[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 26 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.966 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Is het normaal dat oplaadbare batterijen heet worden bij gebruik? Gisteravond wat foto's zitten maken met een externe flitser en na een flits of 15 (erg kort na elkaar) waren mijn GP 2700mAh accu's aardig heet. Heter dan toen ze 20min eerder uit de snellader kwamen...

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dat is heel goed mogelijk. Het hangt af van de stroom die die flitser trekt, maar ik kan me goed voorstellen dat die bij het laden van de flitser >1000mA uit de batterij haalt. Die wordt dan wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Bij zwaar gebruik worden matige en slechte batterijen erg warm.
Ik heb gehoord dat sommige flitsers tot 7A doen, dat wil wel.

@Ramon 73: je bent nu een waarschijnlijk kapotte lader aan het verkopen via V & A?

spam

[ Voor 42% gewijzigd door PowerUp op 25-10-2010 13:54 ]

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

A_K schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:40:
Bij zwaar gebruik worden matige en slechte batterijen erg warm.
Ik heb gehoord dat sommige flitsers tot 7A doen, dat wil wel.
Daaruit begrijp ik dat je GP beschouwt als matig of slecht? Zijn die Eneloop batterijen die je verkoopt beter? Wat voor capaciteit hebben die trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:12
M a r c o schreef op woensdag 15 september 2010 @ 18:40:

punt 1 lijkt me echter niet normaal voor die lader. Defect misschien?
Conrad zegt dat het normaal is dat je wat vaker/harder op die toets moet drukken. Ze willen het apparaat niet terugnemen of ruilen omdat er volgens hen niets mee aan de hand is.
A_K schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:40:

@Ramon 73: je bent nu een waarschijnlijk kapotte lader aan het verkopen via V & A?
Volgens Conrad is er niets mee aan de hand. En als ik wat overtuigender op de toetsen druk, dan werkt het idd beter. Zal dus wel aan mij liggen.
Maar blijft nog het feit dat ik de lader erg onhandig in gebruik vind en het refreshen nauwelijks zinvol is (met mijn GP cellen dan). Ik blijf mijn vertrouwde powerbank gebruiken, sneller en eenvoudiger. De IPC doet wat hij moet doen, maar niet zoals ik dat wil.

[ Voor 45% gewijzigd door Ramon 73 op 17-09-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
SnoeiKoei schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:42:
[...]

Daaruit begrijp ik dat je GP beschouwt als matig of slecht? Zijn die Eneloop batterijen die je verkoopt beter? Wat voor capaciteit hebben die trouwens?
In mij ervaring zijn GP's niet echt slecht ofzo, maar inderdaad matig. Zeker die zogenaamde "power" "heel veel mAh" dingen zijn echt zwaar overrated.

Op het gebied van zelf-ontlading zijn Eneloops gewoon beter. Ze hebben een capaciteit van 2000 mAh (en JA, er zijn GP batterijen die zogenaamd 'meer' hebben, maar wel tegen weer andere nadelen dus). GP heeft trouwens ook "low self-discharge" batterijen in hun assortiment (Recycko).

De beste eigenschap van Eneloops is echter dat ze een lagere interne weerstand hebben, dus in korte tijd meer vermogen kunnen leveren (precies wat je flitser wil hebben).

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 17-09-2010 15:25 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Nieuwe GP 2700 batterijen doen het in het begin goed, maar ik hoor hier en ook vaak van klanten dat ze hard achteruit gaan na een aantal maanden/jaren.
Wanneer de interne weerstand toeneemt, neemt de warmteontwikkeling net zo hard toe.

Eneloop is inderdaad "maar" 2000 mAh, maar wel 2000 echte mAh, 2700 mAh batterijen verliezen 20% in 2 weken niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
plus, als ik gewone NiMh die een tijd hebben gelegen van de plank pak, en in de lader steek en alleen maar direct oplaad. Dan wil het wel eens voorkomen dat er bij zijn waar dan maar <1000 mAh in zit (nominaal zijn ze 2700).
Ik moet dus minstens een discharge+charge doen.

Mijn eneloops kan ik beetpakken, in de lader steken, en ik kan er 90% zeker van zijn dat er tussen de 1950 en 2050 mAh inzit.

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ramon 73 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:13:
[...]

Conrad zegt dat het normaal is dat je wat vaker/harder op die toets moet drukken. Ze willen het apparaat niet terugnemen of ruilen omdat er volgens hen niets mee aan de hand is.

[...]

Volgens Conrad is er niets mee aan de hand. En als ik wat overtuigender op de toetsen druk, dan werkt het idd beter. Zal dus wel aan mij liggen.
Maar blijft nog het feit dat ik de lader erg onhandig in gebruik vind en het refreshen nauwelijks zinvol is (met mijn GP cellen dan). Ik blijf mijn vertrouwde powerbank gebruiken, sneller en eenvoudiger. De IPC doet wat hij moet doen, maar niet zoals ik dat wil.
Je weet dat je sowieso binnen 1 week na ontvangst zonder opgaaf van reden de koop kan ontbinden als je het product online hebt gekocht (wet koop op afstand). Daarnaast kan je een apparaat dat naar jouw mening niet voldoet binnen een half jaar retourneren en ligt de bewijslast dat het wel naar verwachting werkt bij de verkopende partij.

Klinkt als een niet erg klantvriendelijke onderneming Conrad, ik zal er na het lezen van jouw verhaal iig niet snel iets kopen.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Hij heeft wel de verpakking al weg gegooid..
Dus terugsturen wegens wet koop op afstand is wel discutabel. Overigens heb je bij conrad 14 dagen te tijd om terug te sturen, staat in hun AV. Vrij logisch, als ze het namelijk er niet in zetten is de termijn een half jaar, en als ze het er wel in zetten moet het minimaal 14 dagen zijn meen ik, voorwaarde van de thuiswinkelwaarborg waar ze zo te zien bij aangesloten zijn. Daar kan je volgens mij ook een klacht in dienen, dan luisteren ze allicht beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrad Benelux
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-08 10:52

Conrad Benelux

Bedrijfsaccount Conrad
@ramon73: Zou je aub je contactgegevens en ordernummer naar webcare@conrad.nl willen sturen, dan gaan we direct kijken hoe we deze kwestie voor je op kunnen lossen.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Conrad Webcare Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Nou, heb zojuist 2x 4 eneloops besteld bij A_K, ben benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik gebruik m'n Eneloops inmiddels al best een tijd (heb er ook 8 totaal). In m'n beide Canon compactcamera's, maar vooral in m'n flitser (Metz AF-36) en ik kan er echt belachelijk veel foto's mee maken.
Nog steeds tevreden dus; en ik heb dan nog het oude type geloof ik; althans, ik las ergens dat er nieuwe, nog betere, waren.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10
Hier ook, heb 4 x 4 setjes eneloops voor mijn flitser (ga binnenkort hele dag een bruiloft schieten met veel binnenlocaties) en aangezien ik nooit rechtstreeks flits maar altijd via plafond, zijmuur of door plu heen zijn de flitsen vaak vrij krachtig... Maar de ervaringen met de eneloops zijn erg goed. Ook met de IPC1-L lader trouwens, voor mij ideale lader. Ik doe mijn eneloops standaard op 'discharge' stand op maximale snelheid (350 ont- en 700 mA laden). De lader doet het altijd en de knopjes werken ook zonder problemen...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Ramon 73
Conrad Benelux schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:24:
@ramon73: Zou je aub je contactgegevens en ordernummer naar webcare@conrad.nl willen sturen, dan gaan we direct kijken hoe we deze kwestie voor je op kunnen lossen.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Conrad Webcare Team
Pluim voor Conrad om deze bal op te pakken. Werd vandaag gebeld om retourzending af te handelen. d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon 73 op 22-09-2010 19:31 ]

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 10:39

LoneWolf

Just a Byte

Hier al iemand de oplaadbare van apple geprobeerd ? Eneloops zijn in mijn mighty mouse als ik ze er volgeladen in doe best snel weer op, ze beginnen gelijk aan te geven dat er nog maar 67% in zit ipv 100% .

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ramon 73 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:57:
[...]

Pluim voor Conrad om deze bal op te pakken. Werd vandaag gebeld om retourzending af te handelen. d:)b
Heb je ook nog reactie gekregen waarom ze het de eerste keer niet op deze manier af konden handelen?

• Ramon 73
Schweino schreef op woensdag 22 september 2010 @ 21:06:
[...]

Heb je ook nog reactie gekregen waarom ze het de eerste keer niet op deze manier af konden handelen?
Ja :). Blijkbaar was het verkeerd uitgelegd(of verkeerd begrepen, maar dat werd niet gezegd), want ook zonder de originele verpakking kun je retourneren. Dat de klantenservice niet begrepen had dat de lader niet voldeed aan de wensen, werd excuus voor aangeboden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 22-09-2010 21:30 ]

Verwijderd

LoneWolf schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:18:
Hier al iemand de oplaadbare van apple geprobeerd ? Eneloops zijn in mijn mighty mouse als ik ze er volgeladen in doe best snel weer op, ze beginnen gelijk aan te geven dat er nog maar 67% in zit ipv 100% .
Probeer ze maar. Hoe veel keer te duur zijn ze? De gebruikelijke twee keer?

[ Voor 1% gewijzigd door Moby op 23-09-2010 17:00 . Reden: Kotsen hoeft niet. ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

LoneWolf schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:18:
Is dat niet gewoon een "oplaadbare batterijen"-kwaal? Er komt natuurlijk maar 1.2V uit i.p.v. 1.5.
Daarbij lijkt me Apple niet echt een batterijenmerk. Dit besteden ze uit, dus waarschijnlijk is dezelfde batterij goedkoper te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door MrSleeves op 23-09-2010 08:11 ]

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

@jcvjcvjcvjcv
ik vraag om een ervaring, geen mening (niet flamen dus)

@Mr.Sleeves
Ik heb "gewone" 2300 gp's er in gehad hiervoor, die geven gewoon 98-100% aan als je ze er in stopt. Zijn alleen nog eerder leeg als de eneloop, vandaar dat ik eneloops hierin heb geprobeerd. Hiervan had ik er een aantal aangekocht voor mijn flitser, ivm het langer opgeladen blijven, maar had nog geen beslissing genomen voor de rest van mijn apparatuur (muis, toetsenbord, trackpad evt.) Ik wilde dat eerst testen met wat ik nu in huis had.

Apple is geen batterijmerk,dat klopt, maar ze maken goede matches met hun spullen meestal, dus ik denk dat dat ook zou kunnen met hun batterijen, misschien hebben zij dus een versie van eneloop laten maken die WEL goed werkt in HUN muizen enz.

Maar aangezien ze niet bepaald goedkoop zijn (ws ook omdat er een lader bij zit) is de ervaring van anderen hiermee wel iets waar ik rekening mee houd voor ik ze eventueel aanschaf.

en even de prijzen bekeken, eneloop is overigens ook niet goedkoop,tenzij je bij A_K of op Ebay de bulk versie besteld.

Maar dan nog in mij geval: 4 Eneloop, + de Snellader met 2 stuks AA, dus totaal 6, kosten incl verzenden ook 30 euro 40 op sk.nkon.nl.
Dan is de apple lader met 6 batterijen voor 29 bij de mm/apr dus zelfs goedkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door LoneWolf op 23-09-2010 09:23 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

LoneWolf schreef op donderdag 23 september 2010 @ 09:18:
@Mr.Sleeves
Ik heb "gewone" 2300 gp's er in gehad hiervoor, die geven gewoon 100% aan. Zijn alleen nog eerder leeg als de eneloop
Vreemd, zeker zie hier onder.
Apple is geen batterijmerk,dat klopt, maar ze maken goede matches met hun spullen meestal, dus ik denk dat dat ook zou kunnen met hun batterijen, misschien hebben zij dus een versie van eneloop laten maken die WEL goed werkt in HUN muizen enz.
Meeste Apple producten hebben de batterij/accu zo ingebouwd dat'ie niet te verwijderen is. Logisch dat dat dan de goede match is.
Maar dan nog in mij geval: 4 Eneloop, + de Snellader met 2 stuks AA, dus totaal 6, kosten incl verzenden ook 30 euro 40 op sk.nkon.nl.
Dan is de apple lader met 6 batterijen voor 29 bij de mm/apr dus zelfs goedkoper.
Prijs valt me idd mee. Jammer dat je er dan per se een lader bij moet kopen. Over het algemeen gaat een lader toch langer mee dan de batterijen.

Even zoeken; Apple verkoopt gewoon Eneloop:
http://www.icreatemagazin...u-zonder-apple-tax/13327/
Daar staan trouwens lagere prijzen voor Eneloops.

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 23-09-2010 09:28 ]

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

MrSleeves schreef op donderdag 23 september 2010 @ 09:23:
[...]

Vreemd, zeker zie hier onder.

[...]

Meeste Apple producten hebben de batterij/accu zo ingebouwd dat'ie niet te verwijderen is. Logisch dat dat dan de goede match is.
Daarom verwacht ik dus idd van apple dat de door hun gebruikte batterijen wellicht ook een betere match zijn dan standaard eneloops, ook al komen ze uit dezelfde fabriek. Apple heeft wel vaker ergens een dealtje gesloten om de kwalitatief hoogste of best presterende producten uit een reeks te krijgen.
Prijs valt me idd mee. Jammer dat je er dan per se een lader bij moet kopen. Over het algemeen gaat een lader toch langer mee dan de batterijen.

Even zoeken; Apple verkoopt gewoon Eneloop:
http://www.icreatemagazin...u-zonder-apple-tax/13327/
Daar staan trouwens lagere prijzen voor Eneloops.
Ook al gaat een lader langer mee als de batterijen, dat heb ik ook, heb hier nog een hele oude (10 jaar oid) lader van varta, maar die laad maar met 150 ma, en dan ook alleen als je er 4 batterijen in doet, dus die techniek is ook zwaar verouderd, al doen de bijbehorende accus het nog prima, ze halen nog altijd bijna hun aangegeven capaciteit van 550ma (aaa). (getest met een ipc1) (Die aaa werken nog altijd prima in mijn koffieweegschaaltje.)

Dus je wilt toch ook af en toe je lader vervangen naar moderne techniek welke bij de accus past. Ik zou mijn eneloopjes daar niet in willen gaan laden nl 8)7 .
Nieuwe serie accus = nieuwe passende lader bij mij (niet als ik na 2 jaar er wat bij koop natuurlijk, maar wel als de set aan vervanging toe is)
Dus TCO is voor mij ook van belang, ik voel er weinig voor om bv die maha 9000 te kopen, en er dan achter te komen na 4 jaar dat hij zo verouderd is dat de batterijen van dan toch een nieuwe lader behoeven.
1000x opladen zou bij 1x per 2 dagen laden nl nog 5,5 jaar levensduur zijn. Gemiddeld genomen red ik dat niet, en verwacht dan dus langer te doen met mijn batterijen en lader. Tegen die tijd is de techniek weer zo veel verder dat dus de aanschaf van een nieuwe lader ook nodig zal blijken.

Verder:
Die lader van de eneloop die daar genoemd wordt is geen snellader zoals de apple lader, maar een 16 uurs lader, en je hebt ook geen 6 batterijen. Vind ik geen eerlijk vergelijk, daarom heb ik bij nkon gekeken naar de meest gelijkende match, dus (snel)lader met 400-600 ma zoals wat de apple lader ongeveer is (geen spec beschikbaar, maar laadt in 5-6 uur, dus zou zo'n 400-500 ma kunnen zijn.) , met 2 batterijen en 4 extra.
De apple set is in de winkel verkrijgbaar, dus geen verzendkosten, ik zie de eneloops niet in de lokale winkels, en ben je dus 7,50 verzendkosten kwijt. Dat tel ik wel mee in de eneloop prijs!

Waarom dan toch die extra lader kopen ? Past een stuk beter bij in de laptoptas op klus als een ipc1, laat staan een maha 9000. :+ Ook zit de ipc1 wel eens vol met eneloop als ik de flitser veel gebruikt heb, dus dan is een extra lader ook handig, maar die weinige keren rechtvaardigt niet de aanschaf van een extra ipc1 of de maha 9000 voor mij.

[ Voor 13% gewijzigd door LoneWolf op 23-09-2010 11:23 ]

• Cubix
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd hoe jullie mij aanraden om te gaan met de volgende situatie.

Ik heb een draadloos toetsnebord van apple die 3 AA batterijen nodig heeft. Daarvoor heb ik een GP setje gekocht van 4 AA batterijen en een lader. Deze lader werkt alleen met een even aantal batterijen tegelijk.

Wat ik nu doe: steeds als 3 batterijen leeg zijn, en die 4e dus nog vol gooi ik ze alle 4 in de lader todat het lampje aangeeft dat het klaar is. Ik probeer de volle batterij steeds te wisselen zodat er steeds een andere van de 4 nutteloos in de lader hangt.

Is dit nog de beste oplossing? Ik ben niet tevreden over de prestaties van de GP batterijen, kan dat hierdoor komen?

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

@Cubix, ook mijn apple kbd heeft er 3 nodig, ik gebruik vaak daarvoor de alkaline die ik bij aanschaf van nieuwe spullen heb gekregen, aangezien ze in het kbd toch bijna een jaar meegaan.
GP in het kbd was bij mij ook niet een suc6, ze lopen harder leeg dan dat het keyboard stroom verbruikt. 8)7

tja, de gp ergens anders voor gebruiken en de apple lader set kopen zou ook een optie zijn, krijg je 6 accus bij, dus dat is een set er in en een set op voorraad, via een topic op omt weet ik dat de apple lader er ook 1 kan laden. Kost je wat meer tijd , maar goed ze lopen ook niet zo snel leeg.

Of het rendabel is is de vraag, 30 euro / 6 =5 euro per batterij. 4 stuks philips bij de blokker = 1 euro, dus 0,25 ct per batterij.
Veel mensen rekenen dan dat ze na 20x opladen quitte zijn, maar oplaadbare batterijen leveren vaak korter stroom als alkaline, dus laad je vaker op dan je alkaline zou vervangen.
Beter is dus je alkaline verbuik af te zetten tegen de batterij prijs : Per jaar 1,5x alkaline vervangen zou dus 1,12 euro per jaar zijn. Levensduur toetsebord 5 jaar ? Zou je net quitte spelen as je oplaadbare gebruikt, zeker als je de laadstroom die van de 220v gebruikt om je oplaadbare weer vol re krijgen meetelt denk ik.

[ Voor 70% gewijzigd door LoneWolf op 23-09-2010 11:51 ]

• eymey
Zou heel goed kunnen. Met zo'n "domme" lader die nieteens aansturing per schacht heeft wordt je 'volle' batterij dus gewoon dik overladen.

Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom mensen bij aanbiedingen e.d. nog steeds als hongerige wolven op het merk "GP" af gaan.... vooral die goedkope sets inc. 'domme' lader.

Die accu's zullen misschien nog wel redelijk zijn (afhankelijk van het type/model) maar ga ze alsjeblieft gewoon in een goede lader behandelen, met op z'n minst laadregeling PER schacht. ;)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Cubix schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:21:
Ik ben erg benieuwd hoe jullie mij aanraden om te gaan met de volgende situatie.

Ik heb een draadloos toetsnebord van apple die 3 AA batterijen nodig heeft. Daarvoor heb ik een GP setje gekocht van 4 AA batterijen en een lader. Deze lader werkt alleen met een even aantal batterijen tegelijk.

Wat ik nu doe: steeds als 3 batterijen leeg zijn, en die 4e dus nog vol gooi ik ze alle 4 in de lader todat het lampje aangeeft dat het klaar is. Ik probeer de volle batterij steeds te wisselen zodat er steeds een andere van de 4 nutteloos in de lader hangt.

Is dit nog de beste oplossing? Ik ben niet tevreden over de prestaties van de GP batterijen, kan dat hierdoor komen?
Dan ben je dus elke keer een volle batterij aan het overladen..
Kan je er beter 2 laden, heb je 3 volle. De keer daarna 4 stuks laden, etc. Of zijn het geen Recyko's?
eymey schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:43:
Die accu's zullen misschien nog wel redelijk zijn (afhankelijk van het type/model) maar ga ze alsjeblieft gewoon in een goede lader behandelen, met op z'n minst laadregeling PER schacht. ;)
eymey schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:43:
Zou heel goed kunnen. Met zo'n "domme" lader die nieteens aansturing per schacht heeft wordt je 'volle' batterij dus gewoon dik overladen.
En nog nooit heeft iemand aan kunnen tonen dat een langzame domme lader slecht is! Het tegendeel is echter zeer aannemelijk imo.

Ik heb weinig verstand van auto's, maar ik meen dat de accu in bijna alle auto's ook altijd wordt geladen als de motor draait. Men heeft ooit eens bedacht dat de dynamo uitschakelen heel wat zuiniger was, het had alleen een groot nadeel. Ik weet niet meer wat het was, maar meen dat het probleem was dat de accu minder lang mee ging...
LoneWolf schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:11:
[...]

Daarom verwacht ik dus idd van apple dat de door hun gebruikte batterijen wellicht ook een betere match zijn dan standaard eneloops, ook al komen ze uit dezelfde fabriek. Apple heeft wel vaker ergens een dealtje gesloten om de kwalitatief hoogste of best presterende producten uit een reeks te krijgen.

[...]

Dus je wilt toch ook af en toe je lader vervangen naar moderne techniek welke bij de accus past. Ik zou mijn eneloopjes daar niet in willen gaan laden nl 8)7 .
Nieuwe serie accus = nieuwe passende lader bij mij (niet als ik na 2 jaar er wat bij koop natuurlijk, maar wel als de set aan vervanging toe is)
Dus TCO is voor mij ook van belang, ik voel er weinig voor om bv die maha 9000 te kopen, en er dan achter te komen na 4 jaar dat hij zo verouderd is dat de batterijen van dan toch een nieuwe lader behoeven.
1000x opladen zou bij 1x per 2 dagen laden nl nog 5,5 jaar levensduur zijn. Gemiddeld genomen red ik dat niet, en verwacht dan dus langer te doen met mijn batterijen en lader. Tegen die tijd is de techniek weer zo veel verder dat dus de aanschaf van een nieuwe lader ook nodig zal blijken.
Je denkt echt dat de Apple batterijen beter zijn dan de standaad Eneloop?
Als je wat testen bekijkt zie je dat er tussen Eneloop batterijen weinig variatie zit, er bestaat geen "uber-eneloop".

Eneloop kan je prima laden met oude NiMh laders. Die "moderne techniek" is nog steeds dezelfde. En net zoals een nieuwe pc nog prima past op een 20 jaar oud (geaard) stopcontact past, passen Eneloop prima in oudere NiMh laders.
Al mag je natuurlijk nieuwe apparatuur kopen, verkopers als ik hebben daar echt geen probleem mee.

Nog eentje:de C9000 heeft een break-in functie om oude batterijen weer tot leven telaten komen. Deze werkt redelijk goed, krijg er af en toe positieve reacties op.
Hoe werkt die break in? 16 uur lang op 0,1C laden!!! Precies wat een domme langzame lader ook doet!

De C9000 overleeft de NiMh voorlopig nog wel, kan bv tot 20.000 mAh. Pas als we op iets anders, bv, op NiZn kan je hem weg gooien. Maar NiZn is de komende jaren nog wel inferieur aan NiMh. (Voor als je de wiki gaat lezen over NiZn: die is erg pro-NiZn, lijkt erop dat die geschreven is door PowerGenix (NiZn verkoper) zelf. Lees liever de NiZn (PowerGenix) reviews op bv amazon.)

offtopic:
Over nieuwe techniek gesproken.. Had vorige jaar net voor zo'n 8000 euro Eneloop gekocht (best veel geld voor een student), lees ik 3 dagen later dat Sanyo met nieuwe eneloopjes was gekomen.. Zelden zo hard geschroken.

[ Voor 6% gewijzigd door A_K op 23-09-2010 13:49 ]

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Well .... i just jumped the gun: heb net de apple lader met 6 stuks gehaald bij de mm;
Resultaat: Batterijen uit de doos in de muis: 81% . Dat is 13% meer als mijn eneloops aangeven nadat ze net vers zijn geladen met de ipc1. Deze liggen ook al ff op de plank ws, dus vol zullen ze nog wel wat meer doen.
Ben benieuwd naar de daadwerkelijke accuduur nu, en het daadwerkijkelijke verlies bij plankliggen. ga er nu 2 ontladen en opladen met de ipc1 , dan apart wegleggen, dan over een maand eens meten hoeveel er dan nog in zit.

De batterijen verschillen uiterlijk ook behoorlijk van de eneloops die ik heb, zo zitten er bv geen gaatjes in/bij de + pool.
Geloof het verhaal dat apple batterijen dus eneloops zouden zijn nu helemaal niet meer zo.

Over de laders:
Die lader van varta slaat na 16 uur af: 150 ma zou dan de eneloops nog wel kunnen vullen, maar mijn gp 2700 krijgt die dus dan al niet vol. Bovendien is 16 uur wachten soms (vaak) niet handig. Als ik ze 's avonds leeg heb heb ik ze ook wel eens 's ochtends weer nodig(camera gebruik mn). Eneloops kunnen langer op de plank liggen, dus daar kan je dan wel voor kiezen om meer sets batterijen te kopen zodat je extra sets klaar hebt liggen, maar voor bv GP's enz gaat dat niet op.

Ik heb die lader ook alleen nog maar om inderdaad een break in te doen, oa als ik ze leeg heb getrokken en er bv een keer een paar niet meer lekker willen laden, dan gaan ze in de varta. Daarna een refresh met de ipc1 en ze werken weer zoals het hoort.

Ik verwacht toch nog eerder iets van lithium rechargables voor de aa sizes te gaan krijgen dan nizn.
en de vraag is voor mij meer of de apparatuur, die dus steeds geavanceerder wordt, ook kwalitatief zo lang meegaat. Er zitten in de maha 9000 meer dingen die kapot kunnen gaan dan alleen het basis laadcircuit zoals in de varta van 10 jaar terug, dus ik vraag me eerder af of die maha de 10 jaar haalt.

(beetje offtopic maar wel even ter vergelijk:)
Ik vergelijk dat altijd met miele, die 10 jaar garantie geeft, en bv siemens die 5 jaar garantie geeft op hun wasmachines/drogers.
De Miele kost 2x de prijs van de Siemens, kan hetzelfde, presteert hetzelfde, maar als 1 van de 2 na 5 jaar kapot gaat had ik toch liever de siemens. Want dan koop ik een nieuwe, die weer op de techniek stand van dan is, en waarschijnlijk oa. zuiniger is als de miele.
Dus na 10 jaar is mijn TCO lager, en mijn beleving beter (reparatie duurt over het algemeen een paar dagen voor de monteur kan, een nieuwe staat vaak dezelfde of hooguit volgende dag al op zijn plekkie.)

[ Voor 3% gewijzigd door LoneWolf op 23-09-2010 15:46 ]

• eymey
A_K schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:45:
[...]

En nog nooit heeft iemand aan kunnen tonen dat een langzame domme lader slecht is! Het tegendeel is echter zeer aannemelijk imo.
True :). Ik heb dan ook niets tegen 'domme' laders die langzaam laden, maar wel tegen laders die je dus dwingen even aantallen tegelijk op te laden ;)

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ik heb eigenlijk meer iets tegen apparatuur waar je zo nodig een oneven aantal groter dan 1 in moet stoppen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :)
LoneWolf schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:29:
Er zitten in de maha 9000 meer dingen die kapot kunnen gaan dan alleen het basis laadcircuit zoals in de varta van 10 jaar terug, dus ik vraag me eerder af of die maha de 10 jaar haalt.
Tot dusverre, DOA niet meegerekend, in 2 jaar tijd al nul kapotte C9000 laders terug gehad. Op een aantal van meer dan 1000 stuks kan je dus wel concluderen dat verreweg de meeste 10 jaar ook wel halen.

Overigens, hoe oud en hoe vaak gebruikt zijn die Eneloop? Nieuwe en oude batterijen vergelijk is niet helemaal eerlijk natuurlijk.

• Cubix
  • Niet online
LoneWolf schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:33:
Of het rendabel is is de vraag, 30 euro / 6 =5 euro per batterij. 4 stuks philips bij de blokker = 1 euro, dus 0,25 ct per batterij.
Ook iets om rekening mee te houden idd! :D

Maar ik ben dus steeds 1 batterij aan het overladen. Misschien iets elektrisch kopen dat mijn laatste batterij ff helemaal leeg kan trekken in de tussentijd, dat lijkt me dan iig beter.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

LoneWolf schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:29:
Well .... i just jumped the gun: heb net de apple lader met 6 stuks gehaald bij de mm;
Resultaat: Batterijen uit de doos in de muis: 81% . Dat is 13% meer als mijn eneloops aangeven nadat ze net vers zijn geladen met de ipc1. Deze liggen ook al ff op de plank ws, dus vol zullen ze nog wel wat meer doen.
request: zodra je je apple batterijen heb volgeladen en daarna in je muis doet, kan je dan even posten hoeveel % je muis aangeeft dat de batterijen vol zijn?

ik heb zelf alleen Eneloops en Duracell LSD's en direct na het opladen (in een Maha c9000 van a_k) wordt er max 83% aangegeven, zowel via de magic mouse als via de BT keyboard.

Ik vind het zelf geen probleem, maar ben gewoon nieuwsgierig welke batterijen wel 100% aangeven..
Ik moet ook zeggen dat de batterijen die je er standaard bij krijg heel lang meegaan in vergelijking met de Eneloops en Duracell LSD's.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Alkaline, NiZn en lithium wegwerp batterijen zullen richting de 100% gaan, omdat die een hogere spanning hebben als ze vol zijn.
Cubix schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:30:
[...]
Maar ik ben dus steeds 1 batterij aan het overladen. Misschien iets elektrisch kopen dat mijn laatste batterij ff helemaal leeg kan trekken in de tussentijd, dat lijkt me dan iig beter.
Waarom niet gewoon 1 batterij enkel gebruiken als opvulling? Help je in het slechtse geval 1 batterij om zeep, boeie.

[ Voor 62% gewijzigd door A_K op 23-09-2010 20:42 ]

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:28
Voor mijn SB600 flitser ben ik opzoek naar betere batterijen en lader dan dat ik er tweedehands bij kreeg (2000mAh Panasonic NiMH met idem dito 500mAh lader).

Via via hoorde ik van deze website en ben ik bij deze lader en batterijen set uitgekomen:
Maha C9000 met 8 Eneloops 2000 mAh, HR-3UTGA

Zo ver ik kon vinden, is dit een zeer geschikte set. Ben benieuwd of jullie nog tips of opmerkingen hebben voordat ik ga bestellen van de week.

De batterijen zullen geregeld (4 a 5 keer per week) intensief gebruikt worden bij het uitvoeren van schoolopdrachten en shoots.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Denk niet dat je daar spijt van zult gaan krijgen. :)

That being said... als je de batterijen vrijwel dagelijks intensief gaat gebruiken heb je natuurlijk niet per sé Low Self Discharge batterijen nodig. Die Eneloops hebben ook nog wel andere eigenschappen die ze interessant maken (weinig moeite met hoge ontlaadstromen etc), maar misschien kun je batterijen vinden die die andere voordelen combineren met een wat hogere capaciteit. Die Sanyo 2700mAh batterijen die nkon ook levert misschien? (Daar heb ik verder geen ervaring mee, ik gooi maar een balletje op...)

edit:
Alhoewel... dat je ze 4 à 5 keer per week intensief gebruikt betekent natuurlijk nog niet dat je een setje batterijen ook vlot leeg hebt (die eneloops kunnen heel wat intensief gebruik hebben :+). Verwacht je een setje binnen een week leeg te krijgen?

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 23-09-2010 21:19 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:28
Xander schreef op donderdag 23 september 2010 @ 21:18:
Denk niet dat je daar spijt van zult gaan krijgen. :)

That being said... als je de batterijen vrijwel dagelijks intensief gaat gebruiken heb je natuurlijk niet per sé Low Self Discharge batterijen nodig. Die Eneloops hebben ook nog wel andere eigenschappen die ze interessant maken (weinig moeite met hoge ontlaadstromen etc), maar misschien kun je batterijen vinden die die andere voordelen combineren met een wat hogere capaciteit. Die Sanyo 2700mAh batterijen die nkon ook levert misschien? (Daar heb ik verder geen ervaring mee, ik gooi maar een balletje op...)

edit:
Alhoewel... dat je ze 4 à 5 keer per week intensief gebruikt betekent natuurlijk nog niet dat je een setje batterijen ook vlot leeg hebt (die eneloops kunnen heel wat intensief gebruik hebben :+). Verwacht je een setje binnen een week leeg te krijgen?
Mooi, naast die lage self discharge weet ik niet veel andere voordelen van die Eneloops :+ ben ook niet bekend met het batterijwereldje, vandaar hier de vraag.

Dus het gebruik van de kwaliteit van Eneloops (geen moeite met hoge ontlaadstromen), in hoge capaciteits batterijen kan ook? Dat zou natuurlijk wel erg leuk zijn :). Wat ze namelijk moeten in een flitser, is een hoog voltage zodat de flitser kan flitsen. De huidige set heeft na twee flitsen enige seconde nodig om weer genoeg stroom te kunnen leveren

Ik heb geen idee hoe vaak ze leeg gaan in een week. Het huidige setje gaat na een middag schieten al moeilijk doen. Of dit aan de batterijen ligt, aan het vermogen, of die k*t lader, ik heb geen idee.

Excuses voor het door elkaar halen van de termen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Zandpad op 23-09-2010 22:15 ]

• Xander
  • Nu online
Zandpad schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:10:
[...]

Mooi, naast die lage self discharge weet ik niet veel andere voordelen van die Eneloops :+ ben ook niet bekend met het batterijwereldje, vandaar hier de vraag.

Dus het gebruik van de kwaliteit van Eneloops (geen moeite met hoge ontlaadstromen), in hoge capaciteits batterijen kan ook? Dat zou natuurlijk wel erg leuk zijn :). Wat ze namelijk moeten in een flitser, is een hoog voltage zodat de flitser kan flitsen. De huidige set heeft na twee flitsen enige seconde nodig om weer genoeg stroom te kunnen leveren
Voor in een flitser bevallen de Eneloops me iig prima. Ik sluit echter niet uit dat er betere batterijen te koop zijn als je geen low self discharge nodig hebt. Die ken ik zelf echter niet, misschien dat iemand anders hier meer ervaring mee heeft. ;)
Ik heb geen idee hoe vaak ze leeg gaan in een week. Het huidige setje gaat na een middag schieten al moeilijk doen. Of dit aan de batterijen ligt, aan het vermogen, of die k*t lader, ik heb geen idee.
Ik zou persoonlijk gewoon die Eneloops bestellen. Als blijkt dat je zo'n setje batterijen snel genoeg leeg krijgt om geen LSD nodig te hebben kun je altijd nog iets anders erbij kopen. Dan kun je die Eneloops mooi gebruiken als "altijd beschikbaar reservesetje". :P

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Eneloop batterijen kunnen inderdaad erg goed veel vermogen leveren.
De Sanyo 2700 mAh ook, zie grafiek op http://batterylab.net
Als je ze erg intensief gebruikt kunnen Sanyo 2700 mAh beter zijn (langer mee gaan) op voorwaarde dat je ze regelmatig oplaad.
In geval van twijfel: Eneloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

@A_K De eneloops heb ik een paar maanden geleden bij jou gekocht, dus die kan je denk ik rustig vergelijken met de apple batterijen qua performance nog.
En DOA, is toch ook defect imho.? Kost in elk geval geld om hem terug te sturen. Als leverancier calculeer je een bepaald percentage uitval in je prijs in, als koper normaliter niet.

@Cubix / A_K , Een batterij opofferen voor het laden ? denk dat dan het een probleem wordt, die ene batterij zal dan veel eerder kapot gaan als de rest, en dan heb je dus een oneven set die dus niet meer geladen kan worden in het geval van Cubix zijn lader.
Komen je kosten veel eerder hoger uit omdat je dan vervanging moet doen van meer als 1 batterij(je moet er meestal 4 tegelijk kopen). Denk dat het goedkoopste single batterij zaklampje (euroland ?)dan een betere investering is om de batterij netjes te ontladen (mits je hem gecontroleerd laat leeglopen, dus niet aanzetten en dan 3 dagen later : hij zal nu wel leeg zijn, dan is de batterij te diep ontladen.)

@Zandpad, ik gebruik ze dus juist in mijn flitser, omdat ik ze soms dagelijks nodig heb, dan soms ineens 2 weken niet. Na die 2 weken heb ik dan met GP bv gewoon lege batterijen na 4 fotos, terwijl ik dan met 2 sets eneloop wel de dag/avond door kom.
Meestal als ik weet dat ik zeker moet flitsen zorg ik dat ik mijn gp's oplaad vooraf, en gebruik de eneloop pas als de gp leeg zijn.
Als ik het niet weet van te voren, dan vertrouw ik gewoon lekker op de eneloops die in de tas zitten en doe geen moeite meer de gp vol te hebben.

@Xander, ik gooi ze uit mijn flitser zodra ik ongeduldig wordt met opladen, en gebruik dus wel eens 2 sets op een dag. Die zijn dan nog wel niet leeg, maar zodra herladen me te lang duurt heb ik gewoon andere nodig.
Ik doe ook altijd een discharge/charge cycle, om te voorkomen dat ik dus de batterijen terwijl ze nog halfvol zijn herlaad.

[ Voor 16% gewijzigd door LoneWolf op 24-09-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Over die Maha lader. AK heeft dan mss een aantal DOA's gehad, maar wie weet is het aantal DOA's van die oude Varta lader wel vele malen hoger.
Vergelijken kunnen we toch niet op basis van 1 Varta lader, dus AK geeft alleen aan watzijn ervaring is.

ik moet toch ook eens aan de Eneloaps gaan, m'n 5 jaar oude Duracel 2500 worden echt slecht, m'n Duracell supreme 2750's zijn nog wel redelijk. En m'n imitatie eneloops van DX....tja dat zijn de op één na slechtste oplaadbare batterijen die ik ooit heb gezien.....:+
(geluk bij een ongeluk was wel dat DX voor die hele bestelling maar 16 cent in rekening heeft gebracht :+)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
LoneWolf schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:05:
@A_K De eneloops heb ik een paar maanden geleden bij jou gekocht, dus die kan je denk ik rustig vergelijken met de apple batterijen qua performance nog.
En DOA, is toch ook defect imho.? Kost in elk geval geld om hem terug te sturen. Als leverancier calculeer je een bepaald percentage uitval in je prijs in, als koper normaliter niet.

@Cubix / A_K , Een batterij opofferen voor het laden ? denk dat dan het een probleem wordt, die ene batterij zal dan veel eerder kapot gaan als de rest, en dan heb je dus een oneven set die dus niet meer geladen kan worden in het geval van Cubix zijn lader.
Komen je kosten veel eerder hoger uit omdat je dan vervanging moet doen van meer als 1 batterij(je moet er meestal 4 tegelijk kopen). Denk dat het goedkoopste single batterij zaklampje (euroland ?)dan een betere investering is om de batterij netjes te ontladen (mits je hem gecontroleerd laat leeglopen, dus niet aanzetten en dan 3 dagen later : hij zal nu wel leeg zijn, dan is de batterij te diep ontladen.)
DOA liet ik weg omdat het weinig tot niks zegt over de uitval op termijn.
Je neem aan dat als je een DOA C9000 lader krijgt, je die terug moet sturen en dat het je geld kost.
Beide aannames zijn fout, als je mij een foto of filmpje stuurt geloof ik het meestal wel, en in het geval betaal zelf ook de retourkosten nog wel eens, of je kan het aan de deur komen brengen.
Overigens heb ik zelf nooit gecalculeerd met een bepaalde uitval.

NiMh kunnen amper te diep ontladen worden, het is geen li-ion. Alleen wanneer de polariteit omdraait is het schadelijk, maar dat lukt je niet met een single AA lampje.
En nog niemand heeft aangetoont dat een NiMh kapot gaan door constant licht overladen. Cubix, weet je waat, als je het gelukt is om op zeep te helpen krijg je van mij een paar nieuwe maar beschadigde Eneloop om ze nog eens om zeep te helpen :P Kijken of het je lukt. En anders heeft Sapphire ook nog wat waardeloze batterijen liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Ik ga niet specifiek van jou uit A_K over dat defect/terugzenden hoor, 't is meer als voorbeeld bedoeld. Ik heb daar met andere leveranciers (en ook met name andere artikelen) gewoon minder goede ervaringen mee.

Ik heb verder gewoon goede ervaring nu met de Eneloops, zeker in de flitsers qua vermogensafgifte en behoud van lading.
Ik ben alleen vrij kritisch qua kosten, vooral of investeringen in duurdere laders ook daadwerkelijk worden terugverdiend.
Verder is ook het verloop van de accu best wel een punt voor mij, hoe presteert een accu na x jaar, issie dan nog wel bruikbaar qua vermogen. Als ik zie dat van mijn 8stuks GP 2300 er 5 nog maar zo'n 1600 geven na 3 jaar, en de rest 1700-1900, ben daar ik zeer ontevreden over, ze zijn nog nauwelijks bruikbaar in de flitser. Terwijl mijn GP 2700 set die een maand of 2 jonger is en net zoveel gebruikt zijn gewoon nog alle 4 rond de 2500 geven.

Daarom had ik ik dus die 2300gp in mijn muis enz willen gaan gebruiken, maar elke week de batterijen opladen is mij in verhouding tot alkaline 1x in de paar maand vervangen te veel gedoe, vooral omdat ik maar 1 snellader heb. De muis zegt ik ben bijna leeg en een uur of 2 later is ie echt leeg met de GP. En aangezien je die dus niet op de plank kan hebben liggen is dat dus naadje.
Eneloop hield het hier zo'n 14 dagen uit, en als ie zei dat de batterijen bijna op waren had ik nog zeker een uur of 5-8 om voor volle te zorgen, dus dat was al een stuk beter.

Zijn de apples leeg binnen 14 dagen kan ik de set zo terugbrengen naar de mm, en gewoon alkalines blijven gebruiken hiervoor.

[ Voor 28% gewijzigd door LoneWolf op 24-09-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ramon 73 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:57:
[...]

Conrad heeft me als genoegdoening voor de aparte afhandeling van de IPC-1L, een IPC-1 gestuurd _/-\o_.
Veel betere service kan ik me niet bedenken en zou best een warme douche waard zijn. Vandaag is de IPC-1 afgeleverd, maar wij waren niet thuis. Toch staat de zending op afgeleverd bij TNT, geen briefje in de bus en alle buren die overdag thuis zijn, hebben niks ontvangen.
Na de privatisering is TNT steeds slechter gaan werken. Nou heb ik dus geen lader en die 30euro van die IPC-1L zijn natuurlijk ook weg :(. Kan me althans niet voorstellen dat TNT dat gaat vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Conrad is verantwoordelijk voor de aflevering. Dus zij moeten het regelen, jij hebt niks met TNT te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
A_K schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 21:27:
Conrad is verantwoordelijk voor de aflevering. Dus zij moeten het regelen, jij hebt niks met TNT te maken.
Inderdaad, maar de zending heeft de status "Afgeleverd" en dan heb ik ws geen poot om op te staan. Het is immers niet te controleren of ik het idd niet heb ontvangen, of dat ik het wél heb gekregen, maar uit kwade wil zeg dat het niet is aangekomen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

ik zou gewoon even een dagje wachten voor meteen moord en band te gaan schreeuwen over de TNT

Gabriël AM5

• Ramon 73
Moord en brand is wat overdreven, maar ik ben het goed zat dat TNT pakketjes op een willekeurig adres bezorgt, en dan geen bericht achterlaat. Ik heb er vroeger zelf gewerkt, in mijn schooltijd, en toen was het ten strengste verboden om pakketten op een ander adres af te leveren. Bij zendingen zonder handtekening is het niet te achterhalen wie het pakketje heeft aangenomen. Als ik als TNT pakketbezorger iets interessants tegenkom, neem ik het mee naar huis en scan het als afgeleverd. Kan ik hooguit een berisping krijgen dat ik geen bericht heb achtergelaten van bezorging elders.
Heb overigens alle 23 overige bewoners gesproken (appartementsgebouw), én de buren in de woonhuizen ernaast. Niemand heeft iets ontvangen, pakket is dus écht weg of het moet in een andere straat zijn afgeleverd.

Maar goed, dit heeft allemaal niks te maken met oplaadbare batterijen. Weer terug op het onderwerp, klaar met off-topic gedoe.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon 73 op 25-09-2010 17:19 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ramon 73 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 23:15:
[...]

Inderdaad, maar de zending heeft de status "Afgeleverd" en dan heb ik ws geen poot om op te staan. Het is immers niet te controleren of ik het idd niet heb ontvangen, of dat ik het wél heb gekregen, maar uit kwade wil zeg dat het niet is aangekomen.
(Ietwat offtopic)
Dit had ik laatst ook (maar dan andersom) met een geRMA'de AP, zou afgeleverd zijn, shop niks ontvangen.
Uiteindelijk, na 1,5 week wachten, TNT gemaild dat ze 1 week hadden om het pakket op bestemming te krijgen, anders zou ik aangifte doen wegens diefstal.

2 dagen later duikt het pakket ineens op.... Laatste keer dat ik wat met TNT stuur, ga wel over op GLS (die blijkt een pakketshop hier heel dichtbij te hebben, als enigste trouwens. Rest van de alternatieven alleen buiten de stad.)

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 25-09-2010 16:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ramon 73
Kan deze lader ook echt doen wat de reclame zegt? Alkalinebatterijen opladen? Lijkt me ontzettend handig voor mijn moeder die absoluut niet kan onthouden welke batterijen nu eenmalig of oplaadbaar zijn. Eens per jaar laadt ze dus alkalines op die dan gaan lekken en de lader om zeep helpen.
Zo'n lader zou voor haar ideaal zijn omdat er dan niks meer mis kan gaan.

Ik sta overigens ook open voor andere suggesties. Ik heb al AA cellen gekocht met in een geel vlak de tekst OPLAADBAAR, maar ze doet niet eens de moeite om te lezen en propt in de lader wat ze vindt (71 en nu al kinds ;) )
Omschakelen op eenmalige cellen is ook niet the way to go, want dan wil ze geen foto's meer maken want "dat fototoestel gebruikt zoveel dure batterijen". En idd, haar Samsung zuigt 2 Procells wel leeg in 1 week vakantie (niet echt kostbaar, maar het gaat om het gevoel).

Al rijst er wel een idee van 6-8 Eneloops die ik dan voor haar oplaad, da's te doen. Andere (betere) suggesties hoor ik graag.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Wildfire

Joy to the world!

Zorg er gewoon voor dat alle alkalines uit het huis verdwijnen. En/of zorg voor een fatsoenlijke lader die weigert alkalines op te laden. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Ramon 73
Alle alkalines het huis uit gaat niet lukken. Die komen dan gewoon weer via een "aanbieding"van de Makro binnen. En een lader die gaan alkalines oplaadt heb ik nog niet gezien.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ramon 73 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 18:13:
Alle alkalines het huis uit gaat niet lukken. Die komen dan gewoon weer via een "aanbieding"van de Makro binnen. En een lader die gaan alkalines oplaadt heb ik nog niet gezien.
Een beetje fatsoenlijke lader checkt wat voor batterijen hij moet gaan laden. Te hoge impedantie betekent alkaline (of een slechte NiMH) en dan laadt 'ie niet op. Zoals bv. de Maha C9000 dat doet (of beter gezegd, niet doet: doe er een alkaline in en hij zegt 'high' ten teken van te hoge impedantie en laadt dan niet op). Tsja, je zit dan wat duurder qua lader want alleen domme laders zijn tegenwoordig nog strontgoedkoop.

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 25-09-2010 18:18 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Net ook maar een Maha 9000 met 12 Eneloops besteld net bij Nkon.nl.
Worden hier intensief gebruikt in 2 stroomvretende DECT babyfoons. Heb nu 12x Duracell liggen. 4 daarvan zijn 2300's, en 8 stukst 2750. Hebben nog geen 2.5 jaar overleefd. Rouleren netjes iedere laadbeurt en worden per 4 geladen op een Duracell snellader (wat ze ook wel om zeep zal hebben geholpen). Gemiddeld om de 2 dagen is een setje van 4 aan de beurt geweest. Hebben dus echt niet veel laadbeurten gehad eigenlijk.

Ben benieuwd hoeveel beter de Eneloops zullen zijn, en of ik met de Hama nog wat kan redden van de Duracells :)

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
Die alkaline-lader kan vermoedelijk geen NiMh's laden, dus dan kom je nog niet toe met 1 lader.
Verder heb ik eens ergens een pagina gevonden die beschreef hoe dit werkte en wat testen ermee, maar ik weet helaas die pagina niet meer.

Het kwam er op neer dat het inderdaad werkt om de batterijen nog een keer of 4 op te laden, maar het werkt enkel als de batterij niet volledig leeg was op het moment dat je hem oplaad. (Voor digitale camera's zou dit naar het schijnt wel werken, omdat op het moment dat die stoppen met werken de batterij nog niet volledig leeg is)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Alkaline laders zou ik verre van blijven. Werkt amper tot niet.
Je kan ze inderdaad nog een beetje bij laden als ze niet helemaal leeg zijn. Dat kan een paar keer en dan kan je ze alsnog weg gooien. Totaal niet vergelijkbaar met een NiMh.

De C9000 heeft een beveiliging om Alkaline niet te laden, en andere laders zoals de La Crosse denk ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Detailvraag mbt de C9000; moet je op die lader (net als bij de IPC-1L) alles weer opnieuw instellen bij elke nieuwe set batterijen? Zou schitterend zijn als je gewoon eenmalig de stroom moest instellen die daarna gewoon vast ingesteld stond. Mijn accuverzameling is 2100 en 2700mAh, dus 1A laadstroom is dan prima (2A kan eigenlijk nog).
Met de IPC-1L (en zal op de IPC-1 niet anders zijn) moet je telkens weer opnieuw alles instellen, lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 13:08
Ramon 73 schreef op zondag 26 september 2010 @ 07:53:
Detailvraag mbt de C9000; moet je op die lader (net als bij de IPC-1L) alles weer opnieuw instellen bij elke nieuwe set batterijen? Zou schitterend zijn als je gewoon eenmalig de stroom moest instellen die daarna gewoon vast ingesteld stond. Mijn accuverzameling is 2100 en 2700mAh, dus 1A laadstroom is dan prima (2A kan eigenlijk nog).
Met de IPC-1L (en zal op de IPC-1 niet anders zijn) moet je telkens weer opnieuw alles instellen, lastig.
Bij de Maha moet je ook alles opnieuw instellen.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar jouw laadstromen voor standaard AA accu's vind ik aan de forse kant. Een stroom van 700-800 mA lijkt me de levensduur ten goede te komen. Zijn accu's die geschikt zijn om in 1-2 uur te laden geen speciale types?

[ Voor 5% gewijzigd door grun93 op 26-09-2010 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Als je batterijen in de C9000 stopt en niets instelt gaat 'ie na een tiental seconden wel automatisch op 1A laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
grun93 schreef op zondag 26 september 2010 @ 08:01:
[...]
Ik zeg niet dat het niet kan, maar jouw laadstromen voor standaard AA accu's vind ik aan de forse kant. Een stroom van 700-800 mA lijkt me de levensduur ten goede te komen. Zijn accu's die geschikt zijn om in 1-2 uur te laden geen speciale types?
Van Sanyo 2500 en 2700 AA's weet ik dat de fabriekspecificaties aangeven dat ze in 1 uur geladen kunnen worden. Of het aan te bevelen is, is een tweede vraag. Maar ca 0.5C (Dus 1A voor >2000mAh cellen) zou gewoon moeten kunnen.

Mijn eneloops laad ik altijd op 1A, dit werkt prima.

• Ramon 73
Het is ongelofelijk, maar Conrad gaat het probleem oplossen d:)b (dat is de lader die ik nooit ontvangen heb, terwijl TNT hem afgeleverd heeft). Krijg net een mail terug van customer contact center Conrad dat de bestelling opnieuw ingeboekt is. Binnen 2 tot 3 werkdagen ontvang ik de IPC-1 :Y

Het is namelijk zo dat volgens Track&Trace van TNT de zending afgelopen vrijdag om 12:10u is afgeleverd op mijn adres. Op dat tijdstip (en ver ervoor en erna) was er niemand aanwezig hier. Geen van de buren heeft ook een pakket aangenomen.
TNT gaat er niets aan doen, omdat het een basispakket is geweest. Als chauffeur bij de pakketdienst van TNT kun je dus gerust pakketjes achterover drukken. Daar gebeurt dus helemaal niks mee 8)7.
Maar Conrad heeft het heel goed opgelost d:)b . Eerst ruilen ze een IPC-1 (€59,95) om voor de prijs van een IPC-1L (€29,95), die IPC-1 komt nooit bij mij aan en nu sturen ze een tweede (hopen dat ik die wel krijg). Maken ze het weer een beetje goed dat sommige dingen toch ietsje aan de prijs zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 29-09-2010 17:17 . Reden: Beetje minder de hemel in prijzen ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Nou nou..

Ben je vergeten dat ze eerst niks wilde doen? Totdat je publiekelijk iets postte.
Dit is gewoon goedkope reclame voor ze hoor. Ik zou me niet schuldig voelen als ik jou was, maar eerder gebruikt. Positieve reclame op fora levert klanten op, er zijn fora waar ik een paar honderd per maand netto aan over houd doordat men positieve ervaringen post! Dat zou ik ook niet kwijt willen raken.

Verwijderd

Als de vervoerder het pakje heeft gejat kost Conrad dat waarschijnlijk niks.

Vorig jaar zijn er van mij twee pakjes ter waarde van 300 euro die uit Duitsland moesten komen gejat. Allebei *verdampt* bij DHL. Toen ik m'n geld terug gevraagd en gekregen.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Misschien is Ramon wel Head of Public Relations bij Conrad. Zoveel lofzang, ongelooflijk ;)

Nickname does not reflect reality

• Ramon 73
Brad Pitt schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:58:
Misschien is Ramon wel Head of Public Relations bij Conrad. Zoveel lofzang, ongelooflijk ;)
Nope, heb er niks verder mee van doen dan klant-leverancier relatie. Zal wat lof deleten :)
Zou ook wel dom zijn van een bedrijf om op zo'n opzichtige manier reclame te maken.
A_K schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:54:
Nou nou..
Ben je vergeten dat ze eerst niks wilde doen? Totdat je publiekelijk iets postte.
Inderdaad. Daar had ik niet bij stilgestaan, maar aan de klantenservice had ik in eerste instantie vrij weinig (alleen ergernis).

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon 73 op 29-09-2010 18:25 ]

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Brad Pitt schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:58:
Nee, die user heet [Verwijderde gebruiker] ...
Ramon 73 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:15:
maar aan de klantenservice had ik in eerste instantie vrij weinig (alleen ergernis).
Helaas is dat ook mijn laatste er/aanvaring met Conrad. Je moet die gasten echt ongelofelijk voor de kont blijven schoppen, voor er iets gebeurt en vervolgens heel goed opletten dat het niet alsnog fout gaat. Heel jammer, want ik koop er al sinds achttienzoveel, toen het nog "De Windmolen" heette.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:57:
Als de vervoerder het pakje heeft gejat kost Conrad dat waarschijnlijk niks.

Vorig jaar zijn er van mij twee pakjes ter waarde van 300 euro die uit Duitsland moesten komen gejat. Allebei *verdampt* bij DHL. Toen ik m'n geld terug gevraagd en gekregen.
Dat is volgens mij alleen als het pakket in het traject is blijven steken. Als het pakket afgeleverd zou zijn, dan zal het Conrad, of de koper, wel wat kosten denk ik.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Het is de verantwoordelijkhied van de verkoper, dus het mag de koper nooit wat kosten in theorie..
DHL heeft bij mij wel eens 1000 AA Eneloopjes laten verdwijnen :S

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

A_K schreef op donderdag 30 september 2010 @ 01:53:
Het is de verantwoordelijkhied van de verkoper, dus het mag de koper nooit wat kosten in theorie..
DHL heeft bij mij wel eens 1000 AA Eneloopjes laten verdwijnen :S
Ja, alleen als de zending volgens TNT afgeleverd is, dan is het voor de verkoper wel erg lastig om te snappen dat de zending nooit is afgeleverd.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Verwijderd

Spruit 11 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 00:21:
[...]

Dat is volgens mij alleen als het pakket in het traject is blijven steken. Als het pakket afgeleverd zou zijn, dan zal het Conrad, of de koper, wel wat kosten denk ik.
Hangt er vanaf waar ze het afgeleverd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
The saga continues :'( deze keer wel met happy end.
Straks de TNT bezorger aan de deur gehad, kwam mijn IPC-1 brengen. Gaat hij alle deuren langs, want het pakketje zou op een ander adres bezorgd zijn :?. Ik vertelde hem dat volgens track&trace het pakket van Conrad op mijn eigen adres afgeleverd was, wat niet kan omdat er niemand thuis was.
De TNT bezorger wist zeker dat een van de buren het zou hebben, maar ik heb iedereen gevraagd. En er worden vaker pakjes voor mij aangenomen die ik ook altijd krijg. Denk dat hij flink op zijn sodemieter gehad heeft :/
Toen ging hij toch maar even bij weer andere buren bellen, want daar was OOK een pakketje voor mij afgeleverd, een soort rol zei hij. En dat klopt, want dat is 2 weken geleden en die heb ik gehad van de buurman (rol YmvK voor stopcontacten in de hal van de flat).

Enfin, ik heb mijn IPC-1 nu. Die doet het idd beter dan de vorige 1L. Stroom kan ik nu wat makkelijker instellen (alhoewel, makkelijker. Bij die IPC-1L ging het wel erg lastig).
Wel duf dat de geclaimde laadstroom van 1800mA alleen met 2 cellen te halen is, en alleen met laden niet met refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met vier cellen erin met die laadstroom worden de middelste twee gekookt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:21:
Met vier cellen erin met die laadstroom worden de middelste twee gekookt...
Okee, maar zet dat dan erbij. Maar het gaat wel lekker snel, net even 2 AAAtjes van 1000mAh geladen met 1800mA O-) die waren zo vol B-) (en ws ook zo kapot :Y )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ramon 73 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:16:
[...]
Okee, maar zet dat dan erbij. Maar het gaat wel lekker snel, net even 2 AAAtjes van 1000mAh geladen met 1800mA O-) die waren zo vol B-) (en ws ook zo kapot :Y )
:X niet doen aub!!
Die 1800mA stand is niet echt bedoeld voor AAA.
1800mA voor een 1000mAh cel is echt te veel. (maar dat had je zelf ook al door aan je post te zien)

0,5C zou ik aanraden, 1C maximaal. jij hebt op 1,8C geladen.
(1C is de stroom waarbij een lege accu in 1 uur geladen is. Dus voor een 1000mAh accu, is dit 1000mA)

[ Voor 4% gewijzigd door M a r c o op 01-10-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:36
Ik lees veel goede verhalen over eneloop. Nu vraag ik me alleen af hoe het zit met de laders. Is het aan te raden om die sanyo lader op nkon.nl er bij te kopen? Ik heb nu zelf nog een niet al te dure alecto Ni-Cd&NiMH lader met oa refresh en discharge mogelijkheden.

Ik zie op nkon.nl twee laders (ja drie maar de c9000 vind ik te duur). Ik zou dan zeggen snellader, maar die lanzamere is er vast ook niet voor niets of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
hmm, onze panasonic telefoon handsets in huis zijn nogal snel leeg tegenwoordig.
Ik zag dat er 2 stuks AAA 700mAh van panasonic inzitten.
Een refresh-poging met de IPC-1 leverde niet meer op dan 290 mAh.
De handsets zijn volgens mij ook wel een jaar of 4 oud al, dus zo vreemd is het niet denk ik dat de batterijen nu versleten zijn.

Binnenkort maar eens wat AAA eneloopjes bestellen bij onze huisleverancier hier denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
jip_86 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:52:
Ik lees veel goede verhalen over eneloop. Nu vraag ik me alleen af hoe het zit met de laders. Is het aan te raden om die sanyo lader op nkon.nl er bij te kopen? Ik heb nu zelf nog een niet al te dure alecto Ni-Cd&NiMH lader met oa refresh en discharge mogelijkheden.
Eneloop batterijen zijn ook gewoon NiMh. Zou er geen extra lader bij kopen.

Sanyo heeft 2500 mAh LSD batterijen aangekondingd, de XX (Double XX): http://eu.sanyo.com/porta...s/2010/20-September-2010/
25% ontlading na 1 jaar, tegenover 85% van de Eneloop.
Edit: 25% ontlading tegenover 15% van de Eneloop dus zoals hieronder gezegd. Ben niet helemaal wakker.

Ik krijg ze begin november volgens planning, en ze zijn nogal duur: rond de 13 euro per 4.

[ Voor 7% gewijzigd door A_K op 03-10-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
A_K schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 15:59:
[...]

Eneloop batterijen zijn ook gewoon NiMh. Zou er geen extra lader bij kopen.

Sanyo heeft 2500 mAh LSD batterijen aangekondingd, de XX (Double XX): http://eu.sanyo.com/porta...s/2010/20-September-2010/
25% ontlading na 1 jaar, tegenover 85% van de Eneloop.
25% ontlading na 1 jaar, tegenover 15% van de Eneloop

of

75% lading na 1 jaar, tegenover 85% van de Eneloop.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDI6speed
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-02-2024
Deze week bij de Lidl, Tronic Ready To Use (lsd) batterijen 4xAA 2100mAh voor €3,49
http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_16197.htm
Eerste setje getest met mijn Voltcraft IPC-1
2160 mAh
2030 mAh
2070 mAh
2160 mAh

Ook een setje AAA 850 mAh getest
883 mAh
840 mAh
838 mAh
831 mAh

[ Voor 10% gewijzigd door TDI6speed op 05-10-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
En ik moet toch toegeven dat het refreshen wel degelijk zinvol is. Zaterdag met ATB en gps op stap. Normaal kwam ik met een setje (2 stuks) 2700mAh net uit of waren net leeg op het laatste uurtje (6 uur onderweg). Ik nam maar een extra setje duracells mee (altijd in de camelbak) voor de zekerheid.
Zaterdag gereden met de AAtjes gereden die een paar refresh cycli gehad hebben, en kwam na ruim 6 uur thuis met accu nog op 75%. Het helpt dus wel, ondanks dat de waarden niet echt omhoog schoten.

Vraag nog over accu's: Ik heb bij de IPC-1 extra accu's gehad (gewoon de 8 die erbij horen). Die zitten nu nog nieuw in de verpakking en het zijn gewoon de standaard Conrad cellen. Is het zinnig om die al open te maken en te laden? Ga ze ws pas volgend voorjaar veel gebruiken. Hoe is de kwaliteit van die cellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 21:42
Mooi nieuws toch?

75% van 2500mh = 1875mah over na een jaar (= na 2 jaar 1400mah)
85% van 2000mh = 1700mah over na een jaar (= na 2 jaar 1450mah)

Simpelweg meer capaciteit direkt na het laden, en na een jaar nog steeds meer over. Pas na 2 jaar op de plank liggen heeft een eneloop wat meer energie over...

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ramon 73 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:41:
Vraag nog over accu's: Ik heb bij de IPC-1 extra accu's gehad (gewoon de 8 die erbij horen). Die zitten nu nog nieuw in de verpakking en het zijn gewoon de standaard Conrad cellen. Is het zinnig om die al open te maken en te laden? Ga ze ws pas volgend voorjaar veel gebruiken. Hoe is de kwaliteit van die cellen?
zie een eerdere post van mij over de conrad batterijen.
Uiteraard is dit enkel mijn ervaring ermee, dus hoeft nog niks te zeggen
M a r c o schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:59:
ik heb destijds voor mezelf en een paar collega's 4 stuks IPC-1 laders besteld met 4 conrad nimh erbij.
Bij 3 van de 4 sets waren er cellen bij die al NULL aangaven op de lader. :?
Ik heb ze toen even geboost met een deltavoeding, (even korte tijd wat stroom er doorheen geduwd) maar iemand zonder kennis ervan denkt dat ze gewoon kapot zijn, of dat de lader niet werkt.
Mijn eigen set van 4 conrad cellen, vertoont nou ook niet echt een stabiele prestatie. Ik heb ze al een paar keer moeten refreshen omdat ze hun capaciteit niet haalden, en ook zit er wel wat capaciteits verschil in.

Eneloops daarentegen heb ik tot nu toe nog nooit moeten refreshen, en halen altijd netjes een capaciteit tussen 1950 en 2050 mAh (volgens de IPC-1). Dat zijn in ieder geval mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ramon 73 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:41:Vraag nog over accu's: Ik heb bij de IPC-1 extra accu's gehad (gewoon de 8 die erbij horen). Die zitten nu nog nieuw in de verpakking en het zijn gewoon de standaard Conrad cellen. Is het zinnig om die al open te maken en te laden? Ga ze ws pas volgend voorjaar veel gebruiken.
Ik heb ooit NiMH's uit de blister weg kunnen gooien omdat ze te lang op de plank gelegen hadden en ik vermoed daardoor te diep ontladen. Als je ze nu uitpakt en iedere 2 maanden ofzo oplaadt, zal dat de levensduur niet substantieel negatief beïnvloeden, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Toff schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:49:
[...]
Ik heb ooit NiMH's uit de blister weg kunnen gooien omdat ze te lang op de plank gelegen hadden en ik vermoed daardoor te diep ontladen. Als je ze nu uitpakt en iedere 2 maanden ofzo oplaadt, zal dat de levensduur niet substantieel negatief beïnvloeden, lijkt mij.
Heb je niet even geprobeerd ze te forceren? (zoals in mijn post hierboven vermeld)
Even in een (domme) langzame lader steken, of op een stroombron aansluiten?

NiMh gaan volgens mij niet zomaar stuk door de lang te liggen, maar kunnen wel zo ver ontladen zijn dat een snel-lader ze niet meer accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Geloof me, alles geprobeerd helaas. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze ruim 2 jaar hadden gelegen en van de eerste generatie waren (2000 mAh) en van het merk Friwo, maar het identieke gelijk aangeschafte setje dat ik wel meteen in gebruik had genomen, werkte toen nog goed.

[ Voor 43% gewijzigd door Toff op 12-10-2010 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11

Crusader

Arc Nature

TDI6speed schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:26:
Deze week bij de Lidl, Tronic Ready To Use (lsd) batterijen 4xAA 2100mAh voor €3,49
2160 mAh
2030 mAh
2070 mAh
2160 mAh

883 mAh
840 mAh
838 mAh
831 mAh
Hoe vaak zou je die op kunnen laden? Ben altijd wat huiverig voor die goedkope spullen van de Lidl.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Oh ja, de lidl aanbieding! Is nog wel een leuke om ff langs te gaan, als ze er nog zijn... Handig voor de fietslampen e.d. (hoeven daar geen dure Eneloops in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb onlangs flink wat LSD AA en AAA 'Merk' cellen gekocht ter vervanging van de gewone NiMH cellen en er bij Lidl net ook nog wat van die Tronics bij gekocht. Gelijk ook wat baby en monocellen en 9V blokjes die de 'merken' vooralsnog niet schijnen te leveren. Weet iemand trouwens specificaties te vinden over hoeveel lading die Tronics na een jaar nog zouden bevatten?

Nu sterf ik van de laders en voor die nieuwe cellen heb ik het ook niet echt nodig maar vooral om die oude cellen te beoordelen, wat echt slecht is en weg kan en wat evt. nog bruikbaar is, zou ik de capaciteit van de individuele cellen willen meten. Ook zodat ik ze in gematchte setjes kan gebruiken. Ik denk dat er bij die oude nl. ondertussen grote verschillen tussen zitten.

Omdat ik genoeg 'intelligente' laders heb maar niet een van de latere generatie met capaciteitsmeting, die meteen weer minstens ruim in de 40 euri zijn als je er verschillende laadstromen op wilt kunnen instellen en er niet alleen AA en AAAs mee wilt kunnen laden voor zover ik gezien heb, zoek ik eigenlijk een simpeler apparaatje dat alleen maar die capaciteit meet. Gewoon een cel erin en die met een X mA belasten en stoppen bij 1 Volt of zo en dan meten hoeveel mAh de cel geleverd heeft. Als je voor €10 een stroommeter voor het lichtnet kunt kopen moet je voor een zelfde prijs ook zoiets als wat ik beschrijf kunnen maken lijkt me. Moet liefst ook alle formaten aankunnen. Niet alleen AA en AAA.

Weet iemand hier of zoiets te vinden is en zo ja waar en of het betrouwbaar werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Heb je wel genoeg aan een "analyzer"?

Oude batterijen zijn vaak te verbeteren dmv een refresh- of break-in-laadprogramma. Mijnsinziens is het pas daarna nuttig om de capaciteit te meten.

Ik heb zulke apparaatjes trouwens nog nooit gezien, iig niet voor < €100. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb een Ansmann voor 4 tot 6 AA en AAAs die automatisch 3 ontlaad/laadcycli kan doorlopen instelbaar op laag/middel/hoge laadstroom en o.a. een Varta voor alle formaten waarbij het ook 5 seconden kost om weer een ontlaad/laadcyclus uit te laten voeren. Daar heb ik ook wel gebruik van gemaakt maar het grootste probleem is dat de oude cellen waarschijnlijk ondertussen forse verschillen in capaciteit/zelfontlading hebben. Dat is funest voor de cel(len) met de lagere capaciteit in een set tijdens het gebruik.

Ik heb het ook nog nooit gezien daarom hoop ik juist dat ik met een grote groep meer kans heb om het te vinden. Ik wil het al jaren hebben. Al lang voordat de laders met capaciteitsmeting er waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
CaptJackSparrow schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:36:
Ik heb het ook nog nooit gezien daarom hoop ik juist dat ik met een grote groep meer kans heb om het te vinden. Ik wil het al jaren hebben. Al lang voordat de laders met capaciteitsmeting er waren.
Kan en klaar bestaat zo'n tester niet (nooit gezien althans), maar in de zelfbouw is veel mogelijk: http://www.elektor.nl/art...ge-accutester.54291.lynkx

Ik vond op vapex.nl AA cellen van 2900mAh. Iemand ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 14-10-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ramon 73 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:30:
[...]

Kan en klaar bestaat zo'n tester niet (nooit gezien althans), maar in de zelfbouw is veel mogelijk: http://www.elektor.nl/art...ge-accutester.54291.lynkx

Ik vond op vapex.nl AA cellen van 2900mAh. Iemand ervaring mee?
Ik heb eerder AA-cellen van VapexTech gehad. Niet doen. Ten eerste doen de reclamekreten het voorkomen alsof het LSD-cellen zijn, wat niet zo is. Het zijn normale NiMH's. En de mijne werden binnen een jaar niet meer door de C9000 gepikt. Dus ze slijten ook nog eens snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
VapexTech is niet super. Hier noemt iemand ze VapexPech ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Beetje dubieus merk dat Vapex. Met een Google search vond ik deze pagina waarop een claim gemaakt wordt van "High Shelf Life ( 80% initial capacity storage for 2 year )" wat lijkt op een LSD specificatie. Zoek je de productpagina via de reguliere structuur op hun website dan vind ik deze pagina waarop die ene specificatie ontbreekt.

Bij hun 'echte' LSD product hier claimen ze: "After 6 months of Storage: About 80% of Capacity. After 1 year of Storage: About 70% of Capacity".

Ik kan me dus niet voorstellen dat de 'gewone' NiMH na een jaar nog 80% lading zouden hebben. Misschien geeft dat aan dat als ze onverkocht 2 jaar in de winkel zouden liggen dat ze dan nog maar maximaal 80% van hun nominale capaciteit zouden kunnen bereiken als ze dan pas voor het eerst opgeladen worden. Vraag is dan of dat met gebruik nog weer toe kan nemen na enkele cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11

Crusader

Arc Nature

Heb de Lidl batterijen ook gehaald, eerste indruk niet slecht. Haalt inderdaad de capaciteit die op de verpakking staat (resultaat van break-in met MH-C9000).

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
TDI6speed schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:26:
2160 mAh
2030 mAh
2070 mAh
2160 mAh

883 mAh
840 mAh
838 mAh
831 mAh
Ik heb zojuist een setje AA en een 9V blokje van deze LSD cellen gekocht bij de lidl.

En uiteraard ben ik begonnen met een discharge test in de C9000, om te zien hoeveel mAh er nog in zat direct uit de verpakking. Want dat geeft meteeen een indicatie over de zelfontlading, al weet je natuurlijk niet hoe lang ze onderweg geweest zijn.

Bij ontladen met 400mA tot 0,9V zat er de volgende capaciteit in de cellen::
1732mAh, 1764mAh, 1276mAh en 1248mAh. Het lijkt er op dat de laatste 2 langer op voorraad gelegen hebben, of meer zelfontlading hebben, dat kun je niet bepalen.
Bij opladen met 1A komt de C9000 op
1920mAh, 1913mAh, 2093mAh en 2057mAh

Dit is de eerste keer dat ik een NiMH 9V blokje zie in LSD uitvoering. Spanning gemeten in de verpakking op 9,04V, oftewel 1,28V per cel. Dat is helemaal niet slecht. De C9000 kan geen capaciteit meten van een 9V blokje :(

De vorige keer dat ik Tronic NiMH cellen gekocht heb bij de lidl heb ik ze teruggebracht want het was echt volslagen bagger spul, rijp voor de KCA box. Ik ben benieuwd hoe dit spul is.

[ Voor 30% gewijzigd door joopv op 16-10-2010 11:30 . Reden: meetwaardes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
9V LSD zijn er, GP Recyko heb ik liggen, en ook van pansan. Die laatste zijn goed, dit is een grafiekje wat ik maakte 6 weken na laden en bewaren op een warme plek (op mijn monitor, hoe warmer, hoe hoger de zelfontlander)
Afbeeldingslocatie: http://www.nkon.nl/sk/f/powerex-pansan.png

En bijna alle batterijen presteren de eerste paar cycles goed. De nieuwe LSD Imedion 2400 mah doen ook netjes zo'n 2300 mAh als ze nieuw zijn.
Alleen na 240 keer laden en ontladen willen mijn C9000's ze niet meer laden.. (HIGH)

[ Voor 29% gewijzigd door A_K op 15-10-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die spanning van 9V vind ik wat merkwaardig, ik zou iets van 8,4 tot 8,7V verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Waarom is dat vreemd? De blokken bestaan uit 7 cellen in serie. Open spanning zal ergens in de buurt van 7*1.35=9,45V zijn. Onder last zakt dat gelijk in. Net geladen AA NiMh beginnen ook bij +-1.45V open en 1.35V onder last (2A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
A_K schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:18:
9V LSD zijn er, GP Recyko heb ik liggen, en ook van pansan. Die laatste zijn goed, dit is een grafiekje wat ik maakte 6 weken na laden en bewaren op een warme plek (op mijn monitor, hoe warmer, hoe hoger de zelfontlander)
[afbeelding]

En bijna alle batterijen presteren de eerste paar cycles goed. De nieuwe LSD Imedion 2400 mah doen ook netjes zo'n 2300 mAh als ze nieuw zijn.
Alleen na 240 keer laden en ontladen willen mijn C9000's ze niet meer laden.. (HIGH)
Hoe laadt jij 'n 9V blok in je C9000, is daar een adapter voor ofzo, of heb ik ergens een aansluitpunt gemist? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ik heb meer laders liggen dan enkel C9000's :) Grafiekje maak ik met de CBA II.
(En in de tweede alinea heb ik het weer over AA's).

Pagina: 1 ... 26 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.