[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 22 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Heeft iemand ervaringen met deze vervang LP-E6 accu's ? Deze worden gebruikt in Canon 5D en 7D camera's.
Volgens de beschijving kan het opgeladen worden in de standaard lader. Dat betekent ook dat ze een chip erin zitten.

De originele Canon LP-E6 accu's hebben een chip inzitten die kan communiceren met de camera over allerlei gegevens zoals hoeveel capaciteit nog over is en hoeveel clicks ermee gemaakt zijn. De third party accu's hebben dit niet en kunnen ook niet opgeladen worden met de Canon lader. Helaas is de prijs van de originele accu's velen malen hoger dan de vervang-accu's.

Daarom zitten bij de vervangaccu's altijd een eigen lader bij.

Ik ben in bezit van de Canon 10D/D30 en altijd met vervang accu's gewerkt wegens de hoge kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Zijn LP-E6's zoveel geavanceerder dan?

Tijdje terug een LP-E5 kloon gekocht bij Diamondback (voor Canon 450D) en die laadt gewoon op in de Canon lader. Niet echt getest op capaciteit, maar ik merk in de praktijk geen verschil in gebruik of opladen. Natuurlijk kan iedereen een stuk plastic als Canon accu verkopen, dus hoe het met dat Ebay-merk zit, weet ik ook niet.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Zo, ik ben weer terug van weekje weg, kan ik me er ook weer tegenaan bemoeien :P
eymey schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:15:
Overigens heb ik wel een beetje het idee dat die doucheradio het op alkalines beter deed bij zwakkere zenders. Onze badkamer bevindt zich in het midden van het huis en, zeker met de analoge draaiknop van dat ding, is 3fm erg moeilijk ge-tuned te houden en het lijkt haast wel alsof dat met NIMH's slechter gaat..... en een fatsoenlijke redelijk geprijste digitale doucheradio heb ik nog niet gevonden :D
Zou goed kunnen, NiMh hebben een lagere spanning en als de radio daar niet op gebouwd is kan het zijn dat ie minder presteert.

Net een Duracell procell op 2.5A ontladen: Dan komt er 220 mah uit. Dat terwijl sommige flitsers meer dan 2.5A gebruiken.. Dat alkalines geen goed idee zijn voor hoog vermogen apparaten wisten we al, maar slechts 220 mah bij 2.5A voor Duracell's verbaast me wel. Straks eens op 50 mah testen. Duurt wel een dagje of 2...

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
Ik vraag me ook nog steeds af hoe die Duracell Procell's zich verhouden tot andere Duracell alkalines. Zijn ze beter dan de "Plus" en de "Ultra"? Of alleen goedkoper? Betrouwbaarder? Wat is de filosofie van die dingen? :P

Als je toevallig een "normale" Duracell alkaline hebt liggen ergens....? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Zo, dat is inderdaad weinig! :) Klopt ook wel volgens hun eigen datasheet: http://www.duracell.com/oem/Pdf/others/ATB-5.pdf (kijk bij MN1500). Ze testen hem met maximaal 1A!

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Volgens mij zit er weinig verschil tussen Procell/plus/ultra, behalve dat de laatste duurder is, en de eerste niet direct aan consumenten mag worden verkocht.
Alkaline is alkaline, een goede alkaline maken kost bijna niks (Sanyo alkaline kan ik aan komen voor zo'n 12 cent, en ik denk niet dat Sanyo slechte alkalines maakt), en een nog betere Alkaline bestaat niet, net als echte heavy duty alkalines. Bij kassa kwam ooit de Aldi alkaline's als beste uit de test. Maar als iemand me een (volle) plus/ultra Duracell alkaline wil sturen, stuur ik een procell terug. Dan kan ik het testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomsk schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:54:
Bij apparatuur met heel weinig vermogen is het gewoon economisch niet de moeite op oplaadbare batterijen te gebruiken. De kosten van de lader buiten beschouwing gelaten, moet je een NiMH toch ook wel een aantal keren heropladen voordat de meerkosten eruit zijn.

Bij AB's met display, fietsachterlichten etc, is het nog wel de moeite (doe ik ook), maar klokken doen vaak meer dan een jaar op een alkalinebatterij.

Maar wanneer je het leuk vind om 4x per jaar op te laden en dingen opnieuw in te stellen etc, ipv 1x per jaar alkaline vervangen, hou ik je niet tegen.. ;)
Ik ben van plan om alle AA en AAA te vervangen door Eneloops. Zelfs voor afstandsbedieningen en klokken.
Ook al zal het strikt genomen beter zijn voor de portemonnee of levensduur om in sommige gevallen alkaline te gebruiken.
Waarom? Al is het maar voor het milieu. Ik houd er toch niet echt van om batterijen weg te moeten gooien. En verder, om nu steeds weer na te denken wat beter zou zijn heb ik ook geen zin in, gewoon overal eneloops, klaar. Lekker functioneel en altijd uitwisselbaar.
Dat 4x per jaar vervangen per jaar zal inderdaad wel meevallen. In de gevallen dat eneloops slechter presteren zal het verschil echt niet dramatisch zijn. En volgens mij zal een eneloop, zeker voor klokgebruik, echt wel 20 jaar meegaan.
En voor het geval ik me vergis... over hoeveel 'schade' hebben we het dan? 1 euro per jaar?
Ik koop in ieder geval geen normale batterijen meer ;)

Dikke kans trouwens dat normale batterijen ooit nog eens verboden gaan worden voor de consument, net als gloeilampen. Tegen die tijd zal elke apparaat ontworpen zijn voor 1,2 volt ipv 1,5 volt en zullen de oplaadbare batterijen nóg beter presteren als nu.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 08-09 22:29
Milieuvriendelijkheid bepalen is zo makkelijk nog niet. Je zou dan het productieproces moeten meenemen, de milieubelasting van de acculader (ook mede afhankelijk van hoeveel batterijen je er per jaar mee oplaadt), levensduur, mate waarin de batterij recyclebaar is, etc. Dat vervolgens afzetten tegen de milieubelasting van de alkaline batterij.

Ik weet dus niet of je zomaar kunt stellen dat zeg 12 alkaline's milieuonvriendelijker zijn dan 1 NiMh. Ik gebruik ook oplaadbaar waar mogelijk en als het praktisch nut heeft. Veel apparaten (kastverlichting, weerstation) accepteren echter niet de lagere voltages van oplaadbare batterijen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsof een oplaadbare batterij vele malen milieuonvriendelijker is om te maken als een normale batterij?

Poep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:36
Ik heb net een Voltcraft IPC-1L besteld naar zorgvuldig lezen van dit topic. Lijkt me de juiste keus: Niet zo geavanceerd als de Maha, maar hij doet wel alles wat ik wil. Tegelijk ook een setje van 4 Eneloops gekocht bij A_K. Dit is denk ik een mooi startsetje voor bij mijn nieuwe SB-600. Ik heb ook nog 4 GP 1800 liggen van een jaar of 5 oud, eens kijken of ik die wat nieuw leven in kan blazen. Voor m'n xbox controller zijn ze nog wel prima.

Kan niet wachten op de postbode dus (en dat ben ik zelf nota bene :o ).

Edit @ Nomad: Ik had de waarschuwing inderdaad gelezen, maar dacht dat mijn post in deze vorm toch niet helemaal nutteloos was. Ik help mensen misschien op het idee de voltcraft te kopen, eneloops bij A_K, wat ook een goed idee is. En dan geef ik ook nog een kleine conclusie over de vergelijking tussen de Maha en de Voltcraft. Ik ben een ervaren GoT-lezer hoor.

[ Voor 26% gewijzigd door Bakko op 29-10-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bakko schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:48:
Ik heb net een Voltcraft IPC-1L besteld naar zorgvuldig lezen van dit topic. Lijkt me de juiste keus: Niet zo geavanceerd als de Maha, maar hij doet wel alles wat ik wil. Tegelijk ook een setje van 4 Eneloops gekocht bij A_K. Dit is denk ik een mooi startsetje voor bij mijn nieuwe SB-600. Ik heb ook nog 4 GP 1800 liggen van een jaar of 5 oud, eens kijken of ik die wat nieuw leven in kan blazen. Voor m'n xbox controller zijn ze nog wel prima.

Kan niet wachten op de postbode dus (en dat ben ik zelf nota bene :o ).
Een "ik heb wat nieuws gekocht en kan niet wachten totdat hij binnen is" post wordt over het algemeen niet heel erg gewaardeerd op tweakers, omdat het weinig bijdraagt.
Een kleine productreview uiteraard wel, waar we op tweakers de ruimte voor geven :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Blord schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:59:
Heeft iemand ervaringen met deze vervang LP-E6 accu's ? Deze worden gebruikt in Canon 5D en 7D camera's.
Volgens de beschijving kan het opgeladen worden in de standaard lader. Dat betekent ook dat ze een chip erin zitten.

De originele Canon LP-E6 accu's hebben een chip inzitten die kan communiceren met de camera over allerlei gegevens zoals hoeveel capaciteit nog over is en hoeveel clicks ermee gemaakt zijn. De third party accu's hebben dit niet en kunnen ook niet opgeladen worden met de Canon lader. Helaas is de prijs van de originele accu's velen malen hoger dan de vervang-accu's.

Daarom zitten bij de vervangaccu's altijd een eigen lader bij.

Ik ben in bezit van de Canon 10D/D30 en altijd met vervang accu's gewerkt wegens de hoge kosten.
Vanwege dat geflikker heb ik gewoon een originele Canon accu erbij gekocht. 73 euro, je reinste afzetterij, maar ik heb geen zin om naast de vervangende batterijen en al die andere troep die ik altijd al bij me heb, ook nog die extra oplader te moeten meenemen. Krijgt Canon toch nog z'n zin...

Waar is trouwens die link gebleven om via A_K Eneloops aan te schaffen? Hij staat niet meer in z'n sig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

PhilipsFan schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:45:
[...]

Vanwege dat geflikker heb ik gewoon een originele Canon accu erbij gekocht. 73 euro, je reinste afzetterij, maar ik heb geen zin om naast de vervangende batterijen en al die andere troep die ik altijd al bij me heb, ook nog die extra oplader te moeten meenemen. Krijgt Canon toch nog z'n zin...

Waar is trouwens die link gebleven om via A_K Eneloops aan te schaffen? Hij staat niet meer in z'n sig...
Spijtig om te horen dat de vervang LP-E6 nog niet 100% werken met de echte. Canon heeft de informatie op de LP-E6 namelijk ge-encrypted en ook nog gepatenteerd.

Hier is de link naar Eneloop batterijen, http://www.samenkopen.net/action/565504. Dat is de vaste stekkie van A.K. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:45:
Alsof een oplaadbare batterij vele malen milieuonvriendelijker is om te maken als een normale batterij?

Poep ;)
Vergeet ook niet dat de stroom waarmee je hem oplaadt niet per defenitie milieuvriendelijk is. ;)
NiMH zal bij veelvuldig gebruik zeker vriendelijker voor het milieu zijn dan alkalines, NiCd (ook een oplaadbare batterij) is een ramp voor het milieu door de aanwezige Cadmium. Oplaadbaar en milieuvriendelijk is dus niet altijd het geval. Of dat voor gebruik in een klok van een LSD-NiMH ook geldt is maar de vraag door het lage verbruik. Mijn oplossing, gebruik de alkalines die je vaak bij afstandsbedieningen etc krijgt in je klokken.

Poep is meestal wel milieuvriendelijk, maar wat het met de discussie te maken heeft is me verder onduidelijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 07:18:
[...]
Ik ben van plan om alle AA en AAA te vervangen door Eneloops. Zelfs voor afstandsbedieningen en klokken.
Waarom struin je niet de Action's af? Er liggen nog steeds Duracell Activecharge AA en AAA's bij de kassa's voor een belachelijk lage prijs. 2,50 voor 2 cellen - dat is nog steeds de helft tot 1/3de van de reguliere prijs van andere LSD NiMH's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
troftnom schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:30:
[...]

Vergeet ook niet dat de stroom waarmee je hem oplaadt niet per defenitie milieuvriendelijk is. ;)
NiMH zal bij veelvuldig gebruik zeker vriendelijker voor het milieu zijn dan alkalines, NiCd (ook een oplaadbare batterij) is een ramp voor het milieu door de aanwezige Cadmium. Oplaadbaar en milieuvriendelijk is dus niet altijd het geval. Of dat voor gebruik in een klok van een LSD-NiMH ook geldt is maar de vraag door het lage verbruik. Mijn oplossing, gebruik de alkalines die je vaak bij afstandsbedieningen etc krijgt in je klokken.

Poep is meestal wel milieuvriendelijk, maar wat het met de discussie te maken heeft is me verder onduidelijk. 8)7
Ja klopt, echt poep!
Ik hoorde laatst weer iemand zeggen dat hybrides CO2 neutraal zouden zijn hahaha
1. stroom voor electro motor --> Kolencentrale --> knalt keiharde CO2 de lucht in
2. Motor verbruikt benzine of diesel --> ook CO2
Hoe kan hij dan CO2 neutraal zijn? niet dus!

Je bent pas CO2 neutraal als je hout gaat gebruiken voor verbrandings motoren!
Echter een beetje omslachtig, moeilijk, duur etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
troftnom schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:30:
[...]
Wormenpoep misschien, maar hoe kom je daar nu bij?
Vogelpoep brandt gaten in autolak, koeien/varkens/kippenpoep mag alleen onder strikte voorwaarden nog worden uitgereden over het land (mits geïnjecteerd in de grond) en menselijke uitwerpselen worden uit het rioolwater gezeefd, voordat dit zelfs maar in zee mag worden geloosd. Niet alles wat natuurlijk is, is daarmee ook natuurvriendelijk. :*)
Scirocco schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:53:
[...]
Je bent pas CO2 neutraal als je hout gaat gebruiken voor verbrandings motoren!
Echter een beetje omslachtig, moeilijk, duur etc etc etc
Alsof er geen andere schadelijkere stoffen vrijkomen bij houtverbranding en alsof "milieuvriendelijk" hetzelfde is als CO2 neutraal?
Zelfs onder laboratoriumomstandigheden zal het vrijwel onmogelijk zijn om hout 100% en schoon te verbranden, laat staan in kleinere (mobiele?) verbrandingsmotoren.
Verder is het kappen en verbranden van hout pas CO2 neutraal wanneer er tevens adequate herbeplanting plaatsvindt. Het kappen van oerwouden is, zelfs indien hiervoor herbebossing plaats zou vinden, een ecologische verarming waar we nog eeuwen spijt van zullen hebben. Het gebruiken van vruchtbare landbouwgrond ten behoeve van brandbare produkten is misschien CO2 neutraal, maar druist in tegen mijn gezond verstand, zolang er mensen op deze aarde honger hebben.

Alle kleine beetjes helpen, maar draai jezelf geen rad voor de ogen, we zij er nog lang niet!

[ Voor 46% gewijzigd door Toff op 01-11-2009 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 12:38
Inderdaad, "cradle to cradle" is nog steeds heel erg ver weg, hoewel het op kleinere schaal en kleinere toepassingsgebieden al best aardig kan werken. Het probleem met CO2 is natuurlijk dat je, bij het verbranden van houdt, in één keer ALLE co2 weer vrij laat komen die dat stuk hout tijdens z'n leven heeft opgebouwd. En een boom die je herplant zal weer eeuwen nodig hebben om diezelfde CO2 op te nemen.

Nee... ik geloof nog steeds in schone electriciteit voor een heeeeleboel toepassingen (waaronder batterijen opladen ;), bv. die van elektrische auto's). Volgens mij zijn zonnepanelen als je de productie en afdanking van je "winst" aftrekt nog steeds net schoner dan bv. electriciteit opgewekt met kolen centrales.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
offtopic:
Hoewel heel erg off topic wil ik even vermelden dat ik mij aansluit bij de wetenschappers die niet geloven dat de opwarming van de aarde wordt veroorzaakt door CO2 geproduceerd a.g.v. menselijk handelen.
The real climate change catastrophe
CO2 is green
Scientists Rebut Claim That Man Causes Climate Change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
eymey schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:07:
Inderdaad, "cradle to cradle" is nog steeds heel erg ver weg, hoewel het op kleinere schaal en kleinere toepassingsgebieden al best aardig kan werken. Het probleem met CO2 is natuurlijk dat je, bij het verbranden van houdt, in één keer ALLE co2 weer vrij laat komen die dat stuk hout tijdens z'n leven heeft opgebouwd. En een boom die je herplant zal weer eeuwen nodig hebben om diezelfde CO2 op te nemen.
CO2 neutraal gaat dan ook niet over de boom die het nog op moet gaan nemen, maar over de boom die het al opgenomen heeft, de CO2 was er kennelijk al, en er wordt niet door bijvoorbeeld benzine-verbranding nog nieuwe CO2 geproduceerd.
Nee... ik geloof nog steeds in schone electriciteit voor een heeeeleboel toepassingen (waaronder batterijen opladen ;), bv. die van elektrische auto's). Volgens mij zijn zonnepanelen als je de productie en afdanking van je "winst" aftrekt nog steeds net schoner dan bv. electriciteit opgewekt met kolen centrales.
Aannames.... ;) Geen idee in hoeverre ze kloppen :) Ik heb zelf wel wat met kern-energie, geeft ontzettend weinig afval, en als je daar mee omgaat is het zelfs 100% schoon. Hadden we niet nog ergens een toch-al-nucleair-geladen terreintje in de buurt van een dorpje dat Pratyip oid heet? :P Paar grote silo's bouwen, et voila...

Enniewee, on-topic. Heb hier zelf nu zo'n voltcraft IPC-1L, omdat het extra laadvermogen en de 4 extra AA's me namelijk echt geen moer konden schelen. Maar dit ding bevalt goed.... vindt het refresh-gedoe wel tijdrovend (doe het nu maar gewoon op 500 charge/250 discharge :P ) maar het scheelt wel een slok op een borrel. Batterijen die echt niets meer wilden doen toch ineens weer terug naar 2100mah (van de 2600mah die ze zogenaamd zouden zijn). Enige wat ik stom vind is dat de handleiding absoluut onduidelijk is.

En nog een bergje eneloops erbij. Omdat gewone batterijen eigenlijk best stom zijn. Maar hoe die het doen t.o.v. normale kan ik neit echt eerlijk zeggen.... had wel het idee dat mijn flitsers (waar dit batterijengeweld alleen maar voor is eigenlijk :P ) wat sneller rechargeden uit de eneloops...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
Das ook toevallig Henk, ik was zelf net van plan een kleine review te geven over met net aangeschafte Voltcraft IPC-1L.

Ik heb hem pas twee dagen en ben al erg tevreden. In tegenstelling tot Henk vind ik de handleiding best duidelijk. Misschien een beetje kort en het ziet er ingewikkeld uit, maar als je hem even rustig leest worden alle mogelijkheden best aardig uitgelegd. Als je zelf overweegt deze te kopen kun je hier bij Conrad alvast de handleiding lezen. Je zou misschien denken dat het lastig is om alle mogelijkheden langs te gaan met maar drie knopjes, maar dit is goed te doen. Verder doet hij gewoon wat hij moet doen.

Op heb moment heb ik mijn 4 Eneloops opgeladen op 500mAh in mijn SB-600 zitten en het werkt perfect. Ik heb bij een flits op volle kracht maar een rechargetijd van onder de 3 seconde. Ik kan natuurlijk nog niet zeggen hoe ik over deze lader denk als ik een paar keer heb moeten opladen, maar dit zal wel goed gaan.

Ik kan overigens Conrad aanraden om hem te bestellen, 30 euro kost hij daar.

Dan heb ik hier nog een foto van de lader in actie. Ik ben bezig om een aantal oude batterijen nieuw leven in te blazen.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2678/4064327161_647cf35df3_m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Tip voor de Volcraft gebruikers:
Ik laad batterijen op m.b.v. "Discharge" 350 mAh.
Op die manier wordt die eerst even volledig ontladen op 350 mAh en daarna geladen op 700mAh.
Als het goed is duurt dat ontladen niet zo lang en begint het laden al snel.
Voordeel is ook dat je ziet (druk op display) hoeveel capaciteit er nog op zat (soms blijkt dat van een setje 1 batterij al heel snel op was terwijl er van een andere batterij nog veel capaciteit was). Daarna begint het laden automatisch vanaf de nulstand. Dat is altijd wel goed en dan zie je op het eind hoeveel capaciteit de batterij nog aankan (als er Full staat, gewoon op display drukken net zolang totdat hij weer de capaciteit opgeeft).

Ik ga pas een batterij refreshen wanneer deze duidelijk onder zijn max capaciteit zit.
En dan kan het inderdaad nogal lang duren... ik heb zo twee Eneloops van de "dood" gered.
Ze zaten in een pakje van 4, waarvan er twee nog goed waren en twee duidelijk niet.

Nog een tip: bewaar je oude lader.
De Voltcraft heeft de vervelende eigenschap dat een "dode" batterij op "Null" blijft staan. Deze wordt dus niet door Voltcraft van een stroomstoot voorzien waardoor die weer gaat "leven". Met je oude lader kan je zo'n "dode" batterij even een paar seconden oppeppen. Daarna "ziet" de Volcraft de batterij weer en dan kan je die gaan refreshen met je Voltcraft.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
Goede tip van die oude lader. Ik heb nog een Hema lader uit het stenen tijdperk, en die laadt altijd op zonder te morren. Bedankt ook voor de andere tips.
Als ik ook nog wat wat vragen, ik heb net een NiMH batterij opgeladen die al vrij oud is, en 2100mAh zou moeten hebben. Toen hij klaar was zei de lader dat er wel 2500mAh in zijn gegaan. Is het dan zo dat er waarschijnlijk gewoon stroom verloren is gegaan? En is het sowieso wel een goed uitgangspunt om de eindhoeveelheid stroom die is toegevoerd als capaciteit van de batterij te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
The_Sukkel schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:04:
Tip voor de Volcraft gebruikers:
Ik laad batterijen op m.b.v. "Discharge" 350 mAh.
Op die manier wordt die eerst even volledig ontladen op 350 mAh en daarna geladen op 700mAh.
Als het goed is duurt dat ontladen niet zo lang en begint het laden al snel.
Voordeel is ook dat je ziet (druk op display) hoeveel capaciteit er nog op zat (soms blijkt dat van een setje 1 batterij al heel snel op was terwijl er van een andere batterij nog veel capaciteit was). Daarna begint het laden automatisch vanaf de nulstand. Dat is altijd wel goed en dan zie je op het eind hoeveel capaciteit de batterij nog aankan (als er Full staat, gewoon op display drukken net zolang totdat hij weer de capaciteit opgeeft).

Ik ga pas een batterij refreshen wanneer deze duidelijk onder zijn max capaciteit zit.
En dan kan het inderdaad nogal lang duren... ik heb zo twee Eneloops van de "dood" gered.
Ze zaten in een pakje van 4, waarvan er twee nog goed waren en twee duidelijk niet.

Nog een tip: bewaar je oude lader.....
Goede tips, van zowel de discharge als de oude lader! Dank je! _/-\o_

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Bakko schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:29:
Goede tip van die oude lader. Ik heb nog een Hema lader uit het stenen tijdperk, en die laadt altijd op zonder te morren. Bedankt ook voor de andere tips.
Als ik ook nog wat wat vragen, ik heb net een NiMH batterij opgeladen die al vrij oud is, en 2100mAh zou moeten hebben. Toen hij klaar was zei de lader dat er wel 2500mAh in zijn gegaan. Is het dan zo dat er waarschijnlijk gewoon stroom verloren is gegaan? En is het sowieso wel een goed uitgangspunt om de eindhoeveelheid stroom die is toegevoerd als capaciteit van de batterij te nemen?
Nee, waarschijnlijk niet (dat is ook het enige wat ik op het verder goede advies van the_sukkel aan te merken heb: De eindcapaciteit die de IPC1(-L) aangeeft na het opladen is hoeveel energie hij erin gestopt heeft... en dat is vrijwel zeker meer dan wat de batterij er uiteindelijk van heeft opgepikt. Immers, de batterij en de lader worden ook nog warm.....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Henk schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:29:
[...]

CO2 neutraal gaat dan ook niet over de boom die het nog op moet gaan nemen, maar over de boom die het al opgenomen heeft, de CO2 was er kennelijk al, en er wordt niet door bijvoorbeeld benzine-verbranding nog nieuwe CO2 geproduceerd.
Nou... het probleem is volgens mij (als ik het goed heb) juist wel de CO2 "emissie".... Er wordt inderdaad bij benzine verbranding misschien geen CO2 geproduceerd (alleen vrij gelaten?), echter daar zit 'm het probleem: Als wij alles verbranden wat netjes veilig in onze grond opgeborgen zit, dan komt die co2 wel in de atmosfeer terecht...

Anyway, off-topic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Henk schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:29:
[...]

Aannames.... ;) Geen idee in hoeverre ze kloppen :) Ik heb zelf wel wat met kern-energie, geeft ontzettend weinig afval, en als je daar mee omgaat is het zelfs 100% schoon. Hadden we niet nog ergens een toch-al-nucleair-geladen terreintje in de buurt van een dorpje dat Pratyip oid heet? :P Paar grote silo's bouwen, et voila...
Hoewel offtopic, stiekem reageer ik toch ff. Kernenergie veroorzaakt (indien het goed gebeurt) weliswaar weinig volume aan afval, maar het is wel afval dat 10.000 jaar of langer zeer gevaarlijk blijft. Even realistisch, hoeveel weten wij van de beschaving zeg 2000 jaar geleden? Precies. Dus, hoe gaan we de volgende twee zaken uitleggen aan generaties over 5000 jaar:
  • Dat hier ($opslagplek_voor_kernafval) kernafval ligt en dat dat erg gevaarlijk is
  • Dat wij het nodig vonden om dit afval te veroorzaken om ons eigen zielige energieprobleem 100 jaar naar de toekomst te verschuiven? Want daar hebben we het over... Het is niet dat kernenergie ons energieprobleem gaat oplossen, uranium en andere kernbrandstoffen zijn ook ooit op.
De balans bij kernenergie is helemaal weg. Ik geloof dat, mocht de hele wereld willen omschakelen op kernenergie, er inderdaad voor ongeveer 100 jaar uranium op aarde aanwezig is. Dus voor 100 jaar uitstel maken wij even voor 20.000 jaar afval? Geen goed idee.

Zelf denk ik dat (vanuit de natuur geredeneerd) de mensheid kernsplijting helemaal niet had mogen ontdekken. De schade die wij met conventionele middelen veroorzaken kan door de natuur worden hersteld (duurt een paar 1000 jaar misschien, maar daar maalt de aarde niet om) maar kernsplijting geeft ons de mogelijkheid om de natuur compleet te vernielen. Dat recht hebben wij niet.

Overigens, het dorpje wat je bedoelt heet Prypiat (bij de ontplofte reactor Chernobyl) en op de website van Elena Filatova staan zeer indrukwekkende fotoreportages op dat gebied...

ontopic: Net ff een viertal Topcraft (Aldi) AAA-cellen gerefreshed, deze hebben 4 jaar in de verpakking (dus ongebruikt!) in de kast gelegen. Resultaat: maar liefst 80mAh van de geclaimde 750...

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 03-11-2009 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Bakko schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:29:
En is het sowieso wel een goed uitgangspunt om de eindhoeveelheid stroom die is toegevoerd als capaciteit van de batterij te nemen?
Nee. Het chemische proces in de cel heeft een rendement wat lager is dan 100%, ergens tussen de 60 en 80% voor een gezonde cel. De rest van de laadenergie wordt omgezet in warmte.

De werkelijke capaciteit van een cel kun je meten met een ontlaad test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

joopv schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 20:40:
[...]

Waarom struin je niet de Action's af? Er liggen nog steeds Duracell Activecharge AA en AAA's bij de kassa's voor een belachelijk lage prijs. 2,50 voor 2 cellen - dat is nog steeds de helft tot 1/3de van de reguliere prijs van andere LSD NiMH's.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2520/4068417417_bd94fe426a_o.jpg

Gisteren 8 aaa batterijen gescoort bij de Action. Voor aaa zit ik de komende jaren goed.

Helaas waren de AA op. Ik denk dat ik vandaag bij de andere action in mijn stadje ga kijken om te zien of die AA nog heeft liggen. Dan kan ik mijn laatste normale nimh batterijen met pensioen sturen

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:40:
[...]
Hoewel offtopic, stiekem reageer ik toch ff.
.....
Zelf denk ik dat (vanuit de natuur geredeneerd) de mensheid kernsplijting helemaal niet had mogen ontdekken. De schade die wij met conventionele middelen veroorzaken kan door de natuur worden hersteld (duurt een paar 1000 jaar misschien, maar daar maalt de aarde niet om) maar kernsplijting geeft ons de mogelijkheid om de natuur compleet te vernielen. Dat recht hebben wij niet.
Maar de natuur had het zelf al 'ontdekt'. Er is bewijs gevonden dat op aarde uraniumhoudende gesteentes zich zo gevormd hebben dat er "natuurlijke kernsplitsing" plaats gevonden heeft in de bodem.

Wikipedia: Natural nuclear fission reactor

Kortom - kernsplijting is een natuurlijk proces - net zoals kernfusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
eymey schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:34:
[...]

Nee, waarschijnlijk niet (dat is ook het enige wat ik op het verder goede advies van the_sukkel aan te merken heb: De eindcapaciteit die de IPC1(-L) aangeeft na het opladen is hoeveel energie hij erin gestopt heeft... en dat is vrijwel zeker meer dan wat de batterij er uiteindelijk van heeft opgepikt. Immers, de batterij en de lader worden ook nog warm.....
Hoe slechter de batterij, hoe groter het verschil tussen mah die er in gegaan zijn en er uit komen. Bij goede batterijen is het verschil kleiner dan 5% voor zover ik het gezien heb.
Terzijde, over de 2 argumenten: De lader wordt warm door de transformator, niet door het verschil. En als er X mAh in gaat op gemiddeld 1.3 volt, en X mAh uit komt op 1.2 volt, komt er net zo veel mAh uit maar is er toch voor 0.36X Joule aan warmte ontstaan (aangenomen dat de batterij weer net zo leeg is als daarvoor).. En mAh maal spanning is hoeveelheid energie. 2000 mAh van een Eneloop is meer energie dan 2000 mAh van de meeste andere batterijen doordat de Eneloop een grotere spanning heeft, zeker bij een grote belasting. Maar genoeg de betweter uitgehangen zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zie de ibood van vandaag:

http://www.ibood.com/nl/n..._AA_en_12x4_Blisters_AAA/

Ik wist niet dat er nog zoooo veel mensen zo onbewust zijn m.b.t. batterijen en de mogelijkheden van de NIMH accu's van tegenwoordig. Die alkaline batterijen vliegen daar de deur uit :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ook kansloos dat er geadverteerd wordt met "De alkaline in deze batterijen houdt deze apparaten namelijk 4 keer langer actief dan normale zink-manganese batterijen dit kunnen." 8)7

Alkaline == "zinc-manganese" aldus Wikipedia: Wikipedia: Alkaline battery
Ik heb ook wel eens advertenties gezien waarin geclaimd wordt dat ze beter zijn dan oude zink-kool cellen (die niemand meer gebruikt, dus ook kansloos om daar nog mee te adverteren), maar dit slaat echt nergens op.

Edit: ah, zink-kool batterijen zijn schijnbaar toch niet zo heel erg ouderwets, my bad:
Wikipedia: Zinc-carbon battery
En dat verklaart ook de spraakverwarring: in beide batterijtypen wordt mangaanoxide gebruikt. Op http://pleomax.com/ hebben ze ook beide typen staan. En daar worden de zink-kool batterijen inderdaad aangeduid als Manganese, dus klopt het nog min of meer dat Alkaline dan vergeleken wordt met Manganese. Maar aangezien elk normaal mens die dingen Alkaline en Zink-Kool noemt, was het misschien handiger geweest om dat in de tekst te zetten.

Ook de claim dat die alkaline batterijen zo fantastisch werken in energie slurpende apparaten is tamelijk twijfelachtig. Er zijn volgens mij best wel wat apparaten die veel beter functioneren op een stel goede oplaadbare batterijen dan op Alkaline. Zeker in de categorie energieslurpers zou ik tegenwoordig niet meer voor Alkaline kiezen.

offtopic:
Nog afgezien van het feit dat zink-manganese helemaal geen Nederlands is. Ze hebben gewoon de Engelse term zinc-manganese gepakt en de c door een k vervangen 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 05-11-2009 10:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03

Wildfire

Joy to the world!

eymey schreef op donderdag 05 november 2009 @ 09:56:
Zie de ibood van vandaag:

http://www.ibood.com/nl/n..._AA_en_12x4_Blisters_AAA/

Ik wist niet dat er nog zoooo veel mensen zo onbewust zijn m.b.t. batterijen en de mogelijkheden van de NIMH accu's van tegenwoordig. Die alkaline batterijen vliegen daar de deur uit :S
NiMH zijn niet voor alles een walhalla. Het lagere voltage van 1.2V is bv. een minpunt in laserpointers, die daardoor een iets mindere straal opleveren. En normale NiMH zijn in afstandsbedieningen weer niet echt praktisch, behalve dan de LSD NiMH cellen zoals Eneloops. Maar met prijzen zoals nu bij iBood zijn alkalines dan toch voordeliger lijkt me :)

(wat denk je trouwens van die LED kaarsen die tegenwoordig steeds populairder worden, zou je daar zelf LSD NiMH cellen in gaan doen? Lijkt me niet)

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 05-11-2009 10:33 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik zou daar zonder blikken en blozen LSD NiMH cellen in doen als ik ook maar enigszins van plan ben ze te gebruiken (en anders zou ik ze niet kopen :P ).

Ik kan me voorstellen dat er nog best een kleine markt is voor Alkalines, maar die wordt gewoon steeds en steeds kleiner. Maar lang niet rechtvaardigend om 100 alkaline batterijen in het wild te pleuren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
In afstandsbedediningen, weerstations, klokken en ook beveiligingsinstallaties kunnen ze handig zijn.
Overigens vind ik de prijs niet eens super, AA Sanyo Alkalines kan ik aan komen voor zo'n 13 cent per stuk, dat is 13,52 euro voor 104 stuks AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb wat nieuwe batterijen nodig. Een aantal AA en AAA batterijen. Waarvoor precies? Voor een LEDzaklamp, mijn toetsenbord, wekker en afstandsbediening.

Heb op internet het een en ander gezocht, zou kwam ik op sites als: batterijenhuis.nl, batterijenland.nl, allebatterijen.nl en DealExtreme. Leuk al die batterijen maar welke is nu het beste? Daarmee bedoel ik, welke gaan het langst mee.

Hier heb ik nog geen antwoord op kunnen vinden, veel tests zijn namelijk nogal oud. Batterijen van de Aldi en HEMA schijnen het goed te doen. Duracell daarentegen weer niet zo best. (hoewel ik bij mijn logitech producten Duracell batterijen kreeg)

Kwam een artikel op Tweakers tegen over de Panasonic Evolta batterijen. Schijnen tot 20% langer mee te gaan, daarnaast leuk om te kijken of ze daadwerkelijk zo lang mee gaan. Deze zouden inmiddels leverbaar moeten zijn, maar kan ze niet vinden.
Op de site van Panasonic staan een aantal zaken waar deze te koop zijn, maar dat betreffen enkel winkels in Amerika.

Wie o wie weet waar ik deze batterijen kan vinden? Of misschien ervaring met andere (betere) batterijen.

EDIT: mijn vraag gaat inderdaad over Alkaline batterijen en niet over oplaadbare batterijen, maar een mod heeft mijn topic hierheen verplaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-11-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caballeros
  • Niet online
Evolta heet hier EVOIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bedankt, ga even googlen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Half jaar oude review:
http://www.stefanv.com/electronics/low_self_discharge.html

Als je hier een beetje leest, zijn Aldi NiMH batterijen niet populair.
Oplaadbare gaan langer mee dan Alkaline in een LEDzaklamp, hoe goed die Alkaline ook is. (aangenomen dat de lamp redelijk wat stroom gebruikt, zeg meer dan 1W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik was toevallig even aan het zoeken voor een nieuwe set Eneloops die mijn andere inmiddels tig jaar oude aldi en lidl batterijen moeten vervangen. Dus zie ik zoeken op eBay en zie ineens dat A_K daar ook de Eneloops te koop heeft. Dus heb er uiteraard direct even 16 besteld :-)

Die dingen van de Aldi en Lidl zijn inmiddels aardig slecht aan het worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Hehe, heb liever dat je ze uit mn sig haalt:
Ebay+paypal kosten me bijna 10%, niet grappig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

A_K schreef op maandag 09 november 2009 @ 21:19:
Hehe, heb liever dat je ze uit mn sig haalt:
Ebay+paypal kosten me bijna 10%, niet grappig :(
Oeps.. sorry, dat was niet de bedoeling. Ik had ze al besteld en toen keek ik sinds lange tijd weer eens hier op het forum :X Volgende keer koop ik ze rechtstreeks

De vorige keer heb ik ze uit Duitsland gehaald via eBay, vandaar dat ik daar begon met zoeken en een Nederlandse aanbieder zag (waarvan ik dus later hier op het forum zie dat je hier ook actief bent en naar nu blijkt ook de Eneloops zelf aanbiedt).

[ Voor 30% gewijzigd door hars73 op 09-11-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Je hoeft je niet te excuseren hoor, die smile is gericht tegen veel te duur ebay.
7% commissie tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Okee, naja het geld is via Paypal overgemaakt en ik zie ze wel verschijnen :)

Ik gebruik trouwens zelf een lader van Cullmann, de Ultraloader 2000. Mijn ervaringen hiermee zijn wel goed eigenlijk. Geeft aan wanneer een batterij defect is en je ziet per laadplek dmv streepjes hoever de batterij opgeladen is. Niet super nauwkeurig natuurlijk, maar heb nooit problemen met deze lader. Lekker compact omdat de voeding in de lader zit, dus simpele euro-kabel is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Duracell Procell op 50 ma: slechts zo'n 2320 mAh:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/overig/50ma.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 18:48
Ik kan zo even geen beter plek vinden voor deze vraag vandaar dat die hier staat:

Als je de Canon e2n Battery grip hebt dan gaan daar 2 accu's in. Doet je camera het ook als er 1 accu in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Hapkars schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:03:
Ik kan zo even geen beter plek vinden voor deze vraag vandaar dat die hier staat:

Als je de Canon e2n Battery grip hebt dan gaan daar 2 accu's in. Doet je camera het ook als er 1 accu in zit?
Ze zeggen van wel, maar ik vind sowieso dat je minstens een reserveaccu moet hebben. Kijk eens bij AQ4U voor een goedkope maar goede kloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor70
  • Laatst online: 11-07 14:07
Ik was op zoek naar goede batterijen voor mijn nieuwe Canon SX20. Bij deze zoektocht kwam ik voor het eerst LSD NiMH batterijen tegen (e.g. GP ReCyko).

Ik kon echter geen goede reviews vinden die klassieke NiMHs vergelijkt met LSDs. Waar geven jullie de voorkeur aan voor gebruik in digitale fototoestellen?

Daarnaast zijn de meningen een beetje verdeeld of er nu een speciale lader nodig is of niet. Voldoet mijn Duracell CEF14 (6-7 uur oplaadtijd voor NiMH) ?

ps. Weet iemand of de Action nog steeds Duracell ActiveCharge AAs heeft liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Condor70 schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:35:
Ik kon echter geen goede reviews vinden die klassieke NiMHs vergelijkt met LSDs. Waar geven jullie de voorkeur aan voor gebruik in digitale fototoestellen?
Hoe gebruik je je digicam?

Ga je iedere zaterdag op pad en schiet je 5 setjes batterijen leeg? Ga dan voor hoge capaciteit normale NiMH's (Sanyo 2700?) Ligt je camera veel in de kast en pak je hem daar af en toe uit om een tiental foto's te schieten? Stop er dan LSD's in, dan weet je in ieder geval zeker dat de batterijen vol zijn als je je cam pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:35

13art

Moderator Mobile
Als iemand voor de kerst goede oplaadbare batterijen vraagt voor een fotocamera, en meer dan dat weet je niet.
Zou je dan gaan voor de Sanyo Eneloop van 2000mAh of voor de Sanyo 2700mAh.
Weet dat de Eneloop minder snel leeg lopen, maar goed weet dus niet of ze de batterijen elke keer eerst van te voren opladen of dat ze gewoon die gebruikt die op dat moment in het toestel zitten.

Waar zou jullie keuze dan op vallen om te geven?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
In dat geval zou ik de goedkoopste geven. :+

Beide batterijen hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Misschien dat je het beste voor de Eneloop's kunt gaan, als diegene alsnog een keer besluit om batterijen met een hogere capaciteit te kopen blijven de Eneloops nuttig: als reservesetje. Doe je het andersom, en besluit diegene later een keer LSD batterijen bij te kopen (omdat 'ie de camera niet regelmatig gebruikt en niet van te voren laadt), dan verliezen de normale NiMH's hun nut, een reservesetje met hogere zelfonlading dan de primaire batterijen is bij sporadisch gebruik niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:35

13art

Moderator Mobile
Ok duidelijk. Nog even een domme vraag er tegen aan. Heb je voor LSD's weer een andere lader nodig? Of laden die ook gewoon op met een NiMH lader?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Die gaan gewoon in een normale NiMH lader (het zijn dan ook NiMH batterijen). :)

Niet alle laders zullen de beste levensduur eruit weten te halen, maar da's ook met normale NiMH's.

[ Voor 39% gewijzigd door Xander op 30-11-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor70
  • Laatst online: 11-07 14:07
DjWannaB2002 schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:59:
Ok duidelijk. Nog even een domme vraag er tegen aan. Heb je voor LSD's weer een andere lader nodig? Of laden die ook gewoon op met een NiMH lader?
Naar ik begrijp hebben LSD een hogere interne weerstand dan normale NiMHs, dus ze worden warmer bij het laden. Dit betekend dat je ze beter niet in een snellader (15min/1h) kunt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Als je zo'n eneloop in 15 minuten wilt laden moet je met 4C (8A) laden, da's inderdaad wat absurd hoog. :X Laden op 1C (1 uur) lijkt me niet zo'n probleem, de ideale laadstroom voor een eneloop ligt tussen de 0.5C en 1C volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LSD accu's zijn dan ook geen LiPo's hé...

De waardes van de interne weerstand ken ik niet (eens uitmeten met mijn ALC-8500 lader) maar het zou mij zeker niet verwonderen.
Eneloops mag je, volgens de Sanyo specificaties, maximum opladen met 1C, (voor Eneloop AA is C=2000mAh) dus 2000mA ofte 2A laadstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Er is geen correllatie tussen LSD en interne weerstand.. (C=2000mA btw voor Eneloop, zonder h)
Eneloops hebben juist een erg lage interne weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
A_K schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:48:
Er is geen correllatie tussen LSD en interne weerstand.. (C=2000mA btw voor Eneloop, zonder h)
Als "C" voor "capaciteit" staat, is de "h" wel terecht. Wat betekent "C" volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
"C" is de stroom die nodig is om een volle batterij in 1 uur te ontladen. Uitgedrukt in A (of mA).
Daarom kan je ook op 0.1C laden, dat is 200 mA voor een AA Eneloop.
Anders zou je een laadstroom krijgen van 200 mAh, wat simpelweg niet kan, want zoals je zegt is mAh capaciteit, en geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A_K schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:23:
"C" is de stroom die nodig is om een volle batterij in 1 uur te ontladen. Uitgedrukt in A (of mA).
Daarom kan je ook op 0.1C laden, dat is 200 mA voor een AA Eneloop.
Anders zou je een laadstroom krijgen van 200 mAh, wat simpelweg niet kan, want zoals je zegt is mAh capaciteit, en geen stroom.
Fout.
C is de capaciteit van de accu in Ah of mAh, amen en uit.
Waar jij het over hebt is de 'C-rating' t.t.z. een factor uitgedrukt in mA of A, opgegeven door de fabrikant, die aangeeft met hoeveel je de accucapaciteit moet vermenigvuldigen om de maximum laad-en ontlaadstroom te kennen.
bvb.: Accu 5000mAh, maximum laadstroom 2C (=10A), maximum ontlaadstroom 30C (=150A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
C - Used to signify a charge or discharge rate equal to the capacity of a battery divided by 1 hour. Thus C for a 1600 mAh battery would be 1.6 A, C/5 for the same battery would be 320 mA and C/10 would be 160 mA. Because C is dependent on the capacity of a battery the C rate for batteries of different capacities must also be different.

Charge Rate - The amount of current applied to battery during the charging process. This rate is commonly expressed as a fraction of the capacity of the battery. For example, the C/2 or C/5.

[ Voor 22% gewijzigd door M a r c o op 02-12-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:56:
[...]
Fout.
C is de capaciteit van de accu in Ah of mAh, amen en uit.
Ik heb ook natuurkunde gehad, als je het over C als in capaciteit hebt (condensators), heb je het over farad (1) .
Jij hebt het in je vorige post over mAh en toen over mA (de h liet je voor het gemak verdwijnen (2) ). Dus nam ik aan dat je het over de C-rating had ja, net als iedereen hier, we hebben het over batterijen laden en niet over condensatoren. Als je het over capaciteit hebt moet je geen mA of mAh gebruiken.
mA is eenheid voor stroomsterke
mAh is eenheid elektrische lading (SI eenheid: coulombs) (3)

1) Wikipedia: Elektrische capaciteit
2)
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:28:

Eneloops mag je, volgens de Sanyo specificaties, maximum opladen met 1C, (voor Eneloop AA is C=2000mAh) dus 2000mA ofte 2A laadstroom.
3) Wikipedia: Ampere-hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

A_K, helaas kan ik je geen gelijk geven :) Turbokeu heeft helemaal gelijk, de capaciteit van een batterij druk je uit in mAh. Het 1C en 0.1C is eigenlijk verwarrend omdat hiermee een stroom bedoeld wordt, terwijl de eenheid eigenlijk energie is.

Het verschil tussen Coulomb en Farad is enkel de spanning, 1 Farad = 1 Coulomb per Volt. Nu is 1 mAh gelijk aan 3,6 Coulomb. Een AA batterij heeft 1.2V dus 3,6 / 1,2 = 3,0 Farad per mAh. Met andere woorden, het enige verschil bij AA batterijen (er van uitgaande dat de spanning constant = 1.2V is) tussen Farad en mAh is een vaste factor 3. In die zin kun je de AA batterijen dus als een enorme condensator zien, wat verklaart dat het begrip "capaciteit" eigenlijk in beide gevallen op hetzelfde neerkomt: energieinhoud.

Dus dit keer kan A_K ook nog iets leren van dit topic :P

[ Voor 12% gewijzigd door Elektronicanet op 02-12-2009 19:08 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Kan iemand mij vertellen wat voor soort batterijen ik het best in een elektrische peper en zout molen kan stoppen?

Het beste lijkt me wel om oplaadbare te gebruiken. Ik zat zelf aan die GP ReCyko batterijen te denken.
De website van de peper en zoutmolen: http://www.russellhobbs.c...ails.html?products_id=117 zegt dat er 4x AA 1.5V batterijen in moeten. Echter kom ik alleen batterijen tegen met een spanning van 1.2V. Zoals de GP ReCyko batterijen.

Zelf viel me oog op dit setje: http://www.digicamshop.nl...ader-4-x-aa-2050-mah.html

Ik denk dat 2050 mAh wel voldoende is voor een peper en zout molen, omdat het niet iets is wat je heel de dag door gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Alle NiMH's leveren 1,2V volgens de specs. Je kunt pech hebben, het zou kunnen dat je pepermolen enkel op alkaline-batterijen wil werken. Afhankelijk van hoe lang een setje alkaline-batterijen meegaat is dat misschien niet eens een rare keuze. :P

Ik zou zelf proberen of ze werken met eneloops erin, die staan bekend om hun relatief hoge spanning (ook ietsje hoger dan de Recyko's, zie bijvoorbeeld hier). Over het algemeen werken apparaten prima met 1,2V batterijen erin.
Buffalo schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:20:
Ik denk dat 2050 mAh wel voldoende is voor een peper en zout molen, omdat het niet iets is wat je heel de dag door gebruikt.
Veel hoger red je ook niet met LSD batterijen, en die moet je toch zeker wel hebben voor zoiets. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 26-12-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Nomad op 26-12-2009 18:59 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Volgens de site waar je naar toe linkt moeten er 8 stuks in :) Waarschijnlijk doet die het wel op Eneloop, en zo niet gebruik maken van de afkoelingsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
@Buffalo,
Die Recyko lader ken ik niet en ik zie de specs niet op de site staan. Het is niet eens duidelijk of hij de verschillende batterijen wel individueel oplaadt en niet per twee.
Volgens mij bedoelt de site van je link dat er totaal 8 nodig zijn, dus 4 per molen.
Als deze apparaten de enige zijn waar je oplaadbare batterijen in gebruikt, kun je best die aanbieding proberen. Maar als je wat serieuzer aan de gang wil, ook in andere toepassingen, lees dit topic eens helemaal door en bekijk of je misschien iets meer wil uitgeven voor een intelligentere lader met ook bijvoorbeeld refreshmogelijkheid en capaciteitsmeting.
Verder wijst A_K niet op de mogelijkheid om bij hem te bestellen, dat zou spam zijn, maar bekijk de link in zijn sig eens en vergelijk met andere online shops ;)
Wat ik nog vergeten was, let op met oplaadbare batterijen in 'domme' apparaten: zaklampen, dingen met een elektromotor, dus ook deze peper/zout devices. Accu's kunnen niet tegen diepontlading en als je dat wel doet is het erg moeilijk ze weer aan de gang te krijgen. Digitale apparaten controleren de batterijspanning en schakelen zichzelf uit als die te laag wordt. Een zaklamp blijft gewoon stroom trekken.

[ Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 27-12-2009 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Bedankt voor de nuttige info. Ik zal het topic eens doornemen, en daarna hopelijk een goede keuze maken. De peper en zoutmolen zijn niet van mij zelf, dus ik moet in ieder geval wel iets goeds hebben uiteindelijk :P Anders krijg ik dalijk het verwijt dat ik iets verkeerds heb gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Officieel zijn Eneloops tot 2100 mAh te krijgen maar ik zie hier 2900 mAh? http://www.vapextech.nl/batterijen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 04:39:
Officieel zijn Eneloops tot 2100 mAh te krijgen maar ik zie hier 2900 mAh? http://www.vapextech.nl/batterijen.htm
Wat hebben die knaloranje Vapextech met die witte Eneloops te maken?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou net zoals alle messen die van een ander merk zijn toch stanleymes genoemd worden noem ik alle LSD batterijen Eneloops.

Maar zoals jij wilt: Officieel zijn LSD batterijen tot 2100 mAh te krijgen maar ik zie hier 2900 mAh? http://www.vapextech.nl/batterijen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 04:39:
Dat is dikke nep. 2900mAh is zelfs meer dan de normale Ni-MH batterijen, laat staan de LSD versies. De LSD batterijen hebben door hun ontwerp minder capaciteit dan hun Ni-MH batterijen.

Ik heb geen accu tester/lader maar ik zou niet verbaast zijn als ze maar 1900mAh geven.

De low self discharge batterijen kun je beter LSD batterijen noemen dan Eneloops. Er zijn meer LSD batterijen op de markt dan alleen Eneloops. Dit om misverstanden te verkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Henk007 schreef op zondag 27 december 2009 @ 00:53:
@Buffalo,
Die Recyko lader ken ik niet en ik zie de specs niet op de site staan. Het is niet eens duidelijk of hij de verschillende batterijen wel individueel oplaadt en niet per twee.
De specs van de laders staan in de 'catalogue' die je kunt downloaden (PDF/1,4MB)

Ik weet iig wel dat lang niet alle Recyko/GP laders de batterijen individueel op kunnen laden en het gros is timer-based. Dat wil je dus niet hebben. :)

edit:

Juist ja, dat was dus inderdaad de truuk:

Recyko Charger Specifications - © GPI International Ltd

Eigenlijk zijn de meest rechter drie daarbij de beste keuze, omdat die alledrie evenveel channels als charge-slots hebben, delta-V methode gebruiken en als gevolg daarvan ook een wat optimale ampèrage's kunnen hanteren (van deze selectie - dat moet er wel bij gezegd worden). De 'fast charger' zou daarbij mijn voorkeur hebben, de met de USB en gewone 'mobile power' op een gedeelde tweede plaats. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Roelant op 28-12-2009 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:25:
Maar zoals jij wilt: Officieel zijn LSD batterijen tot 2100 mAh te krijgen maar ik zie hier 2900 mAh? http://www.vapextech.nl/batterijen.htm
Marketingpraat, hun eigen LSD staat toch op een ander pagina en gaat ook maar tot 2100 mAh?
http://www.vapextech.nl/instant.htm

(het zou met trouwens niet verbazen als ze de verkeerde informatie bij de gewone NiMH gezet hebben ipv de LSD, of een verkeerde vertaling gemaakt. Op de .com site hebben ze het over "8.High Shelf Life ( 80% initial capacity storage for 2 year)" waarmee ze volgens mij juist bedoelen dat ze het nog wel doen als je een paar jaar oude batterijen in de winkel koopt.)

[ Voor 37% gewijzigd door troftnom op 28-12-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vond net een benchmark tussen diverse merken batterijen. Leek me handig voor dit topic? http://www.rechargeable-b...-led-flashlight-test.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Weleens afgevraagd waarom fabrikanten bij de specs van hun batterijen altijd melden "X uur geladen, op Y ma"? Waarbij X doorgaans groter is dan 10, en Y 0.1C..

Omdat als je een batterij langzaam laadt met een timer, deze voller komt dan op veel ma en dan delta-V...
Daarom is een langzame lader niet inferieur, eerder het beste wat je kan hebben. "Overladen" is niet schadelijk op 0.1C voor een aantal uur. Het klinkt alleen schadelijk. (Voor NiCd is het niet schadelijk, NiMh ook niet zolang het maar onder de 0.1C blijft, li-ion en lipo is een heeeel ander verhaal)
En daarom doet een Powerex MH-C9000 nog aan topoff laden, een uurtje door laden op 100 ma... Dat stopt er nog heel wat mAh bij uit mijn metingen, ondanks dat ze al "vol" zouden zitten...

Het enige nadeel van die langzame laders met een timer is dat ze langzaam zijn....
Van mij mag je best een dure lader kopen, als je hem bij mij koopt verdien ik er weer leuk aan, maar een simpele Sany Eneloop lader MQN04 van 14.5 euro (inc 4 Eneloop batterijen) is ook prima, zolang je er maar aan denkt ze op tijd op te laden en je geen verzameling oude batterijen hebt die je wilt testen :)

Hier staat ook een rijtje batterijen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Dat ben ik in basis met je eens. Grappig ook dat je de MQN04 aanhaalt, die heb ik "voor erbij". Maar het voordeel van delta-V laden is mijn inziens wel dat je elke batterij er onder elke omstandigheid in kan stoppen: of die nu leeg is, vol, of ergens ertussenin, de delta-v methode zal de batterij nooit overladen (en idealiter nog even top-off'en inderdaad).

Als je echter een batterij hebt die nagenoeg vol is en die de volle timer-based laadcyclus van een "domme" lader laat doorlopen op een voltage van 0.1C (of meer) komt dat de batterij domweg niet ten goede.

En bijvoorbeeld alle "domme" laders uit het rijtje van Recyko pakken met 220mA net, maar met 380mA ruim de 0.1C (210mA voor een Recyko en 200mA voor Eneloop), en de MQN04 stiekem ook wel met 250mAh. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Roelant schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 20:14:
Als je echter een batterij hebt die nagenoeg vol is en die de volle timer-based laadcyclus van een "domme" lader laat doorlopen op een voltage van 0.1C (of meer) komt dat de batterij domweg niet ten goede.
Nou, dat betwijfel ik....

En eigenlijk is er maar 1 manier om er achter te komen: Een paar Eneloop's opofferen, heb er toch genoeg :)

Heb hier een 4,2 adapter, weerstandje er tussen en een Eneloop batterij eens lekker doorladen en daarna nameten. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:25:
Nou net zoals alle messen die van een ander merk zijn toch stanleymes genoemd worden noem ik alle LSD batterijen Eneloops.

Hoe kom je erbij dat alle LSD batterijen Eneloops worden genoemd?!
In dit topic in ieder geval - zeker weten - niet.
Juist het verschil tussen de ene en de andere LSD-batterij wordt in dit topic onder de loep genomen.
Zie bijvoorbeeld de hele discussie over de GB ReCyko, Duracell Active Charge etc.

Alleen mensen zonder enige kennis van zaken en zonder enige interesse om meer kennis te vergaren zouden zeggen "who cares... alle LSD-batterijen zijn hetzelfde". Maar die mensen zou ik niet snel in dit topic verwachten. In dit topic zou je juist verwachten dat mensen geïnteresseerd zijn in de verschillen tussen de verschillende LSD-batterijen. Zeker omdat die dingen steeds populairder worden is het zaak om het kaf van het koren te scheiden.

Dat is niet "zoals ik het wil", maar de insteek van de meeste mensen in dit topic: leren van elkaar en op de hoogte blijven/komen van de verschillen tussen de verschillende merken oplaadbare batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

@A_K Als je een nauwkeurige stroombron van 210mA wil hebben kun je beter een labvoeding gebruiken dan een adapter + weerstand ;) Anders zal je stroom wat afnemen naarmate hij voller komt. Is misschien niet zo erg trouwens...

[ Voor 29% gewijzigd door Elektronicanet op 29-12-2009 23:42 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Laden is niet schadelijk, ik wil juist weten wat er gebeurd als een volle batteij nog een paar dagen laat overladen met zo'n 0.2C. Die stroom blijft wel constant. (Handig, multimeter 1 kan ik niet vinden, met multimeter 2 heb ik ooit per ongeluk de kortsluitstroom van 2 18650 batterijen gemeten ipv de stanning (lees: zekering opgeblazen) en kan ik alleen nog maar weerstand en spanning meten, op zich genoeg maar toch :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

A_K schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:59:
Laden is niet schadelijk, ik wil juist weten wat er gebeurd als een volle batteij nog een paar dagen laat overladen met zo'n 0.2C. Die stroom blijft wel constant. (Handig, multimeter 1 kan ik niet vinden, met multimeter 2 heb ik ooit per ongeluk de kortsluitstroom van 2 18650 batterijen gemeten ipv de stanning (lees: zekering opgeblazen) en kan ik alleen nog maar weerstand en spanning meten, op zich genoeg maar toch :) )
Je hebt inderdaad al eerder verteld dat overladen (met een niet al te hoge laadstroom) geen kwaad kon. Daarom ben ik heel benieuwd naar de uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Elektronicanet schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:42:
@A_K Als je een nauwkeurige stroombron van 210mA wil hebben kun je beter een labvoeding gebruiken dan een adapter + weerstand ;) Anders zal je stroom wat afnemen naarmate hij voller komt. Is misschien niet zo erg trouwens...
Een labvoeding levert een nogal vlakke spanning. "Ouderwetse" laders hadden een nogal rimpelige spanning. Hoe zit dat bij moderne laders?
Natuurlijk zijn accu's geen elektromotortjes, maar ik herinner me dat m'n slotcar-autootjes ooit veel soepeler liepen op nauwelijks gelijkgerichte spanning dan op een labvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

A_K schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:59:
Die stroom blijft wel constant.
Ah, klopt. Ben ook benieuwd; wat wil je eigenlijk precies gaan testen? Of hij voller komt, of dat hij slechter gaat presteren in termen van capaciteit, of dat hij te heet wordt? Oh, en die zekering in die multimeter is natuurlijk simpel te vervangen hè ;)
Toff schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:55:
[...]

Een labvoeding levert een nogal vlakke spanning. "Ouderwetse" laders hadden een nogal rimpelige spanning. Hoe zit dat bij moderne laders?
Natuurlijk zijn accu's geen elektromotortjes, maar ik herinner me dat m'n slotcar-autootjes ooit veel soepeler liepen op nauwelijks gelijkgerichte spanning dan op een labvoeding.
Een C9000 (best moderne lader ;) ) pulseert tijdens het laden, dus dat is niet echt vlak te noemen. Is ook niet echt belangrijk bij het laden van batterijen. Over die slotcar wagentjes; dat heeft een hele andere oorzaak, een labvoeding is gelimiteerd op een maximum stroom (bijv. 5A). Als zo'n wagentje kortstondig 20A wil trekken is dat bij een onbeveiligde gelijkgerichte trafo geen probleem, maar voor de labvoeding wel. Daar zit een hoop regelektronica in zodat je stroom/spanning kan limiteren. De motortjes lopen dus zeker niet per definitie beter op een spanning met rimpel, maar moeten wel snel grote stroompieken kunnen trekken.

[ Voor 57% gewijzigd door Elektronicanet op 30-12-2009 01:01 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Elektronicanet schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:57:

Ben ook benieuwd; wat wil je eigenlijk precies gaan testen? Of hij voller komt, of dat hij slechter gaat presteren in termen van capaciteit, of dat hij te heet wordt? Oh, en die zekering in die multimeter is natuurlijk simpel te vervangen hè ;)
Of hij slechter gaat presteren :)
Zekering vervangen is symptoom-bestreiding, moet gewoon hoognodig opruimen, dan heb ik mn andere multimeter weer.

[ Voor 4% gewijzigd door A_K op 30-12-2009 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
The_Sukkel schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:31:
[...]

Je hebt inderdaad al eerder verteld dat overladen (met een niet al te hoge laadstroom) geen kwaad kon. Daarom ben ik heel benieuwd naar de uitslag.
Ik ook.

Mijn pa heeft recent de batterijen in zijn DECT-telefoon moeten vervangen, de oude waren morsdood (vol -> leeg in minder dan een seconde als je de speakerfunctie aanzette, mijn C9000 lustte ze niet meer (HIGH melding)). Er zaten Philips 750mAh AAA's in, die volgens het label geladen moeten worden in 15 uur op 75mA. Nu zitten er simpele batterijen van een plaatselijke winkel in: HQ 800mAh AAA-batterijen.

Alles werkt in principe goed, alleen het ding wordt warm. Niet alleen tijdens het laden, nee, het ding blijft warm zo lang als 'ie in het dockingstation staat, ook al zijn de batterijen al een week vol. Ik heb het vermoeden dat hij gewoon altijd blijft laden met een kleine stroom. Wellicht waren de meegeleverde batterijen daar op berekend, en zijn de nieuwe dat niet?

Als die eneloop-batterijen A_K's marteling doorstaan ga ik misschien eens eneloop AAA's proberen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:52:
[...]
Mijn pa heeft recent de batterijen in zijn DECT-telefoon moeten vervangen, de oude waren morsdood (vol -> leeg in minder dan een seconde als je de speakerfunctie aanzette, mijn C9000 lustte ze niet meer (HIGH melding)). Er zaten Philips 750mAh AAA's in, die volgens het label geladen moeten worden in 15 uur op 75mA. Nu zitten er simpele batterijen van een plaatselijke winkel in: HQ 800mAh AAA-batterijen.

Alles werkt in principe goed, alleen het ding wordt warm. Niet alleen tijdens het laden, nee, het ding blijft warm zo lang als 'ie in het dockingstation staat, ook al zijn de batterijen al een week vol. Ik heb het vermoeden dat hij gewoon altijd blijft laden met een kleine stroom. Wellicht waren de meegeleverde batterijen daar op berekend, en zijn de nieuwe dat niet?
Als de C9000 de batterijen niet meer slikt na volledig ontladen, is het meestal voldoende om de batterijen een korte tijd (paar seconden of minuten) in een gewone lader te stoppen, waarna de batterijen wel opgeladen kunnen worden. Daarna is het wel verstandig een refresh te doen om te kijken hoeveel leven er nog in de batterijen zit.
Ik heb hier een Siemens DECT van bijna 10 jaar oud met nog de originele NiCd AA batterijen van Sanyo. Na een aantal jaar gebruik hebben die ook het probleem dat ze binnen een paar minuten leeg zijn (waarschijnlijk geheugen effect). Na de refresh halen ze weer de aangegeven capaciteit en beltijd en heb ik er weer een paar jaar plezier van.
Ook bij deze telefoon worden de batterijen wat warm tijdens het continu laden, maar dit lijkt dus verder niet echt een probleem te zijn voor de levensduur. Of het voor bijvoorbeeld de Eneloop een probleem is durf ik niet te zeggen.
Nieuwe telefoons van o.a. Siemens detecteren wel dat de batterij volledig opgeladen is.
De telefoon lijkt ook goed te werken met standaard NiMH batterijen, maar zolang het niet nodig is maak ik de originele batterijen helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Flitzer schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:18:
[...]

Als de C9000 de batterijen niet meer slikt na volledig ontladen, is het meestal voldoende om de batterijen een korte tijd (paar seconden of minuten) in een gewone lader te stoppen, waarna de batterijen wel opgeladen kunnen worden.
Telt die telefoon ook als gewone lader? Nadat ik ze daar weer even had ingestopt kon ik ze nog steeds niet laden in de C9000. Ook niet ontladen, trouwens, dat was klaar voordat ik met mijn ogen kon knipperen. :X
Ook bij deze telefoon worden de batterijen wat warm tijdens het continu laden, maar dit lijkt dus verder niet echt een probleem te zijn voor de levensduur. Of het voor bijvoorbeeld de Eneloop een probleem is durf ik niet te zeggen.
Ik vind het vooral vreemd dat de telefoon met de oude batterijen totaal niet warm werd, en nu vaak duidelijk boven de 40 graden komt. Dan gaat er bij mij een "Klopt niet! Foute boel!" belletje rinkelen. :P

Als de telefoon een tijdje gebruikt is zonder hem in de dock terug te zetten worden de batterijen niet direct warm als ik hem vervolgens wel terugzet. Daar gaat een paar uur overheen, daarna pas beginnen ze warm te worden. Daarom moet ik aan overladen denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
NiCd kan beter tegen overladen dan NiMh bij mijn weten. Als je oude batterijen goede NiCd waren, en je nu brakke NiMh HQ hebt (hypothese, ik ken HQ niet) met hoge interne weerstand, worden ze warm ja.
(Hoge interne weerstand --> grote spanning over de batterij bij overladen --> veel warmte, warmteontwikkeling is gelijk aan spanning maal stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:32:
Telt die telefoon ook als gewone lader? Nadat ik ze daar weer even had ingestopt kon ik ze nog steeds niet laden in de C9000. Ook niet ontladen, trouwens, dat was klaar voordat ik met mijn ogen kon knipperen. :X
De telefoon is in ieder geval geen gewone lader, aangezien er naar verloop van tijd helemaal niet meer geladen lijkt te worden. Zelf gebruik ik een niet-intelligente, langzame lader om de batterijen een kleine boost te geven. Ik heb overigens nu nog de IPC-1 als intelligente lader, maar die lijkt hetzelfde te reageren op volledig ontladen batterijen als de Maha.
Xander schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:32:
Ik vind het vooral vreemd dat de telefoon met de oude batterijen totaal niet warm werd, en nu vaak duidelijk boven de 40 graden komt. Dan gaat er bij mij een "Klopt niet! Foute boel!" belletje rinkelen. :P

Als de telefoon een tijdje gebruikt is zonder hem in de dock terug te zetten worden de batterijen niet direct warm als ik hem vervolgens wel terugzet. Daar gaat een paar uur overheen, daarna pas beginnen ze warm te worden. Daarom moet ik aan overladen denken. :)
Bij mijn telefoon wordt de unit na verloop van tijd bij de batterijen lauw-warm, naar schatting iets meer dan 30 graden. Hoe heet de batterijen zelf zijn weet ik niet. Zou wel interessant zijn om te weten wat voor 'strategie' de lader van de telefoon in dit geval gebruikt.

Mijn eigen telefoon functioneert ook goed met 1800 mAh NiMH AA batterijen van Philips. De capaciteit van deze batterijen is niet hoog (natuurlijk wel hoger dan NiCd), maar ze funtioneren goed in combinatie met de telefoon en de batterijen worden nauwelijks warm. Echter omdat de telefoon niet ontworpen was voor gebruik met NiMH batterijen blijf ik zolang mogelijk de originele NiCd batterijen gebruiken.
Over het gebruik op lange termijn van alternatieve batterijen kan ik dus weinig zeggen. Deze Philips NiMH batterijen met relatief lage capaciteit heb ik overigens gekozen omdat ze in de praktijk best lang meegaan en ze toch een lage zelfontlading lijken te hebben.

In jouw geval zou ik dus zeker kijken hoe het gedrag is met andere batterijen en vooral of de temperatuur niet te hoog is. Maar het is niet waarschijnlijk dat de fabrikant een telefoon heeft ontworpen voor een bepaal type van een standaard (AAA) batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Elektronicanet schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:57:
[...]

Ah, klopt. Ben ook benieuwd; wat wil je eigenlijk precies gaan testen? Of hij voller komt, of dat hij slechter gaat presteren in termen van capaciteit, of dat hij te heet wordt? Oh, en die zekering in die multimeter is natuurlijk simpel te vervangen hè ;)

[...]

Een C9000 (best moderne lader ;) ) pulseert tijdens het laden, dus dat is niet echt vlak te noemen. Is ook niet echt belangrijk bij het laden van batterijen.
Waarom zou hij dat dan doen?
Over die slotcar wagentjes; dat heeft een hele andere oorzaak, een labvoeding is gelimiteerd op een maximum stroom (bijv. 5A). Als zo'n wagentje kortstondig 20A wil trekken is dat bij een onbeveiligde gelijkgerichte trafo geen probleem, maar voor de labvoeding wel. Daar zit een hoop regelektronica in zodat je stroom/spanning kan limiteren. De motortjes lopen dus zeker niet per definitie beter op een spanning met rimpel, maar moeten wel snel grote stroompieken kunnen trekken.
Ik denk eigenlijk niet dat je op het juiste spoor zit, al waardeer ik je poging. Mijn ervaring met die autootjes is, dat eenzelfde met elco's afgevlakte trafo/brugcel er juist voor zorgde dat ze minder soepel liepen (kwa optrekken o.a.) dan zonder die elco's. Maar goed, het zijn geen accuus, dus...
Xander schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:52:
Volgens mij is het niet de laadstroom die dodelijk is, maar het feit dat deze accuus nooit ontladen worden, door de telefoon permanent in z'n dock te houden. Af en toe een dagje ernaast leggen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
A_K schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:40:
NiCd kan beter tegen overladen dan NiMh bij mijn weten. Als je oude batterijen goede NiCd waren, en je nu brakke NiMh HQ hebt (hypothese, ik ken HQ niet) met hoge interne weerstand, worden ze warm ja.
Het waren al NiMH's. Misschien betere ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Kleine update:
40 uur lang 370 ma door een Eneloop: Bij ontladen presteert deze nog prima, bovengemiddeld zelfs. Ik ga hem nog wat langer laden met iets hogere stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Bedankt voor de update.

Ik vraag me af of en hoe je de levensduur van een batterij zou kunnen meten. Zou het kunnen dat bij veelvuldig overladen en de hoge temperaturen die daarbij komen kijken de levensduur van een batterij wordt verkort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 11-09 03:07
The_Sukkel schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 12:24:
Ik vraag me af of en hoe je de levensduur van een batterij zou kunnen meten. Zou het kunnen dat bij veelvuldig overladen en de hoge temperaturen die daarbij komen kijken de levensduur van een batterij wordt verkort?
Het zou me niks verbazen. Ik heb wel eens gelezen dat door de bank genomen oplaadbare accu's ongeveer 1000 laad/ontlaad cycli kunnen meegaan. Daarentegen ken ik niemand die dat ook echt bijhoudt, mezelf inbegrepen. Ik koop gewoon elke paar jaar een nieuw setje, zo duur zijn ze nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ja, dat zou kunnen. Maar dat duurt even om te testen: kwestie van veel overladen en dan kijken of de battterij slechter is geworden. Om 370 ma werd de Eneloop die ik teste overigens bijna niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
A_K schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:26:
En eigenlijk is er maar 1 manier om er achter te komen: Een paar Eneloop's opofferen, heb er toch genoeg :)
:D

Ben benieuwd. Is typisch één van die zaken die "men" altijd zegt, maar is inderdaad interessant om eens te kijken of dat in de praktijk zo is. Ik heb mijn batterijen er iig. nooit aan bloot willen stellen omdat het slecht zou zijn.

Met een hogere capaciteit geloof ik dat wel: bij domme lader die 10-16 uur rond de 1,8 à 2A op je batterijen zetten (zoals bijv. goedkope Duracell laders wel doen) twijfel ik er niet aan dat dat ten koste van de lifetime en performance van je batterijen gaat.

Alhoewel er dan nog altijd de discussie is over slow-charging op zich, kort door de bocht is dit de aanname die men doet over laden met lage amperage's:
"Slow charging produces large crystals, and large crystals produce voltage depression. Once again, ultra slow charging may not give you the best performance."

(bron: A look at slow charging)
Als je dat even voor waar aanneemt, dan is iets sneller laden dus te verkiezen voor de prestatie van je batterijen. En bij hogere amperage's die dat met zich meebrengt is delta-v mijn inziens wel weer te prefereren, omdat je dan immers ook met een hoger amperage zou overchargen (dat kun je geen top-off meer noemen :P).

Al met al is een lader die met delta-v werkt, een wat hoger amperage (van in ieder geval minimaal 0.3C - die delta-v vereist om betrouwbaar te werken), top-off charge dus de veilige gulden middeweg voor "gewone gebruikers" waarbij de batterijen relatief gewoon het langst mee zullen gaan omdat je geen "laadfouten" kunt maken. :)

Maar, nogmaals: mocht jij het tegendeel bewijzen met je praktijktest, sta ik daar natuurlijk voor open. :P
Heb hier een 4,2 adapter, weerstandje er tussen en een Eneloop batterij eens lekker doorladen en daarna nameten. Wordt vervolgd.
Met hoeveel mAh wil je dan uiteindelijk laden? Neem tenminste niet aan 4,2. :P

Misschien een leuk idee, als je toch bereid bent er eenmalig een paar batterijen aan op te offeren, om echt een mooie test met referentie te doen. Neem drie gelijk presterende batterijen (of gelijk presterende sets), conditioneer die alledrie, trek ze allemaal leeg, laad ze allemaal op. Dan begint je test: laad er één als usual (met je maha), laad er één op as usual en gooi 'm dan in de "domme" eneloop lader (terwijl ie al vol is), je derde kun je dan met een nog wat hoger amperage (0.2 à 0.3C) via je adapter te grazen nemen.

Leegtrekken kan ontladen zijn, maar natuurlijk ook gewoon praktijkgebruik (mits het maar vergelijkbaar onderling). En dan kijken wat het effect is na 1x mishandelen tov. je gewoon geladen (referentie-)set, meerdere keren mishandelen, etc. Is op zich best interessant. Misschien doen we allemaal wel vreselijk moeilijk om niets en is delta-v inderdaad niet de heilige graal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Roelant schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:30:
[...]
Misschien doen we allemaal wel vreselijk moeilijk om niets en is delta-v inderdaad niet de heilige graal.
Ik heb wel eens gezien wat het resultaat is van een sanyo 2500 mAh cell, te lang doorladen met 1,25 A (0.5 C) omdat de (blijkbaar niet zo..) intelligente snellader de -dV/dt helling niet goed waargenomen had.
Dat is in ieder geval cattastrofaal voor de batterij, en datgene waar die batterij dan in zit.
Dit is geen eenmalig incident geweest, maar heb ik 2 of 3 gevallen van gezien.
In de betreffende lader is later temperatuurbeveiliging ingebouw en werkt nu perfect.
Pagina: 1 ... 22 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.