Onderstaande is absoluut niet bedoeld als start voor een flinke flame, maar als eerlijke discussie.
Wat mij betreft is het tijd om Linux als desktop eens te evalueren.
Linux als dekstop
Dat Linux erg prettig is om in te zetten als server is al jaren zo, maar "Linux als desktop" voor de veeleisende en zeer diverse desktop gebruiker van tegenwoordig is nog steeds geen gemeengoed.
Natuurlijk zijn er genoeg enthousiaste mensen te vinden (vooral onder tweakers) die full time *nix gebruikers zijn en al jaren ook voor hun desktop *nix gebruiken, maar de meeste mensen (overwegend niet-nerds) gebruiken nog steeds MS Windows.
Wat ik met dit topic wil doen is kritisch en eerlijk kijken waar (met name) Linux staat op dit moment wat betreft "desktop gebruik". De reden dat ik vooral naar Linux kijk is omdat overige Unices of Unix-likes eigenlijk alleen maar minder zijn vertegenwoordigd als "desktop OS" met uitzondering van Apples OS, wat gezien kan worden als "een BSD" maar wat ik hier liever even buiten beschouwing laat. Daarbij is er in de Linux wereld nu ook op zakelijk terein serieus een stap gezet richting Linux op de desktop (Novell). Voor mij des te meer reden om eens te inventariseren hoe het nu staat met Linux als desktop.
Mijn conslusie
....is kort en bondig, Linux als desktop is (nog steeds) een hel.
een paar puntjes:
Dat een fabrikant van draadloze netwerk kaartjes geen driver schrijft, kan je moeilijk Linux devs kwalijk nemen. Toch zie ik dit als minpunt, gewoon omdat het zo is. De eindgebruiker heeft er namelijk niets aan.
De laatste tijd heb ik met veel goede moed Novell's SLED 10 getest en ook dat was een teleurstelling. Je hoopt op een integraal goed werkend geheel, maar het zijn gewoon dezelde chaotische samenraapsels in een mooi Novell jasje.
Ik ben enthousiast *NIX gebruiker...voor als server oplossing.
Als desktop zou ik niet weten wat je op dit moment met Linux moet.
Windows XP is op dit moment gewoon stabiel te noemen. Ik heb nauwelijks crashes.
En dat is wat mij betreft gewoon de waarheid. Ik heb het ook anders meegemaakt, en genoeg gescholden op Microsoft nog niet zo heel lang geleden. Maar ik denk dat ik nu eerlijk moet zijn en dan moet ik gewoon bekennen dat XP *WERKT* en dat ik er als desktop erg fijn mee kan werken, in tegenstelling tot Linux als desktop.
ok.
Komt u maar
Wat mij betreft is het tijd om Linux als desktop eens te evalueren.
Linux als dekstop
Dat Linux erg prettig is om in te zetten als server is al jaren zo, maar "Linux als desktop" voor de veeleisende en zeer diverse desktop gebruiker van tegenwoordig is nog steeds geen gemeengoed.
Natuurlijk zijn er genoeg enthousiaste mensen te vinden (vooral onder tweakers) die full time *nix gebruikers zijn en al jaren ook voor hun desktop *nix gebruiken, maar de meeste mensen (overwegend niet-nerds) gebruiken nog steeds MS Windows.
Wat ik met dit topic wil doen is kritisch en eerlijk kijken waar (met name) Linux staat op dit moment wat betreft "desktop gebruik". De reden dat ik vooral naar Linux kijk is omdat overige Unices of Unix-likes eigenlijk alleen maar minder zijn vertegenwoordigd als "desktop OS" met uitzondering van Apples OS, wat gezien kan worden als "een BSD" maar wat ik hier liever even buiten beschouwing laat. Daarbij is er in de Linux wereld nu ook op zakelijk terein serieus een stap gezet richting Linux op de desktop (Novell). Voor mij des te meer reden om eens te inventariseren hoe het nu staat met Linux als desktop.
Mijn conslusie
....is kort en bondig, Linux als desktop is (nog steeds) een hel.
een paar puntjes:
- Nog steeds niet genoeg driver support. (probeer je nieuwe draadloze NIC eens uit)
- Veel gezeik/getweak met drivers. (Hoeveel mensen zitten niet te pielen met HW3D)
- Nieuwe drivers breken te vaak huidige configuratie (Hey, direct rendering werkt niet meer)
- GUI Hulpprogramma's *.conf files voor je bewerken zijn te beperkt en zitten (daardoor) juist in de weg, je moet toch de *conf files weer in om het echt goed te kunnen instellen.
- Tot overmaat van ramp overschrijft het hulpprogramma je zelfgemaakte aanpassingen soms weer.
- De gemiddelde Linux GUI is gewoon baggertraag *in software* vergeleken bij de Windows GUI. XGL is daarbij wel snel, maar een ramp om aan de praat te krijgen.
- Elke linux distro die ik als desktop heb gehad doet qua configuratie rommmelig aan, Linux hangt van kleine oplossingen aan elkaar, ik mis een duidelijk ontwerp
- "Dingen" werken te weinig "out of the box"
- Codecs missen (te) vaak.
- Software management in de vorm van RPM's zijn een ramp voor gemiddelde gebruikers.
- Nog steeds niet genoeg software support bij commerciële paketten.
- XGL / Compiz is grappigs voor de desktop user maar gelijk een drama om aan de gang te krijgen
Dat een fabrikant van draadloze netwerk kaartjes geen driver schrijft, kan je moeilijk Linux devs kwalijk nemen. Toch zie ik dit als minpunt, gewoon omdat het zo is. De eindgebruiker heeft er namelijk niets aan.
De laatste tijd heb ik met veel goede moed Novell's SLED 10 getest en ook dat was een teleurstelling. Je hoopt op een integraal goed werkend geheel, maar het zijn gewoon dezelde chaotische samenraapsels in een mooi Novell jasje.
Ik ben enthousiast *NIX gebruiker...voor als server oplossing.
Als desktop zou ik niet weten wat je op dit moment met Linux moet.
Windows XP is op dit moment gewoon stabiel te noemen. Ik heb nauwelijks crashes.
En dat is wat mij betreft gewoon de waarheid. Ik heb het ook anders meegemaakt, en genoeg gescholden op Microsoft nog niet zo heel lang geleden. Maar ik denk dat ik nu eerlijk moet zijn en dan moet ik gewoon bekennen dat XP *WERKT* en dat ik er als desktop erg fijn mee kan werken, in tegenstelling tot Linux als desktop.
ok.
Komt u maar