Xs4all begint nu bij mij toch wel het dieptepunt te bereiken. Voor mij is het nu helemaal gedaan. De manier waarop met klanten omgegaan wordt, is ronduit schandalig.
De afgelopen tijd ben ik me al steeds meer gaan ergeren aan de achteruit lopende kwaliteit van Xs4all. Dit, in combinatie met de veels te hoge tarieven die ze rekenen in verhouding met de geboden kwaliteit, heeft mij doen besluiten de overstap te maken naar een andere ISP. Ik heb daarom ook half september een order geplaatst bij een andere ISP. Ik wist al van de problemen die er veroorzaakt kunnen worden, dus ik wilde ruim de tijd nemen voor de overstap. Ik had ook de overgangsdatum dusdanig opgegeven, dat dit zo soepel mogelijk zou verlopen. Ik zou ook bij dezelfde lijnprovider blijven, dus kabels omprikken in de centrale was niet nodig, het was puur een adminitratieve handeling.
Eind september kreeg ik van de nieuwe ISP te horen dat ze alles klaar hadden voor de oplevering en dat het ruim een maand later geactiveerd zou worden. Ik heb toen gelijk een brief gestuurd naar Xs4all, met de mededeling dat ik dus bij ze weg zou gaan. Ik had extra duidelijk vermeld welke datum de laatste datum zou zijn van het abonnement, ik wilde dat er geen misverstand zou bestaan.
Toen ging het al mis. Ik kreeg een week later een brief van Xs4all, dat ze mijn opzegging hadden ontvangen. Alleen, ze zouden pas de opzegging in gang zetten als ze bericht kregen van de nieuwe ISP. Ik had zoiets van WTF?!? Ik had toch een contract bij Xs4all en die hadden dus ook een contract met mij, niet dat Xs4all een contract had met een andere partij? Dus ik een net gepikeerd mailtje eruit gestuurd, met dat ik hun brief bevestigde, maar dat ik niet accoord ging met de inhoud. Een kleine week later kreeg ik antwoord dat ze al bericht hadden gekregen van de andere ISP met de overstapdatum en nog meer gedoe met hun (illegale!) procedures. Ik had zoiets van dat ik er geen woord meer over vuil wilde maken, zolang ze maar *mijn* opzegging zouden verwerken op de *correcte* datum.
Exact op de juiste datum (begin november) werd mijn internetverbinding overgezet, hulde dus voor de nieuwe ISP. Ik hield nog wel Xs4all in de gaten voor die laatste paar dagen dat ik daar mijn abonnement zou hebben lopen. Na afloop heb ik toch nog eens gekeken en het bleek dat ik nog toegang had tot webmail. Ik vond dat wel heel raar, dus ik controleer in het service centre wat er aan de hand was. En wat bleek: een mooi factuur was aangemaakt voor de nieuwe maand!
Ik dus weer aan het mailen, naar het adres opgegeven bij het factuur. Ik vroeg dus wat er aan de hand was, dat mijn abonnement was stopgezet en dat ze wel de incasso moesten tegenhouden. Krijg er een autoreply van terug, nou goed... Geen antwoord nog op gekregen, wel in mijn spambox een mail van dat hun e-mailadres niet meer in gebruik is. Ja, het e-mailadres van de migratie

Nog even wachten, elke dag de bank in de gaten houden en of ik nog toegang had tot Xs4all. En vandaag, ja hoor, het account was afgesloten. Dus ik dacht er vanaf te zijn.
En nee, toch niet: ze hebben geld van mijn rekening gehaald!

Dus lekker betrouwbaar bezig. Zelfs iets simpels als een abonnement stopzetten kan niet. Natuurlijk direct bij de bank een verzoek tot storneren gedaan. Nu is Xs4all niet alleen meer een ISP die pretendeerd de beste ISP te zijn, maar is dat dus echt niet meer. Nee, het is ook nog eens diefstal! Nog een reden dat ik blij ben dat ik bij deze toko weg ben, want dit is dus verre van goede kwaliteit. Laat mij dan maar bij een budgetprovider zitten, daar zal het misschien niet anders zijn, maar die beweren ook niet de beste provider te zijn. En het is nog goedkoper ook.