sdirkx schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:13:
Allereerst, ik zou geen night-stand of andere motiefprogramma's gebruiken anders dan P, S of M. Het is onduidelijk wat de camera in die stand allemaal doet. Je kunt beter met gezond verstand een paar instellingen kiezen om het gewenste resultaat te behalen.
In jouw geval waarschijnlijk op een statief werken en dan in de M-stand (en ISO 100) met de belichtingsmeter spelen zodat je je belichting goed krijgt.
Wat betreft de flitser, dat is nog niet zo eenvoudig (het is geen TTL). Heb er zelf ook een tijdje mee moeten oefenen.
Je kunt inderdaad uit 3 programma's kiezen. Dit is afhankelijk van de afstand waarop je schiet.
Basis: ISO 200 (hoewel 400 bij mij ook prima heeft gewerkt)! (dan geldt niet f/2, f/4 en f/8, maar f/2.8, f/5.6 en f/11 (zie achterkant flitser als je 'm op ISO 200 zet).
Zet 'm op de A-stand (flitser). De camera op S of M-stand (net wat je voorkeur is):
-Je kunt in de camera met S werken. Dan kun je 'm op f/2.8 zetten en flitser op programma rood (2.8)
Je kunt dan niet zoomen! Belichting bijstellen met EV-compensatie.*)
-of je kunt 'm op A-stand (camera) met f/5.6 zetten. Flitser op groen (5.6). Belichting bijstellen met diafragma in camera. *) Je kunt dan zoomen van 28-85mm!
*) Als je er bv een omni-bounce op zet: bij S = +1 en bij M = f/4.
Als je 't eerst probeert, dan komen de specifiekere vragen vanzelf.
bedankt voor de tips. ik heb sinds kort ook een metz...en een paar shots zijn me aardig gelukt,maar dat was meer toeval eigenlijk

daarom nog een paar vragen:
- waarom iso200 ? je kunt toch ook op iso100 schieten ? scheelt wat ruis
- ik vind het fijn om S mode te gebruiken om beweging te bevriezen, maar wil ook F kunnen instellen....dat kan toch in P mode ? hoe kan ik dan die 2 waarden veranderen? ik zit maar aan dat wieltje te draaien...maar shutter en aperture veranderen niet.....M stand vind ik iets te heftig voor mij als leek

in A mode pakt hij vaak veel te lange sluitertijden...omdat hij niet ziet dat er een external flash opzit

ik wil makkelijk een F van bijv 5 kunnen instellen met een hoge shutter.
- kun je me adhv een voorbeeld zeggen hoe jij iets aanpakt, stel: een paar mensen op de bank op een paar meter afstand. je wilt dat alles goed stilstaat en een behoorlijke DOF (dus hoge shutter en F). welke stappen neem jij om je keuzes te maken op de flitser ? Ik zie wel wat voorbeelden in dat metz boekje, maar daar word ik niet veel wijzer van
- bij het kiezen van de shutter, welke regels gelden dan ? aangezien de cam niet ziet dat er een externe flitser is kan hij niet zelf de flitser aansturen om goed te belichten bij de ingestelde shutter.