[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 23 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.871 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Roelant schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:30:

Met hoeveel mAh wil je dan uiteindelijk laden? Neem tenminste niet aan 4,2. :P
Ah, de V vergten, moet dus 4,2 V adapter zijn :)
Heb de eerste met 14.800 mAh geladen(40x370).
De laadtest komt mss ook nog wel eens.

edit: @ Marco:
Overladen met 1,25 A is erg veel. De warmteontwikkelijk is kwadratisch aan de laadstroom. Dus 1.25 A geeft 10 maal zoveel warmte als 400 ma. En dan gaan er dingen smelten :)
Ah foutje, bovenstaande geld ongeveer voor batterijen die niet vol zijn, maar niet voor overladen zoals Joopv opmerkt een stukje hieronder.

[ Voor 34% gewijzigd door A_K op 01-01-2010 20:34 ]

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Roelant schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:30:
Ben benieuwd. Is typisch één van die zaken die "men" altijd zegt, maar is inderdaad interessant om eens te kijken of dat in de praktijk zo is. Ik heb mijn batterijen er iig. nooit aan bloot willen stellen omdat het slecht zou zijn.
Ik heb mijn batterijen er al wel aan blootgesteld, ik ben met mijn nieuwe eneloops begonnen met een break-in op mijn Maha C9000. Zonder ze eerst te ontladen. In de handleiding stond dat het handig was om met nieuwe batterijen daarmee te beginnen... ok... doen we dat toch? :P Da's dus 16 uur laden op 0.1C met batterijen die al redelijk vol waren om te beginnen. Ze presteren daarna nog steeds zoals ze zouden moeten, maarja, 16 uur is natuurlijk niet zo lang en 0.1C is niet zo hoog.
Met een hogere capaciteit geloof ik dat wel: bij domme lader die 10-16 uur rond de 1,8 à 2A op je batterijen zetten (zoals bijv. goedkope Duracell laders wel doen)
WTF? 10-16 uur op 2A?! Voor een AA-lader? Wie heeft dat bedacht dan? Zo ongeveer iedere AA is binnen 1,5 uur vol op 2A. 8)7
A_K schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 12:32:
Om 370 ma werd de Eneloop die ik teste overigens bijna niet warm.
Mooi. Ik denk dat je binnenkort een bestelling voor AAA eneloops tegemoet kunt zien. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 14:10:
Ik heb mijn batterijen er al wel aan blootgesteld, ik ben met mijn nieuwe eneloops begonnen met een break-in op mijn Maha C9000. Zonder ze eerst te ontladen. (...)
Ja oké, break-in is natuurlijk de uitzondering op de regel. Dat doe ik ook, alhoewel ik Eneloops dan wel eerst ontlaad. :)
WTF? 10-16 uur op 2A?! Voor een AA-lader? Wie heeft dat bedacht dan? Zo ongeveer iedere AA is binnen 1,5 uur vol op 2A. 8)7
Ik probeer het nog terug te vinden, maar de laders waarvan ik me dat herinner zijn echt oudere exemplaren, van voor dat ik zelf echt serieus ook maar iets van laders/batterijen afwist.

De 2A lader was trouwens een "fastcharger" dus die zal welkorter dan 10 uur zijn geweest. Maar eentje die ik nog wel zeker weet qua getallen was een "smart charger" van duracell die er 6 uur lang 1800mAh opzet. So far for "smart". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
A_K schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:59:
Ah, de V vergten, moet dus 4,2 V adapter zijn :)
Heb de eerste met 14.800 mAh geladen(40x370).
De laadtest komt mss ook nog wel eens.
Ah, ok. Ik zie je trouwens ook schrijven dat die batterijen op het eerste gezicht goed presteren. Da's één interessant gegeven, maar interessanter is nog of ze dat ook blijven doen, of dat uiteindelijk toch blijkt dat je ze op de lange termijn veel sneller "opbrand".

edit:

Oeps, die had ik nog even in de vorige post willen editten. :p

[ Voor 7% gewijzigd door Roelant op 01-01-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Roelant schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 14:45:
[...]

Ja oké, break-in is natuurlijk de uitzondering op de regel. Dat doe ik ook, alhoewel ik Eneloops dan wel eerst ontlaad. :)
Als je ze eerst ontlaad maak je het direct een stuk minder "erg" natuurlijk, dan beperk je het overladen tot minder dan 6 uur, in plaats van... wat zal het zijn... een uur of 12? :P
De 2A lader was trouwens een "fastcharger" dus die zal welkorter dan 10 uur zijn geweest. Maar eentje die ik nog wel zeker weet qua getallen was een "smart charger" van duracell die er 6 uur lang 1800mAh opzet. So far for "smart". :P
Als dat een lader was waar ook C/D staven in konden kan ik me er nog iets bij voorstellen. Als je een 12000mAh D-cell probeert te laden kom je in die tijd zelfs nog te kort. :P Maar voor een AA-lader is het werkelijk nergens goed voor. Beperk die timer tot 1,5 uur en je klanten zijn ook blijer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Nee, uitsluitend AA en AAA. Laadstroom van 1800mAh was voor AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[...]
Overladen met 1,25 A is erg veel. De warmteontwikkelijk is kwadratisch aan de laadstroom. Dus 1.25 A geeft 10 maal zoveel warmte als 400 ma. En dan gaan er dingen smelten :)
Dat weet ik, maar als de lader niet op de juiste manier volgens de specificaties stopt met laden als hij vol is, kan dat dus gebeuren als er geen temperatuurbeveiliging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Roelant schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 14:57:
Nee, uitsluitend AA en AAA. Laadstroom van 1800mAh was voor AA.
Misschien pietluttig van me, maar stroom wordt weergegeven in (m)A, niet in mAh. Die "h" is van "hour".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]
Dat kwadratische verband is alleen voor een weerstand. Een oplaadbare cel gedraagt zich niet als een weerstand - de spanning blijft n.l. relatief constant bij hogere (ont)laadstromen.

In dit geval is de warmteontwikkeling dus ongeveer linear evenredig met de overlaad stroom. 1,25A is uiteraard wel ongezond veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 22:58
Voor m'n flitser wil ik oplaadbare batterijen kopen.
Ik heb bijna dit hele topic doorgespit (hoewel het af en toe wel erg technish is.....) maar ik kom er niet uit.

GP recyco batterijen lijken mij wel wat, maar die kan ik maar tot 2100 mAh vinden terwijl ik eigenlijk het idee had 2700 mAh te nemen. Gewone nimh batterijen zijn zonder probleem in die sterkte (?) te vinden.

Is 2700 mAh nu overdreven en is het voordeel dat recyco's bieden van 2100 bieden voor een flits groter dan het verschil tussen 2100 en 2700, of kan ik toch beter voor de 2700 gaan?

Ik heb hier een oplader liggen, denk een jaar of drie oud.
Kan ik deze gebruiken bij de moderne batterijen?
Het is een Hema Ni-Cd & Ni-MH lader die AA 800/80mA output heeft bij AA batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Je moet jezelf afvragen wat je wilt...

A) De hoogst mogelijke capaciteit
B) Batterijen met een lage zelfontlading

Als er normaalgesproken meerdere weken tussen het opladen zitten zou ik voor B gaan.

Laden op 800mAh is geen enkel probleem voor de huidige (LSD) NiMH-batterijen. Zo lang die lader maar op tijd stopt met laden kun je die prima blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27
miles schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:08:
Voor m'n flitser wil ik oplaadbare batterijen kopen.
Ik heb bijna dit hele topic doorgespit (hoewel het af en toe wel erg technish is.....) maar ik kom er niet uit.

GP recyco batterijen lijken mij wel wat, maar die kan ik maar tot 2100 mAh vinden terwijl ik eigenlijk het idee had 2700 mAh te nemen. Gewone nimh batterijen zijn zonder probleem in die sterkte (?) te vinden.

Is 2700 mAh nu overdreven en is het voordeel dat recyco's bieden van 2100 bieden voor een flits groter dan het verschil tussen 2100 en 2700, of kan ik toch beter voor de 2700 gaan?

Ik heb hier een oplader liggen, denk een jaar of drie oud.
Kan ik deze gebruiken bij de moderne batterijen?
Het is een Hema Ni-Cd & Ni-MH lader die AA 800/80mA output heeft bij AA batterijen.
Denk er wel om dat het bij een flitser belangrijk kan zijn om een zo laag mogelijke interne weerstand te hebben. Daardoor is je flitser na een schot sneller weer klaar voor gebruik. Dit vind ik persoonlijk veel belangrijker dan de totale capaciteit.

Ik gebruik alleen nog maar Eneloops in de flitsers (Canon 580EX) en ze bevallen mij uitstekend. Door de lage zelfontlading zitten ze soms weken in m'n flitser en elke keer als ik 'm pak dan doen ze het nog prima. Dat was met normale batterijen wel anders. GP Recyko is in principe hetzelfde idee, maar ze hebben een iets hogere interne weerstand en ik heb het idee dat ze snel slijten (in capaciteit teruglopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Yep. GP Recyko is bepaald geen troep (GP in het algemeen niet) maar het valt me wel steeds meer op dat iedereen, die enigszins een adviserende rol heeft in vriendengroepen of de familie maar net niet zo tech-gierig is om heel veel fora als GoT af te struinen, al snel GP de hemel in prijst als het beste wat je kan hebben.

En ook in de detailhandel (zeker de fysieke) kom ik het meest GP tegen en nauwelijks eneloop.

Terwijl ik inmiddels ook wel de ervaring heb dat Eneloop op dit moment qua Low Self Discharge toch wel het beste is wat ik tot nu toe heb gezien. En inderdaad: In de flitser doen ze het fenomenaal!

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 07-02-2010 23:43 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
GP heeft goed zijn best gedaan, waren er vroeg bij met NiMh in Nederland, reclame en zo het imago van het beste merk gekregen. Ik weet niet hoe ze het precies voor elkaar gekregen hebben, maar ze hebben het best goed gedaan, terwijl iets als Varta net zo goed is. Eneloop is voor flitsers etc de beste LSD. Bekijk maar wat reviews.
En kleine update over de overlaadtest: Heb een Eneloop 6 dagen lang op 600 ma geladen, van de week even testen hoe goed de batterij is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Ik heb hier 2500 en 2700 batterijen van sanyo liggen beiden zwaar ontevreden over als je ze langer dan 3 weken laat liggen zijn ze al praktisch onbruikbaar. Nu 8 Eneloops en die gaan veel langer mee. Ik heb wel geleerd om niet meer puur naar capaciteit te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Crazyanz schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:24:
Ik heb hier 2500 en 2700 batterijen van sanyo liggen beiden zwaar ontevreden over als je ze langer dan 3 weken laat liggen zijn ze al praktisch onbruikbaar. Nu 8 Eneloops en die gaan veel langer mee. Ik heb wel geleerd om niet meer puur naar capaciteit te kijken!
Grappig, want Eneloops zijn van Sanyo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Klopt. Ik hoorde zoveel goede dingen over eneloops dat ik er maar een paar heb besteld. Koste overigens geen drol via ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Let je dan wel een beetje op waar je ze vandaan haalt? Er zijn veel namaak eneloops in omloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Crazyanz schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:24:
Haha. En Eneloops zijn dus inderdaad ook van..... Sanyo.

En dat wat jij noemt, dat ze na 3 weken liggen al praktisch onbruikbaar zijn, dat hebben dus gewoon alle zogenaamde "veel mAh" batterijen. Dus idd, niet alleen maar naar kijken. Gewone batterijen van 2500 of 2700 mAh batterijen zijn perfect als je ze binnen een paar dagen denkt leeg te gebruiken (veel flitsen bij fotograferen, etc.).

Ennehm... pas op met namaak via eBay idd. Ik heb zomaar de indruk dat Eneloop 1 van de meeste geimiteerde typen batterijen is.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Ik zag gisteren bij Conrad dat Varta ook een Eneloop-variant heeft, maar dan 2300mAh. Dat is momenteel de hoogste capaciteit LSD-batterijen die ik heb gezien - als ze de geclaimde capaciteit halen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/2000_2999/2500/2510/2510/251027_BB_00_FB.EPS.jpg

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=251027 -- vier stuks voor €16,99

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 08-02-2010 09:17 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Die staan hier op de website van Varta zelf inderdaad. Ze zijn wel 'ready2use', alhoewel ze expliciet geen onderdeel van de Longlife-serie uitmaken. Ze zijn onderdeel van de Power-accu-serie, waar niet alles LSD is.

Tja, wat is waar en wat niet? Varta is de enige die LSD's met verschillende ampèrage's (1600, 2100 en nu dus ook 2300mAh) en ook als C en D-cellen aanbiedt. Ik heb wat moeite om dat soort claims te geloven, als het zo makkelijk was om een hogere capaciteit met LSD te combineren, waren andere fabrikanten al lang in dat gat gesprongen. Ook het feit dat ze ze niet nadrukkelijk Longlife noemen, maar in de "oude" serie "verstoppen" tussen de gewone batterijen komt verdacht over.

Daar staat tegen over dat iemand natuurlijk de eerste moet zijn en Recyko maakt zijn voorheen "afwijkende" 2100mAh ook waar ten opzichte van de daarvoor gangbare 2000mAh. En de claims zijn ondubbelzinnig en duidelijk (ready2use, 80% lading na een jaar, etc). Het is dus wachten op tests en ervaringen om te kijken of die stand houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Eneloop is eerder afwijkend met maar 2000 mAh, veel LSD claimen 2100. Sanyo heeft bij de Eneloop gekozen voor een lagere interne weerstand ipv 2100 mAh.

Maar de Varta's kunnen semi-LSD zijn: dus tussen de LSD en 2700's in met bv 30% ontlading in 3 maanden. Maar dat is maar een wilde gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
A_K schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:56:
Eneloop is eerder afwijkend met maar 2000 mAh, veel LSD claimen 2100. Sanyo heeft bij de Eneloop gekozen voor een lagere interne weerstand ipv 2100 mAh.
My bad, ik was in de war met de AAA's, waar het wel de recyko's zijn die afwijken qua ampèrage. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

MBV

ready2use is de oude merknaam vziw. Bij mijn flitser werken ze nog altijd prima :) Ready2use is een fractie dikker dan de standaard als ik me niet vergis, en past dus niet in alle apparaten. Er was iig een merk dat iets te dik was en daardoor meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
ReCyko's zijn soms te dik ja :)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik zit hier zelf nogal te twijfelen tussen de Sanyo Eneloops (halen bij sk.nikon.nl) die sterk zijn met flitsers, of de Recyko's waar ik bij *onbelangrijk welke winkel* over hoorde. Die hadden nog een 6-pack aan Recyko's liggen plus lader voor 25 euro, klonk niet heel slecht.

Het is belangrijk dat de batterijen goed zijn en goed blijven, heb ze zaterdag al nodig voor de meet, waar ik m'n Pentax K-m voor ga gebruiken. Is size an issue, then? Even verwijzende naar de posts hier boven me.

Heb een aantal tests gelezen en daarbij ziet het ernaar uit dat Recyko's gewoon een klap goedkoper zijn en ook een stukje beter dan de Eneloops in het begin maar dat na een periode van 3 maanden en langer de Eneloop ''terugkomt'' qua batterijniveau. Wie verlost dit dilemma uit z'n lijden, die krijgt een koekje :)

Verwijderd

Als ik op ebay kijk (ik woon wel in de UK), dan zijn de kosten voor eneloops rond de 7.5 pond en recyko voor 6.5 pond (beide 4 stuks). Dat is toch geen groot verschil?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Lijkt me niet nee. Alleen opletten dat je dan wel de echte krijgt.

Hmm, balen dat ik nooit iets per eBay heb gedaan :P iDeal schijn ik al wel te hebben via m'n bank.

[ Voor 16% gewijzigd door Jejking op 11-02-2010 12:43 ]

• Xander
Ik heb laatst een setje eneloops getest dat sinds augustus vorig jaar opgeladen op de plank heeft gelegen. Resterende capaciteit: 1890mAh gemiddeld. :Y)

Dat valt me niets tegen. :)

Ik ben trouwens nog geen apparaten tegengekomen waar ze niet inpassen, maar ik gebruik ze dan ook niet in zoveel verschillende apparaten. In de Nikon SB800, een Splashvision Speakerbal of een WiiMote is het formaat van de eneloops geen probleem iig. :P

[ Voor 43% gewijzigd door Xander op 11-02-2010 12:52 ]

Verwijderd

Ik zie net dit filmpje, het is niet ontopic en ook niet oplaadbaar maar 1 keer een offtopic postje mag wel he?

http://www.metacafe.com/w..._hack_youll_be_surprised/

• haakjesluiten
eymey schreef op maandag 08 februari 2010 @ 08:42:
[...]

Haha. En Eneloops zijn dus inderdaad ook van..... Sanyo.

En dat wat jij noemt, dat ze na 3 weken liggen al praktisch onbruikbaar zijn, dat hebben dus gewoon alle zogenaamde "veel mAh" batterijen. Dus idd, niet alleen maar naar kijken. Gewone batterijen van 2500 of 2700 mAh batterijen zijn perfect als je ze binnen een paar dagen denkt leeg te gebruiken (veel flitsen bij fotograferen, etc.).

Ennehm... pas op met namaak via eBay idd. Ik heb zomaar de indruk dat Eneloop 1 van de meeste geimiteerde typen batterijen is.
Ik weet dat ze van sanyo zijn. Maarja zijn geen neppers volgens mij zaten in de verpakking en ik werk nu nog steeds met een setjes eneloops (in mijn dslr) wat ik zo had uitgepakt en nog niet heb hoeven opladen _/-\o_

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Jejking schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 12:16:
Ik zit hier zelf nogal te twijfelen tussen de Sanyo Eneloops (halen bij sk.nikon.nl) die sterk zijn met flitsers, of de Recyko's waar ik bij *onbelangrijk welke winkel* over hoorde. Die hadden nog een 6-pack aan Recyko's liggen plus lader voor 25 euro, klonk niet heel slecht.

Het is belangrijk dat de batterijen goed zijn en goed blijven, heb ze zaterdag al nodig voor de meet, waar ik m'n Pentax K-m voor ga gebruiken. Is size an issue, then? Even verwijzende naar de posts hier boven me.

Heb een aantal tests gelezen en daarbij ziet het ernaar uit dat Recyko's gewoon een klap goedkoper zijn en ook een stukje beter dan de Eneloops in het begin maar dat na een periode van 3 maanden en langer de Eneloop ''terugkomt'' qua batterijniveau. Wie verlost dit dilemma uit z'n lijden, die krijgt een koekje :)
sk.nikon.nl? zonder "i" denk ik ;)
Ik heb hier een heleboel testen verzameld: http://www.nkon.nl/waarom-eneloop-powerex
En ik heb nog nooit een test gezien waar de GP ReCyko beter uit kwam dan Eneloop, behalve dan de consumentenbond. Maar die neem ik al jaren niet meer serieus, die testen zijn totaal niet reproduceerbaar :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
A_K schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:29:
[...]

Ik heb hier een heleboel testen verzameld: http://www.nkon.nl/waarom-eneloop-powerex
En ik heb nog nooit een test gezien waar de GP ReCyko beter uit kwam dan Eneloop, behalve dan de consumentenbond. Maar die neem ik al jaren niet meer serieus, die testen zijn totaal niet reproduceerbaar :)
Sommige van de tests die je daar vermeldt geven wel aan dat Recyko's wel een iets hogere capaciteit hebben (2100 vs 2000 of in de praktijk 2050 vs 1950). Dat kan een voordeel zijn. Sterker nog, dat ís een voordeel, en op dat vlak zijn Recyko's dan ook beter. Als het gaat over lagere interne weerstand (0.9 Ohm voor de Eneloop versus 0.10 0.09 Ohm voor de Recyko) en iets hogere klemspanning voor de Eneloop, en daardoor ook iets snellere laadtijd, heb je wel gelijk.
Zelfontlading zou ook iets lager liggen bij de Eneloop maar dat is marginaal.

Aan de andere kant: de meeste van die tests noemen de Recyko niet eens. Waarschijnlijk omdat die toen nog niet verkrijgbaar waren. Ik zie erg weinig Eneloop vs Recyko tests op alle fronten. Dat Eneloops beter zijn dan gewone NiMH's lijkt me duidelijk.
Ik heb zowel Eneloops als Recyko's, en ik kan nog niet zeggen dat ik in de praktijk verschil bemerk. Wel zijn de Recyko's beduidend goedkoper. (Ter illustratie: ik kan bij mijn leverancier (distributeur) zodanig inkopen dat een setje van 4 stuks AA plus lader ca. 14 euro incl. BTW kost bij verkoop (dat stond hier eerst niet).) Misschien nog wel goedkoper. Eneloops zijn duurder. Voordeel is dan wel weer dat als je een set Eneloops met lader koopt deze lader ook per stuk kan laden (de lader van de Recyko's laadt per 2 batterijen). Maar die kan dan wel weer 4 in plaats van 2 per keer laden...

[ Voor 0% gewijzigd door pinockio op 12-02-2010 13:24 . Reden: Edit: foutje plus uitleg ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• eymey
Het nadeel van laders die alleen per 2 of zelfs per 4 kunnen laden is (afaik, correct me if I'm wrong) natuurlijk vooral dat ze dus waarschijnlijk de batterijen ook niet individueel monitoren tijdens het laden en dus nooit alle batterijen individueel per se goed behandelen......

• Xander
pinockio schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:53:
[...]
Als het gaat over lagere interne weerstand (0.9 Ohm voor de Eneloop versus 0.10 Ohm voor de Recyko)
Foutje denk ik? 0.9 is hoger dan 0.10, niet lager.
en iets hogere klemspanning voor de Eneloop
Betekent die hogere klemspanning niet ook dat er in een eneloop meer energie zit? Energie uitgedrukt in Wh dan. P = U * I?

(Goed, waar kwam dat hersenspinsel vandaan? :P)
Wel zijn de Recyko's beduidend goedkoper. (Ter illustratie: ik kan bij mijn leverancier (distributeur) zodanig inkopen dat een setje van 4 stuks AA plus lader ca. 14 euro incl. BTW kost.)
Ik kan bij mijn leverancier (nkon :+) een setje van 4 stuks AA plus lader voor €14,50 incl. BTW kopen. Dat noem ik geen beduidend verschil. ;)
eymey schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:59:
Het nadeel van laders die alleen per 2 of zelfs per 4 kunnen laden is (afaik, correct me if I'm wrong) natuurlijk vooral dat ze dus waarschijnlijk de batterijen ook niet individueel monitoren tijdens het laden en dus nooit alle batterijen individueel per se goed behandelen......
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, als je de batterijen per 2 (of per 4) bij elkaar houdt. Het wordt pas vervelend als je één compleet lege en een nauwelijks ontlaadde batterij tegelijk in je lader stopt.

• AjDuLion
  • Laatst online: 10-09 12:36
hoeveel batterijen hebben jullie nu eigenlijk gemiddeld ?

ik heb zelf altijd 2 body's me met 2 flitsers (580/420) beide met hun eigen setje aa's erin (gp 2700) tevens heb ik hiernaast nog voor beide flitsers een setje extra (totaal dus 4x4 aa's)

moet zeggen ze zijn me eigenlijk nooit op gegaan op een shoot van 6/7 uur maar soms vergeet ik ze wel eens op te laden en dan zijn die extra batterijen wel welkom.

zelfde met accu's (al daar wat minder) 2 in de grip in beide body's en 2 losse accu's voor nood.

ben ik nu de enige die zoveel meeneemt of valt dat wel mee ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Xander schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:08:
[...]

Betekent die hogere klemspanning niet ook dat er in een eneloop meer energie zit? Energie uitgedrukt in Wh dan. P = U * I?
Dat hangt van de U af, en die hangt van de belasting af..
Oftewel bij een hogere belasting, is de U van de Recyko zoveel lager dat een Eneloop meer energie levert.
pinockio schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:53:
[...]

Aan de andere kant: de meeste van die tests noemen de Recyko niet eens. Waarschijnlijk omdat die toen nog niet verkrijgbaar waren. Ik zie erg weinig Eneloop vs Recyko tests op alle fronten. Dat Eneloops beter zijn dan gewone NiMH's lijkt me duidelijk.
Ik heb zowel Eneloops als Recyko's, en ik kan nog niet zeggen dat ik in de praktijk verschil bemerk. Wel zijn de Recyko's beduidend goedkoper. (Ter illustratie: ik kan bij mijn leverancier (distributeur) zodanig inkopen dat een setje van 4 stuks AA plus lader ca. 14 euro incl. BTW kost.) Misschien nog wel goedkoper. Eneloops zijn duurder. Voordeel is dan wel weer dat als je een set met lader koopt deze lader ook per stuk kan laden (de lader van de Recyko's laadt per 2 batterijen). Maar die kan dan wel weer 4 in plaats van 2 per keer laden...
GP is in het buitenland bijna niet bekend, daarom staat die er zo weinig tussen.

De lader verkoop ik voor 14,5 euro idd, en daar zitten de nodige euro's winst op, ik moet mijn eten en de verwarmingskosten ook betalen :) De Rycyko is in GB voor weinig te krijgen ja. Ik ga over een paar dagen mijn prijzen verlagen, dan is er weinig verschil meer qua prijs. (En minder verzendkosten)
angel00008 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:43:
Paar duizend, maar dat wilde je niet weten denk ;)

• Xander
ben ik nu de enige die zoveel meeneemt of valt dat wel mee ?
Dat valt wel mee. Ik heb voor de meeste apparaten altijd 2 setjes reservebatterijen bij...

• Toff

Toff

FP ProMod
30 - 50 stuks? Ik weet het niet eens, want soms komen er opeens weer oplaadbare cellen uit lampjes of telefoons die ik compleet vergeten was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
2x 4 Eneloops 4x sanyo 2700 en 2500 en dan nog wat setjes door de jaren heen koop je steeds wat bij. maar gebruik alleen de eneloops nog eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
[brainwave]
Ik zie dat er Li-ion cellen bestaan van 3,7V die de afmetingen hebben van een AA cel. Even afgezien van de verwarring en rampen die dat op kan leveren, zou zo'n cel een vervanger kunnen zijn van 2 seriegeschakelde AA cellen. Je zou dan 1 zo'n cel samen met een dummy cel (alleen een doorverbinding in een AA behuizing) moeten gebruiken.

Heeft hier iemand al eens mee getest? De iets hogere spanning (3,7V t.o.v. 3V) lijkt me geen issue voor de meeste apparaten. 2 nieuwe gewone AA cellen zijn al ca. 3,2V.

De cellen en bijbehorende laders kun je vinden door te zoeken op 14500 bij dealextreme of gewoon google.

Voordelen: lichter, minder problemen bij apparatuur die echt de spanning nodig hebben en het snel opgeven bij de 2,5V van 2 NiMH AA's. Nadeel: aparte lader nodig, kans op gevaarlijke vergissingen, lagere capaciteit (900mAh), en je kunt alleen maar setjes van 2 AA cellen vervangen door 1 zo'n 14500 cel + dummy cel.
[/brainwave mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Zo'n Li-Ion cel zit aan 4,2V als 'ie vers van de lader komt. Ben je dan nog steeds zo zeker dat het geen probleem is voor de meeste apparaten? ;)

Als de spanning is teruggezakt naar 3.5V is de cel trouwens "leeg", verder ontladen is schadelijk voor de batterij. Je apparaat zal niet uitschakelen bij 3.5V, dus je moet protected li-ion batterijen gaan gebruiken. Die zijn vaak ietsje groter, je moet ook even uitzoeken of dat dan nog wel gaat passen...

[ Voor 51% gewijzigd door Xander op 12-02-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

A_K schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:29:
[...]

Zonder i dus, my bad.

Overall gezien is de Eneloop ook beter dan de RC maar voor bang per buck schijnt de RC overduidelijk te winnen. Op pure prestatie zit de RC er iets onder, ja.

Vandaag voor 25 pingels een GP RC-lader + 4 batterijen en een set van 6 batterijen gehaald, dat was 43 euro. Extra doosje voor 2 x 4 batts was 5 euro. Volgens mij kan dat goedkoper :X ... maar niet vóór zaterdag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haal er dan gewoon een stapeltje op voorraad. Dat je ze lik op stuk nodig hebt is altijd zo. Gewoon bufferen.

*jcvjcvjcvjcv heeft een grote kelder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Jejking schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:43:
Overall gezien is de Eneloop ook beter dan de RC maar voor bang per buck schijnt de RC overduidelijk te winnen. Op pure prestatie zit de RC er iets onder, ja.

Vandaag voor 25 pingels een GP RC-lader + 4 batterijen en een set van 6 batterijen gehaald, dat was 43 euro. Extra doosje voor 2 x 4 batts was 5 euro. Volgens mij kan dat goedkoper :X ... maar niet vóór zaterdag :(
Doe dan eens een concrete vergelijking voor 8 of 12 batterijen , eventueel met lader, en verzending naar NL? Ik wil het wel eens zien. 6 batterijen voor 18 euro vind ik iig niet goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 11-09 03:07
Inderdaad. Je wilt niet weten wat voor een ellende ik daarmee gehad heb. Erin ging nog wel, maar er weer uit... :X

In mijn geval ging het om een weerstation. Dat is qua vorm een langwerpig ding waarbij de drie accu's achter elkaar in een sleuf liggen. De beide buitenste kun je niet bij, alleen in het midden is een gat uitgespaard. Dus als je de accu's wilt vervangen dan haal je eerst de middelste eruit, en dan moet je proberen door het apparaat te kantelen de beide buitenste een voor een naar het midden te laten glijden. Dat lukt niet als ze te dik zijn. Na een uur klooien wilde ik het kreng al uit het raam smijten, maar uiteindelijk is het gelukt door er met een dremel een gat in te boren, een schroefoog in te draaien en ze met geweld naar buiten te krijgen. Sindsdien let ik heel erg goed op de diameter. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zelf heb ik nu ongeveer 4 setjes van 4 eneloops liggen, nog een setje van 4 eneloops in AAA formaat (waarvan er 3 in m'n Logitech Harmony 555 zitten, werkt perfect) en nog een zooitje van die Duracell Activecharge dingen van de Action, die ik in fietslampjes en andere wat minder belangrijke dingen heb zitten zoals zaklampjes en zo .

In de Honeywell thermostaat, het weerstation en de sensor daarvan en in de badkamer radio en de display van de electr. tandenborstel zitten nog wel gewone alkalines. Die apparaten presteren erg slecht op accu's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb kort geleden via nkon.nl de Powerex MH-C9000 + 8 eneloops batterijen gekocht. Nou wil ik de eneloops opladen en daarom heb ik eerst de handleiding van de MH-C9000 goed doorgelezen. Daaruit begrijp ik dat ik bij nieuwe batterijen het beste eerst Break-in kan uitvoeren. Ik heb hier op dit forum echter ook gelezen dat je de batterijen eerst zou moeten ontladen. Voordat ik het verkeerd doe (want zo'n expert ben ik nou ook weer niet): zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij (stapgewijs) uit te leggen hoe ik nou het beste de eneloops (of andere nieuwe batterijen) in de MH-C9000 kan opladen zodat ze klaar zijn voor gebruik? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
In break-in mode laadt de C-9000 met 0.1C (een tiende van de batterijcapaciteit). Bij die stroom hoef je niet bang te zijn om te overladen, daar kunnen ze wel tegen.
Gewoon mode break-in selecteren, daarna de capaciteit geven en starten.

disclaimer:
Ik heb zelf geen C-9000 , maar een IPC-1 , het principe is hetzelfde. Info komt uit deze manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:25

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:08:
Ik heb kort geleden via nkon.nl de Powerex MH-C9000 + 8 eneloops batterijen gekocht. Nou wil ik de eneloops opladen en daarom heb ik eerst de handleiding van de MH-C9000 goed doorgelezen. Daaruit begrijp ik dat ik bij nieuwe batterijen het beste eerst Break-in kan uitvoeren. Ik heb hier op dit forum echter ook gelezen dat je de batterijen eerst zou moeten ontladen.
Nieuwe batterijen van merk 'x' zijn meestal leeg wanneer je ze koopt. Jij meldt dat je Eneloops hebt gekocht, en die worden voor zover ik weet altijd af-fabriek 'opgeladen' geleverd, waarbij de theorie over break-in etc. niet zo erg belangrijk is. Gewoon laden is het makkelijkst. :)

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was aanvankelijk vergeten dat in dit draadje gemeld was dat oplaadbare batterijen eerst ontladen zouden moeten worden. Ik heb de eneloops in de MH-C9000 gedaan, de capaciteit van de batterijen ingevoerd (2000mah) en break-in toegepast. Ik kon via het display de laadduur volgen, kon zien dat met 0,1C (ca. 200mah) geladen werd en kon - denk ik - de toename van de laadcapaciteit van de batterijen volgen.
Wat schetst mijn verbazing: na ca. 16 uur laden, zie ik in het display dat de laadcapaciteit van de batterijen ruim 2200mah is. Hoe kan dit terwijl de opgegeven capaciteit voor de eneloops 2000mah is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Omdat die 2200 mAh aangeeft hoeveel energie er in de batterij gestoken is door de lader.
Een deel van deze energie gaat verloren in warmte.
Die weergave kan dus niet gebruikt worden om de capaciteit van een batterij te testen.

Dit kan alleen door een volledig opgeladen batterij te ontladen, en te meten hoeveel lading je eruit haalt.
wat voor functie dit op die lader is weet ik niet.
Bij de IPC-1 is dat "charge test" als ik me niet vergis.
hij laad dan eerst op, gaat dan ontladen en meten. en als hij klaar is laad hij de batterij weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Die capaciteit meldt 'ie vanzelf als de break-in cyclus klaar is, direct na die 16 uur laden gaat 'ie ontladen. :)

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

M a r c o schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:11:
Omdat die 2200 mAh aangeeft hoeveel energie er in de batterij gestoken is door de lader.
Een deel van deze energie gaat verloren in warmte.
Die weergave kan dus niet gebruikt worden om de capaciteit van een batterij te testen.

Dit kan alleen door een volledig opgeladen batterij te ontladen, en te meten hoeveel lading je eruit haalt.
wat voor functie dit op die lader is weet ik niet.
Bij de IPC-1 is dat "charge test" als ik me niet vergis.
hij laad dan eerst op, gaat dan ontladen en meten. en als hij klaar is laad hij de batterij weer vol.
Bij de IPC1 kan je ook de discharge-test doen.
Dan ontlaadt die eerst (geeft dan aan hoeveel er nog in zat) en laadt vervolgens op (en geeft aan hoeveel capaciteit er dan inzit).

Dat doe ik nu meestal...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Xander
The_Sukkel schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 21:34:
[...]

Bij de IPC1 kan je ook de discharge-test doen.
Dan ontlaadt die eerst (geeft dan aan hoeveel er nog in zat) en laadt vervolgens op (en geeft aan hoeveel capaciteit er dan inzit).
.... maar die tweede waarde is dan niet betrouwbaar. Een deel van de energie die in de batterij gestopt wordt gaat immers op aan warmte-ontwikkeling. Enkel met ontladen krijg je een goed beelt van de capaciteit van de batterij.

• mrbombastic
  • Laatst online: 13-02 21:29
Ik zoek een paar batterijen voor mijn 2e XBOX360 controller. Deze wordt niet vaak gebruikt, dus vandaar dat ik naar oplaadbare batterijen met geringe zelfontlading aan het kijken ben.

Zijn de GP AA ReCyko+ Rechargeable Battery 2100mAh hiervoor te gebruiken (passen ze in de draadloze controller)?
En kan ik deze gewoon met mijn Hama snellader (2.5 uur ofzo) opladen?

[ Voor 5% gewijzigd door mrbombastic op 18-02-2010 23:24 ]

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Mrbombastic,

Zoals je wellicht zult gebruiken, is jouw vraag niet echt fotografie gerelateerd. Zelf heb ik met dezelfde vragen rondgelopen als jij. Ik heb ook een set Recyko's gekocht voor m'n Xbox controllers. Aangezien ik bijna een jaar met m'n Energizers heb gedaan, heb ik ondertussen de Recyko's erin zitten. Werkt prima. Let er wel op dat ze wat dikker zijn dan normale AA's. Ik heb probeerde nav jouw vraag de Recyko's er weer uit te halen en dat gaat dus niet zo makkelijk... Even wat langer geprobeerd en ik krijg ze d'r niet meer uit... Great!

In ieder geval laad ik ze op met een GP PowerBank H500 snellader. Tja, wat kan je erover zeggen? Ze worden opgeladen. Sure, ze zullen vast 'sneller' slijten dan als je er een 'betere' lader voor koopt, maar goed. Voor nu volstaat de H500 en tzt koop ik liever een setje batterijen erbij dan nu weer een andere lader te halen.

On topic: Passen die Recyko's wel in een SB900? Anders laat ik ze zitten in de Xbox controller, want ik ben bang dat ik anders de batterijhouder moet slopen van de Xbox. Ding zit gewoon f'ing muurvast.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Daarom, Eneloop :)

Maargoed, heb een Eneloop 6 dagen achter elkaar overladen met 600 ma. Dat is zo'n 86000 mAh, oftewel 43 keer zoveel als er in zou moeten.

Vervolgens ontladen op 2.5 A, zie zwarte lijn:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/overig/overlaadtest.jpg
Das knap waardeloos, 140 mAh.
Daarna in een Powerex MH-C9000 ontladen op een vriendelijkere 300 ma: 1958 mAh, dat maakt het totaal bijna 2100 mAh, best veel.
Daarna in dezelfde C9000 een break-in gedraaid met de Eneloop, en weer ontladen op 2.5A, zie rode lijn hierboven.
De spanning is iets lager (0,05V) onder deze (zware) belasting, en er komt iets minder mAh uit dan een nieuwe Eneloop, maar al met al moet ik toch concluderen dat zelfs 6 dagen overladen op 600 ma niet veel schade geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:48
Voor mensen die nieuwe oplaadbare batterijen nodig hebben lijkt me dit vandaag een schitterende aanbieding op iBood: http://www.ibood.com/nl/n...-Batterijen_en_Autolader/

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/product/4455_mi_hi_1266505706.jpg

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Xander schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 21:42:
[...]

.... maar die tweede waarde is dan niet betrouwbaar. Een deel van de energie die in de batterij gestopt wordt gaat immers op aan warmte-ontwikkeling. Enkel met ontladen krijg je een goed beelt van de capaciteit van de batterij.
Exact. Dit heb ik hier ook al meerdere keren geprobeerd aan te geven. Die ontlaad-test van die IPC1-L is knap waardeloos omdat hij de hoeveelheid energie die hij tijdens ontladen eruit heeft gekregen VERGEET (ondanks wat sommigen beweren) op het moment dat hij gaat opladen of de batterijen vol heeft. Dus alleen wanneer je op precies het goede moment bij de lader bent heb je er wat aan.

Over die ibood: Interessante aanbieding! Het is dat ik weinig meer heb aan hoge capaciteit niet-LSD accu's (in de camera en flitser heb ik altijd LSD omdat ik ze ook weer niet zo vaak gebruik en in bijna alle andere apparaten is LSD het enige realistische om te gebruiken) maar als de specs van de lader kloppen is het geen vreselijk slecht ding.

Ik had eerst toen ik de titel las nog zoiets van "oh nee he. Niet weer zo'n schijt-ibood die meelift op de hype van batterijen in een half uur opladen". Maar 2300 mAh in 90 minuten vol pompen is lekker behoudend :)

[ Voor 27% gewijzigd door eymey op 19-02-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Laatst online: 13-02 21:29
wilmundo schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:45:
Mrbombastic,

Zoals je wellicht zult gebruiken, is jouw vraag niet echt fotografie gerelateerd. Zelf heb ik met dezelfde vragen rondgelopen als jij. Ik heb ook een set Recyko's gekocht voor m'n Xbox controllers. Aangezien ik bijna een jaar met m'n Energizers heb gedaan, heb ik ondertussen de Recyko's erin zitten. Werkt prima. Let er wel op dat ze wat dikker zijn dan normale AA's. Ik heb probeerde nav jouw vraag de Recyko's er weer uit te halen en dat gaat dus niet zo makkelijk... Even wat langer geprobeerd en ik krijg ze d'r niet meer uit... Great!

In ieder geval laad ik ze op met een GP PowerBank H500 snellader. Tja, wat kan je erover zeggen? Ze worden opgeladen. Sure, ze zullen vast 'sneller' slijten dan als je er een 'betere' lader voor koopt, maar goed. Voor nu volstaat de H500 en tzt koop ik liever een setje batterijen erbij dan nu weer een andere lader te halen.

On topic: Passen die Recyko's wel in een SB900? Anders laat ik ze zitten in de Xbox controller, want ik ben bang dat ik anders de batterijhouder moet slopen van de Xbox. Ding zit gewoon f'ing muurvast.
Ik kreeg gisteravond mijn Hama batterij in eerste instantie er ook niet meer uit. Je kunt de onderkant van de batterijhouder (de binnenkant als hij in de controller zit) met een platte schroevendraaier iets naar buiten verbuigen. Nu gaan mijn Hama's er weer gemakkelijk in en uit.

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik heb altijd Recyko's in mijn xbox contoller zitten, maar ik geloof dat de nieuwe controllers misschien iets meer ruimte hebben. Ze zitten strak, maar met een paar tikjes heb ik ze er altijd wel uit.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
eymey schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:56:
[...]
Exact. Dit heb ik hier ook al meerdere keren geprobeerd aan te geven. Die ontlaad-test van die IPC1-L is knap waardeloos omdat hij de hoeveelheid energie die hij tijdens ontladen eruit heeft gekregen VERGEET (ondanks wat sommigen beweren) op het moment dat hij gaat opladen of de batterijen vol heeft. Dus alleen wanneer je op precies het goede moment bij de lader bent heb je er wat aan.
Als je de refresh functie gebruikt dan herhaalt hij de laad-ontlaad cyclus een aantal keer, en blijft hij de hoogste gemeten capaciteit weergeven. Deze blijft volgens mij wel op het scherm staan.

Dit is gelijk ook een betere weergave van hoe goed een batterij nog is, omdat een oude batterij soms pas na een paar keer laden terug "fit" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ok, je kan dan zien of een batterij nog goed is, maar een discharge test om te kijken hoeveel restcapaciteit een batterij nog na een bepaalde tijd heeft is dus zinloos bij deze lader.... dat bedoelde ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Als je voor een accu van 2000mAh een ontlaadstroom van 250mA instelt, dan laad hij op met 500mAh,
en heb je 4 uur de tijd om de restcapaciteit uit te lezen op het venster, voordat deze vervangen word.

Dus zinloos is het allerminst. Je moet gewoon zorgen dat je ergens in die 4 uur even kunt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK, dat zal ik eens proberen :). Maar handig blijft het ook allerminst.... bij zo'n verder mooie lader hadden ze dat handiger kunnen oplossen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Niet direct on-topic, maar toch ook niet helemaal off-topic :
Nieuwe Eneloop tones met kleurtjes 8)
Afbeeldingslocatie: http://people.su.se/%7Etosv9149/loading/tones1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://people.su.se/%7Etosv9149/loading/tones2.jpg
Helaas Limited Edition & Japan only :(

Wat wel leuk is : het aantal herlaadcycles is omhoog gegaan van 1000 naar 1500. meer info
Is imho wel 'n goeie zaak, hoewel ik denk dat een capaciteitsverhoging voor LSD cellen ook wel leuk zou zijn.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Jammer inderdaad dat ze alleen in Japan worden verkocht. 2 sets of 4 sets van de gekleurde Eneloops kunnen worden samengevoegd en je kunt ze op kleur sorteren zodat je altijd de juiste match hebt voor gebruik.

Misschien een inkoop-aktie ? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Blord op 22-02-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Blord schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:35:
Jammer inderdaad dat ze alleen in Japan worden verkocht. 2 sets of 4 sets van de gekleurde Eneloops kunnen worden samengevoegd en je kunt ze op kleur sorteren zodat je altijd de juiste match hebt voor gebruik.
Het idee is leuk, maar als de prestaties door ouderdom uiteen beginnen te lopen kun je beter matchen op mAh dan op kleur. Een set presteert immers niet beter als de slechtste accu ervan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Door die kleurtjes zijn ze wel een stuk makkelijker uit elkaar te houden natuurlijk, dat helpt ook bij het matchen op mAh :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het lijkt me sterk dat A_K die niet kan bestellen bij zijn leverancier :)
Hoewel ik zelf niet zoveel behoefte heb aan gekleurde accu's eigenlijk, ik markeer de mijne zelf met een merkstift wat betreft setjes die bij elkaar horen. Ik neem aan dat die verhoogde aantal cycli ook voor de witte geldt.

[ Voor 63% gewijzigd door Henk007 op 22-02-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Crusader

Arc Nature

Sorry voor deze offtopic vraag, maar met welke hard- en software maak je dit soort testresultaten?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Komt er reactie op mijn test, is het hoe ik zo'n grafiekje trek :)
Doe ik met de CBA II
Henk007 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 15:27:
Het lijkt me sterk dat A_K die niet kan bestellen bij zijn leverancier :)
Mijn leverancier zit in Europa, en deze zijn niet te krijgen in Europa zover ik weet. Ik zou ze wel willen hebben :)
Overigens is die 1500 cycles voor 80% marketing: Ik kan me niet voorstellen dat de huidge opeens 50% langer meegaan. Misschien ten opzichte van de originele eerste Eneloop uit 2005, maar niet ten opzichte van de huidige.

[ Voor 65% gewijzigd door A_K op 22-02-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
A_K schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:11:
Oh, ik had je hele test gemist. :)

Blijkbaar levert een keer overladen idd. geen permanente schade op. Ben je van plan de test nog te herhalen? Kijken of een set regelmatig overladen batterijen sneller degrade dan een set die je keurig behandelt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Crusader

Arc Nature

A_K schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:11:
lol... sorry :+
Was ook best wel interessante test overigens, ik had het resultaat niet verwacht. Maar denk niet dat je die test met Sweex of Sitecom accu's moet doen (mochten die ooit accu's gaan maken trouwens...)

edit: zo dan, die prijs is niet mis

[ Voor 12% gewijzigd door Crusader op 22-02-2010 17:40 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dat is de prijs van een of andere accessoire die er voor zorgt dat je sneller kunt ontladen voor zover ik het zie. Het ding zelf is goedkoper... :P

A_K: Ah, je test was nuttig hoor, ik had de resultaten al in me opgenomen, maar idd zonder even een reactie achter te laten. :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

dodge_911 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:24:
[afbeelding]
[afbeelding]

Wat wel leuk is : het aantal herlaadcycles is omhoog gegaan van 1000 naar 1500. meer info
Is imho wel 'n goeie zaak, hoewel ik denk dat een capaciteitsverhoging voor LSD cellen ook wel leuk zou zijn.
Wat leuk!
Kom A_K... wanneer zijn ze via jou te krijgen?
;)

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ik heb 130 dollar voor mn CBA betaald meen ik, van ehirobo.com
Roelant schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:47:
Ben je van plan de test nog te herhalen? Kijken of een set regelmatig overladen batterijen sneller degrade dan een set die je keurig behandelt? :)
Ben ik niet van plan. Ik heb aannemelijk gemaakt dat overladen vrijwel niet schadelijk is bij Eneloop, regematig overladen moet wel heel vaak en heel veel overladen zijn wil dat schadelijk worden (ik heb 600 ma gebruikt, de meeste simpele domme laders laden met 200 of 300 ma)

Kleuren Eneloop: Ik doe mijn best! Maar ik haal ze niet uit Japan, dus moet wachten tot ze in de EU beschikbaar zijn (of mss maar wel uit Japa halen :P) In de tussentijd heb ik de Eneloop goedkoper gemaakt, voor prijzen waarvan ik 1.5 jaar geleden niet eens wist dat je daar een Eneloop voor kon produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
A_K schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:41:
Ik heb aannemelijk gemaakt dat overladen vrijwel niet schadelijk is bij Eneloop, regematig overladen moet wel heel vaak en heel veel overladen zijn wil dat schadelijk worden (ik heb 600 ma gebruikt, de meeste simpele domme laders laden met 200 of 300 ma)
Dat ben ik niet helemaal met je eens: je hebt aangetoond dat één maal overladen onschadelijk is. Verder vind ik 600mA niet 'veel overladen', dat is als ik het me goed herinner de waarde van één van Eneloop's eigen domme laders. Je hebt alleen veel overladen in de zin van tijdsduur.

Los daarvan ben je aan ons natuurlijk geen verantwoording verschuldigd als je de test niet voort wil zetten, maar met je stelling ben ik het niet eens. Daarvoor is het teveel een (niet representatieve) steekproef (één exemplaar/set :P) met te weinig controles/referenties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Alsjeblieft geen gekleurde Eneloops... Dat witte is juist zo cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Roelant schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:59:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens: je hebt aangetoond dat één maal overladen onschadelijk is. Verder vind ik 600mA niet 'veel overladen', dat is als ik het me goed herinner de waarde van één van Eneloop's eigen domme laders. Je hebt alleen veel overladen in de zin van tijdsduur.

Los daarvan ben je aan ons natuurlijk geen verantwoording verschuldigd als je de test niet voort wil zetten, maar met je stelling ben ik het niet eens. Daarvoor is het teveel een (niet representatieve) steekproef (één exemplaar/set :P) met te weinig controles/referenties. :)
Ik gebruik ook "aannemelijk gemaakt" en met opzet niet "bewezen" wat daar is het idd veel te zwak voor.
De eneloop domme lader doet max 250 ma. De 600 ma lader heeft delta-V aan boord.

Ik denk dat het weinig uitmaakt of je hem nou 100 keer even overlaad, of 1 maal flink. Kan het wel allemaal testen, maar kost me wat te veel tijd. Kan de batterij wel even door 12 cycles halen en dan weer een weekje overladen. Daarnaast is overladen op 300 ma minder schadelijk dan 600 ma, ik denk dat de "schadelijkheid" exponentieel is, dus dat 600 ma misschien wel 3 keer zo schadelijk is als 300 ma, en 200 ma pas schadelijk na een paar maanden. Toen ik een testje deed met 40 uur op 370 ma laden deed de Eneloop het alleen maar beter dan een normaal geladen Eneloop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27
A_K schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 01:28:
[...]

Ik gebruik ook "aannemelijk gemaakt" en met opzet niet "bewezen" wat daar is het idd veel te zwak voor.
De eneloop domme lader doet max 250 ma. De 600 ma lader heeft delta-V aan boord.

Ik denk dat het weinig uitmaakt of je hem nou 100 keer even overlaad, of 1 maal flink. Kan het wel allemaal testen, maar kost me wat te veel tijd. Kan de batterij wel even door 12 cycles halen en dan weer een weekje overladen. Daarnaast is overladen op 300 ma minder schadelijk dan 600 ma, ik denk dat de "schadelijkheid" exponentieel is, dus dat 600 ma misschien wel 3 keer zo schadelijk is als 300 ma, en 200 ma pas schadelijk na een paar maanden. Toen ik een testje deed met 40 uur op 370 ma laden deed de Eneloop het alleen maar beter dan een normaal geladen Eneloop!
Het hangt af van de temperatuur. Dit soort dingen zijn 'vroeger' wel onderzocht bij normale oplaadbare batterijen. Als de batterij vol is dan wordt alle toegevoerde energie omgezet in warmte. Zolang dat met 200mA gaat kan de accu die warmte nog wel kwijt en treedt er geen schade op. Probeer je dat met 1A dan kan de warmte niet snel genoeg worden afgevoerd en loopt de temperatuur hard op. Hiervan ondervindt de accu schade. Het is zelfs mogelijk dat er waterstof wordt afgeblazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawky007
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 18:47
Levensduur / ontladingsduur van de huidige oplaadbare batterijen.

Ik heb even snel een aantal berichten doorgezocht, omdat ik een kleine 1 1/2 jaar geleden resoluut was overgestapt op oplaadbare batterijen i.v.m. de vele apparaten ( waaronder afstandbedieningen Xbox,Wii, versterker, standaardLogitech afst. bediening, rookmelders etc. incl. Camera e.d.).

Er klopt NIETS van de opgegeven waarden en levensduur bij de 2500mAh van Varta. Nu na een half jaar 2700 mAh van met merk " GP "te hebben ingezet, is m'n vertrouwen weer enigsins aan het terugkeren.

Waar ik na ongeveer een jaar ben achtergekomen is dat:
1e) de opgegeven mAh waarden niet kloppen.
2e) de mAh waarden naar beneden denderen in minder dan 20 ont - opladingen in een dure druppellader van Varta ( Type: Varta PhotoAccu Charger) en feitelijk die 2500mAh Varta's weg gedonderd kunnen worden
3e) Inmiddels ben overgestapt van Varta 2500mAh NiMH batterijen naar de zwaardere 2700 mAh van GP oplaadbare NiMH batterijen, die veel beter/betrouwbaarder blijken ; opgeladen door de VARTA druppellader.
( dus 24 oplaadtijd, automatische uitschakeling)Type: Varta PhotoAccu Charger

Snelladers zijn in mijn ogen uitgevonden om het probleem van te snelle ontlading van de batterijen te verdoezelen.
Overigens mijn 2500mAh batterijen van een jaar oud en max 20 ont-opladingen IN DE DRUPPELLADER VAN VARTA!!! duw ik nu niet eens meer in een electrische klok, omdat die dan na een week alweer "ACHTER" loopt.

Ik wil graag weten hoe de mede- critici hierover denken. Ik zweer nu na een half jaar bij die AA GP 2700mAh ( en GP- AAA 1000mAh ) batterijen. Als er inmiddels zwaardere batterijen d.w.z. langere levensduur batterijen op de markt komen zal ik die zeker uitproberen, omdat die dan hoogstwaarschijnlijk de "echte" 1000 of meer ont- opladingen WEL kunne halen en dus ECHT goedkoper blijken dan de oude niet oplaadbare ( heb ik nog niet bekeken op het ogenblik, omdat die GP-2700 nog steeds 100x beter dan Varta 2500 en naar mijn zin functioneren ).
gr. Ing.Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Daarom heb ik ook 3 setjes enneloops voor mijn flitsers en andere apparatuur.
Die zijn dan wel maar 2000mA maar houden die lading wel maanden vast zonder leeg te lopen.
Ook leveren ze veel power waardoor het herladen van de flitsers lekker snel gaat (580exII en 430ex)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
PhilipsFan schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 10:50:
[...]

Het hangt af van de temperatuur. Dit soort dingen zijn 'vroeger' wel onderzocht bij normale oplaadbare batterijen. Als de batterij vol is dan wordt alle toegevoerde energie omgezet in warmte. Zolang dat met 200mA gaat kan de accu die warmte nog wel kwijt en treedt er geen schade op. Probeer je dat met 1A dan kan de warmte niet snel genoeg worden afgevoerd en loopt de temperatuur hard op. Hiervan ondervindt de accu schade. Het is zelfs mogelijk dat er waterstof wordt afgeblazen...
Aja, misschien ook wel nuttig om te melden: met 600 ma werd de batterij niet erg heet. Ik schat een graad of 45.
NiCd en loodaccus kunnen overigens beter tegen overladen dan NiMh.

Varta: heb zelf eens wat Varta's 70 keer geladen en ontladen, en gingen niet hard achteruit. De enige die juist hard achteruit ging en na 24 cycles al kapot was was een GP batterij, de GP Recyko.

Hoe de mede- critici denken kan je in dit topic lezen. Orerigens is het flauw om te zeggen dat je Varta's niet eens in een klok stopt: klokken doen het vaak niet eens op oplaadbare batterijen wegens te lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSP
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-04 20:30

GSP

Hoi,
ik heb van de week een sony-fvl-58am flitser gekocht. Ik gebruik de flitser (nog) niet regelmatig (een paar keer per maand). Ik ben nu op zoek naar een goede batterijoplader en oplaadbare batterijen. ik zie nu veel gedetailleerde discussies voor een leek. Ik heb al gegoogled, diverse sites bezocht, naast een enkele site met wat toelichting mis ik een goed overzicht. Dit forum is gelukkig zeer uitgebreid, maar ja dat maakt de keuze weer erg moeilijk (zowel voor lader als batterijen). Ik zoek niet de goedkoopste, maar bijv. wel een lader die ook kan ontladen (ik begrijp dat dit goed is voor de batterijen) (zoals bijv. BC-500). Daarnaast zie ik Eneloop, Recyko's, en bekende merken (GP, Varta, ...). En nu komt de vraag: hebben jullie een goed advies voor mij?

gr. Guus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jaren geleden was ik fan van Hähnel accu's voor in m'n flitsers. Geen idee hoe oud precies m'n jongste setje is, maar ook dat setje is inmiddels zo goed als dood. Ik schat de leeftijd op 2-3 jaar met wellicht 50 laad cycli (incl refreshes dmv Voltcraft IPC-1L lader).
1-2 Jaar geleden heb ik een Ansmann setje gekocht, van het type langzame zelfontlading. Moet zeggen dat deze wel nog geweldig presteren. Binnenkort maar eens een nieuw setje kopen hiervan ter vervanging van de Hähnel's.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hawky007 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:09:
Er klopt NIETS van de opgegeven waarden en levensduur bij de 2500mAh van Varta. Nu na een half jaar 2700 mAh van met merk " GP "te hebben ingezet, is m'n vertrouwen weer enigsins aan het terugkeren.
Het is al niet veel beter met de andere merken NIMH-accu's.
De capaciteitstesten uitgevoerd op al mijn setjes GP NiMh accu's met een Maha MH-C9000 lader tonen aan dat de opgegeven capaciteit met 10 tot 30% overdreven wordt (20-tal setjes van telkens 4 stuks NiMh accu's met capaciteiten tussen 1300mAh en 2700mAh, geen enkel setje heeft meer dan 20-30 ladingen).

Sanyo geeft als maximum 2000mAh op voor hun Eneloops en garandeert minstens 1900mAh.
Testen van mijn setje van 36 stuks Eneloops geeft gemiddeld 1950mAh voor alle accu's .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

A_K schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 01:28:
[...]

Misschien kan je wel uit je test concluderen dat als je alleen maar een domme lader hebt en je gaat flink overladen, dat de batterij daarna behoorlijk naar de kloten is geholpen...

Althans... als je alleen maar een domme lader hebt, want als ik je goed heb begrepen, dan heb je de eneloop weer tot normale prestaties weten terug te krijgen door een break-in met je Maha (of de refresh van de Voltcraft).

Iemand met alleen maar een domme lader zou dat dan niet kunnen en blijft zitten met een naar de gallemiezen geholpen Eneloop... toch? Of begrijp ik je verhaal dan niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
The_Sukkel schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 21:46:
[...]
Althans... als je alleen maar een domme lader hebt, want als ik je goed heb begrepen, dan heb je de eneloop weer tot normale prestaties weten terug te krijgen door een break-in met je Maha (of de refresh van de Voltcraft).

Iemand met alleen maar een domme lader zou dat dan niet kunnen en blijft zitten met een naar de gallemiezen geholpen Eneloop... toch? Of begrijp ik je verhaal dan niet goed?
Met een domme lader kun je een batterij ook "refreshen".
Je moet hem dan gewoon helemaal ontladen (even in een apparaat steken en dit aan laten staan), en dan weer opladen zonder al te veel overladen.
Dit kun je zelf bepalen aan de hand van de capaciteit en de laadstroom.

Als 1 cyclus niet genoeg is, paar keer herhalen.

bij het ontladen dan weer wel uitkijken dat je niet gaat diep-ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

MBV

waarschijnlijk zou hij na een paar keer laden-leeg-laden weer prima werken, dat is namelijk precies wat de VC en Maha doen. Daarnaast heb je het over belachelijk lang overladen met een veel te hoge capaciteit...

[edit]
/spuit elf

Diep-ontladen is idd verradelijk: gewoon je zaklamp aanlaten is dus niet echt handig ;)

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 24-02-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:23:
[...]De capaciteitstesten uitgevoerd op al mijn setjes GP NiMh accu's met een Maha MH-C9000 lader tonen aan dat de opgegeven capaciteit met 10 tot 30% overdreven wordt
Wie zegt dat de definitie van 'capaciteit' hetzelfde is bij GP en bij Maha? Je kunt alleen vergelijkingen doen als de meetmethode hetzelfde is.
Dus de ontlaadmethode. de ontlaadstroom, de restspanning waarbij je de cel als leeg beschouwd. Om nog maar niet over de temperatuur te beginnen.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Daar is een IEC standaard voor:
16 uur laden op 0,1C, 1 of 2 uur rust, en dan ontladen op 0,1C
Stoppen op moment dat de spanning onder last onder de 0,9V komt.
Precies wat de C9000 doet. Alleen temperatuur weet ik niet, zal wel ergen 18 of 20 graden zijn.

De C9000 geeft trouwens wel consequent iets te lage waardes (En de IPC juist te hoge)

• Xander
De C9000 ontlaadt toch met 0,2C?

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ja, daar heb je geljik in, de IEC standaard is ook op 0,2C ontladen, en stoppen bij 1V, wat de c9000 ook doet.
IEC Linkje
Er staan zelf eisen in over de max snelheid van eventuele wind :)

• Xander
A_K schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:52:
Ja, daar heb je geljik in, de IEC standaard is ook op 0,2C ontladen, en stoppen bij 1V, wat de c9000 ook doet.
IEC Linkje
:)
Zou de C9000 de windsnelheid dan ook controleren? :+

• joopv
  • Niet online
A_K schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:52:
IEC Linkje
Dat is niet zo bijzonder. De luchtsnelheid bepaald de warmteafvoer aan het oppervlak van de cel, en daarmee de buitentemperatuur en de hele interne warmtehuishouding. Als je reproduceerbare meetmethodes gebruikt moet je dat dus meenemen. Sterker nog, de luchtvochtigheid zou ook nog wel eens gespecificeerd kunnen zijn.

Jammer dat die IEC61951-2 norm payware is.

Ik heb trouwens 2 verschillende handleidingen gezien voor de C9000. In de ene wordt 0,9V en in de andere wordt 1V genoemd als cut-off voltage bij een ontladings test. Is dat in de firmware ooit veranderd?

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ja, dat is veranderd met een firmware. Daarom postte ik ook eerst 0,9V, zat nog verkeerd in mijn hoofd.

Dat de windsnelheid van belang is snap ik, met name bij grotere cellen. AA's zijn dusdanis klein dat ze veel (koel)oppervlakte hebben naar hun inhoud, maar voor grote packs speelt dat meer.

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

M a r c o schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 21:59:
[...]
Met een domme lader kun je een batterij ook "refreshen".
Je moet hem dan gewoon helemaal ontladen (even in een apparaat steken en dit aan laten staan), en dan weer opladen zonder al te veel overladen.
Dit kun je zelf bepalen aan de hand van de capaciteit en de laadstroom.

Als 1 cyclus niet genoeg is, paar keer herhalen.

bij het ontladen dan weer wel uitkijken dat je niet gaat diep-ontladen.
Ik denk dat iemand die zoveel verstand van batterijen heeft dat die dit proces foutloos weet uit te voeren (zonder enige aanduiding wat de status van de batterij is) vast ook wel een Maha of Voltcraft heeft. Ik denk dat het meerendeel van de mensen met een "semi-naar-de-gallemiezen-geholpen" batterij, zonder een Maha of Voltcraft niet in staat zal zijn om te beoordelen dat de batterij nog te redden is met een handmatige "refresh"...laat staan het foutloos uitvoeren.

Maar goed, het is sowieso fijn om een Maha of Voltcraft te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dodge_911 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:24:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb gisteren 2 van deze setjes ontvangen vanuit Japan. Gekocht via eBay.
Denk niet dat deze wereldwijd beschikbaar komen gezien het limited editions zijn.
Maar wie weet...

In Japan zijn de nieuwere Eneloops en bijbehorende laders al volop verkrijgbaar.
Benieuwd wanneer die naar de EU komen.

Trouwens, ik heb recentelijk wat Eneloop spul gekocht via Nkon, met ook een Eneloop lader.
Is dit nou ook zo'n "slimme" lader? Het is geen snellader trouwens.
Pagina: 1 ... 23 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.