Ga ik zo even proberen. Werd je onboard LAN ook direct herkend? Dat is bij mij n.l. ook niet het geval.
#sudo qtparted geeft me
X ERROR: BadDevice: Invalid or uninitialized input device 167
major opcode: 144
minor opcode: 3
Recource id: 0x0
Faliled to open device
en dat maal 2. Hij lijkt dus iig wel iets te detecteren.
Ik heb nu partitie sata1,0 vanuit windows verwijder (geen NTFS of FAT32 or whatsoever dus). De overige twee partites op die schijf zijn NTFS. Dat zou toch moeten kunnen?
Faliled to open device
Ik heb nu partitie sata1,0 vanuit windows verwijder (geen NTFS of FAT32 or whatsoever dus). De overige twee partites op die schijf zijn NTFS. Dat zou toch moeten kunnen?
Alles werkte out of the box.Bram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 01:45:
Ga ik zo even proberen. Werd je onboard LAN ook direct herkend? Dat is bij mij n.l. ook niet het geval.
Welk merk HD's gebruik je nu? Ik heb grote problemen ondervonden met Maxtor HD's.Bram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 02:07:
#sudo qtparted geeft me
Faliled to open device
[ Voor 54% gewijzigd door Surkow op 04-02-2007 02:14 ]
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."
Albert Einstein
Die heb ik
Allebij.
Hier iemand met het zelfde probleem, maar een totaal andere setup.
http://ubuntuforums.org/s...light=maxtor+sata+install
Hier iemand met het zelfde probleem, maar een totaal andere setup.
http://ubuntuforums.org/s...light=maxtor+sata+install
[ Voor 77% gewijzigd door Bram77 op 04-02-2007 02:21 ]
Het is nogal klote wanneer je gebruik maakt van DiamondMax 10 HD's (lees even m'n topic door die ik hiervoor al gelinkt had).

Ik heb constant gezeik gehad met corruptie van de bestandssystemen met nForce 4 + Maxtors. Dit heb ik kunnen oplossen door een Promise controller te kopen van 160 euro (en de BIOS te updaten). De schrijven heb ik op JBOD gezet in de instellingen van de controller en nu kan ik gewoon zonder problemen de HD's via Windows en Linux bereiken.
De Maxtor HD's ondersteunen een bepaalde SATA functionaliteit (staggered spin-up) die niet ondersteund wordt door de nVidia chipset. De enige manier om je nForce SATA controller te ontwijken is dus een nieuwe te kopen (het is zelfs voldoende om een 15 euro kostend kaartje te kopen).
[ Voor 19% gewijzigd door Surkow op 04-02-2007 02:26 ]
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein
Hmmm, klinkt niet wenselijk. Dit vind ik ook nog. Ga ik eerst eens even proberen voordat ik een andere SATA controller ga kopen. Omdat meer hardware niet wil werken (USB, LAN) zou het best wel eens de oplossing kunnen zijn.
Solution for my Sony Vaio a397xp with its Intel 915 chipset and a Fujitsu 80Gb SATA drive and for dual boot using Grub - was spread around this thread: Edgy Install Doesn't Recognize Hard Drive
1. Start the computer with the LiveCD in the drive, but at initial boot screen press F6 for extra options.
2. On the "Start/Install Ubuntu" (top) line, edit the line by following the instructions at the bottom of the screen and add " pci=nomsi" to the end of the line. Press return and then boot with the new option.
3. (Perhaps not required) If the hard drive still isn't detected (no disk light/activity) or the boot process takes an age, press reset and repeat but add " acpi=force irqpoll" in addition to " pci=nomsi".
4. Install Ubuntu as normal when system comes up (I did a dual boot with existing XP). Close everything, eject the LiveCD, restart the computer.
At this point my laptop worked fine, but if the boot from hard drive still isn't detected without the pci or irqpoll parameters (from steps 2 and/or 3 above) then once you should update your system ASAP (System > Administration > Synaptic Package Manager: Click Reload, then Mark All Upgrades, then Apply. Restart if/when prompted).
You may need to add those boot options to the Grub settings so they're always run when you start up... How to edit grub menu settings: When in Ubuntu press alt-F2 and type "gksudo nautilus" and enter your new password to open a new window acting as the root account (you need root permission to for the next step). Using the new window, navigate to /boot/grub (probably /media/sda1/boot/grub or similar) and double-click "menu.lst". Near the bottom you'll see sections for "Ubuntu <version>" and Ubuntu <version> (recovery)". On the lines start "kernel", append the boot options that worked for you to the end, save.
Dat is inderdaad niet wenselijk. Maar nu ik een "echte" SATA controller gebruikt heb begrijp ik pas wat een rotzooi die onboard controllers zijn. Het is wel vreemd dat de rest van je hardware niet out of the box werkt. Het kan ook best wel zijn dat het iets met KDE te maken heeft (zoiets meegekregen van de Ubuntu forums). Heb je al Ubuntu geprobeerd te installeren? Laat me weten of die extra boot opties een verschil maken.Bram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 02:29:
Hmmm, klinkt niet wenselijk. Dit vind ik ook nog. Ga ik eerst eens even proberen voordat ik een andere SATA controller ga kopen. Omdat meer hardware niet wil werken (USB, LAN) zou het best wel eens de oplossing kunnen zijn.
[...]
Edit: misschien maar eens tijd om te gaan slapen.
[ Voor 6% gewijzigd door Surkow op 04-02-2007 02:40 ]
Albert Einstein
Ik ga er mee stoeien 
Bedankt voor de moeite so far. Ubuntu is het zelfde verhaal. Ik heb nog een A1 GP race te gaan om 4 uur. Kan me dus nog wel even vermaken.
Bedankt voor de moeite so far. Ubuntu is het zelfde verhaal. Ik heb nog een A1 GP race te gaan om 4 uur. Kan me dus nog wel even vermaken.
http://wiki.beryl-project...l_on_Ubuntu_Edgy_with_XGLVerwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:33:
[...]
weet jij dan hoe je beryl appart in een sessie kan starten??? daar snapt ik namelijk de ballen van...
Ik heb alles via deze wiki afgewerkt.
Hier staat ook in hoe je een opstartscript moet maken om een sessie aan te maken die XGL heet waarin je automatisch beryl kan laten opstarten.
Ik zal even kort uitleggen hoe ik het gedaan heb.
controleer of je hardwareacceleratie werkt
open een terminal en tik in:
code:
1
| glxinfo | grep direct |
indien het geactiveerd is staat er :
direct rendering: Yes
Indien dit niet geactiveerd is moet je de drivers van nvidia of ati binnenhalen via add/remove.
Beryl installeren
Beryl haal je binnen door via system, -> preferences -> software sources
de repository toe te voegen onder third party, add.
voeg dan deze regel toe:
code:
1
| deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main |
open vervolgens de terminal en tik in:
code:
1
| wget http://ubuntu.beryl-project.org/root@lupine.me.uk.gpg -O- | sudo apt-key add - |
code:
1
| wget http://download.tuxfamily.org/3v1deb/DD800CD9.gpg -O- | sudo apt-key add - |
om de GPG keys te activeren
daarna apt updaten met:
code:
1
| sudo apt-get update |
daarna is het installeren:
code:
1
2
| sudo apt-get install xserver-xgl sudo apt-get install beryl emerald-themes |
Maak een inlogsessie aan StartXGL
code:
1
| sudo gedit /usr/local/bin/startxgl.sh |
met dit als inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
| #!/bin/sh Xgl :1 -fullscreen -ac -accel xv:pbuffer -accel glx:pbuffer & DISPLAY=:1 cookie="$(xauth -i nextract - :0 | cut -d ' ' -f 9)" xauth -i add :1 . "$cookie" exec dbus-launch --exit-with-session gnome-session |
en uitvoerbaar maken
code:
1
| sudo chmod a+x /usr/local/bin/startxgl.sh |
daarna:
code:
1
2
| sudo mkdir -p /etc/X11/sessions sudo gedit /etc/X11/sessions/xgl.desktop |
met als inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
| [Desktop Entry] Encoding=UTF-8 Name=Xgl Exec=/usr/local/bin/startxgl.sh Icon= Type=Application |
Beryl automatisch laten meestarten
en als laatste, als beryl nu werkt kun je hem automatisch op laten starten in de sessie door een startscriptje te maken:
code:
1
| sudo gedit /usr/local/bin/start_beryl.sh |
en plak daar de volgende code in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| #!/bin/bash # # Start beryl-manager within gnome-session # if (( `ps -A -o comm | grep -c '^Xgl$'` == "1" )); then DISPLAY=:1 beryl-manager DISPLAY=:1 beryl-xgl else echo "${0}: Error: beryl-manager not launched. Xgl not running?" fi |
sla dit op en maak het uitvoerbaar met:
code:
1
| sudo chmod a+x /usr/local/bin/start_beryl.sh |
daarna nog naar system -> preferences -> sessions
startup pagina
add
en tik in: /usr/local/bin/start_beryl.sh
en daarna close
dan moet beryl automatisch meestarten..
Je kunt voor de XGL sessie ook het volgende script gebruiken:
http://www.virtual-life.net/meuk/Ra211.tar.bz2
op je desktop opslaan en dan in een terminal dit intikken:
code:
1
2
3
| cd Desktop tar -xf Ra211.tar.bz2 sudo sh Ra211.sh |
[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 04-02-2007 11:17 ]
Ik ben inmiddels verder gekomen!Bram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 02:47:
Ik ga er mee stoeien
Het heeft allemaal te maken met powemanagement. Met de volgende commandline parameters bij het booten van de livecd werkt alles, dus ook LAN, USB en sound! (een seconde od 15).
code:
1
| pci=noacpi noapic nolapic acpi=off |
Helaas krijg ik na een seconde of 15 een volledige lockup, zonder enige interactie met kubuntu. Dan kan ik alleen nog een hard reset doen.
Ik gebruik nu overigens de laatste dev versie van Kubuntu (7.04), om er zeker van te zijn al bij de installatie de mieuwste kernel te hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Bram77 op 04-02-2007 18:54 ]
Is het nog laat geworden?Bram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 18:53:
[...]
Ik ben inmiddels verder gekomen!
Het heeft allemaal te maken met powemanagement. Met de volgende commandline parameters bij het booten van de livecd werkt alles, dus ook LAN, USB en sound! (een seconde od 15).
code:
1 pci=noacpi noapic nolapic acpi=off
Helaas krijg ik na een seconde of 15 een volledige lockup, zonder enige interactie met kubuntu. Dan kan ik alleen nog een hard reset doen.
Ik gebruik nu overigens de laatste dev versie van Kubuntu (7.04), om er zeker van te zijn al bij de installatie de mieuwste kernel te hebben.
7.04 is niet erg stabiel te noemen. Op dit moment lopen de live cd en de alternate install cd bij mij vast na het instellen van de taal. Misschien is het gebruiken van de nieuwe kernel de oplossing, maar Feisty is niet betrouwbaar genoeg om te installeren als je main operating system. Wat je wel kunt doen is Edgy op een IDE HD te installeren, daarna updaten naar de nieuwste kernel en dan die partitie naar de SATA HD te kopiëren. Je moet dan niet vergeten om fstab aan te passen.
Albert Einstein
Om 6:30 was A1GP afgelopen. Maar wel één van de mooiste races van het jaar, je moet er wat voor over hebben 
Ik ben nu Ubuntu 6.10 aan het poppen. Ik las ergens dat de qtparted versie in Edgy soms moeite heeft met schijven waar NTFS partities op staan (lockups). Als ik weer constateer dat ik KDE toch prettiger vind dan Gnome installeer ik KDE gewoon weer (als het al lukt de boel aan de praat te krijgen).
Er zit schot in al met al!
Ik ben nu Ubuntu 6.10 aan het poppen. Ik las ergens dat de qtparted versie in Edgy soms moeite heeft met schijven waar NTFS partities op staan (lockups). Als ik weer constateer dat ik KDE toch prettiger vind dan Gnome installeer ik KDE gewoon weer (als het al lukt de boel aan de praat te krijgen).
Heb je dan geen last van slaapgebrek? XDBram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:40:
Om 6:30 was A1GP afgelopen. Maar wel één van de mooiste races van het jaar, je moet er wat voor over hebben
Wanneer je succes lijkt te hebben met Ubuntu kun je met gemak KDE installeren door de basis (apt get install kde-core) of de complete KDE desktop (apt-get install kubuntu-desktop) te installeren.
Albert Einstein
Jaja da..err heren, deze muts heeft t voor mekaar heur2Dutch schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:06:
[...]
[knipperrrdeknip]
Aangezien ik ernorm nieuwsgierig ben (joh? vrouw?), ga ik het toch nog eens proberen zodra ik wat meer tijd heb. Waar het mij vooral om gaat is dat ik als Windows gebruiker erg onder de indruk ben van bijvoorbeeld Ubuntu. Het draait namelijk supersnel en voelt stabiel aan. Heb het idee dat Windows gewoon crappy gecode wordt mbt eye candy ofzo. Denk maar eens aan dat Beryl gebeuren...wow

Geen idee wat er anders is dan de vorige keer..maar heb me niet beziggehouden met drivers en rare instellingen, want dat was niet nodig. Mysterie..maar goed, bijzaak.
Ubuntu draait wel als 2e OS, al moet ik zeggen dat ik vandaag nog geen Windows gezien heb..ben meteen de startersguide ingedoken en heb dingen die ik nodig denk te hebben geinstalleerd of geupdate. Laptop is stukken stiller (en geen braadplaat) en alles wat ik onder Windows gebruik heb ik hier ook en het werkt allemaal perfect! Lekker dit..fijn even alles rustig bekijken de komende tijd. Met de terminal werken vind ik best fijn, doet me denken aan mijn dos 5.0 tijd
De hoeveelheid informatie/uitleg en beschikbare software is echt overweldigend en nodigt zeker uit tot het proberen van een Linux desktop. Als dit langere tijd bevalt en ik het delen van bestanden via ftp oid onder de knie heb, is mijn main pc aan de beurt voor een 2e OSje denk ik
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Om een klein beetje tegen het Ubuntugeweld in te gaan wil ik ook eens een andere distro belichten. Op mijn laptop draaide Slackware 10.2 en dat ging op zich prima, behalve dan dat video slecht ging met een bepaalde biosinstelling (mbt hoeveelheid videogeheugen) waarvoor ik de driver maar een keer streng toekijk. Ik ben maar eens gaan kijken wat ik er eens op ging zetten, als het niet gewoon Slackware 11 zou gaan worden. Nou had ik iets eerder al een aardige ervaring met Zenwalk op een gewone PC maar ik heb dan weer het gevoel dat Ubuntu op een snelle PC beter tot z'n recht komt dan Zenwalk op die snelle PC. Mijn laptop daarentegen is geen snelle PC. De processor klokt op 850MHz en er blijft 312MB over aan geheugen, en de HD is met 10GB ook al geen grote, dus dat leek me meer iets voor een wat lichtere distro dan Ubuntu.
En ik kan toch wel zeggen dat Zenwalk draait alsof 'ie gemaakt is voor m'n laptop. Ik heb bijna niets hoeven doen om 'm aan de gang te krijgen. Alles werkt out of the box, de selectie software die meegeleverd wordt is gewoon keurig, ik kan wmv'tjes, MP3's, DivX en zelfs MOV's afspelen, omdat MPlayer erbij zit en die gewoon nergens over klaagt. Dit is gewoon echt super. Het is nu qua gemak bijna net zoals Ubuntu, alleen is de installatie in textmode en niet grafisch (maar wel menugestuurd). Na de installatie moet je wat dingen instellen en dat zou net effe iets mooier kunnen. Maargoed als je de installer van Slackware kent is dit echt een peulenschil. Nou heb ik het beste van 2 werelden imho: Slackware, en een default configuratie die gewoon lekker werkt. Scheelt mij een hoop tijd.
En ik kan toch wel zeggen dat Zenwalk draait alsof 'ie gemaakt is voor m'n laptop. Ik heb bijna niets hoeven doen om 'm aan de gang te krijgen. Alles werkt out of the box, de selectie software die meegeleverd wordt is gewoon keurig, ik kan wmv'tjes, MP3's, DivX en zelfs MOV's afspelen, omdat MPlayer erbij zit en die gewoon nergens over klaagt. Dit is gewoon echt super. Het is nu qua gemak bijna net zoals Ubuntu, alleen is de installatie in textmode en niet grafisch (maar wel menugestuurd). Na de installatie moet je wat dingen instellen en dat zou net effe iets mooier kunnen. Maargoed als je de installer van Slackware kent is dit echt een peulenschil. Nou heb ik het beste van 2 werelden imho: Slackware, en een default configuratie die gewoon lekker werkt. Scheelt mij een hoop tijd.
Saved by the buoyancy of citrus
Word er eigenlijk gelobbyed door instanties hiervoor? De EC heeft namelijk de gewoonte om niet zelf na te denken, maar om gewoon naar anderen bedrijven te luisteren. Kijk maar eens naar de huidige aanpassingen in windows voor de EC. Het is toch gestoord dat MS concurrenten buiten houd door directx ed voor zichzelf te houden.TheZeroorez schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:33:
[...]
Inderdaad.. Het is zo eeuwig jammer dat Microsoft de rechten op dingen als .NET en DirectX helemaal heeft.. Daarom is alles zo moeilijk op Linux te draaien.. Het kan wel anders, maar dan moet het speciaal geschreven worden.. En omdat in verhouding niet zoveel mensen Linux draaien... Ach, je weet het wel
Ze zijn alleen positief over mono ed omdat java crossplatform is (en .net via mono ook). Zodra alles .net is en java amper bestaat, kan mono ed het schudden.
.NET is een standaard, en jullie verwachten toch niet van Microsoft dat zij een implementatie moeten schrijven voor andere besturingssystemen dan hun eigen, onder de licentievoorwaarden die in die kringen gebruikelijk zijn (bij linux dus GPL)?
DirectX is minder open gespecificeerd, maar op zich is er prima documentatie die absoluut niet zo restrictief is dat er geen andere implementatie van wordt gemaakt. In feite geldt hier dus hetzelfde als bij .NET. Kanttekening bij DirectX moet wel zijn dat MS er dingen omheen doet die niet helemaal kosjer zijn, zoals het emuleren van OpenGL bovenop DirectX, wat volgens mij in Vista gebeurt. Dat is gewoon een manier om DirectX een steuntje in de rug te geven, gebruikmakend van de macht van een monopolie.
De EC moet ervoor zorgen dat een monopolist zijn macht niet misbruikt, niet dat een monopolist code moet schrijven om hun monopolie kwijt te raken.
DirectX is minder open gespecificeerd, maar op zich is er prima documentatie die absoluut niet zo restrictief is dat er geen andere implementatie van wordt gemaakt. In feite geldt hier dus hetzelfde als bij .NET. Kanttekening bij DirectX moet wel zijn dat MS er dingen omheen doet die niet helemaal kosjer zijn, zoals het emuleren van OpenGL bovenop DirectX, wat volgens mij in Vista gebeurt. Dat is gewoon een manier om DirectX een steuntje in de rug te geven, gebruikmakend van de macht van een monopolie.
De EC moet ervoor zorgen dat een monopolist zijn macht niet misbruikt, niet dat een monopolist code moet schrijven om hun monopolie kwijt te raken.
It sounds like it could be either bad hardware or software
Licht gaar ben ik wel jaSurkow schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:46:
[...]
Heb je dan geen last van slaapgebrek? XD
Wanneer je succes lijkt te hebben met Ubuntu kun je met gemak KDE installeren door de basis (apt get install kde-core) of de complete KDE desktop (apt-get install kubuntu-desktop) te installeren.
Ik gebruik nu onder Vista een tooltje genaamd "Ext2 volume manager", die ook Ext3 kan mounten read/write. Ik wilde in mijn Xorg.conf Vesa selecteren omdat de X server standaard crashed bij het booten. Ik krijg een groene streep over het scherm en een lockup, dit krijg ik standaard wanneer ik edgy wil booten. Ook vanaf de LiveCD. Versie 7.04 heeft dit probleem niet!
Maargoed. Dit zijn de eerste drie regels van mijn xorg.conf. Dit lijkt me niet correct....er mist wat aan het begin. iemand een idee wat daar zou moeten staan?
code:
1
2
3
| 00x600" "640x480" EndSubSection EndSection |
Verwijderd
.Net is geen standaard. C# (2.0) is een ECMA standaard. Het .Net framework is zover ik weet gesloten en wordt beheerd door MS zelf. Mono is het product van .Net Framework reverse engineren + de ECMA standaard. Door deze ECMA standaard voor C# kon het Mono project bytecode compilers schrijven voor C#.smokalot schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:49:
.NET is een standaard, en jullie verwachten toch niet van Microsoft dat zij een implementatie moeten schrijven voor andere besturingssystemen dan hun eigen, onder de licentievoorwaarden die in die kringen gebruikelijk zijn (bij linux dus GPL)?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 01:59 ]
Dat klopt inderdaad niet. Hier is een random stukje xorg.conf:Bram77 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 01:35:
[...]
Licht gaar ben ik wel jaMaar dat heeft me er niet van weerhouden om eindelijk een dualboot voor elkaar te krijgen. Ik heb de alternate 6.10 cd gebruikt. Ik heb alleen één probleem.... Ik kan niet in Ubuntu komen...
Ik gebruik nu onder Vista een tooltje genaamd "Ext2 volume manager", die ook Ext3 kan mounten read/write. Ik wilde in mijn Xorg.conf Vesa selecteren omdat de X server standaard crashed bij het booten. Ik krijg een groene streep over het scherm en een lockup, dit krijg ik standaard wanneer ik edgy wil booten. Ook vanaf de LiveCD. Versie 7.04 heeft dit probleem niet!
Maargoed. Dit zijn de eerste drie regels van mijn xorg.conf. Dit lijkt me niet correct....er mist wat aan het begin. iemand een idee wat daar zou moeten staan?
code:
1 2 3 00x600" "640x480" EndSubSection EndSection
Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Bla" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x800" EndSubSection EndSection
Maar helaas mis je nog meer dan dat wanneer dit is waarmee het begint. Probeer in de commandline te komen wanneer de Xserver faalt met control-alt-f1 en voer "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" uit
Albert Einstein
Ik heb sinds een paar dagen Ubuntu 6.10 draaien in combinatie met Beryl 0.2.0 rc1, en ben uitermate tevreden! Ook zonder Beryl, ik vind Ubuntu gewoon lekker werken. Het installeren van programma's (werkend met een grafische vorm van debian's apt-get systeem) vind ik erg goed werken, en het configureren van vanalles werkt ook lekker. Daarbij ik was eigenlijk altijd KDE gewend en heb wel eens Gnome gedraaid, maar dat vond ik op de een of andere manier niks. In Ubuntu voelt het goed aan. Misschien omdat gnome inmiddels ook wat verbeterd is tov de laatste keer dat ik daarmee heb gewerkt.
Hiervoor heb ik een tijdje Suse 10.1 gedraaid, maar op de een of andere manier werkt dat met Yast toch wat minder...
Overigens, Beryl heb ik niet alleen draaien omdat het eye-candy is, maar ik vind het ook nog erg functioneel. Dwz, de cube plugin draait erg lekker. Ok het is niet veel anders dan de standaard 4 desktops die de meeste linux distro's standaard aan hebben, maar het werkt soepeler door met 1 (middelste) muisklik en slepen langs alle windows te vliegen. Het geeft een enorm gevoel van overzicht. En ja, (ms) windows afbranden als je ze sluit is natuurlijk ook erg leuk

Verder heb ik alles wat ik wil, en nog gratis ook. Openoffice als ms office vervanging, the Gimp als Photoshop vervanger om er maar een paar te noemen. Ik verlang niet meer terug naar windows, en al helemaal geen vista. Alleen als ik een keer een spelletje wil doen (niet vaak) kan ik evt naar windows booten, voor de rest heb ik het niet nodig.
Het enige wat ik nog niet aan de praat heb is surround geluid/AC3.
Hiervoor heb ik een tijdje Suse 10.1 gedraaid, maar op de een of andere manier werkt dat met Yast toch wat minder...
Overigens, Beryl heb ik niet alleen draaien omdat het eye-candy is, maar ik vind het ook nog erg functioneel. Dwz, de cube plugin draait erg lekker. Ok het is niet veel anders dan de standaard 4 desktops die de meeste linux distro's standaard aan hebben, maar het werkt soepeler door met 1 (middelste) muisklik en slepen langs alle windows te vliegen. Het geeft een enorm gevoel van overzicht. En ja, (ms) windows afbranden als je ze sluit is natuurlijk ook erg leuk

Verder heb ik alles wat ik wil, en nog gratis ook. Openoffice als ms office vervanging, the Gimp als Photoshop vervanger om er maar een paar te noemen. Ik verlang niet meer terug naar windows, en al helemaal geen vista. Alleen als ik een keer een spelletje wil doen (niet vaak) kan ik evt naar windows booten, voor de rest heb ik het niet nodig.
Het enige wat ik nog niet aan de praat heb is surround geluid/AC3.
edit:
Ohja en 2D scrollen met Beryl gaat niet heel soepel, enige nadeel van Beryl. Zonder Beryl gaat het silky-smooth.
Ohja en 2D scrollen met Beryl gaat niet heel soepel, enige nadeel van Beryl. Zonder Beryl gaat het silky-smooth.
[ Voor 3% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 05-02-2007 12:15 ]
.NET is een overkoepelende naam, maar de common language runtime is ook onderdeel van de ECMA standaard, evenals C#. Hoe het met andere .NET talen zit weet ik niet, maar aangezien .NET "binaries" altijd gecompileerd worden naar CLR-bytecode werken VB.NET binaries ook gewoon met mono.Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 01:58:
[...]
.Net is geen standaard. C# (2.0) is een ECMA standaard. Het .Net framework is zover ik weet gesloten en wordt beheerd door MS zelf. Mono is het product van .Net Framework reverse engineren + de ECMA standaard. Door deze ECMA standaard voor C# kon het Mono project bytecode compilers schrijven voor C#.
er is helemaal niets gereverse-engineered door het mono project, al is het maar omdat dat juridisch erg lastig ligt in de VS, DMCA enzo.
It sounds like it could be either bad hardware or software
Een wat late reactie, maar nevermind.
Punt is dus dat je ergens handmatig de resolutie in een bestandje moet gaan aanpassen...
Klopt. EasyUbuntu installeert niet alles lekker (daar hebben meer mensen last van) Mijn punt is dat wanneer ik Media Player classic downloadt en die open ik gewoon 95% van de video/audio af kan spelen. In Linux van alles geprobeerd en nog werkt niet alles.[...]
Als jij zonder een codec-pack te installeren of third-party-programma te gebruiken van alles af kunt spelen in Windows XP of Vista ben je hierbij gepromoveerd tot Windows-godheid, want dat zit er standaard allemaal niet in (dus snap ik je flame helemaal niet)
Codecs in Ubuntu installeren doe je gewoon vrolijk via de package-manager (en voor de whiners zoals jou is er zelfs een ubuntu-restricted-extras meta-package gemaakt).
Ongetwijfeld, maar werken doet het dus niet. Ik heb 't opgegeven en draai lekker Vista...[...]
Nog nooit van gehoord (dik-gedrukte gedeelte). Hooguit een bug in Ubuntu (heb je wel een SMP-kernel ?).
Ik heb Rhythmbox, Xine, XMMS, GXine, Movie player geprobeerd. Niets draait de meest gangbare formaten (mp3, wmv, m4a, avi) allemaal af. Waarom moet ik uberhaupt 5 programma's proberen om kans te hebben om het werkend te krijgen? Winamp, bsplayer of media player classic heeft hier geen enkele moeite mee. Software die gewoon werkt dus.[...]
Rhythmbox is niet "ingebouwd"Er zijn trouwens ook niet nog bizar veel andere muziekafspeelprogramma's beschikbaar
(als je toch Winamp in de strijd gooit als alternatief muziekafspeelprogramma onder Windows, kijk dan ook bij Linux verder dan je neus is).
[...]
Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn jah...Hier werkte Ubuntu anders prima hoorWindows XP en Windows Vista Business ook trouwens. Belachelijk gewoon dat alles hier werkt
wmv is misschien een gangbaar formaat, maar vanwege zijn geheime structuur niet relevant in deze discussie. Een formaat waar ondersteuning door andere OSen actief word TEGENgewerkt doet niet mee in mijn wereld. Ja, in de wereld van de Windows gebruiker is WMV een volkomen normaal formaat. Ik leef niet in die wereld, so sue me.Autoreply schreef op maandag 05 februari 2007 @ 13:42:
Ik heb Rhythmbox, Xine, XMMS, GXine, Movie player geprobeerd. Niets draait de meest gangbare formaten (mp3, wmv, m4a, avi) allemaal af.
avi is een containerformaat. Wat erin zit is niet afhankelijk van de extensie. XVid, DivX, etc werken prima op alle OSen. DRM beveiligde of anderzijds encrypted formaten niet. Zie WMV.
Die gebruiken allemaal de codecs die bij Windows Media Player zitten. Probeer die voor de gein eens aan te praat te krijgen op Windows XP N. Dan zul je zien dat al die programmas enkel een ander schilletje voor de WMP codecs zijn (met uitzondering van WinAMP op sommige vlakken).Winamp, bsplayer of media player classic heeft hier geen enkele moeite mee. Software die gewoon werkt dus.
Dat is het ook voor patent- en licentievrije formaten als ogg vorbis en ogg theora. Het zijn niet de coders die dwarsliggen of niet kunnen coden. Het zijn de advocaten van de eigenaars van de geheime formaten (vooral MS, maar Apple en Real doen ook leuk mee) die het probleem veroorzaken.Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn jah...
Zeiken op een symptoom kunnen we allemaal wel. Ga eens zeiken tegen de oorzaak, dan kom je misschien ergens.
[ Voor 4% gewijzigd door Gerco op 05-02-2007 13:56 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Om de een of andere reden was het bestand foutief gegenereerd. Ik heb de regels die ik postte verwijderd, nu werkt het wel. Ik had de Ubuntu OEM installatie zelf de partitiegrootte laten bepalen, wat resulteerde in dat de partite net niet groot genoeg was om ubuntu op te zetten. Ik kon synaptec niet eens openen omdat er 0bytes beschikbaar waren. Ik heb de boel opnieuw geinstalleerd en de partites handmatig aangemaakt. Nu werkt alles perfect! Wat heerlijk snel als je het vergelijkt met Vista zegSurkow schreef op maandag 05 februari 2007 @ 06:18:
[...]
Dat klopt inderdaad niet. Hier is een random stukje xorg.conf:
Maar helaas mis je nog meer dan dat wanneer dit is waarmee het begint. Probeer in de commandline te komen wanneer de Xserver faalt met control-alt-f1 en voer "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" uit
Het is ook gelukt om de Ati drivers te installeren, maar nog niet om de refreshrates aan te passen. Ik kan nergens de informatie over mijn scherm vinden over de hsync en vert refresh. Ik heb een 21'' Fujitsu Siemens MCM 21P3.
edit: het is al gelukt! Met aticonfig
[ Voor 31% gewijzigd door Bram77 op 05-02-2007 16:34 ]
Ik hoop dat je niet Rhythmbox scheef aankijkt (of XMMS) omdat 'ie geen video afspeelt he.Autoreply schreef op maandag 05 februari 2007 @ 13:42:
Ik heb Rhythmbox, Xine, XMMS, GXine, Movie player geprobeerd. Niets draait de meest gangbare formaten (mp3, wmv, m4a, avi) allemaal af. Waarom moet ik uberhaupt 5 programma's proberen om kans te hebben om het werkend te krijgen? Winamp, bsplayer of media player classic heeft hier geen enkele moeite mee. Software die gewoon werkt dus.
Ik heb eigenlijk altijd (G)Xine en MPlayer, die spelen bij mij gewoon alles af. Kan best zijn dat je een codec mist natuurlijk, net zoals dat in Windows zou kunnen (probeer je DivXje maar af te spelen op een nieuwe installatie van XP, dat gaat ook niet tot je de codec installeert).
Het kan allemaal duidelijker met die codecs (zowel onder Linux als onder Windows!) maar je kunt met Linux, mits je het goed hebt geinstalleerd, alles wel afspelen.
Eenmalig een lijstje resoluties intypen (bij Ubuntu en dergelijke niet eens nodig) en dan de bij je DE-horende tool gebruiken om je resolutie aan te passenAutoreply schreef op maandag 05 februari 2007 @ 13:42:
Punt is dus dat je ergens handmatig de resolutie in een bestandje moet gaan aanpassen...
Een tool als EasyUbuntu heb ik het niet eens over. Kijk en copy-paste van https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats en je kunt alles afspelen.Klopt. EasyUbuntu installeert niet alles lekker (daar hebben meer mensen last van) Mijn punt is dat wanneer ik Media Player classic downloadt en die open ik gewoon 95% van de video/audio af kan spelen. In Linux van alles geprobeerd en nog werkt niet alles.
En ik draai lekker Gentoo (en raak Windows Vista praktisch niet aan). Een stuk sneller dan Vista, beter te onderhouden, minder gebruikte HDD-ruimte en codec-frameworks als gstreamer en xine (en zo kan ik nog wel een uur door gaan (dat heb je als je je ergens in verdiept)).Ongetwijfeld, maar werken doet het dus niet. Ik heb 't opgegeven en draai lekker Vista...
Xine + w32codecs speelt alles af (Amarok, totem-xine, gxine, kaffeine).Ik heb Rhythmbox, Xine, XMMS, GXine, Movie player geprobeerd. Niets draait de meest gangbare formaten (mp3, wmv, m4a, avi) allemaal af. Waarom moet ik uberhaupt 5 programma's proberen om kans te hebben om het werkend te krijgen? Winamp, bsplayer of media player classic heeft hier geen enkele moeite mee. Software die gewoon werkt dus.
Mplayer +w32codecs speelt ook al alles af.
Zelfs met gstreamer + win32codecs kun je alles afspelen (thx hieronder)
Je weet blijkbaar totaal niet waar je het over hebt. Deze software installeren kost je hooguit 10 sec. (exclusief downloadtijd) en het WERKT meteen, instant, compleet (superlatieven+++++).
Als je ergens geen tijd in steekt kun je ook niets terug verwachten.Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn jah...
0.0
Gstreamer kan ook win32codecs gebruiken via de pitfdll plugin.
Verwijderd
Da's jammer, dan heb je 200 280 euro voor niks uitgegeven omdat je te ongeduldig was om de problemen die je bent tegen gekomen op te lossen.Autoreply schreef op maandag 05 februari 2007 @ 13:42:
Ongetwijfeld, maar werken doet het dus niet. Ik heb 't opgegeven en draai lekker Vista...
Rhythmbox werkt met gstreamer (een soort van directshow zoals in Windows), Gstreamer moet wel de juiste codecs hebben. Net zoals in Windows.Ik heb Rhythmbox, Xine, XMMS, GXine, Movie player geprobeerd. Niets draait de meest gangbare formaten (mp3, wmv, m4a, avi) allemaal af. Waarom moet ik uberhaupt 5 programma's proberen om kans te hebben om het werkend te krijgen? Winamp, bsplayer of media player classic heeft hier geen enkele moeite mee. Software die gewoon werkt dus.
Je zou bijvoorbeeld in Add/Remove kunnen zoeken naar "mp3". Dan krijg je als 2e hit (1e hit is Rhythmbox zelf):
Vink dat ding aan, druk op OK, en je Rhythmbox kan opeens mp3 afspelen!Gstreamer extra plugins
Codecs to play mp3, sid, mpeg1, mpeg2, AC-3, ...
Nu zal je ook opeens de meeste video's in Movie Player (eigenlijk Totem) kunnen afspelen. Totem is redelijk brak verder, zeker met WMV-streams, dus ik zou toch eigenlijk Mplayer en/of VLC aanraden. De browser-plugin van Mplayer is ook de enige die ik werkend heb gekregen in Firefox.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 01:25 . Reden: Vista is duur! ]
En voila! Ik heb XGL/Beryl nog niet aan de praat en mijn geluid wil ook nog niet maar zo'n beetje al het andere werkt....

Verwijderd
En daar ga je de fout in. Lees alsjeblieft Eric Raymond erop na als je mijn mening ook onbeduidend vindt. Een formaat wat algemeen gangbaar is moet ook en altijd op een voorgestelde vervanger werken. Als dat niet werkt, kunnen we zelfs niet beginnen de wereld over te nemen. Als we de wereld eenmaal hebben overgenomen, dan kunnen we gaan denken aan evil dingen zoals vrije media formaten en patentvrije codecs en dergelijke kranzinnige hippie-stuff (Gerco schreef op maandag 05 februari 2007 @ 13:47:
wmv is misschien een gangbaar formaat, maar vanwege zijn geheime structuur niet relevant in deze discussie.
Ik ben persoonlijk ook fel tegen dat soort dingen, maar besef als geen ander dat je geen kant op kan als het niet werkt. Daarom heb ik pitfdll ooit geschreven (da's een van mijn een-dag-hacks).
De discussie gaat over Linux als desktop, dus voor normale mensen en normaal gebruik. 30 tot 50% van alle video's afdoen als niet relevant lijkt mij gezien de doelgroep onhandig.Gerco schreef op maandag 05 februari 2007 @ 13:47:
[...]
wmv is misschien een gangbaar formaat, maar vanwege zijn geheime structuur niet relevant in deze discussie. Een formaat waar ondersteuning door andere OSen actief word TEGENgewerkt doet niet mee in mijn wereld. Ja, in de wereld van de Windows gebruiker is WMV een volkomen normaal formaat. Ik leef niet in die wereld, so sue me.
Dat weet ik. Zowel met een verse Vista als een verse XP installatie is het echter een kwestie van codecs downloaden, dubbelklikken, klaar. In Ubuntu zit standaard niets. Opzich is de motivatie hiervoor een goede, maar ook na de installatie van EasyUbuntu bleef ik aankloten. 32 bits codecs draaien niet op een 64 bits os enzovoorts.avi is een containerformaat. Wat erin zit is niet afhankelijk van de extensie. XVid, DivX, etc werken prima op alle OSen. DRM beveiligde of anderzijds encrypted formaten niet. Zie WMV.
Die gebruiken allemaal de codecs die bij Windows Media Player zitten. Probeer die voor de gein eens aan te praat te krijgen op Windows XP N. Dan zul je zien dat al die programmas enkel een ander schilletje voor de WMP codecs zijn (met uitzondering van WinAMP op sommige vlakken).
Vraag was of Linux geslaagd is als desktop. Niemand heeft problemen met illegale codecs downloaden en Easyubuntu is een goede stap om alle codecs te bundelen. Het gemakt van XP/Vista/Mac OS (lees niet aankloten en moeten vissen naar wat nou het probleem weer is) is echter nog vér weg...[...]
Dat is het ook voor patent- en licentievrije formaten als ogg vorbis en ogg theora. Het zijn niet de coders die dwarsliggen of niet kunnen coden. Het zijn de advocaten van de eigenaars van de geheime formaten (vooral MS, maar Apple en Real doen ook leuk mee) die het probleem veroorzaken.
Zeiken op een symptoom kunnen we allemaal wel. Ga eens zeiken tegen de oorzaak, dan kom je misschien ergens.
Neen, als je resolutie geen "standaard" resolutie is (heck, hoeveel procent van de verkochte tft's draait op 1440X900?) moet je het handmatig aanpassen in Ubuntu.Jungian schreef op maandag 05 februari 2007 @ 15:33:
[...]
Eenmalig een lijstje resoluties intypen (bij Ubuntu en dergelijke niet eens nodig) en dan de bij je DE-horende tool gebruiken om je resolutie aan te passen
Nee dus. Ik heb er lang mee aangekloot (keurig volgens de verschillende manuals) en óók onder het 386 OS draait onder geen enkele player ieder gangbaar formaat.[...]
Een tool als EasyUbuntu heb ik het niet eens over. Kijk en copy-paste van https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats en je kunt alles afspelen.
Dat geeft denk ik keurig aan waarom Linux als desktop nog niet geschikt is. Je moet je er zwaar in verdiepen. Persoonlijk vind ik dat wel interessant en leerzaam, een desktop is er echter in de eerste plaats om gewoon te werken voor mensen met een basiskennis of iets meer.[...]
En ik draai lekker Gentoo (en raak Windows Vista praktisch niet aan). Een stuk sneller dan Vista, beter te onderhouden, minder gebruikte HDD-ruimte en codec-frameworks als gstreamer en xine (en zo kan ik nog wel een uur door gaan (dat heb je als je je ergens in verdiept)).
Bullshit, niet bij mij. En dat lag niet alleen aan mijn onbekendheid met Linux. Ook niet aan de componenten die splinternieuw en mainstream waren.[...]
Xine + w32codecs speelt alles af (Amarok, totem-xine, gxine, kaffeine).
Mplayer +w32codecs speelt ook al alles af.
Zelfs met gstreamer + win32codecs kun je alles afspelen (thx hieronder)
Je weet blijkbaar totaal niet waar je het over hebt. Deze software installeren kost je hooguit 10 sec. (exclusief downloadtijd) en het WERKT meteen, instant, compleet (superlatieven+++++).
Dat heb ik zeker wel gedaan. Uiteindelijk kom je er wel uit (itt tot Windows), maar het is een hoop gekloot om zaken aan het werk te krijgen als je geen Linux-crack bent. Nog een hoop verbeteringen mogelijk dus.[...]
Als je ergens geen tijd in steekt kun je ook niets terug verwachten.
80. Voor een OS dat wél PRO/E, Catia, mijn zweefsimulator en andere games draait. Waar ik wél twee cores heb. Enzovoorts.Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 18:18:
[...]
Da's jammer, dan heb je 200 280 euro voor niks uitgegeven omdat je te ongeduldig was om de problemen die je bent tegen gekomen op te lossen.
80 euro overigens...
Ongetwijfeld. Hier wat installeren, daar wat prutsen en sommige programma's werken. Da's wellicht een beetje het probleem van Open Source, het hangt allemaal wat los aan elkaar. Ubuntu is met de package manager e.d. wat dat betreft een flink eind onderweg.Rhythmbox werkt met gstreamer (een soort van directshow zoals in Windows), Gstreamer moet wel de juiste codecs hebben. Net zoals in Windows.
Je zou bijvoorbeeld in Add/Remove kunnen zoeken naar "mp3". Dan krijg je als 2e hit (1e hit is Rhythmbox zelf):
[...]
Vink dat ding aan, druk op OK, en je Rhythmbox kan opeens mp3 afspelen!
Nu zal je ook opeens de meeste video's in Movie Player (eigenlijk Totem) kunnen afspelen. Totem is redelijk brak verder, zeker met WMV-streams, dus ik zou toch eigenlijk Mplayer en/of VLC aanraden. De browser-plugin van Mplayer is ook de enige die ik werkend heb gekregen in Firefox.
Begrijp me niet verkeerd, Linux heeft bij mij sowieso een streepje voor (open source). Da's echter geen excuus als het de vraag is of het geschikt is als desktop. Met m'n huidige Vista installatie met alles werkend ben ik twee uur bezig geweest. Met Ubuntu totaal een uurtje of 20. Het grootste deel van die tijd is met iemand die er een hoop méér van wist.
Voorlopig houdt ik Linux ernaast voor de spielerij en om een hoop van te leren. Als Desktop is het echter volkomen ongeschikt, zélfs los van alle software die er niet voor Linux is.
Dit is al vaker aan bod gekomen: Linux is misschien voor jouw desktop niet geschikt (al betwijfel ik dat), maar voor mijn desktop en vele andere desktops is het prima geschikt. Heck, ik ben reddeloos verloren als ik op een Windows-bak terecht kom.Voorlopig houdt ik Linux ernaast voor de spielerij en om een hoop van te leren. Als Desktop is het echter volkomen ongeschikt, zélfs los van alle software die er niet voor Linux is.
Verwijderd
Same here. Wie nu nog klaagt dat "Linux niet klaar is voor de desktop" die zoekt het maar lekker uit.Ivo schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 08:08:
[...]
Dit is al vaker aan bod gekomen: Linux is misschien voor jouw desktop niet geschikt (al betwijfel ik dat), maar voor mijn desktop en vele andere desktops is het prima geschikt. Heck, ik ben reddeloos verloren als ik op een Windows-bak terecht kom.
Al zou het wel zo eerlijk zijn om te zeggen, "Linux is niet geschikt voor mij." In plaats van meteen weer te generaliseren. Dan kunnen wij het weer vertalen in wat het betekent, namelijk, "ik ben niet geschikt voor Linux". Prima toch.
Lekker MSW blijven draaien, en gelukkig zijn.
Verwijderd
Weer zo'n typische uitspraak..Autoreply schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 03:20:
[...]
Ongetwijfeld. Hier wat installeren, daar wat prutsen en sommige programma's werken. Da's wellicht een beetje het probleem van Open Source, het hangt allemaal wat los aan elkaar. Ubuntu is met de package manager e.d. wat dat betreft een flink eind onderweg.
Debian, Red Hat/Fedora, Mandriva, (Open)Suse, enz. enz. hebben al jarenlang pakketmanagers.
Ik heb een laptop-scherm met een resolutie van 1680x1050. Word prima auto-gedetecteerd door elk OS op deze aardbol.Autoreply schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 03:20:
Neen, als je resolutie geen "standaard" resolutie is (heck, hoeveel procent van de verkochte tft's draait op 1440X900?) moet je het handmatig aanpassen in Ubuntu.
Een 386-OS bestaat niet naar mijn weten, maar je bedoelt volgens mij x86. Ikzelf ben een groot film/anime/algemeen beeldmateriaal & muziekfan. Denk je nu echt dat ik ga lopen verkondigen dat het ALLES afspeelt als dat niet zo is ? GrapjasNee dus. Ik heb er lang mee aangekloot (keurig volgens de verschillende manuals) en óók onder het 386 OS draait onder geen enkele player ieder gangbaar formaat.
Dus iets waar je je in kunt verdiepen is per definitie niet geschikt als desktop-OS ?Dat geeft denk ik keurig aan waarom Linux als desktop nog niet geschikt is. Je moet je er zwaar in verdiepen. Persoonlijk vind ik dat wel interessant en leerzaam, een desktop is er echter in de eerste plaats om gewoon te werken voor mensen met een basiskennis of iets meer.
Je overschat jezelf behoorlijk denk ik. Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Iedereen die linux gebruikt praat uit zijn nek en kan helemaal niets alles afspelen.Bullshit, niet bij mij. En dat lag niet alleen aan mijn onbekendheid met Linux. Ook niet aan de componenten die splinternieuw en mainstream waren.
Gelul, een jaar terug had ik geen mogelijkheid om Windows te gebruiken en na twee dagen had ik alles werkend. Twee werkdagen welteverstaan.Dat heb ik zeker wel gedaan. Uiteindelijk kom je er wel uit (itt tot Windows), maar het is een hoop gekloot om zaken aan het werk te krijgen als je geen Linux-crack bent. Nog een hoop verbeteringen mogelijk dus.
Ubuntu installeren + Restricted Formats crap installeren : een paar cent stroom en 20 minutenOngetwijfeld. Hier wat installeren, daar wat prutsen en sommige programma's werken. Da's wellicht een beetje het probleem van Open Source, het hangt allemaal wat los aan elkaar. Ubuntu is met de package manager e.d. wat dat betreft een flink eind onderweg.
Begrijp me niet verkeerd, Linux heeft bij mij sowieso een streepje voor (open source). Da's echter geen excuus als het de vraag is of het geschikt is als desktop. Met m'n huidige Vista installatie met alles werkend ben ik twee uur bezig geweest. Met Ubuntu totaal een uurtje of 20. Het grootste deel van die tijd is met iemand die er een hoop méér van wist.
Voorlopig houdt ik Linux ernaast voor de spielerij en om een hoop van te leren. Als Desktop is het echter volkomen ongeschikt, zélfs los van alle software die er niet voor Linux is.
Constant crap aanhoren over Vista en dat Linux zuigt als desktop OS : priceless
* Jungian heeft ook MSDNAA trouwens, Vista kost helemaal niets over here
0.0
Hier ben ik het totaal mee eens.Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 08:35:
[...]
Same here. Wie nu nog klaagt dat "Linux niet klaar is voor de desktop" die zoekt het maar lekker uit.
Al zou het wel zo eerlijk zijn om te zeggen, "Linux is niet geschikt voor mij." In plaats van meteen weer te generaliseren. Dan kunnen wij het weer vertalen in wat het betekent, namelijk, "ik ben niet geschikt voor Linux". Prima toch.
Lekker MSW blijven draaien, en gelukkig zijn.
Ik ben begonnen met Mandrake 8 en vond het toen gewoon te vet om te zien hoe je bij het booten van het OS alles voorbij zag komen.
Het boeide me niet eens meer dat video's toen niet direct afspeelde en dat ik niet de juiste mediaplayers had. Ik was zo onder de indruk van de eerste paar seconden van Linux dat ik al meteen besloot dat dit em helemaal ging worden, no matter what.
Daarom ben ik zsm in een moeilijkere distro gedoken, puur om nou es te zien hoe het nu echt werkte. Want in mijn ogen was Mandrake 8 zelfs al gebruikersvriendelijk. Het doet me dan ook echt pijn als sommige mensen Ubuntu 6.10 met moeite aan de praat krijgen of zelfs helemaal niet...
Dit soort mensen verdienen imho gewoon een MS-desktop.
Het probleem is dat ze Ubuntu booten, zien dat het niet zoals op Windows gaat en het dan schaaren onder het kopje 'werkt niet meteen' of 'niet lekker'.
No shit Sherlock. Linux is zoals 100x eerder gezegd geen Windows en als sommige mensen zich maar EVEN zouden verdiepen erin zouden ze er gewoon prima mee kunnen werken.
Wat dat betreft is het sinds een jaartje of 2, 3 hier op tweakers ook echt aan het veranderen. Er zijn tegenwoordig gewoon teveel nieuwe mensen die totaal MS-minded zijn omdat ze daarmee opgegroeid zijn en kijken wat kortzichtig tegen andere OS'en op.
Ik heb het idee dat 'vroeger' iedereen er meer voor ging, maar tegenwoordig de nieuwe tweaker gewoon wat luier is geworden en dubbelklikken als het enige gangbare kan zien.
Ik moet er ook echt niet meer aan denken dat ik Windows op de desktop zou moeten draaien. Ik heb momenteel een dualboot, puur van die game die ik 2x in de maand speel, want de rest van mijn games werken gewoon onder Linux
[ Voor 10% gewijzigd door DeMoN op 06-02-2007 09:14 ]
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Ik denk dat het atm _juist_ anders is, gezien het snelle verloop van Linux als desktop, de stand van zaken., tests als Linux op de Desktop? De Grote Test en Ultieme vergelijking besturingssystemen (voorbereiding) en het snelle verloop van de NOS Kroeg. Mede door ons (mijnDeMoN schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:12:
[...]
Wat dat betreft is het sinds een jaartje of 2, 3 hier op tweakers ook echt aan het veranderen. Er zijn tegenwoordig gewoon teveel nieuwe mensen die totaal MS-minded zijn omdat ze daarmee opgegroeid zijn en kijken wat kortzichtig tegen andere OS'en op.
Ik heb het idee dat 'vroeger' iedereen er meer voor ging, maar tegenwoordig de nieuwe tweaker gewoon wat luier is geworden en dubbelklikken als het enige gangbare kan zien.

Ook hoevaak ik lees "door de positieve reacties in Linux als desktop heb ik toch eens Ubuntu geprobeerd. In een woord: geweldig!" zegt best wel wat denk ik. Oke, het is "maar" Ubuntu. Maar problemen mee? Ik draai het ook
Maar het aantal mensen dat bijv. Ubuntu installeert en onder de indruk is stijgt ook met de kwaliteit van Ubuntu ea. Daarom stijgt het ook langzaam, samen met het aantal nieuwe Windowsgebruikers. En als er nu echt revolutionaire dingen gebeuren, dan krijgt het vanzelf steeds meer aandacht, misschien ook wel in de media.mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:30:
[...]
Ik denk dat het atm _juist_ anders is, gezien het snelle verloop van Linux als desktop, de stand van zaken., tests als Linux op de Desktop? De Grote Test en Ultieme vergelijking besturingssystemen (voorbereiding) en het snelle verloop van de NOS Kroeg. Mede door ons (mijn) spamgedrag, oke maar ook veel newbs
Ook hoevaak ik lees "door de positieve reacties in Linux als desktop heb ik toch eens Ubuntu geprobeerd. In een woord: geweldig!" zegt best wel wat denk ik. Oke, het is "maar" Ubuntu. Maar problemen mee? Ik draai het ook
Wat ik wel een beetje herkenbaar vind is die opmerking dat als het niet werkt, je toch jezelf erin moet verdiepen. Dat geldt zeker niet altijd maar vaak toch wel.
Dat lijkt me dan toe te schrijven aan het feit dat sommige software geschreven wordt door mensen voor wie de console geen geheimen kent, die voeren in 2 tellen 40 stappen uit op de console. Een beginneling doet daar dagen over omdat ergens een stap niet helemaal goed wordt overgenomen.
En dan is de software misschien wel van uitstekende kwaliteit, er mist eigenlijk nog een klein stukje die het eenvoudig mogelijk maakt het te installeren.
Daarom zijn die packages ook van levensbelang.
[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 06-02-2007 09:48 ]
Het punt is dat inderdaad nog elke pc met Windows (tegenwoordig Vista alweer) wordt meegeleverd. Het journaal had een item over Vista, in de NRC Next stonden twee pagina's vol over Vista. Met de release in Nederland was het even Vista Vista Vista.
Ik denk dus dat het zeker (deels) door de media is dat alleen Windows bekend is onder de gemiddelde gebruiker.
* mithras is van plan om in april (Ubuntu 7.04
) NRC Next te mailen met de vraag of nu na de release van Vista er ook een stukje in mag komen over Ubuntu
Ik denk dus dat het zeker (deels) door de media is dat alleen Windows bekend is onder de gemiddelde gebruiker.
* mithras is van plan om in april (Ubuntu 7.04
Dan ga ik ook NRC Next mailen met diezelfde vraag. Misschien zijn ze eerder onder de indruk als niet één losse gebruiker, maar een paar zo'n verzoek indienen.mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:43:
Het punt is dat inderdaad nog elke pc met Windows (tegenwoordig Vista alweer) wordt meegeleverd. Het journaal had een item over Vista, in de NRC Next stonden twee pagina's vol over Vista. Met de release in Nederland was het even Vista Vista Vista.
* mithras is van plan om in april (Ubuntu 7.04) NRC Next te mailen met de vraag of nu na de release van Vista er ook een stukje in mag komen over Ubuntu
Verwijderd
Autoreply,
Je leest gewoon echt niet wat ik schrijf. De installatie van zo'n beetje alle codecs gebeurt door gewoon even op de standaard-plek Add/Remove (waar je zo'n beetje al je software vandaan haalt) op "codec", "codecs", "mp3", of "divx" te zoeken. In alle gevallen kom je bij hetzelfde pakket uit dat je alleen maar hoeft aan te vinken.
Dat is echt totaal iets anders dan "ff hier en daar wat installeren". En dan zeg je dat Linux een streepje bij je voor heeft.... nou volgens mij geef je het nog geen 5 seconden kans.
Je leest gewoon echt niet wat ik schrijf. De installatie van zo'n beetje alle codecs gebeurt door gewoon even op de standaard-plek Add/Remove (waar je zo'n beetje al je software vandaan haalt) op "codec", "codecs", "mp3", of "divx" te zoeken. In alle gevallen kom je bij hetzelfde pakket uit dat je alleen maar hoeft aan te vinken.
Dat is echt totaal iets anders dan "ff hier en daar wat installeren". En dan zeg je dat Linux een streepje bij je voor heeft.... nou volgens mij geef je het nog geen 5 seconden kans.
offtopic:
Vista 80 euro? Dat is alleen voor de demo versie, terwijl je er dan ook nog een nieuwe computer bij moet kopen.
Vista 80 euro? Dat is alleen voor de demo versie, terwijl je er dan ook nog een nieuwe computer bij moet kopen.
Verwijderd
@DeMoN
Ik ben begonnen met een groene SuSE doos. Before the Novell days.
Daar heb ik nog flink geld voor betaald!
Sindsdien, Fedora en nog twintig andere distro's, en weer bij Fedora blijven hangen.
Geen enkele multimedia-frats werkt daarin niet kreupel by default. Of het nou mp3, Flash, of welke andere k**codec betreft, je mag het zelf doen.
Even googlen, en de tutorials, howtos, enz. vliegen je om de oren.
En als het eenmaal draait vraag je je steeds weer af, was dat nou alles?
Sindsdien heb ik de overtuiging dat sommige mensen gewoon willen dat Linux zelfs automatisch hun veters voor ze kan strikken.
Dus, iedereen die het al te veel "gedoe" vindt om een paar repositories te activeren en een paar hokjes aan te klikken in Synaptic, of een paar regeltjes uit een howto te kopiëren en plakken in de terminal, heeft het recht niet om geholpen te worden en is niet klaar voor een ander OS dan dat ene wat je in de winkel bij een PCtje kan kopen.
Sorry, maar na enige ervaring met beginners op gang helpen heb ik ontdekt dat je twee soorten beginners hebt: mensen die open staan voor dingen en mensen die dat niet doen. Die laatste groep moet je gewoon negeren.
Tja, het leven is hard.
Sindsdien, Fedora en nog twintig andere distro's, en weer bij Fedora blijven hangen.
Geen enkele multimedia-frats werkt daarin niet kreupel by default. Of het nou mp3, Flash, of welke andere k**codec betreft, je mag het zelf doen.
Sindsdien heb ik de overtuiging dat sommige mensen gewoon willen dat Linux zelfs automatisch hun veters voor ze kan strikken.
Dus, iedereen die het al te veel "gedoe" vindt om een paar repositories te activeren en een paar hokjes aan te klikken in Synaptic, of een paar regeltjes uit een howto te kopiëren en plakken in de terminal, heeft het recht niet om geholpen te worden en is niet klaar voor een ander OS dan dat ene wat je in de winkel bij een PCtje kan kopen.
Sorry, maar na enige ervaring met beginners op gang helpen heb ik ontdekt dat je twee soorten beginners hebt: mensen die open staan voor dingen en mensen die dat niet doen. Die laatste groep moet je gewoon negeren.
Tja, het leven is hard.
Cool idee! Stuur me ff een DM of zo in die periode, ik doe ook mee!Cyphax schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:50:
[...]
Dan ga ik ook NRC Next mailen met diezelfde vraag. Misschien zijn ze eerder onder de indruk als niet één losse gebruiker, maar een paar zo'n verzoek indienen.
Totaal mee eens en ook mijn visie. Dat is ook wat ik bedoelde met de 'luie mensen' die je er af en toe tussen hebt zitten. Ze willen er geen moeite in stoppen. Ze kunnen het misschien ook gewoon moeilijk accepteren weer 'newbie' te zijn. Je moet het nou eenmaal opnieuw leren.. nogmaals.. Windows is geen Linux en ook niet andersom...!Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:58:
@DeMoN
Tja, het leven is hard.
Ik kan me nog wel voor me halen hoe ik ooit doorkreeg hoe Win95 werkte en zo de basis van het begrijpen van een Windowssysteem doorkreeg, waarna ik die kennis gebruikte bij Win98 enz.. dat moet je ook opnieuw kunnen doen bij een totaal ander systeem zoals Linux
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
He, wiens idee was dat nou!DeMoN schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:47:
[...]
Cool idee! Stuur me ff een DM of zo in die periode, ik doe ook mee!
Maar misschien handig dat in plaats van 20 emailtjes sturen (of meer
[ Voor 33% gewijzigd door mithras op 06-02-2007 10:56 ]
Laten we hier idd even aandacht aan schenken, een pagina vol over de opstomende concurentie is natuurlijk ook smakelijk nieuws, zolang het maar sappig gebracht wordt.mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:43:
* mithras is van plan om in april (Ubuntu 7.04) NRC Next te mailen met de vraag of nu na de release van Vista er ook een stukje in mag komen over Ubuntu
Tegen die tijd moet het voor ons al een tijdje duidelijk zijn wat er allemaal wel en niet veranded is, en wat er wel en niet in een artikel zou moeten. Eventueel kan er zelfs een gratis cd aanvraag bon bij lijkt me.
openkat.nl al gezien?
Ik heb je idee geforked en enhanced, en weer vrijgegeven. Zo gaat dat in de OSS-wereld!
20 lijkt me wat veel maar een man of 4, 5 met eigen e-mails en een eigen verhaaltje lijkt me wel een fris idee. EN een petitie.Maar misschien handig dat in plaats van 20 emailtjes sturen (of meer) iets van petitiononline gebruiken en een "gezamelijke" vraag indienen?
Trouwens, het kan vele kanten op. Het hoeft geen exclusief artikel te zijn over Ubuntu. Een algemener artikel over de alternatieven op Windows, waaronder Mac, kon ook leuk zijn. Wellicht leggen ze meer de indruk op het monopolie-aspect van Windows' marktpositie en noemen ze zijdelings een Linux danwel Mac.
Heb je weinig invloed op, of iemand moet zelf zo'n artikel schrijven (zoals Webdoc).
[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 06-02-2007 10:58 ]
Verwijderd
Gisteren maar weer eens Ubuntu geïnstalleerd. Het is een goed OS maar ik had een doel: mijn wireless network aan de gang krijgen. Na een halve dag pielen met de bcm43xx zut nog steeds niets. Verschillende drivers geprobeerd maar elke keer de melding md5 bla bla komt niet overeeen. Het houdt een keer op natuurlijk.
Dus nu staat windows weer op de laptop. Over een half jaar maar eens met de ndi(? nog wat) het weer eens proberen.
Ik kan best begrijpen dat het de schuld is van fabrikanten die 1)geen linux drivers schrijven
2)de specs niet vrijgeven om een OS driver mogelijk te maken. Maar het kost mij teveel tijd en ik heb het er niet voor over. Dus geen linux voor mij op dit moment.
Dus nu staat windows weer op de laptop. Over een half jaar maar eens met de ndi(? nog wat) het weer eens proberen.
Ik kan best begrijpen dat het de schuld is van fabrikanten die 1)geen linux drivers schrijven
2)de specs niet vrijgeven om een OS driver mogelijk te maken. Maar het kost mij teveel tijd en ik heb het er niet voor over. Dus geen linux voor mij op dit moment.
Spanning!! Sensatie!!! Het is geen telegraaf he, die lezers weten het veschil niet tussen pc en monitorkillercow schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:55:
[...]
Laten we hier idd even aandacht aan schenken, een pagina vol over de opstomende concurentie is natuurlijk ook smakelijk nieuws, zolang het maar sappig gebracht wordt.
offtopic:
* mithras denkt aan beauty & de nerd in ander land waar beauties de cpu moesten verwisselen
* mithras denkt aan beauty & de nerd in ander land waar beauties de cpu moesten verwisselen
Gratis cd is inderdaad wel leuk. Omdat de aanleiding de release van Feisty is (ten minste, dat was mijn intentie, zie onder) is een 7.04 cd'tje en in het mailtje verwijzingen naar coole Beryl filmpjes wel overtuigend.Tegen die tijd moet het voor ons al een tijdje duidelijk zijn wat er allemaal wel en niet veranded is, en wat er wel en niet in een artikel zou moeten. Eventueel kan er zelfs een gratis cd aanvraag bon bij lijkt me.
Wie zegt dat de licentie open source is? Het is plagiaat, diefstal!Cyphax schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:56:
[...]
Ik heb je idee geforked en enhanced, en weer vrijgegeven. Zo gaat dat in de OSS-wereld!
Mja, het punt is dat Ubuntu atm _de_ vooruitstrevende distro is die mikt op gebruiksvriendelijkheid en eenvoud. Daarom gebruik ik het ook[...]
20 lijkt me wat veel maar een man of 4, 5 met eigen e-mails en een eigen verhaaltje lijkt me wel een fris idee. EN een petitie.
Trouwens, het kan vele kanten op. Het hoeft geen exclusief artikel te zijn over Ubuntu. Een algemener artikel over de alternatieven op Windows, waaronder Mac, kon ook leuk zijn. Wellicht leggen ze meer de indruk op het monopolie-aspect van Windows' marktpositie en noemen ze zijdelings een Linux danwel Mac.
Heb je weinig invloed op, of iemand moet zelf zo'n artikel schrijven (zoals Webdoc).
Als je "Linux in het algemeen" of GNU/Linux pakt (of nog erger: POSIX of *nix) wordt het te algemeen. Een groot probleem van Linux: er zijn 1000 varianten. Elke distro heeft zelfs zijn eigen smaakjes: Ubuntu desktop + server, Debian stable/unstable/testing, Gentoo stage 1/2/3 etc etc.
Benader in het verhaal een distro, en voor het gemak de pluspunten van zowel *nix als (GNU/)Linux als Ubuntu vertellen: dan heb je een goed en degelijk verhaal. Als het ook nog eens simpel is en zonder technische termen (geen package manager, geen terminal, geen gnome, geen X etc) kan iedereen het begrijpen.
offtopic:
Misschien vanaf Cyphax in "Linux als desktop, de stand van zaken." even kopieren naar NOS kroeg: een eigen topic is te overdreven (Feisty is er pas in april) en eht desktop verhaal loopt wat door de war met dit initiatief
Misschien vanaf Cyphax in "Linux als desktop, de stand van zaken." even kopieren naar NOS kroeg: een eigen topic is te overdreven (Feisty is er pas in april) en eht desktop verhaal loopt wat door de war met dit initiatief
[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 06-02-2007 11:08 ]
En een losse pcmcia kaart is geen optie? Ik weet dat het minder handig is, en dat het je 3 tientjes kost, maar ey, je had een missie vertelde je.Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:02:
Gisteren maar weer eens Ubuntu geïnstalleerd. Het is een goed OS maar ik had een doel: mijn wireless network aan de gang krijgen. Na een halve dag pielen met de bcm43xx zut nog steeds niets. Verschillende drivers geprobeerd maar elke keer de melding md5 bla bla komt niet overeeen. Het houdt een keer op natuurlijk.
openkat.nl al gezien?
En ik develop mee aan jouw fork en laten we mithras zijn project afstervenCyphax schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:56:
[...]
Dit werkte voor mijn BCM43xx onder Ubuntu. Kost 10 minuten. Ik heb de Windows-drivers gebruikt, bcmwl5.inf en .sysVerwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:02:
[ Voor 4% gewijzigd door AlterEgo op 06-02-2007 11:13 ]
Ik ben denk ik geen normale desktop gebruiker, echter wel een desktop gebruiker. Ik heb nu dual boot windows XP 32 bit draaien en Ubuntu 6.10 64 bit. Ik gebruik beide systemen voor verschillende doeleinden, en afhankelijk van het doel kies ik het beste systeem. Ubuntu 6.10 kan best wel windows media afspelen, maar waarom zou ik daar heel veel tijd in steken als Windows dat (bijna) standaard al doet? Aan de andere kant vind ik het een verademing dat ik in Ubuntu config files dingen kan aanpassen zodat mijn systeem niet meer mijn werk partities laat zien voor de kinderen. Om nog maar niet te spreken wat ik via de terminal allemaal kan batchen voor mijn werk. Mijn gebruikers ervaring van Ubuntu is te klein om nog veel meer voorbeelden te noemen. Om eerlijk te zijn lijken Openoffice en MS office lijken toch wel erg veel op elkaar (zo op het eerste gezicht) leuk is wel om te zien dat Openoffice PDF uitvoer ondersteunt.
De grote hoeveelheid Linux distro's en de (voor)liefde die mensen voor een distro hebben schrikt Linux beginners af (ik zie door de distro's het bos niet meer). Een ander punt is dat overstappers afkomen van een Windows systeem en dus (meestal) niet meer gewend zijn aan een command prompt, en die is best lastig / intimiderend voor een beginner. Ook de vele wegen die naar Rome leiden om hardware / software / windows dingen te ondersteunen en te installeren maakt het lastig om de juiste eruit te halen. Verder ondersteunen de hardware fabrikanten Linux beduidend minder goed (erg jammer). Voorbeeld: XGL en Beryl installeren vereist zoeken op het internet en veel lezen (mijn eerste vraag was gelijk, waarom is XGL nodig, ik wil toch Beryl?). Dan een soort van recept uitprinten en dit opvolgen en hopen dat alles goed gaat. In windows zou dit, ik click op een Beryl installer en hoop dat het werkt worden. Het grote aantal mogelijkheden is naast de sterkte, toch ook wel de zwakte van Linux.
En windows? Er is maar een keuze en die kost veel geld en resources. Als een programma niet werkt, vergeet het dan maar en wacht op een update misschien (geen andere recepten te proberen).
Is linux klaar voor de desktop? Ik denk dat Linux zelf wel klaar is voor een desktop, echter de meeste gebruikers en de hardware fabrikanten niet.
Rest nog het punt dat mijn vader van de week maakte: "Waarom zijn er in Godsnaam twee hardware besturingssystemen nodig voor een PC?" Hoe langer ik er over nadacht, hoe lastiger het werd om hem te beantwoorden. Het besturings systeem zou eigenlijk alleen een gestandaardiseerde modulaire schil moeten zijn waarmee alles wordt aangestuurd. Of mensen daar vervolgens een Gnome of Windows desktop in willen moeten ze zelf weten.
My 2 cents..
De grote hoeveelheid Linux distro's en de (voor)liefde die mensen voor een distro hebben schrikt Linux beginners af (ik zie door de distro's het bos niet meer). Een ander punt is dat overstappers afkomen van een Windows systeem en dus (meestal) niet meer gewend zijn aan een command prompt, en die is best lastig / intimiderend voor een beginner. Ook de vele wegen die naar Rome leiden om hardware / software / windows dingen te ondersteunen en te installeren maakt het lastig om de juiste eruit te halen. Verder ondersteunen de hardware fabrikanten Linux beduidend minder goed (erg jammer). Voorbeeld: XGL en Beryl installeren vereist zoeken op het internet en veel lezen (mijn eerste vraag was gelijk, waarom is XGL nodig, ik wil toch Beryl?). Dan een soort van recept uitprinten en dit opvolgen en hopen dat alles goed gaat. In windows zou dit, ik click op een Beryl installer en hoop dat het werkt worden. Het grote aantal mogelijkheden is naast de sterkte, toch ook wel de zwakte van Linux.
En windows? Er is maar een keuze en die kost veel geld en resources. Als een programma niet werkt, vergeet het dan maar en wacht op een update misschien (geen andere recepten te proberen).
Is linux klaar voor de desktop? Ik denk dat Linux zelf wel klaar is voor een desktop, echter de meeste gebruikers en de hardware fabrikanten niet.
Rest nog het punt dat mijn vader van de week maakte: "Waarom zijn er in Godsnaam twee hardware besturingssystemen nodig voor een PC?" Hoe langer ik er over nadacht, hoe lastiger het werd om hem te beantwoorden. Het besturings systeem zou eigenlijk alleen een gestandaardiseerde modulaire schil moeten zijn waarmee alles wordt aangestuurd. Of mensen daar vervolgens een Gnome of Windows desktop in willen moeten ze zelf weten.
My 2 cents..
"That was left handed..." - JJH
DeMoN schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:09:
[...]
En ik develop mee aan jouw fork en laten we mithras zijn project afsterven
offtopic:
Ik krijg jullie wel bij de meet
/nog-verder-ot
Ik zou niet gaan patsen met eyecandy van Beryl of wat dan ook als het niet standaard wordt meegeleverd. Komt er in Feisty eyecandy die ook standaard aanstaat (mits de driver het ondersteunt)?mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:06:
Gratis cd is inderdaad wel leuk. Omdat de aanleiding de release van Feisty is (ten minste, dat was mijn intentie, zie onder) is een 7.04 cd'tje en in het mailtje verwijzingen naar coole Beryl filmpjes wel overtuigend.
Wie zegt dat de licentie open source is? Het is plagiaat, diefstal!
Is dat wel helemaal zo? Dat Ubuntu lekker op weg is ben ik met je eens (hoewel af en toe lijkt alsof het in het begin beter ging) maar doet Suse bijvoorbeeld er echt voor onder?Mja, het punt is dat Ubuntu atm _de_ vooruitstrevende distro is die mikt op gebruiksvriendelijkheid en eenvoud. Daarom gebruik ik het ook
Bwoah, Slackware niet, de rest boeit me niet zo.Als je "Linux in het algemeen" of GNU/Linux pakt (of nog erger: POSIX of *nix) wordt het te algemeen. Een groot probleem van Linux: er zijn 1000 varianten. Elke distro heeft zelfs zijn eigen smaakjes: Ubuntu desktop + server, Debian stable/unstable/testing, Gentoo stage 1/2/3 etc etc.
Mensen moeten wel doorkrijgen dat het feit dat bijvoorbeeld Ubuntu geen geld hoeft te kosten niet betekent dat het niet goed is. Dat blijft een punt om rekening mee te houdenBenader in het verhaal een distro, en voor het gemak de pluspunten van zowel *nix als (GNU/)Linux als Ubuntu vertellen: dan heb je een goed en degelijk verhaal. Als het ook nog eens simpel is en zonder technische termen (geen package manager, geen terminal, geen gnome, geen X etc) kan iedereen het begrijpen.
Is dat echt off-topic dan?offtopic:
Overigens is gezeik met WLAN ab-so-luut niet iets van Linux. Komt ie: ik heb in de laptop van mijn pa een WLAN kaartje van Linksys. De driver was te installeren, alsmede de software, maar werken ho maar. Ging echt *NIET*. Windows 2000 niet, Windows XP niet... wilde niet. Lees ik de kaart slecht samengaat met bepaalde chipsets van Texas Instruments. Even de laptop van mijn broertje gepakt: zelfde Texas Instruments, en WLAN werkte niet. Maar op die laptop van pa heb ik 'm onder Ubuntu wel aan de gang gekregen en hij werkte perfect. Het was alleen niet makkelijk om te installeren, je moet toch zelf wel configuratiebestanden gaan bewerken en meer software installeren om de firmware uit de Windowsdriver te halen ofzo, niet handig. Maarja, onder Windows werkte dat onding helemaal NIET.
Ik heb ook een laptopje met Windows2000 en ik heb een WLAN-kaartje geinstalleerd en de software die de verbinding opzet crasht na 10 seconden. Nettoresultaat; GEEN verbinding, misschien als ik Windows opnieuw installeer, maar komop... ik heb 'm nog niet aan de gang gekregen onder Linux maar dat komt nog wel. Intussen is de stand 1-0 voor Linux bij mij.
Sowieso is de software die veel van die lui schrijven vaak giga-brak. Linksys bijv. wil fancy kleurtjes enzo maar ondertussen weet je niet of iets op zo'n form een knop is of gewoon tekst.
't is eigenlijk maar goed dat die kneut niet werkt in Linux.. als de driver het maar doet.
[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 06-02-2007 11:26 ]
mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:18:
[...]
![]()
offtopic:/nog-verder-ot
offtopic:
ik doe gelukkig niet aan meets
Maar goed ook, anders zou ik ruzie krijgen met een zooitje nerds
En nu echt weer ontopic 
ik doe gelukkig niet aan meets
Verwijderd
md5sum komt niet overeen? Dat checkt alleen de integriteit van gedownloade bestanden. Of je hebt de md5sum gecheckt van een ander bestand dan de bedoeling was? Hoe dan ook, weet je zeker dat dat gerelateerd is aan een driver die je niet aan de praat krijgt?Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:02:
Helaas kun je voor Linux het beste (bijv.) een Centrino laptop hebben met Intel 3945 abg WLAN, dan heb je geen blobs nodig.
Verwijderd
Nee, dat heeft Ubu er juist net uitgegooid.Cyphax schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:19:
[...]
Ik zou niet gaan patsen met eyecandy van Beryl of wat dan ook als het niet standaard wordt meegeleverd. Komt er in Feisty eyecandy die ook standaard aanstaat (mits de driver het ondersteunt)?
[...]
De standaard repo voor distro's < 2007 is iets van [distro].beryl-projecy.org ofzo. Maar vanaf 7.04 zit Beryl (dacht ik *klopklop*) in de standaard ubuntu repo. Het is dan alleen een kwestie van aanvinken van het dummy pakketje beryl en klaarVerwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:24:
[...]
Nee, dat heeft Ubu er juist net uitgegooid.
Vandaar dat ik dacht dat het vanaf dat moment (min of meer) ook onderdeel van Ubuntu / Linux is als elk ander stukje software.
[ Voor 13% gewijzigd door mithras op 06-02-2007 11:27 ]
Verwijderd
mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:26:
[...]
De standaard repo voor distro's < 2007 is iets van [distro].beryl-projecy.org ofzo. Maar vanaf 7.04 zit Beryl (dacht ik *klopklop*) in de standaard ubuntu repo. Het is dan alleen een kwestie van aanvinken van het dummy pakketje beryl en klaar
Vandaar dat ik dacht dat het vanaf dat moment (min of meer) ook onderdeel van Ubuntu / Linux is als elk ander stukje software.
quote: distrowatch_weeklySpeaking about upcoming releases, it seems that Ubuntu's new version, 7.04 "Feisty Fawn", won't come with as much eye candy as originally planned, after all. Those who hoped for a well-tested implementation of the various 3D desktop features with Compiz and Beryl will be disappointed as these have now been deferred to a later Ubuntu release, probably the one that will come out in the third quarter of 2007. From Ubuntu's Launchpad: "Feature specification: Composite (Compiz/Beryl) installed by default. Implementation Status: Deferred. There is no chance that this feature will actually be delivered in the targeted release. The specification has effectively been deferred to a later date of implementation."
ik heb hier eens 4 maanden serieus uitgetrokken om linux only als desktop te gebruiken en ik heb me achteraf gelukkig mogen prijzen dat ik al een aardig linuxkennis had.
Er waren teveel dingen die niet werken zoals het moet (pda syncen, stabiele wireless verbinding bv.) of updates die iets sloopten (gentoo is daar imo heel sterk in
). Ze komen wel steeds verder ermee, maar ik heb toch overal het gevoel dat het "net niet" is.
Het allerrottigste dat ik tegenkwam was met mijn ipod te syncen. Om de zoveel keren had ik een totale fubar ipodpartitie waardoor ik het ding compleet moest restoren
Er waren teveel dingen die niet werken zoals het moet (pda syncen, stabiele wireless verbinding bv.) of updates die iets sloopten (gentoo is daar imo heel sterk in
Het allerrottigste dat ik tegenkwam was met mijn ipod te syncen. Om de zoveel keren had ik een totale fubar ipodpartitie waardoor ik het ding compleet moest restoren

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dat is dus al de tweede keer dat het naar een volgende release wordt gepushed. Zo lijkt Feisty Fawn eigenlijk maar een marginale update tov Eft, en Eft viel me wat dat betreft al tegen tov 6.06. Eerlijk is eerlijk, het is maar een half jaar maar als ze geen deuk op willen lopen in hun vooruitstrevende imago, dan moeten ze echt niet te conservatief gaan doen.
Intussen komt Vista WEL met default eyecandy (albeit met loodzware eyecandy, maar toch) dus loopt Feisty Fawn op dat gebied nu al achter. Toch erg jammer. Misschien laat ik Feisty Fawn gewoon schieten (volgens mij kan ik alles ook met 6.06?), volgende keer beter.
Intussen komt Vista WEL met default eyecandy (albeit met loodzware eyecandy, maar toch) dus loopt Feisty Fawn op dat gebied nu al achter. Toch erg jammer. Misschien laat ik Feisty Fawn gewoon schieten (volgens mij kan ik alles ook met 6.06?), volgende keer beter.
[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 06-02-2007 11:36 ]
Verwijderd
Ik heb deze howto gebruikt:Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:22:
[...]
md5sum komt niet overeen? Dat checkt alleen de integriteit van gedownloade bestanden. Of je hebt de md5sum gecheckt van een ander bestand dan de bedoeling was? Hoe dan ook, weet je zeker dat dat gerelateerd is aan een driver die je niet aan de praat krijgt?
Helaas kun je voor Linux het beste (bijv.) een Centrino laptop hebben met Intel 3945 abg WLAN, dan heb je geen blobs nodig.
http://ubuntuforums.org/s...php?p=1071920&mode=linear
Ik ga vanavond eens kijken of die van AlterEgo wel wil werken. Zo niet dan houdt het echt op. Van mijn part werkt de geluidskaart niet (deze werkt wel
Een pcmia kaartje vind ik niet echt een oplossing.
in ubuntu is niet meer dan via add/remove de codecpack aanvinken en op OK drukken, ik snap niet wat daar moeilijk aan is (let op: ik ben linux n00b!)Autoreply schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 03:20:
Dat weet ik. Zowel met een verse Vista als een verse XP installatie is het echter een kwestie van codecs downloaden, dubbelklikken, klaar. In Ubuntu zit standaard niets. Opzich is de motivatie hiervoor een goede, maar ook na de installatie van EasyUbuntu bleef ik aankloten. 32 bits codecs draaien niet op een 64 bits os enzovoorts.
DVD speler kun je op dezelfde wijze aan de gang krijgen.
je moet echter WEL even opletten dat je de juiste decoder voor de video selecteert (X11 of iets anders) anders komt er niks op je scherm, en het standaard geinstalleerde totem wil bij mij helemaal niks afspelen. Ik pak nu Xine en dat werkt harstikke goed
of je nu een codec pack van internet moet halen (windows) of via een add/remove moet toevoegen (linux) lijkt me nou niet zo'n wereld van verschilVraag was of Linux geslaagd is als desktop. Niemand heeft problemen met illegale codecs downloaden en Easyubuntu is een goede stap om alle codecs te bundelen. Het gemakt van XP/Vista/Mac OS (lees niet aankloten en moeten vissen naar wat nou het probleem weer is) is echter nog vér weg...
alles om een desktop te draaien in ubuntu is óf standaard al geinstalleerd of retesimpel via de packagemanagers te installeren. wil je meer dan moet je je inderdaad erin verdiepen, en dat moest je met windows destijds ook. Al vind ik persoonlijk dingen in windows nog steeds wat logischer (ik kan nog steeds niet de TVOutfunctie aanzetten van mijn ATI kaart bv onder linux, bij mijn laatste poging deed zelfs mijn 1e beeldscherm het niet meerDat geeft denk ik keurig aan waarom Linux als desktop nog niet geschikt is. Je moet je er zwaar in verdiepen. Persoonlijk vind ik dat wel interessant en leerzaam, een desktop is er echter in de eerste plaats om gewoon te werken voor mensen met een basiskennis of iets meer.
helemaal mee eens, een hoop dingen zitten gewoon nog te ver weg gestopt in het linux OS om makkelijk toegangkelijk te zijn voor de gemiddelde gebruiker.Dat heb ik zeker wel gedaan. Uiteindelijk kom je er wel uit (itt tot Windows), maar het is een hoop gekloot om zaken aan het werk te krijgen als je geen Linux-crack bent. Nog een hoop verbeteringen mogelijk dus.
dat is in windows nog altijd beter geregeld vind ik. Al kun je uiteindelijk met linux wel méér en is het wél veiliger..
80 euro voor wat? een upgrade versie ofzo? geen fullversion..80. Voor een OS dat wél PRO/E, Catia, mijn zweefsimulator en andere games draait. Waar ik wél twee cores heb. Enzovoorts.
80 euro overigens...
ben ik niet met je eens, ik heb met een paar uur me erin verdiepen een prima desktop systeem waarmee ik kan internetten, msnen, mp3's kan luisteren, dvd's kan kijken, videoclips kan afspelen, cd's en dvd's kan branden, cd's en dvd's kan rippen, office kan draaien en natuurlijk tux kart spelen.Ongetwijfeld. Hier wat installeren, daar wat prutsen en sommige programma's werken. Da's wellicht een beetje het probleem van Open Source, het hangt allemaal wat los aan elkaar. Ubuntu is met de package manager e.d. wat dat betreft een flink eind onderweg.
bovendien heb ik een enorm gelikte desktop (beryl) en vind ik meerdere workspaces een uitkomst!
Voor een linux n00b vind ik dat ik dit in een weekend nog vrij vlot aan het draaien heb gekregen
Zelfs mijn ATI remote wonder werkt
Ik start windows eigenlijk alleen nog maar op voor GTA san andreas en Unreal tournament (moet ik nog aan de praat krijgen onder linux..) en voor dvd's afspelen via TV out..
Het kost alleen wel tijd om het systeem te doorgronden maar je merkt dat je daar vanzelf handigheid in krijgt en de structuur van het OS begint te doorzien
Hier moet ik ff op reageren, ook al is het niet erg boeiendMetro2002 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:35:
en natuurlijk tux kart spelen.
Maar aangezien je 'natuurlijk' zegt neem ik aan dat je denkt dat dit het paradepaardje is qua spellen op Linux featuring Tux
En dat is niet zo.. Tux Kart is best lelijk en niet af vind ik zelf
Tux Racer is het altijd al geweest
apt-get install ppracer
En ook maar gelijk apt-get install bb en dan ff 'bb' kijken
[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 06-02-2007 11:47 ]
Ik draai thuis dual boot win xp & ubuntu 6.06 en mijn vrouw belde me laatst op de zaak op hoe ze in dat linux kwam want ze moest iets en onder windows kon ze dat niet. Vond ik wel grappig want in eerste instantie moest ze er niets van hebben (kan ik dan nog wel...) maar nu vindt ze het op zich prima werken (hij lijkt wel sneller...). Mijn vrouw, die overigens niets met computers heeft, is dus na enkele weken compleet aangepast aan linux. Wat, imho, maar weer aangeeft dat het gewoon een kwestie van wennen is.
offtopic:
[quote]80 euro voor wat? een upgrade versie ofzo? geen fullversion..[/quote]
Vista home basic OEM denk ik.
[quote]80 euro voor wat? een upgrade versie ofzo? geen fullversion..[/quote]
Vista home basic OEM denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door hilgo op 06-02-2007 12:00 ]
Tuxracer ken ik ook wel, is ook wel lachen dat spelDeMoN schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:46:
[...]
Hier moet ik ff op reageren, ook al is het niet erg boeiend
Maar aangezien je 'natuurlijk' zegt neem ik aan dat je denkt dat dit het paradepaardje is qua spellen op Linux featuring Tux![]()
En dat is niet zo.. Tux Kart is best lelijk en niet af vind ik zelf![]()
Tux Racer is het altijd al geweestTegenwoordig heet het ppracer, dus doe dat eens proberen.
apt-get install ppracer
En ook maar gelijk apt-get install bb en dan ff 'bb' kijken(dit zijn misschien niet erg belangrijke dingen maar wel dingen die je als linux gebruiker gewoon moet kennen
)
En heb nu de installer voor UT gevonden via Loki games maar die stopte met een foutmelding

Let goed op de benodigde rechten overal op (diverse dirs enzo), daar heb ik ook heel eventjes mee gestoeid. Maar hij draait wel als een trein als je 'm hebt draaien.Metro2002 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:56:
En heb nu de installer voor UT gevonden via Loki games maar die stopte met een foutmeldingdus moet maar even kijken waar het op fout gaat, nog geen zin en tijd in gehad.
UT2004 draait trouwens ook erg goed in Linux.
[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 06-02-2007 12:02 ]
Vond deze op 'het andere' forum

Ik vind hem wel goed

Ik vind hem wel goed
ut2004 en ut1 heb ik beide ooit in een grijs verleden wel een werkend gehad onder linux dus dat het goed draait weet ikCyphax schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:02:
[...]
Let goed op de benodigde rechten overal op (diverse dirs enzo), daar heb ik ook heel eventjes mee gestoeid. Maar hij draait wel als een trein als je 'm hebt draaien.
UT2004 draait trouwens ook erg goed in Linux.
Maar ik ga er nog eens mee stoeien
Verwijderd
Ik neem aan dat je ook gestoeid hebt met ndiswrapper. Dit is een wrapper om de windows drivers zodanig dat ze onder linux te gebruiken zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:02:
Verwijderd
Fedora 7 zal je niet teleurstellen.Cyphax schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:34:
Dat is dus al de tweede keer dat het naar een volgende release wordt gepushed. Zo lijkt Feisty Fawn eigenlijk maar een marginale update tov Eft, en Eft viel me wat dat betreft al tegen tov 6.06. [...]
UT2004 is gewoon direct vanaf de dvd te installeren, er staat nanenlijk gewoon een linux executable op die de install regelt. UT moet idd via loki installer, maar de meeste van dit soort dingen zijn gemaakt door icculus.Metro2002 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:10:
[...]
ut2004 en ut1 heb ik beide ooit in een grijs verleden wel een werkend gehad onder linux dus dat het goed draait weet ikga vanavond nog wel eens stoeien ermee
hoop dat ik de install cd van UT nog kan vinden want die staat al sinds 4 jaar ofzo op mijn harddisk... dus nooit nodig gehad..
Maar ik ga er nog eens mee stoeien
http://icculus.org/
Hier kun je nog veel meer games, ports en andere updates vinden.
openkat.nl al gezien?
De fwcutter benadering leverde mij na heel veel prutsen maximaal 60 kbits/sec op. Leuk idee, maar nog lang net rijp. Ndiswrapper is the way to go op dit moment.Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:35:
[...]
Ik heb deze howto gebruikt:
http://ubuntuforums.org/s...php?p=1071920&mode=linear
Ik ga vanavond eens kijken of die van AlterEgo wel wil werken. Zo niet dan houdt het echt op. Van mijn part werkt de geluidskaart niet (deze werkt wel) maar wireless moet gewoon gaan werken.
Een pcmia kaartje vind ik niet echt een oplossing.
Verwijderd
Dit is trouwens niet waar, je vergeet het "detail" waar je eerst universe moet enablen door de url toe te voegen aan apt.conf.Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:52:
...
En nu even indenken dat je dit niet weet en dat je de documentatie (nog) niet gelezen hebt. Dan gaat jouw verhaal dus niet op.
Een groot probleem is dat je dan zoekt naar "codecs" en allerlei sites vindt die je op RPMs en tarballen wijzen, de ene met nog idiotere installatie-instructies dan de andere. Je moet maar net de mazzel hebben dat je op de RestrictedFormats pagina van de ubuntu wiki terecht komt. Zet dit svp in de FAQ als men daar toch mee bezig is.
Verwijderd
Dat is niet waar. Vink de repositories maar eens uit in Synaptic (nee, dat hoef je inderdaad niet in sources.list aan te passen). Je zal zien dat je met Add/Remove nog altijd alle programma's kan installeren.
Volgens mij doet Add/Remove software dat zelf... althans, ik dacht dat die wel een melding gaf en je dat kan bevestigen.Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 01:25:
[...]
Dit is trouwens niet waar, je vergeet het "detail" waar je eerst universe moet enablen door de url toe te voegen aan apt.conf.
Blijft je punt nog steeds overeind:
Completely true vind ik. Als je kijkt naar Media Player (iig oudere versies): die gaan dapper op zoek naar de juiste codecs als je een bestand afspeelt wat ie nog niet kent. Nu is het nogal onzinnig omdat ie alleen maar zoekt naar codecs bij MS, maar toch: dat moet echt automatisch kunnen. Zoveel codecs zijn er niet. Maak een repository daarvan, laat gstreamer of wat dan ook gewoon automatisch zoeken dan. Dat kan nooit zo moeilijk zijn. Of lever gewoon een zut van die dingen mee. Ik zie echt het bezwaar niet. Ubuntu lijkt een van de weinigen te zijn die dat pertinent weigeren en ik vind dat jammer.En nu even indenken dat je dit niet weet en dat je de documentatie (nog) niet gelezen hebt. Dan gaat jouw verhaal dus niet op.
Een groot probleem is dat je dan zoekt naar "codecs" en allerlei sites vindt die je op RPMs en tarballen wijzen, de ene met nog idiotere installatie-instructies dan de andere. Je moet maar net de mazzel hebben dat je op de RestrictedFormats pagina van de ubuntu wiki terecht komt. Zet dit svp in de FAQ als men daar toch mee bezig is.
Kennelijk heeft ook iemand anders zich iig aan het codec verhaal gestoord:Cyphax schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:19:
[...]
Completely true vind ik. Als je kijkt naar Media Player (iig oudere versies): die gaan dapper op zoek naar de juiste codecs als je een bestand afspeelt wat ie nog niet kent. Nu is het nogal onzinnig omdat ie alleen maar zoekt naar codecs bij MS, maar toch: dat moet echt automatisch kunnen. Zoveel codecs zijn er niet. Maak een repository daarvan, laat gstreamer of wat dan ook gewoon automatisch zoeken dan. Dat kan nooit zo moeilijk zijn. Of lever gewoon een zut van die dingen mee. Ik zie echt het bezwaar niet. Ubuntu lijkt een van de weinigen te zijn die dat pertinent weigeren en ik vind dat jammer.
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157594510537135/
openkat.nl al gezien?
Dat is sowieso heel mooi. Maar als ze dit soort features bij Canonical in gaan bouwen kunnen ze net zo goed wat van die proprietary codecs mee gaan leveren. Ik blijf erbij: niet zo moeilijk doen. Ergens achter staan is leuk maar als je principes belangrijker gaan worden dan al het andere snij je jezelf in de vingers. Je moet daar een beetje een balans in vinden.killercow schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:27:
[...]
Kennelijk heeft ook iemand anders zich iig aan het codec verhaal gestoord:
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157594510537135/
Het gaat vaak niet alleen om principes. Als Ubuntu wel mp3 support zou meeleveren, hebben ze binnen een paar dagen een rechtzaak van Fraunhofer aan hun broek omdat zij het patent erop hebben en er niets voor ontvangen.
Dat heeft weinig met principes te maken, maar met overleven.
Een mogelijke optie is om de mp3 codecs alleen als source te leveren en dan op de client machine te compileren. Op die manier levert Ubuntu geen mp3 codec. Op die manier mag ook LAME blijven bestaan, dacht ik.
Een mogelijke optie is om de mp3 codecs alleen als source te leveren en dan op de client machine te compileren. Op die manier levert Ubuntu geen mp3 codec. Op die manier mag ook LAME blijven bestaan, dacht ik.
[ Voor 28% gewijzigd door Gerco op 08-02-2007 09:51 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Verwijderd
Het grootste probleem met die wmv-shit en de rest van de win32codecs is dat het geen openbare source-code heeft. Je kan het niet compileren, er is geen 64bits-versie, en het is illegaal (want geript uit een Windows-installatie).
Misschien dat er nu met de komst van Vista een win64codecs package komt, dan is in ieder geval één van de grootste frustraties van 64bits opgelost.
Misschien dat er nu met de komst van Vista een win64codecs package komt, dan is in ieder geval één van de grootste frustraties van 64bits opgelost.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 10:06 ]
Ik heb eindelijk Byrel/XGL aan de praat met mijn X800 GTO2.
Ik gebruik de fglrx driver i.c.m. de laatste SVN ban Beryl (update vanuit de svn repository).
De officiele ati driver kon de klus niet klaren. Ook moest ik om de een of andere reden linux-restricted-modules installeren, terwijl dat in de meeste howtos niet werd gemeld.
Ik ben toch echt wel onder de indruk van Beryl. Ik vraag me echt af waar Microsoft mee bezig is. Kijken ze helemaal niet naar andere bestruingssystemen ofzo? De verschillen in gebruiksvriendelijke mogelijkheden tussen XP en Vista zijn bijna niet meetbaar, terwijl al die overbodige eyecandy wel standaard om 300MB meer ram vraagt en een 2.4Ghz processor. Beryl/XGL geeft, naast eyecandy, een flinke functionele toevoeging aan het OS. Ik gebruik het nu een dag en ben nu al gewend aan het even snel verplaatsen van een venster met shift+ctrl+alt <-|-> en nog meer van die prettige manieren om je desktop te organiseren. Het mag nog wat stabieler (beryl crasht af en toe, bij bepaalde handelingen).
Ubuntu 6.10 vraagt bij mij nu idle 111MB ram. Dat zijn WIndows 98 hoeveelheden!
Ik krijg alleen met geen mogelijkheid mijn AC'97 (nforce4) onboard geluidskaart aan de praat. Ubuntu heeft de geluidskaart automatisch gedetecteerd en geinstalleerd, ik kan instellingen doen en mediabestanden afspelen, maar er komt gewoon geen geluid uit de uitgang. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Howto ofzo?
Wat codecs betreft.... Ik heb alle codecs die EasyUbuntu aanbied geinstalleerd en de NON-FREE codecs uit Atomatix2 en ben nog niets tegengekomen wat ik niet af kan spelen. wma heb ik nog niet geprobeerd.
Ik gebruik de fglrx driver i.c.m. de laatste SVN ban Beryl (update vanuit de svn repository).
De officiele ati driver kon de klus niet klaren. Ook moest ik om de een of andere reden linux-restricted-modules installeren, terwijl dat in de meeste howtos niet werd gemeld.
Ik ben toch echt wel onder de indruk van Beryl. Ik vraag me echt af waar Microsoft mee bezig is. Kijken ze helemaal niet naar andere bestruingssystemen ofzo? De verschillen in gebruiksvriendelijke mogelijkheden tussen XP en Vista zijn bijna niet meetbaar, terwijl al die overbodige eyecandy wel standaard om 300MB meer ram vraagt en een 2.4Ghz processor. Beryl/XGL geeft, naast eyecandy, een flinke functionele toevoeging aan het OS. Ik gebruik het nu een dag en ben nu al gewend aan het even snel verplaatsen van een venster met shift+ctrl+alt <-|-> en nog meer van die prettige manieren om je desktop te organiseren. Het mag nog wat stabieler (beryl crasht af en toe, bij bepaalde handelingen).
Ubuntu 6.10 vraagt bij mij nu idle 111MB ram. Dat zijn WIndows 98 hoeveelheden!
Ik krijg alleen met geen mogelijkheid mijn AC'97 (nforce4) onboard geluidskaart aan de praat. Ubuntu heeft de geluidskaart automatisch gedetecteerd en geinstalleerd, ik kan instellingen doen en mediabestanden afspelen, maar er komt gewoon geen geluid uit de uitgang. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Howto ofzo?
Wat codecs betreft.... Ik heb alle codecs die EasyUbuntu aanbied geinstalleerd en de NON-FREE codecs uit Atomatix2 en ben nog niets tegengekomen wat ik niet af kan spelen. wma heb ik nog niet geprobeerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Bram77 op 08-02-2007 10:04 ]
Ik heb toch al heel wat Slackware installaties achter de rug en onlangs een paar keer Zenwalk. Die speelt out-of-the-box mp3, wmv en mov af (MPlayer). Sowieso is dat met Slackware al jaren zo: ik heb nooit een MP3-codec hoeven installeren. Ik dacht dat het bij Ubuntu juist wel echt een principezaak was.Gerco schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:48:
Het gaat vaak niet alleen om principes. Als Ubuntu wel mp3 support zou meeleveren, hebben ze binnen een paar dagen een rechtzaak van Fraunhofer aan hun broek omdat zij het patent erop hebben en er niets voor ontvangen.
Bij mij wordt 'ie altijd standaard gemute. Heel gek is dat. Kun je even naar kijken. Bij mij werkt iig de AC'97 direct.Bram77 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:03:
Alleen hebben EasyUbuntu en Automatix niet zo'n hele goede naam omdat ze sommige dingen toch wel forceren.Wat codecs betreft.... Ik heb alle codecs die EasyUbuntu aanbied geinstalleerd en de NON-FREE codecs uit Atomatix2 en ben nog niets tegengekomen wat ik niet af kan spelen. wma heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb intussen ook Feisty Fawn weten te installeren en ofschoon de verbeteringen maar simpel zijn (maar ook verslechteringen: ik kon in eerste instantie de console niet meer vinden
[ Voor 44% gewijzigd door Cyphax op 08-02-2007 10:14 ]
Mijn geluidskaart is niet gemute. Vannavond nog maar even mee gaan stoeien. Het zou helemaal mooi zijn als mijn Creative X-fi Platinum eens ondersteudn ging worden (*Bram werpt boze blik naar Creative)
Ik gebruik het SLAB Main Menu, waar prettig ogende programma en sttings overzichten bij horen. Gnome loopt toch wat achter qua interface. Maar omdat het zo eenvoudig aan te passen is allemaal werkt het toch wel prettig.
Ik gebruik het SLAB Main Menu, waar prettig ogende programma en sttings overzichten bij horen. Gnome loopt toch wat achter qua interface. Maar omdat het zo eenvoudig aan te passen is allemaal werkt het toch wel prettig.
Verwijderd
WMV is niet w32codecs, behalve WMA 0x163, het 5.1 geluid bij sommige HD WMV filmpjes (WMA 0x162 kan slechts 2.0). Dus tenzij je een hele oude mplayer of xine gebruikt (in dat geval wil je wshc. toch al updaten) heb je w32codecs alleen voor WMV HD geluid nodig of voor oscure formaten zoals Intel Indeo v4/v5 en dergelijke.Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:56:
Het grootste probleem met die wmv-shit en de rest van de win32codecs is dat het geen openbare source-code heeft. Je kan het niet compileren, er is geen 64bits-versie, en het is illegaal (want geript uit een Windows-installatie).
Ik heb nog de "oude" Feisty, van toen net herd2 uit was. Maar bij zit het gewoon onder Toepassingen -> Hulpmiddelen -> TerminalvensterCyphax schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:09:
[...]
Ik heb intussen ook Feisty Fawn weten te installeren en ofschoon de verbeteringen maar simpel zijn (maar ook verslechteringen: ik kon in eerste instantie de console niet meer vindenen moest daarvoor het menu gaan editten... dat gaat me toch iets te ver
) zijn sommige toch wel indrukwekkend. De configuratie bestaat nu niet meer uit een menu met items maar uit een schitterend panel. Echt heel mooi gemaakt.
Nu even Feisty weer updaten: 244,4MB ophalen met het updaten van 298 pakketjes
Je dacht hopelijk toch niet dat ze dat zelf verzonnen hadden bij Ubuntu ?Cyphax schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:09:De configuratie bestaat nu niet meer uit een menu met items maar uit een schitterend panel. Echt heel mooi gemaakt.
0.0
Ik heb volgens mij ook herd2. Hij staat standaard uitgevinkt in de menu-editor. En de enige die ik erbij kan zetten is Root terminal.mithras schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:50:
[...]
Ik heb nog de "oude" Feisty, van toen net herd2 uit was. Maar bij zit het gewoon onder Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster
Nu even Feisty weer updaten: 244,4MB ophalen met het updaten van 298 pakketjes
Maar waar de gewone terminal is?
Nee, ik snap dat het van de nieuwe Gnome is.Jungian schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:57:
[...]
Je dacht hopelijk toch niet dat ze dat zelf verzonnen hadden bij Ubuntu ?
Wat dat betreft vind ik het wel handig dat ze de releaseplanning gelijktrekken met die van Gnome. Gnome wordt echt steeds beter zeg.
* mithras geeft het draadje weer eens een leuke kick!
Nu net van /.
Nu net van /.
Op de Dell IdeaStorm website zie je ook dat het idee op kop staat met 39618 votes (#2 OOo voorgeinstalleerd heeft er 20826).Pre-Installed Linux Tops Dell Customer Requests
Within only a few days of Dell opening a new customer feedback website, they discovered that the feature most requested (by an almost 2-to-1 margin!) is an option on all new Dell PCs: pre-installed Linux. (And the number 3 request is pre-installed Open Office.) I believe they'll have a harder time now with the tired old mantra 'There's no customer demand for Linux.
Pre-Installed Linux | Ubuntu | Fedora | OpenSUSE | Multi-Boot
Offer the 3 top free Linux versions for free pre-installation on all Dell PCs.
Quality free and open source software drastically lowers the cost of new PCs, and helps prevent software piracy. For example OpenOffice.org, the Microsoft Office alternative, can shave hundreds of dollars off the price of a new PC. Cast your vote for OpenOffice and other free software.
Offer easy multi-boot options with Windows Vista, Windows XP, or NO Windows (yes, Linux can entirely replace Windows!)
Offer trade-ins and Linux CDs for older model Dell PCs. Cast your vote for the mini Linux Dell PC and the Universal Education Dell PC, both utilizing free software.
Would you try Linux if it were this easy?
CHOICE is what consumers want on their new PCs, not annoying surprise circus-ware (the typical smattering of 3rd party popup-infested software found on most new Dell PCs). Quality free and open source software is well behaved, and may be legally pre-installed on PCs, and legally shared with friends and family, sharing is encouraged!
Dell schreef in al zijn wijsheid:
yes, Linux can entirely replace Windows!
0.0
ey guys, laten we de kroeg niet hierheen halen en het inderwerp on-topic houden
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Ondanks dat ik al het idee had dat het gebruik van Linux zachtjes groeit sta ik er wel een beetje van te kijken dat intussen alweer bijna 43000 votes zijn gegaan naar de optie Pre-Installed Linux | Ubuntu | Fedora | OpenSUSE | Multi-Boot daar.
Ik vraag me eigenlijk een beetje af of dat niet een massale toeloop is van Linuxgebruikers die allemaal daarop stemmen, aan de andere kant is elke Linuxgebruiker ook een potentiele klant van Dell. Het hoeft Dell niet echt veel te kosten zoiets te realiseren maar wellicht winnen ze vrij veel klandizie. Voor mij zou het betekenen dat vooral voor een nieuwe laptop over een tijd Dell toch wel heel interessant wordt. Het nieteens zozeer het feit dat er al Linux opstaat, maar meer dat als ze dan toch zover zouden gaan om een laptop mee te leveren met Linux, alle hardware tenminste werkt. Dat is in de meeste gevallen nu ook wel zo, maar toch.
Ik hoop dat dit niet een stille dood sterft maar dat er echt wat mee gedaan wordt.
Ik vraag me eigenlijk een beetje af of dat niet een massale toeloop is van Linuxgebruikers die allemaal daarop stemmen, aan de andere kant is elke Linuxgebruiker ook een potentiele klant van Dell. Het hoeft Dell niet echt veel te kosten zoiets te realiseren maar wellicht winnen ze vrij veel klandizie. Voor mij zou het betekenen dat vooral voor een nieuwe laptop over een tijd Dell toch wel heel interessant wordt. Het nieteens zozeer het feit dat er al Linux opstaat, maar meer dat als ze dan toch zover zouden gaan om een laptop mee te leveren met Linux, alle hardware tenminste werkt. Dat is in de meeste gevallen nu ook wel zo, maar toch.
Ik hoop dat dit niet een stille dood sterft maar dat er echt wat mee gedaan wordt.
Ze hoeven linux niet eens mee te leveren. Een laptop met een volledig linux compatible ACPI, BIOS , videokaart en andere hardware zou al genoeg zijn (suspend to ram/disk, 3d acceleratie, media keys en multiple monitors).
Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen is specs releasen en wachten. Zo'n laptop zou ik zeker kopen (als ik niet net een Apple gekocht had, om precies die redenen).
Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen is specs releasen en wachten. Zo'n laptop zou ik zeker kopen (als ik niet net een Apple gekocht had, om precies die redenen).
[ Voor 19% gewijzigd door Gerco op 20-02-2007 18:43 ]
Dat is denk ik precies het punt Cyphax waar de meeste mensen die hebben gevote op doelen: als een (meegeleverde) Linux distro werkt, dan werken alle smaken Linux wel. De keuzevrijheid blijft: Windows zal ook werken en Linux werkt dus nu ook.
Naast het feit dat toch echt wel op je pc kan besparen (want hoeveel korting MS ook geeft, het is nooit gratis), heb je nu dus ook ondersteuning voor veel meer systemen! Daarbij optellend dat áls er veel pc's met Linux worden verkocht er ook een impuls naar de Linux devvers gaat. Blijkbaar is het product toch erg populair geworden, dus is het juist erg leuk om hieraan mee te helpen
Naast het feit dat toch echt wel op je pc kan besparen (want hoeveel korting MS ook geeft, het is nooit gratis), heb je nu dus ook ondersteuning voor veel meer systemen! Daarbij optellend dat áls er veel pc's met Linux worden verkocht er ook een impuls naar de Linux devvers gaat. Blijkbaar is het product toch erg populair geworden, dus is het juist erg leuk om hieraan mee te helpen
Een TR maken is voldoende
[ Voor 95% gewijzigd door Pim. op 20-02-2007 22:51 ]
Onder meer dat, maar ik zou ook weleens willen weten hoe zoiets loopt, als bijv. Ubuntu wordt meegeleverd. Het is onderhand volwassen genoeg om op eigen pootjes te staan, zolang je maar geen Windowsapplicaties wil draaien.mithras schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:49:
Dat is denk ik precies het punt Cyphax waar de meeste mensen die hebben gevote op doelen: als een (meegeleverde) Linux distro werkt, dan werken alle smaken Linux wel. De keuzevrijheid blijft: Windows zal ook werken en Linux werkt dus nu ook.
en er op ingaan helpt ook niet
[ Voor 89% gewijzigd door Pim. op 20-02-2007 22:51 ]
en naar de search wijzen dus ook niet
[ Voor 85% gewijzigd door Pim. op 20-02-2007 22:51 ]
0.0
Hoewel misschien vreselijk offtopic en klaar om verwijderd te worden: ik zie vragen over specifiek Ubuntu in de kroeg verschijnen, maar vooral vragen van "Beryl doet ut niet" in de kroeg, in het Ubuntu topic, hier. Die vraag wordt overal wel gesteld, behalve in het topic waar het thuis hoort. En dát is vervelend. Niet speciaal jou, of een andere user. Maar als je een _beetje_ NOS volgt, heb je hoop ik onderhand wel door dat voor verschillende zaken er verschillende topics zijn.Bram77 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:33:
[...]
Als je het nu al 100 keer tegen mij had gezegd had je het recht gefrustreerd te reageren. Ik was me hier niet bewust van, dus een vriendelijke attentie was genoeg geweest.![]()
Het is niet het punt dat ik het erg vind om users er op te wijzen. Maar na tig keer mag een wat harder duwtje in de rug ook wel denk ik. Helaas zijn wij en ik ook vaak te vriendelijk en is binnen no-time het antwoord gegeven. Gevolg: iedereen kan overal zijn vraag stellen want het wordt toch wel beantwoord. En dat is imho niet de bedoeling
[ Voor 17% gewijzigd door mithras op 20-02-2007 21:48 ]
De oplossing is denk ik niet te moeilijk, blijf gewoon verwijzen naar het beryl topic en maak (als het te veel wordt) een tr.
Ik weet dat dezelfde vraag redelijk vaak voorbij komt maar dat is denk ik de prijs die betaald moet worden voor het feit dat *nix nog steeds niet zo klik and play is als een Xp oid maar gelukkig wel vreselijk aan populariteit aan het winnen is.
Het levert een stroom gebruikers die op meerdere niveaus zitten.
Daarnaast is dit natuurlijk een nadeel van de "grote" topics, lekker makkelijk om wat te vragen en moeilijk iets terug te vinden.
Punt blijft dat dit soort topics mede er voor zorgt dat *nix een groter gemeen goed wordt
Ik weet dat dezelfde vraag redelijk vaak voorbij komt maar dat is denk ik de prijs die betaald moet worden voor het feit dat *nix nog steeds niet zo klik and play is als een Xp oid maar gelukkig wel vreselijk aan populariteit aan het winnen is.
Het levert een stroom gebruikers die op meerdere niveaus zitten.
Daarnaast is dit natuurlijk een nadeel van de "grote" topics, lekker makkelijk om wat te vragen en moeilijk iets terug te vinden.
Punt blijft dat dit soort topics mede er voor zorgt dat *nix een groter gemeen goed wordt

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME