[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 25 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.938 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ja, maar ik hou zelf niet van "ultrafast" laders met een laadstroom van 1500mA of meer. De accu's kunnen erg warm worden en dat is niet gunstig voor de levensduur.
voorbeeldje:
Henk007 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 09-06-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
* dodge_911 mag morgen aan een leuk werkje beginnen :)
100 eneloops dischargen en rechargen...
Maar met 2 IPC-1L en 2 Maha C-9000 gaat dat toch aardig vooruit...

Ik hoop met deze laatste Eneloop-aankoop nu volledig kunnen over te gaan op Eneloops, want zelfs mijn Sanyo en Varta Profesional 2700 mAh cellen leveren nu nog maar 'n goeie 2000 mAh :(
Terwijl ik ook Eneloops heb die gene ene krimp geven, en die even oud zijn en even hard ge(mis)bruikt
Dus, geen break-in op die nieuwe cellen, en laden met 'n 700 mA? Kan zo 'n Eneloop best hebben, denk ik, al is het onder de 0,5C (IPC-1L kan niet hoger dan 700 mA)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een lader + oplaadbare batterijen voor mijn Apple Magic Mouse. Normaal gebruik ik Energizers of Duracell Ultra batterijen, maar die zijn toch weer snel leeg. Oplaadbaar zal me toch gaan besparen en is beter voor het milieu :)

Nu heb ik hier wat rond zitten kijken en snap van de helft niet wat het is. Ik hoef dan ook niet zo'n uitgebreide lader die je in kunt stellen etc. Ik had zoiets als dit op het oog http://www.nkon.nl/sanyo-eneloop-lader-mqr06.html Is dat ruim voldoende voor een leek? (gewoon laden en gaan).

Edit:
Dezelfde set op Ebay met 4x aa en 4x aaa + die lader gevonden. Wel iets duurder, maar ook aantrekkelijk denk ik? http://item.ebay.com/260611829474

Graag advies :>

[ Voor 15% gewijzigd door Executor16 op 10-07-2010 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
dodge_911 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 23:51:
* dodge_911 mag morgen aan een leuk werkje beginnen :)
100 eneloops dischargen en rechargen...
(...)
Dus, geen break-in op die nieuwe cellen, en laden met 'n 700 mA? Kan zo 'n Eneloop best hebben, denk ik, al is het onder de 0,5C (IPC-1L kan niet hoger dan 700 mA)
De originele lader van Sanyo doet 550 mA.
Overigens... 100 stuks? Ben je fotograaf of is het voor een RC-hobby of zo?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Executor16 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 02:01:

Edit:
Dezelfde set op Ebay met 4x aa en 4x aaa + die lader gevonden. Wel iets duurder, maar ook aantrekkelijk denk ik? http://item.ebay.com/260611829474

Graag advies :>
Vervang de www door sk: http://sk.nkon.nl/sanyo-eneloop-lader-mqr06.html en dan is die goedkoper ;) en hoef je geen lader de oceaan over te laten vliegen, wel zo milieuvriendelijk.
Maar het is een prima simpele no-nonsense lader. Alleen momenteel niet op voorraad, komt hopelijk woensdag binnen.

@ Pinockio: Klik eens op het huisje onder de naam van Doc Gonzo, kom je op een website met als titel "Doc Gonzo Photography". Zegt genoeg denk.

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
A_K schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 13:32:
[...]

Vervang de www door sk: http://sk.nkon.nl/sanyo-eneloop-lader-mqr06.html en dan is die goedkoper ;) en hoef je geen lader de oceaan over te laten vliegen, wel zo milieuvriendelijk.
Maar het is een prima simpele no-nonsense lader. Alleen momenteel niet op voorraad, komt hopelijk woensdag binnen.
Zijn dat die *nieuwe generatie* *1500 keer herlaadbaar* 4 AA batterijen die erbij zitten? en dan kan ik het beste voor de 4 AAA Eneloop batterijen erbij nemen?

Straks dan maar bestellen bij jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
pinockio schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 04:36:
[...]
Overigens... 100 stuks? Ben je fotograaf of is het voor een RC-hobby of zo?
(semipro) Fotograaf, (ubernoob) videoprutser en (luie) flashaholic, eigenlijk :D

Ik denk dat ik nu op zo 'n 180 exemplaren Eneloops zit, misschien kan A_K even in z'n boekhouding opzoeken hoeveel ik er eigenlijk al bij 'm besteld heb ;)
Van die 180 stuks liggen er 40 stand by, zodat ik wanneer ik 'n leeg setje heb ergens, ik snel kan wisselen. Elke fototas (en dat zijn er 3) bevat op zijn minst een setje van 8 Eneloops als backup voor in m'n flitsers en/of powerpack/videolight/flashlight.
Tel daarbij ook nog een stuk of 15 andere flashlights plus een hele hoop in-house dingetjes die ook allemaal AA's vreten, en dan kom je d'r wel makkelijk aan, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Executor16 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 14:57:
[...]

Zijn dat die *nieuwe generatie* *1500 keer herlaadbaar* 4 AA batterijen die erbij zitten? en dan kan ik het beste voor de 4 AAA Eneloop batterijen erbij nemen?

Straks dan maar bestellen bij jou :)
Bij de laders zitten nog de oude, helaas. Maarja zoveel zijn ze niet beter denk ik, een batterij bakken ik vergelijkbaar met chips: op een gegeven moment gaat het zo goed (goede yields) dat Sanyo ze maar min 1500 keer noemt ipv 1000 keer. Verkoopt weer extra goed, en kan je er meer geld voor vragen.
Als je 4 AAA's er bij wilt, moet je die ff los bestellen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
A_K schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:08:
[...]

Bij de laders zitten nog de oude, helaas. Maarja zoveel zijn ze niet beter denk ik, een batterij bakken ik vergelijkbaar met chips: op een gegeven moment gaat het zo goed (goede yields) dat Sanyo ze maar min 1500 keer noemt ipv 1000 keer. Verkoopt weer extra goed, en kan je er meer geld voor vragen.
Als je 4 AAA's er bij wilt, moet je die ff los bestellen ja.
Zal nog even kijken dan.. Misschien dat ik die AA's en AAA's los bestel en dan toch met de Powerex lader. Wat is daarvan de laadtijd etc.. Vergelijkbaar met die Sanyo? Ik wil er voor de rest geen gekke dingen mee doen :D

[ Voor 11% gewijzigd door Executor16 op 11-07-2010 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Powerex lader? :? NKON verkoopt 6 verschillende.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Maha Powerex MH-C9000 lader + De nieuwste generatie AA Eneloop batterijen met 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Executor16 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 01:12:
Maha Powerex MH-C9000 lader + De nieuwste generatie AA Eneloop batterijen met 10% korting!
En dat hadden we moeten raden omdat je zei dat je de batterijen los ging bestellen....? Uh? :P

Iig, met die C9000 kun je de laadstroom zelf instellen tussen de 100mA en 2A. Oftewel een laadtijd ergens tussen de 1 en 20 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
ik heb zelf inmiddels ook een ipc-1l gekocht en ben dan nu ook mijn 16 gp2700's aan het ''testen''

ik neem aan dat als ik de test modus gebruik dat hij de aa's oplaad / discharged/oplaad en daarna de mah waardes opgeeft ?

eerste setje zit er morgen 2 dagen in en hoop dat hij dan toch wel eindelijk klaar is..

zou ik hierna mochten de waardes laag zijn een refresh doen en dan betere results krijgen of is een keer door de ipc ontladen en opladen voldoende om de batterijen even te verversen ?

zoals het er nu naar uitziet gaat het me minimaal 2 weken kosten om alleen de batterijen te testen en dus te kunnen sorteren per set... laat staan als ik ze alle 16 nog eens moet gaan refreshen..

tevens zal ik nu wel een welles nietes verhaal om me gaan oproepen maar zijn de eneloops zoveel beter tov ''mijn'' gp 2700's ?

ik heb op de site me lopen in te lezen en opzich zijn de waardes die ze opgeven wel mooi (meer voltage/langere afgifte) maar alle tests die ze doen zijn met of 2000/2500mah accu's en nooit met 2700's

zit namelijk zeer te twijfelen om dus nu gewoon 16 eneloops te kopen en mn gp's langzaam te gaan uitfaseren (lees in toetsenborden/muizen/wekkers/rc) te gaan gebruiken.

edit : heb hem ingesteld om op te laden met 200mah wilde niet gaan overchargen en ookal zeur ik dat het 2 weken duur heb ik liever wat geduld dan dat ik met 6/700mah oplaad en die dingen naar de hemel help :+

mocht mn shoot aankomende week doorgaan verwacht ik toch wel om wat eneloops en de gekleurde set te bestellen bij A_K

[ Voor 12% gewijzigd door AjDuLion op 15-07-2010 01:05 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
met 700mAh help je een GP2700 echt niet naar de hemel hoor.
Als ik refresh doe ik dat met mijn IPC-1 vaak ook gewoon op 500mA discharge/1000 mA charge.

Als je wat oude slecht geconditioneerde batterijen hebt, dan heb je soms wel 2 of 3 laad cycli nodig om ze terug fit te maken.

wbt de eneloops, naar mijn ervaring zijn deze constanter in prestaties dan veel andere batterijen.

mijn hama setjes (2700) varieren nu van 2200 tot 2500 in prestatie.
Mijn eneloops zitten nog altijd op 1900-2000. (meestal binnen 1950-1980 ofzo)

waarden gemeten met een IPC-1 (de zwaardere uitvoering van de ipc-1L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
M a r c o schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 08:44:
met 700mAh help je een GP2700 echt niet naar de hemel hoor.
Als ik refresh doe ik dat met mijn IPC-1 vaak ook gewoon op 500mA discharge/1000 mA charge.

Als je wat oude slecht geconditioneerde batterijen hebt, dan heb je soms wel 2 of 3 laad cycli nodig om ze terug fit te maken.

wbt de eneloops, naar mijn ervaring zijn deze constanter in prestaties dan veel andere batterijen.

mijn hama setjes (2700) varieren nu van 2200 tot 2500 in prestatie.
Mijn eneloops zitten nog altijd op 1900-2000. (meestal binnen 1950-1980 ofzo)

waarden gemeten met een IPC-1 (de zwaardere uitvoering van de ipc-1L)
ah dan ga ik de volgende recharge cycle gewoon op 500mah doen zat een beetje te rekenen maar met 2700mah op 200mah opladen/ontladen zit je toch snel op 16 uur per cycle :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
angel00008 schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 09:39:
[...]
ah dan ga ik de volgende recharge cycle gewoon op 500mah doen zat een beetje te rekenen maar met 2700mah op 200mah opladen/ontladen zit je toch snel op 16 uur per cycle :+
Ik weet niet hoe het bij de IPC-1L is, maar bij de IPC-1 is de ontlaad stroom trouwens maar de helft van de laadstroom.
Dus als je "charge test" instelt, dan kies je volgens mij de laadstroom. Neem je daar 200mA, dan gaat het ontladen maar met 100mA 8)7

stel je accu is helemaal leeg, en de capaciteit is nog ca 2500.
Dan moet hij eerst 12,5 uur laden, dan 25 uur ontladen, en nadien weer 12,5 uur laden.
Dan heb je 1 cycle gedaan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
M a r c o schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 10:58:
[...]

Ik weet niet hoe het bij de IPC-1L is, maar bij de IPC-1 is de ontlaad stroom trouwens maar de helft van de laadstroom.
Dus als je "charge test" instelt, dan kies je volgens mij de laadstroom. Neem je daar 200mA, dan gaat het ontladen maar met 100mA 8)7

stel je accu is helemaal leeg, en de capaciteit is nog ca 2500.
Dan moet hij eerst 12,5 uur laden, dan 25 uur ontladen, en nadien weer 12,5 uur laden.
Dan heb je 1 cycle gedaan :o
dat is de mijne nu dus aan het doen :+ afgelopen dinsdag erin gedaan en vanochtend wassie nog bezig met dischargen op idd 100mah :+ volgende keer dus zeker op minimaal 500mah opladen anders ben ik helemaal zuur als dit setje maar voor zaterdag vol is dan kan ik er tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik zou de cyclus afbreken en een discharge/charge doen op 700mA. Laden op een lage laadstroom heeft weinig zin. Je hebt inderdaad weinig kans om de accu kapot te maken door overladen, maar bij die lage stroom (<0,1 C) werkt de delta(V) detectie minder betrouwbaar. Je hebt kans dat je te lang doorlaadt en dat is zonde van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Henk007 schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:54:
Ik zou de cyclus afbreken en een discharge/charge doen op 700mA. Laden op een lage laadstroom heeft weinig zin. Je hebt inderdaad weinig kans om de accu kapot te maken door overladen, maar bij die lage stroom (<0,1 C) werkt de delta(V) detectie minder betrouwbaar. Je hebt kans dat je te lang doorlaadt en dat is zonde van de tijd.
batterij is inmiddels opgeladen en heb nu het volgende setje erin gedaan op 700ma benieuwd hoelang dit gaat duren.. helaas kreeg ik vreemd genoeg geen mah waarde te zien na de test fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Deze week de http://www.nkon.nl/sanyo-eneloop-lader-mqr06.html lader in huis gekregen en heb hem nu een uur of 4 in het stopcontact zitten met de nieuwe batterijen die erbij zaten. Ik begreep dat ze standaard al 75% geladen zijn ofzo...

Hoe kan ik zien dat ze vol zijn? In het begin toen ik ze erin deed gingen even snel alle 4 de ledjes blauw branden (na elkaar) maar na 4 uur zie ik nog geen ledjes branden. Ik neem aan dat deze aan gaan als ze vol zijn? Of zijn ze al zo vol dat ze niet meer laden juist... Dan waren ze dus ook niet 75% vol toen ik ze kreeg?

[ Voor 39% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een Sanyo oplader voor Eneloop batterijen en daar staat op input: AC230v, 50ghz, 5watt
Kan ik die zonder problemen in curaçao gebruiken waar ze 110 - 130 volt/ 50 Hertz hebben? Ik zou zelf denken van niet omdat het er niet op staat maar een vriend zegt dat het zonder problemen moet kunnen. Het zou wel fijn zijn, zou wat gedoe schelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Wildfire

Joy to the world!

Gaat waarschijnlijk niet werken, apparatuur die een breed voltage-bereik heeft meldt dat vaak ook expliciet. Zoiets als "100-240V".

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
De MQN04 eneloop lader dan denk, net de enige die enkel 220V kan..Beetje jammer van Sanyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is altijd te proberen. Sommige 110 Volt apparaten werken prima op 48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar als ik het probeer en het werkt niet dan lijkt het me dat er wel wat stuk kan gaan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tsurany schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:50:
Maar als ik het probeer en het werkt niet dan lijkt het me dat er wel wat stuk kan gaan?
Ik denk het niet, de netfrequentie is hetzelfde (50hz) en verder is het enige verschil het lagere voltage. Volgens mij doet 'ie het dan gewoon niet.

Andersom zou een ander verhaal zijn, een 110V apparaat op een 220V lichtnet :P

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 23-07-2010 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
zo na een tijdje met de ipc-1l gespeelt te hebben toch maar een keer het huis doorgezocht naar alle batterijen.

resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://mypict.me/upload/0/143/773/143773772-500x500.jpg

nog 2 setjes van 4 zitten in de verpakking dus die zitten er niet bij 4 zitten in de oplader en er zijn nog 16 (ter vervanging van de gp's) eneloops onderweg. en nog 1x eneloop aaa's.

waar ik ze voor gebruik?

gps/eneloops gaan voor mijn flitsers de grijs/zwarte zijn tronk energy 2500mah's en zitten hier in afstandsbedieningen/tuinlampen op zonneenergie (maar niet altijd lekker opgeladen worden) zaklampen enz

wat me vooral opgevallen is dat de standaard gp opladers gewoon niet lekker opladen en in mijn geval (de witte/grijse) niet aangeven wanneer ze vol zijn ook heeft de refresh functie mijn gp's allemaal tot 2300mah+ gekregen terwijl sommige op 1900mah zaten :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een enkele IPC 1L? Dan ben je een flink tijdje bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:11:
Met een enkele IPC 1L? Dan ben je een flink tijdje bezig geweest.
gp's heb ik met 700mah opgeladen de tronks met 500 (op 700 werden ze wel heeel erg heet :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappamat
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-07-2022
Welke batterijen raden jullie aan voor een pentax k-x dslr?
en gaan die werken in een hema batterij lader voor ni-cd en ni-mh?

[ Voor 36% gewijzigd door pappamat op 08-08-2010 19:15 . Reden: extra vraagje ivm lader ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
pappamat schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 19:11:
Een DSLR op AA batterijen, dat zie je niet vaak en blijkbaar is het een hongerige camera, zo lees ik in reviews.
Het hangt er vanaf, als je bereid bent om de accu's telkens voor gebruik op te laden kun je overwegen high capacity (bv 2700mAh) aan te schaffen, maar het meest praktische is om Eneloops te nemen en te zorgen dat je altijd één of meerdere setjes reserve bij je hebt. De rustgevende gedachte dat je LowSelfDischarge batterijen altijd kunt vertrouwen, ook al hebben ze een paar maanden stil gelegen is erg veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappamat
Hebben die Eneloops een speciale lader nodig? Of kan ik mijn eigen hema opladertje hiervoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik weet niet welke Hema lader je hebt, maar in principe zijn Eneloops ook Ni-MH batterijen, dus het moet gewoon werken.

tip: Als je Eneloops wil bestellen, lees dan even terug in dit topic, dan kom je een forumlid tegen met een webshop. Voordeliger dan bij hem zul je ze niet gemakkelijk vinden. Ik heb daar geen aandelen van en wil niet spammen eigenlijk

[ Voor 52% gewijzigd door Henk007 op 08-08-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappamat
ik had m al gevonden inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
pappamat schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 19:11:
@Henk007: Tot nu toe werken (voor zo ver ik weet) alle Pentaxen op AA-batterijen ;). Alleen de K7 is volgens mij overgestapt op accu's.

Ik gebruik mijn Pentax K200D al sinds ik 'm heb naar tevredenheid met LowSelfDischarge batterijen. Eerst een set "camlink" batterijen (erbij gekocht bij Apollo in Almere) en later ook met Eneloops.

Ik schiet er met gemak ong. 700 foto's mee (ruwe schatting).

Nou ben ik ff kwijt of de K-X ook live view heeft. Dat zou veel gebruik kunnen opleveren. Ik heb natuurlijk alleen de optical viewfinder ;)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Live view, beeldstabilisatie, lichtmeter auto standy uitgezet: het vreet allemaal energie.

Lang leve de grip. 8AA's erin naast het standaard lithiumblok in de camera (Nikon D300)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 18:47
Ik krijg binnenkort de Apple battery charger met 8 batterijen binnen.
Zal posten hoe hij bevalt.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Vandaag een onaangename verrassing meegemaakt.
Ik had een setje Duracell ActiveCharge AA in een oudere digicam zitten die ik al een paar maanden niet meer heb gebruikt.
(De batterijen zijn die, die precies een jaar geleden bij de Action in de aanbieding waren:
randje in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" )

Ik zet de camera aan....niets! Batterijen eruit en in mijn IPC-1 gestopt: 3 x'null' 1x 0,82 oid
Een kwartiertje in een domme lader gestopt en weer in de IPC-1 en met 700 mA geladen.
Na een half uurtje melden twee cellen al 'full' (ca. 340 mAh)
Nu heb ik het hele setje weer laten dischargen en kijken wat ze doen na een tweede cyclus.

Conclusie:
Zo heel erg Low Selfdischarge zijn die Duracells niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Alternatieve conclusie: Die oudere digicam blijft een beetje stroom verbruiken, ook als 'ie uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Xander schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 14:48:
Alternatieve conclusie: Die oudere digicam blijft een beetje stroom verbruiken, ook als 'ie uitstaat.
Dat zou best kunnen, vandaar dat bij veel apparaten in de handleiding ook staat aanbevolen de batterijen uit het apparaat te halen als je het langere tijd niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
Buayakeren schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 08:56:
Ik krijg binnenkort de Apple battery charger met 8 batterijen binnen.
Zal posten hoe hij bevalt.
Is dat een speciale package met die 8 batterijen, standaard zitten er toch maar 6 bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
De (grootste) reden dat in handleidingen staat dat je de batterijen er uit moet halen is lekkage.
Alkaline batterijen gaan gegarandeerd lekken als ze leeg zijn, kan een paar weken duren, kan een aantal jaren duren, maar op een gegeven moment gaat het fout. En dat is zonde van je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk007 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 19:25:
[...]

Een DSLR op AA batterijen, dat zie je niet vaak en blijkbaar is het een hongerige camera, zo lees ik in reviews.
Het hangt er vanaf, als je bereid bent om de accu's telkens voor gebruik op te laden kun je overwegen high capacity (bv 2700mAh) aan te schaffen, maar het meest praktische is om Eneloops te nemen en te zorgen dat je altijd één of meerdere setjes reserve bij je hebt. De rustgevende gedachte dat je LowSelfDischarge batterijen altijd kunt vertrouwen, ook al hebben ze een paar maanden stil gelegen is erg veel waard.
100% akkoord.

Mijn Minolta Dimage 7 (bridge) DSLR uit 2001 (1500€ voor betaald) werkt ook met 4x AA batterijen/accu's en is ook zo'n hongerige camera (gaat wel veel beter sinds de laatste FW update een paar jaar geleden).

Zelfs met de 2700mAh accu's van GP was hij altijd leeg als ik hem nodig had.
Nu, met de Eneloops, is de camera altijd paraat (ook na 3 of 6 maanden) en heb ik de indruk dat ik de accu's nooit moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

http://www.gaveaktie.nl/i...n=com_virtuemart&Itemid=3

Misschien niet oplaadbaar, maar zijn toch batterijen voor 9,95 voor 60 stuks.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dikke kans dat je dat spul direct bij het chemisch afval kunt deponeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeoMe schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:31:
http://www.gaveaktie.nl/i...n=com_virtuemart&Itemid=3

Misschien niet oplaadbaar, maar zijn toch batterijen voor 9,95 voor 60 stuks.
Als ze ergens een dikke tax op moeten doen, is het wel die troep :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

joopv schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:06:
Dikke kans dat je dat spul direct bij het chemisch afval kunt deponeren.
Dat niet, het is iig wel een echt merk (Samsung). Maar het zijn zink-kool batterijen, geen alkaline dus. Ouderwetse techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Of gewoon verbieden, net als de gloeilamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is een verbod dat uit commercieel oogpunt is gedaan, niet om het milieu. Van mijn part 'nullifying' we dat gewoon in Nederland. Wat een absurd gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Was ook niet heel serieus bedoeld, gloeilampverbod vind ik onzin.
offtopic:
Gloeilampen zijn de beste lampen voor bv de wc waar ze veel aan en uit gaan, Ikea spaarlampen gaan binnen de kortste keren kapot en al die kapotte spaarlampen zijn erg milieubelastend (kwik). Spaarlampen zijn vaak minder goed en krijgen zo een onnodig slecht imago. En consumenten worden minder bereid iets voor het milieu te doen, omdat ze al iets gedaan hebben (namelijk lampjes vervangen). Als ze dan toch iets willen verbieden, verbied dan zachte autobanden oid, bespaart meer. Maar das mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
offtopic:
Mja, op het gevaar af in een discussie te verzanden... ben ik wel voor een (gedeeltelijk) gloeilampverbod! Ik vind best dat mensen wat sneller bewogen mogen worden voor een energiebesparende lamp te kiezen.

Verbied dan iig de 100watt, 60watt niet-heldere (flame e.d.) lampen, etc. En houd een paar lampen toegestaan voor de wc situaties, de koelkast of kleinere sfeerlampjes met relatief weinig vermogen. En natuurlijk die E24 en E14 halogeen dingen die philips maakt. Overigens heb ik hier ook in de WC een spaarlamp (geen goedkope ikea troep) en ook in de badkamer, en die doen het al minimaal 4 jaar! ;). Het is dus zeker niet per definitie zo dat iedere spaarlamp slecht tegen frequente kortere brandtijden kan.

Ik vind verder dat men op zich geen verbod hoeft in te stellen op niet-oplaadbare batterijen. Er zijn namelijk nog genoeg apparaten die alleen op zulke batterijen kunnen werken (bv. insulinepomp van m'n vriendin, speelgoed, etc.).

Maar ik vind WEL dat men een verbod mag instellen op het STUNTEN hiermee. Die aanbiedingen die je soms op IBOOD en consorten voorbij ziet komen laten echt m'n haren overeind staan. Ze stimuleren mensen gewoon om maar overal alkalines in te kwakken (of nog erger, restpartijen zink-kool batterijen) ipv gewoon kritisch te kijken of het ook met oplaadbare kan.

Licht dan consumenten gewoon goed voor over verstandig batterijverbruik.

offtopic:
BTW A_K: Thanks voor sneller service weer ;)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ik bedoelde dat zink-kool batterijen verboden moeten worden, niet wegwerp in het algemeen.

Probleem is dat veel consumenten niet weten dat goede oplaadbare LSD batterijen (Eneloop, GP Recyko etc) in veel toepassingen niet slechter zijn dan wegwerp, en veel goedkoper op den duur. En dat is jammer. Als we het milieu willen redden, moeten we wat slimmer met onze spullen omgaan, en ook zuiniger (stukje luxe inleveren dus) denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Laatst online: 16-09-2021
^^ eensch met

Alleen dat gloeilampen verbod gaat een beetje ver, voor op gangen en toiletten wil je ècht geen gloeilamp, eer die nog eens op hun volle kracht schijnen, ben je alweer klaar op het kleinste kamertje, half in het donker wel te verstaan. Natuurlijk is de spaarlamp beter, maar niet voor iedere toepassing. Het probleem zit hem erin, dat spaarlampen duur in aanschaf zijn en mensen daarom vaak toch maar weer een gloeilampje meenemen. Dit moeten we juist niet doen, we moeten goed nadenken waar we het voor gebruiken en dan aanschaffen wat het beste dient. Maarja, leg dat de gemiddelde consument maar eens uit.. daarom komt dat verbod er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies, als mensen nou gewoon goed zouden nadenken en hier ook de moeite voor zouden doen..... maar ja, dat geldt voor ong. alles waar uiteindelijk regeltjes voor zijn bedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 21:00
Ik ben op zoek naar oplaadbare batterijen en oplader, alleen niet voor fotografie. Wil ze gaan gebruiken in mijn draadloze toetsenbord en muis (hier passen AAA batterijen in). Bovendien kan ik de AA variant ook voor mijn Xbox 360 controllers gebruiken.

Mijn vraag is echter: welke moet ik nemen? Natuurlijk heb ik al zelf gezocht, ook in dit topic. Ik kom o.a. op GP en Eneloops. Ik weet alleen niet of deze juist zo goed zijn voor fotografie, of ook voor mijn doeleinden. Als ik wild ga zoeken op "oplaadbare batterijen" op google, zie ik vele soorten en zie ik door de bomen het bos niet meer. Bovendien kan je de specificaties volgens mij niet zomaar vergelijken, omdat er soms "gelogen" wordt over hoevee mAh een batterij bevat.

Zou het erg fijn vinden als iemand mij kan helpen/een duwtje in de rug kan geven. Ik heb trouwens geen megabudget te besteden. De batterijen moeten het gewoon doen, en het liefst natuurlijk zo lang mogelijk (zowel bij 1 laadbeurt, als de levensduur van de batterijen). Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ook voor draadloze toetsenborden, muizen en afstandsbedieningen gebruik je het beste Low Self Discharge batterijen (naar mijn mening). Die apparaten trekken nooit zo veel stroom in korte tijd om 'normale extreem hoge capaciteit' batterijen te gebruiken.

Dus GP Recycko bv, Duracell Activecharge of natuurlijk.... Eneloops :D

Bij mij zitten ook eneloops in:

* Draadloze muis
* Logitech Harmony 555
* Wii remote en Wii balance board.

[ Voor 35% gewijzigd door eymey op 11-08-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 13-09 21:00
Bedankt, zal dan even op zoek gaan naar Eneloops (of zijn de andere goedkoper)?
Kwam hierop uit en volgens mij is het hier het goedkoopst om de Eneloops te kopen. Ben dan van plan deze lader (+ batterijen) te kopen, of raden jullie mij die lader af? Het gaat dus om simpele doeleinden (zie hierboven).

Of deze lader?

[ Voor 8% gewijzigd door Perzikvrucht op 11-08-2010 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Joh lees ook verder ff het topic door ;)

Genoeg te vinden over wel of geen goede laders (en waar je op moet letten, zelfs voor simpele doeleinden). En let bij sites zoals samenkopen of andere sites zoals dealextreme ook altijd op dat je geen neppe (of zelfs onveilig) namaak troep koopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
Aanbieder op samenkopen is NKON, daar ben ik hem destijds ook voor het eerst tegengekomen. En zoals de meesten in dit topic wel weten is er niet mis met de producten die NKON levert. :)

Verwijderd

Op mijn werk hebben we een aantal koelcellen. De eerste persoon 's ochtends doet het licht aan, en de laatste 's avonds het licht uit. Ofwel: veel branduren en weinig aan / uit.

Naja, daar zaten op een gegeven moment gloeilampen in. Sinds ik de lampen vervang zitten daar spaarlampen in. Veel minder energieverbruik en nogmaals zo'n besparing op de koelinstallatie.

Ah bon. Nu heeft een of ander figuur op het HK bedacht om bewegingsmelders in de koelcellen te hangen. Resultaat: Je komt de cel in en je hebt geen licht (naja, zo goed als geen) want die spaarlampen hebben een eeuwigheid nodig om op te starten, al helemaal als ze zo lekker koud zijn.

Eindresultaat: gloeilampen in de koelcellen die tientallen keren aan / uit gaan.

Nou, joepie joepie, weer een Kwh bespaard op verlichting... maar wat is die kostenpost onder 'overig'. :X
eymey schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:52:

Ik vind verder dat men op zich geen verbod hoeft in te stellen op niet-oplaadbare batterijen. Er zijn namelijk nog genoeg apparaten die alleen op zulke batterijen kunnen werken (bv. insulinepomp van m'n vriendin, speelgoed, etc.).
Er zijn ook genoeg mensen die alleen op gloeilampen werken.

[ Voor 35% gewijzigd door Moby op 13-08-2010 20:01 ]

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 01:52:
Zonder op de rest van de discussie in te haken, maar wat een onzin.

Als je wel eens lichttherapie van dichtbij hebt meegemaakt, dan weet je dat een gloeilamp meer of minder per dag het verschil niet maakt voor mensen die écht aan winterdepressie lijden.

edit

Ook het verschil spaarlamp/gloeilamp doet het overigens niet, want i.t.t. tot algemene aannames over het belang van rood licht, zijn ze er ondertussen achter dat het voor mensen die aan winterdepressie lijden juist om licht uit het blauwe spectrum gaat. Als reactie daarop zie je ook allerlei producten (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld) die van blauw licht gebruik maken.

Dat is - in return - ook niet zonder gevaar, omdat je ogen anders reageren op alléén blauw licht, je loopt dan kans op wat "blue light hazard" ([google=blue light hazard]) genoemd wordt - waar dan weer op wordt gereageerd met lichttherapie die eruitziet als wit licht maar veel licht uit het blauwe spectrum bevat (voorbeeld).

Kortom, gloeilamp of spaarlamp maakt voor mensen die aan winterdepressie leiden geen drol uit (je zou zelfs kunnen redeneren dat een spaarlamp in sommige gevallen de betere keuze zijn, maar wetenschappelijk bewijs daarvoor ken ik niet). Feit is wel dat de hoeveelheid licht van een gewone gloei- of spaarlamp niet in verhouding staat tot de soorten en hoeveelheden licht die voor lichttherapie worden gebruikt en de invloed daarvan dus te verwaarlozen is.

Mensen die wel een merkbaar effect beweren lijden ongetwijfeld ergens aan, maar geen winterdepressie. ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Moby op 13-08-2010 20:02 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Een spaarlamp is toch een opgerolde tl-balk?

[edit]

kleine toevoeging. Ik doe aan "het nieuwe werken" . Hierdoor kan ik in de wintermaanden naar buiten om daar zonlicht te pakken. Zouden meer mensen moeten doen :D ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Moby op 13-08-2010 20:02 . Reden: Dat woord word hier niet gebruikt, in geen enkele context ]

AKA Rinkel weblog

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON

Eindresultaat: gloeilampen in de koelcellen die tientallen keren aan / uit gaan.
En waarschijnlijk ook nog vaker vervangen moeten worden, elke keer dat je een gloeilamp aanzet krijgt deze een flinke tik. Het is niet voor niets dat een gloeilamp bijna altijd kapot gaat op het moment dat je hem aanzet.
Een (goede) led lamp zou perfect zijn, die geven direct licht en hoe kouder hoe beter voor een led. En ze gaan bijna eeuwig mee. Zijn alleen weer zo duur :X
De besparing is overigens wel dubbel in een koelcel: elke watt minder gebruik is een watt minder warmte, en dus een watt minder te koelen.

Maare, om het toch een beetje ontopic te houden:
Ik kreeg deze link gemaild:
http://www.engadget.com/2...rebranded-sanyo-eneloops/
Apple AA's lijken erg op Eneloop.

• eymey
Ach mensen, houd verder toch eens op met dat gedoe. Dat is zooo kinderachtig en onconstructief.

Zeker in de context van 4POX. TL-lampen zijn al heel lang uitgevonden omdat het gewoonweg ondoenlijk is om een gloeilamp in een lange rechte staaf te stoppen en er dan ook nog een flinke bak licht uit te krijgen.

|:(

@AK: Toch eens een goede beslissing van Apple.... om met Sanyo in zee te gaan met rebranded eneloops ;). Als het waar is natuurlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Moby op 13-08-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gewoon boter op je hoofd als je zelf drie keer per maand heen en weer vliegt tussen Brussel en je eigen land met je drie stafmedewerkers om "energie te willen besparen" door het afnemen van een vrije keuze.

Gooi die hele toren van Babel maar dicht daar in Brussel, dat scheelt pas energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Willen jullie weer ontopic gaan. Als er hieronder nog een bericht over lampen gaat, donder ik hem weg.

Verder heb ik alle posts waar het woord nazi in staat geedit, Waarschijnlijk is het nu een stuk onleesbaarder geworden maar we gaan niets en niemand met Nazi's vergelijk hierzo

Batterijen dus :)

[ Voor 48% gewijzigd door Moby op 13-08-2010 20:04 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hoe lang gaan oplaadbare batterijen mee?? Ik heb hier een behoorlijk aantal (toen dure) duracell oplaadbare liggen met een waarde van 2500 of 2600 waarde. Ze laden in mijn conrad IPC-1 lader ook op tot deze waarden (ietjes minder), maar hierna zijn ze wel in 2 dagen leeg (ook bij niet gebruik). Bij wel gebruik is het niet beter. Ze zijn zeker niet meer al een keer of 40 geladen. Dat is echt max.

Ik heb bij de lader ook een aantal Conrad batterijen gekregen, maar die hadden laatst hetzelfde. Nu er een aantal panasonic in zitten en die lijken wel weer goed te gaan. Als ik niet beter wist zou ik denken dat mijn lader mijn batterijen sloopt...

Baal er van... Op deze manier is het kopen van alkaline (1 euro de 4, philips) een stuk goedkoper als waar ik mee bezig ben met dure laders en dure batterijen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Het probleem bij die vorige generatie accu's is de zelfontlading. Dat ze in 2 dagen leeg zijn is wel erg extreem. Oplaadbare batterijen kunnen slecht tegen diepontlade; probeer dat te voorkomen.
Dan lijkt het er toch op dat ze defect zijn. Je zou kunnen proberen om een refresh programma te draaien en kijken of het verbetert.
Met welke stroom laad jij ze op? Zelf gebruik ik meestal 700mA.
In het geval dat de batterijen toch defect zijn, zou je kunnen overwegen om een paar Eneloops aan te schaffen. De meeste mensen in dit topic (including me) hebben daar goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Henk007 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 09:41:
Het probleem bij die vorige generatie accu's is de zelfontlading. Dat ze in 2 dagen leeg zijn is wel erg extreem. Oplaadbare batterijen kunnen slecht tegen diepontlade; probeer dat te voorkomen.
Dan lijkt het er toch op dat ze defect zijn. Je zou kunnen proberen om een refresh programma te draaien en kijken of het verbetert.
Met welke stroom laad jij ze op? Zelf gebruik ik meestal 700mA.
In het geval dat de batterijen toch defect zijn, zou je kunnen overwegen om een paar Eneloops aan te schaffen. De meeste mensen in dit topic (including me) hebben daar goede ervaringen mee.
Op refresh lijken ze het goed te doen. Ik zie dan weer waardes van 2700mAh, maar again ze zijn in 2 dagen leeg. Ik begin stiekum toch ook een beetje mijn lader te verdenken. Nu zie ik een waarde van 3500 bij een 2700 batterij (bij laden)..

En again.. begin me af te vragen of losse batterijen kopen niet goedkoper is. Ondertussen ben ik (even uit mijn hoofd) ongeveer 120 euro kwijt geweest aan laders en batterijen. Dat is 480 batterijen alkaline. Die heb ik zeker niet verbruikt de afgelopen 4 jaar. dat is 100 batterijen per jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 14-08-2010 10:52 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Alkaline batterijen zijn allicht goedkoper dan een kapotte lader en batterijen, maar das natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Een hummer is ook zuiniger dan een Toyota Prius met een flink lek in de tank.

Probeer eens een simpele goedkope Eneloop lader met 4 Eneloop zou ik zeggen.. Kost 20 euro en werkt zeker. Of de apparatuur waar je ze in stopt moet ze kapot maken, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook een aantal oudere GP's (2100, 2300, 2600) die binnen een paar dagen weer leeg zijn.

De GP's 1300 en 1600 daarentegen zijn nog veel ouder en doen het nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

A_K schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:03:
Alkaline batterijen zijn allicht goedkoper dan een kapotte lader en batterijen, maar das natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Een hummer is ook zuiniger dan een Toyota Prius met een flink lek in de tank.

Probeer eens een simpele goedkope Eneloop lader met 4 Eneloop zou ik zeggen.. Kost 20 euro en werkt zeker. Of de apparatuur waar je ze in stopt moet ze kapot maken, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Nee. Zelfs als het spul zou werken, bedacht ik me nu dat het goedkopet is om normale batterijen te gebruiken. Waarschijnlijk gebruik ik te weinig batterijen om deze redabel te krijgen voor dat de batterijen de geest geven. Kun je me een indicatie geven hoeveel jaar en batterij mee zou moeten kunnen gaan?? Niet het aantal keer opladen, want daar heb ik nog nooit de 50x mee gehaald.

Tja 20 euro is weer 80 normale. Doe ik jaren mee. Enige nadeel altijd op als nodig. Maar ja nu grijp ik r ook langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 15:30

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Ik heb op jullie advies ook maar een aantal eneloops + lader bij nkon besteld. Tevens een zooi extra doosjes, altijd handig. Ik ben benieuwd!

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Cyberpope schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 10:50:
[...]

Op refresh lijken ze het goed te doen. Ik zie dan weer waardes van 2700mAh, maar again ze zijn in 2 dagen leeg. Ik begin stiekum toch ook een beetje mijn lader te verdenken. Nu zie ik een waarde van 3500 bij een 2700 batterij (bij laden)..

En again.. begin me af te vragen of losse batterijen kopen niet goedkoper is. Ondertussen ben ik (even uit mijn hoofd) ongeveer 120 euro kwijt geweest aan laders en batterijen. Dat is 480 batterijen alkaline. Die heb ik zeker niet verbruikt de afgelopen 4 jaar. dat is 100 batterijen per jaar.
Het gaat natuurlijk niet alleen om je eigen portemonnee, hey! (hoewel het niet een verkeerde drijfveer is om daar als eerst naar te kijken). Die alkaline batterijen die jij steeds weg zou moeten gooien moeten (hopelijk gooi je ze wel gescheiden weg bij de chemo :{ ) ook ge-recycled worden en dat kost ook energie, e.d.

Met een kwalitatief goede lader (geen goedkope action prullen) moet je jaaaaren kunnen doen en met een paar goed geteste NIMH's ook. Ik heb hier Eneloops liggen die de 50 keer opladen allang gepasseerd zijn en het nog prima doen.

Die lader die je bij conrad hebt gekocht heb ik ook. Die moet i.p. wel goed zijn. Hoewel ik meer vertrouwen heb in de Maha C9000 die ik inmiddels heb via NKON :). Die IPC1-L vertoont bij mij soms wat kuren (niet kunnen instellen van de ontlaadstroom, etc.). Overigens heb ik zelf ook zeer slechte ervaringen met de >=2500 mAh batterijen van Conrad of Duracell.

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 15-08-2010 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Cyberpope schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 10:50:
[...]

Aldi batterijen lijken het niet lang uit te houden.
Eneloop moet volgens mij de 20 jaar wel halen. (Moet je ze wel gebruiken, van maanden stil liggen gaan ze kristaliseren).
Heb eens een 3 jaar oude Eneloop getest, en die deed het beter dan een nieuwe.
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 02:40:
Ik heb hier ook een aantal oudere GP's (2100, 2300, 2600) die binnen een paar dagen weer leeg zijn.

De GP's 1300 en 1600 daarentegen zijn nog veel ouder en doen het nog steeds goed.
Zover ik het weet was bij 1300 en 1600 mah batterijen het leeglopen veel minder. Dus dat klopt wel op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB

RobinJB

Hmm haha, ik heb besteld op www.nkon.nl in plaats van sk.nkon.nl. Wist niet dat dat qua prijs iets uitmaakte, achja, dan verwacht ik maar een extra snelle en goede levering :)

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

eymey schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:28:
[...]

Het gaat natuurlijk niet alleen om je eigen portemonnee, hey! (hoewel het niet een verkeerde drijfveer is om daar als eerst naar te kijken). Die alkaline batterijen die jij steeds weg zou moeten gooien moeten (hopelijk gooi je ze wel gescheiden weg bij de chemo :{ ) ook ge-recycled worden en dat kost ook energie, e.d.
Ik ben nu oplaad bare batterijen aan het weggooien.
Met een kwalitatief goede lader (geen goedkope action prullen) moet je jaaaaren kunnen doen en met een paar goed geteste NIMH's ook. Ik heb hier Eneloops liggen die de 50 keer opladen allang gepasseerd zijn en het nog prima doen.
Tja.. Ik had daarom speciaal ook eén IPC-1 lader en duracell batterijen gekocht. Daarom vond ik het relatief zo duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@ Cyberpope: Ik begrijp niets van je conclusie dat het aan je lader zou liggen, dat je accu's hun lading niet vasthouden. Ik heb al jaren dezelfde lader, de IPC-1 (niet de "L") zonder enig probleem. Zeker i.c.m. eneloops gewoon perfect.
Dat oplaatbare cellen duurder zouden zijn dan wegwerpbatterijen is moeilijk aantoonbaar, om niet te zeggen onzin. Na een paar keer opladen zit je al op winst. De lader slijt niet of nauwelijks, dus om die in de berekening mee te nemen is zeer twijfelachtig. Lijkt me stug dat je meer dan 1 of 2 cent afschrijft, per opgeladen accu. "Duracells" zijn duur ja, dat zit al in de naam en het is een zwaar overgewaardeerde merknaam. Lees de vele positieve ervaringen met Eneloops hier en elders nog eens door, koop een setje en overtuig jezelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Cyberpope schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:49:
[...]

Ik ben nu oplaad bare batterijen aan het weggooien.
Tsja, maar die heb je op z'n minst meerdere keren gebruikt ;)
Tja.. Ik had daarom speciaal ook eén IPC-1 lader en duracell batterijen gekocht. Daarom vond ik het relatief zo duur
Het blijft idd wel vreemd.

Overigens, vandaag ook gezien dat twee ActiveCharge batterijen (de duracell-variant van Low SelfDischarge batterijen) van de "Action" aanbieding van een jaar terug inmiddels ook nog maar 1400 mAh capaciteit hebben :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Toff schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 21:50:
@ Cyberpope: Ik begrijp niets van je conclusie dat het aan je lader zou liggen, dat je accu's hun lading niet vasthouden. Ik heb al jaren dezelfde lader, de IPC-1 (niet de "L") zonder enig probleem. Zeker i.c.m. eneloops gewoon perfect.
Ik heb ook de versie zonder L. Maar dan zouden al mijn oplaatbare batterijen van >1 jaar oud naar de verdommenis zijn. Zowel AA als AAA. Dat lijkt me ook een beetje stug. Soms zie ik op de opladers waarders van 3200 Mah. Dat lijkt me ook niet te kloppen. Vandaar mijn verdenking op de later.
Dat oplaatbare cellen duurder zouden zijn dan wegwerpbatterijen is moeilijk aantoonbaar, om niet te zeggen onzin. Na een paar keer opladen zit je al op winst. De lader slijt niet of nauwelijks, dus om die in de berekening mee te nemen is zeer twijfelachtig. Lijkt me stug dat je meer dan 1 of 2 cent afschrijft, per opgeladen accu. "Duracells" zijn duur ja, dat zit al in de naam en het is een zwaar overgewaardeerde merknaam. Lees de vele positieve ervaringen met Eneloops hier en elders nog eens door, koop een setje en overtuig jezelf!
ALS ik nog oplaatbare koop zullen het eneloops zijn, dat staat wel vast. Maar je eerste stelling klopt voor mij in elke geval niet. Zoals ik al aangaf, zou ik voor wat ik tot op heden aan oplaadbare batterijen en aan opladers heb uitgegeven ongeveer 400 normale batterijen kunnen kopen. Ik gok dat ik er 40 (of minder) er jaar verbuikt. Dat is dus voor 10 jaar verbruik. Ook als ik nu eneloops ga kopen, moet ik die weer "terug" verdienen.

Maar dit is mijn afweging... Voor mij is tot op heden de conclusie negatief, want nu heb ik weer wat setjes nodig voor vakantie en blijken dus al mijn oplaatbare onbetrouwbaar. Ergo sta ik nog "normale" te kopen.

Echter ik heb genoeg hier gehoord en gelezen om de conclusie te trekken dat ik mijn huidige dure, zeker niet terug verdiende duracell batterijen (ongeveer 20 stuks) de prullebak (ja, ja chemobox) kan inflikkeren. O een of andere manier doet dat niet zo zeer bij 25ct per stuk philipsbatterijen.
eymey schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:02:
Tsja, maar die heb je op z'n minst meerdere keren gebruikt ;)
Ik allemaal gemiddeld genomen niet meer dan 10x... En gezien ze zeker meer als 10x duurder zijn als "niet oplaatbare".
A_K schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 14:01:
(Moet je ze wel gebruiken, van maanden stil liggen gaan ze kristaliseren).
Heb eens een 3 jaar oude Eneloop getest, en die deed het beter dan een nieuwe.
Zou het hier in kunnen zitten??. Ik gebruik ze een periode intensief en dan weer een hele tijd niet (ja, maanden).

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 15-08-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Cyberpope schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:35:
Soms zie ik op de opladers waarders van 3200 Mah. Dat lijkt me ook niet te kloppen. Vandaar mijn verdenking op de later.
Dat kan op zich prima kloppen. Een deel van die energie wordt dan omgezet in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Xander schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:36:
[...]

Dat kan op zich prima kloppen. Een deel van die energie wordt dan omgezet in warmte.
Vertaald... ik kan dus de waardes die een oplader aangeeft ook al niet vertrouwen? Wel opmerkelijk dat hij bij de meeste batterijen dan weer wel redelijk de juiste waarde aangeeft (ongeveer 10% onder nominale waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Cyberpope schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:43:
[...]

Vertaald... ik kan dus de waardes die een oplader aangeeft ook al niet vertrouwen?
Jawel hoor. Als het goed is kun je er op vertrouwen dat hij aangeeft hoeveel energie hij in de batterij heeft proberen te stoppen. Maar je kunt het niet gebruiken om de capaciteit van een batterij te bepalen nee. Dat zal tijdens een ontlaadtest moeten.

Ik moet wel zeggen dat ik nooit zulke grote verschillen op mijn C9000 heb gezien. Behalve bij de Break-In modus dan, maar die doet dat per definitie (16 uur laden op 0.1C, dan stopt 'ie 3200mA in een 2000mAh batterij).

Waar gebruik jij je batterijen eigenlijk in? Als dat apparaten met een relatief hoog verbruik (fotocamera's, zaklampen, alles behalve klokken of afstandsbedieningen :+) zijn is er nog een goed argument om geen alkaline-batterijen te gebruiken. Alkaline-batterijen presteren namelijk nogal wat slechter bij hogere ontlaadstromen.

Zie bijvoorbeeld deze grafiekjes (uit een datasheet waarin Energizer hun L91 lithium-batterijen probeert te promoten, maar het idee is duidelijk...):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4QyoqbGev31yfAWfwK9L2wsN/full.png

edit:
Ook nog maar 2 grafiekjes uit een onafhankelijke bron:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qKmRN4exkOrM9zRfGSNSy6Jp/full.gif

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6InJuwt3wn05P9tlcW9enWle/full.gif

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 15-08-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Cyberpope schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:35:
[...]

Zou het hier in kunnen zitten??. Ik gebruik ze een periode intensief en dan weer een hele tijd niet (ja, maanden).
Wat bij NIMH's vooral killing schijnt te zijn is ze op de plank te leggen wanneer je apparaat al aangaf dat ze leeg zijn en ze dan maanden te laten liggen. Door de zelfontlading (bij 'ouderwetse' nimh's ) worden ze dan diep-ontladen en dat kan het einde betekenen. Dus als ze leeg zijn EERST opladen en daarna op de plank leggen. En vervolgens een ontlaad-laad (of alleen laad) cyclus doen als je ze weer nodig gaat hebben.

Voor de rest nogmaals: Ik snap dat je kosten in ogenschouw neemt... zeker omdat er bij tijd en wijle her en der flink op alkaline (niet-oplaadbaar) gestunt wordt. Maar het is en blijft gewoon onduurzaam. Het kan gewoon niet bestaan dat wegwerpbatterijen gebruiken duurzamer is.

Tenzij je ze in apparaten gebruikt die heeeeel druppelsgewijs stroom verruiken (klokken, afstandsbedieningen, etc.). In alle andere apparaten, en ZEKER fotocamera's en flitsers en met de juiste behandeling doen oplaadbare het gewoon beter. Juist een oplaadbare batterij is bv. voor camera's en flitsers veel beter in staat een hoog vermogen in 1x af te geven en zal het dan ook langer volhouden dan een niet-oplaadbare.

Maar ja... als je het gaat vergelijken met de meest cheape alkaline bulk-aanbieding.. ja duh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Cyberpope schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:43:
[...]

Vertaald... ik kan dus de waardes die een oplader aangeeft ook al niet vertrouwen? Wel opmerkelijk dat hij bij de meeste batterijen dan weer wel redelijk de juiste waarde aangeeft (ongeveer 10% onder nominale waarde).
De waarde die de oplader (in jouw geval je IPC1) aangeeft kan je prima vertrouwen, MITS je weet hoe je 'm moet interpreteren. De waarde die je bij CHARGE leest is altijd hoger dan het vermogen dat de batterij werkelijk bevat (ivm warmte en zo).

Je moet, voor de werkelijke batterij capaciteit, echt een "test" cycle doen (zo heet het geloof ik bij de IPC1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

eymey schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:37:
Je moet, voor de werkelijke batterij capaciteit, echt een "test" cycle doen (zo heet het geloof ik bij de IPC1).
Die gebruik ik dus ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB

RobinJB

Bah, komen ze de eneloops en de lader brenger, ben ik er net dat halve uurtje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

RobinJB schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:33:
Bah, komen ze de eneloops en de lader brenger, ben ik er net dat halve uurtje niet.
Ja, maar dat was te voorspellen. Als je op een pakketje wacht, zul je altijd zien dat je nèt op de WC zit, nèt even een boodschap moest gaan halen, nèt even in de schuur aan het rommelen was... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hehe, gelukkig is de TNT bij ons in Almere (stad west) behoorlijk voorspelbaar! :).

Als iets op zaterdag komt (vaak probeer ik daar op te mikken) kan ik er bijna donder op zeggen dat de bezorger ergens tussen 9:30 en 10:15 voor de deur staat. En doordeweeks is het ook bijna altijd wel voor het eind van de ochtend.

Sowieso als er bij track&trace "chauffeur onderweg" staat duur het bij ons niet lang meer.... :D

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 17-08-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En weer even ontopic. ;)
eymey schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:35:
Tenzij je ze in apparaten gebruikt die heeeeel druppelsgewijs stroom verruiken (klokken, afstandsbedieningen, etc.). In alle andere apparaten, en ZEKER fotocamera's en flitsers en met de juiste behandeling doen oplaadbare het gewoon beter. Juist een oplaadbare batterij is bv. voor camera's en flitsers veel beter in staat een hoog vermogen in 1x af te geven en zal het dan ook langer volhouden dan een niet-oplaadbare.

Maar ja... als je het gaat vergelijken met de meest cheape alkaline bulk-aanbieding.. ja duh ;)
Zelfs dan, het is een kwestie van ver genoeg vooruit kijken (lees: de tijd nemen om de investering terug te verdienen), maar als de nummers maar groot genoeg zijn, verdien je het uiteindelijk altijd terug.

Voorbeeldje, situatie op het kantoor van Tweakers.net: daar liggen een handje vol draadloze desktopsets. Per desktopset zijn dat gemiddeld 2 AA's voor de muis en 2 of 4 AA's voor het toetsenbord, afhankelijk van het type. Daarnaast nog wat wireless remote controles voor de gameroom. Al met al genoeg om er tientallen penlites doorheen te jagen.

Eerst hebben we met Duracell oplaadbare batterijen gewerkt. Toegegeven: die zijn te snel brak om terug te verdienen, nog even los van het feit dat een toetsenbord of muis dusdanig weinig gebruiken dat het meer de zelfontlading is waar je de batterij zo nu en dan weer voor moet opladen en dat die het dan qua comfort en gebruiksduur echt afleggen tegen gewone batterijen. Tot Recyko/Eneloop op de markt kwam.

Voor datzelfde park aan draadloze randapparatuur is toen een vrij "afgemeten" aantal Eneloops en Recyko's aangeschafd; genoeg om er effectief altijd 2 à 4 opgeladen klaar te hebben liggen. De omloopsnelheid was daardoor relatief hoog. Ik heb niet bijgehouden hoe vaak ik de individuele accu's heb geladen, maar ik durf het wel aan dat die ondertussen vaak genoeg zijn geladen en gebruikt om de in ieder geval de aanschaf van de accu's zelf terug te verdienen - en waarschijnlijk de lader ook nog wel.

edit:

Eens even doorrekenen, gewoon to prove the point. :P

We hebben het over begin 2008. Zeg dat een gewone batterij 25 cent kost (zag ik hier ergens genoemd worden?), Eneloops gingen toen per 8-packs voor ~20 euro. Dus dat is ~ 2,5 euro per batterij. 10x opladen en je hebt de batterij dus al terugverdiend. Ik twijfel er niet aan dat dat ondertussen wel gebeurd is.

De lader heb ik nog moeten importeren, onze vriend A_K was nog niet met z'n shopje begonnen (ik had er in ieder geval nog niet van gehoord), dus inclusief een prettige toelage van onze vrienden van de douane en een verloopstekkertje van US>EU voor de adapter was ik zo'n 60 euro kwijt.

Daar zou je 240 batterijen van kunnen kopen. Ik weet niet meer of we 3 of 4 8packs in omloop hadden (lees: 24 of 32), maar als de hele rits nog eens 10x (of 7,5x als het er 32 waren) opgeladen en gebruikt is, heb je ook die lader nog wel weer terugverdiend (en dan reken ik nog niet eens de niet-LSD-batterijen mee, die ook door dezelfde lader gaan).

Ergo, de batterijen incl. lader zijn dan dus na 17,5 à 20 keer laden terugverdiend. Ik weet dan niet of ze daar al aan zitten op kantoor (ik zit er niet meer ;)), maar ik heb er het volste vertrouwen in dat de Eneloopjes en Recyko's dat aantal cycles vroeger of later gaan halen. :)

Natuurlijk is een kantoorsituatie niet vergelijkbaar met een prive situatie, en zal het bij een lagere omloopsnelheid en een beperktere hoeveelheid batterijen langer duren, maar het illustreert dat het makkelijk uit kan en uiteindelijk zal dat dus voor elke situatie opgaan. Zelfs als je maar 1 setje en een lader hebt. ;)

En los van terugverdienen, vind ik het persoonlijk thuis gewoon makkelijk om altijd een of twee setjes accu's te hebben liggen en niet steeds naar de winkel te hoeven rennen voor nieuwe batterijen (of naar de chemo-bak om de ouwe te dumpen).

[ Voor 30% gewijzigd door Roelant op 17-08-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Roelant: Zeer duidelijk verhaal!

Ik heb hier thuis ook nog maar een paar apparaatjes die echt ook minder presteren op accu's (weerstation van Conrad, radio'tje). En laatst een hele zooi cheap-ass oplaadbare batterijen weg gegooid.

Enige batterijen die nu in huis nog in omloop zijn, naast die paar Alkaline's, zijn Eneloops ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB

RobinJB

En de eneloops zijn via nkon netjes bezorgd, nu was ik er wel :-).
Heb ze direct in de meebestelde Maha Powerex MH-C9000 lader gedaan op de Break-In stand.
Ik ben erg benieuwd! Verzending was top, amper ruimte in de doos en zelfs die paar cm nog opgevuld met kranten.

Wat is trouwens de aanbevolen modus op welk tijdstip?
In de manual van de lader zag ik dat nieuwe batterijen op Break-In moesten, dus dat heb ik gedaan op 2000 mah. Nu ga ik ze gebruiken en dan?

[ Voor 27% gewijzigd door RobinJB op 18-08-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 02-07 17:28
is er iemand die ervaring heeft met de low discharge batterijen van de HEMA? Wil die namelijk kopen voor Sail(geen tijd meer om eneloops te bestellen) Maar als ze echt heel slecht zijn dan moet ik Sail maar zien te overleven met 1 setje Eneloops en dan bestel ik die later wel

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

RobinJB schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 15:24:

[..]

Wat is trouwens de aanbevolen modus op welk tijdstip?
In de manual van de lader zag ik dat nieuwe batterijen op Break-In moesten, dus dat heb ik gedaan op 2000 mah. Nu ga ik ze gebruiken en dan?
Mwah, een Eneloop heeft niet echt een break-in nodig heb ik begrepen uit dit topic. Ik zou hooguit een refresh/analyze uitvoeren om eens te kijken of de capaciteit in orde is. Normale NiMH's zou je wel een break-in kunnen meegeven, maar ja daar gaat aardig wat tijd inzitten :P

Bij normale NiMH's zou ik het volgende doen:

a) na aanschaf een break-in;
b) daarna regulier gebruik van de batterijen en wanneer ze leeg raken normaal opladen (charge) met 0.3C (dus 30% van de rated capacity)
c) na een keer of tien weer te hebben opgeladen een refresh/analyze

:)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik heb die IPC-1L gekocht bij Conrad. Wat op papier een fijne lader lijkt, valt in de praktijk toch erg tegen. Matige manual, ondoorzichtige bediening en twijfelachtig laadgedrag. Jammer dat ik de verpakking al weggegooid heb, anders ging hij terug.
Probleem 1: Bij het inzetten van nieuwe cellen kun je de (ont)laadstroom vastleggen. Druk je op current, dan springt het display van 200 naar 500, blijft staan, je drukt weer, gebeurt niks, nog eens drukken, display gaat snel naar 200 en direct weer op 500. Weer 1x drukken en de lader ligt dan vast op 200mA :S
Probleem 2: Refresh is niks van te merken, capaciteit van al mijn GP accu's (16stuks AA/18AAA) blijft hetzelfde. Achteraf blijk je NiMh cellen ook niet te kunnen refreshen, op welke manier dan ook.
Probleem 3: Zet je 1 of 2 andere accu's in, en druk je dan op mode, dan gaat de hele lader op een andere toestand. Goed, da's dan design en ligt eerder aan mij. Verre van handig echter.
Mijn GP Powerbank blijf ik toch gebruiken, makkelijker en sneller.

Hier ter overname: http://tweakers.net/aanbo...batterijlader-ipc-1l.html

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 15-09-2010 10:31 . Reden: Advertentie ]

• M a r c o
  • Niet online
mijn ervaringen zijn op basis van de IPC-1 (non-L) maar die is zo goed als hetzelfde.

1) nooit gemerkt, bij elke druk op een toets verspringt de waarde zo goed als direct. Wel moet je je selectie doen voordat het venster stopt met knipperen, dan ligt hij vast.

2) Hoezo zou je NiMh niet kunnen refreshen? Ik heb er al heel wat gerefreshed met mijn IPC-1. oude NiMh cellen zie je dan na 3 a 4 cycli ongeveer op hun eindwaarde zitten.
Als je geen verandering in je cellen ziet, dan zitten ze misschien wel al aan hun maximum capaciteit. refreshen heeft meer nut bij cellen die lang op de plank liggen. Ik weet niet wat je resultaten zijn, maar de opgegeven capaciteit zullen ze toch nooit halen. Ik heb 16 stuks 2700 Hama cellen van 3 jaar oud, die na refreshen variëren tussen 2000 en 2450 mAh.

3) als je op de knoppen bij elke batterij schacht drukt, dan kun je de functie voor alleen die schacht aanpassen, zonder de andere te verstoren.

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Ik heb 2 IPC-1L's en heb er verder geen klachten over.
Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik ook 2 C-9000's heb, en mijn voorkeur toch wel uit gaat naar deze, moesten de IPC's ooit de geest geven en vervanging nodig hebben.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
M a r c o schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:12:
mijn ervaringen zijn op basis van de IPC-1 (non-L) maar die is zo goed als hetzelfde.

1) nooit gemerkt, bij elke druk op een toets verspringt de waarde zo goed als direct. Wel moet je je selectie doen voordat het venster stopt met knipperen, dan ligt hij vast.
Nope, drukken, drukken, drukken, springt van 200 naar 500. Drukken, drukken, drukken, gaat weer naar 200 en zo moet ik wat hobbelen tot ik op 700 land.
2) Hoezo zou je NiMh niet kunnen refreshen? Ik heb er al heel wat gerefreshed met mijn IPC-1. oude NiMh cellen zie je dan na 3 a 4 cycli ongeveer op hun eindwaarde zitten.
Als je geen verandering in je cellen ziet, dan zitten ze misschien wel al aan hun maximum capaciteit. refreshen heeft meer nut bij cellen die lang op de plank liggen. Ik weet niet wat je resultaten zijn, maar de opgegeven capaciteit zullen ze toch nooit halen. Ik heb 16 stuks 2700 Hama cellen van 3 jaar oud, die na refreshen variëren tussen 2000 en 2450 mAh.
Mijn GP's kan ik niet beter krijgen dan wat er de eerste keer uitkwam. Een setje van 4 2100mAh AA cellen als test gebruikt en die heb ik al 3x gerefreshed maar ze blijven rond de 1600mAh hangen.
3) als je op de knoppen bij elke batterij schacht drukt, dan kun je de functie voor alleen die schacht aanpassen, zonder de andere te verstoren.
Dat weet ik, ligt ook meer aan mij dan aan de lader. Ik weet van de fout die ik maak, maar handig is het niet.

Ladertje kopen? :)

• M a r c o
  • Niet online
nee, heb er al een ;)
1600 mAh voor 2100 GP's is geen onverwachte waarde.
Dat is het maximum dat je er nog uit kunt halen blijkbaar.
Als je dat na 1 cyclus eruit haalt, betekend dat refreshen niet nodig was.

Ik heb wel eens een set oude GP 1600's gerefreshed.
Na de eerste cyclus waren sommige nog maar 500 mAh, maar na 3 a 4 keer laden/ontladen gingen ze weer richting de 1300/1400 toe.

punt 1 lijkt me echter niet normaal voor die lader. Defect misschien?

[ Voor 8% gewijzigd door M a r c o op 15-09-2010 18:41 ]

• Henk007
punt 1 lijkt me echter niet normaal voor die lader. Defect misschien?
Inderdaad. Opsturen voor garantie dat ding, waarschijnlijk een kapotte toets-schakelaar.
Pagina: 1 ... 25 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.