Een stevige kick van dit topic, omdat een nieuw topic me ook niet zo nodig lijkt.
Allereerst jammer dat dit topic niet wat meer gebruikt wordt.
Ik zit wat in de maag met mijn 5d en zijn AF prestaties.
Afgelopen vrijdag ook weer een modelshoot gehad, maar thuis gekomen zijn heel veel platen niet scherp met mijn 5d en het gebruik van het buitenste AF puntje. Nu werkte ik op F/2 (50mm), dus een misfocus zie je ook meteen vrij hard.
Nu was dit een TFP shoot, maar voor hetzelfde geldt was dit een betaalde shoot en had ik het nu verkloot.
Op het schermpje van de 5d hoef je scherpte iig niet te beoordelen, dat lukt gewoon niet.
Binnen canon heb ik dan maar een hele beperkte keuze, omdat ik fullframe niet wil opgeven, namelijk de 1ds serie.
De 1dsIII is een prachtige camera, maar ook buiten mijn budget, 2e hands of nieuw.
Een 2e hands 1dsII daarentegen is wel mogelijk. De body ken ik, omdat ik een 1dII gehad heb. Die body beviel me erg goed, de sensor absoluut niet.
Nu zoek ik mij suf de afgelopen dagen naar goede vergelijkingen tussen de 5d en de 1dsII sensor.
De 5d is de nieuwere camera tussen deze twee, met een verschil van ongeveer een jaar.
Ik ben helemaal tevreden met mijn 5d sensor, clean, scherp, mooie kleuren, alles is prima.
De sensor wil ik dan ook niet op achteruit gaan en daar is meteen mijn vraag.
Hoe presteert die 1dsII sensor t.o.v. de 5d.
Als iemand me hierin kan helpen, graag!, ikzelf kom er blijkbaar niet uit via internet (en testen in de winkel is er ook niet bij met 2e hands spul)
qua absoluut detail is de 1dsII de 5d meester, grotendeels doordat hij ook meer MP's heeft, maar het gaat mij ook om hoe schoon de platen nog zijn op iso800 en 1600. Deze iso-waardes gebruik ik erg veel, waarbij de platen ook nog eens groot afgedrukt worden.
Dus zowel resolutie (zit wel snor) als iso-performance is belangrijk
[
Voor 9% gewijzigd door
Nomad op 10-08-2009 18:51
]