[Vista] Asus notebooks: spontane reboots door Bitlocker*

Pagina: 1
Acties:
  • 4.304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Afbeeldingslocatie: http://www.thorry.net/asus/vista_asus.jpg
Het probleem

Dit probleem komt voor op nieuwere Asus laptops die in de toekomst de nieuwe BitLocker techniek gaan ondersteunen.
Deze laptops zijn te herkennen aan het 'Windows Vista Capable' logo of sticker op de palmrest.

Let op: Het probleem is opgelost in de nieuwste BIOS revisies
Het probleem is opgelost op de volgende modellen vanaf de volgende bios versies:

A8F - Vanaf versie 207
A8Jc - Vanaf versie 210

Probeer op je eigen laptop eerst de allernieuwste bios voordat je aan de slag gaat met de rest van deze guide...

De symptomen

De symptomen zijn gemakkelijk te herkennen, bij het booten van de Vista DVD start de computer voordat ie iets doet direct opnieuw op.
Ook wanneer je vanuit Windows de installatie start en de computer gaat opnieuw starten blijft de computer alsmaar herstarten bij het opstarten.

De oorzaak

De oorzaak is de huidige BIOS implementatie van de BitLocker techniek.

De externe specificaties hiervan zijn hier te vinden.
Zoals je ziet aan de datum (16 mei) waren deze specs nog niet klaar ten tijden van de laatste BIOS en dus is de implementatie onvolledig.

Alle nieuwere Asus laptops lijken dit probleem te hebben, als je een andere laptop tegenkomt met hetzelfde probleem, laat het even weten.

Het probleem zit specifiek in de functie die moet opgeven of de BitLocker techniek ja dan nee ondersteund wordt door het systeem. Deze functie moet een reeks hele specifieke waardes teruggeven (zie onderaan bladzijde 6 van het document), wanneer deze waardes niet op de exacte manier worden teruggegeven gaat Vista er vanuit dat de functionaliteit niet aanwezig is.

In plaats van dat de Asus BIOS engineers deze functie iets randoms terug laten geven hebben ze ervoor gekozen de PC direct opnieuw te laten starten. Dit zorgt er dus voor dat Vista niet geinstalleerd of gedraaid kan worden op de systemen.

De oplossing

Nadat je PC zichzelf heeft geinitialiseerd gaat deze op de harde schijf (of CD/DVD) zoeken naar de 1e sector (de Master Boot Record of MBR), wanneer deze sector eindigt met een bepaalde code snapt de computer dat hierop gestart moet worden.

Deze MBR wordt dan op een specifieke locatie in het geheugen gezet waarna de code hierin wordt gestart. Omdat er een beperking is van de grootte van een sector (normaal 512 bytes) is de code hierin vaak erg simpel en erop gericht om verdere code van de schijf op te halen en uit te voeren.

Omdat de BitLocker techniek de harde schijf van een beveiliging voorziet is het nodig alvorens meer gegevens op te halen van de schijf aan het systeem te vragen of deze BitLocker techniek gebruikt mag/moet worden. Helaas gaat dit dus mis op de Asus computers.

Mijn oplossing is een volledig nieuw stuk code (de zogenaamde bootloader) welke ervoor zorgt dat de 'fout' in de BIOS wordt opgevangen en het systeem dus gaat werken zoals een systeem zonder de BitLocker techniek. Het systeem start dan niet opnieuw op en dus kan Vista gebruikt worden.

Hoe gaat dit in z'n werk

Het enige wat je hoeft te doen is deze nieuwe bootloader te downloaden en deze op 2 momenten in je MBR te zetten.

Een keer na stap 1 van de installatie en een keer na stap 2 van de installatie.

Hoe moet dat dan (de WinImage methode)

Benodigdheden:

- De nieuwe bootloader: Hier downloaden
- Het programma WinImage: Hier downloaden
- Een 2e PC waarop 2 bovenstaande ook staan
- Een manier om de laptop HDD aan te sluiten op de 2e PC (bijvoorbeeld een externe 2.5" behuizing)
- Een Vista DVD
- Laptop met Windows (XP) installatie

Stap 1:

- Stap 1 is het downloaden van de bootloader en het tooltje naar zowel de laptop als de 2e PC.
- Op de laptop:
- Zet even een Kladblok (Notepad) open en typ daar wat tekst in.
- Daarna begin je de installatie vanuit Windows vanaf de Vista DVD, deze gaat eerst een groot aantal bestanden kopieren, dat duurt dus even.
- Windows Setup zal proberen te herstarten, maar door het kladblok gaat dit niet (deze zal vragen of je niet wil opslaan), druk op Annuleren (Cancel) zodat de PC niet opnieuw opstart.
- Start nu WinImage
- Ga in het menu 'Disk' naar 'Edit Master Boot record properties'
- Vink het vakje 'Include non removable hard disk(s)' aan
- Selecteer je harde schijf (Schrijf even op hoe je harde schijf heet in WinImage)
- Druk op de knop 'Import...'
- Kies de gedownloadde file 'vistafix_mbr.bin'
- Kies bij de waarschuwing 'Yes'
- Start de PC opnieuw op

(Let op: WinImage zorgt ervoor dat de partitie tabel behouden blijft, wanneer je een ander tooltje gebruikt weet dan zeker dat die tool dit ook doet)

Als het goed is kom je nu netjes in Windows Setup direct bij het opnieuw starten, lukt dit niet post het dan even in dit topic. Kom je de oude Windows niet meer in start dan op een Windows XP installatie schijf, kies de recovery console en typ de commando's fixboot en fixmbr in.

Stap 2:

Windows Setup gaat nu een heel deel doorlopen en start dan opnieuw op.
Helaas heeft deze dan de bootloader weer overschreven en zal je PC enkel opnieuw opstarten wanneer je deze aanzet.

Hier komt de 2e PC om de hoek kijken.

- Zet de PC uit
- Haal de accu en de stekker eruit
- Druk op de aanknop zodat zeker alle stroom eruit is
- Haal de harde schijf uit de laptop
- Sluit de harde schijf aan op de 2e PC
- Start de 2e PC op (gewoon op z'n eigen harde schijf in een normale Windows omgeving, dus niet op de laptop schijf booten!)
- Start het programma WinImage
- Selecteer je harde schijf (Let op dat je 100% zeker de juiste harde schijf kiest, als het goed is heb je opgeschreven hoe ie heet bij stap 1)
- Zet de PC uit
- Zet de harde schijf terug in de laptop
- Sluit de accu en stroom weer aan
- Start de laptop op

Als het goed is kun je nu de PC weer starten en gaat Windows Setup weer verder, de laptop zal nog enkele malen herstarten maar dan is het niet nodig om iets met de harde schijf te doen. De bootloader wordt als het goed is niet nogmaals overschreven.

Hoe moet dat dan (de boot CD methode)

Een andere mogelijkheid is om in plaats van een 2e PC gewoon een boot CD te gebruiken om de 2e keer de bootloader te overschrijven. Je hebt dan geen 2e PC of externe harde schijf behuizing meer nodig en je hoeft de laptop niet open te maken (ook al is de harde schijf vaak 1 schroefje en staat in de manual duidelijk hoe dit moet).

Het gebruik van een 2e PC is aan te raden, maar niet iedereen heeft 2 PC's of een manier om de harde schijf op de 2e PC aan te sluiten. Ik ga er hierbij vanuit dat je enige ervaring hebt met het maken van een PE omgeving.

Benodigdheden:

- De nieuwe bootloader: Hier downloaden
- Bart PE builder: Hier downloaden
- Het programma WinImage: Hier downloaden
- Een lege CD
- De Windows XP installatie CD
- Een Vista DVD
- Laptop met Windows (XP) installatie

Stap 1:

Maak een PE CD aan en test deze, kijk of WinImage inderdaad wil starten en lijkt te werken.
Je zou WinImage moeten kunnen starten vanaf de harde schijf en ook bij de bootloader moeten kunnen vanaf je harde schijf. Verstandig is dit eerst te controleren.

Stap 2:

- Start de PC normaal in Windows
- Zet even een Kladblok (Notepad) open en typ daar wat tekst in.
- Daarna begin je de installatie vanuit Windows vanaf de Vista DVD, deze gaat eerst een groot aantal bestanden kopieren, dat duurt dus even.
- Windows Setup zal proberen te herstarten, maar door het kladblok gaat dit niet (deze zal vragen of je niet wil opslaan), druk op Annuleren (Cancel) zodat de PC niet opnieuw opstart.
- Start nu WinImage
- Selecteer je harde schijf (Schrijf even op hoe je harde schijf heet in WinImage)
- Start de PC opnieuw op

Als het goed is kom je nu netjes in Windows Setup direct bij het opnieuw starten, lukt dit niet post het dan even in dit topic. Kom je de oude Windows niet meer in start dan op een Windows XP installatie schijf, kies de recovery console en typ de commando's fixboot en fixmbr in.

Stap 3:

Windows Setup gaat nu een heel deel doorlopen en start dan opnieuw op.
Helaas heeft deze dan de bootloader weer overschreven en zal je PC enkel opnieuw opstarten wanneer je deze aanzet.

- Start de PC op met de Bart PE schijf
- Start het programma WinImage
- Selecteer je harde schijf (Let op dat je 100% zeker de juiste harde schijf kiest, als het goed is heb je opgeschreven hoe ie heet bij stap 2)
- Start de laptop opnieuw op

Als het goed is kun je nu de PC weer starten en gaat Windows Setup weer verder, de laptop zal nog enkele malen herstarten maar dan is het niet nodig om iets met de harde schijf te doen. De bootloader wordt als het goed is niet nogmaals overschreven.

Verdere vragen?

- Werkt deze bootloader ook op andere systemen behalve Asus notebooks?

Ja, deze bootloader is veilig te gebruiken op alle systemen en zal hoogstwaarschijnlijk geen schade toebrengen aan het systeem. (Je weet immers nooit) Wanneer je probleem echter niet BitLocker gerelateerd is zal deze nieuwe bootloader het probleem niet oplossen.

Heb je een ander systeem met hetzelfde probleem, laat het dan even in dit topic weten, ik zal dan de startpost aanpassen. We weten dat het probleem voorkomt op de Asus A8F en W3J notebooks, maar het probleem zit in alle nieuwere ASUS notebooks.

Als het in jouw situatie heeft gewerkt laat het dan ook even weten, dan weten andere mensen met zelfde systemen dat het ook werkt op hun systeem.

- Mag ik de sourcecode van de nieuwe bootloader hebben?

Nee, de bootloader (hoewel geen rocket science) is gebaseerd op reverse engineerde code van Microsoft. Gezien reverse engineren niet is toegestaan kan ik de source niet posten. Met een de-assembler moet je wel een heel eind kunnen komen.

- Mag ik de sourcecode van de interrupt handler hebben?

Jazeker:
code:
1
2
3
4
5
6
cmp ah,0xBB
jne original
iret

original:
jmpf [waarde wordt door de bootloader ingevuld en bevat het segment van de oude handler]:[waarde wordt ingevuld door de bootloader en bevat het adres van de oude handler]

- Werkt deze bootloader ook nog na een bios upgrade?

Ja, deze bootloader blijft altijd werken, echter zul je dan nooit gebruik kunnen maken van de BitLocker techniek. Wanneer na een BIOS upgrade de BitLocker technieken juist in de BIOS staan en je de techniek wil gaan gebruiken zul je deze bootloader moeten vervangen door de orginele, of Vista opnieuw installeren.

- En Asus dan, komt die niet met een oplossing?

Ik heb uitgebreid contact gehad met Asus, zij geven aan dat het probleem ten tijde van de Vista public launch (begin tot halverwege volgend jaar dus) opgelost zal zijn. Een verdere garantie als een 'Wij zeggen het dus het is zo' via de e-mail kon ik niet krijgen.

- Is het niet belachelijk dat Asus laptops met een 'Vista Capable' sticker uitbrengt zonder garanties dat Vista echt gaat werken?

Ja dit is inderdaad belachelijk en heb ik ook bij Asus aangegeven.
Ik heb ze ook verteld dat het voor systeembeheerders en consultants absoluut crutiaal is dit nu te kunnen testen willen ze begin volgend jaar Vista uitrollen binnen het bedrijf.
Mensen hebben tijd nodig zichzelf voor te bereiden en wil een bedrijf het komende half jaar een paar duizend nieuwe laptops kopen willen ze echt 1000% zeker weten dat Vista erop gaat draaien.

Ikzelf werk als consultant en moet regelmatig grote bedrijven adviseren over de hardware die gekocht moet gaan worden. Gezien laptops nog een levensduur hebben van minstens 3 jaar betekent dat dus dat er zeker Vista op moet draaien. Met het huidige probleem vallen voor mij alle nieuwe Asus laptops dus al af. (Wat jammer is gezien ik zelf erg geniet van m'n A8F)

- En Microsoft, wat vinden zij ervan?

Van Microsoft kreeg ik te horen dat de sticker 'Vista Capable' niet wil zeggen dat het systeem ook daadwerkelijk Vista kan draaien. Het wil alleen zeggen dat er voldaan is aan bepaalde (niet zeer strenge) hardware eisen.

Je kunt dus een systeem maken waar een Vista Capable sticker op zit maar waar technisch gezien nooit Vista op zou kunnen draaien.

Ze hebben aangegeven stickers mbt Vista Ready/Certified/Made for en Vista Premium veel stengere eisen te geven, maar dat voor de Vista Capable stickers Vista nog in een te vroeg beta stadium verkeert.

- Kan je Windows Vista installeren op een USB schijf?

Jazeker, er zijn alleen een aantal zaken om rekening mee te houden:

- Je moet 1x de keuze maken om ofwel op de USB schijf ofwel als interne schijf te installeren, je kunt niet tussendoor nog wisselen. Je zal dan bij het starten een BSOD Inaccessable boot device krijgen.

- Het kan voorkomen dat Windows Setup alsnog de MBR van je eigen harde schijf overschrijft, je kunt dit oplossen door vanuit de Windows XP installatie CD je eigen MBR terug te zetten (fixboot en fixmbr). Via WinImage kun je dan de nieuwe bootloader op de USB schijf zetten en hiervan booten. (Tip: Druk op de escape knop tijdens het Asus scherm, dit geeft je direct het bootselectiescherm)

- Ik wil je graag bedanken door je al mijn geld te sturen!

Mijn rekeningnummer is op verzoek verkrijgbaar ;)

Heb je nog vragen en/of opmerkingen, of ervaringen met deze bootloader? Post het in dit topic!

Orginele startpost:

Is er al iemand anders die ervaring heeft met de installatie op een Asus A8 notebook?

Ikzelf ben bezig geweest met mijn A8F-H036H maar nog weinig succes.

Het probleem ligt em erin dat zodra de bootloader gaat laden ie spontaan reboot, dit gebeurt dus echt direct na de POST. Wanneer ik boot vanaf de DVD geeft ie aan "Press any key to boot from CD/DVD...", druk ik op een knop reboot ie direct.

Als ik vanuit Windows laat installeren lijkt alles soepel te gaan, totdat ie klaar is met kopieren en expanden van de bestanden en dus opnieuw gaat starten. Dan heeft ie inmiddels de nieuwe bootloader erin gezet en dus krijgt ie zodra ie boot een reboot. Vanuit de recovery console van Windows XP kan ik met fixboot en fixmbr m'n oude windows terugkrijgen en krijg ik een melding dat de installatie misgegaan is.

Ik heb echt ALLES al geprobeerd en het probleem zit echt in het moederbord, denk aan alle mogelijke bios settings, een bios upgrade, volledige gestripte hardware, alle hardware vervangen door getest werkende onderdelen in verschillende configuraties, meerdere DVD's, booten op de DVD in Virtual PC (direct koppeling tussen de DVD drive en virtual PC). Zelfs na het Windows deel van de installatie de hdd in een andere laptop gedaan (Asus V6J) waarbij de setup wel goed verder ging.

Je kan het zo gek niet bedenken of we hebben het geprobeerd, het lijkt een combinatie van moederbord en de bootloader te zijn vandaar dat ik vraag: Heeft er iemand ervaring, is dit een structureel probleem met de Asus A8 series?

De Vista Capable sticker staart me een beetje met een scheef oog aan: Vista Capable maar niet een capable genoeg om de bootloader te laden.

Voor de duidelijkheid: Ik vraag niet om een oplossing van mijn probleem want ik heb echt alles geprobeerd, zelfs zaken waar niemand zo op zou komen. (zoals het gebruiken van een speciale USB stick voor het geval er een eventuele hdd security chip in zou zitten en het vervangen van zelfs de CPU naar 2 andere modellen).

Ik probeer nog even te spelen met de Vista bootloader editor, probleem is dat je dan een Vista bootloader moet hebben en dan start de PC dus niet op.....

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 20-12-2006 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Dit bericht even afgesplitst van [rml][ Vista] Het grote Vista Ervaringen Topic [ Deel 3][/rml]. Zoals je hebt kunnen lezen mogen problemen met Vista in een eigen topic. Ik zie dat je net nieuw bent hier, dus lees de stickytopics bovenaan Windows Clients nog even door voor je verderpost. Welkom op GoT :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah bedankt, wist niet dat dit een eigen topic waard was gezien ik echt een doodlopende straat ben ingegaan en geen mogelijkheid zie om om te keren. Daarnaast verwacht ik ook niet dat er iemand is die een suggestie kan doen wat we nog niet getest hebben, maar als er iemand is heel graag natuurlijk. (Je weet nooit waar mensen mee komen die er op een andere manier naar kijken).

Zou toch wel kwalijk zijn als het een structureel probleem is, wellicht dat Asus met een bios update kan komen... majah dat zal wel een paar weken/maanden duren.

Als het echt zo'n structureel probleem is zou je toch verwachten dat MS daarachter gekomen zou zijn, de Asus A8F is toch niet zo'n onbekende laptop en gezien er een Vista Capable sticker op zit neem ik aan dat Microsoft iets doet om ermee te testen.

Kon verder op internet ook niet veel vinden, ook bij Asus zelf niets.

Het is dus niet bedoelt als stelling van een probleem maar meer een algemene observatie die ik graag bevestigd (of juist ontkracht) zie.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 11-06-2006 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update:

Contact gehad met Asus vandaag.

Ze geven aan dat op dit moment Vista niet ondersteund wordt op de A8F (misschien zelfs op de hele A8 serie?), er komt wel een nieuwe bios die beschikbaar zal zijn wanneer Vista ook echt uitkomt voor het grote publiek.

Dat zal dus wel begin volgend jaar worden... :X

Voor mij echt een grote tegenvaller.
Ik vraag me dan ook af wat deze notebook nog meer niet kan gezien de bootloader van Vista nu ook weer niet zo spannend is.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 12-06-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24967

Anoniem: 178962 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:48:
Update:

Contact gehad met Asus vandaag.

Ze geven aan dat op dit moment Vista niet ondersteund wordt op de A8F (misschien zelfs op de hele A8 serie?), er komt wel een nieuwe bios die beschikbaar zal zijn wanneer Vista ook echt uitkomt voor het grote publiek.

Dat zal dus wel begin volgend jaar worden... :X

Voor mij echt een grote tegenvaller.
Ik vraag me dan ook af wat deze notebook nog meer niet kan gezien de bootloader van Vista nu ook weer niet zo spannend is.
Ik krijg hier vista op me a8f ook niet geboot :( dat wordt wachten op asus .... of misschien veranderd ms nog wat in ze bootloader. wel raar dat je dit soort zaken in de bios kunt afschermen. inderdaad wat kan ie nog meer niet? voor de rest prima laptoppie btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, voor de rest echt een hele goede laptop. Echt een aanrader.

Majah dit probleem is toch wel serieus. Ik heb ook wat vorige builds getest maar die geven exact hetzelfde resultaat dus ik verwacht niet dat MS er nog iets aan gaat veranderen.

Who knows, misschien heeft Asus het wel expres gedaan, een bepaalde interrupt routine verkeerd erin gezet oid waardoor het niet meer werkt.

Er is misschien hoop als er andere bootloaders uitkomen die Vista ondersteunen, tot die tijd hebben we pech. Kan me ook goed voorstellen dat andere bootloaders hetzelfde probleem gaan krijgen.

Ik ben nog even in overleg met Asus, maar kans is klein dat daar nog iets uit gaat komen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou er een dikke rel om starten bij zowel MS als Asus.
Asus voert een produkt waar een Vista Compatible sticker op zit, maar zonder dat het ook echt compatible is?

Gaat MS ook niet echt blij mee zijn :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112815

Ik zie trouwens dat er op de site van Asus een bios update te downloaden is.

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Het gaat om versie 205 gemaakt op date: 2006-05-19

Iemand al geprobeerd Vista te installeren na deze bios update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 14:32
Ik heb hieroo de W3J van Asus met een T2400 en 2GB intern.
Ook ik zit hier met dat probleem. Kan niet booten vanaf de DVD. Gewoon reboots.

Vanuit Windows ging het bij het opnieuw opstarten verkeerd en moest ik de bootloader van WinXP opnieuw installen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BackSlash32 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 09:44:
Ik zou er een dikke rel om starten bij zowel MS als Asus.
Asus voert een produkt waar een Vista Compatible sticker op zit, maar zonder dat het ook echt compatible is?

Gaat MS ook niet echt blij mee zijn :)
Heb ik gedaan, de enige response van ASUS is dat het wel zal werken als Vista uitkomt, je moet hen daar maar op hun woord over geloven...
Ze weten niet wanneer ze een upgrade voor me hebben en geven aan dat Vista BETA is (terwijl de bootloader doodsimpel is en de laatste 10 builds niet meer gewijzigd is).

Microsoft geeft ook aan dat de sticker niet betekent dat de machine in staat is Vista te draaien, er hoeft enkel aan een aantal hardware specificaties te worden voldaan. Ze hebben wel aangegeven dat de Designed for Windows Vista en Designed for Windows Vista Premium stickers veel strengere eisen hebben en dat daarop de systemen ook echt moeten werken.

Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen die kijkt naar de Vista sticker bij het aanschaffen van een nieuwe notebook of systeem: De sticker is niets waard, het is geensinds een garantie dat Vista ook echt gaat werken!
Anoniem: 112815 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 20:48:
Ik zie trouwens dat er op de site van Asus een bios update te downloaden is.

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Het gaat om versie 205 gemaakt op date: 2006-05-19

Iemand al geprobeerd Vista te installeren na deze bios update?
Jup, ik had orgineel 204 op m'n laptop, daarmee werkte het dus niet. Toen geupgrade naar 205 maar helaas geen geluk.
thestiffmeister schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:59:
Ik heb hieroo de W3J van Asus met een T2400 en 2GB intern.
Ook ik zit hier met dat probleem. Kan niet booten vanaf de DVD. Gewoon reboots.

Vanuit Windows ging het bij het opnieuw opstarten verkeerd en moest ik de bootloader van WinXP opnieuw installen.
Inderdaad precies hetzelfde dus, schijnbaar hebben alle nieuwere Asus modellen er last van. Een relatief nieuwe V6J die ik getest heb had echter nergens last van.

Ben nu bezig de bootloader te decompilen om op die manier achter het precieze probleem te komen. Geruchten gaan dat het probleem zit in de ACPI implementatie van Asus, door deze geheel te herschrijven zou het probleem opgelost kunnen worden. Omdat dit echter een hoop geld en tijd kost willen ze wachten tot het echt niet langer kan en dan waarschijnlijk een soort short-cut nemen door een work-around in de bios te zetten.

Edit: (na vele uren debuggen)

De bootloader van vista is er een van 2kb (oftewel 4 sectoren van 512 bytes) groot, ze hebben hier 2 varianten van, de een heet HDDBOOT en de ander CDBOOT (lekker orgineel :X ).
Op de CD/DVD is het easy, dat is een device met sectoren van 2048 bytes dus kan de bootloader in 1 klap geladen en gestart worden door de BIOS.

Op de HDD werkt het iets anders gezien de echte bootloader 4 sectoren inneemt op de schijf. Ze hebben dit op de standaard manier opgelost door in de MBR een preloader te zetten (en na hier vele uren in gezeten te hebben moet ik zeggen een hele nette en goede preloader). Deze preloader doet wat simple checks en initialisaties waarna de 4 sectoren van de eerste actieve partitie van de bootende schijf geladen wordt. Deze wordt gechecked of deze inderdaad correct is (dmv de bekende 2 checkbytes aan het einde) en daarna geboot.

Echter tussen het inladen en de call naar de nieuwe bootloader doet ie nog wat andere dingen waar ik niet helemaal bij kan. Wanneer ik mijn eigen bootloader in de 1e 4 sectoren van de 1e actieve partitie zet wordt deze gek genoeg niet opgestart (het systeem reboot zoals altijd). Dit geeft mij aan dat het probleem inderdaad zit in de kleine bootloader en dus in de CDBOOT variant (waar diezelfde check in zal zitten).

Wanneer ik het stukje aanpas dusdanig dat mijn bootloader wel geladen wordt en ik zet de Vista bootloader terug (dus de HDDBOOT boatloader) blijft het systeem hangen (ipv dat het Windows Setup start wat ik gehoopt had).

Het is lastig om het te debuggen en precies te bepalen aangezien ik moet debuggen op een live systeem, dit betekent dat wanneer ik debug ik de code moet aanpassen. Het is dan altijd erg tricky om te zien of dat de resultaten komen van het debuggen of van de orginele code.

Echter ben ik er uiteindelijke wel achter:

Het probleem is (je voelt em al) BitLocker!

BitLocker is een nieuwe techniek van Microsoft waarmee de gegevens op de hdd ge-encrypt kunnen worden welke daarna alleen met behulp van een key (USB key of bijvoorbeeld interface aan een vingerafdruk lezer) weer gelezen kunnen worden.

Erg goede beveiliging dus, echter moet je hardware dit voor een groot deel ondersteunen (naast dat je software het moet kunnen en je dus Vista nodig hebt).

Nu is de nieuwe Asus A8F zo'n notebook die deze techniek gaat ondersteunen, helaas waren ten tijden van de productie de specs van Bitlocker nog niet klaar (of Asus had nog geen tijd gehad het in de BIOS te integreren).

Via veel debuggen kon ik het probleem terug vinden in de volgende 2 regels code:

mov ax,0xBB00
int 0x1a

Ik kon nergens op internet terugvinden wat deze code precies moest doen, totdat ik dit document van MS tegenkwam:

http://download.microsoft...36565f5b/BitLockerReq.doc

Je ziet de datum 16 mei, dat was ongeveer de aankoopdatum van mijn laptop dus vandaar dat het er nooit in had kunnen zitten.

Op bladzijde 8 staat het AX=BB00h, hier staat een externe specificatie van de BIOS call waarmee simpel gechecked kan worden of het systeem de BitLocker functies aankan ja of nee.

Om een of andere reden hebben ze bij Asus besloten het systeem te rebooten zodra deze call gedaan wordt 8)7

Wanneer ik deze call omzeil door de int 0x1A weg te NOPpen wordt inderdaad de HDDBOOT boatloader gestart, maar deze crasht zodra er iets gedaan wordt met de BitLocker techniek (om begrijpelijke redenen een belangrijk onderdeel van de bootloader).

In de CDBOOT variant wordt een soortgelijke check gedaan waardoor ook deze direct reboot.

Het is erg spijtig dat Asus mij dit niet gewoon verteld heeft, dat had mij vele uren kunnen besparen.
Stap 1 was het uitzoeken van het probleem, dat is gedaan.
Stap 2 is het bedenken van een oplossing.

Mijn oplossing is vrij simpel:

Pak een ander systeem (mag virtueel zijn thank god) en kijk hoe de bootloader daar tot de conclusie komt dat er geen bitlocker functies zijn en dat deze dus niet gebruikt mogen worden. Zorg vervolgens dat op het doelsysteem de bootloader hetzelfde gedrag gaat vertonen.

Stap 3 is het implementeren van een oplossing.

Dat wordt allemaal iets lastiger, hopelijk kan ik wegkomen met het aanpassen van enkel de 512 bytes preloader maar dat is twijfelachtig te noemen. Wellicht dat een 2e preloader (of een hele nieuwe preloader) de interrupt calls kan afvangen en herschrijven naar een betere variant. In het ergste geval moet ik de bios code zelf aanpassen om te zorgen dat deze doen wat ze moeten doen (en Asus biossen kennende wordt dat een hell, plus dat bios flashes riskant zijn, zeker op een laptop).

Al met al een behoorlijk verprutste situatie van Asus, en erg spijtig dat de TD niet gewoon kon toegeven dat het de Bitlocker techniek is.

Edit:

Het wegnoppen van de call en het aanpassen van de check erna in zowel de preloader als de HDDBOOT lost het probleem niet op. De directe hang daarna geeft aan dat de check nog op meer plaatsen zit waardoor er alsnog functies worden aangeroepen welke niet in de bios zitten en het systeem laten hangen.

Waarschijnlijk zal een interrupt hook de beste oplossing zijn... :X

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 17-06-2006 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Subtiele schop voor wederom een update (ik blijf anders maar bij editen terwijl ik toch al een eindje gekomen ben).

Ik heb inmiddels ook weer contact opgenomen met mijn contactpersoon bij Asus (gelukkig na veel moeilijk gedoe een Nederlander gekregen). Ben benieuwd of hij me in contact kan stellen met wat BIOS engineers in Taiwan.

Ik heb ondertussen even gekeken naar verschillende manieren om de 2 bootloaders aan te passen zodat de boel wel gaat werken maar ben tot de conclusie gekomen dat met alleen het aanpassen van de bootsectoren we er niet komen.

De enige oplossing is om een nieuwe interrupt hook (of de bestaande aan te passen) om zo de ah=0xBB functie van interrupt 0x1A. Heb ondertussen ook een groot deel van de Microsoft documentatie doorgelezen.

Het probleem is dat ik minstens 16 bytes nodig heb om uberhaupt iets te kunnen doen (en dan is het echt heel erg beperkt). Aangezien er maar 446 bytes beschikbaar zijn waar al veel van gebruikt is gaat dat erg krap worden.

Mijn idee is dus om de mbr bootloader te herschrijven, de functionaliteit hiervan is erg beperkt. Er hoeft enkel de eerste actieve partitie op de bootende schijf gezocht te worden en hiervan de eerste 4 sectoren inlezen.

Nu heeft de Vista bootloader een check waarbij gekeken wordt of de bios de extended INT 0x13 functies ondersteunt (extended disk operations). Dit is nodig om te kunnen booten vanaf een partitie waarvan de eerste sector boven de 1024 cilinders ligt. Wanneer deze extended functies niet aanwezig zijn gaat ie alsnog over op de basis functies waardoor de grens van 1024 cilinders weer geldt.

Ik schrijft de primaire bootloader echter specifiek voor mijn notebook A8F (En waarschijnlijk werkt het dan dus ook op alle andere Asus notebooks met hetzelfde probleem). Ik weet dus al 100% zeker dat deze extended functies beschikbaar zijn (alle systemen van de laatste 5 jaar ondersteunen dit zo goed als zeker). Ik kan dus de check en het terugval stuk helemaal eruit snijden waardoor ik hopelijk genoeg ruimte krijg om op een correcte manier de huidige interrupt hook op te zoeken en aan te passen (of een nieuwe hook eraan zetten maar das weer iets ingewikkelder).

Persoonlijk heb ik erg veel ervaring met het programmeren in assembly voor embedded systemen C51 en heb in de good ol' days ook redelijk wat x86 assembly geprogged (en natuurlijk op de MSX..... :z ). Op zich is het schrijven van een bootloader geen enkel probleem, maar heb ook niet alle tijd van de wereld dus als iemand wil helpen, heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Offtopic, maarre...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Alle lof voor je aanpak zeg :)
Hopelijk komen ze ook bij Asus nog een beetje vlot over de brug maar aan jouw moeite ligt het in ieder geval niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt, ik wordt er soms een beetje ziek van dat grote organisaties zoals Asus even voor mij gaan bepalen wat ik wel en niet kan doen met m'n laptop.

Natuurlijk is het absoluut nutteloos om nu tijd te steken om een beta OS aan de praat te krijgen en waarvoor over een aantal maanden de oplossing vanzelf komt. Toch is het typisch iets in mijn ogen wat tweakers doen. Ze zien een probleem, proberen het via officiele kanalen op te lossen, als dat niet lukt maken ze zelf een oplossing.

Daarnaast heb ik er al zoveel tijd in gestopt om het probleem te vinden dat nu ik het gevonden heb ik ook een oplossing wil vinden. Ik kan andere mensen er wellicht ook mee helpen, en het is gewoon leuk om te doen en ik krijg inzicht in de Vista Bootloader en de BitLocker techniek.

Ik ben er weer wat mee bezig geweest, ik heb de interrupt handler bekeken en er is daar meer als genoeg ruimte overgelaten om een eigen hackje erin te zetten waardoor de ah=0xBB functionaliteit altijd resulteert in een iret.

Nu dat probleem dus relatief gemakkelijk gefixed kan worden hoeven we alleen nog een bootloader te schrijven die zichzelf naar 0x600 (in het huidige segment) verplaatst, de eerste actieve partitie zoekt en daar de eerste vier sectoren naar 7C00 laadt en vervolgens hierheen jumpt op de juiste manier.

Mijn plan is om deze bootloader te schrijven en eerst te testen op een andere PC, wanneer deze doet wat ik wil dat ie doet pas ik em aan zodat ie de hack in de interrupt handler zet. Ik kan helaas niet checken of de laptop inderdaad een Asus is met het probleem, de bootloader kan dus enkel gebruikt worden op de A8F in eerste instantie. Het kan weinig kwaad om het ergens anders op te draaien maar zal waarschijnlijk niet stabiel zijn. (AKA gewoon crashen bij het opstarten).

Edit:

Een paar uur later en ik ben bijna zo ver, op basis van de oude bootloader heb ik een nieuwe bootloader geschreven die in alle aspecten gelijk moet zijn behalve dat de bitlocker check niet gedaan wordt en de extended int 13 check wordt niet gedaan. Het backup stuk waarbij wordt teruggevallen op de oude normale int 13 routines is dus ook weggelaten.

Na wat snelle tests blijkt deze bootloader nu goed te functioneren, ik weet niet of ie inderdaad precies zo werkt als de orginele bootloader (daarvoor zou ik meer moeten testen), maar ik weet wel dat ie in staat is om verder te gaan (op een andere PC werd Windows setup netjes geladen).

Nu rest mij alleen nog deze bestaande bootloader aan te passen zodat de interrupt handler wordt overschreven door mijn eigen leuke versie.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 18-06-2006 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie dat de topic titel is aangepast, ik zal van de week de startpost aanpassen zodat men weet wat en hoe.

Ik weet niet zeker of het probleem bij de A8 series is, het is waarschijnlijk bij alle nieuwe Asus notebooks die de bitlocker techniek gaan ondersteunen.

Ik ben inmiddels ook tegen een probleempje aangelopen:

Op een of andere manier kan ik de interrupt handler niet overschrijven, waarschijnlijk is dat stuk geheugen gemapped naar de bios code en kan niet overschreven worden op een of andere manier. Ik was altijd in de veronderstelling dat de PC altijd start in real mode en dus al het geheugen beschikbaar is voor zowel lezen als schrijven.

Op zich geen enkel probleem, dan is het gewoon een kwestie van de interrupt vector tabel aanpassen en laten wijzen naar mijn eigen routine.

Probleem is echter dat ik niet weet hoe lang mijn routine moet werken, ik gok erop dat het alleen hoeft te werken tijdens het uitvoeren van de 2048 bytes van de HDDBOOT bootloader. Ik weet uit ervaring dat Windows NT/2000/XP/2003 direct na deze bootloader alle bios functies remappen naar eigen Microsoft routines. Er is natuurlijk geen garantie dat Vista dit ook doet, maar ik zou niet weten waarom niet.

Het nadeel is dat er geen manier is om geheugen te alloceren oid en ik de code van de HDDBOOT bootloader maar beperkt ken. Wanneer mijn routine wordt overschreven in het geheugen zal dat zeker in een reboot resulteren.

Ik ga maar eens even aan de gang met een kleine test bootloader waarbij ik de interrupt vector tabel aanpas, de ah=0xBB functies uitzet en dan probeer deze functie aan te roepen. Daarna natuurlijk even iets op het beeld zetten dan weet ik wanneer er geen reboot is, wanneer ie gewoon vastloopt en wanneer alles in orde is.

Edit:

Een gedeeltelijk succes!

De nieuwe bootloader is klaar, deze verplaatst zichzelf eerst naar 0x0600 zoals ie dat altijd al deed, daarna zoekt in in de interrupt vector tabel het oude adres op en schrijft deze in de routine. Daarna wordt naar de nieuwe routine verwezen in de interrupt vector tabel waarbij de routine na de bootloader en dus ergens achter 0x0600 staat.

De nieuwe handler is doodsimpel:

cmp ah,0xBB
jne original
iret
original:
jmpf [invullen]:[invullen]

Niet de netste manier, maar wel erg effectief.

In een testbootloader kon ik nu gewoon netjes ax=0xBB00 int 1A aanroepen zonder dat dit een reboot of crash gaf.

Na de code in de eerder gemaakte Vista bootloader te zetten kon ik in het bootmenu komen!

De PC lijkt het gewoon goed te doen, ik kan wat dingetjes kiezen, de Windows Memory Diagnostic tool werkt goed. Alleen wanneer ik de setup wil starten lijkt ie nog niet veel te doen. Het scherm wordt zwart en de laptop lijkt niets te doen.

Dit kan natuurlijk zijn dat het gewoon even duurt, of dat ik met het vele testen wat sectoren corrupt gemaakt heb waardoor de setup niet meer kan starten. Hoe dan ook, het BitLocker probleem is opgelost!

Ik zal straks een nieuwe startpost maken, de nieuwe bootloader in binair formaat online zetten (source mag niet wegens reverse engineren van MS property). De bootloader is heel simpel op iedere hdd te zetten via het tooltje WinImage (zijn nog 1000 andere tools, maar deze is behoorlijk hufterproof en 30 dagen gratis proberen).

Het is dan niet mogelijk om de Vista DVD te booten, maar je kunt vanuit Windows installeren. Wanneer ie dan gaat rebooten zorg je dat ie dat niet doet (simpel door een notepad te openen, wat erin te typen, bij het rebooten gaat ie dan vragen of je wil saven waardoor je de shutdown kunt aborten). Je doet dan even met WinImage de nieuwe bootloader in de MBR zetten en je start de PC opnieuw op. Vista zou dan goed moeten installeren en voortaan altijd moeten werken.

Of het allemaal werkt? Ik zal er straks achter komen, ik hoop het wel. Niet dat er nog een probleem ergens zit.

Wellicht als iemand mij kan helpen met de BIOS dat ik ook een nieuwe BIOS kan geven zodat ook het booten van de DVD werkt. Ik kan de bios wel aanpassen, maar heb niet de tooltjes om het Asus bios te decompressen, de juiste module eruit te extracten, een nieuwe erin te zetten, dan de bios te compressen en de checksum te updaten.

Van die nieuwe Asus biossen zijn de tooltjes extreem moeilijk te vinden.

Voordeel aan deze nieuwe bootloader is trouwens dat ie 100% veilig is op alle computers.
Je PC moet echter wel de extended int 0x13 functies ondersteunen gezien deze bootloader daar niet op checkt. Ook als je natuurlijk een werkende BitLocker installatie hebt kun je dit niet gebruiken gezien de volledige BitLocker BIOS functionaliteit wordt uitgeschakeld.

Edit:

Het lijkt erop alsof het geheugen waarin ik mijn interrupt handler heb staan overschreven wordt tijdens het starten van Windows Setup. Dit omdat een verse installatie het probleem niet oplost en op 2 PC's hetzelfde resultaat heeft waarbij de andere PC met de orginele bootloader wel Windows Setup opstart.

Het is nu dus even een kwestie van zoeken naar een stukje geheugen wat niet overschreven wordt...

Edit:

Ok ik heb een stukje geheugen gevonden wat lijkt te werken: 0000:1200h

Ik kom nu door het eerste stuk van Windows Setup heen, dan lijkt het alsof ie een nieuwe bootloader erin zet. Die ga ik nu dus even bestuderen.

WinImage valt nu helaas af gezien je op dit punt geen Windows meer hebt, ik zal een Linux bootCD opzoeken en daar wat instructies voor geven zodat mensen zonder externe hdd behuizing toch makkelijk kunnen installeren.

Je hebt dan dus de keuze tussen de externe hdd behuizing een 2e computer en WinImage of op de laptop zelf met een Linux bootCD.

Edit:

De nieuwe bootloader welke Windows Setup erin heeft gezet is gewoon weer de eerdere bootloader, ik kan deze dus weer direct overschrijven met mijn eigen bootloader. Ik hoop niet dat Vista bij iedere reboot de mbr overschrijft... dat zou evil zijn :X

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 19-06-2006 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik post dit nu vanuit Windows Vista op de ASUS A8F notebook!

Het is dus gelukt, de bootloader werd maar 1x overschreven waardoor ik direct mijn eigen versie kon terugzetten.

Ik zal vanavond een mooie startpost maken met alles erop en eraan wat je moet doen om Vista aan het werk te krijgen.

Alle hardware lijkt goed te werken, maar alles is ook een beetje traag. Dit komt voor een deel doordat ik mijn backup HDD gebruik (een oud 4200 rpm beestje) en voor een deel omdat de display drivers niet helemaal werken (Wat raar is aangezien deze toch voor Vista goed zou moeten zijn).

Ik ben in ieder geval blij dat wanneer het aankomt tussen Asus en mijzelf ik degene ben die bepaalt wat er gebeurt op mijn laptop.

Edit:

Alles werkt, met de juiste driver krijg je Aero ook aan de praat.
Alleen het geluid lijkt nog niet te werken hoewel ie wel alles goed vind in de device manager...

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 19-06-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Sjezis... alle lof!!!!

Ben zelf bezig geweest met het proggen van een nieuwe Linuxbootloader voor een Intel XScale (PXA255) met een SMC ethernetondersteunig. Je wil gaarne die kernel images + root fs images via ethernet overpompen zodat dit niet serial hoeft te gaan.

Goed dit heeft mij dus 2 mnd proggen gekost. Ik weet dus hoeveel tijd het kost om te dissassemblen en evt. inzages in bootloaders (in assembly) te krijgen. Niet te verzwijgen wat van nieuwe technieken Microsoft heeft toegepast in wazige jumps naar bepaalde hardware adressen. Hulde voor het gedane werk!

Heb jij ergens deze hack zo klaar liggen? Scheelt mij namelijk met het toevoegen/wijzigen van deze regels in de bootloader. (toevoegen assembly en weer binary's van maken etc.).

Naja, verder bevalt de W3J ontzettend goed. Echter plak er dan geen sticker op met Windows Vista Capable zolang die nog geheel geen beta's ondersteund :r

Goed bezig!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks.

Ik zal straks even een topicstart maken met alles erin hoe het te doen en een binary van de bootloader.

Voor de duidelijkheid: Deze bootloader werkt op alle computers (die redelijk nieuw zijn en dus de extended int 13 functies ondersteunen, dus nieuwer als 3 jaar ongeveer). Wil Vista niet installeren en krijg je direct bij het starten reboots dan kan dit ook voor jou een oplossing zijn.

Het ergste wat kan gebeuren is dat het niet werkt en je Vista nog steeds niet stabiel krijgt.

Op alle nieuwe Asus notebooks gaat het sowieso werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Is die bootloader van jouw ook uitgerust met dualboot?
Of is die functionaliteit eruit gehackt zodat die alleen WinVista opstart?

Ik heb namelijk Debian en WinXP er op staan. Die wil ik ook blijven gebruiken zeg maar.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, ik heb een hele nieuwe bootloader geschreven die als het goed is exact hetzelfde zou moeten zijn als de orginele Vista bootloader.

Het volgende is nieuw:
- Een nieuw stuk code welke de nieuwe interrupt handler van interrupt 0x1A installeert

Het volgende zat in de vorige wel maar in deze niet:
- Terugvallen op oudere routines wanneer geen extended int 0x13 instructies
- Controle van BitLocker functionaliteiten

Qua functionaliteit zou het dus goed moeten zitten, als je geen extended int 0x13 routines hebt wil je ook geen Vista installeren en heb je zeker ook niet het BitLocker probleem. Controleren op BitLocker is een beetje nutteloos in een bootloader die zo gemaakt is om het BitLocker probleem op te lossen.

Het zou dus gewoon goed moeten werken, ik weet wel dat dual-boot met Vista best wel lastig te regelen is, maar mijn bootloader zou daar geen invloed op mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Perfect Duidelijk.... Je hebt de begin initialisaties aangepast. Rest onveranderd gebleven. Geweldig!
Ik wil eigenlijk Vista toch wel draaiend zien op mijn laptop.

Prima zet maar online.... Ga ik lekker knooien... alhoewel jij het echte werk hebt gedaan :)
Ik wacht dus af! Puik werk!

[ Voor 42% gewijzigd door thestiffmeister op 20-06-2006 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deel van de nieuwe startpost met linkje naar de download staat online.

Ben nu druk bezig de rest af te maken (en een mooi plaatje erbij te zetten).

De gehele bootloader is trouwens herschreven, qua functionaliteit hetzelfde maar qua code zitten er subtiele verschillen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 20-06-2006 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nu ben ik dan wel niet in het bezit van zowel Vista noch een Asus A8 maar hulde _o_
Je doet de naam tweaker alle eer aan :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks.

Nieuwe startpost staat online!

Offtopic:

Geluid heb ik ook nog aan de praat gekregen door even de WinXP drivers te installeren.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 20-06-2006 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
als ik nu gewoon Grub blijf gebruiken als bootloader vanaf de MBR.
Hierbij de goeie settings te gebruiken voor de rootpartitie voor Vista.
Is het dan uberhaupt nodig stap 2 uit te voeren.

Naar mijn mening niet... Maar dit weet ik niet heel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof niet dat Vista compatible is met GRUB (in ieder geval op dit moment).

Vista zet altijd z'n bootloader in de MBR (dit omdat de echte bootloader 2k groot is) en niet in de eerste sector(s) van de parititie (daar staat de echte bootloader al). Ze zouden dan GRUB aan moeten passen om de Vista bootloader te vervangen en dezelfde functionaliteiten te bieden.

Voor zo ver ik weet is dat nog niet gedaan.
Grub kan naar mijn weten enkel andere OS'en starten door gewoon de eerste sector in te laden van een bepaalde partitie.

Sowieso zal Vista de MBR 2x overschrijven en zal je deze dus sowieso 2x terug moeten zetten (wat je ook erin zet).

Wellicht dat je zelf Grub kunt aanpassen, het starten van Vista is simpel, de eerste 4 sectoren van de Vista partitie op de bekende geheugen locatie inladen en dan uit laten voeren. Eventueel wil ik daar wel bij helpen, ik heb ondertussen behoorlijk veel inzicht in hoe de bootloader werkt.

Let echter wel: Je zult dan Grub ook aan moeten passen dat de BitLocker fix wordt toegepast anders zal het systeem alsnog niet werken.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 20-06-2006 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Ehmzz... dat zou dus betekenen dat ik dus problemen krijg met het online houden van mijn Debian systeem. Tenzij ik dus Debian kan starten vanuit de Vista bootloader wat wel kan gaan werken.

Tenminste heb net van die threads over Ubuntu gelezen met de mogelijk van het starten uit de WinXP bootloader (boot.ini) en een .bin file die hiervoor gegenereerd is.

Ik moet dus n's ff gaan uitzoeken met welke BootCD een bootloader kan worden teruggezet.
Ik heb nl. geen tweede externe case waar ik mijn laptopHD in kan hangen.

Edit: BartPE heeft plug-ins voor WinImage.
Tevens staat op Hirens BootCD volgens mij zo dit tooltje.... (ff snel bekeken)

[ Voor 21% gewijzigd door thestiffmeister op 20-06-2006 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik denk dat een PE situatie dan het beste zou zijn gezien dat gewoon simpel point and click is. Plus dat dan de interface exact gelijk is waardoor het wat simpeler zou zijn.

Vista maakt niet meer gebruik van boot.ini, maar van een geheel nieuwe bootloader genaamd BCD.
Er zit een tooltje bij (BCDEdit) waarmee je de opties gemakkelijk kunt editen, ik heb al meerdere mensen gezien met verschillende succes verhalen van een dual boot situatie met Vista, helaas ook duizenden threads van mensen bij wie het nog niet gelukt is.

Wat je eventueel zou kunnen doen is Grub installeren in de eerste sector van de Windows partitie met daarin de dual-boot Windows XP en Debian. Je kunt dan bij Vista kiezen voor 'Previous version of windows' daar wordt dan Grub mee gestart en vanuit grub kan je dan weer Debian starten.

Je kan ook net als ik heb gedaan even een 2e hdd erbij pakken en die gebruiken. Je kunt dan hdd's wisselen of Vista installeren en draaien vanaf een externe hdd. Let wel dat als je eenmaal setup bent begonnen met de schijf in je notebook dat je niet daarna kunt starten als je em als externe schijf hebt. Andersom lukt helaas ook niet.

Volgens mij moet Grub aanpassen ook weer niet zo moeilijk zijn.

Hirens boot CD was trouwens toch illegaal? Dat kunnen we hier dus niet gebruiken.
Een PE CD maken kost even iets meer werk, maar moet op zich voor de meeste tweakers echt geen probleem zijn. Als daar WinImage op kan is het makkelijk.

Ik heb inmiddels de startpost weer geupdate, nu een stukje erbij gezet over de Bart PE boot CD methode. Je hebt dan geen 2e PC nodig maar wel wat meer kennis (je moet een Bart PE CD maken, zo moeilijk is dat ook weer niet).

Ik heb in het verleden wel eens een Bart PE CD gemaakt, maar zou zo niet de stappen precies weten hoe je dat moet doen. Wellicht dat iemand anders een aanvulling kan geven?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 20-06-2006 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister

Is het mogelijk om Vista vanaf een externe USB-schijf te draaien en te starten? (Met USB-boot)
Zou op zich een goede probeeroptie zijn :) aangezien ik hier nog zo'n oude USB schijf heb liggen (3,5 inch)

Verder heb ik BartPE geprobeerd. Er was alleen een hele oude versie van WinImage voor beschikbaar. Die optie die jij gebruikt om die bootsector te veranderen is alleen maar aanwezig in WinImage 8. Niet dus in de eerdere versies. WinImage 6 is alleen beschikbaar voor BartPE.

Dit werkte wel alleen de opties die ik dus nodig heb is niet beschikbaar in deze versie :'(

Verder wist ik niet dat Hiren een illegalie CD was. Dan was het zeker mijn bedoeling niet hier te posten. :)

Edit: Moet beter lezen :(

[ Voor 12% gewijzigd door thestiffmeister op 20-06-2006 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Nou bij deze ontzettend bedankt.
Dit bericht is getypt vanuit Windows Vista op een Asus W3J@T2400

Het loopt lekker. Behalve dat mijn bluetooth, ethernetcontroller en geluidskaart niet werkt :)
Maar goed dat zal bij jouw hetzelfde wel zijn.

B.T.W. heb jij die ATI catalyst nog proberen te installen of gewoon niet doen... zeg maar ;)

Verder is het gelukt zonder mijn HD eruit te slopen. Ofwel je moet die nieuwe versie van WinImage gewoon op je C-schijf zetten (vanuit de Zip-file). Als je een correcte BartPE image (ISO) gemaakt heb kan je daar gewoon onder RUN het tooltje opstaren om vervolgens de bootloader te overschrijven.

Werkt als een zonnetje.... Ben alleen mijn Debian kwijt maar goed.... die herstel ik later wel weer. Eerst hier ff van genieten :)

Ontzettend bedankt voor het vele werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb uiteindelijk na wat spelen met drivers alle hardware top aan de praat gekregen, zelfs de webcam deed het!

Ik zal de startpost aanpassen mbt winimage, als dat gewoon werkt is het goed.

Ook zal ik de vraag over de USB hdd erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Heb alles aan de gang en het ziet er gelikt uit.
Echter 1 vraagje. Jij hebt zo'n mooie A8F laptop nietwaar? Daar zit toch ook bluetooth in?

Welke bluetooth drivers heb jij geinstalled aangezien ik zo'n draadloze logitech mouse heb.
Die kan ik tot nu toe als enigste niet gebruiken. Zelfs mijn 56K modem werkt })

Wireless en alle dingen probleemloos. Inderdaad moest ik ook mijn geluidskaartdrivers installen. Had alleen SPDIF uitvoer. Maar goed... mijn speakers werken niet op SPDIF :)

By The Way.... Over dat BartPE. FF een foutje in je inleiding. Je kan succesvol zo'n BartPE schijf maken en daarmee opstarten. Als je van te voren de WinImage proggie gewoon extract op je HD (C-Schijf) met daarbij je aangepaste bootloader (c:\winimage o.i.d.) . Kan je vanuit BartPE gewoon het programma WinImage starten vanaf de C-Schijf. Dit is dus niet apart mee gegeneerd in de BartPE ISO als plug-in. Het staat dus apart op de HD en kan je dus gewoon executen vanuit die omgeving. BartPE had wel zo'n plug-in maar die is gewoon veel te oud en niet te gebruiken.

Verder zijn de aanwijzingen correct. Trouwens bij mij ging die met die notepad meteen opnieuw opstarten en kon ik niets meer doen in WinImage. Maar goed... 2x booten met BartPE en het is opgelost :)

Verder ziet het er fancy uit maar is het wel wennen geblazen. Nogmaals bedankt _/-\o_

[ Voor 64% gewijzigd door thestiffmeister op 20-06-2006 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja soundcard drivers had ik ook, alleen de SPDIF werkt dan.
Ik heb gewoon de Windows XP drivers geinstalleerd (dat werkte prima allemaal) en daarna werkt alles top.

De A8F laptop heeft in tegenstelling tot wat er op veel plaatsen staat geen Bluetooth. Technisch gezien hebben ze de mogelijkheid, maar de Intel netwerkkaart moet het ondersteunen en de standaard kaart doet dit dus niet.

Mijn laptop heeft dus geen bluetooth, ik gebruik een USB bluetooth sticky die in 1x werkte ;)

Startpost is aangepast mbt de Bart PE instructies.

Je moet altijd wel even iets intypen in notepad zodat ie gaat vragen, maar inderdaad even 2x starten in Bart PE is erg makkelijk. Als je echter de hdd om moet bouwen van de ene PC in de andere PC dan wil je dat niet 2x hoeven te doen (hoewel ik het met het testen een stuk of 100000x heb gedaan ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 20-06-2006 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou iemand ajb de topic titel kunnen veranderen?

Het woordje [FIX] erin kan handig zijn voor mensen die de search doorzoeken op zoek naar een echte fix ipv een beschrijving van het probleem.

Ook staat er Asus A8 notebooks, het zijn alle nieuwe Vista Capable notebooks van Asus, niet alleen de A8 serie. Ook alle andere series.

Ik heb nu al 3 mailtjes naar sanfranjake gestuurd en een hele stapel topicreports maar krijg helemaal geen reactie. Misschien is mijn e-mail kapot en kwamen de topic reports even niet aan dus vraag ik het op deze manier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine tietl edit zodat duidelijk is dat dit niet enkel over de Asus A8 gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thank you :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
overigens heeft macosx hetzelfde probleem als vista op de a8 serie...

en nog vager vind ik dat ik dit topic moet lezen voordat ik uberhaupt ooit van bitlocker heb gehoord :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is wel erg vaag, wist niet dat Mac OS X ook iets deed met dat interrupt of misschien zelfs BitLocker gebruikt.

Ik wist inderdaad ook niet veel van BitLocker af (had er wel eens van gehoord) maar sinds de problemen weet ik er heel veel van af. Op zich is het ook niet de schuld van BitLocker maar de schuld van Asus, zij hebben de implementatie gewoon zo slecht gedaan in de bios dat deze work around nodig is.

Ik heb inmiddels de bootloader getest op alle nieuwe builds sinds beta 2 (inclusief de nieuwe 5472).
Ook heb ik de boel getest op een paar andere PC's en alles werkt inderdaad gewoon prima. Geen rare dingen gezien, alleen een volledig uitgeschakelde bitlocker functionaliteit en dus op de A8 series een werkende Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update:

De nieuwste 206 BIOS getest, deze heeft nog altijd hetzelfde probleem.
De bootloader lost het probleem nog altijd goed op.

Erg raar dat ze wel een nieuwe BIOS hebben uitgebracht maar deze kleine fix niet hebben toegepast.

NOOIT meer ASUS voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 12:06
BIOS 210 probleem opgelost eindelijk. Getest op de A8jc ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/nb/A8J/A8J210AS.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Das wel mooi, even kijken of er ook een A8F versie is waarbij het gefixed is.

Helaas, geen nieuwere BIOS voor de A8F. De nieuwste die erop staat heb ik al getest.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 11-08-2006 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is sinds een paar dagen wel een nieuwe versie uit voor de A8F, versie 207.

Er staat niets over in de changelog, maar deze versie lijkt wel goed te werken.

Hij is hier te downloaden: http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Even getest met Build 5552 maar de BIOS software is nog lang niet af, de Bitlocker functionaliteit zit er nog niet in.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 02-09-2006 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:46:
Er is sinds een paar dagen wel een nieuwe versie uit voor de A8F, versie 207.

Er staat niets over in de changelog, maar deze versie lijkt wel goed te werken.

Hij is hier te downloaden: http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Even getest met Build 5552 maar de BIOS software is nog lang niet af, de Bitlocker functionaliteit zit er nog niet in.
Ik ben nu eens ff die RC1 van Windows Vista aan het downloaden. Zal wel het zelfde probleem hebben want ik denk dat Microsoft deze TPM-implementatie niet veranderd heeft. Ik heb nu sterk mijn twijfels over Asus dat er nog geen oplossing voor verzonnen is. Ik neem toch aan dat ze die resetroutine in de Bios-Initialisatie er eens uit kunnen slopen. Vind het een beetje flauw dat ze tijdens die uitgebreide betatesten van Vista hier nog geen veranderingen in hebben aangebracht. Immersch ze hebben tijd zat gehad voor zo'n bugfix. Ik hoop dat ze voor die oudere laptops (want daar hebben we het over een half jaartje over) weer een Vista Capable Bios hebben. Opzich een goede gevonden oplossing dit. Het probleem van het Bios heb ik dus nu ook gezien. Heb ff die instructies bekeken (op fackansie in Frankrijk). Je moet toch wat voor die tent 8)7

Heb jij misschien onlangs nog contact gehad met die engineers daaroo? Ik heb een paar van die support nummers gebeld en wat email contact gehad met wat technical engineers daar in Taiwan. Maar ik krijg steeds null op het request. Beetje flauw dit...

Overigens werkt Vista nog steeds prima _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
low_n_slow schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:04:
overigens heeft macosx hetzelfde probleem als vista op de a8 serie...

en nog vager vind ik dat ik dit topic moet lezen voordat ik uberhaupt ooit van bitlocker heb gehoord :/
Mac OS X heeft in de nieuwere versies ook ondersteuning voor bitlocker aka TPM. Immersch in Linux en aanverwante Unix producten is de vraag naar beveiliging net zo groot als bij een Windows Systeem. Laat nu Mac OS X Darwin afgeleidt zijn van de BSDvarianten en Mach microkernel dus zal hierin dit ook allemaal gebruiken. Bitlocker in essentie gaat om het encrypten van alle data op je HD zodat anderen hier eigenlijk nooit meer bijkan. Het probleem wat hier denk ik speelt is een combinatie van het EFI bios i.c.m. Bootcamp en de in het setup voorkomende probleem met de initialisatie van Bitlocker. Bootcamp is nl. opgezet voor Windows XP welke geen ondersteuning heeft voor dit soort fancy toepassingen van encryptietechnieken. Misschien dat Bootcamp hier op zijn muil gaat op het moment dat die setup dingen loopt te controleren. Alhoewel ik wel heel veel menschen in mijn omgeving zie dat die Vista goed op een Apple heeft draaien. Wellicht tijd om een nieuwere versie te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb wel contact gehad met de engineers, een engineer wou wel meer vertellen maar gaf aan dat ie daar geen toestemming voor had gekregen. Ik heb toen ook met z'n baas gepraat, die gaf alleen aan dat het voordat Vista klaar was wel zou werken (zonder garanties te geven) en dat ze mij op de hoogte zouden houden.

Ze hebben me dus niet op de hoogte gehouden helaas, maar gelukkig is er wel een nieuw bios uit.

Het probleem lag 100% bij Asus, de implementatie van de interrupt routine was gewoon om het systeem te resetten ipv gewoon te returnen alsof ie niet wist wat de bedoeling was. De nieuwe routine is inderdaad nu gewoon om te returnen, er zit nog geen verdere implementatie achter.

Ieder ander systeem met TPM of BitLocker functionaliteiten waaronder Linux en OS X zou ook gewoon opnieuw starten bij het proberen te detecteren van de BitLocker functionaliteiten. Voordeel bij Linux is dat je het vaak expres aan moet zetten en het er standaard niet in zit. Bij OS X en Vista zit het erin gebakken en kun je er dus heel weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 04:34:
Ik heb wel contact gehad met de engineers, een engineer wou wel meer vertellen maar gaf aan dat ie daar geen toestemming voor had gekregen. Ik heb toen ook met z'n baas gepraat, die gaf alleen aan dat het voordat Vista klaar was wel zou werken (zonder garanties te geven) en dat ze mij op de hoogte zouden houden.

Ze hebben me dus niet op de hoogte gehouden helaas, maar gelukkig is er wel een nieuw bios uit.

Het probleem lag 100% bij Asus, de implementatie van de interrupt routine was gewoon om het systeem te resetten ipv gewoon te returnen alsof ie niet wist wat de bedoeling was. De nieuwe routine is inderdaad nu gewoon om te returnen, er zit nog geen verdere implementatie achter.

Ieder ander systeem met TPM of BitLocker functionaliteiten waaronder Linux en OS X zou ook gewoon opnieuw starten bij het proberen te detecteren van de BitLocker functionaliteiten. Voordeel bij Linux is dat je het vaak expres aan moet zetten en het er standaard niet in zit. Bij OS X en Vista zit het erin gebakken en kun je er dus heel weinig aan doen.
Vraagje namens mij aangezien het BIOS van de W3J nog helemaal niet is aangepast en zodoende het volgens de officiele manier het geheel nog niet werkt. Zit hier nog iets in de pipeline of is het gewoon een dood spoor en wacht ik maar terwijl er helemaal niets gebeurd.

Ik heb inmiddels al wel een ander beta BIOS geinstalleerd 2.09a (zonder changelist). Hierin wel een fix voor het scherm maar gewoon nog steeds de beruchte reset-routine aanwezig. Op dat punt is er dus nog niets gebeurd (bij mijn weten natuurlijk).

De vraag is dan nu: met welke lijn heb jij contact gehad? Heb jij direct richting Taiwan gebeld of met engineers hier in Nederland? Ik zou die gasten ook wel n's willen bellen met dit verhaal. Nu heb ik alles wel draaiende (met WinFlash i.c.m. BartPE) en daar gaat het gewoon niet om. Het irriteert me een beetje dat het zelfs bij RC2 nog niet available is. Terwijl ik dus wel een enorm hoeveelheid geld voor deze laptop heb neergelegd en ik gewoon nog een studentje EE ben.

Heb jij een goed telefoonnummer zonder tig keer te worden doorverbonden aangezien het probleem bij de W3J nog niet opgelost is en er geen BIOS-update voorhanden is?

[ Voor 6% gewijzigd door thestiffmeister op 20-10-2006 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
thestiffmeister schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 00:24:
[...]

Vraagje namens mij aangezien het BIOS van de W3J nog helemaal niet is aangepast en zodoende het volgens de officiele manier het geheel nog niet werkt. Zit hier nog iets in de pipeline of is het gewoon een dood spoor en wacht ik maar terwijl er helemaal niets gebeurd.

Ik heb inmiddels al wel een ander beta BIOS geinstalleerd 2.09a (zonder changelist). Hierin wel een fix voor het scherm maar gewoon nog steeds de beruchte reset-routine aanwezig. Op dat punt is er dus nog niets gebeurd (bij mijn weten natuurlijk).

De vraag is dan nu: met welke lijn heb jij contact gehad? Heb jij direct richting Taiwan gebeld of met engineers hier in Nederland? Ik zou die gasten ook wel n's willen bellen met dit verhaal. Nu heb ik alles wel draaiende (met WinFlash i.c.m. BartPE) en daar gaat het gewoon niet om. Het irriteert me een beetje dat het zelfs bij RC2 nog niet available is. Terwijl ik dus wel een enorm hoeveelheid geld voor deze laptop heb neergelegd en ik gewoon nog een studentje EE ben.

Heb jij een goed telefoonnummer zonder tig keer te worden doorverbonden aangezien het probleem bij de W3J nog niet opgelost is en er geen BIOS-update voorhanden is?
Ik heb ook de W3J, en is er al iets meer bekend hierover?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Officieel niet nee, bij mij werkt Vista prima echter op een hele omslachtige methode.
Er is niet een nieuwe BIOS update uit 210. Echter deze fixt alleen LCD problemen m.b.t. de X1600.

Verder niets geen aanpassing m.b.t. bitlocker. Dus nog afwachten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, Asus is bezig met een aantal BIOS updates eruit te doen waarbij het gefixed is. Dit heeft echter geen prioriteit.

De methode zoals uitgebreid beschreven in dit topic is inderdaad erg omslachtig, maar als het werkt dan werkt het ook. Het is dus een eenmalig iets en daarna werkt het.

Als je Vista Capable op je laptop hebt staan en geen bios update krijgt waarin het gefixed is voordat Vista uitkomt voor bedrijven (wat binnenkort is) dan heb je recht op je geld terug. Het product voldoet immers niet aan de gegeven specificaties.

Ik verwacht wel dat Asus binnenkort met updates komt voor alle nieuwere notebooks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Laatst online: 18-04 22:17
Nou, gaat weer lekker met zo'n nieuw OS :p

Ik de WAIK proberen met de install.wim van de Vista RTM: errors, blijkt die beta van de WAIK alleen met Vista RC1 te werken |:( Ik bedoel, bedrijven kunnen niet eens testen hoe ze Vista uit gaan rollen over meerdere computers, hoe stom is dat...

En tja, dat ASUS er geen prioriteit van maakt om al die laptops waar 'Windows Vista capable' op staat dat ook daadwerkelijk te maken is helemaal schandalig, heb grof geld voor die W3J betaald. Daar verwacht ik - mocht er iets mis zijn met een BIOS - wel snel een oplossing voor natuurlijk, en hoe moeilijk kan dit zijn |:(

Andere laptop-fabrikanten hebben sinds de eerste RC al geen problemen hiermee, dus ASUS had dit al heel lang aan kunnen zien komen...

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tjah voor mij nooit meer een Asus.

Ik heb van de helpdesk te horen gekregen dat mijn laptop volgende week terug komt na bijna 5 weken RMA geweest te zijn...

Het is gewoon debiel dat iemand verzint dat de PC maar opnieuw moet starten als BitLocker aangevraagd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:01
Hier even melde dat Vista Beta 2 / RC1 / RC2 perfect draaid op me Asus A6T met Vista Capable stikker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196151

Op mijn A8Ja ook na een bios update

• thestiffmeister
Anoniem: 178962 schreef op zondag 12 november 2006 @ 05:09:
Tjah voor mij nooit meer een Asus.

Ik heb van de helpdesk te horen gekregen dat mijn laptop volgende week terug komt na bijna 5 weken RMA geweest te zijn...

Het is gewoon debiel dat iemand verzint dat de PC maar opnieuw moet starten als BitLocker aangevraagd wordt...
Mijn broertje heeft een Dell en het werkt bij hem natuurlijk in 1 keer!
Terwijl ik gewoon moeite moet doen om met BCDEdit, Grub e.d. alles aan de praat te houden.

Laat staan te gaan updaten van RC1 naar RTM :)

Je wordt er niet vrolijk van ... aangezien het hele riedeltje opnieuw begint !

[ Voor 7% gewijzigd door thestiffmeister op 16-11-2006 00:12 ]

• Chimera
quote: Asus Support Team
Geachte klant,

Het gaat hier nog om de beta versies van Vista. Als de uiteindelijke versie van Vista uitkomt zal deze werken. Tegen die tijd zullen ook de nieuwe drivers verschijnen en de bios update. Met de beta versies kunnen wij niet garanderen dat deze zullen werken.

Met vriendelijke groet,
Asus Support Team
Ben ik em net aan het uitleggen dat de RTM legaal te downloaden is van MSDN en dat bedrijven nou wel eens willen gaan testen, en dat ze dus TE LAAT zijn met hun BIOS updates, begint ie weer over beta versies |:(

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182450

Ik heb deze week Windows Vista RTM (NL) uitgeprobeerd op mijn laptop.
Ik heb een Asus A8JC. Op deze laptop had ik ook het probleem dat hij bleef rebooten, en de installatie niet starte. Ik heb dit opgelost door de stappen te volgen die vooraan in dit topic staan, dus ik heb mijn bios niet geupdated.

Maar ondertussen draai ik weer gewoon XP, want ik vond er te veel software enzo niet werken onder Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi te zien dat iemand er nog iets aan heeft.

Geen idee of voor jouw laptop al een geschikt bios is uitgekomen, maar je kunt de bootloader gewoon goed gebruiken om Vista te installeren en draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182450

Ja, dat klopt.

Die bootloader werkt erg goed.
En ik vind het ook goed (zeer goed) uitgelegd voorin dit topic hoe je hem moet toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
Oke, vandaag, 30 maart 2007 is BIOS 211 voor de ASUS W3J uitgebracht... Hij staat nog niet op de site maar al wel op de FTP: ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/nb/W3J/W3JAS_211.zip

Ik heb em net geflashed en inderdaad, m'n Vista DVD boot netjes... Toen heb ik em maar uitgedrukt want wil eerst nog even backups maken enzo :P

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 22:23

MeNTaL_TO

The future is not set

XoReP schreef op zondag 12 november 2006 @ 18:12:
Hier even melde dat Vista Beta 2 / RC1 / RC2 perfect draaid op me Asus A6T met Vista Capable stikker :)
Heeft de A6T dan bitlocker techniek aan bord?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Asus heeft inmiddels de boel op orde wat betreft Vista.

Zo goed als alle producten hebben nu een BIOS beschikbaar waarmee Vista goed werkt (we zijn inmiddels ook al bijna een jaar verder ;) ). Ook zijn er vanuit Asus nu genoeg goed werkende drivers, en hebben ze bijvoorbeeld eindelijk dat oude Power4Gear overboord gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 18:44:
Asus heeft inmiddels de boel op orde wat betreft Vista.

Zo goed als alle producten hebben nu een BIOS beschikbaar waarmee Vista goed werkt (we zijn inmiddels ook al bijna een jaar verder ;) ). Ook zijn er vanuit Asus nu genoeg goed werkende drivers, en hebben ze bijvoorbeeld eindelijk dat oude Power4Gear overboord gegooid.
Hahahaha Feest hier eindelijk >:) :)

Sinds vandaag! Official Bios Drivers voor Asus W3J i.c.m. Windows Vista _/-\o_
Duurde lang maar goed tis er!

Incl. alle drivers voor Windows Vista 32 Bit!

Dus toch eindelijk... ! (Had Vista un-official al draaien)

Edit: hmmm.... iemand had het al eerder opgemerkt 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door thestiffmeister op 01-04-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch wel diep en diep triest dat dat zo lang op zich heeft laten wachten...

Voor mij NOOIT meer een Asus laptop, na alle problemen die ik ermee gehad heb en nu alweer heb (4e RMA gaat er binnen nu en 2 weken aankomen ben ik bang)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Anoniem: 178962 schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:54:
Toch wel diep en diep triest dat dat zo lang op zich heeft laten wachten...

Voor mij NOOIT meer een Asus laptop, na alle problemen die ik ermee gehad heb en nu alweer heb (4e RMA gaat er binnen nu en 2 weken aankomen ben ik bang)...
Dat ben ik helemaal met je eensch! Je koopt ongeveer 1 jaar geleden een laptop over de 1600 euri waarvan ik verwacht dat de support toch wel redelijk zal zijn. Nu is het zo dat ik dan geen vervent Vista gebruiker ben (prefereer toch Linux) slaat Asus hier toch behoorlijk de plank mis. Hoe kan zo'n groot bedrijf op zo'n launch compleet de boot missen? Dat begrijp ik dus echt niet. Aangezien het niet alleen mijn laptop betrof.

Heb talloze keren gebeld met Asus m.b.t. dit probleem en wordt steeds afgescheept met.. tja u zult toch echt moeten wachten. Of ze wisten helemaal nergens wat vanaf... wat helemaal belachelijk is.

Stiekem had ik toendertijd moeten wachten op de Intel Macbook maar goed, daar zat toen ook een behoorlijk prijsverschil in. Achteraf gigaveel spijt van aangezien ik toen meteen de mogelijkheid had om MacOSX te mogen proberen.

Opzich op technisch gebied mag ik niet echt klagen. W3J is tot op heden (zal het enorm afkloppen) nog niet kapot geweest. Dus ik mag daar niet echt over klagen. Hij voelt uitermate stevig aan en heeft geen rare andere eigenschappen. Iets wat ze bij Acer helemaal niet onder controle hebben. 3 vrienden van mij hebben vlak na hun garantietermijn hun klapdoosch mogen weggooien i.v.m. gebreken (videogeheugen defect, noem maar op). Mijn vriendin heeft zelf een Dell (zo'n latitude) en heeft ook dikwijls problemen. Dus op dit gebied totaal geen klachten.

Ben dan ook zeer benieuwd wat je RMA-problemen dan ook waren? Mijn accu zit nu wel met een wear-level van 9%, maar ook dit valt me na 1 jaar intensief gebruiken behoorlijk mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn RMA problemen:

Probleem 1: Het schanier van het scherm gaat loszitten na een paar maanden zelfs als je de laptop niet intensief gebruikt (want dat doe ik niet) En er kwamen rare witte vlekken in het scherm (waarschijnlijk de behuizing die druk uitoefend op het scherm wegens het slechte schaniermeganisme.

Daarvoor is ie RMA geweest: Het scherm is toen helemaal vervangen.

Probleem 2: De behuizing was niet juist gespoten oid, de verf kwam er aan alle kanten af en er kwamen scheuren in

Daarvoor is ie RMA geweest: Bij het openen van de behuizing hebben ze het moederbord beschadigd waardoor alles vervangen is behalve het toetsenbord en de harde schijf (zelfs CPU en geheugen vervangen, te zien aan de serienummers.

Probleem 3: Bij de vorige RMA hadden ze niet het juiste touchpad geplaatst waardoor de knoppen hiervan niet werkten en de touchpad raar scheef in de behuizing zat.

Daarvoor is ie RMA geweest: Een nieuwe behuizing (het bovenkant deel van de onderkant waar de touchpad zit dus) en een nieuw touchpad.

Het huidige probleem: Het scherm is alweer los aan het raken (het is echt een ontwerpfout in dat schanier) en het toetsenboard doet het niet goed, de l toets doet het 9 van de 10x niet en er zijn meer toetsen die slecht werken (terwijl de l toch niet echt een veelgebruikte toets is).

Daarvoor wil ik em dus weer RMA sturen, nadeel is dat in het jaar dat ik het ding heb ik em amper een paar maanden heb kunnen gebruiken omdat ie iedere keer weken aan een stuk bij Asus ligt voor de RMA.

Daarnaast had ik natuurlijk het probleem dat de Vista Capable laptop helemaal geen Vista kon draaien, daarvoor heb ik dus de bootloader geschreven zoals te lezen in dit topic.

Ook vind ik de driver support gewoon slecht, de drivers voor XP waren al erg oud en deden soms rare dingen. Het Power4Gear bijvoorbeeld een progje van 3 jaar oud...
Drivers voor Vista zijn er pas deze maand uitgekomen, terwijl Vista al flink lang op de markt is nu.

Asus heeft een super prijs/kwaliteit verhouding als je kijkt naar laptops met vergelijkbare specs van andere fabrikanten, alleen ze besparen gewoon teveel op de kwaliteit van de onderdelen en bijvoorbeeld drivers, dat maakt Asus gewoon een slecht merk voor mij...

(Dit is overigens niet mijn eerste Asus laptop en er zijn series die wel in orde zijn, maar de goedkopere series hoor ik niets dan problemen over en ik heb ze zelf ook. De A8 series: Nooit kopen!)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 02-04-2007 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Chimera schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 17:54:
Oke, vandaag, 30 maart 2007 is BIOS 211 voor de ASUS W3J uitgebracht... Hij staat nog niet op de site maar al wel op de FTP: ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/nb/W3J/W3JAS_211.zip

Ik heb em net geflashed en inderdaad, m'n Vista DVD boot netjes... Toen heb ik em maar uitgedrukt want wil eerst nog even backups maken enzo :P

Succes!
De link is dood, kan iemand het ZIP bestand hosten, ik heb ook een Asus W3J en ik wil die BIOS ook proberen.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Pagina: 1