hm, hoezo? Het is toch een geweldige camera voor het geld wat je ervoor neer moet tellen?Planeet Thuis schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:31:
[...]
Ben eigenlijk (niet) nieuwsgierig....![]()
ik heb net sinds 4 maanden een s9500 en als ik moet gaan beseffen dat het beter was geweest om te wachten op de s9600...
Vooral bij groothoek inderdaad. Dit is niet meer dan normaal.Is me nog niet opgevallen, ik neem aan dat je dit voornamelijk ziet bij 28mm?
Ik meen dat er software bestaat die dit automatisch kan corrigeren, mits de lens bekend is....
Je zei "...de dialknop die binnen relatief zeer korte tijd defect raakt". Dat is dus niet altijd zo. Het komt wel relatief vaak voor dat ie op een gegeven moment problemen geeft. Een beetje nuanceren kan geen kwaadHoezo kort door de bocht ? Het regent klachten over dit onderdeel, toch ?
Ben blij dat jij hier geen last van hebt. Maar omdat jij er geen last van hebt, kun je niet zeggen dat er niets mis mee is, dacht ik.
Verwijderd
Ik vind het ideaal voor foto's laag vanaf de grond (kan dingen er heel anders uit laten zien) of om foto's vanaf middelhoogte te nemen (zodat minder duidelijk is dat je een foto maakt).Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:14:
ik moet zeggen, dat kantelbare scherm is een beetje zinloos. Ik gebruik het zelden. Het was nuttig geweest als je hem verder kon kantelen!!
De S9600 mag met dezelfde instellingen dan wel minder ruis vertonen, de foto is ook een stuk donkerder. Wil je hetzelfde resultaat als de S9500 behalen dan moet de sluitertijd of EV omhoog. Dit resulteert uiteindelijk tot evenveel ruis. Maar goed, dit gaat uitsluitend om het schieten in extreem donkere omstandigheden.
Verwijderd
Natuurlijk is dat zo. We zijn eigenlijk de grenzen van de camera's aan het doorlichten. Het is ook wel een beetje "miereneukerij".pvdplanet schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 18:51:
De S9600 mag met dezelfde instellingen dan wel minder ruis vertonen, de foto is ook een stuk donkerder. Wil je hetzelfde resultaat als de S9500 behalen dan moet de sluitertijd of EV omhoog. Dit resulteert uiteindelijk tot evenveel ruis. Maar goed, dit gaat uitsluitend om het schieten in extreem donkere omstandigheden.
Zowel de S9500 alsook de S9600 zijn, zeer zeker voor hun prijscategorie, echt puike camera's. Laten we dat vooral ook niet vergeten. Onder normale lichtomstandigheden durf ik zelfs de strijd aan te gaan met menige veel duurdere DSLR camera. De verschillen zijn zo klein. Tijden geleden heb ik geleerd dat een slechte fotograaf met de beste apparatuur ook bagger produceerd terwijl een goede fotograaf met alleen al oog voor compositie en detail, zelfs uit de meest beroerde camera schitterende plaatjes maakt. Ik herrinner me een reportage van Paul Huff, geschoten met een Trust 2 Megapixel cameraatje, ongelooflijk wat die man daar uit wist te halen.
Oh ja, even serieus, hoe krijg je hier een foto geplaatst, misschien dom van mij, maar ik krijg het niet voor elkaar. Als ik een foto wil plaatsen, moet ik een URL in vullen.........Help !
Verwijderd
Correct, je moet je foto eerst bij bijvoorbeeld imageshack.us uploaden, dan de link (die naar het plaatje verwijst) invullen.
Verwijderd
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de voorzetlenzen (bijv. Raynox). Levert zo'n groothoek of tele voorzet lens nu ook nog een beetje kwaliteit op ?
Ik heb zelf een Olymus TCON-17. Deze heeft een 55 mm draad, maar met een step down ring 58-55 mm werkt-ie prima. Ik gebruik hem alleen bijna nooit want de zoom van de camera voldoet meestal. Alleen als ik wat foto's maak van de maan gebruik ik 'm.
Op mijn oude s304 heb ik die lens veel gebruikt bij het schieten van wild en vogels.
Op mijn oude s304 heb ik die lens veel gebruikt bij het schieten van wild en vogels.
[ Voor 8% gewijzigd door RunaR op 24-01-2007 16:59 ]
Verwijderd
Ik heb een S9500 en heb wat vragen over de flitser metz 36 c-2. De vraag is wat kan ik ermee, en dan bedoel ik eigenlijk moet ik tijdens het fotograferen op de flister ook nog instellingen doen? of gebeurd dat automatisch?
Op de site van de fabrikant staat "it features three different telecomputer apertures (f/8, f/4 and f/2 at ISO 100/21°), as well as a manually adjustable zoom reflector to optimize the light out-put within a focal length range of 28-85 mm. " wat wil dit zeggen in voorbeelden, wat kan en wat kan niet bv als ik binnen aan het fotograferen ben?
@BBE die foto van de "Suikerfabriek in Groningen" in S9500 deeltje 2, wat waren jouw instellingen van de camera voor deze foto. Want ik heb het ook geprobeerd om zo'n foto te maken, maar die neem ik dan op de "Night" stand maar dan krijg ik veel ruis?
Op de site van de fabrikant staat "it features three different telecomputer apertures (f/8, f/4 and f/2 at ISO 100/21°), as well as a manually adjustable zoom reflector to optimize the light out-put within a focal length range of 28-85 mm. " wat wil dit zeggen in voorbeelden, wat kan en wat kan niet bv als ik binnen aan het fotograferen ben?
@BBE die foto van de "Suikerfabriek in Groningen" in S9500 deeltje 2, wat waren jouw instellingen van de camera voor deze foto. Want ik heb het ook geprobeerd om zo'n foto te maken, maar die neem ik dan op de "Night" stand maar dan krijg ik veel ruis?
Allereerst, ik zou geen night-stand of andere motiefprogramma's gebruiken anders dan P, S of M. Het is onduidelijk wat de camera in die stand allemaal doet. Je kunt beter met gezond verstand een paar instellingen kiezen om het gewenste resultaat te behalen.
In jouw geval waarschijnlijk op een statief werken en dan in de M-stand (en ISO 100) met de belichtingsmeter spelen zodat je je belichting goed krijgt.
Wat betreft de flitser, dat is nog niet zo eenvoudig (het is geen TTL). Heb er zelf ook een tijdje mee moeten oefenen.
Je kunt inderdaad uit 3 programma's kiezen. Dit is afhankelijk van de afstand waarop je schiet.

Basis: ISO 200 (hoewel 400 bij mij ook prima heeft gewerkt)! (dan geldt niet f/2, f/4 en f/8, maar f/2.8, f/5.6 en f/11 (zie achterkant flitser als je 'm op ISO 200 zet).
Zet 'm op de A-stand (flitser). De camera op S of M-stand (net wat je voorkeur is):
-Je kunt in de camera met S werken. Dan kun je 'm op f/2.8 zetten en flitser op programma rood (2.8)
Je kunt dan niet zoomen! Belichting bijstellen met EV-compensatie.*)
-of je kunt 'm op A-stand (camera) met f/5.6 zetten. Flitser op groen (5.6). Belichting bijstellen met diafragma in camera. *) Je kunt dan zoomen van 28-85mm!
*) Als je er bv een omni-bounce op zet: bij S = +1 en bij M = f/4.
Als je 't eerst probeert, dan komen de specifiekere vragen vanzelf.
In jouw geval waarschijnlijk op een statief werken en dan in de M-stand (en ISO 100) met de belichtingsmeter spelen zodat je je belichting goed krijgt.
Wat betreft de flitser, dat is nog niet zo eenvoudig (het is geen TTL). Heb er zelf ook een tijdje mee moeten oefenen.
Je kunt inderdaad uit 3 programma's kiezen. Dit is afhankelijk van de afstand waarop je schiet.

Basis: ISO 200 (hoewel 400 bij mij ook prima heeft gewerkt)! (dan geldt niet f/2, f/4 en f/8, maar f/2.8, f/5.6 en f/11 (zie achterkant flitser als je 'm op ISO 200 zet).
Zet 'm op de A-stand (flitser). De camera op S of M-stand (net wat je voorkeur is):
-Je kunt in de camera met S werken. Dan kun je 'm op f/2.8 zetten en flitser op programma rood (2.8)
Je kunt dan niet zoomen! Belichting bijstellen met EV-compensatie.*)
-of je kunt 'm op A-stand (camera) met f/5.6 zetten. Flitser op groen (5.6). Belichting bijstellen met diafragma in camera. *) Je kunt dan zoomen van 28-85mm!
*) Als je er bv een omni-bounce op zet: bij S = +1 en bij M = f/4.
[ Voor 37% gewijzigd door dutch79 op 26-01-2007 15:25 ]
Verwijderd
Oke, dank je voor de info...maar voor een leek als mij nog in fotografie is de metz 36 c-2 met bijpassende omnibounce voldoende. Hiermee kan ik dan voorlopig mee vooruit..
Wat betreft de night functie, jij zegt "In jouw geval waarschijnlijk op een statief werken en dan in de M-stand (en ISO 100) met de belichtingsmeter spelen zodat je je belichting goed krijgt."
Wat bedoel je met de belichtingsmeter, bedoel je daarmee de belichtingscorrectie knop? want als je die bedoelt die is niet beschikbaar in stand M. Maar is het juist niet moeilijk met stand M om handmatig scherp te stellen wanneer het wat donkerder is?
Wat betreft de night functie, jij zegt "In jouw geval waarschijnlijk op een statief werken en dan in de M-stand (en ISO 100) met de belichtingsmeter spelen zodat je je belichting goed krijgt."
Wat bedoel je met de belichtingsmeter, bedoel je daarmee de belichtingscorrectie knop? want als je die bedoelt die is niet beschikbaar in stand M. Maar is het juist niet moeilijk met stand M om handmatig scherp te stellen wanneer het wat donkerder is?
in M modes kiest je camera niet de juiste belichting, omdat jij alles zelf moet doen. Om nou wel een correct belichte foto te krijgen heb je een lichtmeter die je aangeeft of je foto juist belicht wordt. Bij mijn D50 is dat een balkje in de zoeker die in het midden aangeeft dat de foto goed belicht zal worden.
Juist, zo'n meter heeft de S9500/9600 ook. Geeft een goede indicatie om je belichting in te stellen.
Qua scherpstellen lukt het meestal nog wel met AF, maar handmatig is inderdaad lastig. Je zou 'm eigenlijk op oneindig willen zetten (bv. vuurwerk). Maar als je een tijdje rechtsom draait aan de manual focusring, dan bereik dat in principe ook. Je hebt het bij niet al te donkere omstandigheden (je onderwerp is meestal wel enigszins verlicht, ook 's avonds laat / 's nachts) niet direct nodig.
Qua scherpstellen lukt het meestal nog wel met AF, maar handmatig is inderdaad lastig. Je zou 'm eigenlijk op oneindig willen zetten (bv. vuurwerk). Maar als je een tijdje rechtsom draait aan de manual focusring, dan bereik dat in principe ook. Je hebt het bij niet al te donkere omstandigheden (je onderwerp is meestal wel enigszins verlicht, ook 's avonds laat / 's nachts) niet direct nodig.
Verwijderd
Rechtsonder op je LCD scherm heb je een balkje met een - links en een + rechts. Naarmate je sluitertijd/diafragma instellingen wijzigt op de camera en evt. sterker/zwakker omgevings licht hebt zal het pijltje binnen deze balk danwel links danwel rechts bewegen wat aangeeft of er voldoende, teveel of teweinig licht is.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 23:23:
De camera kan niet meten (volgens mij) of de belichting goed zal zijn wanneer je een external flash als de Metz 36C2 gebruikt, maar daarvoor heeft de flitser zelf weer een lichtje "Ok." welke (achteraf) aangeeft of de opname goed belicht was.
Een een let op:
Kijk niet naar de lichtmeter als je in de M-stand FLITST! Dat heeft dan geen zin. Alleen bij een foto zonder flits kun je de lichtmeter gebruiken om je belichting in te stellen.
We halen nu anders 2 verschillende situaties door elkaar (nachtopname <-> flitsfoto).
Kijk niet naar de lichtmeter als je in de M-stand FLITST! Dat heeft dan geen zin. Alleen bij een foto zonder flits kun je de lichtmeter gebruiken om je belichting in te stellen.
We halen nu anders 2 verschillende situaties door elkaar (nachtopname <-> flitsfoto).
S9600 terug van reparatie met nieuwe lens en CCD
En verder: http://www.fujifilm.nl/fu...2ac8afd9df397e0024c30.php
En verder: http://www.fujifilm.nl/fu...2ac8afd9df397e0024c30.php
Nachtfoto's maak ik eigenlijk altijd in de M-stand. In dit geval had ik het diafragma op f11 gezet (hierdoor worden de lichtpunten sterretjes), de ISO-waarde op 80 (zo laag mogelijk ivm met een lange sluitertijd (dat veroorzaakt een 'zacht' spoor van de rook) en zo weinig mogelijk ruis (de foto is in RAW genomen)) en een sluitertijd van een paar seconden (denk 4s) (ik heb de EXIF gegevens van de foto zo niet bij de hand dus ik doe het uit het hoofd). Night stand heb ik nog nooit gebruikt dus wat dat oplevert durf ik niet te zeggen.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:09:
Ik heb de foto trouwens in RAW genomen om meer flexibel in de nabewerking te zijn en om zo de echte situatie zo nauwkeurig mogelijk na te kunnen bootsen qua witbalans (de bijzondere roze lucht).
Veel proberen geeft vanzelf succes.
[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Verwijderd
Dank jullie wel voor de info...Heb laatst nog een statiefje gekocht in Singapore. Nou heb ik daar ook een UV filter gekocht, weet de kwaliteit niet van de filter, hoe kan ik daarachter komen?
Zijn er verschillen in kwaliteit van de foto of ik die nou als RAW opsla of als JPEG? Of is dat alleen maar makelijker voor het nabewerken?
Ik ga in ieder geval veel proberen, zo met zo wat voorbeelden is wat makelijker dan kan je al gelijk wat specifieker gaan proberen. bedankt...
Zijn er verschillen in kwaliteit van de foto of ik die nou als RAW opsla of als JPEG? Of is dat alleen maar makelijker voor het nabewerken?
Ik ga in ieder geval veel proberen, zo met zo wat voorbeelden is wat makelijker dan kan je al gelijk wat specifieker gaan proberen. bedankt...
Een Raw bestand bevat veel meer info, waardoor je met je foto veel meer kan schuiven en toch nog goede resultaten houdt. Jpeg is een ingepakt bestand als het ware, prima goed voor zoals de foto nu is, maar ga je hem veranderen dan kom je erachter dat je info mist.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:05:
Dank jullie wel voor de info...Heb laatst nog een statiefje gekocht in Singapore. Nou heb ik daar ook een UV filter gekocht, weet de kwaliteit niet van de filter, hoe kan ik daarachter komen?
Kortom, RAW is echt bedoeld voor wanneer je later nog gaat bewerken, maar niet alleen omdat het :'makkelijker" is, maar omdat het gewoon meer info bevat.
Bedankt voor de tips!sdirkx schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:13:
(Ik heb ook sinds een week de Metz 36C2 binnen!)
Fujifilm s9500
Het nadeel van het raw-bestand van de s9500 is de grootte. Deze zijn ca. 20mb p/s en dat heeft zo zijn gevolgen qua geheugen (zowel het werkgeheugen als de benodigde opslagruimte).
Ik zou RAW met een S9500/9600 ook niet echt aanraden om standaard te gebruiken, maar het heeft zo z'n voordelen. Denk dat ik er in de toekomst met een nieuw/ander toestel nog wel vaker mee zal gaan werken.
ik snap ook niet waarom fuji dat gedaan heeft, behoorlijk cripple wordt je camera ervan eigenlijk. Is dat bij de S9600 eigenlijk opgelost?.....Canon en Nikon hebben ook RAW, maar 6mp nikon is slechts 4,5mb en 9mb nikon iets van 6mb........eh...waarom gaat er bij fuji wat fout?
Ik schiet gewoon altijd in RAW.....merk er niks van, bewerk ze toch na in PS dus of ik nou jpeg erin gooi of RAW maakt ook niet uit.
Ik schiet gewoon altijd in RAW.....merk er niks van, bewerk ze toch na in PS dus of ik nou jpeg erin gooi of RAW maakt ook niet uit.
Verwijderd
Verplichte lectuur ivm RAW schieten met de S9600 camera:
http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=21540966
Helaas zelf nog geen tijd gehad om het uit te proberen (examens...).
Edit:
zie ook volgende links voor de precieze instructies:
http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=21753777
Edit:
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 00:39 ]
Verwijderd
Hallo,
via wat gegoogle kwam ik jullie forum tegen. Helaas is de reden van mijn gezoek niet zo leuk
..
Ook mijn command dail is stuk. Ben er inmiddels ook achter dat dit een veel voorkomend euvel is bij deze camera. Had ik al eerder gelezen.. maar ik had de hoop dat omdat ik inmiddels de 10.000e opname voorbij was, dat het mij niet zou overkomen..
Wel dus.. bij ca 12.000 opnames had de command dail er echt geen zin meer in
.
Waarbij ik wel moet zeggen dat ik veel fotos ook vaak even snel op de P stand maak. Dus waarschijnlijk heeft hij het daarom in verhouding nog lang volgehouden ?
En nu.. ??
Ik heb mijn camera sinds 2 januari 2006. Net buiten de *normale* garantie dus.
Wie kan me meer vertellen over dit euvel ? En me adviseren ?
Kan ik me het beste richten tot Fuji zelf of toch tot de firma waar ik mijn camera destijds gekocht heb (helaas gegaan voor het goedkoopste adres : lees ca 1 uur autorijden
).
Wordt het heuvel vanwege de constructie fout altijd onder de garantie gemaakt ?
En vooral.. : wie heeft dit euvel ook gehad en hoelang was je daarna je camera kwijt ?
Ik heb geen reservecamera.. dus elke week is er een te veel
.
Sorry..dat ik zo binnen kom vallen in jullie forum.. maar ik hoop op jullie begrip hiervoor.
Alvast bedankt,
Yoilse.
via wat gegoogle kwam ik jullie forum tegen. Helaas is de reden van mijn gezoek niet zo leuk
Ook mijn command dail is stuk. Ben er inmiddels ook achter dat dit een veel voorkomend euvel is bij deze camera. Had ik al eerder gelezen.. maar ik had de hoop dat omdat ik inmiddels de 10.000e opname voorbij was, dat het mij niet zou overkomen..
Wel dus.. bij ca 12.000 opnames had de command dail er echt geen zin meer in
Waarbij ik wel moet zeggen dat ik veel fotos ook vaak even snel op de P stand maak. Dus waarschijnlijk heeft hij het daarom in verhouding nog lang volgehouden ?
En nu.. ??
Kan ik me het beste richten tot Fuji zelf of toch tot de firma waar ik mijn camera destijds gekocht heb (helaas gegaan voor het goedkoopste adres : lees ca 1 uur autorijden
En vooral.. : wie heeft dit euvel ook gehad en hoelang was je daarna je camera kwijt ?
Ik heb geen reservecamera.. dus elke week is er een te veel
Sorry..dat ik zo binnen kom vallen in jullie forum.. maar ik hoop op jullie begrip hiervoor.
Alvast bedankt,
Yoilse.
Verwijderd
Ingevolge een Europese richtlijn moet je 2 jaar garantie hebben (voor alle aankopen na 1 januari 2005). Indien die richtlijn toen nog niet omgezet was door de overheid (als Belgisch jurist heb ik geen zicht op de Nederlandse toestanden
Los van het juridische verhaal zal Fuji dit wellicht kostenloos repareren daar het een fabrieksfout betreft en deze dus blijkbaar inherent aan het product is.
Tja, als je iets minder gebruikt, slijt het vaak wat minderVerwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:38:
Hallo,
via wat gegoogle kwam ik jullie forum tegen. Helaas is de reden van mijn gezoek niet zo leuk..
Wel dus.. bij ca 12.000 opnames had de command dail er echt geen zin meer in.
Over het euvel weet ik weinig, ik kan je wel wat vertellen over garantie-termijnenEn nu.. ??
Je hebt dus het volste recht op garantie, wat je shop-houder ook beweert.
Je hebt je cam aangeschaft bij de winkel, die is dus ook verantwoordelijk voor de garantie, met hém heb je een koopovereenkomst. Waar die shop zijn producten vandaan haalt is zijn zaak, maar de shop is verantwoordelijk. Een argument waar een shop zich nogal eens achter wil verschuilen is dat 'de fabrikant' maar één jaar garantie wil verlenen oid, dat blijft dan nog steeds een issue tussen de shop en de fabrikant waar jij als koper niets mee te maken hebt, je hebt immers je camera gekocht bij de shop, en niet bij de fabrikant. Let daar ook goed mee op en kén je rechten, want sommige shops kunnen hier echt hufterig in zijn.Kan ik me het beste richten tot Fuji zelf of toch tot de firma waar ik mijn camera destijds gekocht heb (helaas gegaan voor het goedkoopste adres : lees ca 1 uur autorijden).
Ik heb er geen ervaring mee (ik heb de cam niet eensEn vooral.. : wie heeft dit euvel ook gehad en hoelang was je daarna je camera kwijt ?
Ik heb geen reservecamera.. dus elke week is er een te veel.
Geen probleem, we zouden het gezellig vinden als je blijft en af en toe werk postSorry..dat ik zo binnen kom vallen in jullie forum.. maar ik hoop op jullie begrip hiervoor.
Graag gedaan, en groeten hoeft niet op een forum, je naam staat namelijk al links van je post. Mocht je je voor willen stellen, dan kan dat hier trouwens: [algemeen] Nieuw in FG? Stel jezelf hier voor!Alvast bedankt,
Yoilse.
Verwijderd
Jammer dat HyperUtility niet bij de camera (S9500, in mijn geval) geleverd wordt..Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:33:
Verplichte lectuur ivm RAW schieten met de S9600 camera:
Edit:
Verwijderd
Bedankt voor jullie reacties, inmiddels heb ik al netjes bericht van Fuji dat ze hem inderdaad kosteloos repareren.
Echter moet hij inderdaad opgestuurd worden door de verkoper.
Inmiddels die gemaild met de vraag/mededeling dat ik hem opstuur naar hen, (verzekerd) dat is nog altijd goedkoper dan dik 2 uur rijden (weer een wijze les om toch maar eens wat dichterbij te moeten kopen !).
Vandaag naar de Dierentuin geweest... alles op de auto/P stand.. maar goed.. je moet toch wat.
Na vandaag wordt het dus flink afkicken.. want ik heb helaas geen reserve camera
..
Ben dus echt heel benieuwd.. hoelang andere hem kwijt zijn geweest. Hoelang duurt het ongeveer ?
Zucht.. flink wat weken ben ik bang
.
Echter moet hij inderdaad opgestuurd worden door de verkoper.
Inmiddels die gemaild met de vraag/mededeling dat ik hem opstuur naar hen, (verzekerd) dat is nog altijd goedkoper dan dik 2 uur rijden (weer een wijze les om toch maar eens wat dichterbij te moeten kopen !).
Vandaag naar de Dierentuin geweest... alles op de auto/P stand.. maar goed.. je moet toch wat.
Na vandaag wordt het dus flink afkicken.. want ik heb helaas geen reserve camera
Ben dus echt heel benieuwd.. hoelang andere hem kwijt zijn geweest. Hoelang duurt het ongeveer ?
Zucht.. flink wat weken ben ik bang
Hmmm, morgen komt mn 9600 binnen, ik heb er zo'n zin in!
Fijn, maar niet bijzonder nuttig voor ons om te weten
Fijn, maar niet bijzonder nuttig voor ons om te weten
[ Voor 37% gewijzigd door Zoefff op 30-01-2007 17:22 ]
Kun je die Hyper Utility software ergens aanschaffen? Ik heb al wel op google gezocht, maar nog niets gevonden... alleen updates ervoor.
Ik heb namelijk de S9500, en deze software wordt daar niet standaard bijgeleverd.
Ik heb namelijk de S9500, en deze software wordt daar niet standaard bijgeleverd.
Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen
Je mag de mijne wel overnemen. Nooit gebruikt, zit nog in de sealqtee schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:22:
Kun je die Hyper Utility software ergens aanschaffen? Ik heb al wel op google gezocht, maar nog niets gevonden... alleen updates ervoor.
Volgens mij kun je beter omzetten in Photoshop.
Verwijderd
Lees eens de post op dpreview (link hierboven ergens) zou een serieus verschil zijn met de Photoshop bewerking...sdirkx schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:07:
Volgens mij kun je beter omzetten in Photoshop.
Ik moet nog steeds 'n keer wat uitproberen met RAW, dus heb er geen ervaring mee. Maar dat de bestanden zo absurd groot worden, is wel een reden om minder snel op RAW over te stappen. Grote serie zijn bijna niet te doen in RAW: qua omslagruimte, maar ook snelheid van wegschrijven.
Dit maakt 't redelijke onhandelbaar/onwerkbaar. Afgezien van de betere kwaliteit van RAW, zie ik mezelf met een S9500/9600 hier niet veel gaan werken.
PS: Heb sinds kort een canvas doek van 60x80 cm aan de muur van een 9MP foto uit de S9500 en ben echt verbaasd over de kwaliteit! Wel geschoten met ISO100, maar geen pixel of ruis te zien van dichtbij. Dergelijke afmetingen blijken dus prima haalbaar voor een S9500/9600.
Dit maakt 't redelijke onhandelbaar/onwerkbaar. Afgezien van de betere kwaliteit van RAW, zie ik mezelf met een S9500/9600 hier niet veel gaan werken.
PS: Heb sinds kort een canvas doek van 60x80 cm aan de muur van een 9MP foto uit de S9500 en ben echt verbaasd over de kwaliteit! Wel geschoten met ISO100, maar geen pixel of ruis te zien van dichtbij. Dergelijke afmetingen blijken dus prima haalbaar voor een S9500/9600.
Verwijderd
Waar liet je het uitprinten (kom ook uit BelgiëHeb sinds kort een canvas doek van 60x80 cm aan de muur van een 9MP foto uit de S9500 en ben echt verbaasd over de kwaliteit! Wel geschoten met ISO100, maar geen pixel of ruis te zien van dichtbij. Dergelijke afmetingen blijken dus prima haalbaar voor een S9500/9600.

Het is eigenlijk niet m'n bedoeling om daar reclame voor te maken, maar ik heb het laten doen bij één van de bekendste / betere canvas-bedrijfjes hier in Nederland: http://www.canvascompany.nl
Geen idee wat/of ze er nog aan hebben getweaked, maar het resultaat was zover ik kan zien zoals de originele foto was/is. En dat was erg mooi... ik laat die foto nog 'n keer zien in de toekomst.
Geen idee wat/of ze er nog aan hebben getweaked, maar het resultaat was zover ik kan zien zoals de originele foto was/is. En dat was erg mooi... ik laat die foto nog 'n keer zien in de toekomst.
Ik druk weleens foto´s bij zo´n automaat in de supermarkt. Alhoewel de gebruikte pics al geresized zijn is de kwaliteit behoorlijk indrukwekkend. Hetzelfde zal zeker gelden voor een canvas doek. Omdat de foto en de afdruk in verhouding net zo veel ´groeien´ zal dit eigenlijk weinig kwaliteitsverlies opleveren. En tja, het blijft natuurlijk 9 megapixel
Verwijderd
Zal ook eens mn eerste materiaal posten. Heb tot nu toe amper met het toestel gewerkt wegens tijdgebrek, maar enkele weken geleden zag ik toch een leuke shot om vast te leggen.

Ik moet nog veel leren

Ik moet nog veel leren
Verwijderd
Inderdaad dat is dus het probleem waar ik mee zat. Had ook niet echt de tijd om uitgebreid alles goed te stellen was namelijk onderweg naar mn bus. Had wel de Macro modus geactiveerd maar het deel wat ik scherp wilde hebben, het blaadje met de ijspegels is nog redelijk wazig vind ik.nomad85 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:59:
hij is nergens echt scherp lijkt het?
Ik heb toch ook wel vaker macro's gemaakt, maar nooit veel problemen gehad met AF. Heb je toevallig High Speed Shooting aanstaan? Heb het al 's eerder gemeld, maar die verkleint je focusbereiken wel een stuk. Dus dat zou je al 's uit kunnen zetten.
Hier een macro van een klein paddestoeltje. Ook hier niet in 't midden, maar let er dus op dat je scherp stelt op het onderwerp en dan uitkadert voor de juiste compositie.

Verder moet je sluitertijd niet te lang zijn, anders zou je met 'n (mini)statief kunnen werken.. en tenslotte moet je foto's die je zoveel resized 9MP -> 640x480 oid altijd wat aanscherpen (hoewel dat hier niet echt het probleem lijkt te zijn).

Ik heb de MF (handmatige scherpstelling) eigenlijk nog vrijwel nooit nodig gehad.
Verder moet je sluitertijd niet te lang zijn, anders zou je met 'n (mini)statief kunnen werken.. en tenslotte moet je foto's die je zoveel resized 9MP -> 640x480 oid altijd wat aanscherpen (hoewel dat hier niet echt het probleem lijkt te zijn).
Ik heb de MF (handmatige scherpstelling) eigenlijk nog vrijwel nooit nodig gehad.
Verwijderd
Misschien is dit inderdaad het probleem. Ik heb namelijk wat zitten prutsen met deze instellingen om te kijken hoe snel de camera achter elkaar kon fotograferen icm mijn geheugenkaart. Weet je hoe ik kan zien of deze nog aanstaat?sdirkx schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:37:
Ik heb toch ook wel vaker macro's gemaakt, maar nooit veel problemen gehad met AF. Heb je toevallig High Speed Shooting aanstaan? Heb het al 's eerder gemeld, maar die verkleint je focusbereiken wel een stuk. Dus dat zou je al 's uit kunnen zetten.
Lock en recompose is een heel bekende methode maar je moet er ook heel erg mee oppassen anders kan het juist onscherpte veroorzaken. Als je focuspunten kan kiezen kies dan het focuspunt waarmee je het dichste bij de gewenste compositie kan komen en recompose vervolgens zo min mogelijk.sdirkx schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:49:
Hier een macro van een klein paddestoeltje. Ook hier niet in 't midden, maar let er dus op dat je scherp stelt op het onderwerp en dan uitkadert voor de juiste compositie.
http://visual-vacations.c...focus-recompose_sucks.htm
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ja, het is een geel symbooltje cameraatje met horizontale snelheidsstreepjes, wat dan in je display staat.Misschien is dit inderdaad het probleem. Ik heb namelijk wat zitten prutsen met deze instellingen om te kijken hoe snel de camera achter elkaar kon fotograferen icm mijn geheugenkaart. Weet je hoe ik kan zien of deze nog aanstaat?
Bedankt voor het leesvoerLock en recompose is een heel bekende methode maar je moet er ook heel erg mee oppassen anders kan het juist onscherpte veroorzaken. Als je focuspunten kan kiezen kies dan het focuspunt waarmee je het dichste bij de gewenste compositie kan komen en recompose vervolgens zo min mogelijk.
http://visual-vacations.c...focus-recompose_sucks.htm
Verwijderd
Ik lees hierover lock en recompose, maar je kunt ook gebruik maken van zone meting.
Hierbij kun je het scherpstelpunt verplaatsen. Van links naar rechts van onder naar boven.
Zet in menu 1 [AFmode] het scherpsteldveld niet op [centre] of [multi] maar op [zone]. Als je de [snel AF] focus knop indruk (is de knop met [>O<]) kun je het scherpstelpunt met de cursor verplaatsen.
het is maar een weet.
met vriendelijke Erik
Hierbij kun je het scherpstelpunt verplaatsen. Van links naar rechts van onder naar boven.
Zet in menu 1 [AFmode] het scherpsteldveld niet op [centre] of [multi] maar op [zone]. Als je de [snel AF] focus knop indruk (is de knop met [>O<]) kun je het scherpstelpunt met de cursor verplaatsen.
het is maar een weet.
met vriendelijke Erik
Verwijderd
En die stond inderdaad aan. Ga ik even testen of t nu beter gaat werken. Mijn dank als t werkt. Anders ook overigenssdirkx schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:45:
[...]
Ja, het is een geel symbooltje cameraatje met horizontale snelheidsstreepjes, wat dan in je display staat.
review S9600: http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/?p=92
Vooruit dan maar, een plaatje van vanavond om het topic op te fleuren 

[ Voor 19% gewijzigd door pvdplanet op 03-02-2007 20:23 ]
Verwijderd
Mooi, maar waarom heb je geflitst?pvdplanet schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:20:
Vooruit dan maar, een plaatje van vanavond om het topic op te fleuren
[afbeelding]
Omdat de cam op externe flitser staat maar deze niet daadwerkelijk aangesloten was?
Verwijderd
Ah, ik snap het al. Verkeerde EXIF interpretatie.pvdplanet schreef op zondag 04 februari 2007 @ 16:25:
[...]
Omdat de cam op externe flitser staat maar deze niet daadwerkelijk aangesloten was?
Vraagje: als je met het handje scherp stelt dan krijg je op een bepaald moment een circel met een driehoekig blokje naar links of recht. Ik ging er van uit dat hiermee de camera zegt: "Hé, je staat nu op z'n scherpst!"
Maar waar legt ie dan z'n focus punt op? Want ik merk dat dit inderdaad in veel gevallen klopt, maar niet altijd. Soms blijkt later dat bijvoorbeeld de achtergrond juist scherp is en niet het onderwerp, wat er bijvoorbeeld vlak voor staat. Vaak zie ik dit pas achteraf, omdat op het schermpje net niet genoeg scherpteinformatie te zien is...
Iemand?
Maar waar legt ie dan z'n focus punt op? Want ik merk dat dit inderdaad in veel gevallen klopt, maar niet altijd. Soms blijkt later dat bijvoorbeeld de achtergrond juist scherp is en niet het onderwerp, wat er bijvoorbeeld vlak voor staat. Vaak zie ik dit pas achteraf, omdat op het schermpje net niet genoeg scherpteinformatie te zien is...
Iemand?
Fujifilm s9500
Verwijderd
Ik heb sinds een maandje een s9600. Leuk toestel, maar moet nog veel leren. vooral binnen vind ik het nog lastig om een mooie shot te krijgen..iets wat ik met mn oude sony makkelijker kan
maar goed...mijn vraag gaat over een externe flitser. stel dat ik een metz c36 koop, stuurt mijn cam die flitser dan aan of moet ik van alles handmatig instellen ?
Verwijderd
De cirkel wordt geel wanneer de camera gefocust is (uiteraard op het gebied in de cirkel), mocht je de pijltjes (driehoekjes) zien, dan zit je in de buurt maar moet je dus links- of rechtsom draaien.Planeet Thuis schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:08:
Vraagje: als je met het handje scherp stelt dan krijg je op een bepaald moment een circel met een driehoekig blokje naar links of recht. Ik ging er van uit dat hiermee de camera zegt: "Hé, je staat nu op z'n scherpst!"
Maar waar legt ie dan z'n focus punt op? Want ik merk dat dit inderdaad in veel gevallen klopt, maar niet altijd. Soms blijkt later dat bijvoorbeeld de achtergrond juist scherp is en niet het onderwerp, wat er bijvoorbeeld vlak voor staat. Vaak zie ik dit pas achteraf, omdat op het schermpje net niet genoeg scherpteinformatie te zien is...![]()
Iemand?
Handmatig, bij de 36C2 in ieder geval. Je stelt de ISO waarde, focal length en diafragma waarde met schuifjes in.Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:05:
Ik heb sinds een maandje een s9600. Leuk toestel, maar moet nog veel leren. vooral binnen vind ik het nog lastig om een mooie shot te krijgen..iets wat ik met mn oude sony makkelijker kanmaar goed...mijn vraag gaat over een externe flitser. stel dat ik een metz c36 koop, stuurt mijn cam die flitser dan aan of moet ik van alles handmatig instellen ?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 19:47 ]
Dat heeft bij mij in ieder geval geen invloed.. dus je hoeft eigenlijk maar 2 dingen in te stellen. De flitser heeft zelf een sensor voor de hoeveelheid licht, dus het is eigenlijk semi-automatisch.focal length
Het is een kwestie van je er in verdiepen en uitproberen. Maar 't is logisch dat je dat doet als je een externe flitser aanschaft.
Hier een voorbeeld van de 36 C-2 van afgelopen zondag op de Huwelijksbeurs in Rijswijk.
Er zitten uitgebeten/verzadigde stukken in waar de felle spots schijnen, maar even om te laten zien dat je d.m.v. goed inflitsen en een lange sluitertijd (1/10 sec) toch uit de hand scherpe foto's kunt maken.
S-stand - iso 200 - f/2.8 - +1 EV (ivm omnibounce) - flitser op rode programma.
Verwijderd
hoi ik heb 2 maanden de S9500 gekregen
ik moet eerlijk zegen dat ik er eigenlijk niet goed mee over weg kan mijn fotos hebben veel ruis en ik kom er niet uit om ze helder te krijgen heeft iemand tips ivm instellingen om te beginnen met foto's ik wil vooral foto's overdag van mijn hondje en paarden maken. ik ga me nu verder verdiepen in deze camera want ik wil graag mooie foto's maken en weet zeker dat dat met deze camera kan!!!!!!!!!!!!! t is de eerste duurdere camera wat ik heb en helemaal met zoveel opties bijna zonde dat t toestel hier is
ik moet eerlijk zegen dat ik er eigenlijk niet goed mee over weg kan mijn fotos hebben veel ruis en ik kom er niet uit om ze helder te krijgen heeft iemand tips ivm instellingen om te beginnen met foto's ik wil vooral foto's overdag van mijn hondje en paarden maken. ik ga me nu verder verdiepen in deze camera want ik wil graag mooie foto's maken en weet zeker dat dat met deze camera kan!!!!!!!!!!!!! t is de eerste duurdere camera wat ik heb en helemaal met zoveel opties bijna zonde dat t toestel hier is
[off topic] Leestekens misschien? Leest wat makkelijker voor de meeste mensenVerwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 19:38:
hoi ik heb 2 maanden de S9500 gekregen
ik zit er over te denken deze camera aan te schaffen, omdat ik geen geld heb voor een dSlr. Een andere optie zou zijn een analoge slr te kopen (tweedehands)
mis ik met de S9600 veel functies ten opzichte van bijvoorbeeld een canon eos 400D, of dSlr camera's in het algemeen?
mis ik met de S9600 veel functies ten opzichte van bijvoorbeeld een canon eos 400D, of dSlr camera's in het algemeen?
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
@Angelique: Waarschijnlijk schiet je met weinig licht in de Auto-stand. Probeer 's op "P" en de ISO-waarde instellen. Zet 'm maar op 200. Als je de flitser omhoog zet, zal ie genoeg licht hebben / geven (flits) zodat je echt geen ruis meer zult zien.
@Licko: Voor een beginner met een beperkt budget is de S9500 of S9600 een ideaal toestel, zonder meer! De mogelijkheden zijn vrijwel hetzelfde. Behalve natuurlijk het wisselen van lenzen, e.d. Maar het zoombereik is meer dan voldoende (28-300mm!).
@Licko: Voor een beginner met een beperkt budget is de S9500 of S9600 een ideaal toestel, zonder meer! De mogelijkheden zijn vrijwel hetzelfde. Behalve natuurlijk het wisselen van lenzen, e.d. Maar het zoombereik is meer dan voldoende (28-300mm!).
in de op staat wel iets opzet lenzen, wat houdt dat precies in?sdirkx schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:37:
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Een lens(je) die je OP de lens van je toestel ZET...
[ Voor 4% gewijzigd door ThomasW op 08-02-2007 14:25 ]
jah, dat had ik zelf ook al bedacht...ThomasW schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 14:25:
Een lens(je) die je OP de lens van je toestel ZET...
je kunt geen lenzen verwisselen, maar er wel andere lenzen opzetten?ThomasW schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 14:42:
Wat is je vraag dan??
Ja, er zijn zogenaamde opzetlenzen, waarmee je extra groothoek-, tele-, of macrofuncties kunt toevoegen (/deze kunt uitbreiden) aan de camera. Je hebt bijvoorbeeld een groothoekconvertor die 0,79 keer vergroot, daardoor wordt de gewone 28 mm een groothoek van 28*0,79= 22 mm.
Een leuke manier om je mogelijkheden uit te breiden en te verkennen.
Je schroeft/klemt deze voorzetlenzen gewoon voor op je camera.
Een leuke manier om je mogelijkheden uit te breiden en te verkennen.
Je schroeft/klemt deze voorzetlenzen gewoon voor op je camera.
[ Voor 9% gewijzigd door Velvet op 08-02-2007 16:58 ]
Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen
koekoek!
http://www.raynox.co.jp/english/digital/s9000/index.htm
Een topic een keer doorlezen helpt al 'n boel.
http://www.raynox.co.jp/english/digital/s9000/index.htm
Een topic een keer doorlezen helpt al 'n boel.
Wat ik me afvroeg, de s9600 is al een poos op de markt, is er al een opvolger aangekondigd?
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
De s9600 is er nog niet zo heel lang, een jaartje max geloof ik. Maar je zou de PMA af kunnen wachten...MaDLiVe schreef op zondag 11 februari 2007 @ 00:43:
Wat ik me afvroeg, de s9600 is al een poos op de markt, is er al een opvolger aangekondigd?
ik hoop op een nieuwe versie sensor.... beeld stabilisatie en snellere opslag voor cf.. dan is het voor mij een waardige opvolger (lens begint op 22 zou helemaal geil zijn...)
1337
Tja, Sensor, beeldstabilisatie en CF (of SD) geef ik je allemaal nog wel een kans op, maar een lens die begint op 22mm? Dan heb je een ingebouwde fish-eye, zo erg vervormt die, zeker als hij nog even door moet tikken richting de 280mm tele, want daar is het dan natuurlijk pincushion galore. Het is namelijk nu al best vervormen geblazen (niet zo heel gek met een superzoom lens natuurlijk)ZandBak schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:08:
ik hoop op een nieuwe versie sensor.... beeld stabilisatie en snellere opslag voor cf.. dan is het voor mij een waardige opvolger (lens begint op 22 zou helemaal geil zijn...)
Verwijderd
Hoi !
Zijn er mensen die de lenzen van Raynox gebruiken in combinatie met deze camera ?
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen ?
Hoe is de kwaliteit ?
Zijn ze gebruiksvriendelijk ?
Ik fotografeer voornamelijk kinderen dus de lenzen moeten snel te wisselen zijn,
en het liefst moeten ze ook werken in de halfautomaat stand.
(overigens is mijn camera op dit moment weg (al 2,5 week nu) ter reparatie naar Fuji via de leverancier, zie eerdere post ivm command dail)
Zijn er mensen die de lenzen van Raynox gebruiken in combinatie met deze camera ?
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen ?
Hoe is de kwaliteit ?
Zijn ze gebruiksvriendelijk ?
Ik fotografeer voornamelijk kinderen dus de lenzen moeten snel te wisselen zijn,
en het liefst moeten ze ook werken in de halfautomaat stand.
(overigens is mijn camera op dit moment weg (al 2,5 week nu) ter reparatie naar Fuji via de leverancier, zie eerdere post ivm command dail)
de burst denk ik dat hij bedoeld......kan je toch gewoon vergelijken op dpreview...staat het vast wel bij
.
@yoilse, ja er zijn hier genoeg mensen met raynox, in het vorige topic van de s9500 staat er best veel over. Helaas is er geen linkje in dit topic, dus ik zeg het zo eventjes: De raynox 250 is een veel gebruikte combi. Maar ik kan me niet voorstellen wat jij bedoeld, beter gezegd, ik zou niet weten welke lens je nodig zou moeten hebben van raynox om kinderen te fotograferen?...is 28mm niet genoeg groothoek en is 300mm niet genoeg tele?
@yoilse, ja er zijn hier genoeg mensen met raynox, in het vorige topic van de s9500 staat er best veel over. Helaas is er geen linkje in dit topic, dus ik zeg het zo eventjes: De raynox 250 is een veel gebruikte combi. Maar ik kan me niet voorstellen wat jij bedoeld, beter gezegd, ik zou niet weten welke lens je nodig zou moeten hebben van raynox om kinderen te fotograferen?...is 28mm niet genoeg groothoek en is 300mm niet genoeg tele?
Verwijderd
@ Nomad, ik ga even in de vorige topic lezen.
En nee.. bij het fotograferen van kinderen heb ik meer dan genoeg aan 28-300.
De voorzet lens moet er ook snel weer afkunnen
.
En nee.. bij het fotograferen van kinderen heb ik meer dan genoeg aan 28-300.
De voorzet lens moet er ook snel weer afkunnen
Verwijderd
Als iemand nog een S9500 zoekt. pm mij. Die van mij mag weg namelijk ( zo'n 3000 foto's gemaakt, inclusief 8gb kaartje ) . Ik ga een Canon 5D kopen. Hij is van juli 2006.
nogal een opstapje, maar ben wel nieuwsgierig waarom de 5D meteen. Begrijp me niet verkeerd, het is een heeeeeerlijk toestel, maar wel nogal een jump. Spelen met DOF snap ik bijvoorbeeld, maar dat lukt je ook prima met een crop-camera.
Gewoon nieuwsgierig, waarom meteen zo'n grote stap naar zo'n dure body (2500 euro 2e hands).
Gewoon nieuwsgierig, waarom meteen zo'n grote stap naar zo'n dure body (2500 euro 2e hands).
Verwijderd
nou de reden mag je weten en is heel simpel. Ik kan er 1 overnemen. Helemaal compleet met alles erop en eraan. De huidige eigenaar is sportfotograaf en gaat een hasselblad kopen. En dit is een buitenkansje.nomad85 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 10:21:
nogal een opstapje, maar ben wel nieuwsgierig waarom de 5D meteen. Begrijp me niet verkeerd, het is een heeeeeerlijk toestel, maar wel nogal een jump. Spelen met DOF snap ik bijvoorbeeld, maar dat lukt je ook prima met een crop-camera.
Een Hasselblad voor een sportfotograaf? Vreemde combi... althans wat ik van Hasselblad ken.De huidige eigenaar is sportfotograaf en gaat een hasselblad kopen.
Sports Illustrated gebruikt Hasselblad maar ik denk meer dat dit voor de swimsuit editie en de interviews is.
De meeste serieuze sportfotografen zullen toch voor een Canon kiezen vanwege de lensen en de 8 fps lijkt me.
De meeste serieuze sportfotografen zullen toch voor een Canon kiezen vanwege de lensen en de 8 fps lijkt me.
Vergeet de AF niet. Niet dat ier iets mis is met nikon's sport body (die overigens ook 8 fps haalt in crop modus).
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
nou hij is sportfotograaf in de zin van stills. grote eigen studio waarin de sporters of bv raceauto's komen te staan.
Verwijderd
Even melden dat ik net een telefoontje kreeg dat mijn Fuji weer terug is, althans bij de winkelier. Morgen posten ze hem naar mij
.
al met al is hij niet zo lang weg geweest.
Ik heb hem 30 januari opgestuurd, vanuit de winkel is hij 5 februari opgestuurd naar Fuji en nu dus weer terug daar. Al met al dus krap 4 weken kwijt geweest.
En nu hopen dat hij het morgen weer doet !
Is de vervanging nu inmiddels steviger ? Of kan ik verwachten dat hij nog eens stuk gaat ?
Wbt de Raynox lenzen.. ik heb het oude topic doorgelezen, en idd wat post gevonden dat mensen raynox lenzen gebruiken, maar ik lees eigenlijk weinig over de kwaliteit ervan.
Ik denk er over om een de telelens te kopen, maar vraag me af hoe de Fuji daar op reageert, heb zelf het idee dat hij op max bereik nu vaak al moeite heeft om in te stellen vooral qua lichtmeting ?
Wordt dat probleem groter met de voorzet lens of valt het mee ?
Ook heb ik gelezen dat sommige voorzetlenzen een te zware belasting voor de schroefdraad zouden zijn ? Wat zijn daar de ervaringen mee ?
al met al is hij niet zo lang weg geweest.
Ik heb hem 30 januari opgestuurd, vanuit de winkel is hij 5 februari opgestuurd naar Fuji en nu dus weer terug daar. Al met al dus krap 4 weken kwijt geweest.
En nu hopen dat hij het morgen weer doet !
Is de vervanging nu inmiddels steviger ? Of kan ik verwachten dat hij nog eens stuk gaat ?
Wbt de Raynox lenzen.. ik heb het oude topic doorgelezen, en idd wat post gevonden dat mensen raynox lenzen gebruiken, maar ik lees eigenlijk weinig over de kwaliteit ervan.
Ik denk er over om een de telelens te kopen, maar vraag me af hoe de Fuji daar op reageert, heb zelf het idee dat hij op max bereik nu vaak al moeite heeft om in te stellen vooral qua lichtmeting ?
Wordt dat probleem groter met de voorzet lens of valt het mee ?
Ook heb ik gelezen dat sommige voorzetlenzen een te zware belasting voor de schroefdraad zouden zijn ? Wat zijn daar de ervaringen mee ?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, die 2.2 tele lens van Raynox is 275 gram...ik dus niet te zeggen of dat 'te zwaar' voor de lens is.Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:44:
Edit:
Ik las ergens dat deze camera alleen de extreme versie I en II aan kon, maar kan deze camera ook versie III aan?
[ Voor 13% gewijzigd door Nolani op 21-02-2007 18:55 ]
Verwijderd
@ Nolani
hier: http://www.fujifilm.nl/fu...e69dbb72c76a77500432f.php
staat een lijstje welke CF kaarten er wel en niet geschikt zijn.
Ja in de 9500 (misshien zit er verschil in, ik wil het weten van de s9600).... en het zijn de kaarten van 2005.Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:29:
@ Nolani
Bij de specificaties van de s9600 op fujifilm.nl zie je dat alle cf kaarten van 4 mb/s of hoger tot max 4gb erin kunnen. Maar ik wil weten wie hier ervaring mee heeft.
Ik gebruik de sandisk III 1 gig versie en die werkt tot op heden prima!
Verwijderd
ik heb er een 8gb kaart in, werkt perfect. tot 1 uur filmen als het moet en op de laatste resolutie dik 12000 foto's schieten. Als je dan nog roept dat je opslag te kort hebtNolani schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:35:
[...]
Ja in de 9500 (misshien zit er verschil in, ik wil het weten van de s9600).... en het zijn de kaarten van 2005.
Bij de specificaties van de s9600 op fujifilm.nl zie je dat alle cf kaarten van 4 mb/s of hoger tot max 4gb erin kunnen. Maar ik wil weten wie hier ervaring mee heeft.
Laagste resolutie is niet echt interessant he.en op de laatste resolutie dik 12000 foto's schieten.
8Gb is niet eens zo veel als je RAW schiet, maar dat werkt toch niet echt lekker op de S9500/9600.
Het kan zijn dat hij een 0 te veel typte, en dat hij met laaSTE bedoeld de 9 mp fine. dan zou het best kunnen.sdirkx schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:23:
[...]
Laagste resolutie is niet echt interessant he.
8Gb is niet eens zo veel als je RAW schiet, maar dat werkt toch niet echt lekker op de S9500/9600.
Voor een vakantie in raw schieten is het te weinig denk ik. 100 raw op 2gb. 400 raw is toch aardig wat ofnie?
Volgens mij is XD in de 9500 in ieder geval nog altijd sneller dan de snelste CF. (Ik geloof dat iemand een tijdje geleden hier een linkje over had gepost).
Jammer alleen dat XD niet groter dan 1GB verkrijgbaar is.... Zeker als je RAW schiet kun je 'slechts' zo'n 50 foto's maken ( 1GB/ 20MB)...
Jammer alleen dat XD niet groter dan 1GB verkrijgbaar is.... Zeker als je RAW schiet kun je 'slechts' zo'n 50 foto's maken ( 1GB/ 20MB)...
Fujifilm s9500