Ivo schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:57:
Vrije software (deze term dekt de lading beter dan open source software) is geen geloof, net zo min als vrijheid van meningsuiting geen geloof is. De overtuiging van een aantal mensen dat software vrij moet zijn komt voort uit ethische en praktische redenen. Dat jij het er niet mee eens bent is okee, maar begin niet te praten over een geloof.
Voor de rest vind ik het niet onbelangrijk dat mensen uitgelegd wordt wat vrije software inhoudt. Het voorkomt reacties als "Linux is toch voor een stel communisten die willen dat alles gratis wordt". Verder ben ik van mening dat in de review van WebDoc zelf dit op de achtergrond moet blijven. De review richt zich op functionaliteit en gebruikservaring. Het kan echter geen kwaad om een apart stukje te schrijven over het hoe en waarom van vrije software. Ik neem aan dat je het nooit een nadeel vindt als een stuk software vrij is? Dat zou ik erg raar vinden. Dus als het een voordeel is, dan mogen mensen (consumenten) daarvan op de hoogte gebracht worden zodat zij betere keuzes kunnen maken in een rare markt.
Pardon? Wie zegt er nou weer dat ik er niet mee eens ben?
Ik zeg dat dat het stigma is wat Linux momenteel met zich meedraagt en dat het dus verstandiger is om daar niet over te praten in dit artikel (maar bijvoorbeeld dit over een tijdje in een vervolg artikel aan te stippen). Anders komt het namelijk niet over als een Windows gebruiker die de overstap waagt maar een artikel waarin staat waarom je als Windows gebruiker MOET overstappen.
Er zit overigens maar een heel klein verschil tussen een levensovertuiging en een geloof, en het consequent gebruik van hoofdletters bij bijvoorbeeld Open Source, Open Standaarden, Open Software etc laat het toch wel heel erg hard als een geloof overkomen.
Zoals ik zei: De meeste mensen hebben al een geloof of een overtuiging en zitten niet te wachten op weer een Linux fan die probeert de wereld te overtuigen. Een objectief verslag van een Windows gebruiker die overstapt naar Linux is echter wel iets waar mensen iets van willen weten. Ze willen ook wel eens lezen hoe het eigenlijk allemaal is zonder gelijk met Open om hun hoofd gegooid te worden.
Linux fans vergeten nog wel eens dat er maar weinig gebruikers zijn die er uberhaupt iets om geven HOE de PC werkt, als het maar gewoon werkt. Wil je dat soort mensen overhalen dan moet je dus echt niet met argumenten als Open Source aankomen.
Daarnaast is het belangrijk een verschil te zien tussen open source (oftewel je source code op straat gooien) en de overtuiging dat alles open moet zijn. Er zjin veel meer redenen om je software open source te maken, ook al vind je helemaal niet dat alles open moet zijn. Ook kun je prima van open source software gebruik maken zonder dat je er iets om geeft of het nu open is of niet.
Het beeld heerst dat als je Linux wil gaan gebruiken je alleen maar alles open mag en moet gebruiken (een van de grootste kritiekpunten op GPL, de virusachtige manier waarop de openheid verspreid moet worden). Mensen moeten leren begrijpen dat je ook gerust closed source en niet-open standaarden kunt gebruiken ook al werk je met open source software.
Probeer in het vervolg eerst een post te lezen, dan kun je ook wat beter reageren.
Jij hebt er dus niets van begrepen. Dat vind ik niet erg, maar als je dit hier opschrijft alsof anderen het verkeerd hebben en jij iets recht zet zorgt er wel voor dat anderen op het verkeerde been worden gezet.
Das een hele goede manier om je argument naar voren te laten komen, door gelijk heel hard te roepen dat een ander er niets van heeft begrepen. Wellicht ben je zelf degene die er niets van heeft begrepen, heb je daar bij stilgestaan?
Open Source schrijf je wel met hoofdletters en er is door verschillende mensen veel moeite gedaan een precieze definitie te geven van Open Source, zie
The Open Source Definition.
Nee, open source schrijf je
NIET met hoofdletters. Dat er een groep mensen is die het aanbidden zoals ze god aanbidden en het daarom met een hoofdletter willen schrijven is prima, maar je moet begrijpen dat je daarmee mensen alleen afschrikt.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=god
En let dan op het verschil tussen god en God.
Kijk dan ook naar
http://www.vandale.nl/opz...ek/?zoekwoord=Open+Source
Dan zie je dus dat de term 'Open Source' compleet verzonnen is.
Dat de broncode van een programma openbaar moet zijn is inderdaad een van de voorwaarden om Open Source te zijn, maar het is in feite helemaal niet waar het om draait.
Nu haal je toch open source en vrije software door elkaar heen, twee zaken die compleet niets met elkaar te maken hebben maar door aanhangers van het Open Source geloof wel in 1 zucht gesproken worden.
In de definitie van Free Software (een rivaliserende term, waarvan de definitie in de praktijk op hetzelfde neer komt) is dat nog duidelijker:
The Free Software Definition. Deze bestaat uit vier condities waarbij het beschikbaar zijn van de broncode slechts genoemd wordt als niet meer dan een noodzakelijk gevolg van twee ervan.
Vrije software is inderdaad waar het om draait maar dit heeft niets te maken met het feit dat een stuk software open source moet zijn. Als het compleet iets anders is (het een is een gevolg van de ander en dus zijn het twee aparte zaken) waarom het dan hetzelfde noemen?
Ook kun je ophouden met het linken naar allerlei websites om je gelijk te krijgen.
Stel je voor dat ik een cult opstart waarbij het de bedoeling is dat je iedere dag flink gaat zitten poepen en ik noem dit de Grote Poep. Vervolgens leg ik op mijn website uit dat de Grote Poep niet alleen betekent dat je dagelijks moet gaan poepen, maar ook dat je niets moet opkroppen en je gevoelens kenbaar moet maken en dat je wanneer je inspiratie hebt moet stoppen met waar je mee bezig was en gelijk moet handelen naar die inspiratie.
Vervolgens praten we hier op het forum en ik zie jou grote poep zeggen, ik zeg dan. Nee het is Grote Poep met hoofdletters, kijk maar op deze site staat uitgelegd waarom:
Dan vind je mij toch ook compleet belachelijk?
Toch is dit hoe veel Linux aanhangers overkomen op de gemiddelde mens en dat doet ze echt geen goed. Gewoon normaal doen en het niet brengen als levensovertuiging maar een stuk software wat je kunt gebruiken, dan kom je een heel stuk verder met het overtuigen van mensen.
Dit soort opmerkingen draagt werkelijk niets bij aan de discussie. Is er hier in het topic iemand geweest die het over DRM heeft gehad, over dat alle standaarden open moeten zijn en alles open source moet worden? Ik heb het maar niet over die open source code delende naakte hippies...
Wederom, ik gaf een voorbeeld over het stigma wat Linux met zich mee draagt.
Het was een voorbeeld uit de wereld, niet uit dit topic. Gek genoeg is er een wereld buiten dit topic.
DRM heeft echt niets met Linux te maken. Er zijn Linux programmeurs die voorstander van DRM technieken zijn, maar er zijn er ook die fel tegen iedere vorm van DRM zijn. Er zijn Open Source ontwikkelaars die op Groen Links stemmen, maar er zijn er ook die al hun hele leven lid zijn van de VVD.
Nu haal je ook de politiek erbij, dat is natuurlijk helemaal nergens voor nodig.
We hadden het over het stigma wat Linux met zich meedraagt en dat komt voornamelijk door de Open Source aanhangers. Deze Open Source aanhangers zijn veelal tegen DRM (en spreken zich daar vaak flink over uit) en daardoor is in het stigma dus ontstaan dat DRM de duivel is van de Open Source aanhangers.
Een stigma hoeft ook totaal niet op de waarheid te berusten, sterker nog vaker niet als wel. Dit wil echter niet zeggen dat het stigma niet bestaat.
Communisme, anti-DRM, anti software patenten, hippies, open source, enzovoorts, worden wel vaker allemaal op een hoop gegooid, maar dat slaat werkelijk nergens op. Open Source ontwikkelaars en gebruikers zijn gewonen mensen en hebben behalve een voorliefde voor Open Source gewoon ieder hun eigen ideeen op alle andere gebieden.
Een stigma slaat nooit ergens op, je zou posts beter moeten lezen voordat je erop reageert.
(Dat er relatief veel Open Source aanhangers tegen DRM zijn, links stemmen en zeer vriendelijk zijn kan ik echter niet ontkennen. Ik vermoed dat dat komt doordat het stuk voor stuk dingen zijn die bij verstandige mensen passen

)
Nu doe je wel heel erg gevaarlijke uitspraken....
Wil je nu werkelijk beweren dat mensen die zich voornamelijk kunnen vinden in de standpunten van rechter partijen dom zijn?
Ik wil deze opmerking graag nomineren voor de domste uitspraak ooit op GoT. Dat iemand een andere mening heeft als die van jou wil absoluut niet zeggen dat die mensen dom zijn.
Tja, het zijn (voor de zoveelste keer) grappige opmerkingen die een negatieve toon in de discussie brengen terwijl er helemaal niemand geweest is die 'Linux als geloof aangeprezen heeft'.
Lezen, dat moet je echt leren.
Er is nergens gezegd dat iemand dat doet, alleen dat de TS daarvoor moet oppassen niet zo over te komen in zijn artikel.