[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 12 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.896 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bart Meerdink schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:32:
[...]
Canon is toch marktleider? Die gebruikt nog gewoon AA batterijen toch?
Alleen voor een paar losse Powershot A modellen (en natuurlijk in de flitsers). Alle Ixusjes, DSLR's en dergelijke werken allemaal met Li-ionaccu's (thank god!).

Ben benieuwd hoe lang een DSLR het zou doen met 2 AA's erin, denk niet zo heel lang :P
Is ook veel praktischer omdat je onderweg gemakkelijk een nieuw setje erin kan pluggen.
Een accu kan je toch ook onderweg erin pluggen? En je hoeft minder vaak te verwisselen dan met normale batterijen, omdat ze veel meer capaciteit hebben.
Plus je zit niet na een paar jaar met de vervanging van je ingebouwde accu.
Die zitten allemaal vrijwel allemaal los hoor, die hoef je echt niet open te schroeven. Voor mijn DSLRs gebruik ik 3 losse accu's die doorgewisseld worden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je het schermpje uit houd gaat een dSLR heel lang mee met een accu :)

Als je met een D300 al 1000 shots (haal ik niet, maar sommigen wel) uit een 3,7 V x 1.5 Ah = 5.55 Whr accu haalt kun je uit twee AA's (2.4 x 2.7 = 6.48) nog wel meer shots halen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:08
Ik heb toch maar de IPC-1 gekocht, is goedkoop genoeg om te proberen. Maar ik houd hem weg van brandbare dingen. Qua Batterij-voordeelsets hebben ze nu de 'Conrad Energy Endurance set' (4xAA 4xAAA 1x9V Endurance) in de aanbieding voor 17,99. Die heb ik gelijk ook maar gedaan (met nieuwsbrief-korting en iDeal). Ik zei al, ik ben dol op korting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:13:
Als je met een D300 al 1000 shots (haal ik niet, maar sommigen wel) uit een 3,7 V x 1.5 Ah = 5.55 Whr accu haalt kun je uit twee AA's (2.4 x 2.7 = 6.48) nog wel meer shots halen ;)
Weet je zeker dat hij maar 3,7 V is? De BP-511A accu van mijn Canon 5D is 7,4V en 1390mAh, dus 10,3 Whr.

Daarnaast weet ik niet of je zomaar de capaciteit mag vergelijken? 2,4V lijkt me nogal weinig, dus dat mag eerst verhoogd worden naar bijvoorbeeld 7,4V waarbij je (waarschijnlijk?) weer wat verliest. Ook betwijfel ik of twee NimH batterijtjes net zo goed tegen piekspanningen (opklappen van een spiegel + tegelijkertijd een flitser laden + een sensor die 4x zo groot is als in een compactcamera onder spanning zetten) kunnen als een Li-ion accu.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
Gizz schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:09:
Alleen voor een paar losse Powershot A modellen (en natuurlijk in de flitsers). Alle Ixusjes, DSLR's en dergelijke werken allemaal met Li-ionaccu's (thank god!).
Ik had even bij de recentste Canon op http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_sx10is.asp gekeken, maar inderdaad, het varieert. De meeste Powershots hebben batterijen, maar de EOS en de Ultra Compact modellen hebben Lithium-Ion. Nou ja, het is allemaal natte vinger werk, er zijn natuurlijk gewoon verkoopcijfers voor batterijen (al weet ik ze zo niet te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

MBV

[...]

Ben benieuwd hoe lang een DSLR het zou doen met 2 AA's erin, denk niet zo heel lang :P
Heel lang: met mijn S60 doe ik op dezelfde accu als in de 450D zit een dag of 2, tenminste, tijdens vakanties. Een 450D doet daar een week mee. Hang je een battery-grip vol met AA-batterijen, dan doe je daar denk ik al gauw een maand mee :)
Gizz schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:21:
[...]

Weet je zeker dat hij maar 3,7 V is? De BP-511A accu van mijn Canon 5D is 7,4V en 1390mAh, dus 10,3 Whr.

Daarnaast weet ik niet of je zomaar de capaciteit mag vergelijken? 2,4V lijkt me nogal weinig, dus dat mag eerst verhoogd worden naar bijvoorbeeld 7,4V waarbij je (waarschijnlijk?) weer wat verliest. Ook betwijfel ik of twee NimH batterijtjes net zo goed tegen piekspanningen (opklappen van een spiegel + tegelijkertijd een flitser laden + een sensor die 4x zo groot is als in een compactcamera onder spanning zetten) kunnen als een Li-ion accu.
Rendement van pull-up circuits is 80-90%, dus dat mag je gerust doen. Sensor kost denk ik 0.0001% van de energie die zo'n camera gebruikt, en die is wel meer dan 4x zo groot. Ik denk dat de processor ook aardig wat stroom lust. Opklappen van een spiegel kan best opgevangen worden met een condensatortje, flitser zal misschien iets minder snel laden maar dat is dan jammer. Maar heb jij geen battery grip? Daar kunnen geloof ik 8 batterijen in. Probeer het eens uit, en schaal dat terug naar 2 batterijen
. Maximale stroomsterkte zou met 2 batterijen een klein probleempje kunnen zijn, maar een A-serie kan het ook, en die zal een vergelijkbaar stroomverbruik hebben. Sterker nog: daar moet er continue een beeldschermpje branden, continue een processor die een live preview laat zien... en ondertussen de flitser opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

PCMedic schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:55:
[...]

De groeimarkt waar jij over hebt is nog geheel onzeker. Vele autofabrikanten twijfelen namelijk nog over hybridevoertuigen of voertuigen welke op waterstof kunnen rijden.
In 2010 willen diverse merken een hybride op de markt zetten, liefst met lithium-accu's. Nissan heeft er zelfs een fabriek voor gekocht :) Op de lange termijn zou waterstof de drager kunnen worden, maar daarvan is voorlopig het rendement te laag.
Echter zal tussentijds de techniek voor normale oplaadbare batterijen niet stil staan. Oplaadbare batterijen hebben in tegenstelling tot lithium accu's, het voordeel dat iedereen ze kent en weet welke zij of hij moet hebben. Met andere woorden het is zo universele krachtbron geworden dat men eraan is gewend. Om consumenten over de grens te trekken om andere soorten krachtbronnen te gebruiken, zullen er duidelijke voordelen moeten komen. Dit kan bijvoorbeeld door goede camera's standaard te laten voorzien van lithium accu's of in het geval van auto's een lagere bijtelling.

Zelf ben ik van mening dat op dit moment een goed setje oplaadbare batterijen meer voordelen biedt dan een lithium accu. :)
Steeds meer apparatuur voor consumenten (behalve de standaard afstandsbediening en de keukenklok) heeft een eigen accu, die op de een of andere manier opgeladen moet worden. Als ik bedenk hoeveel adapters ik in huis heb... Voor veel apparaten zou een setje batterijen praktischer zijn, maar dat is lastig met ontwerp, en ze hebben een beperkte capaciteit voor de ruimte die ze in beslag nemen. Dus je kan iets kleiner/lichter/mooier maken met een lithium-accu, waarom zou je dat als producent niet doen?
Helaas heeft niemand een standaard vergelijkbaar met AA verzonnen voor accu's in camera's en telefoons. Als je naar de specs kijkt zou de accu van Canon zonder problemen in mijn Nokia moeten kunnen, maar helaas, past niet. Misser van de eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:21:
[...]

Nee, hij is inderdaad 7.4 Volt :$

Waarom zou je niet zomaar capaciteit mogen vergelijken? 2.4 V is weinig ja, maar er gaat ook geen 7.4 die sensor in gok ik zo . Ni-Mh kan prima tegen piekspanningen. Li-ion gaat ploffen als je het te veel belast. In MagLite mods waar de stroom > 5A is wordt ook altijd Ni-Mh gebruikt, aangezien Lithium dat gewoon niet trekt. Natuurlijk heb je dan dat nieuwe soort lithium accu's die dat juist prima trekken, maar die zitten niet in je camera-accu.

Verder kun je heel veel DSLR's ook via Ni-Mh alleen voeden via een grip met 6 / 8 AA's er in. Zo wil een Nikon D300 geen 8fps doen op de 7.4 Li-ion accu, maar wel met 8x 1.2V Ni-Mh in de grip. (Met die 7.4 Li-ion wil 'ie wel 8fps doen, maar alleen tot max 9 frames... in de bracketing mode :+ )

Had alweer een set van 8 (grip) waarvan m'n D300 zei dat ze leeg waren, terwijl ik er helemaal nog niks mee geschoten had... Nu maar eens gewoon opgeladen en geen charge-test, want ik wist de capaciteit van het hele set nog gewoon goed is. Nu blijken er dus twee van de acht last te hebben van extreme zelfontlading. Zes van de acht hadden 60 a 100 mAh bijgetankt in de lader. Die laatste twee hadden 2000-2100 mAh bijgetankt. Jah... :(

Dus nu houd ik nog een setje van zes over. Wellicht maar eens een batterypack voor m'n flitser halen, daar kunnen er zes in :D

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

MBV schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:42:
Helaas heeft niemand een standaard vergelijkbaar met AA verzonnen voor accu's in camera's en telefoons. Als je naar de specs kijkt zou de accu van Canon zonder problemen in mijn Nokia moeten kunnen, maar helaas, past niet. Misser van de eeuw.
Klapper van de eeuw voor alle fabrikanten die specifieke accu's voor 1 type apparaat produceren / verkopen voor absurde bedragen. Helaas weer een mooi voorbeeld van hoe het kapitalisme vanuit het consumenten- en milieuoogpunt faalt.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het is gewoon oerstom van de fabrikanten. Ze moeten hun eigen accu's laten goedkeuren, testen, enzovoort. Als je een standaardformaat aanhoudt kan je kosten besparen, en daardoor je toestel goedkoper in de winkel leggen. En ja, je verdient minder op de 2e accu die iedereen sommigen erbij kopen, maar hebt wel weer een verkoopargument erbij: goedkope accu's. Dat was vroeger een reden om voor een AA-batterij camera te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Met 6 AA's in mijn grip houdt mijn 40D het desgewenst toch een hele poos uit, hoor...
Wel minder lang als op 'n setje van 2 BP-511's...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat voor AA's? Ik kan me zomaar voorstellen dat de zelfontlading van NiMH bij DSLR's een grote rol speelt :) Als je met 1 accu al een week doet, met 2 accu's 2 weken, dan ben je bij gewone NiMH cellen al de helft van je vermogen kwijt.

[ Voor 37% gewijzigd door MBV op 09-01-2009 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
MBV schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:09:
Wat voor AA's? Ik kan me zomaar voorstellen dat de zelfontlading van NiMH bij DSLR's een grote rol speelt :) Als je met 1 accu al een week doet, met 2 accu's 2 weken, dan ben je bij gewone NiMH cellen al de helft van je vermogen kwijt.
Laatste keer dat ik 'm zo gebruikt heb zaten er 6*2300 mAh cellen in...
Moet er wle bijzeggen dat ik partyfotografie doe, en ik de cellen de uren voor de opdracht nog had opgeladen...
Ik laad trouwens zowiezo 4 setjes AA op voor m'n flitsers en accupack, plus nog eens een setje BP-511's (alleen toen die ene keer dus niet ;))
Dat opladen doe ik vw de gekende zelfontlading dus daar heb ik weinig last van...
Om dit op te vangen wil ik toch 'n keer overgaan tot de aanschaf van een setje of 6 low self discharge celen, maar ben d'r nog niet uit welke...
Panasonic heeft nu ook LSD's, nl de Infinium, iemand hier al ervaring mee?

[ Voor 18% gewijzigd door dodge_911 op 09-01-2009 12:16 . Reden: Te snel op 'verstuur bericht' geklikt ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verschillen tussen LSD (Lucy in the Sky with Diamonds? ;)) AA-cellen zijn erg klein is wat ik tot nu toe vindt. Enige verschil is de grotere recyko's, als dat past geven ze daardoor extra capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 11-09 18:32
Ook hier de aanbieding van Conrad binnengekregen, de IPC-1 + 8x2500mAh
Conrad Energy batterijen voor € 32,49

De eerste resultaten na 500mAh discharge en 1000mAh charge (Refresh) functie zijn als volgt met het eerste bijgeleverde setje:

1: 1,44V - 2.48Ah
2: 1,44V - 2.48Ah
3: 1,46V - 2.53Ah
4: 1,45V - 2.56Ah

Dit alles in ongeveer 25 uren dacht ik....
Lijkt me niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een heel ander vraagje.

Zijn er in Nederland (goeie) oplaadbare 14500 cellen te vinden.
En weet iemand waarom dit soort cellen en alle andere rechargeable Lithium niet of nauwelijks hier te verkrijgen zijn en in het buitenland veel gebruikt worden.
Ik heb nu zelf via Dealextreme een Ultrafire ladertje en een setje van 2 14500 Ultrafire rechargeables op de kop getikt maar het moet toch ook dichter bij huis te halen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:10:
Even een heel ander vraagje.

Zijn er in Nederland (goeie) oplaadbare 14500 cellen te vinden.
En weet iemand waarom dit soort cellen en alle andere rechargeable Lithium niet of nauwelijks hier te verkrijgen zijn en in het buitenland veel gebruikt worden.
Ik heb nu zelf via Dealextreme een Ultrafire ladertje en een setje van 2 14500 Ultrafire rechargeables op de kop getikt maar het moet toch ook dichter bij huis te halen zijn?
In NL kennen de meeste mensen alleen een plastic zaklampje, ledlampjes zijn die kleine dingetjes met wat wit licht, en de maglite is een echte zaklamp.

Nieuwere technieken, die bovenstaande lampen al aardig vervangen hebben, maar ook een steviger stroomverbruik + bijbehorende accessoires vereisen, is amper bekend.
Probeer maar eens als niet-wetende consument een goede zaklamp met veel licht te kopen. In 90% vd gevallen zullen ze met MagLite aankomen, Q5, P7, dat kennen/hebben ze niet.

Maar wat is er mis met DX? Verzendkosten in NL zijn al hoger dan de hele batterij+verzend totaal bij DX....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AH er is niets mis met DX, gewoon de lange tijd dat je pakje onderweg is, en soms is je gewilde artikel niet altijd in stock.

Even off topic-->
Jep ledjes en Li-ion (li-po) is de toekomst.

Volgens mij zijn ze wel degelijk gestandariseerd, laptop industrie gebruikt die dingen al jaren!
Het probleem is echter dat dit niet los in de supermarkt verkrijgbaar is, wel steeds in geïntegreerde vorm, gsm's, laptop's, camera's,...

Reden? veiligheid???, explosie gevaar bij onjuist gebruikt, niet los verkrijgbaar in de supermarkt--> consument beschermen?
Ik gebruik al jaren de li-ion cellen (de 18650, laptop variant, 3,6V 2,4A) van panasonic, sanyo, samsung, voor het maken van fietsverlichting voor collega's en vrienden. In combinatie met ledverlichting, luxeon en nu cree.

Li-ion is trouwens veel duurder in Europa, vergelijk maar eens conrad met ledsee.com of DX. Reden waarom ik li-ion gebruik is de kostprijs per watt, deze is dus veel goedkoper dan nimh!!
Trouwens nog nooit problemen met gehad, al is de kans wel reeel bij onjuist gebruik. Bij nimh verwaarloosbaar.

-->DJSmiley Wat je zegt over steviger stroomverbruik, mmm, appel met appel vergelijken hé, die dingen geven dus wel in vergelijking meer licht output per watt hoor, ( Maar ik denk wel dat je dat wist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

offtopic:
Wat kost zo'n setje nou ongeveer? Op Mountainbike.nl is er een heftige flame-war te vinden over pull-down versus pull-up circuits, verschillende shops en verschillende lampjes, met alleen een verdwaalde natte-vinger bewering dat het zeker €80 kost (accu, mag NiMH zijn + 3 1-watt leds). Ik heb van ellende maar een Cateye HL-EL500 gekocht, €35 :/ Ach, zal genoeg zijn om in het donker over asfalt te rijden toch?

IPC-1 is binnen, met 8 batterijen. Eerst even wat oude batterijen checken, de nieuwe batterijen van Conrad zullen wel prima zijn (als je ze niet lang laat liggen zoals ik altijd doe met batterijen).
[edit]
- 2 varta ready2use getest: 2110mAh en 1980mAh
- 1 varta AccuPlus Ultra 1400mAh van jaren oud: 1309mAh

binnenkort mijn andere 4 ready2use uit mijn flitser testen :)

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 10-01-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Gisteren een Duracell quick-charger op de kop getikt bij V&D voor 5,-. Stond achter de balie met een grote rode sticker erop, dus meteen maar meegenomen. Weet niet wat ie normaal kost, maar beetje lader kost al gauw tussen de 15 en 25 euro. Voor het verschil haal ik bij DX 4 x AAA en 4 x AA GP Recyko's dan heb ik me setjes weer compleet.

Lader komt vrij goed uit de test, http://www.student.unimaas.nl/r.oei/batterij.pdf. De prijs die daar staat is nog 30,- maar is uit 2003 zal nu wel wat minder kosten denk ik. Lader komt met stekker, weet niet of ik dat fijner vind, vind zo'n lader die rechtstreeks in het stopcontact kan ook wel fijn omdat ze wat compacter zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door NeoMe op 11-01-2009 14:10 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Hier ook het 2e setje bijgeleverde Conrad 2500mAh batterijen getest met de refreshfunctie:

set1:

1: 1,44V - 2.48Ah
2: 1,44V - 2.48Ah
3: 1,46V - 2.53Ah
4: 1,45V - 2.56Ah

set2:

1: 1,45V - 2.43Ah
2: 1,45V - 2.34Ah
3: 1,45V - 2.43Ah
4: 1,45V - 2.47Ah

Iets minder dan het eerste setje maar nog steeds wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Ik ben van plan om 2 setjes van 4 Eneloop AAA batterijen te bestellen. Nu las ik op een Engelstalig
forum het volgende over de manier van opladen:
Since I had nothing to do the other day I contacted Sanyo again in response to their comments about the separately packaged batteries having no instructions about charging in an upright position.

They answered “It still implies to when he charges his batteries in another charger.”

And their comment “I do not know about other brand of chargers, but it is likely they all say the same thing on their instructions about the batteries not fully charging to their full potential.”

I responded that I have two other chargers and neither one has instructions on charging right side up & one is made to lay flat. So how would anyone know it is implied that eneloops have to be charged upright even if used in another charger?

I even gave them an opening for a different answer and suggested that maybe it is their charger's requirement. I said perhaps there is a temperature sensor located at the bottom
and turning it upside down puts the sensor at the top. Since heat rises, the sensor will get hot faster & turn off the charger too early. Could this be the reason?

Here is their response. Obviously their Customer Service dept has no idea and does not care about finding the answer.
------------------------------------------

Sanyo advises to charge in the upright position. It's
suggested to do so because of the following reasons stated
in the previous email.

Best Regards,

Customer Service
Sanyo Energy (U.S.A.) Corp.
http://www.eneloop.com
http;//www.sanyobatteries.com
Sanyo replied: “In regards to your inquiry, it is recommended to charge in the upright position mainly because the liquid inside the batteries will overheat while charging. This recommendation is required for all our chargers and batteries. The Model NC-MQN05 charger with the sliding cover does not interfere with the temperature while charging.”

Good or bad, that is an official answer from Sanyo. But I’m just guessing that not a lot of eneloops are getting charged in the upright position and they still are working just fine.
Heeft iemand hier ooit van gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NeoMe schreef op zondag 11 januari 2009 @ 14:02:
Lader komt vrij goed uit de test, http://www.student.unimaas.nl/r.oei/batterij.pdf. De prijs die daar staat is nog 30,- maar is uit 2003 zal nu wel wat minder kosten denk ik. Lader komt met stekker, weet niet of ik dat fijner vind, vind zo'n lader die rechtstreeks in het stopcontact kan ook wel fijn omdat ze wat compacter zijn.
Zo, da's een ouwetje, die ben ik ook ooit nog wel eens ergens tegengekomen (die test). Leuk, maar wel een typische consumentenbond-inslag: gebruiksvriendelijkheid is zeker belangrijk en snelheid is natuurlijk ook interessant, maar dat alles zegt weinig over de kwaliteit van de lader als oplaad-apparaat. En daar koop je 'm toch voor.

Als je dit topic wat uitgebreider doorleest, zul je zien dat het "probleem" met de meeste snelladers vaak is dat ze de accu met een veel hogere laadstroom laden (om sneller vol te zijn), maar dat dit ten koste van de accu gaat. Een goeie accu kan volgens de fabrikant tot 1000 keer opgeladen worden, maar in de praktijk wordt de helft nog niet eens gehaald omdat we de batterijen "beschadigen" met een veel te hoge laadstroom.

En alhoewel snelheid toentertijd een relevant gegeven was, is het dat nu een stuk minder met de komst van "low-discharge" batterijen. Je laad ze op en legt ze in de kast, en ze zijn in principe altijd klaar voor gebruik, waardoor je de noodzaak om ze snel op te laden als je ze nodig hebt een stuk kleiner is. Kortom: tegenwoordig ben je in het grootste deel van de gevallen veel beter af met een setje low-discharge batterijen en een 'slow-charger' of 'value-charger' die je batterijen rustig oplaad, waardoor ze veel langer mee gaan (en toch altijd klaar zijn voor gebruik).
Resinman schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:54:
Nu las ik op een Engelstalig forum het volgende over de manier van opladen:

[...]

Nog niet eerder van gehoord. Heb je er trouwens een bron (lees: linkje naar het betreffende forum/topic) bij? :)

[ Voor 71% gewijzigd door Roelant op 11-01-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiMu83
  • Laatst online: 18-08 21:46

NiMu83

AFCA

Ik ben van plan om een setje Eneloop AA oplaadbare NiMH batterijen te kopen voor mijn oplaadbare muis. En dan vooral vanwege de lange levensduur. Maar ik vraag me af of ik ze dan ook kan opladen in de cradle van de muis.

De muis is een Logitech MX700.

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Roelant schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:02:
[...]

Nog niet eerder van gehoord. Heb je er trouwens een bron (lees: linkje naar het betreffende forum/topic) bij? :)
Natuurlijk: http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=149804 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Brainpower schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:10:
Ik ben van plan om een setje Eneloop AA oplaadbare NiMH batterijen te kopen voor mijn oplaadbare muis. En dan vooral vanwege de lange levensduur. Maar ik vraag me af of ik ze dan ook kan opladen in de cradle van de muis.

De muis is een Logitech MX700.
Je hoeft ze niet op te laden ;) in een MX610 doe ik meer dan een maand met 1 ready2use, en ik gok 2 maanden met 2 batterijen. Tenzij een MX700 dus veel meer stroom verbruikt

Mijn andere ready2use batterijen (uit mijn flitser, niet meer dan 5x opgeladen) hadden nog een capaciteit van 1960mAh, 1990mAh, 2.01mAh en 2.1mAh. Verdere testjes komen niet voor het weekend: batterijlader ligt nog bij mijn ouders :/

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 12-01-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiMu83
  • Laatst online: 18-08 21:46

NiMu83

AFCA

Die MX700 is echt een batterijvreter. De huidige batterijen gaan nog maar zo'n 2 dagen mee.

Maar KAN je ze wel opladen met de cradle van de MX700? Want dat vind ik wel handig, anders moet ik steeds die batterijen in een aparte lader doen.

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik gok van wel, je hebt alleen kans dat hij stopt bij de capaciteit van de originele batterijen. Zit er geen handleiding bij?

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 12-01-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 13:40
Weet iemand een mooi setje om batterijen netjes te kunnen organiseren?
Niet te groot (stuk of 8 AAA + 8 AA batterijen), evt. uitbreidbaar of mooi genoeg om een 2e te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Bedoel je doosjes? Ik heb gister drie setjes van deze http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3558 besteld, dus die zullen er met een week of anderhalf wel zijn. Het is sowieso geen geld natuurlijk. Ik laat wel even weten of het wat is als ik ze heb. Er staan trouwens wel positieve reviews op DX zelf. :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Positron schreef op maandag 12 januari 2009 @ 12:20:
Bedoel je doosjes? Ik heb gister drie setjes van deze http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3558 besteld, dus die zullen er met een week of anderhalf wel zijn. Het is sowieso geen geld natuurlijk. Ik laat wel even weten of het wat is als ik ze heb. Er staan trouwens wel positieve reviews op DX zelf. :)
Die zien er prima uit, voor die 1,80 heb ik ook een setje besteld. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Conrad heeft ook diverse opbergdoosjes voor AAA en of AA gecombineerd zelfs met ruimte voor SD cards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Die doosjes gebruik ik ook al een jaar ofzo.. werkt prima hoor, krijg ze soms een beetje lastig open, maar dat is op zich geen probleem. 4xAA of 5xAAA kan erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Hier nog even het resultaat van 4 stuks GP 2700mAh batterijen van een klein jaartje oud:

1: 1,46V - 2.33Ah
2: 1,46V - 2.20Ah
3: 1,46V - 2.35Ah
4: 1,45V - 2.52Ah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2022
Nu in de aanbieding bij Kijkshop: 4 Hapé 2600 mAH NIMH penlites voor € 7.99!
De prijs lijkt mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

You get what you pay for.

Al mijn Hapé Ni-Mh's zijn al dood, terwijl mijn GP's uit dezelfde tijd al drie keer zoveel cycles gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat was al troep in de NiCD tijd, en zal het nog steeds wel zijn. Bij Conrad kan je een setje van 4 fatsoenlijke batterijen voor €10 kopen, en met iDeal heb je volgens mij geen verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
MBV schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:29: Bij Conrad kan je een setje van 4 fatsoenlijke batterijen voor €10 kopen, en met iDeal heb je volgens mij geen verzendkosten.
Dan moet je wel TWEE setjes nemen (of iets anders erbij), want het minimum bestelbedrag voor geen-verzendkosten-bij-iDEALbetaling is 20 euro. Genoeg leuks te koop bij Conrad, maar het is geen DX natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, maar met 16 Eneloops zijn ze wel goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Toff schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:47:
[...]

Dan moet je wel TWEE setjes nemen (of iets anders erbij), want het minimum bestelbedrag voor geen-verzendkosten-bij-iDEALbetaling is 20 euro. Genoeg leuks te koop bij Conrad, maar het is geen DX natuurlijk.
Ehm, boeiend, ze hebben altijd wat leuks in de aanbieding om aan te vullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Voor diegenen met een IPC-1:
Hebben jullie ook last van zwakke (metalen) klemmetjes? Bij mij zaten ze erg strak en moest best redelijk wat kracht zetten om batterijen erin te doen en eruit te halen.
Niet extreem veel kracht, wel voorzichtig natuurlijk.

Bij mij was er 1tje kapot na 3 weken, misschien productiefoutje dat ze zo strak zaten en daardoor kapot gingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GP 2700 mAh AA's toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Bijna goed. GP 800 mAh AAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Helaas werkt hier ook de tweede poging voor de korting van €7,50 niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Resultaten tot nu toe

Set 1 Conrad 2500mAh - nieuw:

1: 1,44V - 2.48 Ah
2: 1,44V - 2.48 Ah
3: 1,46V - 2.53 Ah
4: 1,45V - 2.56 Ah

Set 2 Conrad 2500mAh - nieuw:

1: 1,45V - 2.43 Ah
2: 1,45V - 2.34 Ah
3: 1,45V - 2.43 Ah
4: 1,45V - 2.47 Ah

Set 3 GP 2700mAh ± 1 jaar oud:

1: 1,46V - 2.33 Ah
2: 1,46V - 2.20 Ah
3: 1,46V - 2.35 Ah
4: 1,45V - 2.52 Ah

Set 4 GP 2700mAh ± 1 jaar oud:

1: 1,46V - 2.33 Ah
2: 1,46V - 2.19 Ah
3: 1,45V - 2.00 Ah :(
4: 1,45V - 2.39 Ah

Set 5 GP 2300mAh ± 2 jaar oud:

1: 1,46V - 1.904 Ah
2: 1,45V - 1.866 Ah
3: 1,44V - 1.724 Ah
4: 1,44V - 1.770 Ah

[ Voor 15% gewijzigd door JvdW op 16-01-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Valt me nog mee eigenlijk. De resultaten liggen redelijk dicht bij elkaar, binnen de sets, en dat oudere cellen iets minder gaan presteren is ook niet echt schokkend. Geen echte zeperds ertussen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ze nu voor drie maanden laten liggen en dan kijken hoeveel ze bijladen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Zelf heb ik ook aan de hand van dit draadje bij conrad de ipc gekocht.
Het setje met de 8 2500 penilte's.

Wat schets nu mijn verbazing, heb ik een setje opgeladen en in de radiografische auto van mijn zoon gestoken.
Nu zijn ze leeg en laad er maar 1tje van de 4 op o.0 de andere 3 blijft het schermpje op null staan.

Hoewel ik ze allemaal verstokken heb laad die ene op in alles slots en blijven de andere 3 gewoon dood leuk op null staan.

Iemand hier ook ervaring mee gehad? en wat zou je er mee kunnen doen?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

BakkerBolletje schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:11:
Zelf heb ik ook aan de hand van dit draadje bij conrad de ipc gekocht.
Het setje met de 8 2500 penilte's.

Wat schets nu mijn verbazing, heb ik een setje opgeladen en in de radiografische auto van mijn zoon gestoken.
Nu zijn ze leeg en laad er maar 1tje van de 4 op o.0 de andere 3 blijft het schermpje op null staan.

Hoewel ik ze allemaal verstokken heb laad die ene op in alles slots en blijven de andere 3 gewoon dood leuk op null staan.

Iemand hier ook ervaring mee gehad? en wat zou je er mee kunnen doen?
Gewoon even op Null zoeken in dit topic:
PvH18 schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:53:
Ze zijn te diep ontladen...
Doe ze een half uurtje in een domme lader (zo'n oude die direct begint te laden)...
Daarna zijn ze weer wakker (he, ik ben een batterij...) en kunnen ze weer opgeladen worden. Doe een Refresh (dit kan erg lang duren!) en maybe zijn ze nog niet echt overleden...

[...]

NiMh's kunnen niet tegen verder ontladen dan 0,9V. Doe je dat toch (in een zaklamp laten zitten bijv.) dan gaan ze stuk... Slimme apperatuur (zoals moderne camera's) hebben een accu bescherming ingebouwd: die kunnen accu's niet dood trekken.
Echter door de enorme zelfontlading gaan NiMH's vanzelf dood als je ze een hele tijd niet gebruikt. NiMH's moeten geregeld opgeladen worden, in ieder geval 1x per jaar (ooit ergens gelezen, weet niet meer waar).

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
bedankt

[ Voor 93% gewijzigd door BakkerBolletje op 15-01-2009 18:33 ]

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Hij is binnen, de IPC-1 met 2500mAh Conrad energy batterijen. Wat kan ik nu het beste doen? Meteen de batterijen opladen, refreshen of testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opladen (met een lage stroom) en als ze vol zijn charge-test, zodat je er nog een cycle op hebt.

Ni-Mh's bereiken pas hun maximale capaciteit na 2-3 cycles. Natuurlijk hoef je die niet allemaal in de lader te doen, maar bij de eerste cycle hebben ze meestal wel een heel lage capaciteit, dus die doe ik altijd wel in de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 16:32:
Opladen (met een lage stroom) en als ze vol zijn charge-test
Ik ben net begonnen met het opladen voordat ik jouw reply te zien kreeg. Opladen met 500 mA, valt deze instelling onder lage stroom of had ik beter 200 mA moeten kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Resinman schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 16:38:
[...]

Ik ben net begonnen met het opladen voordat ik jouw reply te zien kreeg. Opladen met 500 mA, valt deze instelling onder lage stroom of had ik beter 200 mA moeten kiezen?
200mA is wel wat aan de lage kant voor 2700mAh batterijen.
500mA is prima, 750mA ook , en ik doe ze zelf ook wel eens op 1A.

Zelf heb ik mijn nieuwe batterijen via de refresh functie geladen.
Omdat ze op die manier gelijk meerdere cycles doorlopen en als het goed is gelijk hun max. capaciteit behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Laadstromen moet je altijd in verhouding met de capaciteit zien. Batterijen van 2Ah kan je zonder problemen iets van 500mAh (0.25x de capaciteit C) geven, terwijl 800mAh AAA batterijen maar beter op 200mAh kunnen worden opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de eerste keer wordt vaak 0,1C aangeraden. Nu kun je dat niet helemaal kiezen met 2700 mAh AA's in de IPC-1, maar ach: 500 is dan nog geen eens 0,2C. Op 2A worden ze in ieder geval ongezond volgepropt. Het is volgens mij beter gewoon veel laders en veel AA's te hebben dan een paar uber snelle laders en weinig AA's die je vervolgens heel snel verslijt.

Raad eens tot welke groep ik behoor:

Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/DSC_6460-1.jpg

Recent nog een IPC-1, 16 AA Eneloops en 8x Conrad 2500 mAh (AA) bijgekomen, die niet op de foto staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:43:
Voor de eerste keer wordt vaak 0,1C aangeraden. Nu kun je dat niet helemaal kiezen met 2700 mAh AA's in de IPC-1, maar ach: 500 is dan nog geen eens 0,2C. Op 2A worden ze in ieder geval ongezond volgepropt. Het is volgens mij beter gewoon veel laders en veel AA's te hebben dan een paar uber snelle laders en weinig AA's die je vervolgens heel snel verslijt.

[afbeelding]

Recent nog een IPC-1, 16 AA Eneloops en 8x Conrad 2500 mAh (AA) bijgekomen, die niet op de foto staan.
Zow, draait jouw heus op batterijen of zo :P

Mooie verzameling, jij kunt vast wel wat kwijt over de onderlinge kwaliteiten. Maar wat je zegt over snel opladen (>1-2A) is natuurlijk volledig waar. Zelf zet ik m'n GP's ook nooit hoger dan 1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Voor de eerste keer wordt vaak 0,1C aangeraden. Nu kun je dat niet helemaal kiezen met 2700 mAh AA's in de IPC-1, maar ach: 500 is dan nog geen eens 0,2C.
Toegegeven, 500mAh is beter dan de ±2Ah die een standaard snellader er doorheen jaagt. Maar, kun je met de IPC-1 niet op bijv. 200 of 300 mAh laden dan? Of begrijp ik je verkeerd? Dat zou ik dan wel een enorm gebrek vinden voor een apparaat wat verder in alle opzichten als een geavanceerde lader door kan.

Ik heb de welbekende tegenhanger van de IPC-1, de Maha C-9000 van Powerex. Die heb ik specifiek uitgezocht/gekocht om mijn batterijen als een 'goed huisvader' te behandelen, zodat ze (hopelijk) hun volledige lifetime meegaan.

Daarmee kan ik ze de eerste keer ook netjes op 0.1C opladen, nagenoeg ongeacht de capaciteit: in 'break-in' modus (speciaal voor nieuwe batterijen) stel de capaciteit van de batterij in (en kan tussen de 500mAh en de 20Ah zijn) en hij pakt daar zelf 0.1C van. En zelfs in de standaard laadmodus kan ik elk honderttal tussen de 200 mA en de 2000 mA (2A dus) kiezen, dus ook dat is al een prettiger amperage als je echt aan "battery forming" volgens het boekje wil doen.
Resinman schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:54:
Nu las ik op een Engelstalig forum het volgende over de manier van opladen:

[...]

Interessante discussie, bergen informatie en leuke praktijktest-info. Waardevolle aanvulling ook op de (eerder genoemde) discussie op dpreview.

Over het rechtop laden: zoals ik al aangaf, ik had er nog niet eerder van gehoord. En met mij blijkbaar velen. De sceptische reacties van sommige van de kenners aldaar (wat overduidelijk blijkt uit andere reacties van de gebruikers, die jongens zitten er echt heel diep in) zeggen vooralsnog genoeg.

Sterker nog, in een eenmalig experiment bleek zelfs dat als je ze met de officiële lader ondersteboven laadt (dus precies tegenovergesteld aan de gegeven instructie) dat ze hoger laden - zie deze reactie.

[ Voor 29% gewijzigd door Roelant op 18-01-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Bedankt voor de uitleg!

Ik heb de 2500mAh Conrad energy batterijen gisterenavond in de lader gestopt en ben begonnen met het refresh programma (opladen 500mA). De waardes tussen de batterijen verschillen op dit moment nogal, vooral de 2de:

1. 1708 mAh
2. 1131 mAh
3. 1625 mAh
4. 1636 mAh

Kan iemand mij vertellen wanneer het refresh programma stopt?
Wat een collectie! :)
Roelant schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 10:20:
Interessante discussie, bergen informatie en leuke praktijktest-info.
Dat dacht ik ook. Twee weken geleden mijn nieuwe zaklamp ontvangen (Led Lenser P7) en mezelf daar maar meteen geregistreerd (zaklampen forum). Ik had een aantal vragen over batterijen icm deze zaklamp en daar kreeg ik enorm veel reacties op, meer en uitgebreider dan ik dacht :)

Nu heb ik nog een andere vraag. Al surfend op internet kwam ik behoorlijk wat plaatjes tegen van de Voltcraft IPC-1. Nu viel mij op dat al deze versies een ander logo hebben dan mijn model. Zie het plaatje hieronder. Ik heb het onderste model.

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/3578/ipc1uq6.jpg

Zijn er andere IPC-1 eigenaren welke hetzelfde logo hebben als mijn versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, mijn vierde IPC-1 die ik laatst binnenkreeg heeft ook dat onderste logo.
Roelant schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 10:20:
[...]

Toegegeven, 500mAh is beter dan de ±2Ah die een standaard snellader er doorheen jaagt. Maar, kun je met de IPC-1 niet op bijv. 200 of 300 mAh laden dan? Of begrijp ik je verkeerd? Dat zou ik dan wel een enorm gebrek vinden voor een apparaat wat verder in alle opzichten als een geavanceerde lader door kan.
Je kunt kiezen uit 200, 500, 700 en 1000. En als je alleen slot 1 en 4 gebruikt ook nog 2000
Roelant schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 10:20:Daarmee kan ik ze de eerste keer ook netjes op 0.1C opladen, nagenoeg ongeacht de capaciteit: in 'break-in' modus (speciaal voor nieuwe batterijen) stel de capaciteit van de batterij in (en kan tussen de 500mAh en de 20Aa zijn) en hij pakt daar zelf 0.1C van. En zelfs in de standaard laadmodus kan ik elk honderttal tussen de 200 mAh en de 2000 mAh (2Ah dus) kiezen, dus ook dat is al een prettig[er amperage als je echt aan "battery forming" volgens het boekje wil doen.
Laadstromen in A, capaciteit in Ah ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:23:
Ok, dan zullen de later uitgebrachte modellen wel voorzien zijn van dit logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:29:
Bij Conrad kan je een setje van 4 fatsoenlijke batterijen voor €10 kopen, en met iDeal heb je volgens mij geen verzendkosten.
Welke zijn dat dan?
Op http://www.conrad-energy.nl/ zie ik 4x2500 mAh staan voor € 16,99. Ik zie geen setje van 4xAA voor 9,99.
Zijn er nog ergens anders goede aanbiedingen voor een setje van 4 AA's?

[ Voor 53% gewijzigd door compie op 18-01-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Niet online
Ik kwam net nog deze topaanbieding tegen op http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=250325

Bestnr.: 250325 - 8A
Voordeelset bestaand uit 8x NiMH oplaadbare penlite batterijen 2400 mAh en de digitale multimeter BT 555
Nu 16,99 EUR

[ Voor 7% gewijzigd door compie op 18-01-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:23:
Laadstromen in A, capaciteit in Ah ;)
Detail, maar je hebt gelijk, dus aangepast. ;)

Maar het originele punt blijft staan:
Je kunt kiezen uit 200, 500, 700 en 1000. En als je alleen slot 1 en 4 gebruikt ook nog 2000
Dat vind ik dus een vrij rigide voorselectie. Voor het gros zal het volstaan, maar juist als je een wat grotere selectie aan oplaadbare batterijen (en navenant grote selectie aan verschillende capaciteiten) hebt, schiet het imho net even te kort. Waarbij sowieso het gemak van het break-in programma natuurlijk een voordeel is, dat gaf voor mij toentertijd iig. de doorslag om voor de Maha te kiezen.

Overigens, als je nog een leuke discussie over C9000 vs. IPC-1 en voors en tegens van de manier waarop beide apparaten werken, moet je even de reacties lezen die volgen op deze vraag in dezelfde discussie. Waarbij BC-900 = IPC-1, maar dat wist je ongetwijfeld wel als je er vier hebt liggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

compie schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:02:
[...]

Welke zijn dat dan?
Op http://www.conrad-energy.nl/ zie ik 4x2500 mAh staan voor € 16,99. Ik zie geen setje van 4xAA voor 9,99.
Zijn er nog ergens anders goede aanbiedingen voor een setje van 4 AA's?
http://www1.conrad.nl/scr...mmh_area_kz=8B&navi=mitte

Zelfs voor 0 euro :+ Kijk eens naar de recyko's voor €9,99, en de duracell's ook.

Wil je iets met die site doen, dan moet je naar conrad.nl gaan, en in het menu bij batterijen -> penlite dezelfde opzoeken. Zonder frames doet hij niks 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 18-01-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Kan iemand mij vertellen wanneer het refresh programma (IPC-1) stopt? Gaat hij door totdat de batterijen optimaal opgeladen zijn of stopt hij na x aantal cyclussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Hij gaat door totdat hij merkt dat de capaciteit niet verder toeneemt. Soms kan dat wel een paar dagen duren ! Zelfs bij de nieuwe (bijgeleverde) Conrad AA accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Ik merk het, 2 van de 4 2500mAh's geven FULL aan, de overige twee nog niet en ze zijn nu ongeveer 24 uur bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Mijn IPC-1 (oude logo) was kort geleden kapot gegaan (metalen klemmetje kapot).
Na de lader + adapter retour gestuurd te hebben heb ik een nieuwe IPC-1 (nieuw logo) + 8x 2500mAh Conrad cellen gekregen.

Prima deal dus, 8x cellen voor 7 euro (retourkosten). En wellicht is deze IPC-1 een nieuwe revisie, dus nieuwe firmware? Of is het alleen een nieuw logo, verder intern niets anders?

Anyway, ik heb dus wat zooi over... die AA->D cel casings, tasje, 12V lader waar ik niets mee doen. Oh well..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat tasje vind ik echt onhandig. Behalve die AA->D-cell dingen past er niks echt handig enzo :/ Oh ja, van het setje meegeleverde batterijen gaven 2 direct al 2.5Ah, prima dus. 1 gaf 2Ah, niet echt tof, en 1 gaf na de eerste charge-test-cycle maar 400mAh aan 8)7 Die 2 batterijen liggen nu te refreshen, kijken of het volgende setje beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
Ik ben de IPC-1 nu een tijdje aan het gebruiken, in de test-mode, om mijn oude batterijen te inventariseren en mijn nieuwe batterijen een goede start te geven (refresh mode kost me te veel tijd).

Op 200 mA merkt het apparaat soms niet als een batterij vol is, of, zo lijkt het in ieder geval, hij stopt te vroeg met laden (wat je dan aan een corresponderend lage capaciteit bij het ontladen merkt).

Opvallend is dat de 4 2500 mAh Tronic batterijen (ditmaal groen van 2008/10, wel handig die wisselende kleuren) die ik, een beetje om ze te kunnen testen, voor € 3,49 bij de Lidl had gekocht al bij de eerste test een capaciteit van 2,50 2,44 2,45 en 2,54 Ah opleverden (redelijk betrouwbaar, want gemeten bij het ontladen, op 250 mAh). Zelfontlading en levensduur weet ik natuurlijk niet, maar dit is toch een keurig resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Ja, ik heb ook gemerkt dat refreshen met 200 mA te vroeg stopt (of juist maar blijft doorgaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Wildfire

Joy to the world!

Gisteren nog een setje "3000" mAh Maxuss AA-batterijen proberen te laden. Ja, die 3000 is enigszins overdreven :P

In m'n Maha MH-C9000 wil er eentje sowieso niet laden. De lader springt om de paar seconden uit, blijkbaar denkende dat er opeens geen batterij meer is. In m'n Voltcraft Charge Manager 2015 laadt 'ie wel, maar wordt gloeiend heet. Met een infrarood thermometer heb ik temperaturen tot 70C gemeten!

De andere laad wel gewoon in de MH-C9000, maar ik heb het idee dat deze een hoge zelfontlading heeft. Met een laadstroom van 300mAh leek 'ie nooit vol te komen namelijk.

Tsja... kwaliteit betaal je toch voor, zo blijkt maar weer eens (maar dat wist ik toch al :P)).

(btw: werkelijke capaciteit komt niet eens op de helft van deze batterijen)

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 21-01-2009 15:07 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
Wildfire schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:07:
Tsja... kwaliteit betaal je toch voor, zo blijkt maar weer eens (maar dat wist ik toch al :P)).
Mijn posting suggereert toch wat anders: hoewel eerdere ervaringen met Lidl batterijen (Tronic) niet geweldig waren, lijkt het dit keer toch beter te zijn.

Overigens, voor AAA lijkt http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.488 geen slechte deal, gezien de positieve reacties aldaar. USD 5,50 (inclusief solide plastic 4xAAA holder!), betalen met paypal. En gratis bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Wildfire schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:07:
Gisteren nog een setje "3000" mAh Maxuss AA-batterijen proberen te laden. Ja, die 3000 is enigszins overdreven :P

(btw: werkelijke capaciteit komt niet eens op de helft van deze batterijen)
écht rommel dus ;)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Niet online
MBV schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:33:
[...]

http://www1.conrad.nl/scr...mmh_area_kz=8B&navi=mitte

Zelfs voor 0 euro :+ Kijk eens naar de recyko's voor €9,99, en de duracell's ook.
Hoe kom ik aan 10 euro korting bij conrad dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Heb zojuist 4 x aa en 4 x aaa gp recyko+ ontvangen. Deze zijn na een jaar nog 85% vol met energie, althans dat wordt vermeld op de verpakking en site. Nu heb ik ze vorige week bij DX besteld en ik denk ga mooi potje xboxen met me nieuwe batterijen. Na 15 minuten gamen gingen de groene lampjes branden en was de batterij op. Toen ik ze erin deed zag ik de batterij indicator op 2/3 staan. Ik had al zo'n vermoeden dat ze een aardig eindje leeg waren toen ze geleverd werden. Ze liggen nu in de oplader, is dit normaal of moet ik ze eerst paar keer leegmaken en opladen om ze volledige funcioneel te krijgen ?

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

compie schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:19:
[...]

Hoe kom ik aan 10 euro korting bij conrad dan?
Er stond 1 artikel tussen van 0 euro, foutje in hun databeest waarschijnlijk.
NeoMe schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 15:20:
Heb zojuist 4 x aa en 4 x aaa gp recyko+ ontvangen. Deze zijn na een jaar nog 85% vol met energie, althans dat wordt vermeld op de verpakking en site. Nu heb ik ze vorige week bij DX besteld en ik denk ga mooi potje xboxen met me nieuwe batterijen. Na 15 minuten gamen gingen de groene lampjes branden en was de batterij op. Toen ik ze erin deed zag ik de batterij indicator op 2/3 staan. Ik had al zo'n vermoeden dat ze een aardig eindje leeg waren toen ze geleverd werden. Ze liggen nu in de oplader, is dit normaal of moet ik ze eerst paar keer leegmaken en opladen om ze volledige funcioneel te krijgen ?
Is niet helemaal normaal: mijn recyko's heb ik direct in mijn led-lampjes op de fiets gedaan, en die zijn nog niet leeg. Mijn eneloops (zelfde soort) zitten ook al een maand in mijn draadloze muis zonder problemen. Maar het kan zijn dat jij ze hebt met een productiefout, of dat ze al 2 jaar in de verpakking zaten. Gewoon opladen en kijken wat ze doen :)

2 van de AA-batterijen die bij mijn IPC-1 zaten, waren vanochtend na 4 dagen nog steeds bezig met refreshen :X Hij gaf al wel een capaciteit van 2.45Ah aan, dus ik heb ze nu op charge-test gezet en ik vind het wel prima. 4 dagen continue ontladen (250mA) en daarna weer laden (500mA) is niet echt goed voor de cycle count ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 22-01-2009 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:01

The_Scarabial

MTB for life!

Misschien wel een n00b vraag, maar ik heb hier gewone AAA alkaline batterijen, deze zijn 1,5V. Deze zijn voor mijn fiets lichtjes. Nu wil ik graag ter vervanging een set oplaadbare AAA batterijen. Kan ik nu zomaar de NiMH AAA batterijen die 1,2V zijn, toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Scarabial schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:27:
Misschien wel een n00b vraag, maar ik heb hier gewone AAA alkaline batterijen, deze zijn 1,5V. Deze zijn voor mijn fiets lichtjes. Nu wil ik graag ter vervanging een set oplaadbare AAA batterijen. Kan ik nu zomaar de NiMH AAA batterijen die 1,2V zijn, toepassen?
Jup. 1,5V ga je (bijna) nooit vinden bij oplaadbare batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Ik gebruik ook oplaadbare NiMH's (langzame zelfontladers) voor m'n fiets lampjes, bevalt me prima. Nu alleen wat tijd vinden om weer eens te fietsen (schiet er laatste paar maanden een beetje bij in: 25KM in 3 maanden :X tegen normaal >500KM per maand)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Bart Meerdink schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:48:
[...]

Overigens, voor AAA lijkt http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.488 geen slechte deal, gezien de positieve reacties aldaar. USD 5,50 (inclusief solide plastic 4xAAA holder!), betalen met paypal. En gratis bezorgd.
Bart, voor die 5,5 usd ook nog gratis naar Nederland ? En wat voor opbergdoosje zit er bij ?

Heb je dit merk soshine al wel eens vaker gehad ? Hoe bevallen ze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

voor die 5,5 usd ook nog gratis naar Nederland ?
Ja, dat staat er toch ook gewoon bij?
En wat voor opbergdoosje zit er bij ?
Er staan foto's en een filmpje bij van het doosje, het is gewoon een simpel plastic dingetje: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Om mezelf maar even te quoten.. ;) Ik heb de doosjes onderhand ontvangen en ik vind ze echt prima. Tupperwarekwaliteit is het natuurlijk niet, maar het zijn ideale doosjes om te zorgen dat je batterijen netjes opgeruimd zijn en niet zelfstandig door je tas gaan zwerven. De drie verschillende kleurtjes kunnen trouwens ook handig zijn als je batterijen wilt sorteren, bijvoorbeeld vol/gebruikt/leeg.

Kopen dus als je zoiets zoekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:57
Ik heb ze ook, ideaal!

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
KRG schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 20:48:
[...]
Bart, voor die 5,5 usd ook nog gratis naar Nederland ? En wat voor opbergdoosje zit er bij ?

Heb je dit merk soshine al wel eens vaker gehad ? Hoe bevallen ze ?
Opbergdoosje is gewoon stevig plastic, afsluitbaar, en doorzichtig groen (staat bij mij geen Soshine op). Het valt me wel op dat de omschrijving op DX ze niet vermeldt. Capaciteit is bij de eerste test wat lager dan 900. Meer een gezonde 800 mAh, zoals ook in verschillende reacties op DX genoemd staat.

Gek genoeg hebben de groene potloodcellen van de Lidl (Tronic 2008/10, € 3,49) vooralsnog meer capaciteit: mijn eerste test met de IPC-1 wijst 868, 890, 880, 877 mAh uit.

Overigens, het versturen van bestellingen ligt nu een week stil bij dealextreme, vanwege het Chinese Nieuwjaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Positron schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 22:37:
[...]

Om mezelf maar even te quoten.. ;) Ik heb de doosjes onderhand ontvangen en ik vind ze echt prima. Tupperwarekwaliteit is het natuurlijk niet, maar het zijn ideale doosjes om te zorgen dat je batterijen netjes opgeruimd zijn en niet zelfstandig door je tas gaan zwerven. De drie verschillende kleurtjes kunnen trouwens ook handig zijn als je batterijen wilt sorteren, bijvoorbeeld vol/gebruikt/leeg.

Nah. Gewoon per setje van 4 houden (geef elke setje een ander kleur ringetje met een stift ofzo of zorg voor verschillende accu's met verschillende kleuren isolatie). Als ze vol zijn doe je ze in het doosje met de pluspunten allemaal aan dezelfde kant en als ze leeg zijn doe je ze er om en om in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 00:54:
[...]

Nah. Gewoon per setje van 4 houden
Dat is moeilijk vol te houden hoor! Ik heb verbruikers voor 1, 2, 3, 4 en 6 cellen. Dan ook nog "gewone" en "eneloops" en verschillende capaciteiten. Gewoon een oudhollands allegaartje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Misschien ook interessant nu we toch een beetje die kant op gaan: Wie nummert of markeert z'n batterijen? Ik houd zelf een Excelsheetje bij met de capaciteiten sinds ik een IPC-1(L) heb. De enige cellen die echt lager blijken uit te komen zijn m'n GP's trouwens. Maar ik nummer ze als volgt:

1 /tm 4 stippen bovenaan voor het nummer van de batterij en ook 1 t/m 4 stippen onderaan voor de serie, bijvoorbeeld m'n Eneloop AA's waar ik vier sets van heb.

M'n vierde set Eneloops bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
<[ .    ENELOOP ::]
<[ ..   ENELOOP ::]
<[ ...  ENELOOP ::]
<[ .... ENELOOP ::]

Nog meer Tweakers die door een eventuele vriendin of familie raar worden aangekeken omdat ze lol beleven aan batterijen opladen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ja echt, ik heb een computer-interface gemaakt vanaf mijn lader, en elke keer als ik er een batterij instop hoef ik alleen maar aan te geven welke batterij het is. Ik ben nog bezig dat te automatiseren met RFID. Elke verjaardag laat ik aan iedereen grafiekjes zien van hoe goed welke batterij is :)

spoiler:
wat denk je zelf... ;) Ik niet iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
[...]

Deze zijn ook wel interessant: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19277 en http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19278
Japans merk en zelfde techniek als eneloops, ready2use e.d., alleen wat goedkoper. Zelf niet besteld, want momenteel genoeg AA batterijen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
Positron schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 10:58:
Misschien ook interessant nu we toch een beetje die kant op gaan: Wie nummert of markeert z'n batterijen?
Als je niet onverwacht met lege batterijen wilt zitten waarvan je dacht dat ze nog vol waren dan moet je enige orde aanbrengen. Aan de buitenkant is niet te zien of ze vol of leeg zijn.

Je kunt ze met de plus naar beneden in het doosje doen (open doosje als boek houdend) als ze leeg zijn. Met stippen bovenop nummeren is ook wel handig (je kunt ook tot 8 gaan). Verder heb ik vrijwel allemaal verschillend uitziende setjes, dat is overzichtelijk. Helaas moet je ook een bestandje aanhouden met de kwaliteit en de status van de setjes en zelfs elke batterij. Lastig vol te houden.

Je kunt ipv doosjes trouwens ook met gekleurde elastiekjes werken, die kosten vrijwel niks.

Alleen vind ik het zonde om de 'kneusjes' weg te doen want ze doen het natuurlijk nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hoe slecht is het trouwens voor batterijen om ze voor korte tijd kort te sluiten? 2 batterijen verbonden, Pak-em-beet 1 sec, genoeg om een stroomdraadje heet te maken :X

Ik was een Doe-het-zelf battery-pack aan het maken met plakband en paperclips, om even een lampje te testen, en toen schoot ik eventjes uit...

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 23-01-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er eens zes stuks tegelijk kort gesloten voor een halve minuut. De stukjes plexiglas van de houder waren al aan het smelten. Ze doen het nog steeds prima, jaren later :)

De Mag waar ze inzaten werd gloeiend heet. Ik heb de dop eraf gedraaid, de batterijhouder eruit gezwiept en het ding uit m'n handen laten vallen. Auw auw auw. Maar de batterijen doen het nog steeds :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:01:
Hoe slecht is het trouwens voor batterijen om ze voor korte tijd kort te sluiten? 2 batterijen verbonden, Pak-em-beet 1 sec, genoeg om een stroomdraadje heet te maken :X

Ik was een Doe-het-zelf battery-pack aan het maken met plakband en paperclips, om even een lampje te testen, en toen schoot ik eventjes uit...
Ik heb ooit eens Hapé batterijen gebruikt voor een RC projectje, waarbij ze met zo'n 15A leeg getrokken werden. Niet eenmalig, maar meerdere keren. Ze werden natuurlijk bloedheet en de meeste zijn inmiddels wel overleden. :P
Met Philips Multilife batterijen ook zoiets uitgehaald (maar met een lagere stroom, iets van 4A) en die zijn allemaal nog 100% goed, zelfs na 5 jaar. :)
[...]

Ik heb ze vandaag ook ontvangen, inderdaad ideaal. :) DX is sowieso wel een leuke site met handige tools en gadgets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gelukkig maar, ik maakte me al zorgen dat ik die batterijen kon afschrijven (waren net nieuw, 'k had niks anders vol liggen). Nu nog vinden, ik heb het voor elkaar gekregen de lamp waar ze inzitten kwijt te raken :X Die ik terug wil sturen naar duitsland omdat hij niet bevalt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik heb het setje recyko's dat ik voor mijn fietsverlichting had aangeschaft, er weer uitgehaald. Als ze niet helemaal vol zijn, brandt één ledje niet en de andere twee amper, en zelfs op een volle lading branden de lampjes een stuk minder helder dan bij normale alkalinetjes. YMMV dus :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Wildfire

Joy to the world!

Conrad heeft tot eind deze maand de Voltcraft Charge Manager 2020 in de aanbieding voor maar €79,95 - echt een spotprijsje. Zie http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=512080

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Positron schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 10:58:
Misschien ook interessant nu we toch een beetje die kant op gaan: Wie nummert of markeert z'n batterijen?
Nummeren doe ik niet, maar op kantoor label ik ze wel. Eens in het half jaar gooi ik ze door analyse & refresh van de C9000 en dan gaat er een klein stickertje op met maand/jaar + gemeten capaciteit op (leven de labelwriter). B)

Het gaat me eigenlijk ook alleen om de actuele status van de batterij, niet om de 'historie', dus dat scheelt me weer een excelsheetje. Los van het feit dat je met een 'poel' van 50+ batterijen de informatie gewoon liever op de batterij zelf hebt staan. :P
Bart Meerdink schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:55:
Alleen vind ik het zonde om de 'kneusjes' weg te doen want ze doen het natuurlijk nog wel.
Is natuurlijk ook helemaal niet nodig, de 'kneusjes' doen het hier bijv. uitstekend in de klok-thermosstaat. :P
Rataplan schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 19:59:
[...]
Ik heb het setje recyko's dat ik voor mijn fietsverlichting had aangeschaft, er weer uitgehaald. Als ze niet helemaal vol zijn, brandt één ledje niet en de andere twee amper, en zelfs op een volle lading branden de lampjes een stuk minder helder dan bij normale alkalinetjes. YMMV dus :)
Hmm, interessant, maar dan neem ik aan dat je dat probleem met dat specifieke lampje ook met 'gewone' (niet slow-discharge) oplaadbare batterijen moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik denk dat de lampjes niet gemaakt zijn op oplaadbare batterijen, en dus niet werken onder de 1.2 volt.

Tip: BBB heeft heel goeie lampjes voor €7 per stuk, die prima werken op mijn recyko's :)
Pagina: 1 ... 12 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.