Nomad schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 23:46:
Ik zit met de gedachte te spelen om een 1ds3 te kopen. Niet een goedkope aanschaf en zeker nog niet definitief.
Ik schiet momenteel met een 5d2, die qua sensor mij heerlijk bevalt. Aanvankelijk had ik daar ook een 35/2 50 1.4 en 85 1.8 bij gekocht voor tijdens bruiloften etc..lekker lichte plaatjes met mooie onscherpte.
De 35/2 en 50 1.4 (sigma) zijn redelijk snel verdwenen helaas, omdat ik qua AF gewoon niet kon vertrouwen op een scherpe plaat. Soms ging het goed en soms niet. Dat is voor mij onacceptabel.
Schoot ik met het middelste AF puntje, dat ging het bijna altijd wel goed, maar de rest is onbruikbaar wat mij betreft.
Nu heb ik zeker geen geld over dat de deur uit moet, maar een solide investering ben ik wel voor te porren.
Mijn vraag is eigenlijk hoe goed die 1ds3 AF gaat zijn icm lichtsterke lenzen en kleine DoF. Ik weet dat de 1ds3 19 crossensoren heeft en op dpreview staat vermeld dat die cross zijn vanaf F/4.
Mijn 5d2 middelste puntje is 2.8 cross meen ik.
Ik vraag me dus af of ik wel gewoon goed kan vertrouwen op die 19 cross punten in de 1ds3 icm een sigma 50 1.4, later een 35 1.4 etc. Als ik de 1ds3 koop, wil ik ook iets goeds hebben, als ik nog niet de AF heb die ik wil, dan ben ik niet verder dan dat ik nu ben.
Hij heeft in essentie de AF van de 1d3 e.d., dus ik vermoed dat er wel mensen moeten zijn met hands on ervaring, want ik ken niemand op got geloof ik met de 1ds3 (of wel?).
Iemand die wat nuttige dingen kan noemen uit ervaring of specifieke tech info?
Antwoorden als, gaat vast goed, tis een brute camera, die hoef ik niet zo

.
(en hoe verhoud de 1d4 zich. Dat die niet fullframe is is wel erg jammer, want mijn 24-70 bevalt me heerlijk qua bereik)
Nou, ik heb de 1D3 en de 5D2 allebei (geloof als enige hier op het forum). De 1D3 is in grote lijnen gelijk aan de 1Ds3, afgezien van de sensor, zoeker en UDMA ondersteuning.
Voordelen 1Ds3 ten opzichte van de 5D2:
- Veel snellere AF. Dit is niet alleen op het middelste punt, maar sowieso op alle 19 f/2.8 crosspunten (die ook als enige selecteerbaar zijn) is de AF bizar snel. Je kan merken dat camera de voorkeur geeft aan f/2.8 of snellere lenzen, aangezien te horen is dat burstrate veel sneller wordt (op de 1Ds3 met 5 fps is dit natuurlijk minder opvallen). Wat ik een vervelende lens op de 5D2 vond was de 50/1.4 van Canon (ik heb inmiddels de 50L gekocht), vaak wilde die combo niet AF'en in low-light. Even side-by-side testje gedaan tussen de 1D3 en 5D2, en de 1D3 AF heeft bijna geen problemen om te AF'en in low-light met zowel de 50/1.4 als andere lenzen. De crosspunten zijn trouwens f/2.8 zover ik weet, en het middelste punt is dus f/4 cross en f/8 lineair. Bij de 1D4 werken alle f/2.8 crosspunten met bepaalde f/4 situaties (17-40, 24-105, bepaalde tele+converter combo's).
- Betere bouwkwaliteit. De 1-serie is uiteraard een stuk groter en zwaarder, maar houdt in mijn ogen ook veel beter vast. Handstrap is voor mij een must geworden. Ik heb specifiek op de 5D2 geen batterijgrip aangezien ik deze naar mijn smaak veel te groot is en oncomfortabel vasthoudt. Kleine verschilletjes zoals een plastic geheugenkaart klepje op de 5D2 is op de 1Ds3 gewoon magnesium. DOF preview kant zit aan de andere kant (veel mensen vinden dit een voordeel, ik een nadeel eigenlijk).
- Custom functions zijn ook een uitkomst. Waar de 5D2 een paar kleine functies kan aanpassen, kan je op de 1Ds3 de camera precies laten doen wat jij wil. ISO limieten instellen etc.
- Multi-Spot metering. Dit is iets dat veel mensen niet kennen, maar gaat al terug naar de analoge EOS dagen, sinds die tijd hebben alle 1-series het, maar ook de EOS 3. Multi-Spot metering is zoals de naam al zegt, meerdere spot metingen. Hiermee kan je dus in situaties waar de andere modi je gegarandeerd niet de gewenste exposure geven, toch een exposure krijgen waar jij mee kan werken. Dit werkt door de camera meerdere spot metingen uit te laten voeren op delen van de foto die jij belangrijk vindt, deze bij elkaar op te laten tellen, en daaruit een juiste belichting uit te halen voor die specifieke delen. Bijvoorbeeld in een situatie van een bruidsfoto. Wat je absoluut niet wil (volgens mij) is dat de witte bruidsjurk verloren info krijgt in de highlights, dus je neemt daar een spotmeting. Als nu de foto zou nemen krijg je waarschijnlijk een zwaar under-exposde foto, aangezien de witte jurk behoorlijk fel is. Om de juiste exposure te krijgen zou je bijvoorbeeld multispot kunnen gebruiken, dus eerst een spotmeting op de jurk, dan druk je op de FEL (Flash Exposure Lock) knop die naast de sluiterknop zit, de camera slaat die meting op, vervolgens meet je de gezichten, het donkere pak van de bruidegom bijvoorbeeld, boom op de achtergrond, alles wat je belangrijk lijkt(tot 8 metingen) en je maakt de foto. In mijn ervaring levert bijna altijd een goede exposure op zoals jij die wil. Hier kan je meer lezen over Multi-Spot meting:
Multi-Spot
- De batterij, LP-E4, is echt onuitputbaar. Met de LP-E6 op de 5D2 haal ik gemiddeld denk ik 1300-1500 foto's, met timelapse 2500. Met de 1D3 hoef ik niet eens moeite te doen om 4000-5000 foto's te halen met gewoon schieten, dus 10.000 voor timelapse moet wel haalbaar zijn denk ik. Uiteraard gaat dat aantal flink achteruit als je veel reviewed en LiveView gebruikt.
- Dubbele geheugenkaart is ook een fijne bijkomst, zeker om je zelf meer garantie te geven bij essentiële foto's. Ik heb persoonlijk op de 5D2 totaal 6 corrupte foto's gehad van 30.000, maar mocht het een keer fout gaan op een shoot, heb je net wat meer zekerheid.
- Er zijn ook kleine dingetjes die minder opvallen maar toch net even wat fijner zijn, zoals het alsluiterbar oculair, hoef je dus dat rubbertje van je nekband niet meer te gebruiken. Max 7 foto exposure bracketing ipv 3 voor HDR. De zoeker steekt ook uit naar achteren, zodat je minder snel last hebt van je neus tegen het LCD. In situaties met veel licht is het op de 5D2 moeilijk om in de zoeker de info te lezen, bij de 1Ds3 is het geen probleem.
- Je hebt ook de situaties met extenders en AF, waar de 1-serie nog met f/8 kan autofocussen. In hoeverre je dat gaat gebruiken weet ik niet. Ik heb het geprobeerd met de 100-400 en de 1.4x extender.
- De 1-series hebben een betere weathersealing, je ziet veel extra rubber bij openingen dat je op de 5D2 niet ziet. Kan meer vertrouwen geven in regenachtige omstandigheden.
- De low-ISO's van de 1Ds3 zijn beter dan die van de 5D2.
- Ik heb op Internet gelezen dat de 1Ds3 geen last heeft van banding op High-ISO's.
- De 1Ds3 zoeker is wonderbaarlijk nog groter dan die van de 5D2, en dat lijkt in eerste instantie niet veel op papier, maar nadat ik hem op de Utrechtmeet zelf gezien had, is dat toch wel heel gaaf.
Er zijn ook een aantal nadelen van de 1Ds3 ten opzichte van 5D2.
- De 5D2 heeft iets beter high-ISO prestaties zover ik gelezen heb.
- Het LCD scherm is voor mij het grootste probleem van de 1D3 en 1Ds3. En dat komt niet alleen omdat het een 5x zo lage resolutie is, maar ook de review JPEG die in je RAW zit is slechts de helft (of kwart, is niet echt duidelijk) van de totale resolutie, dus je focus checken op het LCD is gewoon niet te doen. Er is een semi-workaround door je Picture Style op Neutral te zetten met sharpening 7, dan zou je aliasing moeten zien als je de foto in-focus is. Dit zie je niet altijd.
Daarnaast heb je nog de kwestie van het kiezen voor een 1D ipv van een 1Ds. Hier kan ik maar 1 ding op zeggen als je van fullframe af komt: Dit moet je niet doen, je bent nu fullframe gewend en die crop is gewoon vervelend omdat je lenzen niet meer zijn zoals je ze gewend bent. Uiteraard zijn er situaties waar een 1D wel wenselijk is, want misschien heb je die 10fps wel nodig of gebruik je voornamelijk telelenzen. Dan is de keuze van een 1D wel de juiste.
Bij mij zijn de 1D3 en 100-400 met elkaar voor altijd verbonden. Ik vond de body niet fijn met andere lenzen (vanwege de 1.3 crop), en de lens vond ik niet fijn op de 5D2 (slechte AF). Ik gebruik voornamelijk mn 5D2 met al mn andere lenzen, omdat ik de hogere resolutie en fullframe gewoon ontzettend fijn vind, en de 1D3 met 100-400 liggen gewoon altijd klaar om vogeltjes/spionage/ander-soorting-AI-servo-tele-werk.
Koop trouwens ook alleen nog maar een 1Ds3 2e hands zou ik zeggen. Camera is het gewoon niet waard om nu nog nieuw te kopen. Gewoon goed zoeken naar een voor hobby gebruikte (in hoeverre dat voorkomt) dat scheelt je gewoon al snel ongeveer 3000 euro (kan je bijna de 35L, 50L en 135L kopen

)
Hoop dat het een beetje helpt.... als je nog vragen hebt kan je ze altijd stellen (via DM of MSN), beide camera's liggen bijna altijd naast elkaar om te vergelijken.
[
Voor 3% gewijzigd door
G-Tus op 15-10-2010 10:03
. Reden: AF update en weathersealing toegevoegd ]