MadButcher schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:53:
Wat ik erbij had moeten vermelden, ik hou van korte DOF, en dan is een goeie AF belangrijk.
Het is kut als een foto met goeie compositie en moment, de AF niet raak was.
Dat weegt voor Nikon.
Omdat de hitrate (goeie focus) van Nikon misschien een stuk hoger is ben je geneigd daar niet zoveel dubbele foto's mee te maken ipv als je de AF niet zo vertrouwt.
Dan gaat de camera dus ook langer mee.
Ik schiet met de Canon 28/1.8, Canon 50/1.2 en Canon 85/1.8 op een 5D2, dus je kan wel zeggen dat ik van korte DOF houdt. Ik heb ook een 1D3, die gewoon gevoelsmatig betere AF heeft (sneller en beter in servo). Echter schiet ik voornamelijk met mn 5D2, gewoon omdat ik de beeldkwaliteit belangrijker vindt dan een snelle AF. Het is niet zo dat mn 5D2 niet kan focussen, de precisie is er gewoon met de 50/1.2 (en 1.2 is echt heel krap), de 1D3 doet dat echt niet beter, alleen sneller. De hitrate gaat pas in werking treden bij snelle actie, en daar schiet ik dan ook met een 1D3. Als ik focus mis op f/1.2 met de 5D2 komt dat gewoon omdat ik zelf ben bewogen, of het onderwerp, en dat gebeurd gewoon, servo gaat je daarbij niet helpen aangezien de kleinste beweging al genoeg is.
Dat kan nog steeds, en die punten werken ook gewoon, mits je in goed licht werkt en geen servo gebruikt. Voor low-light gebruik ik alleen het middelste punt (voor actie vroeger ook, maar daar heb ik nu een andere camera voor).
Aan de andere kant, die 20mp van de 5D vind ik wel ruig, als is het maar voor SRAW.
SRAW uit een 5D is nog steeds genoeg resolutie, en ook echte RGB-pixels!!!
En het filmen natuurlijk, dat is ook altijd een doelstelling voor me geweest.
Gebruik dan wel alleen sRAW2. sRAW1 is namelijk puur funest voor je foto. Ik gebruik sRAW2 meestal voor timelapse als ik naderhand nog aanpassingen wil maken. Voorderest schiet ik alleen maar normale RAW, aangezien het verschil in bestandsgrootte slechts 25% is.
Filmen doet (in mijn ogen) de 5D2 nog steeds het beste van alle huidige dSLR camera's die het kunnen, vooral vanwege het sensor formaat. De 1D4 heeft een kleinere sensor, en de D3s doet geen 1080p.
Ik heb in 2 respectabele fotozaken te horen gekregen (NL + D) dat Nikon beter zit kwa AF in de lensen.
Heb ook in een grote fotozaak te horen gekregen dat Nikon betere service biedt.
Kan natuurlijk zijn dat ze meer winstmarge hebben op Nikon?
Als er een verschil zit in de AF tussen Canon en Nikon zit het in de bodies, aangezien ze dezelfde soort AF motoren gebruiken in de nieuwe lenzen van Nikon. Canon gebruikt die motoren al sinds 1987 in hun pro lenzen.
Ik weet niet of je 40D wilt houden, maar als je dus een 5D2 erbij koopt, en zorgt dat je 3 professionele lenzen hebt, kan je CPS krijgen, Canon Professional Service, kan je 2x per jaar de boel gratis opsturen. Nikon heeft dit ook, NPS, ook 2 pro bodies en 3 pro lenzen, alleen moet je wel werkzaam zijn als pro fotograaf, daar moet je ook bewijs voor inleveren (KvK etc.). Dus wat mij betreft heeft Canon betere service, want ik ben geen pro fotograaf, maar krijg wel professional service. Voorderest wordt de service in Nederland bijna niet door Canon of Nikon gedaan, maar volgens mij door andere bedrijven die Canon en Nikon inhuren, dus lijkt me stug dat Nikon per definitie betere service heeft.
Wat mij zelf opvalt als ik naar Nikon lenzen kijk, is dat equivalente lenzen bij Canon meestal goedkoper zijn dan bij Nikon.
Gewoon dit doen. Dit is iets wat je zelf hebt gezegd, kunnen wij niet voor je doen. Ik heb het gevoel dat je diep van binnen een voorkeur hebt voor de 5D2, want anders had je wel gezegd:
'Misschien maar een D700 kopen en daar het een paar jaar mee doen, en die nog binnen de garantie weer verkopen voor misschien een D800.'
p.s.
Ik was in de veronderstelling het langer met m'n 40D te doen.
De 40 jaar oude Yashica Minister III van m'n ouders doet het nog.
Gewoon lotto winnen: dslr voor aktie en standaardbereik tot tele, een Leica voor straatfotografie en groothoek, en een Hasselblad voor landschapfotografie.

Tja dat komt gewoon voor.... ik ken ook iemand die met een 1D3 schiet die na 40.000 kliks een kapotte sluiter had, terwijl ie verkocht wordt met de 'garantie' dat ie er 300.000 mininmaal kan maken.
En wat mij betreft is de Canon 5D2 beter in straat-, groothoek- en landschapfotografie dan een Leica of Hasselblad. Zeker als je kijkt naar Voigtlander SLR lenzen (erg klein en mooi voor straatfotografie) en de Tilt Shift lenzen van Canon voor landschap en groothoek (nergens anders kan je een 17mm TS krijgen).