[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 21 ... 58 Laatste
Acties:
  • 580.040 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
F4T4L_3RR0R schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 00:52:
[...]

Heb het een en ander in werking gezet:

[...]

Ben benieuwd. Niet geschoten is immers altijd mis. :)
Heb een reactie van Maha terug omtrent mijn kapotte Eneloops veroorzaakt door een Maha Powerex C9000:
I do apologize for the delay in response. My chief director told me
that they are aware of this issue and are investigating possible design
improvements. I will let you know when they have successfully implemented a
different design. In the meantime, allow me to replace those Eneloop with
our own low self discharge brand "Imedion". Please provide me with your
shipping address. Thank you and I look forward to hearing from you.
Netjes opgelost zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:05:
[...]
Heb een reactie van Maha terug omtrent mijn kapotte Eneloops veroorzaakt door een Maha Powerex C9000:
[...]
Netjes opgelost zo. :)
Ik zou eerder verwachten dat ze je een nieuwe Maha zouden sturen die de batterijen niet kapot maakt. Nu krijg je nieuwe batterijen van ze, maar dat verhelpt het probleem toch niet? Of begrijp ik het verkeerd?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
De lader heb ik al kunnen retourneren. Zat alleen nog met een setje kapotte batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:48

Wildfire

Joy to the world!

Ik begin nu ook last te krijgen van dit probleem, mijn meest gebruikte (en dus ook het vaakst opgelaadde) batterijen beginnen nu ook te slijten. Is echt gewoon een designfout want als ze zelf hadden getest hadden ze dit toch ook wel opgemerkt?

Alle batterijen die je dus een paar keer hebt opgeladen in de C9000 zullen dus slijtage van de pakking gaan vertonen. Voor de batterij zelf maakt dit qua functionaliteit niets uit, maar het is wel lelijk als je met een batterij aan komt zetten waar de pakking van is kapot gescheurd...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
Wat doen jullie er dan mee? :P

Ik heb mijn C9000 nog maar een paar weken, maar ik zie even niet hoe ik de batterij zou kunnen beschadigen bij het uitnemen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:08
@mariusjr (over eneloop AA batterijen)

http://www.amazon.de/Sany...Mignon-Pack/dp/B000IDUOQO Op het moment 17,47 per 8

Gratis verzonden bij bestellingen vanaf 20 euro, of als er een boek bij zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart Meerdink op 11-09-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
@Wildfire:

Is gewoon een domme ontwerpfout. Diegene met wie ik contact had, heeft mijn bericht doorgespeeld naar de Chief Engineer. De Chief Director liet weer aan hem weten dat ze "aware of this issue" (op de hoogte van het probleem) zijn. Ze zijn bezig met "possible design improvements" (mogelijke verbeteringen aan het ontwerp).

Wat je kan doen is de batterijen niet eerst met de positieve zijde inleggen, zoals in de gebruiksaanwijzing staat, maar eerst met de negatieve zijde. Je moet dan het contactje (van de negatieve zijde) naar achteren veren/buigen en dan heb je ruimte om de positieve zijde van de batterij in te leggen.

Edit:

Wel oppassen als de folie te ver doorscheurt. Als je de batterijen dan in serie gebruikt (vrijwel in alle apparatuur), dan mogen de batterijen onderling geen contact maken omdat je dan kortsluiting krijgt.

@Xander:

Als je de batterij invoert zoals in de handleiding staat, dan is er niks aan de hand. De negatieve klem veert gewoon mee en schuift over het folie van de batterij.

Pas bij het uitnemen ontstaat het probleem. De folie fungeert nu als een soort weerhaak. De batterij blijft dus hangen en is alleen met kracht uit te nemen. Hierdoor "snijdt" de negatieve laadklem helaas wel in het folie.

Een plaatje ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/11ijqya.png

[ Voor 8% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 11-09-2009 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:22:
@Xander:

Als je de batterij invoert zoals in de handleiding staat, dan is er niks aan de hand. De negatieve klem veert gewoon mee en schuift over het folie van de batterij.
Wat los je dan op met anders invoeren?
Wat je kan doen is de batterijen niet eerst met de positieve zijde inleggen, zoals in de gebruiksaanwijzing staat, maar eerst met de negatieve zijde. Je moet dan het contactje (van de negatieve zijde) naar achteren veren/buigen en dan heb je ruimte om de positieve zijde van de batterij in te leggen.
Pas bij het uitnemen ontstaat het probleem. De folie fungeert nu als een soort weerhaak. De batterij blijft dus hangen en is alleen met kracht uit te nemen. Hierdoor "snijdt" de negatieve laadklem helaas wel in het folie.

Een plaatje ter illustratie:

[afbeelding]
Ik snap wat je bedoelt. Echter in veel apparaten kan hetzelfde gebeuren toch? Als ze dan niet tijdens het laden kapot gaan dan is het wel tijdens gebruik... En dit kan tock ook met de Imedion-batterijen gebeuren?

Echt veel weerstand ondervind ik trouwens niet als ik een eneloop uit mijn C9000 haal. Bij nadere inspectie zie ik op één van de 4 batterijen die ik er het laatst heb uitgehaald inderdaad een klein deukje in de folie, maar dat is er niet doorheen.

edit:
Ik zal iig stoppen met die batterijen netjes met het "eneloop" naar boven in de lader te stoppen. :+ Dan komt de wikkel steeds op dezelfde plek in aanraking met het pinnetje...

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 11-09-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper7
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-04 20:49
Roelant schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:30:
Je zult iets specifieker moeten zijn dan alleen maar 'Hama Delta snellader', daar zijn namelijk behoorlijk wat subtypes van te vinden. :P

Wat ik me kan voorstellen is dat de batterijen erg heet worden tijdens het opladen (waardoor de beveiliging in werking treed). Wat me daarnaast sowieso opvat bij een aantal laders uit de Delta-serie (die zoals de naam al doet vermoeden 'delta-cutoff' hebben, ergo ∆V) een laadstroom van 700mAh gebruiken voor AA's, terwijl de lader nieuw met batterijen van 2500mAh of meer wordt geleverd.

Dat zou betekenen dat de laadstroom minder dan 0,3C van de batterij is - en dan is het een bekend gegeven dat het niet goed mogelijk is om de lading van de batterij te bepalen met behulp van de ∆V-methode (of aan de hand van de temperatuur, for that matter).
Het is een Hama Delta Bravo microprocessor controlled ultra fast lader. Dat staat er althans op :P De batterijen worden niet overdreven warm in de oplader.

Gegevens die erop staan:
Pri.: 12V = 500 mA
Sec.: AA-2.8/5.6 V = 700mA 3.92 VA max

De meegeleverde batterijen zijn idd 2500mAh.

- Specs -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 23:09

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ik was even op huwelijksreis, maar weer terug dus ik kan me er weer mee bemoeien :)
Anoniem: 52621 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:42:
Die A_K mag trouwens wel oppassen met die reclame in zijn signature,
Ik heb er zelf eens heel groot gezeik mee gehad hier op Tweakers. Werd als spam aangemerkt... :(
Hm, heb het een keer een adje gevraagd en in sig planten was geen probleem.

Heb ook eens getest of je batterijen snel sloopt in een C9000, en kreeg het niet snel voor elkaar. Inmiddels honderden van verkocht, en F4T4L_3RR0R was de eerste die het probleem rapporteerde. Als je gewoon de plus kant er als eerste uit haalt is er niks aan de hand. Ben benieuwd of en wanneer ze met een beter ontwerp komen overigens :)
Viper7 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:57:
Ik heb hier een vreemde situatie met mijn snellader. Misschien dat iemand hier meer van weet..?

Mijn snellader (Hama Delta snellader) laadt mijn batterijen niet volledig op, ook al geeft hij dat wel aan. Zodra ik de lader uit het stopcontact haal, en er weer terug in doe, springt het lampje weer op rood en duurt het weer een tijd voordat hij aangeeft dat ze vol zitten. 8)7

Dit proces herhaal ik een aantal keer totdat de oplaadtijd steeds korter wordt. Deze manier is niet ideaal maar het werkt wel. Kan dit kwaad voor de batterijen? (Sanyo Eneloops)

Met de originele Hama batterijen had ik dit probleem trouwens ook. Daarom had ik nieuwe gekocht omdat ik dacht dat de batterijen versleten waren... :/
Dat is het resultaat van Delta-V: de lader stopt zodra de spanning daalt. En dat is dus gedaalt ten opzichte van een punt in het verleden. De lader zal dus altijd gaan laden, batterij vol of niet, omdat je minimaal twee meetpunten nodig hebt om te bepalen of een batterij vol is. Wat je aan het doen bent is de batterij overladen. Eneloops kunnen er best tegen, maar gezond is anders. Hoe verder de batterij over geladen is, hoe harder de spanning daalt. Dus vandaar dat het steeds korter duurt voordat de lader stopt met laden.

Het ideale geval is gaan stoppen met laden als de spanning niet meer stijgt (i.t.t. daalt) maar dat kan bij wat oudere batterijen tot onterecht afslaan leiden omdat de spanning niet mooi stijgt maar wat gekke "hikken" kan hebben.

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
A_K schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 20:51:
Heb ook eens getest of je batterijen snel sloopt in een C9000, en kreeg het niet snel voor elkaar. Inmiddels honderden van verkocht, en F4T4L_3RR0R was de eerste die het probleem rapporteerde. Als je gewoon de plus kant er als eerste uit haalt is er niks aan de hand. Ben benieuwd of en wanneer ze met een beter ontwerp komen overigens :)
Wat raad jij aan dan? Invoeren met plus eerst, eruit halen ook met plus eerst?

Ik plaats ze eerst met de pluspool (zoals in de handleiding staat dus) en ik haal ze er in omgekeerde volgorde weer uit. Niet slim? Zal het de volgende keer eens anders proberen. :P

Ik heb trouwens een apparaat waar twee rijen batterijen boven elkaar ingaan, met klemmetjes vergelijkbaar met de C9000. Die batterijen moet ik wel bij de min-pool omhoog trekken, als ik de plus-pool los probeer te halen zit ik tegen het min-clipje van de rij erboven aan. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 11-09-2009 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Xander schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:28:
[...]

Wat raad jij aan dan? Invoeren met plus eerst, eruit halen ook met plus eerst?

Ik plaats ze eerst met de pluspool (zoals in de handleiding staat dus) en ik haal ze er in omgekeerde volgorde weer uit. Niet slim? Zal het de volgende keer eens anders proberen. :P
Die handleiding gaat mss aangepast worden. Maar ik zou plus als laatste er in en eerste er uit doen. Dan heb je niet het effect dat de minpool bij het er uit halen langs het ijzer schuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Wat A_K zegt dus.

Vergelijk het maar met een batterij in een apparaat doen. Dan doe je eerst de negatieve kant tegen het veertje, druk je 'm naar achteren en dan de batterij op zijn plaats drukken. :)

Bij het uitnemen herhaal je de stappen achterstevoren.

[ Voor 12% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 11-09-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:59:
Vergelijk het maar met een batterij in een apparaat doen. Dan doe je eerst de negatieve kant tegen het veertje, druk je 'm naar achteren en dan de batterij op zijn plaats drukken. :)

Vind ik ook eigenlijk vanzelfsprekend: in de handleiding staat zó nadrukkelijk dat je voor een AA éérst de minpool erin "zet" en dan pas de plus erin klikt... dat het nagenoeg vanzelfsprekend is om dat bij het eruithalen van de batterijen in omgekeerde volgorde ook te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:59:
Wat A_K zegt dus.

Ja, zo doe ik dat bij de meeste apparaten ook (met een veertje kan het niet anders). Bij de C9000 deed ik het andersom, zo staat het in de handleiding... :+ (volg ik die eens een keer, is het nog niet goed :P)

Maarehm, als jij het ook al zo deed, waarom had je dan toch nog problemen met kapotte batterijen? :)

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt tot ik die wikkel sloop in dit apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y1CMJAPGLf3n1VqvHlLlZAKb/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rVdUJioKHXJnzxRpFgSehWAw/full.jpg

Die batterijen moeten wel met de pluspool eerst erin en met de minpool eerst eruit... ;(
Roelant schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:19:
[...]

Vind ik ook eigenlijk vanzelfsprekend: in de handleiding staat zó nadrukkelijk dat je voor een AA éérst de minpool erin "zet" en dan pas de plus erin klikt... dat het nagenoeg vanzelfsprekend is om dat bij het eruithalen van de batterijen in omgekeerde volgorde ook te doen. :)
Dan heb jij een andere handleiding dan ik...

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 11-09-2009 23:22 ]

• F4T4L_3RR0R
[...]

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/xm34t2.jpg

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:00
In mijn handleiding staat het precies andersom, zowel in de tekst als op het plaatje.

Anoniem: 52621

kunnen we die handleidingen dan niet gewoon het beste in de vuilnisbak gooien en beginnen met het zelf nadenken? :/

Ze mogen ons best betuttelen, en ons precies vertellen hoe we onze batterijtjes erin moeten doen, maar dan moeten ze niet zichzelf gaan tegenspreken hoor! :X

• Roelant
  • Niet online
F4T4L_3RR0R: [afbeelding]
grun93: In mijn handleiding staat het precies andersom, zowel in de tekst als op het plaatje.
Hmm, ik zal wel in de war geweest zijn met de AAA's dan, sorry. :)

ga toch weg! aparte instructies voor AA en AAA |:(

misschien moet deze site maar eens uitgebreid worden..
namelijk met: hoe batterijen in en uit mijn lader te halen... :+
http://www.degebruiksaanwijzingen.nl/

• Roelant
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif

:P

• Xander
Anoniem: 52621 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 08:50:
ga toch weg! aparte instructies voor AA en AAA |:(
Het is ook een aparte gleuf, zo raar is dat niet.

Overigens kom je steeds vaker die klemmetjes tegen inplaats van veertjes. Kijk bijvoorbeeld naar een wiimote. En daar stop ik, eigenlijk zonder er bij na te denken of zonder een boekje te lezen, de batterijen ook vaak andersom in (pluspool eerst). Bij de C9000 ligt het ook best voor de hand, de pluspool ligt een beetje verstopt onder een plastic rand waardoor je de batterij vrij ver in het min-palletje moet duwen als je de plus als laatste wilt inleggen. Dat terwijl plus eerst inleggen als vanzelf gaat, de min-pool glijdt gemakkelijk over het palletje heen naarbinnen (het is er zelfs voor gemaakt :+).

Maargoed, het is dus wat minder goed voor de batterijen (logisch ook). Dan maar andersom. Wat een discussue... :P
Anoniem: 52621 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 08:36:
kunnen we die handleidingen dan niet gewoon het beste in de vuilnisbak gooien en beginnen met het zelf nadenken? :/
Ook met zelf nadenken voer ik de plus eerst in. Maar dan denk ik dus aan wat het makkelijkste gaat, niet aan wat het minste schade oplevert aan de wikkel van de batterij.

Daarnaast zou ik de handleiding van de C9000 niet direct in de vuilnisbak gooien. Niet alle programma's zijn zo vanzelfsprekend...

[ Voor 24% gewijzigd door Xander op 12-09-2009 11:06 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

A_K schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 20:51:
Ik was even op huwelijksreis, maar weer terug dus ik kan me er weer mee bemoeien :)
[...]
Getrouwd? Gefeliciteerd!
;)

@mariusjr: ik weet niet of je je keuze al hebt gemaakt, maar de Voltcraft heeft dat soort problemen niet... (maar kan dus zoals gezegd minder soorten laadstromen aan)

[ Voor 26% gewijzigd door The_Sukkel op 12-09-2009 11:37 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Die Aldi AAA's zijn erg wisselvallig trouwens. Even in m'n Ansmann gedaan. Van de 8 stuks waren de meeste nog vrijwel vol, 2 moesten enige uren laden en 1 was defect. Dat heb ik nog niet eerder gehad (knipperend rood ledje).

Meer kan ik er niet over zeggen, want m'n lader doet alleen een automatische test/refresh/laadcycle en heeft geen display.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Ik heb het probleem met de beschadigde wikkels trouwens nog niet bij de hand gehad, tot vandaag. Ik kwam 'n setje batterijen tegen waar de wikkels inderdaad beschadigd lijken te zijn door de lader:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bzZXQUzQspIjeoEm3cpfuGEB/full.jpg

Het gaat om een vrij nieuw setje Recyko's wat ik de afgelopen maand in gebruik heb genomen. Uiteraard direct even andere setjes onder de loep genomen, maar op o.a. de Eneloops (waar al langere tijd meerdere setjes van meedraaien hier) tref ik op z'n hoogst wat krasjes aan.

Als ik ze naast elkaar leg lijkt het probleem 'm te zitten in de toch wat dikkere wikkel van de Recyko's. Zowel bij de plus als de minpool is dat langs de rand goed voelbaar en zelfs zichtbaar met het blote oog. Volgens mij is het ook op de foto's nog wel te zien, als je ze naast elkaar houdt, bij de Recyko's zie je echt een verhoging, waar het bij de Eneloops alleen een 'randje' is:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MnRnRXfZ8TNjLKRKZ8yvBpby/full.jpg

Het materiaal van de Recyko's komt verder ook wat zachter/poreuzer over, maar dat zou kunnen komen juist omdat de laag wat dikker is. Alhoewel het natuurlijk een fout in het apparaat is, is de ene batterij er dus duidelijk wel gevoeliger voor dan de andere.

edit:

Ook nog eens even goed de lader & batterij van dichtbij bekeken, het probleem zit 'm (niet geheel onlogisch) niet zozeer met het erin doen van de batterijen, maar met het eruit halen. Dan blijft het lipje precies tussen de verhoging van de minpool en het randje van de wikkel hangen. Tenminste: als de wikkel daar dik genoeg voor is en de ruimte tussen de verhoging van de minpool en de wikkel groot genoeg.

Dat is bij de Eneloops dus niet zo, maar bij de Recyko's wel zo. Ook dat verschil is goed te zien op de foto's hierboven. Beetje ongelukkige combinatie van factoren dus die maakt dat de wikkel wel of niet kan beschadigen. Iig. let ik er bij het eruit halen van die Recyko's wel even op dat ik 'm even richting de min duw en de plus er als eerste uithaal - dat zou afdoende moeten zijn. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Roelant op 13-09-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Bij jouw eneloops is de wikkel trouwens een stuk verder omgeslagen dan bij die van mij:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N67Uqgku01A85Uh14BpEyuSh/full.jpg
(brakke GSM-pic, maar het idee is duidelijk :P)

Bij jou is er dus ook minder ruimte voor het het lipje om er tussen te komen...

edit:
Nu ik er over nadenk, is F4T4L_3RR0R een hele tijd bezig geweest om identieke eneloops te krijgen, met een kleine omslag van de wikkel, en heeft hij vervolgens zijn C9000 weggedaan omdat die de batterijen sloopt? :P Had je toch die van batterijenhuis moeten houden. >:)

@Roelant: Jij hebt dan waarschijnlijk ook eneloops zonder EU-prullenbak-symbooltje?

[ Voor 44% gewijzigd door Xander op 13-09-2009 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Op deze foto (stond eerder in het topic) zijn de verschillen van de wikkels beter te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2vkco4n.jpg
Xander schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:58:
edit:
Nu ik er over nadenk, is F4T4L_3RR0R een hele tijd bezig geweest om identieke eneloops te krijgen, met een kleine omslag van de wikkel, en heeft hij vervolgens zijn C9000 weggedaan omdat die de batterijen sloopt? :P Had je toch die van batterijenhuis moeten houden. >:)
Later bestelde ik er 2 stuks bij (om een setje van 6 gelijke te maken) van Batterijenhuis en die waren ook van het "Conrad-type"...

[ Voor 67% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 13-09-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Xander schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:58:
Bij jouw eneloops is de wikkel trouwens een stuk verder omgeslagen dan bij die van mij:
[afbeelding]

(...)

@Roelant: Jij hebt dan waarschijnlijk ook eneloops zonder EU-prullenbak-symbooltje?
Ja, dat klopt inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Heb vandaag 2 blisters met ieder 4 Imedion batterijen (dus 8 totaal) ontvangen van Maha. Er snel; vrijdag opgestuurd vanuit California en vandaag afgeleverd in Nederland. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb momenteel 2 opladers in gebruik.
Ik wil graag ervaringen van anderen of deze de moeite waard zijn om te bewaren of dat ik ze moet wegkieperen.

Het is de Hape NV92.
best wel fijn. LCD scherm ook er op. 2 laadstromen.
AA 1,15A bij 2 batterijen, en 0,8A bij 4 batterijen
AAA 0,6A bij 2 battterijen en 0,42A bij 4 batterijen

En een Fameart pc10
AA 240-280 ma
AAA 120,130 ma

Van de hape weet ik dat hij overgaat tot druppelladen. Van de Fameart niet. Als deze dat niet heeft, zal ik deze in ieder geval weggooien ;-)

edit:
oja.. ik heb ook nog een Baoji supercharger BJ:612
AA/AAA 120 ma
9 volt 18 mA

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 52621 op 15-09-2009 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 52621 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:00:
ik heb momenteel 2 opladers in gebruik.
Ik wil graag ervaringen van anderen of deze de moeite waard zijn om te bewaren of dat ik ze moet wegkieperen.

Het is de Hape NV92.
best wel fijn. LCD scherm ook er op. 2 laadstromen.
AA 1,15A bij 2 batterijen, en 0,8A bij 4 batterijen
AAA 0,6A bij 2 battterijen en 0,42A bij 4 batterijen

En een Fameart pc10
AA 240-280 ma
AAA 120,130 ma

Van de hape weet ik dat hij overgaat tot druppelladen. Van de Fameart niet. Als deze dat niet heeft, zal ik deze in ieder geval weggooien ;-)

edit:
oja.. ik heb ook nog een Baoji supercharger BJ:612
AA/AAA 120 ma
9 volt 18 mA
Ik dacht dat je al de Maha of de Voltcraft had gekocht... na al die vragen en opmerkingen...
Maar goed: als het je niet gaat om de refresh en test mogelijkheid en alleen maar om het zo snel mogelijk laden dan heb je niets te zoeken bij die twee laders.

Wél wil ik je het volgende meegeven:
- Essentieel is kunnen laden per laadschacht (verplicht moeten laden per 2 of 4 stuks kan je batterijen goed verpesten!)
- delta-V detectie + overgang naar druppelladen is ook onontbeerlijk
- een maximale laadstroom van minimaal 700 mAh is wat mij betreft ook het minimum... lager betekent veel te lang laden...

Als ik jouw (heel beperkte) specs lees, dan vermoed ik dat al jouw drie laders aan geen van mijn drie eisen voldoet, dus alleen daarom al zou ik ze niet willen hebben... of minimaal willen aanvullen met een Maha of Volcraft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat daarbij uit naar de Voltcraft: 20 euro goedkoper en geen problemen met beschadiging van batterijwikkels. Daarnaast kan die (net als de Maha) ook alle refresh/test/discharge etc. aan. De maximale laadstroom is echter lager dan de Maha (Eneloop laden: 3 uur versus 1 uur) en ik heb minder keuze in laadstroomstapgrootte. De afweging tussen Voltcraft en Maha is echter een persoonlijke keuze... beide zijn m.i. in ieder geval beter dan wat je nu hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
The_Sukkel schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:41:

- Essentieel is kunnen laden per laadschacht (verplicht moeten laden per 2 of 4 stuks kan je batterijen goed verpesten!)
- een maximale laadstroom van minimaal 700 mAh is wat mij betreft ook het minimum... lager betekent veel te lang laden...
Per 2 kan prima: als het een langzaam lader is gaat het sowieso goed, en als het een snelle lader is gaat het prima als ze parallel staan.

De beste methode om een batterij te laden is nog steeds uur of 12 op 0.1C Krijg je ze beter vol mee dan snelladen+topoff+druppel. Niks Delta-V. Duurt wel langer.

Als ik een niet meer helemaal nieuwe batterij laad in een C9000 en er gelijk na het laden uit haal of nog 2/3 uur laat zitten scheelt dat zo'n 10%. De C9000 gaat na het snelladen over op topoff laden en daarna druppelladen. En vooral dus dat topoff helpt flink mee.

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Is het normaal voor Sanyo 2700 mAh AA's (3 maanden oud, vrij intensief gebruikt in flitsers) om waarden rond de 3800 mAh te halen tijdens de 2de cycle van een break-in in een Maha Powerex C-9000?
De batterijen voelen niet echt warm aan in de lader, kamertemperatuur is 23,8°C...
Ik weet niet echt wat ervan te maken vw de break-in...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• F4T4L_3RR0R
Dat is de oplaadwaarde (factor 1,5) en niet de ontlaadwaarde/capaciteit. ;)

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 19:01
Gisteren heb ik de VoltCraft IPC 1L ontvangen en meteen mijn oplaadbare AA's erin gegooid. Van de resultaten werd ik niet vrolijk. 2700 mAh Lenmars blijken maar 400mAh te hebben, terwijl die pas 5 of 6 keer zijn opgeladen. Mijn oude 2500 mAh GP's zitten op zo'n 1000 mAh.

De amperes die ik noem, zijn de getallen die je na het voltage op de lader ziet, of vergis ik me daarin? Heeft 't nog zin om bij de winkelier te klagen over de slechte Lenmars?

Ik heb de lader gekocht omdat ik met mijn fototoestel (Canon SX1) icm de Lenmars slechts 75 foto's kan maken. Nu weet ik waarom :'(

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zet ze eens in de "refresh" mode. (kan een paar dagen duren, afhankelijk van de gekozen stroom).
dan krijg je er vaak toch weer wat meer uit.

• Xander
dodge_911 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:36:
Is het normaal voor Sanyo 2700 mAh AA's (3 maanden oud, vrij intensief gebruikt in flitsers) om waarden rond de 3800 mAh te halen tijdens de 2de cycle van een break-in in een Maha Powerex C-9000?
De batterijen voelen niet echt warm aan in de lader, kamertemperatuur is 23,8°C...
Ik weet niet echt wat ervan te maken vw de break-in...
Bij een Break-In laadt hij 16 uur met 10% van de capaciteit. Totaal 16*0,1*2700=4320mAh dus. Een groot deel daarvan gaat verloren in de vorm van warmte.

(dit staat letterlijk in de handleiding, toch?)
pvtonger schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:53:
Gisteren heb ik de VoltCraft IPC 1L ontvangen en meteen mijn oplaadbare AA's erin gegooid. Van de resultaten werd ik niet vrolijk. 2700 mAh Lenmars blijken maar 400mAh te hebben, terwijl die pas 5 of 6 keer zijn opgeladen. Mijn oude 2500 mAh GP's zitten op zo'n 1000 mAh.

De amperes die ik noem, zijn de getallen die je na het voltage op de lader ziet, of vergis ik me daarin? Heeft 't nog zin om bij de winkelier te klagen over de slechte Lenmars?
Wat heb je gedaan, gewoon enkel opgeladen? Dan kun je nooit een capaciteitsbepaling van een batterij doen. Waarschijnlijk waren je batterijen gewoon niet leeg en konden ze niet meer dan dit bijgeladen worden.

Enkel met een programma dat de batterijen ook een keer volledig onlaadt (equivalent van de Break-In of Refresh & Analyse op een C9000 dus) kun je iets zinnigs over de totaalcapaciteit zeggen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
A_K schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:23:
[...]
De C9000 gaat na het snelladen over op topoff laden en daarna druppelladen. En vooral dus dat topoff helpt flink mee.
wtf is nou weer top-off laden ?
Ik ben al meerdere jaren een fanatieke rechargeable gebruiker en heb ongeveer 6 laders (geen c9000) maar daarvan heb ik nog nooit gehoord.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Even een vraagje tussendoor,

Ik heb sinds kort deze camera en de volgende batterijen daarbij gekocht GP Recyko 2100NimH

Maar persoonlijk vindt ik dat de batterijen wel erg snel leeg zijn, na 5-10 min video zijn ze gegarandeerd leeg, tevens ook na een stuk of 10-15 foto's.. 8)7

Nu wil ik andere batterijen halen maar waar kan ik het beste op letten? Hoeveelheid NimH of laadtijd of... O-)
Budget maakt ook niet uit als ik maar zeker weet dat ze echt goed zijn, verkopers vertrouw ik niet altijd.. :7

Wear Sunscreen!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Xander schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:01:
Bij een Break-In laadt hij 16 uur met 10% van de capaciteit. Totaal 16*0,1*2700=4320mAh dus. Een groot deel daarvan gaat verloren in de vorm van warmte.
True, maar je schrikt toch effe, als je zulke waarden ziet op je display, vandaar dat ik 't effe vroeg om zeker te zijn...

Cellen zijn nu door hun cycle heen, maar veel verbetering heeft het niet gebracht : zit nog steeds met Sanyo 2700's die rond de 2300 zitten, nu is dat wel +/- 10%, dus dat zou wel kunnen kloppen...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• Xander
dodge_911 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:44:
[...]

True, maar je schrikt toch effe, als je zulke waarden ziet op je display, vandaar dat ik 't effe vroeg om zeker te zijn...
Ik heb begrepen dat hedendaagse batterijen laden op 0.1C vrijwel onbeperkt kunnen volhouden, die 16 uur is in ieder geval niets om je druk over te maken.

• grun93
Humma Kavula schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:26:
Maar persoonlijk vindt ik dat de batterijen wel erg snel leeg zijn, na 5-10 min video zijn ze gegarandeerd leeg, tevens ook na een stuk of 10-15 foto's.. 8)7

Nu wil ik andere batterijen halen maar waar kan ik het beste op letten? Hoeveelheid NimH of laadtijd of... O-)
Budget maakt ook niet uit als ik maar zeker weet dat ze echt goed zijn, verkopers vertrouw ik niet altijd.. :7
In mijn SX10 camera gebruik ik Eneloop batterijen en ben daar zeer tevreden over.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Henk007 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:10:
[...]
wtf is nou weer top-off laden ?
Ik ben al meerdere jaren een fanatieke rechargeable gebruiker en heb ongeveer 6 laders (geen c9000) maar daarvan heb ik nog nooit gehoord.
top-off lading wordt meestal alleen gedaan door laders die temperatuurmeting doen.
Er zijn 2 manieren bij snel laden om het laden te stoppen.
1: -dV/dt, ofwel dalende spanning. Als de accu vol is, en je blijft doorladen gaat de spanning terug dalen. Als deze daling een bepaalde waarde bereikt stopt de lader.
2: dT/dt, ofwel stijgende temperatuur. Zodra de accu x graden per minuut stijgt, is de accu bijna vol en gaat er steeds meer lading verloren in warmte. De lader stopt met snel laden, maar gaat nog een half uur tot een uur door met top-off laden. Dit is geloof ik 10% van de gebruikte stroom bij het snel laden.
temperatuurstijging gebeurd vaak eerder dan het dalen van de spanning. met top-off geef je de accu nog net dat laatste beetje lading.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

grun93 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 14:20:
[...]

In mijn SX10 camera gebruik ik Eneloop batterijen en ben daar zeer tevreden over.
Heb je hier misschien iets meer info over? Welk type enzo.. :Y)

Wear Sunscreen!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 15:28
Eneloop heeft geen echte types, het is AA of AAA, wat er past is het type dus.

Je camera is waarschijnlijk erg gevoelig voor het afgegeven voltage. Heb een vergelijkbaar probleem gehad met Imedion batterijen in een Canon camera. Met Recyko en Eneloop ging het daar wel goed. Er staat ergens in dit draadje een link met een test van het voltage dat verschillende NiMH batterijen afgeven na verloop van tijd. Zou degenen eruit nemen die het hoogste voltage blijven afgeven in de hoop dat het dan wel blijft werken.
Je batterijen zijn vast niet echt leeg, alleen vind je camera dat het voltage dat ze afgeven te laag is geworden. Als je een fancy oplader hebt kun je dat misschien nog wel nameten, als ze weer erg snel "vol" zijn is dat ook een teken aan de wand.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

troftnom schreef op donderdag 17 september 2009 @ 14:46:
Eneloop heeft geen echte types, het is AA of AAA, wat er past is het type dus.

Je camera is waarschijnlijk erg gevoelig voor het afgegeven voltage. Heb een vergelijkbaar probleem gehad met Imedion batterijen in een Canon camera. Met Recyko en Eneloop ging het daar wel goed. Er staat ergens in dit draadje een link met een test van het voltage dat verschillende NiMH batterijen afgeven na verloop van tijd. Zou degenen eruit nemen die het hoogste voltage blijven afgeven in de hoop dat het dan wel blijft werken.
Je batterijen zijn vast niet echt leeg, alleen vind je camera dat het voltage dat ze afgeven te laag is geworden. Als je een fancy oplader hebt kun je dat misschien nog wel nameten, als ze weer erg snel "vol" zijn is dat ook een teken aan de wand.
Dat is nu juist het frapante, die recyko's behoren het aardig te doen met 2100 NiMH.. :?
Ik heb net even varta 2700 NiMH's gekocht en ga die wel even proberen...

Maar ik moet dus voltage afgifte letten? Dat heeft dus ook met het aantal NiMH's te maken? _/-\o_
Xander schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:17:
[...]

Ja. Met 1 NiMH heb je 1,2V, met 4 NiMH's heb je al 4,8V.

(NiMH, oftewel Nikkel-Metaalhybride, is een type batterij. 8)7 Het aantal wordt beperkt door hoeveel er in je camera passen. ;) Volgens mij haal je het een en ander door elkaar heen. :X)
Ah, idd, 8)7 Logisch ook natuurlijk, alleen ik heb/had nog niet zoveel verstand ervan dacht dat sommige dingen aan elkaar gerelateerd waren maar 1,5 x 2 is nog steeds 3 :X |:(
:*) _/-\o_ (alleen doet deze het niet op mijn werk, ik kijk vanavond gelijk thuis even, DANK!!) :( Link doet het niet, dan maar ff googelen... -O- Yes! Hij doet het wel en de varta's komen er niet slecht uit.. gelukkig.. Morgen gelijk testen! *O* *O* d:)b
A_K schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:09:
[...]

Sommige batterijen hebben een hogere interne weerstand en daardoor een lagere spanning bij een grote belasting zoals flisters.
Het is een trade-off tussen mah en volt: Imedion en Recyko hebben relatief veel mah, Eneloop heeft gekozen voor wat hogere spanning maar daardoor dus iets minder mah. Eneloops zijn daardoor beter in flisters. Lage interne weerstand is kwestie van dikkere anode's maken meen ik, maar dikke anodes nemen meer ruimte in, dus moet de rest krimpen: minder mah.
Xander schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:17:
[...]

Mocht je mAh bedoelen (de eenheid waarin capaciteit van batterijen wordt uitgedrukt, "2700mAh" bijvoorbeeld): Nee, het voltage heeft niets met de capaciteit te maken. Wat dat betreft kunnen die Varta's die je het hebt gehaald beter óf slechter doen dan je Recyko's. Daar is niets zinnigs over te zeggen als je puur op specificaties afgaat.
Pff, dat maakt het lastig zeg.... :P
Dus eigenlijk zou ik dus wel een wezenlijk verschil moeten merken dus de nu aangeschafte varta 2700's en de recyko 2100's.. ?? Trial and error, misschien dat vriend google wat kan vinden op fora over goede batterij combo's met deze camera.. 8)

[ Voor 54% gewijzigd door Humma Kavula op 17-09-2009 19:51 ]

Wear Sunscreen!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Voltage plaatje staat op batterylab.net

De Maha C9000 doet ook aan topoff laden, na het laden (wat stopt na delta-V, niet op basis van temperatuur) gaat ie nog een uurtje door op 100 ma, daarna gaat ie pas druppelladen op 10 ma. En die 100 mah extra is goed te merken als je laad op 1000 ma.

Edit: typo in de url.

[ Voor 3% gewijzigd door A_K op 18-09-2009 00:52 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Humma Kavula schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:00:
[...]

Maar ik moet dus voltage afgifte letten? Dat heeft dus ook met het aantal NiMH's te maken? _/-\o_
Sommige batterijen hebben een hogere interne weerstand en daardoor een lagere spanning bij een grote belasting zoals flisters.
Het is een trade-off tussen mah en volt: Imedion en Recyko hebben relatief veel mah, Eneloop heeft gekozen voor wat hogere spanning maar daardoor dus iets minder mah. Eneloops zijn daardoor beter in flisters. Lage interne weerstand is kwestie van dikkere anode's maken meen ik, maar dikke anodes nemen meer ruimte in, dus moet de rest krimpen: minder mah.

• Xander
Humma Kavula schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:00:
[...]
Ja. Met 1 NiMH heb je 1,2V, met 4 NiMH's heb je al 4,8V.

(NiMH, oftewel Nikkel-Metaalhybride, is een type batterij. 8)7 Het aantal wordt beperkt door hoeveel er in je camera passen. ;) Volgens mij haal je het een en ander door elkaar heen. :X)

Mocht je mAh bedoelen (de eenheid waarin capaciteit van batterijen wordt uitgedrukt, "2700mAh" bijvoorbeeld): Nee, het voltage heeft niets met de capaciteit te maken. Wat dat betreft kunnen die Varta's die je het hebt gehaald beter óf slechter doen dan je Recyko's. Daar is niets zinnigs over te zeggen als je puur op specificaties afgaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 17-09-2009 18:21 ]

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Voor mensen die nog goedkoop aan LSD-nihm's willen komen.

Op dit moment is er een actie bij de kijkshop dat je het 2de pakje Varta's gratis krijgt.
8 Varta Ready2use 2100ma betterijen voor 15eu!

Mooi meegenomen zo :)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• Atomsk
De hoogte van het voltage wordt bepaald door de elektronegativiteit van de gebruikte metaalionen-combinaties. Dat zijn de natuurkundige eigenschappen op atomair niveau en daar is niks aan te veranderen. Kun je ook zo in Binas opzoeken.

Het verloop van de spanningscurve zal chemisch wel wat ingewikkelder liggen en daar is dan wel wat aan te sleutelen denk ik.

Geen geluk trouwens met de Ikea led-kastverlichting en Aldi AAA's: heeft 1x gebrand en daarna zakte de spanning teveel in blijkbaar.. :(

_██_
(ಠ_ృ)

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Atomsk schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:23:
De hoogte van het voltage wordt bepaald door de elektronegativiteit van de gebruikte metaalionen-combinaties. Dat zijn de natuurkundige eigenschappen op atomair niveau en daar is niks aan te veranderen. Kun je ook zo in Binas opzoeken.

Het verloop van de spanningscurve zal chemisch wel wat ingewikkelder liggen en daar is dan wel wat aan te sleutelen denk ik.
Dan heb je het over de onbelaste spanning. Daar is idd weinige aan te veranderen. Maar als je stroom laat lopen gaat het inzakken, en dat verschilt per batterij. Batterijen die ze in de RC sport gebruiken (de elektrisch radiografisch bestuurbare auto's of vliegtuigen) kunnen soms tot 25C of 40C belast worden, dat halen normale AA's niet, dat is minimaal 50A voor een AA.

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

A_K schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:23:
[...]
Per 2 kan prima: als het een langzaam lader is gaat het sowieso goed, en als het een snelle lader is gaat het prima als ze parallel staan.
[...]
Er zijn toch wel deglijk bezwaren tegen een lader die minimaal per 2 of per 4 moet laden?
Praktisch:
Als je één lege batterij hebt, dan kan je die niet opladen, want je moet eerst wachten op een tweede lege batterij.
Principieel:
Stel dat je twee batterijen hebt, waarvan de ene geheel ontladen is, maar de tweede nog voor de helft geladen. Dan kunnen er toch (afhankelijk van de lader) twee dingen gebeuren?:
1) De lader stopt met laden/schakelt over naar druppelladen als de eerste van de twee batterijen vol is. Gevolg is dat 1 batterij vol is en de ander nog niet.
2) De lader stopt met laden/schakelt over naar druppelladen als beide batterijen vol zijn. Gevolg is dat de batterij die het eerst vol is gedurende enige tijd wordt overladen.
Van beide opties word ik niet blij... daarom wordt bij een lader die per 2 of per 4 laadt, altijd aangeraden om alleen batterijen van eenzelfde set te laden en niet batterijen te mixen. Helaas heb je dat niet altijd in de hand (een vergissing is zo gemaakt en een set hoeft niet altijd te bestaan uit 2 of 4 batterijen) en zelfs al heb je batterijen van eenzelfde set, dan kan het na verloop van tijd gebeuren dat de capaciteit per batterij begint af te wijken...

Voor mij is de mogelijheid om te kunnen laden per laadschacht dus heel belangrijk... maar ja, zowel de Voltcraft (dat weet ik zeker) als de Maha (die heb ik niet, maar ik neem aan dat die het ook kan) kunnen dat.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Henning schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:55:
Voor mensen die nog goedkoop aan LSD-nihm's willen komen.

Op dit moment is er een actie bij de kijkshop dat je het 2de pakje Varta's gratis krijgt.
8 Varta Ready2use 2100ma betterijen voor 15eu!

Mooi meegenomen zo :)
Zo was ik dus ook al aan mijn varta's gekomen, alhoewel het officieel niet geld voor nihm's had ze zich versproken en had ik 2 pakjes 2700 voor de prijs van 1.. >:) O-) :X

Wear Sunscreen!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Ah.... ze schrok nm al lichtelijk toen de kassa het niet gelijk aangaf O-)

Na.. mooi :)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Heeft iemand ervaring met oplaadbare CR123A batterijen en de bijbehorende laders?
Afbeeldingslocatie: http://ep.yimg.com/ca/I/greenbatteries-store_2072_1659285

Bij dealextreme staan er ook een paar.

Ik heb nog wat analoge toestellen die deze dingen vreten (met name als je de flits gebruikt is vreten 't juiste woord) dus oplaadbaar zou wel aantrekkelijk zijn :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wellicht heb je iets aan dit forumtopic? :)

Persoonlijk heb ik er geen ervaringen mee...

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 18-09-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Kijk wel uit, dit is 3,6V, li-ion. Opgeladen 4,2V. Blaast waarschijnlijk je toestel op omdat CR123 lithium is, en max 3,3-3,5V (weet ff niet precies).
Als je CR123 wilt vervangen moet je op zoek naar 3,0V batterijen. Daar zit een stukje elektronica in om de spaning naar beneden te brengen. Zijn wel minder efficient dan de 3,6/3,7V li-ion.

Deze 3,6/3,7 worden zover ik weet enkel in zaklampen gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door A_K op 18-09-2009 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ah oke!
edit: nooit geweten dat er forums zijn voor zaklampen :D

[ Voor 80% gewijzigd door abrakadaver op 18-09-2009 14:01 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317412

Humma Kavula schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:26:
Even een vraagje tussendoor,

Ik heb sinds kort deze camera en de volgende batterijen daarbij gekocht GP Recyko 2100NimH

Die ES15 staat erom bekend dat die een batterij slurper is, maar zo snel leeg vind ik wel heel erg vreemd. Is je lader wel ok ? En het kan ook dat er 1 van die batterijen niet ok is.
Misschien kan je die batterijen eens in een lader steken welke je kan vertellen hoeveel mAh er daadwerkelijk in die batterijen zit.

The_Sukkel schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:41:
[...]

Ik dacht dat je al de Maha of de Voltcraft had gekocht... na al die vragen en opmerkingen...
Maar goed: als het je niet gaat om de refresh en test mogelijkheid en alleen maar om het zo snel mogelijk laden dan heb je niets te zoeken bij die twee laders.

Als ik jouw (heel beperkte) specs lees, dan vermoed ik dat al jouw drie laders aan geen van mijn drie eisen voldoet, dus alleen daarom al zou ik ze niet willen hebben... of minimaal willen aanvullen met een Maha of Volcraft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat daarbij uit naar de Voltcraft: 20 euro goedkoper en geen problemen met beschadiging van batterijwikkels. Daarnaast kan die (net als de Maha) ook alle refresh/test/discharge etc. aan. De maximale laadstroom is echter lager dan de Maha (Eneloop laden: 3 uur versus 1 uur) en ik heb minder keuze in laadstroomstapgrootte. De afweging tussen Voltcraft en Maha is echter een persoonlijke keuze... beide zijn m.i. in ieder geval beter dan wat je nu hebt...
ja, ik heb sinds enkele dagen de C9000 in gebruik. Van onze goede vriend AK ;-). Ik vind hem (de lader) zelfs zo leuk dat ik bijna express accu's leeg maak zodat ik hem weer kan gebruiken :9 En zoals ik ik zei, ik ben deze lader (en batterijen) ook gaan verkopen in mijn winkel in Rotterdam.
Batterijen er in en uithalen is geen enkel probleem, zonder beschadigingen, zolang ik er maar niet bij nadenk. Dan gaat het goed, gewoon op mijn gevoel.
Maar daar gaat het nu niet om... ging om die andere 3, of 4 eigenlijk, heb ook nog een Thrust gevonden!
Als je een Rolls Royce koop, wil toch niet zeggen dat je meteen je Daf, je eend en je ouwe VW weg gaat gooien?
Ik kan ze verkopen, weggeven, of gebruiken op andere locaties, ik vind het voldoende om op EEN locatie de Maha te hebben, die heel af en toe kan analyseren en de batterijen in topconditie te houden en op andere locaties gewoon even snel op te laden.
Behalve als het ECHT rommel is, dan gooi ik ze natuurlijk weg.
En daar is deze topic voor, om ervaringen te delen met batterijen en/of laders!

Nu ken ik 1 iemand die ervaring heeft met al deze laders. Namelijk mijzelf. Toch vind ik het moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen. Ik neem deze spullen gewoon in gebruik, ik test ze nooit... Dus is het al helemaal moeilijk om ze onderling te vergelijken. Zeker omdat ik altijd alle batterijen door elkaar gooi en ze vaak ook in andere opladers oplaad.
Natuurlijk heb ik wel het GEVOEL dat bijvoorbeeld de Thrust rommel is. Maar ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen. Het is gewoon die naam he :+ Ik had daar een tijdje terug een aantal van gekocht, de meeste weer doorverkocht. Eigenlijk alleen voor de accu's die er bijzaten. Zal eigenlijk ook wel rommel geweest zijn, maar ik kan er geen 1tje meer van terugvinden. Waarschijnlijk allemaal weggegooid.
Maar omdat er hier echt van die batterijnerds aanwezig zijn, had ik gehoopt op echte officiële testresultaten ofzo! :D
Maar verder ben ik grotendeels wel met je eens. Ik heb zelf ook die eisen. (beetje hetzelfde, zeg maar, zie mijn vroegere posts). Ik vind laden per 2 gewoonweg waardeloos, want dan zit ik dan net met 1 batterij.. frusterend! Of.. wat ik dus een paar dagen geleden deed.. had ik 2 batterijen van 600 ma, en 2 van 2700 ma, denk, kan ik alle 4 wel opladen in mijn 2x2 hape.. zie ik achteraf dat ik ze verkeerd erin gedaan heb. De 2700 samen met de AAA van 600 dus. Ik weet niet helemaal 100% zeker of dit wel zo gezond is voor de batterijen.. |:( Denken is blijkbaar niet mijn sterkste kant, dus geef mij maar een oplader die het denkwerk van mij overneem ;)
Feit blijft, die 4 opladers zullen heus nog wel wat waarde hebben, niet iedereen vind het erg om een nachtje te wachten (is zelfs beter voor de batterijen) of vind het een probleem om per 2 te laden.
En tsja.. el cheapo laders.. het gaat toch ten eerste om de laadstroom... stroom is stroom, zeggen ze toch ;) En in noodgevallen vind je alles best. Om een voorbeeld te geven, ergens in een hutje in Oekraine met een paar batterijen en een paar draadjes die ik van een apparaat afgeknipt heb een accu van een mobiele telefoon een heel klein beetje proberen op te laden om nog 1 sms te kunnen versturen... (omdat ik er geen lader voor had). Dus iets weggooien zal ik niet zo snel doen 8)

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 19:01
Wat heb je gedaan, gewoon enkel opgeladen? Dan kun je nooit een capaciteitsbepaling van een batterij doen. Waarschijnlijk waren je batterijen gewoon niet leeg en konden ze niet meer dan dit bijgeladen worden.

Enkel met een programma dat de batterijen ook een keer volledig onlaadt (equivalent van de Break-In of Refresh & Analyse op een C9000 dus) kun je iets zinnigs over de totaalcapaciteit zeggen.
Ik heb een discharge/refresh uitgevoerd, maar de waarden blijven erg laag. Liggen tussen de 400 en 750mAh (van mijn 'nieuwe' Lenmar 2700 mAh batterijen). Maar toch bedankt voor de tip...

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Terugbrengen of weggooien die Lenmar's dus, en Sanyo 2700 mah of Eneloops kopen :)

Over het laden van 2 batterijen tegelijk waarvan eentje bijna vol en de andere leeg: Als ze parallel staan wordt de lege batterij veel harder geladen dan de bijna volle.. Dus niks aan de hand.
Als ze in serie staan wordt de volle overladen, maar als dat op een laag aantal ma is is dat geen probleem. Overladen KLINKT eng maar is geen probleem op laag aantal ma.

Ik ga van de week eens nameten hoe die laders die er 2 of 4 per keer laden nou precies werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Tijdje terug Eneloop batterijen gekocht met de bijbehorende langzame oplader MQN04 welke ik wel fijn vind omdat de batterijen niet heet worden. Hiervoor had ik 2700 mAh GP's maar die waren altijd half leeg als ik m'n cameratje weer eens nodig had. Vreemd gevoel om na een paar maanden nog volle batterijen te hebben :). De Eneloops zijn ook beter in de camera dan de GP's, de camera start sneller op en focussen bij weinig licht gaat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben zowiezo verplicht om goed geladen high capacity batterijen te gebruiken!
Ik heb zo'n oude digitale camera van HP, m407, die met normale batterijen niet eens aangaan! En als de high capacity batterijen niet supergoed zijn, kan je er ook maar een paar foto's mee maken!
Eigenlijk is dit nog mijn beste test, en op die manier wist ik al dat Thrust of de 3200 mah batterijen al rommel waren. Dus ben wel blij met de verbeterde technieken ;)

Ok... had misschien ook wel een mindere stroomvreter kunnen aanschaffen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 52621 schreef op zondag 20 september 2009 @ 00:20:
Ik ben zowiezo verplicht om goed geladen high capacity batterijen te gebruiken!
Ik heb zo'n oude digitale camera van HP, m407, die met normale batterijen niet eens aangaan! En als de high capacity batterijen niet supergoed zijn, kan je er ook maar een paar foto's mee maken!
Eigenlijk is dit nog mijn beste test, en op die manier wist ik al dat Thrust of de 3200 mah batterijen al rommel waren. Dus ben wel blij met de verbeterde technieken ;)

Ok... had misschien ook wel een mindere stroomvreter kunnen aanschaffen... O-)
Dit vind ik een heel vaag verhaal...

Volgens mij gaat je camera niet zozeer aan vanwege de "high capacity" maar omdat die batterijen toevallig een hoger voltage hebben dan de andere "normale" (wat zijn die dan?!) die je hebt gebruikt. Veel oplaadbare batterijen hebben een voltage van gemiddeld 1.2 Volt (heel snel dalend vanaf 1.4-1.5) en misschien kan jouw camera alleen aan als het voltage hoog genoeg is. Heeft ecter niets met "high capacity" te maken...
:?

Heb je nu al sowieso de Eneloops geprobeerd in je camera of roep je maar wat?

[ Voor 3% gewijzigd door The_Sukkel op 21-09-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eneloops werken prima!

En ik ben echt niet de enigste hoor, met dit vage verhaal. Ken tenminste nog 2 anderen die met Alkaline of met cheapo oplaadbare batterijen hooguit een paar foto's kunnen maken.
Geloof me, er zijn echt wel stroomslurpers op de markt gebracht!

Iets anders..
heb in mijn c9000 een paar AAA opgeladen... ik denk ECHT bagger dus!
Resultaat: 40 en 68 mA! merk: top-craft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Zelf maak ik gebruik van de GP PowerBank, ik ben daar zeer tevreden over. Ik heb zowel 8 AA batterijen als 4 AAA batterijen. Ik ben er goed over te spreken omdat de lader zelf snel laad (binnen 2 uur zijn er weer 4 volle batterijen om te gebruiken) en de batterijen lang mee gaan, ook als je ze wat langer niet gebruikt. Omdat ik altijd van huis ga met 2 setjes (lijkt me dat iedereen dat doet) kom ik nooit voor verrassingen te staan en kan ik de hele dag door flitsen als dat nodig mocht zijn. De aanschafprijs was wel redelijk maar ik vind het het dubbel en dwars waard.

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 52621 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 16:43:
Eneloops werken prima!

En ik ben echt niet de enigste hoor, met dit vage verhaal. Ken tenminste nog 2 anderen die met Alkaline of met cheapo oplaadbare batterijen hooguit een paar foto's kunnen maken.
Geloof me, er zijn echt wel stroomslurpers op de markt gebracht!

Iets anders..
heb in mijn c9000 een paar AAA opgeladen... ik denk ECHT bagger dus!
Resultaat: 40 en 68 mA! merk: top-craft.
Nou...als de Eneloops prima werken, dan ligt het dus niet aan de "high capacity", maar aan de voldoende constante minimale spanning etc. Lees mijn vorige post nog maar eens na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zouden de eneloops meer als 1.2 volt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 52621 schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:26:
Dan zouden de eneloops meer als 1.2 volt zijn?
Eneloops staan bekend om hun (voor een oplaadbare batterij) redelijk stabiele spanningscurve.
Zie verder de curve die A_K een keertje heeft gepost van een Duracell versus Eneloop...
(kan het zo snel niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik bedoelde eigenlijk deze...
A_K in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Maar toch bedankt voor die andere link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:26
Er is nu bij 1dayfly een batterijlader in de aanbieding die ook niet-oplaadbare batterijen kan herladen... Das apart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
maarud schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:27:
Er is nu bij 1dayfly een batterijlader in de aanbieding die ook niet-oplaadbare batterijen kan herladen... Das apart
Ik kan me niet voorstellen dat niet oplaadbare alkaline batterijen met een speciale lader op te laden zijn. terwijl het met andere laders niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als je gaat zoeken vind je wel wat over het opladen van alkaline, maar behalve een gimmick stelt het volgens mij niet veel voor. Zeker het risico van lekkende batterijen wat je tegenkomt zou voor mij al een no-go betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 10:00
En div. mensen daar maar beweren dat er zulke goede tests over op internet zijn te vinden.... :')

Als je om het milieu geeft koop je alleen nog maar Alkalines voor in klokken en investeer je verders gewoon in een goede oplader met low selfdischarge NIMH's.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Toch nog alkalines kopen voor in klokken?

Ik was eigenlijk van plan om ook in de klokken hier eens eneloops te gaan proberen (als de alkalinebatterijen die er nu inzitten op zijn natuurlijk, ik ga ze niet nu al vervangen ;)). De zelfontlading mag geen probleem meer zijn en de eneloops staan bekend om hun (relatief) hoge spanning. Ik verwacht daar eigenlijk weinig problemen mee, jij wel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 10:54
Xander schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:28:

Ik was eigenlijk van plan om ook in de klokken hier eens eneloops te gaan proberen (als de alkalinebatterijen die er nu inzitten op zijn natuurlijk, ik ga ze niet nu al vervangen ;)). De zelfontlading mag geen probleem meer zijn en de eneloops staan bekend om hun (relatief) hoge spanning. Ik verwacht daar eigenlijk weinig problemen mee, jij wel? :P
Tja.. een pakje van 10 AA's kost 2 euro bij de Ikea, en daar doet één van mijn klokken het in totaal 20 jaar mee... een eneloop kost meer dan 2 euro en gaat nevernooitniet 20 jaar jaar mee (lees : heeft geen levensduur van 20 jaar, ik bedoel natuurlijk niet de lading). Bovendien moet je ook vaker de batterij vervangen. Alkaline's voor in klokken hebben zeker zin!

[ Voor 4% gewijzigd door WVL_KsZeN op 20-10-2009 21:48 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:47:
[...]
Tja.. een pakje van 10 AA's kost 2 euro bij de Ikea, en daar doet één van mijn klokken het in totaal 20 jaar mee...
Na een jaar of twee/drie kan je de rest van het pakje wel weggooien, omdat ze over datum zijn. Kleinere verpakkingen zijn in het algemeen relatief duurder.
een eneloop kost meer dan 2 euro en gaat nevernooitniet 20 jaar jaar mee (lees : heeft geen levensduur van 20 jaar, ik bedoel natuurlijk niet de lading).
Hoe dat zo? AFAIK is de levensduur afhankelijk van het aantal laad/ontlaad cycli, wat tenminste op enige honderden keer ligt. Wat is dan volgens jou de levensduur van NiMH en heb je daar een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, die klok is bij mij puur omdat het een glazen ding is en ik iedere batterij vervang operatie gewoon een spannende aangelegenheid vind :') :+. En tsja, eens in de zo veel tijd koop je toch nog wel eens een gadget waar je weer alkaline's bij krijgt.

Voor de rest komen er wel in ieder apparaat waarvan de alkalines leeg raken NIMH's voor de plaats. In de draadloze buitensensor van onze thermometer zitten nu 2 van de Action duracells, evenals in het achterlichtje van mijn fiets en die van m'n vriendin. In de Logitech Harmony zitten nu 4 aaa eneloops en in de doucheradio 3 AA eneloops.

Overigens heb ik wel een beetje het idee dat die doucheradio het op alkalines beter deed bij zwakkere zenders. Onze badkamer bevindt zich in het midden van het huis en, zeker met de analoge draaiknop van dat ding, is 3fm erg moeilijk ge-tuned te houden en het lijkt haast wel alsof dat met NIMH's slechter gaat..... en een fatsoenlijke redelijk geprijste digitale doucheradio heb ik nog niet gevonden :D

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Bij apparatuur met heel weinig vermogen is het gewoon economisch niet de moeite op oplaadbare batterijen te gebruiken. De kosten van de lader buiten beschouwing gelaten, moet je een NiMH toch ook wel een aantal keren heropladen voordat de meerkosten eruit zijn.

Bij AB's met display, fietsachterlichten etc, is het nog wel de moeite (doe ik ook), maar klokken doen vaak meer dan een jaar op een alkalinebatterij.

Maar wanneer je het leuk vind om 4x per jaar op te laden en dingen opnieuw in te stellen etc, ipv 1x per jaar alkaline vervangen, hou ik je niet tegen.. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Atomsk op 20-10-2009 22:58 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, de glazen analoge klok die hier aan de muur hangt doet zeker een jaar of 2 op een alkaline :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Xander schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:28:

Mijn klok doet het simpelweg niet op oplaadbare accu's, dus ik heb weinig keus. Ik denk dat dat met de spanning te maken heeft, de klok wil per se minimaal 5 Volt zien (het is zo'n radio-gestuurde klok). Maar ook voor de kosten zou ik eerder voor alkalines kiezen, die dingen kosten weinig en ze gaan minimaal een jaar mee.
maarud schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:27:
Er is nu bij 1dayfly een batterijlader in de aanbieding die ook niet-oplaadbare batterijen kan herladen... Das apart :P
Er staat me bij dat daar iets mee was.... ik meen begrepen te hebben dat het eigenlijk niet kan, hooguit 20x (in de praktijk waarschijnlijk minder), en je moet al beginnen met laden terwijl de alkaline nog minstens 50% lading heeft anders haal je de oorspronkelijke capaciteit niet meer. Bovendien zijn alkalines niet bedoeld om opgeladen te worden dus de kans op lekken neemt toe. Al met al zou ik het niet doen, en zeker niet in dure apparatuur.

[ Voor 30% gewijzigd door grun93 op 20-10-2009 23:30 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
grun93 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:25:
[...]
Er staat me bij dat daar iets mee was.... ik meen begrepen te hebben dat het eigenlijk niet kan, hooguit 20x (in de praktijk waarschijnlijk minder), en je moet al beginnen met laden terwijl de alkaline nog minstens 50% lading heeft anders haal je de oorspronkelijke capaciteit niet meer. Bovendien zijn alkalines niet bedoeld om opgeladen te worden dus de kans op lekken neemt toe. Al met al zou ik het niet doen, en zeker niet in dure apparatuur.
Ik heb ooit een dergelijke lader gehad. In het begin ging het best aardig en kon ik alkaline batterijen een keer of 10 redelijk goed opladen (tot zo'n 80% levensduur). Het resultaat was echter erg wisselend per batterij (had toegang tot een grote batterijenbak, dus voldoende voorraad). Na verloop van tijd kwam ook de ellende van lekkage en uiteindelijk heb ik de lader maar weggesmeten. Misschien dat de laders nu beter zijn of de alkaline batterijen structureel anders (wat me niet het geval lijkt), maar anders verwacht ik er niet veel van en vertrouw ik liever op een nieuwe alkaline of een LSD batterij.

Ik ben een groot liefhebber van de eneloop in combinatie met een goede lader. De draadloze muizen doen het met nieuwe Duracell alkaline batterijen bij veelvuldig gebruik maar 2 tot 3 weken en de eneloop haalt 3 maanden. Ook een nummermelder gaf met alkaline al na 2 maanden de geest en haalt met een setje eneloop een half jaar. De (klem-)spanning van de eneloop daalt vrij snel naar zo'n 1.25 tot 1.3 V, maar blijft dan erg lang op die waarde zitten. Het hang sterk af van de behoefte van het apparaat, maar LSD batterijen zijn vaak een prima vervanging voor alkaline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ach ja, helaas laten sommige mensen en blijkbaar sites als 1dayfly zelf zich erg gemakkelijk neppen door stomme verkooppraat, en dan ook nog het argument "milieu" durven aan te halen. Terwijl de milieuvriendelijke LSD nimh's niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Atomsk schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:54:
Bij apparatuur met heel weinig vermogen is het gewoon economisch niet de moeite op oplaadbare batterijen te gebruiken. De kosten van de lader buiten beschouwing gelaten, moet je een NiMH toch ook wel een aantal keren heropladen voordat de meerkosten eruit zijn.

Bij AB's met display, fietsachterlichten etc, is het nog wel de moeite (doe ik ook), maar klokken doen vaak meer dan een jaar op een alkalinebatterij.

Maar wanneer je het leuk vind om 4x per jaar op te laden en dingen opnieuw in te stellen etc, ipv 1x per jaar alkaline vervangen, hou ik je niet tegen.. ;)
Wel eens gehoord van low self discharge batterijen, zoals Eneloop, waar zo ongeveer 90% van dit topic over gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, zelfs een Eneloop gaat denk ik niet jaaaaaren mee. Ook al is het gering, er is nog steeds zelfontlading... meer dan bij een Alkaline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 10:54
Toff schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:10:
[...]

Na een jaar of twee/drie kan je de rest van het pakje wel weggooien, omdat ze over datum zijn. Kleinere verpakkingen zijn in het algemeen relatief duurder.
Ik heb meer dan 1 klok, dus dat pakje is binnen 2 jaar wel op hoor ;)
[...]

Hoe dat zo? AFAIK is de levensduur afhankelijk van het aantal laad/ontlaad cycli, wat tenminste op enige honderden keer ligt. Wat is dan volgens jou de levensduur van NiMH en heb je daar een bron voor?
Geen idee wat de levensduur is van NiMH's, maar mijn batterijen van een paar jaar oud met weinig laadcycli zijn echt een stuk slechter dan toen ze nieuw waren.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
The_Sukkel schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 09:20:
[...]

Wel eens gehoord van low self discharge batterijen, zoals Eneloop, waar zo ongeveer 90% van dit topic over gaat?
Nee, zeg: nog nooit van gehoord... Bedankt voor de tip. :/

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Atomsk schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:54:

Ik hoopte er eigenlijk een beetje op dat ze ook een jaar zonder opladen konden, als je alleen de zelfontlading bekijkt zouden ze na een jaar nog iets van 80% van de capaciteit moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Het ging mij om de "4x per jaar opladen"-opmerking.
Excuses als ik je daardoor heb beledigd, maar ik houd niet van desinformatie...

[ Voor 11% gewijzigd door The_Sukkel op 21-10-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Flitzer schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 00:03:
[...]
(...)
De draadloze muizen doen het met nieuwe Duracell alkaline batterijen bij veelvuldig gebruik maar 2 tot 3 weken en de eneloop haalt 3 maanden. Ook een nummermelder gaf met alkaline al na 2 maanden de geest en haalt met een setje eneloop een half jaar. De (klem-)spanning van de eneloop daalt vrij snel naar zo'n 1.25 tot 1.3 V, maar blijft dan erg lang op die waarde zitten. Het hang sterk af van de behoefte van het apparaat, maar LSD batterijen zijn vaak een prima vervanging voor alkaline.
De discussie of Eneloops en Recyko's (etc.) goed functioneren in klokken etc. vind ik wel interessant.
Blijkbaar hangt het van nogal wat factoren af:

- Spanningsbehoefte apparaat (1.5V, 1,2V of zelfs maar 1V)
- Stroomverbruik apparaat (constante stroom, piekstroom)
- Zelfontlading batterij

Voor mijn gevoel zijn alkalinebatterijen al een stuk op als ze op bijv. 1.25 V zitten (waar een Eneloop dan nog 80% van z'n cpaciteit bevat). Daarnaast:

Wikipedia: Alkaline battery
The capacity of an alkaline battery is strongly dependent on the load. An AA-sized alkaline battery might have an effective capacity of 3000 mAh at low power, but at a load of 1000 mA, which is common for digital cameras, the capacity could be as little as 700 mAh.[3] The voltage of the battery declines steadily during use, so the total usable capacity depends on the cut-off voltage of the application. Unlike Leclanche cells the alkaline cell delivers about as much capacity on intermittent or continuous light loads. On a heavy load, capacity is reduced on continuous discharge compared with intermittent discharge, but the reduction is less than for Leclanche cells.
[3]http://www.greenbatteries.com/chart.html

Dus een bepaald apparaat vier keer zo lang op een Eneloop werkt komt dus blijkbaar door een hoog (piek)stroomverbruik en een lage cut-offspanning (de spanning waarbij het apparaat niets meer doet).

Op basis van de gegevens hierboven verwacht ik dat een (nieuwe) LSD in een klok minder dan 80% van de tijd meegaat als een alkalinebatterij. Het zou zelfs 50% of minder kunnen zijn als de batterij een spanning van 1,25V of meer nodig heeft. Aan de andere kant: een batterij vervangen is zo gebeurd.

Wat voor een klok die op een 9V-batterij loopt mooi zou zijn is een Lithium-batterij van 9V (worden gebruikt in rookmelders, kosten ca. een tientje. Zelfonlading nihil, capaciteit enkele malen groter.

[ Voor 10% gewijzigd door pinockio op 21-10-2009 22:31 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Laatst online: 09:50
Flitzer schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 00:03:
[...]
Ik ben een groot liefhebber van de eneloop in combinatie met een goede lader. De draadloze muizen doen het met nieuwe Duracell alkaline batterijen bij veelvuldig gebruik maar 2 tot 3 weken en de eneloop haalt 3 maanden. Ook een nummermelder gaf met alkaline al na 2 maanden de geest en haalt met een setje eneloop een half jaar. De (klem-)spanning van de eneloop daalt vrij snel naar zo'n 1.25 tot 1.3 V, maar blijft dan erg lang op die waarde zitten. Het hang sterk af van de behoefte van het apparaat, maar LSD batterijen zijn vaak een prima vervanging voor alkaline.
Ik merk helaas geen verschil in mijn draadloze muis (MS Wireless Laser Mouse 8000) tussen een Eneloop, een normale GP en een alkaline. In alle gevallen gaat mijn muis maar ongeveer een week mee. Ik doe deze dan ook nooit handmatig uit (zou wel automagisch in standby moeten gaan) en ik computer dan ook ongeveer 16 uur per dag, 7 dagen per week.
Ik had gehoopt dat die Eneloops het langer uit zou houden. In mijn externe flitser werken ze wel fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Waarom hoopte je dat de Eneloops het langer uit zouden houden? De kracht van de Eneloop ligt in de lage zelfontlading bij geen of onregelmatig gebruik. Jouw gebruik is hoog en in dat geval is alleen de totale capaciteit van belang voor de gebruiksduur (tenzij voltage nog van invloed is op de werking). En die kan voor je batterijen op eenzelfde niveau liggen, wat zijn de specificaties van je GP/Duracell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Ik dacht dat de batterijen snel als leeg gezien werden door mijn muis door de zelfontlading. Want ik kan me niet voorstellen dat mijn muis zoveel stroom vreet. Volgens de specs van MS moet het maanden mee gaan op één AAtje. Weliswaar gaan ze dan niet uit van 16 uur per dag, maar toch...
Met een Eneloop met weinig zelf ontlading had ik dus een langere gebruiksduur verwacht. Bovendien schrijft Flitzer dat bij hem de Eneloops wel veel langer mee gaan in zijn muis dan normale oplaadbare batterijen.

Ik gebruikte GP 2500, Sanyo 2100 (meegeleverd met muis), Energizer 2000 en een Eneloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
In een week loopt een gewone oplaadbare batterij ook niet zo snel leeg, misschien een procent of 10-15. LSD heeft pas nut als je veel verder over de tijd heen gaat met gebruik en inactief zijn daar tussendoor. Flitzer zijn gebruik (of het verbruik van zijn muis) is blijkbaar toch heel anders als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Ja dat is ook wel zo.
Eneloops zijn een must voor mijn Wii motes. Daar speel ik maar een enkele keer per maand op en met gewone oplaadbare waren ze dan iedere keer als ik weer een keer wilde spelen leeg. Met Eneloops gaat dat geweldig. Verder dacht ik om ook Eneloops in mijn fietskoplampen te gaan gebruiken (die gebruik ik ook maar incidenteel) en verder in mijn draadloze toetsenborden. Want met een Alkaline gaan die maanden mee en met een normale oplaadbare maar ook twee weken of zo.
Ik zit alleen nog met een enorme lading normale oplaadbare, waar zijn die eigenlijk nog wel geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Die normale oplaadbare zijn geschikt om op te laden, op de plank te leggen (niet ' leeg' op de plank leggen!) en vervolgens wachten op een dag dat je denkt batterijen zwaar te gaan gebruiken (bv. in een digitale camera waar je de hele dag mee gaat schieten of zelfs een flitser, als die er tenminste goed op werkt). Op die dag laad je ze nog een keer op en kan je profiteren van hun meestal grotere capaciteit :).

Pagina: 1 ... 21 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.