Hier in het noorden van Japan liggen inmiddels inderdaad gewoon PS3's in de schappen, zonder bizarre rijen ervoor. Sterker nog, ik zag er gisteren eentje staan bij een 2e hands shop.

De Wii is nog steeds overal uitverkocht. En om het geheel nog even in het Japanse perspectief te zetten: bij iedere nieuwe lading DS Lites staat er weer een rij voor de winkel, en is de lading dezelfde dag gelijk al weer uitverkocht.
Anoniem: 171278 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:29:
Dat is het punt juist. Waarom zou je 8 euro betalen voor een oude game? Het is gewoon een manier van Nintendo om nog een paar dollar (maal honderdduizend downloads) te persen uit games die al lang niet meer verkocht zouden moeten worden behalve op de vlooienmarkt.
Nu ben ik het met je eens, en heb ik ook liever het origineel met doosje en boekje, maar om toch maar even antwoord te geven op je vraag zijn dit de redenen die ik kan bedenken.
• Geen gedoe met consoles aansluiten of verwisselen. Je kunt gewoon op je fancy nieuwe Wii in het menu de game aan klikken, en gaan. Vooral handig als je met vrienden aan het Wii sporten bent en even een potje Bomberman wilt doen oid.
• Als je je games ergens naar mee toe wilt nemen. Een tas met zes verschillende consoles mee de trein in naar een vriend of je studentenkamer is ook weer zo wat. Nu heb ik van alle Nintendo consoles er minstens 2, een op m'n kamer en eentje bij m'n moeder, maar ik denk dat ik daarmee eerder een uitzondering op de regel ben.

• Geen gehannes met vijf verschillende soorten controllers als je van de verschillende consoles games hebt. Scheelt een hele berg controllers die eindeloos in de war raken.
• Oude games hadden vaak geen batterijtje om op te saven, of de batterij is leeg en je hebt geen skills of zin om deze te vervangen. Betekent dat je games in een ruk uit moet spelen zonder je console uit te zetten. Op de Wii kun je eenvoudig weer verder gaan met de resume functie.
• Geen gezeik met blazen in de carts (niet iedereen heeft kaas gegeten van het terugbuigen en reinigen van 72-pins connectors.

) Als je een game wilt spelen doet 'ie het ook meteen.
• Voor degenen die de consoles nooit gehad hebben scheelt het een hoop gedoe. Je hoeft de console niet ergens vandaan te halen. De spellen niet. Ikzelf vind het heerlijk om over rommelmarkten te slenteren, of Marktplaats af te struinen, maar ik denk dat veel mensen daar helemaal geen zin in hebben. Nu moet ik zeggen dat ik ook geen TurboGfx heb, en ook bijzonder weinig zin om zo'n ding te gaan aanschaffen. Dus zelfs voor mij is het wat dat betreft wel een uitkomst.

• N64 games schijnen door de emulatie scherper beeld te geven.
• De meeste games zijn 2e hands een stuk duurder (helemaal in gameshops). Denk vooral aan SNES RPG's, en bijvoorbeeld Pokemon Stadium 2 (N64), Puzzle/Bubble Bobble (NES), de Megaman reeks waarvan vooral deel 1 en 5/6(NES) en X2 en X3 (SNES), om maar even een paar voorbeelden te noemen van games die best wel eens zouden kunnen verschijnen op de VC. Als je goede, zeldzame en/of populaire games voor 5,8 of 10 euro wilt vinden zal je waarschijnlijk een hele zwik games in een keer moeten aanschaffen (altijd prutgames ertussen dan), of HEEL goed zoeken en geluk hebben.
• Ik weet niet of ze dat van plan zijn, maar games die hier nooit uitgekomen zijn zouden ook wel leuk zijn natuurlijk. Een paar inkoppers waar ik gelijk aan moet denken: Chrono Trigger, Earthbound, Sin & Punishment of voor de US Wii-ers Terranigma.
• Waarschijnlijk niet, maar wie weet komt er ooit nog wel online support. Tegen elkaar Mario Karten, je highscores uploaden naar een database, zoiets. Emulators op de PC kunnen het ook, dus er hoeft verder niks aan de roms veranderd te worden. Maar ja, ik zie het niet gebeuren, maar je weet het niet.
Anyways, naast dat er genoeg redenen zijn om het niet te doen, zijn er ook genoeg redenen om het wel te doen. Ikzelf heb tot heden Bomberman '94 voor de TG gedownload, en wil binnenkort Gunstar Heroes (MD) eens aanschaffen. Dit omdat ik mijn fysieke retro collectie graag beperkt tot Nintendo consoles (neemt al wel genoeg ruimte in), er waarschijnlijk toch geen tientallen TG en MD games zijn die ik zou willen en het dus de moeite niet echt is om de consoles aan te schaffen, en ik dus vooral bij Bomberman het handig vind dat ik dan niet hoef te wisselen van console als er wat vrienden op bezoek zijn.
[
Voor 76% gewijzigd door
Captain N op 28-12-2006 04:12
]
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.