Het aantal mensen dat klagen over onstabiele Windowsen is ook veel groter dan het aantal mensen dat uitdrukkelijk tevreden is. Dat zegt echt niets. Tegelijkertijd zijn er idd ook zat mensen/groepen die heel star vasthouden aan een bepaald principe (hoewel, als je dat niet doet ben je tegenwoordig een draaikont, en da's ook weer niet goed

), maar of die de touwtjes allemaal in handen hebben: bwoah.

Bedrijven als Suse hebben geen andere idealen dan geld verdienen (alhoewel hun Mission Statement meestal iets anders suggereert). Kijk voor een goed voorbeeld eens naar de FSF en Debian (iets minder extreem).
Precies. Maar: of we zijn het daarover eens, of je punt is me niet duidelijk.

Nou verbaas me dan maar eens wat Linux dan wel is volgens jou (graag met voorbeelden waarin de wil van de kernel-devs niet de wet is etc.).
Linux an sich is alleen de kernel, verschillende distro's zijn.. tja.. verschillende distro's.

Er zijn erbij die geld kosten en commerciele sofware meeleveren. Geen punt toch?
En kerneldevs kunnen roepen wat ze willen. Er is maar een potentieel obstakel en dat is de GPLv2. Nou vind ik de GPL een mooi principe maar ik vind ook dat het in de weg kan staan. Ik ben het op dat punt absoluut met je eens! Ik vind het heel jammer dat de drivers van nVidia niet meegeleverd worden bij Ubuntu bijvoorbeeld, omdat de GPL dat niet toelaat. Die mooie liveCD (Kororaa?) met de nVidiadrivers moest ook ophouden. Ik was daar niet blij mee. Nu is het aan de andere kant ook wel zo dat de open-source drivers vaak goed zijn, zolang je geen 3D-acceleratie verwacht.
En als ik dan Windows voor deze ene keer erbij mag betrekken: een kale install van XP heeft vrijwel geen ondersteuning voor mijn hardware. Geluid niet, beeld niet (640x480x16 ownage!

), soms je NIC niet (maar volgens mij meestal wel). Wat dat betreft loopt een Ubuntu in veel gevallen eigenlijk weer voor.
Of de fabrikant schrijft zelf een (goede) driver en iedereen houdt z'n klep (wat dus niet gebeurd als je kijkt naar bijv. Nvidia).
Hoe bedoel je "wat dus niet gebeurd als je kijkt naar bijv. Nvidia"? Dat ze geen opensource driver releasen? Jammer maar helaas wat mij betreft. Ik kan me heel goed voorstellen dat nVidia die niet KAN opensourcen, omdat zij ook gelicenceerde technieken gebruiken en ongetwijfeld vastzitten aan NDA-achtigen ondingen.
De groep Linux-gebruikers stelt ook geen reet voor

Wereldwijd gebruiken er bizar veel meer mensen Windows en Mac OS (de servermarkt valt hier dus niet onder, daar zit het met driversupport ed. meestal wel snor).
Tja, het is maar net hoe je het bekijkt. Vergeleken met Windows is de groep klein maar (ik roep maar wat) 100.000 mensen zijn er hoe dan ook gewoon veel.

En die groep groeit volgens mij langzaamaan ook wel. Overigens ben ik van mening dat die groei gestaag moet gaan, dat lijkt mij het beste. Een explosie van nieuwe gebruikers is denk ik niet goed. Dat ging in de hele IT-industrie ook zo, en die bubbel barstte gigantisch.
Ook voor deze post geldt natuurlijk weer het nofi-principe. Ik ben zelf ook Linux-gebruiker, maar er word te vaak te kort stilgestaan bij de gebreken van de Linux-community of deze worden verbloemd.
En ik ben het ook met je eens dat gebreken vaak eenzijdig worden verbloemd, terwijl er best kritisch naar gekeken mag worden (MOET!).
Volgens mij zijn we het op meer punten eens dan oneens, het enige waar ik een beetje afwijk qua mening is dat de groep Linuxgebruikers wel degelijk iets voorstelt.

En ik denk dat de groei die Linux de laatste paar jaar doorgemaakt heeft weleens rustig door kon gaan, en dat zou ideaal zijn. Ik ben allang blij als Linux in zijn algemeen gewoon wordt erkend als speler op de "markt" (was er maar echt een markt). Het hoeft helemaal geen marktleider te worden ofzo, aan het eind van de rit wil ik gewoon als ik Linux installeer daar m'n ding op kunnen doen. In de meeste gevallen is dat nu al wel zo, en het ENIGE waarvoor ik nog een Windowsmachine voor heb is wat spelletjes.
[
Voor 8% gewijzigd door
Cyphax op 11-01-2007 22:12
]