ik ben sinds een maand of 2 in bezit van een D2h (non-s versie) en ik kan er wel e.e.a. over vertellen.
Ik zal als vergelijking de D200 erbij pakken (aangezien ik die zelf ook heb):
bouw:

die gaat ver voorbij de D200. Een zeer solide camera die je, voor je idee, zonder al te veel problemen zou kunnen laten stuiteren van verschillende hoogtes en op verschillende ondergronden. Bovendien heeft de camera een geweldige ergonomie.
De grip ligt zowel voor de landscape als portrait stand zeer goed in de hand. Dit in tegenstelling tot de D200. Die ligt qua landscape prima in de hand, maar de portrait stand is beduidend minder. Minder qua grip (minder diep), maar ook minder solide. Je voelt duidelijk dat het een opzetgrip betreft.
De camera is (net als de D200) verder helemaal weatherproof dus een shoot in een stevige regenbui is mogelijk.
Qua afmetingen is de camera net wat minder hoog dan de D200 incl.grip. Z'n gewicht is zonder batterij net iets meer dan een kilo en dat is zwaarder dan de D200 met grip.
Het LCD scherm kleiner en kwalitatief minder dan die van de D200 (kleuren zijn wat fletser, minder contrastrijk). Ook kun je niet zo ver inzoomen op je gemaakte foto als bij de D200.
Het is vrij duidelijk te zien dat een groot deel van de knoppenlayout van de D200 rechtstreeks overgenomen is van de D2h. Groot verschil met de D200 is het extra lcd scherm onder het hoofdscherm.

Hierop staat informatie over ISO, WB, kwaliteit en gemaakte/nog te maken opnames staat. Onder dat schermpje zitten ook de ISO/WB en Qual knoppen. Even wennen als je gewend bent dat ze normaliter boven op de camera zitten.
Alleen de instelknop voor de lichtmeting zit op een vind ik ietwat onhandige plek: aan de zijkant van het zoekerhuis, helemaal uit de buurt van alle andere knoppen.
Het instellingenmenu is duidelijk en overzichtelijk. Enige wat ontbreekt is het menu waarmeen je de laatst gebruikte menuopties snell terug kunt halen.
Verder heb je, net als bij de D200 de mogelijkheid om 4 verschillende opnamebanken aan te maken waarin je van te voren dingen als iso, kwaliteit, WB, focus en belichtingsmode etc kunt vastleggen. Zo kun je direct een hele set instellingen aanpassen door enkel van opnamebank te wisselen.
Qua programma's kun je kiezen voor P, A, S, M. Automatisch portret,landschap, macro etc standen zijn er niet. Die moet je zelf samenstellen met behulp van de verschillende opnamebanken.
Zoeker:
wat verder opvalt aan de D2h is het grote ronde gat op de plek waar de zoeker zit.
Qua grootte en helderheid zijn de D200 en D2h nagenoeg gelijk (ondanks dat het zoekerhuis van de D2h geen ingebouwde flitser bevat).
Wat een groot verschil is, is het feit dat de D2h nagenoeg 100% zoekerbereik heeft. Dat houdt in dat wat je in de zoeker ziet, ook echt op de foto komt. Een verademing mag ik wel zeggen.
Verder is de hoeveelheid informatie in de zoeker zeer uitgebreid.

alles zit er op en aan. ISO instelling, uitgebreide WB info, kwaliteitsinfo, aantal te maken/gemaakte opnamen etc.
Verder heb je 11 AF velden tot je beschikking die je op alle mogelijke manieren kan activeren en indelen (kom ik zo op), maar helaas geen raster, wat ik bij de D200 toch wel prettig vind.
Erg handig is het feit dat je de zoeker dicht kunt zetten. Door middel van een klein knopje draai je een klepje voor de zoeker. Erg handig als je opnames doet waarbij je je oog tijdens de opname niet voor de zoeker zet (nachtopnamen met AB bijv). Hierdoor kan omgevingslicht niet door je zoeker naar binnen vallen en zo je lichtmeting beinvloeden Het zoekerrubbertje en glaasje kunnen ook alleen maar verwijderd worden als dit klepje dichtzit (i.v.m stof).
Prestaties
daar draait het natuurlijk om.
beeldkwaliteit
Ondanks dat de sensor "slechts" 4.3 MP heeft is de beeldkwaliteit zeer goed. Nikon's eigen LBCAST techniek zorgt voor gesatureerde en realistische kleuren en ook de scherpte is zeer goed te noemen. Een verder voordeel van de sensor is de bestandgrootte. OP een 2GB CF kaart kan ik zonder problemen 300 foto's in RAW+JPG modus kwijt. In alleen RAW of alleen JPG wordt dat uiteraard nog veel meer.
Is de D2h net zo scherp als de D200? Nee, niet helemaal. De plaatjes uit de D200 zijn net wat strakker en iets minder "wollig". Dit komt wellicht door de 10 vs 4MP maar zeker ook doordat de D2h niet lager kan dan ISO200. Daarin zie je een duidelijk verschil.
De ruisprestaties heb ik nog niet zo uitgebreid kunnen testen (ik ben daar ook niet zo kritisch op). Ruis is zeker meer aanwezig, maar het is niet het soort ruis wat storend is. Uiteraard is het "cleane" wat uit Canon camera's komt rollen erg fraai, maar de wat uit de D2h produceert heeft veel weg van de korreligheid van film. Ik hou daar wel van.
AF
het AF systeem van de D2h is van een hoger en beter type dan de D200 (multicam 2000 vs multicam 1000 als je het echt wilt weten) en zorgt voor een uitermate precieze en snelle AF (zelfs in omstandigheden met minder licht is me al opgevallen). Zoekende lenzen of weigeren om scherpt te stellen heb ik met de D2h nog niet gehad. Je kunt in de zoeker kiezen vooor 11 AF velden (die allemaal zowel in portrait als in landscape stand blijven werken) en daarnaast kun je ze in een keur van combinaties gebruiken. Zo kun je er voor kiezen om de camera compleet zelf te laten bepalen waar ie focust, je kunt een aantal AF velden kiezen waarbinnen de camera zelf een keuze maakt of je kunt elk veld individueel instellen (de D200 doet dit overigens ook).
In combinatie met AF-C (en bij voorkeur een AF-S lens) kan de camera op die manier een bewegend object door het beeld heen volgen (ideaal voor sportopnames). Dit alles gaat met hoge nauwkeurigheid en snelheid.
Sluiter
één van de meer indrukwekkende dingen aan de D2h is z'n sluiter.Deze is afkomstig uit de Nikon F5, maakt een prettig "clunck" geluid die je via het zoekerhuis tot in je voorhoofd voelt en is gecertificeerd tot 150.000 opnames (toen ik mijn exemplaar kocht had ie e er zo'n 10.000 gedaan). Allemaal leuk en aardig, maar wat kun je daarmee dan?
Wel, niet minder dan 8fps (instelbaar van 1-8 fps) kan je daarmee en dat gedurende 5 seconden voor JPG (40 stuks) en 3 seconden (25 stuks) voor raw. De sluiter-blackout, dus hoelang je zoeker zwart is tijdens het maken van de foto, duurt ongeveer 80ms (alsof je met je ogen knippert). Dat zegt weinig totdat je daarna weer met de D200 aan de slag gaat (die ongeveer 100ms blackout heeft), je merkt dan opeens het verschil.
Batterij
De D2h heeft één grote accu in de grip zitten waarmee je voor zover ik gegaan bent, zo'n 8-900 foto's op één lading kunt schieten (bij normaal gebruik en random met/zonder VR lens).
In het menu is uitgebreide info te vinden over de accu zoal hoeveel % over, hoeveel foto's gemaakt sinds de laatste laadsessie, totale levensduur en noodzaak tot calibreren (dit doe je via de lader).
Voor zover ik kan zien is de D2h zeker veel zuiniger dan de D200.
ik zal als ik genoeg foto's verzameld heb die ik het tonen waard vind een kleine test/showcase neerzetten.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world