Dank!
en zoals je bij jules ook ziet hoef je iemand niet perse van top tot teen erop te zetten. helaas heb ik niet zelf een goed voorbeeld van afgelopen weekend
maar ik krijg de indruk dat je zoizo voor een onmogelijke opgave staat als je uberhaupt nog steeds de vloer kan fotograferen

Of je iemand van top tot teen erop zet is een kwestie van smaak natuurlijk. Danseresjes zet je er eerder van top tot teen op. Samen met neo heb ik in de begin periode heel wat foto's verprutst aan danseresjes. Totdat ik eens logisch ging nadenken over timing, positie, ritme en de rest van de shizzle.
En ja, bij mij was er idd geen plaats om iemand er van top tot teen op te zetten

. Overigens hangt het er vanaf wat je met iedere foto wilt bereiken. Met een beetje commerciële gedachte in je achterhoofd ga je toch ook al snel hele andere foto's maken. Je bent ingehuurd om de toko te promoten, niet om af te kraken. Als ik een paar keer ergens ben geweest en ondanks de promotie blijven bepaalde bezoekers achterwege (er van uitgaande dat er geen andere redenen zijn) voel ik me toch lichtelijk schuldig en ga ik op zoek naar redenen/manieren hoe ik in mijn set weer wat interessanter kan maken. Een vergaande gedachte, een heel ver gaande gedachte zelfs. Maar het geeft wel aan waar ik mee bezig ben.
en als je niet zonder toestemming mag fotograferen, vraag het dan begin van de avond aan iemand en zeg dat je de foto ongemerkt maakt later op de avond. ik heb hiermee wat meer problemen doordat ik alleen maar een 28 mm lens gebruik en het dan wat moeilijker is om het ongemerkt te doen.

Er zijn vele manieren om dat te bereiken

Ik heb me laten vertellen dat clubs al in hun regelementen hebben opgenomen dat bezoekers gefotografeerd kunnen worden en dat ze met betreding van de club daarmee al instemmen.
Naise!
Gaan er nog mensen zaterdag naar de Effenaar?
Ik geloof dat ik wat andere zaken op de planning heb

Naar mijn idee nog steeds niet.
Je kan je afvragen waarom er danseresjes ingehuurd worden. Vanwege entertainment. Ze jutten het publiek wat extra op om lekker te gaan dansen. Ze kunnen een act (DJ) extra swung geven in zijn set. Ze geven mannen een mooi uitzicht. (ongetwijfeld zijn er nog meer redenen, maar dit was quick 'n dirty) Ik zie dit allemaal nergens terug. Behalve dat we uitzicht hebben op een mooi figuur. De haren beperken het uitzicht op haar gezicht, terwijl het gezicht veelal het eerste aanspreekpunt is voor bijna iedere persoon op deze aardkloot. Ik zou desondanks maar in 1 situatie achter je gestaan hebben.... Helaas weet alleen jij daar het antwoord op.
Bij de 2e foto is het moment wel beter, de hoek ten opzichte van het stel is ook prima gekozen. Echter stoort mij de gigantisch rommelige achtergrond die in dit geval helemaal geen aanvulling op de foto heeft.
Bij 3 & 4 heb je ditmaal wel alleen hoofden erop staan, maar stomweg 2x dezelfde houding achter elkaar. Technisch gezien impliceren beiden nog steeds weinig sfeer kwa licht.
Iedereen heeft weer een andere invalshoek zoals hij denkt dat hij het goed doet!
Wat ik hier veel zie is dat men meer de artistieke kant opgaat met de foto`s zodat het meer op "kunst" gaat lijken dit is geen comentaar alleen de manier waarop ik er tegenaan kijk.
Ieder heeft een eigen invalshoek, daar geef ik je 100% gelijk in. Maar ik vind het nog steeds verre van kunst wat hier gepresteerd word door de meesten. Alleen hos komt er het dichtste bij in de buurt. Maar juist die kruisbestuiving maakt het interessant voor allen. De meesten zijn bezig met een zo mooi technisch uitgevoerde afbeelding te maken, met niet al te veel diepgang erin. Nu is juist die diepgang erin moeilijk te verkrijgen, daar heb je echt inzicht en een hoop ervaring voor nodig naar mijn idee. Bij jou heb ik het idee dat ik wat essentiële factoren mis op iedere foto...
Ik denk dat je hiermee voorbij gaat aan het originele idee over partyfotografie.
... vandaar dat Ik ontzettend benieuwd ben naar wat jij daar dan onder verstaat!
Eigenlijk schaam ik me nu wel. Slow-sync

. Volgens mij heb ik dat het eerste weekend toen ik in het bezit was van m'n SB600 (bijna 2 jaar geleden) icm D70 eens uitgeprobeerd. Te lange sluitertijden en absoluut niet bevredigend materiaal. Nu ik manueel schiet begrijp ik het nut eigenlijk niet meer van die stand. Zo langzamerhand ga ik ook denken waarom die voorgeprogrameerde settings niet beter ingesteld staan. Hebben ze dit gedaan om een consument niet te dicht in de buurt te laten van een pro?? Wel vreemd overigens dat een gemiddelde compact bevredigender resulaten laat behalen middels die pre settings.
Daarmee heb je d.m.v. je flits e.e.a bevroren. Aangezien bij foto 3 de schotel met eten vol in je flitsbereik ligt (en bij foto 1) wordt elke beweging van die schotel bevroren. De dames (en de barman) liggen slechts een klein deel (of helemaal niet) binnen je flitsbereik en zijn dus niet bevroren. Hence, een onscherp lijkend beeld bij de dames (en een bewogen barman).
Hoe voorkom je overbelichting op je foto? Juist, onder andere door je scherpstelpunt juist te bepalen. (zeker als je je belichting als in flitser niet van je body af kan halen)

Een beetje TTL systeem gebruikt o.a. informatie uit de afstandsmeting

. Daarom vind ik iedere detail kennis van je camera zo belangrijk. Met dit soort info/ervaring kom je al een heel stuk verder op een gemiddelde club avond

.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:04:
het is natuurlijk zo met feesten en dansen is dat mensen compleet uit hun dak willen gaan. dat moment dat je je helemaal laat gaan en even niet meer op deze aarde bent is iets wat ik uiteindelijk wil proberen vast te leggen. alleen nog niet gelukt helaas alhoewel die danseres bij de arc of goa er dicht bij in de buurt kwam.

Dit soort momenten vind ik ook ubervet. Als je zelf veel op de dansvloer staat (en danst!) zul je ongetwijfeld weten wat dit inhoud. Overigens maakt iedereen dit op zijn/haar eigen manier mee. Als je naar onderstaande foto kijkt is dit gewoon een uitbundige meute die opgaat in de muziek (waarschijnlijk met een flinke dosis alcohol op

);

nomad85 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:21:
[...]
Oke, dat is duidelijk, ik doe het niet veel anders. Had gehoopt dat het een soort standaard afwijking zou zijn die je in batch uit je foto's kan halen ofzo, maar idd je hebt wat vaste instellingen en per foto kijk je of dat genoeg is. Je moet het nog steeds per foto doen dus, hoewel dat idd redelijk snel gaat nog.
Als je het goed uitvoert hoeft een 'bewerking' maar een paar tellen te duren.