Mijn vrouw en ik hebben een dslr van olympus. hierover zijn we zeker tevreden.
Eind vorig jaar hebben we een compact camera erbij gekocht. Zodat we niet altijd met de redelijke grote lowepro rugzak moeten sjouwen.
Het is een sony DSC-HX9V geworden. Had eigenlijk overal goede recensies.
Dit is echter een grote tegenvaller geworden.

Omdat de jpeg compressie veel te groot is vallen de foto's ons altijd tegen. De panorama functie is fantastisch op de sony maar dat is wat ons betreft ook het enige.
Nu dat ik me aan het verdiepen ben op het internet over compressie en de hx9v kom je wereldwijd heel veel boze en ontevreden gebruikers tegen. Ze zijn al meer dan een jaar sony aan het oproepen om een nieuwe firmware uit te brengen. Volgens velen doet sony dit toch nooit.
We denken er nu aan om de sony te verkopen (thuis laten liggen en niet gebruiken is ook geen goede optie) en een andere te kopen.
Zijn er camera's in de prijsklasse tot ongeveer 250 euro die dit probleem absoluut niet hebben. Die een instelbare compressiefactor hebben. Evt. zelfs in Raw fotograferen.
Welk advies hebben jullie?
Enkele vragen hierbij alvast beantwoord.
Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 250 euro
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
Compact
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
widezoom, beeldstabilisatie, zoom
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
We reizen redelijk veel en willen graag beide camera's gebruiken. (de dlsr en compact)
• Heb je al een voorkeur?
geen sony meer maar bv. een canon, nikon, fuji, olympus.