![]() | ||
Het probleem | ||
Dit probleem komt voor op nieuwere Asus laptops die in de toekomst de nieuwe BitLocker techniek gaan ondersteunen. Deze laptops zijn te herkennen aan het 'Windows Vista Capable' logo of sticker op de palmrest. Let op: Het probleem is opgelost in de nieuwste BIOS revisies Het probleem is opgelost op de volgende modellen vanaf de volgende bios versies: A8F - Vanaf versie 207 A8Jc - Vanaf versie 210 Probeer op je eigen laptop eerst de allernieuwste bios voordat je aan de slag gaat met de rest van deze guide... | ||
De symptomen | ||
De symptomen zijn gemakkelijk te herkennen, bij het booten van de Vista DVD start de computer voordat ie iets doet direct opnieuw op. Ook wanneer je vanuit Windows de installatie start en de computer gaat opnieuw starten blijft de computer alsmaar herstarten bij het opstarten. | ||
De oorzaak | ||
De oorzaak is de huidige BIOS implementatie van de BitLocker techniek. De externe specificaties hiervan zijn hier te vinden. Zoals je ziet aan de datum (16 mei) waren deze specs nog niet klaar ten tijden van de laatste BIOS en dus is de implementatie onvolledig. Alle nieuwere Asus laptops lijken dit probleem te hebben, als je een andere laptop tegenkomt met hetzelfde probleem, laat het even weten. Het probleem zit specifiek in de functie die moet opgeven of de BitLocker techniek ja dan nee ondersteund wordt door het systeem. Deze functie moet een reeks hele specifieke waardes teruggeven (zie onderaan bladzijde 6 van het document), wanneer deze waardes niet op de exacte manier worden teruggegeven gaat Vista er vanuit dat de functionaliteit niet aanwezig is. In plaats van dat de Asus BIOS engineers deze functie iets randoms terug laten geven hebben ze ervoor gekozen de PC direct opnieuw te laten starten. Dit zorgt er dus voor dat Vista niet geinstalleerd of gedraaid kan worden op de systemen. | ||
De oplossing | ||
Nadat je PC zichzelf heeft geinitialiseerd gaat deze op de harde schijf (of CD/DVD) zoeken naar de 1e sector (de Master Boot Record of MBR), wanneer deze sector eindigt met een bepaalde code snapt de computer dat hierop gestart moet worden. Deze MBR wordt dan op een specifieke locatie in het geheugen gezet waarna de code hierin wordt gestart. Omdat er een beperking is van de grootte van een sector (normaal 512 bytes) is de code hierin vaak erg simpel en erop gericht om verdere code van de schijf op te halen en uit te voeren. Omdat de BitLocker techniek de harde schijf van een beveiliging voorziet is het nodig alvorens meer gegevens op te halen van de schijf aan het systeem te vragen of deze BitLocker techniek gebruikt mag/moet worden. Helaas gaat dit dus mis op de Asus computers. Mijn oplossing is een volledig nieuw stuk code (de zogenaamde bootloader) welke ervoor zorgt dat de 'fout' in de BIOS wordt opgevangen en het systeem dus gaat werken zoals een systeem zonder de BitLocker techniek. Het systeem start dan niet opnieuw op en dus kan Vista gebruikt worden. | ||
Hoe gaat dit in z'n werk | ||
Het enige wat je hoeft te doen is deze nieuwe bootloader te downloaden en deze op 2 momenten in je MBR te zetten. Een keer na stap 1 van de installatie en een keer na stap 2 van de installatie. | ||
Hoe moet dat dan (de WinImage methode) | ||
Benodigdheden: - De nieuwe bootloader: Hier downloaden - Het programma WinImage: Hier downloaden - Een 2e PC waarop 2 bovenstaande ook staan - Een manier om de laptop HDD aan te sluiten op de 2e PC (bijvoorbeeld een externe 2.5" behuizing) - Een Vista DVD - Laptop met Windows (XP) installatie Stap 1: - Stap 1 is het downloaden van de bootloader en het tooltje naar zowel de laptop als de 2e PC. - Op de laptop: - Zet even een Kladblok (Notepad) open en typ daar wat tekst in. - Daarna begin je de installatie vanuit Windows vanaf de Vista DVD, deze gaat eerst een groot aantal bestanden kopieren, dat duurt dus even. - Windows Setup zal proberen te herstarten, maar door het kladblok gaat dit niet (deze zal vragen of je niet wil opslaan), druk op Annuleren (Cancel) zodat de PC niet opnieuw opstart. - Start nu WinImage - Ga in het menu 'Disk' naar 'Edit Master Boot record properties' - Vink het vakje 'Include non removable hard disk(s)' aan - Selecteer je harde schijf (Schrijf even op hoe je harde schijf heet in WinImage) - Druk op de knop 'Import...' - Kies de gedownloadde file 'vistafix_mbr.bin' - Kies bij de waarschuwing 'Yes' - Start de PC opnieuw op (Let op: WinImage zorgt ervoor dat de partitie tabel behouden blijft, wanneer je een ander tooltje gebruikt weet dan zeker dat die tool dit ook doet) Als het goed is kom je nu netjes in Windows Setup direct bij het opnieuw starten, lukt dit niet post het dan even in dit topic. Kom je de oude Windows niet meer in start dan op een Windows XP installatie schijf, kies de recovery console en typ de commando's fixboot en fixmbr in. Stap 2: Windows Setup gaat nu een heel deel doorlopen en start dan opnieuw op. Helaas heeft deze dan de bootloader weer overschreven en zal je PC enkel opnieuw opstarten wanneer je deze aanzet. Hier komt de 2e PC om de hoek kijken. - Zet de PC uit - Haal de accu en de stekker eruit - Druk op de aanknop zodat zeker alle stroom eruit is - Haal de harde schijf uit de laptop - Sluit de harde schijf aan op de 2e PC - Start de 2e PC op (gewoon op z'n eigen harde schijf in een normale Windows omgeving, dus niet op de laptop schijf booten!) - Start het programma WinImage - Ga in het menu 'Disk' naar 'Edit Master Boot record properties' - Vink het vakje 'Include non removable hard disk(s)' aan - Selecteer je harde schijf (Let op dat je 100% zeker de juiste harde schijf kiest, als het goed is heb je opgeschreven hoe ie heet bij stap 1) - Druk op de knop 'Import...' - Kies de gedownloadde file 'vistafix_mbr.bin' - Kies bij de waarschuwing 'Yes' - Zet de PC uit - Zet de harde schijf terug in de laptop - Sluit de accu en stroom weer aan - Start de laptop op Als het goed is kun je nu de PC weer starten en gaat Windows Setup weer verder, de laptop zal nog enkele malen herstarten maar dan is het niet nodig om iets met de harde schijf te doen. De bootloader wordt als het goed is niet nogmaals overschreven. | ||
Hoe moet dat dan (de boot CD methode) | ||
Een andere mogelijkheid is om in plaats van een 2e PC gewoon een boot CD te gebruiken om de 2e keer de bootloader te overschrijven. Je hebt dan geen 2e PC of externe harde schijf behuizing meer nodig en je hoeft de laptop niet open te maken (ook al is de harde schijf vaak 1 schroefje en staat in de manual duidelijk hoe dit moet). Het gebruik van een 2e PC is aan te raden, maar niet iedereen heeft 2 PC's of een manier om de harde schijf op de 2e PC aan te sluiten. Ik ga er hierbij vanuit dat je enige ervaring hebt met het maken van een PE omgeving. Benodigdheden: - De nieuwe bootloader: Hier downloaden - Bart PE builder: Hier downloaden - Het programma WinImage: Hier downloaden - Een lege CD - De Windows XP installatie CD - Een Vista DVD - Laptop met Windows (XP) installatie Stap 1: Maak een PE CD aan en test deze, kijk of WinImage inderdaad wil starten en lijkt te werken. Je zou WinImage moeten kunnen starten vanaf de harde schijf en ook bij de bootloader moeten kunnen vanaf je harde schijf. Verstandig is dit eerst te controleren. Stap 2: - Start de PC normaal in Windows - Zet even een Kladblok (Notepad) open en typ daar wat tekst in. - Daarna begin je de installatie vanuit Windows vanaf de Vista DVD, deze gaat eerst een groot aantal bestanden kopieren, dat duurt dus even. - Windows Setup zal proberen te herstarten, maar door het kladblok gaat dit niet (deze zal vragen of je niet wil opslaan), druk op Annuleren (Cancel) zodat de PC niet opnieuw opstart. - Start nu WinImage - Ga in het menu 'Disk' naar 'Edit Master Boot record properties' - Vink het vakje 'Include non removable hard disk(s)' aan - Selecteer je harde schijf (Schrijf even op hoe je harde schijf heet in WinImage) - Druk op de knop 'Import...' - Kies de gedownloadde file 'vistafix_mbr.bin' - Kies bij de waarschuwing 'Yes' - Start de PC opnieuw op Als het goed is kom je nu netjes in Windows Setup direct bij het opnieuw starten, lukt dit niet post het dan even in dit topic. Kom je de oude Windows niet meer in start dan op een Windows XP installatie schijf, kies de recovery console en typ de commando's fixboot en fixmbr in. Stap 3: Windows Setup gaat nu een heel deel doorlopen en start dan opnieuw op. Helaas heeft deze dan de bootloader weer overschreven en zal je PC enkel opnieuw opstarten wanneer je deze aanzet. - Start de PC op met de Bart PE schijf - Start het programma WinImage - Ga in het menu 'Disk' naar 'Edit Master Boot record properties' - Vink het vakje 'Include non removable hard disk(s)' aan - Selecteer je harde schijf (Let op dat je 100% zeker de juiste harde schijf kiest, als het goed is heb je opgeschreven hoe ie heet bij stap 2) - Druk op de knop 'Import...' - Kies de gedownloadde file 'vistafix_mbr.bin' - Kies bij de waarschuwing 'Yes' - Start de laptop opnieuw op Als het goed is kun je nu de PC weer starten en gaat Windows Setup weer verder, de laptop zal nog enkele malen herstarten maar dan is het niet nodig om iets met de harde schijf te doen. De bootloader wordt als het goed is niet nogmaals overschreven. | ||
Verdere vragen? | ||
- Werkt deze bootloader ook op andere systemen behalve Asus notebooks? Ja, deze bootloader is veilig te gebruiken op alle systemen en zal hoogstwaarschijnlijk geen schade toebrengen aan het systeem. (Je weet immers nooit) Wanneer je probleem echter niet BitLocker gerelateerd is zal deze nieuwe bootloader het probleem niet oplossen. Heb je een ander systeem met hetzelfde probleem, laat het dan even in dit topic weten, ik zal dan de startpost aanpassen. We weten dat het probleem voorkomt op de Asus A8F en W3J notebooks, maar het probleem zit in alle nieuwere ASUS notebooks. Als het in jouw situatie heeft gewerkt laat het dan ook even weten, dan weten andere mensen met zelfde systemen dat het ook werkt op hun systeem. - Mag ik de sourcecode van de nieuwe bootloader hebben? Nee, de bootloader (hoewel geen rocket science) is gebaseerd op reverse engineerde code van Microsoft. Gezien reverse engineren niet is toegestaan kan ik de source niet posten. Met een de-assembler moet je wel een heel eind kunnen komen. - Mag ik de sourcecode van de interrupt handler hebben? Jazeker: code:
- Werkt deze bootloader ook nog na een bios upgrade? Ja, deze bootloader blijft altijd werken, echter zul je dan nooit gebruik kunnen maken van de BitLocker techniek. Wanneer na een BIOS upgrade de BitLocker technieken juist in de BIOS staan en je de techniek wil gaan gebruiken zul je deze bootloader moeten vervangen door de orginele, of Vista opnieuw installeren. - En Asus dan, komt die niet met een oplossing? Ik heb uitgebreid contact gehad met Asus, zij geven aan dat het probleem ten tijde van de Vista public launch (begin tot halverwege volgend jaar dus) opgelost zal zijn. Een verdere garantie als een 'Wij zeggen het dus het is zo' via de e-mail kon ik niet krijgen. - Is het niet belachelijk dat Asus laptops met een 'Vista Capable' sticker uitbrengt zonder garanties dat Vista echt gaat werken? Ja dit is inderdaad belachelijk en heb ik ook bij Asus aangegeven. Ik heb ze ook verteld dat het voor systeembeheerders en consultants absoluut crutiaal is dit nu te kunnen testen willen ze begin volgend jaar Vista uitrollen binnen het bedrijf. Mensen hebben tijd nodig zichzelf voor te bereiden en wil een bedrijf het komende half jaar een paar duizend nieuwe laptops kopen willen ze echt 1000% zeker weten dat Vista erop gaat draaien. Ikzelf werk als consultant en moet regelmatig grote bedrijven adviseren over de hardware die gekocht moet gaan worden. Gezien laptops nog een levensduur hebben van minstens 3 jaar betekent dat dus dat er zeker Vista op moet draaien. Met het huidige probleem vallen voor mij alle nieuwe Asus laptops dus al af. (Wat jammer is gezien ik zelf erg geniet van m'n A8F) - En Microsoft, wat vinden zij ervan? Van Microsoft kreeg ik te horen dat de sticker 'Vista Capable' niet wil zeggen dat het systeem ook daadwerkelijk Vista kan draaien. Het wil alleen zeggen dat er voldaan is aan bepaalde (niet zeer strenge) hardware eisen. Je kunt dus een systeem maken waar een Vista Capable sticker op zit maar waar technisch gezien nooit Vista op zou kunnen draaien. Ze hebben aangegeven stickers mbt Vista Ready/Certified/Made for en Vista Premium veel stengere eisen te geven, maar dat voor de Vista Capable stickers Vista nog in een te vroeg beta stadium verkeert. - Kan je Windows Vista installeren op een USB schijf? Jazeker, er zijn alleen een aantal zaken om rekening mee te houden: - Je moet 1x de keuze maken om ofwel op de USB schijf ofwel als interne schijf te installeren, je kunt niet tussendoor nog wisselen. Je zal dan bij het starten een BSOD Inaccessable boot device krijgen. - Het kan voorkomen dat Windows Setup alsnog de MBR van je eigen harde schijf overschrijft, je kunt dit oplossen door vanuit de Windows XP installatie CD je eigen MBR terug te zetten (fixboot en fixmbr). Via WinImage kun je dan de nieuwe bootloader op de USB schijf zetten en hiervan booten. (Tip: Druk op de escape knop tijdens het Asus scherm, dit geeft je direct het bootselectiescherm) - Ik wil je graag bedanken door je al mijn geld te sturen! Mijn rekeningnummer is op verzoek verkrijgbaar |
Heb je nog vragen en/of opmerkingen, of ervaringen met deze bootloader? Post het in dit topic!
Orginele startpost:
Is er al iemand anders die ervaring heeft met de installatie op een Asus A8 notebook?
Ikzelf ben bezig geweest met mijn A8F-H036H maar nog weinig succes.
Het probleem ligt em erin dat zodra de bootloader gaat laden ie spontaan reboot, dit gebeurt dus echt direct na de POST. Wanneer ik boot vanaf de DVD geeft ie aan "Press any key to boot from CD/DVD...", druk ik op een knop reboot ie direct.
Als ik vanuit Windows laat installeren lijkt alles soepel te gaan, totdat ie klaar is met kopieren en expanden van de bestanden en dus opnieuw gaat starten. Dan heeft ie inmiddels de nieuwe bootloader erin gezet en dus krijgt ie zodra ie boot een reboot. Vanuit de recovery console van Windows XP kan ik met fixboot en fixmbr m'n oude windows terugkrijgen en krijg ik een melding dat de installatie misgegaan is.
Ik heb echt ALLES al geprobeerd en het probleem zit echt in het moederbord, denk aan alle mogelijke bios settings, een bios upgrade, volledige gestripte hardware, alle hardware vervangen door getest werkende onderdelen in verschillende configuraties, meerdere DVD's, booten op de DVD in Virtual PC (direct koppeling tussen de DVD drive en virtual PC). Zelfs na het Windows deel van de installatie de hdd in een andere laptop gedaan (Asus V6J) waarbij de setup wel goed verder ging.
Je kan het zo gek niet bedenken of we hebben het geprobeerd, het lijkt een combinatie van moederbord en de bootloader te zijn vandaar dat ik vraag: Heeft er iemand ervaring, is dit een structureel probleem met de Asus A8 series?
De Vista Capable sticker staart me een beetje met een scheef oog aan: Vista Capable maar niet een capable genoeg om de bootloader te laden.
Voor de duidelijkheid: Ik vraag niet om een oplossing van mijn probleem want ik heb echt alles geprobeerd, zelfs zaken waar niemand zo op zou komen. (zoals het gebruiken van een speciale USB stick voor het geval er een eventuele hdd security chip in zou zitten en het vervangen van zelfs de CPU naar 2 andere modellen).
Ik probeer nog even te spelen met de Vista bootloader editor, probleem is dat je dan een Vista bootloader moet hebben en dan start de PC dus niet op.....
[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 20-12-2006 17:20 ]