Fuji FinePix S9500&S9600: Deeltje 3

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 12.748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 22:42:
Ik heb nu enige tijd geleden de Raynox 250 voorzetlens voor mn s9500 aangeschaft maar ik kom er niet echt uit hoe het werkt. Zoals ik lees in de manuals zou ik met het toestel volledig in moeten zoomen en dan op ca. 16 cm afstand een scherp beeld moeten krijgen als ik de manual focus gebruik. Begrijp ik de manuals helemaal verkeerd of doe ik iets anders fout want mijn verkregen beeld is alles behalve scherp.
Met de S9500 is de focusafstand 11,7cm.
Je moet inderdaad zoals Henkert zegt de focus op manueel zetten en dan de camera naar voor of achter bewegen tot je focus goed zit.
Je moet er ook op letten dat de scherptediepte met die converter extreem smal is waardoor er maar een klein deel van het object in focus is. De scherptediepte kan verhoogd worden door minder sterk in te zoomen en/of het diafragma toe te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 03:51:
[...]

Met de S9500 is de focusafstand 11,7cm.
Je moet inderdaad zoals Henkert zegt de focus op manueel zetten en dan de camera naar voor of achter bewegen tot je focus goed zit.
Je moet er ook op letten dat de scherptediepte met die converter extreem smal is waardoor er maar een klein deel van het object in focus is. De scherptediepte kan verhoogd worden door minder sterk in te zoomen en/of het diafragma toe te knijpen.
ben dr uitgekomen. Dank voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik ben hier voor het eerst heb een aantal reacties gelezen , en kwam het verhaal van Cristian.M tegen dat hij zelf een handleiding voor zijn Fuji camere heeft gemaakt, en daar het me wel handig leek, heb ik geprobeerd de link te openen, maar helaas is de pagina niet meer beschikbaar. Kan iemand mij daar aan helpen, alvast bedankt .

Nice4all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Eindelijk ook 's wat fastoenlijke partypics gemaakt (S9500).

Een paar van afgelopen zaterdag (Dance Parade)...

Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/mensen/DSCF6160-copy.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/mensen/DSCF6182-copy.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/mensen/DSCF6193-copy.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/mensen/DSCF6218-copy.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vandaag bij Fort bij Vechten geweest (September Fortenmaand).

Nagoed, lang verhaal kort:

veel foto's gemaakt, veel zonlicht. En werkelijk AL mijn buiten foto's zijn veel en veel te licht. Gewoon in de auto-stand. Wat doe ik fout? Ik heb dat nog nooit eerder gehad.

Ik zal morgenochtend even wat foto'tjes posten, maar denk aan helder wit/geel gras in plaats van gewoon groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 12:10
Spot lichtmeting gebruikt?
AE-Lock ingehouden?
Staat je camera in op bijv overbelichten? (de +/- knop bij je sluiter knop)

Ik heb niet echt ervaring met de autostand van de camera, maar volgens mij is deze toch redelijk goed.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, gewoon de middelste (recht omhoog dat draaiknopje)
Nee, heb hem gewoon zelf laten lichtmeten op direct de plek waar hij zou gaan schieten.
Nolani schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:51:
Staat je camera in op bijv overbelichten? (de +/- knop bij je sluiter knop)
Niet toegankelijk in Auto mode :)
Nolani schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:51:
Ik heb niet echt ervaring met de autostand van de camera, maar volgens mij is deze toch redelijk goed.
Dat dacht ik ook altijd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Markie

Voorheen BBE

Na anderhalf jaar S9500 nu toch ook maar een DSLR aangeschaft. Waarom? Enkele redenen:
- AF-snelheid
- AF in donkere situaties
- MF mogelijkheden
- Ruisprestaties
- Beeldkwaliteit (vervorming, onscherpte enz)
- uitbreidingsmogelijkheden richting UWA en macro
- grip en handeling
- bulb (iig langer dan de max. 30s bulb van de S9500)
- het kunnen spelen met diafragma
- bewerkbare mb-formaten van de RAW-bestanden (en dus geen 20mb/per stuk)
- betere burst bij RAW (de burst in RAW van de S9500 was ongeveer 4 per minuut!)
Binnenkort volgt denk ik nog een vergelijking in beeldkwaliteit tussen de twee toestellen.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BBE schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:15:
Dit lijkt mij prima mogelijk op een S9600. Of bedoel je 'scherptediepte'?

M.b.t. overbelichte lucht: ik heb hier ook weleens last van, meestal controleer ik zo nu en dan en indien nodig zet ik de exposure compenstation op -1/3EV, dat werkt meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Markie

Voorheen BBE

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 18:15:[...]
Dit lijkt mij prima mogelijk op een s9600. Of bedoel je 'scherptediepte'?
idd
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 18:15:
[...]
M.b.t. overbelichte lucht: ik heb hier ook weleens last van, meestal controleer ik zo nu en dan en indien nodig zet ik de exposure compenstation op -1/3EV, dat werkt meestal.
(?) Overbelichte lucht kun je met alle toestellen krijgen. Ook de AE-Lock functie en RAW kunnen je hierbij ook helpen. Oftewel: dit is niet typisch voor de s9500

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct, maar de sensor van een dSLR zal een grotere DR hebben dan die van de S9500.

Quote DPReview:
The rather high default contrast and fairly narrow dynamic range means exposures with the S9000 have to be spot-on, and even if they are (which to be fair to the camera is most of the time), bright, contrasty conditions cause fairly harsh highlight clipping. The situation is improved by shooting in CCD-RAW mode, but even then there's a limit to how much you can avoid this issue.
Als je dus met wat onderbelichting uitgebeten stukken kan vookomen, kun je dat later (evt. met RAW-bestanden) optrekken, terwijl wit uitgebeten gedeeltes lucht geen informatie bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Na anderhalf jaar S9500 nu toch ook maar een DSLR aangeschaft. Waarom? Enkele redenen:
- AF-snelheid
- AF in donkere situaties
- MF mogelijkheden
- Ruisprestaties
- Beeldkwaliteit (vervorming, onscherpte enz)
- uitbreidingsmogelijkheden richting UWA en macro
- grip en handeling
- bulb (iig langer dan de max. 30s bulb van de S9500)
- bewerkbare mb-formaten van de RAW-bestanden (en dus geen 20mb/per stuk)
- betere burst bij RAW (de burst in RAW van de S9500 was ongeveer 4 per minuut!)
Binnenkort volgt denk ik nog een vergelijking in beeldkwaliteit tussen de twee toestellen.
Tuurlijk heeft een hybride tekortkomingen. Heeft niet zoveel met de S9500/S9600 te maken. Ik vind de grip overigens best goed hoor. Ga zelf de overstap waarschijnlijk ook wel een keer maken, maar tot die tijd mag ik niet klagen. Ruis (>400) en schrijfsnelheid (RAW) vind ik het meest storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk ga ik binnenkort een S9600 aanschaffen, maar ik heb nog een aantal vragen.

hoe zit het precies met de schrijfsnelheid van CF en xD ?
hoe komt het dat de RAW bestanden (20MB) bij deze camera zo groot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:17:
Waarschijnlijk ga ik binnenkort een S9600 aanschaffen, maar ik heb nog een aantal vragen.

hoe zit het precies met de schrijfsnelheid van CF en xD ?
Ik heb de s9600 met een cf 20mb/s, als ik jpeg schiet, kan hij inclusief opnieuw focussen en opslaan 1 foto in iets minder dan een seconden maken. Ook heb je de optie om een serie van 4 te maken binen ongeveer 1.5 seconden, maar dan is hij wel even bezig met opslaan. In raw duurt het ongeveer 2.5 seconden om 1 foto te maken inclusief opslaan
hoe komt het dat de RAW bestanden (20MB) bij deze camera zo groot zijn?
Geen idee, volgens mij was het dat de sensors van fuji met zeshoekige pixels werkten ofzoiets, weet het niet zeker.

Verwacht geen super snelheden als 10 fps, maar voor zulke grote foto's vind ik hem best goed. Ik heb igg nog geen gebrek gehad aan de snelheid.
Ook schijnt het zo te zijn dat de XD kaartjes sneller werken dan de CF, ik heb dit nog niet kunnen testen

Nog meer vraagjes? vraag maar :+

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:08:
[...]

Tuurlijk heeft een hybride tekortkomingen. Heeft niet zoveel met de S9500/S9600 te maken. Ik vind de grip overigens best goed hoor. Ga zelf de overstap waarschijnlijk ook wel een keer maken, maar tot die tijd mag ik niet klagen. Ruis (>400) en schrijfsnelheid (RAW) vind ik het meest storend.
ben gelukkig al eenige tijd van m,n fuji s9600 af. leuke camera omweer mee te beginnen , maar niet te vergelijken met een dslr....gebruik nu een nikon d70[s]met veel glaswerk en andere nikon spullen. :9~

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 22:40 . Reden: gezeur over compact of d-slr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nolani schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:37:

quote]David K schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:17:hoe komt het dat de RAW bestanden (20MB) bij deze camera zo groot zijn?
Geen idee, volgens mij was het dat de sensors van fuji met zeshoekige pixels werkten ofzoiets, weet het niet zeker.[/quote]

Hij slaat RAW bestonden op in 17 MegaPixel :)

Schrijf en leessnelheid (zeker CF) is ronduit triest. Je kunt net zo goed een kruidvat kaartje halen, je camera is nog steeds de bottleneck. Ik heb zelf een Sandisk Ultra II 1 GB (CF, 10 MB/s read en write) kaartje en een Sandisk Extreme III 4 GB (CF, 20 MB/s read en write) kaartje.

En je kunt maar lieft 6 RAWs schieten per minuut.... \/\/o\/\/ :/ oftewel: nog geen 2,5 MB/s

Ik heb een Fuji S9500 leuk om mee te beginnen, en het is een leuk camera'tje, maar nu ik eenmaal een D80 en D40 heb vastgehad begint het toch te knagen om een dSLR te kopen. Alleen ben ik een beetje platzak atm. :+

Ik dacht aan een D80 + 18-250 lens + lompe flitser + setje 4 GB Extreme III SD kaartjes, en voila :+ (1600 euro ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Ik schiet met de s9600 toch zeker 12/14 raw per minuut.
Natuurlijk is dit niet snel, het is ook geen dslr, maar als je geen geld genoeg hebt voor een dslr (zoals ik met mijn krantenwijkje) is het een prima camera. Ik wou gewoon meer tijd en aandacht besteden aan fotografie, en dan is de S9600 erg leuk om mee te beginnen.

En wat heb je aan die hogesnelheden van dslr's als je net met fotografie begint?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met xD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xD werkt in deze camera sneller dan CF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Zoek naar het H-type xD in het bijzonder als je de beste snelheid wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Nolani schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 08:00:
Ik schiet met de s9600 toch zeker 12/14 raw per minuut.
Natuurlijk is dit niet snel, het is ook geen dslr, maar als je geen geld genoeg hebt voor een dslr (zoals ik met mijn krantenwijkje) is het een prima camera. Ik wou gewoon meer tijd en aandacht besteden aan fotografie, en dan is de S9600 erg leuk om mee te beginnen.

En wat heb je aan die hogesnelheden van dslr's als je net met fotografie begint?
Lol in 1,7 seconden heeft m'n 2 jaar oude budget dSLR de eerste 5 RAWs afgeraffelt en daarna gaat ie door met 0,8 per seconde ;). Of ik het ook vaak gebruik, nou nee. Het gebeurt zelden dat ik een burst langer als 4 frames aan hou. De responsiveness van een dSLR kan ik daar en tegen wel weer waarderen. (wil je licht op stap of is je budget klein dan is en blijft een goede compact onverslaanbaar)

Of je wat aan lange bursts en veel fps hebt ligt helemaal aan je stijl van fotograferen. De één focust meer op hitrate en de ander schiet er vooral nog een paar extra in de hoop dat er wat bruikbaars tussen zit ;)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Gisteren moest ik helaas concluderen dat (ook) mijn command dial overleden was (na nog geen 2 jaar en ca. 7000 foto's).
Er circuleerde enige tijd terug een DIY-manual van een Belgische bezitter van een S9500 (hier stonden enkel wat foto's van een Chinese site op), maar deze is inmiddels offline.

Omdat ik er nog een paar printjes van had bewaard (gelukkig!) heb ik binnen een paar uurtjes die middag mijn command dial zelf kunnen fixen (je moet wel handig zijn!). En dat zonder de 1 tot 2 maanden wachten op reparatie met een vervangend onderdeel, wat vervolgens ook weer kapot kan/zal gaan dus... :)

Anyway, ik zal 's wat energie steken in een "how to fix the command dial of your Fuji S9000/S9100 danwel S9500/S9600" 8)

edit: http://www.sdirkx.nl/DIY_repair_command_dial :w

[ Voor 5% gewijzigd door dutch79 op 22-10-2007 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu bijna een jaar de 9600 in bezit maar ben nog steeds niet helemaal tevreden.
Iedere keer heb ik problemen met het licht...tijdens b.v. gebouwen of personen met daar omheen het daglicht.
De ene keer zijn ze redelijk....maar meestal te donker. Ik blijf het toestel aan het bijstellen, bij iedere foto weer.
Ook zijn dan de kleuren lang niet zo mooi als werkelijkheid. Kort na het maken van de foto lijkt het op het schermpje best mooi, eenmaal op de pc valt het toch weer tegen.
Wat is nu eigenlijk de ideale stand enzovoort voor een gewone foto om het zomaar even te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Basisstand is eigenlijk P. ISO kan is de meeste gevallen daarbij op 200 staan. Buiten eventueel naar 100, binnen naar 400 (hoewel niet perse nodig als je -liefst extern- flitst).
Verder heb ik de chrome-stand standaard aan voor het boosten van de kleuren.

Je hebt moeite met de belichting begrijp ik. Heb je al gespeeld met verschillende belichtingsmethodes? Je kunt 'm namelijk op gemiddeld zetten, maar als er een heel donker deel en een heel licht deel in je foto zit, moet je 's proberen te spotmeten.. zie manual zou ik zeggen. Denk dat dat al een deel van je problemen gaat verhelpen. ;)

Het kan zijn dat je soms moet inflitsen, het kan zijn dat je soms de belichting moet corrigeren (+1/3, +2/3 oid)... moeilijk om algemene tips te geven. Elke situatie is anders, daar heb je gelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het langzamer zou zijn zou het wel heel zielig zijn he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat is op de Metz 36C2 na nou een goede flitser voor deze camera? :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:32:
[...]

Als het langzamer zou zijn zou het wel heel zielig zijn he ;)
Omdat?

[ Voor 94% gewijzigd door dutch79 op 23-10-2007 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Bertus schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:34:
Wat is op de Metz 36C2 na nou een goede flitser voor deze camera? :)
Uhm, tsja omdat je geen TTL hebt, zijn er niet zoveel goede alternatieven? Waarom niet die Metz. Goed merk, goedkoop model...
OK optie is de Metz 44mz2 :) Nee serieus, deze is door één van de meest getalenteerde S9500-bezitters die hier de afgelopen jaren is langsgekomen gebruikt voor party-fotografie. Verschil is zover ik weet een digitaal display en een paar extra opties... check de Metz-site. Is wel wat duurder.

[ Voor 32% gewijzigd door dutch79 op 23-10-2007 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je max 5 RAWs kunt maken per MINUUT met een Sandisk Extreme III 4Gb CF kaartje in de S9500.

5 RAWs uit de Fuji is ongeveer 100 MB? 100/60= 2 MB/s als je de paar seconden van het niet schrijven maar scherpstellen en afdrukken meetelt.

What the heck is dat nou voor schrijfsnelheid? |:(

Ja, de camera zegt dus wel leuk dat hij RAW ondersteund, maar IRL is het gewoon nutteloos, tenzij je bereid bent telkens een ruime 10 seconde te wachten.

Of zo'n ander achterlijk punt: als je flitst op vol vermogen, gaat daarna gewoonweg het scherm uit. Kun je helemaal NIKS meer totdat hij compleet is opgeladen (wat ook nog eens veel te lang duurt).

Ik zeg niet dat het een foute camera is, maar het zijn punten waaraan ik me dusdanig begin te ergeren dat ik overweeg een dSLR te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Even in ons acterhoofd houden: de S9600 is GEEN/NIET GELIJK AAN een spiegelreflex van tig euro duurder.
What the heck is dat nou voor schrijfsnelheid? |:(
In raw is het echt een drama ja, als je snelheid wilt.
Met jpg (fine) kan ik anders per seconde een foto nemen (ongeacht lengte v.d. serie), dus 4,5mb/s
Ja, de camera zegt dus wel leuk dat hij RAW ondersteund, maar IRL is het gewoon nutteloos, tenzij je bereid bent telkens een ruime 10 seconde te wachten.
7 seconden voor het wegschrijven, tsja, ik gebruik de camera (op raw modus) niet bij snelle voorwerpen etc. meer voor zons ondergangen, en ik mis de snelheid totaal niet.
Of zo'n ander achterlijk punt: als je flitst op vol vermogen, gaat daarna gewoonweg het scherm uit. Kun je helemaal NIKS meer totdat hij compleet is opgeladen (wat ook nog eens veel te lang duurt).
Externe flitser is de oplossing, en dan daarbij, als het scherm aan zou blijven zou het alleen maar nog langer duren voordat je weer wat kunt doen.
Ik zeg niet dat het een foute camera is, maar het zijn punten waaraan ik me dusdanig begin te ergeren dat ik overweeg een dSLR te kopen.
Conclusie: (zoals je zelf al aangeeft)

Jij mist punten zoals snelheid, flitsen en goede raw ondersteuning? Tijd voor een dslr, veel betere 'bridge' camera's zijn er niet denk ik.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allebei punten die je vooraf had kunnen weten / testen. Daarbij is de S9500 een camera uit 2005, dus logischerwijs niet meer helemaal bij.

• dutch79

RAW vond ik te traag. Flitsen deed en doe ik echter vrijwel altijd extern, dus dan heb je daar geen last van.
Maar vergelijken met een dSLR is ook niet niet helemaal fair.

Zogauw je op verschillende punten tegen de limiet van de camera aanloopt, en/of semi-professioneel aan de slag gaat dan is het ook geen gek idee om (net als ik sindskort > 40D) op een gegeven moment over te stappen op een dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g7142h01
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-01-2023
Een half jaartje geleden vroeg iemand in dit draadje of er al iets bekend was over de opvolger van de s9600. Inmiddels merk ik dat bij sommige leveranciers de s9600 niet meer op voorraad/leverbaar is.

Betekent dat er een nieuwe onderweg is? Ik ben namelijk van plan om in april ( verjaardag ) een nieuwe camera aan te schaffen en mijn oog viel op de s9600................maar als er tegen die tijd een opvolger is neem ik lijkt me dat beter.

Is er nieuws? of wordt dat wellicht op de PMA 2008 op 31 januari bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een maandje (tot na de PMA) wachten kán zomaar veel verklaren. Ik hoop dat Fuji het S9xxx concept blijft houden, het sprak mij in ieder geval erg aan. Op dit moment volgt Fuji de trend: MP's en zoomratio (zie de S8000fd). Logisch, want dat verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die 380 euro die een S9600 kost heb je ook al bijna een Nikon D40 met kitlens :+

Laatst camera maar weer eens afgestoft en weer wat foto's gemaakt, nog steeds allemaal overbelicht :X

Binnenkort eens vergelijken met de S9500 van m'n broer. Het zuigt gewoon dat je altijd op de lamp / lucht moet mikken en daar de lichtmeting vast zetten dan ergens anders weer scherp stellen en dan weer draaien om het plaatje te krijgen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toestel categorisch overbelicht kun je wellicht eens een andere lichtmeting proberen? Wanneer dit geen uitkomst biedt, kun je ook standaard 2/3 stop (ofzo) onderbelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g7142h01
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-01-2023
Opvolger van de s9600 is bekend> Finepix S100FS. Super specs, even de reviews de komende maanden afwachten.

http://www.dpreview.com/news/0801/08012410fujifS100FS.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lion accu :/

Waar ik me overigens ook zo aan erger bij mijn S9500 is dat hij gewoon vijf seconde nodig heeft om op te starten met mijn Sandisk Extreme III 4 GB kaartje. Met mijn Sandisk Ultra II 1 GB kaartje gaat het een stuk sneller :?
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 12:20:
Als je toestel categorisch overbelicht kun je wellicht eens een andere lichtmeting proberen? Wanneer dit geen uitkomst biedt, kun je ook standaard 2/3 stop (ofzo) onderbelichten.
En hoe wilde je dat gaan doen :?

Ik zit ook eens te kijken naar een flitser, en aangezien ik later dit jaar toch wel overstappen naar een Nikon dSLR dacht ik maar meteen een Nikon flitser te kopen. Nu locken die met een pennetje, en de hotshoe van de S9500 mist het bijbehorende gaatje.. :? Iemand ervaringen?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:18:
Lion accu :/

Waar ik me overigens ook zo aan erger bij mijn S9500 is dat hij gewoon vijf seconde nodig heeft om op te starten met mijn Sandisk Extreme III 4 GB kaartje. Met mijn Sandisk Ultra II 1 GB kaartje gaat het een stuk sneller :?

[...]

En hoe wilde je dat gaan doen :?

Ik zit ook eens te kijken naar een flitser, en aangezien ik later dit jaar toch wel overstappen naar een Nikon dSLR dacht ik maar meteen een Nikon flitser te kopen. Nu locken die met een pennetje, en de hotshoe van de S9500 mist het bijbehorende gaatje.. :? Iemand ervaringen?
AFAIK heeft ook de S9500/9600 gewoon exposure compensation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik bevestigen. Even uit mijn herinnering: druk op een knopje met ongeveer symbool "+/-" en draai aan het wieltje. Je zult op het LCD of EVF zien dat het streepje in de lichtmeter naar links (onderbelichten) of rechts (overbelichten) schuift. Dit kan tot 2 stops naar beide zijden.

Op mijn S9500 gebruikte ik een Metz 36 C-2 (een 'domme' flitser, geen uitwisseling van instellingen) en die kon ik fixeren met een draaiwieltje, net zoals de Canon flitsers. Dus geen ervaring met een pinnetje... even uitproberen is wellicht de oplossing.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zes stapjes naar links en zes stapjes naar rechts, maar dat is alleen in de A,S en P mode. Niet in Auto :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dat zou kunnen. Nu functioneert de P-stand eigenlijk net zo als de Auto-stand hoor. Enige verschil is dat in P alle menufuncties beschikbaar zijn. Daarbij is A ook een erg handige stand. Zet die gewoon standaard op bijv. f/4.0 en onthoud dat als je een 'diep' onderwerp fotografeert dat je een hoger getal kiest (grotere scherptediepte) en wanneer je een minimale scherptediepte wil pak je f/2.8. De camera zal hier automatisch de (voor de scene) geschikte sluitertijd bij pakken -> eigenlijk is het een half-automatische stand. Houd dan even de sluitertijd in de gaten, afhankelijk van hoever je inzoomt ga je vanaf 1/30 seconde en langer een groter risico op bewogen foto's krijgen. Oplossing: diafragma groter instellen (kleiner getal!) of de ISO-waarde omhoog doen (zit achter de F-knop). Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Auto? Wie gebruikt dat nou op zo'n toestel?
Daarbij is A ook een erg handige stand. Zet die gewoon standaard op bijv. f/4.0 en onthoud dat als je een 'diep' onderwerp fotografeert dat je een hoger getal kiest (grotere scherptediepte) en wanneer je een minimale scherptediepte wil pak je f/2.8.
Theoretisch klopt het scherpte-diepte verhaal, maar dit met dit toestel heb je niet echt veel verschil in scherpte-diepte. Nadeel van een kleine sensor. En soms een voordeel omdat je veel scherp in beeld hebt, en toch veel licht kunt vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 07:58
Ik heb thuis een Finepix s9600.
Als ik hier nu fotos mee maak zonder mijn flits dan zijn die 9/10 wazig. als ik mijn flits echter gebruik dan heb ik wel mooie foto's. Kan dit mss met de shuttertijd te maken hebben, en hoe kan ik deze dan instellen?
Ik ben ook nog maar een leek op gebied van fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op de LCD of bekijk de eigenschappen van de .jpg uit de camera: wat is de gebruikte sluitertijd? Voor een onbewogen foto kun je ongeveer ( is geen wet) 1/focal length aanhouden. De Fuji heeft een lens van 28-300mm, bij groothoek moet je dus ongeveer op 1/30 seconde zitten, volledig ingezoomd zou je 1/300 kunnen hanteren.
Wanneer je bovenop het toestel het dikke draaiwiel naar de stand S draait, kun je vervolgens met het dunne draaiwiel rechts daarvan de sluitertijd selecteren. Op het LCD zie je de waarde dan ook veranderen. Voor zover mogelijk kiest de camera er de passende diafragmawaarde (grootte van lensopening) bij, bij te weinig licht zul je moeten flitsen (=licht toevoegen) of de ISO gevoeligheid (met F-knop) moeten vergroten (=lichtgevoeliger maken).
Ik hoop dat dit wat verklaard, anders laat je het maar weten eventueel met voorbeeldfoto incl. exif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
bij groothoek moet je dus ongeveer op 1/30 seconde zitten
Maak daar maar 1/60 van. Dat wordt vaak als grens gezien van wat wel en niet meer uit de hand is te schieten (ervan uitgaand dat er geen beeldstabilisatie aanwezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn vorige bericht staat 'ongeveer' en 'is geen wet'... 8)7
Erg afhankelijk van situatie, onderwerp en fotograaf: jij hebt dus 1/60 of sneller nodig terwijl ik misschien de camera op 1/8 nog stil kan houden. Dit zal yoki2007 zelf even moeten proberen. Omdat hij meldde nog een leek op het gebied van fotografie te zijn gaf ik hem een richtlijn, dan kan hij zien op het LCD of hij daar 'in de buurt' zit. Of hij 1/15 of 1/60 selecteert kan mij niet schelen, wanneer hij in de secondes zit en zich afvraagt waarom de foto bewogen is weet hij nu wat hij er aan kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:56:
Auto? Wie gebruikt dat nou op zo'n toestel?

[...]

Theoretisch klopt het scherpte-diepte verhaal, maar dit met dit toestel heb je niet echt veel verschil in scherpte-diepte. Nadeel van een kleine sensor. En soms een voordeel omdat je veel scherp in beeld hebt, en toch veel licht kunt vangen.
Ik, en waarom zou ik niet? Als ik gewoon voor de lol wat foto's wil maken tijdens een of ander sociaal gebeuren wil je gewoon dat de camera alles voor me uitzoekt, en ik zou verwachten dat dat dan goed gaat.

Hij gaat trouwens toch waarschuwen met zo'n Parkinsonhandje op je schermpje als je onder een bepaalde sluitertijd komt.

Maar ik zal m'n ergernissen maar wegstoppen, heb een Nikon D300 gekocht met 18-70 lens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie o wie heeft er misschien nog de NL handleiding in PDF??
Me vader heeft deze vorige week gekocht, en kan niet wachten totdat hij ermee een beetje mee aan de slag kan. Handleiding is al aangevraagd, maar het duurt ff voordat het boekje in de bus ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk al een tijdje met de S9500. Over het algemeen was ik wel tevreden, maar regelmatig waren er ook opnamen bij, die me een beetje tegenvielen. Ook op dit forum las ik berichten van mensen, die ook niet altijd tevreden waren.
Meestal had ik de keuzeknop voor de lichtmeetfunctie op "spotmeting" staan.
Sinds kort gebruik ik vaker de stand "multi" ( de middenstand ) en daarbij krijg ik bijna altijd veel beter belichte en zelfs ook scherpere foto's.
Door deze "ontdekking" ben ik nu nog blijer met mijn 9500 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:19:
Wie o wie heeft er misschien nog de NL handleiding in PDF??
Me vader heeft deze vorige week gekocht, en kan niet wachten totdat hij ermee een beetje mee aan de slag kan. Handleiding is al aangevraagd, maar het duurt ff voordat het boekje in de bus ligt
Staat die toevallig op de meegeleverde CD? Zo ja, dan wil ik hem wel effe rippen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 01:53:
[...]

Staat die toevallig op de meegeleverde CD? Zo ja, dan wil ik hem wel effe rippen morgen.
Als je deze in NL hebt gekocht misschien wel. Ik weet het niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:02:
[...]

Als je deze in NL hebt gekocht misschien wel. Ik weet het niet zeker
Bij mij (S9600, in NL gekocht) staat er geen PDF op de cd's. Kan je dus helaas niet verder helpen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Geen V&A op GoT graag. Dat mag op de frontpage.

[ Voor 82% gewijzigd door Remy op 07-04-2008 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 20:42

hstoker

Yatta!

Geen V&A op GoT graag. Dat mag op de frontpage.

[ Voor 85% gewijzigd door Remy op 07-04-2008 09:43 ]

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu meer dan een jaar het 9600 toestel maar ben absoluut niet tevreden.
Uiteraard is bij mij al een tijdje de garantie voorbij ....want anders?
Veel foto's kunnen worden niet scherp...vooral binnen bewegende beelden in combinatie met de flitser.
Ook heb ik als ik de batterijen moet verwisselen, dat de datum enzo opnieuw moet worden ingevoerd....vreemd toch?
Heb ik nu een maandagmorgen toestel?
Gekocht via een internetbedrijf....later bleek het ook nog eens om een Duits toestel te gaan.
Voor mij helaas na 9 jaar geen Fuji meer....
Ik stap nu waarschijnlijk over naar de Canon 450d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:42:
...
Veel foto's kunnen worden niet scherp...vooral binnen bewegende beelden in combinatie met de flitser.
...
Post eens een voorbeeld met de gebruikte instellingen?
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:42:
...
Ook heb ik als ik de batterijen moet verwisselen, dat de datum enzo opnieuw moet worden ingevoerd....vreemd toch?
...
In je camera zit denk ik ook een klein batterijtje dat zulke instellingen zou moeten onthouden wanneer je batterijen wisselt. Vervang dit batterijtje eens, wellicht dat die gewoon leeg is?

Waar je hem gekocht hebt en dat het een Duits model is, maakt niet echt uit voor het functioneren hoor. Ik denk dat je wat voorbarig bent met de conclusie "maandagmorgen model".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een bericht terug gekregen van Fuji Nederland...wat blijkt....dat datum en tijd behoort er uiteraard in te staan na het wisselen van de batterijen....het toestel heeft een defect en zal moeten worden opgestuurd.
Aangezien ik al een tijd vindt dat ik geen mooie foto's krijg...denk ik nu dat er dus meer defect is in het toestel.
Ik heb het toestel toen gekocht via een internetbedrijf....het gaat om een Duits toestel grrrrr.
Hij is van novemer 2006...dus ouder dan een jaar. Nu nog even uitzoeken of ik dus 1 of 2 jaar garantie heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degenen, die nog op zoek zijn naar een afstandsbediening en een draadontspanner te lastig vinden :
De afstandsbediening voor de S100FS (de RR-80) is OOK geschikt voor de Finepix S9000, S9100, S9500 en S9600.
Je kunt met deze afstandsbediening, die op de USB poort wordt aangesloten net als de gewone ontspanknop half indrukken voor de automatische instellingen, zoals belichting en scherpstelling, en verder indrukken voor het maken van de foto. Door de bedienknop van de A.B. te verschuiven kun je tijdopnamen maken, of continu opnamen maken.

Verwijderd

Ik ben aan het overwegen om deze camera te kopen. Heb enkele jaren geleden een half jaar fotografie gehad bij m'n opleiding en heb het altijd in het achterhoofd gehouden. Destijds een vrij basic Canon Powershot S30 gekocht - maar wil nu toch iets met wat meer mogelijkheden - maar (nog) geen DSLR omdat a) te duur en b) het me misschien wel heel erg tegenvalt en ik dan een camera van 500 euro + lenzen e.d. heb liggen voor niks.

Heb al veel gelezen en in de prijsklasse die ik in gedachten heb (250-300 euro) kom ik toch uit op deze. Op Fok heb ik het volgende gepost in het Fotografie-forum:
Budget:
+/- 300 euro?

Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body

Neig naar SLR-like.

Doel:

landschappen, huis-tuin-keuken, macro (nog nooit gedaan, maar lijkt me erg leuk/interessant), dieren etc.
Ga dit najaar naar Londen, Praag, Wenen en nog wat grote steden in Europa en wil daarvoor dus een wat professionelere camera hebben om flink wat foto's te schieten onderweg. Daarnaast misschien in de toekomst dus macro-fotografie e.d. Maar absoluut niet als 'professional' - het zal altijd een hobby blijven.

Fotograaf:
Combinatie van zelf uitzoeken en de handleiding lezen.

Huidige camera:

Heb een 6 jaar oude Canon Powershot S30. Veel plezier mee gehad - stevige body, redelijk wat zelf in te stellen, erg goede kwaliteitfoto's over het algemeen etc. Maar wil nu toch wat professionelers.

Welke camera’s twijfel je over:

Heb zitten kijken naar diverse superzoom camera's zoals de Fuji Finepix S9600 en de Olympus SP-570. Neig erg naar de Fuji camera, ziet er goed en stevig uit, lees er veel positiefs over etc. [iMaar is 'al' en twee jaar oud model... - zijn er vergelijkbare/betere/recentere modellen in dezelfde prijsklasse?[/i]

Bijzonderheden:
- Ik heb tijdens mijn studie een half jaar fotografie gehad en daar gewerkt met een ouderwetse spiegelreflexcamera (nog met film erin). Scherpstellen/zoomen met een focusring/zoomring vond ik erg prettig - weet niet of dat in de prijsklasse die ik in gedachten heb mogelijk is?
- Minimaal 6 á 7x optische zoom.

Verwijderd

Tsja, het toestel voldoet wel aan je verwachtingen. Het toestel is al wat ouder (en inmiddels opgevolgd) maar kan niet op alle vlakken meer mee met tegenwoordige camera's. Grootste hinder die je denk ik gaat ondervinden is (het gebrek aan) snelheid. Focussen gaat traag, wegschrijven ook. Verder schat ik het ding qua IQ superieur in t.o.v. Olympus 570 UZ en consorten (hoe dat qua timing enzo zit weet ik niet -> dpreview's reviews bieden wellicht meer info). Gewoon door de grotere sensor en betere lens.
Echt up-to-date is hij dus niet meer, de S100FS zou een optie zijn: mits je je budget wat vergroot, maar dan komt een instap dSLR + alles-in-één lens ook al in beeld...

Als je zeker wilt zijn: zoek een winkel op (waar ze hem nog hebben, ik denk dat hij uitgestorven raakt!) en test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Excuus voor het omhoog trappen van dit topic. :)

Mijn korte vraag, is het op dit moment nog zinvol om € 240,- uit te geven aan deze camera (De S9600)? De camera is 2de hands en is 2 maand oud.

Op dit moment heb ik een Minolta Dimage Z1 3,2mp, maar ik wil toch een keer een nieuwe. Op het internet vindt ik de foto's wel erg mooi die deze camera schiet. :)

Of kan ik beter een nieuwe kopen? De Fujifilm Finepix S2000 HD, bijvoorbeeld. Voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Alvast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door Kimberly op 12-04-2009 22:08 ]

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit toestel schiet nog altijd fantastische foto's :). Ik ben nu pas (na zo'n vier jaar en dik meer dan 10.000 foto's) aan het overwegen om over te schakelen naar een Canon EOS500D of EOS50D maar dat heeft zeker niets te maken met de S9500 maar wel met mijn eisen die gestegen zijn.
Met wat ik nu weet en ik zou nu moeten mijn eerste serieus toestel kopen, ik koop een tweedehands S9500 (of S9600 natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 22:17

Spikey

Making the web accessible!

ik heb zelf een Z1 gehad en om heel eerlijk te zijn.. elke andere camera die je koopt ben je beter mee af :o

ik zou zoals je al een beetje aangeeft, wel even verdiepen in wat er nieuw te krijgen is in die prijs-range. wellicht kun je daar nog voordeel uit halen door nieuwe ontwikkelingen?
Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3

[ Voor 4% gewijzigd door Spikey op 13-04-2009 20:39 ]

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste