Linux als desktop, de stand van zaken.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 3.738 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 00:07:
[...]

Waarom zou een developer geen pakketje maken? Zij weten hoe de software werkt. Zij weten precies welke dependencies er zijn. Ik zie een modern package systeem als volgt voor me:
maar zij weten helemaal niet wat voor systeem ik heb?
Er is 1 dominant packaging formaat.[...]
En wat nou als dat packaging formaat helemaal niet handig is? Het zou bijvoorbeeld het hele idee vak klik packages onhaalbaar maken. Je maakt met zoiets je hele ecosysteem minder flexibel, en dat is nu juist de kracht van het open source development model.

Ik denk overigens wel dat tools zoals de Novell buildservice het extreem veel makkelijker zullen maken om packages te maken voor verschillende distro's.

Laat die ISVs maar gewoon 1 formaat kiezen, whatever het ook is. In dat ene formaat zit normaal gesproken alle info, welke bestanden erin zitten, welke dependencies erin zitten, en welke scripts er nog gedraaid moeten worden. De maintainer van mijn distro kan met die info daarvan een package maken wat weer perfect in mijn systeem past.

Dat is alles wat een package is, het beschrijft gewoon precies op welke manier het filesysteem veranderd moet worden, welke bestanden toegevoegd moeten worden en welke gewijzigd. Door de eenvoudige maar krachtige opzet van unix is dat heel makkelijk te porten naar een andere distro. Ik maak met portage in feite ook zo vaak packages voor mijn systeem van rpms of debs. Gaat prima.

Echt, dat die packages zo'n probleem zouden zijn voor ISVs is echt een slap excuus om een heleboel gebruikers te kunnen negeren.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op maandag 29 januari 2007 @ 00:55:
[...]

maar zij weten helemaal niet wat voor systeem ik heb?
Ik hoop dus dat in de toekomst dat nieuwe pakket-systeem wordt toegevoegd aan de LSB. Dan kan je er van uit gaan dat dat in ieder geval op ieder systeem werkt. Nu wordt er alleen gesproken over RPM, wat totaal achterhaald is, en waar de populairste distro zich niet eens meer aan houdt.
[...]

En wat nou als dat packaging formaat helemaal niet handig is? Het zou bijvoorbeeld het hele idee vak klik packages onhaalbaar maken. Je maakt met zoiets je hele ecosysteem minder flexibel, en dat is nu juist de kracht van het open source development model.
Het verandert in principe niets aan de concepten achter de verschillende systemen die er nu zijn. Het zorgt er alleen voor dat deze met elkaar compatible zijn. Je kan met een Synaptic- of apt-get-interface alle packages installeren die in de repository-lijst zitten. Maar je kan ook met 1 klik een package van een site installeren (en tegelijk ook de developer-repository toevoegen voor updates).

Het is dus juist heel erg flexibel. Developers hoeven maar 1 soort package te maken. Distro-bakkers kunnen zonder zorgen doorgaan met mirrorren. Er valt voor hen zelfs een zorg weg: mensen die helemaal bij de tijd willen zijn hoeven niet te wachten op een update van de distro-repository. Ze kunnen gewoon van de desbetreffende site installeren.

Gebruikers kunnen op de Windows-manier installeren, dus gewoon op een link klikken op een site, en hoeven verder niet na te denken hoe dat dan achter de schermen gaat (checken of het in de repository staat, eventueel developers-repository toevoegen, etc...). Gebruikers kunnen ook gewoon nog steeds via hun geliefde tools zoals apt-get, emerge, aptitude etc... packages binnenhalen. Het enige dat verandert is de achterliggende technologie.
Ik denk overigens wel dat tools zoals de Novell buildservice het extreem veel makkelijker zullen maken om packages te maken voor verschillende distro's.

Laat die ISVs maar gewoon 1 formaat kiezen, whatever het ook is. In dat ene formaat zit normaal gesproken alle info, welke bestanden erin zitten, welke dependencies erin zitten, en welke scripts er nog gedraaid moeten worden. De maintainer van mijn distro kan met die info daarvan een package maken wat weer perfect in mijn systeem past.

Dat is alles wat een package is, het beschrijft gewoon precies op welke manier het filesysteem veranderd moet worden, welke bestanden toegevoegd moeten worden en welke gewijzigd. Door de eenvoudige maar krachtige opzet van unix is dat heel makkelijk te porten naar een andere distro. Ik maak met portage in feite ook zo vaak packages voor mijn systeem van rpms of debs. Gaat prima.
Dat is precies wat een package is. En als dit nieuwe formaat een goed uitgedacht formaat is, dan zal het op elk Linux-systeem werken. Als je dan zelf je optimale config wil compileren, dan pak je gewoon de source-'package' in plaats van de binary. Het enige dat een package je verbiedt, is om van de gestandaardiseerde directory-structuur af te wijken. En dat is iets dat niemand wil, omdat dat een echte compatibiliteits-hel oplevert.
Echt, dat die packages zo'n probleem zouden zijn voor ISVs is echt een slap excuus om een heleboel gebruikers te kunnen negeren.
De praktijk is dat het gewoon gebeurt, of het nu een slap excuus is of niet. Bij opensource ben je dan nog niet verloren, maar als het proprietary is, dan kan het zijn dat je het helemaal niet aan de praat krijgt.

Feit is dat packages die door de developers worden gemaakt, niet op elk systeem werken.

Feit is ook dat distro-maintainers altijd achter de feiten aanlopen. Zodra ze hun repository bijgewerkt hebben, is het alweer out of date.

Dit kan je verbeteren door alle developers boos aan te gaan kijken totdat ze allemaal in elk package-formaat distribueren, of je kan ze verleiden om over te gaan op 1 nieuw package-formaat dat op elk systeem werkt, gebruiksvriendelijk is, en ook nog eens automatisch te updaten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbert schreef op maandag 29 januari 2007 @ 00:32:
Ze zijn zelf bezig met een nieuwe versie van rpm, als ze het echt willen verbeteren zal het denk ik lastig zijn om het backwardscompatible te houden met het bestaande rpm.
Ze kunnen toch iets maken wat het mogelijk maakt om rpm pakketjes te installeren via apt/dpkg. Dan kunnen ze al hun nieuwe pakketjes aan gaan bieden als deb en het is nog steeds mogelijk de oude rpm meuk te installeren.
Of denk ik nou te simpel?
Ja, je denkt weer via dat typische "apt vs rpm", omdat je dat elders hebt gelezen. Nogmaals, vanaf het begin:
• dpkg vs. rpm
• apt vs (bv.) yum (of redcarpet, wat tegenwoordig weer anders heet, zo'n Novell product)

En als developer kan ik heel simpel zijn: dpkg is een RAMP!. Tig bestanden die je allemaal moet updaten, terwijl voor rpm twee variabelen via een @*@ pair vanuit de config gegenereerd kunnen worden en alles (zelfs in het geval van meerdere pakketjes op dezelfde source set) in 1 bestand staat. Je zult dus ook zien dat meer ontwikkelaars .rpm dan .deb pakketjes providen (gelofo me niet? Goed, kijk dan zelf SF maar na).

En dat van moeilijk backwards-compatible zal ik maar als onnozelheid afdoen, niet lullig bedoeld, maar ik vraag me af of je wel weet waar het over gaat. Zo ja, leg het me uit, kijk ik of je het echt snapt en dan praten we hierover verder. Ik het kort: no issue.

Apt vs. yum ben ik volledig met je eens, yum is een onding, ik zou ook veel liever rpm/apt zien, zoals vroegere Fedora releases dat hadden. Het wordt vaak op een of andere domme theoretische issue van apt gegooid, waar ik me echt mateloos aan irriteer. Apt in combinatie met .rpm pakketjes (ipv .deb) zou niet alleen LSB-compliant zijn, maar ook veel makkelijker te implementeren. Want .deb en .rpm kunnen vrijwel hetzelfde, het is een ietwat andere syntax. Echter, Debian overzetten naar .rpm en Fedora van yum naar apt is hetzelfde als vrede tussen Israel en Palestina, dus ach, laten we het erop houden dat het mooi dromen is. :z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Na wat reacties hierboven heb ik ubuntu ook even geprobeert, zoals gezegd snel even geinstalleerd en niet verder gekeken naar eventueele optimalisatie, maar de GUI is ontzettend traag?! echt alles duurt een paar sec. nu heb ik het wel via VMware gedraait op een Pentium M 1.6Ghz CPU met veel te weinig geheugen... maar Suse draaide op de zelfde manier sneller...

Ik ben zelf heel erg benieuwd naar Redhad heb versie 5 wel eens geprobeert maar ga er vanuit dat ze nu veel verder zijn. Ben benieuwd hoe dat werkt, ik zoek namelijk nog eens een Linux versie alla Suse maar dan met een goede packagemanager en een soort van YaST maar wat dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Qorne schreef op maandag 29 januari 2007 @ 08:19:
Na wat reacties hierboven heb ik ubuntu ook even geprobeert, zoals gezegd snel even geinstalleerd en niet verder gekeken naar eventueele optimalisatie, maar de GUI is ontzettend traag?! echt alles duurt een paar sec. nu heb ik het wel via VMware gedraait op een Pentium M 1.6Ghz CPU met veel te weinig geheugen... maar Suse draaide op de zelfde manier sneller...

Ik ben zelf heel erg benieuwd naar Redhad heb versie 5 wel eens geprobeert maar ga er vanuit dat ze nu veel verder zijn. Ben benieuwd hoe dat werkt, ik zoek namelijk nog eens een Linux versie alla Suse maar dan met een goede packagemanager en een soort van YaST maar wat dan werkt.
Zelf heb ik ook via VMware Ubuntu gedraaid wat nog redelijk snel was. Ik denk dat het toch echt aan het geheugengebruik ligt. Ubuntu is niet traag te noemen en volgens je omschrijving lijkt Ubuntu de perfecte oplossing voor jou. :z

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Ik ben het nu aan het installeren, wel weer via VMware maar op een snellere machine.

Ubuntu heeft iig tijdens de installatie al wat handigere dingetjes, kleine puntjes maar toch wel belangrijk vind ik dan, zoals bij het land kiezen, moet je bij de Debian install helemaal naar Netherlands scrollen is het bij Ubuntu 3x op de N toets en je bent er ook. (wat gewoon niet kan tijdens de installatie met Debian :/

Volgens mij ga ik offtopic als ik het over Server Linux distro's ga hebben... O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Qorne op 29-01-2007 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Qorne schreef op maandag 29 januari 2007 @ 09:15:
Ubuntu heeft iig tijdens de installatie al wat handigere dingetjes, kleine puntjes maar toch wel belangrijk vind ik dan, zoals bij het land kiezen, moet je bij de Debian install helemaal naar Netherlands scrollen is het bij Ubuntu 3x op de N toets en je bent er ook. (wat gewoon niet kan tijdens de installatie met Debian :/
Jij gebruikt de Sarge installer nog? In Etch is taal kiezen een keer pijltje omhoog voor NL. Als je NL als taal kiest kan je vervolgens als land Belgie, Nederland of Anders kiezen. Wil je je OS in het Engels (wat voor de hand ligt) dan moet je bij land kiezen even naar other scrollen (3 keer pijltje + enter) en kan je daarna drie keer de N indrukken.
In Ubuntu Edgy Eft (alternate installer) werkt dat exact hetzelfde. 8)7 (het is dan ook dezelfde installer)

[ Voor 14% gewijzigd door Jesse op 29-01-2007 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Jesse schreef op maandag 29 januari 2007 @ 09:50:
[...]

Jij gebruikt de Sarge installer nog? In Etch is taal kiezen een keer pijltje omhoog voor NL. Als je NL als taal kiest kan je vervolgens als land Belgie, Nederland of Anders kiezen. Wil je je OS in het Engels (wat voor de hand ligt) dan moet je bij land kiezen even naar other scrollen (3 keer pijltje + enter) en kan je daarna drie keer de N indrukken.
In Ubuntu Edgy Eft (alternate installer) werkt dat exact hetzelfde. 8)7 (het is dan ook dezelfde installer)
Ik gebruik idd Sarge nog :P misschien moet ik ff naar Etch gaan kijken (is dat wel een stable release dan?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:48:
[...]

Ik gebruik idd Sarge nog :P misschien moet ik ff naar Etch gaan kijken (is dat wel een stable release dan?!)
Nee, maar stabiel genoeg om te gebruiken. Debian heeft een vrij conservatieve opvatting over wat stable is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:14:
[...]

Nee, maar stabiel genoeg om te gebruiken. Debian heeft een vrij conservatieve opvatting over wat stable is
Ik ben zelf ook vrij conservatief betreft stabiliteit, ik gebruik debian eigenlijk alleen voor webservers en die moeten super stabiel zijn anders zit ik met een ontevreden klant.

Maar ik ga het even downloaden en even testen tnx voor de tip :)

Hmm verwachte eigenlijk een GUI install (verdiep me niet zo in de niet stable/testing linux versies, heb ook geen idee wat ik moet verwachten ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door Qorne op 29-01-2007 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Qorne schreef op maandag 29 januari 2007 @ 18:15:
[...]

Ik ben zelf ook vrij conservatief betreft stabiliteit, ik gebruik debian eigenlijk alleen voor webservers en die moeten super stabiel zijn anders zit ik met een ontevreden klant.

Maar ik ga het even downloaden en even testen tnx voor de tip :)

Hmm verwachte eigenlijk een GUI install (verdiep me niet zo in de niet stable/testing linux versies, heb ook geen idee wat ik moet verwachten ;) )
De installatie biedt je aan het einde mogelijkheden om packages toe te voegen. Je kan dit ook overslaan en later via aptitude of apt-get packages toe te voegen. Ik doe liever het laatste. Je kan binnen no-time een webserver hebben draaien.

Tijdens de installatie kun je ook kiezen voor "server" of "webserver" of iets dergelijks. Als je dit selecteert dan wordt er een hele hoop meuk, waarvan men verwacht dat je het nodig hebt als je een webserver wil draaien. Wat je kiest moet je zelf weten, maar ik geef de voorkeur aan zelf packages toevoegen met aptitude, zodat ik wat meer overzicht heb op wat er op mijn systeem terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 17:57

Metro2002

Memento mori

Sinds kort ben ik weer eens gaan kijken naar linux. Ik had een DSL versie gedownload (damn small linux) om op mijn antieke laptop te installeren (de live cd werkte wel goed :) )
Boel geinstalleerd, opgestart en ... netwerkkaart werkte niet (xircom pcmcia ding standaarder dan standaard) , nja wat dingetjes ingesteld via de grafische interface en werken 8)

Maar dan.. Ik wil een programma installeren.. Zoeken: Amsn, al klinkt leuk, ik downloaden, teruggevonden en als domme windows gebruiker: dubbel aanklikken.
HELAAS, dat werkt niet. Console opengetrokken en helpbestanden op internet gelezen.
Blijkt dat ik het programma zelf moet compilen, nou fijn, instructies opgevolgd maar nee hoor. Missing dit, missing dat.

En plots wist ik weer waarom ik linux een paar jaar geleden aan de kant gegooid heb.
precies om deze reden!! het installeren van programma's is gewoon TE moeilijk. en waarom moeten er miljoenen libraries en weetikveel wat aanwezig zijn :/ zorg gewoon dat dat bij de basisinstallatie meegeleverd wordt!

Dat dit onder DSL niet goed werkt kan ik me indenken maar ik had een paar jaar geleden exact dezelfde problemen met suse en redhat. :(

Ik denk dat dat hét grootste struikelblok voor de gewone gebruiker is. Programma's installeren moet gewoon met een klik op het installatieprogramma kunnen. Niet met allemaal distributie-eigen softwaremanagers en zelf te compileren programma's.

Mij lukt dit na een tijdje kutten wel maar de gemiddelde gebruiker zal hier écht geen zin en tijd in steken en linux net zo keihard weer aan de kant schuiven. Ik kan ze daar niet eens ongelijk in geven.

ook instellingen van apparaten wijzigen ed moet gewoon makkelijker. Waarom kan ik niet gewoon de DMA mode van mijn harde schijf aanzetten via een grafische interface? en waarom lukt mij dat niet als ik het in een console probeer? waarom lukt dat prima in windows?
Tevens vind ik de lettertypes spuug en spuuglelijk in een hoop linuxprogramma's. (firefox bv .. fok frontpage is standaard echt NIET te lezen)

Driversupport vind ik best goed tegenwoordig. Ook meegeleverde software werkt fijn en de installatie van linuxdistro's vind ik erg verbeterd. maar het is op een aantal punten gewoon té complex voor de gemiddelde gebruiker.

Wat dat betreft is het erg jammer dat BeOS destijds niet is doorgebroken. Dat werkte heel intuitief en prettig (en rete snel!) en hoe jammer ik het ook vind om te zeggen maar intiutief kan ik linux na al die jaren nog altijd niet noemen :/

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2007 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Qorne schreef op maandag 29 januari 2007 @ 18:15:
[...]
Daarvoor had je op de bootprompt 'installgui' in kunnen typen.

Als jij al met Ubuntu (Dapper of Edgy) experimenteerd dan zal Etch qua stabiliteit niet echt een probleem meer zijn.

@Metro2002: Voor het installeren van software heeft een linux distro een package manager. Dat jij denkt dat je bestandjes met google moet zoeken en er dan op dubbelklikken betekend niet dat dat de enige optie is. Die distributie eigen software managers zijn met afstand superieur aan wat voor consumenten op windows beschikbaar is.

Linux is niet intuitief omdat het niet precies zoals windows werkt. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Jesse op 30-01-2007 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:25:
Maar dan.. Ik wil een programma installeren.. Zoeken: Amsn, al klinkt leuk, ik downloaden, teruggevonden en als domme windows gebruiker: dubbel aanklikken.
HELAAS, dat werkt niet. Console opengetrokken en helpbestanden op internet gelezen.
Blijkt dat ik het programma zelf moet compilen, nou fijn, instructies opgevolgd maar nee hoor. Missing dit, missing dat.
Waarom zoek je dan ook niet via de package manager?
Ik denk dat dat hét grootste struikelblok voor de gewone gebruiker is. Programma's installeren moet gewoon met een klik op het installatieprogramma kunnen. Niet met allemaal distributie-eigen softwaremanagers en zelf te compileren programma's.
Waarom?
De wereld bestaat uit meer dan 32-bit x86 Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je nu net een package manager voor. Hoef je niks zelf meer te doen. Hoef je niet eens op internet meer te zoeken. Desktop-systemen zoals Ubuntu hebben hier een grafische tool zoals Synaptic voor.

Ik gok dat je aMSN trouwens niet zo fijn zal vinden. Het werkt met Tcl/Tk, wat echt bout integreert met de rest van je desktop. Doe dan liever Gaim (de nieuwe beta die in Ubuntu zit bijvoorbeeld), of Kopete.
ook instellingen van apparaten wijzigen ed moet gewoon makkelijker. Waarom kan ik niet gewoon de DMA mode van mijn harde schijf aanzetten via een grafische interface? en waarom lukt mij dat niet als ik het in een console probeer? waarom lukt dat prima in windows?
Omdat DMA-modus gewoon aan moet staan. Dit is iets waar nooit een GUI voor zal worden geschreven, omdat 99% van de mensen dat nooit zelf zal hoeven doen.
Tevens vind ik de lettertypes spuug en spuuglelijk in een hoop linuxprogramma's. (firefox bv .. fok frontpage is standaard echt NIET te lezen)
Zet anti-aliasing eens aan en installeer de Microsoft Core Fonts. Een Linux distributie mag deze niet standaard meeleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wat dat betreft is het erg jammer dat BeOS destijds niet is doorgebroken. Dat werkte heel intuitief en prettig (en rete snel!) en hoe jammer ik het ook vind om te zeggen maar intiutief kan ik linux na al die jaren nog altijd niet noemen :/
En vertel eens. Wat voor fabeltastische oplossing had BeOS voor het installeren van software?

Want je kraakt eerst OS-1 af omdat het je niet lukt je als doorsnee klikvee te gedragen en vervolgens prijs je OS-2 de hemel in, maar je bent vergeten dat BeOS volstrekt niets had voor het installeren van software. Dat was eindeloos klooien met make in een terminal en gezien de staat van het OS nog een stukje lastiger dan een willekeurige (recente) linux-distro.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Mij lukt dit na een tijdje kutten wel maar de gemiddelde gebruiker zal hier écht geen zin en tijd in steken en linux net zo keihard weer aan de kant schuiven. Ik kan ze daar niet eens ongelijk in geven.
De gemiddelde gebruiker pakt ook geen DSL voor zijn eerste Linux avonturen, maar zo'n clickdistro als Ubuntu of Suse/Novell of fedora.

DSL (of gentoo of debian of whatevah) adviseren voor een gemiddelde gebruiker is net zoiets als iemand een stapel onderdelen geven als hij een fiets wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

burne schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 10:19:
[...]

En vertel eens. Wat voor fabeltastische oplossing had BeOS voor het installeren van software?

Want je kraakt eerst OS-1 af omdat het je niet lukt je als doorsnee klikvee te gedragen en vervolgens prijs je OS-2 de hemel in, maar je bent vergeten dat BeOS volstrekt niets had voor het installeren van software. Dat was eindeloos klooien met make in een terminal en gezien de staat van het OS nog een stukje lastiger dan een willekeurige (recente) linux-distro.
In BeOS kon ik gewoon een bestand dubbel aanklikken wat ik wilde installeren, er opende een packagemanager en het bestand installeerde. :o

In Linux moet ik eerst zoeken welke packages ik kan gebruiken, die downloaden en dan maar hopen dat alle benodigde dependencies aanwezig zijn op het systeem..

Heb net even Ubuntu gedownload, die ga ik vanavond op mijn laptop zetten.:)
Linux is dan niet perfect maar wel een mooi systeem waar ik toch telkens op terug blijf komen (al wa s het maar om mee te spelen ;) )

Heb zelf best wel een goed werkend linux systeem gehad op de desktop, met 3d acceleratie voor mijn nvidia kaart, WineX erop, crossoveroffice en eigenlijk alles wat ik wilde. Kon UT2004 spelen, UT 1, Wolf3D, en internetten, msnen via amsn ed ed.
Het draaide perfect, (dit was onder Suse destijds) dus ik weet ook wel dat er packagemanagers zijn maar had dit keer gewoon te weinig zin en tijd ervoor om uit te zoeken hoe dit onder DSL werkte :+ ...

Helaas kwam toen GTA vice city uit, en die kwam via winex alleen tot het beginscherm ;(
Dus toen ben ik toch weer teruggegaan naar windows ..

Maar ga vanavond weer eens even stoeien ermee ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:55:

Omdat DMA-modus gewoon aan moet staan. Dit is iets waar nooit een GUI voor zal worden geschreven, omdat 99% van de mensen dat nooit zelf zal hoeven doen.
Helaas stond ie bij mij uit en was ie vanaf de harddisk nog trager dan via de cd :/
en ik kon hem ook niet aanzetten (optie werd niet ondersteund door de harddisk volgens linux |:( )

Ik vind het trouwens wel jammer dat iedereen windows zo afkraakt. Ik ben zelf windows gebruiker van het 1e uur (sinds windows 1.04 (!) ) en ik heb met geen énkele windows versie ooit een instabiel systeem gehad. Windows 3.1, windows 95/98/ME , 2000 en XP. allemaal rocksolid.
Al is het sinds 2000 en XP wel prettiger werken door de NT kern, multitasking gaat gewoon veel soepeler daarin.

Als ik hier voorbeelden lees van mensen: ja ik kan een cd branden, internetten, muziek luisteren en nog een paar dingen tegelijk. ja dat kan ik onder windows XP ook! geen enkel probleem, Ik brand cd's, heb 1000 internettabs openstaan, muziek staat aan en ik speel intussen GTA san andreas. met msn op de achtergrond. Geen probleem. Werkt als een speer.

Helaas is dat bij een hoop mensen inderdaad wel anders, pc's vol spyware en virussen heb ik vaak genoeg in handen gehad toen ik nog op de TD van een computerzaak werkte.

:) mijn mening: voor de gemiddelde gebruiker is linux wel klaar voor de desktop, voor de ubernerds is het wel klaar voor de desktop maar de mensen die net wat meer willen maar ook geen ubergeeks zijn is het eigenlijk net niks maar tohc ook weer wel :P

Het kost in elk geval véél meer tijd om dingen te tweaken en te configureren naar je zin in linux dan onder windows.

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

In Linux moet ik eerst zoeken welke packages ik kan gebruiken, die downloaden en dan maar hopen dat alle benodigde dependencies aanwezig zijn op het systeem..
Dependencies opzoeken? Dat doet de packagemanager wel voor je. In Debian of Ubuntu had je apt-get install amsn ingetikt en tien seconden later had je kunnen chatten. Ik kan me echt geen makkelijkere installatiemethode voor de geest halen dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ivo schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 11:42:
[...]
Dependencies opzoeken? Dat doet de packagemanager wel voor je. In Debian of Ubuntu had je apt-get install amsn ingetikt en tien seconden later had je kunnen chatten. Ik kan me echt geen makkelijkere installatiemethode voor de geest halen dan dit.
;) moet je het wel weten :P

maar nogmaals ,ik ga het vanavond weer eens proberen maar ik neem dan uitgebreider de tijd ervoor om me weer eens te verdiepen. Al die jaren windows gebruiken maakt je lui (dat ken je immers door en door), je hoeft daar niks meer voor op te zoeken. Dat draait gewoon en doet het gewoon. En linux vergt toch weer nieuwe dingen leren :)

Mijn windowsXP installatie is trouwens al 3,5 (!) jaar oud en draait nog alsof het net geinstalleerd is :P dus ook met windows kun je een prima stabiel systeem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Metro2002 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 11:44:
[...]

;) moet je het wel weten :P

maar nogmaals ,ik ga het vanavond weer eens proberen maar ik neem dan uitgebreider de tijd ervoor om me weer eens te verdiepen. Al die jaren windows gebruiken maakt je lui (dat ken je immers door en door), je hoeft daar niks meer voor op te zoeken. Dat draait gewoon en doet het gewoon. En linux vergt toch weer nieuwe dingen leren :)
Tsja, daar kan Linux niets aan doen. Voor Windows heb je ook ooit moeten leren hoe dat met een setup.exe gaat. Bovendien: Als je eenmaal de snelkoppeling naar Synaptic hebt gevonden, hoef je echt nooit meer wat uit te zoeken, hij regelt alles voor je kwa software. Je hebt geen rare installatiewizards met allerhande dialogen meer, nee, opzoeken aanvinken, toepassen, klaar. En dat is het dan ook echt.

Mocht je zelfs ergens een .deb vandaan hebben gehaald, geen probleem, dubbelklikken en gdebi installeerd het voor je.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 30-01-2007 11:53 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Mijn ervaring met Linux op de desktop is dat het eigenlijk briljant te beheren is. Op een kantoornetwerk met een remote console veranderingen aanbrengen terwijl de gebruiker er geen zak van merkt, volledige functionaliteit, het gaat steeds beter!

Ik heb nu bijvoorbeeld Ubuntu op de computer van mijn moeder geinstalleerd en ik hoor NIKS anders dan positieve verhalen. Moet ik erbij zeggen dat het een compleet leek is voor wie een filmpje op DVD branden al onbegonnen werk is. En juist deze doelgroep is HEEL goed te bedienen met een eenvoudige distro met de functionaliteit van een spelletje spelen, briefje tikken, msn-en en surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Metro2002, zou je wel even willen onthouden dat GNU/Linux geen Windows is en er als hoofdzaak ook niet naar heeft staan om Windows na te streven qua gebruik? GNU/Linux is gewoon anders. Het werkt anders..

En als je anders dat pakketje had geprobeerd te installeren, op de Linux manier voor die distro was je het wel gewoon gelukt, net zoals het je lukt om 2x je muisknop in te rammen op een .exe in Windows. Alleen dan via 1x rammen in Synaptic ;)

En als je dan zo kritisch bent en al sowieso veel vergelijkingen gaat trekken, neem dan geen lightweight LiveCD zoals Damn Small Linux (waar ik overigens best fan van ben) want dat is gewoon niet voor de eindgebruiker, maar meer voor degene die 'ff snel linux' moet hebben op een PC of een PC moet restoren en snel even een Linuxje met de heerlijke Debian-achtergronden moet booten.

Probeer dan bijv. eens Ubuntu en verdiep je HEEL EVEN in wat apt is en de daarbij horende grafische pakketjes installer Synaptic :) Dan heb je dus al een heel ander en heel veel positiever beeld. Dit is namelijk linux hoe het voor de eindgebruiker zou moeten zijn. Probeer dat nog eens en kom dan maar eens met comments hier aan. Lukt het je niet dan helpen we je uiteraard op weg. Dit laatste lijkt me wel sterk aangezien Ubuntu gewoon Live te booten is en qua programma installatie simpeler dan Windows is ;)

edit: En zoals Breepee hierboven ook al zegt, op jouw manier kan het ook (alleen het is omslachtig), download eens een .deb bestand en dubbelklik daar eens op :)
Voilla: http://packages.debian.or...n=all&release=all&exact=1
De .deb bestanden ;) (die je eigenlijk via Synaptic zou moeten binnentrekken maar nu kun je je 2x klik actie uitproberen!! ;) )
Je zult trouwens zien dat het dan misschien niet gaat werken omdat hij TCL/TK mist. Synaptic zorgt daar automatisch voor als je dat gebruikt, daarom is dat o.a. het slimste.
In Windows zit je mooi met de gebakken peren met de melding "Helaas, u heeft hiervoor het .net Framework 2.0 of hoger nodig". Kan je die helemaal op gaan zoeken op het Internet zeg. Gelukkig hoef ik zulke dingen sinds al die jaren dat ik Debian draai niet meer te doen.
Software installeren zonder packagemanager is zoooo 1999 ;)

[ Voor 25% gewijzigd door DeMoN op 30-01-2007 12:17 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jesse schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:00:
[...]

Als je wilt dan kan je ook betalen voor (een) linux (distro), bijvoorbeeld bij Novell, Mandriva of Redhat.
Of je download de Oracle Enterprise Linux, dat is Red Hat met een
code:
1
:1,$s/Red Hat/Oracle/g
actie erover ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

DeMoN schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:11:
Metro2002, zou je wel even willen onthouden dat GNU/Linux geen Windows is en er als hoofdzaak ook niet naar heeft staan om Windows na te streven qua gebruik? GNU/Linux is gewoon anders. Het werkt anders..
Ben ik ook helemaal met je eens. Het is gewoon een compleet ander OS dan windows en ook niet te vergelijken met elkaar. Zeker qua werking niet. Alleen ben vroegah lang en lang en lang bezig geweest, las alles wat ik maar kon over linux en NOG werkte driekwart van wat ik wilde niet.
Ik denk dat ik daarom tegenwoordig ook snel opgeef als iets niet werkt (onder het mom: nog niet veranderd :( ) maar ik denk dat ik het weer een goede kans ga geven en in elk geval mijn laptop moet eraan geloven. Enige wat ik daarop doe is internet, office, spreadsheets , msn en mp3's luisteren. Dus dat MOET gewoon prima met linux kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Metro2002 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:38:
[...]

Ben ik ook helemaal met je eens. Het is gewoon een compleet ander OS dan windows en ook niet te vergelijken met elkaar. Zeker qua werking niet. Alleen ben vroegah lang en lang en lang bezig geweest, las alles wat ik maar kon over linux en NOG werkte driekwart van wat ik wilde niet.
Ik denk dat ik daarom tegenwoordig ook snel opgeef als iets niet werkt (onder het mom: nog niet veranderd :( ) maar ik denk dat ik het weer een goede kans ga geven en in elk geval mijn laptop moet eraan geloven. Enige wat ik daarop doe is internet, office, spreadsheets , msn en mp3's luisteren. Dus dat MOET gewoon prima met linux kunnen :)
Dit en veel meer kan idd prima. Suc6 ermee en we lezen wel hoe het afloopt ;)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DeMoN schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:11:
Probeer dan bijv. eens Ubuntu en verdiep je HEEL EVEN in wat apt is en de daarbij horende grafische pakketjes installer Synaptic :) Dan heb je dus al een heel ander en heel veel positiever beeld. Dit is namelijk linux hoe het voor de eindgebruiker zou moeten zijn. Probeer dat nog eens en kom dan maar eens met comments hier aan. Lukt het je niet dan helpen we je uiteraard op weg. Dit laatste lijkt me wel sterk aangezien Ubuntu gewoon Live te booten is en qua programma installatie simpeler dan Windows is ;)
Synaptic is ook niet echt perfect. Als je weet welk package je moet installeren is het allemaal geen probleem, maar het vinden van het juiste package is niet zo eenvoudig.

Iets als http://www.debian.org/distrib/packages is eigenlijk ook een ramp.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-01-2007 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:20:
[...]

Synaptic is ook niet echt perfect. Als je weet welk package je moet installeren is het allemaal geen probleem, maar het vinden van het juiste package is niet zo eenvoudig.

Iets als http://www.debian.org/distrib/packages is eigenlijk ook een ramp.
Er zit een zoekfunctie in Synaptic hè :+ Als noob-zijnde heb ik iig toen nooit iets niet kunnen vinden (en toen was het allemaal een stuk minder geslepen dan nu).

Die packages-sites zijn allemaal een ramp :P
De onofficiële Portage-site (gentoo-portage.com) is de enige packages-site waar je iets aan hebt (de officiële van Gentoo zuigt ook keihard).

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 30-01-2007 19:24 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Synaptic is eigenlijk ook nog teveel beheer-georienteerd. Add/Remove is speciaal voor de eindgebruiker. Dit heeft alleen de functies die je normaal gesproken nodig hebt.

Je kan categoriën kiezen, zoeken (on key-up), op populariteit sorteren, beschrijving lezen en installeren. That's it.

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07052/add-remove.jpg.xs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou ben de hele avond bezig geweest.

Ubuntu heeft iets tegen mijn laptop.
Als ik installeren aanklik dan begint ie een install programma te laden en vervolgens loopt het hele zooitje keihard vast.
Al diverse opstartopties geprobeerd maar hij blijft vastlopen.
Partities van tevoren aanmaken bood ook geen oplossing.
Bovendien was ubuntu reeeeeeeeeeeeeeeeeeeetetraag (10 minuten eer die opgestart was!!!)

Die cd ligt nu dus in de prullenbak.

Enfin, ik laat me niet kisten dus Damn small linux maar uit de kast getrokken.
geinstalleerd naar de harddisk en aangezien hier het programma MyDSL inzit (packagemanager!) was ik helemaal blij :D :P ik programma uitgezocht en naar de map tmp laten downloaden.
Nou na 3 uur mag ie toch wel eens wat gedownload hebben he. maar helaas, alleen een paar halve files.
Aangezien je ook met de hand tar, gz en dsl bestanden kan installeren met die packagemanager heb ik de tar van GAIM gedownload.
Ik open het tar bestand, harddisk gaat driftig wat doen, ik denk hehe zou het dan eindelijk :o
maar helaas. Er gebeurd... niks...
Goed, ik het tar bestand uitgepakt via de console en ik denk nou dan maar zelf compilen.
ik doe ./configure
hij gaat aan de slag, en goh. C compiler niet gevonden |:(

Hoe moet ik nou OOIT in godsnaam wat installeren! ik ben toch niet achterlijk ofzo.

Nou dan maar synaptics proberen. Ding gaat vrolijk synaptics downloaden volgens een batchfile ofzo zo te zien en halverwege wil ie apt gaan downloaden... FTP niet bereikbaar 8)7

hoe kan je van zoiets simpels als een programma installeren een enorme godvergeten hel maken.
Echt ongeloofelijk.

Iemand nog ideeen waarom ubuntu niet wil installeren op mijn laptop:

Ibm thinkpad, celeron 366 met 192mb geheugen en de hele harddisk voor zichzelf.
dat damn small linux is helemaal niks, leuk als live cd maar verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Wat ik zelf ook een groot min punt van Linux vind is het aantal CD's dat je kan downloaden, het is mij vaak onduidelijk welke je allemaal moet hebben (vaak allemaal) maar zo juist schrok ik toch wel even, ik had de netinstal van Debian Testing gedownload maar dat heeft geen lekkere install gedaan onder VMware hier. Dus ik dacht ik download de gewone cds even, :| 21 ISO's van 650± MB PARDON? ik vind 6 al verschrikkelijk veel ondanks dat ik super snel internet heb. maar WTF 21? nu geloof ik wel dat meer als de helft extra software is maar het is mij niet 123 duidelijk elke ik nodig heb, voor een beginnende linux gebruiker een reden om nu al te stoppen.

Ik zou het nog wel eens leuk vinden als een bedrijf als Redhat of Suse(Novell) met een Linux versie kwam die op 1 CD past en een goede installatie oplevert, wat je bijv bij een OS X cd of een Windows cd ook ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Mijn tip, alleen moet je wel willen :P download de netinstall van Debian (Ubuntu is niet mijn ding tot nu toe) (of je de Stable of Testing pakt moet je zelf weten, mijn ervaringen met de Stable zijn zeer zeer goed)

Ga het installeren, kies bij de installatie bijv. alleen voor Desktop Omgeving scheelt veel downloaden en later kan je met Apt-get de andere tools installeren die je graag wilt. dan heb je met een snelle verbinding over een uurtje een goed werkende Linux :)

Als je je normale OS niet tot last wilt zijn, probeer het dan eens via VMware :)

[ Voor 58% gewijzigd door Qorne op 30-01-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Metro2002 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:58:
Als ik installeren aanklik dan begint ie een install programma te laden en vervolgens loopt het hele zooitje keihard vast.
heb je ook de text-based installer geprobeerd?
Bovendien was ubuntu reeeeeeeeeeeeeeeeeeeetetraag (10 minuten eer die opgestart was!!!)
[/quote]
en kun je ook aangeven wat er dan zo lang duurt? je hebt al allerlei opstartopties geprobeerd, dus ongetwijfeld ook degenen die geen grafische boot hebben maar je precies vertellen wat er gebeurt.
hoe weet je zo zeker dat het aan die CD ligt dan?
wow, dat is me een stap! waarom niet eerst een andere moderne distro proberen? Of desnoods knoppix? DSL is gewoon niet bedoeld als desktopsysteem...
geinstalleerd naar de harddisk en aangezien hier het programma MyDSL inzit (packagemanager!) was ik helemaal blij :D :P ik programma uitgezocht en naar de map tmp laten downloaden.
Nou na 3 uur mag ie toch wel eens wat gedownload hebben he. maar helaas, alleen een paar halve files.

Aangezien je ook met de hand tar, gz en dsl bestanden kan installeren met die packagemanager heb ik de tar van GAIM gedownload.
Ik open het tar bestand, harddisk gaat driftig wat doen, ik denk hehe zou het dan eindelijk :o
Goed, ik het tar bestand uitgepakt via de console en ik denk nou dan maar zelf compilen.
ik doe ./configure
je verwacht dat er bij een distro die perse op 50MB CDs past ook even een complete development omgeving wordt bijgeleverd? inclusief alle headers, een linker, en een complete compilercollectie? En dat wil je ook nog eens allemaal zelf compileren op een celeron 366 met 192MB RAM?
Hoe moet ik nou OOIT in godsnaam wat installeren! ik ben toch niet achterlijk ofzo.

Nou dan maar synaptics proberen. Ding gaat vrolijk synaptics downloaden volgens een batchfile ofzo zo te zien en halverwege wil ie apt gaan downloaden... FTP niet bereikbaar 8)7

hoe kan je van zoiets simpels als een programma installeren een enorme godvergeten hel maken.
Echt ongeloofelijk.
ik denk dat je het rhetorisch bedoelde, maar ik ga toch een antwoord geven: als je een voor dit doel ongeschikte distro pakt, en je gooit daar een gebruiker bij die van alles gehoord heeft over compilen en package manager, maar niet altijd de moeite neemt om eens rustig na te denken en kritisch ten opzichte van keuzes in het verleden te zijn, kan ik me voorstellen dat je het installeren van iets heel onprettig kan maken. Omdat je waarschijnlijk meer verstand hebt van windows: jij slaat ook met je hoofd tegen de muur als je ziet dat iemand XP MCE aan het installeren is op zn 366MHz systeempje, omdat ie een desktopsysteem wil hebben.

ah, daar kunnen we wat mee! nou, ik denk dat 192MB RAM een beetje krap is voor een moderne ubuntu, en dat gecombineerd met 366MHz zal het niet bepaald een snelheidsmonster maken. Misschien dat Xubuntu nog wel een beetje wil, maar gnome of KDE wordt erg moeilijk. Wat er nou allemaal mis gaat weet ik niet, zou het kunnen dat je harde schijf kuren begint te vertonen? Probeer eens te booten in verbose mode, zodat je alle systeemmeldingen langs ziet komen, en bekijk zodra ie opgestart is eens wat dmesg teruggeeft, en de inhoud van /var/log/syslog. Probeer anders eens de alternate versie, die heeft een text-based installer. Anders kun je ook een andere distro gebruiken, ik denk dat debian of slackware wel aardig op jouw systeem draaien, maar dat zijn niet de distro's met de minste weerstand.
ehm, daar is het ook voor bedoeld? ik heb van een aantal mensen gehoord dat ze DSL wel goed op hun harde schijf hebben weten te krijgen, dus dat het bij jou niet werkt maakt het niet meteen waardeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Metro2002 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:58:
Nou ben de hele avond bezig geweest.

ik doe ./configure

Echt ongeloofelijk.

Hier kun je Ubuntu wel op installeren. Echter van CD is het inderdaad loeitraag. Hierbij raad ik je aan om de Alternative install cd te downloaden. Die start de installer niet in de grafische schil en houd je je geheugen over aan de installer. Hierbij kun je denk ik beter richten op XUbuntu en daarvan een alternative install cd gaan zoeken. Deze gebruikt XFCE als desktop en is een stuk lichter voor je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Qorne schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:04:
Wat ik zelf ook een groot min punt van Linux vind is het aantal CD's dat je kan downloaden, het is mij vaak onduidelijk welke je allemaal moet hebben (vaak allemaal) maar zo juist schrok ik toch wel even, ik had de netinstal van Debian Testing gedownload maar dat heeft geen lekkere install gedaan onder VMware hier. Dus ik dacht ik download de gewone cds even, :| 21 ISO's van 650± MB PARDON? ik vind 6 al verschrikkelijk veel ondanks dat ik super snel internet heb. maar WTF 21? nu geloof ik wel dat meer als de helft extra software is maar het is mij niet 123 duidelijk elke ik nodig heb, voor een beginnende linux gebruiker een reden om nu al te stoppen.

Ik zou het nog wel eens leuk vinden als een bedrijf als Redhat of Suse(Novell) met een Linux versie kwam die op 1 CD past en een goede installatie oplevert, wat je bijv bij een OS X cd of een Windows cd ook ziet.
Zoals bij ubuntu bedoel je?

CD1 is bij de meeste distro's zat om een goed systeem te krijgen, de rest kun je over het internet doen, de CD downloaden kan in sommige gevallen ook handig zijn, maar het hoeft nooit.

21 ISO's betekent gewoon dat er heel veel software voor debian is, en dat ze jou dat allemaal aanbieden, en jij mag kiezen of je dat gewoon van ze wilt downloaden on demand over internet, of vantevoren de ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bestaan er "gemakkelijke" distros gebaseerd op gentoo? zodat ik al die crap van stage 1 niet moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik sta gewoon versteld. Denk ik : ik installeer Windows Vista Business op de Celeron 366 MHz die ik hier heb liggen. Wat denk je ? Loopt het retetraag en ik krijg niet eens Aero aan met mijn 8 MB (goddelijk sinds 1993 !) videokaart</sarcasme>

Probeer het eens op wat minder oud spul te installeren als je Gnome of KDE wilt gebruiken (Ubuntu / Kubuntu dus niet) :)

@hierboven

Kororaa

Stage 1 word tegenwoordig niet eens meer ondersteund trouwens. Stage 3 staat beschreven in het Gentoo Handbook.

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 30-01-2007 22:33 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

smokalot schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:24:
[...]

Zoals bij ubuntu bedoel je?

CD1 is bij de meeste distro's zat om een goed systeem te krijgen, de rest kun je over het internet doen, de CD downloaden kan in sommige gevallen ook handig zijn, maar het hoeft nooit.

21 ISO's betekent gewoon dat er heel veel software voor debian is, en dat ze jou dat allemaal aanbieden, en jij mag kiezen of je dat gewoon van ze wilt downloaden on demand over internet, of vantevoren de ISO.
Dat geloof ik ook graag :P alleen het staat nergens, als ze de belangrijkste cd nou gewoon BASE SYSTEM noemen ofzow... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:27:
bestaan er "gemakkelijke" distros gebaseerd op gentoo? zodat ik al die crap van stage 1 niet moet doen?
Gewoon het Gentoo handboek lezen. Je kunt een stage3 tarball downloaden van een van de vele mirrors, en bijvoorbeeld booten met een LiveCD of vanuit een andere distro.
Qorne schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:48:

Dat geloof ik ook graag :P alleen het staat nergens, als ze de belangrijkste cd nou gewoon BASE SYSTEM noemen ofzow... :P
Die netinst CD van Debian hoort gewoon te werken. Meer heb je echt niet nodig als je een netwerkverbinding tot je beschikking hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:15:
[...]

Die netinst CD van Debian hoort gewoon te werken. Meer heb je echt niet nodig als je een netwerkverbinding tot je beschikking hebt.
... en anders is cd1 van de full install voldoende, mits je geen Nederlandse locale wilt instellen. Op de eerste cd wordt standaard de basic Debian installatie gedaan en apache2, php, mysql, exim, courier etc staan erop. Je kan dus met alleen de eerste cd een nette (kleine) server inrichten.
Als je specifieke dingen wil moet je het of van een andere cd halen of apt-get'ten via internet.

Maar het is waar dat debian.org een brakke site is waar de uitleg over hoe en wat erg slecht is.
offtopic:
Maar ik kom met Debian Stable "maar" tot 15 cd's en 4 update cd's :p

[ Voor 12% gewijzigd door mithras op 30-01-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:27:
het hele idee van gentoo zorgt ervoor dat het minder voordehandliggend is om toe te passen in een n00b-distro, maar er bestaan wel projecten die een beetje in de buurt komen, zoals vidalinux, en kororaa.

Wil iedereen die nog meer van dit soort vragen heeft zich overigens melden in het Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 ? dit topic is zijn topic kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Dit leek me wel een mooi topic om mijn goede ervaringen met linux op de desktop te laten weten :)

Thuis heb ik het op mijn desktop geinstalleerd en op mijn werklaptop met dual-boot. Sinds een paar weken werk ik hoofdzakelijk onder linux en ik kan er mijn werk prima mee doen. Ik ontwikkel websites en andere PHP en Linux software.

Pc is een AMD athlon 2100 met een eenvoudige videokaart (S3), geluidskaart enz... Daarop is Ubuntu geinstalleerd en alle hardware werd meteen goed herkend. Gewoon meteen draaien. Installeren van extra software gaat echt super via de package manager.

Pluspunten:
  • Installatie koste 30 min. van begin tot eind.
  • Boot als een trein
  • Alles draait zoals het hoort en nog eens veel stabieler dan onder Windows (Persoonlijke ervaring, no flame) Nog geen crash gehad bijvoorbeeld.
  • GUI die helemaal naar smaak is te maken, de gadgets van windows vista heeft linux al jaren ;)
Minpunten:
  • Resolutie wil niet hoger dan 1024x768 (Maar komt door videokaart, oud geval)
  • Sommige software, zoals skype heeft een hele oude versie voor Linux.. heeft niks met Linux zelf te maken maar wel beetje jammer.
Op mijn werklaptop dezelfde situatie. Is een nieuwe ASUS laptop. Hierbij eigenlijk dezelfde minpunten als hierboven behalve dat de resolutie wel goed is, zit een nvidia kaart in die wel goed wordt ondersteund.

Programma's die ik draai waar ik mijn werk mee kan uitvoeren:
- Amarok
- FireFox
- Zend Studio
- OpenOffice
- Evolution
- Apache/MySQL/PHP
- kdesvn

Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mithras schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:24:
Maar het is waar dat debian.org een brakke site is waar de uitleg over hoe en wat erg slecht is.
offtopic:
Maar ik kom met Debian Stable "maar" tot 15 cd's en 4 update cd's :p
http://www.debian.org/distrib/ en http://www.debian.org/CD/netinst/ zijn toch best redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

cytherea schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:34:
Dit leek me wel een mooi topic om mijn goede ervaringen met linux op de desktop te laten weten :)

[overwegend positief verhaal]
mooi dat Ubuntu zijn doel om mensen gratis goede software te bieden bij jou is gelukt! :)
Resolutie wil niet hoger dan 1024x768 (Maar komt door videokaart, oud geval)
Sommige software, zoals skype heeft een hele oude versie voor Linux.. heeft niks met Linux zelf te maken maar wel beetje jammer.
Weet je zeker dat die kaart niet hoger kan? Ik zou me namelijk ook kunnen voorstellen dat ubuntu gewoon de ondersteunde resoluties niet goed kan opvragen, en dan zou een beetje morrelen in xorg.conf wellicht meer resoluties opleveren.

De versie van skype voor linux is niet zozeer oud, als meer kaal, er worden veel minder features ondersteunt, en minder aandacht besteed aan de GUI. Daarom is het ook zo jammer dat de hele wereld nu verslaafd is aan skype, wat totaal niet uitwisselbaar is met andere VoIP protocollen, mede omdat skype hele slimme engineers heeft die *alles*, inclusief protocol en programma encytpten, waardoor het heel, heel lastig te reverse-engineeren is. En ze zijn ook nog eens slim genoeg om ook weinig mensen reden te geven te reverse-engineeren, omdat ze voor alle platformen clients maken, die in ieder geval een beetje werken.

Het is te hopen dat het nieuwe IM-framework telepathy skype zal ondersteunen, met een interfaceloze library, zodat er nieuwe UIs geschreven kunnen worden, dat zou al een hoop problemen oplossen, al houd je de gesloten eigenschappen van skype, alleen zij kunnen protocolgerelateerde functionaliteit toevoegen. Mijn idee wordt volgens http://telepathy.freedesktop.org/wiki/GnomeSummit2006 ook gedeeld door de mensen van telepathy zelf, dus het is nu hopen dat het gaat lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door smokalot op 31-01-2007 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over skype: volgens de ontwikkelaars wordt er wel degelijk aan video-support (webcam) gewerkt, en december 2006 hebben ze gezegd dat het in 1-2 maanden beschikbaar zou moeten zijn in de dan uit te komen versie 1.4 van skype.

Let's hope for the best. Laten we eerlijk zijn, niets komt zelfs maar in de buurt van skype qua goed gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jungian schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:28:
Ik sta gewoon versteld. Denk ik : ik installeer Windows Vista Business op de Celeron 366 MHz die ik hier heb liggen. Wat denk je ? Loopt het retetraag en ik krijg niet eens Aero aan met mijn 8 MB (goddelijk sinds 1993 !) videokaart</sarcasme>

Probeer het eens op wat minder oud spul te installeren als je Gnome of KDE wilt gebruiken (Ubuntu / Kubuntu dus niet) :)

@hierboven

Kororaa

Stage 1 word tegenwoordig niet eens meer ondersteund trouwens. Stage 3 staat beschreven in het Gentoo Handbook.
Er is nog wel een verschil tussen traag en reeeeeeeeeeetetraag. Zelfs windowsXP sp2 liep vrij vlot op deze pc. maar een boottijd (vanaf cd dat wel) van minstens 10 minuten en dan nog eens aanvullend een kwartier om bv firefox te laden vind ik toch best langzaam ;)
DSL was overigens wel vlot (sneller dan windows) op deze laptop maar die is inderdaad klein.

Ik snap trouwens ook wel dat bij DSL geen complete C compiler ed meegeleverd wordt maar ik vraag me dan wel af hoe de maker bedacht hadden iets te installeren :? :/ want dat wordt toch een bijna onmogelijke opgave.

Maar als ik het zo begrijp is mijn laptop eigenlijk te sloom voor ubuntu, kan dit ook verklaren waarom het systeem gewoon hangt als ik de installer wil starten (grafisch). en hoe start ik hem op in de tekstgebasseerde installer want ik kon dat in de helpfuncties op de cd en bij de opstartopties niet vinden.

Mocht ubuntu niet goed te installeren zijn hierop dan pak ik idd wel een andere distributie. Ik ben misschien ongeduldig maar geef ook niet snel op ;)
smokalot schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:20:

en kun je ook aangeven wat er dan zo lang duurt? je hebt al allerlei opstartopties geprobeerd, dus ongetwijfeld ook degenen die geen grafische boot hebben maar je precies vertellen wat er gebeurt.
Wat er zo lang duurt: vanaf het moment dat ik de laptop aanzet tot de desktop geladen is vanaf cd duurt ruim 10 minuten :) dan heb ik dus nog niks gedaan of kunnen doen, alleen opstarten.
ik denk dat je het rhetorisch bedoelde, maar ik ga toch een antwoord geven: als je een voor dit doel ongeschikte distro pakt, en je gooit daar een gebruiker bij die van alles gehoord heeft over compilen en package manager, maar niet altijd de moeite neemt om eens rustig na te denken en kritisch ten opzichte van keuzes in het verleden te zijn, kan ik me voorstellen dat je het installeren van iets heel onprettig kan maken. Omdat je waarschijnlijk meer verstand hebt van windows: jij slaat ook met je hoofd tegen de muur als je ziet dat iemand XP MCE aan het installeren is op zn 366MHz systeempje, omdat ie een desktopsysteem wil hebben.
Zoals ik hier net al zei, Windows XP SP2 draaide vlekkeloos op dit systeem.

Ben momenteel bezig om Debian te downloaden :) dus binnenkort poging 2 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 31-01-2007 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 07:03:
Over skype: volgens de ontwikkelaars wordt er wel degelijk aan video-support (webcam) gewerkt, en december 2006 hebben ze gezegd dat het in 1-2 maanden beschikbaar zou moeten zijn in de dan uit te komen versie 1.4 van skype.

Let's hope for the best. Laten we eerlijk zijn, niets komt zelfs maar in de buurt van skype qua goed gebruik.
Wengo kan makkelijk de concurrentie aan met Skype (en kan ook meer). Het enige probleem is dat er zoveel meer Skype users zijn.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 07:03:

Wengo kan makkelijk de concurrentie aan met Skype (en kan ook meer). Het enige probleem is dat er zoveel meer Skype users zijn.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

Cyphax

Moderator LNX
Metro2002 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 08:40:
Maar als ik het zo begrijp is mijn laptop eigenlijk te sloom voor ubuntu, kan dit ook verklaren waarom het systeem gewoon hangt als ik de installer wil starten (grafisch).
Wat je zou kunnen doen is de installer starten in een console. Als je dat doet krijg je vaak output waar je misschien wat aan kunt zien. :)

DSL is in eerste instantie een LiveCD en daar installeer je doorgaans niets op, bij een reboot ben je het weer kwijt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Metro2002 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 08:40:
[...]

Er is nog wel een verschil tussen traag en reeeeeeeeeeetetraag. Zelfs windowsXP sp2 liep vrij vlot op deze pc. maar een boottijd (vanaf cd dat wel) van minstens 10 minuten en dan nog eens aanvullend een kwartier om bv firefox te laden vind ik toch best langzaam ;)
DSL was overigens wel vlot (sneller dan windows) op deze laptop maar die is inderdaad klein.

Ik snap trouwens ook wel dat bij DSL geen complete C compiler ed meegeleverd wordt maar ik vraag me dan wel af hoe de maker bedacht hadden iets te installeren :? :/ want dat wordt toch een bijna onmogelijke opgave.
ik denk dat de maker ervanuitging dat zijn MyDSL gewoon zou werken bij jou zoals het ook bij zijn computer werkt.
Maar als ik het zo begrijp is mijn laptop eigenlijk te sloom voor ubuntu, kan dit ook verklaren waarom het systeem gewoon hangt als ik de installer wil starten (grafisch). en hoe start ik hem op in de tekstgebasseerde installer want ik kon dat in de helpfuncties op de cd en bij de opstartopties niet vinden.
het hangen zou niet moeten gebeuren, maar dat had je zelf ook al wel bedacht ;)

De textgebaseerde installer staat geloof ik niet op de standaard desktop-CD van ubuntu, maar op de alternate CD, die je dus apart moet downloaden.
Mocht ubuntu niet goed te installeren zijn hierop dan pak ik idd wel een andere distributie. Ik ben misschien ongeduldig maar geef ook niet snel op ;)
...dan kom je er wel!
Wat er zo lang duurt: vanaf het moment dat ik de laptop aanzet tot de desktop geladen is vanaf cd duurt ruim 10 minuten :) dan heb ik dus nog niks gedaan of kunnen doen, alleen opstarten.
ik bedoelde te vragen naar wat er dan zo lang duurt aan het opstarten. duurt het starten van gnome gewoon uren, of het klaarmaken van het systeem (laden van drivers, mounten van harde schijven, starten van allerlei services, enz). Dat laatste kun je zien als je dus verbose boot, zonder grafische voortgangsindicator.
Ben momenteel bezig om Debian te downloaden :) dus binnenkort poging 2 8)
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Surkow schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:12:
[...]

De belangrijkste reden dat Skype zo populair is is omdat het zo fantastisch makkelijk door firewalls en NATs heen kan komen. Dat is een groot nadeel van SIP, en is waarschijnlijk pas opgelost als we helemaal op IPv6 over zijn gegaan, en dus gewoon allemaal publieke IPs hebben. Dat gaat echter niet gebeuren voor windows gefixt is om dat ook aan te kunnen, en dat gaat weer niet gebeuren voordat linux en OSX een serieuze concurrent zijn, dus VoIP is pas over minimaal 10 jaar vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surkow schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:12:
Wat Windows ons leert is dat het opbouwen van een naam makkelijk is, en het daarna gigantisch moeilijk is om dat merk te verslaan, met name in een wereld waar weinig nieuwe user-visible features zijn. Iedereen blijft gewoon gebruiken wat hij altijd al gebruikte. De enige reden dat MSN van ICQ won is simpelweg omdat MSN overal van tevoren al geinstalleerd stond, en zelfs toen kostte het vele jaren!

Kort: wengo heeft weinig kans om skype van de troon te stoten, vrees ik... Een bijrol lijkt het beste wat er in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:36
ik heb wengo een aantal keren geprobeerd (op windows dan).
Maar ben steeds weer terug gestapt ivm constante problemen met wengo (instabiel, slechte verbinding, etc). Dus het lijkt erop dat Wengo zeker nog niet in staat is om Skype te beconcureren.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

smokalot schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:39:
[...]

De belangrijkste reden dat Skype zo populair is is omdat het zo fantastisch makkelijk door firewalls en NATs heen kan komen. Dat is een groot nadeel van SIP, en is waarschijnlijk pas opgelost als we helemaal op IPv6 over zijn gegaan, en dus gewoon allemaal publieke IPs hebben. Dat gaat echter niet gebeuren voor windows gefixt is om dat ook aan te kunnen, en dat gaat weer niet gebeuren voordat linux en OSX een serieuze concurrent zijn, dus VoIP is pas over minimaal 10 jaar vrij.
Ik heb inderdaad het probleem dat ik met NAT instellingen en iptables moet zitten kloten voordat Wengo werkend is onder Linux. Nu zeurt ie dat een ander programma, waarschijnlijk Ekiga (Gnome SIP programma), de SIP poort bezet houd terwijl het programma helemaal niet aan staat.
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 05:11:
[...]

Wat Windows ons leert is dat het opbouwen van een naam makkelijk is, en het daarna gigantisch moeilijk is om dat merk te verslaan, met name in een wereld waar weinig nieuwe user-visible features zijn. Iedereen blijft gewoon gebruiken wat hij altijd al gebruikte. De enige reden dat MSN van ICQ won is simpelweg omdat MSN overal van tevoren al geinstalleerd stond, en zelfs toen kostte het vele jaren!

Kort: wengo heeft weinig kans om skype van de troon te stoten, vrees ik... Een bijrol lijkt het beste wat er in zit...
MSN gebruik ik overwegend omdat ander mensen het gebruiken. Maar dan alleen het protocol. Ik gebruik namelijk al jaren (ook op Windows) Gaim.
MerijnB schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 07:38:
ik heb wengo een aantal keren geprobeerd (op windows dan).
Maar ben steeds weer terug gestapt ivm constante problemen met wengo (instabiel, slechte verbinding, etc). Dus het lijkt erop dat Wengo zeker nog niet in staat is om Skype te beconcureren.
Welke versie van het programma heb je getest? Met de 2.0 versie heb ik alleen gepraat met mensen die ook Wengo gebruikten (onder andere met iemand uit zweden). Op een weinig merkbare vertraging na heb heb ik weinig problemen er mee ondervonden. Wat misschien ook wel interessant is, is dat de tarieven van Wengo naar vaste telefoons veel lager zijn dan die van Skype. Toen ik me aanmeldde kreeg ik gratis 2 euro om mee te bellen. Ik heb het echter al een tijd niet meer gebruikt omdat ik nu VOIP van Orange heb.

[ Voor 48% gewijzigd door Surkow op 01-02-2007 09:06 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:36
Surkow schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 08:58:
Welke versie van het programma heb je getest? Met de 2.0 versie heb ik alleen gepraat met mensen die ook Wengo gebruikten (onder andere met iemand uit zweden). Op een weinig merkbare vertraging na heb heb ik weinig problemen er mee ondervonden. Wat misschien ook wel interessant is, is dat de tarieven van Wengo naar vaste telefoons veel lager zijn dan die van Skype. Toen ik me aanmeldde kreeg ik gratis 2 euro om mee te bellen. Ik heb het echter al een tijd niet meer gebruikt omdat ik nu VOIP van Orange heb.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het versie nummer niet meer weet, maar het is niet lang geleden, een paar maanden denk ik. Ik ga hem nog eens installeren. Ander nadeel is trouwens dat ik wengo niet in m'n miranda kan hangen :)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

updateje: mijn laptop staat momenteel debian te installeren. Hij is nu bezig de packages binnen te halen die nodig zijn voor een desktop omgeving en ziet er goed uit tot nu toe.

Op mijn desktop heb ik de ubuntu live cd gestart. Daar ben ik al een tijdje mee aan het spelen nu 8) Deze post tik ik in firefox onder ubuntu dus het is tot nu toe aardig gelukt allemaal :P.

Enige nadeel wat ik tot nu toe gezien heb was het lastige mounten van mijn ntfs dataschijf.
moest in het mount commando de user aangeven waarop je ingelogd was (standaard user ubuntu). En ik heb even moeten zoeken welke device de 2e windows partitie nou was :+ maar dat kon je via de device manager gelukkig makkelijk terugvinden.

Zit er nou nog een filosofie achter dat je je schijven met de hand moet mounten? ik vind het maar omslachtig :/ ze staan in de devicemanager ook netjes bij naam genoemd, kleine moeite om ze direct bij het opstarten automatisch te mounten of zie ik dat verkeerd?

Verder werkt het best leuk, heb XMMS gedownload via add/remove en dat werkte gewoon gelijk :o
GAIM zat standaard bij de live cd en was vrij vlot online met MSN. Ik denk dat ik dat programma onder windows ook maar ga gebruiken :D dat werkt best goed! beter dan dat gare msn messenger van MS.

wel een beetje jammer dat ze dat er niet standaard bij gedaan hebben maar ach :+ detail.

Tja verder moet ik gewoon alles ontdekken, de linux consorten van windows programma's die ik gebruik ed. en ik moet nog wat dingen als een ATI remote wonder en mijn tvout aan de gang zien te krijgen. En hopelijk werken mijn 2 windows games die ik speel ook. Te weten unreal tournament (die werkt zeker weten onder linux want dat heb ik al eens voor elkaar gekregen >:) ) en GTA san andreas. Die laatste zal afhangen van Wine(x) denk ik.

Ik ga weer even verder stoeien ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 01-02-2007 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Metro2002 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 20:30:
updateje: mijn laptop staat momenteel debian te installeren. Hij is nu bezig de packages binnen te halen die nodig zijn voor een desktop omgeving en ziet er goed uit tot nu toe.

Op mijn desktop heb ik de ubuntu live cd gestart. Daar ben ik al een tijdje mee aan het spelen nu 8) Deze post tik ik in firefox onder ubuntu dus het is tot nu toe aardig gelukt allemaal :P.

Enige nadeel wat ik tot nu toe gezien heb was het lastige mounten van mijn ntfs dataschijf.
moest in het mount commando de user aangeven waarop je ingelogd was (standaard user ubuntu). En ik heb even moeten zoeken welke device de 2e windows partitie nou was :+ maar dat kon je via de device manager gelukkig makkelijk terugvinden.

Zit er nou nog een filosofie achter dat je je schijven met de hand moet mounten? ik vind het maar omslachtig :/ ze staan in de devicemanager ook netjes bij naam genoemd, kleine moeite om ze direct bij het opstarten automatisch te mounten of zie ik dat verkeerd?

Verder werkt het best leuk, heb XMMS gedownload via add/remove en dat werkte gewoon gelijk :o
GAIM zat standaard bij de live cd en was vrij vlot online met MSN. Ik denk dat ik dat programma onder windows ook maar ga gebruiken :D dat werkt best goed! beter dan dat gare msn messenger van MS.

wel een beetje jammer dat ze dat er niet standaard bij gedaan hebben maar ach :+ detail.

Tja verder moet ik gewoon alles ontdekken, de linux consorten van windows programma's die ik gebruik ed. en ik moet nog wat dingen als een ATI remote wonder en mijn tvout aan de gang zien te krijgen. En hopelijk werken mijn 2 windows games die ik speel ook. Te weten unreal tournament (die werkt zeker weten onder linux want dat heb ik al eens voor elkaar gekregen >:) ) en GTA san andreas. Die laatste zal afhangen van Wine(x) denk ik.

Ik ga weer even verder stoeien ;)
Automatisch mounten tijdens startup kan in /etc/fstab :)

En over XMMS, probeer eens Amarok, of als je per se 'gnome software' wilt blijven gebruiken, Listen. Dat zijn erg leuke mediaplayers. Ze zorgen voor iets meer load, maar zijn, naar mijn mening, erg handig :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

icyx schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 20:56:
[...]

Automatisch mounten tijdens startup kan in /etc/fstab :)

En over XMMS, probeer eens Amarok, of als je per se 'gnome software' wilt blijven gebruiken, Listen. Dat zijn erg leuke mediaplayers. Ze zorgen voor iets meer load, maar zijn, naar mijn mening, erg handig :)
Ik ben onder windows verstokt winamp 2.61 gebruiker ;) en XMMS komt daar mooi bij in de buurt :P

Dat automatisch mounten ga ik eens bekijken, ben nu even aan het stoeien met wine en kijken of ik mijn games aan de gang krijg :) is WIneX nu tegenwoordig onderdeel van wine? want ik zie wineX met directx ondersteuning niet in de add/remove lijst erbij.

en mijn laptop is nog steeds van alles aan het downloaden :/ hoop dat het 6gb harddiskje genoeg is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Metro2002 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:09:
Ik ben onder windows verstokt winamp 2.61 gebruiker ;) en XMMS komt daar mooi bij in de buurt :P
Dat was ik ook, tot ik Amarok en consorten onder ogen kreeg. 8) XMMS is trouwens een oud prul :) Als je toch een Winamp-style muziekafspeelprogramma zoekt ben je beter af met Audacious.
Dat automatisch mounten ga ik eens bekijken, ben nu even aan het stoeien met wine en kijken of ik mijn games aan de gang krijg :) is WIneX nu tegenwoordig onderdeel van wine? want ik zie wineX met directx ondersteuning niet in de add/remove lijst erbij.
WineX is tegenwoordig Cedega. Mooi stuk software (als je het geld ervoor over hebt).
en mijn laptop is nog steeds van alles aan het downloaden :/ hoop dat het 6gb harddiskje genoeg is :')
Voor Gnome (als je die installeert) lijkt mij een 6 GB HDD ruim voldoende.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WineX is nu inderdaad Cedega. Of het een mooi programma is laat ik even in het midden, maar ik wil je wel uit de droom halen dat Wine geen DirectX-ondersteuning zou hebben.

Wat Cedega doet is proberen zoveel mogelijk games aan de praat te krijgen. Zij hebben een lijst met games die werken. In de changelog zal je ook vaak "Added support for game X" tegenkomen.

Wine heeft een andere benadering. Dat probeert zoveel mogelijk Windows te her-creëren. Wine heeft nu een betere DirectX-implementatie dan Cedega.

Op den duur zal Wine dan ook nagenoeg alle programma's kunnen draaien, omdat het dan bijna volledig "Windows" is. Cedega zal altijd een lijst ondersteunde games houden, omdat ze focussen op "hacken totdat de game werkt".

Het is niet zo zwart-wit als ik hier stel, aangezien Cedega eens in de zoveel tijd code van Wine opneemt in Cedega, en op hun beurt ook patches terugsturen naar Wine, maar het algemene plaatje zit zo in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icyx schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 20:56:
[...]
Of Rhythmbox, lekker simpel, mooi clean gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:07:
[...]

Of Rhythmbox, lekker simpel, mooi clean gehouden.
Hier ook een Rhythmbox fan. :) De artist/album/title opdeling, onKeyUp-zoekfunctie en Shuffle is alles wat ik nodig heb in een mediaspeler. De panel-applet maakt het af.

Het is een goede iTunes rip-off, die niet aan featuritis lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:37:
[...]

Hier ook een Rhythmbox fan. :) De artist/album/title opdeling, onKeyUp-zoekfunctie en Shuffle is alles wat ik nodig heb in een mediaspeler. De panel-applet maakt het af.

Het is een goede iTunes rip-off, die niet aan featuritis lijdt.
En vergeet de gebrekkige ondersteuning van kanji en buggy tagwriting niet :) Banshee, Listen, BMPx, Exaile en Amarok hebben daar geen problemen mee ;) Licht dat wel, maar perfect zeker niet.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 17:06
Ik heb Ubuntu een tijdje gedraaid op een splinternieuwe computer, dus geen gekloot met drivers, dat werkte allemaal prima.

Maar:
• Resolutie moet je aanpassen. En dan niet tekstueel, maar via sudo.
• Audio- en video doet standaard niets. Leuk hoor, die idealen, maar ik wil gewoon muziek kunnen luisteren en video kunnen kijken.
• Wil je de codecs installeren dan werkt je 64 bit versie niet. Dus opnieuw installeren met 32 bits versie. Vervolgens wordt m'n dual-core niet ondersteund |:(
• Een redelijk gangbaar programma als PPPoe werkt pas na twee uur aankutten. Leuk hoor, maar op XP draait het gewoon na 8 minuten.
• De ingebouwde player Rhythmbox. Crasht continu. Naja, dan kijk je op welke bestanden en verwijder je die uit je library. Maar het kutding blijft crashen, zelfs op files die hij de volgende keer moeiteloos afspeelt. Nooit last van gehad met winamp of windows media player.
• XPwerkt gewoon. En doet het. Vista werkt zelfs prima. Dat kan ik van Ubuntu niet zeggen, zélfs met alleen maar mainstream programma's en goedverkochte splinternieuwe hardware. Belachelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Autoreply op 01-02-2007 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Meestal staan de resolutie-keuzes gewoon vermeld onder System > Preferences > Screen Resolution. Als dat niet het geval is, is er meestal wel een grafisch tooltje dat met je drivers meekomt. Voor nvidia is dit bijvoorbeeld nvidia-settings.
• Audio en video doen in XP ook standaard niks. Zal vast in Vista wel standaard werken, maarja, in Feisty dus ook.
• Alleen de binary codecs werken niet onder 64bits. Zo'n beetje alle gangbare formaten zijn open. Ik ben nog nooit een must-have wmv tegengekomen.
• Staat PPPoe niet gewoon bij System > Administration > Networking?
• Nooit last gehad van een crashende Rhythmbox. Wat voor files crasht-ie op dan?
• Tsja... XP heeft ook de nodige support-threads op GoT opgeleverd hoor. Dat vind ik niet belachelijk. OS's zijn geen videorecorders.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2007 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:06

Metalrick

tcpdump ninja

Ik gebruik nu op mijn laptop (Asus A6Va, Pentium Mobile 1,73ghz, 1gb ram, x700 mobile 128mb, 60gb 7200rpm) Ubuntu :)

Werkt prima, alleen moet ik met installeren een extern scherm eraan hangen, daarmee de fglrx drivers installeren en dan rebooten zonder dat scherm eraan, dan doet hij het prima :) Verder mis ik nog ondersteuning (of goede apps :?) voor m'n Bluetooth device.

Ik gebruik het nu sinds het begin van dit schooljaar, toen moesten we voor het project "kennis maken" met andere OS'en. Ik was, toen Ubuntu eenmaal goed werkte, compleet verrast en heel snel razend enthousiast over de mogelijkheden :) Wat werkt dat soepel, wat is UT2k4 op opengl veeeel soepeler dan onder winxp, wat is het vet te skinnen, hoe relaxed is het dat je tig updates kan installeren zonder te rebooten zo zijn er mij zo ontzettend veel voordelen opgevallen, ik ga m'n workstation dualboot maken zodra ik het voor elkaar krijg dat Ubuntu met mijn raid-0 array aan de praat krijg (iemand hier tips voor? het gaat om een raidcontroller van een Gigabyte GA-965P-DS3)

Ik heb nu sinds Ubuntu op mijn laptop draait nog geupgrade naar Edgy, ook erg prettig! Alleen jammer dat ik elke keer los powernowd moet opstarten om mijn processor te laten underclocken, in Dapper ging dit nog volledig automagisch.

Mijn enthousiasme voor Ubuntu is ook naar een docent op school overgeslagen die nu helemaal geen windows meer gebruikt, zijn school laptop draait Ubuntu, zijn school workstation op Ubuntu en zijn thuis pc op Ubuntu. Samen komen we veel kleine probleempjes tegen (grotendeels onze eigen fout natuurlijk) en als je samen daarmee helpt is het echt zo leuk :)

Voordat ik aan dat project op school begon had ik nog nooit een serieuze poging gedaan om met linux te werken, nu is het mijn toch wel grootste intresse geworden, en dan niet alleen linux maar de hele open-source wereld op zichzelf :)

Als laatste wilde ik nog melden, ik heb een maand of 2 met compiz/beryl gewerkt, heerlijk is dat maar ik moet weer een keer de tijd nemen om dat goed te installeren, maar dat komt vast wel weer goed :)

Wat mij betreft: :w Windows, hallo Ubuntu Linux :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Metalrick schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 00:31:
ik ga m'n workstation dualboot maken zodra ik het voor elkaar krijg dat Ubuntu met mijn raid-0 array aan de praat krijg (iemand hier tips voor? het gaat om een raidcontroller van een Gigabyte GA-965P-DS3)
jouw raidcontroller is een software raid controller, en dus kun je beter de software raid van linux zelf gebruiken. googlen op ubuntu install raid geeft je vast goede tips.
Alleen jammer dat ik elke keer los powernowd moet opstarten om mijn processor te laten underclocken, in Dapper ging dit nog volledig automagisch.
vreemd dat t nu niet meer automagisch start, maar je kunt het heel simpel automatisch laten starten door Gnome (nadat je inlogt), of door het in /etc/init.d/rc.local of iets dergelijks te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Autoreply schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:57:
Ik heb Ubuntu een tijdje gedraaid op een splinternieuwe computer, dus geen gekloot met drivers, dat werkte allemaal prima.

Maar:
• Resolutie moet je aanpassen. En dan niet tekstueel, maar via sudo.
Sudo is een authenticatiemechanisme.
• Audio- en video doet standaard niets. Leuk hoor, die idealen, maar ik wil gewoon muziek kunnen luisteren en video kunnen kijken.
Als jij zonder een codec-pack te installeren of third-party-programma te gebruiken van alles af kunt spelen in Windows XP of Vista ben je hierbij gepromoveerd tot Windows-godheid, want dat zit er standaard allemaal niet in (dus snap ik je flame helemaal niet)

Codecs in Ubuntu installeren doe je gewoon vrolijk via de package-manager (en voor de whiners zoals jou is er zelfs een ubuntu-restricted-extras meta-package gemaakt).
• Wil je de codecs installeren dan werkt je 64 bit versie niet. Dus opnieuw installeren met 32 bits versie. Vervolgens wordt m'n dual-core niet ondersteund |:(
Nog nooit van gehoord (dik-gedrukte gedeelte). Hooguit een bug in Ubuntu (heb je wel een SMP-kernel ?).
• Een redelijk gangbaar programma als PPPoe werkt pas na twee uur aankutten. Leuk hoor, maar op XP draait het gewoon na 8 minuten.
Er zijn een gaziljoen makkelijk uitvoerbare guides te vinden, dus ik weet niet waar je het over hebt ?
• De ingebouwde player Rhythmbox. Crasht continu. Naja, dan kijk je op welke bestanden en verwijder je die uit je library. Maar het kutding blijft crashen, zelfs op files die hij de volgende keer moeiteloos afspeelt. Nooit last van gehad met winamp of windows media player.
Rhythmbox is niet "ingebouwd" }:O Er zijn trouwens ook niet nog bizar veel andere muziekafspeelprogramma's beschikbaar 8)7 (als je toch Winamp in de strijd gooit als alternatief muziekafspeelprogramma onder Windows, kijk dan ook bij Linux verder dan je neus is).
• XPwerkt gewoon. En doet het. Vista werkt zelfs prima. Dat kan ik van Ubuntu niet zeggen, zélfs met alleen maar mainstream programma's en goedverkochte splinternieuwe hardware. Belachelijk.
Hier werkte Ubuntu anders prima hoor :+ Windows XP en Windows Vista Business ook trouwens. Belachelijk gewoon dat alles hier werkt >:)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
Metalrick schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 00:31:
Ik gebruik nu op mijn laptop (Asus A6Va, Pentium Mobile 1,73ghz, 1gb ram, x700 mobile 128mb, 60gb 7200rpm) Ubuntu :)

Ik heb nu sinds Ubuntu op mijn laptop draait nog geupgrade naar Edgy, ook erg prettig! Alleen jammer dat ik elke keer los powernowd moet opstarten om mijn processor te laten underclocken, in Dapper ging dit nog volledig automagisch.
Als het goed is hoef je powernowd niet meer te gebruiken. Door de module "speedstep-centrino" wordt automatisch je centrino vanuit de kernel terug geklokt.

Meer info kun je hier vinden: http://www.ubuntuforums.o...48867&highlight=speedstep

Bij mij werkt het in iedergeval zonder powernowd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:06

Metalrick

tcpdump ninja

Thanks voor de tips :) ik ga er dit weekend weer goed voor zitten :)

Mijn vorige project op school was met 8 man, ik was de enige die op Linux werkte, nou dat heb ik geweten, als er ook maar IETS niet goed ging dan was het meteen van "jah gek hè, brakke Linux altijd blaadieblaat"

En dan als er iets mis gaat met windows (wat vaker gebeurde dan met mijn Linux) dan was dat "normaal" ofzo....waarom maken ze dan zo'n probleem over een foutje in Linux :P (wat meestal mijn eigen fout is) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook al ben ik een ver gevorderde linux gebruiker (dat heb ik van beheren van linux servers), veel kan ik niet eigenlijk niet bij voegen. Ik ken de basic CLI, los daarbij snel problemen op die ik tegenkom en ben daarom tevreden over Ubuntu.

Ik wil wel melden dat de games op Ubuntu Dapper 6.06 perfect werken op Cedega, zowel CS1.6 als CSS. CSS draait op DX70 engine, en wacht af op nieuwste up to date DX8.1 library's voor Cedega of Wine. Ik vind al dat ik al aardig ver vooruit ben gegaan, en dat met een ATi videokaart (X850 XT PE).

Mocht iemand uitsluitend een nieuwe pc te willen aanschaffen, dan zou ik met harte een Nvidia videokaart aanraden. Dit aangezien dat mijn vriend met een Geforce Ti 4200 hogere framerates in CSS haalt dan mijne uber 1337 videokaart :o

Als een fervent gamer kan ik al zeggen dat ik aardig tevreden ben met linux voor gaming, al duurt het nog even (ik schat hooguit een half jaar) voordat de drivers en DX8.1 library compleet en wel uitgebracht zal worden... dan zal ik vast en zeker volledig gaan overstappen naar ubuntu 7.04 en pak ik ook nog een nvidia graka erbij :)

Als Ubuntu zo doorzet en ook nog er heivige concurrentie is in OS markt door verscheidene *nix distro's, zal de OS-beschaving anno 2015 HEEL anders eruitzien dan nu. (Ik denk dan aan *nix distro flamewars, in plaats van windows - linux :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het gaat allemaal om "the fuzzy feeling" zoals dat zo mooi heet. Managers kicken op praat als *The wow begins now*. De IT-afdeling van een bedrijf heeft over het algemeen niets in te brengen :) En aangezien bedrijven toch wel de grootste groep gebruikers leveren zal die aardverschuiving lang niet zo groot zijn als je denkt / hoopt.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou ben een heel eind gekomen gister. Fijn een avondje ge-ubuntut :P
Helaasch liep de pc vast (door mijn cd brander hoor ;) stekkeraansluiting is een beetje brak) en had ik niet zo'n zin meer om weer opnieuw te beginnen (live cd he :P ) maar er waren een paar dingen die ik gister niet direct aan de praat kreeg en wat waarschijnlijk ook niet snel zal gebeuren en dat waren de TVout optie aanzetten en nja GTA san andreas dus :P dat is voor mij echt een vereiste ;)
Ook de ondersteuning van mijn creative audigy2 kaart was een beetje dillema, hij deed het wel maar over 2 luidsprekers. En ik wil graag over 5 luidsprekers geluid voor het bekijken van DVD's

unrealtournament werkte via Wine wel maar zo traag als dikke stront door een trechter. Ik weet echter dat deze ook native ondersteunt kan worden in linux dus dat moet werken.

Zolang deze zaken het niet doen (of in elk geval de Tvout functie MOET het gewoon doen) komt linux iig niet als hoofd OS op mijn desktop pc.

Dan de laptop: om 2u 's nachts was die klaar met downloaden :o en toen moest ie nog alles gaan installeren dus die heb ik maar laten lopen en ben gaan slapen. Vanochtend was ie klaar 8)
opstarten in grafische omgeving ging goed en zelfs het binnentrekken van GAIM was met apt-get install gaim echt zo gedaan _/-\o_

Vanavond maar even mee verder stoeien maar tot nu toe ziet debian eruit als een blijvertje (mits ik hem niet weer opnieuw moet installeren :') wat duurde dat lang zeg, bijna 7u bezig geweest :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Ikweet niet wat voor grafische kaart je hebt, maar indien nVidia hoef je alleen maar nvtv te apt-getten en klaar is kees. Werkt erg goed hier. Voor GTASA moet je wine of Cedega inzetten (bijj mij draait het, zij het wat aan de slome kant, in cedega) maar Windows games op Linux blijft altijd een verassing. Surroundsound voor DVD's is ook mogelijk, moet je wel eea voor instellen.

Ik heb Ubuntu nu anderhalve weekpuur gedraait, en dat gaat eigenlijk heel goed. Voor desktopgebruik heb ikk absoluut niets anders nodig, Gnome vind ik echt de prettigste interface die er is (heb met XP en OSX gewerkt, halen het er niet bij). Ik ben echter ook een gamer en hoewel eea via wine en cedega in variabele mate aan de praat te krijge is, blijft het behelpen. 1 dng is zeker, het OS heeft mn hart gestolen (;)) en het gaat er niet meer af.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Okee, dat kan in ieder geval wel, moet je even uitzoeken hoe maar het is geen lost cause. :)
en nja GTA san andreas dus :P dat is voor mij echt een vereiste ;)
Dan ben je vooralsnog aangewezen op Wine. :)
Ook de ondersteuning van mijn creative audigy2 kaart was een beetje dillema, hij deed het wel maar over 2 luidsprekers. En ik wil graag over 5 luidsprekers geluid voor het bekijken van DVD's
Dat probleem heb ik ook. Met dank aan Creative voor het negeren van Linux. Hoewel ze tegenwoordig wel iets doen met drivers maar volgens mij te weinig.
unrealtournament werkte via Wine wel maar zo traag als dikke stront door een trechter. Ik weet echter dat deze ook native ondersteunt kan worden in linux dus dat moet werken.
En hoe, dat draait geweldig native. UT2004 trouwens ook. Dat is echt fijn van Epic. :)
Zolang deze zaken het niet doen (of in elk geval de Tvout functie MOET het gewoon doen) komt linux iig niet als hoofd OS op mijn desktop pc.
Nouja, nogmaals: dat kan je wel werkend krijgen. :)
Breepee schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:41:
Ik ben echter ook een gamer en hoewel eea via wine en cedega in variabele mate aan de praat te krijge is, blijft het behelpen. 1 dng is zeker, het OS heeft mn hart gestolen (;)) en het gaat er niet meer af.
Dat blijft jammer he? Die games... Alleen om die reden heb ik een dualboot op m'n game-pc met Windows 2000 erbij. Als het meezit wordt het wel steeds beter, niet in de laatste plaats omdat Wine lekker doorontwikkeld wordt. Ze zijn goed bezig. Native binaries voor Linux, zoals sommige bedrijven toch fijn blijven doen zou ik verder weinig op rekenen. Daarvoor zijn er veel teveel DirectX-spellen. :(

[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 02-02-2007 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Oh als ik GTR2 toch eens onder Linux kon draaien....
Dualbooten doe ik niet aan. uiteindelijk zit ik dan toch weer voornamelijk in Windows (vaak geneog geprobeerd) omdat ik impulsief wil kunnen gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

inmiddels 2 werkende linux installaties.

1 als dualboot op mijn desktop systeem (ubuntu)

plussen en minnen tot nu toe:

plussen:
- videokaart werkt (ati 9700pro) met hardwareacceleratie
- geluidskaart werkt (audigy2) alleen slechts met 2 speakers maar dat maakt niet uit
- netwerkkaart werkt
- windows partities werden automagisch gemount
- verwisselbare hdd werd automatisch gemount bij aanzetten _O_
- mijn digicam (canon A510) werd gelijk gevonden bij aanzetten en gevraagd of ik fotoś wilde binnenhalen _O_
- kan internetten (firefox) , msnen (gaim) , muziek luisteren (xmms) en filmpjes kijken (Xine) en als het goed is dvd's (OkLe)

Nadelen:
- mijn NTFS partitie is read only gemount en heb al een paar pogingen ondernomen om dit naar schrijven om te zetten maar dit lukt niet (als iemand nog tips heeft..)
- tvout functie moet ik nog steeds aan de praat krijgen
- en een heikel punt is games

verder een heleboel dingen waar ik nog aan moet wennen zoals het mounten, de rechten van gebruikers en root gebruikers (zal vast veiliger zijn maar ik vind het maar lastig :( )
maar ik moet zeggen, sinds de laatste keer dat ik linux gebruikt heb (mandrake 9 was dat ) is het wel met 600% vooruit gegaan _O_ prima systeem! maar ik zou momenteel nog nét niet windows vaarwel willen zeggen, al zou het eigenlijk kunnen..

Op mijn laptop draait momenteel debian, duurde even voor die geinstalleerd was maar het werkt wel goed nu. Gnome omgeving met gaim, mozilla en office erop. meer gebruik ik niet op het laptopje.

Verder qua networking moet ik nog even inleren en lezen maar dat zijn vooral de wat 'gevorderde' gebruikers dingen.

Maar moet eerlijk zijn: voor de gewone gebruiker is linux zeker klaar voor de desktop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:10:
Nadelen:
- mijn NTFS partitie is read only gemount en heb al een paar pogingen ondernomen om dit naar schrijven om te zetten maar dit lukt niet (als iemand nog tips heeft..)
NTFS write support zou ik nu met de huidige kernel niet proberen: het kan erg makkelijk corrupt raken. De nieuwe kernel (2.6.20) wordt bij Feisty meegeleverd, en die heeft een betere ondersteuning voor NTFS schrijven
- tvout functie moet ik nog steeds aan de praat krijgen
Al met MythTV gespeeld? Heb het zelf niet, maar goede tutorials voor Ubuntu blijken vaak met MythTV iets te doen.
- en een heikel punt is games
Tja, daarin heb je een aantal keuzes: games vaarwel zeggen (heb ik gedeeltelijk gedaan), games native spelen onder Linux (doe ik ook, maar dus een beperkte keuze), wine en/of Cedega gebruiken (helpt in sommige gevallen, niet optimaal) of wel Windows blijven gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

mithras schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:22:
[...]
NTFS write support zou ik nu met de huidige kernel niet proberen: het kan erg makkelijk corrupt raken. De nieuwe kernel (2.6.20) wordt bij Feisty meegeleverd, en die heeft een betere ondersteuning voor NTFS schrijven
volgens mij is NTFS via fuse op dit moment de beste methode, en dat kan Edgy ook prima. ntfs-3g wordt ie wel genoemd.
[...]
Al met MythTV gespeeld? Heb het zelf niet, maar goede tutorials voor Ubuntu blijken vaak met MythTV iets te doen.
dat heeft niks met tv-out te maken, ik weet alleen niet hoe je tv-out met ati aan de praat krijgt, maar zijn ongetwijfeld hele goede howtos voor te vinden?
[...]
Tja, daarin heb je een aantal keuzes: games vaarwel zeggen (heb ik gedeeltelijk gedaan), games native spelen onder Linux (doe ik ook, maar dus een beperkte keuze), wine en/of Cedega gebruiken (helpt in sommige gevallen, niet optimaal) of wel Windows blijven gebruiken :)
of een console kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben misschien niet op de doorsnee weg met Linux in aanraking gekomen maar hier mijn verhaal:

Ik had ooit is wat gelezen over Ubuntu Linux en ik dacht misschien wel interessant om een kennis mee te maken dus ik installeerde het maar. Ubuntu was toen nog breezy-badger maar ik vond hem al goed. Ik vond hem beter werken dan Windows-XP alleen tja, ik vatte er nog de ballen van (maar ik laat me uiteraard niet kennen). zo ging het even door en heb ik me ook door dapper heen gewerkt, af en toe op windhoos en wat kan op Linux op Linux (en ik leerde met de terminal werken).

Toen dat moment:

Windows gaf de geest (alweer) en ik zat met Linux opgezadeld, KLEINE tegenvaller. maar eigenlijk het wende snel en met wat hulp van cedega en wine ging het al snel heel goed. ik werk nu op edgy-eft en ben zeer tevreden over het resultaat "het werkt gewoon beter dan Windows en dat XGL rendering maakt het helemaal compleet".

Heden dage doe ik alles met Ubuntu en ik vind het verdomt makkelijk dat ik met 3 klikken gratis zeer geavanceerde software op mijn kist heb zitten via synaptic.

Conclusie:

Neem de tijd met Linux en kies een goede distro (Ubuntu is een aanrader...) leer wat terminal werk en wees actief op de forums maar dan vind ik het veel beter dan Windows.

STEEN DOOR DIE RUIT HEEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Maar heel veel programma werken gewoon net niet lekker met wine. Die irritante windows 98 look maakt 't ook niet aangenamer. Er moeten vaak heel veel trucs uitgehaald worden. "t zou mooi zijn als er ooit nog eens volledige win32 ondersteuning komt. * E-jey droomt verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
E-jey schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:51:"t zou mooi zijn als er ooit nog eens volledige win32 ondersteuning komt. * E-jey droomt verder..
Je bedoelt niet "'t zou mooi zijn als er wat meer Linux-versies uitkomen van software? :P

Wine is en blijft in ontwikkeling, programma's zullen als het goed is steeds beter werken. Bugs moet je maar gewoon submitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Cyphax schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:29:
[...]

Je bedoelt niet "'t zou mooi zijn als er wat meer Linux-versies uitkomen van software? :P
Inderdaad.. Het is zo eeuwig jammer dat Microsoft de rechten op dingen als .NET en DirectX helemaal heeft.. Daarom is alles zo moeilijk op Linux te draaien.. Het kan wel anders, maar dan moet het speciaal geschreven worden.. En omdat in verhouding niet zoveel mensen Linux draaien... Ach, je weet het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

E-jey schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:51:
Maar heel veel programma werken gewoon net niet lekker met wine. Die irritante windows 98 look maakt 't ook niet aangenamer. Er moeten vaak heel veel trucs uitgehaald worden. "t zou mooi zijn als er ooit nog eens volledige win32 ondersteuning komt. * E-jey droomt verder..
Windows blijft natuurlijk ook veranderen. Wine zal dus nooit "af" zijn. ;)

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TheZeroorez schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:33:
[...]

Inderdaad.. Het is zo eeuwig jammer dat Microsoft de rechten op dingen als .NET en DirectX helemaal heeft.. Daarom is alles zo moeilijk op Linux te draaien.. Het kan wel anders, maar dan moet het speciaal geschreven worden.. En omdat in verhouding niet zoveel mensen Linux draaien... Ach, je weet het wel :P
.NET is niet zo'n punt geloof ik, met Mono zou al een hoop moeten kunnen. :)
DirectX... tja.. dat zou gewoon verboden moeten worden. :+

Het zou kunnen dat het nog eens zo ver komt dat MS wordt gedwongen om genoeg specificaties vrij te geven van DirectX om Wine meer compatible te maken.

De Wine-ontwikkelaars hebben aangegeven te verwachten dat Dx10 heel makkelijk ondersteund zou kunnen gaan worden, en daarmee hebben ze een nieuwe (gigantische) doelgroep: Windows<Vista-gebruikers. Ik hoop dat zij iets weten wat ik niet weet (die kans is aanwezig :+), het zou jammer zijn als het bluf of grootspraak is.

Drivers voor een paar apparaten en DirectX-ondersteuning. Dat zou een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Heb voor de test net even met Crossover Office zitten spelen. Niet legaal, want normaal moet je ervoor betalen, maar ik ga het dan ook niet gebruiken verder. Was gewoon nieuwschierig.
Ik ben aardig impressed. Met een paar muisklikken, zonder enkel commando had ik IE6 draaien. Ook automatisch een shortcut op mijn KDE desktop e.d.
Erg grappig.. en het werkt goed! Al klik ik op e-mail, dan start Outlook Express op :o !

Afbeeldingslocatie: http://xs312.xs.to/xs312/07056/scrnsh030207.png.xs.jpg klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:10:

Gewoon je Windows partitie booten met VMware in Linux. Doe ik sinds kort, werkt erg fijn voor dingen die alleen onder Windows beschikbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

de enige reden om straks wine te draaien zal nog zijn licentiekosten. Virtualisatie zal al het andere overnemen.

Je zult straks "rootless" windows kunnen draaien bovenop linux, je krijgt alleen de programmaas die je wilt, niet de hele desktop. Op de mac met parallels werkt dat al.

Er zullen prima tooltjes komen die guest machines integreren met je host machine, met zaken als je clipboard, bestandstoegang, slepen, enz.

Nu kan je CPU dynamisch gevirtualiseerd worden, straks ook je GPU, zodat host en guest OSen gewoon versnelde videooutput hebben.

Linus heeft het echt helemaal mis als ie virtualisatie overhyped noemt! er is straks helemaal niemand meer die windows gebruikt omdat ie een bepaald programma perse moet draaien. Hij draait windows wel, maar het enige wat ie ervan ziet is dat programma.

Geef t tien jaar, maar dan werkt dit echt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
smokalot schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:06:
de enige reden om straks wine te draaien zal nog zijn licentiekosten. Virtualisatie zal al het andere overnemen.

Je zult straks "rootless" windows kunnen draaien bovenop linux, je krijgt alleen de programmaas die je wilt, niet de hele desktop. Op de mac met parallels werkt dat al.

Er zullen prima tooltjes komen die guest machines integreren met je host machine, met zaken als je clipboard, bestandstoegang, slepen, enz.

Nu kan je CPU dynamisch gevirtualiseerd worden, straks ook je GPU, zodat host en guest OSen gewoon versnelde videooutput hebben.

Linus heeft het echt helemaal mis als ie virtualisatie overhyped noemt! er is straks helemaal niemand meer die windows gebruikt omdat ie een bepaald programma perse moet draaien. Hij draait windows wel, maar het enige wat ie ervan ziet is dat programma.

Geef t tien jaar, maar dan werkt dit echt wel...
Dan moet je toch alsnog een licentie kopen van Windows? Ik vind het maar duur hoor. :)
Da's nou het voordeel van Wine: Ik wil liever geen illegale Windows draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ik weet dat er een apart topic voor is maar ik wil toch even mijn ongenoeg uiten over Beryl.

Heb alles volgens de handleiding gedaan, heb de hardwareacceleratie aangezet (direct rendering op JA) , openGL drivers staat erop van ati.
Het de repositories (zo heet dat toch :P) van beryl en xgl toegevoegd en geinstalleerd
Heb de configuratiebestanden om een XGL sessie te maken aangemaakt
start beryl op en . :o ... niks.

hij gooit me elke keer weer vrolijk terug naar gnome manager.
ben nu al 4 uur bezig met dit probleem en heb de stappen al meermalen allemaal doorlopen, heb ubunt geupdate naar de laaste versie maar niks :'(

weer even een flinke tegenvaller dus. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Cyphax schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:38:
[...]
DirectX... tja.. dat zou gewoon verboden moeten worden. :+
NEE NEEE NEEEEEEE! :(
Het zou kunnen dat het nog eens zo ver komt dat MS wordt gedwongen om genoeg specificaties vrij te geven van DirectX om Wine meer compatible te maken.
Zoiets ja, in de trend van 'omdat jullie een monopolie hebben..'
De Wine-ontwikkelaars hebben aangegeven te verwachten dat Dx10 heel makkelijk ondersteund zou kunnen gaan worden, en daarmee hebben ze een nieuwe (gigantische) doelgroep: Windows<Vista-gebruikers. Ik hoop dat zij iets weten wat ik niet weet (die kans is aanwezig :+), het zou jammer zijn als het bluf of grootspraak is.

Drivers voor een paar apparaten en DirectX-ondersteuning. Dat zou een hoop schelen.
Er was pas inderdaad iets dat MS bepaalde delen vrij moets geven ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kleine update:

Beryl werkt _O_ :9 :P
nazoeken op de forums van beryl en ubuntu gaf als antwoord dat er een bug zat in de nieuwe (!) versie van beryl.
En wat had metro2002 heel slim binnengehaald, de laatste versie |:(

Met deze commando's heb ik de nieuwe versie weggehaald en de oude teruggezet:

code:
1
2
sudo apt-get remove 'beryl*'
sudo apt-get install beryl=0.1.99.2~0beryl1 beryl-core=0.1.99.2~0beryl1 beryl-manager=0.1.99.2~0beryl1 beryl-plugins=0.1.99.2~0beryl1 beryl-plugins-data=0.1.99.2~0beryl1 beryl-settings=0.1.99.2~0beryl1 beryl-settings-bindings=0.1.99.2~0beryl1 emerald=0.1.99.2~0beryl1 libberyldecoration0=0.1.99.2~0beryl1 libberylsettings0=0.1.99.2~0beryl1 libemeraldengine0=0.1.99.2~0beryl1 emerald-themes=0.1.99.2~0beryl1 -V

Daarna nog de sessie XGL zo ingesteld dat beryl direct wordt meegeladen.

Prima zo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:04:
Kleine update:

Beryl werkt _O_ :9 :P
nazoeken op de forums van beryl en ubuntu gaf als antwoord dat er een bug zat in de nieuwe (!) versie van beryl.
En wat had metro2002 heel slim binnengehaald, de laatste versie |:(

Met deze commando's heb ik de nieuwe versie weggehaald en de oude teruggezet:

code:
1
2
sudo apt-get remove 'beryl*'
sudo apt-get install beryl=0.1.99.2~0beryl1 beryl-core=0.1.99.2~0beryl1 beryl-manager=0.1.99.2~0beryl1 beryl-plugins=0.1.99.2~0beryl1 beryl-plugins-data=0.1.99.2~0beryl1 beryl-settings=0.1.99.2~0beryl1 beryl-settings-bindings=0.1.99.2~0beryl1 emerald=0.1.99.2~0beryl1 libberyldecoration0=0.1.99.2~0beryl1 libberylsettings0=0.1.99.2~0beryl1 libemeraldengine0=0.1.99.2~0beryl1 emerald-themes=0.1.99.2~0beryl1 -V

Daarna nog de sessie XGL zo ingesteld dat beryl direct wordt meegeladen.

Prima zo :D
weet jij dan hoe je beryl appart in een sessie kan starten??? daar snapt ik namelijk de ballen van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Ik wordt er helemaal gestoord van dat ik geen enkele distributie geinstalleerd krijg op mijn ASUS K8N4E-Delux moederboard omdat geen enkele distributie mijn SATA coontroller ziet en ik dus geen partitie kan kiezen om, indit geval, Kubuntu te installeren.
iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik wil graag gewoon deze controller blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Bram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:56:
Ik wordt er helemaal gestoord van dat ik geen enkele distributie geinstalleerd krijg op mijn ASUS K8N4E-Delux moederboard omdat geen enkele distributie mijn SATA coontroller ziet en ik dus geen partitie kan kiezen om, indit geval, Kubuntu te installeren.
iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik wil graag gewoon deze controller blijven gebruiken.
Welke controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Specificaties K8N4-E Deluxe
Bram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:56:
Welke van de twee controllers gebruik je? Ik begrijp dat je mobo een nForce 4 chipset heeft.
Chipset:
- 2 x UltraDMA 133/100/66/33
- 4 x Seriële ATA, ondersteunt RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 en JBOD

Silicon Image 3114 RAID-controller:
- 4 x Seriële ATA
- Ondersteunt RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5
Beide RAID controllers zijn gewoon werkend te krijgen wanneer je geen RAID instelt. BIOS software RAID (software matige hack) werkt niet in combinatie met Linux (of je moet verschrikkelijk gaan klootzakken met experimentele drivers). Ik neem aan dat je al een RAID opstelling hebt met Windows? De enige oplossing is het uitschakelen van je RAID en een software RAID opstelling te maken met behulp van dmraid (Windows ondersteunt dit niet). Ik beschik zelf over een aantal ASUS mobos en heb veel problemen gehad met de RAID opstellingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Surkow op 04-02-2007 01:12 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:33:
[...]

weet jij dan hoe je beryl appart in een sessie kan starten??? daar snapt ik namelijk de ballen van...
Waarom zou je dat willen? Ik kan hier gewoon tussen Beryl en Metacity kiezen met de beryl-manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

robbert schreef op zondag 04 februari 2007 @ 01:12:
[...]

Waarom zou je dat willen? Ik kan hier gewoon tussen Beryl en Metacity kiezen met de beryl-manager.
Je kunt gewoon "beryl-manager" als sessie laten opstarten. Dat lijkt me best logisch?

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Surkow schreef op zondag 04 februari 2007 @ 01:06:
[...]

Specificaties K8N4-E Deluxe

[...]

Welke van de twee controllers gebruik je? Ik begrijp dat je mobo een nForce 4 chipset heeft.

[...]

Beide RAID controllers zijn gewoon werkend te krijgen wanneer je geen RAID instelt. BIOS software RAID (software matige hack) werkt niet in combinatie met Linux (of je moet verschrikkelijk gaan klootzakken met experimentele drivers). Ik neem aan dat je al een RAID opstelling hebt met Windows? De enige oplossing is het uitschakelen van je RAID en een software RAID opstelling te maken met behulp van dmraid (Windows ondersteunt dit niet). Ik beschik zelf over een aantal ASUS mobos en heb veel problemen gehad met de RAID opstellingen.
Ik gebruik de nForce SATA controller, niet de Silicon Image controller dus.
Ik gebruik de controller in SATA mode, niet RAID. Ik heb een tijdje Linux gedraait op een IDE schijf, wat wel lukte dus. Toen heb ik het, na uren van alles en nog wat proberen, niet voor elkaar kunnen krijgen om de SATA drives gemount te krijgen. Uiteraard heb ik Google volledig uitgediept. Dat had dus ook te maken met dat ik de controller niet geinstalleerd kreeg, niet omdat het NTFS partities zijn. Dan had ik ze wel gemount gekregen.

Ik ben wel redelijk noob wat Linux betreft, moet ik bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Bram77 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 01:22:
[...]

Ik gebruik de nForce SATA controller, niet de Silicon Image controller dus.
Ik gebruik de controller in SATA mode, niet RAID. Ik heb een tijdje Linux gedraait op een IDE schijf, wat wel lukte dus. Toen heb ik het, na uren van alles en nog wat proberen, niet voor elkaar kunnen krijgen om de SATA drives gemount te krijgen. Uiteraard heb ik Google volledig uitgediept. Dat had dus ook te maken met dat ik de controller niet geinstalleerd kreeg, niet omdat het NTFS partities zijn. Dan had ik ze wel gemount gekregen.

Ik ben wel redelijk noob wat Linux betreft, moet ik bekennen.
Ik maak op dit moment gebruik van een A8N-SLI Premium en een A8N32 SLI Deluxe. Beide hebben ongeveer dezelfde SATA controllers als de K8N4-E Deluxe. Aan de A8N-SLI Premium heb ik een Raptor gehangen aan de nVidia SATA controller welke direct werd herkend tijdens het installeren van (K)Ubuntu. Heb je in de bios de RAID functies uitgezet van de nVidia SATA controller? Kun je met behulp van de live cd kijken of gparted (qtparted in Kubuntu?) in staat is om de HD's te zien?

Albert Einstein

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste