Jij verdedigt gewoon je eigen handeltjeA_K schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:42:
Die witte caps heb ik ook, en zijn kleiner, lichter en leveren minder mah dan Eneloops.
Lijkt mij dus heel duidelijk of het Eneloops zijn of niet...
Ik weet bijna zeker dat je het als grap bedoelt, maar om te voorkomen dat A_K zichzelf moet gaan verdedigen meld ik voor de goede orde (voor degenen die dit topic nog niet zo lang volgen) dat A_K iemand is die zich in dit topic heeft laten kennen als een betrouwbare en deskundige Tweaker en niet als iemand die zijn eigen handeltje hier verdedigt.
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Laatst op vakantie geweest, tientallen foto's (ook met flits) en vele filmpjes gemaakt met m'n Eneloops AA (in een Canon Powershot A530, met 2 x AA), aan het eind van de vakantie waren ze nog niet leeg. Had nog een setje en lader bij me maar dus niet nodig. Top!
Weet iemand trouwens of Eneloops zonder schade in een GP PowerBank Rapid lader kunnen: 2 x 900 mA of 4 x 450 mA, 1.4 V. Meestal laad ik ze in de meegeleverde Sanyo Eneloop lader (2 x AA/AAA) of in m'n Ansmann Powerline 5. (Ik zie nu dat deze ook 500 mA levert, 1.45V, of 1000 mA. Het lijkt erop dat AAA's met 500 mA en AA en groter met 1000 mA worden geladen.)
Ik heb ook veel speelgoed, afstandsbedieningen etc. waar AA en AAA batterijen in gaan, m.i. zijn Eneloops serieuze alternatieven voor alkalinebatterijen, ookal kosten die maar ca. 25 cent per stuk (Ikea). Bij een prijs van ca. 2,50 heb je na 10-15 keer opladen de kosten er nl. uit (ervan uitgaande dat het electriciteitsverbruik qua prijs te verwaarlozen is.)
Weet iemand trouwens of Eneloops zonder schade in een GP PowerBank Rapid lader kunnen: 2 x 900 mA of 4 x 450 mA, 1.4 V. Meestal laad ik ze in de meegeleverde Sanyo Eneloop lader (2 x AA/AAA) of in m'n Ansmann Powerline 5. (Ik zie nu dat deze ook 500 mA levert, 1.45V, of 1000 mA. Het lijkt erop dat AAA's met 500 mA en AA en groter met 1000 mA worden geladen.)
Ik heb ook veel speelgoed, afstandsbedieningen etc. waar AA en AAA batterijen in gaan, m.i. zijn Eneloops serieuze alternatieven voor alkalinebatterijen, ookal kosten die maar ca. 25 cent per stuk (Ikea). Bij een prijs van ca. 2,50 heb je na 10-15 keer opladen de kosten er nl. uit (ervan uitgaande dat het electriciteitsverbruik qua prijs te verwaarlozen is.)
offtopic:
F. Jacobse heeft gelijk, oplichting is bedrog (bijvoorbeeld zeggen dat een bepaald artikel een echte Eneloop is terwijl het een namaakartikel is) en dat kun je zeker niet zeggen van Mediamarkt, afzetterij is teveel laten betalen. (Of de prijzen van Mediamarkt daaronder vallen is niet bewezen; je kunt misschien vinden dat de prijzen van veel artikelen hoog zijn maar je hebt altijd de keuze elders te kopen. Volgens mij is de term afzetterij meer op zijn plaats wanneer je geen keus hebt, bijvoorbeeld als je garage een accu in je auto zet voor het dubbele van de normale prijs.) Het gebruik van onterechte (negatieve) karakteriseringen maakt het niet geloofwaardiger wat je zegt.
F. Jacobse heeft gelijk, oplichting is bedrog (bijvoorbeeld zeggen dat een bepaald artikel een echte Eneloop is terwijl het een namaakartikel is) en dat kun je zeker niet zeggen van Mediamarkt, afzetterij is teveel laten betalen. (Of de prijzen van Mediamarkt daaronder vallen is niet bewezen; je kunt misschien vinden dat de prijzen van veel artikelen hoog zijn maar je hebt altijd de keuze elders te kopen. Volgens mij is de term afzetterij meer op zijn plaats wanneer je geen keus hebt, bijvoorbeeld als je garage een accu in je auto zet voor het dubbele van de normale prijs.) Het gebruik van onterechte (negatieve) karakteriseringen maakt het niet geloofwaardiger wat je zegt.
[ Voor 13% gewijzigd door pinockio op 16-08-2009 11:29 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Eneloops kunnen in elke lader die NiMh kan laden. Misschien startpost eens updaten, want dat is de meest gestelde vraag hier
[url=http://sk.nkon.nl]
Oplaadbare batterijen zijn, zeker bij veelverbruikende apparatuur, snel terugverdiend.pinockio schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:23:
De vraag zou nog kunnen zijn, of je gaat voor relatief lichte Low Self Discharge zoals Eneloop, of voor gewone NiMh, die iets meer energie kunnen opslaan.
Zelf zou ik toch LSD's nemen, omdat ze ook buiten het speelgoed prima toepasbaar zijn en eenmaal opgeladen lekker op kracht blijven, zodat je ze net als niet-oplaadbare gewoon op voorraad kunnen leggen.
Een vraag kan nog zijn, hoe het zit met het gevaar bij kortsluiting. Van de "goog-old" NiCad herinner ik me, dat die werden afgeraden voor speelgoed, omdat ze ontzettend heet konden worden bij kortsluiting en een zodanige stroom konden leveren, dat brand kon ontstaan. Ik heb zelf ooit een dikke paperclip roodgloeiend gemaakt ermee, als test, maar ik heb ze gewoon gebruikt in kinderspeelgoed overigens.
Geldt de speelgoed-waarschuwing nog steeds voor NiMH?
Over hete paperclips gesproken.
Ik had eens de wikkel om de batterij kapot gekregen en ze daarna er gewoon afgetrokken. Ik stopte 3 AA's in een apparaat dat de batterijen tegen elkaar drukt.... begint het apparaat tot mijn verbazing ineens loeiheet te worden
Batterijen snel eruit getrokken, mijn poten half verbrand.
De wikkel is dus wel belangrijk, de batterijen waren kapot
Ik had eens de wikkel om de batterij kapot gekregen en ze daarna er gewoon afgetrokken. Ik stopte 3 AA's in een apparaat dat de batterijen tegen elkaar drukt.... begint het apparaat tot mijn verbazing ineens loeiheet te worden
Goed om te weten,BARACUS schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:01:
Over hete paperclips gesproken.
Ik had eens de wikkel om de batterij kapot gekregen en ze daarna er gewoon afgetrokken. Ik stopte 3 AA's in een apparaat dat de batterijen tegen elkaar drukt.... begint het apparaat tot mijn verbazing ineens loeiheet te wordenBatterijen snel eruit getrokken, mijn poten half verbrand.
De wikkels om mijn Eneloops zijn ook helemaal kapot nu, dus ik pleur ze maar weg. (maar 2 a 3 weken kunnen gebruiken
[ Voor 3% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 16-08-2009 16:26 ]
Ductape oid eromheen en voor minder-kritische dingen gebruiken of apparatuur waar ze alsnog prima in passen?F4T4L_3RR0R schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:25:
[...]
Goed om te weten,
De wikkels om mijn Eneloops zijn ook helemaal kapot nu, dus ik pleur ze maar weg. (maar 2 a 3 weken kunnen gebruiken)
Of stuk krimpkous (al dan niet met smeltlijm) een nieuw wikkel eromheen maken?
Of gewoon plakband er omheen, werkt ook prima. Ductape is beetje dik.
De zijkant van een batterij is negatief geladen. Als je ze in een apparaat stopt waar ze naast elkaar liggen in serie krijg je kortsluiting
NiMh kunnen minder vermogen leveren dan NiCd, dus zullen bij kortsluiting minder snel heet worden. Wel kunnen ze meer energie leveren, hoe heet ze kunnen worden ten opzichte van NiCd weet ik niet.
De zijkant van een batterij is negatief geladen. Als je ze in een apparaat stopt waar ze naast elkaar liggen in serie krijg je kortsluiting
NiMh kunnen minder vermogen leveren dan NiCd, dus zullen bij kortsluiting minder snel heet worden. Wel kunnen ze meer energie leveren, hoe heet ze kunnen worden ten opzichte van NiCd weet ik niet.
Ja, de capaciteit is tot wel 4x zo groot, maar in geval van kortsluiting is de piekstroom waarschijnlijk belangrijker? De cellen zelf zullen, anders dan Li-ion, niet zo snel ontploffen, lijkt mij.A_K schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:48:
misschien de fabrikant eens mailen/bellen?F4T4L_3RR0R schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:25:
[...]
Goed om te weten,
De wikkels om mijn Eneloops zijn ook helemaal kapot nu, dus ik pleur ze maar weg. (maar 2 a 3 weken kunnen gebruiken)
Eneloops (LSD's) hebben dan weer een kleinere inwendige weerstand dan NiMH-cellen, dus leveren meer stroom, meer warmte.A_K schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:48:
(...)
Het risico van brand etc. is misschien iets groter dan bij alkalinebatterijen, maar ik neem aan dat je toch nakijkt of speelgoed in orde is na het vervangen van batterijen. Helaas zitten er tegenwoordig altijd van die schroefjes op het batterijvak, waardoor het vervangen van batterijen een hele klus is. Aan de andere kant: mijn zoontje van 2 is al erg handig (klein tweakertje) dus een batterijvakje zonder schroef krijgt-ie zo open
Komt door een bepaalde oplader. Bij het uitnemen van de batterijen volgens de instructies in de handleiding trek je de wikkel kapot.
dan vergoed die fabrikant van de oplader, maar je eneloops.F4T4L_3RR0R schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:50:
[...]
Komt door een bepaalde oplader. Bij het uitnemen van de batterijen volgens de instructies in de handleiding trek je de wikkel kapot.
Dat meende ik al gelezen te hebben, maar ik vroeg me af of snelladen boven een bepaalde stroom misschien nog ongunstig zou zijn. Bovendien is de capaciteit wat lager dan van een hedendaagse NiMH.A_K schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:53:
Eneloops kunnen in elke lader die NiMh kan laden. Misschien startpost eens updaten, want dat is de meest gestelde vraag hier
Inmiddels heb ik even op mijn Sanyo lader (meegeleverd bij de Eneloops) gekeken, deze laadt met 550 mA (AA) of 380 mA (AAA). Er staat op dat het een NiMH-lader is.
De waarschuwing geldt nog steeds. Meestal staat er bij dat de batterijen kortsluiting kunnen veroorzaken, maar dat is natuurlijk flauwekul, ik heb in 20 jaar oplaadbare batterijen nog nooit eentje gezien die spontaan kortsluiting maakte en heet werd.Toff schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:40:
[...]
Van de "goog-old" NiCad herinner ik me, dat die werden afgeraden voor speelgoed, omdat ze ontzettend heet konden worden bij kortsluiting en een zodanige stroom konden leveren, dat brand kon ontstaan. Ik heb zelf ooit een dikke paperclip roodgloeiend gemaakt ermee, als test, maar ik heb ze gewoon gebruikt in kinderspeelgoed overigens.
Geldt de speelgoed-waarschuwing nog steeds voor NiMH?
Het is het speelgoed wat niet deugt. Het speelgoed moet zodanig worden gefabriceerd dat het geen kortsluiting veroorzaakt, ook niet bij vallen of mishandelen. Het kan niet zo zijn dat de fabrikanten het type batterij als veiligheid gebruiken, ook zij hebben een verantwoordelijkheid voor het milieu (en hedendaags speelgoed _lust_ graag batterijen)
Maar goed, hier wordt de waarschuwing stelselmatig in de wind geslagen, volgens mij heb ik alleen nog alkalinebatterijen in de rookmelders.
Mja, als je je aan ong. 1/3 van de capaciteit van een batterij aan laadstroom houdt, dan zou met 550 opladen niet echt slecht zijn (nog langzamer is dan wel weer riskant, omdat het veranderen van voltage dan zo langzaam gaat dat de lader niet meer kan detecteren wanneer de accu vol is).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
@Philipsfan: Ook in de 'gewraakte' consumentengids test staat bij de batterij-tips inderdaad ook nog steeds de waarschuwing om de batterijen niet in speelgoed te gebruiken.
Ik blijf het inderdaad ook een beetje de omgekeerde wereld vinden: Een deugdelijk stuk speelgoed zou inderdaad een batterijcompartiment moeten hebben dat kind-proof is (uiteraard tot de leeftijd waarop het weet hoe je zo'n ding moet openschroeven, maar dan kan je het kind ook op de risico's wijzen). En de rest van het apparaat hoort dan ook gewoon zo geschakeld te zijn dat de kans op kortsluiting minimaal is.
Ik blijf het inderdaad ook een beetje de omgekeerde wereld vinden: Een deugdelijk stuk speelgoed zou inderdaad een batterijcompartiment moeten hebben dat kind-proof is (uiteraard tot de leeftijd waarop het weet hoe je zo'n ding moet openschroeven, maar dan kan je het kind ook op de risico's wijzen). En de rest van het apparaat hoort dan ook gewoon zo geschakeld te zijn dat de kans op kortsluiting minimaal is.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Als een elektromotortje van een autootje oid vastloopt - in de simpelste vorm omdat het autootje ergens tegenaan rijdt, maar het kan bv ook door vuil (haren) in het tandwielgedeelte gebeuren - zal een kind waarschijnlijk niet zo snel het benul hebben om de stroom uit te schakelen. Een (smelt)zekering heb ik in speelgoed nog nooit aangetroffen.eymey schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:56:
En de rest van het apparaat hoort dan ook gewoon zo geschakeld te zijn dat de kans op kortsluiting minimaal is.
Veiligst is natuurlijk om kinderen nooit zonder toezicht te laten spelen, maar we weten allemaal dat je niet altijd overal bij kunt zijn...
Heb het een en ander in werking gezet:thefxr schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:18:
[...]
dan vergoed die fabrikant van de oplader, maar je eneloops.
Ben benieuwd. Niet geschoten is immers altijd mis.Thank you for contacting Maha. I do apologize for the inconvenience.
You can send the picture to me to this address and I will forward this
information to my chief engineer. Thank you.
Hmmz ik heb 2 setjes sanyo eneloops. 1 set van 4 2500 Nihm en een set van 2700. Maar ik heb bij bijde dat ze ongeacht gebruik gewoon binnen 2 weken leeg zijn... Bij mijn eerste set dacht ik nog dat het mijn oplader kon zijn dus toen een 2e set gekocht inclusief sanyo oplader. Maar er veranderd niets.... heb ik nou zo ontzetend veel pecht en 2x een defect setjes batterijen gekregen of mis ik iets?
je moet ze minimaal 5x opladen/ontladen om de volle capaciteit te krijgen.Crazyanz schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:48:
Hmmz ik heb 2 setjes sanyo eneloops. 1 set van 4 2500 Nihm en een set van 2700. Maar ik heb bij bijde dat ze ongeacht gebruik gewoon binnen 2 weken leeg zijn... Bij mijn eerste set dacht ik nog dat het mijn oplader kon zijn dus toen een 2e set gekocht inclusief sanyo oplader. Maar er veranderd niets.... heb ik nou zo ontzetend veel pecht en 2x een defect setjes batterijen gekregen of mis ik iets?
Dat zijn dan geen Eneloops omdat Sanyo Eneloops in AA-formaat 2000mAh zijn en in AAA-formaat 800mAh. Als er echt Eneloop opstaat met die capaciteiten heb je dus neppers.Crazyanz schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:48:
Ik vermoed dat je gewoon normale Sanyo NiMH batterijen hebt en ze verwart met Eneloops.
[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 29-08-2009 16:08 ]
Het zijn echte Sanyo's bij normale winkels gekocht dus geen nepperts maar dan nog blijft het vreemd dat ze binnen 2 weken zonder gebruik compleet leeg zijn... ter vergelijking ik heb een setje goedkope hama 2500nihm batterijen en die hebben hier helemaal geen last van...
Als er echt Eneloop opstaat én ze hebben een capaciteit van meer dan 2000-2100 mAh, dan heb je nepperds te pakken. Zie de foto's in dit topic van verschillende neppe Eneloops...Crazyanz schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:58:
Het zijn echte Sanyo's bij normale winkels gekocht dus geen nepperts maar dan nog blijft het vreemd dat ze binnen 2 weken zonder gebruik compleet leeg zijn... ter vergelijking ik heb een setje goedkope hama 2500nihm batterijen en die hebben hier helemaal geen last van...
Ik weet niet hoe je aan de capaciteit van 2500 en 2700 komt, maar als ze op de label staan (dus én Eneloop erop geprint én 2500 als capaciteit erop geprint), dan had je al vantevoren kunnen weten dat het nepperds waren... zonder te testen. De nepperds in dit topic waren namelijk echt vermomd als 2000 mAh Eneloops.... totdat ze in de Voltcraft of Maha door de mand vielen...
[ Voor 25% gewijzigd door The_Sukkel op 29-08-2009 17:06 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Echte Sanyo's of echt Sanyo Eneloops?
dan kan je dus ook terug om te klagen?Crazyanz schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:58:
oh mijn fout ik was in de veronderstelling dat ik eneloops had gekocht maar het gaat om normale Sanyo's. Dan blijft het vreemd in mijn optiek dat ze zo snel leeg raken.
Ik heb OP van een paar jaar geleden de laatste 4 pagina's met gezeur over de Consumentenbond en prijstactiek van de Mediamarkt gelezen en ik ben nog niet veel wijzer... Verder teruglezen heb ik geen zin in, vanwege dit gezeur.
Ik vraag me af wat voor oplaadbare batterijen (merk, voltage, etc.) ik het beste kan kopen voor gebruik in een flitser (Nikon SB-900 voor de liefhebbers). Daarnaast zoek ik ook nog een lader.
Ik heb geen idee wat relevant is en wat niet, dus ik heb ook geen idee waar ik moet zoeken.
De aanbieding van deze week vind ik zo interessant, goede batterijen wel
Ik vraag me af wat voor oplaadbare batterijen (merk, voltage, etc.) ik het beste kan kopen voor gebruik in een flitser (Nikon SB-900 voor de liefhebbers). Daarnaast zoek ik ook nog een lader.
Ik heb geen idee wat relevant is en wat niet, dus ik heb ook geen idee waar ik moet zoeken.
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Xcalibur schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 21:01:
Door zo de flitser posts te lezen kom je er trouwens vast wel uit:
Voor flitsers is het belangrijk dat de spanning zo hoog mogelijk blijft tijdens het ontladen, zodat deze snel blijft opladen. Hiervoor zijn de LSD (Low Self Discharge) batterijen het meest geschikt, zoals Sanyo Eneloops of Maha Imedion. Bijv.: http://reubenteo.blogspot...echargable-batteries.html.Xcalibur schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 21:01:
Als je dit topic doorkijkt, zie je dat de Maha C9000 lader populair is.
Nederlander in België
En de Voltcraft...Elektronicanet schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 23:12:
[...]
Voor flitsers is het belangrijk dat de spanning zo hoog mogelijk blijft tijdens het ontladen, zodat deze snel blijft opladen. Hiervoor zijn de LSD (Low Self Discharge) batterijen het meest geschikt, zoals Sanyo Eneloops of Maha Imedion. Bijv.: http://reubenteo.blogspot...echargable-batteries.html.
Rijtje batterijen testen ook leuk, is hier nog niet gepost:
http://www.candlepowerfor....php?p=920843&postcount=1
http://www.users.on.net/~mhains/Reviews.html
http://forums.dpreview.co...rum=1023&message=27782625
http://www.robertphotoblog.com/home/nimh-batteries/
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=149804
http://batterylab.net/
http://www.candlepowerfor....php?p=920843&postcount=1
http://www.users.on.net/~mhains/Reviews.html
http://forums.dpreview.co...rum=1023&message=27782625
http://www.robertphotoblog.com/home/nimh-batteries/
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=149804
http://batterylab.net/
Misschien nuttig voor de OP? Daar staat nu een consumentenbondtest uit 2006...
Heb TS even een PM gestuurd met de vraag of ik wat verbeteringen aan kan dragen, o.a. die lijst.
Mss kunnen we ook eens nieuwe poll beginnen, aandeel Sanyo zal wel hoger uitkomen
Mss kunnen we ook eens nieuwe poll beginnen, aandeel Sanyo zal wel hoger uitkomen
Enkele vragen na het topic een tijdje doorgespit te hebben.
- Zijn de Sanyo Eneloops van batterijenhuis echt of nep?
(indien echt, koop ik ze daar, anders bij Conrad, tenzij jullie nog andere goede shops kennen).
- De Powerex Maha C9000 is een goede keus voor de Sanyo Eneloops?
(duur ding, maar wel goed, iemand nog tips waar de lader goedkoop verkrijgbaar is?)
Is 49,95 een schappelijke prijs?
(indien echt, koop ik ze daar, anders bij Conrad, tenzij jullie nog andere goede shops kennen).
(duur ding, maar wel goed, iemand nog tips waar de lader goedkoop verkrijgbaar is?)
[ Voor 25% gewijzigd door nadroJ op 01-09-2009 03:01 ]
Sowieso schrijf je zo!
Kijk voor de lol eens naar de sig van A_K zou ik zeggen...nadroJ schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 02:55:
Enkele vragen na het topic een tijdje doorgespit te hebben.
Ik bedoel dat ik niet op zoek ben naar een aanbieding, maar naar goede batterijentroftnom schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 22:34:
[...]
![]()
Door zo de flitser posts te lezen kom je er trouwens vast wel uit:
De OP had ik gelezen, maar daar wordt ik weinig wijzer van? Het ding is bovendien 3 jaar oud...
Thanks, ik ga eens even op zoekElektronicanet schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 23:12:
[...]
Voor flitsers is het belangrijk dat de spanning zo hoog mogelijk blijft tijdens het ontladen, zodat deze snel blijft opladen. Hiervoor zijn de LSD (Low Self Discharge) batterijen het meest geschikt, zoals Sanyo Eneloops of Maha Imedion. Bijv.: http://reubenteo.blogspot...echargable-batteries.html.
Die link liet je alle posts binnen dit draadje zien met het woord "flitser" erin, daar staat voldoende (recente) informatie in om jezelf verder te helpen. Die OP hoef je van mij niet te lezen, maar recente flitser gerelateerde berichten had je toch best eens door kunnen nemen.Xcalibur schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 09:36:
[...]
De OP had ik gelezen, maar daar wordt ik weinig wijzer van? Het ding is bovendien 3 jaar oud...
Ik heb nota bene zo'n beetje alle posts van A_K gelezen, maar de sig... nee, die is me niet opgevallenThe_Sukkel schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 08:14:
[...]
Kijk voor de lol eens naar de sig van A_K zou ik zeggen...

Thanks for pointing out
[ Voor 4% gewijzigd door nadroJ op 01-09-2009 10:20 ]
Sowieso schrijf je zo!
Ik zou die Eneloops/Sanyo batterijen van NKON wel willen halen, maar ik zie hier allemaal exotische laders voorbij komen... Ik heb zelf een Duracell NiMh lader, op de achterkant staat 1,6V 1800mA. Er zit wel veel elektronica in
Hiermee kan ik toch gewoon de batterijen laden, en als ik ze na 2/3 uur eruit haal is het toch goed? Vind 50 euro oid een beetje veel geld voor een ladertje namelijk, en als ik deze kan gebruiken doe ik dat liever... Maar goed als het echt nodig is zal ik er over na denken
[ Voor 9% gewijzigd door maarud op 02-09-2009 21:13 ]
Die lader doet het ook prima hoor
okee, dan zul je wel snel een bestelling tegemoet zien
Die lader doet het prima.... maar zo te lezen wel met de aantekening dat die Duracell lader wel een erg brute laadstroom gebruikt. Maar mag hopen dat ie bij volle batterijen gaat druppel-laden, anders is 2/3 uur erin laten zitten wel erg lang
. De laders bij NKON zien er trouwens wel exotisch uit, maar zijn verder toppers hoor ;-).
Nu alleen nog mijn frustratie:
Eerder in het topic werd gezegd dat als je de IPC1-L lader van Voltcraft/Conrad op discharge zet, dat je dan ook na die fase nog de reststroom kan zien die er in batterijen zat (ik wil die Duracell batterijen van Action testen op reststroom na een maand). Maar helaas.... zodra de lader in charge fase gaat is de cumulatieve discharge-reading verdwenen
Eerder in het topic werd gezegd dat als je de IPC1-L lader van Voltcraft/Conrad op discharge zet, dat je dan ook na die fase nog de reststroom kan zien die er in batterijen zat (ik wil die Duracell batterijen van Action testen op reststroom na een maand). Maar helaas.... zodra de lader in charge fase gaat is de cumulatieve discharge-reading verdwenen
1800mA is best veel ja nou je het zegt. Maar ik gok dat het een lader is waar je er 2 en 4 in kan laden, als je er 4 in stopt laad hij nog maar met 1000 ma schat ik. En dat is prima.
Dat denk ik ook wel, het is deze trouwens:A_K schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:03:
1800mA is best veel ja nou je het zegt. Maar ik gok dat het een lader is waar je er 2 en 4 in kan laden, als je er 4 in stopt laad hij nog maar met 1000 ma schat ik. En dat is prima.

Supersnelle levering van A.Kon (A_K toch)? Ben nu aan het uitpakken. Ziet er allemaal prima uit.
Maar eens allemaal de mogelijkheden van die superlader achterhalen en ook mn 2,5 jaar oude GP 2700 batterijen aan de tand voelen. Ik ben bang dat daar niet veel meer van over is.
Maar eens allemaal de mogelijkheden van die superlader achterhalen en ook mn 2,5 jaar oude GP 2700 batterijen aan de tand voelen. Ik ben bang dat daar niet veel meer van over is.
Sowieso schrijf je zo!
Ik vind 1000mAh voor Eneloops en varianten stiekem toch nog steeds aan de hoge kant hoor. Ik weet dat het "maar" 0,5C is, maar de Recyko's die ik laatst met 1000mAh in de Maha had gezet kwamen daar toch behoorlijk warm uit.A_K schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:03:
Ideale laadstroom zit voor mij boven de 0,3C, waaronder de lader de lading niet nauwkeurig meer kan bepalen (dat is dus 600mAh voor een Eneloop en 630mAh voor een Recyko) en onder het punt waarop de batterijen flink warm uit de lader komen. Dan kom ik op 700~800mAh uit.
Recyko's vinden dat niet zo fijn, maar Eneloops kunnen er veel beter tegen, en worden amper warm 
Veel lagere interne weerstand, en ze slijten minder dan Recyko's.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De andere AA-laders die ik heb zijn niet instelbaar qua laadstroom maar zitten ook op deze waarden.Roelant schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:14:
Ideale laadstroom zit voor mij boven de 0,3C, waaronder de lader de lading niet nauwkeurig meer kan bepalen (dat is dus 600mAh voor een Eneloop en 630mAh voor een Recyko) en onder het punt waarop de batterijen flink warm uit de lader komen. Dan kom ik op 700~800mAh uit.
Kan deze lader per batterij laden of moeten het altijd met minimaal 2 batterijen?maarud schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:07:
[...]
Dat denk ik ook wel, het is deze trouwens:
[afbeelding]
Ik zou namelijk zeggen dat een goede lader altijd minimaal de mogelijkheid moet hebben om per batterij te laden.
Als je iets geavanceerdere laders wilt, dan worden in dit topic de Maha C9000 en de Voltcraft genoemd, omdat ze niet alleen per batterij kunnen laden, maar je kan ook de laadstroom instellen en nóg belangrijker: er zit een testfunctie op om de capaciteit van je batterijen te testen. Voorbeeld: van een set van 4 stuks 2500 mAh AA's bleek er eentje nog slechts een capaciteit van 300 mAh te hebben, waardoor de hele set telkens door mijn camera veel te snel als leeg werd gezien. Het mooie van die Maha en de Volcraft is dat ze zo'n "halfdode" batterij weer tot leven kunnen wekken door hun "refresh"-functie. Door telkens te laden en te ontladen (gaat automatisch) wordt de capaciteit van zo'n batterij weer opgekrikt.
Dacht dat dit wel een handige samenvatting was voor mensen die geen zin hebben om honderden posts door te zoeken naar de bespreking van dé laders in dit topic...
Ja ik zag inderdaad de Maha lader, dit was ook mijn optie voor als mijn lader niet voldeed. De batterijen moeten wel per 2 geladen worden, en meestal komen ze er ook erg warm uit...
Heb de Powerex Maha C9000 aangeschaft en wil nu wat GP 2700 batterijen analyseren en refreshen.
Just to be sure:
Charge: 0.3C is dus 3*270 = 810 mA, ik moet tussen 0.3C (=810) en 1.0C (=2700) instellen
Discharge: niet sneller dan met 0.1C stat in de handleiding, dus 200 mA instellen.
Ik heb nu 900 en 200 ingesteld. Oké?
edit: hierna volgen de nog niet gebruikte Eneloops. Begrijp ik het goed dat ik die eerst in Break-In modus moet laden (ook al zijn ze pre-charged)?
Just to be sure:
Charge: 0.3C is dus 3*270 = 810 mA, ik moet tussen 0.3C (=810) en 1.0C (=2700) instellen
Discharge: niet sneller dan met 0.1C stat in de handleiding, dus 200 mA instellen.
Ik heb nu 900 en 200 ingesteld. Oké?
edit: hierna volgen de nog niet gebruikte Eneloops. Begrijp ik het goed dat ik die eerst in Break-In modus moet laden (ook al zijn ze pre-charged)?
[ Voor 18% gewijzigd door nadroJ op 03-09-2009 22:22 ]
Sowieso schrijf je zo!
Hmm, zou ik eens moeten checken - heb er niet bij stil gestaan dat het verschil onderling (bij vrijwel gelijke capaciteit) sterk zou kunnen zijn.A_K schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:41:
Recyko's vinden dat niet zo fijn, maar Eneloops kunnen er veel beter tegen, en worden amper warm
Waarom zo moeilijk rekenen, gewoon 0,3 x 2700 (en da's inderdaad 810)?nadroJ schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:14:
Mjah, het komt niet op 10 mAh, dus evt kan je ook gewoon 300 pakken (0.1C is immers 270mAh).Discharge: niet sneller dan met 0.1C stat in de handleiding, dus 200 mA instellen.
Is een veilige keuze. Ik zou voor genoemde batterij denk ik minimaal 1A (1000mAh) gepakt hebben, dan zit je net iets verder boven die kritische 0.3C - en discharge kan evt. met 300mAh dus.Ik heb nu 900 en 200 ingesteld. Oké?
Nee, want inderdaad: ze zijn al geladen. Dus als je ze dan nogmaals gaat laden (en, gezien de breakin, op de timer met een laag voltage, dus de lader heeft niet door dat ze vol zijnt) overcharge je ze. Dus eerst leeggebruiken of dischargen, dan pas break-in (want daar hebben ze - mits eerst leeg- op zich wel gewoon baat bij).edit: hierna volgen de nog niet gebruikte Eneloops. Begrijp ik het goed dat ik die eerst in Break-In modus moet laden (ook al zijn ze pre-charged)?
Thanks :-)The_Sukkel schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:31:[...]
Als je iets geavanceerdere laders wilt, dan worden in dit topic de Maha C9000 en de Voltcraft genoemd, omdat ze niet alleen per batterij kunnen laden, maar je kan ook de laadstroom instellen en nóg belangrijker: er zit een testfunctie op om de capaciteit van je batterijen te testen. Voorbeeld: van een set van 4 stuks 2500 mAh AA's bleek er eentje nog slechts een capaciteit van 300 mAh te hebben, waardoor de hele set telkens door mijn camera veel te snel als leeg werd gezien. Het mooie van die Maha en de Volcraft is dat ze zo'n "halfdode" batterij weer tot leven kunnen wekken door hun "refresh"-functie. Door telkens te laden en te ontladen (gaat automatisch) wordt de capaciteit van zo'n batterij weer opgekrikt.
Dacht dat dit wel een handige samenvatting was voor mensen die geen zin hebben om honderden posts door te zoeken naar de bespreking van dé laders in dit topic...
Verwijderd
thanks!
ik wilde net beginnen met het lezen van alle pagina's, en daar keek ik echt tegen op!
Ik wil trouwens ook meteen nieuwe AA accu's te kopen, van de nieuwe generatie, Eneloop b.v of de nieuwe GP.
(iemand prijstip?)
Ik heb al veel opladers gehad.. ik stel er niet veel eisen aan, het hoeft echt niet bloedjesnel, maar 12 a 14 uur ofzo.. nee, daar heb ik meestal geen geduld voor! Een nachtje, hooguit, (8 uur) zou genoeg moeten zijn voor een AA 3200 accu.
Ik wil ook niet dat ze kapot gaan als ik ze erin laat zitten, en het liefst wil ik er een computer in die kan zien dat het tijd word om ze helemaal te ontladen alvorens op te laden vanwege achteruitgang.
Ik wil er ook een LCD schermpje op. Ik laad alleen AA en AAA op.
maar wat ik het allerbelangrijkste vind... de oplader moet per stuk kunnen opladen! Ik word echt horendol van al die opladers waar je de batterijen perse per 2 of per 4 moet opladen! Gek word ik ervan! Ik heb genoeg apparaten waar maar 1 of 3 batterijen in gaan, en dan moet ik weer wachten tot ik een even aantal heb? Lijkt me trouwens ook niet gezond, als je 2 batterijen samen oplaad die niet op een gelijke manier vol zijn?
Ik wil er 1, 2, 3 of 4 in kunnen doen.. onafhankelijk van merk, capaciteit, of hoe vol de batterij nog is, de batterijoplader moet dat allemaal herkennen! En.. liefst een beetje een schappelijk prijsje.. ;-)
ik ga eens kijken waar deze genoemde oplader te koop is!
ik wilde net beginnen met het lezen van alle pagina's, en daar keek ik echt tegen op!
Ik wil trouwens ook meteen nieuwe AA accu's te kopen, van de nieuwe generatie, Eneloop b.v of de nieuwe GP.
(iemand prijstip?)
Ik heb al veel opladers gehad.. ik stel er niet veel eisen aan, het hoeft echt niet bloedjesnel, maar 12 a 14 uur ofzo.. nee, daar heb ik meestal geen geduld voor! Een nachtje, hooguit, (8 uur) zou genoeg moeten zijn voor een AA 3200 accu.
Ik wil ook niet dat ze kapot gaan als ik ze erin laat zitten, en het liefst wil ik er een computer in die kan zien dat het tijd word om ze helemaal te ontladen alvorens op te laden vanwege achteruitgang.
maar wat ik het allerbelangrijkste vind... de oplader moet per stuk kunnen opladen! Ik word echt horendol van al die opladers waar je de batterijen perse per 2 of per 4 moet opladen! Gek word ik ervan! Ik heb genoeg apparaten waar maar 1 of 3 batterijen in gaan, en dan moet ik weer wachten tot ik een even aantal heb? Lijkt me trouwens ook niet gezond, als je 2 batterijen samen oplaad die niet op een gelijke manier vol zijn?
Ik wil er 1, 2, 3 of 4 in kunnen doen.. onafhankelijk van merk, capaciteit, of hoe vol de batterij nog is, de batterijoplader moet dat allemaal herkennen! En.. liefst een beetje een schappelijk prijsje.. ;-)
ik ga eens kijken waar deze genoemde oplader te koop is!
[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 13:02 ]
Een lader die zelfstandig kan zien of een batterij aan een refresh-cycle toe is die bestaat niet. Dat kun je pas duidelijk krijgen als je na een paar keer laden begint te merken dat de capaciteit achteruit gaat. Kortom: zelf de standen gaan bijhouden dus.Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:53:
Ik ben weer van plan om een andere oplader te gaan kopen.
(iemand prijstip?)
Iemand een tip? Ik weet niet of het al genoemd is. maar is het echt nodig om alle 80+ pagina's door te lezen?
Verder kun je, met een klein beetje doorneuzen, al snel zien dat de Maha C9000 een populaire lader is. Batterijen zijn individueel op te laden èn in te stellen. Heeft een LCD scherm en is een intelligente lader zodat overladen e.d. wordt voorkomen.
-- Edit: en dan stiekem je post helemaal leeggooien en alleen maar een 'thanks' overhouden... weer voor niets zitten typen dus?
[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 07-09-2009 12:59 ]
Verwijderd
nee, ik wilde eerst iets aanpassen.. en haalde de post even weg omdat ik niet voor lul wilde staan.
Omdat het antwoord al vlak boven mijn eigen post stond..
Het lijkt er op dat dit de oplader is, die misschien wel aan (bijna) al mijn wensen voldoet!
Misschien niet automatisch een refresh.. maar dat je het handmatig kan doen?
Ik vind het in ieder geval al heel fijn dat er een testfunctie op zit, zodat je in ieder geval kan ZIEN of het nodig is en in welke mate! Precies wat ik zoek eigenlijk!
uiteindelijk slechts een kleine aanpassing gedaan, zodat mijn frustatie toch niet voor niets getypt is, lucht weer op ;-)
Maar oe, wat ben jij snel! En bedankt dat je mijn originele post integraal quote zodat ik alsnog voor lul staat ;-)
p.s.
Ik lees, en ben enthousiast. Eigenlijk zo erg dat ik er een dealer in wilt worden.
Iemand enig idee waar de grootkoopste groothandel / importeur zit?
Ik zie ze in de VS voor onder de 50 dollar...
En de Voltcraft batterijlader IPC-1L zie ik bij Conrad zelfs voor iets minder als 30 euro? Ook dat moet goedkoper kunnen, als ik ze ergens per 10 ofzo bestel?
Op het eerste gezicht, en na het lezen van enkele posts, lijkt me de Voltcraft niet alleen goedkoper, maar ook veel gebruiksvriendelijker.
Ik hoef niet perse de laadstroom in te stellen.. als hij maar snel genoeg is ;-)
Omdat het antwoord al vlak boven mijn eigen post stond..

Het lijkt er op dat dit de oplader is, die misschien wel aan (bijna) al mijn wensen voldoet!
Misschien niet automatisch een refresh.. maar dat je het handmatig kan doen?
Ik vind het in ieder geval al heel fijn dat er een testfunctie op zit, zodat je in ieder geval kan ZIEN of het nodig is en in welke mate! Precies wat ik zoek eigenlijk!
uiteindelijk slechts een kleine aanpassing gedaan, zodat mijn frustatie toch niet voor niets getypt is, lucht weer op ;-)
Maar oe, wat ben jij snel! En bedankt dat je mijn originele post integraal quote zodat ik alsnog voor lul staat ;-)
p.s.
Ik lees, en ben enthousiast. Eigenlijk zo erg dat ik er een dealer in wilt worden.
Iemand enig idee waar de grootkoopste groothandel / importeur zit?
Ik zie ze in de VS voor onder de 50 dollar...
En de Voltcraft batterijlader IPC-1L zie ik bij Conrad zelfs voor iets minder als 30 euro? Ook dat moet goedkoper kunnen, als ik ze ergens per 10 ofzo bestel?
Op het eerste gezicht, en na het lezen van enkele posts, lijkt me de Voltcraft niet alleen goedkoper, maar ook veel gebruiksvriendelijker.
Ik hoef niet perse de laadstroom in te stellen.. als hij maar snel genoeg is ;-)
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 13:29 ]
Je hebt toch niet echt AA 3200? Want dat is pas echt troep, dan zou ik nog een uurtje doorlezen hier....
Het nadeel van de voltcraft is wel dat je NIET de restlading kan testen die na een aantal weken bewaren nog is overgebleven in de batterijen. Tenminste, ik heb het nog niet kunnen vinden. Je kan wel een discharge doen, maar zodra hij dat gedaan heeft en hij begint met laden, verdwijnt het getal van hoeveel energie hij uit iedere batterij heeft weten te halen en begint hij de energie op te tellen die hij in de batterijen aan het stoppen is.
Onthoudt de Maha C9000 het getal bij een discharge test trouwens wel? (iemand?).
Onthoudt de Maha C9000 het getal bij een discharge test trouwens wel? (iemand?).
Nee, niet zoals jij het wil. Wel als je een discharge cycle doet, maar dan eindig je met lege accu's. Als je refresh kiest (laden-ontladen-laden) dan geeft ie aan het eind van de cycle aan hoeveel mAh hij er in de ontlaad-fase uit heeft weten te krijgen, dus niet hoeveel er nog in zat voor je uberhaupt begon. Als je dit beslist wilt weten zul je dus 2 dingen moeten doen, eerst ontladen en de gegevens daarna bekijken, en vervolgens opladen.eymey schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:42:
Het nadeel van de voltcraft is wel dat je NIET de restlading kan testen die na een aantal weken bewaren nog is overgebleven in de batterijen. Tenminste, ik heb het nog niet kunnen vinden. Je kan wel een discharge doen, maar zodra hij dat gedaan heeft en hij begint met laden, verdwijnt het getal van hoeveel energie hij uit iedere batterij heeft weten te halen en begint hij de energie op te tellen die hij in de batterijen aan het stoppen is.
Verwijderd
het was inderdaad een of ander shitmerk...troftnom schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:22:
Je hebt toch niet echt AA 3200? Want dat is pas echt troep, dan zou ik nog een uurtje doorlezen hier....
Ik had al de indruk dat mijn GP2700 een stuk beter waren.
Maar wat zijn de hoogste van een goed merk?
hm.. nouja... zodra ik een uurtje tijd heb zal ik wel een en ander doorspitten hier ;-)
Waarom is dat belangrijk om te weten? Om te zien of de batterij wel in goede conditie is?eymey schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:42:
Het nadeel van de voltcraft is wel dat je NIET de restlading kan testen die na een aantal weken bewaren nog is overgebleven in de batterijen.
Hangt natuurlijk ook erg van het apparaat af, tot in hoeverre de batterij leeggetrokken word.
Of nee... je bedoeld bij het NIET gebruiken?
Maar daarom wil ik dan ook een paar setjes van die nieuwe types kopen, die jarenlang goed blijven!
Die dingen zijn dus ook geschikt voor laagverbruikers... dus reden al AL mijn apparaten met die batterijen te voorzien! incl. afstandsbedieningen enzo! (dus ik mag wel 10 setjes bestellen ;-)
Ok, de Maha is misschien geavanceerder.. maar dat is tevens ook een nadeel.. na een paar minuten topic lezen kwam ik al formules tegen om de laadstroom te berekenen enzo, en dat je de geruiksaanwijzing moest lezen... Dat wil ik helemaal niet! Ik wil gewoon de batterijen er leeg in doen, en het er vol uithalen!
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 19:20 ]
De consensus hier is dat de Sanyo Eneloop het best is. Al die LSD-cellen (GP Recyko, Ansmann Max-E, Duracell ActiveCharge, Varta Ready2Use) hebben een lage zelfontlading, maar de Eneloop heeft de laagste interne weerstand waardoor hij ook bij hoge belasting goed op spanning blijft. Tevens worden ze minder heet bij gebruik en bij het opladen.Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:17:
[...]
Waarom is dat belangrijk om te weten? Om te zien of de batterij wel in goede conditie is?
Hangt natuurlijk ook erg van het apparaat af, tot in hoeverre de batterij leeggetrokken word.
Of nee... je bedoeld bij het NIET gebruiken?
Maar daarom wil ik dan ook een paar setjes van die nieuwe types kopen, die jarenlang goed blijven!
Die dingen zijn dus ook geschikt voor laagverbruikers... dus reden al AL mijn apparaten met die batterijen te voorzien! incl. afstandsbedieningen enzo! (dus ik mag wel 10 setjes bestellen ;-)
Eneloop is overigens o.a. te koop bij Conrad of A_K (moet je toch ff zoeken in het topic...)
Dat hoeft ook niet. Als je ze er gewoon in doet dat gaat ie meteen snelladen, dan zijn je Eneloops na 2,5 uur vol. Al die andere functies zijn optioneel. Als je die functies nooit gaat gebruiken ben je wellicht beter af met een goedkopere lader. Maar ik vind het wel prettig om af en toe een refresh te kunnen doen om te kijken wat de capaciteit van de accu's is. Soms is er 1 rot in een setje van 4.Ok, de Maha is misschien geavanceerder.. maar dat is tevens ook een nadeel.. na een paar minuten topic lezen kwam ik al formules tegen om de laadstroom te berekenen enzo, en dat je de geruiksaanwijzing moest lezen... Dat wil ik helemaal niet! Ik wil gewoon de batterijen er leeg in doen, en het er vol uithalen!
Dat kan met de Maha C9000 ook gewoon hoor. Het grote voordeel is dat de Maha veel meer biedt en je de batterijen, als het eens nodig is, een flinke schop onder hun kont kunt geven door een refresh of zelfs break-in cycle uit te voeren.Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:17:
[...]
Ok, de Maha is misschien geavanceerder.. maar dat is tevens ook een nadeel.. na een paar minuten topic lezen kwam ik al formules tegen om de laadstroom te berekenen enzo, en dat je de geruiksaanwijzing moest lezen... Dat wil ik helemaal niet! Ik wil gewoon de batterijen er leeg in doen, en het er vol uithalen!
* Wildfire is erg blij met zijn C9000
Heb nu zelf, gewoon om te testen (je bent tweaker of niet
De Voltcraft kost ca. EUR 30 en de Maha ca EUR 50.
Als je batterijen zomaar in de Voltcraft doet zonder iets in te stellen, dan begint hij na een momentje te laden op de minimale laadstroom van 200 mAh. Voor een lege Eneloop van 2000mAh ben je dan wel even (10 uur) bezig... Je kan echter vrij simpel de laadstroom opkrikken naar 700 mAh en dan heb je je Eneloop binnen 3 uur geladen.
Ik heb de Maha niet, maar volgens mij zal het daar wel ongeveer hetzelfde werken, maar daar kan je de stapgrootte nog fijner instellen. Voltcraft heeft maar drie laadstromen: 200+500+700 en ik meen begrepen te hebben dat de Maha dit in stappen van 50 kan worden ingesteld(?).
@eymey: volgens mij is er geen enkele lader die in één keer de restcapaciteit kan meten zonder deze leeg te trekken. Dus je zal altijd eerst moeten leegtrekken. Bij de VoltCraft zal de lader echter direct na het ontladen weer met laden beginnen, omdat het helemaal niet interessant is om een restcapaciteit te weten, als die toch eerst moet worden leeggetrokken. Wat heb je immers aan de wetenschap dat er nog 458 mAh in de batterij zat toen die door de lader werd leeggetrokken? Waar je wél wat aan hebt is de wetenschap hoeveel capaciteit de batterij nog heeft als die ná het leegtrekken weer vol is geladen. Stel dat dan blijkt de de volle batterij nog maar een fractie van zijn oorspronkelijke begincapaciteit kan dragen, dan weet je dat de batterij aan vervanging toe is... of gerefreshed moet worden!
Als je batterijen zomaar in de Voltcraft doet zonder iets in te stellen, dan begint hij na een momentje te laden op de minimale laadstroom van 200 mAh. Voor een lege Eneloop van 2000mAh ben je dan wel even (10 uur) bezig... Je kan echter vrij simpel de laadstroom opkrikken naar 700 mAh en dan heb je je Eneloop binnen 3 uur geladen.
Ik heb de Maha niet, maar volgens mij zal het daar wel ongeveer hetzelfde werken, maar daar kan je de stapgrootte nog fijner instellen. Voltcraft heeft maar drie laadstromen: 200+500+700 en ik meen begrepen te hebben dat de Maha dit in stappen van 50 kan worden ingesteld(?).
@eymey: volgens mij is er geen enkele lader die in één keer de restcapaciteit kan meten zonder deze leeg te trekken. Dus je zal altijd eerst moeten leegtrekken. Bij de VoltCraft zal de lader echter direct na het ontladen weer met laden beginnen, omdat het helemaal niet interessant is om een restcapaciteit te weten, als die toch eerst moet worden leeggetrokken. Wat heb je immers aan de wetenschap dat er nog 458 mAh in de batterij zat toen die door de lader werd leeggetrokken? Waar je wél wat aan hebt is de wetenschap hoeveel capaciteit de batterij nog heeft als die ná het leegtrekken weer vol is geladen. Stel dat dan blijkt de de volle batterij nog maar een fractie van zijn oorspronkelijke begincapaciteit kan dragen, dan weet je dat de batterij aan vervanging toe is... of gerefreshed moet worden!
De Maha gaat in stappen van 100mAh van 200mAh tot 2000mAh. En de standaard laadstroom op de Maha is trouwens 1000mAh.The_Sukkel schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:46:
[..]
Verwijderd
Ik gebruik hier de Voltcraft Charge Manager 2015 voor (met de bijbehorende software voor laad/ontlaad grafieken te vergelijken), en die onthoud wel hoeveel er aan mAh is ingestopt of is uitgehaald (zolang je de batterij maar niet verwijderd blijft dat netjes staan, ook als je de stekker eruit trekt)eymey schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:42:
Beiden te koop bij Conrad
Let op als je deze lader koopt -> De ventilator welke er standaard in die lader zit maakt vervelend veel lawaai ! Deze kan je vervangen door een Mini Kaze SY124010L en dan is de lader heerlijk stil.
Op de conrad site Bestnr.: 201501 - 89 en Bestnr.: 512019 - 89
Ik snap je gedachtengang, maar ben het toch niet helemaal met je eens ;-).The_Sukkel schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:46:
Het is WEL interessant om te weten dat er bv. nog 458 mAh in de batterij zat toen die door de lader werd leeg getrokken. Immers, zoals bij die Duracell Activecharge batterijen van Action, wil ik weten wat hun zelfontlading is. Oftewel, na een setje helemaal geladen te hebben, wil ik na bv. een maand of 2 maanden checken hoe ver ze zijn leeg gelopen ;-).
Helaas is die 458 mAh het enige dat je op een goede manier kunt meten. Je kunt natuurlijk bepalen hoeveel mAh er in de batterij gaat, maar hier zitten ook de niet te verwaarlozen warmte verliezen bij in! Dat getal zegt dus helemaal niets.The_Sukkel schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:46:
Wat heb je immers aan de wetenschap dat er nog 458 mAh in de batterij zat toen die door de lader werd leeggetrokken? Waar je wél wat aan hebt is de wetenschap hoeveel capaciteit de batterij nog heeft als die ná het leegtrekken weer vol is geladen. Stel dat dan blijkt de de volle batterij nog maar een fractie van zijn oorspronkelijke begincapaciteit kan dragen, dan weet je dat de batterij aan vervanging toe is... of gerefreshed moet worden!
Precies om die reden zit er bij de Maha ook een programma dat de batterij eerst vol zal laden, vervolgens volledig ontlaadt (nu heb je dus de daadwerkelijke capaciteit van de batterij te pakken), en vervolgens weer vollaadt.
Nederlander in België
Yep, dat is bij de Voltcraft IPC-1(L) de "test" functie. Maar m'n punt blijft: Ik zou dus wel een discharge willen zonder dat direct daarna de charge begint, of dat op z'n minst de reading na discharge blijft staan op hoeveel mAh hij bij het dischargen uit de batterij heeft weten te trekken, om boven genoemde reden
.
Verwijderd
Vandaar dat ik al zei : De 2015 van Voltcrafteymey schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:54:
Yep, dat is bij de Voltcraft IPC-1(L) de "test" functie. Maar m'n punt blijft: Ik zou dus wel een discharge willen zonder dat direct daarna de charge begint, of dat op z'n minst de reading na discharge blijft staan op hoeveel mAh hij bij het dischargen uit de batterij heeft weten te trekken, om boven genoemde reden.
Gewoon op "Discharge" instellen en als ie klaar is dan heb je netjes de hoeveelheid mAh's van de ontlading, en anders op "Check" instellen dan heb je als ie klaar is de mAh's van het ontladen en het laden. Heel simpel dus
Mja.... om er nou NOG een lader bij te halen
Ik heb de 2015 zelf ook maar dat is echt een log apparaat. Komt natuurlijk mede omdat hij ook C- en D-batterijen kan laden, maar dan nog.
Verwijderd
Komt ook door de vele onderdelen die ze er in kwijt moesten zien te raken (bekijk em maar eens van binnen).Wildfire schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:45:
[...]
Ik heb de 2015 zelf ook maar dat is echt een log apparaat. Komt natuurlijk mede omdat hij ook C- en D-batterijen kan laden, maar dan nog.
Dat krijg je als je zoveel functies in je lader wilt hebben EN ook nog voor alle normaal gebruikte (gangbare) maten van batterijen geschikt moet zijn
Verwijderd
Lees op het forum dat Sanyo Eneloops als (zeer) goed worden bevonden in flitsers. Ik kan echter nergens een vergelijking vinden met de Varta's (21 mah) die ik in veel winkels zie liggen. De batterijen gaan gebruikt worden i.c.m. een Canon Speedlite 550EX.
Maar met deze, http://www1.conrad.nl/scr...&p_catalog_max_results=20, zit ik sowieso niet verkeerd lijkt mij toch?
Maar met deze, http://www1.conrad.nl/scr...&p_catalog_max_results=20, zit ik sowieso niet verkeerd lijkt mij toch?
Die Conrad link is verlopen. Kun je ook een link geven die niet verloopt?
Waarschijnlijk bedoelt hij deze: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=252208
Als je de gewone standaard Varta Ready2Use bedoelt: Forget it. Ze zijn niet slecht, maar Eneloops zijn (stukken) beter. Ik heb van beide een set en die Eneloops laden mijn 580EX verreweg het snelst op. De Duracell Activecharge is ook snel, maar daarbij is de zelfontlading weer groter heb ik het idee.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 18:44:
Lees op het forum dat Sanyo Eneloops als (zeer) goed worden bevonden in flitsers. Ik kan echter nergens een vergelijking vinden met de Varta's (21 mah) die ik in veel winkels zie liggen. De batterijen gaan gebruikt worden i.c.m. een Canon Speedlite 550EX.
Laat je niet van de wijs brengen door het getalletje! 2100 is maar marginaal meer dan 2000 en die Varta's halen absoluut geen 2100 in de Maha, eerder 1950 (zelfde als de Eneloop dus)...
Verwijderd
Ik heb het idee dat 1 of meerdere van mijn Energizer NiMH accu's slechter is als andere waardoor een setje geheel slecht lijkt. Hoe kan ik controleren/testen of dit inderdaad zo is en hoe kan ik die slechte accu herkennen ? Ik heb een Voltcraft IPC-1L lader.
Heb nu die Topcraft 850mAh van de Aldi door een break-in gehaald in de Maha C9000. Valt tegen, ze zitten rond de 700mAh, eentje duikt daar met 650mAh zelfs nog onder. Maar goed... ik had ze dan ook gewoon gekocht om te testen. Best wel erg, batterijnerd zijn...
Je hebt volgens mij een test modus ook op de IPC-1l. Als je hem daar doorhaalt dan geeft de lader na afloop de capaciteit aan die betreff. accu nog heeft. Zie ook de handleiding.Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:27:
Ik heb het idee dat 1 of meerdere van mijn Energizer NiMH accu's slechter is als andere waardoor een setje geheel slecht lijkt. Hoe kan ik controleren/testen of dit inderdaad zo is en hoe kan ik die slechte accu herkennen ? Ik heb een Voltcraft IPC-1L lader.
Ik heb hier een vreemde situatie met mijn snellader. Misschien dat iemand hier meer van weet..?
Mijn snellader (Hama Delta snellader) laadt mijn batterijen niet volledig op, ook al geeft hij dat wel aan. Zodra ik de lader uit het stopcontact haal, en er weer terug in doe, springt het lampje weer op rood en duurt het weer een tijd voordat hij aangeeft dat ze vol zitten.
Dit proces herhaal ik een aantal keer totdat de oplaadtijd steeds korter wordt. Deze manier is niet ideaal maar het werkt wel. Kan dit kwaad voor de batterijen? (Sanyo Eneloops)
Met de originele Hama batterijen had ik dit probleem trouwens ook. Daarom had ik nieuwe gekocht omdat ik dacht dat de batterijen versleten waren...
Mijn snellader (Hama Delta snellader) laadt mijn batterijen niet volledig op, ook al geeft hij dat wel aan. Zodra ik de lader uit het stopcontact haal, en er weer terug in doe, springt het lampje weer op rood en duurt het weer een tijd voordat hij aangeeft dat ze vol zitten.

Dit proces herhaal ik een aantal keer totdat de oplaadtijd steeds korter wordt. Deze manier is niet ideaal maar het werkt wel. Kan dit kwaad voor de batterijen? (Sanyo Eneloops)
Met de originele Hama batterijen had ik dit probleem trouwens ook. Daarom had ik nieuwe gekocht omdat ik dacht dat de batterijen versleten waren...

Je zult iets specifieker moeten zijn dan alleen maar 'Hama Delta snellader', daar zijn namelijk behoorlijk wat subtypes van te vinden. 
Wat ik me kan voorstellen is dat de batterijen erg heet worden tijdens het opladen (waardoor de beveiliging in werking treed). Wat me daarnaast sowieso opvat bij een aantal laders uit de Delta-serie (die zoals de naam al doet vermoeden 'delta-cutoff' hebben, ergo ∆V) een laadstroom van 700mAh gebruiken voor AA's, terwijl de lader nieuw met batterijen van 2500mAh of meer wordt geleverd.
Dat zou betekenen dat de laadstroom minder dan 0,3C van de batterij is - en dan is het een bekend gegeven dat het niet goed mogelijk is om de lading van de batterij te bepalen met behulp van de ∆V-methode (of aan de hand van de temperatuur, for that matter).
Wat ik me kan voorstellen is dat de batterijen erg heet worden tijdens het opladen (waardoor de beveiliging in werking treed). Wat me daarnaast sowieso opvat bij een aantal laders uit de Delta-serie (die zoals de naam al doet vermoeden 'delta-cutoff' hebben, ergo ∆V) een laadstroom van 700mAh gebruiken voor AA's, terwijl de lader nieuw met batterijen van 2500mAh of meer wordt geleverd.
Dat zou betekenen dat de laadstroom minder dan 0,3C van de batterij is - en dan is het een bekend gegeven dat het niet goed mogelijk is om de lading van de batterij te bepalen met behulp van de ∆V-methode (of aan de hand van de temperatuur, for that matter).
Verwijderd
De handleiding van de IPC-1L is naar mijn idee vertaald van het Chinees naar Koreaans, vervolgens naar het Engels en dan naar het Nederlands.
Begrijp ik het goed dat ik met de testmodus (in de Display moet dan staan Charge en Test ipv. Discharge en Refresh (zoals de handleiding suggereerd, selecteer refresh-modus) de capaciteit kan bepalen ?
Accu wordt geladen, ontladen en vervolgens weer geladen. Met de Display knop kan ik na de 2de keer laden de capaciteit zien die gemeten is tijdens het ontladen.
Een slechte accu zou dan moet afwijken van andere identieke accu's.
Na het gewoon laden van een accu zie ik in de display "FULL" staan, iemand een idee wat ik zie in de display als het testen klaar is ?
Begrijp ik het goed dat ik met de testmodus (in de Display moet dan staan Charge en Test ipv. Discharge en Refresh (zoals de handleiding suggereerd, selecteer refresh-modus) de capaciteit kan bepalen ?
Accu wordt geladen, ontladen en vervolgens weer geladen. Met de Display knop kan ik na de 2de keer laden de capaciteit zien die gemeten is tijdens het ontladen.
Een slechte accu zou dan moet afwijken van andere identieke accu's.
Na het gewoon laden van een accu zie ik in de display "FULL" staan, iemand een idee wat ik zie in de display als het testen klaar is ?
Volgens mij zie je na het testen ook "full" (als ik me goed herinner) maar inderdaad, je kan met de display knop na het testen zien wat de capaciteit is van iedere batterij en dus de slechte eruit pikken
Verwijderd
Kan de Voltcraft dat niet? die ene slechte batterij ertussen uit pikken?PhilipsFan schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:41:
[...]
Eneloop is overigens o.a. te koop bij Conrad of A_K (moet je toch ff zoeken in het topic...)
[...]
Maar ik vind het wel prettig om af en toe een refresh te kunnen doen om te kijken wat de capaciteit van de accu's is. Soms is er 1 rot in een setje van 4.
Zonee, dan wordt het inderdaad de maha!
Enne.. ik vind conrad nogte duur met zijn eneloops.
Ik heb ze inmiddels al gevonden voor 2,50, inclusief verwijderingsbijdrage en btw. (de 2000).
Alleen conrad heeft weer gratis verzendkosten natuurlijk.. maar als ik er genoeg bestel kan ik ze toch goedkoper krijgen, zelfs nog voor minder als 2,50.
Inkoopactie? ;-)
edit: bij 500 stuks krijg ik ze voor 2,20 per stuk, incl btw, verwijderingsbijdrage en verzendkosten.
maar dat is een tikkeltje teveel voor mij alleen ;-)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 15:22 ]
Verwijderd
Ik twijfel ook over deze..
http://www.electrawinkel....info.php?products_id=1115
oplaadbare Alkaline! en niet duur...
grootste voordeel is dus de 1,5 voltage.
En ja.. ik ben apparatuur (speelgoed) tegengekomen die gewoon NIET wilde werken op 1,2 volt!
http://www.electrawinkel....info.php?products_id=1115
oplaadbare Alkaline! en niet duur...
grootste voordeel is dus de 1,5 voltage.
En ja.. ik ben apparatuur (speelgoed) tegengekomen die gewoon NIET wilde werken op 1,2 volt!
Oplaadbare alkaline is voor zover ik weet een wassen neus......
Bij afname van 4 heb je ze al voor 2,19 per stuk, incl btw en verwijderingsbijdrage, exclusief verzendkosten?Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:12:
Enne.. ik vind conrad nogte duur met zijn eneloops.
Ik heb ze inmiddels al gevonden voor 2,50, inclusief verwijderingsbijdrage en btw. (de 2000).
Alleen conrad heeft weer gratis verzendkosten natuurlijk.. maar als ik er genoeg bestel kan ik ze toch goedkoper krijgen, zelfs nog voor minder als 2,50.
Inkoopactie? ;-)
edit: bij 500 stuks krijg ik ze voor 2,20 per stuk, incl btw, verwijderingsbijdrage en verzendkosten.
maar dat is een tikkeltje teveel voor mij alleen ;-)
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Beetje nutteloos idd.Wildfire schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:40:
Heb nu die Topcraft 850mAh van de Aldi door een break-in gehaald in de Maha C9000. Valt tegen, ze zitten rond de 700mAh, eentje duikt daar met 650mAh zelfs nog onder. Maar goed... ik had ze dan ook gewoon gekocht om te testen. Best wel erg, batterijnerd zijn...
_██_
(ಠ_ృ)
Verwijderd
@Sander
bedankt voor de tip!
zo te zien inclusief verwijderingskosten.. verzendkosten komen er nog wel bij.
Als ik er 40 neem, komt het op 2,19 Incl btw en verzendkosten!
Dat is weer 1 cent goedkoper dan mijn eigen bron (energiebronshop) en ik hoef er niet meteen 500 te kopen ;-)
40 stuks.. dat verbruik ik in mijn 1tje nog wel. Hoef ik ook geen IA te starten ;-)
tot nu toe de beste deal tot nu toe!
iemand nog een betere (groot)handel?
bedankt voor de tip!
zo te zien inclusief verwijderingskosten.. verzendkosten komen er nog wel bij.
Als ik er 40 neem, komt het op 2,19 Incl btw en verzendkosten!
Dat is weer 1 cent goedkoper dan mijn eigen bron (energiebronshop) en ik hoef er niet meteen 500 te kopen ;-)
40 stuks.. dat verbruik ik in mijn 1tje nog wel. Hoef ik ook geen IA te starten ;-)
tot nu toe de beste deal tot nu toe!
iemand nog een betere (groot)handel?
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 17:12 ]
Verwijderd
bron ?eymey schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:28:
Oplaadbare alkaline is voor zover ik weet een wassen neus......
@Mario (
)
Het is inderdaad inclusief BTW en verwijderingsbijdrage en exclusief verzendkosten. Die verzendkosten vallen ook wel mee aangezien kleine bestellingen in een enveloppe verzonden kunnen worden.
nkon.nl is trouwens van tweaker A_K, die heeft er ook al een Samenkopen actie voor lopen. De prijzen zijn daar afaik hetzelfde. Goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen (ja, op dealextreme zijn ze een paar cent goedkoper, maar dealextreme levert volgens eerdere berichten hier ook namaakzooi).
Het is inderdaad inclusief BTW en verwijderingsbijdrage en exclusief verzendkosten. Die verzendkosten vallen ook wel mee aangezien kleine bestellingen in een enveloppe verzonden kunnen worden.
nkon.nl is trouwens van tweaker A_K, die heeft er ook al een Samenkopen actie voor lopen. De prijzen zijn daar afaik hetzelfde. Goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen (ja, op dealextreme zijn ze een paar cent goedkoper, maar dealextreme levert volgens eerdere berichten hier ook namaakzooi).
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Verwijderd
ze hebben daar ook de maha, voor 47 euro.
Dus dan bestel ik die meteen daar, dus mijn keuze is gemaakt ;-)
(scheelt ook weer verzendkosten bij een andere leverancier).
Maar dan ben ik toch bang dat ik de volle mep verzendkosten moet betalen!
edit:
die A_K mag trouwens wel oppassen met die reclame in zijn signature,
Ik heb er zelf eens heel groot gezeik mee gehad hier op Tweakers. Werd als spam aangemerkt...
Dus dan bestel ik die meteen daar, dus mijn keuze is gemaakt ;-)
(scheelt ook weer verzendkosten bij een andere leverancier).
Maar dan ben ik toch bang dat ik de volle mep verzendkosten moet betalen!
edit:
die A_K mag trouwens wel oppassen met die reclame in zijn signature,
Ik heb er zelf eens heel groot gezeik mee gehad hier op Tweakers. Werd als spam aangemerkt...
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 18:49 ]
1 van de eerste google resultaten:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=77777
En zo zijn er nog wel meer te vinden. Bovendien is er in dit forum geloof ik ook al eens over gepraat.
Natuurlijk kan de Voltcraft dat wel... anders had ik dat niet gezegd een paar posts hierboven toen ik de Maha en Voltcraft voor je samenvatte...Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:12:
[...]
Kan de Voltcraft dat niet? die ene slechte batterij ertussen uit pikken?
Zonee, dan wordt het inderdaad de maha!
[...]
Maha heeft als voordeel dat je de laadstroom in kleinere stappen kan instellen + hogere maximale laadstroom.
Nadeel is de hogere prijs.
De Voltcraft kan:
1) Charge: gewoon laden (d-V detectie / schakelt over naar druppelladen als vol / per batterij / laadstromen 200-500-700)
2) Discharge: batterij wordt eerst ontladen, capaciteit tijdens het ontladen wordt weergegeven, daarna volgeladen, cumulatieve capaciteit tijdens opladen wordt weergegeven,
3) Refresh: ontladen (capaciteit tijdens ontladen) + laden (capaciteit bepaald in het ontladen) + ontladen + laden + etc., net zolang totdat de capaciteit bepaald tijdens het ontladen niet meer toeneemt
4) Test: batterij wordt eerst volgeladen, daarna ontladen, capaciteit bepaald in het ontladen wordt weergegeven, daarna weer volgeladen
Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.