurt het toch een hele tijd voordat je dat hebt terugverdiend met die prulle(n)bak.
Duracell Procell alkaline:
http://sk.nkon.nl/lithium...c/d-duracell-procell.html
http://sk.nkon.nl/sanyo-e...ann-maxe-d-batteries.html
Maar ja voor €36 per 4 stuks duurt het toch een hele tijd voordat je dat hebt terugverdiend met die prulle(n)bak.
Duracell Procell alkaline:
http://sk.nkon.nl/lithium...c/d-duracell-procell.html
[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 30-04-2013 18:11 ]
Verwijderd
Ik heb mijn D-cellen destijds in de VS gekocht (besteld); bij Thomas Distributing. Maar dat was voordat Nkon van die D-cellen verkocht. De enige plek waar ik toen LSD D-cellen kon vinden in Europa was een winkel in Frankrijk. Naast het feit dat ik niet bepaald taalvaardig ben in Frans vroegen ze er iets van 20 euro per stuk voor. In de VS heb ik ze toen besteld voor $24 voor twee.
Maar dat was allemaal in 2008...
De cellen doen het overigens nog wel prima, al moet ik zeggen dat ze niet veel cycles maken. Maar ik zou absoluut zo weer het geld er voor neerleggen als ik ze niet zou hebben.
Maar zo'n prullenbak... daar zou ik gewoon AA'tjes in D-cellen instoppen. Dat ding trekt geen piekstromen, je zit niet opeens in het donker als ze leeg zijn, het ding is stationair dus altijd ruimte in de buurt voor een reserve setje.
Maar dat was allemaal in 2008...
De cellen doen het overigens nog wel prima, al moet ik zeggen dat ze niet veel cycles maken. Maar ik zou absoluut zo weer het geld er voor neerleggen als ik ze niet zou hebben.
Maar zo'n prullenbak... daar zou ik gewoon AA'tjes in D-cellen instoppen. Dat ding trekt geen piekstromen, je zit niet opeens in het donker als ze leeg zijn, het ding is stationair dus altijd ruimte in de buurt voor een reserve setje.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2013 00:02 ]
Hmmm, zal allicht wel meevallen. 10Ah ging blijkbaar anderhalf jaar mee, AA LSD's zijn 2Ah/stuk en er gaan er 2 in zo'n adapter. 4Ah dus.Henk007 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 17:56:
edit: bovenstaande reactie kwam tijdens het tikken van dit bericht ; AA's zullen erg snel leeg zijn.
Zal dus denk ik zeker een half jaar werken. 2x per jaar je batterijen opladen lijkt me wel acceptabel?
Ik zou ze dan vullen met die Ikea LSD's, of Aldi als ze daar toevallig liggen. Die kosten weinig en ze maken in je prullenbak weinig cycles, dus levensduur zal vermoedelijk dan ook acceptabel zijn.
Verwijderd
Hangt er vanaf of die dingen meer slijten van cycles maken of simpelweg door oud te worden.
Met die 2AA > D adaptertjes heb je het probleem dat je ze parallel gebruikt, da's ook niet heel wenselijk.
Met die 2AA > D adaptertjes heb je het probleem dat je ze parallel gebruikt, da's ook niet heel wenselijk.
Klopt, al zou je er dan voor kunnen kiezen om er maar één in te doen, is nog goedkoper ook, dan moet je alleen iets vaker herladen.
[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 01-05-2013 21:41 ]
Dus jullie zeggen allemaal; koop oplaadbare AA batterijen en gooi ze in zo'n adapter?
Ik denk dat je even een rekensommetje moet maken met het aantal cycli dat je denkt te maken en de kosten die je hebt in scenario
1) niet oplaadbare D batterijen
2) LSD D batterijen (let even op verschil in aanschafprijs en hoelang een cyclus mee zou gaan (dus laadt je ze iedere week op of, of slechts 2x per jaar))
3) LSD AA batterijen in een houder (let hier op het verschil in duur van hoe lang ze mee gaan)
Hou in je achterhoofd dat LSD batterijen ook schadelijk voor het milieu zijn om te maken.
Persoonlijk zou ik het denk ik op gewone D's houden, de LSD D lijkt me de minst gunstige variant, maar ik heb eigenlijk geen idee waarom je een prullenbak met batterijen nodig hebt
1) niet oplaadbare D batterijen
2) LSD D batterijen (let even op verschil in aanschafprijs en hoelang een cyclus mee zou gaan (dus laadt je ze iedere week op of, of slechts 2x per jaar))
3) LSD AA batterijen in een houder (let hier op het verschil in duur van hoe lang ze mee gaan)
Hou in je achterhoofd dat LSD batterijen ook schadelijk voor het milieu zijn om te maken.
Persoonlijk zou ik het denk ik op gewone D's houden, de LSD D lijkt me de minst gunstige variant, maar ik heb eigenlijk geen idee waarom je een prullenbak met batterijen nodig hebt

Hou er wel rekening mee dat de lagere spanning mogelijk problemen geeft. Ik heb twee "Btone" AA naar C adapters van NKON gebruikt in een muziekmobiel (met projector) voor de baby. (met eneloops) Dat werkt binnen enkele dagen niet meer, terwijl IKEA alkaline C batterijen het een week of vier volhouden.
Tevens krijg ik de batterijen erg lastig uit de C-adapters en ze beschadigen de folie van de eneloops door de klemmetjes. Ook krijg ik deze C-adapters slecht in en uit het batterijvak.
Daarom maar weer alkaline gekocht. Een 3V netstroomadapter er aan knutselen zou ook kunnen, maar ik wil geen snoeren bij het babybed.
Tevens krijg ik de batterijen erg lastig uit de C-adapters en ze beschadigen de folie van de eneloops door de klemmetjes. Ook krijg ik deze C-adapters slecht in en uit het batterijvak.
Daarom maar weer alkaline gekocht. Een 3V netstroomadapter er aan knutselen zou ook kunnen, maar ik wil geen snoeren bij het babybed.
Shredder?rockhopper schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 00:07:
geen idee waarom je een prullenbak met batterijen nodig hebt
Ik heb bij Lidl al wel C en D en 9V LSD's gekocht. Schappelijk van prijs. Ik geloof 2x C of D voor dezelfde prijs als 4x AA of AAA.
Daarvoor C en D's van Aldi gehad (NiMH) en dáárvoor C's van Realistic (Tandy) en D's van Hama, beide NiCd geloof ik. Diverse daarvan heb ik nog steeds in gebruik.
Tja, lastig. Aan de ene kant wil ik graag oplaadbare batterijen vanwege milieu en langer termijn denken, maar aan de andere kant moet het ook niet teveel kosten
Dus
of oplaadbare D-cell batterijen
of 4x dit i.c.m. 8x AA batterijen
Wat betreft hoeveel cycles en weet ik wat allemaal.. geen idee
Ik weet alleen dat de meegeleverde batterijen Duracell Alkaline MN1300 LR20 1,5V waren. Die hebben het net geen 1,5 jaar volgehouden.
Dus
of oplaadbare D-cell batterijen
of 4x dit i.c.m. 8x AA batterijen
Wat betreft hoeveel cycles en weet ik wat allemaal.. geen idee
Oplaadbare d-cellen hebben vaak dezelfde capaciteit (of minder) als AA batterijen, dus ik zou lekker voor die converter gaan. Voordeel: zodra je je D-cellen niet meer nodig hebt kan je ze ergens anders voor gebruiken 
Als je er 1,5 jaar mee wilt doen moet je sowieso LSD-batterijen hebben. En bij meer dan een jaar zou ik me toch afvragen of gewone niet-herlaadbare cellen niet net zo'n goed idee is. Aan de andere kant: zodra ze leeg zijn is je reserve-setje gegarandeerd zoek, oplaadbare batterijen doen het na 2 uur weer
Als je er 1,5 jaar mee wilt doen moet je sowieso LSD-batterijen hebben. En bij meer dan een jaar zou ik me toch afvragen of gewone niet-herlaadbare cellen niet net zo'n goed idee is. Aan de andere kant: zodra ze leeg zijn is je reserve-setje gegarandeerd zoek, oplaadbare batterijen doen het na 2 uur weer
[ Voor 41% gewijzigd door MBV op 03-05-2013 09:20 ]
Ik wist niet eens dat er shredders zijn op batterijen, de mijne werkt gewoon via het stopcontact. Het blijft een lastig vraagstuk, geen duidelijke beste keus, dus eerder een afweging uit welke keus de minst slechte is.
Ik heb hier anders toch echt een paar D-cellen, LSD-types zelf, van 8000 mAh. Waren wel prijzig, maar doen het prima. M'n vader heeft op twee batterijen een half jaar een radio kunnen draaien toen hij meerdere keren per week ging vissen, ding stond per dag dan al snel zo'n vijf tot zes uur aan. Werken dus primaMBV schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:18:
Oplaadbare d-cellen hebben vaak dezelfde capaciteit (of minder) als AA batterijen, dus ik zou lekker voor die converter gaan.
Ja, die duracell dingen hebben maar 2200mAh. Dat hebben die eneloops bijna ookMBV schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:18:
Oplaadbare d-cellen hebben vaak dezelfde capaciteit (of minder) als AA batterijen, dus ik zou lekker voor die converter gaan. Voordeel: zodra je je D-cellen niet meer nodig hebt kan je ze ergens anders voor gebruiken
Geen shredder. Het is gewoon een prullenbak met SENSOR die ervoor zorgt dat wanneer je met je hand ervoor zwaait de klep opengaat. I know... pretty lazy, maar oh zo relaxtrockhopper schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:28:
Ik wist niet eens dat er shredders zijn op batterijen, de mijne werkt gewoon via het stopcontact. Het blijft een lastig vraagstuk, geen duidelijke beste keus, dus eerder een afweging uit welke keus de minst slechte is.
Prijzig indeed.Wildfire schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:30:
[...]
Ik heb hier anders toch echt een paar D-cellen, LSD-types zelf, van 8000 mAh. Waren wel prijzig, maar doen het prima. M'n vader heeft op twee batterijen een half jaar een radio kunnen draaien toen hij meerdere keren per week ging vissen, ding stond per dag dan al snel zo'n vijf tot zes uur aan. Werken dus prima
D Duracell procell voor 1,65 p/s = 6,60 euro
D cell (Ansmann bij nkon) voor 18 euro per 2 = 36 euro
AA eneloop à 7,85 voor 4 + adapter voor 75 cent p/s = 18,70
Laatste 2 koop je 1x en klaar. Die procell kun je telkens opnieuw kopen. Na 3 jaar? heb je de kosten er dan uit + gemak dat je AA batterijen kunt gebruiken als je de D's niet meer nodig hebt. Zie ik hier iets over het hoofd?
Mijn oude NiCd Hama D cellen zijn 4000 mAh. De Latere NiMH Aldi C en D cellen zijn beide 3000 mAh en de laatste LSD Lidl C cellen zijn 4000 en de D cellen 4500 mAh.
Wat kosten die precies? Qua capaciteit zijn ze dan bijna gelijk aan 2x eneloops.
Ik geloof 4,5 per setje of zo? Merknaam Tronic. Google is your friend.CaptJackSparrow schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 00:43:
Ik heb bij Lidl al wel C en D en 9V LSD's gekocht. Schappelijk van prijs. Ik geloof 2x C of D voor dezelfde prijs als 4x AA of AAA.
http://forum.fok.nl/topic/1916456
Niet bepaald je van het...
Niet bepaald je van het...
Zo te zien geen LSD, dus niet echt vergelijkbaar. Verwacht geen Eneloop kwaliteit van de Aldi of Lidl, maar voor jouw doeleinden is dat ook niet echt nodig. Kan dus het proberen waard zijn.
Klopt. Ze verkopen helaas ook nog gewone NiMH dus als er weer een aanbieding langskomt moet je goed uitkijken of het wel LSD's zijn. En ik heb de AA en AAA's gecheckt met mijn LaCrosse BC-700 en de capaciteiten van die zijn in orde.
Misschien dat dit een goede deal is: http://www.drogisterij.ne...acell-batterijen-d-mn1300
4x duracell d mn1300 voor 5,99
4x duracell d mn1300 voor 5,99
Ik ben een aantal van mijn eneloops aan het opladen, maar vroeg me nu och eens af wat nu goede rates zijn voor de standaard eneloops...
De standaard witte eneloops zijn toch 2000ma?
Nu staat dit in de handleiding:
De standaard witte eneloops zijn toch 2000ma?
Nu staat dit in de handleiding:
Kan ik hieruit concluderen, dat ik niet sneller dan met een rate van 200MA mag ontladen en het beste met 400MA kan laden?Watis 0.1C, 0.2C, etc?
“C”staat voor de batterij capaciteit, en het nummer ervoor staat voor het deel van deze capaciteit.
Voorbeeld:
0.1C betekent 0,1 keer de capaciteit van de batterij.
Voor een 2700mAh batterij, zou 0.1C betekenen 0,1 keer 2700mAh wat een stroom van 270mA oplevert.
De juiste laad- en ontlaadstroom kiezen
Laden onder een hoeveelheid van 0.3C en meer dan 1.0C is niet aangeraden.
Te langzaam laden kan een onjuiste beëindiging van het laden veroorzaken.
Te snel laden kan de batterij beschadigen.
In het algemeen betekent langzaam laden een lange levensduur, maar een langere oplaadtijd.
Bij snel laden komt de batterij mogelijk niet helemaal vol, en wordt de batterij warm.
Voor het ontladen geldt: ontlaad niet sneller dan met 0.1C.
Hangt er o.a. vanaf of je een domme (en weer met of zonder timer) of een microprocessorgestuurde lader gebruikt. Voor ontladen meet je de betrouwbaarste maximale capaciteit bij een lage(re) ontlaadstroom, als dat meten is wat je wilt. Anders verlies je ook heel veel in de vorm van warmte.
Ik heb de powerex c9000 en had nog een paar setjes eneloops liggen waarvan ik niet zeker weet of ze helemaal leeg zijn... Ik dacht dat ik die eerst het beste kon ontladen, om vervolgens te laden volledig...CaptJackSparrow schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:43:
Hangt er o.a. vanaf of je een domme (en weer met of zonder timer) of een microprocessorgestuurde lader gebruikt. Voor ontladen meet je de betrouwbaarste maximale capaciteit bij een lage(re) ontlaadstroom, als dat meten is wat je wilt. Anders verlies je ook heel veel in de vorm van warmte.
Is dat onzin?
Maar bij "charge" moet ik dus bij voorkeur laden met 400MA? (0,2C)
Er staat juist dat je moet laden met minstens 0,3C (en max. 1C). Zelf doe ik die 2000mAh eneloops dus altijd op 700mA.
Of eerst even ontladen nuttig / beter is durf ik niet te zeggen, maar dat doe ik inderdaad zelf soms ook wel eens als ik echt niet meer weet of vol / bijna leeg zijn.
Of eerst even ontladen nuttig / beter is durf ik niet te zeggen, maar dat doe ik inderdaad zelf soms ook wel eens als ik echt niet meer weet of vol / bijna leeg zijn.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Wacht even...Orion84 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 16:04:
Er staat juist dat je moet laden met minstens 0,3C (en max. 1C). Zelf doe ik die 2000mAh eneloops dus altijd op 700mA.
"Laden onder een hoeveelheid van 0.3C en meer dan 1.0C is niet aangeraden"
met aantallen bij eneloop 2000MH
"Laden onder een hoeveelheid van 600MA en meer dan 200MA is niet aangeraden"
Dus ik moet onder de 200MA blijven zitten of boven de 600MA?!?!?!
Wat voor logica zit daar achter? Langzamer was toch altijd beter?
Als ik dit moet geloven, ben ik al mijn eneloops aan het verkl*ten

Boven de 600MA zit je toch snel in de buurt van een snellader?
[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 24-05-2013 16:14 ]
Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.