En weer even ontopic.

eymey schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:35:
Tenzij je ze in apparaten gebruikt die heeeeel druppelsgewijs stroom verruiken (klokken, afstandsbedieningen, etc.). In alle andere apparaten, en ZEKER fotocamera's en flitsers en met de juiste behandeling doen oplaadbare het gewoon beter. Juist een oplaadbare batterij is bv. voor camera's en flitsers veel beter in staat een hoog vermogen in 1x af te geven en zal het dan ook langer volhouden dan een niet-oplaadbare.
Maar ja... als je het gaat vergelijken met de meest cheape alkaline bulk-aanbieding.. ja duh

Zelfs dan, het is een kwestie van ver genoeg vooruit kijken (lees: de tijd nemen om de investering terug te verdienen), maar als de nummers maar groot genoeg zijn, verdien je het uiteindelijk altijd terug.
Voorbeeldje, situatie op het kantoor van Tweakers.net: daar liggen een handje vol draadloze desktopsets. Per desktopset zijn dat gemiddeld 2 AA's voor de muis en 2 of 4 AA's voor het toetsenbord, afhankelijk van het type. Daarnaast nog wat wireless remote controles voor de gameroom. Al met al genoeg om er tientallen penlites doorheen te jagen.
Eerst hebben we met Duracell oplaadbare batterijen gewerkt. Toegegeven: die zijn te snel brak om terug te verdienen, nog even los van het feit dat een toetsenbord of muis dusdanig weinig gebruiken dat het meer de zelfontlading is waar je de batterij zo nu en dan weer voor moet opladen en dat die het dan qua comfort en gebruiksduur echt afleggen tegen gewone batterijen. Tot Recyko/Eneloop op de markt kwam.
Voor datzelfde park aan draadloze randapparatuur is toen een vrij "afgemeten" aantal Eneloops en Recyko's aangeschafd; genoeg om er effectief altijd 2 à 4 opgeladen klaar te hebben liggen. De omloopsnelheid was daardoor relatief hoog. Ik heb niet bijgehouden hoe vaak ik de individuele accu's heb geladen, maar ik durf het wel aan dat die ondertussen vaak genoeg zijn geladen en gebruikt om de in ieder geval de aanschaf van de accu's zelf terug te verdienen - en waarschijnlijk de lader ook nog wel.
edit:
Eens even doorrekenen, gewoon
to prove the point.
We hebben het over begin 2008. Zeg dat een gewone batterij 25 cent kost (zag ik hier ergens genoemd worden?), Eneloops gingen toen per 8-packs voor ~20 euro. Dus dat is ~ 2,5 euro per batterij. 10x opladen en je hebt de batterij dus al terugverdiend. Ik twijfel er niet aan dat dat ondertussen wel gebeurd is.
De lader heb ik nog moeten importeren, onze vriend A_K was nog niet met z'n shopje begonnen (ik had er in ieder geval nog niet van gehoord), dus inclusief een prettige toelage van onze vrienden van de douane en een verloopstekkertje van US>EU voor de adapter was ik zo'n 60 euro kwijt.
Daar zou je 240 batterijen van kunnen kopen. Ik weet niet meer of we 3 of 4 8packs in omloop hadden (lees: 24 of 32), maar als de hele rits nog eens 10x (of 7,5x als het er 32 waren) opgeladen en gebruikt is, heb je ook die lader nog wel weer terugverdiend (en dan reken ik nog niet eens de niet-LSD-batterijen mee, die ook door dezelfde lader gaan).
Ergo, de batterijen incl. lader zijn dan dus na 17,5 à 20 keer laden terugverdiend. Ik weet dan niet of ze daar al aan zitten op kantoor (ik zit er niet meer

), maar ik heb er het volste vertrouwen in dat de Eneloopjes en Recyko's dat aantal cycles vroeger of later gaan halen.
Natuurlijk is een kantoorsituatie niet vergelijkbaar met een prive situatie, en zal het bij een lagere omloopsnelheid en een beperktere hoeveelheid batterijen langer duren, maar het illustreert dat het makkelijk uit kan en
uiteindelijk zal dat dus voor elke situatie opgaan. Zelfs als je maar 1 setje en een lader hebt.
En los van terugverdienen, vind ik het persoonlijk thuis gewoon makkelijk om altijd een of twee setjes accu's te hebben liggen en niet steeds naar de winkel te hoeven rennen voor nieuwe batterijen (of naar de chemo-bak om de ouwe te dumpen).
[
Voor 30% gewijzigd door
Roelant op 17-08-2010 21:22
]