Linux op de Desktop? De Grote Test

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.833 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 04:19

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zoals de meesten van jullie (vooral in dit forum) wel weten, is de Linux op de Desktop discussie (en alle gerelateerde topics zoals wanneer windows eindelijk eens wordt verslagen, etc.) al gaande sinds de eerste Linux kernel is gecompiled.

Ik ben zelf een trouwe, advanced Windows user, met ervaring vanaf Windows 3.1, via NT, 95, 98, 2000 (incl alle server versies), XP, en vooral 2003 (Enterprise) en heb slechts terloops interesse getoond in Linux. Twee keer wat mee gespeeld, maar dit was al weer een tijd terug en het is tijd dat ik er eens goed naar kijk.

Wat ik wil doen is een groot, detailed artikel online posten/schrijven over mijn ervaringen met het proberen over te stappen op Linux. Ik ben advanced genoeg om dit te proberen, maar niet speciaal goed of op de hoogte van Linux om te veel idee te hebben over wat ik moet doen.

Basically - het doel dat ik voor ogen heb is om eens eindelijk een degelijk, duidelijk, onbevooroordeeld artikel te schrijven waarin we eens al dat gehannes over en weer over wat nou beter is eens achter ons kunnen laten. Want elke, ELKE keer als er een discussie is over Linux versus windows, heb je altijd dezelfde groepen:

1) Windows users die Linux maar dom en onnodig vinden
2) Windows users die Linux geprobeerd hebben maar spaak liepen bij basic dingen zoals drivers en het dus maar rotzooi vinden
3) Mensen die zowel Linux als Windows gebruiken en altijd lekker relativerend doen
4) Mensen die linux gebruiken en met pijn en moeite een stabiele/werkbare setup hebben
5) Ervaren Linux gebruikers die groep (1) en (2) maar niet begrijpen en bij elk probleem aankomen met oplossingen als "ja dan moet je Shell B en programma F draaien met je voet onder je bil en dan werkt Bluetooth/Ati Radeon/SCSI kaart prima - SIMPEL TOCH?!"

Dus - wat ik wil is een verhaal schrijven over mijn gedetailleerde ervaringen waar ik allemaal tegenaan loop als ik wil overstappen op Linux.

Ik heb hier de volgende hardware:

Standaard Desktops:
P4 3.2/1GB/i845
P4 2/53/2GB/i865

Servers:
Dual Xeon 3.4/1M met 2GB op i875/ESB6300 met Radeon X1600 AGP 512MB
Dual Xeon 3.06/2GB/Mylex ExtremeRAID 2000
Single Xeon 2.4/1M L3/1GB met AMI MegaRaid 1600

Workstations:
Dual Opteron 275/2GB/2x nVidia FX-1400

"Power Desktops"
Pentium D 940/2GB/nVidia 6600GT

"Brakke Bakjes"
Dual Pentium Pro 200/1M met 400MB
Dual Pentium III 866/2GB/SuperMicro met AGP
Dual Pentium II Xeon 450/2M

Niet alle machines ga ik voor dit artikel inzetten, maar zeker wel de 2.533 desktop, de Single Xeon en probably ook de Dual 3.4 Xeon aangezien die nu toch niks te doen heeft.

Dit lijkt me wel een redelijke opzet om mee te beginnen.

Maar waarom post ik dit artikel hier? Want ik heb jullie nodig :) What I need from YOU is an honest, objective list van Linux Distros die voor dit project handig zijn. Waar ze aan moeten voldoen:

1) Grafische User Interface (ik ben after all een Windows n00b ;)
2) Gratis/Downloadbaar (mag ook een eval versie zijn van 30-60 dagen, langer gaat het toch niet duren)
3) Moet werken op i386/IA-32 (ik wil evt. wel een EM64T versie testen als je een goede weet, maar deze test moet een normale standaard gebruiker emuleren)
4) Het moet redelijk makkelijk te installen zijn (dus een ding of twee tijdens install met command-line is fine, maar niet hele bergen instellingen/ini-files/etc)
5) OS en Software moet in het Engels zijn.

Wat ik NIET wil is:

1) Moeilijk doen met vage instellingen om basic things te installen
2) Eindeloos forums afstrollen om basic things te installen (20 minuten per probleem max)
3) Een opinie vormen of mijn subjectieve mening de kern van het artikel laten zijn. Ik wil gewoon objectief schrijven over de problemen (en goede dingen!) die ik ben tegen gekomen bij het overstappen op Linux.

In het kort, dit artikel wordt geschreven om eens en voor altijd de volgende vraag te beantwoorden:

Hoeveel moeite is het om van Windows naar Linux over te schakelen in je dagelijkse Desktop gebruik, en wat voor ervaringen worden er opgedaan tijdens de overstap naar Linux.

Tot slot - als iemand mij hier mee wil helpen, dat kan, maar mag slechts 1 persoon zijn. Dit emuleert dan mijn "Linux-vriend" die mij af toe tips en advies geeft als ik ergens tegen aan loop. Maar dus niet een hele berg mensen - nogmaals - de bedoeling is NIET om zo goed en snel mogelijk over te stappen, maar om een beeld te krijgen van het proces van overstapping.

[ Voor 4% gewijzigd door Webdoc op 24-01-2007 16:41 ]

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou zeggen, begin eens met een ubuntu of kubuntu (6.06 of 6.10 versie)
Dat wordt over het algemeen gezien als een goede en niet te moeilijke distro om de meeste hardware aan de praat te krijgen... Daarnaast bevat de ubuntu wiki een gruwelijke hoeveelheid informatie en suggesties/tips voor tijdens en na de initiele installatie.

Voor een eerste desktop test zou ik niet gaat voor EM64T/AMD64 ... aangezien je dan al snel dingen als flash en media-codecs gaat missen (hoewel die laatste niet zo hard nodig zijn, de open codecs werken voor de meeste downloadbare media)

En P.S... damn... wat heb jij een berg hardware, wat jij brakke bakkies noemt zie ik nog wel als high-end thuis/small-business servers

[ Voor 36% gewijzigd door markjanssen op 24-01-2007 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hi - yes - Unbuntu 6.06 desktop heb ik net gedownload. Dus dat sowieso. maar ik wil minstens 3 distros testen om een echt compleet beeld te krijgen. Anders krijg je weer discussies als "meuh maar op distro X is het veel beter blah blah" - het moet zo veel mogelijk een totaalbeeld geven en niet effectively een test van 1 distro worden. Dank je voor de reply :)

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 10:58

Cyphax

Moderator LNX
Ik sluit me aan bij markjanssen, Ubuntu is een hele goede om naar te kijken maar ik denk ook Suse, hoewel de installatie van Ubuntu eenvoudiger is.
Op je "brakke bakjes" met minder geheugen kun je XUbuntu overwegen vanwege de lichtere desktopomgeving maar met veel RAM (512MB+) is Gnome ook snel.
Ik zou denk ik in eerste instantie gaan voor 6.06, hoewel Edgy Eft ook wel stabiel is volgens velen.

Ik denk overigens wel een goed idee te hebben van wat de uitkomst gaat zijn. :)
[edit]
Je wilt er 3 proberen?
Ubuntu, Suse en ... ik zou eens iets minder voor de hand liggends installeren... Zenwalk bijvoorbeeld :)
Iets minder makkelijk met installeren wellicht (namelijk niet grafisch doch wel menugedreven) maar er zijn nogal positieve reviews over. En het is gebaseerd op Slackware O+

[ Voor 24% gewijzigd door Cyphax op 24-01-2007 16:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Webdoc,

misschien is het verstandig om zowel 6.06 als 6.10 van (X/K)Ubuntu te proberen. Het is beter om iets nieuws achter de hand te hebben voor het geval dat er iets niet werkt.
Verder kan je ook SUSE en Fedora proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
euh, hou je er rekening mee dat je al heel veel kennis hebt opgedaan tegen de tijd dat je aan je derde disto begint te testen...

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedeloth
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 07:02
Volgens mij is eht verstandiger om meteen ubuntu over boord te gooien en Moeder Debian te downloaden.

Sorry, maar voor mij is Ubuntu nog altijd het slappe afkooksel van Ubuntu. Debian is trouwens een stuk stabieler en - volgens mij - gemakkelijker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walstroom
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08-2023
Prima plannetje ! Ik ga ook op een van m'n ouwe bakkies Linux zetten. Zal dit topic met genoegen blijven volgen.

AMD Phenom 3,6Ghz, MSI K9A2, 4 x Corsair CM2X2048-8500C5, 1TB Hitachi Raid 0, 160GB Hitachi Raid 1, 1.5 TB WD data, Geforce 9600GT 1 GB, Xilence 550W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Persoonlijk zou ik een overstap naar 'Linux' iets anders aan pakken. Wanneer je van een 100% Windows-omgeving komt (dus server en client) kan je dat het beste als volgt doen:
• Op alle servers Linux installeren, eventueel (tijdelijk) Samba filesharing met ACL's (dus ook even geen policies, of daarvoor de Windows Server DC laten staan). Waar je hierbij rekening moet houden is met eventuele server-side applicaties. Heb je een ASP.Net-gebaseerde applicatie draaien dan kan je dit onder Mono/Apache proberen. Op Java gebaseerde services zou op zich geen probleem moeten zijn maar kan soms qua config net even anders zijn. Ook databases moeten op Linux gaan draaien. Voor Firebird/MySQL/PostgreSQL heb je cross platform oplossingen. Maar gebruik je Microsoft SQL-server dan zal het vrijwel ommogelijk worden om dit naar Linux om te zetten. Ook voor back-up e.e. zul je oplossingen moeten zoeken.
• Tweede stap is het omzetten van applicaties op de clients. Overstappen naar Linux zal ook inhouden dat de gebruikers een andere mentaliteit moeten krijgen. Meest voor de handliggende keuze zal zijn OpenDocument icm OOo. Ook de webbrowser zal moeten veranderen, persoonlijk zou ik FF 2.x pakken. Eventuele maatwerkpakketten zullen ook moeten worden aangepast. Echte Win32-based applicaties kan je meestal niet omzetten, je kan wat proberen met Wine. Of dit in een Terminal Server gaan draaien.
• Derde stap is om ook het OS van de clients om te zetten naar Linux en een omgeving in te richten waar gebruikers lekker mee kunnen werken. Persoonlijk zou ik 2 hele dikke Linux terminalservers pakken met nog 2 back-end servers voor redundante fileopslag (in hele kleine omgevingen gewoon 1 server). En overal van die HP thin clients neer gooien.

Elke stap kost denk ik gemiddeld 4 weken. Zeker als je ook echt goed wilt uitzoeken en testen hoe alle applicaties reageren (mail e.d.).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:49
1) Grafische User Interface (ik ben after all een Windows n00b
2) Gratis/Downloadbaar (mag ook een eval versie zijn van 30-60 dagen, langer gaat het toch niet duren)
3) Moet werken op i386/IA-32 (ik wil evt. wel een EM64T versie testen als je een goede weet, maar deze test moet een normale standaard gebruiker emuleren)
4) Het moet redelijk makkelijk te installen zijn (dus een ding of twee tijdens install met command-line is fine, maar niet hele bergen instellingen/ini-files/etc)
5) OS en Software moet in het Engels zijn.

Wat ik NIET wil is:

1) Moeilijk doen met vage instellingen om basic things te installen
2) Eindeloos forums afstrollen om basic things te installen (20 minuten per probleem max)
3) Een opinie vormen of mijn subjectieve mening de kern van het artikel laten zijn. Ik wil gewoon objectief schrijven over de problemen (en goede dingen!) die ik ben tegen gekomen bij het overstappen op Linux.
Ik zou zeggen mandrake voor je desktop. Hele mooie gui installatie. Bij mij werd alles gedetecteerd en werkte alle hardware direct. Na installatie zal je je alleen goed moeten verdiepen in welk programma je als alternatief voor je windows programma gaat gebruiken.

Overigens misschien leuk om ook in je view het compileren van programma's mee te nemen. Is namelijk vaak extreem simpel. Alleen die angst voor de commandline.... :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Webdoc, hoezeer ik je inzet ook waardeer, denk ik dat je poging nu al tot mislukken gedoemd is. Ik zal uitleggen waarom.

Ten eerste mis je tussen je groepen 3 en 4 een groep 'mensen die zonder meer linux gebruiken'. Door die groep over te slaan, laat je al een beetje merken dat je enigszins bevooroordeeld bent. Je gaat er blijkbaar vanuit dat er mensen zijn die guru en wereldvreemd zijn en dat er mensen zijn die gillende moeite met Linux hebben, maar coute que coute Linux willen draaien. Er is _echt_ een groep die daar tussenin zit. Dat neem ik je verder niet kwalijk hoor, daar gaat het niet om, maar da's geen goede basis voor een objectief stuk tekst.

Ten tweede ga je voorbij aan een van de belangrijkste punten in deze discussie (heeft vrij veel publiciteit gekregen in bepaalde media recentelijk), namelijk dat je maar 30 a 60 dagen wilt uittrekken voor het draaien van Linux. Je bent naar eigen zeggen een ervaren Windows gebruiker. Hoe lang gebruik je dat al? Jaren, op zijn minst. Vervolgens zeg je verderop, dat je alles via een GUI wilt gaan doen. Dat mag, begrijp me niet verkeerd, het is helemaal prima als dat je doel is.

Er is echter _een_ probleempje mee: je hebt al jaren Windows ervaring, je wilt in 30 a 60 dagen zo goed met Linux op leren gaan, dat je het klaar voor de desktop kunt noemen. Dat betekent dus volgens mij, dat je gaat testen hoeveel Linux op Windows lijkt. En dan kun je wel stoppen voor je begint, want dat is niet zo. Linux is geen Windows.

Ten derde - en daarover zijn de laatste tijd ook al wat discussie geweest op internet - define desktop. Mijn desktop? Jouw desktop? Mijn vaders desktop? Mijn moeders desktop? Bill Gates' desktop? Linus Torvalds desktop? De desktop bestaat niet, en al helemaal niet binnen de FLOSS wereld. Ik zeg Godzijdank, maar er zijn genoeg mensen die daar anders over denken. Hoe je het ook ziet, dat staat je onderzoek nogal in de weg.

Ten vierde vraag ik me af in hoeverre je de klaarheid voor wat voor desktop dan ook kunt afmeten aan een paar weken gebruiken. Ik vraag me af of iets 'klaar' te noemen is, als een leek er iets mee kan. Is het dan klaar? Wat moet die leek dan kunnen? Wat moet het OS dan kunnen? Erg moeilijk. Ik denk dat je eerst criteria zult moeten formuleren (platform onafhankelijk) voor wanneer een OS klaar is voor een desktop. Mocht je daar een draadje over starten, wil ik daar best over brainstormen. Ik denk dat die criteria dan de basis kunnen vormen voor je onderzoek. Eerst je onderzoeksvraag, dan pas je onderzoek.

Probleem is dat je dan eerst 'de desktop' zult moeten omschrijven en daar ga je al een hele klus aan hebben.

Je maakt overigens een paar goede punten hoor: de Linux gemeenschap lijdt (met een lange ij) sterk onder de laatste categorie mensen die je gemaakt hebt. Onbehulpzame betweters. Daedeloth hierboven doet een aardige poging daarbij te horen.

Tot slot: kies je "Linux-vriend" goed, daarmee valt of staat je hele onderzoek. Ik wens je heel veel succes, mocht je besluiten door te gaan op deze voet. En mocht je ergens mee zitten: * wzzrd zit er redelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Distro's genoeg, maar imho moet je Ubuntu sowieso bekijken... Mits je niet al te vreemde hardware is moet het goed te doen zijn, en ik mis dan ook nog bepaalde gebruikersgroep in je overzicht: "mensen die linux gebruiken en (bijna) 'out out the box' een stabiele installatie hebben" ;)

Verder, hoe lang ga je het gebruiken, en waarvoor? Als je de wat ingewikkeldere dingen gaat doen dan zul je op een gegeven moment denk ik toch moeten googlen, maar dat heb je bij WIndows in min-of-meer dezelfde mate gehad :)

Ik vraag me sowieso af of het fair is om als jarenlange 'windows-expert' naar Linux te gaan kijken. De eerste week zal het best wennen zijn, pas wanneer je het wat langer gebruikt kun je het goed beoordelen. :)

edit: wat ik eigenlijk bedoel is dat alles voor jou in WIndows nu heel normaal lijkt, maar dat was het ook niet meteen! Mijn baas (net als jij al jarenlang ervaren windows gebruiker, heeft zelfs een IT-bedrijf), gaf pas af enorm af op een Mac. Als je dan doorvraagt dan blijkt datie er een kwartiertje achtergezeten heeft... tja, om dan te zeggen dat het onhandig is enzo, enkel omdat het 'anders' is...

[ Voor 21% gewijzigd door user109731 op 24-01-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Daedeloth schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:09:
Volgens mij is eht verstandiger om meteen ubuntu over boord te gooien en Moeder Debian te downloaden.

Sorry, maar voor mij is Ubuntu nog altijd het slappe afkooksel van Ubuntu. Debian is trouwens een stuk stabieler en - volgens mij - gemakkelijker te gebruiken.
Zie eens begin post: 4) Het moet redelijk makkelijk te installen zijn (dus een ding of twee tijdens install met command-line is fine, maar niet hele bergen instellingen/ini-files/etc)
Dan kan je beter geen Debian nemen. Daar moet je zelf veel installeren en configureren. Wat nogal wat problemen kan opleveren.
Bij Ubuntu kan je gewoon een cd'tje in de lade proppen. Paar keer op volgende klikken, en klaar ben je. (Dat is dan wel mijn ervaring hé, maar ook van nog wel meer mensen). Ubuntu wilt ook op de meest brakke pc's draaien zonder dat je er te veel aan moet prutsen. Ubuntu is overigs ook best wel stabiel. Maar volgens mij is Ubuntu wel simpeler. Mijn zus kan iig heel gemakkelijk met Ubuntu om gaan terwijl ze nog wel dingen fout doet in win. :+ :P

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
allereerst zul je je moeten bedenken dat er meerdere soorten gebruikers/potentiele overstappers zijn, en voor al die verschillende groepen zult moeten schrijven:

De grootste groep bestaat uit de noobs, mensen die de computer eng vinden, en mensen die hem alleen maar willen gebruiken, en niet de moeite willen nemen om alles aan te gaan passen. Deze groep gaat niet zelf een besturingssysteem installeren(dat laten ze doen), maar een eenmaal geinstalleerde linux is wel ERG geschikt voor hen(de bak slopen is ook veel moeilijker :) )
Dan heb je de groep die intussen op zijn minst redelijk zijn weg weet op windows, of dat in ieder geval denkt. Wanneer deze overstappen, verwachten ze vaak een systeem wat veel op windows lijkt, en proberen hun windows-kennis ook op linux te gaan gebruiken. Dat gaat niet lukken, pas als ze daardoorheen zijn, kunnen ze linux echt gaan waarderen.
En dan heb je nog de groep die ultieme controle wil over hun PC. Geef ze gentoo(of een soortgelijke distro), en ze zijn tevreden. De actieve linux-gemeenschap bestaat voor een groot gedeelte hieruit.

Jij valt waarschijnlijk in de 2e categorie, en gaat dus ook vooral schrijven vanuit dat oogpunt. Bedenk dat goed, en maak dat ook duidelijk. Dit is de grootste groep mensen die uit zichzelf linux probeert te gebruiken, en een goed artikel vanuit dit oogpunt is dus wel degelijk relevant.
Neem in ieder geval voor om linux ook daadwerkelijk langere tijd intensief te gaan gebruiken, en niet bij elk klein probleempje direct naar windows terug te vallen.
Het is een goed idee om het inrichten en daadwerkelijk werken ermee zoveel mogelijk gescheiden te houden. De meeste guides en problemen gaan vooral over het inrichten, maar dat doe je maar 1 keer, en als je dat een keer gedaan hebt, is het de volgende installatie plotseling veel makkelijker.

Dan nog de distributies die ik zou kiezen:
Ubuntu en Kubuntu (deze 2 proberen zoveel mogelijk gewoon te werken, en zijn onder de motorkap gelijk, zodat je meteen Gnome de KDE met elkaar kan vergelijken)
SuSE (biedt vooral veel graphische configuratie aan, maar is behoorlijk aan de bloated kant)
Gentoo (als andere uiterste van Ubuntu. Doe deze wel als laatst, want tegen de tijd dat je deze geinstalleerd hebt, heb je een aardige hoeveelheid linux-kennis opgebouwd, waarmee je je ervaringen voor de andere distro's redelijk vervuilt.)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Wat me vooral opvalt is dat je helemaal geen doel gedefinieerd hebt, je hebt het over "linux installeren", terwijl er helemaal niemand is die een kernel als eindapplicatie gebruikt.

Dus: specificeer welke situatie je wilt bereiken. Wil je een goede textverwerker, of wil je er perse een die ook microsoft .doc bestanden kan openen.

Ga je uit van een gebruiker die zijn mail via een webinterface bekijkt, of iemand die imap gebruikt, of iemand die alle toeters en bellen van exchange dagelijks wil zien?

Ik vind het bijvoorbeeld basis-functionaliteit van mijn OS als ik een sftp host gewoon simpel, transparant kan benaderen. Dat is de reden dat windows voor mij niks is, en KDE wel. Maar iemand met andere bezigheden zal natuurlijk een andere keuze maken. Een photoshopper zit op OSX, en een exchanger op windows, en een phper op linux.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou van te voren ook wat praktische doelen opstellen die je wilt bereiken. Dit helpt je om later objectief te beoordelen hoe alles ging. Bijvoorbeeld:
Basic:
1) Linux installeren
2) E-mailen
3) Browsen
4) Muziek afspelen
5) Films kijken
6) Brieven schrijven & printen
--------------
Totale hoeveelheid tijd meten incl problemen voor elk onderdeel

Advanced:
1) Server opzetten voor doeleinde X en Y
2) Spel Z aan de praat krijgen wat voor Windows is bedoeld
3) Enz
---------------
Totale hoeveelheid tijd meten incl problemen voor elk onderdeel

NB: Ik hoor trouwens een beetje bij categorie 2 linux gebruikers. Ik loop altijd spaak met drivers en krijg daarna categorie 5 gebruikers over mij heen die na een tijdje ook toegeven dat iets niet mogelijk is :D. Maar ik vind Linux weer geen rotzooi.

[ Voor 6% gewijzigd door dr snuggles op 24-01-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Dank so far voor alle reacties - ik zie dat Ubuntu toch de meeste aanbevelingen krijgt - dus dat ga ik sowieso proberen. Mandrake wellicht, maar wel apart dat ik nergens RedHat zie - zo zie je maar weer hoe oud mijn "kennis" (of gebrek eraan) is over Linux ;)

Enfin. Om even in te gaan op WZZRD in te gaan. Ik besef heel goed dat je met 3-5 weken gebruik niet door kan hebben of een systeem goed voor je werkt, handig is, stabiel is, en of het een goede zet was om over te stappen op Linux. Dus wellicht handiger om mijn doel wat duidelijker te stellen.

Wat ik wil bereiken is alles wat ik met Windows doe, ook in Linux te kunnen doen, met de nadruk op meer home-based applicaties. Ik ben zelf een web-developer die vooral met ASP en MSSQL werkt - ik ga het proberen om PHP en MySQL te installeren en kijken hoe makkelijk dat gaat, maar mijn focus gaat liggen op meer standaard/basic gebruik zoals:

- Browsen, Flash plugin support, Dynamic HTML van verscheidene grote sites (CNN/BBC/etc.)
- Tekst verwerken en Spreadsheets gebruiken (en ook de interperabiliteit tussen mijn Linux systemen en Windows mensen die ik dan die documenten ga mailen (ook nadat zij er zelf veranderingen aan zullen plegen en ik ze verder moet bewerken)
- Muziek luisteren
- DVD afspelen
- Emailen
- Drivers updaten/tweaken
- Netwerk opzetten (vooral met windows machines, maar ook tussen twee (verschillende?) Linux bakken)

Dat denk ik nu althans - kan zijn dat ik gaandeweg meer gebieden bedenk waar ik me in wil verdiepen. Maar deze in ieder geval.

Terwijl ik het artikel "compileer" ben ik daarnaast van plan om een paar (wellicht subjectieve) "benchmarks" te handhaven zoals:

- Aantal frustraties (dus werkt niet, hangt, snap het echt niet, wil niet werken zoals de manual beweert)
- Aantal ?!?!-momenten dus lange tijd geen scherm-feedback, vage flashes op de screen, rare bewerkingen
- Aantal keer dat ik iets opnieuw moet proberen (more less same as Frustraties)
- Aantal problemen met interoperabiliteit met Windows en/of andere distros onderling

Deze test is vooral bedoeld als antwoord op die vele beweringen dat Linux klaar is voor "de" desktop. En wat dat betreft, Wizzrd, denk ik wel dat er redelijk gespreken van worden van DE desktop - namelijk de stuff die zo, zeg, 60-75% van de mensen hun PC voor gebruiken.

Ik heb hier ook een hele berg 3DLabs en FireGL kaarten liggen die ik ook kan gaan testen onder allerlei 3D programmas maar dat is niet echt relevant voor wat ik wil zien. Ik wil gewoon eens kijken hoe veel moeite het daadwerkelijk kost om voor Jan Modaal te switchen naar Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Webdoc schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:43:
Dank so far voor alle reacties - ik zie dat Ubuntu toch de meeste aanbevelingen krijgt - dus dat ga ik sowieso proberen. Mandrake wellicht, maar wel apart dat ik nergens RedHat zie - zo zie je maar weer hoe oud mijn "kennis" (of gebrek eraan) is over Linux ;)
Je kunt Fedora proberen, maar dat is wel een beetje een distro voor mensen met een beetje verstand van linux. En ik zou trouwens wel 6.10 van ubuntu proberen. Misschien ook wel goed om dan een KDE variant te proberen trouwens, zeg kubuntu. (om jezelf een hoop tijd te besparen, installeer eerst ubuntu, en installeer vanaf daar dan kubuntu-desktop).
Enfin. Om even in te gaan op WZZRD in te gaan. Ik besef heel goed dat je met 3-5 weken gebruik niet door kan hebben of een systeem goed voor je werkt, handig is, stabiel is, en of het een goede zet was om over te stappen op Linux. Dus wellicht handiger om mijn doel wat duidelijker te stellen.

Wat ik wil bereiken is alles wat ik met Windows doe, ook in Linux te kunnen doen, met de nadruk op meer home-based applicaties.
mmm, die is een beetje vreemd. Stel dat linux en windows gewoon twee verschillende OSen zijn, maar even "klaar voor de desktop". Ze hebben beide natuurlijk hun sterke en minder sterke kanten, relatief aan de ander. Als jij er op deze manier tegenaan kijkt, zal de ander bijna altijd slechter er vanaf komen. Stel dat er dingen zijn die jij onder windows niet doet, omdat windows dat niet kan/slecht in is, dan zul jij dat sterke punt bij linux nooit zien.
Ik ben zelf een web-developer die vooral met ASP en MSSQL werkt - ik ga het proberen om PHP en MySQL te installeren en kijken hoe makkelijk dat gaat, maar mijn focus gaat liggen op meer standaard/basic gebruik zoals:

- Drivers updaten/tweaken
ehm? basic dingen? ik zie dat de gemiddelde basic gebruiker niet doen?
Deze test is vooral bedoeld als antwoord op die vele beweringen dat Linux klaar is voor "de" desktop. En wat dat betreft, Wizzrd, denk ik wel dat er redelijk gespreken van worden van DE desktop - namelijk de stuff die zo, zeg, 60-75% van de mensen hun PC voor gebruiken.
ik mis dan instant messaging in je rijtje, dat is wat veel mensen gebruiken.

Ik denk dat als ik met dezelfde methode die jij hanteert probeer om windows te installeren, ik tot de conclusie zal komen dat windows niet klaar is voor "de" desktop. (misschien wel leuk om ook eens te proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
smokalot:

Re Drivers updaten/tweaken: "ehm? basic dingen? ik zie dat de gemiddelde basic gebruiker niet doen?"

Nee ok - wellicht zou mijn ma dat inderdaad niet doen - dit is dan wellicht Basic Plus - je hebt een spel gekocht en je moet de nieuwste nVidia drivers hebben voor optimale performance - je wil die dus kunnen updaten. Dat lijkt me nog net binnen "basic gebruik" vallen.

------------

Ik ga nu Ubuntu 6.10 installen op de volgende configuratie:

Intel Pentium 4 2.533 Ghz 533 FSB 512L2 Cache CPU
2048MB PC2100 DDR RAM in Dual Channel
Gigabyte GA-8PENXP i865 Motherboard met AGP Pro + 5x PCI en Onboard Raid
Intel Gigabit LAN Onboard
Pleb-versie onboard Audio (Realtek AC'97 of zo, weet ff niet exact)
Leadtek/nVidia Ti4200 128MB AGP
80GB IDE 7200 RPM WD Disk
SamSung 16X IDE DVD-ROM

Dit lijkt me een vrij "standaard" PC (behalve dan de hoeveelheid RAM) die voor zorver ik het heb begrepen uit deze post redelijk makkelijk en vlotjes onder Ubuntu zou moeten werken.

Zo gauw het OS er op staat, komen er nog een paar dingen bij:

Linksys PCI Wireless Adapter
Onboard RAID (in RAID 1) proberen (maar niet per se - dit is al een beetje non-basic ;) )

Ik ga bij elke stap al mijn ervaringen documenteren op de Laptop en hoop tegen einde van volgende week een artikel op mijn site te hebben waar ik hier ook een link naar zal posten. Na Ubuntu komt Mandrake (op dezelfde PC, andere disk) en dan install ik nog een derde distro op een andere computer en kan het echte testen beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
smokalot schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:19:
mmm, die is een beetje vreemd. Stel dat linux en windows gewoon twee verschillende OSen zijn, maar even "klaar voor de desktop". Ze hebben beide natuurlijk hun sterke en minder sterke kanten, relatief aan de ander. Als jij er op deze manier tegenaan kijkt, zal de ander bijna altijd slechter er vanaf komen. Stel dat er dingen zijn die jij onder windows niet doet, omdat windows dat niet kan/slecht in is, dan zul jij dat sterke punt bij linux nooit zien.
Klein puntje waar ik op in wil haken: Jan Modaal gebruikt zijn pc niet om te tweaken, dingen te proberen, gaaf te zijn ed. Jan Modaal gebruikt zijn pc voor doeleinde X en Y en interesseert zich absoluut niet hoe het OS dit voor elkaar gaat krijgen. Het fantastische sterke punt wat Linux hem kan bieden, zal hij alleen zien als de standaard applicatie dit duidelijk zichtbaar maakt.

Een simpel voorbeeld: IE7 werkt om te surfen, dus gebruiken ze dat. Onder Linux is dat Mozilla of de Firefox tak hiervan en klaar. Dat je met een beetje meer moeite een betere browser kunt gebruiken, interesseert Jan Modaal geen zak. Hij wil surfen en dat kan met de standaard browser.

Overigens denk ik dat het sterkste punt van Linux voor Jan Modaal het verschil in aanschafprijs is.
Webdoc schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:33:
Onboard RAID (in RAID 1) proberen (maar niet per se - dit is al een beetje non-basic ;) )
Wat is jouw definitie van basic? Iets wat de gemiddelde tweaker doet binnen twee uur na installatie van z'n OS :?

[ Voor 10% gewijzigd door dr snuggles op 24-01-2007 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Dear Dr. Snuggles :)

Onthoud aub wat ik hier wil doen. Ik wil niet uitgebreid eens bekijken wat Linux allemaal voor moois kan bieden. Ik ben er van overtuigd dat Linux in vergelijking tot Windows aanzienlijk meer low-level en/of high-level opties bied, vooral wat betreft controle over je computer.

Wat ik wellicht ook hier had moeten vermelden eerst zodat men niet meteen denkt dat hier echt alleen een Windows-noob aan het klooien is met Linux - ik ben zelf heel erg PRO het idee dat je zo veel controle over je PC hebt dat je, bij wijze van spreken, het toerental van je Hard Disk van 7200 kan veranderen naar 6899 rpm. Ik begrijp heel goed dat het beginsel dat Linux je meer controle over je PC geeft voor sommigen (en dan, bijna per definitie, vooral de die hard tweak/hardware nerds) het allerbeste is wat hun is overkomen. Het is waar dat Windows veel meer "beter weet dan jij" en je veel controle uit handen neemt.

Hoewel die controle voor 95% van computer gebruikers helemaal niet handig is - om maar eens weer de aloude auto-vergelijking uit de kast te trekken - je wil niet dat zomaar iemand van two wheel drive naar one wheel drive kan overschakelen want dan ligt ie binnen een paar seconden in de berm. Met Linux kan dat wel, met Windows niet. En voor de mensen die erg into Linux zijn, is die mogelijkheid gewoon kicken, en in principe ben ik daar erg voor. Mijn kijk od de wereld is heel erg gericht op zelf verantwoordelijkheid nemen voor je leven en je acties, en dus ook de mogelijkheid hebben om (domme en slimme) acties zelf te kunnen ondernemen. Daar past Linux heel goed in.

Echter in mijn ervaring tot dus ver voldoet Windows beter voor mij - overall. Ik ben al sinds jaren te tijd ontgroeid dat ik dagenlang (en nachtenlang!) achter de monitor zat met Cola in de hand om nu eens DEZE driver te proberen, om vervolgens mijn systeem te verkutten en oh shit - Format C: en setup maar weer. Ik wil dat het nu gewoon werkt, geen getweak, geen geprobeer - just work dammit! ;)

Dus - mission is - to see if a normal desktop user that is used to Windows can switch to Linux. Wat voor problemen daar bij komen kijken. Waar het mis gaat. Wat er makkelijk is. Of alles more less vergelijkbaar werkt of kan werken.

For now - ik heb per ongeluk (voor het posten van dit topic) Ubuntu 6.0.6 gedownload (nu bezig met 6.10) en toch maar ff ISO geburned en geboot - ik kan je nu al vertellen dat ik BIJZONDER impressed ben. Audio werkte meteen, grafische interface from CD, allemaal een ERG goed begin. Ik ga er met een positieve blik naar kijken, en wil Linux echt een kans geven om mij over te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Mandrake heet tegenwoordig Mandriva ;) Zou je niet beter SUSE kunnen nemen in plaats van Mandriva?

Ik weet niet wanneer je klaar bent, of hoeveel tijd je ervoor gaat nemen, maar misschien leuk om als laatste (een release candidate van) Ubuntu Feisty Fawn te proberen. Die schijnt op veel punten (o.a. het gebruik van codecs en binary drivers) nog eenvoudiger in het gebruik te worden. Dat zijn voor mij de weinige dingen die beter kunnen, en dat word daar dus netjes geregeld.
Webdoc schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:55:
For now - ik heb per ongeluk (voor het posten van dit topic) Ubuntu 6.0.6 gedownload (nu bezig met 6.10) en toch maar ff ISO geburned en geboot - ik kan je nu al vertellen dat ik BIJZONDER impressed ben. Audio werkte meteen, grafische interface from CD, allemaal een ERG goed begin. Ik ga er met een positieve blik naar kijken, en wil Linux echt een kans geven om mij over te halen :)
Mooizo, maar ik vraag me trouwens af waarom je 6.06 nog probeert, 6.10 is toch een stabiele, nieuwere release :)? Die heeft net wat leuke dingen extra (gelikter thema, sneller opstarten, nieuwere software, enz.)

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 24-01-2007 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Mooizo, maar ik vraag me trouwens af waarom je 6.06 nog probeert, 6.10 is toch een stabiele, nieuwere release :)? Die heeft net wat leuke dingen extra (gelikter thema, sneller opstarten, nieuwere software, enz.)
ik heb ook alleen maar de CD opgestart en verder niks. 6.10 is NU klaar met downloaden dus ik ga m ook NU installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Webdoc schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:33:
Nee ok - wellicht zou mijn ma dat inderdaad niet doen - dit is dan wellicht Basic Plus - je hebt een spel gekocht en je moet de nieuwste nVidia drivers hebben voor optimale performance - je wil die dus kunnen updaten. Dat lijkt me nog net binnen "basic gebruik" vallen.
Mwah ;) Voor basic gebruik gaat dat denk ik zelfs al te ver, maar goed, laten we daar niet over vechten.
Ik ga nu Ubuntu 6.10 installen op de volgende configuratie:

Intel Pentium 4 2.533 Ghz 533 FSB 512L2 Cache CPU
2048MB PC2100 DDR RAM in Dual Channel
Gigabyte GA-8PENXP i865 Motherboard met AGP Pro + 5x PCI en Onboard Raid
Intel Gigabit LAN Onboard
Pleb-versie onboard Audio (Realtek AC'97 of zo, weet ff niet exact)
Leadtek/nVidia Ti4200 128MB AGP
80GB IDE 7200 RPM WD Disk
SamSung 16X IDE DVD-ROM
Verwacht daar geen problemen mee.
Zo gauw het OS er op staat, komen er nog een paar dingen bij:

Linksys PCI Wireless Adapter
Helaas, verwacht daar wél problemen mee.

Wireless valt nog wel mee, mits je weet welke chipset er op je kaartje zit. Als je daar hulp bij wilt, geef je maar een brul.

Onboard RAID is software RAID, uit persoonlijke ervaring: da's vragen om gelazer. Fedora gaat daarbij de hoogste ogen gooien.
Ik ga bij elke stap al mijn ervaringen documenteren op de Laptop en hoop tegen einde van volgende week een artikel op mijn site te hebben waar ik hier ook een link naar zal posten. Na Ubuntu komt Mandrake (op dezelfde PC, andere disk) en dan install ik nog een derde distro op een andere computer en kan het echte testen beginnen!
Nogmaals succes daarmee. Hou in gedachten dat je weer van voren af aan moet beginnen en qua kennis nu op het niveau van je moeder (of net daar boven) staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Webdoc schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:55:
Dus - mission is - to see if a normal desktop user that is used to Windows can switch to Linux. Wat voor problemen daar bij komen kijken. Waar het mis gaat. Wat er makkelijk is. Of alles more less vergelijkbaar werkt of kan werken.
Wat je bedoelt is niet "een normale dekstop gebruiker", maar een hele specifieke desktop gebruiker, namelijk jijzelf. Je wilt kijken of jij (en je best dus absoluut geen normale gebruiker) met een oude tweaker pc problemen krijgt met overstappen van Windows naar Linux. Hierbij wil je kijken of je al jouw normale bezigheden kunt transformeren van het ene OS naar het andere.

Je beschrijving kan dus handig zijn voor tweakers die nog een oude pc hebben staan, hierop Linux willen zetten en hun normale bezigheden hierop willen uitproberen. Succes met documenteren in ieder geval, vooral het onboard raid 1 gedeelte gaat leuk worden :).

[ Voor 4% gewijzigd door dr snuggles op 24-01-2007 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hi Snuggles,

Ok - maar in dat geval is het ONMOGELIJK om te testen of Linux geschikt is voor de "gewone" gebruiker. Want iedereen die zoiets test zal per definitie (hoezeer "per definitie" hangt van je filosofische kijk op realiteit en egocentrisme af ;) ) altijd testen hoe hij ZELF Linux zal gebruiken.

Ik ben van mening dat je best wel tot een bepaalde graad "objectief" kan zijn en "generale" eigenschappen van een operating systeem goed kan onderzoeken en kan beoordelen hoe goed je doorsnee gebruikswijzen van een computer kan uitvoeren. Uiteraard vallen daarmee een heleboel applicatie buiten de boot, en als je dus als aandelenhandelaar met vage koers-software op zijn PC die af en toe 3D design doet wil weten of Linux een goed idee is dan - nee wellicht is het artikel dat ik wil schrijven niet genoeg voor jou. Maar daar mik ik ook niet op. Ik wil eens eindelijk voor mezelf uitvinden of Linux klaar is voor "de" desktop, en wil die ervaring met iedereen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je een onderzoek wilt voeren wil ik toch even een bijdrage leveren op gebied van methodologie.

De onderzoeksvraag moet correct worden gedefinieerd:
"is mogelijk dat een normale desktop gebruiker dat gewoon is aan windows makkelijk kan switchen naar linux."
Vragen die moeten worden beantwoord zijn: wat is een normale desktop gebruiker, vanaf wanneer ben je "gewoon" aan windows en wat omschrijf je als "linux"

onderzoeksmethode:

Voor de definitie van een desktkop gebruiker ga ik eens rondkijken in mijn familie (dit is puur subjectief, niet -wetenschappelijk en ongestructureerde manier om een definitie te maken van een desktop gebruiker maar het is een vertrekpunt!) :
-nonkel1: gebruikt op zijn werkpc een programma voor tandartsen waar geen linux versie voor bestaat, als thuispc gebruiken de kinderen microsoft flight simulator (deze werkt niet onder wine)
-nonkel 2: kinderen gebruiken een laptop voor chat, office en liedjes
-nonkel 3: kinderen gebruiken programma's die ze van het school meekrijgen (windows only)
-vader op werk: intensief gebruik van MS access (eigen programmatie)
-nicht thuis pc: itunes voor ipod (werkt wèl onder linux)
-moeder werkpc: programma voor bank (Isabel) windows only
-pc thuis: microsoft flight simulator houdt linux tegen
-eigen laptop: linux (wel nood aan propellerhead Reason)
-een vriendin: moderne laptop voor office, chat en foto's
-een vriend:Reason + flash + director + photoshop (voor studies)
-nog een vriend: videobewerking, chat , films, office, skype

uit deze beperkte dataset kunnen een aantal variabelen worden gehaald:
opstellen van score voor software compatibileit
-welke programma's worden gebruikt
-voor welke programma's bestaan er alternatieven?
-opstellen ratio: alternatieven / totaal aan programmas
-hoeveel procent van de tijd wordt er gespendeerd aan programma
-vervolgens kan er een gewogen ratio worden opgesteld

opstellen van score voor hardware compatibilteit
-aantal onderdelen compatible / aantal totale onderdelen (chipset, sound, webcam, midi controller, firewire kaart, suspend to ram, wireless network, ...)

aan elke onderdeel van de hardware + elk onderdeel van de software kan een tevredenheidsscore of gemakelijkheidsscore worden toegekend: aantal minuten configuratie tijd nodig , aantal frustaties per onderdeel,...

Ik zou wel graag willen meewerken aan dit onderzoek. (ik bekijk het namelijk altijd graag groots;)). Als we zo komen tot een grote dataset kunnen we wat scores opstellen.

De methodiek moet worden gefinetuned maar dit is wel de basis van een onderzoek!

edit:
Waarom kunner er geen programma's worden ontwikkeld die jouw computer scannen en op basis van bovenstaande gegevens de problemen aanduidt waar jouw computer incompatibel is met een bepaalde distributie. Apparaatbeheer in windows kan toch worden uitgelezen en worden opgezocht op een compatibility wiki? Software lijst kan ook worden uitgelezen?

Vervolgens zou een "automatische" overgang van al jouw settings de overstap ook vergemakkelijken: favorieten van IE en firefox worden automatisch overgezet, documenten map wordt gebackuped en overgezet, software packages worden geinstalleerd naar gelang wat er stond op jouw windows computer. Dit zou de overstap serieus verbeteren!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook zeker suse proberen.
Heb zelf destijds ook veel verschillende distro's geprobeerd, waaronder ubuntu, maar ben niet voor niets bij suse blijven hangen. Voornaamste reden: yast2, dat zou ubuntu ook moeten hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Webdoc schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:30:
Ik wil eens eindelijk voor mezelf uitvinden of Linux klaar is voor "de" desktop, en wil die ervaring met iedereen delen.
Dat betekent dat je wil uitvinden of Linux klaar is voor jouw desktop, of zie ik dat verkeerd? Als het om mijn desktop gaat, dan is Linux al een flinke tijd klaar (wat niet wil zeggen dat er geen punten ter verbetering zijn, integendeel). Maar de vraag is inderdaad gewoon: wat wil je ermee doen en wat verwacht je van de omgeving waar je mee werkt. Je kunt een iets tragere, lompere omgeving hebben (KDE, Gnome) waar wel een hoop dingetjes inzitten die het leven aangenaam maken, of een razendsnelle maar Spartaanse omgeving (Window maker is een persoonlijke favoriet van mij wat dat betreft) die erg snel reageert op jouw acties.
Wat dat betreft is het voordeel aan de kant van Linux dat je de keuze gewoon hebt (je kunt ook gewoon alles installeren, en elke keer dat je uitlogt kun je weer kiezen welke grafische omgeving je graag hebt... als dat niet flexibel is...), dat geldt voor bijvoorbeeld Windows niet of minder.

Waar je wel voor moet uitkijken is dat je niet Windows naast Linux zet. Ik zou geen dual-boot opzetten. Als je nou iets tegenkomt in Linux dat je niet aanstaat is het heel verleidelijk om te rebooten naar Windows en dan is je vraagstelling niet eerlijk beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Ok - Ubuntu 6.10 staat er op, werkt aardig. Ben redelijk onder de indruk. Het is vooral een stuk more consistent dan menig Linux-basher wil doen geloven - alles ziet er more less hetzelfde uit, is goed afgewerkt, en loopt OK.

Echter ik heb nu het probleem dat ik de nVidia driver wil installen maar die wil niet. Nadat ik eindelijk heb uitgevonden hoe het werkt (nee Webdoc, niet double click and Install ;) )met sudo sh etc - zegt ie dat het niet werkt als je een X-Server hebt draaien, en ik begrijp dat dat de grafische interface is.

dus ik rebooten naar command prompt, maar daar wordt ik al helemaal niet wijs uit - ik kan niet boot doen want zegt Kernel is not loaded. Als ik Kernel type moet ik een file name invullen maar die weet ik natuurlijk niet. I guess this is where Linux becomes Linux ah ;)

Anyway - HIER wil ik WEL even hulp mee want dit is ZO basic dat ik dit wel echt moet weten. Ik heb dit ook verwacht dus ik ga nou niet meteen lopen zeiken sjonge jonge wat een kut linux. Dit hoort er bij en moet geleerd worden, dus als iemand mij ff snel het command kan vertellen om X-server uit te zetten en de .run file te runnen - many thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Als het goed is zou je via de repositories de nVidia-driver moeten kunnen installeren in X (niet die .run file want dat gaat toch niet werken, volgens mij mis je nog kernel headers en een compiler enzo dus dat zou een hoop werk zijn nog), waarna je in een terminal die driver aanzet als het ware. Dan hoef je alleen maar X opnieuw te starten. Dat is heel makkelijk want je drukt gewoon op ctrl-alt-backspace en daar gaat je X, en dan zorgt GDM er wel voor dat X direct wordt herstart. :)

http://ubuntuguide.org/wi...phics_Driver_.28NVIDIA.29

Het is op zich niet zo moeilijk maar het kan nog net even iets beter en meer fool-proof.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 25-01-2007 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Webdoc schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:48:
Anyway - HIER wil ik WEL even hulp mee want dit is ZO basic dat ik dit wel echt moet weten. Ik heb dit ook verwacht dus ik ga nou niet meteen lopen zeiken sjonge jonge wat een kut linux. Dit hoort er bij en moet geleerd worden, dus als iemand mij ff snel het command kan vertellen om X-server uit te zetten en de .run file te runnen - many thanks :)
Ga op Ubuntu niet direct in het wilde weg gedownloade scripts en binaries uitvoeren, maar gebruik het uitstekende packages management systeem dat aanwezig is. Dat is een omschakeling, vergeleken met Windows, maar trust me, het is in dit geval echt de Windows methode die prehistorisch is.

Overigens zijn wiki.ubuntu.com en help.ubuntu.com je grote vrienden. Voor die specifieke probleem staat de oplossing dan ook gewoon in de Desktop handleiding.

@Cyphax: Het is beter altijd (eerst) naar de officiele documentatie te verwijzen, voorkomt nogal eens problemen :)

Als je X wilt herstarten is
code:
1
sudo /etc/init.d/gdm restart

overigens een iets minder botte methode dan Ctrl+Alt+Backspace. Je kunt dit commando bijvoorbeeld vanuit een terminal uitvoeren waar je naar toe gaat met Ctrl+Alt+F5 (terug naar je desktop ga je met Ctrl+Alt+F6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Cyphax schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:01:
Het is op zich niet zo moeilijk maar het kan nog net even iets beter en meer fool-proof.
...en dat is dan ook precies de reden dat in Feisty (7.04) de nvidiadriver meegeleverd zal worden.

Webdoc:
misschien is het handig om eventjes een paar algemene linux-weetjes te horen. Je moet even een paar gewoontes van jezelf beschouwen. Ten eerste: bij de meeste linux-distro's, en alle distro's die op jouw lijstje staan, is je packagemanager de primaire verantwoordelijke voor de geinstalleerde software. Drivers zijn ook gewoon software, dus ook die moet je in principe met je packagemanager installeren. In plaats van iets direct van de site van de softwarefabrikant te downloaden als je iets wilt installeren, zoals je gewend bent, moet je eerst proberen of ie in je package database staat.

De meeste distro's werken bovendien met verschillende repositories. Een repository is een soort depot van software, allemaal pakketjes die precies in jouw systeem passen. Er zijn er meerdere omdat je dan kunt kiezen wat je installeert. Ubuntu heeft bijvoorbeeld een non-free repository, zodat je nooit niet-vrije (niet-open dus) software installeert zonder het te weten, en helemaal onwetend je vrijheid opgeeft. Sommige distro's zetten ook pakketjes die in sommige landen legale problemen opleveren apart. Voor mp3s decoderen moet je in principe een licentie kopen, dus de vrije versie is in sommige landen illegaal, en wordt dus niet standaard geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hello,

Zo. De driver is installed, hoewel ik nog steeds niet de resolutie kan veranderen. Gelukkig heeft ie hem wel nu standaard op 85Hz gezet dus ik ben van dat geflikker af. Morgen ga ik eens kijken naar de settings daarvoor.

Ik ben het met jullie eens dat het package systeem veel logischer is dan wat Windows heeft. In zeker zin, I suppose, heeft Microsoft dit zelf voor Windows met hun Windows Update, maar daar kan je uiteraard slechts Microsoft dingen ophalen, en niet de enorme berg Open Source brouwsels die ik hier zie verschijnen. Zeker handiger dit...

Enige wat ik nu merk is dat een film versturen van mijn Win 2003 doos naar de Ubuntu machine behoorlijk langzaam gaat - more less 7.5 MB. en HEEL constant (de grafiek is bijna loodrecht) - Het netwerk hier is Gigabit en ik haal VEEL hogere snelheden tussen Windows machines onderling. Wellicht is de standaard driver not good enough - enfin - dat wordt morgen nog een nacht ;)

Ik heb besloten dat ik het iets anders ga aanpakken. Ik ga EERST deze Ubuntu install eens grondig doornemen, kijken hoe alles werkt, een idee krijgen van de concepten van Linux en de verschillen met Windows, en DAN ga ik, met die wetenschap in hand, eens kijken of overstappen van Windows naar Linux een haalbaar en werkbaar idee is. Dat is niet helemaal 100% ok want uiteindelijk ben ik dan niet meer een totale Linux n00b, maar het lijkt me wel zo eerlijk.

In het artikel dat ik ga schrijven (heb reeds 4 paginas) zal ik dit ook vermelden - dus dat het goed is om eerst een fundament te hebben voordat je er aan begint want - inderdaad - het werkt gewoon best anders en het is dan oneerlijk om aan de hand van die verschillen Linux dan maar naar het land der nerds te verwijzen.

That would be the day... dat een MS/Intel fanboy Linux aanprijst... mhoeha! Thanks guys and read you tomorrow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Ik weet niet wat voor NIC er in je linux doos zit, is het een nvidia NIC, dan zit je met de forcedeth driver op 100Mbit maximaal met de nodige problemen zoals packetloss en hoog CPU verbruik. De oorzaak hiervan is dat Nvidia geen specs uitgeeft over die dingen en dat alles met reverse engineering tot stand is gekomen. Nvidia had vroeger wel eigen drivers voor hun NICs, maar ontwikkelt deze niet meer door voor nieuwe kernels omdat "de opensource drivers ook wel werken".
Wat dat betreft is linux net zoals Vista: shoppen voor de juiste hardware en de hardware zonder drivers vermijden. Dit is ook de reden waarom ik nu met een Intel systeem zit ipv een AMD systeem: ik wil gewoon geen nvidia hardware in mijn systeem hebben als er ook intel hardware is met 100% opensource drivers die gewoon werken zoals het hoort. Dat er ook VIA, SiS en ATI is op het AMD platform is waar, echter neem ik VIA amper serieus, heeft SiS al een tijd niets fatsoenlijks laten zien op AM2 (de chipsets hebben ze wel, alleen er zijn geen fatsoenlijke borden :X) en heeft ATI dezelfde slechte smaak als Nvidia als het om open drivers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hi JGC

De NIC in het systeem is een Intel Gigabit onboard gebeuren (het is een 100% Intel systeem, P4 2533 op i865 chipset)

On another note - ik heb MANDRIVA ONE gedownload - maar in twee versies - KDE en GNOME - any suggestions inzake welke de beste keus is? (Of start ik met deze vraag een voorkeurs-trolloorlog ;) ?) - wellicht moet ik dan wat specifieker zijn - wat zou voor een WINDOWS-GEBRUIKER beter zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
KDE of GNOME is gewoon je eigen keuze. Probeer ze beide en zet het in je verslag. Beide hebben ze hun eigen doelgroep. GNOME wil graag wel compleet zijn, maar liefst zo simpel mogelijk: je oma moet er ook mee kunnen werken. KDE wil graag tot in de puntjes instelbaar zijn en alles moet kunnen. Voor elke optie is wel een knop. Het werken op deze manier is aantrekkelijk voor powerusers, maar is een regelrechte ramp voor je oma die door de bomen het bos niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempx
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 23:03
@ webdoc

Goed topic heb je opgestart, ik ben toevallig net een weekje bezig met Linux.

Ik ben volgens mij een gemiddelde PC gebruiker; surfen, internetten, bloggen, beetje downloaden, cd-tje / dvd-tje branden, stukje tekst kloppen in word, fotootjes uit mijn digitale camera opslaan en meer van dat soort alledaagse zaken. Geen zaken als servers, websites bouwen of programmeren. Nu is mijn PC niet de nieuwste meer (AMD Athlon 1Ghz, 512 geheugen) maar voldoet op zich prima, maar het eind is wel een beetje in zicht. Het makkelijkst is dan om naar de lokale computerboer te rennen en een nieuw systeem ready for vista aan te schaffen. Voor het zover is wil ik echter zien of er ook andere mogelijkheden zijn. Zodoende ben ik dus terecht gekomen bij LINUX. Zou minder van je PC vergen, is gratis en doet niet onder voor windows (volgens de LINUX adepten dan). Mijn ervaring tot nu toe:

Je kan het heel makkelijk eens proberen door een "Live" cd te downloaden en te branden. even je PC mee opstarten en je kan eens snuffelen. Ik heb gekozen voor Ubunti 6.06 op mijn tweede harde schijf naast XP op mijn C schijf. Installeren was een makkie en hoppa: een dual boot systeem staat tot je beschikking. Meevallers: onder Ubuntu kon ik gelijk het internet op met Firefox, Mailen met het heel gemakkelijk te installeren Thunderbird (toepassingen, installeren/verwijderen), MSN-en met GAIM, alle hardware werd herkend, als ik mijn fototoestel inplug met USB werkt dat feilloos, meege"nstalleerde software is zeer ruim te noemen en anders is er makkelijk iets te vinden/installeren via de GUI. Nadelen: Codecs voor bijvoorbeeld MP3 en WMV zitten er niet standaard ingebakken en dat is me tot nu toe nog niet gelukt, die terminalshizzel is nog abracadabra voor me en het benaderen van schijfstations van windows en vice versa (mounten) is me ook nog niet gelukt. Maar dat is nog geen reden om gelijk op te geven. tot zover mijn input, ga door ik blijf dit topic volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:28
rempx schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 02:56:
@ webdoc

Goed topic heb je opgestart, ik ben toevallig net een weekje bezig met Linux.

Ik ben volgens mij een gemiddelde PC gebruiker; surfen, internetten, bloggen, beetje downloaden, cd-tje / dvd-tje branden, stukje tekst kloppen in word, fotootjes uit mijn digitale camera opslaan en meer van dat soort alledaagse zaken. Geen zaken als servers, websites bouwen of programmeren. ...........

Nadelen: Codecs voor bijvoorbeeld MP3 en WMV zitten er niet standaard ingebakken en dat is me tot nu toe nog niet gelukt, die terminalshizzel is nog abracadabra voor me en het benaderen van schijfstations van windows en vice versa (mounten) is me ook nog niet gelukt. Maar dat is nog geen reden om gelijk op te geven. tot zover mijn input, ga door ik blijf dit topic volgen.
kijk maar eens op http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
tomato schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 01:03:
@Cyphax: Het is beter altijd (eerst) naar de officiele documentatie te verwijzen, voorkomt nogal eens problemen :)
Dat is wel het mooist, ik zoek altijd alles maar op via Google, ubuntuguide.org kwam ik als eerst tegen en is dacht ik wel betrouwbaar, toch? :)
smokalot schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 01:06:
[...]
...en dat is dan ook precies de reden dat in Feisty (7.04) de nvidiadriver meegeleverd zal worden.
Gaat dat geen problemen opleveren, zoals ook bij Kororaa? Dat werd bij hen gezien als een overtreding van de GPL ofzo, uiterst irritant. Dat Ubuntu maar mooi die drivers meelevert. En die van ATi erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Cyphax schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 09:30:
[...]
Gaat dat geen problemen opleveren, zoals ook bij Kororaa? Dat werd bij hen gezien als een overtreding van de GPL ofzo, uiterst irritant. Dat Ubuntu maar mooi die drivers meelevert. En die van ATi erbij.
Tja, je kunt er over discussieren of de nvidia-driver nou afgeleid is van de linux kernel. er zijn ook pogingen gedaan om ntfs.sys via een wrapper in de kernel te laden, en dat maakt Microsoft ook niet ineens verplicht om de broncode vrij te geven. Het is vrij lastig om te bepalen in welke mate de nvidia-drivers voor linux speciaal voor linux gemaakt zijn. Als ik me niet vergis kwam die kerel van kororaa uiteindelijk tot de conclusie dat het geen schending van de GPL was, maar besloot toch om de distributie te staken, om gezeur te voorkomen.

Ik denk op zich dat Greg Koah-Hartman, de meest vrome kerneldeveloper, het initiatief van Ubuntu meer kan waarderen dan dat van kororaa. Ubuntu doet namelijk wel zijn best om de gebruiker er van te overtuigen dat vrije drivers beter zijn, en maakt ook duidelijk dat eventuele stabiliteitsproblemen niet supported worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
smokalot schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:35:
[...]

Tja, je kunt er over discussieren of de nvidia-driver nou afgeleid is van de linux kernel.
Ik wil er niet over discussieren, ik wil graag dat die driver meegeleverd wordt. :)
Ik vind het geen bezwaar dat het ding binair is en niet opensource, als mensen die dat wel bezwaarlijk vinden de keuze maar krijgen om 'm te gebruiken of niet.
Als ik me niet vergis kwam die kerel van kororaa uiteindelijk tot de conclusie dat het geen schending van de GPL was, maar besloot toch om de distributie te staken, om gezeur te voorkomen.
Hrm okee, ik baalde er iig nogal van, het is in mijn ogen gewoon een belemmering als het een probleem zou zijn zo'n driver met een distro mee te leveren. Hij hoeft niet met de kernel mee, da's niet zo'n punt maar Ubuntu zou imo vrij moeten zijn dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Nou nou - die driver veroorzaakt weer de nodige discussie - anyway... na wat geslapen te hebben ben ik er weer aan begonnen. Na reboot was het systeem weer terug bij 60 Hz - nogal dom maar dat komt vast wel door al dat gerommel dat ik heb gepleegd gister nacht zonder reboot.

Anyway - vandaag wil ik de nvidia config opstarten - meep - kan niet want zegt iets over not correctly configured blah blah dus ik denk (uiteraard weer fijn vanuit mijn Windows optiek) laten we dan de hele driver vernietigen/totaal weghalen en opnieuw installen. Big mistake. X-Server wil uiteraard niet meer opstarten want surprise surprise - de video driver is nu echt weg.

En dan kom je in een leeg zwart scherm met een cursor waar je blij dingen kan typen... en er niks mee gebeurt... ever... en ik voelde me zo alleen en arm en verloren dat ik er maar de spreekwoordelijke Format C: mee heb gedaan en ben het nu allemaal opnieuw aan het installen. Mind you - thats probably a good thing want de eerste install was toch geprutsed. Dus - nu weet ik in ieder geval de basic-basics - dat je in dit systeem packages moet installen.

Dit heeft me ook doen besluiten om in mijn verslag een tabel te maken van de dingen die ANDERS zijn in Linux dan in Windows. Tot dusver heb ik twee belangrijks gevonden - geen C: drive en dus dat package gebeuren.

Nee nee - ga alsjeblieft niet allemaal monumentale technische en open source verschillen opnoemen - uiteraard zijn er daar honderden van - het gaat mij vanuit het gebruiks-oogpunt (or, if you wanna hear it in n00b-talk - vanuit het oogpunt van de muis :P - niet hier klikken maar daar. ;) )

Enfin - ik heb ook meteen maar Remote Server geinstalled zodat ik fijn vanachter mijn Workstation in TightVNC alles kan volgen. Jammer dat ik WEL bij elke reboot moet inloggen voordat VNC werkt :( Ach ja - beetje conditie training kan geen kwaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Webdoc schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:56:
Nou nou - die driver veroorzaakt weer de nodige discussie - anyway... na wat geslapen te hebben ben ik er weer aan begonnen. Na reboot was het systeem weer terug bij 60 Hz - nogal dom maar dat komt vast wel door al dat gerommel dat ik heb gepleegd gister nacht zonder reboot.
Het kan ook zomaar zijn dat er een nieuwe kernel is geinstalleerd, dan is je nVidia-driver ook niet meer geinstalleerd voor die versie. Dat is echt iets waar ze naar zouden moeten kijken, zeker als je automatische updates aan hebt staan.

Ik weet niet of Ubuntu het doet, maar zo niet dan zou je het zelf kunnen regelen: zet /home op een aparte partitie. Als je dan je ene partitie met OS formatteert en herinstalleert en dan /home weer van die partitie haalt heb je al je documenten en instellingen weer terug. Dat maakt het herinstalleren ineens veel minder vervelend vind ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste webboy, ik neem aan dat je een usb-stick hebt met bestanden erop. Stop deze er maar in en kijken of deze op het scherm komt. Dit was ook een groot verschil met windows, vroeger moest je het mounten maar nu hoeft dat niet meer met Ubuntu.

En over de methode in 30 dagen te leren kennen - ik zeg het misschien nog een keer extra, so be it - dit kan dus niet. Ook ik was in het verleden linux noob en ik heb het in kleine stapjes gedaan, ik ben er nu nog steeds niet uit of ik primair op linux ga focussen. In het begin ga je kijken of iets lukt, dan ben je nog alleen met de GUI bezig totdat je schijven gaat aankoppelen en de console ontdekt, maar ik had wel geduld en deed het voor het pelelezier!!! Ik weet nu nog niet alles maar het is maar hoe ver je wilt gaan. Overigens naar je zoektocht over OS'en gesproken kan ik je aanbevelen: Mandriva 2006, Fedora Core 6 en Suse. De rest moet ik nog uitproberen (ik ben nu met Ubuntu bezig), als ik daar uit aan toe kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik denk sowieso niet dat je 'opleiding' (profiel) je erg gaat helpen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
die driver zorgt echt voor bizar veel troubles. Moet eerlijk zeggen dat ik dit een erg slechte zaak vind, het is echt discouraging.

Anyway - fresh install van Ubuntu 6.10, eerste wat ik doe is op de "officiele" manier in the Synaptics Packet Manager de juiste nvidia-glx package downloaden. Het lijkt allemaal erg goed te gaan - hij download een voor mijn gevoel groot bestand (15-20 MB) en installeert alles, waarna ik word gevraagd om het systeem te herstarten. Doe ik...

Vervolgens doe ik de "glxinfo | grep rendering" om te zien of de driver het nu doet - no go. Krijg een lijst van 8x iet in de trend van glx module not configured for screen 0:0 of iets soortgelijks en doet niet. Dus - wellicht is een Ti4200 toch WEL legacy, dus dan maar de legacy driver proberen... weer reboot.. (ook al wordt ik er niet om gevraagd) het runnen van "glxinfo | grep rendering" zorgt voor een crash. Blijkbaar een nog slechter idee. (ik las het ergens op een forumpje snel)

Dus - weer terug naar de "advanced" driver, en nog steeds geen acceleratie. Dus toen ben ik maar naar de ubuntuguide gegaan en eens wat commands ingetyped die daar stonden:

sudo apt-get install nvidia-glx nvidia-kernel-common
sudo nvidia-xconfig
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

na wat heen en weer gehannes met deze drie (en het uitvoeren van commands die door deze commands zelf zijn aanbevolen) weer een reboot - en dat was het dan weer - X-Server wil weer niet starten, alles stuk, mag weer opnieuw beginnen.

Ik wil nog steeds niet negatief doen over dit hele gebeuren maar zo langzaamaan begint het toch wel irritant te worden. Ik heb nu more less 4-5 uur gespendeerd aan het installeren van de VIDEO driver - zonder op tenen te willen stappen - dit ging zo'n factor 100 sneller onder ALLE Windows versies vanaf 3.11... je zou toch kunnen verwachten dat in een OS uit 2006 dit even iets beter geregeld is. Maar goed - ik geef de moed niet op en ik ga nu eerst even KUbuntu installeren om te kijken of het daar beter werkt. Ik wil niet dat mijn verslag gaat gaan over het installeren van de nVidia driver, maar over Linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Cyphax schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:03:
[...]

Het kan ook zomaar zijn dat er een nieuwe kernel is geinstalleerd, dan is je nVidia-driver ook niet meer geinstalleerd voor die versie. Dat is echt iets waar ze naar zouden moeten kijken, zeker als je automatische updates aan hebt staan.

Ik weet niet of Ubuntu het doet, maar zo niet dan zou je het zelf kunnen regelen: zet /home op een aparte partitie. Als je dan je ene partitie met OS formatteert en herinstalleert en dan /home weer van die partitie haalt heb je al je documenten en instellingen weer terug. Dat maakt het herinstalleren ineens veel minder vervelend vind ik altijd.
Niet heel waarschijnlijk dat het om een nieuwe kernel gaat: binnen Ubuntu versies gaat dat met hele kleine updates binnen dezelfde minor version en hetzelfde patchlevel van een kernel. M.a.w. de nVidia drivers zou het nog gewoon moeten doen.

En dat van die homedir: als je echt puur aan het prutsen bent, zou ik dat niet doen. Ook in je homedir kun je nl. dingen goed vern**ken, dus als je dan een nieuwe distro installeert moet je alles nog steeds eerst ontn**ken. Bovendien moet je dan je permissions op je home aanpassen en zo als je een nieuwe distro installeert. Sommige distro's werken nl. met private user groups en sommige gooien users in 'users'. Dat verschilt dus, en dan moet deze n00b van een TS ;) aan de gang met chown en dat lijkt me niet echt beginnerswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hi Wizzrd als het mogelijk is kan je ff mailen naar webdoc37 at hotmail - ik probeerde je op ICQ toe te voegen maar ik denk dat je dat al lang niet meer gebruikt ;) - MSN (same address) kan ook. Voor als ik eventueel een vraag heb waar ik niet uit kom. Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webdoc schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:12:
Ik wil nog steeds niet negatief doen over dit hele gebeuren maar zo langzaamaan begint het toch wel irritant te worden. Ik heb nu more less 4-5 uur gespendeerd aan het installeren van de VIDEO driver - zonder op tenen te willen stappen - dit ging zo'n factor 100 sneller onder ALLE Windows versies vanaf 3.11... je zou toch kunnen verwachten dat in een OS uit 2006 dit even iets beter geregeld is. Maar goed - ik geef de moed niet op en ik ga nu eerst even KUbuntu installeren om te kijken of het daar beter werkt. Ik wil niet dat mijn verslag gaat gaan over het installeren van de nVidia driver, maar over Linux...
code:
1
2
3
4
5
genlop -i nvidia-drivers
 * x11-drivers/nvidia-drivers

Global build time: 1 minute and 51 seconds.
   Average merge time: 22 seconds.

In combinatie met http://gentoo-wiki.com/HOWTO_nVidia_Drivers is het een kwestie van 5 minuten.

Ik snap je frustratie wel maar ga nou niet gelijk zeggen dat het installeren van nVidia drivers een hel op linux is. Veel makkelijker voor mij onder linux, en ik hoef niet eens te rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
na wat heen en weer gehannes met deze drie (en het uitvoeren van commands die door deze commands zelf zijn aanbevolen) weer een reboot - en dat was het dan weer - X-Server wil weer niet starten, alles stuk, mag weer opnieuw beginnen.
>:) hehe, hoeveel re-installs heb je nu achter de rug? :P

Voor beginners zou er in Ubuntu eigenlijk een grote knop moeten zitten die dit voor je doet:
code:
1
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Tenminste, toen ik net begon heb er er erg veel plezier van gehad..

ik sta er eigenlijk van te kijken dat je hier nog niet tegenaan gelopen bent

[ Voor 27% gewijzigd door Drgn op 25-01-2007 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
code:
1
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Tenminste, toen ik net begon heb er er erg veel plezier van gehad..

ik sta er eigenlijk van te kijken dat je hier nog niet tegenaan gelopen bent
Hi man - dat heb ik ook gedaan met een totale X-Server crash tot gevolg.

Wat ik deed is (als ik het goed heb onthouden) het volgende:

Eerst de driver willen configgen. Dat werkte niet. Toen de drie commands in de post hierboven --> die maanden mij aan om de xConf file te reconfigureren (iets met nv replacen door nvidia) maar bij het lezen van die file kon ik nergens nv vinden. Toen maakte een command een backup van die file, en maakte een "nieuwe/frisse" aan, vervolgens deed ik het command dat jij hierboven net deed (werd mij door het systeem aangeraden) en woppa - alles stuk.

Nogmaals - ik wil het ECHT een goede kans geven, en het feit dat het nu even minder goed gaat is vervelend maar ik blijf proberen. Terwijl KUBUNTU is aan het downloaden ben ik even terloops aan het kijken naar Mandriva One KDE version. Dit om even snel een beeld te krijgen - als het werkt gaat dat de eerste zijn die ik test, daarna weer terug naar (K)Ubuntu om het nog eens te proberen. Ik ga die dan even op een andere disk installen zodat ik redelijk vlot kan swappen tussen de twee.

Overigens vermaak ik me best wel goed met dit alles en ik ben blij dat ik er aan ben begonnen. Er zijn zeker nu al dingen die ik zie die een stuk beter geregeld lijken te zijn dan in Windows, erg interessant allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Webdoc schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:37:

Overigens vermaak ik me best wel goed met dit alles en ik ben blij dat ik er aan ben begonnen. Er zijn zeker nu al dingen die ik zie die een stuk beter geregeld lijken te zijn dan in Windows, erg interessant allemaal...
Wel sterk dat je niet de negatieven kanten helemaal laat overheersen. :)

Wat bij Linux en Windows vooral is, is dat dingen anders zijn. Sommige dingen zijn in Linux echt beter geregeld (soms moderner zelfs, omdat het OS veel jonger is dan XP - hetgeen ook nadelen heeft en daar loop je nu tegenaan), andere dingen zijn in Windows beter of handiger geregeld.

De ontwikkeling gaat best vlot de afgelopen 2 jaar, er zijn een paar distributies waar echt goed werk in is geleverd en ik verwacht mooie dingen in de komende tijd. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 25-01-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

@webdoc: 53166950 -> ICQ, werkt nog gewoon hoor. Zet anders je PM even aan. MSN doe ik niet echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12-2021
.
Webdoc schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:37:
[...]

Eerst de driver willen configgen. Dat werkte niet. Toen de drie commands in de post hierboven --> die maanden mij aan om de xConf file te reconfigureren (iets met nv replacen door nvidia) maar bij het lezen van die file kon ik nergens nv vinden. Toen maakte een command een backup van die file, en maakte een "nieuwe/frisse" aan, vervolgens deed ik het command dat jij hierboven net deed (werd mij door het systeem aangeraden) en woppa - alles stuk.
Het commando "nvidia-xconfig" past je xorg.cong bestand al aan. Dus je hoeft niet handmatig nv te vervangen met nvidia. Inderdaad maakt dat commando een backup. Dus als je X niet meer wilt starten na gepruts doe je gewoon "sudo mv -v /etc/X11/xorg.conf.BAK /etc/X11/xorg.conf" en het werkt weer... zonder ubuntu opnieuw te installeren :o

Dit werkt gewoon. Heb ook ti4200
code:
1
2
sudo apt-get install nvidia-glx
sudo nvidia-xconfig

Dan Ctrl-Alt-Backspace om X opnieuw op te starten. Dus niet je hele pc rebooten... onnodig.

Oh... bedenk me net dat samen met de nvidia driver de i386 kernel wordt gedownload en geinstalleerd. En volgens mij werkt het dus alleen als je met die kernel opstart dus moet je misschien toch rebooten. Hoe dan ook... je hebt die driver zowiezo niet nodig voor alle basistaken die je wilt uitvoeren dus als je wilt kijken of een basic gebruiker overweg kan met linux laat je die verrekte driver toch lekker links liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Smooth op 25-01-2007 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Trouwens, je gebruikt nu Dapper Drake toch? Lees eerst eens dit: http://ubuntuguide.org/wi...phics_Driver_.28NVIDIA.29

Daar staat helemaal in hoe dat moet. In de rest van die pagina staat zo ongeveer de rest van alle vragen die je kunt hebben. Good luck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Mhoehahah! Zo - bij deze mijn allereerste post vanaf een Linux machine - echter deze keer onder Mandriva One KDE version. Hier kon ik meteen en direct de resolutie instellen zonder gezeik en zonder ook maar iets te hoeven downloaden. Erg blij in 1600x1200@24bit@75Hz

Echter, Ubuntu komt ook nog steeds aan de beurt. Ik ga nu eerst deze eens grondig gebruiken en testen en kijken hoe het mij bevalt. Ik ga voor Ubuntu denk ik maar een andere hard disk gebruiken zodat ik allebei op 1 systeem heb. Ik mag aannemen dat Ubuntu standaard de 2940U2W (LVD) Adaptec wel ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Cyphax schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 12:06:
[...]
Ik wil er niet over discussieren, ik wil graag dat die driver meegeleverd wordt. :)
Ik vind het geen bezwaar dat het ding binair is en niet opensource, als mensen die dat wel bezwaarlijk vinden de keuze maar krijgen om 'm te gebruiken of niet.
ik ben het met je eens, maar het is niet onze keuze. De mensen die de kernel hebben geschreven hebben voor een licentie gekozen, die je rechten en plichten geeft. Degenen die de code schrijven bepalen wat er mee mag gebeuren, en niemand anders, kororaa niet, ubuntu niet, en wij ook niet.
Hrm okee, ik baalde er iig nogal van, het is in mijn ogen gewoon een belemmering als het een probleem zou zijn zo'n driver met een distro mee te leveren. Hij hoeft niet met de kernel mee, da's niet zo'n punt maar Ubuntu zou imo vrij moeten zijn dat wel te doen.
Dan ben jij een van de mensen die zegt dat BSD-achtige licenties vrijer zijn dan de GPL, omdat BSD je bijna alleen maar rechten geeft, en GPL ook plichten. GPL betekent alleen dat vrije code ook vrij moet blijven, niemand heeft dus het recht om de vrijheid van iemand anders te beperken.

Maar goed: weer ontopic!
Webdoc schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:56:
En dan kom je in een leeg zwart scherm met een cursor waar je blij dingen kan typen... en er niks mee gebeurt... ever... en ik voelde me zo alleen en arm en verloren dat ik er maar de spreekwoordelijke Format C: mee heb gedaan [...]
Ik geloof dat in Feisty dit ook grotendeels opgelost is, doordat hij altijd probeert terug te vallen op een meer basic driver (VESA bijvoorbeeld) als X niet wil starten.
Enfin - ik heb ook meteen maar Remote Server geinstalled zodat ik fijn vanachter mijn Workstation in TightVNC alles kan volgen. Jammer dat ik WEL bij elke reboot moet inloggen voordat VNC werkt :( Ach ja - beetje conditie training kan geen kwaad...
Ik weet niet of je het de moeite vind om het in te stellen, maar je kunt heel goed voor elkaar krijgen dat dat niet hoeft. Het is unix, dus het is volledig scriptable. Je kunt heel goed gdm (je display manager) zo instellen dat gebruiker x standaard inlogt, en gebruiker x kan dan automatisch de vncserver starten. Of je kunt ipv een normale X server (die alles naar je VGA kaart stuurt) Xvnc gebruiken, een X server die alles naar een virtueel display stuurt, die je met een vnc client kunt benaderen.

Of je kunt op jouw windows (?) PC een X server installeren, en dan met ssh met X forwarding gewoon een nieuwe sessie starten op je server. En als laatste mogelijkheid kun je ook NX gebruiken, een programma (gebaseerd op het X protocol), wat speciaal bedoeld is voor dit soort dingen, en zelfs prima werkt op een modemverbinding. Die is ook niet zo heel moeilijk aan de gang te krijgen trouwens, dus die had ik eigenlijk als eerste moeten noemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Voor als je Ubuntu nog gaat proberen zometeen, volg stap voor stap de handleiding, backup van tevoren je xorg.conf, en kijk of je geen errors krijgt bij elke stap. Zorg dat je weet hoe je met cp je backup terug kan zetten, dat je weet hoe nano (editor) werkt, probeer "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" alvast eens uit, en dan moet je prima zonder X je systeem weer kunnen repareren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even terugkomend op je originele verhaal trouwens, je wilt graag kijken of datgene wat jij met Windows doet ook met Linux kan. Je kunt het natuurlijk ook van een andere kant bekijken: welke nieuwe dingen zijn er nu opeens mogelijk?

Maar voor de rest succes. Als jee een package-systeem als Ubuntu of Fedora gebruikt, lees dan voordat je begint een of twee basis-documentjes die de setup van je package repository uitleggen. Doe daarna alles (waar mogelijk) via de package repositories. Doe je dat niet, dan vraag je werkelijk om problemen zoals die nvidia zooi van je. Dit is helaas niet altijd duidelijk vanuit de verschillende pagina's, met name vanuit de pagina van bijvoorbeeld nvidia zelf. Voorbeeldjes zijnd at de driver soms helemaal niet onder een dsitro-kernel werkt, en een bijkomend probleem is dat je driver anders niet geupdate wordt bij een kernel-update, en dan ligt bij elke kernel-update dus je grafische interface plat. Door distro-packages te gebruiken (vanuit bv. de freshrpms of alternatieve Fedora-repo's, of vanuit universe in Ubuntu) heb je dit probleem niet en werkt het gewoon.

Helaas van die kleine dingetjes waar je pas na een tijdje achterkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Het is dan zo ver - Ubuntu 6.10 is installed en wel op de PC hier. En hoe! Na eindelijk een goede Guide te hebben gevonden voor de nVidia driver en die nauwkeurig te hebben gevolgd, werkt alles nu prima. Media codecs erop, alles flex en blij... en...

Mijn maat uit Duitsland die al sinds 1998 zweert bij Linux, bij Suse heeft gewerkt,en tevergeefs altijd mij heeft proberen te overtuigen van de evilheid en slechtheid van alles wat Microsoft is heeft mij nog een tip gegeven - installeer Beryl. Machen sie es doch!

Ja... en toen stond de wereld even stil want OH MY GOD wat is dat UBER-WREED. Aero better be REALLY good want Beryl werkt echt ongelofelijk mooi. Dus - so far ben ik echt ERG onder de indruk van dit alles. Ik weet nog niet zeker of ik Beryl meeneem in het artikel maar ik denk het wel want dit is zeker wel een echte bonus over Windows, in ieder geval Windows XP.

Enb ik ben ook echt verrast door de enorme RAPHEID van het systeem. Let wel - we praten hier over een PC uit more less 2002. Veranderen van theme in Beryl kost... 1 seconde... en gebeurt on the fly. Veranderen van 1 kleurtje van je lelijke windows theme kost... tot wel 10 seconden.... zelfs op deze Quad 2.2 Ghz Opteron. Tja... dat zet je toch aan het denken...

Morgen meerdere desktop managers, en Wine. En dan moet ik maar eens beginnen met dat artikel online te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:47
Haha, wreed hè, Beryl :)
Voor mij voelt sinds ik Enlightenment (raad ik je in dit stadium niet aan, is heftig in ontwikkeling en heeft een goede kans op crashen, al is dat mij nog niet gebeurd :P) en Beryl heb gebruikt Windows echt enorm prehistorisch aan.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Webdoc schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 01:46:
Ja... en toen stond de wereld even stil want OH MY GOD wat is dat UBER-WREED. Aero better be REALLY good want Beryl werkt echt ongelofelijk mooi.
Verwacht niet teveel functionaliteit van Windows Vista + Aero en ook niet dezelfde performance :D

Niet meer extra functionaliteit dan een gare window-switcher (Windows-toets + tab)) en een doorzichtig startmenu/theme vraagt blijkbaar 512 MB RAM en idle 100% procesbelasting op 800 MHz (ter vergelijking : Gnome/KDE/XFCE vragen hooguit 2 - 5 % idle (XFCE inclusief transparency) in die modus)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:47
Beryl wist trouwens laatst mijn systeem toch ook wel naar 20fps te trekken... Motion blur, 5 transparante schermen, sneeuw, water en een draaiende kubus op't scherm deden het trucje :P
(Core2Duo T5600 met GeForce Go 7600 512MB :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enb ik ben ook echt verrast door de enorme RAPHEID van het systeem. Let wel - we praten hier over een PC uit more less 2002. Veranderen van theme in Beryl kost... 1 seconde... en gebeurt on the fly. Veranderen van 1 kleurtje van je lelijke windows theme kost... tot wel 10 seconden.... zelfs op deze Quad 2.2 Ghz Opteron. Tja... dat zet je toch aan het denken...
Probeer maar eens met een stuk of 10 windows open een ander GTK-theme te kiezen. Dat komt aardig in de buurt van Windows. :P

Ik wens je veel plezier verder. Je bent verbazingwekkend weinig problemen tegengekomen, zeker voor een noob.

Edit:
Als je Wine gaat gebruiken dan raad ik je aan om de repository van WineHQ.org toe te voegen in Synaptic. Wine is nog volop in ontwikkeling, en de Ubuntu universe maintainers kunnen het tempo niet bijhouden. ;)

Edit2:
Heb je de nvidia-driver wel via de package manager geinstalleerd? Dit is namelijk wel zo handig bij het updaten van je systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja... en toen stond de wereld even stil want OH MY GOD wat is dat UBER-WREED. Aero better be REALLY good want Beryl werkt echt ongelofelijk mooi. Dus - so far ben ik echt ERG onder de indruk van dit alles. Ik weet nog niet zeker of ik Beryl meeneem in het artikel maar ik denk het wel want dit is zeker wel een echte bonus over Windows, in ieder geval Windows XP.
En dan is het nog beta-software ook. 8)

Ik heb het er zelf niet meer opstaan. Na een tijdje heb je die kubus wel gezien en wilde ik gewoon weer mijn virtuele desktops zonder al dat gedraai hebben. Kan die kubus ook uit trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
smokalot schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 18:29:

Dan ben jij een van de mensen die zegt dat BSD-achtige licenties vrijer zijn dan de GPL, omdat BSD je bijna alleen maar rechten geeft, en GPL ook plichten. GPL betekent alleen dat vrije code ook vrij moet blijven, niemand heeft dus het recht om de vrijheid van iemand anders te beperken.
Ik bekijk het even vanuit 2 standpunten: een idealistisch standpunt is wat jij hier neerzet en ik vind he prima klinken en ik kan me er goed in vinden. Ik ben wat dat betreft zeker geen GPL-tegenstander... MAAR: als "we" zo graag willen dat Linux "doorbreekt" en de desktop "verovert" (dat laatste boeit me eigenlijk niet zoveel, als ik maar met mijn eigen systeem kan werken en erop kan draaien wat ik wil) dan staat het gewoon keihard in de weg. Niet op de manier van "ja en nu zitten we vast, jammer, dat was het dan" maar wel op een manier van "wauw ALLES werkt out-of-the-box, zelfs de grafische driver, hier kan Windows echt niet aan tippen". :)
Maar goed: weer ontopic!
:Y) :)
Het is dan zo ver - Ubuntu 6.10 is installed en wel op de PC hier. En hoe! Na eindelijk een goede Guide te hebben gevonden voor de nVidia driver en die nauwkeurig te hebben gevolgd, werkt alles nu prima. Media codecs erop, alles flex en blij... en...
Leuk om te lezen, die post. :)
Morgen meerdere desktop managers, en Wine. En dan moet ik maar eens beginnen met dat artikel online te zetten...
Zou je er niet eerst echt mee werken? Daar ging het toch om? Je hebt het nauwelijks gebruikt, en je hebt ook nog zo weinig gezien. :)
Straks wil je muziek afluisteren en denk je "eens kijken hoe goed Listen nou is" en dan sta je er weer van te kijken hoe fantastisch dat is. :P
Aan de andere kant kan je dingetjes tegenkomen waarvan je denkt "shit, dat kan wel wat makkelijker jongens" als je gaat kijken naar, ik roep maar wat, programma's die OSS gebruiken ipv ALSA, of ESD, en dat soort dingen. Daar moet nog wel wat aan gebeuren en daar wordt aan gewerkt. :)

Het allertofst aan Linux is dat het zo aan te passen is aan je smaak... maar dat zie je eigenlijk pas later, als je aan de basis gewend bent. Wat al eerder opgemerkt werd bijvoorbeeld ook: je kunt zo veel scripten, en daar kun je prachtige trucjes mee uithalen. Het wordt ook wel steeds leuker.

[ Voor 38% gewijzigd door Cyphax op 26-01-2007 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 08:51:
[...]

En dan is het nog beta-software ook. 8)

Ik heb het er zelf niet meer opstaan. Na een tijdje heb je die kubus wel gezien en wilde ik gewoon weer mijn virtuele desktops zonder al dat gedraai hebben. Kan die kubus ook uit trouwens?
Natuurlijk kan dat ;) Beryl is compleet modulair: alles kan aan en uit worden gezet: kubus, draaien van kubus, regen, sneeuw, wobbly, thumbnails voor taskbar, transparancy, alles.

De nieuwste releases hebben een vrij chique config tooltje, waarmee je dat allemaal netjes instelt.

@webdoc: mocht je échte bugs tegenkomen, trouwens: dump ze dan netjes in de betreffende bugzilla. Dan kun je meteen zien hoe goed (als je bug serieus is) het FLOSS ontwikkelmodel werkt :)

[ Voor 14% gewijzigd door wzzrd op 26-01-2007 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
ibmos2warp schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:44:
[...]

Zie eens begin post: 4) Het moet redelijk makkelijk te installen zijn (dus een ding of twee tijdens install met command-line is fine, maar niet hele bergen instellingen/ini-files/etc)
Dan kan je beter geen Debian nemen. Daar moet je zelf veel installeren en configureren. Wat nogal wat problemen kan opleveren.
Dit is echt keiharde FUD gewoon. Het installeren van Debian is echt een cookie. Je hoeft geen drol handmatig te configureren. (Uiteraard word er veel geinstalleerd, maar dat lijkt me logisch.)

Je lijkt heel erg op iemand die wat vijf jaar oude opmerkingen over Debian heeft gehoord en op hun website geen mooie screenshotjes kan vinden. Dan is het op zich niet gek dat je blij bent met Ubuntu (dat ben ik ook), maar de installer van Sarge, en helemaal die van Etch (met een installgui optie voor grafisch en klikken enzow) is echt gemakkelijk.

/offtopic dan maar weer

@Topicstarter: laat je tekst tenslotte ook corrigeren door iemand. Je gebruikt te pas en te onpas onnodig allerlei engelse woorden die je tekst er niet netter en leesbaarder op maken.

Verder wat wzzrd al zei: geen desktop is dezelfde. Met conclusies trekken over 'Linux op de Desktop' ga je je vertillen, en bewijs je niemand een dienst omdat het naderhand op zijn situatie misschien toch weer net niet van toepassing was. Je kan eigenlijk alleen over de geschiktheid van linux voor je eigen geval oordelen, wat nog moeilijk genoeg is.

Qua distro's heb je al Ubuntu gekozen, wat in verband met de populariteit/hype een goede keuze is. Daarnaast zou ik een van de grote drie kiezen (OpenSUSE, Mandriva of Fedora) en een wat specialistischere distro als laatst misschien. Zenwalk of Gentoo bijvoorbeeld.

[ Voor 29% gewijzigd door Jesse op 26-01-2007 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat fedora core ook een waardige distro is om te gebruiken in de test.

Het installeren gaat grafisch met mooie, duidelijke instructies.
Update van software is grafisch mogelijk met yum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hi Jesse,

Artikel wordt 100% in het Engels, het moet wel een redelijk groot potentieel bereik hebben. En sorry als om de zoveel tijd Engelse woorden door jou als vervelend worden ervaren - ik ben sinds ik 7 ben opgevoed in drie talen (Nederlands, Pools en Engels) en heb ook 4 jaar in Australia gewoond dus voor mij is het second nature. Kan overigens prima keurig ABN maar to be honest vind ik dat een beetje saai ;)

Enfin - ik heb de Linux bak eens naast mijn workstation gezet en ga hem zoals hierboven reeds gesuggereerd eens langdurig gebruiken voor taken die ik zelf op mijn desktop uitvoer zoals browsen, muziek luisteren, chatten, etc. en gaandeweg ook nieuwe dingen proberen. Ik hoop voor vannacht een begin van het artikel online te hebben, maar zoals je wel kan raden gaat dat voor een redelijk lange tijd een work in progress zijn :)

En nog even - HEEL ERG BEDANKT voor al jullie hulp, ik ben daar erg blij mee. Het heeft deze Linux-n00b zeker veel geholpen en tot dusver een erg goede indruk achtergelaten :)

Trouwens - weet iemand of het überhaupt mogelijk is om een screenshot te maken van Beryl in actie? Want als ik PRT SCR doe terwijl ik blij een wobbly window aan het draggen ben.. dan... is het resultaat... hmm... zeg maar PRO-ALIASSING 16X ;) - niet speciaal mooi dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Webdoc op 26-01-2007 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Mijn maat uit Duitsland die al sinds 1998 zweert bij Linux, bij Suse heeft gewerkt,en tevergeefs altijd mij heeft proberen te overtuigen van de evilheid en slechtheid van alles wat Microsoft is heeft mij nog een tip gegeven - installeer Beryl. Machen sie es doch!

Haha ik volg jou al dit hele topic en het is echt super om je ervaringen te lezen.
Ik moest bijna even een traantje laten bij deze post.. het is altijd zo mooi als mensen het licht zien ( 8)7 ). Ineens kijk je nu ook heel anders tegen die maat in Duitsland van je op. 'Had hij dan toch gelijk??' :)
Het probleem is dat Linux echt een negatief beeld heeft bij veel mensen en je snapt nu denk ik zelf ook wel hoe dat komt. Jij bent gelukkig iemand die vastbesloten was om door te gaan omdat je er een verslag van zou gaan maken.
Andere mensen hadden idd al afgehaakt bij die nvidia driver en hadden gezegd 'f*ck dat linux, linux is echt voor kansleauze nerds!!1', simpelweg omdat ze er niet genoeg kaas van hebben gegeten, ofwel er moeite in willen steken, ofwel het in vergelijking trekken met Windows wat Linux niet is.

Maar goed.. Ubuntu (om maar de ongeveer meest voorlopende te noemen) is al steeds meer out-of-the-box aan het worden en mist nu dus nog kleine dingetjes zoals idd die nividia driver. Het is dan ook erg tof om te zien dat in de volgende grote release die driver standaard zal zijn.

Stel je dan het beeld van de beginnelingen nog eens voor.. de mensen die niet al teveel moeite erin willen steken, maar toch van iemand een gratis (K)Ubuntu CD meekrijgen.

Ze booten hun OS vanaf CD ZONDER installatie.. hun 'Linux' verschijnt in de variant van een KDE of Gnome en vervolgens zien ze Firefox.. Thunderbird.. OpenOffice.. 3D acceleratie.. Tuxracer (ppracer eigenlijk en dit is het bekendste linuxspel.. is ook weer wat anders dan minesweeper he ;)) en als neusje van de zalm hun hele desktop ook nog eens OpenGL accelerated en daarop Beryl 1.4.

En het wordt maar gekker en gekker. Elke dag wordt Linux vriendelijker, elke dag meer mensen die zich inzetten voor de community.

Gewoon al dit hele gedoe en de gedachte dat het meeste tot stand is gekomen door vrijwilligers geeft mij genoeg voldoening om ermee door te gaan en het mensen aan te raden.. :)
Jungian schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 02:12:
[...]

Verwacht niet teveel functionaliteit van Windows Vista + Aero en ook niet dezelfde performance :D

Niet meer extra functionaliteit dan een gare window-switcher (Windows-toets + tab)) en een doorzichtig startmenu/theme vraagt blijkbaar 512 MB RAM en idle 100% procesbelasting op 800 MHz (ter vergelijking : Gnome/KDE/XFCE vragen hooguit 2 - 5 % idle (XFCE inclusief transparency) in die modus)
Precies en dit kan ik zeker beamen.
Vista's Aero is itt een Linux distro met XGL/AIGLX+Beryl gewoon een log monster wat heel je computer er onderuit trekt qua perfomance.
Vista is een log beest. Het maakt je net nieuwe PC weer zo dat hij aanvoelt als de P3 1 Ghz die je 6 jaar geleden kocht met je Win2K erbij. Dit uiteraard alleen icm Aero, want zonder is Vista redelijk.
Dit is geen flame, maar een feit. Ik heb het uitgebreid getest in een Dualboot opstelling met een 2.8Ghz P4/1GB/FX5600XT met dualboot Debian+XGL/Beryl / Vista + Aero..
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 02:32:

Ik wens je veel plezier verder. Je bent verbazingwekkend weinig problemen tegengekomen, zeker voor een noob.
Je hebt het misschien zelf niet door, maar je kunt beter wat oppassen met deze termen en anders gewoon 'newbie' gebruiken. Dit is geen mierenneukerij van mij kant aangezien een n00b echt totaal wat anders (en kwetsend) is dan een newbie en zeker met die topic valt 100% te ontkennen dat de TS een n00b zou zijn. Hij steekt er veel tijd en energie in en wil hier zeker veel van gaan opsteken, alleen staat hij nog aan het begin wat hem dus tot een newbie doopt ;)

Ook nog @ TS (webdoc),
Check dit ook eens:
http://easyubuntu.freecontrib.org/overview.html

[ Voor 18% gewijzigd door DeMoN op 26-01-2007 12:41 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:54
Webdoc schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:17:
Hi Jesse,
sorry als om de zoveel tijd Engelse woorden door jou als vervelend worden ervaren
Niet alleen door Jesse.

/offtopic

Je nvidia-driver installeren kan een stuk eenvoudiger door dit scriptje uit te voeren. http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
Blijft ook aanwezig als je je kernel-versie aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Webdoc schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:17:
Trouwens - weet iemand of het überhaupt mogelijk is om een screenshot te maken van Beryl in actie? Want als ik PRT SCR doe terwijl ik blij een wobbly window aan het draggen ben.. dan... is het resultaat... hmm... zeg maar PRO-ALIASSING 16X ;) - niet speciaal mooi dus.
Kijk hier eens naar. Het komt er eigenlijk op neer dat je mbv nvidia-settings je anti-aliasing instellingen aanpast. Dan die nieuwe instellingen laden "nvidia-settings -l", en dan de window manager en window decorator 'reloaden' vanuit het beryl-menu... Ik had daarna wel problemen met zwarte vensters, dus voor normaal gebruik is het misschien niet aan te raden.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://img171.imagevenue.com/loc98/th_15992_beryl_122_98lo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hi Prutser - Dank je voor de link. Ik heb inderdaad al Anti-aliassing aangezet in nvidia settings echter niet al die additional codes uitgevoerd.

Als je zegt dat je er problemen mee hebt laat ik het nog even zitten, is van secundaire belangrijkheid. Waar ik zelf overigens nu WEL mee zit is - ik zie overal hoe je van alles AANZET... maar hoe zet je het daarna ook weer UIT?

Bijvoorbeeld als ik

code:
1
sudo chmod +x /usr/bin/beauty
uitvoer - stel dat ik het weer wil verwijderen omdat het gaar is - wat dan? Is er een "algemene" manier om dingen uit te zetten, of is dit per (soort) command/opdracht anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Webdoc schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:06:
Als je zegt dat je er problemen mee hebt laat ik het nog even zitten, is van secundaire belangrijkheid. Waar ik zelf overigens nu WEL mee zit is - ik zie overal hoe je van alles AANZET... maar hoe zet je het daarna ook weer UIT?

Bijvoorbeeld als ik

code:
1
uitvoer - stel dat ik het weer wil verwijderen omdat het gaar is - wat dan? Is er een "algemene" manier om dingen uit te zetten, of is dit per (soort) command/opdracht anders?
Je vraag slaat nergens op (wat is AAN en wat is UIT ?), maar dit doe je om te zorgen dat /usr/bin/beauty niet meer executable is
code:
1
sudo chmod -x /usr/bin/beauty

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Wat dat commando doet, is enkel zorgen dat het bestand 'uitvoerbaar' word. Vergelijk het met een exe-bestand onder windows: dubbelklik, en het word geopend, dit kan ik Linux dus ook met bijvoorbeeld script-bestanden. Volgens mij kun je die met -x weer ongedaan maken (maar dat kan dus ook via de GUI, bestands-eigenschappen -> permissions)

Als je het 1 keer nodig heb om screenshots te maken zou ik gewoon doen wat in mijn post staat (nvidia-settings gebruiken voor het aanpassen, daarna "nvidia-settings -l" voor het laden van de instellingen). DIt kun je natuurlijk ook meerdere keren achter elkaar doen om instellingen zelf ongedaan te maken in nvidia-settings. Ik weet ook niet of jij er problemen mee krijgt, ik had alleen last van wat zwarte windows maar kon nog wel een terminal openen om het goed te zetten, maar kan ook ergens anders aan liggen hier.

Het bestand wat je daar uitvoerbaar maakt word later toegevoegd aan je sessie, en daar kun je 'm dus ook weer uit halen (system -> preferences -> sessions -> startup programs ofzo).

[ Voor 22% gewijzigd door user109731 op 26-01-2007 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webdoc schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:06:
Hi Prutser - Dank je voor de link. Ik heb inderdaad al Anti-aliassing aangezet in nvidia settings echter niet al die additional codes uitgevoerd.

Bijvoorbeeld als ik

code:
1
Zoek eens naar "ps" en "kill" op internet. Je kunt ook "man ps" of "man kill" in de cli typen voor uitleg. Maar leer de standaard commando's zoals cp, mv, rm, su, ps, kill enzovoorts. De CLI is een enorm krachtige tool waar je na verloop van tijd steeds meer in te vinden bent omdat het sneller en makkelijker werkt dan een gui applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hi Jungian,
Wellicht is het voorbeeld dat ik gaf niet speciaal goed om aan te geven wat ik bedoel. (en kan zijn dat ik eigenlijk niet speciaal snap wat al die sudo commands doen ;) )

Maar wat ik zo nu en dan zie op forums en how-to guides is dat je allemaal commandos moet uitvoeren om dit en dat en zus en zo aan te zetten of bruikbaar te maken - maar ik zie nergens hoe je dat allemaal weer ongedaan moet maken als het de boel verziekt. Vandaar. Maar nogmaals - kan zijn dat ik gewoon het "concept" nog niet helemaal begrijp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Webdoc, ik zou je ook eens willen aanraden om iets anders dan Linux te proberen.
PC-BSD werkt bij mij prima, inclusief drivers voor videokaart. Deze op FreeBSD gebasseerde distributie verdient zeker een kans; is ook goed voor de diversiteit van je artikel.
Zonder een discussie te starten, is mijn ervaring met BSD's een stuk beter in verband met consistentie, overzichtelijkheid, en stabiliteit.
Echt een aanrader!
http://www.pcbsd.org/
(PC-BSD wordt standaard geleverd met KDE)

[ Voor 3% gewijzigd door Theraven1982 op 26-01-2007 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Webdoc, screenshots van beryl, zie beryl-settings en dan onder Extras 'Screenshots' ;)

Ik ben blij dat je zo enthousiast bent. Eén van de mooiste dingen van open source is de gemeenschap daar omheen, dat heb je inmiddels gemerkt. Ik kijk er naar uit je stuk te lezen.

Los daarvan: dingen ongedaan maken gaat meestal door bijv. 'apt-get remove firefox', 'rpm -e firefox' (packages voor bv. debian en bv. redhat), 'make uninstall' (zelf gecompileerde programma's vanuit de source directory), scriptjes en commando's zul je ongedaan moeten maken door tegen gestelde commando's uit te voeren. 'chmod a-x /usr/bin/foo' is daar een goed voorbeeld van. Helaas is van niet alle dingen eenvoudig te doorzien hoe je eea ongedaan maakt als je beetje newbish bent. Wat wil je precies ongedaan maken, geef me eens een voorbeeld, dan zal ik je in de goede richting sturen.

[ Voor 0% gewijzigd door wzzrd op 26-01-2007 15:26 . Reden: Dat was niet de truc, weet ook niet [i]alles[/i] ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:27:
[...]

Zoek eens naar "ps" en "kill" op internet. Je kunt ook "man ps" of "man kill" in de cli typen voor uitleg. Maar leer de standaard commando's zoals cp, mv, rm, su, ps, kill enzovoorts. De CLI is een enorm krachtige tool waar je na verloop van tijd steeds meer in te vinden bent omdat het sneller en makkelijker werkt dan een gui applicatie.
Ach, ik heb toch wat tijd over:

ps is een commando dat een overzicht geeft van alle draaiende processen. Je kunt dan ondermeer bij een te killen proces het proces id opzoeken (PID).

Dat PID voer je vervolgens aan 'kill'. Kill is een commando om een heleboel signalen naar een proces te kunnen schieten. Niet alleen een 'sterf' signaal, zoals de naam suggereert en vaak gedacht wordt, maar ook signalen om bijv. configuratie bestanden opnieuw in te lezen.

Standaard geeft kill SIGTERM (da's signaal nummertje 15), wat ongeveer betekent 'doe eens lief stoppen'.

'kill -9 $PID ' betekent daarentegen 'EN NOU GAUW STERVEN'. Ongeveer ;) 't Is vrijdagmiddag hè :D

Anyway, je kunt ook killall gebruiken, dan kun je nl. ook de naam van een proces meegeven in plaats van een PID.

Tijd voor een bakkie.

Dat ding heet trouwens de 'terminal' of een 'terminal emulator', niet de cli. Dat klinkt als .NET namelijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wzzrd op 26-01-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

offtopic:
cli staat gewoon voor command line interface, niets raars aan toch? ;) (ik ken .net niet)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

offtopic:
CLI staat ook voor Common Language Infrastructure. Da's de kern van .NET, geloof ik. Maar goed, meestal praat je in de *nix wereld niet over de CLI, maar over een terminal(venster) of iets dergelijks. No big deal ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wzzrd op 26-01-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
en kan zijn dat ik eigenlijk niet speciaal snap wat al die sudo commands doen
Als je zo'n situatie tegen komt kun je de manual opvragen door bijvoorbeeld:
man sudo
te geven.

Dat kun je dus ook voor chmod doen. Daar zit overigens wel iets meer achter, kijk eens hier en hier.
Met
ls -l
kun je zien wat je met chmod hebt veranderd.

Als je minder gestuurd wilt worden i.v.m. je artikel moet je het maar zeggen.
/me Drgn vindt overigens dat de linux community ook een onderdeeltje van Linux is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Het is wel opvallend dat de TS helemaal geen problemen met Beryl heeft gehad. Ik kan me nog wel het gekloot herinneren met onzichtbare venster balken en dergelijke. :P

Edit: Kan de TS niet meehelpen met dit topic? Met een onderzoek als deze kan dat topic weer nieuw leven worden ingeblazen.

[ Voor 37% gewijzigd door Surkow op 26-01-2007 17:38 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hi Surkow,

Ik heb bij het installeren heel nauwkeurig de instructies gevolgd zoals die mij door mijn Duitse maat zijn opgegeven:

http://wiki.beryl-project...A#Adding_Beryl_repository

en dan vanaf "Adding Beryl repository" alles 1 voor 1 uitvoeren. Omdat ik de driver al had geinstalleerd hoefde de rest niet. Totaal vlekkeloos, zonder enig probleem. opeens werkte het en viel ik zowat van mijn stoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Webdoc schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:24:
Hi Surkow,

Ik heb bij het installeren heel nauwkeurig de instructies gevolgd zoals die mij door mijn Duitse maat zijn opgegeven:

http://wiki.beryl-project...A#Adding_Beryl_repository

en dan vanaf "Adding Beryl repository" alles 1 voor 1 uitvoeren. Omdat ik de driver al had geinstalleerd hoefde de rest niet. Totaal vlekkeloos, zonder enig probleem. opeens werkte het en viel ik zowat van mijn stoel ;)
Dat is inderdaad de standaard methode om het werkend te krijgen. Bij mij heb ik alleen een probleem gehad met xorg.conf. Het bleek dat ik Option "AddARGBGLXVisuals" "true" moest toevoegen aan de screen section van xorg.conf

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Eerste begin van het artikel dat ik ga schrijven is online en kan hier worden gezien:

http://www.irresistance.com/LinuxReport/

Uiteraard kan van alles nog veranderen en is dit echt nog maar het begin. Ik ben nog niet eens properly begonnen met het testen van Ubuntu zelf (dat komt nu) maar ben wel van plan om dat allemaal uitgebreid te beschrijven. Ik denk ook dat ik uiteindelijk niet de "delen" aanhoud zoals ik ze er nu heb staan, maar ik kijk nog wel.

Ondertussen iets van 4 paginas in Word, maar die zijn deels useless want zijn bijvoorbeeld geschreven tijdens mijn zwaar gedoemde n00b-poging om een gedownloade driver te installen ;)

Greetings and enjoy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Ik loop tegen een probleempje op waar ik niet zo 124 een oplossing voor kan vinden. Ik probeer DVDs af te spelen van Regio 4 (Australia) op de Ubuntu machine. Helaas willen die niet werken - zowel MPlayer, Xine als Totem Movie player crashen op de een of andere manier. Ik heb MPlayer ondertussen weer verwijderd want die gaf me sowieso meer troubles, Xine lijkt voorlopig de beste.

Maar het regio probleem lijkt onafhankelijk te zijn van de player - Regio 2 werkt prima. Regio 4 niet. Dus - is er ergens een tool waarmee je die regio kan instellen en/of onbelangrijk mee kan maken? Any ideas welcome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Webdoc schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 23:57:
Dus - is er ergens een tool waarmee je die regio kan instellen en/of onbelangrijk mee kan maken?
regionset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pres_lincoln
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:48
* bookmarked *

Ik probeer ook al heel lang (denk een jaartje of 5 nu) een linux te installeren (en ook boven Windows te laten komen (was ik maar niet zo'n spelletjes fanaat)). M'n kameraad heeft het netjes voor elkaar op m'n server, en ik kan hem ten alle tijden om hulp roepen, maar ik wil het zelf ook zo graag eens voor elkaar krijgen wanneer er iets fout gaat of wanneer er iets nieuws geinstalleerd moet worden. Dus ik vind dit wel een heel gaaf topic. Zeker succes gewenst met je topic!

Mijn keuze is trouwens (ook op aanraden van dezelfde kameraad) gevallen op Fedora 6. Nu ben ik nog naar een 'tegenhanger' van Newsleecher aan het zoeken op het Linux platform.

cli, btw... Mij doet me dat terugdenken aan m'n Amiga tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webdoc, puik stukje tekst! Ik ga het vervolg met grote interesse volgen ook al ben ik al jaren om d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En kijk eens naar libdvdcss. Maar niet iedere distro doet hier even makkelijk over. Dit is een manier om de regiocode op een DVD te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Heel interessant topic, ik gebruik al tijden Windows en heb ooit eens de Knoppix Live cd geprobeerd maar veel verder dan Openoffice starten en een mp3tje luisteren kwam ik niet. De netwerkinstellingen om het net op te kunnen kreeg ik toen niet voorelkaar.

Ik hou dit topic zeker in de gaten en misschien geeft het me weer een schop onder m'n kont om een Linux OS een tweede kans te geven!

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
pres_lincoln schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 00:41:
Nu ben ik nog naar een 'tegenhanger' van Newsleecher aan het zoeken op het Linux platform.
Die zal vast wel bestaan, maar Newsleecher 3.8 schijnt ook te werken onder Wine zo te zien :) Heb ik zelf niet getest, maar 2 keer de Gold-status ziet er veelbelovend uit... Of Klibido...

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 27-01-2007 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik hellanzb, vind ik echt ideaal; je start het in een terminal, plaatst de nzb files in de juiste dir en hellanzb doet de rest(downloaden, par files downloaden indien nodig, parren, unrarren/samenvoegen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wzzrd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 16:37:
offtopic:
CLI staat ook voor Common Language Infrastructure. Da's de kern van .NET, geloof ik. Maar goed, meestal praat je in de *nix wereld niet over de CLI, maar over een terminal(venster) of iets dergelijks. No big deal ;)
Kan allebei, maar ik denk zelf bij CLI als eerste aan Command Line Interface.

6 definitions found

From WordNet (r) 2.0 [wn]:

CLI
n : a user interface in which you type commands instead of
choosing them from a menu or selecting an icon [syn: {command
line interface}]

From Virtual Entity of Relevant Acronyms (Version 1.9, June 2002) [vera]:

CLI
Command Line Interpreter / Interface (OS)

CLI
CLear Interrupt (assembler)

CLI
Common Language Infrastructure (MS, .NET, ECMA)

CLI
Call Level Interface (DB, SAG, X/Open, Oracle, Informix, MS, ...)

From The Free On-line Dictionary of Computing (27 SEP 03) [foldoc]:

CLI

1. <operating system> {Command Line Interface}.

2. <database, standard> {Call-Level Interface}.

(1997-03-04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woutor schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 02:26:
Heel interessant topic, ik gebruik al tijden Windows en heb ooit eens de Knoppix Live cd geprobeerd maar veel verder dan Openoffice starten en een mp3tje luisteren kwam ik niet. De netwerkinstellingen om het net op te kunnen kreeg ik toen niet voorelkaar.

Ik hou dit topic zeker in de gaten en misschien geeft het me weer een schop onder m'n kont om een Linux OS een tweede kans te geven!
Hoe lang geleden was dat?
Heb je gewoon een standaard ADSL verbinding met DHCP?
(just curious)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:05:
[...]

Hoe lang geleden was dat?
Heb je gewoon een standaard ADSL verbinding met DHCP?
(just curious)
Dit was Knoppix 3.3. Zo te zien uit 2003 dus alweer een tijd geleden! Verder gewoon ADSL met DHCP inderdaad.

........................................................................................................................................................

Pagina: 1 2 3 Laatste