Fuji FinePix S9500&S9600: Deeltje 3

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 12.746 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Volgens mij is XD in de 9500 in ieder geval nog altijd sneller dan de snelste CF.
Klopt. 1 Gb voldoet ook wel met 9MP 3:2 --> ca. 450 foto's.
Voor RAW is het duidelijk veel te weinig (S9500/S9600 maakt veel te grote RAW-files... dat is vooral het probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 12:10
Planeet Thuis schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:55:
Volgens mij is XD in de 9500 in ieder geval nog altijd sneller dan de snelste CF. (Ik geloof dat iemand een tijdje geleden hier een linkje over had gepost).

Jammer alleen dat XD niet groter dan 1GB verkrijgbaar is.... Zeker als je RAW schiet kun je 'slechts' zo'n 50 foto's maken ( 1GB/ 20MB)...
De Scandist ultra III serie heeft een lees en schrijfsnelheid van 20 mb/s.
De olympus XD heeft 15 mb/s lees-en 9 mb/s schrijfsnelheid.

De cf kaartjes zijn dus duidelijk sneller, maar is dit ook zo in de camera? Lijkt mij van wel....
Zoniet, waarom zit die cf mogelijkheid er dan op?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat zou een nette prijs zijn voor een complete S9500 met doos, handleiding etc. met 2x 256 MB xD ?

300 oid. leek me wel redelijk? :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
De Scandist ultra III serie heeft een lees en schrijfsnelheid van 20 mb/s.
De olympus XD heeft 15 mb/s lees-en 9 mb/s schrijfsnelheid.

De cf kaartjes zijn dus duidelijk sneller, maar is dit ook zo in de camera? Lijkt mij van wel....
Zoniet, waarom zit die cf mogelijkheid er dan op?
Nee, dat is dus niet zo (xD type-H moet je hebben, wil je de snelste hebben). Maar omdat CF het meest gangbaar is, heb je toch de mogelijkheid om die te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
sdirkx schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:38:
[...]

Nee, dat is dus niet zo (xD type-H moet je hebben, wil je de snelste hebben). Maar omdat CF het meest gangbaar is, heb je toch de mogelijkheid om die te gebruiken.
En is dat verschil èrg merkbaar?
bij de cf kaartjes heb je het dubbele geheugen voor bijna de zelfde prijs (misshien nog wel goedkoper).
Ik wil deze camera graag hebben, maar zit nog te twijfelen tussen de extreme III 4 gb, of xd kaart(en)

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpe
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09-2016

cpe

Zie http://www.stevesforums.c...php?id=107754&forum_id=16 voor wat metingen van RAW wegschrijftijden. Ik neem aan dat die snelheidsindicaties ook voor JPGs gelden. Ik gebruik een
http://www.amazon.de/Tran...068?ie=UTF8&s=electronics
en dat is snel genoeg voor mijn doelen. RAW's snel opslaan blijft lastig (18MB files) dus snel RAWs schieten in sportsituaties gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:13:
Allereerst, ik zou geen night-stand of andere motiefprogramma's gebruiken anders dan P, S of M. Het is onduidelijk wat de camera in die stand allemaal doet. Je kunt beter met gezond verstand een paar instellingen kiezen om het gewenste resultaat te behalen.
In jouw geval waarschijnlijk op een statief werken en dan in de M-stand (en ISO 100) met de belichtingsmeter spelen zodat je je belichting goed krijgt.

Wat betreft de flitser, dat is nog niet zo eenvoudig (het is geen TTL). Heb er zelf ook een tijdje mee moeten oefenen.
Je kunt inderdaad uit 3 programma's kiezen. Dit is afhankelijk van de afstand waarop je schiet.

Basis: ISO 200 (hoewel 400 bij mij ook prima heeft gewerkt)! (dan geldt niet f/2, f/4 en f/8, maar f/2.8, f/5.6 en f/11 (zie achterkant flitser als je 'm op ISO 200 zet).

Zet 'm op de A-stand (flitser). De camera op S of M-stand (net wat je voorkeur is):

-Je kunt in de camera met S werken. Dan kun je 'm op f/2.8 zetten en flitser op programma rood (2.8)
Je kunt dan niet zoomen! Belichting bijstellen met EV-compensatie.*)

-of je kunt 'm op A-stand (camera) met f/5.6 zetten. Flitser op groen (5.6). Belichting bijstellen met diafragma in camera. *) Je kunt dan zoomen van 28-85mm!

*) Als je er bv een omni-bounce op zet: bij S = +1 en bij M = f/4.

Als je 't eerst probeert, dan komen de specifiekere vragen vanzelf.
bedankt voor de tips. ik heb sinds kort ook een metz...en een paar shots zijn me aardig gelukt,maar dat was meer toeval eigenlijk :) daarom nog een paar vragen:

- waarom iso200 ? je kunt toch ook op iso100 schieten ? scheelt wat ruis

- ik vind het fijn om S mode te gebruiken om beweging te bevriezen, maar wil ook F kunnen instellen....dat kan toch in P mode ? hoe kan ik dan die 2 waarden veranderen? ik zit maar aan dat wieltje te draaien...maar shutter en aperture veranderen niet.....M stand vind ik iets te heftig voor mij als leek :) in A mode pakt hij vaak veel te lange sluitertijden...omdat hij niet ziet dat er een external flash opzit :( ik wil makkelijk een F van bijv 5 kunnen instellen met een hoge shutter.

- kun je me adhv een voorbeeld zeggen hoe jij iets aanpakt, stel: een paar mensen op de bank op een paar meter afstand. je wilt dat alles goed stilstaat en een behoorlijke DOF (dus hoge shutter en F). welke stappen neem jij om je keuzes te maken op de flitser ? Ik zie wel wat voorbeelden in dat metz boekje, maar daar word ik niet veel wijzer van

- bij het kiezen van de shutter, welke regels gelden dan ? aangezien de cam niet ziet dat er een externe flitser is kan hij niet zelf de flitser aansturen om goed te belichten bij de ingestelde shutter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:00:
- ik vind het fijn om S mode te gebruiken om beweging te bevriezen, maar wil ook F kunnen instellen....dat kan toch in P mode ? hoe kan ik dan die 2 waarden veranderen? ik zit maar aan dat wieltje te draaien...maar shutter en aperture veranderen niet.....M stand vind ik iets te heftig voor mij als leek :)
Dat is M. Sluitertijd instellen met command dial (wieltje), diafragma met exposure compensation knop + draaien aan command dial.
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:00:
- bij het kiezen van de shutter, welke regels gelden dan ? aangezien de cam niet ziet dat er een externe flitser is kan hij niet zelf de flitser aansturen om goed te belichten bij de ingestelde shutter.
Shutter moet minimaal 1/1000 zijn. Hoe langer, hoe meer natuurlijk licht. Je flits duurt maar heel kort (in je manual staat het bereik) dus daarna vang je alleen nog omgevingslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
- waarom iso200 ? je kunt toch ook op iso100 schieten ? scheelt wat ruis
Zoals USRbin zei: met de sluitertijd vang je omgevingslicht... als je ISO 200 gebruikt is die hoeveelheid dubbel zo groot als wanneer ja maar 200 gebruikt. En de ruis is nog laag genoeg.
omdat hij niet ziet dat er een external flash opzit
Die instelling moet je in de camera wel maken natuurlijk. Anders werkt het niet. Hij "ziet" dat niet automatisch.
- bij het kiezen van de shutter, welke regels gelden dan ?
Je gaat uit van de instellingen die ik eerder noemde, de sluitertijd kun je naar wens instellen (bv. 1/10sec werkt prima). Als het heel donker is kun je nog wel langer gaan (bv 1/4) omdat je flits dan de beweging van de onderwerp (mensen bv) bevriest.

Flits fotografie is niet zo makkelijk hoor... maar je erin verdiepen en veel oefenen (verschillende dingen uitproberen) helpt zeker. Dan kun je op een gegeven moment beter aanvoelen welke instellingen nodig zijn om toch een goede belichting te krijgen, geen bewogen foto te krijgen, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog een vraagje van mij ;)

Ik heb een oude praktica BC 3600 flitser.
Geen handleiding of niets meer.

Zou ik deze veilig kunnen gebruiken op mijn Fuji s9500 ?

(overigens hoop ik nog steeds op reactie wbt raynox lenzen ervaringen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:46:
nog een vraagje van mij ;)

(overigens hoop ik nog steeds op reactie wbt raynox lenzen ervaringen)
Raynox ervaring bij mij zeer goed, zie ook mijn site
En dan vooral foto's uit 2006 de macro en close-up foto's. Veel van de macro's zijn met de DSR 250 gemaakt of anders met een +4 opzet lensje.
De DSR 250, je moet er wel even mee leren omgaan, de eerste foto's zullen ook niet gelijk voor de volle 100 % lukken. Maar gezien de kosten en het resultaat is dit zeker een aanrader.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Heeft hier iemand ervaring met de s9600 samen met de DCR2020-PRO 2.2 tele lens van Raynox.
Is 275 gram niet te zwaar om aan deze 'uitschuifbare' lens te hangen?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ montana: prachtige met recht super ;) macro's ! Je hebt me echt overtuigd..
de 250 gaat definitief op mijn wensenlijstje !
Voor het geld hoef je het zeker niet te laten.

verder sluit ik me aan bij de vraag van Nolani wbt de 2020.
Wat ik me wat betreft de 2020 afvraag is in hoeverre de camera het trekt mbt de belichting en scherpstellen. Merk dat de camera daar zoiezo al moeite mee heeft bij max telebereik. En vraag me af of dat probleem niet groter wordt met de 2020 of een andere teleconverter erop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:46:

Moet werken mits de ontsteekspanning lager is dan 400V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Usbin
dank je voor je antwoord. Helaas kan ik op google niets vinden over deze flitser.
Enig idee hoe ik er achter kom hoeveel de ontsteekspanning is ?

btw camera is weer terug in mijn bezit. Raynox 250 in bestelling ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Na kort :) overwegen, de knoop doorgehakt. Met een beetje geluk komt morgen mijn nieuwe S9600.
Voor mijn werk en prive kon ik een nieuwe camera aanschaffen.

Waarom de S9600: het bedieningsgemak / de beroemde Fuji kleuren en de verbeteringen t.o.v. de S9500 en alle accessoires die ik al heb. Daarnaast past deze manier van fotograferen met een S9*00 het best bij mij. De huidige S9500 gaat in de verkoop.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Montana schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:03:
Na kort :) overwegen, de knoop doorgehakt. Met een beetje geluk komt morgen mijn nieuwe S9600.
Voor mijn werk en prive kon ik een nieuwe camera aanschaffen.

Waarom de S9600: het bedieningsgemak / de beroemde Fuji kleuren en de verbeteringen t.o.v. de S9500 en alle accessoires die ik al heb. Daarnaast past deze manier van fotograferen met een S9*00 het best bij mij. De huidige S9500 gaat in de verkoop.
voor... hoeveel geldjes? (geintereseerd is)
(zet dm eens aan dan ;) )

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

BasieP schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:09:
[...]

voor... hoeveel geldjes? (geintereseerd is)
(zet dm eens aan dan ;) )
Staat vanaf gisteren in vraag in aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren de raynox marco lens 250 besteld, vanmiddag werdt hij al afgeleverd. TOPService dus van KB !
Jammer genoeg heb ik hem nog niet echt uit kunnen proberen, binnen is het te donker, buiten waait het zo hard dat alles bewegingsonscherpte heeft.

Eerste wat me nu opvalt is dat ik de ring me fotografeer, en ik alles in een zwarte kring zie.. of ik moet de digitale zoom er bij aan zetten.
Is dat zoiezo de bedoeling of is het nog anders op te lossen ?
Of doe ik gewoon iets fout ?

Je klikt hem er dus echt voorop, kan zelfs met het uv filter er tussen. Dacht dat je ze op de schroefdraad zou moeten schroeven maar dat is dus niet zo.
Je kan hem er dus heel makkelijk op en af halen/zetten. Van schroefdraad beschadiging is hier dus absoluut geen sprake lijkt me.

Yolanda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:06:
Eerste wat me nu opvalt is dat ik de ring me fotografeer, en ik alles in een zwarte kring zie.. of ik moet de digitale zoom er bij aan zetten.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met deze camera, maar moet je hem niet op macro/supermacro stand zetten?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik ben geinteresseerd in dit toestel en hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden:

1. Ik wil snel kunnen beoordelen of de foto scherp is gemaakt, is deze camera snel in het zoomen op gemaakte foto's?
2. Stel dat er een dead pixel is, bestaat er een mogelijkheid om de camera (net als de Sony) te resetten en remappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je klikt hem er dus echt voorop, kan zelfs met het uv filter er tussen. Dacht dat je ze op de schroefdraad zou moeten schroeven maar dat is dus niet zo.
Je kan hem er dus heel makkelijk op en af halen/zetten. Van schroefdraad beschadiging is hier dus absoluut geen sprake lijkt me.
Ik ken de camera en de voorzetlens niet, maar..... als je het uv filter van je lens haalt, dan zit de voorzetlens dichter op de cameralens en zou het effect af moeten verminderen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
Gisteren de raynox marco lens 250 besteld, vanmiddag werdt hij al afgeleverd. TOPService dus van KB !
Jammer genoeg heb ik hem nog niet echt uit kunnen proberen, binnen is het te donker, buiten waait het zo hard dat alles bewegingsonscherpte heeft.

Probeer eens wat in te zoomen, dan werkt hij een stuk beter. :)

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteffe
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-04-2022
Gezien de discussie over de S9600 en een te gebruiken flitser de volgende vraag:.
In maart 1979 aangekocht een flitser Metz 25 BCT2, kan ik deze gebruiken in combinatie met mijn Finepix S9600 gezien de reactie van Metz Duitsland dd 7 maart 2007:

Sehr geehrter Herr Heesters,
Ihre E-Mail-Anfrage haben wir dankend erhalten.
Das von Ihnen genannte Blitzgerät mecablitz 25 BCT-2 verfügt leider noch über einen so genannten Hochvoltzündkreis. Dabei kann bei diesem Blitzgerät die Synchronspannung bei ca. 250 Volt liegen. Im Regelfall empfehlen wir derartige Blitzgeräte nicht mit modernen Digital-Kameras anzuschließen.
Mit freundlichen Grüßen.

Grtn. Martien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S9600 kan tot 400v aan. Dat is meer dan de 250v van de flitser, dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteffe
Bedankt voor je antwword.
Is er wellicht iemand die ervaring heeft opgedaan met de combinatie S9600 + Metz 25 BCT2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Camera gisteren ontvangen, morgen terugsturen. Ik heb last van een witte stuck pixel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi ik heb mijn s9600 te koop kijk maar op vraag en aanbod.Kijk maar wat jullie ervan vinden.

Ik hoor wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Het is geen marktplaats hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we het topic niet dood laten bloeden, een recente van mij met uiteraard de S9600:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/125/417824032_c9d8a5feb6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:32
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 18:43:
hoi ik heb mijn s9600 te koop kijk maar op vraag en aanbod.Kijk maar wat jullie ervan vinden.

Ik hoor wel
Waarom bevalt hij je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planeet Thuis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-12-2021

Planeet Thuis

De beste plek

Een totaal ander onderwerp: ik zit sinds kort op een fotocursus met m'n s9500 en hier bekijken we regelmatig elkaars foto's met de bijbehorende EXIF info.
Nu bekijk ik de EXIF info met ACDSee, maar vind programma niet zo super geschikt omdat je zowat alle EXIF informatie die er wereldwijd bestaat kunt laten zien, terwijl ik alleen de s9500 info wil zien.

Ik weet echter niet wat de s9500 allemaal aan EXIF info genereerd en heb geen zin om om alle EXIF filtertjes uit te proberen, dus vroeg ik me af wat jullie gebruiken om EXIF info te bekijken.

En ook nog een andere vraagje: bestaat er een programma die de EXIF informatie in de foto zet? (Zodat ik voor de fotocursus niet elke keer de EXIF informatie los moet uitprinten/overschrijven.)

Fujifilm s9500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wanneer je een foto maakt staat het standaard in de foto, sommige programma's hebben de keuze om bij het opslaan de exif eruit te halen, maar standaard staat het erin. Het is dus net andersom als dat jij zegt

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planeet Thuis

Planeet Thuis

De beste plek

nomad85 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:12:
Wanneer je een foto maakt staat het standaard in de foto, sommige programma's hebben de keuze om bij het opslaan de exif eruit te halen, maar standaard staat het erin. Het is dus net andersom als dat jij zegt
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat als je bijvoorbeeld de foto afdrukt de EXIF info ook op de foto afgedrukt staat. Niet iets wat je standaard wil natuurlijk, maar wel handig als je proeffoto's bekijkt/bespreekt met anderen.

Fujifilm s9500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag de S9600 ook binnen gekregen. dit leek me dus een perfect moment om me hier aan te melden. ik heb alleen één vraag. ik heb op zolder een oude flitser gevonden een agfatronic 221 CB
nu heb ik al geprobeerd en hij werkte wel. ik kom alleen niet uit de instellingen.
voorop de flitser zit een knop (niet aan en uit) welke twee standen heeft een oranje bolletje en een wit op bolletje achter op heb ik een schaal verdeling. boven staat met van 1 tot 10. op de schuif staat niets maar een verdeling van 22,16,11,8,5.6,4,2.8 en 2. hieronder staat DIN en daaronder ASA. die meter kan ik nog snappen maar hoe zit het dan met de rest??

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Die foto's zijn voor ons niet te openen, ze staan waarsch. in een directory die beveiligd is (er wordt om een loginnaam en wachtwoord gevraagd).
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:41:
[...] op de schuif staat niets maar een verdeling van 22,16,11,8,5.6,4,2.8 en 2. hieronder staat DIN en daaronder ASA. [...]
Dat van '22,16,11....' heeft duidelijk te maken met het diafragma (lensopening) van je camera, ik denk dat je die moet instellen zoals je camera's diafragma is ingesteld.
ASA heeft te maken met lichtgevoeligheid (net als ISO) meer weet ik er niet van. Sorry.
Je typte 'die meter kan ik nog snappen maar hoe zit het dan met de rest??'. Ik weet niet over welke meter je het had dus ik geff maar even antwoord over wat ik weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Planeet Thuis schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:08:
[...]
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat als je bijvoorbeeld de foto afdrukt de EXIF info ook op de foto afgedrukt staat. Niet iets wat je standaard wil natuurlijk, maar wel handig als je proeffoto's bekijkt/bespreekt met anderen.
Je kunt bordermaker proberen, programmaatje om randen en tekst aan foto's toe te voegen. Als ik me niet vergis Daar zit daar ook een optie in om meteen de Exif erbij te zetten (visueel, echt 'op' de foto). Je kunt ook nog kiezen waar je die wilt, dus bijvoorbeeld in een kader dat om de foto zit zodat je foto blijft zoals hij bedoeld is.

[ Voor 6% gewijzigd door Siparti op 16-03-2007 16:23 . Reden: Ja die optie zit erin, zeker (zie bericht). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op deze server moet u inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Het wachtwoord kunt u indien nodig wijzigen bij accountbeheer.

Dit systeem is alleen toegankelijk voor klanten van @Home. Bij herhaaldelijk verkeerd inloggen wordt de toegang enige minuten geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 10:46
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/w.de.kruijf/DSC00601.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/w.de.kruijf/DSC00604.JPG
Gebruik deze links om de foto's te bekijken
Om nightcrawler87 even te helpen hier de foto's

[ Voor 4% gewijzigd door Thats Me.. op 16-03-2007 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nightcrawler:

OK, procedure lijkt mij als volgt:
  1. Schuif het onderste pijltje naar de juiste ISO waarde
  2. Kijk hoe ver het onderwerp is (met hoe de schuif nu staat, laten we 6 meter als voorbeeld nemen)
  3. Stel diafragma 11 in op de cam
Het lijkt erop dat het ding wel zelf een lichtsensor heeft. Dan zou hij automatisch stoppen bij de juiste hoeveelheid licht. Dat kan je testen door dezelfde foto te maken met een afgedekte lichtsensor en een lampje bij de lichtsensor. Als de tweede donkerder is (wel in een omgeving testen waar je de flits goed ziet) werkt het.

Die knop op de voorkant is misschien schakelen tussen automatisch en handmatig (vol flitsen, afregelen met diafragma). Probeer beide eens uit. Het rode streepje bij de afstanden heeft er ongetwijfeld ook nog iets mee te maken, maar ik zie even niet wat.
Kijk even goed of het schuifknopje niet toevallig puur de lichtsensor afschermt.

Ter verduidelijking: waarschijnlijk is het schuifknopje puur een soort rekenlineaal, waarschijnlijk verandert die niet iets qua instellingen zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou hier ben ik dus heel blij mee met deze uitleg echt super bedankt.
ook nog bedankt voor het posten van de foto's. ik snap alleen niet hoe jij aan mijn wachtwoord komt maar ik neem aan dat dit volgens een heel legale manier gebeurt is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Ik had al een macro opzet lens van Raynox de DCR 250 die samen met de S9500 en nu de S9600
mooie macro opnamen kan maken. Maar ik heb mij zelf blij gemaakt met een andere makroconverter van Raynox, de DCR- 5320 (met pasring)
Deze zal eendezer dagen binnen komen, ik hou jullie op de hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Ik twijfel op dit moment tussen de s6500 en de s9600. De 9600 heeft veel voordelen, alleen de isoprestaties van de 6500 lijken beter te zijn als de 9600. Echter, de 9600 heeft 3mpix meer op dezelfde maat sensor. Wat ik me afvraag is wat het resultaat zou zijn wanneer je de 9600 op 5 of 6 mpix zet. Dat zou voor mijn doeleinden meer dan genoeg zijn, en me toch alle voordelen van de s9600 bieden.

Daarom de volgende vraag:
Zou iemand voor mij een aantal ISO 400 en 800 shots kunnen maken op 5 of 6 megapixel, en die hier willen posten voor mij?

De persoon die zich daarvoor opoffert ben ik zwaar dankbaar _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpe
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09-2016

cpe

Ik heb zo'n fotoset gezet in http://www.stevesforums.c...php?id=117154&forum_id=16, voorlaatste post op de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
paar foutjes in de voorbeeldpics:
MP ipv MB
ISO 880?
2/3? 2:3 bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Laat ik nog maar 's 'n paar voorbeeldpics plaatsen (S9500):

Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/natuur/DSCF4486.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/dieren/DSCF4591.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/natuur/DSCF4135.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/natuur/DSCF4573.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door dutch79 op 28-03-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje ik ga binnenkort met mijn S9600 naar egypte is een polarisatie filter aan te raden of kan ik beter een UV filter mee nemen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planeet Thuis

Planeet Thuis

De beste plek

Mooie foto's Steffen! Vooral de 3e heeft mooie kleuren, precies op het juiste moment genomen!

Fujifilm s9500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteffe
Mij is opgevallen dat bij maken van foto's, met de FinePix S9600, van spelende kinderen ik altijd last heb van bewegingsonscherpte. Ik maak de foto's in RAW en in de stand Automatisch. Wat doe ik verkeerd waar gaat het mis.?
Als ik de S stand gebruik, overdag, wat is dan een redelijke sluiterijd om het beeld te bevriezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
marteffe schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:26:
Mij is opgevallen dat bij maken van foto's, met de FinePix S9600, van spelende kinderen ik altijd last heb van bewegingsonscherpte. Ik maak de foto's in RAW en in de stand Automatisch. Wat doe ik verkeerd waar gaat het mis.?
Als ik de S stand gebruik, overdag, wat is dan een redelijke sluiterijd om het beeld te bevriezen ?
Is afhankelijk van je "zoomstand". Maximaal circa 1/60. Alleen als je zoomt richting tele (boven de 50mm) dan moet je "1 / aantal mm's" aanhouden (bv. 200mm = 1/200 sec).
Dit is een algemene vuistregel. Dit moet je altijd in de gaten houden. Ook als je in Auto-stand schiet (wat ik nog nooit heb gedaan overigens... heb niet voor niks een semi-prof cam he :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, die 'auto' stand zit er toch ook niet voor niets op... wat ik wel begrepen heb (toen ik een S9500 had) is dat de P-stand wat accurater was (qua kleuren en contrast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
sdirkx schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:42:
Is afhankelijk van je "zoomstand". Maximaal circa 1/60. Alleen als je zoomt richting tele (boven de 50mm) dan moet je "1 / aantal mm's" aanhouden (bv. 200mm = 1/200 sec).
Dit is een algemene vuistregel. Dit moet je altijd in de gaten houden. Ook als je in Auto-stand schiet (wat ik nog nooit heb gedaan overigens... heb niet voor niks een semi-prof cam he :)).
Welke sluitertijd je nodig hebt is heel erg afhankelijk van wat je stil kan houden en in hoe verre je onderwerp beweegt. Zijn de kids aan het rennen denk dan maar aan 1/200 of sneller en hoop dat de AF snelgenoeg is.

Niet om die discussie voor de zoveelste keer te beginnen maar sinds wanneer kan een S9500 zich ook maar een klein beetje meten met bijvoorbeeld een Canon 30D, of Nikon D200. (misschien als je de MP's telt ;) )
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:23:
Ach, die 'auto' stand zit er toch ook niet voor niets op... wat ik wel begrepen heb (toen ik een S9500 had) is dat de P-stand wat accurater was (qua kleuren en contrast)?
Dat lijkt me niet kloppen. Zolang je op P niks anders instelt bij je beeld instellingen contrast verzadiging verscherping dan zal er geen verschil in zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 29-03-2007 19:35 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=8323

Die macro-converter is toch mogelijk te gebruiken op een S9500? Of moet ik er dan nog een of ander tussenstuk bij bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

gizelle, dat werkt gewoon, je hebt alleen dat nodig.

@nightcrawler:
Ik denk (het is niet de goedkoopste oplossing nee) dat je het beste beiden kan kopen. Een uv filter wil je ter bescherming eigenlijk sowieso, ook voor in nederland. De pola geeft je mooie mogelijkheden, maar is niet iets wat je er standaard op wilt.
Koop nou niet van die goedkope filters, maar gewoon netjes hoya of b+w filters. Liefst multicoated (hmc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sdirkx: Ziet er mooi uit. Ook ik vind vooral #3 erg goed met die kleuren.
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:43:
even een vraagje ik ga binnenkort met mijn S9600 naar egypte is een polarisatie filter aan te raden of kan ik beter een UV filter mee nemen??
Zoals nightcrawler al zei: UV wil je erop voor bescherming. Ik heb meteen een UV filter bij mijn S9600 gekocht en die is er ook meteen op gegaan. Pola overweeg ik nog.
sdirkx schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:42:
Maximaal circa 1/60. Alleen als je zoomt richting tele (boven de 50mm) dan moet je "1 / aantal mm's" aanhouden (bv. 200mm = 1/200 sec). Dit is een algemene vuistregel.
EVF of LCD gebruiken kan ook uitmaken, bij het eerste heb je de camera steviger tegen je lichaam aan. En niet iedereen heeft een even vaste hand.
High speed shooting kan voor dat soort dingen ook een aanrader zijn overigens (sneller focussen, kleiner bereik, iets meer energieverbruik).
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:23:
Dat zou mij heel raar lijken. A, S of P zou vrijwel geen verschil moeten maken qua belichting en kleuren. Uiteraard wel, afhankelijk van instellingen, mogelijk qua scherptediepte en beweging.
martijn_tje schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:24:
Niet om die discussie voor de zoveelste keer te beginnen maar sinds wanneer kan een S9500 zich ook maar een klein beetje meten met bijvoorbeeld een Canon 30D, of Nikon D200. (misschien als je de MP's telt ;) )
Niet om de discussie voort te zetten, maar wat is de relevantie van deze opmerking?
(waarbij ik mijn eigen mening even bewust achterwege laat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relevantie van die opmerking gaat terug naar de post van sdirkx vermoed ik, waar hij spreekt over een semi-pro camera. Nu wordt over het algemeen de 30D aangeduid als een semi-pro, terwijl de S9600 toch iets lager in de 'foodchain' staat en dus misschien onterecht als semi-pro wordt aangeduid.
Bovenstaande is mijn mening en dus niet (noodzakelijkerwijs) die van martijn_tje.

Mijn opmerking aangaande de 'P' stand was dus niet correct en was ook meer als vragende opmerking bedoeld (zie vraagteken). Een ieder die er op inging: bedankt voor de aanvullende info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Relevantie van die opmerking gaat terug naar de post van sdirkx vermoed ik, waar hij spreekt over een semi-pro camera. Nu wordt over het algemeen de 30D aangeduid als een semi-pro, terwijl de S9600 toch iets lager in de 'foodchain' staat en dus misschien onterecht als semi-pro wordt aangeduid.
semi-prof staat voor mij gelijk aan een toestel voor 'n serieuze amateur (of daar nou wel of geen hybride onder valt). Een stap hoger dan een point-and-shoot compact en goedkoper dan een spiegelreflex uit de hogere klasse.
Bedoelde er ook mee te zeggen dat je moet proberen om het maximale uit je toestel te krijgen. Dus op de auto-stand blijven hangen is (naar mijn mening) dus zonde van de mogelijkheden die zo'n toestel biedt.

Maar op de vergelijking van de S9500/S9600 met een dSLR zitten we inmiddels al lang niet meer te wachten. De manier waarop die opmerking werd gemaakt was weer van redelijk triest niveau. Het is trouwens al vaak genoeg gebleken dat dit toestel tot veel in staat is, dus spaar ons die vergelijking. :O Als je geen fotografisch oog hebt, dan presteer je met een 30D niks meer dan met een compact. Dit zie je trouwens steeds vaker gebeuren (nu de dSLRs goedkoper worden). Het zegt (mij) dus niks als iemand een duur toestel heeft en daarmee opschept. |:(

[ Voor 37% gewijzigd door dutch79 op 31-03-2007 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

Ik ben opzoek naar een draadontspanner voor mijn S9500 zijn er ook mensen die dat al gebruiken en zo ja welk merk en eventueel een webshop zo helemaal mooi zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ sdirkx: mijn post was geen aanval op jou of jouw camera, doch slechts een (mogelijke) uitleg van Martijn_tje's post.
Wél houd ik een andere definitie aan van het woord 'semi-pro', naar mijn idee slaat het onderdeel 'pro' op professioneel / beroepshalve. Een semi-pro camera schurkt dan dus aan tegen de pro camera's, die beroepsfotografen gebruiken. En vanuit die optiek denk ik dat de 30D semi-pro genoemd kan worden en bridgecamera's als de S9600 niet.

@valor: BBE heeft er één (staat in zn onderschrift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Valor schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:24:
Ik ben opzoek naar een draadontspanner voor mijn S9500 zijn er ook mensen die dat al gebruiken en zo ja welk merk en eventueel een webshop zo helemaal mooi zijn :P
Deze heb ik, alleen nog geen gebruikerservaring. Gelijk gekocht bij de S9600, getest of het past. Verder nog niet mee gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Valor schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:24:
Ik heb ook een Hama, maar dan een kortere (50 cm vind ik wel erg lang ;)).

Hama 5321; 25 cm --> http://www.kamera-express...=showproduct&product=5494
€8,50

[ Voor 12% gewijzigd door dutch79 op 01-04-2007 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Hoe werkt deze dan?
Moet je hem monteren bovenop de sluiterknop? of wordt hij met een plug ergens op de camera aangesloten?

Ik kan dit niet helemaal opmaken uit het plaatje.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:13:
@ sdirkx: mijn post was geen aanval op jou of jouw camera, doch slechts een (mogelijke) uitleg van Martijn_tje's post.
Wél houd ik een andere definitie aan van het woord 'semi-pro', naar mijn idee slaat het onderdeel 'pro' op professioneel / beroepshalve. Een semi-pro camera schurkt dan dus aan tegen de pro camera's, die beroepsfotografen gebruiken. En vanuit die optiek denk ik dat de 30D semi-pro genoemd kan worden en bridgecamera's als de S9600 niet.

@valor: BBE heeft er één (staat in zn onderschrift)
hm, hallo?? De S9500 en de S9600 worden allebei verkocht als semi pro's. Kijk maar op de Fuji site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nolani schreef op zondag 01 april 2007 @ 12:20:
Hoe werkt deze dan?
Moet je hem monteren bovenop de sluiterknop? of wordt hij met een plug ergens op de camera aangesloten?
Er zit een gat met schroefdraad in de sluiterknop. Niet te missen zou ik zeggen :)

En misschien zou het nuttig zijn om eens niet door te gaan met de semi-pro wel of niet discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:04:
[...]

Er zit een gat met schroefdraad in de sluiterknop. Niet te missen zou ik zeggen :)
Juist, en normaal zit daar zeker een dopje overheen?
Zag er namelijk niks van in de winkel, bedankt.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:37:
[...]

hm, hallo?? De S9500 en de S9600 worden allebei verkocht als semi pro's. Kijk maar op de Fuji site!
dat fuji ze semi pro noemt zegt natuurlijk niks. Hyundai vergelijkt zijn materiaal met audi, maar andersom niet....marketing, niet meer, niet minder.

Semi pro is het dslr spul als: D200, K10D, 30D etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:31:
[...]

dat fuji ze semi pro noemt zegt natuurlijk niks. Hyundai vergelijkt zijn materiaal met audi, maar andersom niet....marketing, niet meer, niet minder.

Semi pro is het dslr spul als: D200, K10D, 30D etc.
hm, dat noem ik professioneel, hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:36

Markie

Voorheen BBE

Als iedereen nou gewoon lekker foto's gaat schieten ipv zich druk maken over of een toestel nou pro is of niet.......

Groningen in de ochtend:

Afbeeldingslocatie: http://img480.imageshack.us/img480/4185/grunnqm8.jpg

Een draadontspanner is wel leuk om bij het toestel te hebben. Je draait hem gewoon bovenop/-in de sluiterknop.
Helaas gaat de bulb-mode niet langer dan 30s.
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:43:
Van de zomer zit ik een aantal daagjes in de woestijn en dan hoop ik plezierig gebruik te kunnen maken van mijn polarisatiefilter in combinatie met mooie blauwe (maar felle) luchten. Natuurlijk zit de uv-filter standaard op m'n toestel.

[ Voor 65% gewijzigd door Markie op 01-04-2007 16:39 ]

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil ook het een en ander gaan kopen voor erbij. Ik wil zoiezo de macrolens, de DCR 250, want dat lijkt me wel wat. De DCR 730 wil ik er ook bij, want voor de prijs hoef ik het ook niet te laten.

Wie heeft er een teleconverter van Raynox? Hoe is hij i.v.m lichtverlies?? Want dat lijkt me namelijk ook wel wat, maar ik wil even weten of iemand er een heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij zit er standaard een UV van Hama op. 8 euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

koop je zo'n dure camera, omdat je goede optische resultaten wilt, zet je er een mega goedkoop filter voor....dat ga je wel zien op je foto sophietje, dus ik snap je niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
UV filter doet weinig (wel belangrijk DAT je er eentje hebt tegen krassen), dus het merk maakt ook niet zoveel uit. Hoya is bv. vrij goedkoop, maar wel één van de betere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sdirkx schreef op zondag 01 april 2007 @ 17:20:
UV filter doet weinig (wel belangrijk DAT je er eentje hebt tegen krassen), dus het merk maakt ook niet zoveel uit. Hoya is bv. vrij goedkoop, maar wel één van de betere merken.
UV filter zou weinig moeten doen inderdaad, maar doet vaak wat te veel (maar dan in negatieve zin).
Zo krijg je met slechtere filters veel meer en lelijkere flares en is het contrast bij foto's met tegenlicht duidelijk minder. En dit is niet wat theoretisch gelul, dit merk je heel goed.
Wanneer ik binnen fotografeer met tegenlicht, haal ik het filter eraf (en ik heb dure filters, B+W en Hoya, allen pro1 filters).
Mijn advies is om gewoon een goed filter te kopen of geen, maar niet een slechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
M'n S9600 is helemaal naar de klote. Ondanks een sensorswap 2 maanden geleden zijn de foto's megadonker, veel ruis en de kleurbalans is ver te zoeken (paarse gloed)

Oh ja, de AF-lamp is stuk (scherpstellen in het donker is een drama) en het batterijvak sluit niet meer goed. Ook reageert de cam trager dan een slak. Opgestuurd dus...

Het goede nieuws is echter dat het selectiewieltje na 20000 pics nog steeds perfect werkt :D

Anyhow, ik heb afgelopen weekend met een S9500 geschoten. Pics in het partyfotografie forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

@hierboven: niet gevallen ofzo, maar gewoon zo maar stuk gegaan?......Want hij klinkt behoolrijk naar de klote. Als er geen reden is om naar terug te leiden, dan is dit best slecht om te horen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:31:
[...]

UV filter zou weinig moeten doen inderdaad, maar doet vaak wat te veel (maar dan in negatieve zin).
Zo krijg je met slechtere filters veel meer en lelijkere flares en is het contrast bij foto's met tegenlicht duidelijk minder. En dit is niet wat theoretisch gelul, dit merk je heel goed.
Wanneer ik binnen fotografeer met tegenlicht, haal ik het filter eraf (en ik heb dure filters, B+W en Hoya, allen pro1 filters).
Mijn advies is om gewoon een goed filter te kopen of geen, maar niet een slechte.
hm.. ik denk dat ik het verschil pas zie als ik t filter erafhaal. Maar de fotos zijn zo ook prima, dus ik risceer het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:30:
[...]

hm.. ik denk dat ik het verschil pas zie als ik t filter erafhaal. Maar de fotos zijn zo ook prima, dus ik risceer het wel.
Je ziet het verschil tussen een S9600 en een Trust 2.1 Mpix cameraatje ook pas als je S9600 foto's ziet. 8)7
Je doet je camera nu echt serieus tekort. gebruik het filter dan níet, om krassen te krijgen moet je echt flink onvoorzichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ pvdplanet: hoe kun je de S9600 sensor reinigen met die sensorswabs? Gewoon openschroeven of kun je dit ergens laten doen? Hoe bevalt trouwens die S5 (zeer benieuwd naar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 20:34:
@ pvdplanet: hoe kun je de S9600 sensor reinigen met die sensorswabs? Gewoon openschroeven of kun je dit ergens laten doen? Hoe bevalt trouwens die S5 (zeer benieuwd naar)?
Ik neem aan dat je dit niet zelf doet, maar hij kan je daar alleen zekerheid over geven, het lijkt me dat je het niet zelf doet.
Bovendien, de standaard sensorswabs zijn te groot voor zo'n sensortje.
Dslr sensors zijn een stuk groter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daarbij lijkt het me dat je er moeilijk bij komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Met een swab bedoel ik dat er een nieuwe sensor in de camera is gezet (de andere was doorgebrand) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hehe, dacht al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:44:
[...]

Je ziet het verschil tussen een S9600 en een Trust 2.1 Mpix cameraatje ook pas als je S9600 foto's ziet. 8)7
Je doet je camera nu echt serieus tekort. gebruik het filter dan níet, om krassen te krijgen moet je echt flink onvoorzichtig zijn.
het filter heeft mn lens al een keer gered.

kan zijn, maar het functioneert prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
swaP bedoel je dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planeet Thuis

Planeet Thuis

De beste plek

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 09:10:
[...]

het filter heeft mn lens al een keer gered.

kan zijn, maar het functioneert prima zo.
Geen filters voor mij als bescherming voor m'n lens, het beinvloed altijd je foto resultaat op een of andere manier (pos/neg laat ik even in het midden).
Om m'n lens te beschermen gebruik ik m'n zonnecap.

Fujifilm s9500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Planeet Thuis schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:03:
[...]

Geen filters voor mij als bescherming voor m'n lens, het beinvloed altijd je foto resultaat op een of andere manier (pos/neg laat ik even in het midden).
das dikke crap wat je hier neer zet, een goed UV filter beinvloedt je foto zo weinig/niet, dat je het niet gaat merken, ook niet wanneer je je best doet. Die filters merk je het best in het donker met lampen die vanuit hoeken schijnen, maar een goed filter (hoya pro1 bijv) zal dat ook aankunnen
Dat jij ze niet gebruikt is je eigen keuze, maar kom niet aan dat ze je foto's beinvloeden, als dat zo was, waren er een hoop mensen die filters niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Planeet Thuis schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:03:
[...]

Kijk even verder dan tiffen en hoya non-coated plastic en er gaat een wereld voor je open. Welkom in de wereld van hoya SHMC en B+W multicoated filters.
Een zonnekap kan een hoop klappen afwenden, maar het risico dat je frontelement een tik krijgt blijft nog steeds reëel, zeker bij de wat meer groothoek lenzen is een zonnekap vaak niet echt diep.

Afgezien van dat beschermt een UV-filter ook geweldig tegen stof, zand, etc. En als je de bergen in gaat filtert het ook daadwerkelijk je uv-straling, ook niet geheel onbelangrijk imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 10:49:
[...]

das dikke crap wat je hier neer zet, een goed UV filter beinvloedt je foto zo weinig/niet, dat je het niet gaat merken, ook niet wanneer je je best doet. Die filters merk je het best in het donker met lampen die vanuit hoeken schijnen, maar een goed filter (hoya pro1 bijv) zal dat ook aankunnen
Dat jij ze niet gebruikt is je eigen keuze, maar kom niet aan dat ze je foto's beinvloeden, als dat zo was, waren er een hoop mensen die filters niet gebruiken.
pff.. hehe, bedankt, ik wilde dit ook zeggen, maar wist t ff niet te verwoorden. Heb je wel eens!

Bij deze de Raynox 730 en 250. Extra groothoek- en macro dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Nu is het door nomad genoemde filter wel van een totaal andere kwaliteit als de overal verkrijgbare hama filters.

Voor op de kitlens bij m'n 5D probeerde ze me ook nog een hama filder aan te smeren. 25 euro zou dan moeten kosten, dat vind ik de duur voor het beschermen van een lensje van 6 tientjes en ik vond de impact van dat hama filter op het beeld veel te groot. Als ik een dure lens of een camera zonder verwisselbare lens zou hebben dan zou daar ook fatsoenlijk (geen hama) een UV filter op komen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Hi peeps :)

Ben aan het overwegen om ook een S9600 te nemen, omdat een 'echte' dSLR me gewoonweg te duur is, maar ik vraag me wel af welke soort opschroef lensjes en filters ik er op kan zetten? Kan nergens iets over maten of soorten vinden?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
NiGeLaToR schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:23:
Hi peeps :)

Ben aan het overwegen om ook een S9600 te nemen, omdat een 'echte' dSLR me gewoonweg te duur is, maar ik vraag me wel af welke soort opschroef lensjes en filters ik er op kan zetten? Kan nergens iets over maten of soorten vinden?
58 milimeter moet je hebben, filterformaat 58 mm.
Voor sommige opschroef lensjes heb je een adapter nodig, van bijv 58 naar 62 mm.
Kijk eens op de site van Raynox, vind je aardig wat voorbeelden.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo. Ik heb de Raynox DCR-250 gekocht voor mijn Fuji Finepix S9500, maar als ik hem op mijn camera zet zie ik de ringen van het macro-filter in het beeld. En hij stelt ook niet scherp. Ik vraag het hier omdat ik het niet goed krijg en er geen beschrijving bij zit. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die vraag is volgens mij nog niet zo lang geleden langsgekomen... inzoomen is het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, bedankt. En moet je btw de camera zelf ook op macro stand zetten of hoeft dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet het niet zeker, maar het lijkt me niet nodig (even uitproberen). Wat ik me nog wel herinner is dat je het best met MF kan werken en je camera t.o.v het onderwerp kan bewegen. Dit vond ik het prettigst werken, daar de DoF erg dun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

Montana schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 21:33:
[...]

Deze heb ik, alleen nog geen gebruikerservaring. Gelijk gekocht bij de S9600, getest of het past. Verder nog niet mee gewerkt.
Thxs!! Deze lijkt me wel wat O-)

Moet toch binnenkort nog keer langs konijnenberg neem ik er gelijk zo'n eentje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de macrolens DCR 250 van Raynox besteld, samen met de groothoek DCR 730 0,7x. Met de meegeleverde adapter past hij toch op de S9500, of niet?

Heeft iemand de DCR 730 0,7x? Hij is 52 mm en mijn lens 58mm. Vignetteert dat niet als een gek? Ik vraag me af of de opzetlens dan nog wel nut heeft.

Stom.. Heb ik al betaald, blijkt dat de lenzen niet op voorraad zijn. Hoe lang duurt zoiets normaal gesproken? :S Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal...
ik ben nieuw hier op het forum en wil me even voor stellen,
ben sinds kort weer begonnen me fotograveren{eigenlijk door een aantal van jullie op dit forum}.
ik ben sinds december 2006 in het bezit van een fuji s9600 ,en sinds eergisteren [3maanden wachten] in het bezit van een metz 36c2 flitser... ik bewonder de fotos van Pvdplanet erg maar er zijn natuurlijk meer mooie foto,s tezien hier [sdirkx,. heb je site gezien ..fraaie foto,s} ...ook de nuttig tips en ander bruikbaar info vindt ik erg handig,en hoop daar nog veel van te leren....ik heb nog geen foto,s geplaatst ..zo als ik al zij ...moet nog het e&a leren ...eerst tot zover.
greeetz wim.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ hierboven: welkom dan maar hé!
@ sophietje: hoe lang het duurt zal de winkel je het beste kunnen vertellen denk ik. Voor die 730 denk ik dat er wel adaptors te koop zijn van 52 naar 58mm. Alleen verwacht ik dan inderdaad ook vignettering, dit is dan wel weg te croppen, maar dan heb je eigenlijk dus ook niks aan je 0,7x conversielens... Wat me opvalt is dat het type ook niet vermeld staat bij de S9000 pagina van Raynox zelf. Ik ben hier allemaal niet 100% zeker van, maar ik zou proberen de bestelling te annuleren en bijvoorbeeld voor de DCR 7900ZD gaan. Wél eerst even andere reacties afwachten die mijn relaas misschien wel de grond in boren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:11:
Ik heb de macrolens DCR 250 van Raynox besteld, samen met de groothoek DCR 730 0,7x. Met de meegeleverde adapter past hij toch op de S9500, of niet?

Heeft iemand de DCR 730 0,7x? Hij is 52 mm en mijn lens 58mm. Vignetteert dat niet als een gek? Ik vraag me af of de opzetlens dan nog wel nut heeft.

Stom.. Heb ik al betaald, blijkt dat de lenzen niet op voorraad zijn. Hoe lang duurt zoiets normaal gesproken? :S Bedankt!!
Ik neem aan dat je ook hier hebt gekeken > DCR 730
En als je het bij Konijnenberg hebt besteld en het is niet op voorraad, maar wel in Duitsland. Dan komt het waarschijnlijk ook nog wel snel.

Of die gelijk past op de 58 mm van de S9600 dat weet ik niet zeker, omdat je op moet geven bij welke camera je het gaat gebruiken. Dan zul je nog een pasring erbij moeten bestellen, meestal iets van € 10,-

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste